Acties:
  • +1 Henk 'm!
RubenDJ schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:15:
[...]

Fietsen doe ik zeker voor de ontspanning, daarom is het ook fijn om een fietscomputer te hebben die je blindelings kunt vertrouwen. Vwb de navigatie op een Garmin is dat niet het geval. Ik heb alles op default staan (zoveel opties zijn er niet), met alleen de nutteloze popups uitgezet. En ook de default maps. Zijn daar dan betere alternatieven voor?
Op de Edge 830 gebruikte ik ook OpenFietsMap, deze kiest betere fietspaden dan de Garmin Cyclo kaart. Je moest ook iets aanpassen in de routeringsinstellingen, maar dit staat beschreven op de website van OFM.

Op de Edge 1040 gebruik ik Garmin Cyclo kaart, en heb niet de indruk dat hij 'foute' wegen kiest.

En nog iets.. als uw route naar rechts gaat, en jij blijft naar links rijden, dan vraag je om problemen. Garmin zal je altijd terugsturen naar de oorspronkelijke track, door naar links te blijven rijden, klinkt het logisch dat hij u terug naar het dichtsbijzijnde routepunt wilt sturen... en klinkt het alsof hij altijd rechtsomkeer wil maken. Moet je een omweg maken en je rijdt ff naar links en dan terug in de richting van de track begint te rijden zal hij een alternatieve route herbereken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-06 20:32
Intussen updaten gelukt van mijn edge explore 2. Van deze morgen 7u tot 16 is deze bezig geweest.Pffff zo lang. Nu staat er versie 9.07. Volgende keer ga ik het eens proberen met de pc i.p.v. via de telefoon app. Hopelijk toch iets sneller dan. Ook is het me nu gelukt om mijn Polar H9 hartslagband te koppelen. Blijkbaar was batterij ervan leeg. Hoe stom van me 8)7 . Dus beide hartslagsensoren VDO en Polar die ik heb doen het. Enkel de VDO snelheidssensor lukt nog steeds niet.
De Garmin vind deze wel maar kan blijkbaar niet verbinden. En nee hiervan is de batterij wel ok ;) .
Denk er een nieuwe aan te schaffen die wel compatibel is met de Garmin. Iemand die me een betaalbaar modelletje kan aanraden? Of toch beter eentje van Garmin kopen?

[ Voor 53% gewijzigd door wes40 op 16-06-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 19:43
Is er een mogelijkheid om alle icoontjes van parkeer plekken te verbergen op mijn edge 1040? Heb geen parkeer plek nodig voor mijn fiets 😂

De drink water icoontjes zijn wel handig meerdere malen gebruikt!

[ Voor 19% gewijzigd door kadooosh op 16-06-2023 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:06
Zou handig zijn als je die drinkwater icoontjes altijd kan tonen.
Of heb ik gemist hoe dat kan ? (kan ze nu alleen zien als ik search doe)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
wes40 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 17:05:
Enkel de VDO snelheidssensor lukt nog steeds niet.
De Garmin vind deze wel maar kan blijkbaar niet verbinden.
Ik heb deze snelheidssensor: https://www.amazon.de/-/e...min-Explore/dp/B08BNZX7PS
Raar dat er bij staat dat deze compatibel is met edge 530. Waarom werkt het dan niet met mijn Explore 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 19:43
DDX schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 21:41:
Zou handig zijn als je die drinkwater icoontjes altijd kan tonen.
Of heb ik gemist hoe dat kan ? (kan ze nu alleen zien als ik search doe)
Ik kom ze wel af en toe tegen op mijn kaart. Moet alleen geluk hebben dat je er net in de buurt bent.
De app drinkwaterspots(play store) is trouwens ook wel een aanrader.

Wat ook wel een gemis is dat als je een route rijdt niet een extra stop naar zo'n waterput kan toevoegen. Nu moet je eerst de route stop zetten.

Iemand een tip voor een hartslag band die om je pols/enkel gaat en kan verbinden met mijn 1040?
Borst band heb ik gehad maar vind ik irritant.

[ Voor 11% gewijzigd door kadooosh op 17-06-2023 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titanicfanatic
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:53
kadooosh schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:25:
[...]
Iemand een tip voor een hartslag band die om je pols/enkel gaat en kan verbinden met mijn 1040?
Borst band heb ik gehad maar vind ik irritant.
Ik ben erg tevreden met deze: https://www.dcrainmaker.c...band-in-depth-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Vandaag een eerste test gedaan met mijn nieuwe Garmin Edge explore 2. Pfff toch niet echt tevreden nog.
Waarschijnlijk moet ik er nog deftig mee leren werken. Navigeren naar een adres lijkt me wel goed te werken.
Alleen de functie wanneer je 3 willekeurige surprise me routes (rondrit) kan maken is niet geheel naar verwachting. Op mijn scherm is dit totaal niet duidelijk. Ook zie ik nergens de afstand naar een volgende afslag of richting waar ik dan moet afslaan.
Wanneer ik gewoon navigeer naar een adres krijg ik alles wel te zien wat ik wil en alles is overzichtelijk.
Zoals dit netjes afslag links na 40m:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a36ALyFlhB4lDG-0nfEQYNXxGdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UrNdawqIKPk8QAd88AotW1a.jpg?f=fotoalbum_large
Een rondrit zie je alleen straatnamen bovenaan en nergens afslag witte pijlen en afstand. Is dit normaal? Iemand ervaring met deze edge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:42

Steeffoon

Smartphone-nerd

Nu enige tijd in het bezit van de Edge 840, een fijne verbetering ten opzichte van de 830. Vooral van het weekend kwam hij goed van pas. Afslag gemist in Zeeland, Edge 840 stuurde me gelijk een andere weg op na het herberekenen van een nieuwe route.

Echter, ik vind dat de standaard helderheid te laag is, dat merk ik al bij opstarten. Natuurlijk kan ik dan de helderheid handmatig aanpassen, maar is er geen optie dat hij standaard in een wat hogere helderheid al begint?
En zijn er meer gebruikers die dit opmerken?

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 18:08
@Steeffoon Dit wordt op het Garmin forum veel gemeld. Bij Garmin hebben ze het inmiddels opgepakt met hoge prioriteit. Probleem doet zich voor bij zowel de Solar en non-solar versies.

[ Voor 23% gewijzigd door EdwinW op 18-06-2023 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

EdwinW schreef op zondag 18 juni 2023 @ 21:59:
@Steeffoon Dit wordt op het Garmin forum veel gemeld. Bij Garmin hebben ze het inmiddels opgepakt met hoge prioriteit. Probleem doet zich voor bij zowel de Solar en non-solar versies.
Ah top, dat is fijn om te horen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-09 17:57

BJW

Hoi Allen,

Nieuw op dit forum, en wellicht een herkenbare vraag.

Ik ben in het bezit van een Garmin Fenix 7, tophorloge ook voor het fietsen. 1 nadeel: Voor navigatie is het scherm eigenlijk te klein. Gebruik nu vaak mijn iphone i.c.m. QuadLock (voor bevestiging op stuur) en Komoot voor de routes. Nadeel hieraan: groot ding op stuur en batterij van telefoon erg snel leeg. Nu ben ik op zoek naar de ideale combinatie die goed samenwerkt met met horloge en routes van Komoot kan tonen.

Wie heeft de beste oplossing voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:36
BJW schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:41:
Hoi Allen,

Ik ben in het bezit van een Garmin Fenix 7, tophorloge ook voor het fietsen. 1 nadeel: Voor navigatie is het scherm eigenlijk te klein. Gebruik nu vaak mijn iphone i.c.m. QuadLock (voor bevestiging op stuur) en Komoot voor de routes. Nadeel hieraan: groot ding op stuur en batterij van telefoon erg snel leeg. Nu ben ik op zoek naar de ideale combinatie die goed samenwerkt met met horloge en routes van Komoot kan tonen.

Ongeveer elke moderne fietscomputer is geschikt. Voor de samenwerking met je horloge zou je dan voor een Garmin fietscomputer kunnen kiezen. Bijv. een 540 of 840, of de 530 of 830 van de vorige generatie.

Edit: Lees de laatste ± 10 pagina's van het topic vooral even door, want de 540 en 840 zijn nog niet zo lang uit.

[ Voor 6% gewijzigd door MaSw85 op 20-06-2023 11:05 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phydomir
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:40

Phydomir

Dennis

Garmin Edge fietscomputers. 530 kan dat al prima.

iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

Phydomir schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:05:
Garmin Edge fietscomputers. 530 kan dat al prima.
Werkt dat een beetje goed samen met het horloge? Kun je bijvoorbeeld samen 1 activiteit starten of start je beide afzonderlijk en heb je dan twee activiteiten in de App staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:41
BJW schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 10:41:
Hoi Allen,

Mijn combinatie is een Garmin Epix en sinds kort een Garmin Edge 840.

Daarvoor de Epix gecombineerd met de Garmin Edge 530, werkt ook prima (de 840 is echt een kleine verbetering).

Het biedt een aantal voordelen om een fietscomputer te kiezen van Garmin, omdat je dan in hetzelfde ecosysteem blijft qua software / dashboarding / data. Sinds een aantal jaar heeft Garmin ook 'PhysioTrueUp', waardoor data van je Garmin Edge gesynchroniseerd wordt met je horloge.

Kortom, op zoek naar een mooie Edge 530 aanbieding? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhapsody
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:52

Rhapsody

In Metal We Trust

BJW schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Werkt dat een beetje goed samen met het horloge? Kun je bijvoorbeeld samen 1 activiteit starten of start je beide afzonderlijk en heb je dan twee activiteiten in de App staan?
Je start op 1 apparaat je activiteit. Anders krijg je inderdaad twee afzonderlijke activiteiten.

Je kunt extended display gebruiken: https://www8.garmin.com/m...B6-BDDE-0068FB5D0A75.html . Ik heb dat zelf nog niet gebruikt, maar ben tevreden met de info die mijn 530 mij geeft op het scherm tijdens het fietsen.

🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
BJW schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:08:
[...]

Voor fietsen gebruik je alleen je Garmin Edge fietscomputer. Deze activiteit zie je vervolgens in je Garmin Connect omgeving (app of website). De data die de fietscomputer genereerd (hartslag, vermogen, load, kilometers, intensity time etc) wordt via Garmin Edge gesynchroniseerd met je horloge.

