Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

RigolleM schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:23:
[...]

Interessante feedback...

[...]

Heb hem vorig jaar 3x opgereden, vertrekpunt van de AGR ritten was daar aan het centrum...
Klopt want grote naam. Maar wat een pokkeheuvel. Kan me niet herinneren dat het ooit rustig was, altijd langsjezende auto's, motoren, vrachtwagen hier en daar. Vind het lijp gevaarlijk. Brakkeberg en Geulhemmerberg zitten er vlak bij en dat vind ik dan een stuk fijner fietsen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Iemand ervaring met de standaard routeplanner van Garmin Connect? Ik probeerde net een koers te maken en ik vraag me af of de routeplanner wel rekening houdt met provinciale wegen. De maas- en waalweg, is zo ver ik weet verboden voor fietsers (eindigt in oprit snelweg zo ver ik kon zien en op streetview kon ik geen fietspad zien), maar ik kan wel navigeren via deze weg.

Dus ligt het aan mij, of is de implementatie van waar je kunt rijden inderdaad niet optimaal? Indien dit het geval is, wat is een betere routeplanner? Is komoot wat of kan ik beter een andere gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 19:12
Ja bij mij heeft de Edge 530 mij ook wel eens proberen te sturen over een provinciale weg. Sinds die tijd gebruik ik eigenlijk alleen nog maar Komoot om te plannen :)

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 13:51
Michaelg schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 15:02:
Ja bij mij heeft de Edge 530 mij ook wel eens proberen te sturen over een provinciale weg. Sinds die tijd gebruik ik eigenlijk alleen nog maar Komoot om te plannen :)
Gebruik jij die IQ app of direct via Komoot? Ik heb net voor het eerst de IQ app gebruikt, alleen dan kun je zonder WiFi schijnbaar niet syncen en er was een bug waardoor ie na 1km dacht dat ik een rit van 50km had gedaan.. bij opnieuw syncen kon ie m niet meer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 19:12
Belecthor schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Gebruik jij die IQ app of direct via Komoot? Ik heb net voor het eerst de IQ app gebruikt, alleen dan kun je zonder WiFi schijnbaar niet syncen en er was een bug waardoor ie na 1km dacht dat ik een rit van 50km had gedaan.. bij opnieuw syncen kon ie m niet meer vinden.
Ja gebruik altijd de IQ app. Tot op heden nog nooit problemen gehad.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

Galois

1811 - 1832

hoi1234 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:59:
Iemand ervaring met de standaard routeplanner van Garmin Connect? Ik probeerde net een koers te maken en ik vraag me af of de routeplanner wel rekening houdt met provinciale wegen. De maas- en waalweg, is zo ver ik weet verboden voor fietsers (eindigt in oprit snelweg zo ver ik kon zien en op streetview kon ik geen fietspad zien), maar ik kan wel navigeren via deze weg.

Dus ligt het aan mij, of is de implementatie van waar je kunt rijden inderdaad niet optimaal? Indien dit het geval is, wat is een betere routeplanner? Is komoot wat of kan ik beter een andere gebruiken?
De routeplanner van Garmin heb ik al jaren niet meer gebruikt, maar was voorheen echt verschrikkelijk. Veel fouten, maar het ergste vond ik toch wel: heel veel routes dwars door centrum van steden, langs provinciale wegen terwijl er vrijwel parallel een mooi B-weggetje was, enz. Dit zal tegenwoordig vast wel beter zijn...

Ik gebruik eigenlijk alleen Komoot om mijn routes te maken. Af en toe Strava, maar ik vind de interface van Komoot fijner werken.
Belecthor schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 17:36:
[...]

Dat is niet waar: je kunt met de IQ app gewoon synchroniseren zonder wifi. Dit heb ik ontelbare keren gedaan op bv vakantie, waar ik dus zeker niet op een wifi zat.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Galois schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:20:

Dat is niet waar: je kunt met de IQ app gewoon synchroniseren zonder wifi. Dit heb ik ontelbare keren gedaan op bv vakantie, waar ik dus zeker niet op een wifi zat.
Bijzonder, ik kreeg het niet aan de praat, terwijl de kaart gedownload was op de Garmin en de telefoon gekoppeld was.

Start je dan de route vanuit de Connect IQ app of vanuit 'navigation' en dan 'routes'?

