FTFY:
Ik heb in den beginne ook een tijdje (laten we zeggen 4 maanden) met een smartphone op mijn stuur gefietst, vooral met de Komoot app. Ik ben toen overgestapt op een Elemnt Bolt en dat kan ik van harte aanraden (en dat is een fietscomputer die je je hele wielercarrière, zelfs al wordt je pro, kan blijven gebruiken).
Hét grote probleem is leesbaarheid. Als je van mooiweerfietsen houdt is het scherm vaker niet dan wél leesbaar, en het klinkt leuk om een hoog-resolutiescherm met een miljoen kleuren te hebben, maar de details die worden weergegeven zijn vaak veel te klein om te kunnen aflezen.
Als je met 30 km/u op een kruising afkomt wil je gewoon een duidelijk overzicht hebben van welke kant je op moet, en wil je niet moeten afremmen om even met een hand de zon af te schermen zodat je naar je smartphonescherm kan kijken. Hoe vaak ik wel niet de verkeerde kant ben opgereden of moest stoppen om op de kaart te kijken dankzij die telefoon...
Verder: de bediening. Een gevoelig touchscreen werkt niet goed als je op de fiets zit (al dan niet met handschoenen). Een dedicated fietscomputer heeft gewoon fysieke knoppen die ook als je over de kasseien raast lekker te bedienen zijn.
Dan heb inderdaad je nog de batterijduur, en met je scherm op 100% helderheid wordt dat bij de meeste telefoons veel eerder een issue dan bij een tour van 15 uur. Bij een fietscomputer hoef je je daar geen zorgen over te maken, als je minder dan 300km per week fietst is ééns in de week opladen voldoende.
Tot slot voelde het toch wel heel precair om een kwetsbare telefoon op het stuur te hebben in een min of meer stabiele mount. Met de Bolt (nou ja, die was volgens mij duurder dan mijn budget-smartphone) voelt het toch wat veiliger.
De Bolt heeft een hele goede integratie met services als Komoot en Strava. Je kan heel lekker boven op je computer een route op Komoot zetten, en als je dan beneden naar je fiets loopt staat die route er gelijk via WiFi op, en zodra je thuis komt upload de Bolt je rit gelijk naar Strava. En on-the-road kan je ook via je telefoon en Bluetooth er een route op zetten.