En ja, dat werkt doorgaans best goed (totdat Garmin het weer sloopt met een update :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BJW

BJW

Requiem19 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Voor fietsen gebruik je alleen je Garmin Edge fietscomputer. Deze activiteit zie je vervolgens in je Garmin Connect omgeving (app of website). De data die de fietscomputer genereerd (hartslag, vermogen, load, kilometers, intensity time etc) wordt via Garmin Edge gesynchroniseerd met je horloge.

En ja, dat werkt doorgaans best goed (totdat Garmin het weer sloopt met een update :)).
Kun je dan je hartslag bijvoorbeeld wel weer van je horloge halen? Of alleen via borstband?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BJW

BJW

Rhapsody schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:11:
[...]

Je start op 1 apparaat je activiteit. Anders krijg je inderdaad twee afzonderlijke activiteiten.

Je kunt extended display gebruiken: https://www8.garmin.com/m...B6-BDDE-0068FB5D0A75.html . Ik heb dat zelf nog niet gebruikt, maar ben tevreden met de info die mijn 530 mij geeft op het scherm tijdens het fietsen.
Extended display klinkt mooi maar werkt dan weer niet met Navigatie volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
BJW schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Kun je dan je hartslag bijvoorbeeld wel weer van je horloge halen? Of alleen via borstband?
Dat kan inderdaad, zie de handleiding van je horloge:

https://www8.garmin.com/m...0Broadcast%20Heart%20Rate.

De vraag is of je dat moet willen. Bij fietsen is de Optische Hartslag meting niet zo precies door alle vibraties van het wegdek. Ik rijd altijd met hartslag band, dan hoef ik niet te twijfelen over de hartslagwaardes die ik zie op het scherm omdat ik 99% zeker weet dat het accuraat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:14
BJW schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:14:
[...]

Als je horloge 'hartslag delen' ondersteund kan je Edge je horloge zien als hartslagsensor.

Ik gebruik extended display met een FR955 en Edge 130, voor zover ik weet kan je daarmee enkel het eerste gegevensscherm van je horloge zien. Daar heb ik dus de voor mij interessante velden op gezet (dus geen navigatie). Wisselen tussen schermen op mijn horloge zorgt er ook NIET voor dat het scherm van de Edge verandert, dat is dus altijd enkel het eerste gegevensscherm van het horloge.

Reden dat ik het zo heb is overigens vanwege duathlons (trainingen) en triathlons, dus dan neem ik alles op met mijn horloge.

WoT stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:30
Fietste eerst ook met een Fenix 6 pro op mn stuur, maar nu sinds paar maandjes 530 erbij en zou nu toch niet meer terug willen. Groter scherm, meer batterij zijn toch wel voordelen. Verder werkt het top, zolang je fietst met je horloge om meet hij ook de intensity minutes (dit vond ik het enige nadeel, dat ondersteunt de 530 niet om enigerlei reden). Verder wordt alles mooi gesynchroniseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:27

Kluus

Gang is alles

Ik gebruik regelmatig mijn horloge voor hartslag, zeker bij rustigere ritten. Het voornaamste "probleem" is dat hij wat trager reageert op verandering maar aangezien ik ook met vermogensmeter rijdt en de hartslag alleen bij hou voor de data is dat voor mij niet zo'n probleem.

Ik rij ook regelmatig met een hartslagband maar kwa nauwkeurigheid merk ik zelf niet zo veel verschil.

NB: Ik stel mijn horloge dan in op activiteit opnemen en dan "uitzenden bij activiteit opnemen" als ik alleen uitzend zonder een activiteit aan te hebben op mijn horloge vind hij na een tijdje dat ik erg gestressed ben. :+ En zo heb je gelijk een backup opname van je rit, niet dat ik dat ooit nodig heb gehad...

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 20-06-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Iemand een idee waarom mijn Garmin edge explore 2 gaan straatnamen kan vinden?
Wanneer ik wil navigeren naar een bepaald adres krijg ik tot nu toe melding geen resultaten gevonden.
Enkel wanneer ik de stad of gemeente intik dan kan hij die wel vinden. Naar een adres/straat lukt niet.
Pffff dit werkt toch veel minder fijn dan m'n vorige mio gps.

Update: Intussen wel gevonden waar het lijkt te werken. Of dit de manier is weet ik niet maar is wel omslachtig vind ik. Moet eerst 4 verschillende schermpjes aanklikken.
Eerst probeerde ik via startscherm op locatie zoeken. Dit lukt dus niet. Kan enkel een stad vinden en geen straatnamen.
Nu via volgende via startscherm op navigatie-zoeken-zoekfuncties-adressen. Dan kan ik alles ingeven van land,stad,straat en nummer. Zit wel een beetje verborgen zo te zien.

[ Voor 40% gewijzigd door wes40 op 20-06-2023 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:49

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Wie gebruikt hier ook een Android smartphone in combinatie met OsmAnd+ om te navigeren en tracks te recorden?

Ik ben recentelijk overgestapt van een Motorola G5+ met Android 8 naar Samsung A54 met Android 13 toestel. Het opnemen van routes geeft af en toe gekke glitches. Ineens een gps locatie meting 20km verderop op 5km in de atmosfeer. Of stukken dat ie niet opneemt en dan maar een rechte lijn trekt tot het volgende punt dat er wel weer verbinding is.

Op mijn oude Android 8 toestel (Moto G5+) vrijwel nooit last van gehad. Alleen als het toestel oververhit raakte wilde hij weleens stukken niet opnemen. Maar dit gebeurde enkel weleens als hij in het hoesje op het stuur zat in de volle zon. Heb de Samsung ook in de frametas gedaan om dat issue proberen te tackelen.

Strava neemt gelukkig gewoon correct op met de nieuwe Samsung. Alleen kan je met Strava niet navigeren en recorden. Naast dat ik OsmAnd gewoon lekker uitgebreid vind.

Via zoekwerk ben ik bij dit topic gekomen
https://osmand.net/docs/u...g/track-recording-issues/ . Alleen hebben de aangegeven suggesties geen effect. (Sommige zijn ook onvindbaar in de instellingen.)

Het lijkt me dat als Strava wel werkt het in ieder geval niet aan Android 13 of de hardware of de dikke schil van Samsung moet liggen. Lees namelijk dat Samsung ook een agressief beleid voert tot killen van apps. (https://dontkillmyapp.com/samsung)

Mijn vermoeden is een bug bij OsmAnd, hij heeft af en toe geen GPS fix. Wat ik vreemd vind want Strava geeft gewoon nette lijntjes met 1 sec intervallen. Een app als GPS Connected ( https://play.google.com/s...id=org.bruxo.gpsconnected ) om de GPS sensor te locken werkt ook niet. (Vraag me niet hoe het precies werkt)

Hebben andere mensen ook ervaring met het opnemen van routes met OsmAnd op een recent Android toestel? Ook van Samsung?

Even wat gecheckte instellingen nog:
OsmAnd:
- settings > cycling profile > trip recording > prevent standalone logging: disabled (tegen het afbreken van loggen bij het naar de achtergrond brengen van OsmAnd)
- settings > OsmAnd+ settings > location source: zowel Google Play Services als Android API geprobeerd. Zelfde resultaat, hoewel de Android API minder extreme gps glitches lijkt te geven.
Android:
- apps > OsmAnd+ > permissions > location > 'allow only when app is in use' (als de app draait moet hij locatie gegevens krijgen, ook als het scherm uit is. Een notificatie-icoon zou afdoende moeten zijn. De optie 'allow all the time' is vervallen sinds Android 11)
- apps > OsmAnd+ > permissions > location > 'use precise location' : AAN
- apps > OsmAnd+ > battery > 'Unrestricted'
Samsung/Android:
- Battery and device care > auto optimisation > 'restart when needed': UIT
- Battery and device care > battery > 'power saving': UIT
- Battery and device care > battery > background usage limits > 'put unused apps to sleep': UIT
- Battery and device care > battery > more battery settings > usage limits > 'adaptive battery': UIT

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:12

oNo

Ik heb in het verleden best veel tijd besteed aan "Android phone als een goede fietscomputer". Heel veel devices geprobeerd.

Het wil allemaal prima. Maar sommige omstandigheden zijn niet geschikt voor deze oplossing.

Qua app had ik de voorkeur voor Locus Map Pro. Die is goed/meer te customizen dan Osmand+. Vooral de datapages overlay is mooi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElPaco
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:14
@AxzZzeL ik heb een tijdje tegelijkertijd Strava en Komoot (navigatie) gebruikt op de fiets. Vaak was de opname van Strava prima, maar Komoot was glitchy. Soms was hij de weg kwijt of stopte het navigeren. Dit op een Samsung S21 Ultra.

Nadat ik naar een sporthorloge ben overgestapt voor de Strava opname heb ik geen enkel probleem met Komoot meer. Mogelijk dat het dus zit in dat 2 apps tegelijk GPS willen gebruiken ofzo.

WoT stats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AxzZzeL
  • Laatst online: 22:49

AxzZzeL

maakt oogsnoep

@oNo Bedankt voor de app tip. 👍 Heb er even vluchtig naar gekeken en lijkt wel uitgebreid. Enige wat me tegen zou staan is een abo vorm om premium functionaliteit te verkrijgen.

Wat me overigens meteen opviel is dat Locus Map wel een 'allow always' keuze heeft voor location permission. Osmand heeft als 'sterkste' optie alleen 'allow only while using the app'. (Zou niet uit moeten maken volgens Osmand devs en apps als Strava en Google Maps hebben het ook niet nodig.)

Ik duik van de week even in de mogelijkheden van locus.

@ElPaco klopt inderdaad. Heb voorheen ook last gehad van glitches toen ik zowel met Osmand als Strava een track logde. (Wist toen nog niet dat je gpx via de website van strava kon uploaden en wilde de gpx track graag ook offline hebben. (Gpx track downloaden kan blijkbaar dus ook weer nadat je het hebt opgenomen met strava.))

In ieder geval record ik nu enkel met Osmand en krijg dus nog steeds glitches

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oNo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:12

oNo

Ik gebruikte Locus Map Pro v3. One time buy. En je kan qua offline maps af zonder extra kosten. De beste vector map is de betaalde van locus zelf imho. Voor low end devices is downloaden van tiles op verschillende zoomlevels het best.
Ze pushen nu v4 met abonnement. Een dergelijke verdienmodel vind ik irritant en dat probeer ik zo veel mogelijk te vermijden.