[ Voor 14% gewijzigd door Belecthor op 24-02-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik heb 'Livetrack' (van Garmin) niet eerder gebruikt en vandaag wilde ik het eens testen. Op zich toch best handig als mijn vrouw elke keer een email krijgt van mijn route, mocht er ooit iets gebeuren...

Maar wat ik dacht dat ook mogelijk was (volgens deze help) is dat als je een koers ingesteld hebt en aan het fietsen bent, dat degene die jou volgt niet alleen kan zien waar je al geweest bent, maar wat je nog af te leggen hebt.

Maar kennelijk niet? Is het niet mogelijk of deed ik iets verkeerd? Er is wel een optie 'toon koers', die ook aangevinkt staat. Maar deze optie is alleen voor het deel van de koers waar je al geweest bent en het is dus niet mogelijk om te zien wat je nog moet?

Zou toch wel verrekte handig zijn. Ook als er een soort van ETA aan gekoppeld zou zijn...

(volgens DCrainmaker, wat ik eruit begrijp, zou het wel moeten kunnen wat ik bedoel...
---- – LiveTracking now will display your planned course that you loaded on your Garmin---)

[ Voor 8% gewijzigd door Galois op 24-02-2021 20:05 ]

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galois schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 20:01:
Ik heb 'Livetrack' (van Garmin) niet eerder gebruikt en vandaag wilde ik het eens testen. Op zich toch best handig als mijn vrouw elke keer een email krijgt van mijn route, mocht er ooit iets gebeuren...

Maar wat ik dacht dat ook mogelijk was (volgens deze help) is dat als je een koers ingesteld hebt en aan het fietsen bent, dat degene die jou volgt niet alleen kan zien waar je al geweest bent, maar wat je nog af te leggen hebt.

Maar kennelijk niet? Is het niet mogelijk of deed ik iets verkeerd? Er is wel een optie 'toon koers', die ook aangevinkt staat. Maar deze optie is alleen voor het deel van de koers waar je al geweest bent en het is dus niet mogelijk om te zien wat je nog moet?

Zou toch wel verrekte handig zijn. Ook als er een soort van ETA aan gekoppeld zou zijn...

(volgens DCrainmaker, wat ik eruit begrijp, zou het wel moeten kunnen wat ik bedoel...
---- – LiveTracking now will display your planned course that you loaded on your Garmin---)
Zou er moeten inzitten sinds firmware update 7.0, was een feature die bij introductie aanwezig was bij de 1030 plus en dus nu ook in de 530/830.

Ik heb het zelf nog niet getest, ben maar pas terug buiten aan het fietsen en voorlopig blijf ik nog rond de kerktoren hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Galois schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 19:20:
[...]

De routeplanner van Garmin heb ik al jaren niet meer gebruikt, maar was voorheen echt verschrikkelijk. Veel fouten, maar het ergste vond ik toch wel: heel veel routes dwars door centrum van steden, langs provinciale wegen terwijl er vrijwel parallel een mooi B-weggetje was, enz. Dit zal tegenwoordig vast wel beter zijn...

Ik gebruik eigenlijk alleen Komoot om mijn routes te maken. Af en toe Strava, maar ik vind de interface van Komoot fijner werken.

[...]

Verouderd klopt nog steeds in zekere zin. Tussen Molenhoek en Cuijk is sinds kort een fietsbrug gebouwd. Vandaag kreeg ik met geen mogelijkheid de routeplanner zo ver om me daar overheen te sturen.

De brug is toch zeker al enkele maanden open. Google maps kent hem al.

Iemand enig idee of er vaste momenten zijn waar Komoot voor 20 euro gaat? Zou jammer zijn als ik 10 euro kan besparen door even te wachten maar hier geen gebruik van maka.

