Het grote sporthorloge met GPS topic.

Pagina: 1 ... 337 338 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Apollyon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16-08 12:23
Hathi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 18:00:
En ook dat kan gewoon icm Garmin Pay. Als je je pinpas blokkeert dan werkt de Garmin Pay “kopie” van die pinpas ook niet meer.
Ik snap het nu beter. Garmin Pay is geen echte kopie maar als het ware gekoppeld aan de fysieke bankpas. Als de fysieke bankpas geblokkeerd wordt dan werkt de gekoppelde Garmin Pay ook niet meer.
Bij sommige banken kun je bij verlies (tijdelijk) alleen het contactloos betalen uitschakelen. Dan blijft de pinpas gewoon werken en kun je nog wel betalen en inloggen bij je bank maar werkt de gekoppelde Garmin Pay horloge niet meer om te betalen.

Disclaimer: bovenstaande auteur lijdt aan dyslexie

• Apollyon
JaVaWa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:19:
Als je betaalt met je pinpas moet je je pincode invoeren op een apparaat waarvan jij niet zeker weet dat je pincode doorgestuurd wordt naar onverlaten. Nu hoef je bij draadloos betalen niet altijd je pincode in te vullen, maar wel af en toe en/of wanneer je een groter bedrag moet pinnen.
Met Garmin Pay vul jij je pincode bij voorkeur in op een moment dat niemand kan meekijken. De code blijft geldig zolang je het horloge om hebt (is gekoppeld aan de HR sensor)
Ik snap het. Dank je voor de uitleg!

• Apollyon
Hathi schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:20:
Nee, je pinpas heeft toch ook geen internetverbinding nodig?
Als ik het goed snap heb je voor (tijdelijk) blokkeren wel internet nodig. In de Garmin Connect app kun je kiezen voor: Portemonnee buiten werking stellen of Portemonnee verwijderen. Beide opties updaten iets in de Garmin Pay service maar daarvoor moet je telefoon wel een internetverbinding hebben. Als er geen internet is dan kun je dus beter met je bank bellen om de pas direct te laten blokkeren.

• Apollyon
JaVaWa schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 21:20:
[...]

Bij het betalen heb je telefoon en internetverbinding niet nodig.
Ik snap dat er geen internetverbinding nodig is om te kunnen betalen. Sorry voor de verwarring. ik bedoelde dat er internet nodig is voor de Garmin Connect app optie om de kaart in Garmin Pay te blokkeren.

• Apollyon
Gonadan schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 22:35:
In theorie klopt het, maar toch kom je incidenteel in een situatie waar het contactloze niet lekker werkt. Met een pas kan je hem dan nog invoeren, met een horloge ben je de sjaak.
Denk bijvoorbeeld aan een parkeerautomaat of zelfbediening tankstation.

Het gebeurt echter zo weinig dat ik me daar geen zorgen om maak. Gewone betaalautomaten werken feilloos.
Een zelfbediening tankstation snap ik wel. Die reserveren een bedrag voor je mag tanken. Een parkeerautomaat is een Garmin Pay use-case die ik wel zou willen gebruiken. Jammer als dat niet kan.

• Apollyon
kepler schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 07:32:
Ik heb laatst een sporttest gedaan, en Garmin zat er echt flink naast... Dus zou daar niet teveel op vertrouwen.
Gebriuk je de hartslagmeting in het horloge of een borstband? Maakt dat nog verschil denk je?

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:46
kepler schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 10:27:
[...]

Als je echt op zones/hartslag wil trainen dan is er grote kans dat de zones die Garmin bepaalt niet goed genoeg zijn. Ik weet het niet meer precies, maar Garmin zat er volgens mij ruim 10 slagen naast in vergelijking met mijn sporttest. Dat is behoorlijk veel voor als je echt op hartslag wil trainen.

Het kan natuurlijk zo zijn dat het bij andere mensen wel goed uitkomt. Er zijn ook wat testjes die je zelf kan doen om te bepalen of het een beetje klopt.

En als je gewoon lekker wil lopen kan je het idd prima indicatief gebruiken, zolang je maar beseft dat het in principe maar een (educated) guess is natuurlijk.
Hoor wel vaker dat een HR strap het best is... op de borst. Je lijkt veel van alle metrics af te weten. Enig idee of er een goede 101 is wat betreft running/Garmin metrics?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Apollyon schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:17:
[...]

Ik snap dat er geen internetverbinding nodig is om te kunnen betalen. Sorry voor de verwarring. ik bedoelde dat er internet nodig is voor de Garmin Connect app optie om de kaart in Garmin Pay te blokkeren.
Nee dan bel je je bank en laat je die je pas blokkeren net zoals je met je fysieke pas zou doen. Het is gewoon een virtuele kopie van hetzelfde.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Apollyon schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:20:
[...]