De mogelijkheden van Locus Map Pro kan wel overweldigend zijn. Maar als je het eenmaal naar wens hebt ingericht...
(ben je een tweaker of niet ;) )

Overigens heb ik nu "gewoon" een Hammerhead Karoo 2. Via sideload heb ik daar Locus Map Pro op gezet, al is de mapping software van HH nu wel goed genoeg.

Een van de laatste devices die ik erg goed vond voor Android bike navigation is de Cubot King Kong mini. De schermverhouding voor maps only is niet prettig. Maar met datavelden boven en onder weer wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ben denk ik, weet het niet zeker, op zoek naar een fietscomputer. Rij een mountainbike voor het tweede jaar. Maar met het huidige weer en vorig jaar ook al, zijn de huidige trails op de Utrechtse Heuvelrug toch niet heel fijn om te rijden. De trailcrew raad ook aan om ze niet meer te bereiden. Gevolg is dus dat ik niet ga fietsen wat een beetje jammer is.
Ik zou wat meer in de buurt willen fietsen en dan niet direct een MTB trail, maar een rondje asfalt is ook wel eens te doen. Via Strava zie ik dan wel bekenden die een rondje rijden. Maar elke keer mijn telefoon te pakken voor een route lijkt me nogal onhandig.

Zojuist een account op Komoot gemaakt en zo te zien kan ik daar simpelweg een GPX bestand downloaden van een route uit de omgeving.

Nu zat ik al stiekem te kijken naar een Garmin Edge 530 en dan tweedehands via MP. Als ik zo dit topic doorlees is dat geen slechte aankoop om als beginner mee te beginnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:15
@Xavier klopt een 530 kan eigenlijk alles wat je nu en in de toekomst nodig hebt

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:07

Sherlock

No Shit

Xavier schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:19:
Ik ben denk ik, weet het niet zeker, op zoek naar een fietscomputer. Rij een mountainbike voor het tweede jaar. Maar met het huidige weer en vorig jaar ook al, zijn de huidige trails op de Utrechtse Heuvelrug toch niet heel fijn om te rijden. De trailcrew raad ook aan om ze niet meer te bereiden. Gevolg is dus dat ik niet ga fietsen wat een beetje jammer is.
Ik zou wat meer in de buurt willen fietsen en dan niet direct een MTB trail, maar een rondje asfalt is ook wel eens te doen. Via Strava zie ik dan wel bekenden die een rondje rijden. Maar elke keer mijn telefoon te pakken voor een route lijkt me nogal onhandig.

Zojuist een account op Komoot gemaakt en zo te zien kan ik daar simpelweg een GPX bestand downloaden van een route uit de omgeving.

Nu zat ik al stiekem te kijken naar een Garmin Edge 530 en dan tweedehands via MP. Als ik zo dit topic doorlees is dat geen slechte aankoop om als beginner mee te beginnen?
Ik fiets nu vooral op de MTB, maar voorheen ook wel wat vaker op de racefiets. Ik vind de 530 echt een heel fijn apparaat. Heb daarvoor een 800 en even een 820 gehad, maar de 530 bevalt echt het beste. (Logisch, ding is ook veel moderner dan die andere 2)

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:29:
@Xavier klopt een 530 kan eigenlijk alles wat je nu en in de toekomst nodig hebt
Sherlock schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:31:
[...]

Ik fiets nu vooral op de MTB, maar voorheen ook wel wat vaker op de racefiets. Ik vind de 530 echt een heel fijn apparaat. Heb daarvoor een 800 en even een 820 gehad, maar de 530 bevalt echt het beste. (Logisch, ding is ook veel moderner dan die andere 2)
Beide bedankt voor de snelle reacties. Nu nog even zoeken naar een leuke aanbieding en sites waar je een beetje routes kan vinden zonder meteen een maandelijks abonnement af te sluiten (ik denk aan jou Strava!).
Kamoot zag er goed uit en in mijn eigen woonplaats genoeg routes meteen te gebruiken. En statshunter kwam ik ergens tegen. Daar ook maar eens naar kijken.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sleeon
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-09 16:18
Je kan ook zelf routes maken @Xavier , is ook in 5 minuten gebeurd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Als je een Garmin koopt zul je ook Garmin Connect gaan gebruiken, daar kun je ook routes in maken. Zonder abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sherlock schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 15:48:
Als je een Garmin koopt zul je ook Garmin Connect gaan gebruiken, daar kun je ook routes in maken. Zonder abonnement.
En als je een PC (Windows/Mac) hebt kan je ook gratis Garmin Basecamp gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

RigolleM schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:18:
[...]

En als je een PC (Windows/Mac) hebt kan je ook gratis Garmin Basecamp gebruiken.
Dat is waar, maar BaseCamp is niet een programma wat ik iemand aan zou raden die enkel wat routes wil creëren. Wel als je meer wil, en zin en tijd hebt om even de leercurve te doorlopen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sherlock schreef op woensdag 21 juni 2023 @ 16:24:
[...]

Dat is waar, maar BaseCamp is niet een programma wat ik iemand aan zou raden die enkel wat routes wil creëren. Wel als je meer wil, en zin en tijd hebt om even de leercurve te doorlopen :+
In combinatie met OpenFietsMap ga je mooiere tracks maken dan met eender welke online tool. Als ik snel iets moet knippen/plakken van 2 GPX'en ga ik sneller BaseCamp opstarten dan te zitten klooien met bv. Komoot. Bv. ik heb een GPX gevonden van een toertocht, maar ik wil er zelf naar heen fietsen, en liefst ook langs fietsvriendelijke wegen, niet langs autostrades... Na 3/4 van de toertocht (na heuvelzone) rij ik terug naar huis, want geen zin om terug naar de start te rijden van die toertocht en dezelfde rit naar huis te rijden... Ik heb dit weekend geprobeerd met Komoot, bij wijze van test... is mij ook gelukt, maar ik was toch niet zo tevreden over de rit heen/terug. Achteraf eens hetzelfde gedaan met BaseCamp met OpenFietsMap als kaart en de wegen waren net iets leuker (minder langs drukke wegen) en het ging ook véél sneller (het aanpaswerk) ;)

En nog iets... toen ik die GPX importeerde van die organisatie stonden daar ook waypoints in met de klimmetjes en hun bevoorradingen. Altijd leuk om dit op voorhand eens te bekijken, heb je een beetje een idee hoe je moet indelen. Ik heb bv. ook een GPX met alle beklimmingen/kasseistroken van de Vlaamse Ardennen. Als ik een rit in mekaar steek dan laat ik die waypoints eens los, om te zien of ik nergens iets laat liggen qua beklimmingen en of ik nergens een kasseistrook er kan uithalen 8)

[ Voor 17% gewijzigd door RigolleM op 21-06-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Begrijp me niet verkeerd, Basecamp is echt een handig programma met veel mogelijkheden. Maar je moet er eerst tijd in stoppen voordat je er iets mee kunt 'winnen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Registratie: Juni 2023
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

Ik heb een probleem met mijn Garmin 530. In Garmin Connect wordt structureel een onrealistisch hoge VO2-Max aangegeven bij mij. Ik heb in januari voor het eerst gefietst met een powermeter en toen heb ik op de baan een FTP-test gedaan. Daar is een onrealistische VO2-Max uitgerold. Achteraf bleek dat de powermeter defect was. De powermeter is vervangen door een identiek exemplaar en iedere keer als ik fiets met powermeter wordt mijn VO2-Max een beetje omlaag bijgesteld. Het vervelend is alleen dat ik hierdoor geen realistisch beeld heb bij mijn trainingsbelasting of conditionele voortgang. Daarnaast word ik er bloedchagrijnig van dat iedere keer als ik 5 minuten buiten heb gefietst na het starten van mijn fietscomputer, ik de melding krijg dat ik een "zeer slechte prestatieconditie" heb (hier heb ik geen screenshot van). Inmiddels is mijn VO2-Max over een periode van 6 maanden gedaald van 82 naar 66.

Ik had bij aanvang al twijfels bij mijn VO2-Max van 82, want dat past totaal niet bij mijn postuur en bij mijn fitheid. Om deze reden heb ik onlangs een groot sportmedisch onderzoek laten uitvoeren door een sportarts met fietstest en daar een kwam een VO2-Max van 35 uitgerold. Dit is een realistisch getal. Ik heb in Garmin Connect bij de gebruikersinstellingen dit getal ook ingevuld (zie screenshot). Echter lijkt Garmin dit toch niet goed op te pikken? Hij toont weer de onrealistisch hoge VO2-Max van 66.

Heeft iemand een idee hoe dit kan worden opgelost? Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar, want op deze manier is mijn fietscomputer meer geschikt als navigatiesysteem/snelheidsmeter dan als nuttig hulpmiddel bij het trainen.

Ingevulde waarde gebruikersinstellingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmujYqwzuGCg2295AcE0l4fgcBo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1sr9wZBjjZaaGk42jtqblcQI.jpg?f=fotoalbum_large

Voortgang VO2-Max:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ctQZfgDDEVufc8O1-WXsNM_W1f0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FqWIxZKCHHln9736DDILzjCq.png?f=fotoalbum_large

Huidige (onrealistische) VO2-Max:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnrrJ_xdV88u22pZXHHZDWdtL3U=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PQnpyvkGHzVjn3MRYGx2tyNP.png?f=fotoalbum_large

Vermogenscurve over 4 weken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZEbqw--kDrGgaDOmHkQ4KgJTuk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HTpW3auIi6SCeY1pNp8iVuMT.png?f=fotoalbum_large

@Requiem19 : het ingevoerde gewicht in Garmin Connect is 106,5kg. Ik maak gebruik van de Garmin Index S2 weegschaal, het gewicht wordt automatisch gesynchroniseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@Reginas de reden dat ik het vraag is dat V02 max afhankelijk is van gewicht.

Als gewicht goed staat (en niet per ongeluk op een totaal onrealistische waarde van bijvoorbeeld 20kg), dan begrijp ik ook niet wat er aan de hand is.

Wat is volgens Garmin nu je Functional Threshold Power? Als je in de app dat opzoekt kun je ook kijken welk gewicht Garmin daarvoor gebruikt heeft bij w/kg.

