Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

pdukers schreef op zondag 4 september 2022 @ 10:20:
[...]

Ik vind het niet logisch dat de gehele rit een GPS blijft afwijken vanwege een afwijking aan het begin. Een GPS device moet dit zelf corrigeren op basis van de zichtbare satellieten tijdens de rit. Mijn Garmin heeft in een bos vaak een afwijking van 10+ meter, maar zodra deze weer voldoende satellieten ziet gaat de afwijking vanzelf terug naar 5 meter of minder.
Wellicht lijkt het vanuit een gebruikersperspectief dat gps allerlei dingen moet, maar vanuit een technisch perspectief is dat absoluut niet zo. Het is heel gebruikelijk dat navigatiesystemen in stilstand moeten worden gekalibreerd zodat de nauwkeurigheid kan worden verhoogd en dat inertiale drift wordt verminderd. Op dat moment wordt sensordata aan en op elkaar gekalibreerd, bijvoorbeeld op de barometrische sensor data of aan de meetstations zelf.

Gebeurt dat niet of gaat dat niet goed dan introduceert dat een statische error die je gedurende het navigeren er niet meer uitkrijgt. Althans, niet met gps-data van een low-budget receiver alleen. Dit is exact de reden waarom vliegtuigen altijd even stilstaan om de ins te kalibreren. Ik kwam er vanmorgen achter dat dit allemaal niet nieuw is wat ik roep, Garmin benoemt het en noemt het gps-soaking. Het zou mijn niets verbazen als dit in het boekje van de Sigma ook vermeld wordt.

Een afwijking van 10 of 5 meter is enorm. Daar vallen zelfs mijn onnauwkeurige routes makkelijk binnen. Van 10 naar <5m lijkt alleen een verbetering van de dynamische error. Probeer de volgende keer eens je fietscomputer een tijdje stil te laten staan voordat je vertrekt. Vanmorgen heb ik mijn fiets even twee minuten buitengezet en ben daarna wat andere dingetjes gaan doen. Over een route van 40km zit de positiebepaling binnen 2 meter. Probleem opgelost. Ik mail nog even mijn bevindingen naar Sigma, misschien draagt het bij aan een firmware update.
  • J. Li and M. Wu, “A positioning algorithm of AGPS,” International Conference on Signal Processing Systems, Singapore, IEEE, pp. 385-388, 2009.
  • C. Ho, “An effective approach in improving A-GPS accuracy to enhance hybrid positioning computation,” 17th International Conference on Embedded and Real-Time Computing Systems and Applications (RTCSA), Toyama, Japan, IEEE, pp. 126-130., 2011

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 18:08
Toch vreemd. Ik heb met mijn Wahoo Bolt ook wel kort na vertrek afwijkingen gehad van wel 10-50 meter. Maar dat is als ik vlak langs een 100 meter hoog gebouw rijd (woon-werk). Eenmaal daar voorbij, wordt weer heel snel de juiste positie automatisch opgepakt.
Het Garmin artikel heeft wel betrekking op de Garmin Instinct horloge. De nieuwere (duurdere) Garmin horloges hebben een absoluut nauwkeurige GPS, ook tussen gebouwen en onder bomen.

[ Voor 26% gewijzigd door EdwinW op 05-09-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EdwinW schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:31:
Toch vreemd. Ik heb met mijn Wahoo Bolt ook wel kort na vertrek afwijkingen gehad van wel 10-50 meter. Maar dat is als ik vlak langs een 100 meter hoog gebouw rijd (woon-werk). Eenmaal daar voorbij, wordt weer heel snel de juiste positie automatisch opgepakt.
Het Garmin artikel heeft wel betrekking op de Garmin Instinct horloge. De nieuwere (duurdere) Garmin horloges hebben een absoluut nauwkeurige GPS, ook tussen gebouwen en onder bomen.
Het is niks anders dan een falende toestel proberen goed te praten. Geen probleem mee, zolang @Oyster het zelf geloofd, wie zijn wij om hem tegen te spreken 8)

GPS drift is normaal zeker als je onder een bladerdek, een tunnel, hoge gebouwen,.. maar dat de GPS zichzelf niet hersteld daarna is volgens mij een gebrekkig toestel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:01
coelho schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:59:
Volgende week ga ik een meerdaagse tocht fietsen. De organisator heeft GPX beschikbaar gesteld. Wanneer ik deze open in RideWithGPS dan zie ik de door de organisatie aangemaakte POIs (koffiestops, lunchplek enz.). Wanneer ik de route in mijn Wahoo Elemnt Bolt open, dan lijken die punten er niet (meer) te zijn.

Is het mogelijk om POIs te laten zien in de Bolt? Hoe?
Je zou eens kunnen proberen het via Komoot te doen, dus komoot op jouw bolt en in komoot de .gpx te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
coelho schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:59:
Volgende week ga ik een meerdaagse tocht fietsen. De organisator heeft GPX beschikbaar gesteld. Wanneer ik deze open in RideWithGPS dan zie ik de door de organisatie aangemaakte POIs (koffiestops, lunchplek enz.). Wanneer ik de route in mijn Wahoo Elemnt Bolt open, dan lijken die punten er niet (meer) te zijn.

Is het mogelijk om POIs te laten zien in de Bolt? Hoe?
Volgens mij staat op https://ridewithgps.com/help/wahoo-elemnt het antwoord:
Now that you have authorized your Wahoo device to sync to your Ride with GPS account, you can sync all the routes on your Ride with GPS account to the device. Only the routes will sync to the device not the map styles or Points of Interest.
Een aantal jaren geleden, toen Ride withGPS nog volledig gratis was en ik deze gebruikte voor routes, was deze functie wel aanwezig op de Wahoo. Ik vermoed dat deze POI's nu alleen kunnen worden gebruikt als je de RideWithGPS app op de fiets gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door EdwinW op 06-09-2022 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 15:47
Ik ben er inmiddels achter dat ik wel een Custom Cue punt kan invoegen via RWGPS. Vermoedelijk komt er dan ook een melding in beeld. Wel even handmatig mijn routes aanpassen....

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:32
Mijn garmin 830 had ook helemaal geen zin in regen :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bKcbFGj/photo-2022-09-10-08-15-19.jpg

Eergisteren klein randje, gisteren nog wat meer...

https://www.strava.com/athletes/2323035

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

EdwinW schreef op maandag 5 september 2022 @ 17:31:
Klopt, het gaat ook specifiek om een disfunctionerende chipset van Sony of implementatie van Garmin. Vandaar dat EPO/CPA data op dezelfde pagina wordt genoemd. EPO/CPE data wordt binnengehaald via een internetverbinding en zorgt ervoor dat de gps-satelliet acquisitie tijd wordt verkort. Ofwel pre-cache cold-start van de gps. Het is dan ook een methode om de noodzaak voor gps-soaking van een eenvoudige gps-ontvanger te verminderen. Nauwkeurige positiebepaling wellicht, nauwkeurigere gps is nog maar de vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Oyster op 10-09-2022 10:44 ]

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
DDX schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 08:27:
Mijn garmin 830 had ook helemaal geen zin in regen :

[Afbeelding]

Eergisteren klein randje, gisteren nog wat meer...
Dat is niet best voor een toestel dat waterdicht hoort te zijn. Garantie?

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
ephymerous schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:18:
[...]

