PSA: geen idee of het hier ooit al gemeld is, maar ik was vandaag mijn C schijf aan het scannen op grote bestanden, blijkbaar laat Garmin de Map update gewoon vrolijk staan nadat die klaar is met het updaten van de Garmin unit. Ik had dus een map staan van 9.8GB ($:/ProgramData/Garmin/CoreService/Downloads/Map)
ja inderdaad, bij mij ook 9,8GB. Is ook alweer van april, dus heb niet het idee dat ie het ooit nog uit zichzelf gaat verwijderen.Ircghost schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:55:
PSA: geen idee of het hier ooit al gemeld is, maar ik was vandaag mijn C schijf aan het scannen op grote bestanden, blijkbaar laat Garmin de Map update gewoon vrolijk staan nadat die klaar is met het updaten van de Garmin unit. Ik had dus een map staan van 9.8GB ($:/ProgramData/Garmin/CoreService/Downloads/Map)
Ik denk dat ik hier in het goede topic zit, maar ik heb wat struggles met mijn Polar H10 hartslagband.
Ik zie op mijn Wahoo-unit dat hij een ant+ signaal uitzend. Nu ging ik vanochtend een FTP-test doen op Zwift, maar een Bluetooth hartslag signaal wordt niet ontvangen door mn MacBook, terwijl ik op mijn Wahoo wel een hartslag waarde zie
(ant+)
Ik heb dit ook even gecheckt met mijn Polar Vantage M sporthorloge, maar die kan ook niet meer koppelen met de hartslagband...
Heeft iemand tips, of is dit het einde van alweer een Polar product bij mij..??
Ik zie op mijn Wahoo-unit dat hij een ant+ signaal uitzend. Nu ging ik vanochtend een FTP-test doen op Zwift, maar een Bluetooth hartslag signaal wordt niet ontvangen door mn MacBook, terwijl ik op mijn Wahoo wel een hartslag waarde zie

Ik heb dit ook even gecheckt met mijn Polar Vantage M sporthorloge, maar die kan ook niet meer koppelen met de hartslagband...
@DetailingBySmotske
Via de ‘Polar Beat’ app alles goed ingesteld?Smotske schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:48:
Ik denk dat ik hier in het goede topic zit, maar ik heb wat struggles met mijn Polar H10 hartslagband.
Ik zie op mijn Wahoo-unit dat hij een ant+ signaal uitzend. Nu ging ik vanochtend een FTP-test doen op Zwift, maar een Bluetooth hartslag signaal wordt niet ontvangen door mn MacBook, terwijl ik op mijn Wahoo wel een hartslag waarde zie(ant+)
Laatst met mijn vertrouwde Fenix 6 en Edge 530 tegelijkertijd gereden.
De Edge wijkt behoorlijk af! Zo tijdens de rit niet te merken. Na opslaan is de gemiddelde snelheid van de Edge zo'n 3km/h lager dan de Fenix 6.....
Zou toch niet moeten kunnen? GPS is toch overal identiek imho. En tegelijkertijd gestopt en gestart, in elk geval niet zó veel verschil dat er op een rit van 75km zo'n groot verschil zit?
Doe ik iets fout?
De Edge wijkt behoorlijk af! Zo tijdens de rit niet te merken. Na opslaan is de gemiddelde snelheid van de Edge zo'n 3km/h lager dan de Fenix 6.....
Zou toch niet moeten kunnen? GPS is toch overal identiek imho. En tegelijkertijd gestopt en gestart, in elk geval niet zó veel verschil dat er op een rit van 75km zo'n groot verschil zit?
Doe ik iets fout?
Nou, polar beat opnieuw geïnstalleerd, en na het opnieuw toevoegen van de H10, doet hij het bij alles weer! Zwift, horloge etc.Piet Krediet schreef op maandag 12 juli 2021 @ 15:52:
[...]
Via de ‘Polar Beat’ app alles goed ingesteld?
Bedankt! snelle fixxes, daar houden we van.
@DetailingBySmotske
Wat is het verschil in afstand?Ramon 73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:10:
Doe ik iets fout?
Er is een strava plugin for the Galaxy watch - link heb ik ook een tijd gebruikt (nu een fenix icm met een Wahoo Bolt) - werkt best goed.Oxigeon schreef op zondag 11 juli 2021 @ 08:33:
[...]
Heb hier ook nog een Galaxy Watch. Misschien dat ik daar ook nog het een en ander mee kan bijhouden. Maar dat heb ik eigenlijk nooit gedaan haha.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Of de Fenix wijkt af natuurlijk. Nee zonder gein, staat op één van beide toevallig auto-pause (onder een bepaalde snelheid) aan? Dat kan ook een verschil verklaren namelijk.Ramon 73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 16:10:
Doe ik iets fout?
Niet noemenswaardig, 100-200meter denk ik. Heb de opgeslagen log van de Edge weggegooid en daarom kan ik niet meer terugkijken.
Dat zou wel eens goed kunnen kloppen! Fenix staat op auto pause zodra gestopt. Edge weet ik zo niet, even opzoeken.Luuk741 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:06:
[...]
Of de Fenix wijkt af natuurlijk. Nee zonder gein, staat op één van beide toevallig auto-pause (onder een bepaalde snelheid) aan? Dat kan ook een verschil verklaren namelijk.
Edit: auto pause stond uit op de Edge. Nu ook op zodra gestopt ingesteld.
[ Voor 47% gewijzigd door Ramon 73 op 12-07-2021 17:39 ]
dan moet het toch in autopauze (of iets dergelijks) zitten.. als de afstand gelijk is, dan moet de tijd afwijken om op een ander gemiddelde uit te komen.Ramon 73 schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:31:
[...]
Niet noemenswaardig, 100-200meter denk ik. Heb de opgeslagen log van de Edge weggegooid en daarom kan ik niet meer terugkijken.
Het is pas een GPS fout al de afstand serieus afwijkt (bv door slechte ontvangst of afwijking in meetpunten doordat de ene elke seconde meet en de ander op zuinig staat en soms elke 3 seconde meet etc). Als de afstand nagenoeg gelijk is, is de GPS bij beide betrouwbaar
[ Voor 25% gewijzigd door Prulleman op 12-07-2021 17:36 ]
Ik gebruik een Magene, maar idee is hetzelfde. Ik weet inmiddels zeker dat mijn Garmin te laag kalibreert.C00KW4US schreef op maandag 12 juli 2021 @ 12:58:
Iemand hier die een Wahoo speedsensor gebruikt? Bij het handmatig instellen van de bandomtrek, heb ik standaard een te grote afwijking, 3 / 5 km vergeleken met iemand die het via gps doet. Ik kies dan de juiste bandenmaat in de wahoo app, deze zijn voorgedefineerd.
Als ik deze sensor op "auto" zet, dan lijken de snelheden en afstanden wel te kloppen. Even op basis van de calculatie in Strava bij het maken van een route.
Heb begrepen dat bandenmaat en daadwerkelijke afstand bij één omwenteling nogal kan verschillen tussen bandenmerken en types. Hoe gaan jullie hier mee om?
Onlangs een groepsrit met 6 man, ik was de enige met een lagere afstand én de enige met een speedsensor.
Ik heb een vast avondrondje, volgens de routebouwer 32,4; volgens gps op 100 meter nauwkeurig ook die afstand. (met telefoon, horloge en edge vastgesteld) Rij op op speedsensor, dan is het rondje ineens 31,8.
Tot slot; de vastgestelde wielmaat is veel lager dan de tabeltjes op internet.
Ik zie geen gekke afwijkingen in de FIT file verder, dus de sensor geeft wel netjes data door.
Wat ik nu dus heb gedaan: op mijn vaste rondje heb ik de te lage afstand gedeeld door de automatisch vastgestelde wielmaat. Dat geeft het aantal omwentelingen.
Vervolgens met Strava de afstand laten corrigeren (dan pakt ie GPS ipv speeddata). Die afstand (die dus wel klopt), weer delen door het aantal omwentelingen.
De uitkomst gecheckt met de tabellen of het juist is (meestal net ietsje eronder) en die fixed ingesteld.
De verreden routes kloppen nu ineens wél met de route afstanden.
Heb dit nu met mijn eigen wielsetjes gedaan en op de fiets van mijn vrouw. Ik had eerst al eens de streepjesmethode gebruikt, maar dat gaf veel meer afwijking, ik denk omdat je dan niet op de fiets zit.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Nu is het een tijd geleden dat ik op mijn Elemnt Bolt de kaarten heb geupdate, maar ik loop daar toch even flink mee te klooien. Het lijkt er op dat de Wifi verbinding verre van stabiel is. Enkele kaarten heb ik kunnen bijwerken, maar heb er nog een paar staan die ik had willen doen, maar dat gaat gewoon niet.
