Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Net binnen, morgen uittesten, blijf me toch af en toe weer verbazen dat ze zoveel functies in zo'n klein apparaatje kunnen stoppen.

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 16:00
Hier de Bolt bundel ook binnen. Postbode had wat vertraging, dus de testrit uitgesteld naar morgen..
Wat ik dus vreemd vind is dat ik werkelijk nergens kan vinden hoe je de snelheidssensor en cadanssensor nou precies moet monteren. Op de website van Wahoo staat wel wat, maar ik heb behoefte aan een plaatje ofzo. Of is het allemaal niet zo bijzonder en kan ik die snelheidssensor gewoon aan mijn naaf van voor- of achterwiel monteren, ongeacht hoe de sensor precies in de houder zit? En de cadans op mijn crank denk ik? Schoen hoeft niet :)

If you want to be the best, you need to work with the best :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurby
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10-09 21:31
Dat kan echt niet fout gaan, tenzij je heel vreemde dingen gaat doen. Voor of achter maakt ook nauwelijks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geeneen643
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-08 14:12
Ik heb hem ook vandaag getest, prima! Setup en connectivity iPhone is een verademing ten opzichte van de Garmin's (ik heb er heel wat gehad: 705, 800, 1000, 520, Vivoactive). Navigeren moet ik nog uitproberen. Ook gekocht bij I-mobile, die heeft nog voorraad en een snelle en keurige service!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Maardiweb schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 23:55:
Hier de Bolt bundel ook binnen. Postbode had wat vertraging, dus de testrit uitgesteld naar morgen..
Wat ik dus vreemd vind is dat ik werkelijk nergens kan vinden hoe je de snelheidssensor en cadanssensor nou precies moet monteren. Op de website van Wahoo staat wel wat, maar ik heb behoefte aan een plaatje ofzo. Of is het allemaal niet zo bijzonder en kan ik die snelheidssensor gewoon aan mijn naaf van voor- of achterwiel monteren, ongeacht hoe de sensor precies in de houder zit? En de cadans op mijn crank denk ik? Schoen hoeft niet :)
De snelheidssensor vond ik vrij eenvoudig, om de naaf, maar de cadanssesnor was inderdaad even zoeken. uiteindelijk kwam ik op een youtube filmpje uit die het uitlegde, vrij eenvoudig uiteindelijk maar dat had beter gekund.

Wel heb ik het idee dat de cadanssensor niet heel nauwkeurig is, versprong van 78 naar 92 rpm en weer terug dan weer naar 84 opeens naar 95. Komende ritten maar even goed op letten en anders neem ik contact op met wahoo. Hartslagmeter en snelheidsmeter werken goed, de followme functie werkt goed, mijn vriendin kon precies zien waar ik was (klinkt best stalkerig zo), scherm is verder duidelijk, ben wel nog aan het zoeken hoe ik velden kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:21

Cliffie

Trompetslet

Cadanssensor was hier ook even uitzoeken. Eerst verkeerd gedaan, dus de tiewraps om zeep geholpen..... Moet nog testen, want het was al na 20:00 voordat alles er op zat.

17x DMEGC DM300-M156-60BK @ Enphase | 3300Wp Oost & 1800Wp West (Gouda)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-08 16:16
@r!k schreef op maandag 1 mei 2017 @ 10:24:
[...]
De snelheidssensor vond ik vrij eenvoudig, om de naaf, maar de cadanssesnor was inderdaad even zoeken. uiteindelijk kwam ik op een youtube filmpje uit die het uitlegde, vrij eenvoudig uiteindelijk maar dat had beter gekund.
...
Cliffie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:01:
Cadanssensor was hier ook even uitzoeken. Eerst verkeerd gedaan, dus de tiewraps om zeep geholpen..... Moet nog testen, want het was al na 20:00 voordat alles er op zat.
Hebben jullie de cadanssensor uiteindelijk vastgemaakt met de tie wraps of met het dubbelzijdig tape wat erbij zit? Esthetisch gezien is het dubbelzijdig tape natuurlijk beter, maar is het stevig genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Inperiosus schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:33:
[...]

[...]

Hebben jullie de cadanssensor uiteindelijk vastgemaakt met de tie wraps of met het dubbelzijdig tape wat erbij zit? Esthetisch gezien is het dubbelzijdig tape natuurlijk beter, maar is het stevig genoeg?
Met de tiewraps in de siliconen behuizing. Ik had eerst die clip gemonteerd met de tiewraps, maar dat zat ook voor geen meter. Daarna viel het kwartje |:(

De tape durf ik ook nog niet echt aan......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Cliffie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:45:
[...]

Met de tiewraps in de siliconen behuizing. Ik had eerst die clip gemonteerd met de tiewraps, maar dat zat ook voor geen meter. Daarna viel het kwartje |:(

Idem, tiewraps in siliconen behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

[b][message=51077135,noline]@r!k schreef op maandag 1 mei 2017 @

Wel heb ik het idee dat de cadanssensor niet heel nauwkeurig is, versprong van 78 naar 92 rpm en weer terug dan weer naar 84 opeens naar
Heb je al de firmware geüpdate met de Wahoo Utility app? Bij mij ging ie ook alle kanten op totdat ik 'm van een update voorzien had.

Ik zet zelf trouwens het meeste vast met tie wraps of dubbelzijdig Tesa tape. Is makkelijk te verwijderen en laat (als je voorzichtig doet) geen sporen achter als je het los maakt/los trekt.
De plakkertjes die meestal met dit soort apparaatjes meegeleverd worden laten best snel los is mijn ervaring...

[ Voor 30% gewijzigd door JorisM op 02-05-2017 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
Gisteren de Bolt binnengekregen, wat 'n klein doosje zeg O-)

Anyhow, gelijk alles erop gemonteerd en gespeeld met de instellingen, alleen pakt de Bolt het WiFi netwerk thuis niet. Hij detecteert alle netwerken van de buren, maar die van ons komt mooi niet in het lijstje te staan. Ik heb maar even een hotspot opgezet via m'n telefoon om de updates uit te voeren en kaarten te downloaden, maar ik vind het niet heel praktisch.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? Ik heb dus al de laatste versie van de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:38
2.4ghz wifi vs 5ghz wifi ?

Ik dacht al gelezen te hebben dat de Bolt enkel 2.4ghz kon zien en geen 5ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

JorisM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 00:53:
[...]

Heb je al de firmware geüpdate met de Wahoo Utility app? Bij mij ging ie ook alle kanten op totdat ik 'm van een update voorzien had.
Heb ik meteen gedaan ja, bij het verbinden in de app zei deze al dat er een firmware update was dus meteen geïnstalleerd. Even aankijken maar.

Overigens hebben jullie met de snelheidssensor nog ergens een banden maat moeten opgeven? Ik niet maar vroeg me tijdens het rijden toch af hoe hij dan de snelheid bepaalt. Combinatie van sensor en gps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
argon007 schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:46:
2.4ghz wifi vs 5ghz wifi ?

Ik dacht al gelezen te hebben dat de Bolt enkel 2.4ghz kon zien en geen 5ghz.
Het netwerk is gewoon 2.4 GHz, dus daar ligt het niet aan.
@r!k schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:49:
[...]

Overigens hebben jullie met de snelheidssensor nog ergens een banden maat moeten opgeven? Ik niet maar vroeg me tijdens het rijden toch af hoe hij dan de snelheid bepaalt. Combinatie van sensor en gps?
Je speed sensor gaat toch om je naaf heen? Die rotatie is grofweg hetzelfde bij ieder wiel, lijkt me. Daarom maakt het ook niet uit of je hem op je voor- of achterwiel monteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k

@r!k

It is I, Leclerq

Inperiosus schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 11:13:

Je speed sensor gaat toch om je naaf heen? Die rotatie is grofweg hetzelfde bij ieder wiel, lijkt me. Daarom maakt het ook niet uit of je hem op je voor- of achterwiel monteert.
1 rotatie met verschillende wielgroottes maakt wel degelijk uit hoor. Hoe groter het wiel hoe minder omwentelingen er nodig zijn om dezelfde snelheid te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06
En dat kalibreert hij dus gewoon met de data die hij via GPS binnenkrijgt. Niet continu, maar waarschijnlijk gewoon de eerste paar honderd meter of zoiets.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:42
Hij calibreert zichzelf, maar je kunt het ook met de hand instellen in de Elemnt app op je telefoon.

En uiteraard maakt je bandenmaat wel uit, de sensor telt immers rotaties, maar probeert afstand te meten :)

[ Voor 35% gewijzigd door borft op 02-05-2017 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stufferdt
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:23
Zijn er hier mensen met een medisana hartslagband of een OnePlus One telefoon?
Ik probeer dus bovenstaande apparaten met elkaar te connecten via Bluetooth, maar dit gaat niet. De band wil niet connecten. Iemand een tip of anders ervaring met een OnePlus One en een hartslagband?