Dat is niet best voor een toestel dat waterdicht hoort te zijn. Garantie?
Gelukkig aangeschaft bij futurumshop met 5 jaar garantie.
Doet het nog wel, maar gok dat het alleen maar erger zal worden met volgende regenbui.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:40

Lulukai

God's gift to women

RigolleM schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:47:
[...]

Ik zet mijn Garmin ook aan in de garage en de gps locatie is onmiddellijk spot-on... Ik zou die Sigma onmiddellijk terug sturen.
Een toestel neemt typisch als startlocatie de eindlocatie van je laatste rit. Dus dat de locatie goed is, betekent niet dat er al ontvangst is.
Dat merk je altijd als je terugkomt van fietsvakantie, de eerste 30 seconden staat mijn GPS dan nog op een col in Frankrijk

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lulukai schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 11:28:
[...]

Een toestel neemt typisch als startlocatie de eindlocatie van je laatste rit. Dus dat de locatie goed is, betekent niet dat er al ontvangst is.
Dat merk je altijd als je terugkomt van fietsvakantie, de eerste 30 seconden staat mijn GPS dan nog op een col in Frankrijk
Klopt, maar aanzetten en vertrekken zit nog een paar minuten tussen en tegen dat de eerste trap heb gegeven heb ik GPS ontvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ja en? Dat bevestigt net mijn punt

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lulukai schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 14:14:
Ja en? Dat bevestigt net mijn punt
Ik startte vroeger nooit thuis, vertrok altijd ergens op locatie (MTB), en ja de eerste 30s stond de locatie nog op het vorige punt van de vorige rit waar ik gestopt ben... en ja ik stond soms nog op 200hm omdat hij dacht dat ik nog in de Waalse Ardennen zat. Na 30s kalibreren was dit meestal in orde.

@Oyster had na 10 minuten nog altijd geen juiste GPS locatie, moest zijn toestel uitzetten en daarna pas was het in orde. Dat probleem heb ik niet dat was MIJN punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

RigolleM schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 16:07:
[...]

Ik startte vroeger nooit thuis, vertrok altijd ergens op locatie (MTB), en ja de eerste 30s stond de locatie nog op het vorige punt van de vorige rit waar ik gestopt ben... en ja ik stond soms nog op 200hm omdat hij dacht dat ik nog in de Waalse Ardennen zat. Na 30s kalibreren was dit meestal in orde.

@Oyster had na 10 minuten nog altijd geen juiste GPS locatie, moest zijn toestel uitzetten en daarna pas was het in orde. Dat probleem heb ik niet dat was MIJN punt.
Wellicht heb je per abuis het probleem ongelukkig omschreven maar op de manier zoals je het nu stelt heb ik het nooit ervaren of genoteerd. Dat maakt het punt dat je maakt onduidelijk.

Overigens nog even het volgende,
RigolleM schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:00:
[...]

Het is niks anders dan een falende toestel proberen goed te praten. Geen probleem mee, zolang @Oyster het zelf geloofd, wie zijn wij om hem tegen te spreken 8)

GPS drift is normaal zeker als je onder een bladerdek, een tunnel, hoge gebouwen,.. maar dat de GPS zichzelf niet hersteld daarna is volgens mij een gebrekkig toestel.
Je begrijpt natuurlijk wel dat als je mijn uitgebreide technische onderbouwing terzijde schuift, mijn toestel als gebrekkig beschouwt en daarbij mijn hulpvraag ongelukkig omschrijft ik je daarop graag even corrigeer. Het is niet erg dat je eventuele technische beperkingen van een 60e device tegen een 250e device niet begrijpt, maar ik heb liever niet dat je op basis van dit gebrek alsnog de waarheid probeert te claimen. En daarmee heb ik wat mij betreft genoeg gezegd.

[ Voor 20% gewijzigd door Oyster op 16-09-2022 21:41 ]

Oyster schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 21:41:
[...]

Wellicht heb je per abuis het probleem ongelukkig omschreven maar op de manier zoals je het nu stelt heb ik het nooit ervaren of genoteerd. Dat maakt het punt dat je maakt onduidelijk.

Overigens nog even het volgende,

[...]

Je begrijpt natuurlijk wel dat als je mijn uitgebreide technische onderbouwing terzijde schuift, mijn toestel als gebrekkig beschouwt en daarbij mijn hulpvraag ongelukkig omschrijft ik je daarop graag even corrigeer. Het is niet erg dat je eventuele technische beperkingen van een 60e device tegen een 250e device niet begrijpt, maar ik heb liever niet dat je op basis van dit gebrek alsnog de waarheid probeert te claimen. En daarmee heb ik wat mij betreft genoeg gezegd.
@Oyster Mea Culpa.. in mijn herinnering had je het toestel uitgezet, ik heb uw post eens herlezen en dat was inderdaad niet het geval. Hiervoor mijn excuses.

Voor de rest ga ik er ook niet veel woorden meer aan vuilmaken. Het enige wat ik nog kwijt wil, is dat enkel uit mijn ervaring spreek, en in dit geval totaal geen ervaring heb met een Sigma Rox, en niet de waarheid wil pachten, maar gewoon wil aanduiden dat het geen normaal gedrag is van een fietsGPS. Dat je er een workaround voor gevonden hebt, lijkt mij een goede oplossing..

Jammer dat merken zoals Garmin, Wahoo, Hammerhead, geen low budgettoestellen hebben van rond de € 100. De Edge 130 is nu ook officieel niet meer verkrijgbaar, en de plus versie kost al makkelijk het dubbele van een Sigma Rox 4.0. Daar profiteren merken als Sigma, Bryton,.. om die onderste laag te voorzien van toestellen.

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Misschien is dat juist wel het teken dat voor die prijs geen goed apparaat neergezet kan worden. Blijkbaar moeten er te veel consessies gedaan worden.

Had Wahoo niet een computertje in dat segment?

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

SirLenncelot schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:25:
Had Wahoo niet een computertje in dat segment?
Wahoo Elemnt Mini, maar daarvan is de produktie ervan gestopt.. dus blijft op de Garmin Edge 130 Plus na niks meer onder de € 200 over, laat staan rond de € 100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
RigolleM schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 09:48:
[...]

Wahoo Elemnt Mini, maar daarvan is de produktie ervan gestopt.. dus blijft op de Garmin Edge 130 Plus na niks meer onder de € 200 over, laat staan rond de € 100.
Je komt dan op MP uit denk ik. Een 130 pik je op rond de 100 en 530 voor ruim onder de 200. Of een Sigma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:04

McMiGHtY

- burp -

Of een Lezyne

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-09 21:51
Is het bij de Wahoo Bolt v2 mogelijk om je AXS te koppelen en je huidige versnelling en je accu level uit te lezen?

Ik twijfel om de Bolt v2 te kopen, maar kan ook wel wachten op de Roam 2. Iemand een idee wanneer Wahoo deze gaat lanceren?