Als je daar een realistische waarde ziet (ik vermoerd iets tussen de 170-220 als ik je power curve ziet), dan is er overduidelijk sprake van een bug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

@Requiem19 bij Functional Threshold Power staat 200W met als invoerdatum 16 april. Dit getal heb ik handmatig ingevuld (natte vingerwerk, eigen schatting op basis van powercurve) en daar hoort het getal 1.88W/kg bij. Dit veld was eerst leeg, ondanks dat ik een FTP-test heb gedaan op deze fiets met powermeter. Het is volgens mij een realistische waarde, maar wel een fictieve waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Reginas schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:54:
@Requiem19 bij Functional Threshold Power staat 200W met als invoerdatum 16 april. Dit getal heb ik handmatig ingevuld (natte vingerwerk, eigen schatting op basis van powercurve) en daar hoort het getal 1.88W/kg bij. Dit veld was eerst leeg, ondanks dat ik een FTP-test heb gedaan op deze fiets met powermeter. Het is volgens mij een realistische waarde, maar wel een fictieve waarde.
Dit zou wellicht een reden kunnen zijn voor de onrealistische V02 max waardes.

De V02 max estimation is gebaseerd op 2 waardes: je vermogen gedurende een bepaalde (zeer) intensieve tijd en je gewicht.

Mogelijk heeft de foutieve eerste powermeter onrealistische waardes doorgestuurd die nog niet hersteld zijn, omdat Garmin zelf geen nieuwe FTP waarde heeft kunnen schatten.

Ik zie 2 oplossingen: nog een FTP test doen, waarop Garmin zelf het FTP kan inschatten. Optie twee: kijken of je alle waardes terug naar nul kunt zetten. Ik denk dat dit moeilijk is in Garmin Connect en zou overwegen om een nieuw Garmin Connect profiel aan te maken met een ander emailadres...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reginas
  • Nu online

Reginas

Queen of Core Stability

Bedankt voor het meedenken. Ik ga in eerste instantie voor optie 1: het uitvoeren van een nieuwe FTP-test. Ik wacht dan wel tot het weer iets beter is, want met die hoge luchtvochtigheid is een maximale inspanning leveren echt geen pretje. Ik hoop dat Garmin dan een realistische waarde oppikt, waar ik weer mee vooruit kan.

Ik hoop dat optie 2 niet nodig is. Ik gebruik Garmin Connect ook voor het bijhouden van andere workouts, mijn gewicht en de menstruatiekalender. Ik zou er behoorlijk van balen als ik al die data verlies omdat ik een nieuw profiel moet aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:18
Reginas schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:46:
Ik heb een probleem met mijn Garmin 530. In Garmin Connect wordt structureel een onrealistisch hoge VO2-Max aangegeven bij mij. Ik heb in januari voor het eerst gefietst met een powermeter en toen heb ik op de baan een FTP-test gedaan. Daar is een onrealistische VO2-Max uitgerold. Achteraf bleek dat de powermeter defect was. De powermeter is vervangen door een identiek exemplaar en iedere keer als ik fiets met powermeter wordt mijn VO2-Max een beetje omlaag bijgesteld. Het vervelend is alleen dat ik hierdoor geen realistisch beeld heb bij mijn trainingsbelasting of conditionele voortgang. Daarnaast word ik er bloedchagrijnig van dat iedere keer als ik 5 minuten buiten heb gefietst na het starten van mijn fietscomputer, ik de melding krijg dat ik een "zeer slechte prestatieconditie" heb (hier heb ik geen screenshot van). Inmiddels is mijn VO2-Max over een periode van 6 maanden gedaald van 82 naar 66.

Ik had bij aanvang al twijfels bij mijn VO2-Max van 82, want dat past totaal niet bij mijn postuur en bij mijn fitheid. Om deze reden heb ik onlangs een groot sportmedisch onderzoek laten uitvoeren door een sportarts met fietstest en daar een kwam een VO2-Max van 35 uitgerold. Dit is een realistisch getal. Ik heb in Garmin Connect bij de gebruikersinstellingen dit getal ook ingevuld (zie screenshot). Echter lijkt Garmin dit toch niet goed op te pikken? Hij toont weer de onrealistisch hoge VO2-Max van 66.

Heeft iemand een idee hoe dit kan worden opgelost? Ik zit echt een beetje met mijn handen in het haar, want op deze manier is mijn fietscomputer meer geschikt als navigatiesysteem/snelheidsmeter dan als nuttig hulpmiddel bij het trainen.

Ingevulde waarde gebruikersinstellingen:

[Afbeelding]

Voortgang VO2-Max:

[Afbeelding]

Huidige (onrealistische) VO2-Max:

[Afbeelding]

Vermogenscurve over 4 weken:

[Afbeelding]

@Requiem19 : het ingevoerde gewicht in Garmin Connect is 106,5kg. Ik maak gebruik van de Garmin Index S2 weegschaal, het gewicht wordt automatisch gesynchroniseerd.
Mijn ervaring is een te hoge VO2MAX heel traag terug loopt in je Garmin (bijv. na corona besmetting).

Kan je die VO2MAX setting niet resetten, al dan niet in de connect omgeving (kan zo snel ook ff niet vinden, wel veel google hits).

Daarnaast, is VO2MAX wel de parameter waaraan je je conditie wil meten, mij lijkt FTP (en watt/kg) een betere maatstaf.

Staat je FTP ook niet te hoog ingesteld?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Reginas schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:03:
Bedankt voor het meedenken. Ik ga in eerste instantie voor optie 1: het uitvoeren van een nieuwe FTP-test. Ik wacht dan wel tot het weer iets beter is, want met die hoge luchtvochtigheid is een maximale inspanning leveren echt geen pretje. Ik hoop dat Garmin dan een realistische waarde oppikt, waar ik weer mee vooruit kan.

Ik hoop dat optie 2 niet nodig is. Ik gebruik Garmin Connect ook voor het bijhouden van andere workouts, mijn gewicht en de menstruatiekalender. Ik zou er behoorlijk van balen als ik al die data verlies omdat ik een nieuw profiel moet aanmaken.
Snap ik - ik zou ook absoluut niet willen dat mijn data verloren gaat.

Ik ga morgen zelf ook een FTP test doen in de ochtend, dat kan wmb prima. Daarnaast is het in jouw geval ook niet erg als je wat laag scoort bij een FTP test, omdat het vooral gaat over een goede baseline. Van belang voor een goede FTP test is dat Garmin het ook signaleert als een bijna maximale effort, waarbij Garmin kijkt naar je hartslag van de test tov je maximum hartslag (zorg dat die ook goed staat in je profiel!).

Als je goed gehydrateerd bent, goed uitgerust en een basisconditie hebt (die je volgens mij hebt), kun je in de koelere temperaturen in de ochtend / avond wmb wel OK een FTP test doen. Maar up to you natuurlijk.

En eens met @mhr-zip dat V02 max langzaam terugloopt helaas (en ook langzaam oploopt als je fitter wordt).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Hier overigens een interessant plaatje (ook voor anderen) om de relatie tussen V02 max en FTP te zien.

Aan de linkerkant zie je de efficiency, die bij de meeste mensen tussen de 20-25% zal liggen. Als je uitgaat van bijvoorbeeld 3.0 w/kg, bij een efficiency van 22%, kom je uit op een V02 max van ongeveer 51.

Een V02 max van 66, zoals bij @Reginas, zou bij een efficiency van 22% uitkomen op een FTP van rond de 4.5 w/kg.

Afbeeldingslocatie: https://1.bp.blogspot.com/-UAio0P6WPAU/UhgzKP5TsAI/AAAAAAAABS8/uyPH7wT5pEI/s1600/FTP_VO2_GME+90%2525+65.JPG

[ Voor 13% gewijzigd door Requiem19 op 22-06-2023 14:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33

joker1977

Tweakert

VO2max inschattingen van Garmin vereisen ook een nauwkeurige MAX hartslag instelling. Controleer die ook even voordat je verder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
en gewicht is ook een factor, omdat deze waarde (zeg maar 30-80) de hoeveelheid zuurstof in ml per minuut per KG lichaamsgewicht weergeeft. (relatieve vo2max ml/min/kg). Zonder gewicht (maar dat is dus niet de unit die garmin gebruikt) is het in l/min.

Als je gewicht flink schommelt, of je hebt een keer verkeerd gewogen met een connected weegschaal die gelijk je garmin profiel update, dan gaat dus ook je vo2max omhoog of omlaag.

klein reken voorbeeldje, mijn absolute vo2max zit rond de 4.5* liter, dit is bij mijn normale gewicht van 75 dus een 60 in ml/min/kg (garmin units). Maar bij 70 kg is het 64 ml/min/kg en bij 80 kg 56 ml/min/kg

*nooit een test gedaan, dus dit is puur wat garmin ervan maakt, en ik heb geen idee hoe dicht dit bij de werkelijkheid staat.. ik merk wel dat bv 60 seconden @130%FTP 1 van mijn sterke punten is, relatief gezien
Ik zit gemiddeld zo rond de 4 w/kg dus dat het lijkt ook wel te kloppen met dat grafiekje, komt ook rond de 22 uit

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
De grote onbekende in Garmin's data model is de relatieve mechanische efficientie.

Garmin gaat in het V02 max estimation zeer waarschijnlijk uit van een gemiddelde efficiëntie van inderdaad rond de 22 a 23%. Terwijl juist hier grote verschillen in kunnen zijn tussen personen.

Op zich maakt het wmb niet uit hoe accuraat de V02 max schatting van Garmin is. Wat wel uitmaakt is of hij constant is, zodat je data trends kunt zien.

