Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
EdwinW schreef op zondag 30 april 2023 @ 11:01:
Ik weet niet of je dit toevallig onder een andere naam op het Garmin forum hebt geplaatst, maar daar wordt ook melding gemaakt om die items te kunnen verbergen.
(Nee, in de huidige situatie kan dit niet weg)
Nee dat was ik niet. Maar fijn dat meerdere mensen hierover klagen :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:01

Steeffoon

Smartphone-nerd

Heb momenteel de Garmin Edge 830. Fijn ding, maar heb op een blauwe maandag de Explore 2 gehad. Kort, want hij miste wat functionaliteit hoorde ik van een wielrenner, dus was de Edge 830 de betere keuze.

Ik vind nog steeds de Edge 830 een aardig apparaat. Maar het gebeurt best nog weleens dat ik verkeerd rij, omdat soms dingen niet lekker aangegeven worden. Misschien ligt het aan mij, dat kan, maar de weergave van de kaarten op de Explore (en dus nu ook op de Edge 840) vond ik vele malen duidelijker.

Ik twijfel om de Edge 830 (met nog een jaar garantie) te verkopen en dan de Edge 840 te bestellen. Ik verwacht dat het nog 250 euro oplevert, dus nog 200-250 kost voor mij.

Welke verbeteringen zijn er daadwerkelijk? Zijn er mensen die overgestapt zijn en hun ervaringen kunnen delen?

Ik plan altijd mijn routes in Komoot, soms kies ik ervoor om de Garmin zelf een route te laten bepalen. Als ik een stuk omrij met de Edge 830 (met dus de via Komoot geplande route) dan word ik eindeloos teruggestuurd. Betekent dit ook dat de 840 hierin een stuk slimmer is, en wel me logisch verder stuurt?

Hoor het graag!

[ Voor 3% gewijzigd door Steeffoon op 30-04-2023 15:46 . Reden: Autocorrect gooide Zweedse woorden erin ]

Android-nieuws, Android-apps en smartphone-advies/reviews: DroidApp.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@Steeffoon check even welk kaartthema je geselecteerd hebt op je Edge 830 in Profiel -> Navigatie -> Kaart -> Kaartthema. Bij de 830 is dat default geloof ik "hoog contrast" wat naar mijn mening ook geen duidelijk thema is. Wellicht hebben ze dit op de Edge 840 weer laten vallen (of in ieder geval als default).

Als je het Kaartthema op "Klassiek" zet op de 830 vind ik het behoorlijk lijken op de weergave van de Edge Explore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 21:08
@DDX de problemen die je dit weekend ondervond met ClimbPro, zijn waarschijnlijk verholpen in de twee Beta versies van de 840. Vandaag een productieve dag voor voor de solar versie. Op een rit van 2 uur gaf het overzicht na afloop 25 minuten extra aan. Volgens mij kun je de navigatie stoppen, door op het scherm met de kaart naar boven te swipen waarna je een scherm met opties krijgt. Je kan dan in ieder geval een andere koers selecteren.

@steffoon @Kluus Standaard staat de kaart op de Edge 840 op “hoog contrast”. Je hebt daarnaast nog de opties “klassiek” (meer kleuren om onderscheid in wegen te zien) en “mountainbike”.

[ Voor 18% gewijzigd door EdwinW op 30-04-2023 22:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Haha mooi dat je hier antwoord gaat geven, wat ik op fiets.nl gepost had voor de andere mensen ;

Vandaag met navigatie gefietst, paar irritante dingetjes;
-climbpro blijft alle klimmetjes tonen, met vinkje als je hem gedaan hebt. (bij 830 kreeg je alleen nog klimmetjes te zien die nog kwamen op route)
en erg klein lettertype om te zien hoeveel km de volgende klim is.
-ik mis optie om navigatie te stoppen, geen rood kruis icoontje meer zoals bij 830. moet ik ergens in een menu zoeken ?
je kan navigatie pauzeren maar ook al zit je niet meer op route (zat er ruim 40km vanaf) krijg je spontaan course found meldingen (meerdere keren achter elkaar)
zelfs de course gewist, maar blijft actief staan (climbpro blijft ook klimmetjes tonen)
-zoom en pan icoontjes blijven permanent in beeld staan, bij 830 kwamen die alleen in beeld als je scherm aanraakte
-kleurtjes die je kan instellen om course altijd te laten zien zijn wel erg donker. (op de 830 kon je vrij felle kleuren kiezen)

batterij is echt top, gisterenochtend vol en gisteren+vandaag zo'n 15 1/2 uur gefietst (472km) met vandaag navigatie en 50% over. (met zo'n 2,5 uur gewonnen met solar)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

EdwinW schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:23:
@steffoon @Kluus Standaard staat de kaart op de Edge 840 op “hoog contrast”. Je hebt daarnaast nog de opties “klassiek” (meer kleuren om onderscheid in wegen te zien) en “mountainbike”.
Ok dat is dus wel hetzelfde gebleven als op de 830. Alle plaatjes die ik vond laten het klassieke thema zien, vandaar. (Heb zelf alleen nog de 830).

Maar dit zou dus nog steeds gedeeltelijk de oorzaak van @Steeffoon’s probleem kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik rij nu al een tijdje met de 1040 en gisteren ook constant route-aanwijzingen gekregen, terwijl er geen route actief was of geweest. Dit had ik niet met de vorige beta.

De ClimbPro kan je wellicht afzwakken door de categorie van de klimmen te verhogen, deze staat nu bij op het laagste, omdat ik eens wou zien hoe het werkt. Zal het terug aanpassen als ik in een regio ben, waar ik de klimmetjes niet goed kan inschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Kluus schreef op zondag 30 april 2023 @ 15:56:
@Steeffoon check even welk kaartthema je geselecteerd hebt op je Edge 830 in Profiel -> Navigatie -> Kaart -> Kaartthema. Bij de 830 is dat default geloof ik "hoog contrast" wat naar mijn mening ook geen duidelijk thema is. Wellicht hebben ze dit op de Edge 840 weer laten vallen (of in ieder geval als default).

Als je het Kaartthema op "Klassiek" zet op de 830 vind ik het behoorlijk lijken op de weergave van de Edge Explore.
Dank voor je reactie. Heb het even gecheckt, en heb die blijkbaar al op Klassiek staan. Ondanks dat vind ik de dingen die ik eerder noemde toch wel soms wat vervelend.
Geen idee meer of de kaart dan op de Explore 2 vele malen duidelijker was, maar dat staat me naar mijn weten nog wel bij.

Ook wanneer ik van de Komoot route afwijk, dan vind ik het vervelend hoe de Edge 830 daar nu mee omgaat. Ben benieuwd of de 840 dit beter aanpakt en me dus niet koste wat het kost terug blijft sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:27
Kan je geen routes in omgekeerde volgorde starten vanaf de Garmin 840 zelf? Ik kon het niet vinden, maar ben ook nog niet zo bekend met Garmin (kom van Wahoo).

Had een even snel een route gemaakt, maar verkeerd om gelegd kwam ik achter toen ik al op de fiets zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
unex154 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:08:
Kan je geen routes in omgekeerde volgorde starten vanaf de Garmin 840 zelf? Ik kon het niet vinden, maar ben ook nog niet zo bekend met Garmin (kom van Wahoo).

Had een even snel een route gemaakt, maar verkeerd om gelegd kwam ik achter toen ik al op de fiets zat.
Enkel als de route is aangemaakt met Garmin Connect kan je deze via de app (PC of mobiel) omdraaien, op het device zelf is niet mogelijk, en ook niet als de routes van Komoot, Strava,.. afkomstig zijn, dan ga je het in de desbetreffende app moeten doen en hersyncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:27
RigolleM schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Enkel als de route is aangemaakt met Garmin Connect kan je deze via de app (PC of mobiel) omdraaien, op het device zelf is niet mogelijk, en ook niet als de routes van Komoot, Strava,.. afkomstig zijnl, dan ga je het in de desbetreffende app moeten doen en hersyncen.
Jammer, thanks voor de bevestiging. Route inderdaad gemaakt met Komoot. Op de Wahoo kon dit wel gewoon >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Steeffoon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 08:57:
[...]
Ook wanneer ik van de Komoot route afwijk, dan vind ik het vervelend hoe de Edge 830 daar nu mee omgaat. Ben benieuwd of de 840 dit beter aanpakt en me dus niet koste wat het kost terug blijft sturen.
Je hebt uitwijken en afwijken... Als je door omstandigheden moet uitwijken, en dus een omweg moet rijden om terug op de route te komen, daar gaat de Edge 1040 beter mee om dan de vorige modellen. Als je afwijkt, hoop ik dat de Edge 1040 mij op dezelfde irritante (liefst iets minder nu) manier terug op de route brengt, want ik wil zoveel mogelijk die route rijden en niet 10km verder een compleet andere route rijden.