I don't know what happened, but it sure don't add up on paper And as long as she lets me, I'll take her wherever she wants me to take her

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbbushmaster
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-12-2021
Is de elemnt bolt navigatie/kaarten ook goed inzetbaar voor off road trails ?
Ik bedoel vooraf een gpx mtb route uploaden en deze dan met broodkruimelspoor volgen.
Je kunt op je mtb niet al te veel op je scherm kijken, voor je het weet zit je dan tegen een boom. Dus Turn by Turn verwacht ik niet, maar geven die led lichtjes een signaal als je van de route afwijkt zodat je niet pas na 1 km ontdekt het verkeerde pad genomen te hebben ? Ik heb mijn telefoon overigens altijd bij me ( met bijv de komoot offline kaart er op) , dus als het nodig is kan ik altijd op de kaart kijken, maar je wil niet telkens van de MTB af natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:15
Als je van je route afwijkt begint het apparaat te piepen, als je dan weer terug op je route komt piept hij weer met een ander melodietje.

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:25
En je kan die ledjes daar ook voor inzetten. Die van mij heeft trouwens een valpartij overleeft met 40 km/u waarbij de outfront mount vol de straat heeft geraakt (ik sloeg over de kop). Solide spul, er zitten wat krasjes op en de mount was verschoven/naarboven gedraaid.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:20
@r!k schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:49:
[...]
Zie vorige pagina, oftewel https://gathering.tweaker...bookmark/1648419/51035307

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Heej, een fietscomputer met Android? DCR Kermit heeft er alvast een preview van ;)

[ Voor 19% gewijzigd door JorisM op 02-05-2017 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Inperiosus schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 09:21:
Gisteren de Bolt binnengekregen, wat 'n klein doosje zeg O-)

Anyhow, gelijk alles erop gemonteerd en gespeeld met de instellingen, alleen pakt de Bolt het WiFi netwerk thuis niet. Hij detecteert alle netwerken van de buren, maar die van ons komt mooi niet in het lijstje te staan. Ik heb maar even een hotspot opgezet via m'n telefoon om de updates uit te voeren en kaarten te downloaden, maar ik vind het niet heel praktisch.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? Ik heb dus al de laatste versie van de firmware.
Blijft een magisch iets als je ziet wat je er allemaal mee kan doen en wat je er allemaal uit kunt halen. Is er al iemand die 'm open geschroefd heeft trouwens?

Wat betreft WiFi: Sommige devices kunnen hoge WiFi kanalen (b.v. kanaal 13) niet benaderen, maar de lagere kanalen (b.v kanaal 5) wel. Het kan helpen om over te schakelen naar een lager kanaal (al moet je dan niet in een veel door de omgeving gebruikt kanaal gaan zitten natuurlijk).

Linkje: https://groups.google.com...-elemnt-users/wCYUM-UrvWw

Ik had zelf een een paar weken terug met de 1337 update dat ie het WiFi netwerk op m'n werk kwijt raakte. Uiteindelijk maar een factory reset op de Elemnt gedaan en hierna opnieuw gepaired met de app waarna het probleem verholpen was.

[ Voor 12% gewijzigd door JorisM op 03-05-2017 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:06

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
JorisM schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:09:
[...]

Wat betreft WiFi: Sommige devices kunnen hoge WiFi kanalen (b.v. kanaal 13) niet benaderen, maar de lagere kanalen (b.v kanaal 5) wel. Het kan helpen om over te schakelen naar een lager kanaal (al moet je dan niet in een veel door de omgeving gebruikt kanaal gaan zitten natuurlijk).

Linkje: https://groups.google.com...-elemnt-users/wCYUM-UrvWw
Hmm, interessant. Mijn WiFi staat inderdaad op kanaal 13, maar ik zal 'm vanavond eens veranderen en bekijken of hij hem dan wel pakt. Hij staat op kanaal 13 omdat niemand erop zit, dus hopelijk gaan buren niet al te veel interferentie geven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Check ook gelijk de channel width even. Standaard staat deze op WiFi's ingesteld op 20 MHz, als deze op 40 Mhz staat kunnen sommige devices 'm niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 20:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

JorisM schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 23:56:
Heej, een fietscomputer met Android? DCR Kermit heeft er alvast een preview van ;)
Kermit..? vanwege zijn stem?

Verder wel een interessant model. Ik zit nog altijd rustig te wachten op een edge 1000 2.0 (de opvolger dus) of een elmnt in kleur. Dit zou een leuke kandidaat kunnen zijn, al heb ik weinig zin om in een onvolwassen product te stappen. Stiekum hoop ik dat wahoo ook gewoon in kleur gaat komen, ik vind zwart/wit gewoon minder fijn voor het navigeren, ook al betekend het dat voor de rest de leesbaarheid veel beter is.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Inperiosus schreef op maandag 1 mei 2017 @ 13:33:
[...]

[...]

Tape is prima hoor, dat spul laat zeker niet zomaar los :)

Qua update: Mijn elemnt app geeft inderdaad aan dat de cadanssensor een update nodig heeft, maar de utility app doet niet echt iets.. vergelijkbare problemen hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik kon met mijn asus zenfone 2 ook niet mijn cadans en/of snelheidssensor updaten (de snelheidssensor had er overigens geen nodig), maar met de nexus 5x van vrouwlief lukte het wel. Het lijkt er dus op dat het niet helemaal lekker gaat met ieder toestel.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
Ah, nu geprobeerd met mn Nexus 5 en die werkt wel, mn S6 deed het niet. Thanks voor de tip om een ander toestel te proberen!

Heeft iemand al nuttige pagina setups te delen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
JorisM schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 00:09:
[...]

Wifi naar kanaal 9 gezet (is m.i. nog steeds te vol maar ach, het werkt prima zo volgens mij) en nu vindt de Bolt 'm wel. Bedankt!
JorisM schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:39:
Check ook gelijk de channel width even. Standaard staat deze op WiFi's ingesteld op 20 MHz, als deze op 40 Mhz staat kunnen sommige devices 'm niet vinden.
Channel width staat prima op 20 MHz.
Maardiweb schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 22:26:
[...]

Tape is prima hoor, dat spul laat zeker niet zomaar los :)

Qua update: Mijn elemnt app geeft inderdaad aan dat de cadanssensor een update nodig heeft, maar de utility app doet niet echt iets.. vergelijkbare problemen hier?
Mooi, hij zit nu vast met tie wraps, maar dat zit net tegen m'n schoen aan. Beetje vervelend met fietsen, maar ik ga 't nog wel oplossen. Vrijdagavond of zaterdag de fiets maar eens goed schoonmaken en dan misschien met tape vastmaken!

Edit:
Het volgende stukje van road.cc gehaald:
I've been using 3M double-sided tape, because it's really easy to use, and any concerns about the sensor peeling away when riding through a range of weather conditions, and purposefully splashing through muddy puddles, soon faded away. It didn't budge.

[ Voor 10% gewijzigd door Inperiosus op 04-05-2017 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Mijn Bolt is sinds gisteren ook binnen!

Gewoon ff proberen te navigeren maar dit blijkt dus inderdaad zonder "beep" of instructies te werken.
Ik maakte een korte Komoot route aan van enkele straten en daarbij hoor ik wel een Beep + bijhorende led's + begeleidende tekst op het schermpje

Een vriend waarmee ik vaak ga fietsen heeft een Garmin en maakt zijn routes dus aan via Basecamp. Stel dat ik zijn GPX importeer in Komoot, daarna terug exporteer en inlaad op de Bolt, zou ik dan wel de bijhorende beeps, leds en begeleidende tekst kunnen verkrijgen?

Iemand reeds getest?

Overigens lijkt mij de Nederlandse vertaling wel erg "Google Translate" achtig. Ik heb alles terug in het Engels gezet en vind het verstaanbaarder dan bepaalde Nederlands teksten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maardiweb
argon007 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:26:
Mijn Bolt is sinds gisteren ook binnen!

Gewoon ff proberen te navigeren maar dit blijkt dus inderdaad zonder "beep" of instructies te werken.
Ik maakte een korte Komoot route aan van enkele straten en daarbij hoor ik wel een Beep + bijhorende led's + begeleidende tekst op het schermpje

Een vriend waarmee ik vaak ga fietsen heeft een Garmin en maakt zijn routes dus aan via Basecamp. Stel dat ik zijn GPX importeer in Komoot, daarna terug exporteer en inlaad op de Bolt, zou ik dan wel de bijhorende beeps, leds en begeleidende tekst kunnen verkrijgen?

Iemand reeds getest?

Overigens lijkt mij de Nederlandse vertaling wel erg "Google Translate" achtig. Ik heb alles terug in het Engels gezet en vind het verstaanbaarder dan bepaalde Nederlands teksten.
Wat bedoel je met begeleidende tekst? Als in bij turn-by-turn navigatie? Dat werkt namelijk alleen via RidewithGPS. Ik gebruik gewoon een ingetekende lijn om te navigeren, en hij begint te toeteren als ik van Mn lijntje afga :) leds staan op Mn hartslag ingesteld dus die doen sowieso niets met de navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:37
Op mijn Wahoo ELEMNT mis ik eigenlijk wel de 'Surprise Me' functie om routes te maken, vooral bekend van de Mio fietscomputers.
Weet iemand of er eventueel websites bestaat zoals RideWithGPS waar je dezelfde functie hebt, dus op basis van enkele paramaters?

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 21:30

ratz

Gadgetgeek

Cliffie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 14:45:
[...]