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
Wahoo heeft zojuist de nieuwe Roam v2 fietscomputer aangekondigd (via email)
- Dual Band GPS
- 64 color screen
- Convex buttons
- USB-C charging
- 32 Gb geheugen
- 17 uur batterijduur
- Summit Segments (binnenkort)
- Public Route Sharing (binnenkort)

https://www.wahoofitness....computers/elemnt-roam-buy
En direct leverbaar bij o.a. Mantel en Futurum voor 399,-

Review van DCRainmaker: https://www.dcrainmaker.c...uter-in-depth-review.html

[ Voor 102% gewijzigd door EdwinW op 04-10-2022 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:33
EdwinW schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 14:31:
Wahoo heeft zojuist de nieuwe Roam v2 fietscomputer aangekondigd (via email)
- Dual Band GPS
- 64 color screen
- Convex buttons
- USB-C charging
- 32 Gb geheugen
- 17 uur batterijduur
- Summit Segments (binnenkort)
- Public Route Sharing (binnenkort)

https://www.wahoofitness....computers/elemnt-roam-buy
En direct leverbaar bij o.a. Mantel en Futurum voor 399,-

Review van DCRainmaker: https://www.dcrainmaker.c...uter-in-depth-review.html
Echt een mooie unit imho. Alleen het summit segments moeten we nog even op wachten, verder werkt ie top!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:23
Hoe kan je dit nu een mooie unit vinden? Dit is een geweldige ontgoocheling qua update. Er is noemenszeggens niets dat de V2 kan dat de V1 ook niet kan. En dat voor een prijs van €399 vs €249... De V1 Roam is een veel betere koop.
Je kan ook nog niet zeggen "ie werkt top" want je hebt die nog niet getest..

[ Voor 15% gewijzigd door Kakola op 04-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
– Price rises slightly from $379 to $399

Dus die prijs die Kakola noemt is omdat de oude units weg moeten ?

GPS is beter en 32gb geheugen, al vraag ik mij af hoeveel mensen dat nou echt nodig hebben.

Rij nu zelf trouwens weer paar dagen met de wahoo bolt (v1) ipv de edge 830 (die ivm garantie opgestuurd is)
Zaken die ik mis/mij opvallen :
-geen optie om lamp aan/uit te zetten, radar werkt alleen als je ook lamp op z'n minst laat knipperen
-geen makkelijke manier om snel sensors opnieuw te zoeken. (als je radar halverwege rit aanzet) zoeken naar nieuwe sensor zorgt ervoor dat bestaande sensors ook weer gevonden worden
-gedoe met route laden, route te zien in app en op wahoo maar als je dan route probeert te starten, can't find route on device. paar keer proberen en opeens werkt het
-radar piept best veel, ook piepje als het weer veilig is, kan ook niet zo snel optie vinden om die laatste piep uit te zetten
-gisteren tijdens rit opeens navigatie icoontje (de plek waar je bent) die ipv onderin scherm in het midden stond, daardoor erg weinig zicht op route. opgelost door hoogteprofiel aan/uit te zetten.
-geen aanwijzingen/piepjes als je van de route gaat, gisteren 3 keer afslag gemist

Aantal zaken die in nieuwere wahoo's waarschijnlijk wel kunnen/beter werken, maar ik hoop dat de edge 830 weer snel terug is.

[ Voor 88% gewijzigd door DDX op 04-10-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
Ik heb destijds de overstap gemaakt van tevreden gebruiker van Garmin naar Wahoo... Waarom...? Omdat elke nieuwe versie van een Garmin vrij weinig toevoegde, wat extra batterijduur, GPS of een beter werkend touchscreen.

Terwijl Wahoo vaak met leuke nieuwe ontwikkelingen kwam, net even wat anders dan Garmin, maar deze nieuwe versie van een Roam is mijn inziens een minimale verbetering van de huidige Roam en ik betwijfel het of je met deze versie de concurrentie strijd kan aangaan met bijvoorbeeld Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Mijn roam v1 was ook €349 toen ik hem kocht.. (mazzel mee gehad toen die stuk ging en ik het complete aankoopbedrag teruggestort kreeg en dus eigenlijk 100 eu winst had)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

pier87 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:29:
Ik heb destijds de overstap gemaakt van tevreden gebruiker van Garmin naar Wahoo... Waarom...? Omdat elke nieuwe versie van een Garmin vrij weinig toevoegde, wat extra batterijduur, GPS of een beter werkend touchscreen.

Terwijl Wahoo vaak met leuke nieuwe ontwikkelingen kwam, net even wat anders dan Garmin, maar deze nieuwe versie van een Roam is mijn inziens een minimale verbetering van de huidige Roam en ik betwijfel het of je met deze versie de concurrentie strijd kan aangaan met bijvoorbeeld Garmin.
Als ik het scherm bekijk..en als die gelijk is aan de bolt v2, dan heb je daar al een heel mooi pluspunt mijn inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pier87
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:24
oke @McMiGHtY je hebt me overtuigd. ik ga er een bestellen ;)

Nee scherm en geheugen is absoluut een mooie verbetering... maar dit mag je toch minimaal verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pier87 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:29:

Ja het voelde in het begin anders aan, vooral het bedienen van het toestel via de smartphone, maar al gauw ontdekte ik ook de vele tekortkomingen van de Wahoo Elemnt, zoals @DDX al had vermeld, als je al lang in het eco systeem van Garmin zit.

Leuk dat Wahoo met nieuwe ontwikkelingen kwam, maar mocht het toestel nog correct werken nadien, zou ik er minder problemen mee gehad hebben. Ja, ik heb 3 maand gewacht tot ze de bug met livetracking hebben opgelost, maar 'k was ondertussen al terug naar Garmin 8)7

De vele keren dat hij niet wou synchroniseren via de Wahoo companion app, de rit die ik aangemaakt had in Komoot niet vond, de navigatie die plots stopt in de middle of nowhere.. Na een jaartje Wahoo Elemnt Bolt v1 heb ik er de brui aan gegeven. Ik heb hem ook nog liggen mocht er iets voorvallen met mijn Garmin Edge 830, maar denk dat ik nog eerder naar mijn Garmin Edge 800 zou grijpen 8)

De Roam v2 vind ik ook niet onmiddellijk een grote stap voorwaarts.. is allemaal beetje hetzelfde als voorheen... niks wat de Bolt v2 ook kan, maar dan in een groter jasje... Leuk die Glonass GPS update, maar het was ook wel nodig... want wat duurde het tegen dat hij een GPS fix had, en zonder snelheidssensor moet je niet onder een bladerdek gaan fietsen. Ik onthou dan enkel nog de USB-C update en dan zijn we rond denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
En als ik dan de comments bij dcrainmaker zie, weer iemand die het over de vastloper bij 250km+ ritten heeft.
Nee blij dat ik 3 jaar geleden ben geswitcht naar garmin. (om de reden van de vastlopers, meerdere ritten van 200km+ steeds vastloper)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
DDX schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:21:
En als ik dan de comments bij dcrainmaker zie, weer iemand die het over de vastloper bij 250km+ ritten heeft.
Nee blij dat ik 3 jaar geleden ben geswitcht naar garmin. (om de reden van de vastlopers, meerdere ritten van 200km+ steeds vastloper)
Dat ging niet over de Roam V2 maar over de Roam V1 ;)

Is Wahoo nu een grotere wielrenner sponsor dan Garmin? Het valt mij altijd op dat het merendeel van die Cycle vloggers allemaal met een Wahoo rondrijden, en ook bij de Tour de France viel mij dit op.

Ik had bij de Roam V2 een groter scherm verwacht. Voor de rest valt hij toch niet echt tegen? Het zou mooi zijn als ze ook snel EatMyRide gaan ondersteunen en een stamina-inzicht feature gaan toevoegen.

Zou je trouwens met dual-band GPS nooit meer een snelheidssensor nodig hebben?