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 24-02-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52
Je kan Komoot gratis gebruiken voor je regio. Als je een rit rijdt en deze naar Komoot upload, kan het zijn dat je kort daarna een aanbieding krijgt. Dat was in het verleden weleens het geval. Soms hebben ze een periode waarbij ze tijdelijk het hele pakket voor 20 Euro aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
EdwinW schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:36:
Je kan Komoot gratis gebruiken voor je regio. Als je een rit rijdt en deze naar Komoot upload, kan het zijn dat je kort daarna een aanbieding krijgt. Dat was in het verleden weleens het geval. Soms hebben ze een periode waarbij ze tijdelijk het hele pakket voor 20 Euro aanbieden.
Ja, ik heb opeens Utrecht... Terwijl ik toch vrij zeker weet dat ik Gelderland heb genomen. Maar zijn er niet toevallig vaste momenten waar de aanbieding geldig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Er zijn bepaalde kortingsites die je in de gaten kan houden. Momenteel kun je blijkbaar één regio gratis toevoegen aan je account: https://www.spydeals.nl/komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
EdwinW schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 22:45:
Er zijn bepaalde kortingsites die je in de gaten kan houden. Momenteel kun je blijkbaar één regio gratis toevoegen aan je account: https://www.spydeals.nl/komoot
Werkt helaas niet meer. Komt vanzelf wel weer een aanbieding en zo niet, 30 euro is ook geen geld, voor zoveel plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 23:28
hoi1234 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Verouderd klopt nog steeds in zekere zin. Tussen Molenhoek en Cuijk is sinds kort een fietsbrug gebouwd. Vandaag kreeg ik met geen mogelijkheid de routeplanner zo ver om me daar overheen te sturen.

Iemand enig idee of er vaste momenten zijn waar Komoot voor 20 euro gaat? Zou jammer zijn als ik 10 euro kan besparen door even te wachten maar hier geen gebruik van maka.
Ik gebruik altijd strava om te plannen (met de statshunters overlay :)) en strava snapt geen pontjes. Dus als ik bij Mook over de brug wil dan doe ik hetzelfde als met een pontje. Even op manual zetten, puntje aan de andere kant aanklikken en dan weer verder plannen. Ik kijk altijd ook graag naar de strava heatmap.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 23:31:
[...]

Ik gebruik altijd strava om te plannen (met de statshunters overlay :)) en strava snapt geen pontjes. Dus als ik bij Mook over de brug wil dan doe ik hetzelfde als met een pontje. Even op manual zetten, puntje aan de andere kant aanklikken en dan weer verder plannen. Ik kijk altijd ook graag naar de strava heatmap.
Dat is wel irritant van Strava inderdaad. Komoot doet dat wel. Overigens ook vaak genoeg dat Komoot persé over een pontje wil, terwijl 2 km verder een brug is. Dan ga ik liever over de brug. Komoot geeft dat overigens goed aan (als je oplet :)).

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-10 16:41
hoi1234 schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 21:24:
[...]

Ik gebruik de Strava routeplanner en ook daarin kreeg ik met geen mogelijkheid de route over de brug. Dan maar geaccepteerd dat die me rond stuurt en zelf op zoek naar de oprit van de fietsbrug en aan de andere kant de route weer opgepakt. Maar als je er niet bekend bent, mis je die brug en rij je een minder mooi stuk om.

Ik lees in een latere post over de optie om de routeplanner op manual te zetten _/-\o_ Dat ik daar niet aan gedacht heb... :X

• hoi1234
ONWdolf schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Ik gebruik de Strava routeplanner en ook daarin kreeg ik met geen mogelijkheid de route over de brug. Dan maar geaccepteerd dat die me rond stuurt en zelf op zoek naar de oprit van de fietsbrug en aan de andere kant de route weer opgepakt. Maar als je er niet bekend bent, mis je die brug en rij je een minder mooi stuk om.

Ik lees in een latere post over de optie om de routeplanner op manual te zetten _/-\o_ Dat ik daar niet aan gedacht heb... :X
Ik ken zeker de weg, maar ik ben er ondertussen achter dat je dikke ruzie krijgt met je Garmin als je niet precies doet, wat die je opdraagt. Ik wil niet via Gennep oversteken, omdat dat zwaar om is en mij tijd kost. Dat stuk heb ik trouwens al vaker gereden en alles voor de tegeltjes natuurlijk... Bovendien wil ik dat gewoon niet. De Garmin moet doen wat ik wil en niet wat dat ding wilt.

Gisteren dacht ik ook eigenwijs te kunnen zijn. De Garmin wou me via het snelfietspad sturen denk ik. Dat heb ik niet gedaan. Toen gaf die niet op tijd aan dat ik moest afslaan en stuurde hij mij zelfs terug het water over via de snelweg. Misschien komt dat ook wel doordat het startpunt en het eindpunt op hetzelfde punt lagen. Zou dat op te lossen zijn door voor een "rondrit" te kiezen?

[ Voor 3% gewijzigd door hoi1234 op 25-02-2021 09:05 ]

• Mistraller
Galois schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 07:52:
[...]