Het is en blijft fietsnavigatie waar jij hebt bepaald hoe je gaat rijden dmv een kruimelspoor, en geen autonavigatie waar je de GPS laat bepalen hoe je van punt A naar punt B rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 22:04
RigolleM schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Enkel als de route is aangemaakt met Garmin Connect kan je deze via de app (PC of mobiel) omdraaien, op het device zelf is niet mogelijk, en ook niet als de routes van Komoot, Strava,.. afkomstig zijn, dan ga je het in de desbetreffende app moeten doen en hersyncen.
Best wel heel stom dat je niet op het apparaat zelf de routes kan omdraaien. Basic feature die ik vaak genoeg gebruik via komoot nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:19
Dit zeg maar >:)

Afbeeldingslocatie: https://support.hammerhead.io/hc/article_attachments/9436498229659
Volgens mij was die laatst zelf bij futurumshop in de aanbieding voor dacht ik rond de 350 euro.
Maar hij is dus inmiddels ook niet meer alleen exclusief bij hun te koop.

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:55
unex154 schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:08:

Ik zag dat mijn horloge (fenix7) dit wel kan, "Voer koers omgekeerd uit". Ook bij routes die uit strava of een andere gpx source komen.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistraller schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:01:
[...]

Ik zag dat mijn horloge (fenix7) dit wel kan, "Voer koers omgekeerd uit". Ook bij routes die uit strava of een andere gpx source komen.
Lukt echt niet... test ritje aangemaakt, want ik had geen Garmin Connect routes, en enkel op PC/mobiel kon ik hem omdraaien 'keer richting om', nergens een optie te bespeuren op het device.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Toch ook maar de 840 besteld bij vanbon met de super deal versie. Uiteindelijk voor de non-solar gekozen omdat solar voor mij echt alleen een gimmick zou zijn. Voor mij was de doorslag de bediening via knoppen wat toch al een aantal keer aanleiding was geweest om bijna te "downgraden" naar een 530. Ook de extra ruimte voor wat meer kaarten vind ik wel fijn, nu heb ik toch wat van de originele kaarten moeten verwijderen om plaats te maken voor de ofm kaarten die ik wilde.

De irritatiepuntjes die @DDX en @Requiem19 benoemen zou ik ook wel hebben, maar ik ga er van uit dat een aantal zaken, zoals die permanente zoom/pan knoppen, nog wel aangepakt zullen worden.

Edit: Ik ga hem toch aanpassen naar de solar. Ik ben nu eenmaal een sucker for gimmicks.... :+

[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 01-05-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10-06 19:20
Gisteren erachter gekomen dat het toch wel handig is om wat regelmatiger een kalibratie van de vermogensmeter te doen bijv grotere temperatuurverschillen. Nu gaf een vriend aan dat zijn Edge1030 daar zelf mee op de proppen komt op het moment dat de vermogensmeter verbonden is. Nu vind ik dit een goede reden om te upgraden naar een 840 maar kan ik die automatische melding ook op een 810 ergens aanzetten? Ik krijg wel melding dat de vermogensmeter is gedetecteerd en gekoppeld maar moet dan handmatig naar de apparaten om daar de kalibratie te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Kan je eigenlijk met de nieuwere modelen tijdens een activiteit zonder deze af te moten breken een nieuwe route inladen via komoot iq? Op mijn explore moet ik dan eerst de activiteit stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Bedoel je Komoot's Send To Device ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadooosh
Helaas
The route update currently only works on watches which support the komoot navigation interface and are highlighted here. Garmin Edge computers currently cannot update an active navigation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
la_fusion schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:28:
Gisteren erachter gekomen dat het toch wel handig is om wat regelmatiger een kalibratie van de vermogensmeter te doen bijv grotere temperatuurverschillen. Nu gaf een vriend aan dat zijn Edge1030 daar zelf mee op de proppen komt op het moment dat de vermogensmeter verbonden is.
Op mijn 530 doet ie dat ook gewoon altijd. Ik zet fiets buiten, slinger sensors aan, zeg, is goed joh, ga jij lekker kalibreren, dan vul ik nog even mijn bidon.
Zit bij mij onder sensordetails => kalibratiemelding.

Het moment is wellicht niet heel gunstig want het is buiten natuurlijk meestal niet even warm als in de garage.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Mistraller schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:47:
[...]

Op mijn 530 doet ie dat ook gewoon altijd. Ik zet fiets buiten, slinger sensors aan, zeg, is goed joh, ga jij lekker kalibreren, dan vul ik nog even mijn bidon.
Zit bij mij onder sensordetails => kalibratiemelding.

Het moment is wellicht niet heel gunstig want het is buiten natuurlijk meestal niet even warm als in de garage.
Straks eens even kijken of dat op de 810 ook te vinden is.

Nee maar het was woensdagavond in de schuur ook minder warm dan gistermiddag in de zon. Dat scheelt nogal in vermogen.

@Mistraller Bekijk je dit onder de fiets profielen met bijbehorende sensoren of ergens anders bij de meer algemene opties? Ik zie namelijk alleen een over optie en verder niets.

[ Voor 12% gewijzigd door la_fusion op 01-05-2023 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

RigolleM schreef op maandag 1 mei 2023 @ 09:33:
[...]

Je hebt uitwijken en afwijken... Als je door omstandigheden moet uitwijken, en dus een omweg moet rijden om terug op de route te komen, daar gaat de Edge 1040 beter mee om dan de vorige modellen. Als je afwijkt, hoop ik dat de Edge 1040 mij op dezelfde irritante (liefst iets minder nu) manier terug op de route brengt, want ik wil zoveel mogelijk die route rijden en niet 10km verder een compleet andere route rijden.

Het is en blijft fietsnavigatie waar jij hebt bepaald hoe je gaat rijden dmv een kruimelspoor, en geen autonavigatie waar je de GPS laat bepalen hoe je van punt A naar punt B rijdt.
Bedoelde inderdaad uitwijken, omdat er bijvoorbeeld een weg is afgesloten. Daar kan de 830 totaal niet lekker mee omgaan. Die blijft je terugsturen of gekke ideeën bedenken. Vandaar dat ik daarmee hoop dat de 840 beter hierin is.
Twijfel nog steeds :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
kadooosh schreef op maandag 1 mei 2023 @ 14:35:
Kan je eigenlijk met de nieuwere modelen tijdens een activiteit zonder deze af te moten breken een nieuwe route inladen via komoot iq? Op mijn explore moet ik dan eerst de activiteit stoppen.
Getest met garmin connect en ja dan kan je syncen terwijl er activiteit loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Steeffoon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 17:29:
[...]

Bedoelde inderdaad uitwijken, omdat er bijvoorbeeld een weg is afgesloten. Daar kan de 830 totaal niet lekker mee omgaan. Die blijft je terugsturen of gekke ideeën bedenken. Vandaar dat ik daarmee hoop dat de 840 beter hierin is.
Twijfel nog steeds :+
Bedoel je dat hij helemaal geen alternatieven moet bedenken of ben je het niet eens met de voorgestelde alternatieven?

Je kan rerouting namelijk gewoon uit zetten, dat is een van de eerste dingen die ik doe, ook straks met de 840.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steeffoon

Steeffoon

Smartphone-nerd

Kluus schreef op maandag 1 mei 2023 @ 18:27:
[...]

Bedoel je dat hij helemaal geen alternatieven moet bedenken of ben je het niet eens met de voorgestelde alternatieven?

Je kan rerouting namelijk gewoon uit zetten, dat is een van de eerste dingen die ik doe, ook straks met de 840.
Hij mag zeker alternatieven bedenken. Wel zo prettig als een weg bijvoorbeeld afgesloten is. Maar de 830 stuurt me nu steeds terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
DDX schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:27:
-ik mis optie om navigatie te stoppen, geen rood kruis icoontje meer zoals bij 830. moet ik ergens in een menu zoeken ?
je kan navigatie pauzeren maar ook al zit je niet meer op route (zat er ruim 40km vanaf) krijg je spontaan course found meldingen (meerdere keren achter elkaar)
zelfs de course gewist, maar blijft actief staan (climbpro blijft ook klimmetjes tonen)
Deze kon ik vandaag niet meer reproduceren, vandaag gewoon scherm kort aanraken en dan krijg je de optie stop navigation.
Waar ik gisteren enkel pauze en resume course had staan toen ik scherm aanraakte..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Steeffoon schreef op maandag 1 mei 2023 @ 19:27:
[...]