[ Voor 30% gewijzigd door Strider op 04-10-2022 18:49 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
@Strider Wahoo en Garmin zijn de grootste sponsors van fietscomputers, zoals in het overzicht van DCRainmaker laat zien bij de laatste TdF: https://www.dcrainmaker.c...f-the-tour-de-france.html

In principe heb je geen snelheidssensor nodig. Op basis van tijd + GPS locatie wordt de snelheid berekend. Wel geeft een snelheidssensor sneller de snelheidswijzigingen aan, aangiezien deze de omwentelingen van je wiel gebruikt om snelheid te meten. Onder de bomen kan een snelheidssensor voordeel hebben, omdat soms GPS signaal niet goed wordt ontvangen. De test van DCRainmaker laat in ieder geval zien, dat GPS onder bomen vrij nauwkeurig is.

[ Voor 48% gewijzigd door EdwinW op 04-10-2022 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Strider schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 18:41:
[...]

Dat ging niet over de Roam V2 maar over de Roam V1 ;)
Als de bolt v1, bolt v2 en roam v1 er last van hebben (al jaren) vermoed ik dat het een software bug is waar ze weinig aandacht aan besteden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Matige update van de Roam, niet dat ik concrete andere verwachtingen had, maar dit valt toch een beetje tegen.

Ik was altijd tevreden over mijn Bolt v1 maar nu die langzaam steeds meer kuren krijgt wil ik toch wel eens bij Garmin kijken. Destijds (2017) was accuduur van de Bolt veel beter dan zijn Garmin rivaal maar volgens mij is dat nu weggepoetst. Pluspunt wordt voor mij in ieder geval de betere connectiviteit met mijn lamp en de Varia radar.

Wat me wel nog tegenhoudt is dat het vooral touchscreen bediening is... Dat lijkt me maar onhandig met regen of bedienen tijdens het fietsen. Hoe ervaren jullie dat?

En als ik het zo bekijk, is een 1030 plus de 170,- meer tov de 830 waard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
1030 tja, waarom als de 1040 er al is ? (die duidelijk voordeel heeft kwa batterij tov 830)
Alleen formaat 10xx tov 830 is wel erg veel groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Haha de 40 generatie al? Ik heb duidelijk onder een steen geleefd. Misschien eens afwachten op wat de 840 dan brengt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
De roam V1 kostte inderdaad €349.
Nu is de Roam V1 in de uitverkoop aan €249 en dat is gewoon een véél betere koop dan de V2 voor €399 die niets extra kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimmy-time1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:31
Roam V1 is vandaag €229,- bij SB Supply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Jimmy-time1 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:21:
Roam V1 is vandaag €229,- bij SB Supply.
Kun je dan niet beter voor de Bolt V2 gaan?
Iets kleiner scherm, maar voor de rest toch wel meer up to date, en ook gedetailleerdere maps.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
Waarom zijn de kaarten van de Bolt v2 meer gedetailleerd dan van de Roam v1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 15:33

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kakola schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 23:08:
Waarom zijn de kaarten van de Bolt v2 meer gedetailleerd dan van de Roam v1?
De kaarten van de Bolt v2 zijn gedetailleerder dan deze van de Roam v1 omdat de opslag van 4Gb naar 16Gb is gegaan, en bij de Roam v2 zelfs naar 32Gb, waardoor ze niet meer hoefden te 'sparen' op details en je meer kaarten kon installeren, en sinds de Bolt v2 zijn de hoogtemeters ook voorzien in de de kaarten.

De filmpjes die ik bekeken heb waar ze de Bolt v2 en Roam v2 naast mekaar tonen, zijn beiden even gedetailleerd en de toestellen zo goed als even snel, zie hier bijvoorbeeld.

Ik zou vandaag geen Roam v1 meer aanschaffen als je navigatie belangrijk vindt, zelfs met de verlaagde prijzen. Als je NIET navigeert dan kan dit wel nog begrijpen, want daar verschillen de v2 toestellen qua software bijna niet, enkel de mindere GPS.. maar als je lang genoeg wacht heb je altijd een GPSfix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Volgens mij is de Bolt v2 nu ook wel goed geprijsd, €229,- bij Futurum - 25 euro Strava challange = € 204,-

Dan is de Roam v2 voor €399-€25=€375 toch wel te duur.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strider schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 15:39:
Dan is de Roam v2 voor €399-€25=€375 toch wel te duur.
Wat is duur is nog altijd maar de helft van een Edge 1040 solar... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
RigolleM schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:45:
[...]

Wat is duur is nog altijd maar de helft van een Edge 1040 solar... :+
Maar dat is een hele andere fietscomputer toch, niet te vergelijken.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Magene heeft dit jaar een nieuwe speed/cadans sensor uitgebracht, de Magene S314.

Kleiner, lichter en volgens Magene accurater, maar ook gelijk meer dan 2x zo prijzig.

Is de Magene S3+ sensor vergelijkbaar met een Wahoo of Garmin sensor of zou je daarvoor echt naar de S314 sensor moeten gaan kijken.

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/611h9avf9pL._AC_UL600_SR600,400_.jpg

BlaBlaBla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 18:33
Strider schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:31:
Magene heeft dit jaar een nieuwe speed/cadans sensor uitgebracht, de Magene S314.

Kleiner, lichter en volgens Magene accurater, maar ook gelijk meer dan 2x zo prijzig.

Is de Magene S3+ sensor vergelijkbaar met een Wahoo of Garmin sensor of zou je daarvoor echt naar de S314 sensor moeten gaan kijken.

[Afbeelding]
Ik heb de S3+ en niks mis mee hoor. Doet gewoon wat ie moet doen voor een stuk lagere prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Stufferdt op 10-10-2022 13:21 ]

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00

[Afbeelding]
Ik heb een hele bende S3+ en ze doen wat ze moeten doen. Geen idee wat er beter zou moeten zijn aan die nieuwe behalve de vorm.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

SirLenncelot schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:10:
Matige update van de Roam, niet dat ik concrete andere verwachtingen had, maar dit valt toch een beetje tegen.

Ik was altijd tevreden over mijn Bolt v1 maar nu die langzaam steeds meer kuren krijgt wil ik toch wel eens bij Garmin kijken. Destijds (2017) was accuduur van de Bolt veel beter dan zijn Garmin rivaal maar volgens mij is dat nu weggepoetst. Pluspunt wordt voor mij in ieder geval de betere connectiviteit met mijn lamp en de Varia radar.

Wat me wel nog tegenhoudt is dat het vooral touchscreen bediening is... Dat lijkt me maar onhandig met regen of bedienen tijdens het fietsen. Hoe ervaren jullie dat?

En als ik het zo bekijk, is een 1030 plus de 170,- meer tov de 830 waard?
Vandaag voor de tweede keer deze week allemaal "ghost presses" op mijn Garmin Edge 830 gehad, er gebeurde vanalles en het scherm reageerde niet meer op werkelijke input en ik moest stoppen om een harde reset te doen. Wat ik zo lees op internet heeft de in ieder geval 820 hier ook last van gehad bij bepaalde temperaturen. Daarnaast werkt hij voor geen meter in de regen, ik weet dat onder andere @DDX dit anders ervaart maar ik moet toch echt gewoon mijn scherm locken zodra het een beetje spettert en scrollen gaat al helemaal niet meer.

Ik heb echt spijt dat ik toen voor een navigatie met touch screen ben gegaan en sta op dit moment eigenlijk op het punt om een Bolt V2 of Edge 530 te bestellen... Of wachten op de 540....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

[Afbeelding]
S3+ is een prima sensor, alleen ben ik er al een paar kwijt geraakt (cadans) omdat de je de elastiekjes lostrapt tijdens het fietsen.