Aan de andere kant: als je gewicht gelijk blijft en je FTP hoger wordt, dan weet je dat je fitter wordt. Onder de motorkap kun je OF efficienter worden, OF je V02 max stijgt. Het maakt niet zo gek veel uit welke van de twee het is. In Garmin Connect zal in ieder geval je V02 max toenemen, aangezien Garmin rekening met een statische efficiency.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Vandaag een leuke 60 kilometer route gefietst, zelf gemaakt via Komoot. Echter loop ik tegen een aantal zaken aan bij de Garmin Edge 840.
  • Het begon na een kilometer of 35. Toen werd ineens de route uit de kaart gehaald. Ofwel, de navigatielijnen worden niet getoond. Ik moest de route afbreken en opnieuw inladen om de route weer te krijgen. De instructies bleven wel staan
  • Wat ik al vaker merk is dat de kolommen met bijvoorbeeld de snelheid, onder de kaart, soms ineens verdwijnen. Ik moet dan even naar het andere venster vegen, en weer terug, dan verschijnt deze weer.
  • Later op de route werden ineens de pijlen niet meer getoond. De route bleef staan, maar pijlen bovenin beeld of geluiden bij afslaan of wat dan ook, werden niet meer getoond. Hoe dan?
  • Onderstaande foto laat het het beste zien. De roze lijn is mijn route. Maar soms tekent het ding een eigen lijn in, die ik ook in Komoot niet terug zie. Het is de paarse lijn. Beetje verwarrend en lijkt een soort van deel uit te maken van de route, maar ik heb hem niet bedacht...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zqm7UtBKm5_wpNkU-ybP5alDbOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6zwIegotIlgmlIqnxZPiWVAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Zijn deze dingen bekend bij Garmin Edge 840-gebruikers? En bovenal; wat kan ik hieraan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabaqui
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:43
Reginas schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 13:46:

Op de Garmin connect website kan je via profiel -> profiel bewerken -> gebruiksinstellingen je VO2 max verwijderen/aanpassen.
Bij mij is deze zonder dat ik een powermeter heb of ftp testen heb uitgevoerd ooit door m'n Garmin 530 ineens berekend. Was toen even zoeken om deze waarde weer weg te krijgen.
In de app weet ik het zo even niet waar deze staat

Maak van jouw probleem niet mijn probleem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wes40
Steeffoon schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:49:
Vandaag een leuke 60 kilometer route gefietst, zelf gemaakt via Komoot. Echter loop ik tegen een aantal zaken aan bij de Garmin Edge 840.
  • Het begon na een kilometer of 35. Toen werd ineens de route uit de kaart gehaald. Ofwel, de navigatielijnen worden niet getoond. Ik moest de route afbreken en opnieuw inladen om de route weer te krijgen. De instructies bleven wel staan
  • Wat ik al vaker merk is dat de kolommen met bijvoorbeeld de snelheid, onder de kaart, soms ineens verdwijnen. Ik moet dan even naar het andere venster vegen, en weer terug, dan verschijnt deze weer.
  • Later op de route werden ineens de pijlen niet meer getoond. De route bleef staan, maar pijlen bovenin beeld of geluiden bij afslaan of wat dan ook, werden niet meer getoond. Hoe dan?
  • Onderstaande foto laat het het beste zien. De roze lijn is mijn route. Maar soms tekent het ding een eigen lijn in, die ik ook in Komoot niet terug zie. Het is de paarse lijn. Beetje verwarrend en lijkt een soort van deel uit te maken van de route, maar ik heb hem niet bedacht...
[Afbeelding]

Zijn deze dingen bekend bij Garmin Edge 840-gebruikers? En bovenal; wat kan ik hieraan doen?
Ik heb geen oplossing maar herken uw probleem wel. Zelf heb ik dit ook al ervaren met mijn explore 2.. Ben benieuwd wat anderen hiervan zeggen.Ik heb dit vooral al gehad wanneer ik een willekeurige rondrit (suprise me) laat kiezen door m'n garmin explore. Soms helemaal geen navigatielijnen te zien ook niet bovenaan afstand tot volgende afslag. Enkel dat de snelheid onder de kaart zelf soms verdwijnt heb ik nog niet gehad.
Dit heb ik als voorbeeld al gehad. Niks van navigatiepijlen te zien:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cyjof5jfdfwhSflND1QbfNhGGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbKYnTwl892BqrBujtq6uyuW.jpg?f=fotoalbum_large

En zo wil ik het zien. 1 navigatiepijlen, 2 afslag te zien in de map en bovenaan 3 de afstand tot volgende afslag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wvff4h2lJ0aiW1tB8SF0zPVbIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dApRpvhYzAUaeGqcWky6WQiw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door wes40 op 24-06-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Laatst online: 21:05
Ik heb nu ongeveer 1 maand de Garmin Edge 840 en helemaal happy ben ik nog niet.

Heb bijvoorbeeld vaak problemen met het overzetten van een route via Komoot naar de Garmin. Geen verbinding via de Komoot 'app' en/of het traag laden van de route maar vooral de onlogische kaartweergave bij het navigeren en dat is juist waarom ik dit dit heb aangeschaft.

Hij geeft bijvoorbeeld met een pijl aan dat ik naar links moet terwijl de kaart toch echt aangeeft dat de route naar rechts gaat. Ik heb al meerdere keren een afslag gemist waardoor de route ineens een stuk korter wordt door het herberekening van de route. Ik weet dat je dit kan uitzetten.

Ik twijfel nu over dit apparaat. Zou meer voldoening halen uit de navigatie van bijvoorbeeld Wahoo en Hammerhead. Gewoon 1 brede lijn op je scherm en daarop een symbool die de route volgt.

Meer hier die deze ervaring hebben en/of een oplossing voor mij hebben om de Garmin toch meer te waarderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:39

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Steeffoon schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 16:49:

De paarse lijn is de route zoals deze in het GPX bestand staat, de track. De roze lijn is de route zoals de 840/1040 deze uitrekent. Deze is dus vaak nauwkeuriger. Ik heb wel eens GPX routes gehad waarbij de punten best ver uit elkaar lagen, bijv op een dijk. De paarse lijn gaat dan vrijwel rechtdoor, terwijl de roze lijn netjes de dijk en alle bochten volgt.
Als je dus een nauwkeurig GPX bestand hebt, zullen beide lijnen elkaar overlappen.

[ Voor 5% gewijzigd door Microkid op 27-06-2023 15:02 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Microkid schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:59:
[...]

De paarse lijn is de route zoals deze in het GPX bestand staat, de track. De roze lijn is de route zoals de 840/1040 deze uitrekent. Deze is dus vaak nauwkeuriger. Ik heb wel eens GPX routes gehad waarbij de punten best ver uit elkaar lagen, bijv op een dijk. De paarse lijn gaat dan vrijwel rechtdoor, terwijl de roze lijn netjes de dijk en alle bochten volgt.
Als je dus een nauwkeurig GPX bestand hebt, zullen beide lijnen elkaar overlappen.
Interessant! Is dat dan ook het geval met een volledig in Komoot gemaakte route? Is me namelijk nog nooit eerder opgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GoEV6 schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 14:53:
Heb bijvoorbeeld vaak problemen met het overzetten van een route via Komoot naar de Garmin. Geen verbinding via de Komoot 'app' en/of het traag laden van de route maar vooral de onlogische kaartweergave bij het navigeren en dat is juist waarom ik dit dit heb aangeschaft.
Komoot app? Ik maak een rit aan in Komoot (PC of smartphone) en die staat gewoon onder de training/koersen (na synchronisatie) in Garmin Connect. Op de Edge staat hij zelfs onmiddellijk te blinken (ook na synchronisatie) op het hoofdscherm.
Hij geeft bijvoorbeeld met een pijl aan dat ik naar links moet terwijl de kaart toch echt aangeeft dat de route naar rechts gaat. Ik heb al meerdere keren een afslag gemist waardoor de route ineens een stuk korter wordt door het herberekening van de route. Ik weet dat je dit kan uitzetten.
Is mij dit weekend ook opgevallen, een "begeleidings" pijl naar rechts terwijl de track naar links ging. Ik moet nog uitvogelen wat de reden kan zijn, maar het was nogal een druk moment en ik moest nog iemand begeleiden, dus mij eerder gefocused op de kaart dan op die pijlen. Bij mijn Edge 830 stond 'routebegeleiding' gewoon uit, en reed ik 100% op basis van de kaart.
Ik twijfel nu over dit apparaat. Zou meer voldoening halen uit de navigatie van bijvoorbeeld Wahoo en Hammerhead. Gewoon 1 brede lijn op je scherm en daarop een symbool die de route volgt.
Dat heb je met een Garmin ook als je die routebegeleiding uit zet, ik zie verder totaal geen reden om naar Wahoo of Hammerhead over te gaan. Ik vind de herberekening wel best OK vergeleken met een Edge 830, het is pakken sneller en het omkeren is ook van kortere duur als je blijft doorrijden (lees negeren). Als de track naar links gaat en jij blijft naar rechts rijden, dan zal hij blijven terugsturen naar de track. Ik zet dan gewoon de navigatie uit als ik 'eigenwijs' een andere richting begin te rijden. Als ik dan terug in de buurt van de track ben, zet ik hem terug aan. Ik kom dan thuis en krijg dan te horen van mijn 'madam': je hebt wel niet de route gevolgd hé :+

[ Voor 12% gewijzigd door RigolleM op 27-06-2023 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Al hele week last dat garmin (840) hoogtemeters van geen kant kloppen.,
Zaterdag en Zondag ritjes met 3000hm in het vlakke deel van Nederland...
Zaterdag had strava direct zelf al van dat ga ik corrigeren.

Vanmorgen 47km met 458hm's.
Kom je buiten garmin direct melding dat hoogtemeters gecalibreerd zijn oid (op basis van kaart)
En dan de rit :
https://www.strava.com/activities/9342277905
Meteen een klim naar 200m, zou leuk zijn als die daar lag...

[ Voor 43% gewijzigd door DDX op 27-06-2023 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
DDX schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:52:

Kom je buiten garmin direct melding dat hoogtemeters gecalibreerd zijn oid (op basis van kaart)
En dan de rit :
Moet zeggen dat Garmin (840) mij toch deftig teleur gesteld heeft. Weg naar t werk die plots halve kilometer korter is dan ooit voordien e.d. Tast geloofwaardigheid en andere afgeleide cijfers aan.
Zelfs de gereden afstand scheelt van keer tot keer (in multi-gps zelfs) los van de on-intuitieve gui en de hopen bugs en onhebbelijkheden ivgl met de Wahoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Nu online
DDX schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 21:52:

En dan de rit :
Heb hier geen Garmin maar heb tijdens m'n woonwerkwoon ritjes hetzelfde probleem, omdat ik ze in 1x opneem klopt de hoogte ook voor geen meter aangezien de luchtdruk smorgens een stuk anders is dan smiddags.
Strava heeft iig in de app zelfs en via de website een knop om de hoogte te corrigeren aan de hand van de kaart gegeven.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
@PaulC daar heb ik dus echt 0 problemen mee, niet toevallig een snelheidssensor die niet lekker meer is ?