Een zelfbediening tankstation snap ik wel. Die reserveren een bedrag voor je mag tanken. Een parkeerautomaat is een Garmin Pay use-case die ik wel zou willen gebruiken. Jammer als dat niet kan.
Het kan wel, maar bij dergelijke automaten is het contactloze deel nog wel eens stuk. Ook voor de fysieke pas zou contactloos dan niet werken maar een fysieke pas kan je dan vaak nog insteken als alternatief. Een horloge niet.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:56
Gonadan schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 13:52:
[...]

Nee dan bel je je bank en laat je die je pas blokkeren net zoals je met je fysieke pas zou doen. Het is gewoon een virtuele kopie van hetzelfde.
Zelf blokkeren via de app van je bank is nog sneller

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Net na 13 jaar afscheid genomen van m’n Garmin Oregon. Gebruikte m al een tijdje niet meer omdat ik genoeg heb aan m’n Fenix 8.

Had de Oregon m’n kinderen meegegeven op hun kanotocht in Zweden. Ze hadden m niet nodig, maar goed ook, ik pak m net aan, druk de aan uit knop in , vloep weg… hele rubber vergaan, mag na 13 jaar, haha….

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:46
Apollyon schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:23:
[...]

Gebriuk je de hartslagmeting in het horloge of een borstband? Maakt dat nog verschil denk je?
Ja dat schijnt wel verschil uit te kunnen maken. En dan vooral als je (korte) doet, want dan is je horloge wat trager.

Bij de sporttest liep mijn horloge wel 1 op 1 met de borstband van de test.

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:46
FbdJ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 12:40:
[...]

Hoor wel vaker dat een HR strap het best is... op de borst. Je lijkt veel van alle metrics af te weten. Enig idee of er een goede 101 is wat betreft running/Garmin metrics?
Eerlijk gezegd doe ik het meeste op ervaring. Heb veel online gelezen en weinig boeken gelezen, behalve Uphill Athlete.

Kom anders eens buurten in het hardloop topic, mensen met meer kennis die je kunnen helpen daar!

kepler in "Hardlopen - deel 9"

• FbdJ
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11:46
kepler schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:17:
[...]

Eerlijk gezegd doe ik het meeste op ervaring. Heb veel online gelezen en weinig boeken gelezen, behalve Uphill Athlete.

Kom anders eens buurten in het hardloop topic, mensen met meer kennis die je kunnen helpen daar!

kepler in "Hardlopen - deel 9"
Ha! Ik zat in mijn hoofd toen ik mijn vorige bericht schreef: zou tof zijn als er een hardloop topic is, neeh te sportief dacht ik 🤣. Dankjewel 😇

• Spuugvuur
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:22
FbdJ schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 18:23:
[...]

Ha! Ik zat in mijn hoofd toen ik mijn vorige bericht schreef: zou tof zijn als er een hardloop topic is, neeh te sportief dacht ik 🤣. Dankjewel 😇
Nee hoor, iedereen is welkom in het Hardlopen topic. Eerlijk gezegd echt een leuke groep mensen daar met allerlei niveaus, startend en ervaren, gefocust op lange afstand (100km+) of juist marathons etc. Trailhardlopers en weglopers (pun intended, we lopen allemaal weg van onze problemen :+ ), er is van alles wel wat daar :D

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:41
Maf gedoe weer... op mijn fenix7 wilde ik de 2026.11 maps updaten. Ik heb nodig, benelux, DLD en Noorwegen. Omdat Garmin in al hun wijsheid Noorwegen bij Oost Europa heeft geplaatst, had ik dus west, centraal én oost nodig. Maar kennelijk past het niet meer bij een upgrade?? (Ik heb nog gechecked of er spotify lijsten gesynced stonden maar nee) Dus nu maar een notificatie in mijn agenda dat ik voor vakantie niet vergeet om Noorwegen bij te plaatsen. (aanpassen kan alleen via garmin express, niet OTA)

Gekke is ook dat mijn Garmin Edge 530 een update kreeg, en dan is het gewoon heel europa en dan past het schijnbaar wel? Zijn die topoactive kaarten voor een edge zoveel minder gedetailleerd of zo?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Hathi
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18-08 22:01
Heb je de glas versie of de sapphire versie van de Fenix 7? Als ik me niet vergis had de versie zonder sapphire minder opslagruimte, 16GB i.p.v. 32GB. Heel EU van de 2026.11 topoactive is al zo’n 14GB.