Wat ik zie bied de S314 een nieuwe 'anti loss strap' en bluetooth 5.0 als belangrijkste verbeteringen. En je kunt blijkbaar de modus (speed/cadence) ook vanuit de app aanpassen ipv. met batterij eruit/erin.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
@Kluus klopt ik moet hem ook locken. (naja op dit momnent niet, zit te wachten tot ik nieuwe krijg van futurumshop ivm water onder hoeken scherm)
Gelukkig op meeste fietsen di2 dus kan je scherm wisselen met di2 buttons.
Maar swipen is soms gewoon echt onmogelijk, als het wat kouder is of vochtig in de lucht.

Maar toch merendeel van tijd is touchscreen erg prettig, moet er niet aan denken om de 530 te hebben moet je soms erg veel meer handelingen doen. (denk bijvoorbeeld aan lamp uit/aanzetten)
Zou helemaal top zijn als er een page button op de 830 zou zitten. (of als je de lap button kan omzetten, die gebruik ik toch nooit)

[ Voor 34% gewijzigd door DDX op 12-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 09:46:
@Kluus klopt ik moet hem ook locken. (naja op dit momnent niet, zit te wachten tot ik nieuwe krijg van futurumshop ivm water onder hoeken scherm)
Gelukkig op meeste fietsen di2 dus kan je scherm wisselen met di2 buttons.
Maar swipen is soms gewoon echt onmogelijk, als het wat kouder is of vochtig in de lucht.

Maar toch merendeel van tijd is touchscreen erg prettig, moet er niet aan denken om de 530 te hebben moet je soms erg veel meer handelingen doen. (denk bijvoorbeeld aan lamp uit/aanzetten)
Zou helemaal top zijn als er een page button op de 830 zou zitten. (of als je de lap button kan omzetten, die gebruik ik toch nooit)
Ja dat locken is nog te doen, maar juist op de fiets die ik in de regen rij heb ik dan weer geen di2. En nu heb ik al twee keer in korte tijd gehad dat het hele apparaat op hol sloeg, beide keren bij lagere temperaturen (maar wel droog) dus ik heb het idee dat het daar mee te maken heeft, of misschien door de condens die hierdoor ontstaat.

Dat idee dat de Garmin interface niet echt is gemaakt voor knopjes heb ik ook wel, dat duwt me dan toch een beetje richting Wahoo, misschien moet ik ook weer eens wat ritten gaan testen met mijn Bolt v1 om te zien of dat bevalt. Maar ik gebruik verder ook weer geen lastige functies (zoals verlichting) tijdens het rijden dus misschien voldoet een 5xx toch ook wel.

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 12-10-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:04
De 530 vertoont na 2+ jaar nog steeds geen enkele vorm van kuren hier ;-). Bij dit soort Garmin apparaten kun je volgens mij het beste alles zo simpel mogelijk houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Ik rijd nu dus weer even met de bolt v1, maar mis echt wat zaken die de edge 830 wel heeft.
En touchscreen is wel erg makkelijk om even snel lamp te bedienen, kaart zoomen/over kaart bewegen ed.
En bij bolt v1 weet ik gewoon dat buttons uiteindelijk weer kapot gaan. (en crashes op lange ritten, wat ook nieuwe wahoos hebben)
Afgezien van garantie die ik nu nodig heb op de 830 in de afgelopen 3 jaar nooit major probleem gehad.
Misschien 2 keer een restart moeten doen onderweg, maar je kan dan binnen paar seconde weer door itt de wahoo waar de recover dan gaat lopen. (die je kan afbreken maar dan ritten aan elkaar moet plakken)

Las trouwens dat de 1040 beter omgaat met touchscreen in de regen, die zou je ook nog kunnen overwegen. Persoonlijk veel te groot, al had ik laatste brm wel zo van had ik de 1040 maar gewoon gekocht, geen gedoe met opladen onderweg.
Hoop nog even dat de 840 komt met betere batterij/solar.
En anders koop ik tzt misschien toch de 1040 erbij... (ander nadeel dat aantal van mij k-edge mounts dan niet meer passen)

En ja mij regenfiets (en strandfiets) hebben beide geen di2..
(je zou garmin remote kunnen kopen en daarmee pagina wisselen)

[ Voor 31% gewijzigd door DDX op 12-10-2022 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Volgens mij belooft Garmin iedere iteratie dat het touchscreen beter wordt ;). De 1040 vind ik inderdaad ook te groot. Ik gebruik eigenlijk helemaal niet zo veel functies van de edge en heb geen slimme lampen, geen "panning" alleen zoomen, dus dat zou wel met knopjes moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
DDX schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:47:
Ik rijd nu dus weer even met de bolt v1, maar mis echt wat zaken die de edge 830 wel heeft.
Kan je beetje info geven ivm wat je juist mist tov de Wahoo ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Ik heb gelezen dat je met allebei wel Social Rides mee kan rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Er is sowieso één garmin feature die ik niet vaak gebruik maar me al wel eens handig uit is gekomen en dat is dat je makkelijk onderling routes kan delen vanaf het device zelf, en aangezien meer dan 90% van mijn buddies een Garmin heeft... Ik heb besloten om te wachten op de 540/840 en dat is een mooie reden om te "upgraden" naar een 540. :)

@DDX gebruik jij eigenlijk zo'n bumper? Ik heb een vaag vermoeden dat die het probleem ook verergerd doordat er meer water op het scherm blijft liggen, zal eens een tijdje zonder proberen, hopelijk zonder hem te laten vallen ;).

[ Voor 3% gewijzigd door Kluus op 13-10-2022 11:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DDX
Kluus schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:24:
@DDX gebruik jij eigenlijk zo'n bumper? Ik heb een vaag vermoeden dat die het probleem ook verergerd doordat er meer water op het scherm blijft liggen, zal eens een tijdje zonder proberen, hopelijk zonder hem te laten vallen ;).
Je bedoelt een hoesje ?
Nee.

Nieuwe 830 is inmiddels onderweg :
Wij hebben je Garmin Edge 830 vervangen onder garantie! Wij zullen deze dan ook vandaag retour naar je verzenden, zodat je deze vanaf morgen kan verwachten.
Mocht je hier nog vragen over hebben vernemen wij het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Kun je bij een Wahoo Bolt/Roam een datafield toevoegen waarin je de huidige versnelling van je AXS systeem kunt weergeven en wellicht ook je accu niveau?
Als dat kan, kun je dan achteraf ook uitlezen welke versnellingen je het meeste hebt gebruikt?

Heeft iemand hier ervaring mee? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 11:41:
Kun je bij een Wahoo Bolt/Roam een datafield toevoegen waarin je de huidige versnelling van je AXS systeem kunt weergeven en wellicht ook je accu niveau?
Als dat kan, kun je dan achteraf ook uitlezen welke versnellingen je het meeste hebt gebruikt?

Heeft iemand hier ervaring mee? :)
Zelf geen gebruiker, maar volgens mij staat hier wat je wilt weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
SirLenncelot schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:15:
[...]

Zelf geen gebruiker, maar volgens mij staat hier wat je wilt weten.
Sorry ik was niet specifiek genoeg, ik heb een Eagle AXS setup op mijn MTB, ik weet dat je dit wel kunt met een Garmin 1030. Ik heb dus geen Red AXS. Ik kan daar maar vrij weinig over terugvinden.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PaulC schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Kan je beetje info geven ivm wat je juist mist tov de Wahoo ?
Even terugkeren naar 2 pagina's geleden en daar lees je wat @DDX mist, ikzelf heb daarna ook nog wat zaken gepost.