Dat is wel irritant van Strava inderdaad. Komoot doet dat wel. Overigens ook vaak genoeg dat Komoot persé over een pontje wil, terwijl 2 km verder een brug is. Dan ga ik liever over de brug. Komoot geeft dat overigens goed aan (als je oplet :)).
Daarom vind ik het niet zo erg dat strava ze niet pakt. Aan de heatmap zie ik dat pontjes er liggen, dan kan ik zelf besluiten wat ik ermee doe. Zeker omdat in Corona tijd heel veel recreatieve pontjes niet gaan. Ik heb namelijk wel eens een route gepland met een andere tool die wel automatisch pontjes pakte (viel me met plannen niet op, ik dacht dat het een brug was), en toen was ik toch onaangenaam verrast, want ik had geen contanten bij me en je kon niet pinnen.

Wat dat betreft is er voor allebei iets te zeggen denk ik. Mooiste zou zijn dat een pont wél gepland wordt maar dat je een heel duidelijke waarschuwing krijgt zoals autoplanners dit vaak ook doen.

---------------

hoi1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:02:
[...]

Ik ken zeker de weg, maar ik ben er ondertussen achter dat je dikke ruzie krijgt met je Garmin als je niet precies doet, wat die je opdraagt. Ik wil niet via Gennep oversteken, omdat dat zwaar om is en mij tijd kost. Dat stuk heb ik trouwens al vaker gereden en alles voor de tegeltjes natuurlijk... Bovendien wil ik dat gewoon niet. De Garmin moet doen wat ik wil en niet wat dat ding wilt.

Gisteren dacht ik ook eigenwijs te kunnen zijn. De Garmin wou me via het snelfietspad sturen denk ik. Dat heb ik niet gedaan. Toen gaf die niet op tijd aan dat ik moest afslaan en stuurde hij mij zelfs terug het water over via de snelweg. Misschien komt dat ook wel doordat het startpunt en het eindpunt op hetzelfde punt lagen. Zou dat op te lossen zijn door voor een "rondrit" te kiezen?
Lees je eens in over 'track' vs 'route', dan zal je begrijpen wat er fout loopt, en zet 'auto-navigatie' uit het hoofd!

• hoi1234
RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:26:
[...]

Lees je eens in over 'track' vs 'route', dan zal je begrijpen wat er fout loopt, en zet 'auto-navigatie' uit het hoofd!
Bedoel je dat je niet mag afwijken van de route of dat het beginpunt en eindpunt niet bij elkaar mag liggen? Ik heb eerst een beginpunt geplaatst, daarna heb ik meerdere punten geplaatst en toen een eindpunt geplaatst.

Ik snap dat je niet kunt afwijken van de route, dat is nou net de reden dat ik er zo zwaar aan til. Als ik de route via Gennep laat lopen, kan ik niet bij Molenhoek de brug op.

• Belecthor
Gisteren aan het eind van de middag nog een rondje gereden en ik vroeg mij het volgende af: ik heb vooraf een route gemaakt en die in mijn Garmin Edge 530 geupload. Deze heeft een specifiek startpunt bij mijn huis. Ik fietste met een vriend van me, dus ik ben eerst naar zijn huis gereden, maar als ik vervolgens op 'start' druk, dan verwijst hij mij eerst naar de start van de route: terug naar mijn huis. Dat is ongewenst. Ik kan niet zoals op de telefoon aangeven dat ik mijn huidige locatie moet gebruiken als startpunt. Hoe kan ik dat oplossen? Er was al een waypoint B dichterbij mijn huis, maar toch verwees hij mij terug naar mijn huis ipv gewoon de route af te rijden. Weet iemand dit op te lossen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ONWdolf
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06-10 16:41
hoi1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:44:
[...]

Bedoel je dat je niet mag afwijken van de route of dat het beginpunt en eindpunt niet bij elkaar mag liggen? Ik heb eerst een beginpunt geplaatst, daarna heb ik meerdere punten geplaatst en toen een eindpunt geplaatst.

Ik snap dat je niet kunt afwijken van de route, dat is nou net de reden dat ik er zo zwaar aan til. Als ik de route via Gennep laat lopen, kan ik niet bij Molenhoek de brug op.
Ik rij met een Edge 810. Navigatie staat bij mij uit, als ik een route maak (in Strava en die sync naar m'n Garmin) open ik de route in de 810 en klik ik op start. Ik volg dan de lijn op het scherm (waarbij het irritant is dat die standaard paars wordt weergegeven en net als hoofdwegen). Ik kan dan afwijken van de route, dan krijg ik een melding. Als ik weer op de route ben (maakt niet uit waar), krijg ik een seintje dat de route weer gevonden is en stopt de Garmin met zeuren.
hoi1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:44:
[...]