• JaVaWa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:17
De Garmin Edge 530 heeft ook maar 16 GB, en de kaart is in principe gelijk. Die bestaat echter wel uit meerdere delen: de drie regio's (10,3 GB), het hoogtemodel (1,3 GB) en het bestand dat alleen voor het zoeken van een adres wordt gebruikt (2,1 GB).
Kun je bij de 530 zoeken op adres? Volgens de handleiding niet, dus is dat laatste bestand overbodig.

Mijn GPS-collectie

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:15
In de "Ondertussen in de kosmos" podcast (wetenschaps podcast v/d Volkskrant) nu een leuke aflevering over het tracken van gezondheidsdata via wearables en hoe zinnig / nauwkeurig dat is (spoiler: niet }> ).

• ron322
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 11:52
Begrijp het nu goed dat je handmatig je maps up-to-date moet houden via Express? (fenix)
edit:
en hoe zie je wat de huidige versie is vs nieuwst beschikbare versie?

[ Voor 33% gewijzigd door ron322 op 19-08-2026 11:17 ]

JaVaWa schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 11:06:
De Garmin Edge 530 heeft ook maar 16 GB, en de kaart is in principe gelijk. Die bestaat echter wel uit meerdere delen: de drie regio's (10,3 GB), het hoogtemodel (1,3 GB) en het bestand dat alleen voor het zoeken van een adres wordt gebruikt (2,1 GB).
Kun je bij de 530 zoeken op adres? Volgens de handleiding niet, dus is dat laatste bestand overbodig.
Weet niet, maar kan me voorstellen dat voor fietsen (edge) er minder wegen geschikt/nodig zijn dan voor hardlopen/wandelen... Dus idd minder gedetailleerd en data?
ron322 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:14:
Begrijp het nu goed dat je handmatig je maps up-to-date moet houden via Express? (fenix)
edit:
en hoe zie je wat de huidige versie is vs nieuwst beschikbare versie?
Kan volgens mij ook wel via wifi maar duurt dan retelang, ik doe het idd ook gewoon maar via garmin express. En tenzij express geen nieuwe versie aangeeft IS de huidige versie de nieuwste voor zover ik weet...

[ Voor 31% gewijzigd door m0ridin op 19-08-2026 12:47 ]

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:15
Apollyon schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 20:43:
[...]

Heeft halibren van het elektronische kompas jou geholpen? Ik heb de kaart vast op het noorden gezet. De kaart flipt dan niet en het horloge hoeft de kaart niet continu opnieuw te renderen. Herberekenen van de route werkt bij mij wel als ik naar een waypoint navigeer.
[...]
Heeft even geduurd maar eindelijk kunnen proberen. Nee, maakt niet veel uit.

Daarna zelfde testje gedaan om vanaf midden park terug naar beginpunt te navigeren en te vergelijken met Apple en Google maps.

Valt op dat Google maps ook wat meer flipt dan Apple maps, die laatste houdt het beeld wat rustiger. Beide zijn het eens over de kortste route terug (klopt ook).

Misschien doe ik wel wat fout, wat de Garmin geeft echt rare routes of ik snap het niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5vdf61BoyFmw8ayWvCqUwcSQyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yONRa3Cp8m4k8EaCr9r4zubG.jpg?f=fotoalbum_largeHier loop ik via een lang breed pad richting uitgang park. Garmin geeft al de hele tijd aan dat ik om moet draaien, de andere kant in moet en dan over 622m links (toch?) De resterende afstand loopt wel af als ik stug door loop. Wat die ETA moet zijn begrijp ik ook niet. 1min27? No way! 1u27? Ja als ik de Garmin aanwijzigingen volg misschien 😄. Horloge staat op “koers boven” overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9dz1raZrWsYq7zuF3jJs0lrw_8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qBXfrEJu84dYJSBUvszHUxFE.png?f=fotoalbum_large Dit is de echte situatie: ik ben bijna het park uit en moet links en dan rechts.

En over gedetailleerde kaarten gesproken: Apple Maps wist nog een geheim paadje met hek de parkeerplaats op 😄. Dat heb ik nog niet op andere maps gezien, ook niet op Openstreetmaps.

• nietorigineel
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Stiggy schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:13:
[...]

Wat die ETA moet zijn begrijp ik ook niet. 1min27? No way! 1u27? Ja als ik de Garmin aanwijzigingen volg misschien 😄. Horloge staat op “koers boven” overigens.
ETA = estimated time of arrival, dus de klok tijd als je aankomt. Hoe lang het dan nog duurt hangt af van hoe laat je deze foto nam.
Pagina: 1 ... 337 338 Laatste