Een Garmin radar licht niet kunnen aan-/uitzetten ervaar ik ook als een groot gemis, maar lijkt mij logisch daar het buiten het ecosysteem van Garmin valt.

Iets wat mij onmiddellijk te binnen valt is het gebrek aan Connect IQ app bij Wahoo, heb al vaak zaken kunnen toevoegen die nog niet waren opgepikt door Garmin zelf, maar die wel al door derden werden toegevoegd via zo'n IQ app.

Omgekeerd, het enige wat ik de eerste dagen mistte waren de LED lampjes, maar na een paar dagen was ik ook gewoon (om ze te missen) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Hoewel er genoeg aan de Wahoo op te merken valt herken ik de punten die DDX aanhaalt niet allemaal hoor.
  • Routes laden bij mij al jaren zonder issues
  • Ook tijdens een rit de radar inschakelen gaat bij mij vanzelf of via instellingen -> sensor toevoegen.
  • mijn bolt v1 piept als een malle wanneer je net naast de route komt, ik heb de meldingen zeg uitgezet.
  • met de varia is het óf alle meldingen aan óf uit, het is inderdaad niet customizable. Maar wel duidelijk.
Mijn ruim 5 jaar oude bolt v1 heeft twee crashes gehad (beide keren bij fietsen met route zonder kaart ingeladen, maar kan toeval zijn.) en de rubbers beginnen los te laten. Ik neigde een beetje naar Garmin als opvolger, maar sinds ik ontdekt heb dat je daarmee de varia helemaal niet kunt muten weet ik het nog niet zo. Touchscreen lijkt het me ook niet helemaal en ik ben nog niet echt killer-features tegengekomen die ik nu mis op mijn Bolt. Ik ben wel erg gecharmeerd van (of gewoon gewend geraakt aan) het gebruiksgemak van de Wahoo apparaatjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Strider schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

Sorry ik was niet specifiek genoeg, ik heb een Eagle AXS setup op mijn MTB, ik weet dat je dit wel kunt met een Garmin 1030. Ik heb dus geen Red AXS. Ik kan daar maar vrij weinig over terugvinden.
Met Force en Rival AXS kan het iig (op de bolt v1)
Lijkt me dat het met Eagle AXS ook kan, zeker ook omdat je alle zaken van sram redelijk onderlang kan uitwisselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Het AXS platform werkt gewoon als ANT+ sensoren. Welke variant maakt dan niet uit.
Ik rij met Garmin, en zie op m’n scherm de actuele versnelling en batterij status.
Achteraf in Connect zie ik dat niet. Daarvoor moet ik naar http://AXS.SRAM.com die verbonden is met Garmin.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +3 Henk 'm!
magic_nl schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:57:
Achteraf in Connect zie ik dat niet. Daarvoor moet ik naar http://AXS.SRAM.com die verbonden is met Garmin.
Met de IQ app eGEAR+ zie je dit wel in Garmin Connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
Als ik op social media kijk, lijkt het alsof de letters op de V2 Roam veel scherper zijn dan de V1. Maar volgens de specs is de resolutie hetzelfde gebleven..
Heeft iemand de v1 en v2 al naast elkaar gebruikt om te kunnen bevestigen noch ontkennen dat de letters scherper zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Had dus even 2 weken m'n oude bolt gebruikt ivm dat ik mijn garmin 830 voor garantie moest opsturen.
Dus de wahoo app weer installed op telefoon, bleek die opeens oude ritten uit 2019 weer geupload te hebben.
Kwam er toevallig achter toen ik net veloviewer leet updaten.
49 ritten die gelukkig allemaal naam DEFAULT hadden, maar even gewist.

Zal dus nu maar even de ritten op de bolt wissen, anders ga ik bij volgende garantie geval weer uploads krijgen ;)

en nog een paar die als CYCLING waren geupload.

[ Voor 5% gewijzigd door DDX op 16-10-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Niet online
Kakola schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:33:
Als ik op social media kijk, lijkt het alsof de letters op de V2 Roam veel scherper zijn dan de V1. Maar volgens de specs is de resolutie hetzelfde gebleven..
Heeft iemand de v1 en v2 al naast elkaar gebruikt om te kunnen bevestigen noch ontkennen dat de letters scherper zijn?
Kan misschien komen omdat ze gebruik maken van meer kleuren om het font weer te geven. Dus met een soort van schaduw erom. Het scherm van de v2 heeft meer kleuren dan de v1.

Vandaag bij een toertocht was er een Wahoo stand, had graag de v2 even in het echt gezien. Helaas geen mensen op de stand, heb nog 10 minuten gewacht maar toen toch maar naar huis gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Van het weekend een Edge Remote binnengekregen, voor weinig op MP gescoord. (Nieuw vond ik het toch net te duur) Kon hem mooi een plekje geven op de MTB en de racer met de toebehoren. Viel me alleen tegen dat je maar 1 knopje kunt programmeren, en ook slechts in een beperkt aantal voorgeprogrammeerde functies. Maar wisselen van scherm met de handjes aan het stuur, ook met handschoenen aan, is toch wel het belangrijkste.
Ben benieuwd hoe het gaat bevallen.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartw2604
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:43
Ik heb helaas mijn Garmin Edge 1030 laten vallen en nu heb ik een barst in mijn scherm. Iemand goede ervaringen bij een hersteller dat niet een hoofdprijs wil? (Ik heb een quote van 199 euro :/).
Eventueel wil ik het wel zelf proberen indien ik ergens een scherm kan scoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus
  • Nu online

Kluus

Gang is alles

Ik ben zelf inmiddels alweer wat betere vrienden geworden met mijn edge 830. Even goed het scherm ontvetten met een druppel dreft doet wonderen, lijkt het. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderflash
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-09 13:23
bartw2604 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 14:04:
Ik heb helaas mijn Garmin Edge 1030 laten vallen en nu heb ik een barst in mijn scherm. Iemand goede ervaringen bij een hersteller dat niet een hoofdprijs wil? (Ik heb een quote van 199 euro :/).
Eventueel wil ik het wel zelf proberen indien ik ergens een scherm kan scoren.
Je kunt ook contact opnemen met Garmin support om te vragen wat zij voor je kunnen betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Ik blijf het irritant vinden dat als ik een route volg op de Garmin Edge (1030+ in mijn geval), dat de live segments niet werken. Deze werken alleen als er geen route is ingesteld.

Wat ik vaak doe is een route via Komoot maken, deze op de Garmin zetten en volgen. Dat doe ik overigens ook vaak als ik gewoon over 'bekende' wegen fiets, omdat ik het wel fijn vind om vooraf te bepalen hoeveel km ik ga fietsen (en hoeveel ik er dan nog moet).

En zeker als ik alleen fiets, dan vind ik het soms wel leuk om 'soort van' intervaltrainingen te doen op vooraf uitgezochte Strava segmenten. Dat maakt het toch wel extra leuk. En dan vooral om een PR te fietsen en mijzelf te vergelijken met een vorige poging van mijzelf.

Helaas kan dat dus niet... Of weet iemand tegenwoordig hier wat meer over? Een workaround of dat het op andere modellen wel ken? Hoe gaat de Wahoo hiermee om? (niet dat ik ga overstappen hoor, maar uit interesse)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:55

Flipmo

OMG !!

