Ik heb een Garmin Edge Explore waar ik in principe tevreden mee ben. Ja hij mist wat functies, waar de Explore 2 eigenlijk de meeste gaten voor de "tour fietser" wel vult ook, maar de Explore 1 doet al wat hij moet doen voor mij. Geen barometrische hoogtemeter, maar dat fixt Strava, en hij heeft zelf geen hoogteinformatie in zijn kaart, en dus ook geen zaken als informatie over welke klimmetjes een route heeft, maar als je de route met hoogteinformatie naar hem toestuurt, kan je alsnog gewoon hoogteprofielen tonen, dus ik klaag niet. Vooral omdat ik wist wat ik kocht.
Na de introductie, het probleem wat ik heb (/had): Ik ben niet een fanatieke fietser, dus na 2, 2.5 of hooguit 3 uur ben ik wel klaar. Veel batterij heb ik dus niet nodig. Maar nu was na twee uur fietsen de accu op minder dan 50%, en zolang ik maar oplaad tussen ritten is dat zat voor mij, maar ook wel echt slecht. Hij is bijna 5 jaar oud, dus wat batterijdegradatie mag, maar ze geven 12 uur zelf op.
Dus wat getest, en ruwweg 20% batterij per uur raakt hij kwijt bij GPS aan, op kaart scherm, en zonder achtergrond verlichting (wat prima is op een half bewolkte dag, niet op een grijze winter dag). 30% per uur met achtergrond verlichting op 2/3de (wat ik normaal heb), en bijna 40% per uur met achtergrondverlichting vol aan (wat wel wat overdreven is imo).
Best case 5 uur batterijduur is belabberd natuurlijk met 12 uur opgegeven. Met wat Googlen zijn er heel veel met batterij (indicatie) problemen van de Edge Explore. En via via kwam ik op volgende handleiding uit om hem opnieuw te leren wat zijn batterijcapaciteit is, als die verkeerd is:
https://forum.gps.nl/view...04ae48dd8c3af2e00#p457579.
Oftewel, stap 1 is hem helemaal leeg laten lopen. Met bijna 40% per uur is dat niet zo moeilijk. Na ruim 2.5 uur stond die dus op 0% batterij. Na 3 uur stond hij nog steeds op 0%. Na 4 uur nog steeds op 0% Nog wat langer en bij bleef op 0% staan. En voor de duidelijkheid, hij was gewoon nog actief en werkte normaal. Op dat moment gaan slapen, en volgende ochtend gekeken. Toen was hij natuurlijk uit, maar hij had zich wel netjes uitgeschakeld, oftewel toen ik hem weer aanzette stond gewoon de 'rit' klaar met de vraag of ik hem wilde opslaan. Samenvatting op dat gebied dus: Zoals wel vaker, het probleem is niet de hardware bij Garmin, maar de software. Dat ding heeft nog een prima accuduur, maar de batterijindicator is gewoon ruk.
Met het idee dat resetten altijd nog kon, daarna hem 4 uur aan de lader gehangen, en daarna nu weer een ~4 uur met scherm op maximale helderheid een route aan het tracken (op de keukentafel), en nog ruim 25% batterij over. Oftewel ik ben van bijna 40% per uur naar nog geen 20% per uur gegaan, ruim 2x beter. Als je hetzelfde doortrekt voor achtergrondverlichting uit, dan zou hij het daar een 10 uur op vol moeten houden, en bij een 5 jaar oud apparaat waar 12 uur was opgegeven, lijkt mij dat redelijk.
De grote vraag is nu natuurlijk of voorlopig de batterijindicator correct blijft, of dat hij toch een volledige reset nodig gaat hebben. Maar één ding is zeker, zijn batterijprobleem was niet een batterij die daadwerkelijk leeg ging.
Edit: En onder het noemer: "Leg die mij maar eens uit", net kwam hij na een 5 uur met scherm op maximale helderheid, op 10% accu. En toen kwam de popup of ik niet hem in battery saving mode wilde doen. Dat is zoals hij hoort te werken. Maar dan vraag je je wel af, waarom deed hij dat gisteren niet? Lijkt het alsof de code die die popup triggered wel wist dat zijn capaciteit veel hoger was dan aangegeven.
Edit2: Je gelooft het niet. Hem weer opgeladen, stekker eruit, op de uitknop drukken. En de uitknop valt los van de unit af...
Gelukkig heb ik ooit bij Futurumshop voor een tientje 5 jaar garantie erbij, en daar zit hij nog net in, dus kijken hoe dat gaat.
[
Voor 9% gewijzigd door
Sissors op 18-05-2023 19:31
]