Je kan/mag afwijken, maar je moet terug naar de track, wil je deze totaal negeren dat moet je het herberekenen afzetten/negeren. Beginpunt en eindpunt moeten inderdaad een beetje uit mekaar liggen, als je wilt vermijden dat bij aanvang al onmiddellijk op het eindpunt komt.
Teken uw track manueel over de wegen waar je wenst te rijden dan zal de fietsGPS u daar ook over sturen.
Belecthor schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:41:
Gisteren aan het eind van de middag nog een rondje gereden en ik vroeg mij het volgende af: ik heb vooraf een route gemaakt en die in mijn Garmin Edge 530 geupload. Deze heeft een specifiek startpunt bij mijn huis. Ik fietste met een vriend van me, dus ik ben eerst naar zijn huis gereden, maar als ik vervolgens op 'start' druk, dan verwijst hij mij eerst naar de start van de route: terug naar mijn huis. Dat is ongewenst. Ik kan niet zoals op de telefoon aangeven dat ik mijn huidige locatie moet gebruiken als startpunt. Hoe kan ik dat oplossen? Er was al een waypoint B dichterbij mijn huis, maar toch verwees hij mij terug naar mijn huis ipv gewoon de route af te rijden. Weet iemand dit op te lossen?
En kwam er geen vraag naar startpunt navigeren? Als je daar negatief op antwoord kan je gewoon naar een punt op de track rijden.

• hoi1234
RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Je kan/mag afwijken, maar je moet terug naar de track, wil je deze totaal negeren dat moet je het herberekenen afzetten/negeren. Beginpunt en eindpunt moeten inderdaad een beetje uit mekaar liggen, als je wilt vermijden dat bij aanvang al onmiddellijk op het eindpunt komt.
Teken uw track manueel over de wegen waar je wenst te rijden dan zal de fietsGPS u daar ook over sturen.
Hoe kan ik er dan het beste voor zorgen dat de route via die brug gaat? Ik had ingesteld dat beginpunt en eindpunt na de brug liggen. Want als ik de route vanaf de brug naar huis erbij neem, wordt ik niet gestuurd zoals ik wil, omdat de brug niet bekend is in de routeplanner. De route moet echter wel op dit punt beginnen en eindigen, omdat er eigenlijk geen andere optie is om over het water te komen. Ik zou hooguit nog via het fietspad dat langs de A73 ligt terug naar huis kunnen fietsen, zodat het eindpunt gewoon bij m'n huis ligt.

Ik snap trouwens nog steeds niet helemaal, waarom het beginpunt en het eindpunt niet bij elkaar mogen liggen? Mijn logica zou zeggen dat het beginpunt het beginpunt is en je via de overige mappunten naar het eindpunt navigeert.

Zou het ook kunnen dat ik verkeerd gereden ben en de Garmin daardoor niet meer wist dat ik de route nog niet gereden heb en er voor gekozen heeft om naar het eindpunt te navigeren, omdat de heenweg de terugweg deels doorkruist?

[ Voor 18% gewijzigd door hoi1234 op 25-02-2021 11:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bij mij is een begintpunt het startpunt van de rit, en het eindpunt het einde van de rit, jij hebt over een beginpunt voor de brug en eindpunt na de brug. Daar onstaan misverstanden van...

Als Komoot, Strava,... mij niet sturen zoals ik wil, dan open ik Basecamp, laad de GPX in en pas ik het manueel aan.

Als jij er 100% zeker van bent dat je daar met de fiets over mag, en uw routesoftware weigert u hierover te sturen, dan is er maar één oplossing -> zelf tekenen!

[ Voor 25% gewijzigd door RigolleM op 25-02-2021 12:08 ]

• hoi1234
RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:07:
Bij mij is een begintpunt het startpunt van de rit, en het eindpunt het einde van de rit, jij hebt over een beginpunt voor de brug en eindpunt na de brug. Daar onstaan misverstanden van...

Als Komoot, Strava,... mij niet sturen zoals ik wil, dan open ik Basecamp, laad de GPX in en pas ik het manueel aan.