Galois schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:39:

? Hoe gaat de Wahoo hiermee om? (niet dat ik ga overstappen hoor, maar uit interesse)
Heb nu geen strava premium meer, maar vorig jaar met premium gaf hij op de Wahoo bolt gewoon de gemarkeerde segmenten aan tijdens het fietsen die op de route lagen. Ook de segmenten die net buiten de route laten gaf hij aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Galois Maak eens een route aan in Strava routes, daar kan je zelf de segmenten visualiseren tijdens het aanmaken van een route. Ik gebruik Strava segmenten niet tijdens het rijden, vind het super irritant, maar dat is mijn kijk op het ganse gebeuren, dus verder geen ervaringen hiermee de laatste 2 jaar dat ik terug een Garmin gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 08:59:
@Galois Maak eens een route aan in Strava routes, daar kan je zelf de segmenten visualiseren tijdens het aanmaken van een route. Ik gebruik Strava segmenten niet tijdens het rijden, vind het super irritant, maar dat is mijn kijk op het ganse gebeuren, dus verder geen ervaringen hiermee de laatste 2 jaar dat ik terug een Garmin gebruik.
Ik heb al een tijdje geen Strava routes gebruikt, maar volgens mij werkt het daar ook niet mee. Ik zal het binnenkort weer eens proberen.

Strava segmenten zijn inderdaad superirritant als je er niets mee doet: ze springen dan in beeld, terwijl je er niets mee wilt.

Maar ik vind het wel leuk om er 'soort van' intervaltrainingen mee te doen. Soort van fartlek (uit het hardlopen). Dan maak ik vooraf een route, zet ik daar x intervallen in, wat dus bestaande segmenten zijn. Dan geeft mijn Garmin aan dat dan en dan mijn segment/interval begint. Leuke training vind ik. Maar goed... dat kan dus niet met een ingeladen route en moet ik dus vooraf onthouden waar ik dat wil doen...

Bij Wahoo blijkbaar wel volgens @Flipmo. Technisch zou het ook moeten kunnen lijkt mij... Maar goed... als er een bedrijf langzaam is in het uitrollen van opties... (hoe lang heeft het geduurd totdat er eindelijk pijltjes in beeld waren in de route? Pfff...).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galois schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:05:
[...]

Ik heb al een tijdje geen Strava routes gebruikt, maar volgens mij werkt het daar ook niet mee. Ik zal het binnenkort weer eens proberen.
Iemand heeft het eens allemaal voor jou uitgezocht op het Garmin forum, als je dit volgt zou het moeten werken.
Strava segmenten zijn inderdaad superirritant als je er niets mee doet: ze springen dan in beeld, terwijl je er niets mee wilt.

Maar ik vind het wel leuk om er 'soort van' intervaltrainingen mee te doen. Soort van fartlek (uit het hardlopen). Dan maak ik vooraf een route, zet ik daar x intervallen in, wat dus bestaande segmenten zijn. Dan geeft mijn Garmin aan dat dan en dan mijn segment/interval begint. Leuke training vind ik. Maar goed... dat kan dus niet met een ingeladen route en moet ik dus vooraf onthouden waar ik dat wil doen...
Ik volg u volledig en hiervoor is het inderdaad een geschikte tool, ik ben al blij als ik eens op de fiets zit.. en dan komt dit zeer storend over, terwijl ik op dat moment wat rust zoek ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:52:
[...]

Iemand heeft het eens allemaal voor jou uitgezocht op het Garmin forum, als je dit volgt zou het moeten werken.
Ah! Tnx! Het lijkt er dus op dat dit dus wel op deze manier met Strava Routes werkt. Ik ga het proberen (en zal mijn bevindingen hier tzt posten).

Met Komoot weet ik vrij zeker dat ik de stappen die hier vermeld zijn volg. Dan werkt het zeker niet. Het ligt blijkbaar dus wel aan het vooraf koppelen van die Live Segment data. Dat kan dus Strava Routes wel (logisch), maar Komoot niet (logisch).
[...]

Ik volg u volledig en hiervoor is het inderdaad een geschikte tool, ik ben al blij als ik eens op de fiets zit.. en dan komt dit zeer storend over, terwijl ik op dat moment wat rust zoek ;)
Hahahaha... Inderdaad. Fartleks zijn niet geschikt als je rust zoekt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:04
Ik blijf het irritant vinden dat als ik een route volg op de Garmin Edge (1030+ in mijn geval), dat de live segments niet werken. Deze werken alleen als er geen route is ingesteld.

Wat ik vaak doe is een route via Komoot maken, deze op de Garmin zetten en volgen. Dat doe ik overigens ook vaak als ik gewoon over 'bekende' wegen fiets, omdat ik het wel fijn vind om vooraf te bepalen hoeveel km ik ga fietsen (en hoeveel ik er dan nog moet).

En zeker als ik alleen fiets, dan vind ik het soms wel leuk om 'soort van' intervaltrainingen te doen op vooraf uitgezochte Strava segmenten. Dat maakt het toch wel extra leuk. En dan vooral om een PR te fietsen en mijzelf te vergelijken met een vorige poging van mijzelf.

Helaas kan dat dus niet... Of weet iemand tegenwoordig hier wat meer over? Een workaround of dat het op andere modellen wel ken? Hoe gaat de Wahoo hiermee om? (niet dat ik ga overstappen hoor, maar uit interesse)
Ik heb een Karoo 2. Maak mijn routes via Komoot en live segments werkt gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

La1974 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 13:12:
[...]

Ik heb een Karoo 2. Maak mijn routes via Komoot en live segments werkt gewoon.
Het lijkt inderdaad een Garmin-dingetje te zijn.

Wat ik nu getest heb is om dezelfde route te maken in Komoot als in Strava (ergens waar ik geen segmentjes heb en dus alles 'nieuw' is). Dan zie ik bij de route in Komoot geen 'flags' met de start van een segment. En de route in Strava heeft deze wel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDKtKXwqBr9JWnMb3yh0h4VcrGU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Bdz0ZIvcW3AdYVWENFOnNnuZ.jpg?f=user_large

Het lijkt erop de link waar @RigolleM naar verwijst, de oplossing is. Ik ga het binnenkort testen en laat het jullie weten...

Weer typisch Garmin dat dit niet helemaal goed werkt en dat ze niet de moeite willen nemen om dit te herstellen. Als Wahoo en Karoo dit kan, dan lijkt het mij niets anders dan een technische oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galois schreef op donderdag 3 november 2022 @ 15:16:
Het lijkt erop de link waar @RigolleM naar verwijst, de oplossing is. Ik ga het binnenkort testen en laat het jullie weten...
Van zodra ik eens een route ga rijden zal ik het ook nog eens testen op de Edge 1040, volgens mij hebben ze daar het één en ander aangepast voor Strava live segments, er is zelfs standaard een pagina aanwezig voor Strava live segments, maar heb die voorlopig gedisabled..
Weer typisch Garmin dat dit niet helemaal goed werkt en dat ze niet de moeite willen nemen om dit te herstellen. Als Wahoo en Karoo dit kan, dan lijkt het mij niets anders dan een technische oplossing...
Komt omdat ze bij Garmin zelf ook segmenten hebben, voor deze die geen Strava Premium account hebben, maar toch segmenten willen. Hierdoor hebben ze een beetje complex gemaakt voor zichzelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DDX
Trouwens paar weken geleden dus nieuwe edge 830 ontvangen.
Nu paar dagen met regenritjes, maar scherm reageert gewoon prima in de regen geen last meer dat ik niet kan swipen tussen schermen.
Natuurlijk moet ik nog wel lock doen om te zorgen dat druppels niet opeens een dataveld veranderen.