Hier al meer dan een jaar de Wahoo cadans sensor met tape vast; nog nooit een seconde twijfels gehad over de stevigheid ervan. Zit als een huis.

Fujifilm X100VI ||| QNAP TS473A ||| XS4ALL ||| Ubiquiti UniFi & Protect ||| Homey Pro (2023) ||| Philips Hue ||| Jan Janssen Venom Ultegra Di2 ||| 6710 Wp ZZO/WZW SolarEdge

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZorbaR schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:53:
Op mijn Wahoo ELEMNT mis ik eigenlijk wel de 'Surprise Me' functie om routes te maken, vooral bekend van de Mio fietscomputers.
Weet iemand of er eventueel websites bestaat zoals RideWithGPS waar je dezelfde functie hebt, dus op basis van enkele paramaters?
'k Heb eigenlijk die 'Suprise Me' functie nooit echt gesnapt, in een straal van 25km (en verder) ken ik alle baantjes rond mijn kerktoren, dus gewoon een bepaalde richting (vaak bepaald door de wind) uitrijden en ik kan makkelijk 100km rijden zonder verloren te rijden. Op onbekende plaatsen neem ik wel 1 van de 1001 GPX ritten die je online kan vinden. Meestal ook geen verassingen zoals je vaak hoort bij een 'Suprise Me' ritje, dat je plots voor een afgesloten en/of onbestaande weg komt te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

RigolleM schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 20:18:
[...]
'k Heb eigenlijk die 'Suprise Me' functie nooit echt gesnapt, in een straal van 25km (en verder) ken ik alle baantjes rond mijn kerktoren, dus gewoon een bepaalde richting (vaak bepaald door de wind) uitrijden en ik kan makkelijk 100km rijden zonder verloren te rijden. Op onbekende plaatsen neem ik wel 1 van de 1001 GPX ritten die je online kan vinden. Meestal ook geen verassingen zoals je vaak hoort bij een 'Suprise Me' ritje, dat je plots voor een afgesloten en/of onbestaande weg komt te staan.
Wat voor jou opgaat hoeft niet voor een ander op te gaan. Niet iedereen heeft een goed oriëntatie vermogen, niet iedereen kent zijn of haar omgeving in detail en niet iedereen heeft zin om voorwerk te doen en niet iedereen wil zover fietsen. Eerlijk gezegd denk ik dat er gewoon veel mensen zijn die gewoon simpel zonder er verder bij te hoeven nadenken een route voorgeschoteld willen krijgen. Helemaal als ze ergens zijn waar ze de weg verder niet kennen.

Die verassingen kunnen ook voorkomen bij routes die jezelf helemaal uitgestippeld hebt (vorige week had ik nog 300 meter "veldrijden voor gevorderden" in mijn verder mooie en leuke route. Ik heb dan ook geen zin om om te rijden of alternatieven te zoeken zeker niet omdat mijn tocht al 80km was (voor mij een nieuwe max)

Maar verder begrijp ik je wel hoor. Ik vind het zelf gewoon leuk om routes te maken en eventueel af te stemmen op het weer (windrichting), maar als ik naar mijn vrouw of haar vriendinnen kijk moet het allemaal gewoon met één druk op de knop werken en verder geen moeilijke dingen. Zolang er maar een pijl of iets is dat de weg aangeeft is alles best. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:18
ZorbaR schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 16:53:
Dat is de grootste reden waarom ik twijfel om een bolt te kopen.
Ik ken de mooie mountainbikepaden hier in de buurt helemaal niet. Voor mij zo zo'n functie een absolute reden zijn om het toestel te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Drossie schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 07:34:
[...]

Ik ken de mooie mountainbikepaden hier in de buurt helemaal niet. Voor mij zo zo'n functie een absolute reden zijn om het toestel te kopen.
Helpt het dan niet om gewoon op strava te zoeken naar activiteiten van MTBers in de buurt, en dan daar een route van maken?

Zo ga ik vaak te werk in nieuwe gebieden. In bijvoorbeeld Gran Canaria, wil ik heel goed weten hoe de route gaat zodat ik precies weet welke beklimmingen ik krijg en wanneer ik een stop heb voor eten etc. Ik kijk dan gewoon op internet voor routes van local's of bijvoorbeeld fietsverhuurbedrijven.

Snap overigens wel dat mensen dat omslachtiger kunnen vinden dan gewoon een knopje drukken, maar als technicus kan ik er natuurlijk niet tegen dat ik geen controle heb over de route die wordt gefabriceerd. Willekeur is vies :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Je leest toch vaak dat de 'Suprise Me' functie voor MTB helemaal niet werkt, of iemand moet mij hier het tegendeel aantonen. Hier in Vlaanderen moet je opletten waar je gaat rijden, niet alle (wandel)paden zijn toegelaten voor fietsers en daar houdt die functie geen rekening mee.

@rockhopper : ik begrijp uw punt van hierboven en ik kan er mij bij neerleggen, voor mezelf is deze functie overbodig, maar de 'lazy' fietser kan er wel iets aan hebben, al kan ik mij niet inbeelden dat hij altijd de mooiste routes voorstelt. Soms heb ik geen zin in hoogtemeters, andere dagen dan weer wel bijvoorbeeld... En die windrichting is toch een belangrijke factor, naar het einde van de rit toe... heb ik deze toch liever achter mij :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZorbaR
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:37
Als ik bij mij in de buurt fiets ken ik ook de meeste wegen wel, maar het is maar als ik eens ergens anders wil fietsen dat ik normaal altijd de route plan en dan nakijk met street view of er geen modderwegen tussen zitten.

Maar gisteren was onze route uitgestippeld met de Surprise Me en dat waren gewoon aangename wegen en geen verrassingen.

Het is ook maar op wat meer afwisseling te hebben :) maar afgaande op de reacties moet de eerste website blijkbaar nog gemaakt worden.

Keep on running

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Volautomatisch is er helaas niet veel. Wel kan je al langere tijd gebruik maken van variaties op heatmaps, die laten zien waar iedereen in een (jouw) omgeving veel rijdt (dan moet je er maar vanuit gaan dat dat goede en leuke routes zijn. Des te 'heter', des te meer mensen daar lopen/rijden en hopelijk des te leuker.

Voor wat betreft de surprise me, ik ken alleen in zeer summiere mate die van de oregon 700 en dus niet die van de edge serie. De oregon variant geeft je min of meer 3 keuzes die ook 3 verschillende richtingen uitgaan, dat geeft je in de regel genoeg opties om rekening te kunnen houden met de wind.

Toch zal de mate van succes sterk afhangen van waar je zelf op dat moment bent (aanbod van wegen dus) en je kaartmateriaal (aanbod van de wegen op je kaartmateriaal). Om dit te verduidelijken 3 schetsen:
1) je zit midden in Mongolië en wilt een rondje maken. Dat zal niet meevallen gezien de meeste wegen daar lang en recht zijn en weinig mogelijkheden tot rondcirkelen, daarbij is het wegdek meestal matig
2) je zit midden in New Dehli, opties genoeg maar veel is 'wandelgeschikt' en minder fietsgeschikt
3) je staat op de rand van een groot stedelijk gebied, de opties die door of langs de stad lopen zijn meestal minder fijn dan die daar buiten leiden.
Hoe je toestel omgaat met deze variaties hangt dan ook weer van je profiel (routevoorkeuren af), dus het is allemaal minder 1-2-3 dan je aanvankelijk zou denken.

Ik denk echter wel dat het doorontwikkeld gaat worden, ook als je bv hoogtemeters of juist 'matig terrein' wilt oefenen of bochtenwerk. Maar er zijn 3 dingen die de doorontwikkeling een beetje tegenhouden. De belangrijkste is dat de vraag niet primair belangrijk is, er zijn weinig mensen die een toestel kopen of juist laten liggen door de aanwezigheid van of het ontbreken van deze functie, en dit is wel de belangrijkste drijfveer voor dergelijke functies. Verder is er veel kaartmateriaal dat gratis beschikbaar is, dit is niet altijd optimaal. Ook in dit gebied valt er dus weinig te verdienen (economisch) en ben je afhankelijk van de input van anderen (aanleveren kaartmateriaal op de juiste wijze). Tot slot zijn wegen onderhevig aan verandering, denk aan zowel tijdelijke omleidingen en afsluitingen als permanente. Om alles up date te houden is erg lastig tot onuitvoerbaar.

Maar goed dit is erg doorgevoerd, zoals ik eerder al schreef is er een (grote?) doelgroep aanwezig die gewoon makkelijk en hersenloos iets nieuws willen beleven zonder toeters en bellen. Zeg maar een kudde schapen op de fiets. Dit is niet beledigend bedoelt, maar juist doelend op het gemakzucht van de mens en het onvermogen om goed met kaartmateriaal om te gaan. Deze groep mensen zal het ongemak van een paar foutjes waarschijnlijk ook gewoon voor lief nemen. (stukje wind tegen/te weinig hoogtemeters/stukje industriegebied? jammer, let's move on!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor motards bestaat er zoiets als kronkelwegen of spannende wegen van Garmin en TomTom. Je kan er het aantal bochten instellen en zelfs altitude (hoogtemeters). Dus het concept bestaat al. Deze wegen zijn ook de wegen die ik met de fiets neem, vaak autovrij en smal (geen 2-vaks rijweg). Een vriend van mij is motard en vertelde mij dat hij een ritje had gereden in de Vlaamse Ardennen. Bij nazicht van zijn gereden track, bleek dat hij dus voor 75% de Ronde van Vlaanderen had gereden, wat dus neerkomt dat zowel de motard als cyclo-rijder dezelfde wegen verkiezen.