Als jij er 100% zeker van bent dat je daar met de fiets over mag, en uw routesoftware weigert u hierover te sturen, dan is er maar één oplossing -> zelf tekenen!
Wat bedoel je met zelf tekenen? Ik heb geprobeerd om midden op de brug een checkpoint te maken, maar dit doet die niet. Als ik aan de ene kant van de brug en aan de andere kant van de brug een checkpoint maak, dan stuurt die me via Gennep (= niet wat ik wil)

Gaat trouwens om deze route: https://connect.garmin.com/modern/course/50861137

[ Voor 4% gewijzigd door hoi1234 op 25-02-2021 13:03 ]

Een track manueel aanpassen kan je niet met Garmin Connect.

Dit lukt wel met Strava, want daar kan je wel manuele aanpassingen doen (use manual mode), maar denk niet dat dit met een 'gratis' account kan.

En met zelf tekenen bedoel ik: een track tekenen in Basecamp (gratis software voor Windows/MacOS).

• Belecthor
RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:05:
[...]

En kwam er geen vraag naar startpunt navigeren? Als je daar negatief op antwoord kan je gewoon naar een punt op de track rijden.
Dit zal ik nog een keer proberen, bij mij kreeg ik een bug met IQ waardoor de rit dacht dat ik gelijk 50km gefietst had.

Tot slot nog een vraag. Ik heb nu drie manieren om via Komoot routes draadloos in te laden:

1. Via Komoot en dan elke route wordt automatisch aangesloten wanneer of de Garmin 530 aan Wifi zit of indirect via de telefoon wanneer deze gekoppeld is.
2. Via Komoot en dan de Connect IQ app via de Garmin 530.
3. Via Komoot, het .gpx bestand exporteren naar de Garmin Connect app en vervolgens de route hierin verzenden naar de Garmin 530.

Welke van deze drie manieren heeft de voorkeur? Ik begrijp dat het in mijn geval beter is als ik een route heb via een .gpx bestand dan een track via een .tcx bestand, maar krijg ik dat dan met optie 3? Weet iemand dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Belecthor schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:53:
[...]
Welke van deze drie manieren heeft de voorkeur? Ik begrijp dat het in mijn geval beter is als ik een route heb via een .gpx bestand dan een track via een .tcx bestand, maar krijg ik dat dan met optie 3? Weet iemand dit?
Als je exporteert vanuit Komoot download je een GPX met daarin een track en GEEN route. Dit GPX bestand moet je dan naar uw Garmin overzetten via bv. USB-kabel onder de map x:\Garmin. Als je uw Garmin opstart zal deze rit bij 'Koersen' terug te vinden zijn.

Algemeen info: een GPX kan zowel een track als een route bevatten, zelfs beiden en meerdere tracks/routes.

Een .tcx bestand bevat altijd een track en is een gereden activeit met daarin alle meta data die een Garmin Edge toestel kan verzamelen (snelheid, hoogte, hartslag, cadans, power,...).

En om op de vraag te antwoorden: 1, 2 & 3 geven allemaal hetzelfde resultaat op uw Garmin! Ik verkies de makkelijkste -> 1.

• Belecthor
RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:43:
[...]

Als je exporteert vanuit Komoot download je een GPX met daarin een track en GEEN route. Dit GPX bestand moet je dan naar uw Garmin overzetten via bv. USB-kabel onder de map x:\Garmin. Als je uw Garmin opstart zal deze rit bij 'Koersen' terug te vinden zijn.

Algemeen info: een GPX kan zowel een track als een route bevatten, zelfs beiden en meerdere tracks/routes.

Een .tcx bestand bevat altijd een track en is een gereden activeit met daarin alle meta data die een Garmin Edge toestel kan verzamelen (snelheid, hoogte, hartslag, cadans, power,...).

En om op de vraag te antwoorden: 1, 2 & 3 geven allemaal hetzelfde resultaat op uw Garmin! Ik verkies de makkelijkste -> 1.
Dat is een helder antwoord, thanks! In welke gevallen je dan een route wilt uploaden omdat het niet draadloos kan is mij nog wel een beetje een raadsel. Ik heb het idee dat vrijwel iedereen tracks gebruikt dus, ook op andere fora. Schijnbaar gebruiken routes ook véél meer batterij dan tracks.

[ Voor 13% gewijzigd door Belecthor op 25-02-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Belecthor schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:58:
[...]