Maar (nog) geen last gehad dat scherm totaal niet meer reageert.
Dus of de nieuwe 830 is stuk beter, of ik kan mij niet meer herinneren dat de 1e 830 in het begin ook prima reageerde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik werd vandaag verrast door mijn Bolt, die bij klimmetjes ineens uit zichzelf geluid maakte en “climb!” Toonde, en overschakelde naar een klim-scherm. Niet eerder gezien, ik zal eens kijken hoe ik dat uit kan zetten…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:12
begintmeta schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:40:
Ik werd vandaag verrast door mijn Bolt, die bij klimmetjes ineens uit zichzelf geluid maakte en “climb!” Toonde, en overschakelde naar een klim-scherm. Niet eerder gezien, ik zal eens kijken hoe ik dat uit kan zetten…
Dat is een nieuwe functie geintroduceerd met de laatste update. Iets wat de Edge series en de Hammerheads al veel langer kunnen O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:27
begintmeta schreef op zondag 13 november 2022 @ 18:40:
YouTube: Wahoo ELEMNT Summit Segments: Details // Road Test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dank jullie. meteen even de automatische paginawissel uitgezet. Verder is het wel geinig. Het zou wel leuk zijn als de tijd door de top geschat zou kunnen worden op basis van bijvoorbeeld de 5s power en nog af te leggen afstand & stijgingsprofiel.

@scraemus ! Ik zag net bij wat zoeken dat de hammerheads het ook zonder geplande route doen, dat is wel leuk. Kan je bij die apparaten trouwens nog wat meer customizen (zoals een predictiemodel voor de tijd tot het bereiken van de top)

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 14-11-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scraemus
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:12
begintmeta schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:00:

@scraemus ! Ik zag net bij wat zoeken dat de hammerheads het ook zonder geplande route doen, dat is wel leuk. Kan je bij die apparaten trouwens nog wat meer customizen (zoals een predictiemodel voor de tijd tot het bereiken van de top)
Durf ik niet te zeggen want mijn Karoo2 ging na 2 dagen retour: batterij na 30 minuten al naar 10%, ik had een van de slechte modellen helaas en ik kon ook niet echt wennen aan de infra t.o.v. mijn jarenlange Garmin ervaring O-)

https://www.strava.com/athletes/5891551

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:38
Dank jullie. meteen even de automatische paginawissel uitgezet. Verder is het wel geinig. Het zou wel leuk zijn als de tijd door de top geschat zou kunnen worden op basis van bijvoorbeeld de 5s power en nog af te leggen afstand & stijgingsprofiel.

Nee, bij de Karoo 2 kun je de climb pop-up niet customizen. Je kunt wel kiezen of je de climb functie bij alle klimmetjes of alleen bij langere klimmen wil zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:27
Jij hebt al gereden met de nieuwe feature. Schakelt de Wahoo na de klim dan ook automatisch terug naar het scherm van voor de klim? Ik las ergens dat je dat manueel zou moeten doen, maar dat lijkt me zeer onpraktisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Drossie schreef op maandag 14 november 2022 @ 22:07:
[...]

Jij hebt al gereden met de nieuwe feature. Schakelt de Wahoo na de klim dan ook automatisch terug naar het scherm van voor de klim? Ik las ergens dat je dat manueel zou moeten doen, maar dat lijkt me zeer onpraktisch.
Ik moet zeggen dat mijn herinnering aan hoe het allemaal werkte wat vaag is. Als ik me goed herinner schakelde hij de eerste keer, toen ik alles maar even rustig liet gaan, terug naar het scherm voor de klim (dat was de kaart, maar ik geloof dat dat sowieso het scherm dat in mijn menu voor het klim scherm lag is…). de andere 5 klimmen was ik aan het pielen met de computer tijdens de klim, tenminste een keer had ik het idee dat hij toen na de top uitkwam op het scherm dat er was geweest als de klim er niet was geweest, het klim-overzichtsscherm (dat ook nieuw was)

Dus: volgens mij schakelt hij automatisch terug, maar ik zal de volgende rit de automatische omschakeling nog eens aanzetten, en er specifiek op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36

Appie

F1RST Racing

Hoe gaat de Wahoo hiermee om? (niet dat ik ga overstappen hoor, maar uit interesse)
Strava segment scherm komt naar voren, navigate blijft lopen. Werkt mooi in harmonie.

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Appie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:24:
[...]

Strava segment scherm komt naar voren, navigate blijft lopen. Werkt mooi in harmonie.
Op Garmin gaat het met een route van Komoot (oid) niet, maar als je het met Strava routes doet, zoals @RigolleM hierboven naar linkte, doet het wel wat ik wil... Jammer dat het niet met andere routebouwapps werkt, maar valt mee te leven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Weet iemand of er een manier is om het gespeelde spotify nummer op je edge af te beelden? Beetje het idee van een whatsapp berichtje maar dan met artiest-nummer.

Ik rij met 1 oordopje, en soms ben ik wel eens benieuwd naar wat Spotify mij nu eigenlijk voorschotelt :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
Wat is een realistische prijs om aan Roam V1 tweedehands te verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish_Chef
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-09 21:36
Kakola schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:36:
Wat is een realistische prijs om aan Roam V1 tweedehands te verkopen?
Je ziet ze op marktplaats helemaal nieuw (oude voorraad) voor 200, gebruikt maar met verpakking ook voor 200 en gelukkig ook lager, meer realistisch. Ik zie biedingen op exemplaren van 135 euro. Dat vind ik al wel fors, maar als iemand het er voor geeft …

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Had mijn Karoo 2 al maanden niet voorzien van een firmware update maar in plaats daarvan gebruikte ik de laatste versie die nog Di2 ondersteunt. Kwam gisteren een onofficiële oplossing voor Di2 tegen in de vorm van Ki2: https://github.com/valterc/ki2

Die heb ik vandaag uitgeprobeerd en blijkt te werken. Hood buttons doen het en het batterijpercentage wordt getoond. Wat mij betreft een acceptabele oplossing en heb daarom ook meteen de nieuwste firmware op de Karoo 2 gezet.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik heb jaren een v1 Roam gebruikt, en in een spontaan moment een v2 Roam gekocht, hoewel ik eigenlijk vind dat er maar weinig reden tot upgrade was.

Enkele bedenkingen:
De lay-out en lettertype van de v2 is toch wel een pak anders dan de v1.
Het aantal pixels bij de v1 en v2 is volgens de specs exact gelijk, maar toch voelt de v2 veel scherper aan
Ik heb een ritje gedaan met zowel de v1 en v2 naast elkaar gemonteerd. Opvallend: de v2 is veel trager in het weergeven van de juiste snelheid dan de v1. Als ik snel optrek of snel stop, toont de v1 dit tamelijk snel, maar bij de v2 zit er 3-4sec vertraging op vooraleer hij het oppikt.
Wanneer ik constant dezelfde snelheid rij, is dit echter veel stabieler bij de v2 dan de v1.

Heeft iemand anders dezelfde ervaringen als mij? Heb ik een defect examplaar van de v2? Of wordt de snelheid van de v2 anders berekend dan de v1? Het lijkt alsof er een soort 3s avg snelheid wordt weergegeven ipv de werkelijke snelheid, zoals je dat bv. bij power kan instellen.

.

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste