magic_nl schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 09:45:
[...]
Wat ik zeg komt hier op neer:
Ik heb op mijn fiets een snelheidsensor zitten die volgens de Garmin netjes verbonden is.
Ook zit er een nieuwe batterij in, dus mag ik er van uitgaan dat de sensor goed functioneert.
Desondanks zie ik op de MTB op stukken waar de GPS ontvangst minder is (bijv. tussen bomen op een verders vlak fietspad) mijn snelheid soms flink wijzigen.
De cadans (en versnelling) is op dat moment stabiel op een vaste waarde, dus kan ik dat verschil (en dan heb ik het over van 27 naar 16 bijvoorbeeld) niet plaatsen.
Enkele seconden later staat ie weer op 27.
Moet wel zeggen dat ik drie fietsen heb, allemaal met snelheidsensoren en dat als ik een fiets uit de schuur pak Garmin soms de verkeerde sensor pakt. Dat controleer ik voordat ik vertrek en zet ik dan goed.
De snelheidssensor zou altijd de accurate snelheid moeten weergeven, wanneer je schommelingen ziet dan ben je met de GPS snelheid aan het rijden.
Ik heb ook meerdere fietsen, racer = Garmin Speed Sensor v2 en MTB is Wahoo Speed Sensor. Hij neemt altijd de correcte speed sensor, want als je wiel niet draait, dan stuurt hij geen signaal uit
Ik zou alvast eens nakijken door gewoon eens aan het wiel te draaien waar uw speed sensor op is gemonteerd en na een paar omwentelingen zou je snelheid moeten zien. Is dit niet zo -> GPS!
Ik heb ook geen idee of ik de FIT-bestanden o.i.d. kan uitlezen om te bepalen welke bron (gps/sensor) gebruikt wordt, of dat dit vast in te stellen is.
In het FIT bestand zie ik geen speedsensor als device, ik zie al mijn sensors HR, Quarq, cadans, Radar, SRAM AXS, maar speedsensor wordt er niet in vermeld. Ik gebruik hiervoor deze website:
https://www.fitfileviewer.com/
Ik ben er 99,99% zeker van dat bij de timetamps de waarde van de snelheidssensor wordt opgeslagen, want indoor heb je geen GPS signaal en toch wordt de snelheid gewoon opgeslagen in het FIT bestand.