PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Ben benieuwd, houdt ons op de hoogte.Froggle schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:42:
Was de navigatie op de Garmin 830 helemaal beu. Ze zijn daar echt ergens in de tijd blijven hangen. Had veel features die de Garmin had niet nodig. Verkocht voor een leuk bedrag en een klein beetje toegelegd op de Karoo 2. Ben benieuwd hoe die me bevalt.
Komt deze week binnen.
Ik heb ook wel zin om Garmin te 'straffen' voor hun luiheid qua innovatie
Ik maak al enige tijd gebruik van een Edge 530, en omdat ik soms ook hardloop, en met het thuiswerken af en toe een bewegingsherinnering ontvang, wilde ik ook een Garmin horloge aanschaffen. Omdat ik er niet te veel geld aan uit wilde geven, en wegens de goede review, koos ik voor een Venu SQ. Eenmaal een keer gefietst, bleek dat de fietscomputer en het horloge behoorlijk beperkt synchroniseerde. Een onwijze domper. Ik kon op het horloge wel terug zien dat ik een x aantal kilometer had gefietst, maar daar bleef het bij. Ook werden mijn hardloopsessies niet naast mijn fietsprestaties gehouden wat betreft herstel ect. Ik heb het horloge nu dus maar weer doorverkocht, maar wil eigenlijk wel een vervanging die wel aan mijn verwachtingen voldoet. Heeft iemand tips? Ik zat zelf te denken aan een forerunner 245, maar ik ben bang dat het weer een teleurstelling gaat zijn. Naast hardlopen en fietsen doe ik ook nog aan roeien.
Nog geen ervaring met de combi maar ben het aan het overwegen (maar dan precies andersom). Wat ik wel weet is dat Physio TrueUp blijkbaar nauw luistert als het gaat om de volgorde van synchroniseren (garmin)Emmavdv schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:54:
Zijn er hier tweakers die een Garmin fietscomputer gebruiken i.c.m. een Garmin horloge?
Zou het kunnen dat je je horloge nog niet als primaire 'bron' had aangemerkt? Via de link zie je ook de compatible horloges.
Jawel, en als ik ga fietsen wil ik dat horloge ook helemaal niet meenemen. Dan zit ik namelijk al op de fiets met een hartslagbandDrAMetElfeNd schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:24:
[...]
Nog geen ervaring met de combi maar ben het aan het overwegen (maar dan precies andersom). Wat ik wel weet is dat Physio TrueUp blijkbaar nauw luistert als het gaat om de volgorde van synchroniseren (garmin)
Zou het kunnen dat je je horloge nog niet als primaire 'bron' had aangemerkt? Via de link zie je ook de compatible horloges.
Het leek vooral een probleem omdat het horloge andere dingen meet dan de fietscomputer, maar ik vraag me nu af als je beiden hebt of het in Garmin connect dan wel netjes gecombineerd kan terug zien.
Physio TrueUP werkt gelukkig weer nadat het een tijdje niet gewerkt heeft. Leek te liggen aan de settings in Garmin Connect App.
Als ik nu fiets, de rit log op m'n Edge 530 en daarna zowel de Edge als de Fenix 5X synchroniseer, zie ik dat de m'n Fenix 5X de training load van het fietsen meeneemt. Meer verwacht ik eigenlijk niet van de synchronisatie, dus voor mij is dit voldoende...
Idem... Ik ben heel benieuwd hoe me dat gaat bevallen.Froggle schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:42:
Was de navigatie op de Garmin 830 helemaal beu. Ze zijn daar echt ergens in de tijd blijven hangen. Had veel features die de Garmin had niet nodig. Verkocht voor een leuk bedrag en een klein beetje toegelegd op de Karoo 2. Ben benieuwd hoe die me bevalt.
Cool! Wanneer heb je besteld? Ik vorige week woensdag, maar vooralsnog geen updates in de tracker...Komt deze week binnen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Is 'by design' niet mogelijk, maar je hoeft toch niet om te keren, maar gewoon zelf naar de track proberen te geraken, via andere wegen.. op een gegeven moment heeft de Roam het door en zal hij herrouteren.Jasperb_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:27:
Weet iemand of het mogelijk is om met de combinatie van de Wahoo Element Roam en Komoot een route te importeren in plaats van een track? Ik mis wel eens een afslag waarbij omkeren niet de meest logische actie is.
Ik geef ze nog één kans bij hun volgende update, bij de x(x)40 dus. Indien het dan niet gebeurt en Karoo heeft tegen dan de batterij-drain onder controle dan ga ik ook overstag.Requiem19 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:50:
Ik heb ook wel zin om Garmin te 'straffen' voor hun luiheid qua innovatie.
Ik heb gister ook een Karoo 2 besteld, als vervanger van mijn Elemnt Bolt. De Bolt moet ik nog prima kunnen verkopen op Marktplaats.rockhopper schreef op maandag 8 maart 2021 @ 23:05:
Die tracker van karoo was nutteloos bij mij. Het pakketje werd verstuurd, maar dat is zo'n beetje alle info die ik kreeg. Niks update waar of wanneer het pakketje kwam. Gelukkig duurde het niet al te lang na bericht van verzending.
Heb een tijd gewacht op de opvolger van de Elemnt Roam, maar daar heb ik nog steeds niets over gehoord. Nu dus overstappen naar een totaal ander device.
Ik hoop dat het versturen wat soepel gaat...
Zaterdag besteld. Kreeg zojuist de verzendbevestiging.L0we schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:09:
[...]
Idem... Ik ben heel benieuwd hoe me dat gaat bevallen.
[...]
Cool! Wanneer heb je besteld? Ik vorige week woensdag, maar vooralsnog geen updates in de tracker...
Ik heb sinds afgelopen weekend de Wahoo Roam en geeft mijn geplande tochten in via Komoot.Jasperb_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:27:
Weet iemand of het mogelijk is om met de combinatie van de Wahoo Element Roam en Komoot een route te importeren in plaats van een track? Ik mis wel eens een afslag waarbij omkeren niet de meest logische actie is.
Als je verkeerd rijdt (bijv afslag mist) berekent de Wahoo om zsm naar de geplande tocht te keren (dit wordt dan weergegeven in blauwe pijltjes ipv de zwarte pijltjes)
Betekend dat ook dat je bijvoorbeeld de hersteltijd van de twee toestellen gecombineerd terug ziet op het toestel danwel de app? Of zie je slechts dat je een afstand gefietst hebt?Requiem19 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:47:
Ik fiets met een Garmin Edge 530 en heb een Garmin Fenix 5X.
Physio TrueUP werkt gelukkig weer nadat het een tijdje niet gewerkt heeft. Leek te liggen aan de settings in Garmin Connect App.
Als ik nu fiets, de rit log op m'n Edge 530 en daarna zowel de Edge als de Fenix 5X synchroniseer, zie ik dat de m'n Fenix 5X de training load van het fietsen meeneemt. Meer verwacht ik eigenlijk niet van de synchronisatie, dus voor mij is dit voldoende...
Ik ga vanavond weer een binnen fietsen. Zal vooraf en achteraf kijken op m'n horloge voor de hersteltijd.
Als je daar rekening moet mee houden en dat in combinatie met het weerbericht dan komen we niet meer buitenRequiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:17:
Ik let nooit op hersteltijd, omdat Garmin (/het Firstbeat algoritme) daar echt geen kaas van gegeten heeft, dus geen idee.
Ik heb zelf ook een Edge 530 en had al langer een Forerunner 235. Als ik ze gecombineerd gebruik zet ik mijn Garmin edge op 'record' en mijn cadans+snelheidssensor zijn automatisch verbonden om ook input te leveren. Daarna kan ik ook mijn hartslag delen van m'n FR235 met de Edge 530 zodat dit ook in het uiteindelijke overzicht meeneemt.Emmavdv schreef op maandag 8 maart 2021 @ 18:54:
Zijn er hier tweakers die een Garmin fietscomputer gebruiken i.c.m. een Garmin horloge?
Werkt opzich best goed. In praktijk gebruik ik beiden nauwelijks tegelijk. Meeste bekende rondjes MTB fiets ik zonder Edge, neem dan de sessie op met m'n horloge.
Als ik moet navigeren gebruik ik wel beiden.
Wat mis je op het (bv) 1030 plus toestel qua innovatie dan?RigolleM schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Ik geef ze nog één kans bij hun volgende update, bij de x(x)40 dus. Indien het dan niet gebeurt en Karoo heeft tegen dan de batterij-drain onder controle dan ga ik ook overstag.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Momenteel fiets ik met een bedrade Cateye fietscomputer en wanneer nodig navigeer ik met mijn telefoon. Ook HR en cadans registreer ik met mijn telefoon.
Voor komende zomer staan waarschijnlijk wat langere (vakantie)ritten op de planning, dus ik zoek een fietscomputer met navigatie.
Na het bekijken van verschillende reviews blijf ik een beetje hangen op de keuze tussen een edge 530 of een edge 830.
Ik wil de navigatie vooral gebruiken voor de langere ritten in onbekend gebied, zoals vakanties etc.
Zijn er, naast het gebruiken van Points of Interest en het touchscreen, nog meer flinke verschillen om toch voor een 830 te kiezen?
Of is de Karoo2 echt zo goed en moet ik die ook overwegen?
Oh dat is gek, ik kreeg afgelopen weekend tijdens twee ritten alleen de keer om melding. Hij bleef op dat moment maar piepen totdat ik op geven moment terug op de route was (de rerouting optie staat aan).edwardmila schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 12:55:
[...]
Ik heb sinds afgelopen weekend de Wahoo Roam en geeft mijn geplande tochten in via Komoot.
Als je verkeerd rijdt (bijv afslag mist) berekent de Wahoo om zsm naar de geplande tocht te keren (dit wordt dan weergegeven in blauwe pijltjes ipv de zwarte pijltjes)
Ik heb mijn Karoo2 order gecanceld na het lezen van veel slechte ervaringen rondom de accuduur en ben uiteindelijk voor de Roam gegaan. Voor mij was hier het gemak van de app op de telefoon de doorslaggevende factor. Bij de Edge 830 kan je weer wat meer die diepte in met de beschikbare data(velden) en trainingen meen ik.schilderstape schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:50:
Ik heb even jullie hulp en expertise nodig...
Momenteel fiets ik met een bedrade Cateye fietscomputer en wanneer nodig navigeer ik met mijn telefoon. Ook HR en cadans registreer ik met mijn telefoon.
Voor komende zomer staan waarschijnlijk wat langere (vakantie)ritten op de planning, dus ik zoek een fietscomputer met navigatie.
Na het bekijken van verschillende reviews blijf ik een beetje hangen op de keuze tussen een edge 530 of een edge 830.
Ik wil de navigatie vooral gebruiken voor de langere ritten in onbekend gebied, zoals vakanties etc.
Zijn er, naast het gebruiken van Points of Interest en het touchscreen, nog meer flinke verschillen om toch voor een 830 te kiezen?
Voor lange vakantieritten hoef je de Karoo niet te overwegen, maar vanwege de navigatie wel. Dus je zou moeten kiezen tussen goede accuduur en matige navi, of een powerbank aan je Karoo knopen. Daarnaast is de Karoo nog in ontwikkeling, dus ik weet niet of het zo verstandig is om voor langere vakantieritten voor een minder stabiele oplossing te gaan. Vind je conntectiviteit belangrijk dan neem je de Wahoo, ben je gevoelig voor merk dan neem je een Garmin. Want laten we eerlijk zijn, men koopt alleen een Garmin omdat ze erom bekend staan. Ze doen het wel goed hoor, maar ze staan ook al jaren stil in de techniek.schilderstape schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:50:
De 1030 plus zou ik NOOIT aankopen, véél te groot voor een fietsGPS...Galois schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:22:
[...]
Wat mis je op het (bv) 1030 plus toestel qua innovatie dan?
Maar een 1040 met de schermgrootte van een 1030 (plus) in een het +/- formaat van de 830, maw. zonder bezels zou al een stap zijn in de goede richting. En het liefst nog een hogere resolutie, maar zal weer ten koste van de batterijduur zijn, maar wie weet slaagt men er ooit eens in een SOT van zo'n 12h (zonder spaarmodus) te halen, daar zou ik kunnen mee leven.
Qua software een toegankelijkere interface en aanpasbare dashboards met leuke wijzerplaten. Instellingen via smartphone en/of device, route opstarten op smartphone en verder navigeren op device (klinkt Wahoo-isch), supersnelle herroutering (klinkt Hammerhead-isch) zonder vertraging op de kaart. Kaarten met mooie duidelijke vormgeving in veel meer kleuren, waarop je smoothless kunt in- en uitzoomen en details uit of aan kunt zetten. Instelbare geluidjes voor verschillende doeleinden, nu klinken alle beepjes hetzelfde.
Ik ga stoppen met dromen...
Welke connectiviteit vind je niet op een Garmin? Of bedoel je de wisselwerking tussen smartphone en device, dan moet ik je gelijk geven.Froggle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:05:
[...]
Vind je conntectiviteit belangrijk dan neem je de Wahoo
Een heel bekende winkel in België die heel veel outdoor-spullen verkoopt, verkoopt enkel maar Garmin. Als je daar binnen stapt voor een fietsGPS, tja...Ben je gevoelig voor merk dan neem je een Garmin. Want laten we eerlijk zijn, men koopt alleen een Garmin omdat ze erom bekend staan. Ze doen het wel goed hoor, maar ze staan ook al jaren stil in de techniek.
Bij de fietsmakers begin ik meer en meer Wahoo Elemnts te zien, maar het heeft ook lang geduurd eer ze daar te zien waren, wellicht ook te danken aan de Wahoo Kickr. Laten we dan maar niet beginnen over Karoo Hammerheads, die vind je alleen op hun website, dus daar gaat de modale fietser ze niet halen.
Het staat een beetje haaks met wat ik hierboven geschreven heb, maar Garmin borduurt verder op een techniek die al sinds de Edge 205/305 (2005) aanwezig is en op zijn beurt afkomstig is van outdoor toestellen zoals de eTrex en GPSmap. Deze techniek heeft bewezen dat het werkt, maar is vandaag de dag wel aan een verfrissing toe anno 2021 (had dit in 2010 ook al gezegd maar soit), mits men de normen handhaaft waar ze vandaag outstanding in zijn.
Het continue toevoegen van features heeft het device er niet makkelijker op gemaakt, en het zit soms verstopt als je de logica er niet van begrijpt. Toen ik mijn eerste GPS een Edge 705 had aangekocht, heb ik ook zitten vloeken, met die verdomde kaarten in Mapsource, de tracklimits, Garmin Trainingcenter om de ritten bij te houden,... Vandaag de dag allemaal van verlost, dus je kunt niet zeggen dat de tijd helemaal heeft stilgestaan
Ik heb het idee dat die slechte recensies over de accuduur meer met de gebruikers te maken hebben (user error dus) dan met het toestel. Default brightness van het toestel is behoorlijk hoog, dat zuipt inderdaad accu. Als je deze flink omlaag haalt dan gaat de accu gewoon goed mee. Wellicht niet zo handig van Hammerhead om het zo te versturen, maar als het heel zonnig is, is die hoge brightness wel fijn. Ik heb m meestal maar op 10% ipv 50%Jasperb_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:59:
[...]
Ik heb mijn Karoo2 order gecanceld na het lezen van veel slechte ervaringen rondom de accuduur en ben uiteindelijk voor de Roam gegaan. Voor mij was hier het gemak van de app op de telefoon de doorslaggevende factor. Bij de Edge 830 kan je weer wat meer die diepte in met de beschikbare data(velden) en trainingen meen ik.
Ik verwacht verder dat net zoals bij de 1 de accu bij nieuwere firmware ook nog verder geoptimaliseerd wordt. Laat ik het zo zeggen dat bij de 1 de accu nu bijna anderhalf keer langer mee gaat dan bij aanvang-aanschaf (bij mijn gebruik). Je hebt 'm al gecancelled maar ik wil het toch even hier plaatsen.
Maar de roam is ook een goed toestel, ik gebruik beide waarbij de roam meer voor de sport is en de karoo 2 voor navi/tochten.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Bedankt voor je reactie!Froggle schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:05:
[...]
Voor lange vakantieritten hoef je de Karoo niet te overwegen, maar vanwege de navigatie wel. Dus je zou moeten kiezen tussen goede accuduur en matige navi, of een powerbank aan je Karoo knopen. Daarnaast is de Karoo nog in ontwikkeling, dus ik weet niet of het zo verstandig is om voor langere vakantieritten voor een minder stabiele oplossing te gaan. Vind je conntectiviteit belangrijk dan neem je de Wahoo, ben je gevoelig voor merk dan neem je een Garmin. Want laten we eerlijk zijn, men koopt alleen een Garmin omdat ze erom bekend staan. Ze doen het wel goed hoor, maar ze staan ook al jaren stil in de techniek.
Dan blijft voor mij het gebruik van points of interest nog wel een dingetje... dat lijkt me enorm handig, maar ik weet dus niet of het echt een toegevoegde waarde is.
Is er een manier om zoiets toch te gebruiken op de Roam?
Net gefietst en getracked met m’n Edge 530, en na het synchroniseren met de Garmin app geeft mn horloge keurig de hersteltijd weer.Emmavdv schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 17:14:
[...]
Betekend dat ook dat je bijvoorbeeld de hersteltijd van de twee toestellen gecombineerd terug ziet op het toestel danwel de app? Of zie je slechts dat je een afstand gefietst hebt?
POI vind je met Komoot. Als je al die POI van te voren uitstippelt maakt het niet uit, voor onderweg zou je net zo goed kunnen overwegen je smartphone aan je stuur te bevestigen. Maar alle grote navi’s ondersteunen Komoot.schilderstape schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:52:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Dan blijft voor mij het gebruik van points of interest nog wel een dingetje... dat lijkt me enorm handig, maar ik weet dus niet of het echt een toegevoegde waarde is.
Volgens mij is het grootste verschil tussen de 530 en 830, dat je op de 830 ook op het toestel route kunt plannen (of een surprise me route kunt maken). Als je van te voren wat routes maakt om over te zetten naar je toestel zou de 530 prima zijn.schilderstape schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 22:50:
Exact expert nodig?
Wahoo Elemnt Roam ondersteunt POI, of het al werkt op iOS is een andere vraag, maar ik mag hopen dat dit ondertussen is opgelost.schilderstape schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:52:
[...]
Bedankt voor je reactie!
POI heb ik nog nooit gebruikt, maar ik kan mij wel use cases inbeelden waar je zou kunnen gebruiken, dus ja het is een meerwaarde, maar of dit voor jou het geval is, zal je voor jezelf moeten uitmaken.
Er zijn een paar grote verschillen tussen de Edge 530 en 830. De navigatie verschillen kan je omzeilen, maar je zal moeten uitmaken of je met knoppen of touchscreen wilt werken. Instellen via de knoppen is wat lastiger maar niet overkomelijk. Touchscreen werkt niet met alle type handschoenen, maar dat kan je ook oplossen. Blijf er nog één groot verschil: PRIJS.
Eens: die bezels zijn erg groot. De hogere resolutie zou ik ook een grote verbetering vinden, maar dat gaat vast ten koste van de accuduur en ik moet zeggen: ik vind die 24 uur van de 1030 plus echt heel fijn. Mijn vorige was de Garmin Edge 100 en ging op een gegeven moment zo'n 5 uur mee. Voor 95% van mijn ritten prima, maar die 5% dat ik toch langer nodig heb, is toch super irritant.RigolleM schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 23:06:
[...]
De 1030 plus zou ik NOOIT aankopen, véél te groot voor een fietsGPS...
Maar een 1040 met de schermgrootte van een 1030 (plus) in een het +/- formaat van de 830, maw. zonder bezels zou al een stap zijn in de goede richting. En het liefst nog een hogere resolutie, maar zal weer ten koste van de batterijduur zijn, maar wie weet slaagt men er ooit eens in een SOT van zo'n 12h (zonder spaarmodus) te halen, daar zou ik kunnen mee leven.
Qua software een toegankelijkere interface en aanpasbare dashboards met leuke wijzerplaten. Instellingen via smartphone en/of device, route opstarten op smartphone en verder navigeren op device (klinkt Wahoo-isch), supersnelle herroutering (klinkt Hammerhead-isch) zonder vertraging op de kaart. Kaarten met mooie duidelijke vormgeving in veel meer kleuren, waarop je smoothless kunt in- en uitzoomen en details uit of aan kunt zetten. Instelbare geluidjes voor verschillende doeleinden, nu klinken alle beepjes hetzelfde.
Ik ga stoppen met dromen...
Route opstarten op de smartphone zou wel ideaal zijn (de Wahoo kan dat dus?). De herroutering vind ik prima, snel genoeg. De kaart mag inderdaad wel meer contrast in de kleuren. Zo'n paarse lijn verwar ik soms wel met één of andere weg. En dat zou nooit zo moeten zijn.
Wat je nog vergeet en vast ook mist: is de richting van de track! Wat ik wel eens tegenaanloop als ik bv. een route maak die kruist of dat ik een route gemaakt heb en 'vergeten ben' in welke richting ik 'm gemaakt heb... Op een Wahoo zie je met pijltjes de richting van de track (volgens mij). Bij Garmin niet.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Verder, zou je bijvoorbeeld routes hebben gemaakt met Komoot, kun je de route selecteren in de Wahoo App. Letterlijk met één druk in de App wordt de route naar je Wahoo gestuurd (routes van Komoot kun je ook automatisch laten downloaden naar de Bolt/Roam). Je kunt in de App ook de "breng me naar" functie gebruiken. Op de kaart tik je je bestemming aan en de Bolt/Roam laat meteen de route zien. Met één druk wordt die route vanuit je smartphone naar je Bolt/Roam gestuurd. Werkt overigens alleen met een internetverbinding, kaart staat niet offline in je smartphone.
Korte uitleg van Wahoo:
[ Voor 9% gewijzigd door EdwinW op 10-03-2021 16:03 ]
Bij mijn garmin 830 zie ik gewoon pijltjes op de route.Galois schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Wat je nog vergeet en vast ook mist: is de richting van de track! Wat ik wel eens tegenaanloop als ik bv. een route maak die kruist of dat ik een route gemaakt heb en 'vergeten ben' in welke richting ik 'm gemaakt heb... Op een Wahoo zie je met pijltjes de richting van de track (volgens mij). Bij Garmin niet.
Moet zeggen dat de wahoo bolt duidelijk was die ik eerst had, bij de 830 moet je soms ff goed kijken als kleurtje teveel lijkt op wegkleuren.
Ik heb dat soms alleen met wegrijden, dat ik niet kan zien welke kant ik op moet bij het starten. Maar eenmaal onderweg gewoon pijlen. Meestal is het met inzoomen wél te zien aan het start- en eindbolletje.Galois schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:42:
[...]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Juist ja, heb tijdje een Wahoo Elemnt Bolt gebruikt, ligt hier nog ergens in een lade, en inderdaad de richtingaanduiding van die pijltjes zijn echt een meerwaarde. Dit hoeft niet zo dik te zijn als bij de Elemnt, want dit zorgde soms voor onduidelijkheid als het wat complexer werd.Galois schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:42:
[...]
Je ziet een pijltje toch? Waar je zelf bent.DDX schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:57:
[...]
Bij mijn garmin 830 zie ik gewoon pijltjes op de route.
Moet zeggen dat de wahoo bolt duidelijk was die ik eerst had, bij de 830 moet je soms ff goed kijken als kleurtje teveel lijkt op wegkleuren.
Als de route dus kruist, dan weet je niet welke kant je op moet...
Edit: jullie bedoelen misschien de navigatieaanwijzingen? Die heb ik uitstaan. Ik kijkt op mijn apparaat en volg het spoor. Hoef geen gepiep bij elke bocht.
[ Voor 15% gewijzigd door Galois op 10-03-2021 17:24 ]
Bij de garmin 800 zag je dat totaal niet, maar bij de 830 zie ik onderweg ook gewoon pijlen zoals @Mistraller ook aangeeft.Galois schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:22:
[...]
Je ziet een pijltje toch? Waar je zelf bent.
Als de route dus kruist, dan weet je niet welke kant je op moet...
Niet zo duidelijk als bij de wahoo, maar prima mee te leven.
[ Voor 4% gewijzigd door DDX op 10-03-2021 17:24 ]
Nooit op gelet dat daar de richting bij staat, zal er de volgende keer als ik een uitgestippelde route rijd eens op letten. In Corona-tijdperk (in Mei 2020 pas de Edge 830 aangeschaft) vertrek ik meestal van thuis en de eerste 20km heb ik zelfs geen GPS nodig, en ik weet wel waar ik heen moet, dus qua rijrichting ben ik nog nooit in de verlegenheid gebracht om verkeerd te rijden.DDX schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:23:
[...]
Bij de garmin 800 zag je dat totaal niet, maar bij de 830 zie ik onderweg ook gewoon pijlen zoals @Mistraller ook aangeeft.
Hmmm... ik zie uit onderstaand voorbeeld alleen het ‘driehoekje’. Jij ziet dus ook die ‘pijltjes’?DDX schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:23:
[...]
Bij de garmin 800 zag je dat totaal niet, maar bij de 830 zie ik onderweg ook gewoon pijlen zoals @Mistraller ook aangeeft.
Is dus vast een instelling... die zou ik ook graag willen zien!
:strip_exif()/f/image/zS5SRvIcR3YDaML48v3VBWdS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb gezocht en gezocht... geen idee. Niets kunnen vinden. Hopelijk vind jij het of een ander hier...Luuk741 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 21:00:
Ik zie ook alleen het driehoekje, maar zou die pijltjes wel handig vinden indd! Eens verder in de instellingen duiken de volgende keer dat ik ga fietsen
Kaarten zijn super duidelijk, ook fijn dat extra duidelijk wordt aangegeven welke kant je op moet. Dat vind ik op de Garmin 830 een drama. Schermgrootte is ook de sweet spot. Goed leesbaar. Touchscreen is responsief en bepaalde functies aan/uit zetten gaat makkelijk (control center van Android, geen idee hoe dat officieel heet). Fijn dat er constant updates zijn. Zo zijn veel zaken die vaak in reviews als nadeel wordt aangegeven al opgelost. Wat betreft features mis ik vooralsnog niets, maar ik moet m’n eerste rit met de Karoo 2 nog maken.
At last, USB-C. Eindelijk weer een microUSB poort de deur uit.
Zodra het weer en mijn tijd mee zit laat ik weten hoe de eerste rit is bevallen.
Ergens wel jammer, het mooie van de reviews is juist dat het dingen aankaart voor de fabrikant om te verbeteren. Als dit dan gebeurt is het wel zo netjes om dit ook erbij te zetten in een review.
@Froggle Gewoon lekker fietsen, heb je meteen gekeken hoe goed/slecht het scherm is bij regen.
Ik zie altijd gewoon dit?? Zoals alle promo foto's ook laten zien op de webwinkels. Niks voor hoeven in te stellen.Galois schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:34:
[...]
Hmmm... ik zie uit onderstaand voorbeeld alleen het ‘driehoekje’. Jij ziet dus ook die ‘pijltjes’?
Is dus vast een instelling... die zou ik ook graag willen zien!
---------------
Dit zijn ideale bochten, maar vaak laat de Garmin helemaal geen pijlen zien of zo’n vreemde combinatie, dat er geen pijl meer van valt te maken of het gewoon niet klopt met de realiteit (de weg letterlijk niet zo loopt). Sowieso heb ik vaak het idee dat alles op die kaart helemaal vertekend. Maar kan aan mij liggen. Goede brake test zullen we dan maar zeggen.Mistraller schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:39:
[...]
Ik zie altijd gewoon dit?? Zoals alle promo foto's ook laten zien op de webwinkels. Niks voor hoeven in te stellen.
[Afbeelding]
Ik krijg wel vaak een heel lange pijl te zien dan... Wat je wel hebt is dat het zoom level dynamisch wordt aangepast, en naar mijn zin soms te ver inzoomt. Maar dat kan je volgens mij dan weer wél instellen.Froggle schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:53:
[...]
Dit zijn ideale bochten, maar vaak laat de Garmin helemaal geen pijlen zien of zo’n vreemde combinatie, dat er geen pijl meer van valt te maken of het gewoon niet klopt met de realiteit (de weg letterlijk niet zo loopt). Sowieso heb ik vaak het idee dat alles op die kaart helemaal vertekend. Maar kan aan mij liggen. Goede brake test zullen we dan maar zeggen.
---------------
Er zijn er die op regelmatige basis filmpjes maken, bijvoorbeeld deze: YouTube: Hammerhead Karoo 2 - 5 Things I Love And Hate | Tested Over 8000KMrockhopper schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:32:
Reviews zijn voor bijna alle navigatie toestellen niet meer up to date na een paar maanden. Nagenoeg niemand update zijn/haar review die meestal kort na het uitbrengen van het toestel wordt gemaakt. Uitzondering hierop is de vaste reviewer en algemeen referentiepunt DCRainmaker, die van tijd tot tijd kleine updates aanbrengt in zijn oude(re) reviews.
Ergens wel jammer, het mooie van de reviews is juist dat het dingen aankaart voor de fabrikant om te verbeteren. Als dit dan gebeurt is het wel zo netjes om dit ook erbij te zetten in een review.
Punt 4 (batterij) en 5 (ClimbPro) zijn bij mij van cruciaal belang... Hij haalt soms 7 uur, maar niet altijd... zeer onbetrouwbaar. Zolang het geen 10u haalt is het een NO GO!
Ik doe soms daguitstappen van meer dan 10u en neen ik ga geen extra power pack hangen aan mijn 8kg wegende racefiets.
En éénmaal je ClimbPro gebruikt kan je niet mee zonder. Misschien minder interessant in het vlakke Nederland, maar ik woon aan de voet van de Vlaamse Ardennen en we rijden op regelmatige basis de Waalse Ardennen in, en ik gebruik het zeer vaak!
Je ziet toch dat het naar links gaat op het voorbeeld, hier heb je zelfs geen pijl voor nodig. Bij mij staat afslagbegeleiding gewoon af, dus ik rij altijd op basis van het magenta lijntje. Via welke navigatie tool maak je uw ritten? Of rij je ritten na die van andere GPS-toestellen komen? Het is niet altijd de schuld van het device, die toont ook maar wat er werd getekend.Froggle schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:53:
[...]
Dit zijn ideale bochten, maar vaak laat de Garmin helemaal geen pijlen zien of zo’n vreemde combinatie, dat er geen pijl meer van valt te maken of het gewoon niet klopt met de realiteit (de weg letterlijk niet zo loopt). Sowieso heb ik vaak het idee dat alles op die kaart helemaal vertekend. Maar kan aan mij liggen. Goede brake test zullen we dan maar zeggen.
Mijne is in mei 3 jaar oud maar ik vind de accuduur ondertussen niet echt netjes meer. Na ongeveer 2 uur gebruik (2 ANT devices gekoppeld, geen BT koppeling) zit ik al in de 70% range. Met Bluetooth aan om bv te navigeren is het met ca 4 uur al gedaan
Mijn oude Garmin 800 van een aantal jaar oud deed het na jaren nog beter
@Gurby Handig om te vermelden is dat ik een Element Bolt heb
[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 11-03-2021 09:38 ]
Heb sinds release de Garmin 830 gehad. Routes maakte ik met Komoot en importeerde ik naar de Garmin.RigolleM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:15:
[...]
Je ziet toch dat het naar links gaat op het voorbeeld, hier heb je zelfs geen pijl voor nodig. Bij mij staat afslagbegeleiding gewoon af, dus ik rij altijd op basis van het magenta lijntje. Via welke navigatie tool maak je uw ritten? Of rij je ritten na die van andere GPS-toestellen komen? Het is niet altijd de schuld van het device, die toont ook maar wat er werd getekend.
Dit is wel echt de schuld van het apparaat, want waarom zie ik dan ook een lomp grote pijl naar links als ik links-rechts-links moet. Uiteindelijk denk ik dat het te maken heeft met het soort routes dat je rijdt. Ik rijd op een gravelbike, dus ik rijd letterlijk overal.
Mijn Elemnt (de oerversie) gaat nog steeds langer mee dan ik (meestal op kaartscherm, drie ANT+ sensoren en BT koppeling met telefoon). En ik doe regelmatig ritten van 5 uur. Ook op langere ritten, met een pauze waarin ik m niet uit zet, heb ik me nog nooit zorgen gemaakt. Ik denk dat 10u nog steeds haalbaar is, na bijna 5 jaar intensief gebruik.sapphire schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:16:
Vraagje voor de Wahoo gebruikers, hoe lang gaat jullie accu ongeveer mee ?
Mijne is in mei 3 jaar oud maar ik vind de accuduur ondertussen niet echt netjes meer. Na ongeveer 2 uur gebruik (2 ANT devices gekoppeld, geen BT koppeling) zit ik al in de 70% range. Met Bluetooth aan om bv te navigeren is het met ca 4 uur al gedaan
Mijn oude Garmin 800 van een aantal jaar oud deed het na jaren nog beterMaarja liever geen Garmin meer ivm de kleurenschermpjes.
[ Voor 45% gewijzigd door Gurby op 11-03-2021 08:27 ]
Als je het zo bekijkt dan heb je gelijk, maar zoals ik al zei: bij mij staat die afslagbegeleiding gewoon af, en dit heb ik bij iedereen die met mij samen fiets ook laten uitzetten en sindsdien was bij hun ook de frustratie weg. Misschien heb je nu een Karoo 2 voor niks gekocht, mocht je dit geweten hebbenFroggle schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:26:
[...]
Heb sinds release de Garmin 830 gehad. Routes maakte ik met Komoot en importeerde ik naar de Garmin.
Dit is wel echt de schuld van het apparaat, want waarom zie ik dan ook een lomp grote pijl naar links als ik links-rechts-links moet.
Overal in de betekenis van offroad. Met een gravelbike kom je niet 'overal'Uiteindelijk denk ik dat het te maken heeft met het soort routes dat je rijdt. Ik rijd op een gravelbike, dus ik rijd letterlijk overal.
Ik kom uit een periode dat het hypermodern commercieel woord 'gravel' nog niet bestond. Wij noemden dat als mountainbikers paden waar we eens konden gas geven met onze MTB en onze gemiddelden wat omhoog konden trekken, na een zwaar technische strook.
Komoot is voor offroad niet de meest geschikte tool voor offroad. Ik teken nog steeds mijn ritjes in Mapsource (voorloper van Basecamp) als ik offroad ga rijden, want veel paden kent Komoot niet of zijn aangeduid als wandelpad, terwijl je er ook mag op mountainbiken. Misschien is het nu 'mocht' want sinds de Corona zijn er veel aanpassingen gebeurd door Bos en Natuur. Ik heb ook zeer weinig op de mountainbike gezeten wegens 'Corona' want in de bossen waren we plots niet meer alleen.
[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 11-03-2021 09:11 ]
Dat heb ik dus uitgezet omdat ik het superirritant vindt dat het apparaat mij steeds waarschuwt wat ik moet doen bij elke afslag.Mistraller schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 23:39:
[...]
Ik zie altijd gewoon dit?? Zoals alle promo foto's ook laten zien op de webwinkels. Niks voor hoeven in te stellen.
[Afbeelding]
Ik wil in het spoor zelf, dus van die richtingpijltjes zien, zoals de promofoto van de 1030 hierboven. Kennelijk kan dat, maar ik weet niet hoe. Ik heb overigens de 1030+, maar ik ga er vanuit dat als de 1030 dat heeft, dan ook de 1030+ toch?
Heb er gisteren ook naar gezocht en niet gevonden.Galois schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:09:
[...]
Ik wil in het spoor zelf, dus van die richtingpijltjes zien, zoals de promofoto van de 1030 hierboven. Kennelijk kan dat, maar ik weet niet hoe. Ik heb overigens de 1030+, maar ik ga er vanuit dat als de 1030 dat heeft, dan ook de 1030+ toch?
Zou het niet te maken hebben met die rondrit (suprise-me-isch) die je kunt maken via Garmin Connect of op het toestel?
Als je maar ver genoeg inzoomt klopt dit natuurlijk, en dat is iets wat ik wél als nadeel zie inderdaad.Froggle schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:26:
[...]
Heb sinds release de Garmin 830 gehad. Routes maakte ik met Komoot en importeerde ik naar de Garmin.
Dit is wel echt de schuld van het apparaat, want waarom zie ik dan ook een lomp grote pijl naar links als ik links-rechts-links moet. Uiteindelijk denk ik dat het te maken heeft met het soort routes dat je rijdt. Ik rijd op een gravelbike, dus ik rijd letterlijk overal.
Misschien eens een profiel maken waar je autozoom uit zet?
---------------
Ik kijk niet zoveel review filmpjes, qua accuduur heb ik meteen de opmerking weer over brightness. Als deze op default staat doe je je accuduur gewoon veel tekort. Deze mag gewoon flink omlaag. Dit kan echt uren verschil uitmaken. Ik heb zelf nog altijd niet veel gefietst, door persoonlijke en conditionele omstandigheden. Dus ik kan zelf nog niet bevestigen of ik 5 uur, laat staan 10 uur haal met de karoo 2. Ik ben momenteel al blij als ik 2 uur (persoonlijk) haal.RigolleM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 08:10:
[...]
Er zijn er die op regelmatige basis filmpjes maken, bijvoorbeeld deze: YouTube: Hammerhead Karoo 2 - 5 Things I Love And Hate | Tested Over 8000KM
Punt 4 (batterij) en 5 (ClimbPro) zijn bij mij van cruciaal belang... Hij haalt soms 7 uur, maar niet altijd... zeer onbetrouwbaar. Zolang het geen 10u haalt is het een NO GO!
Ik doe soms daguitstappen van meer dan 10u en neen ik ga geen extra power pack hangen aan mijn 8kg wegende racefiets.
En éénmaal je ClimbPro gebruikt kan je niet mee zonder. Misschien minder interessant in het vlakke Nederland, maar ik woon aan de voet van de Vlaamse Ardennen en we rijden op regelmatige basis de Waalse Ardennen in, en ik gebruik het zeer vaak!
Wat bij de 1 ook veel uitmaakte is veel van die toeters en bellen uitzetten (wifi enzo) maar ik geloof dat dit inmiddels al automatisch gebeurt (want waarom zou je onderweg in een rit naar wifi willen zoeken

ClimbPro helemaal geen ervaring mee, inderdaad in pannenkoekenland geloof ik de klimmeters wel. Hier is wind een veel grotere factor dan dat beetje stijgen en dalen en dan woon ik nog bij de heuvelrug naast de deur.
Maar goed het hoeft ook niet het juiste toestel voor jou te zijn, voor mij is het bij mijn semi-casual gebruik vooral belangrijk dat er een rit opgeslagen wordt zodat ik zie hoever en waar ik gefietst heb. Daarnaast is navigatie en een goed scherm heel belangrijk voor mij. Accuduur is een non-factor omdat ik een ingebouwde acculader in mijn toerfiets heb. Wat dus wel belangrijk is voor mij, is dat een toestel niet de activiteit stopt zodra je er een usb op aansluit (en die zijn er helaas ook). De karoo komt hier het dichtste bij met op dit moment voor casual toeren karoo 2 > karoo 1 > roam > oregon 750t. Sportief gebruik roam > karoo 2 > bolt. (ja ik heb een grote hekel aan kleine schermpjes en zwart wit)
Ik zal het filmpje nu even bekijken bij wijze van uitzondering
[ Voor 2% gewijzigd door rockhopper op 11-03-2021 11:25 . Reden: nothing to see here ]
ClimbPro is meer dan wat klimmeters weergeven, het geeft je een goed beeld wat er op je afkomt (hoeveel klimmen) en tijdens het klimmen, zie je wanneer het lastig (steil) of minder lastig is. Ik kom nog vaak op plaatsen waar ik nog nooit gefietst heb en dan weet ik graag of ik full gaz naar boven mag knallen of mijn inspanningen wat moet verdelen.rockhopper schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 11:20:
[...]
ClimbPro helemaal geen ervaring mee, inderdaad in pannenkoekenland geloof ik de klimmeters wel. Hier is wind een veel grotere factor dan dat beetje stijgen en dalen en dan woon ik nog bij de heuvelrug naast de deur.
Ik denk dat de Karoo 2 net wel het toestel voor mij is, heb zelfs al een paar keer getwijfeld om hem te bestellen. Heb zelfs een koper voor mijn Edge 830 maar ik vrees dat het nog te vroeg is om hem als daily driver in te zetten...Maar goed het hoeft ook niet het juiste toestel voor jou te zijn..
Als je het je kan veroorloven kan je er natuurlijk 2 devices op na houden. Je merkt wel dat ik regelmatig wissel tussen de roam en de karoo 1/2. Dat bevalt me prima. Vaak zet ik ze zelfs allebei op m'n stuur. Het is geen straf om op scherm 1 een grote kaart met route te hebben en op scherm 2 (toestel 2) rit gegevens en andere stats. De fiets stijlpolitie zal er wel heel wat op aan kunnen merken, maar die paar honderd gram extra gewicht maken op mijn persoonlijke gewicht ook niks uit. Maar goed als je een krapper budget hebt dan vooral verkopen.
===inmiddels de video gekeken===
Ik weet meteen weer waarom ik dat niet zo vaak doe: kost erg veel tijd en dingen die interessant zijn moet ik twee tot drie keer terug spoelen. (ik lees kennelijk sneller dan een video)
En dan de giveaway promo's aan het eind zijn ook *meh* maar goed anderen vinden dat vast leuk.
Uit de comments dan wel weer wat handigs gehaald.
Die app voor het syncen en importeren van hammerhead routes, min of meer je webbrowser dashboard maar dan op je telefoon. (ergens tijdens puntje 2 why i like this device). Het was al makkelijk, maar nu gaat het nog makkelijker worden. Dus misschien moet ik toch wat vaker filmpjes kijken.
Zoals verwacht geen nuttige feedback over accuduur omstandigheden: wat er allemaal wel en niet gekoppeld is tijdens de ritten en nul info over brightness niveau.
[ Voor 30% gewijzigd door rockhopper op 11-03-2021 13:44 . Reden: stukje over de video toegevoegd ]
In het buitenland is het best leuk/handig, wel jammer dat je vantevoren een route moet maken en niet dynamisch een melding krijgt als je aan een klim begint.
Goh, vond het anders wel handig in Valkenburg ;-)DDX schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:11:
Climbpro heb je in Nederland weinig aan.
Ik woon in het buitenland (België) maar kom ook in NL (zie hierboven) en Frankrijk (vakantie) en heb ClimbPro nog niet kunnen testen op een lange klim (lees Alpen/Vogezen). Inderdaad moet je een route maken op voorhand, en ik gebruik het ook niet meer in mijn nabije omgeving, want die ken ik ondertussen als mijn broekzak.In het buitenland is het best leuk/handig, wel jammer dat je vantevoren een route moet maken en niet dynamisch een melding krijgt als je aan een klim begint.
Heb geen krap budget maar lig hier al met een Bolt die ik sinds de Edge 830 niet meer gebruik en het is toch de bedoeling om die K2 te gebruiken als daily driver. En mijn bike buddy is zijn Edge Explorer moe en kan er hem dus een plezier doen met mijn Edge 830.rockhopper schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 13:08:
Als je het je kan veroorloven kan je er natuurlijk 2 devices op na houden. Je merkt wel dat ik regelmatig wissel tussen de roam en de karoo 1/2. Dat bevalt me prima. Vaak zet ik ze zelfs allebei op m'n stuur. Het is geen straf om op scherm 1 een grote kaart met route te hebben en op scherm 2 (toestel 2) rit gegevens en andere stats. De fiets stijlpolitie zal er wel heel wat op aan kunnen merken, maar die paar honderd gram extra gewicht maken op mijn persoonlijke gewicht ook niks uit. Maar goed als je een krapper budget hebt dan vooral verkopen.
2 devices... klinkt aanlokkelijk, hadden het daar in het verleden ook al over... remember? Ik heb geen last van stijlpolitie... staat ook nog haar op mijn benen
Fast forward...===inmiddels de video gekeken===
Ik weet meteen weer waarom ik dat niet zo vaak doe: kost erg veel tijd en dingen die interessant zijn moet ik twee tot drie keer terug spoelen. (ik lees kennelijk sneller dan een video)
En dan de giveaway promo's aan het eind zijn ook *meh* maar goed anderen vinden dat vast leuk.
Die comments zijn soms belangrijker dan het filmpje zelf... Ik heb daar al veel meer uit geleerd dan sommige reviewers hun bijdrage.Uit de comments dan wel weer wat handigs gehaald.
Die app voor het syncen en importeren van hammerhead routes, min of meer je webbrowser dashboard maar dan op je telefoon. (ergens tijdens puntje 2 why i like this device). Het was al makkelijk, maar nu gaat het nog makkelijker worden. Dus misschien moet ik toch wat vaker filmpjes kijken.
Zoals verwacht geen nuttige feedback over accuduur omstandigheden: wat er allemaal wel en niet gekoppeld is tijdens de ritten en nul info over brightness niveau.
Tja daar zie je de top zo ongeveer direct wel liggen.RigolleM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:01:
[...]
Goh, vond het anders wel handig in Valkenburg ;-)
Naar mijn idee vooral handig op klimmetjes van aantal km die je nog niet zo goed kent.
[ Voor 16% gewijzigd door DDX op 11-03-2021 14:21 ]
In de Vogezen en Italiaanse Alpen had ik er meer aan. Al kon ik niet zo gek veel met de percentages die je er volgens Climbpro aankomen, want dat leek niet heel erg in lijn met hoe steil de berg voelde op dat moment.
Den eerste wel... maar daarna kwamen er toch een paar kuitebijters bij te pas ergens in de buurt van het drielandenpunt. Ben dan maar snel gaan zitten in het zadel...DDX schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:19:
[...]
Tja daar zie je de top zo ongeveer direct wel liggen.
Soms idd percentages die niet helemaal klopten, maar ook soms einde klim maar dan moest je nog zeker 50m omhoog klimmen.
Mja Camerig en Drielandenpunt zijn nog wel klimmetjes dat climbpro wat toevoegt als je de 3 bochten nog niet kentRigolleM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 14:22:
[...]
Den eerste wel... maar daarna kwamen er toch een paar kuitebijters bij te pas ergens in de buurt van het drielandenpunt. Ben dan maar snel gaan zitten in het zadel...
Ik heb de Karoo 2 zeker niet voor niets gekocht. Vond die Garmin altijd al een apparaat vol frustratie. Hij moest weg en na de release van de K2 was die knoop doorgehakt. Maar als je ook altijd in hetzelfde blijft hangen zul je nooit weten hoe het ook kan.RigolleM schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:07:
[...]
Als je het zo bekijkt dan heb je gelijk, maar zoals ik al zei: bij mij staat die afslagbegeleiding gewoon af, en dit heb ik bij iedereen die met mij samen fiets ook laten uitzetten en sindsdien was bij hun ook de frustratie weg. Misschien heb je nu een Karoo 2 voor niks gekocht, mocht je dit geweten hebben![]()
[...]
Overal in de betekenis van offroad. Met een gravelbike kom je niet 'overal'![]()
Ik kom uit een periode dat het hypermodern commercieel woord 'gravel' nog niet bestond. Wij noemden dat als mountainbikers paden waar we eens konden gas geven met onze MTB en onze gemiddelden wat omhoog konden trekken, na een zwaar technische strook.![]()
Komoot is voor offroad niet de meest geschikte tool voor offroad. Ik teken nog steeds mijn ritjes in Mapsource (voorloper van Basecamp) als ik offroad ga rijden, want veel paden kent Komoot niet of zijn aangeduid als wandelpad, terwijl je er ook mag op mountainbiken. Misschien is het nu 'mocht' want sinds de Corona zijn er veel aanpassingen gebeurd door Bos en Natuur. Ik heb ook zeer weinig op de mountainbike gezeten wegens 'Corona' want in de bossen waren we plots niet meer alleen.
“Overal” is natuurlijk tot wat mogelijk is met de fiets. Maar gezien ik boven de LDD woon had ik er vrij snel ander profiel op zitten om het mulle zand door te komen. Ik hoef niet snel af te stappen.
Wandelpaden ontkom je niet meer aan. Je moet gewoon je snelheid volledig omgooien en iedereen begroeten als je het idee hebt “dat je er te gast bent” zullen we maar zeggen. Sommige stampen gewoon door alsof ze het rijk alleen hebben. Dan krijg je dus dat ze paden (soort van) gaan afsluiten.
Niet meer nodig. Heb de Garmin 830 verkocht.Mistraller schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:24:
[...]
Als je maar ver genoeg inzoomt klopt dit natuurlijk, en dat is iets wat ik wél als nadeel zie inderdaad.
Misschien eens een profiel maken waar je autozoom uit zet?
Frustaties voor niks dus...Froggle schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 16:36:
[...]
Ik heb de Karoo 2 zeker niet voor niets gekocht. Vond die Garmin altijd al een apparaat vol frustratie. Hij moest weg en na de release van de K2 was die knoop doorgehakt. Maar als je ook altijd in hetzelfde blijft hangen zul je nooit weten hoe het ook kan.
De Karoo 2 zal voor u een beter toestel zijn, als je met een frisse start kunt beginnen, hopelijk geen frustraties meer en dat je er veel plezier kunt mee beleven.
Voor mezelf ben ik er nog niet helemaal uit. Mijn uitstap naar Wahoo Elemnt is mij wel bevallen, maar daar is het ook niet allemaal rozegeur en maneschijn, en dat zal met de K2 ook het geval niet zijn. Ik heb het al eens aangehaald een combinatie van Wahoo, Garmin en Hammerhead zal leiden tot het meest ideale toestel, maar voorlopig zitten we daar nog ver af.
Momenteel heb ik ook een 945 forerunner.
Als ik beide toestellen dan opzet, wordt er dan vanuit gegaan dat ik die afstand twee keer gereden heb en worden die dan ook beide opgeslagen?
Stel dat ik enkel mijn fietsgps gebruik wordt dit dan ook als een activiteit weergegeven op mijn forerunner?
Steven
Als je ze beide met hetzelfde account verbonden hebt is dit inderdaad het geval. Dan hoef je je fietsactiviteit dus alleen met je fietscomputer op te nemen en niet meer met je horloge.stevennijs schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:23:
...
Stel dat ik enkel mijn fietsgps gebruik wordt dit dan ook als een activiteit weergegeven op mijn forerunner?
Ik heb net een nagelnieuwe Wahoo Roam. Zaterdagavond aan de lader gehangen, zondag (uiteraard) 100%.Vraagje voor de Wahoo gebruikers, hoe lang gaat jullie accu ongeveer mee ?
Zondag 41,23 km gefietst (ca 1 1/2 uur), buitentemperatuur continu 1 °C, routebegeleiding via GPS, borstband verbonden via ANT.
Batterij bij terugkomst 90%.
@stevennijsLuuk741 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:40:
[...]
Als je ze beide met hetzelfde account verbonden hebt is dit inderdaad het geval. Dan hoef je je fietsactiviteit dus alleen met je fietscomputer op te nemen en niet meer met je horloge.
Ik heb zelf een VA3. Ik heb een indoor profiel op mijn horloge gezet, dit kan ik snel inschakelen en dan zend hij de HR uit via Ant+. (Dat kost zéér weinig energie, verbruik op je horloge zit met name in GPS gebruik). Voordeel is dat het touchscreen van de VA3 dan ook gelocked is bij mij. (normaal doe ik dat niet, alleen tijdens activiteit) De HR wordt dan netjes door de fietscomputer opgepikt.
Bij aankomst gooi ik vervolgens de activiteit op mijn horloge weer weg.
Als ik strava art rij (komt niet zo vaak voor) dan zet ik zowel horloge als fietscomputer aan (met gps dus). Mocht onderweg de fietscomputer kuren hebben, dan heb ik alsnog de track op mijn horloge nog. Is nog niet misgegaan dus uiteindelijk gooi ik ook dan de activiteit op het horloge weer weg.
Bij gebruik van een HR band doe ik dat ook zo, maar dan nog om een andere reden; anders komt in mijn daily Garmin overzicht alleen de HR van het horloge in zicht, (vaak te laag in het begin) terwijl ik natuurlijk op alle plekken de HR van de band wil zien, als ik die gebruik. Als ik dat niet doe, dan zie ik de waarde va de HR band alleen in de activiteit zelf.
---------------
Zover ik weet is het opslaan van een activiteit iets dat je zelf handmatig aan het einde van een activiteit doet. Je -hoeft- ze dus niet allebei op te slaan, maar alles dat je opslaat op hetzelfde account (zoals hierboven al gezegd) wordt daaraan toegevoegd (na synchronisatie)stevennijs schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 17:23:
Ik heb een nieuwe koersfiets gekocht en ben van plan ook een Garmin fietsnavigatie te kopen.
Momenteel heb ik ook een 945 forerunner.
Als ik beide toestellen dan opzet, wordt er dan vanuit gegaan dat ik die afstand twee keer gereden heb en worden die dan ook beide opgeslagen?
Steven
Je zal de info van de fiets gps niet direct terug zien op je forerunner dit is een ander toestel, maar wel allebei op je garmin connect account, mits je fiets gps garmin is. Als je beide met strava/ridewithgps/etc verbind zullen ze daar ook allebei verschijnen (mits opgeslagen dus). Mocht je een ander merk fietscomputer kopen dan synced deze sowieso niet automatisch met garmin connect. Het is dus maar net of, hoe en waar je je data opslaat. Hopelijk duidelijk zo?
Ik zie weinig nut om die horloge te gaan gebruiken tijdens het fietsen, als je een fietsGPS hebt.stevennijs schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:20:
Ik heb een hrm pro. Het is dus gewoon zaak ervoor te zorgen dat de hrm pro aan mijn fietsgps gekoppeld is en niet aan mijn horloge. Kan ik dit ook instellen voor vertrek?
Sensoren zullen zich automatisch verbinden als die in de buurt zijn, of dit nu ANT+ of BT is.
ANT+ is broadcast. Al hang je er 10 apparaten aan, dat weet jouw HR sensor helemaal niet. Die roept alleen maar continu zoiets als:stevennijs schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:20:
Ik heb een hrm pro. Het is dus gewoon zaak ervoor te zorgen dat de hrm pro aan mijn fietsgps gekoppeld is en niet aan mijn horloge. Kan ik dit ook instellen voor vertrek?
HALLO: IK BEN EEN HR SENSOR MET ID XXXX, DATA is 90, Batterylevel is 100
(Bij BT gaat dit volgens mij niet omdat die een channel opzet.)
---------------
Zeker, dan flikker je je horloge in een la voordat je vertrekt.stevennijs schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 18:20:
Kan ik dit ook instellen voor vertrek?
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Eerst na veel gezeur met mijn Wahoo overgestapt naar Garmin (Edge 530). Nu deed de Garmin het tot nu toe perfect, maar de laatste weken loop ik tegen twee irritante problemen aan: gemaakte routes in Strava/Garmin app zelf worden niet meer gesynchroniseerd. Niet via de mobile app, niet via de Garmin Express applicatie.
Daarnaast werkt de hartslag meter van Wahoo de eerste 10 minuten geheel niet, blijft vaak hangen op 135 slagen per minuten. Iemand suggesties hoe ik dit kan oplossen? Ik heb al gekeken of de ik de laatste software heb geïnstalleerd, maar daar ligt het niet aan.
Verder na afloop de band afspoelen.
Ben er blij mee!
![]() | ![]() |
Als ik echter op "Upgrade naar premium" klik, word ik naar de normale pagina om premium te kopen doorgestuurd.
Had je er zoveel dan? (Geen idee of er een max is, de edge heeft ruime hoeveelheid opslag) Je kunt natuurlijk ook je Garmin even aan je pc hangen. De routes zitten gewoon als bestandje in een map. Voor zover ik weet kan je daar ook met het handje bestanden bij zetten.MartijnMartijn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:32:
Heb de oplossing gevonden voor het niet laden van de routes: alle routes van de toestel verwijderen (kan via de instellingen) daarna syncen de nieuwe routes weer.
---------------
Als ik naar de foto kijk is de routeweergave duidelijker dan op de Garmin. Voor op de weg werkt het overigens prima, maar in het bos lijkt mij een weergave zoals de Karoo of Wahoo toch prettiger.Froggle schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:27:
Vandaag eerste ritje met de Karoo 2 tussen de buien door. Had vooraf een route gemaakt in Komoot en deze gesynced met de dienst van Hammerhead. Op de Karoo hoef je dan alleen nog de route aan te tikken en je kunt gaan. Ik rijd dus voornamelijk op de kaart, want ik rijd praktisch altijd anders. De kaart geeft zelf al informatie weer over hoeveel meter de volgende afslag is, en welke kant deze op gaat. Als dit een ondefinieerbare kronkel is dan geeft ie ook aan dat je de kaart moet volgen. Dus niet meer opeens een afslag gemist. Heb er nu ruim een uurtje mee gereden (30km) en de batterij is teruggelopen van 95% naar 88%. De helderheid van het scherm moet je altijd een beetje tweaken, maar vandaag stond ie op 15-20%. Hier durf ik dus wel 130km mee te rijden.
Ben er blij mee!
[Afbeelding] [Afbeelding]
Zou die weergave aan te passen zijn op de Garmin?
Had het al geprobeerd via de computer, maar dat haalde dus niets uit. Qua routes had ik 125 routes, ik weet niet of dat er heel veel zijn?Mistraller schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:23:
[...]
Had je er zoveel dan? (Geen idee of er een max is, de edge heeft ruime hoeveelheid opslag) Je kunt natuurlijk ook je Garmin even aan je pc hangen. De routes zitten gewoon als bestandje in een map. Voor zover ik weet kan je daar ook met het handje bestanden bij zetten.
In beperkte mate, en dan hangt het af wat je zou willen veranderen.wisselwerking schreef op maandag 15 maart 2021 @ 09:54:
[...]
Als ik naar de foto kijk is de routeweergave duidelijker dan op de Garmin. Voor op de weg werkt het overigens prima, maar in het bos lijkt mij een weergave zoals de Karoo of Wahoo toch prettiger.
Zou die weergave aan te passen zijn op de Garmin?
Dat de route wat beter zichtbaar wordt dan alleen kleuraanduiding. Dus meer zoietsrockhopper schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:42:
[...]
In beperkte mate, en dan hangt het af wat je zou willen veranderen.

Denk best veel... Ik heb er op de garmin zelf altijd maar een stuk of 10, je kan ze toch niet allemaal rijden en anders wordt het onoverzichtelijk.MartijnMartijn schreef op maandag 15 maart 2021 @ 10:18:
[...]
Had het al geprobeerd via de computer, maar dat haalde dus niets uit. Qua routes had ik 125 routes, ik weet niet of dat er heel veel zijn?
Zou anders ff navraag doen op het garmin forum of er een max is? Als het om een specifieke koers ging, wellicht lag het aan die koers?
---------------
@wisselwerking dat vond ik net goed aan de Wahoo Element vergeleken met de Garmin Edge en zijn magenta lijntje en heeft de K2 nog een betere integratie van t-b-t. Ik zet 'afslagbegeleiding' gewoon uit en dan krijg je die vervelende pijlen niet meer te zien, maar moet je wel meer naar het schermpje kijken, want je wordt niet meer verwittigd. Zelfs op de weg vond ik het irritant dat die pijl bleef staan en je niet meer het vervolg te zien kreeg.
Afhankelijk van het type toestel zit er een limiet op. Voor de oregon/outdoor serie is dit 200, voor de auto navigatie 100. Voor de edge serie weet ik het niet, maar er is dus wel degelijk een limiet.RigolleM schreef op maandag 15 maart 2021 @ 13:40:
heb er ff naar gezocht maar niet onmiddellijk een antwoord gevonden wat het max aantal koersen is dat je kunt opslaan. Beetje het nadeel met het automatisch synchroniseren met Komoot bv. want iedere geplande rit, zal hij er automatisch bij plaatsen. Ik hergebruik wel eens een route, afhankelijk van de wind en de tijd die ik heb, soms brei ik er een stukje aan of kort ik wat in tijdens het rijden.
Er is overigens ook een limiet voor het aantal tracks, deze is gelukkig wat groter en het aantal POI's (nog veel groter)
Echter dat er voor deze dingen weer een limieten zijn vind ik dan weer slecht. Dit zijn echt core functies van een navigatie toestel.
Nog een beetje verder zitten grasduinen en er is niks te vinden over limieten bij een Edge x(x)30 model, enkel dat een koers niet langer mag zijn dan 325km.rockhopper schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:07:
[...]
Afhankelijk van het type toestel zit er een limiet op. Voor de oregon/outdoor serie is dit 200, voor de auto navigatie 100. Voor de edge serie weet ik het niet, maar er is dus wel degelijk een limiet.
Er is overigens ook een limiet voor het aantal tracks, deze is gelukkig wat groter en het aantal POI's (nog veel groter)
Echter dat er voor deze dingen weer een limieten zijn vind ik dan weer slecht. Dit zijn echt core functies van een navigatie toestel.
Een Edge kent enkel koersen, geen routes en/tracks, alles wordt omgezet naar een fit bestand. Je hebt 3 mappen waar de Edge qua navigatie gebruik van maakt: Activities (= gereden ritten), Courses (= geplande ritten) en NewFiles (= te converteren ritten zoals GPX met daarin een 1 track of route).
Was dat niet het max aantal puntjes? Denk dat je dit zo kan testen allemaal, paar fit files zijn zo gedupliceerd en een ultraride kan je ook makkelijk bij elkaar klikken. Lijkt me niet veel werk om te testen.RigolleM schreef op maandag 15 maart 2021 @ 14:51:
[...]
Nog een beetje verder zitten grasduinen en er is niks te vinden over limieten bij een Edge x(x)30 model, enkel dat een koers niet langer mag zijn dan 325km.
Een Edge kent enkel koersen, geen routes en/tracks, alles wordt omgezet naar een fit bestand. Je hebt 3 mappen waar de Edge qua navigatie gebruik van maakt: Activities (= gereden ritten), Courses (= geplande ritten) en NewFiles (= te converteren ritten zoals GPX met daarin een 1 track of route).
Maar buiten dat, volgens mij is het super onoverzichtelijk als je zoveel koersen in je navi hebt staan.
---------------
Er zijn een paar vreemde limieten ja, die Garmin wel erin gezet heeft maar eigenlijk tegenwoordig nergens meer voor nodig zijn.
Dat maximaal aantal puntjes was geloof ik bij de oudere generaties 10.000 en daarna 20.000
Voor het "spontaan" maken van een route is er ook een afstand limiet. Deze begrijp ik wat beter omdat het berekenen van alle mogelijke variaties flink toeneemt naarmate je de afstand vergroot. Mij staat bij dat dit iets van 85km is, maar dat wil je eigenlijk al niet omdat je een kwartier aan het wachten bent.
Ergens toont dit wel aan dat de rekenkracht behoorlijk beperkt is, zeker als je dit vergelijkt met een telefoon die veel meer kan en niet eens duurder hoeft te zijn.
Qua trackpoints was dit ooit 20 000, maar geen idee of dit ook nog zo is bij een Edge x(x)30.Mistraller schreef op maandag 15 maart 2021 @ 15:01:
[...]
Was dat niet het max aantal puntjes? Denk dat je dit zo kan testen allemaal, paar fit files zijn zo gedupliceerd en een ultraride kan je ook makkelijk bij elkaar klikken. Lijkt me niet veel werk om te testen.
Maar buiten dat, volgens mij is het super onoverzichtelijk als je zoveel koersen in je navi hebt staan.
Men mag dit gerust eens uittesten
Zag laatst de 1030 her en der in de aanbieding, meestal een teken dat de opvolger eraan komt.
https://www.wielrenner.eu.../garmin-edge/1040-review/
[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2021 15:15 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1