Hij mag zeker alternatieven bedenken. Wel zo prettig als een weg bijvoorbeeld afgesloten is. Maar de 830 stuurt me nu steeds terug.
Oja dat zie ik dus nooit omdat ik het gelijk uit zet :+. Ik zoom meestal de kaart even uit en bedenk dan mijn eigen omleiding met behulp van de kaart. Heb altijd maar weinig vertrouwen in de re-routing, ook met andere devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
la_fusion schreef op maandag 1 mei 2023 @ 16:54:
[...]

@Mistraller Bekijk je dit onder de fiets profielen met bijbehorende sensoren of ergens anders bij de meer algemene opties? Ik zie namelijk alleen een over optie en verder niets.
Nee gewoon sensors vanuit het hoofdmenu, staat los van de profielen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de structuur van jouw edge in elkaar steekt

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
Mistraller schreef op maandag 1 mei 2023 @ 23:58:
[...]

Nee gewoon sensors vanuit het hoofdmenu, staat los van de profielen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de structuur van jouw edge in elkaar steekt
Ah nee bij mij zitten de sensoren echt als onderdeel van een fietsprofiel en niet als losse eenheden. Met uitzondering van een aantal zaken overigens zoals radar/hartslag/verlichting. Wel kun je alarmen instellen maar dat is meer om niet te hard te gaan(hr/vermogen/snelheid). Ik ga maar de 840 bestellen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
la_fusion schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 08:15:
[...]

Ah nee bij mij zitten de sensoren echt als onderdeel van een fietsprofiel en niet als losse eenheden. Met uitzondering van een aantal zaken overigens zoals radar/hartslag/verlichting. Wel kun je alarmen instellen maar dat is meer om niet te hard te gaan(hr/vermogen/snelheid). Ik ga maar de 840 bestellen :+
Alarmen etc zijn weer profiel afhankelijk bij mij. Maar de 530 gaat meteen zoeken en koppelen, dus als ik mijn racer pak maar ook mijn MTB speedsensor aantik dan vraagt de Edge of ik wellicht wil wisselen van speedsensor. Dus hij koppelt alles wat ie ziet, voordat je iets met een profiel doet.
Persoonlijk zou ik puur voor die kalibratie echt geen nieuwe kopen, maar ja, je moet natuurlijk altijd wel een reden hebben voor een nieuwe gadget en dan is dit er één :+

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-06 16:56

LGU

Is dit de softwarematige reactie van Wahoo op de nieuwe Garmins?

https://support.wahoofitn...it-Freeride-Climb-Feature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunth
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-06 14:54
LGU schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:14:

Idd net geïnstalleerd en eigenlijk is het karoo die eerst was met deze feature als ik niet mis ben.

iPhone 15 pro max nat tita|tv4 64|Airpods pro|airpods pro2|AW 6 grey| iPad Air 2020 blue| homepod mini grey|Airpods max blauw|Samsung s23 ultra green 512|Google pixel 7|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LGU schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 22:14:

Ik heb die functie net vvaak voor de gek gehouden, het ding dacht dat ik de klim ging doen, maar dan draaide ik net weer af en vervolgde ik mijn weg op het vlakke >:). Ben benieuwd of de predictie beter wordt (bijvoorbeeld door eerder (individueel) gebruikersgedrag te analyseren). Ook ben ik erachter gekomen dat een stuk dat ik altijd als vlak beschouwde, kennelijk een klim is... weet niet of dat helemaal klopte.

De gekleurde chevrons zijn heel leuk IMHO.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 03-05-2023 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:39
begintmeta schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 18:43:
[...]

Ik heb die functie net vvaak voor de gek gehouden, het ding dacht dat ik de klim ging doen, maar dan draaide ik net weer af en vervolgde ik mijn weg op het vlakke >:). Ben benieuwd of de predictie beter wordt (bijvoorbeeld door eerder (individueel) gebruikersgedrag te analyseren). Ook ben ik erachter gekomen dat een stuk dat ik altijd als vlak beschouwde, kennelijk een klim is... weet niet of dat helemaal klopte.

De gekleurde chevrons zijn heel leuk IMHO.
Ik had vandaag een paar keer met mijn Garmin 840 dat ik op het kaartje zag dat ik naar links moest maar de pijl gaf aan dat ik naar rechts zou moeten. Best irritant omdat ik niet altijd zin heb om heel goed de kaart te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Beetje aan het spelen met mijn nieuwe 840 en het viel me al op dat de amerikaanse kaarten standaard ook geinstalleerd waren. Even aan Garmin Express hangen leert dat je niet meer gebonden bent aan het verkoop gebied maar je nu gewoon alle kaarten van Garmin kan installeren.

US kaarten er maar af gegooit omdat nu de extra ruimte alsnog compleet gevuld was, ik wil deze ruimte gebruiken om OFM kaarten te installeren. Zit nog te twijfelen of ik de EU kaarten er op laat staan. Zo maar eens testen of climb pro enzo een beetje werkt met OFM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluus schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:03:
climb pro enzo een beetje werkt met OFM.
Garmin ClimbPro zonder een koers opgeladen werkt enkel met de Garmin kaart.
Toen de beta met Garmin ClimbPro zonder koers uit kwam, moest ik eerst de oude verwijderen van mijn Edge 1040, en een nieuwe versie van de kaarten installeren. Daarna pas zag ik de klimmen in de buurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

RigolleM schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 21:07:
[...]

Garmin ClimbPro zonder een koers opgeladen werkt enkel met de Garmin kaart.
Toen de beta met Garmin ClimbPro zonder koers uit kwam, moest ik eerst de oude verwijderen van mijn Edge 1040, en een nieuwe versie van de kaarten installeren. Daarna pas zag ik de klimmen in de buurt.
Ah dat is jammer! Moet dat dan ook de actieve kaart zijn, of hoeft deze alleen op het device te staan?
Edit: Ok, zelf getest, lijkt er op dat de kaarten slechts aanwezig moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 03-05-2023 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-04 17:11
Mn Garmin 500 is beetje einde latijn dus wil die even vervangen, en dan kom ik al snel uit bij die 530. Daar lees ik echter wat wisselende dingen mbt routecalculatie, dat duurt lang maar met recente updates is dat weer gefixt. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb cadans en hartslag, zit ik dan sowieso aan een Garmin computer vast? Of is Wahoo ook compatibel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:18
SemperFidelis schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 09:37:
Mn Garmin 500 is beetje einde latijn dus wil die even vervangen, en dan kom ik al snel uit bij die 530. Daar lees ik echter wat wisselende dingen mbt routecalculatie, dat duurt lang maar met recente updates is dat weer gefixt. Iemand daar ervaring mee?

Ik heb cadans en hartslag, zit ik dan sowieso aan een Garmin computer vast? Of is Wahoo ook compatibel?
Cadans en hartslag zullen waarschijnlijk via ANT+ of Bluetooth gaan. Dit zijn standaardprotocollen die op alle fietscomputers zullen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09:09
@SemperFidelis Ik weet niet wat voor routes je rijdt maar een 100km route berekenen kost nog geen halve minuut. Meestal sneller dan je helm opzetten en op de fiets stappen. Rerouting als je van de route afgaat is echter niet geweldig, hij probeert je veel terug naar de plek te sturen waar je de route verliet. De nieuwere Garmins doen dat in mijn beleving beter.
(bijna?) alle serieuze fietscomputers ondersteunen ant+ en bluetooth, als je sensoren dat ook hebben zou merk niet uit moeten maken.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Oke, als je nog in die fase zit zou ik eerst eens dergelijke keuzehulpen gaan doornemen: https://www.mantel.com/fietselektronica&question=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Met mijn 830 duurde het anders ook best lang om de meeste routes te laden, wel meestal 100+. Meestal laadde ik ze gewoon de avond van te voren al in, dan bewaart hij ze in cache.

Inmiddels zit ik met de 840 op de beta software en nu valt het mij op dat als ik een klim route inlaad hij het overzicht met klimmen als pagina 2 laat zien. Ik kan deze in de scherm configuratie volgens mij niet verplaatsen, klopt dat? Is dat ook in de non-beta?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-06 13:15

Mbt cadans en hartslag zullen die, zoals gemeld, ook op anderen werken. Qua fietscomputers geen ervaring met anderen (behalve een Sigma Cateye zonder gps, dus dat telt IMHO). Mbt horloges wel meer ervaring. Met een Timex GPS (met losse GPS-sensor die om de arm moest) begonnen, daarna Garmin, vervolgens Polar en toch weer terug naar Garmin. En laatste blijft voor mij op dat gebied het beste (vwb mijn ervaringen).

De 530 is nu dan weliswaar redelijk afgeprijsd, ook na de komst van de opvolgers 540 en 840. Persoonlijk, maar dat is dan ook persoonlijk, zou ik nu de 540 uit is niet meer voor een 530 kiezen. De opvolger zal ongetwijfeld nieuwe features hebben die nog niet, en wellicht ook nooit meer, beschikbaar komen in de 530. Een vergelijkend warenonderzoek kan je denk ik inzicht geven in of je idd de al aanwezige nieuwe dingen zal gaan missen.

aka pluim003

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:53

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

De 530 is zeker niet traag.
Afwijken van een route zorgt zoals aangegeven voor teruggestuurd worden naar waar je de route verliet. Ik pak in onbekende gebieden dan even Komoot op de telefoon om te kijken wat een handige omweg is. Op een gegeven moment pakt ie het dan weer op.
De 530 is op Marktplaats ook voor leuke prijzen te vinden omdat nu de 540/840 uit is.

[ Voor 5% gewijzigd door magic_nl op 04-05-2023 10:31 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
Ah thanks, de komst van de 540 was even langs mij heen gegaan, dat is inderdaad een goede optie.
Alleen al de USB C is het overwegen waard, maar als amateur is dit wellicht goed moment om juist de 530 te kopen.

Thanks voor alle hulp!

[ Voor 22% gewijzigd door SemperFidelis op 04-05-2023 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Als je van route afgaat (of moet) is de 830 (of 840) een stuk handiger dan kan je snel even zoomen/pannen op kaart.
Kan met 530 (en 540) ook wel maar moet je lastiger doen met buttons.

Ik heb zelf rerouting altijd uit staan, beslis zelf wel hoe ik weer op route kom als ik bewust (of verplicht) van route afwijk.

Trouwens op de 840 heb ik 2 opties;
'Course Recalculation' en 'Route Recalculation', wat is precies verschil tussen een course en route ?
course recalculation kan je niet eens helemaal uitzetten :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/7KP0dFs/1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tKXyq62/3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/095rQKC/2.png

[ Voor 10% gewijzigd door DDX op 04-05-2023 10:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
@SemperFidelis Heb je al gekeken naar de Hammerhead Karoo 2? Deze gebruik ik nu bijna 2 jaar en ik vind het een heerlijk apparaat. Lekker vlot, zeker met herberekenen van routes. Groot duidelijk scherm, super navigatie, goed eigen web-dashboard met routeplanner, en eventueel kan je android apps sideloaden (gebruik ik zelf niet). Ook zijn ze erg goed met firmware ondersteuning. Elke 2 weken komen er bugfixes én functionele upgrades uit (https://www.eu.hammerhead.io/blogs/change-logs). Mijn apparaat is nu véél beter dan toen ik hem kocht, terwijl hij toen al goed was. Bij Garmin is het What You See Is What You Get. En als een functie uit de doos niet goed werkt? Pech, dan koop je maar een nieuwe als de volgende generatie uitkomt.

Ik vind de nieuwe Garmins érg duur geworden. Het instapmodel Edge 540 kost al 400 euro, evenveel als een Karoo 2, welke qua functionaliteit vergeleken wordt met de 1030/1040.

[ Voor 29% gewijzigd door Kevinns op 04-05-2023 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
1040 is vooral groot scherm, kwa functionaliteit is de 540/840 hetzelfde. (alleen mist de 540 touchscreen)
Als je groot scherm wilt prima maar verder... (en ik wil dus geen groot scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
Wat haal jij voor batterijduur @Kevinns? Met de 7-14 uur die ik in reviews tegenkwam viel hij bij mij redelijk snel af als optie.

Flickr - Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001

Flipmo

OMG !!

Gewoon een Wahoo kopen ;)
Mijne gekocht in 2017, afgelopen maandag ging zo'n vleugeltje waarmee hij in de houder klemt stuk.
Contact opgenomen met Wahoo, foto van aankoopbewijs en serienummer laten zien.
Zonet is de kapotte opgehaald door UPS, en krijg een vervangend toestel kosteloos opgestuurd :)

Wel benieuwd of het de oude bolt is, of de nieuwe V2, dat zou helemaal top zijn.

In al die jaren overigens 0 problemen gehad met de bolt. Ding is nog net zo snel als dag 1.
Merk ook geen verschil qua accu duur.
Met de nieuwe kan ik dan ook weer ff verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
Kevinns schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:01:
@SemperFidelis Heb je al gekeken naar de Hammerhead Karoo 2? Deze gebruik ik nu bijna 2 jaar en ik vind het een heerlijk apparaat. Lekker vlot, zeker met herberekenen van routes. Groot duidelijk scherm, super navigatie, goed eigen web-dashboard met routeplanner, en eventueel kan je android apps sideloaden (gebruik ik zelf niet). Ook zijn ze erg goed met firmware ondersteuning. Elke 2 weken komen er bugfixes én functionele upgrades uit (https://www.eu.hammerhead.io/blogs/change-logs). Mijn apparaat is nu véél beter dan toen ik hem kocht, terwijl hij toen al goed was. Bij Garmin is het What You See Is What You Get. En als een functie uit de doos niet goed werkt? Pech, dan koop je maar een nieuwe als de volgende generatie uitkomt.

Ik vind de nieuwe Garmins érg duur geworden. Het instapmodel Edge 540 kost al 400 euro, evenveel als een Karoo 2, welke qua functionaliteit vergeleken wordt met de 1030/1040.
Hier ook een tevreden Karoo gebruiken :) snap niet dat het bij Garmin gebruikers geaccepteerd word dat niet goed genoeg werkende functies het beste uit kan zetten....

En qua formaat zit de karoo mooi tussen de 1030 en de 830 in :)
Tinusvolkel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:16:
[...]

Mooi dat de karoo 2 net wat kleiner is ;)
Ik vind het iig een prima formaat, hoeft van mij iig niet kleiner

Afbeeldingslocatie: https://media.dcrainmaker.com/images/2020/12/DSC_1734.jpg
Left to right: Edge 1030 Plus, Hammerhead Karoo 2, Wahoo ROAM, Edge 530/830, Stages Dash L50
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis

Nou moet zeggen dit viel me ook tegen. Het prijsverschil tussen de 530 en 540 vind ik nog niet helemaal te verklaren. Zal eens kijken naar die Hammerhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Even heel oppervlakkig mijn indruk van de verschillende merken:

- Karoo -> beste qua navigatie / ui
- Garmin -> beste qua (performance) data / ecosysteem
- Wahoo -> Beste in gebruiksgemak (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Wahoo: bij lange ritten vaak vastlopers. (als in bij ritten boven de 200km)
Reden dat ik aantal jaar geleden weer naar garmin ben gegaan.
En ik zie nogsteeds dat dit gebeurd bij mensen...

En kwa gebruiksgemak heb ik 0 klachten over de 840. (bij 830 was het niet kunnen inladen van gpx/route als je al onderweg was een dingetje, maar dat kan nu met 840 wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001

Flipmo

OMG !!

Requiem19 schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:19:
Even heel oppervlakkig mijn indruk van de verschillende merken:

- Karoo -> beste qua navigatie / ui
- Garmin -> beste qua (performance) data / ecosysteem
- Wahoo -> Beste in gebruiksgemak (?)
Ben ik het als wahoo gebruiker mee eens.
Al heb ik weinig tot geen ervaring met Karoo.

Bij de fietsclub fietst 60% met Garmin, 40% Wahoo

(en vooral bij de Garmins zie ik vaak ritten in 2 delen, of route niet op tijd ingeladen etc etc ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
De leercurve bij een Garmin is wel echt het hoogste als ik het vergelijk met wat ik zie bij Karoo en kennelijk ook bij Wahoo.

Ik zou zelf ws een Karoo kiezen als ik niet al een Garmin horloge had (Epix) en ondertussen bijna 8 jaar aan data op het Garmin platform heb verzameld.

Als je de leercurve van een Garmin doorlopen hebt, is het wmb een prima keuze. Als je begint met een fietscomputer zul je waarschijnlijk een makkelijkere start hebben met een Wahoo of met een Karoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Nu online
GWBoes schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:14:
Wat haal jij voor batterijduur @Kevinns? Met de 7-14 uur die ik in reviews tegenkwam viel hij bij mij redelijk snel af als optie.
Voor mij is dat geen issue. Na 2 jaar gebruik is 8 uur prima haalbaar, dus 200km+. Misschien meer maar heb het al een tijdje niet uitgeprobeerd. Als je 200km ritten maakt en er ook nog bij gaat kamperen zonder stroom en zonder power bank dan kan je beter een andere keuze maken.

Voor mijn gebruik bij ritten van 30-150km voldoet hij perfect.

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 04-05-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Dat ik route herberekening uit zet heeft niets te maken met of het wel of niet functioneert op de Garmin, ik zit daar uberhaupt niet op te wachten en kan ik 100% van de gevallen makkelijk/beter zelf het blokje om bedenken wanneer iets is afgezet. Ik zette dit ook uit bij mijn oude Wahoo en zou dat ook bij een karoo doen.

Zeker de mogelijkheid tot het installeren van custom maps zoals OpenFietsMap vind ik een grote pre voor Garmin.

Karoo heb ik afgezworen sinds ik de v1 in het echt had gezien, wat een gedrocht was dat ;). Huidige versie vind ik nog steeds niet echt mooi. En integratie met di2 is nog al sub-optimaal al kun je dat niet helemaal aan de Karoo verwijten, maar wellicht gedeeltelijk toch ook wel aan de huidige eigenaar SRAM want die voeren zelf ook de concurrentie strijd zo hoog met hun patenten.

[ Voor 29% gewijzigd door Kluus op 04-05-2023 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-06 15:36

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

magic_nl schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 10:30:
[...]

De 530 is zeker niet traag.
Afwijken van een route zorgt zoals aangegeven voor teruggestuurd worden naar waar je de route verliet. Ik pak in onbekende gebieden dan even Komoot op de telefoon om te kijken wat een handige omweg is. Op een gegeven moment pakt ie het dan weer op.
De 530 is op Marktplaats ook voor leuke prijzen te vinden omdat nu de 540/840 uit is.
Zelfde ervaringen hier, met als kanttekening dat het lijkt te helpen om af en toe alle routes eraf te gooien als je regelmatig nieuwe erop zet.

EDIT: in het verleden wel eens samen gefietst met iemand met een Wahoo, daarop leek wat sneller de GPS-fix verloren te gaan in dichte stukken bos, meer een probleem bij gravel/MTB dan bij wielrennen

EDIT2: ohnee, bedenk me net dat ik een 830 heb :X

[ Voor 16% gewijzigd door MartijnGizmo op 09-05-2023 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DDX schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:47:
Wahoo: bij lange ritten vaak vastlopers. (als in bij ritten boven de 200km)
Reden dat ik aantal jaar geleden weer naar garmin ben gegaan.
En ik zie nogsteeds dat dit gebeurd bij mensen...

En kwa gebruiksgemak heb ik 0 klachten over de 840. (bij 830 was het niet kunnen inladen van gpx/route als je al onderweg was een dingetje, maar dat kan nu met 840 wel)
Wel apart want bij de 810 van mij kan dit bijvoorbeeld wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
la_fusion schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Op welke manier ging dat bij 810 dan ?
Biij de 800 kon dat ook ja, maar toen moest je dat met kabeltje doen aan computer.
En dan kon je prima gpx copien tijdens een rit.
Mogelijk dat dit ook nog wel kon bij 830 maar daar heb ik nooit routes via kabeltje ingeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
la_fusion schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:45:
[...]

Als je al aan het tracken bent kan je niet syncen. En dat is doorgaans onderweg de enige manier om iets erop te krijgen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
SemperFidelis schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 11:18:
[...]

Nou moet zeggen dit viel me ook tegen. Het prijsverschil tussen de 530 en 540 vind ik nog niet helemaal te verklaren. Zal eens kijken naar die Hammerhead.
Kwam net een mail voorbij dat die in de aanbieding is.

En heb ook nog een persoonlijke (al twijfel ik hoe persoonlijk die is) code gekregen voor 20 euro extra korting dus DM maar als je die nodig hebt.
Dan zou die 339 euro kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• la_fusion
DDX schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 12:51:
[...]

Op welke manier ging dat bij 810 dan ?
Biij de 800 kon dat ook ja, maar toen moest je dat met kabeltje doen aan computer.
En dan kon je prima gpx copien tijdens een rit.
Mogelijk dat dit ook nog wel kon bij 830 maar daar heb ik nooit routes via kabeltje ingeladen.
Ik ging er even vanuit dat je bedoelde dat je geen route meer kon laden, die al op je apparaat stond.

Nu is het voor mij niet zo noodzakelijk maar download hij ook niet je route als je hem via connect op je mobiel naar de Garmin stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

la_fusion schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:00:
[...]

Ik ging er even vanuit dat je bedoelde dat je geen route meer kon laden, die al op je apparaat stond.

Nu is het voor mij niet zo noodzakelijk maar download hij ook niet je route als je hem via connect op je mobiel naar de Garmin stuurt?
Nee dat werkte ook niet, in ieder geval niet op de 830. Mooi dat dat ook is opgelost met de 840, ben hier zelf wel een paar keer tegenaan gelopen. Of het op de 810 ging weet ik niet, dat toestel heb ik wel gehad maar toen heb ik dit probleem niet ervaren (of ik ben het vergeten na al die tijd ;)). Maar gezien @DDX zijn ervaring met de 800 zal dat ook wel niet gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Kluus op 04-05-2023 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• divk
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10-06 16:19
Wat ik wel erg jammer vind hier dat je heel erg weinig lees over Bryton.
Nu heb ik zelf een Bryton 750 en tijdens een koffiestop viel deze telkens uit.
Ik had echt van alles geprobeerd.en ik kreeg het niet voor elkaar.
Dus de helpdesk een mail gestuurd en binnen een uur kreeg ik al antwoord.
Vervolgens de Bryton opgestuurd en ze hebben deze gecontroleerd en konden niets vinden dus kreeg hem snel terug gestuurd. Maar hij viel nog steeds uit. Ik moest dus de route opnemen en activeren via een knopje op de zijkant. Dit was nieuw na een update. Nu was mijn Bryton ouder als 2 jaar dus ik had geen recht meer op garantie. Maar ik ben echt goed en gratis geholpen en dat mag ook wel eens vermeld worden. Als ik weer een GPS nodig heb dan wordt het zeker weer een Bryton. Vooral gezien het prijsverschil en de Service.
Daarnaast kan de Bryton ook nog een veel meer kijk maar eens naar de laatste Bryton S800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

NVM

[ Voor 185% gewijzigd door Kluus op 04-05-2023 15:28 . Reden: Is al duidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

...
Bij Garmin is het What You See Is What You Get. En als een functie uit de doos niet goed werkt? Pech, dan koop je maar een nieuwe als de volgende generatie uitkomt.
...
Dat is trouwens niet waar, ook voor Garmin komen er gewoon upgrades uit met nieuwe functies en bug fixes. Voor de 540/840 staan er alweer twee upgrades op de rol en zoals je in bovenstaande comment van @RigolleM kan zien was free ride climb pro bij de 1040 ook een functie die later is toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:01:
[...]

Dat is trouwens niet waar, ook voor Garmin komen er gewoon upgrades uit met nieuwe functies en bug fixes. Voor de 540/840 staan er alweer twee upgrades op de rol en zoals je in bovenstaande comment van @RigolleM kan zien was free ride climb pro bij de 1040 ook een functie die later is toegevoegd.
Dat is goed om te horen! Een tijdje geleden was dat zeker niet zo namelijk. Ik kreeg bij mijn oude Garmin device echt een gevoel van totale desinteresse voor de klant. Dat was voor mij de reden om bij de nieuwe buren (Hammerhead) te gaan shoppen.

Dat was nog in de tijd dat Wahoo net op de markt was gekomen en Hammerhead nog niet bestond. Bij een totaal gebrek aan concurrentie had Garmin enige vorm van klantvriendelijkheid misschien ook niet nodig. Die tijden zijn gelukkig veranderd.

[ Voor 16% gewijzigd door Kevinns op 04-05-2023 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Kevinns schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Dat is goed om te horen! Een tijdje geleden was dat zeker niet zo namelijk. Ik kreeg bij mijn oude Garmin device echt een gevoel van totale desinteresse voor de klant. Dat was voor mij de reden om bij de nieuwe buren (Hammerhead) te gaan shoppen.
Prima keuze verder hoor d:)b. Ik heb dat gevoel trouwens een paar jaar terug ook gehad bij Garmin en dat was toen ook de reden dat ik een tijdje een Wahoo Bolt heb gehad, maar toen zij eigenlijk dezelfde kant op gingen als (in mijn ogen toen) Garmin ben ik weer terug gestapt op Garmin en niet zo veel spijt meer van gehad.