Met de koersfiets mijdt je grindwegen, een route berekent met Openfietsmap durft je wel eens over dergelijke wegen sturen. Anderszijds, de pure autonavigatiekaarten kennen dan weer geen jaagpaden welke wel interessant zijn voor de koersfietsrijders. En zoals Rockhopper al aangeeft, de wegen wijzigen constant van situatie: vorige week nog een baantje ingereden die voordien als grindweg het leven doorging, maakt het allemaal wel leuker, maar helaas zijn de kaarten niet up-to-date.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
Roet schreef op zaterdag 6 mei 2017 @ 08:14:
[...]

Helpt het dan niet om gewoon op strava te zoeken naar activiteiten van MTBers in de buurt, en dan daar een route van maken?
Als ik behoorlijk wat routes zou vinden, is dat misschien aan alternatief.

Ik heb even gezocht naar routes in de buurt, maar ik vind amper leuke offroad routes.

Maar misschien zoek ik verkeerd. Vind jij er in mijn buurt? Ik woon in Zottegem, België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:32
Je kunt beter op www.gpsies.com zoeken. Je kunt daar op België, Zottegem en MTB kiezen en dan komen er heel veel routes waar je dan misschien nog verder uit kan filteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Drossie schreef op zondag 7 mei 2017 @ 15:46:
[...]

Als ik behoorlijk wat routes zou vinden, is dat misschien aan alternatief.

Ik heb even gezocht naar routes in de buurt, maar ik vind amper leuke offroad routes.

Maar misschien zoek ik verkeerd. Vind jij er in mijn buurt? Ik woon in Zottegem, België.
GPSies.com - geef Zottegem en MTB in!

Bij TT's zullen er her en der privé stukken in zitten, die je gaat moeten ontwijken.
Ik ken er een paar van vroeger en zitten een paar leuke tussen.

Als je zoekt op Brakel, Oudenaarde en/of Geraardsbergen krijg je ook een resem mooie tracks en allemaal niet ver van Zottegem.

Ken je het Livierenbos in Flobecq? Een speelparadijs voor MTB'ers, ook niet te héél ver van Zottegem. Er zijn een tal van TT's die het Livierenbos in hun parcours opnemen, komende van Brakel, Zottegem, Oudenaarde, ... dus kan je altijd voor een groot deel offroad naar ginds en terug rijden.

[ Voor 16% gewijzigd door RigolleM op 07-05-2017 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Het valt me op dat met mijn Wahoo Bolt de afgelegde afstand zo'n 2% meer is dan Strava. Nu heb ik gelezen dat Strava de afstand uit de GPS-data haalt en de snelheidssensor van de Wahoo negeert.

Op de Wahoo Bolt heb ik de wielomtrek handmatig gezet op 2,105 meter. Dit lijkt mij prima. Toch nog best een verschil tussen de GPS-data en de afstand van de Wahoo.

Meer mensen dit opgevallen/last van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee totaal niet, maar ik gebruik ook geen snelheidssensor.
Soms minimale afwijking, maar dat komt dan door autopauze of pontje die ik onderweg heb gepakt.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cliffie schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 10:20:
Het valt me op dat met mijn Wahoo Bolt de afgelegde afstand zo'n 2% meer is dan Strava. Nu heb ik gelezen dat Strava de afstand uit de GPS-data haalt en de snelheidssensor van de Wahoo negeert.

Op de Wahoo Bolt heb ik de wielomtrek handmatig gezet op 2,105 meter. Dit lijkt mij prima. Toch nog best een verschil tussen de GPS-data en de afstand van de Wahoo.

Meer mensen dit opgevallen/last van?
Bij is op het op de Garmin Edge gelijk en ik rij ook met snelheidssensor, maar weliswaar automatische wielomtrekberekening. Kan je op de Wahoo ook automatisch de wielomtrek laten berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Bij mij (wahoo Elemnt) is het verschil minder dan een half %. Ik denk dat je de afstand van je sensor (wielomtrek) 2% omlaag moet zetten.

Wat mij opvalt, is dat als ik ritjes maak met mensen met een Garmin, we op Strava dezelfde afstand hebben, maar dat de Garmin steevast 1-2% hoger zit qua gemiddelde. Mijn theorie is, dat Garmin wat agressiever is met stoppen en starten (bij kruispunte ed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even gekeken, rit van 304,7 km op de bolt kwam op 304,8 km uit op strava.
Wat ik zeg, minimale afwijking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

[...]

Sowieso heb je bij de Elemnt/Bolt voor zo'n beetje alles wat niet van te voren vastgelegd/gepland is je telefoon nodig. Misschien dat er in de toekomst een nieuwe versie firmware uitkomt die dit wel kan, maar die kans lijkt me klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Mio komt begin juni met de Cyclo 40(5) & 60(5) HC zie ik.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/wp-content/uploads/Mio-Cyclo-400.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.fiets-navigatie-shop.nl/wp-content/uploads/Mio-Cyclo-605-HC-fietsnavigatie-1.jpg

Heb zo gauw nog niet kunnen kijken of er veel verschil met eerdere modellen in zit, maar hier al wat info van de marketing afdeling :)

- Dun en bij zonlicht goed leesbaar aanraakscherm met anti-glare
- Hardware met 3 knoppen voor aan/uit, lap functie en start opname
- Fietskaarten van geheel Europa vooraf geïnstalleerd — Open Street Maps
- Strava Live Segmenten — binnen- en buitentraining
- Groepsberichten van sociale apps —ontvang berichten op het scherm (WhatsApp, Twitter, Facebook -
Messenger) via Bluetooth® verbinding met uw smartphone
- Met magneetloze snelheids- en cadanssensor
- Lap functie – hiermee kan de gebruiker verschillende segmenten van een rit markeren of zijn rondes markeren op gespecificeerde intervallen, waardoor hij/zij wordt uitgedaagd zijn resultaten per ronde of segment te verbeteren
- AC-adapter 2 A oplader – om de Mio sneller op te laden (nu met Micro-USB i.p.v. Mini-USB?)
- Eenvoudige en gebruiksvriendelijke navigatie – grote cijfers op het scherm en eenvoudige menustructuur
- Surprise Me functie – kies uit 3 verrassende routes op basis van tijd, afstand of bestemming
- Voorkeursknooppuntenoptie ingebouwd voor België en Nederland
- Geïntegreerde ANT+-sensor — en met draadloze hartslagmonitor en magneetloze snelheids- en cadanssensor
- Sluit aan op elektronische Shimano Di2- fietsschakelsysteem. Leest en registreert de schakelgegevens van de elektronische Shimano Di2-schakelgroepen. Ondersteunt Shimano Di2- bediening op afstand voor het schakelen tussen pagina’s op het dashboard en het starten/stoppen van registratie
- Wifi – geen pc-verbinding nodig, synchroniseer routes via Wifi
- Werkelijke routeweerstand — verbindt met ANT+-trainers met FE-C-protocol en geeft de overeenkomstige weerstand tijdens uw binnentraining
- Mio Share Desktop-applicatie uw apparaat eenvoudig te beheren, nieuwe routes te downloaden en uw ervaringen te delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

borft schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:52:
Bij mij (wahoo Elemnt) is het verschil minder dan een half %. Ik denk dat je de afstand van je sensor (wielomtrek) 2% omlaag moet zetten.

Wat mij opvalt, is dat als ik ritjes maak met mensen met een Garmin, we op Strava dezelfde afstand hebben, maar dat de Garmin steevast 1-2% hoger zit qua gemiddelde. Mijn theorie is, dat Garmin wat agressiever is met stoppen en starten (bij kruispunte ed).
Er zijn hier drie verschillende data die alledrie anders zijn door de post activiteit software intepretatie.

1) De ruwe gps data zoals opgenomen op je toestel. Deze komt als dichtste bij de echte waarheid en is de basis waar 2) en 3) mee aan de slag gaan.

2) Data zoals Strava deze verwerkt. Strava haalt meestal de 'pauzeer' stukken eruit en doet wat ruwe nabewerking ten opzichte van andere lopers/fietsers als controle of de afstand data redelijk klopt. Hoe het precies werkt is 'geheim' maar het klopt altijd wel redelijk. Maar het is niet langer de ruwe gps data maar een nabewerking, dus een punt waar potentieel fouten in kunnen sluipen. Ter controle zou je deze data dus naast een site moeten leggen die de pure track/data laat zien zonder nabewerking.

3) De data weergegeven op Garmin Connect / de garmin sites. In tegenstelling tot wat je zou verwachten is dit de minst nauwkeurige. Op Garmin's eigen site wordt agressief gekort op het aantal weergegeven punten. Anders gezegd als je iedere seconde een meting zou hebben (1s recording) en uurtje onderweg bent behoor je 3600 punten te hebben. Garmin laat er hier dus minder van zien. Hoeveel minder is niet exact bekend maar bv slechts 2500 punten. De afwijking die je bij 1) kreeg (ruwe data hebt) wordt hierdoor dus versterkt, immers er wordt een rechte lijn getrokken tussen twee meetpunten (waar je er nu bij garmin zelf minder van hebt) die verder uit elkaar liggen.

Hoe wahoo / je favoriete andere website met de gps data omgaat kan dus ook verschillen. Maar hoe dan ook is dit een belangrijke factor die meewerkt aan verschillen. Gelukkig komt er soms nauwelijks of geen verschil voor, dus het is niet alleen maar slecht nieuws.

Wat betreft start/stop en autopauze, deze kan je zelf een beetje tweaken geloof ik. Al meen ik dat garmin fietsen deze standaard op 5km/u heeft als treshold. Hoe dit bij Wahoo zit weet ik niet maar zou ik wel graag willen weten als iemand dit antwoord heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door rockhopper op 09-05-2017 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

borft schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 12:52:

Toch denk ik niet dat mijn wielomtrek aangepast moet worden. Volgens mij is het aantal omwentelingen van mijn snelheidssensor nauwkeuriger dan de GPS data die Strava gebruikt. Zal nog eens een praktijktest doen met het exact opmeten van mijn omtrek als ik op de fiets zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbbushmaster
Ik heb de elemnt bolt in middels ook in gebruik in combinatie met de wahoo speed sensor om de as van mijn wiel. Ik fiets meestal in het bos ( atb) waar gps ontvangst mogelijk een probleem kan zijn.
De speed sensor staat op "automatisch" , hij werkt zonder magneetje aan een spaak.
Ik weet niet of de speed sensor nu ook de afstand bepaald, of dat hiervoor toch het gps signaal wordt gebruikt door de bolt. Maar opvallend is wel dat mijn oude eenvoudige sigma die ik nog niet van mijn fiets heb gehaald bij een bepaalde rit 32 km aangeeft waar de bolt maar op 30 komt. Mijn sigma is ingesteld opbv de wiel omvang en volgens mij wel aardig betrouwbaar gebleken. Moet je met een wahoo speedsensor de instelling op de bolt op "automatisch" zetten ? of kun je ondanks het ontbreken van een magneet de wielomtrek instellen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
Je kunt kiezen. Op autmatisch gebruikt ie de GPS data om de juiste instelling te vinden. Bij handmatig zal je zelf moeten gaan meten. Als je het mij vraagt, is de automatische instelling de beste.

Ik denk dat veel mensen die handmatig de wielomtrek instellen, een tabelletje gebruiken, en dan op basis van de wielmaat een omtrek kiezen. Dat is natuurlijk niet heel erg nauwkeurig, want de daadwerkelijke afstand die je aflegt bij een omwenteling hangt af van je bandmaat, je bandenspanning, je gewicht, temperatuur, etc. Een betere methode is het meten (streepjes op de weg, etc).

De reden dat je geen magneet nodig hebt, is dat er een sensor inzit die een omwenteling kan detecteren. Dat is in principe niet minder nauwkeurig dan een schakelaar met een magneet. Het is, wat mij betreft, een eleganter systeem, omdat je minder losse componenten nodig hebt. Een nadeel wel, is, omdat het draadloos is, dat er weer een batterij leeg kan zijn.

[edit]
Op mijn racefiets had ik vroeger ook een Sigma, en gebruikte ik mijn mobieltje voor Strava. Na de Sigma goed ingesteld te hebben, waren de verschillen verwaarloosbaar (in ieder geval wat betreft afstand).

[ Voor 10% gewijzigd door borft op 10-05-2017 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

borft schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 11:24:
Je kunt kiezen. Op autmatisch gebruikt ie de GPS data om de juiste instelling te vinden. Bij handmatig zal je zelf moeten gaan meten. Als je het mij vraagt, is de automatische instelling de beste.

Ik denk dat veel mensen die handmatig de wielomtrek instellen, een tabelletje gebruiken, en dan op basis van de wielmaat een omtrek kiezen. Dat is natuurlijk niet heel erg nauwkeurig, want de daadwerkelijke afstand die je aflegt bij een omwenteling hangt af van je bandmaat, je bandenspanning, je gewicht, temperatuur, etc. Een betere methode is het meten (streepjes op de weg, etc).

De reden dat je geen magneet nodig hebt, is dat er een sensor inzit die een omwenteling kan detecteren. Dat is in principe niet minder nauwkeurig dan een schakelaar met een magneet. Het is, wat mij betreft, een eleganter systeem, omdat je minder losse componenten nodig hebt. Een nadeel wel, is, omdat het draadloos is, dat er weer een batterij leeg kan zijn.

[edit]
Op mijn racefiets had ik vroeger ook een Sigma, en gebruikte ik mijn mobieltje voor Strava. Na de Sigma goed ingesteld te hebben, waren de verschillen verwaarloosbaar (in ieder geval wat betreft afstand).
Wat is de toegevoegde waarde dan van die speedsensor als je die op automatisch zet en dus de wielomtrek berekent m.b.v. de GPS data? Dan kun je net zo goed die sensor er af halen, waardoor de snelheid sowieso wordt berekend door de GPS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:28
Nee, de GPS data wordt over een langere periode uitgestreken (bijv. 2km), waarna de sensor veel sneller en accurater kan inspringen op snelheidswijzigingen, tunnels etc. Het zal veel minder fluctueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

Ik blijf toch bij mijn perceptie dat het aantal omwentelingen van je wiel maal de omtrek het meest nauwkeurige is. Zal nog eens goed nagaan of dan inderdaad de wielomtrek goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Cliffie schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:23:
Ik blijf toch bij mijn perceptie dat het aantal omwentelingen van je wiel maal de omtrek het meest nauwkeurige is. Zal nog eens goed nagaan of dan inderdaad de wielomtrek goed is.
ik denk het ook. Voordeel van de sensor is ook, dat het actueler is. Snelheid via GPS loopt altijd achter.

Wat natuurlijk ook nog kan, is dat je extreem slingert :) Strava die "snapt" volgens mij je route naar wegen op de kaart, dus dat kan ook nog schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Cliffie schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 13:23:
Als je iedere rit je banden op spanning brengt en ongeveer even zwaar opstapt is dit inderdaad de meest nauwkeurige manier.
Zoals geopperd hebben alle systemen voor- en nadelen.
Alleen gps: makkelijk, werkt meestal goed, kan wegvallen of sterker fluctueren
Automatische calibratie: afhankelijk van de gps ontvangst in het eerste stuk, meestal is de gps fix dan ook nog niet super, dus ook hier kunnen fouten ontstaan, voordeel bijna net zo makkelijk als puur gps en je hoeft geen rekening te houden met gewicht / bandenspanning
Meten: meest nauwkeurig, maar aan verandering onderhevig zoals temperatuur, gewicht, bandenspanning. Minst makkelijk want je zou in principe iedere keer je bandenspanning moeten checken (wat overigens een erg goede gewoonte is) en corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Bij de weg, volgens mij moet de sensor zonder magneet niet aan een spaak, maar om je as. Of zit er bij de Bolt een andere sensor dan bij de "Gewone" Elemnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

borft schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 10:13:
Bij de weg, volgens mij moet de sensor zonder magneet niet aan een spaak, maar om je as. Of zit er bij de Bolt een andere sensor dan bij de "Gewone" Elemnt?
Is hetzelfde, moet inderdaad om je as.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbbushmaster
Ik ga het gewoon eens testen. Laat de sigma dus nog even zitten, dan heb ik een mooi vergelijk.
Op de sigma heb ik ooit met de krijtjes methode de wielomtrek bepaald. De zelfde waarde dan op de bolt overnemen voor de wahoo speedsensor. In theorie zou de gemeten ritafstand van de bolt en de sigma dan gelijk moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Cliffie schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:09:
[...]

Is hetzelfde, moet inderdaad om je as.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij heet zo'n ding de naaf bij de fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

rockhopper schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 19:03:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, maar volgens mij heet zo'n ding de naaf bij de fiets.
I stand corrected! Je hebt helemaal gelijk :)

Verder heb ik ook de krijtjesmethode gisteren toegepast, en ik zit met mijn wielomtrek nog conservatief. Kwam uit op ongeveer 2110mm, terwijl ik nu 2105mm heb ingesteld (en dat dus al 2% meer is dan de GPS).

[ Voor 29% gewijzigd door Cliffie op 12-05-2017 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbbushmaster
gisteravond testje gedaan
In mijn ijver de wielomtrek van mijn sigma op te zoeken blijk ik hem te resetten op de fabrieks instelling van 2074 mm. Geen tijd meer om met krijtje te meten, dus de bolt ook maar op 2074 wielomtrek gezet. dan kon ik iif een vergelijk tussen de sigma en de bolt maken.
Resultaat: sigma -> 21,0 km bolt-> 21,28 km verwaarloosbaar klein verschil dus.
Maar wel merkwaardig; Strava-> 21.7 Dit had ik hoger verwacht omdat ik met een 29r rij met een wielomtrek volgens tabel iets van 2310 moeten zijn.
Mijn rit was volgens bolt nu: 21,28 km / 2074 m = 10260 omwentelingen x 2310 = 23,7 km
Deze 23,7 km moet dan in theorie de afstand zijn geweest als ik de juiste wielomtrek van 2310 had ingesteld. En dat is dan best weer een groot verschil met de Strava 21,7 van Strava, dit snap ik dus nog niet.
Voorlopige conclusie -> wielomtrek instellen op de bolt is beter dan de "automatische" stand
De volgende rit ga ik weer de exacte wielomtrek meten en instellen. kijken wat dan de resultaten zijn. dan fiets ik ook weer met mijn maten, zodat ik nog meer referentie heb.
Je kan maar ergens mee bezig zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Cliffie schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:04:
[...]
Verder heb ik ook de krijtjesmethode gisteren toegepast, en ik zit met mijn wielomtrek nog conservatief. Kwam uit op ongeveer 2110mm, terwijl ik nu 2105mm heb ingesteld (en dat dus al 2% meer is dan de GPS).
Ik wil best even de supernerd uithangen en dan weer de vraagtekens zetten bij: heb je wel echt recht gefietst en hoeveel afwijking krijg je tijdens een rit waarin je zeker niet 100% "recht" aflegt (immers in een bocht staat je voor en achterwiel gekanteld) Dan is er nog de nauwkeurigheid van je eigen meting, kijkend op de mm is erg lastig zeker als je zelf op de fiets zit en de meting dus van iemand anders afhangt? of vanuit een vreemde hoek / grote afstand om af te lezen. Maar goed dat is natuurlijk weer muggenziften.

Snelheid zegt überhaupt niet zoveel omdat het van veel te veel externe wisselende factoren afhangt. Ik vind het gewoon fijn om te zien dat een getal dat 'snelheid' moet voorstellen constant is ongeacht waar ik fiets, of deze nou juist is of niet boeit me eigenlijk weinig. Dat is voor -mij- de enige meerwaarde, minder fluctuaties door gps storingen tijdens tunnels/bomen en andere obstakels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Even een persoonlijke vraag: hoe navigeren jullie liefst met de Bolt?
- Via de breadcrumb methode
- Via de Turn By Turn (TBT) methode

Ik vraag mij namelijk af of het de moeite is om een subscription te nemen bij Komoot om TBT routes te kunnen maken / GPX bestanden te importeren van anderen om er daarna TBT's van te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

mtbbushmaster schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 09:12:
gisteravond testje gedaan

Resultaat: sigma -> 21,0 km bolt-> 21,28 km verwaarloosbaar klein verschil dus.
Maar wel merkwaardig; Strava-> 21.7 Dit had ik hoger verwacht omdat ik met een 29r rij met een wielomtrek volgens tabel iets van 2310 moeten zijn.
Mijn rit was volgens bolt nu: 21,28 km / 2074 m = 10260 omwentelingen x 2310 = 23,7 km
Deze 23,7 km moet dan in theorie de afstand zijn geweest als ik de juiste wielomtrek van 2310 had ingesteld. En dat is dan best weer een groot verschil met de Strava 21,7 van Strava, dit snap ik dus nog niet.
Voorlopige conclusie -> wielomtrek instellen op de bolt is beter dan de "automatische" stand
De volgende rit ga ik weer de exacte wielomtrek meten en instellen. kijken wat dan de resultaten zijn. dan fiets ik ook weer met mijn maten, zodat ik nog meer referentie heb.
Je kan maar ergens mee bezig zijn ;-)
Zie mijn relaas over de interpretatie van externe sites die echt niet exact jouw gps file 1 op 1 overnemen. Strava is leuk maar absoluut niet heilig. Wel is de vergelijking onderling met elkaar (als fietser) min of meer eerlijk omdat iedereen door dezelfde nabewerking gaat maar het zegt niet echt nauwkeurig iets over de exacte snelheid of afstand die je hebt afgelegd. Overigens zie je dat strava zelf ook zegt dat je voor een gran fondo of andere achievement beter een paar honderd meter verder kan fietsen of rennen om zeker te zijn dat je niks tekort komt als je gaat uploaden. Dus ze geven zelf daarin al aan dat er afwijkingen zijn te verwachten tussen de data op je toestel en wat zijzelf weergeven.
argon007 schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:48:

Ik vraag mij namelijk af of het de moeite is om een subscription te nemen bij Komoot om TBT routes te kunnen maken / GPX bestanden te importeren van anderen om er daarna TBT's van te kunnen maken.
Dat is inderdaad persoonlijk en zou je dus beter zelf even kunnen testen wat -jij- fijn vindt. Ik ben verder niet bekend met komoot maar er zijn zat manieren om gratis aan zowel tbt als gpx bestanden te komen. Je kan in ridewithgps meestal wel het een en ander exporteren en ook bij strava. Deze zijn met simpele tools ook weer eenvoudig om te zetten van de één in de ander (van tbt naar gpx of omgekeerd dus).
Maar als je het natuurlijk makkelijk vind om verder geen gedoe te hebben en je het geld voor komoot over hebt is dat ook goed uiteraard.
Ik gebruik zelf op de garmin oregon altijd TBT tijdens het fietsen, maar ik teken ook mijn eigen routes voor iedere rit die langer is dan pak 'm beet 45km. Het nadeel van TBT is dat je door 'verkeerd' te rijden een stukje waar je speciaal langs wilt fietsen kan missen door de auto correctie en dat je eventueel teruggestuurd kan worden als je uit moet wijken. Het voordeel is dat het apparaat -al- het denkwerk voor je doet. De breadcrumb heeft als voordeel dat het vast ligt en er dus in feite niks mis kan gaan. Moet je echter omrijden door wat voor reden dan ook (meestal afgesloten weg door wegwerkzaamheden) dan zul je zelf moeten gaan nadenken. Al stelt dit in de praktijk meestal niet heel veel voor (ymmv)

[ Voor 32% gewijzigd door rockhopper op 12-05-2017 11:57 . Reden: reply argon toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cliffie

Cliffie

Trompetslet

rockhopper schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 11:44:
[...]

Ik wil best even de supernerd uithangen en dan weer de vraagtekens zetten bij: heb je wel echt recht gefietst en hoeveel afwijking krijg je tijdens een rit waarin je zeker niet 100% "recht" aflegt (immers in een bocht staat je voor en achterwiel gekanteld) Dan is er nog de nauwkeurigheid van je eigen meting, kijkend op de mm is erg lastig zeker als je zelf op de fiets zit en de meting dus van iemand anders afhangt? of vanuit een vreemde hoek / grote afstand om af te lezen. Maar goed dat is natuurlijk weer muggenziften.

Snelheid zegt überhaupt niet zoveel omdat het van veel te veel externe wisselende factoren afhangt. Ik vind het gewoon fijn om te zien dat een getal dat 'snelheid' moet voorstellen constant is ongeacht waar ik fiets, of deze nou juist is of niet boeit me eigenlijk weinig. Dat is voor -mij- de enige meerwaarde, minder fluctuaties door gps storingen tijdens tunnels/bomen en andere obstakels.
Daar sluit ik mij ook zeker bij aan hoor!

Mijn wiel legt gewoon meer afstand af door die factoren dan de GPS. Gewoon lekker blijven fietsen en de verschillen voor lief nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbbushmaster

Zoals aangegeven is dat heel persoonlijk: je moet goed op een rij zetten waarvoor je het wil gebruiken:
Maar als 100% mtb'r :
Op de MTB heeft turn by turn weinig zin omdat veel geitenpaden niet op de kaart staan. De volgende afslag kan simpelweg niet worden aangegeven omdat de kaart die niet als afslag ziet. Zolang je op het broodkruimelspoor blijft is alles ok, zodra je van het spoor afwijkt begint de bolt automatisch te piepen en de ledjes rood op te lichten. ( tenzij je de led's aan een andere functie hebt gekoppeld). Het blijft daarmee wel een hulp middel, je probeert zo goed en kwaad het kan het broodkruimelspoor te volgen, maar rij je onverhoeds het verkeerde pad in krijg je dus snel het signaal van de bolt en kun je op de kaart kijken en terug rijden naar het broodkruimel spoor.
Als wegfietser is waarschijnlijk de turn by turn wel prettiger.

Ik gebruik zelf graag komoot.
Vooral om de off line kaart materiaal. Je kan voor iets van 20-30 euro toegang tot kaarten van de hele wereld kopen. Je kan dan het gebied waar je bent op je telefoon laden. Dus zelfs als je geen internet bereik hebt kun je met het gps signaal en de offline kaart prima op je telefoon zien waar je bent ter orientatie, of zelfs inzetten als navigatie. Je moet wel een telefoon hebben waar je de nodige mb’s op kwijt kunt.
Je kan ook heel makkelijk gpx routes importeren, die dan weer automatisch synchroniseren met je bolt. ( het broodkruimelspoor)
Ook staan op komoot veel routes van andere gebruikers (locals), helaas in Nederland nog niet al te veel.
Daarnaast kun je nog vrij makkelijk met je pc op komoot zelf routes creëren , die dan ook weer automatisch met je Bolt synchroniseren.
De Bolt in combinatie met Komoot + Strava , voor mij een absolute aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mtbbushmaster schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:31:
[...]
zodra je van het spoor afwijkt begint de bolt automatisch te piepen en de ledjes rood op te lichten. ( tenzij je de led's aan een andere functie hebt gekoppeld).
Ook als je de leds aan iets anders gekoppeld hebt (in mijn geval 3w wattage) gaan de leds knipperen als je van route afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Ik zet zelf de routes erin met Ridewithgps en kan daardoor zelf kiezen tussen breadcrumb en TBT. Op Mallorca eigenlijk alleen breadcrumb gebruikt. Die lange straatnamen zeggen me niet zoveel (als ze op straat al zichtbaar zijn). Met name in kleine dorpjes waar je even moet zig-zaggen of een stukje door het drukke verkeer van Palma moet rijden zweer ik bij breadcrumb. Bij TBT navigatie kun je een melding missen als instructies elkaar opvolgen, bijv. om rechts af te slaan om vervolgens 5 meter verderop links af te moeten slaan. Je rijdt dan meteen de straat voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
mtbbushmaster schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 14:31:
[...]

[...]
Ik gebruik zelf graag komoot.
Vooral om de off line kaart materiaal. Je kan voor iets van 20-30 euro toegang tot kaarten van de hele wereld kopen. Je kan dan het gebied waar je bent op je telefoon laden.
Ik ken het kaartmateriaal van Komoot niet, dus ik kan het niet vergelijken. Maar je weet dat je delen van Google Maps offline op je smartphone/tablet kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbbushmaster
EdwinW schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 15:54:
[...]

Ik ken het kaartmateriaal van Komoot niet, dus ik kan het niet vergelijken. Maar je weet dat je delen van Google Maps offline op je smartphone/tablet kan zetten?
wist ik niet 8)7
maar komoot kaartmateriaal is wel fijn, is openstreetmap met komoot sausje. hierdoor ook behoorlijk wat onverharde wegen/paden duidelijk zichtbaar. op de site (online) kan je kiezen en wisselen uit div formaten: komoot, openstreet zelf, opencycle, en ook google road en google sattelite.
als je duits spreekt is volgende filmpje wel verhelderend: ( ook kijken leer je al eea van)
YouTube: Routenplanung & Navigation mit Wahoo Elemnt Bolt und Komoot. Aus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:35
Ik heb hier 2 Garmin Edge Touring's liggen en die hebben sinds dit voorjaar allebei een vervelend probleem; de reispagina "Timer" wordt soms op willekeurige momenten gereset naar de standaard instellingen. Ook de pagina Kompas staat weer aan.

Na de vorige keer heb ik het toestel volledig gereset en opnieuw ingesteld. Dat ging 1 ritje goed maar gisteren ging ik weer weg en toen waren de instellingen weer weg. Vreemde is dat alle overige toestel instellingen gewoon nog goed staan. Is dit weer een vage Garmin software bug of is hier nog wat aan te doen? Alles heeft de laatste software, inclusief Garmin Express.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Heb je buiten een reset ook al een keer een forced firmware reinstall gedaan? Dit kan via de webupdater van garmin. Dit kan soms ook dingen oplossen.

Anders zou je ook een ticket bij garmin kunnen aanmaken voor support. Doe dat eerst, want die mensen nemen hun tijd (denk aan weken ipv dagen voor je reactie krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 15:00
Hey.

Rij vrij en blij met mijn Edge 110 of zoiets.
Heb re verschillende kaarten op staan. MTB kaarten en OSM fietskaarten.
Gekke is, als ik hem als navigatie gebrui dan laat hij me echt een eind omrijden. Hij weigert om N-wegen over te steken. Dat heb ik niet als vermijjden gezet.

Vraagje, welke kaarten gebruik ik het best op mijn reetfietsje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels132
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:52
Heeft iemand hier ervaring met de Lezyne fietscomputers?
De Micro GPS zier er, gezien de prijs, interessant uit. Hij kost zo'n €125 / €155 met HRM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inperiosus
Gisteren een wat groter rondje gemaakt (>100 km) en de Bolt dus extensief kunnen testen. Een route gemaakt via RidewithGPS maar ik moet zeggen dat hij mij toch een aantal keren de verkeerde kant op wilde sturen.

Naast Berkel en Rodenrijs ligt de Molenweg, waar hij me de Boezemweg op wilde sturen. Hij herkende dit niet als off-road pad, maar gelukkig lag er een nieuwe weg die uitkomt op al bestaande fietspad parallel aan de N471.

Voor de rest wel genoten, alleen de batterij lijkt sneller op te gaan dan Wahoo claimt? Na 4 uur zat hij al op 50%, wel veel genavigeerd uiteraard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinW
Bij gebruik van RidewithGPS kijk ik meestal de route even na op Google streetview om verrassingen te voorkomen. Sommige weggetjes zijn inderdaad wat minder geschikt voor de racefiets. 50 % in 4 uur is wel wat veel. 10 uur met sensoren en telefoon gekoppeld moet wel mogelijk zijn.

Voor degenen die de Wahoo Bolt overwegen te kopen, op zaterdag 27 mei geeft Futurumshop 40 Euro korting (met nog een aantal andere interessante aanbiedingen) in kader van Festivalparade: https://www.futurumshop.nl/festival

[ Voor 28% gewijzigd door EdwinW op 23-05-2017 18:56 . Reden: Futurumshop aanbieding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Positron
  • Laatst online: 04-07 15:06

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

EdwinW schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:51:
Bij gebruik van RidewithGPS kijk ik meestal de route even na op Google streetview om verrassingen te voorkomen. Sommige weggetjes zijn inderdaad wat minder geschikt voor de racefiets. 50 % in 4 uur is wel wat veel. 10 uur met sensoren en telefoon gekoppeld moet wel mogelijk zijn.

Voor degenen die de Wahoo Bolt overwegen te kopen, op zaterdag 27 mei geeft Futurumshop 40 Euro korting.
Daar wil ik 'm graag voor hebben. Hoe kom je aan deze info? Geen code nodig ofzo?

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geeneen643
  • Laatst online: 29-08 14:12
Positron schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 18:00:
[...]

Daar wil ik 'm graag voor hebben. Hoe kom je aan deze info? Geen code nodig ofzo?
Zo te zien niet, er staat geen korting bij de direct mail die ik ook kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtbbushmaster
Nog even de beloofde update van de wahoo bolt met speedsensor versus alleen op gps
Ik sluit me overigens volledig aan bij de eerdere opmerkingen: gewoon instellen en lekker fietsen.
verschillen tussen div apparaten en de uploads naar div sites zullen er altijd om de eerder genoemde redenen zijn.

Maar toch maar even:
Een kameraad heeft ook een bolt gekocht; zonder speedsensor (nog)
Zelfde rit gereden , hij met de bolt “op gps” , ik met de bolt met sensor ingesteld op exact gemeten wielomtrek. ( roltest , zittend op de fiets, 2x rond, gedeeld door 2)
Mijn kameraad had ook nog strava aangezet op zijn Iphone, hij had nog niet in de gaten dat bolt en strava automatisch synchroniseren. Zijn rit staat nu dan ook 2x op strava :-)

De afstanden:
Bolt met wielomtrek: 29,2 km ( gelijk aan de oude sigma)
Strava upload van mijn bolt: 27,3 km
Strava upload Iphone: 28,2 km
Bolt kameraad zonder speedsensor 26,8 km *
Strava upload Bolt kameraad zonder speedsensor: 26,8 km

Dus snel stoppen met vergelijken ;-)

Maar de speedsensor heeft wel toegevoegde waarde , zeker op de MTB !
De belangrijkste reden: met MTB in het bos verlies je wel eens de gps verbinding -> resultaat op bolt van mijn kameraad : rit automatisch gepauzeerd *
Dit gebeurt met de speedsensor dus nooit.
En verder; Met een Atb rijd je veel singletrack, en slinger je dus altijd behoorlijk, gps kan dit nooit exact volgen.
De meting obv sensor + wielomtrek bij atb zal daarom altijd wat hoger liggen dan alleen gps en is in feite nauwkeuriger.
Ook reageert de bolt met speedsensor sneller op tempo wisselingen en ik had ook de indruk dat de weergave van het helling% sneller reageerde
Dat laatste zal de berekening luchtdrukverschil/afgelegde afstand zijn, die dmv de speedsensor ook sneller gemaakt kan worden.
Dus ATB’rs ; even door sparen en speedsensor bij de bolt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
mtbbushmaster schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 22:22:
Nog even de beloofde update van de wahoo bolt met speedsensor versus alleen op gps
Ik sluit me overigens volledig aan bij de eerdere opmerkingen: gewoon instellen en lekker fietsen.
verschillen tussen div apparaten en de uploads naar div sites zullen er altijd om de eerder genoemde redenen zijn.

Maar toch maar even:
Een kameraad heeft ook een bolt gekocht; zonder speedsensor (nog)
Zelfde rit gereden , hij met de bolt “op gps” , ik met de bolt met sensor ingesteld op exact gemeten wielomtrek. ( roltest , zittend op de fiets, 2x rond, gedeeld door 2)
Mijn kameraad had ook nog strava aangezet op zijn Iphone, hij had nog niet in de gaten dat bolt en strava automatisch synchroniseren. Zijn rit staat nu dan ook 2x op strava :-)

De afstanden:
Bolt met wielomtrek: 29,2 km ( gelijk aan de oude sigma)
Strava upload van mijn bolt: 27,3 km
Strava upload Iphone: 28,2 km
Bolt kameraad zonder speedsensor 26,8 km *
Strava upload Bolt kameraad zonder speedsensor: 26,8 km

Dus snel stoppen met vergelijken ;-)

Maar de speedsensor heeft wel toegevoegde waarde , zeker op de MTB !
De belangrijkste reden: met MTB in het bos verlies je wel eens de gps verbinding -> resultaat op bolt van mijn kameraad : rit automatisch gepauzeerd *
Dit gebeurt met de speedsensor dus nooit.
En verder; Met een Atb rijd je veel singletrack, en slinger je dus altijd behoorlijk, gps kan dit nooit exact volgen.
De meting obv sensor + wielomtrek bij atb zal daarom altijd wat hoger liggen dan alleen gps en is in feite nauwkeuriger.
Ook reageert de bolt met speedsensor sneller op tempo wisselingen en ik had ook de indruk dat de weergave van het helling% sneller reageerde
Dat laatste zal de berekening luchtdrukverschil/afgelegde afstand zijn, die dmv de speedsensor ook sneller gemaakt kan worden.
Dus ATB’rs ; even door sparen en speedsensor bij de bolt kopen.
Los van de speedsensor: ben je tevreden over de bolt in combinatie met de mountainbike?
Staan alle kleine paden in de maps?
Al navigatie gedaan? Werkt dit naar behoren?
Is het deze speedsensor? https://www.futurumshop.n...ensor-ant-bluetooth.phtml

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtbbushmaster
dat is idd de wahoo speedsensor
voordeel : hij kan om de naaf , geen magneetje op een spaak en sensor op je vork monteren
nadeel bij mtb ; door "dikke" naaf lastig er omheen te krijgen. ( elastisch rubber bandje erg ver oprekken)
De bolt kan echter makkelijk ook met andere systemen pairen, zowel bluetooth als ant+ van bijv polar garmin etc , dus hoeft geen wahoo te zijn.

Tot nu toe bevalt de bolt me prima, ik heb hem mn gekocht voor het slanke ontwerp, instellingen via je smartphone, gemak gpx routes laden en navigatie ondersteuning op onbekende routes.
verder zichtbaarheid scherm onder alle omstandigheden en fysieke knoppen bedieningen ( touchscreen werkt niet onder het mtb'n , zeker niet met winterhandschoenen)
Maar weet goed wat je van navigatie moet verwachten: het is geen auto navigatie ! Voor mtb routes is geen enkel systeem feilloos. Ook de kaarten van wahoo kennen niet alle paden, je kunt echt geen "turn by turn" rijden in het bos. ( ik heb het eerlijk gezegd niet eens geprobeerd tot nu toe). Maar het broodkruimelspoor volgen en mn gewaarschuwd worden dmv signaal en led's als je van spoor afwijkt werkt prima. Je zult dan echter altijd even moeten stoppen en kijken hoe je weer op het spoor terug komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik rij met de Garmin Edge Touring.
Daar staat nu de volgende kaart op ; Garmin Cycle EU 2017.10 (zit een micro-sd in van 8GB)

Nu wilde ik hem verder updaten via Garmin Express.
Was dus grappig. Er werden me 2 updates aangeboden, beiden de 2017.10 versie en beiden van dik 7GB groot. Lijken me dezelfde kaart als die er al op staat. Buiten het feit dat ik ze er niet op kan zetten, want ik heb maar een kaartje van 8Gb en die 2017.10 versie staat er al op.

2 vragen
Iemand bekend met deze gekkigheid?
Ik ken de Garmin nummering, dus eigenlijk zou mijn laatste kaart iets van 2018.10 moeten zijn. Of zie ik dit verkeerd voor de fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 10:56
EdwinW schreef op dinsdag 23 mei 2017 @ 08:51:
Voor degenen die de Wahoo Bolt overwegen te kopen, op zaterdag 27 mei geeft Futurumshop 40 Euro korting (met nog een aantal andere interessante aanbiedingen) in kader van Festivalparade: https://www.futurumshop.nl/festival
Bedankt voor de tip! Zojuist besteld :*)

Je dient wel via de Festival pagina naar de Bolt te gaan of zo anders mag je de normale prijs betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drossie
MortalPiso schreef op zaterdag 27 mei 2017 @ 00:18:
[...]

Bedankt voor de tip! Zojuist besteld :*)

Je dient wel via de Festival pagina naar de Bolt te gaan of zo anders mag je de normale prijs betalen.
Ook besteld hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07 13:37
Wellicht heeft iemand hier de gouden tip.

Ik ben opzoek naar een simpele fietscomputer met snelheidsmeter, gps en met uitlees mogelijkheden op de computer. (Route, snelheid op traject)
Ik hoef geen hartslagsensor, geen navigatie, geen hippe telefoon APP, geen barometrische hoogtesensor of cadanssensor enz..

En dan komt het volgende probleem, dat ik mij met het uitlezen en gps mogelijkheden gelijk in de duurdere regionen des fietscomputers begeef.
Mijn eerste gedachtegoed zonde.
Daar ik het over grootte gedeelte van de functionaliteit niet ga gebruiken.

Zijn er fietscomputers met de het bovenstaande wensenpakket?
Bestaat dit gewenste product überhaupt?

Ik heb alle noemenswaardige Nederlandse fietscomputer web winkels bekeken maar nergens echt raak.

Het dichtste bij komt de Garmin Edge 25 en de Lezyne GPS (Macro, micro e.d.).
Echter met een behoorlijk prijskaartje.

Alvast hartelijk dank.

[ Voor 1% gewijzigd door kelly.hipolito op 28-05-2017 17:33 . Reden: afluisteren < uitlezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

@kelly.hipolito Wat bedoel je precies met afluistermogelijkheid? Dat ie de waardes uitspreekt oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-07 13:37
JorisM schreef op zondag 28 mei 2017 @ 16:57:
@kelly.hipolito Wat bedoel je precies met afluistermogelijkheid? Dat ie de waardes uitspreekt oid?
Dank voor de erg snelle reactie.
Uitlees mogelijkheden zodat ik route, snelheid e.d. kan downloaden via bijv. USB of bluetooth op mijn computer.

Sorry voor de onduidelijkheid. Ik heb mijn eerdere post aangepast.

[ Voor 60% gewijzigd door kelly.hipolito op 28-05-2017 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 09:25
Je hebt je keuze al goed in kaart volgens mij. Je hebt in dat segment de Garmin 20/25 en de Lezynes. Als je die te duur vind is je andere optie om een solide fietscase voor je telefoon te kopen en die op je stuur te monteren.
Gezien je eisen verwacht ik niet dat je over de batterijduur van je telefoon heen fietst, dus dat zou een goede optie moeten zijn.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 10:56
De goedkoopste die ik zo tegen kom is de Bryton Rider 100 E. Die kun je voor rond de 60 euro vinden. De Garmin Edge 20 is 100+ euro en dus een stukje duurder. Voor de rest geen enkele ervaring met Bryton.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:32
ik denk dat een 2e hands Garmin 500 (of eventueel Garmin 800) ook een prima optie is. Moet voor 100 euro ook wel lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erulezz
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:35
maartend schreef op vrijdag 26 mei 2017 @ 09:29:
Ik rij met de Garmin Edge Touring.
Daar staat nu de volgende kaart op ; Garmin Cycle EU 2017.10 (zit een micro-sd in van 8GB)

Nu wilde ik hem verder updaten via Garmin Express.
Was dus grappig. Er werden me 2 updates aangeboden, beiden de 2017.10 versie en beiden van dik 7GB groot. Lijken me dezelfde kaart als die er al op staat. Buiten het feit dat ik ze er niet op kan zetten, want ik heb maar een kaartje van 8Gb en die 2017.10 versie staat er al op.

2 vragen
Iemand bekend met deze gekkigheid?
Ik ken de Garmin nummering, dus eigenlijk zou mijn laatste kaart iets van 2018.10 moeten zijn. Of zie ik dit verkeerd voor de fiets?
Als je op het toestel zelf naar Reispagina's -> Kaart gaat, en dan Selecteer Kaart (oid), wat voor versienummer zie je dan? Ik had zelf een keer dat Express een update aangaf voor de versie die ik al had. Keek ik daarna op het toestel zelf was het versienummer xx.11 in plaats van xx.10 wat Express aangaf.

In case of fire: Git commit, git push, leave building | AlpenCams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ik ga kijken en kom er op terug

edit ; ik heb dus volgens mijn gps gewoon 2017.10.

Weet je, ik ga toch die ofm kaarten proberen weer. Maar ik had daar laatst navigatieproblemen mee, maar het blijkt dat die glabal map ook aan moet staan. Dus nogmaals proberen

[ Voor 78% gewijzigd door maartend op 29-05-2017 11:34 ]

Pagina: 1 ... 8 ... 101 Laatste