@Tinusvolkel ja die correctie ken ik, strava besluit nu zelf die correctie te doen als hoogtemeters niet geloofwaardig zijn.
Vanmorgen ook weer autocorrect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Weliswaar oud, maar als ik https://www.reddit.com/r/...tm_medium=web2x&context=3 lees, vermoed ik dat de 840 nog niet op de "trusted" lijst staat van Strava en dat Strava daarom automatisch corrigeert als er te veel afwijking is?
Zo ja, lijkt mij dan een kwestie van tijd.

Sowieso, per definitie is zo'n hoogtemeting op basis van een barometer bagger...
Ik corrigeer ook elke rit door Strava. Op horloges is het nog erger, dan hobbel ik op een plat rondje wandelen/hardlopen soms honderden hoogtemeters bij elkaar.

Tot nu toe nog geen manier gevonden om voor Garmin (Edge 530 en Vivoactive 3) de barometer uit te schakelen. :'(

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
DDX schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 09:45:
@PaulC daar heb ik dus echt 0 problemen mee, niet toevallig een snelheidssensor die niet lekker meer is ?
Op dezelfde dag, met telkens een uur tussen:
Zelfde route 2x met de wahoo > telkens juiste afstand
Met de 840 > 2x verschillende afstand (1 x correct, 1 x halve kilometer te kort > telkens zelfde trainingsrondje)
Zelfde snelheidssensor
Op de garmin 965 zelfde issue

En collega ging vorige wknd met zijn 3 ‘samen’ en route rijden (3 x garmin edge ) > alle 3 een andere afstand terwijl ze naast elkaar gereden hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Dat corrigeren werkt in Nederland best aardig. (al heb je plekken waar je dan opeens wel flink wat hoogtemeters krijgt, rondje Markermeer bijvoorbeeld)
Maar in buitenland in de bergen is het soms echt niet handig en krijg je factor 2 hoogtemeters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Sowieso, per definitie is zo'n hoogtemeting op basis van een barometer bagger...
Totale onzin, dit is juist stukken betrouwbaarder dan via GPS. Niet voor niks heeft een vliegtuig ook een barometische hoogtemeter (o.a.)

Alleen wanneer het weer instabiel is, is een barometer onbetrouwbaar.

On topic

840 bevalt me op zich goed. Eigenlijk weinig problemen mee gehad, UI blijf ik niet super vinden. Instellingen staan IMHO op te veel plekken.

Bug waarbij de chevron soms verdwijnt van de routelijn is wel erg irritant en de GC app blijf ik een rampenplan vinden.

Afleesbaarheid scherm in sommige lichtomstandigheden matig, zelfs minder dan mijn stokoude Wahoo Bolt v1.

Verder erger ik me aan de veelheid van opties die je nooit nodig gaat hebben, terwijl bepaalde basisfunctionaliteit nog steeds niet aanwezig is:

- meer dan 2 datavelden op mapscreen zonder IQ app
- kleur navigatielijn aanpassen
- virtual partner uitzetten
- onnodige informatie uit kunnen zetten (hersteltijd, VO2max, eten, drinken enz)

[ Voor 58% gewijzigd door havana op 28-06-2023 13:06 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
>- onnodige informatie uit kunnen zetten (hersteltijd, VO2max, eten, drinken enz)

Volgens mij kan je dat allemaal uitzetten, vraag me alleen even niet hoe.
Zit ergens diep verstopt idd in de 100en opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

@havana gebruik jij die iq app voor map dashboard wel? Ik had daarmee het probleem dat de koppeling met mijn sensoren instabiel werden.

Vage bug die ik niet echt kan verklaren maar op garmin forums wordt er meer over geklaagd, ook bij de 1040 trouwens. Sinds ik alle iq apps verwijderd heb is het probleem inderdaad verdwenen, maar toch wel jammer want een aantal van die apps vind ik erg prettig.

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 28-06-2023 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
havana schreef op woensdag 28 juni 2023 @ 12:57:
[...]

Totale onzin, dit is juist stukken betrouwbaarder dan via GPS.
Dit wordt dus al ontkracht door de empirische constateringen in recente reacties in dit topic.
Niet voor niks heeft een vliegtuig ook een barometische hoogtemeter (o.a.)
Een "hangt van de situatie af" was toepasselijk geweest.
We hebben het hier over fietscomputers, dus ik ga uit van fietsen, geen vliegtuigen.
En we (Tweakers) leven grotendeels hier in Nederland of België, dus uitgezonderd fietsvakanties naar de hooggebergten ga ik daar ook van uit.
Alleen wanneer het weer instabiel is, is een barometer onbetrouwbaar.
...
GPS-accuraatheid en kaartnauwkeurigheid blijft verbeteren.
Daarentegen, het idee van "standaardluchtdruk" (bijv. zeeniveau, of dorp/stad X) en dan een hoogte berekenen met de afwijking ten opzichte van de huidige meting zorgt per definitie voor afwijkingen, want er is geen standaardluchtdruk op een vaste locatie.

Daarom zie ik graag een optie om te kiezen voor barometrische hoogtemeting (bijv. in gebergten) of GPS-hoogtemeting (bijv. Nederland).
Of een goed werkende combinatie van beide (kalibreren van barometer op hoogte X via GPS positie Y op hoogtekaart Z), maar dan blijf je dan nog steeds met variërend weer van uur tot uur zitten. Garmin zegt dat nu te toen (https://support.garmin.co...n%20trails%20and%20roads.), maar dat werkt dus niet goed.

Beide verwacht ik helaas nog niet op korte termijn.

Informaticus of vakkundig Googler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Daarentegen, het idee van "standaardluchtdruk" (bijv. zeeniveau, of dorp/stad X) en dan een hoogte berekenen met de afwijking ten opzichte van de huidige meting zorgt per definitie voor afwijkingen, want er is geen standaardluchtdruk op een vaste locatie.
Dat moet niet uitmaken. Het gaat immers om het verschil in luchtdruk. Het is een lineaire schaal. Het enige dat dan niet klopt is de meting van de actuele hoogte, maar de hoogtemeters zouden wel moeten kloppen.
GPS-accuraatheid en kaartnauwkeurigheid blijft verbeteren.
Dat is zo, echter een probleem is dat die databases niet voor iedere centimeter een hoogte kan kennen, omdat de database dan te groot zou worden. En in bosrijk gebied blijft GPS problematisch, zo ook bij lagere snelheden.
Dit wordt dus al ontkracht door de empirische constateringen in recente reacties in dit topic.
Maar dat kan net zo goed komen door het algoritme dat gebruikt wordt, of de invloed van de wind. We weten dat dit laatste een enorme rol speelt, en bepaalde computers hadden hier enorm veel last van (voornamelijk Garmin, bijvoorbeeld de 705) terwijl anderen er bijna geen last van hebben.

Overigens waren er een stuk meer empirische bevindingen waarbij Strava op basis van GPS er een potje van maakte m.b.t. de hoogtemeters. Reed je de Marmotte met GPS kreeg je bijvoorbeeld 7000 hm, terwijl het er in werkelijkheid 5000 zijn. En zo waren er nog legio voorbeelden. Dit is nu veel minder geworden nu Strava geen GPS gegevens meer gebruikt maar barometrische (zie onder).
Ik corrigeer ook elke rit door Strava.
Je bent er van bewust dat Strava voor de correctie vooral barometrisch verkregen data gebruikt?

Strava (bron)
If your device doesn't have a barometric altimeter or the file is from our mobile app, the activity page will display a "corrected elevation". This process involves cross-referencing the GPS data in the file to our database of barometric data.

[ Voor 53% gewijzigd door havana op 29-06-2023 08:33 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 09-09 15:16
Dag allen

Net de 840 binnen en direct getest. Alle updates doorgevoerd.

Met navigatie aan zonder afslagbegeleiding, ik ga van de route en dan kan je de navigatie op pauze zetten.

Eenmaal ik op hervat navigatie klik, crasht mijn 840 en valt uit om vervolgens opnieuw op te starten. 4x gebeurd op 1 rit...

Ook blijft het powersymbool op het scherm eenmaal ik hem heb afgezet...

Tevens melding nieuwe piek HR 180 terwijl ik geen piek heb gehad...

Iemand die ook deze problemen herkent en ook weet hoe op te lossen?

Moet zeggen dat ik eigenlijk niet content ben, mijn 830 is beter...

Thx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

verhto schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 11:40:
Dag allen

Net de 840 binnen en direct getest. Alle updates doorgevoerd.

Met navigatie aan zonder afslagbegeleiding, ik ga van de route en dan kan je de navigatie op pauze zetten.

Eenmaal ik op hervat navigatie klik, crasht mijn 840 en valt uit om vervolgens opnieuw op te starten. 4x gebeurd op 1 rit...

Ook blijft het powersymbool op het scherm eenmaal ik hem heb afgezet...

Tevens melding nieuwe piek HR 180 terwijl ik geen piek heb gehad...

Iemand die ook deze problemen herkent en ook weet hoe op te lossen?

Moet zeggen dat ik eigenlijk niet content ben, mijn 830 is beter...

Thx!
Oei, dat klinkt niet goed. Die problemen herken ik totaal niet eigenlijk. Heb je ook de updates uitgevoerd via Garmin Express op de computer? Eventueel kan terugzetten naar fabrieksinstellingen nog helpen. Helpt dat allemaal niet, zou ik hem binnen de 14 dagen bedenktermijn terugsturen en een nieuwe bestellen, of evt contact opnemen met de winkel waar je hem gekocht hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
Hoe zet je de afslagbegeleiding bij Garmin uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Course Options
Select Navigation > Courses > Menu symbol.

Turn Guidance
Enables or disables turn prompts.

Er zit nog altijd een bug in, want ik krijg soms tóch aanwijzingen ondanks het feit dat ze toch echt uitstaan. Ook heb ik dan weer wel, dan weer geen chevron op de navigatielijn.

[ Voor 47% gewijzigd door havana op 30-06-2023 08:36 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
havana schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 08:35:
Course Options
Select Navigation > Courses > Menu symbol.

Turn Guidance
Enables or disables turn prompts.

Er zit nog altijd een bug in, want ik krijg soms tóch aanwijzingen ondanks het feit dat ze toch echt uitstaan. Ook heb ik dan weer wel, dan weer geen chevron op de navigatielijn.
Dank ik ga dat is proberen tijdens mijn volgende rit. Hoop dat ik daarmee zonder afslagen te missen een mooie tocht kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes40
Vandaag deed m'n garmin edge explore 2 weer niet wat ik ervan verwacht.
Een rondrit gemaakt waar ik na 16km moest afwijken van mn route door wegenwerken.
De Garmin berekende geen nieuwe route. Gevolg ik kon mijn route niet meer terugvinden daar ik ook geen aanwijziging meer kreeg. Wat een onding zeg.
Vorige rit meende ik dat de Garmin wel keurig een stukje opnieuw berekende zodat ik weer terug om m'n route terecht kwam.
Ook al meermaals gehad dat ik toch onverharde wegen op m'n route tegenkom terwijl ik vermijden onverharde wegen heb ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:20
Ik heb een vraag:
Is er ook een goede Android navigatie app voor wielrenners die de asfaltwegen selecteert voor een route?

Ik was gisteren aan het wielrennen en moest gewoon uitzoeken ( in Drenthe) waar ik langs moest om niet over klinkerwegen of grintwegen te hoeven rijden met mijn dunne bandjes.
Ik ontkwam er helaas niet helemaal aan.

Ik beken dat ik niet dit hele topic heb doorgespit op zoek naar een antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:27
Harribo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:30:
Ik heb een vraag:
Is er ook een goede Android navigatie app voor wielrenners die de asfaltwegen selecteert voor een route?

Ik was gisteren aan het wielrennen en moest gewoon uitzoeken ( in Drenthe) waar ik langs moest om niet over klinkerwegen of grintwegen te hoeven rijden met mijn dunne bandjes.

OsmAnd, komoot? Af en toe wat klinkers nemen we hier in brabant op de koop toe overigens. Dan neem je gewoon 28mm of breder en wat minder lucht.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 09:11
ik probeer mijn edge 830 te updaten via de laptop.
Maar hij ziet hem niet. Iemand tips ?

ik kan hem ook niet opnieuw toevoegen aan garmin express

Blijkbaar lag het aan de kabel.
Ik heb 3 verschillende kabels geprobeerd.

[ Voor 45% gewijzigd door chimera2 op 08-07-2023 19:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Mistraller schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:53:
[...]

OsmAnd, komoot? Af en toe wat klinkers nemen we hier in brabant op de koop toe overigens. Dan neem je gewoon 28mm of breder en wat minder lucht.
Osmand gebruik ik al zo lang dat het bestaat zo'n beetje :)

Komoot heeft een aparte route bepaling voor wielrenners. Of dat scheelt weet ik niet. Route die ik testte bevatte ook klinkers.

Verder nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09-09 17:54
In Komoot kun je bij de details van de route zien welke ondergrond je hebt. Op de kaart kun je dan ook zien waar die ondergrond voor komt. Is wel wat werk om alles echt te wijzigen. Echt 100% asfalt in je route is lastig te krijgen volgens mij. En ik heb liever strakke klinkers dan oud en ruw asfalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
millerman_sf schreef op zondag 9 juli 2023 @ 08:54:
In Komoot kun je bij de details van de route zien welke ondergrond je hebt. Op de kaart kun je dan ook zien waar die ondergrond voor komt. Is wel wat werk om alles echt te wijzigen. Echt 100% asfalt in je route is lastig te krijgen volgens mij. En ik heb liever strakke klinkers dan oud en ruw asfalt.
Ik denk dat qua Android app Komoot wel het dichtste bij komt bij wat ik zoek.
Nu heb ik ook niet alle navigatie apps getest. Dus tips nog steeds welkom.

Dank voor de tip, zal eens kijken.
Wel met je eens, hele strakke klinkers gaan boven slecht asfalt.

Trouwens asfalt zegt ook niet altijd wat. Ik had een kilometers lang recht stuk asfalt waarop ik lekker tempo kon fietsen, zaten er op het laatst twee boomwortels in de weg.
10 cm hoog, nauwelijks te zien in de schaduw daar.
Kreeg mijn racefiets alsnog een beste klap.

Ik heb een retro racefiets, die wil ik graag wat heel houden.

Komoot kost wel wat maar als het eenmalig is en ik heb er lol van, vind ik dat het overwegen waard.
29,90 voor kaart van heel Nederland offline. Of alleen Noord Nederland voor 9 in mijn geval.
Abbo's doe ik nooit.

Edit: ik heb mijn route van laatst gecheckt, Komoot waarschuwde mij niet voor die matige klinkerwegen. Jammer

[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 10-07-2023 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Harribo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 21:36:
[...]

Osmand gebruik ik al zo lang dat het bestaat zo'n beetje :)

Komoot heeft een aparte route bepaling voor wielrenners. Of dat scheelt weet ik niet. Route die ik testte bevatte ook klinkers.

Verder nog tips?
Toen ik nog met OsmAnd navigeerde heb ik er prima routes mee gereden... paar punten aantikken waar ik wilde zijn en dan de route laten bouwen en daar kwam altijd wel wat leuks uit.

Als er iets zou bestaan wat alleen maar perfect glad asfalt selecteert dan ben ik benieuwd want ik maak ook nog wel eens wat skate rondjes ;)

Surface type zit in elk geval in OSM. Maar de ene weg is de andere niet, zonder lokale kennis blijft het toch afwachten wat het wordt. En zelfs dan kan je verrast worden als de vrienden van de gemeente ineens grind storten op een voorheen fijne weg. Dan heet het nog altijd asfalt maar de weg is voor 3 maanden onbruikbaar voor wielrenners.
Voordeel van Komoot, strava is dat ze gebruik maken van heatmaps dus veelgebruikte routes zullen kiezen. Wat echter niet altijd betekent dat het dan ook de leukste route is... Een beetje hobbels over een prachtige track geeft mij meer plezier dan een asfaltstrook langs een provinciale weg... Maar ieder z'n ding natuurlijk.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Mistraller schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:14:
[...]

Toen ik nog met OsmAnd navigeerde heb ik er prima routes mee gereden... paar punten aantikken waar ik wilde zijn en dan de route laten bouwen en daar kwam altijd wel wat leuks uit.
Ik gebruik nu ook alleen osmand. Ik zag dat hij zelfs voor die ene fiets route die klinker paden ontweek. Misschien alleen deze route.
Ben al heel lang een enorm Osmand fan.
Als er iets zou bestaan wat alleen maar perfect glad asfalt selecteert dan ben ik benieuwd want ik maak ook nog wel eens wat skate rondjes ;)

Surface type zit in elk geval in OSM. Maar de ene weg is de andere niet, zonder lokale kennis blijft het toch afwachten wat het wordt. En zelfs dan kan je verrast worden als de vrienden van de gemeente ineens grind storten op een voorheen fijne weg. Dan heet het nog altijd asfalt maar de weg is voor 3 maanden onbruikbaar voor wielrenners.
Voordeel van Komoot, strava is dat ze gebruik maken van heatmaps dus veelgebruikte routes zullen kiezen. Wat echter niet altijd betekent dat het dan ook de leukste route is... Een beetje hobbels over een prachtige track geeft mij meer plezier dan een asfaltstrook langs een provinciale weg... Maar ieder z'n ding natuurlijk.
Je hebt gelijk.
Het zal inderdaad nooit perfect worden maar er zit volgens mij zeker ruimte voor ontwikkeling hierin .

Heatmaps is juist nadelig voor mijn racefiets denk ik. De meeste mensen gaan op een gewone fiets (ook veel 60+ers) of een mountainbike fietsen, daarvoor maakt het niet uit wat de ondergrond is.

Kijk het wordt beter(voor een racefiets) als ze heatmaps gaan maken ook op basis van het type fiets. Komoot maakt dat onderscheid al. Ik zie mogelijkheden voor hun.
Maar voorlopig is het er niet.

Zal osmand eens checken, daar zitten zoveel mogelijkheden in, dat ik wel eens wat mis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock

Sherlock

No Shit

Harribo schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:10:
[...]

Komoot kost wel wat maar als het eenmalig is en ik heb er lol van, vind ik dat het overwegen waard.
29,90 voor kaart van heel Nederland offline. Of alleen Noord Nederland voor 9 in mijn geval.
Abbo's doe ik nooit.
Regelmatig zijn er 'acties' bij Komoot waarbij je heel de wereld voor €20 hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@Harribo Komoot maakt, wanneer je ‘wielrennen’ als profiel instelt voor de route, volgens mij geen onderscheid tussen klinkerweg en asfalt. Het zijn beide verharde wegen geschikt voor de racefiets. Handiger is als je eenmaal een route hebt gemaakt, deze met Google Maps virtueel verkennen om te zien wat voor een ondergrond het is.
Volgens mij is het zo dat wanneer je een gratis account op Komoot aanmaakt, je kort daarna een aanbieding krijgt voor alle regio’s. Zou je later gebruik maken van een fietscomputer, dan komen deze routes ook op je fietscomputer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Harribo schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:30:
Ik heb een vraag:

Komoot kan je het beste gebruiken op de computer om alles goed te zien. Ik zie overigens dat je in Groningen woont, wellicht heb je wat aan mijn collectie :) Op deze 91 routes vanaf stad Groningen naar alle windstreken met afstanden variërend van ±50 - 130 km zitten er ook klinkerwegen tussen en een enkele klein grind/schelpenpad maar daar heb ik nooit issues mee gehad rijdende op 25 en 28 mm banden.

En in Drenthe liggen nou eenmaal veel klinkerwegen, het is bijna onmogelijk om een route volledig over asfalt te vinden. Zeker in de dorpen is het al gauw klinkers. Gelukkig ligt het er niet allemaal even slecht bij.

[ Voor 9% gewijzigd door MaSw85 op 10-07-2023 12:05 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Harribo schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:07:
[...]

Ik gebruik nu ook alleen osmand. Ik zag dat hij zelfs voor die ene fiets route die klinker paden ontweek. Misschien alleen deze route.
Ben al heel lang een enorm Osmand fan.

[...]