Ander voorbeeld is dat ze een tijdje terug een nieuw dataveld hadden uitgebracht voor di2 accu met een plaatje in plaats van percentage. Dit was voor de nieuwe generatie di2 maar bij de gebruikers van oude generatie (waaronder ikzelf toen) leidde dit tot veel klachten, ook op dit forum. Volgens mij hebben ze dit toen binnen een maand terug gedraaid, dus er wordt op zich wel geluisterd.
Dat was nog in de tijd dat Wahoo net op de markt was gekomen en Hammerhead nog niet bestond. Bij een totaal gebrek aan concurrentie had Garmin enige vorm van klantvriendelijkheid misschien ook niet nodig. Die tijden zijn gelukkig veranderd.
In deze toevoeging kan ik mij wel vinden ja, mijn ervaring is dan wel een beetje hetzelfde. Ik denk dat ze inderdaad zijn verbeterd. Terwijl Wahoo destijds op een gegeven moment verslechterde, daar stapelden de bugs zich op een gegeven moment op, waar het eerst nog mooi vers en lean was en werden gebruikers naar mijn gevoel ook steeds minder gehoord.

Wat dat betreft vind ik het jammer dat Hammerhead onderdeel van SRAM is geworden en daarmee onderdeel is geworden van de harde concurrentie tussen SRAM en Shimano waardoor di2 niet meer native ondersteund mag worden.

Dat laatste komt door Shimano en is nogal een dubieuze zet, I know, maarja, je past je toekomstige fietscomputer nu eenmaal makkelijker aan dan de groep die op je fiets zit.

[ Voor 30% gewijzigd door Kluus op 04-05-2023 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kevinns schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 16:09:
[...]

Garmin is altijd blijven updates sturen naar zijn courante modellen, éénmaal die werd vervangen door een nieuw model, dan kregen die geen nieuwe features meer, enkel nog wat bugfixes.

Zo ben ik van een Edge 705 naar een Edge 500 (in combinatie met een Oregon 400t) en dan terug één device een Edge 800. Van die laatste was ik echt super tevreden... en zo de 810 overgeslagen. Toen de Edge 800 rijp was voor een update, was de Edge x20 op de markt en daar leesde en hoorde ik niks goeds over, en die dus ook overgeslagen, en een zijweg ingeslagen naar de Wahoo Bolt. Die heeft het een tijdje goed gedaan, behalve de crashes als je langere routes inlaadde, en dan begon de miserie met de updates... die ze niet in orde kregen. Toen die vervangen voor een Edge 830 en de oude gewoontes van de Edge 800 overgenomen en bijna nooit in moeilijkheden gekomen qua navigatie, maar wel de wijsheid om het rerouten uit te zetten of ten minste de vraag te stellen om te rerouten. Dat herrouteren duurde in mijn beleving niet zo lang. Door het ouder worden overgestapt naar een Edge 1040 Solar want ik zag de kleine digits niet meer, en die ben ik nog volledig aan het ontdekken...

Op al die tijd maar één keer de support nodig gehad van Garmin, toen mijn Edge 705 was verzopen tijdens een regeneditie van de RvV voor wielertoeristen. Ik heb toen netjes mijn geld terug gekregen (vreemd maar het was zo). De Wahoo Bolt v1 heb ik ook stuk gekregen, LCD liquid begon plots uit te lopen.. maar dat werd ook zeer goed verholpen door Wahoo Fitness support (Coolblue deed daar iets moeilijker over, maar mijn verhaal gedaan bij Wahoo Fitness, en die hebben Coolblue op de vingers getikt en hebben mij een nieuw toestel moeten aanbieden).

Mijn Edge 800 ligt hier nog altijd... en wordt af en toe gebruikt door de zoon. De Wahoo Bolt v1 ligt hier ook nog, krijg het niet over mijn hart om daar iemand ongelukkig mee te maken :+ _/-\o_

Karoo 2 heb ik ook af en toe eens overwogen, maar dan als navigatietoestel... ik zit veel te diep in het ecosysteem van Garmin, dat ik het lastig zou hebben zonder de Garmin Connect data (miste ik ook in Wahoo periode), en 2 toestellen op een racefiets zag ik niet zitten, dus gewacht op de Edge 1040. Qua navigatie lijkt alles nu in orde... dus ik zie geen reden om te klagen (voorlopig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
la_fusion schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:00:
[...]

Uit nieuwsgierigheid vanavond eens getest met mijn 810.

Rit normaal gestart zonder route op het device. Tijdens de rit in strava de ster aangevinkt voor een route zodat deze naar de Garmin site sgesynced werd. De route was daarna zichtbaar in de Garmin connect app op mijn telefoon. Vanuit de app send to device en de route stond binnen de minuut op mijn Garmin _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
divk schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 15:21:
Wat ik wel erg jammer vind hier dat je heel erg weinig lees over Bryton.
Nu heb ik zelf een Bryton 750 en tijdens een koffiestop viel deze telkens uit.
Ik had echt van alles geprobeerd.en ik kreeg het niet voor elkaar.
Dus de helpdesk een mail gestuurd en binnen een uur kreeg ik al antwoord.
Vervolgens de Bryton opgestuurd en ze hebben deze gecontroleerd en konden niets vinden dus kreeg hem snel terug gestuurd. Maar hij viel nog steeds uit. Ik moest dus de route opnemen en activeren via een knopje op de zijkant. Dit was nieuw na een update. Nu was mijn Bryton ouder als 2 jaar dus ik had geen recht meer op garantie. Maar ik ben echt goed en gratis geholpen en dat mag ook wel eens vermeld worden. Als ik weer een GPS nodig heb dan wordt het zeker weer een Bryton. Vooral gezien het prijsverschil en de Service.
Daarnaast kan de Bryton ook nog een veel meer kijk maar eens naar de laatste Bryton S800
Ik heb een Bryton 450 gehad, maar die heeft mij meerdere keren met navigeren behoorlijk in de steek gelaten. Toen hij weer kapott ging (was 2e keer) kon ik geld terug krijgen doordat hij niet meer leverbaar was. Toen een Garmin 530 gekocht die ik nog steeds naar tevredenheid gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@DDX is het wel zo dat dat kan met de 840? Ik heb het net ook geprobeert maar zowel op mijn 830 als 840 zegt hij dus gewoon "Activity in progress" als ik wil syncen met mijn telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Ik heb een route (course) geselecteerd in de connect app en daarbij gekozen sent to device.
Sync gedaan en na even wachten stond route in de garmin.
En dit was toen rit al liep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 22:37:
Ik heb een route (course) geselecteerd in de connect app en daarbij gekozen sent to device.
Sync gedaan en na even wachten stond route in de garmin.
En dit was toen rit al liep.
Yes, nog eens getest maar vanuit de connect app kan ik hem inderdaad synchroniseren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Nu online
RigolleM schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 18:40:
[...]

Garmin is altijd blijven updates sturen naar zijn courante modellen, éénmaal die werd vervangen door een nieuw model, dan kregen die geen nieuwe features meer, enkel nog wat bugfixes.

Zo ben ik van een Edge 705 naar een Edge 500 (in combinatie met een Oregon 400t) en dan terug één device een Edge 800. Van die laatste was ik echt super tevreden... en zo de 810 overgeslagen. Toen de Edge 800 rijp was voor een update, was de Edge x20 op de markt en daar leesde en hoorde ik niks goeds over, en die dus ook overgeslagen, en een zijweg ingeslagen naar de Wahoo Bolt. Die heeft het een tijdje goed gedaan, behalve de crashes als je langere routes inlaadde, en dan begon de miserie met de updates... die ze niet in orde kregen. Toen die vervangen voor een Edge 830 en de oude gewoontes van de Edge 800 overgenomen en bijna nooit in moeilijkheden gekomen qua navigatie, maar wel de wijsheid om het rerouten uit te zetten of ten minste de vraag te stellen om te rerouten. Dat herrouteren duurde in mijn beleving niet zo lang. Door het ouder worden overgestapt naar een Edge 1040 Solar want ik zag de kleine digits niet meer, en die ben ik nog volledig aan het ontdekken...

