Wellicht lijkt het vanuit een gebruikersperspectief dat gps allerlei dingen moet, maar vanuit een technisch perspectief is dat absoluut niet zo. Het is heel gebruikelijk dat navigatiesystemen in stilstand moeten worden gekalibreerd zodat de nauwkeurigheid kan worden verhoogd en dat inertiale drift wordt verminderd. Op dat moment wordt sensordata aan en op elkaar gekalibreerd, bijvoorbeeld op de barometrische sensor data of aan de meetstations zelf.pdukers schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:20:
[...]
Ik vind het niet logisch dat de gehele rit een GPS blijft afwijken vanwege een afwijking aan het begin. Een GPS device moet dit zelf corrigeren op basis van de zichtbare satellieten tijdens de rit. Mijn Garmin heeft in een bos vaak een afwijking van 10+ meter, maar zodra deze weer voldoende satellieten ziet gaat de afwijking vanzelf terug naar 5 meter of minder.
Gebeurt dat niet of gaat dat niet goed dan introduceert dat een statische error die je gedurende het navigeren er niet meer uitkrijgt. Althans, niet met gps-data van een low-budget receiver alleen. Dit is exact de reden waarom vliegtuigen altijd even stilstaan om de ins te kalibreren. Ik kwam er vanmorgen achter dat dit allemaal niet nieuw is wat ik roep, Garmin benoemt het en noemt het gps-soaking. Het zou mijn niets verbazen als dit in het boekje van de Sigma ook vermeld wordt.
Een afwijking van 10 of 5 meter is enorm. Daar vallen zelfs mijn onnauwkeurige routes makkelijk binnen. Van 10 naar <5m lijkt alleen een verbetering van de dynamische error. Probeer de volgende keer eens je fietscomputer een tijdje stil te laten staan voordat je vertrekt. Vanmorgen heb ik mijn fiets even twee minuten buitengezet en ben daarna wat andere dingetjes gaan doen. Over een route van 40km zit de positiebepaling binnen 2 meter. Probleem opgelost. Ik mail nog even mijn bevindingen naar Sigma, misschien draagt het bij aan een firmware update.
- J. Li and M. Wu, “A positioning algorithm of AGPS,” International Conference on Signal Processing Systems, Singapore, IEEE, pp. 385-388, 2009.
- C. Ho, “An effective approach in improving A-GPS accuracy to enhance hybrid positioning computation,” 17th International Conference on Embedded and Real-Time Computing Systems and Applications (RTCSA), Toyama, Japan, IEEE, pp. 126-130., 2011