Dat is een helder antwoord, thanks! In welke gevallen je dan een route wilt uploaden omdat het niet draadloos kan is mij nog wel een beetje een raadsel. Ik heb het idee dat vrijwel iedereen tracks gebruikt dus, ook op andere fora. Schijnbaar gebruiken routes ook véél meer batterij dan tracks.
Als het niet draadloos kan, dan zal het via USB-kabel moeten gebeuren.. Zo heb ik tien jaar moeten werken met mijn Edge 705/800 ;)

Om te routeren moet het toestel meer werken, dus extra energie... Bij track moet hij enkel lijntje tonen op kaart, enkel bij herbereken kost dit dan wat meer energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:40:
[...]

Wat bedoel je met zelf tekenen? Ik heb geprobeerd om midden op de brug een checkpoint te maken, maar dit doet die niet. Als ik aan de ene kant van de brug en aan de andere kant van de brug een checkpoint maak, dan stuurt die me via Gennep (= niet wat ik wil)

Hier ff maar dan eindigend aan de andere kant van de brug.
(en de staartjes even eraf geknipt; en 1 weggetje op een leuke track gelegd ;) )

https://www.strava.com/routes/2800061514515288798

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Belecthor schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:58:
[...]
Ik heb het idee dat vrijwel iedereen tracks gebruikt dus, ook op andere fora. Schijnbaar gebruiken routes ook véél meer batterij dan tracks.
Dat is geheel persoonlijk waar de voorkeur naar uitgaat. Zo gebruik ik bijna altijd routes.

Het is wel zo dat tracks niet verkeerd kunnen gaan (al kan je wel verkeerd gaan van de track af), het is een simpel lijntje op de kaart waar niks mis mee kan gaan. Dit maakt ze makkelijk uitwisselbaar (platform onafhankelijk) en gebruiksvriendelijk. Al zal je zelf aan de slag moeten als je van de route af gaat.

Het tweede, routes gebruiken meer accuduur omdat ze bij afwijking (afgaan van de voorafbepaalde route) moeten herrekenen en ook bij aanvang plotten ze de gehele route. Het zorgt er wel voor dat je niet de weg kwijtraakt (vergelijk het met auto navigatie), maar je kan wel relatief makkelijk een iets andere route maken dan je voor ogen hebt/had.
[...]

In mapsource kan je een "directe route" optie aanmaken, dit programma is de simpele voorloper van basecamp. Ik werk zelf niet met basecamp, ik vind het een draak van een programma de laatste keer dat ik het probeerde te gebruiken. Maar het zou dus kunnen dat er ook een direct route optie aanwezig is. Hierbij dwing je de route over de kortste weg tussen twee punten ongeacht het terrein (zij het water, zij het een ravijn, of gewoon een stukje onverharde weg) na zo'n overbrugging kan je weer automatische routering aanzetten zodat hij weer braaf de weg volgt.

Het feit dat je xxx km omgeleid wordt wil zeggen dat het kaartmateriaal een foutje bevat (of beter: een stukje aansluiting mist), dus als alternatief kan je een andere kaart proberen die deze fout niet heeft.

[ Voor 37% gewijzigd door rockhopper op 25-02-2021 19:50 ]

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Galois

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:43:
[...]

Dit kan gewoon via Garmin Connect hoor...
Je exporteert vanuit Komoot en opent dat bestand met Garmin Connect, daar sla je 'm op en na synchronisatie staat deze ook op je apparaat.
[...]

Wat wil je doen? Geef maar door van welk punt naar welk punt hij moet en dan heb ik 'm voor je aangepast in 3 minuten :)

Ik zie nu een 'route' die aan de Maas begint, ten noorden van Katwijk aan de overkant bij Mook. Maar je wilt 'm ergens anders laten beginnen? Of je wilt nu nog naar de overkant naar Mook?

[ Voor 7% gewijzigd door Galois op 25-02-2021 20:35 ]

Galois schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:19:
[...]
Je exporteert vanuit Komoot en opent dat bestand met Garmin Connect, daar sla je 'm op en na synchronisatie staat deze ook op je apparaat.
Juist ja... die stap zit nog niet in mijn geheugen geprent, als PC/Mac gebruiker ;-)

• Belecthor
[...]

Oh nice! Dus als ik automatisch via Komoot een route maak en die komt tussen m'n courses staan is het een track en wanneer ik de .GPX handmatig exporteer, open in Garmin Connect en vervolgens naar m'n Garmin 530 stuur dan is het een route?

• hoi1234
[...]

[...]