Op al die tijd maar één keer de support nodig gehad van Garmin, toen mijn Edge 705 was verzopen tijdens een regeneditie van de RvV voor wielertoeristen. Ik heb toen netjes mijn geld terug gekregen (vreemd maar het was zo). De Wahoo Bolt v1 heb ik ook stuk gekregen, LCD liquid begon plots uit te lopen.. maar dat werd ook zeer goed verholpen door Wahoo Fitness support (Coolblue deed daar iets moeilijker over, maar mijn verhaal gedaan bij Wahoo Fitness, en die hebben Coolblue op de vingers getikt en hebben mij een nieuw toestel moeten aanbieden).

Mijn Edge 800 ligt hier nog altijd... en wordt af en toe gebruikt door de zoon. De Wahoo Bolt v1 ligt hier ook nog, krijg het niet over mijn hart om daar iemand ongelukkig mee te maken :+ _/-\o_

Karoo 2 heb ik ook af en toe eens overwogen, maar dan als navigatietoestel... ik zit veel te diep in het ecosysteem van Garmin, dat ik het lastig zou hebben zonder de Garmin Connect data (miste ik ook in Wahoo periode), en 2 toestellen op een racefiets zag ik niet zitten, dus gewacht op de Edge 1040. Qua navigatie lijkt alles nu in orde... dus ik zie geen reden om te klagen (voorlopig).
Niet mijn ervaring helaas. Maar het ligt er ook aan wat je primaire doel van het apparaat is denk ik. Ik gebruik het voornamelijk voor navigatie, overige data is mooi meegenomen. Het opstarten van een route duurde enorm lang op de oude Garmin, en bij een herberekening van de route verzon hij als je geluk had een volledig andere route naar je eindbestemming, en als je pech had liep hij vast en mocht je opnieuw opstarten, wat dan weer minuten duurde. Als je ‘m voornamelijk voor trainingsdoeleinden gebruikt dan denk ik dat je ook aan een oude Garmin een prima apparaat hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kevinns schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:08:
[...]

Niet mijn ervaring helaas. Maar het ligt er ook aan wat je primaire doel van het apparaat is denk ik. Ik gebruik het voornamelijk voor navigatie, overige data is mooi meegenomen. Het opstarten van een route duurde enorm lang op de oude Garmin, en bij een herberekening van de route verzon hij als je geluk had een volledig andere route naar je eindbestemming, en als je pech had liep hij vast en mocht je opnieuw opstarten, wat dan weer minuten duurde. Als je ‘m voornamelijk voor trainingsdoeleinden gebruikt dan denk ik dat je ook aan een oude Garmin een prima apparaat hebt.
Nooit dit voorgehad in de meer dan 10 jaar dat ik Garmins gebruik. Het verzinnen van een compleet andere route is zelfs bijna technisch niet mogelijk bij narijden van een koers. Men klaagt dat hij je altijd steevast naar de koers wilt terugsturen, dus plots volledig afwijken van de koers is bijna onmogelijk tot je het herrouteren of navigatie stopt en bv. een uurtje later weer aanzet.. dan gaat hij een route berekenen naar het dichtste trackpoint van uw koers.

Vastlopers heb ik enkel bij de Wahoo gehad, geen enkele van mijn Garmins is ooit vastgelopen, en draai ook al een paar jaar enkel de beta firmwares, dus de kans is daar groter op een vastloper dan bij een officiële firmwares.

De Garmin Edge 800 doet het nog altijd prima, maar de moderne features ontbreken.. alles moet nog met het kabeltje, oldskool dus.. maar voor de rest nog altijd een prima apparaat als secundair toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Kluus schreef op donderdag 4 mei 2023 @ 23:00:
[...]

Yes, nog eens getest maar vanuit de connect app kan ik hem inderdaad synchroniseren. :)
Op welke manier deed jij het dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:51:
[...]

Op welke manier deed jij het dan ?
Ik probeerde de synchronisatie te starten vanuit de edge via de widget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Nu online
Voor de duidelijkheid, ik was heel blij met mijn Garmin. Maar na jaren gebruik was ik ook heel blij met de verfrissende aanpak van Hammerhead.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:15
Zojuist een ritje gemaakt van circa 50 km waarbij mijn Wahoo Roam (V1) 5 keer uitviel en “herstel activiteit” in beeld kwam te staan. Hij is 2 jaar oud en heeft dit nog nooit eerder gedaan. Hebben meer mensen dit gehad met een Roam V1?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCI_vC-VvJ61TcIzGFsr-HfCTAw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYgCYh3sykhKqnEmugmCxfjL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
@Jimmy-time1 ik heb afgelopen zomer 2x gehad dat mijn Bolt v1 uitviel. Ik denk dat het toen kwam omdat ik geen kaart van de regio gedownload had. Nadat de kaarten erop zette van de regio waar ik fietste kwam het niet meer voor.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:53
Grrr… m’n Garmin Edge 520 is raar aan het doen. Ik kan niet meer synchroniseren, krijg dan een melding “Synchronisatiefout met Garmin Connect” in de Express app. Ook met harde resets en andere manieren is er niets meer mee te doen

Iemand een idee hoe dit op te lossen behalve een nieuwe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Tweemaal eerder zelf sync problemen gehad.

De eerste keer bleek de sync van een item vanuit connect te hangen. Opgelost door op de connect website de sync actie handmatig te verwijderen (een van icons rechtsboven).

Andere keer “opgelost” door alle oude activiteiten (ronde 150) op het device zelf weg te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:15
SirLenncelot schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 19:04:
@Jimmy-time1 ik heb afgelopen zomer 2x gehad dat mijn Bolt v1 uitviel. Ik denk dat het toen kwam omdat ik geen kaart van de regio gedownload had. Nadat de kaarten erop zette van de regio waar ik fietste kwam het niet meer voor.
Ik heb niks gewijzigd aan de kaarten. Het ritje was rondom mijn eigen woonplaats waar ik al meerdere jaren heb kunnen fietsen zonder dit probleem. Is het misschien een geheugen/opslag probleem omdat er steeds meer routes in zijn komen te staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-06 16:53
Holk schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 21:40:
Grrr… m’n Garmin Edge 520 is raar aan het doen. Ik kan niet meer synchroniseren, krijg dan een melding “Synchronisatiefout met Garmin Connect” in de Express app. Ook met harde resets en andere manieren is er niets meer mee te doen

Iemand een idee hoe dit op te lossen behalve een nieuwe?
Na een aantal factory resets, harde resets, alles wissen wat maar corrupt kon zijn en opnieuw installeren van Garmin Express scheen er licht aan het einde van de tunnel. Moet wel alles opnieuw instellen en hopelijk was het een eenmalige error..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Net een testritje gedaan met de freeride climbpro op de 840. Heb de te detecteren klimmen maar even op "alles" gezet maar daarmee herkende hij precies alle kleine klimmetjes die ik in het rijk van Nijmegen als "klimmen" beschouw. Werkt prima dus, snel maar eens gaan testen met langere klimmen!

Dit was trouwens met "Open Fiets Map" als actieve kaart en de Garmin kaarten wel geinstalleerd maar disabled. Dus ook dat werkt mooi, zo lang de data maar op het device staat.

[ Voor 23% gewijzigd door Kluus op 06-05-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik heb trouwens wel last van wat instabiele sensoren met de Edge 840, met name Di2. Die wil dan ook niet altijd meer zonder slag of stoot herverbinden. Mogelijk heeft het te maken met de beta versie die ik gebruik, of hebben meer hier last van?

[ Voor 43% gewijzigd door Kluus op 06-05-2023 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@Kluus Is een herkenbaar probleem. Wordt ook op het forum gemeld. Ik heb zelf ook de laatste beta versie en heb nu in 50 % van de gevallen dat de wireless unit van Di2 bij aanvang van de rit niet wordt herkend, zelfs niet aan het begin van de rit na een paar keer schakelen (Di2 batterij is 100% opgeladen). Oplossing is dan tijdens de rit het scherm naar beneden swipen en dan 'Sensors' selecteren waarna je in het scherm kunt kiezen om sensoren handmatig te scannen. Dan werd tot nu toe Di2 (en de twee buttons om tussen de schermen van de 840 te wisselen) herkend. Ik heb het tot nu toe met de officiële versie en de daaropvolgende beta's gehad.
Edit: ik zie dat je daar ook een melding van hebt gemaakt.

[ Voor 6% gewijzigd door EdwinW op 06-05-2023 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Geen problemen mee met di2, zie wel dat bij sensoren etap altijd blijft zoeken bij een van de sensoren.
(draai geen beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

@EdwinW klopt ja, ik heb daar ook melding van gemaakt, maar blijft toch vreemd. In mijn geval kan ik hem niet opnieuw scannen maar moet ik opnieuw opstarten.