Heb de Elemnt Wifi opnieuw geconfigureerd, router herstart en dergelijke, maar het wifi icoontje (op de Bolt) verdwijnt om de haverklap. Heb eigenlijk nooit connectieproblemen gehad. Nu weet ik ook niet zeker of hij routes synct via wifi, of via Bluetooth op mijn telefoon, dat is een beetje ondoorzichtig. Gisteren was er een nieuwe firmware update, of het daar nou door komt...
Heb de Elemnt Wifi opnieuw geconfigureerd, router herstart en dergelijke, maar het wifi icoontje (op de Bolt) verdwijnt om de haverklap. Heb eigenlijk nooit connectieproblemen gehad. Nu weet ik ook niet zeker of hij routes synct via wifi, of via Bluetooth op mijn telefoon, dat is een beetje ondoorzichtig. Gisteren was er een nieuwe firmware update, of het daar nou door komt...
Dit soort updates gaan via WiFi.BreadFan schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:17:
Nu is het een tijd geleden dat ik op mijn Elemnt Bolt de kaarten heb geupdate, maar ik loop daar toch even flink mee te klooien. Het lijkt er op dat de Wifi verbinding verre van stabiel is. Enkele kaarten heb ik kunnen bijwerken, maar heb er nog een paar staan die ik had willen doen, maar dat gaat gewoon niet.
Let er wel op dat je genoeg ruimte nodig hebt op je Bolt om de kaarten te kunnen binnenhalen. Als je interne geheugen vol is, dan faalt de installatie zonder al te veel ruchtbaarheid.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
1,8GB, lijkt me voldoende. Dat de kaartupdates via Wifi gaan weet ik.
Nu bijv. Zwitserland, 83 MB. Ik zie de blauwe progressbar voor tweederde gevuld, zie het wifiicoontje op de Bolt verdwijnen en het is weer klaar.
De shit is ook, een update die mislukt, betekent meteen dat de kaart van de Bolt af is
Ik was Nederland en mijn vakantiebestemming al kwijt. Nu zijn die beiden al wel gelukt inmiddels, maar het is een eindeloos gebeuren zo.
Nu bijv. Zwitserland, 83 MB. Ik zie de blauwe progressbar voor tweederde gevuld, zie het wifiicoontje op de Bolt verdwijnen en het is weer klaar.
De shit is ook, een update die mislukt, betekent meteen dat de kaart van de Bolt af is

[ Voor 73% gewijzigd door BreadFan op 13-07-2021 11:28 ]
Bij de Edge kun je in zo'n geval nog uitwijken naar de laptop/pc en het via een usb-kabel doen. Kan dat bij de Bolt niet?
And if you don't expect too much from me, you might not be let down.
Bij Garmin:
Kaart updates gaan altijd via express op de pc...
Alleen firmware zonder kaarten gaat via device zelf
Was al aan het zoeken , heb nog een oude imac uit 2008 waarmee ik mijn Auto navigatie update , eens kijken of het ook met mijn 1030 gaat lukken .Prulleman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:59:
Bij Garmin:
Normaal gebruik een Chromebook .......
volgens mij -kan- je ook altijd nog je garmin als usb drive aansluiten en zonder software gewoon de juiste files op de juiste plek zetten, of dit nu een firmware of een kaarten zijn. De instructies zullen wellicht per device anders zijn.buildid2010 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:41:
[...]
Was al aan het zoeken , heb nog een oude imac uit 2008 waarmee ik mijn Auto navigatie update , eens kijken of het ook met mijn 1030 gaat lukken .
Normaal gebruik een Chromebook .......
Persoonlijk vind ik dit wel een voordeel, zowel Garmin connect als de Wahoo servers hebben er in het verleden wel uitgelegen. Als je dan je rit toch op Strava wilt krijgen, dan kan je je garmin gewoon aansluiten en de .fit files uit de activity map kopieren en uploaden naar strava
Het normale proces is uiteraard een stuk praktischer, maar het is toch wel fijn dat je een soort achterdeurtje hebt.
Ook dit soort grapjes vind ik wel geinig dat het gewoon kan:
https://www.dcrainmaker.c...isplay-number-garmin.html

(een artikel uit 2013, maar met een edge 530 werkt het ook gewoon)
Ik gebruik een Garmin speed sensor. De wielomtrek wordt automatisch berekend.Mistraller schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:49:
[...]
Ik gebruik een Magene, maar idee is hetzelfde. Ik weet inmiddels zeker dat mijn Garmin te laag kalibreert.
Onlangs een groepsrit met 6 man, ik was de enige met een lagere afstand én de enige met een speedsensor.
Ik heb een vast avondrondje, volgens de routebouwer 32,4; volgens gps op 100 meter nauwkeurig ook die afstand. (met telefoon, horloge en edge vastgesteld) Rij op op speedsensor, dan is het rondje ineens 31,8.
Tot slot; de vastgestelde wielmaat is veel lager dan de tabeltjes op internet.
Ik zie geen gekke afwijkingen in de FIT file verder, dus de sensor geeft wel netjes data door.
Wat ik nu dus heb gedaan: op mijn vaste rondje heb ik de te lage afstand gedeeld door de automatisch vastgestelde wielmaat. Dat geeft het aantal omwentelingen.
Vervolgens met Strava de afstand laten corrigeren (dan pakt ie GPS ipv speeddata). Die afstand (die dus wel klopt), weer delen door het aantal omwentelingen.
De uitkomst gecheckt met de tabellen of het juist is (meestal net ietsje eronder) en die fixed ingesteld.
De verreden routes kloppen nu ineens wél met de route afstanden.
Heb dit nu met mijn eigen wielsetjes gedaan en op de fiets van mijn vrouw. Ik had eerst al eens de streepjesmethode gebruikt, maar dat gaf veel meer afwijking, ik denk omdat je dan niet op de fiets zit.
Als ik mijn laatste rit van 158,53 km laat corrigeren door Strava kom ik uit op 158,45 km. Verwaarloosbaar dus. Bijzonder dat het bij jou zo afwijkt.
Ondertussen al wat ritjes achter de rug en wow, dit is wel de beste aankoop geweest van de laatste jarenStancke schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:27:
Ik dacht even mijn LBS te steunen en mij daar een Garmin Varia RTL515 aan te schaffen. Dat heeft mij eventjes 226€ gekost alstublieft![]()
![]()
![]()
27€ boven de retailprijs en ongeveer 50€ duurder dan online te vinden.
Dat zal ook de laatste keer geweest zijn dat ik bij een LBS koop
Twee vraagjes:
- Krijg je op je Garmin GPS te zien als de batterij bijna leeg is?
- Kan ik via m'n Garmin de flash veranderen van modus?
Volgens onderstaande screenshots uit een YT filmpje wel, maar dat krijg ik dus niet te zien op m'n Garmin Edge 830... (Zat misschien in eerdere softwareversies?)
:strip_exif()/f/image/Mu9jC9ZyOotGWXrBWlvbEd7Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9lx6ievfjH9XnTMXvO7CIZ5m.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een widget toevoegen aan 1 van je vensters, dan kun je de battery status ook zien.Stancke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:37:
[...]
Ondertussen al wat ritjes achter de rug en wow, dit is wel de beste aankoop geweest van de laatste jarenVoel mij veel meer op m'n gemak tijdens een rit, moet niet de hele tijd achter mij kijken (ik ben een angsthaas voor achterliggend verkeer), had ik al eerder moeten kopen. M'n fietsmaat verklaarde mij gek om "een stom lampje van 200€ te kopen", maar heeft er ondertussen al de meerwaarde in gezien.
Twee vraagjes:
- Krijg je op je Garmin GPS te zien als de batterij bijna leeg is?
- Kan ik via m'n Garmin de flash veranderen van modus?
Volgens onderstaande screenshots uit een YT filmpje wel, maar dat krijg ik dus niet te zien op m'n Garmin Edge 830... (Zat misschien in eerdere softwareversies?)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zie YouTube: Garmin Varia ANT+ Radar Battery Level Indicator // Garmin Edge Tip
Voor je 2e, dat ligt eraan wat je wilt. In de zomer heb ik mijn lamp uitgeschakeld dus gebruik ik alleen de radar. In garmin licht uitschakelen en dan op je rtl515 knopje inhouden tot die paars word. Dat lampje is in de zomer/overdag geen meerwaarde. En dan gaat hij ook nog eens lekker lang mee.
Ik heb sinds kort ook de RTL-515 en wat is dat ontzettend fijn. Heb inderdaad ook meteen die 2 widgets uit de video toegevoegd. Lekker makkelijk de lamp aan/uit zetten zonder gedoe (radar blijft wel werken), gaat dan toch zo'n 18 uren mee zonder lamp aan (in mijn geval dan)rolandos582 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 00:31:
[...]
Even een widget toevoegen aan 1 van je vensters, dan kun je de battery status ook zien.
Zie YouTube: Garmin Varia ANT+ Radar Battery Level Indicator // Garmin Edge Tip
Voor je 2e, dat ligt eraan wat je wilt. In de zomer heb ik mijn lamp uitgeschakeld dus gebruik ik alleen de radar. In garmin licht uitschakelen en dan op je rtl515 knopje inhouden tot die paars word. Dat lampje is in de zomer/overdag geen meerwaarde. En dan gaat hij ook nog eens lekker lang mee.
Het is dat ik geen dubbele Thumbs-up kan geven.Prulleman schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:06:
[...]
volgens mij -kan- je ook altijd nog je garmin als usb drive aansluiten en zonder software gewoon de juiste files op de juiste plek zetten, of dit nu een firmware of een kaarten zijn. De instructies zullen wellicht per device anders zijn.
Persoonlijk vind ik dit wel een voordeel, zowel Garmin connect als de Wahoo servers hebben er in het verleden wel uitgelegen. Als je dan je rit toch op Strava wilt krijgen, dan kan je je garmin gewoon aansluiten en de .fit files uit de activity map kopieren en uploaden naar strava![]()
Het normale proces is uiteraard een stuk praktischer, maar het is toch wel fijn dat je een soort achterdeurtje hebt.
Ook dit soort grapjes vind ik wel geinig dat het gewoon kan:
https://www.dcrainmaker.c...isplay-number-garmin.html
[Afbeelding]
(een artikel uit 2013, maar met een edge 530 werkt het ook gewoon)
Maar dit soort tips/trucs vind ik altijd geniaal.
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Precies, hij gaat eeuwen mee. In de zomer in volle daglicht heeft zo'n lampje niet echt nut imo. Behalve dat het echt je batterij leeg trekt. Dus lekker uit, voor de avonden wel handig. Dus je kan makkelijk aan/uit zetten. En je weet ook hoeveel er nog in zit.scraemus schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:12:
[...]
Ik heb sinds kort ook de RTL-515 en wat is dat ontzettend fijn. Heb inderdaad ook meteen die 2 widgets uit de video toegevoegd. Lekker makkelijk de lamp aan/uit zetten zonder gedoe (radar blijft wel werken), gaat dan toch zo'n 18 uren mee zonder lamp aan (in mijn geval dan)
Ik gebruik 's zomers altijd de daglichtfunctie van de RTL515, bij laagstaande zon ben je dan toch wat beter zichtbaar. Heb inmiddels al meerdere malen een compliment, van een motorrijder en zelfs automobilist, gekregen over dat ze mij vroegtijdig zien. Dan maar een wat eerder opladenrolandos582 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Precies, hij gaat eeuwen mee. In de zomer in volle daglicht heeft zo'n lampje niet echt nut imo. Behalve dat het echt je batterij leeg trekt. Dus lekker uit, voor de avonden wel handig. Dus je kan makkelijk aan/uit zetten. En je weet ook hoeveel er nog in zit.
Dat automobilisten u van ver zien rijden en dat wieltjeszuigers verblind wordenrolandos582 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:32:
[...]
Precies, hij gaat eeuwen mee. In de zomer in volle daglicht heeft zo'n lampje niet echt nut imo.
Heb ik @Prulleman een extra thumb gegeven in uw plaats ;-)magic_nl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:51:
[...]
Het is dat ik geen dubbele Thumbs-up kan geven.
Maar dit soort tips/trucs vind ik altijd geniaal.
Was er van overtuigd dat ik dit had gedaan maar blijkbaar niet op de Edge 830, op mijn oude Edge 800 staat mooi mijn naam en telefoonnummer vermeld

Ik heb hetzelfde, op mijn Oregon 450 staat het netjes vermeld maar op mijn Edge nog nietRigolleM schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:54:
[...]
Heb ik @Prulleman een extra thumb gegeven in uw plaats ;-)
Was er van overtuigd dat ik dit had gedaan maar blijkbaar niet op de Edge 830, op mijn oude Edge 800 staat mooi mijn naam en telefoonnummer vermeld
Vooral dat laatsteRigolleM schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:52:
[...]
Dat automobilisten u van ver zien rijden en dat wieltjeszuigers verblind worden
Probleem is alleen dat in Nederland officieel knipperende lampen verboden zijn (ook overdag). Nu wordt er volgens mij niet echt op gecontroleerd maar als oom agent een slechte dag heeft kun je er een dikke boete voor krijgen (zelfde als rijden zonder verlichting op de fiets)...ohno_nl schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 11:49:
[...]
Ik gebruik 's zomers altijd de daglichtfunctie van de RTL515, bij laagstaande zon ben je dan toch wat beter zichtbaar. Heb inmiddels al meerdere malen een compliment, van een motorrijder en zelfs automobilist, gekregen over dat ze mij vroegtijdig zien. Dan maar een wat eerder opladen
Hoe kom je daar bij? Volgens mij is een knipperend achterlicht niet goed genoeg als je verlichting moet voeren, maar dat het verboden is? Hoe zit dat dan met richtingaanwijzers op auto's?scraemus schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:48:
[...]
Probleem is alleen dat in Nederland officieel knipperende lampen verboden zijn (ook overdag). Nu wordt er volgens mij niet echt op gecontroleerd maar als oom agent een slechte dag heeft kun je er een dikke boete voor krijgen (zelfde als rijden zonder verlichting op de fiets)...
Dat zijn richtingaanwijzers, geen verlichtingborft schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:50:
[...]
Hoe kom je daar bij? Volgens mij is een knipperend achterlicht niet goed genoeg als je verlichting moet voeren, maar dat het verboden is? Hoe zit dat dan met richtingaanwijzers op auto's?
https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
Regels voor losse lampjes op een fiets
Gebruikt u losse lampjes op de fiets? Dan gelden andere regels:
wit of geel licht voor;
rood licht achter;
de lampjes moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen;
de lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen;
de lampjes mogen niet knipperen;
u mag de losse lampjes vastmaken aan uw kleding of op uw tas;
u mag de lampjes vastmaken op uw bovenlichaam (alleen rug en borst). U mag dus geen lampjes op uw hoofd, armen of benen vastmaken;
u mag geen extra verlichting gebruiken zoals spaakverlichting of meer dan 1 koplamp op een tweewieler.
[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 14-07-2021 12:58 ]
Right, maar overdag hoef je geen verlichting te voeren (ik snap dat het in het donker niet mag knipperen). Zie niet in hoe knipperende lichtjes dan niet mogen eigenlijk.That said, volgens mij voldoen onze racefietsen verder nagenoeg op geen enkel punt wat betreft verlichting en reflectoren.418O2 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:52:
[...]
Dat zijn richtingaanwijzers, geen verlichting
https://www.rijksoverheid...en-reflectie-op-een-fiets
[...]
Volgens mij is het niet zo relevant of het donker is of niet, het mag niet knipperen.borft schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:00:
[...]
Right, maar overdag hoef je geen verlichting te voeren (ik snap dat het in het donker niet mag knipperen). Zie niet in hoe knipperende lichtjes dan niet mogen eigenlijk.That said, volgens mij voldoen onze racefietsen verder nagenoeg op geen enkel punt wat betreft verlichting en reflectoren.
Nu denk ik dat het praktisch gezien weinig uitmaakt en de politie allang blij is als je verlichting voert over het algemeen
Tja, dan maar een beetje burgerlijke ongehoorzaamheid en de regels een beetje oprekken, daar zijn we immers Nederlanders voorscraemus schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:48:
[...]
Probleem is alleen dat in Nederland officieel knipperende lampen verboden zijn (ook overdag). Nu wordt er volgens mij niet echt op gecontroleerd maar als oom agent een slechte dag heeft kun je er een dikke boete voor krijgen (zelfde als rijden zonder verlichting op de fiets)...

Nee dat doet oom agent écht niet.scraemus schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 12:48:
[...]
Grote bekende Nederlandse fietsmerken leveren fietsen die formeel ook niet de lampjes hebben zoals de wet voorschrijft. Ik heb nog nooit een terugroep actie hierop gezien, wat je wel zou verwachten als de wetgever echt zou handhaven.
Enkele voorbeelden: De knipperende leds die Batavus sinds jaar en dag inbouwt in de trappers van kinderfietsen; de dubbele koplamp op een Gazelle, de vele, vele fietsen met een reflector en achterlicht in 1 unit...
Oom agent is superblij als je je een beetje zichtbaar maakt, stopt voor rood en je f*cking telefoon in je zak houdt...
---------------
Knipperlichten geldt voor alle fietsen; ook voor kinderfietsen, vouwfietsen, koersfietsen en mountainbikes.418O2 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 13:59:
[...]
die hebben weer aparte regels voor racefietsen
Inmiddels heb ik een maandje Strava Premium op proef, en heb ik de verschillende segmenten "aangevinkt" op Strava. Ik heb hier in de buurt een rondje gedaan om te testen en de meeste (niet alleSherlock schreef op dinsdag 6 juli 2021 @ 15:02:
[...]
Die waypoint is nog wel een idee ja, bedankt! Sticker of papiertje had ik ook aan gedacht, maar dan vind ik de oplossing op de Garmin mooier![]()
De Koppenberg is direct de eerste klim na de start (in Oudenaarde) dus die zal ik wel kunnen onthouden![]()
[...]
Dat moet zeker kunnen, echter ben ik één van de weinige fietsers die nog geen Strava Premium account heeft...
Op de Garmin fora kom ik er best wat berichten over tegen, maar die zijn een jaar of 2 oud. Inmiddels zijn we een paar firmware versies verder... De route is overigens niet in Strava gemaakt, dat schijnt ook nog uit te maken lees ik.
Voor ClimbPro moet een beklimming minimaal een score van 3500 halen.Sherlock schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 09:38:
[...]
Inmiddels heb ik een maandje Strava Premium op proef, en heb ik de verschillende segmenten "aangevinkt" op Strava. Ik heb hier in de buurt een rondje gedaan om te testen en de meeste (niet alle) segmenten werden netjes getoond. Nu vraag ik me af; hoe zit dat met ClimbPro & Strava segments? Zeker bij de iets langere beklimmingen heb ik liever ClimbPro dan Strava, maar het zou ook jammer zijn als je 3 meter voor het einde van het segment gaat staan wachten op de rest van de groep. (Nu vermoed ik dat de meesten op mij zullen moeten wachten, maar ik heb wel hoop dat ik niet als laatste boven kom
)
Op de Garmin fora kom ik er best wat berichten over tegen, maar die zijn een jaar of 2 oud. Inmiddels zijn we een paar firmware versies verder... De route is overigens niet in Strava gemaakt, dat schijnt ook nog uit te maken lees ik.
1000m beklimming aan 4% stijging = 4000 = ClimbPro wordt actief
3000m beklimming aan 1% stijging = 3000 = ClimbPro wordt niet actief
Althans, zo had ik het eens gelezen enige tijd geleden.
Er zijn nog een paar vereisten:Stancke schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 21:45:
[...]
Voor ClimbPro moet een beklimming minimaal een score van 3500 halen.
1000m beklimming aan 4% stijging = 4000 = ClimbPro wordt actief
3000m beklimming aan 1% stijging = 3000 = ClimbPro wordt niet actief
Althans, zo had ik het eens gelezen enige tijd geleden.
- moet minstens 500m zijn (dus 450m aan 10% is nogo)
- moet een gemiddelde 3% stijging hebben (dus 2000m aan 2,5% is ook nogo)
Hier vind je de correcte gegevens omtrent ClimbPro.
Ah, dan wordt het nog maar de vraag of die heuvels in Vlaanderen daaraan voldoen. Dan is het sowieso wel handig om de Strava segmenten te zien
Sinds gister een garmin 530, vanochtend geprobeerd de kaarten te updaten via Garmin Express. Kom tot ongeveer 50% van de update, daarna geeft die een synchronisatiefout aan. Hij geeft nu wel aan dat die verbonden is, maar updaten gaat niet meer. Zegt wel dat de update klaar staat.
Is er een manier om kaartenupdate zonder Garmin Express uit te voeren?
Update: aanhouder wint, net nog eens geprobeerd en nu zonder problemen!
Is er een manier om kaartenupdate zonder Garmin Express uit te voeren?
Update: aanhouder wint, net nog eens geprobeerd en nu zonder problemen!
[ Voor 9% gewijzigd door Fikkie007 op 16-07-2021 10:51 ]
Den eerste voldoet zekers: 600m en 11%, maar je gaat geen ClimbPro nodig hebben om te zien wanneer het steil wordt, hopelijk ligt het droog en kan je al fietsend naar boven rijdenSherlock schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:21:
Ah, dan wordt het nog maar de vraag of die heuvels in Vlaanderen daaraan voldoen. Dan is het sowieso wel handig om de Strava segmenten te zien
Rijden jullie de RvV als parcours?
[ Voor 3% gewijzigd door RigolleM op 16-07-2021 09:31 ]
Ja, ik dacht eerst dat we de rode route gingen doen, maar het is de ronde die de dames laatst gereden hebben. Dus met de Koppenberg en de Paterberg. Die routes zijn wel gedeeltelijk hetzelfde, maar niet overal.RigolleM schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:29:
[...]
Den eerste voldoet zekers: 600m en 11%, maar je gaat geen ClimbPro nodig hebben om te zien wanneer het steil wordt, hopelijk ligt het droog en kan je al fietsend naar boven rijdenIk ben er zondag nog gepasseerd, en er stond veel volk aan de voet van de beklimming... Ik liet deze links liggen (letterlijk dan)
Rijden jullie de RvV als parcours?
Deze gaan we rijden: https://climbfinder.com/nl/routes/ronde-van-vlaanderen
In mijn regio (West-Vlaanderen) heeft ClimbPro nog nooit moeten starten op m'n Garmin 😅Sherlock schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 09:21:
Zeer herkenbare route, wordt vaak in die volgorde gereden, jammer dat ze de Molenberg er niet bijnemen, maar dan ga je eerder naar 140km, dus snap wel dat ze die richting niet uitgaan.Sherlock schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 10:13:
[...]
Ja, ik dacht eerst dat we de rode route gingen doen, maar het is de ronde die de dames laatst gereden hebben. Dus met de Koppenberg en de Paterberg. Die routes zijn wel gedeeltelijk hetzelfde, maar niet overal.
Deze gaan we rijden: https://climbfinder.com/nl/routes/ronde-van-vlaanderen
Iemand enig idee of de karoo2 werkt met zowel tp workouts als een gpx route?
24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??
Ik gebruik met mijn K2 geen Training Peaks, maar zou wel moeten werken.
GPX routes werken prima. Die kun je (o.a.) importeren via het dashboard. Sinds ik de K2 heb gebruik ik meestal de route builder van Hammerhead. Simpele tool om vlot een route in elkaar te zetten, wordt automatisch gesynct.
GPX routes werken prima. Die kun je (o.a.) importeren via het dashboard. Sinds ik de K2 heb gebruik ik meestal de route builder van Hammerhead. Simpele tool om vlot een route in elkaar te zetten, wordt automatisch gesynct.
Weet iemand misschien of het kopen van de Garmin sensorset mijn 'probleem' gaat oplossen?
Ik rij nu een paar maanden enthousiast met de Garmin 130 plus. Tijdens mijn forens ritjes pak ik twee tunnels mee in Rotterdam en hij logt die gemaakte kilometers niet. Op het kaartje in zowel Garmin Connect als Strava loopt de gefietste lijn overigens wel keurig door in de tunnelstukken (Beneluxtunnel en Maastunnel).
Heb hiervoor jaren met alleen mijn telefoon + Strava gereden en die logde de tunnel kilometers wel.
Of zou het misschien toch een instelling op de Garmin kunnen zijn?
Ik rij nu een paar maanden enthousiast met de Garmin 130 plus. Tijdens mijn forens ritjes pak ik twee tunnels mee in Rotterdam en hij logt die gemaakte kilometers niet. Op het kaartje in zowel Garmin Connect als Strava loopt de gefietste lijn overigens wel keurig door in de tunnelstukken (Beneluxtunnel en Maastunnel).
Heb hiervoor jaren met alleen mijn telefoon + Strava gereden en die logde de tunnel kilometers wel.
[ Voor 9% gewijzigd door Franciscus7000 op 17-07-2021 19:22 ]
Elke willekeurige speed sensor is ok. Je hebt geen set nodig en ook niet die van Garmin. Met een speed sensor worden los van je GPS eenvoudig je wiel omwentelingen omgezet in afstandFranciscus7000 schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 19:21:
Weet iemand misschien of het kopen van de Garmin sensorset mijn 'probleem' gaat oplossen?
Duidelijk verhaal, thnx!Prulleman schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 22:21:
[...]
Elke willekeurige speed sensor is ok. Je hebt geen set nodig en ook niet die van Garmin. Met een speed sensor worden los van je GPS eenvoudig je wiel omwentelingen omgezet in afstand
Ik kom er helaas op een jammerlijke manier te laat achter dat mijn Garmin Edge Explore geen powermeters ondersteunt. Zodoende ben ik mij een beetje aan het orienteren of ik mijn Explore kan inwisselen voor een ander model. Voor nu kom ik uit op de Wahoo Bolt V2, echter is dit wel weer een hogere prijs terwijl de functionaliteiten m.i. niet echt beter worden. Is dit een logische overstap of zijn er ook goedkopere modellen beschikbaar met functionaliteit vergelijkaar met de explore?
Eigenlijk gebruiuk ik de Garmin momenteel enkel voor stats display, een navigatiefunctie zou er dus ook niet in hoeven zitten..
Eigenlijk gebruiuk ik de Garmin momenteel enkel voor stats display, een navigatiefunctie zou er dus ook niet in hoeven zitten..
de edge 130(plus) ondersteund wel power meters, maar geen navigatie (je kan wel een GPX track volgen, maar zonder kaarten, enkel een lijntje op je scherm). Dat is volgens mij de goedkoopste oplossing als je bij de gerenommeerde merken wilt blijven.Hoiz schreef op maandag 19 juli 2021 @ 20:39:
Ik kom er helaas op een jammerlijke manier te laat achter dat mijn Garmin Edge Explore geen powermeters ondersteunt. Zodoende ben ik mij een beetje aan het orienteren of ik mijn Explore kan inwisselen voor een ander model. Voor nu kom ik uit op de Wahoo Bolt V2, echter is dit wel weer een hogere prijs terwijl de functionaliteiten m.i. niet echt beter worden. Is dit een logische overstap of zijn er ook goedkopere modellen beschikbaar met functionaliteit vergelijkaar met de explore?
Er zijn zelfs genoeg pro's doe met een 130 rijden als ze minimalistisch op pad willen gaan
Bijvoorbeeld:Prulleman schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:49:
[...]
Er zijn zelfs genoeg pro's doe met een 130 rijden als ze minimalistisch op pad willen gaan

Diverse mensen gebruiken Magene sensors hier. Het valt me tegenwoordig op, dat mijn Edge alle gekoppelde sensors ook meteen ziet als ik de Edge aanziet. Er staat me iets bij dat ik eerder echt even mijn wiel/crank moest draaien om de sensor wakker te schudden.
Ik heb ook het gevoel dat de batterijtjes sneller leeglopen daardoor. Het is niet dat ik ze per ongeluk aantik, ook als ik in de buurt van de garage kom gaat de edge al koppelen. (Vooral merkbaar nu ik 2 wielsets heb, dan wil de Edge steeds wisselen van speedsensor, want ik heb in elk voorwiel een eigen sensor ivm wielmaat)
Nu heb ik natuurlijk zowel voor de Magene als de Garmin al firmware updates gehad; maar iemand die dit herkent?
Ik heb ook het gevoel dat de batterijtjes sneller leeglopen daardoor. Het is niet dat ik ze per ongeluk aantik, ook als ik in de buurt van de garage kom gaat de edge al koppelen. (Vooral merkbaar nu ik 2 wielsets heb, dan wil de Edge steeds wisselen van speedsensor, want ik heb in elk voorwiel een eigen sensor ivm wielmaat)
Nu heb ik natuurlijk zowel voor de Magene als de Garmin al firmware updates gehad; maar iemand die dit herkent?
[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 20-07-2021 12:14 ]
---------------
@Mistraller Ja, dit heb ik ook. Mijn Magene Cadence sensor lijkt altijd "aan" te staan. Zonder de crank vandaag bewogen te hebben kan ik de sensor detecteren met mijn Karoo 2 en de Magene app op mijn telefoon.
Batterij verbruik lijkt in de praktijk mee te vallen bij mij. Denk dat ik de batterij 2x per jaar vervang, bij zo'n 6.000 fietskilometers per jaar.
Batterij verbruik lijkt in de praktijk mee te vallen bij mij. Denk dat ik de batterij 2x per jaar vervang, bij zo'n 6.000 fietskilometers per jaar.
[ Voor 6% gewijzigd door chielmi op 20-07-2021 12:52 ]
Op het moment gebruik ik Osmand voor route-logging, eenvoudige route-planning vooraf en analyse achteraf. Dat werkt zeer goed. De navigatiemogelijkheden gebruik ik niet vaak, dus mijn telefoon zit vaak in mijn rugtas.
Graag zou ik naast de route-logging van Osmand nog wat health gegevens verzamelen, denk aan hartslag, cadans en snelheid. Daarvoor zijn er ANT+/BTLE sensoren beschikbaar die aan mijn telefoon worden gekoppeld.
Kan iemand een eenvoudige Android app aanraden die deze gegevens kan loggen? Wat mij betreft is een eenvoudige GPS/BTLE/ANT+ daemon meer dan voldoende voor mijn toepassing. Ik ben op zoek naar eenvoud, dus een tekstbestand logger is uitstekend.
Graag zou ik naast de route-logging van Osmand nog wat health gegevens verzamelen, denk aan hartslag, cadans en snelheid. Daarvoor zijn er ANT+/BTLE sensoren beschikbaar die aan mijn telefoon worden gekoppeld.
Kan iemand een eenvoudige Android app aanraden die deze gegevens kan loggen? Wat mij betreft is een eenvoudige GPS/BTLE/ANT+ daemon meer dan voldoende voor mijn toepassing. Ik ben op zoek naar eenvoud, dus een tekstbestand logger is uitstekend.
[ Voor 7% gewijzigd door Oyster op 21-07-2021 13:18 ]
Vraag met betrekking tot hoe de verschillende app/apparaten aan hun verbrandde calorieën komen. Ik heb op mijn fiets een 4iiii power meter zitten en een Wahoo Bolt fiets computer. Sinds kort heb ik ook een Garmin Vivoactive 4 fitness horloge. Mijn powermeter heb ik via de ANT+ Power Meter app ook gekoppeld aan mijn Vivoactive 4.
Vanochtend heb ik een Z2 rondje van 2u30m gedaan met een gemiddeld vermogen van 189W. Deze heb ik zowel via de Wahoo Bolt als de Viviactive opgenomen maar er komen nogal verschillende calorieën cijfers uit.
De Bolt zegt dat ik ongeveer 1700cal heb verbruikt. Als ik de rit in Garmin connect bekijk dan geeft deze aan dat het 1340cal is. Komt dit doordat Garmin Connect de power data negeer en afgaat op hartslag? De Vivoactive ondersteund officieel geen power meters namelijk.
Dan nog een Garmin Connect vraagje. Waarom geeft deze bij de rit informatie aan dat 1340cal heb verbrand, maar als ik naar de "calorieën bij/af" pagina ga, dan staat daar 1145. Vermoedelijk iets te maken met dat bij de één, ook je standaard 100cal per uur verbruik in rust zit en bij de ander niet?
Vanochtend heb ik een Z2 rondje van 2u30m gedaan met een gemiddeld vermogen van 189W. Deze heb ik zowel via de Wahoo Bolt als de Viviactive opgenomen maar er komen nogal verschillende calorieën cijfers uit.
De Bolt zegt dat ik ongeveer 1700cal heb verbruikt. Als ik de rit in Garmin connect bekijk dan geeft deze aan dat het 1340cal is. Komt dit doordat Garmin Connect de power data negeer en afgaat op hartslag? De Vivoactive ondersteund officieel geen power meters namelijk.
Dan nog een Garmin Connect vraagje. Waarom geeft deze bij de rit informatie aan dat 1340cal heb verbrand, maar als ik naar de "calorieën bij/af" pagina ga, dan staat daar 1145. Vermoedelijk iets te maken met dat bij de één, ook je standaard 100cal per uur verbruik in rust zit en bij de ander niet?
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
In dit geval heeft de Garmin gelijk:
150 minuten à 189W levert 1340 kCal.
Overigens érg vreemd dat je Bolt dit dan niet óók aangeeft.
[edit]
Whoops, ik zie dit ik mijn W->Kcal excel-filetje tijdelijk aangepast had en niet meer teruggezet.
Mijn formule klopte niet, die van @Prulleman hieronder wel!
150 minuten à 189W levert 1340 kCal.
Overigens érg vreemd dat je Bolt dit dan niet óók aangeeft.
[edit]
Whoops, ik zie dit ik mijn W->Kcal excel-filetje tijdelijk aangepast had en niet meer teruggezet.
Mijn formule klopte niet, die van @Prulleman hieronder wel!
[ Voor 68% gewijzigd door Smultie op 21-07-2021 13:51 ]
Toen ik de bolt nog gebruikte negeerde die powerdata voor calorie berekening en ging vrolijk schatting doen op basis hartslag.
Grappig dat ze die bug ruim 2 jaar later nogsteeds niet opgelost hebben. (heb daar toen ticket voor aangemaakt)
Grappig dat ze die bug ruim 2 jaar later nogsteeds niet opgelost hebben. (heb daar toen ticket voor aangemaakt)
@Phydomir hmm, ik weet niet hoor, maar volgens mij is het 1700
berekening is vrij simpel (voorbeeld van hier: https://gearandgrit.com/c...-calories-burned-cycling/) :
205 Watts * 1.5 hours * 3.6 = 1,107 kcal
dus in jou geval 189 * 2,5 * 3,6 = 1700
ik geloof trainerroad hier ook wel in, een enigzins vergelijkbare rit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yjm4U3JDxQ2K4KFgpmsKY1U3.png?f=user_large)
als ik die door reken:
196*1,25,3,6 = 882
klopt tot op de cal, (en ongeveer de helft qua tijd van jou rit en ook de helft qua cal)
ik zeg de bolt is goed en de garmin doet het zonder power op HR
berekening is vrij simpel (voorbeeld van hier: https://gearandgrit.com/c...-calories-burned-cycling/) :
205 Watts * 1.5 hours * 3.6 = 1,107 kcal
dus in jou geval 189 * 2,5 * 3,6 = 1700
ik geloof trainerroad hier ook wel in, een enigzins vergelijkbare rit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Yjm4U3JDxQ2K4KFgpmsKY1U3.png?f=user_large)
als ik die door reken:
196*1,25,3,6 = 882
klopt tot op de cal, (en ongeveer de helft qua tijd van jou rit en ook de helft qua cal)
ik zeg de bolt is goed en de garmin doet het zonder power op HR
[ Voor 6% gewijzigd door Prulleman op 21-07-2021 13:45 ]
Nog even in mijn mail history teruggekeken, heb het in augustus 2018 gemeld :
Een van de redenen dat ik nu weer een Garmin heb.
I noticed that since 1 month the calories on strava are incorrect.
way to low numbers
I'm using a powermeter, so this info should be correct.
I contact strava support and they responded with the following article :
https://support.strava.co...17097-Calorie-Calculation
As of July 2018, Strava shows Calories as they were provided to us from upload partners. If not value is sent, or you record with the Strava mobile app, we use our own calculations.
So I looked in the wahoo app and see the calories are an estimated based on my hearthrate.
Can you please fix this and sent the calories based on the powerdata ?
Or give an option to remove this information from the info sent to strava so strava will calculate the correct calories.
Hi Stephen,Thank you for contacting Wahoo Fitness. Calories are calculated using an algorithm based on age, heart rate and weight. The algorithm Wahoo Fitness uses is: calorieBurnRate = abs(((0.6309 * newHeartrate) + (0.09036 * weightInPounds) + (0.2017 * userAge) - 55.0969) / 4.184 In terms of the calorie calculations there are a few points to keep in mind, as well. Calorie calculations are an estimate. As you may be aware, there are a number of different calories burned calculations and each will provide different numbers. We use the formula that we feel to be most accurate based on the most commonly available data. Strava and other programs may utilize a different algorithm to create their own estimation, but this too is also an estimation. As all calorie calculations are estimates, it is hard to say which is more accurate. It is best to take all measurements and use your best judgement when determining which you feel to be most accurate.With that being said, thank you for the feedback. We are always looking to improve our products and experience, and I will pass this along to our developers for potential inclusion on a future update. Please stay tuned! We greatly value and appreciate the feedback of our users as we strive to create an experience that can be enjoyed by all.Thank you, Brad
Wel tekenend voor Wahoo dat ze er vervolgens niets mee doen.Hi Stephen,Your request has been sent to our developers, and they will look to implement this at the earliest convenience. We apologize for any inconvenience.Thank you,Brad
Behalve dat de Bolt het dus goed lijkt te hebben, @DDX
De Wahoo app. Hoef je volgens mij niet perse een account voor te maken.Oyster schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:16:
Op het moment gebruik ik Osmand voor route-logging, eenvoudige route-planning vooraf en analyse achteraf. Dat werkt zeer goed. De navigatiemogelijkheden gebruik ik niet vaak, dus mijn telefoon zit vaak in mijn rugtas.
Voor logging vind ik OsmAnd veel te groot en zwaar, die gebruik ik zelf vooral voor navigatie doeleinden.
Je wilt wel alle data in één keer recorden. Je kunt geen meetwaardes zomaar in 1 file proppen omdat de timestamps van de metingen niet overeen komen. Dus met Wahoo gewoon de sensors koppelen, en GPS data laten opslaan in een GPX / FIT en dan ben je er.
---------------
Na wat verder zoeken er achter gekomen dat dit inderdaad het geval is. Ik kan de data wel bekijken maar Garmin Connect doet er verder niets mee. Opzich geen probleem want ik kan nog steeds gewoon mijn Bolt fit file importeren. Maar dat is weer een extra stap, ook mis ik dan een stukje hartslag data over de dag omdat hij de gegevens van de Vivoactive niet kan combineren met de data uit de fit file.Phydomir schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:17:
Als ik de rit in Garmin connect bekijk dan geeft deze aan dat het 1340cal is. Komt dit doordat Garmin Connect de power data negeer en afgaat op hartslag? De Vivoactive ondersteund officieel geen power meters namelijk.
Oplossing is simpel. Een 530 of 830 ipv de Bolt. Maar alleen voor een stukje gemak, is dit uitgeven me nu net iets te veel.
iRacing | Sim Gear: SimXperience AccuForce, Heusinkveld Pro, Custom 80/20 rig, Sparco R100 Sky
Ik heb als vervanging van mijn 530 die ik ben kwijtgeraakt bij mijn ongeluk een 530 gekocht, in de bundel met de varia, inc kortingscode 375 euro. Zat met een half oog te kijken naar een 830, maar door die bundel scheelde dat 170 euro, daar koop ik liever een paar schoenen voor
Niet dat ik nou zo'n Wahoo fan ben maar het is niet alsof Garmin dingen zo snel oppaktDDX schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:48:
Nog even in mijn mail history teruggekeken, heb het in augustus 2018 gemeld :
[...]
[...]
[...]
Wel tekenend voor Wahoo dat ze er vervolgens niets mee doen.
On that note misschien dat jij dit weet, kun je bij de huidige Garmin modellen nu al de kleur van het pijltje/route aanpassen als je een route navigeert?
Daar liep ik steeds tegen aan (iig tot de 1030 , daarna niet meer gekeken) dat ik de kleur van de pijl en de actieve route niet kan onderscheiden van de kleur die hoofdwegen hebben
Geen idee of dat inmiddels kan.sapphire schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 16:22:
[...]
Niet dat ik nou zo'n Wahoo fan ben maar het is niet alsof Garmin dingen zo snel oppakt
On that note misschien dat jij dit weet, kun je bij de huidige Garmin modellen nu al de kleur van het pijltje/route aanpassen als je een route navigeert?
Je kan het wel doen als je een route op always active zet iig. (maar dan heb je geen meldingen van afslagen ed)
Maar sinds een maandje of 2 krijg je nu net zoals bij wahoo ook pijltjes op het lijntje te zien.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 21-07-2021 16:28 ]
Ik heb zojuist even de Wahoo app gedownload en zo te zien is dit precies wat ik zoek. Aankomend weekend ga ik op een route even testen met gekoppelde sensoren. Bedankt voor je tip, heel fijn!Mistraller schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 13:55:
[...]
De Wahoo app. Hoef je volgens mij niet perse een account voor te maken.
Voor logging vind ik OsmAnd veel te groot en zwaar, die gebruik ik zelf vooral voor navigatie doeleinden.
Je wilt wel alle data in één keer recorden. Je kunt geen meetwaardes zomaar in 1 file proppen omdat de timestamps van de metingen niet overeen komen. Dus met Wahoo gewoon de sensors koppelen, en GPS data laten opslaan in een GPX / FIT en dan ben je er.
Moest je nog op zoek zijn naar Garmin Varia, op amazon.es is hij nu in de aanbieding voor 150 € (en wat verzendingskosten)
In those days spirits were brave, the stakes were high, men were REAL men, women were REAL women, and small furry creatures from Alpha Centauri were REAL small furry creatures from Alpha Centauri.
Zaphod in The Hitchhikers Guide To The Galaxy
Er zijn terug updates voor de Garmin Edge x(x)30-reeks namelijk versie x.20.
Edit: na installatie update v8.20 moest ik terug mijn Edge 830 instellen via Garmin Connect
Edit2: ik zie het al, ik ben terug naar v8.10 ipv v8.20. Ik draaide v8.13... vanavond nog eens poging ondernemen voor v8.20.. geen updates beschikbaar momenteel!
Edit: na installatie update v8.20 moest ik terug mijn Edge 830 instellen via Garmin Connect

Edit2: ik zie het al, ik ben terug naar v8.10 ipv v8.20. Ik draaide v8.13... vanavond nog eens poging ondernemen voor v8.20.. geen updates beschikbaar momenteel!

[ Voor 71% gewijzigd door RigolleM op 23-07-2021 12:42 ]
8.20 wordt gefaseerd uitgerold
Firmware version 8.20 for the Edge 830 is now available. This update can be downloaded through Garmin Express or Garmin Connect Mobile.
This is at 20% Rollout as of 11:15am CST.
Changes made from 8.10 to 8.20:
Fixed issues with unlocking and using Trailforks maps
Fixed issue with Fazua BLE Scanning
Fixed issue with viewing incidents on the map
Fixed crashes with third party maps
https://forums.garmin.com...ersion-8-20-now-available
Vraagje; zijn er voor snelheids/cadanssensoren van Magene en Garmin ook firmware updates? Of betreft dit andere types sensoren?Mistraller schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 12:12:
Diverse mensen gebruiken Magene sensors hier. Het valt me tegenwoordig op, dat mijn Edge alle gekoppelde sensors ook meteen ziet als ik de Edge aanziet. Er staat me iets bij dat ik eerder echt even mijn wiel/crank moest draaien om de sensor wakker te schudden.
Garmin sensoren hebben, sporadisch, ook firmware updates. Dat loopt dan via bijvoorbeeld je Edge. Als je in je Edge naar je sensoren gaat kan je controleren of er een update is (als je Edge via WiFi is verbonden).Sherlock schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Vraagje; zijn er voor snelheids/cadanssensoren van Magene en Garmin ook firmware updates? Of betreft dit andere types sensoren?
Van Magene heb ik geen idee.
Voor Magene is er (iig voor iOS) een app (https://apps.apple.com/us/app/magene-utility/id1526095281)Sherlock schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Vraagje; zijn er voor snelheids/cadanssensoren van Magene en Garmin ook firmware updates? Of betreft dit andere types sensoren?
Zo ook voor de cycplus sensoren die ik gebruik (https://apps.apple.com/ae/app/cycplus/id1550574455)
En de CooSpo HRM band heeft ook een app (https://apps.apple.com/nl/app/otamaster/id1502938053)
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ja zeg, voor Magene is er ook een Android app: https://play.google.com/s...neutility.com&hl=nl&gl=US
Weer wat geleerd vandaag, nu kan het weekend beginnen
Weer wat geleerd vandaag, nu kan het weekend beginnen
En nu wel 8.20 kunnen installeren, zitten blijkbaar al aan 50%
Ik heb nu twee keer een Magene firmware voorbij zien komen in de afgelopen 2 jaar. Daarna kon de garmin ook het batterij level zienSherlock schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 15:48:
[...]
Enige nadeel: Als de magene reboot vanwege de firmware, schakelt ie dus ook van speed naar cadans of omgekeerd. Dus je moet dan weer even de batterij loshalen om weer in de juiste stand te komen. Dat zouden ze nog mogen fixen in de app of firmware....
[ Voor 3% gewijzigd door Mistraller op 23-07-2021 21:27 ]
---------------
Met de strava code is ie op dit moment bij Futurumshop ook 165 euro. Voor die 7-10 euro voordeliger zou ik 'm dan toch liever in Nederland halen denk ik.-Klimaks- schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 07:18:
Moest je nog op zoek zijn naar Garmin Varia, op amazon.es is hij nu in de aanbieding voor 150 € (en wat verzendingskosten)
Zit er iets in waar je op zit te wachten? Het leek mij geen spannende update. Niet als toen de pijltjes op de route erbij kwam. Dat was een mooie update.RigolleM schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 20:58:
[...]
En nu wel 8.20 kunnen installeren, zitten blijkbaar al aan 50%
Neen, niks speciaals, het meeste zat al in de beta x.13... sensor uitval heb ik nu al een paar ritjes geen last meer van, is vanzelf opgelost...La1974 schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:06:
[...]
Zit er iets in waar je op zit te wachten? Het leek mij geen spannende update. Niet als toen de pijltjes op de route erbij kwam. Dat was een mooie update.
Ik heb nu een aantal ritjes gereden en vind het fietsen op de racefiets echt heel leuk. Heb een ritje met mijn broer gefietst en die heeft een wahoo bolt v1. Heb nu een sigma first versie ding wat alleen snelheid en afstand aangeeft.
Nu was ik op marktplaats aan het kijken naar een wahoo bolt of een edge 530. Qua prijs kun je ze net zo goed nieuw kopen want die dingen zakken in waarde vrijwel niks.
Nu heb ik verder wat reviews van beide apparaten bekeken en daar kwam het volgende uit.... heb reviews van d'r v2 bekeken.
- De 530 schijnt meer opties te hebben (welke geen idee)
- De Wahoo is tov de 530 veel gebruiksvriendelijker. Al is het misschien tegenwoordig ook op de edge al veel met de smartphone app in te stellen.
Wat betreft computers en elektronica ben ik geen uilskuiken dus hier zie ik niet direct in waarom ik voor een wahoo zou moeten gaan... of is de edge echt achterlijk slecht in de gebruikservaring
- in reviews hebben ze het erover dat de prijs van de edge veel hoger zou liggen dan de wahoo. Dit is nu tegenwoordig niet meer het geval daar de edge een stukje goedkoper is (ongeveer 30 euro)
- batterijduur is ongeveer hetzelfde en wordt beide opgeladen met een usb kabel.
Nu vraag ik me eigenlijk af. Welke kan ik nu het beste kiezen. De edge 530 of de wahoo bolt V2.
Mijn eerste voorkeur ging uit naar de wahoo (voordat ik me had ingelezen op de 530) de functies lijken allemaal hetzelfde te zijn (of mis ik iets significant?
Mijn voorkeur nu gaat denk ik uit naar de edge. Omdat deze volgens mij wat meer opties heeft. Wat zou hier verstandig aan zijn volgens jullie?
Daarbij komt ook nog eens kijken dat ongeveer 80% van mijn strava genoten een edge in hun bezit hebben. Hier moet toch een reden voor zijn. Of is dit voornamelijk de naam "Garmin"
Nu was ik op marktplaats aan het kijken naar een wahoo bolt of een edge 530. Qua prijs kun je ze net zo goed nieuw kopen want die dingen zakken in waarde vrijwel niks.
Nu heb ik verder wat reviews van beide apparaten bekeken en daar kwam het volgende uit.... heb reviews van d'r v2 bekeken.
- De 530 schijnt meer opties te hebben (welke geen idee)
- De Wahoo is tov de 530 veel gebruiksvriendelijker. Al is het misschien tegenwoordig ook op de edge al veel met de smartphone app in te stellen.
Wat betreft computers en elektronica ben ik geen uilskuiken dus hier zie ik niet direct in waarom ik voor een wahoo zou moeten gaan... of is de edge echt achterlijk slecht in de gebruikservaring
- in reviews hebben ze het erover dat de prijs van de edge veel hoger zou liggen dan de wahoo. Dit is nu tegenwoordig niet meer het geval daar de edge een stukje goedkoper is (ongeveer 30 euro)
- batterijduur is ongeveer hetzelfde en wordt beide opgeladen met een usb kabel.
Nu vraag ik me eigenlijk af. Welke kan ik nu het beste kiezen. De edge 530 of de wahoo bolt V2.
Mijn eerste voorkeur ging uit naar de wahoo (voordat ik me had ingelezen op de 530) de functies lijken allemaal hetzelfde te zijn (of mis ik iets significant?
Mijn voorkeur nu gaat denk ik uit naar de edge. Omdat deze volgens mij wat meer opties heeft. Wat zou hier verstandig aan zijn volgens jullie?
Daarbij komt ook nog eens kijken dat ongeveer 80% van mijn strava genoten een edge in hun bezit hebben. Hier moet toch een reden voor zijn. Of is dit voornamelijk de naam "Garmin"
[ Voor 5% gewijzigd door Oxigeon op 24-07-2021 23:02 ]
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Hier nog altijd wel problemen, maar volgens mij is het met de 8.2 niet echt verbeterd helaas.RigolleM schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 15:34:
[...]
Neen, niks speciaals, het meeste zat al in de beta x.13... sensor uitval heb ik nu al een paar ritjes geen last meer van, is vanzelf opgelost...
---------------
Garmin is natuurlijk en grote naam met veel gebruikers. Dat was voor mij qua community support (bijv. dit forum), compatibiliteit (met strava/runkeeper etc.) e.d. wel de reden om een Garmin hardloophorloge te halen. Dan zit je in het Garmin-ecosysteem en is de drempel laag om als fietscomputer ook een Garmin te halen.Oxigeon schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 22:59:
[...]
Het stond voor mij iig al wel vast dat ik een Garmin fietscomputer zou nemen. Heb toen ook de 530 overwogen, maar uiteindelijk de Explore genomen, omdat die zeer gunstig geprijsd was in een aanbieding (scheelde bijna 100 euro met een 530, ik wat toch wel een serieus verschil vind) en ook nog eens touch screen heeft. En ik wist van te voren dat die Explore wat langzamer is dan de 530, maar tot nu toe heb ik daar geen grote hinder van ondervonden. En als jij dan zegt dat je een beginnende wielrenner bent zou je de Explore evt. ook nog kunnen overwegen. Ik gebruik hem vnl. om routes te rijden en dat gaat prima. Heb ook nog wat sensoren (snelheid en cadans), maar dat is voor mij meer voor de fun dat ik daarop train.
Weet iemand wat er is met de levering van de Wahoo Bolt v2? Hij is voor zover ik kan zien nergens te krijgen en voorraadstatus onbekend?
Meh
Ben ik trouwens nou helemaal blind of kan ik niet een route vanuit connect.garmin.com syncen naar mijn garmin 830 over de wifi of bluetooth?
Als ik een route markeer in de Strava app in Connect IQ komt deze route mooi te staan in mijn lijstje op de 830, maar wat ik ook lijk te doen, ik krijg geen wireless sync vanuit Garmin.com naar mijn device. Ik heb toch geen wireless device gekocht om alsnog een kabel te moeten gebruiken om routes (basis functionaliteit!) te syncen.
Als ik een route markeer in de Strava app in Connect IQ komt deze route mooi te staan in mijn lijstje op de 830, maar wat ik ook lijk te doen, ik krijg geen wireless sync vanuit Garmin.com naar mijn device. Ik heb toch geen wireless device gekocht om alsnog een kabel te moeten gebruiken om routes (basis functionaliteit!) te syncen.
Ik denk dat je de Strava Routes app bedoeld.Ircghost schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:15:
Ben ik trouwens nou helemaal blind of kan ik niet een route vanuit connect.garmin.com syncen naar mijn garmin 830 over de wifi of bluetooth?
Volgens https://apps.garmin.com/n...4b-41fa-9a13-32a1f7931335 wordt die niet meer ondersteund en kun je op https://support.strava.com/hc/en-us/articles/115000919304 de nieuwe instructies vinden.
Als ik het goed begrijp komen ze dan na een sync (al dan niet draadloos) terecht bij Koersen.
[ Voor 5% gewijzigd door magic_nl op 26-07-2021 14:31 ]
Systeemspecificaties
vanuit connect web:Ircghost schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:15:
:fill(white):strip_exif()/f/image/HdSE5vCYQbx1TseMqAXfT7wE.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/h1g7FWHu0pqXYN96VzmV4Rdd.png?f=user_large)
en dan even wachten of tegenwoordig heb je een sync now knop in het status overzicht op je edge
:fill(white):strip_exif()/f/image/WjJYiGRZQRsfLorfp9Q4Mkr7.png?f=user_large)
en als je geen desktop browser hebt, kan je ook in connect op je mobiel een "course" de optie verzend naar toestel kiezen. Werkt hetzelfde, maar de sync zal wellicht sneller starten omdat je dan een directe BT verbinding hebt, maar misschien dat het zonder actie net zo snel gaat. Als je edge uitstaat als je wilt versturen, dan zal ie tijdens de startup alle nieuwe info binnenhengelen,
dus genoeg draadloze opties
Deze was zaterdag gewoon te bestellen op de wahoo site (wordt dan verzonden vanuit nederland). Uiteindelijk zelf toch voor de Garmin 530 gekozendano_nl schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:01:
Weet iemand wat er is met de levering van de Wahoo Bolt v2? Hij is voor zover ik kan zien nergens te krijgen en voorraadstatus onbekend?
PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal
Aiii net te laat dus haha, wat maakt dat je voor de Garmin bent gegaan?Oxigeon schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:39:
[...]
Deze was zaterdag gewoon te bestellen op de wahoo site (wordt dan verzonden vanuit nederland). Uiteindelijk zelf toch voor de Garmin 530 gekozen
Meh
Mensen hier die na de laatste firmware update op de eerste bolt ook slechte gps ontvangst merken?
Snelheid gaat alle kanten op. Kaart locatie zit ook enorm "off track"
Ik kan geen manier vinden om een roll back uit te voeren.
Ik heb het ook een keer gehad; volkomen onlogisch in open terrein. Als de gps onder de bomen in een dicht bos even wegvalt dan snap ik dat wel, maar dit lag niet voor de hand. En daarnaast merk ik dat de hoogtemeters bijna nooit meer kloppen (bij thuiskomst staat mijn huis ineens 30meter hoger, dat soort grappen). Dat was na de laatste update inderdaad, maar of dat echt de oorzaak is weet ik niet.Eoghlear schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:13:
Mensen hier die na de laatste firmware update op de eerste bolt ook slechte gps ontvangst merken?
Dat zou ik dus ook verwachten, maar dat werkt helaas niet bij mij vanuit de browser als ik klik op send to device! Vandaar dat ik hier de vraag stelPrulleman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:57:
[...]
vanuit connect web:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
en dan even wachten of tegenwoordig heb je een sync now knop in het status overzicht op je edge
[Afbeelding]
en als je geen desktop browser hebt, kan je ook in connect op je mobiel een "course" de optie verzend naar toestel kiezen. Werkt hetzelfde, maar de sync zal wellicht sneller starten omdat je dan een directe BT verbinding hebt, maar misschien dat het zonder actie net zo snel gaat. Als je edge uitstaat als je wilt versturen, dan zal ie tijdens de startup alle nieuwe info binnenhengelen,
dus genoeg draadloze opties
Wat gebeurt er dan wel? Gewoon geen reactie? Misschien wat geks met cookies of cache..? Andere browser proberen?Ircghost schreef op maandag 26 juli 2021 @ 20:06:
[...]
Dat zou ik dus ook verwachten, maar dat werkt helaas niet bij mij vanuit de browser als ik klik op send to device! Vandaar dat ik hier de vraag stel
Wekt het via de app wel?
Ik heb mijn Garmin Fenix ook om tijdens de ritten, die geeft stabiel de snelheid weer. Ook klopt de afstand op een paar meter na van met de route die in Komoot gemaakt is.nomar109 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 18:31:
[...]
Ik heb het ook een keer gehad; volkomen onlogisch in open terrein. Als de gps onder de bomen in een dicht bos even wegvalt dan snap ik dat wel, maar dit lag niet voor de hand. En daarnaast merk ik dat de hoogtemeters bijna nooit meer kloppen (bij thuiskomst staat mijn huis ineens 30meter hoger, dat soort grappen). Dat was na de laatste update inderdaad, maar of dat echt de oorzaak is weet ik niet.
Heb het met de laatste 2 ritten gemerkt. Zal eens een bericht richting Wahoo er aan wagen.