Je hebt gelijk.
Het zal inderdaad nooit perfect worden maar er zit volgens mij zeker ruimte voor ontwikkeling hierin .

Heatmaps is juist nadelig voor mijn racefiets denk ik. De meeste mensen gaan op een gewone fiets (ook veel 60+ers) of een mountainbike fietsen, daarvoor maakt het niet uit wat de ondergrond is.

Kijk het wordt beter(voor een racefiets) als ze heatmaps gaan maken ook op basis van het type fiets. Komoot maakt dat onderscheid al. Ik zie mogelijkheden voor hun.
Maar voorlopig is het er niet.

Zal osmand eens checken, daar zitten zoveel mogelijkheden in, dat ik wel eens wat mis.
Als ik een racefiets track maak (ik gebruik alleen strava) dan kiest ie altijd de route bij het gekozen fiets type. Ik wordt met de racer nooit een singletrack opgestuurd, terwijl als ik een MTB route maak, dan moet ik hem vaak corrigeren omdat ie dan echt elk zanderig paadje wil meepakken ;) Strava kijkt niet alleen naar heatmap maar ook naar de ondergrond.

Maar ook die zal een klinkerweg kiezen als die in de route past en veel gereden wordt. Nu ik gewoon met een Garmin navigeer gebruik ik osmand een stuk minder. Alleen nog voor een snel goed overzicht als het ff nodig is, en natuurlijk om de waterpunten op een route goed te kunnen zien.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
MaSw85 schreef op maandag 10 juli 2023 @ 12:04:
[...]

Komoot kan je het beste gebruiken op de computer om alles goed te zien. Ik zie overigens dat je in Groningen woont, wellicht heb je wat aan mijn collectie :)
[...]
En in Drenthe liggen nou eenmaal veel klinkerwegen, het is bijna onmogelijk om een route volledig over asfalt te vinden. Zeker in de dorpen is het al gauw klinkers. Gelukkig ligt het er niet allemaal even slecht bij.
Inderdaad, eigenlijk is Groningen wat dat betreft geschikter voor een racefiets dan Drenthe.
Toch moet het in Drenthe ook te doen zijn om routes te vinden over louter asfalt. Uiteraard moet je dan wel omrijden.

Klinkers verschillen wel per dorp is mijn mening.
Ik vind die dunne klinkers strak tegen elkaar aan, vaak wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Mistraller schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:56:
[...]

Als ik een racefiets track maak (ik gebruik alleen strava) dan kiest ie altijd de route bij het gekozen fiets type. Ik wordt met de racer nooit een singletrack opgestuurd, terwijl als ik een MTB route maak, dan moet ik hem vaak corrigeren omdat ie dan echt elk zanderig paadje wil meepakken ;) Strava kijkt niet alleen naar heatmap maar ook naar de ondergrond.
...
Klinkt beter, zal Strava inderdaad ook eens checken, Thanx.

Waterpunten in osmand? Interessant. Bij Poi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Ik ben erachter dat Osmand voor elk type wegoppervlak kleuren kan weergeven. Kies hiervoor kaartstijl " Topo" en vink "kwaliteit van wegen" aan bij Details.
Zie voor hieronder van de plaats Bunne in Drenthe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTOXoBclCkYGsP5xp1ZDJAh--vU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JnEhonu228gvjKKyyu3XB6Se.jpg?f=fotoalbum_large

Prachtig!. Alleen de kleuren liggen extreem dicht bij elkaar.
Dat kan ik verhelpen weet ik het aanpassen van een render.xml bestand.
Nu alleen nog uitzoeken hoe .

In het kaartje zijn alle wegen in Bunne niet zo geschikt naar mijn mening.
De enige echte mooie asfalt weg (Paasveen) ligt rechtsonder bij de Tuin van de Tijd.
Een andere oranje kleur dan de rest,zij het dus heel miniem. Dat wil ik duidelijker zien te krijgen.

Er is een topic over in de Osmand app sectie op Github

De kleurtjes raken natuurlijk op in Osmand :)
Zoveel opties!

[ Voor 11% gewijzigd door Harribo op 11-07-2023 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Harribo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:15:
Ik ben erachter dat Osmand voor elk type wegoppervlak kleuren kan weergeven.
Zie voor hieronder van de plaats Bunne in Drenthe.
[Afbeelding]

Prachtig!. Alleen de kleuren liggen extreem dicht bij elkaar.
Dat kan ik verhelpen weet ik het aanpassen van een render.xml bestand.
Nu alleen nog uitzoeken hoe .

In het kaartje zijn alle wegen in Bunne niet zo geschikt naar mijn mening.
De enige echte mooie asfalt weg (Paasveen) ligt rechtsonder bij de Tuin van de Tijd.
Een andere oranje kleur dan de rest,zij het dus heel miniem. Dat wil ik duidelijker zien te krijgen.

Er is een topic over in de Osmand app sectie op Github

De kleurtjes raken natuurlijk op in Osmand :)
Zoveel opties!
Bunne is inderdaad een dorpje waar in ieder geval de N-Z straat er wat minder goed bij ligt, vooral dat stuk van Bunne zuidwaarts richting Donderen. De straat die er O-W door loopt is beter. Maar komende vanaf Groningen kan je beter via de Onlanden door Winde vanaf N richting W gaan (Turfweg). Of je pakt door Eelde-Paterwolde via de Schelfhorst, Hooiweg en Westerhorn de Mandelandenweg/Eekhoornstraat (N-Z) richting Donderen langs het vliegveld :)

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaSw85
Harribo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:05:
[...]

Inderdaad, eigenlijk is Groningen wat dat betreft geschikter voor een racefiets dan Drenthe.
Toch moet het in Drenthe ook te doen zijn om routes te vinden over louter asfalt. Uiteraard moet je dan wel omrijden.

Klinkers verschillen wel per dorp is mijn mening.
Ik vind die dunne klinkers strak tegen elkaar aan, vaak wel te doen.
Ik gebruik dan ook bij het routes maken Google Street View bij twijfel of onbekende wegen.

Klinkers zijn oké, maar het liefst stuur ik op de racefiets ook om die Roubaix-achtige klinkerwegen te ontwijken (zoals die tussen Bunne en Donderen) heen en Street View helpt daarbij.

En om weer on topic te gaan: Die route maak ik dan uiteindelijk in Komoot en selecteer ik vervolgens erg makkelijk op mijn Wahoo Bolt v2 omdat die met elkaar syncen :+

[ Voor 10% gewijzigd door MaSw85 op 11-07-2023 09:55 ]

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Harribo schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 09:07:
[...]

Klinkt beter, zal Strava inderdaad ook eens checken, Thanx.

Waterpunten in osmand? Interessant. Bij Poi?
Strava routeplanner is wel een betaalde functie.

Bij langere ritten op onbekend terrein importeer ik de GPX in OsmAnd en zet ik inderdaad bij de POI's de waterpunten aan, zo kan ik precies zien waar ik dicht bij een waterpunt ben.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik maak mijn meeste routes gewoon met strava.
Afgelopen week weer 2 keer komoot geprobeerd voor de gravelbike maar dat vinkje gravelbike doet echt niets met je route.
Ja het past het iets aan maar er komt weinig onverhards bij je route.
Je moet dan echt de icoontjes gaan klikken/bekijken en bent dan extreem lang bezig als je gravelpaadjes in je route wilt hebben.

En komoot doet soms echt vreemde shortcuts door woonwijken terwijl je net zo goed over de doorgaande weg kan blijven fietsen.
In buitenland doet hij dit met shortcuts over boeren weggetjes tijdens een klim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:33

joker1977

Tweakert

Kluus schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 11:25:
NB: Ik stel mijn horloge dan in op activiteit opnemen en dan "uitzenden bij activiteit opnemen" als ik alleen uitzend zonder een activiteit aan te hebben op mijn horloge vind hij na een tijdje dat ik erg gestressed ben. :+ En zo heb je gelijk een backup opname van je rit, niet dat ik dat ooit nodig heb gehad...
Dit valt mij ook op: Als ik mijn horloge om heb maar geen activiteit start dan heb ik regelmatig dat bij lage intensiteit (duur-rit ed) het horloge het ziet als hoge stress waardoor de Body-battery bv. heel snel leegloopt.

Ik doe tegenwoordig mijn horloge vaak af bij dat soort dingen, dan kleurt mijn huid ook nog wat bij in de zon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 10:21:
Ik maak mijn meeste routes gewoon met strava.
Afgelopen week weer 2 keer komoot geprobeerd voor de gravelbike maar dat vinkje gravelbike doet echt niets met je route.
Ja het past het iets aan maar er komt weinig onverhards bij je route.
Je moet dan echt de icoontjes gaan klikken/bekijken en bent dan extreem lang bezig als je gravelpaadjes in je route wilt hebben.

En komoot doet soms echt vreemde shortcuts door woonwijken terwijl je net zo goed over de doorgaande weg kan blijven fietsen.
In buitenland doet hij dit met shortcuts over boeren weggetjes tijdens een klim.
Klopt ja, dit is ook mijn ervaring. En niet alleen tijdens een klim, maar ook in afdalingen. Als je niet op let wordt je af en toe echt over een gevaarlijk alternatief gestuurd.

Ik heb gisteren nog al mijn Italie routes voor volgende week zitten nalopen hierop, best wat vreemde dingen er uit gehaald.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 11-07-2023 11:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Voorbeeldje van gisteren ;

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/r6NWsfg/v.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/nQg2kLk/v2.png

Mocht ik heuveltje op klimmen, met gravelschoenen wel te doen maar op racefiets...
Terwijl je daar logischer iets verder was gereden en dan via fietspad gewoon de brug op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Heb je bij die route wel ingesteld op "wielrennen" als profiel ? Als ik die route van zuid naar noord instel in Komoot, maakt deze netjes een lusje onder de A27 twee keer onderdoor (Deltaweg) te gaan. Als ik deze route verander naar "gravelbike" profiel, maakt deze inderdaad gebruik van dat stukje onverhard gedeelte (lijkt trouwens op een olifantenpaadje en geen officieel gravel stukje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 13-09 21:51
Wat is de Garmin RTL515 radar weer duur geworden , bijna overal 199 euro. Was vorig jaar nog rond de 169 euro..

BlaBlaBla

Pagina: 1 ... 82 ... 101 Laatste