Beetje spijt dat ik gelijk de beta ben in gegaan eigenlijk. :) Misschien was de trigger ook wel dat ik bluetooth had uitgezet in di2, dat is het enige wat ik “speciaal” had eigenlijk. Morgen weer testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themax1992
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 12:49
Weet iemand hoe ik via Komoot ook punten op mijn rit als een soort tussenpunt/tussenfinish kan inladen op mijn Garmin 830? Soms krijg ik opeens namelijk midden op mijn rit een melding dat over 300m de finish is, terwijl ik nog 50 km te gaan heb.

Het lijkt me namelijk wel vrij handig voor bijv. zaken als waterpunten. Ik ga binnenkort een langere tour maken door Engeland met ritten van zo'n 150 kilometer en meer. Heb deze langs een paar waterpunten gepland, maar ben bang dat ik er gewoon blind langs rijd als ik de geen melding krijg op mijn fietscomputer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04:15
Kluus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:38:
Ik heb trouwens wel last van wat instabiele sensoren met de Edge 840, met name Di2. Die wil dan ook niet altijd meer zonder slag of stoot herverbinden. Mogelijk heeft het te maken met de beta versie die ik gebruik, of hebben meer hier last van?
Gok de beta versie, zelf tot heden 0 problemen mee ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op zondag 7 mei 2023 @ 19:09:
[...]

Gok de beta versie, zelf tot heden 0 problemen mee ondervonden.
Vandaag de eerste langere ronde gemaakt (150km, 4:30 uur, 5 uur met pauze erbij) en de problemen niet meer terug gehad. Ook niet na de pauze waarbij Di2 toch even in slaap was gegaan. Wat ik heb gedaan:
- Alle sensoren even verwijderd en alleen die van de "goede" fiets toegevoegd.
- Geen rename gedaan van de sensors (normaal noem ik die "Power Race", Power MTB, etc)
- En tot slot dus de Di2 wireless configuratie gewijzigd van "Ant+ only" naar Ant+/BLE)

Die eerste twee ga ik een voor een proberen uit te sluiten nu. Punt 3 laat ik voorlopig sowieso zo staan als het me niet te veel Di2 accu kost.

Climb pro free ride werkte weer top rond de heuveltjes bij Arnhem, beetje te, dus dat heb ik nu terug gezet naar medium climbs, daarmee herkende hij alsnog de "echte" klimmetjes.

Accu duur ben ik nog niet super enthousiast over. In 5 uur van 100 naar 78 procent. Helemaal niet slecht hoor, maar ik denk ook niet heel veel anders dan mijn Edge 830. Ik heb nu de GPS setting van Multi band op Auto gezet , dat zal wel iets schelen denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• la_fusion
Kleine eerste ervaring vanuit mij van een overgang van een Edge 810 naar een Edge 840.

Vrijdag de 840 binnen gekregen en helaas kon ik niet mijn instellingen(fietsprofielen & activiteitsprofielen) meenemen van de 810. Wel ging het voor de eerste instellen erg gemakkelijk, vergelijkbaar met een nieuwe telefoon. Ook was de eerste indruk erg goed voor de snelheid maar ook hoe goed het touchscreen werkt in vergelijking met de 810.

Alle stappen eenmaal doorlopen kon ik al snel aan de gang via de Connect app om alles goed in te stellen maar dat gaat op het device eigenlijk net zo goed omdat het zo snel en soepel werkt en dan met name het touchscreen. Bij het opnieuw instellen van het activiteitenprofiel zag ik al direct dat het scherm ook daar een veel betere resolutie heeft en dat het eea dus veel duidelijker te zien is. Bij het instellen ook weer een hoop zaken uitgezet die voor mij niet nodig zijn net als bij de 810. Uiteindelijk geen fietsprofiel gevonden, zit dat erop?

Daarna sensoren van de fiets allemaal eenvoudig gekoppeld, synchronizeren van routes ging net zo makkelijk als voorheen en ook een nieuwe softwareversie ging soepel. Ik verbaasde mij dat die via de telefoon ging aangezien het device zelf ook wifi heeft natuurlijk. Zal wel via de Connect app lopen.

Dag erna op pad en handig om de laatste route direct op je (standaard bloated) homescreen te zien waarmee je hem makkelijk kunt starten. Ook handig om de kalibratiemelding te krijgen bij de vermogensmeter want daar was het mij natuurlijk allemaal om te doen ;-) Tijdens het fietsen merk je pas echt hoe goed de resolutie is verbeterd ten opzichte van de 810 en dan met name bij de kaart.Heldere kleuren, duidelijke wegen en je ziet in 1 oogopslag daadwerkelijk waar je naar toe moet in tegenstelling tot de 810 waarbij je echt goed moet kijken waar/hoe. Vooral bij rotondes waar de route wat extra lijnen heeft getrokken merk je duidelijk het verschil. Ook heb ik meer vertrouwen (nu al) in de 840 dat ik op tijd een waarschuwing krijg bij een afslag, meer dan ooit eens om moeten keren bij de 810 terwijl er toch echt een afslag gemaakt moest worden. Ook erg fijn dat hij bij het afwijken van de route je optie geeft tijdelijk de navigatie te pauzeren(al is de woordkeuze wat onduidelijk)

Tijdens het fietsen + stoppen viel mij op hoe snel hij start/stopt, dat leek bij de 810 altijd wat trager te gaan en ook het gebruik van de knoppen is erg fijn. Wel nog wennen om tegen de zijkant te durven drukken omdat ik bang was hem te ontkoppelen van de houder. Heeft er in ieder geval wel voor gezorgd dat ik het touchscreen zo goed als niet heb gebruikt.

Al met al heel erg tevreden over het apparaat en hoewel ik niet alles gebruik en nog niet alles heb getest ben ik wel blij dat ik hem nu al heb gekocht. Een zeer grote verbetering ten opzichte van de 810. Of het ook zo'n grote verbetering is ten opzichte van de 830 denk ik niet als ik zo alle verhalen lees.

Hieronder een lijst van zaken die mij op zijn gevallen, waarbij een gedeelte vast in te stellen is maar waar ik nog niet ingedoken ben:

+ Erg goed en duidelijk scherm
+ Erg vlot
+ Goed touchscreen
+ Pauze mogelijkheid van navigatie bij afwijken route
+ Automatisch schermhelderheid werkt enorm goed
+/- Tijdsduur van de rit laat minuten+secondes groot zijn en de uren klein: ¹ 10:15 na 70 minuten 15 secondes fietsen bijv.
+/- Tijdsduur van de rit pauzeert niet als het device een stop detecteerd(mogelijk verkeerde veld gekozen)
+/- Onduidelijk of hij nu ook echt een rit start bij beweging nadat ik alleen een route heb gekozen of dat ik ook op start moet drukken
+/- Additionele apps die je kunt installeren, heb even door de beschikbare apps gekeken maar gaat wel heel ver omdat allemaal op de je device te bekijken(denk ik nu in ieder geval)
+/- Wederom heel veel mogelijkheden, in het begin nogal overweldigend
+/- Bloated startscherm met alle widgets
+/- Menu structuur lijkt te twijfelen tussen touch/knoppen
+/- Soms kwam tijdens de rit het bewerk icoon(potlood) naar voren maar soms ook niet(dit gebeurde niet toen ik de verstreken tijd wilde wijzigen..
+/- Doet uiteindelijk niet veel meer/beter dan de 810 dus een overstap is niet perse noodzakelijk :+
- Batterij lijkt sneller te gaan dan ik had gedacht in vergelijking met mijn 810(van 85% naar 57% op zo'n 5,5 uur in totaal)
- Nog veel om uit te zoeken/verbeteren/finetunen

Eventuele aanbevelingen mbt apps/instellingen etc zijn welkom :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
  • Nu online
Vandaag even goede regenbui getest icm 840 scherm.
Lock voor zekerheid wel gedaan, maar blij met knoppen want met touchscreen wilde hij niet meer van scherm wisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GWBoes
Kluus schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 19:38:
Met de 1040 heb ik dat ook regelmatig. Is een volledige powercycle nodig om ze dan te verbinden. Ook één keer midden in de rit een paar sensoren verloren.
ConnectIQ gegevensvelden kunnen dit ook veroorzaken, toen de 1040 net nieuw was gaf mapdashboard ook verbindingsproblemen. Nu alle IQ dingen verwijderd en ook maar geswitched naar de beta, maar nog niet kunnen testen daarna.

Flickr - Strava

Pagina: 1 ... 79 ... 98 Laatste