Wat wil je doen? Geef maar door van welk punt naar welk punt hij moet en dan heb ik 'm voor je aangepast in 3 minuten :)

Ik zie nu een 'route' die aan de Maas begint, ten noorden van Katwijk aan de overkant bij Mook. Maar je wilt 'm ergens anders laten beginnen? Of je wilt nu nog naar de overkant naar Mook?
Ik wil dat rondje maken. Vanaf mijn huis tot de brug, kan ik zelf navigeren. De terugweg vanaf de brug naar mijn huis weet ik ook. Om in Cuijk te komen moet ik eerst de brug over en om naar huis te gaan moet ik dus eerst de brug naar Molenhoek weer over.

Ik heb alleen niet genoeg verstand van zaken om te bepalen of mijn bouwsel door de Garmin begrepen wordt zoals ik het bedoeld heb.

• Galois

Galois

1811 - 1832

Belecthor schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:50:
[...]

Oh nice! Dus als ik automatisch via Komoot een route maak en die komt tussen m'n courses staan is het een track en wanneer ik de .GPX handmatig exporteer, open in Garmin Connect en vervolgens naar m'n Garmin 530 stuur dan is het een route?
Nee. Dat bestand zal altijd een track zijn. Daar is geen verschil tussen.

Komoot (of Strava) maakt geen routes die te exporteren zijn (bij mijn weten).

• Belecthor
Galois schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:35:
[...]

Nee. Dat bestand zal altijd een track zijn. Daar is geen verschil tussen.

Komoot (of Strava) maakt geen routes die te exporteren zijn (bij mijn weten).
Ah oke, maar wat bedoelde je dan met het volgende toen we ‘t over routes exporteren hadden:
[...]

[ Voor 3% gewijzigd door Belecthor op 25-02-2021 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Belecthor schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Ah oke, maar wat bedoelde je dan met het volgende toen we ‘t over routes exporteren hadden:

[...]
Oh sorry, ik snap het misverstand nu!

Ik reageerde op dat je het bestand op je apparaat kunt krijgen, zonder tussenkomst van een USB-kabel...

Het verwarrende is dat we het woord route gebruiken terwijl we eigenlijk (voor fietsroutes) altijd track (of het NL woord spoor) bedoelen.

In je auto-Garmin is het wel altijd een route en nooit een spoor. Je wilt bv naar Amsterdam en je navigatie mag zelf van jou de beste (vaak de snelste) weg kiezen. Als er halverwege toch een file ontstaat, dan wil je misschien een andere keuze maken. Dat laat je aan je (slimme) navigatie over. Als je verkeerd rijdt, ook.

Bij een track (fiets’route’) heb je van tevoren bepaald dat je exact die ‘route’ (tussen aanhalingstekens :)) wilt rijden.

Als je ik Garmin voor ‘navigeer naar’ en dan een eindpunt invoert, maakt hij er wel een route van.

Verwarrend allemaal... :)

• Belecthor
Galois schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:57:
[...]

Oh sorry, ik snap het misverstand nu!

Ik reageerde op dat je het bestand op je apparaat kunt krijgen, zonder tussenkomst van een USB-kabel...

Het verwarrende is dat we het woord route gebruiken terwijl we eigenlijk (voor fietsroutes) altijd track (of het NL woord spoor) bedoelen.

In je auto-Garmin is het wel altijd een route en nooit een spoor. Je wilt bv naar Amsterdam en je navigatie mag zelf van jou de beste (vaak de snelste) weg kiezen. Als er halverwege toch een file ontstaat, dan wil je misschien een andere keuze maken. Dat laat je aan je (slimme) navigatie over. Als je verkeerd rijdt, ook.

Bij een track (fiets’route’) heb je van tevoren bepaald dat je exact die ‘route’ (tussen aanhalingstekens :)) wilt rijden.

Als je ik Garmin voor ‘navigeer naar’ en dan een eindpunt invoert, maakt hij er wel een route van.

Verwarrend allemaal... :)
Haha geen punt, heldere uitleg.

Het zou prettig zijn als ik via m’n telefoon makkelijk een route (dus niet een track) zou kunnen aanmaken als ik gewoon zsm via fietspaden naar een bepaald punt wil. Dit is dus niet mogelijk als ik het goed begrijp?

• Galois

Galois

1811 - 1832

Belecthor schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:28:
[...]

Het zou prettig zijn als ik via m’n telefoon makkelijk een route (dus niet een track) zou kunnen aanmaken als ik gewoon zsm via fietspaden naar een bepaald punt wil. Dit is dus niet mogelijk als ik het goed begrijp?
Ik denk niet dat het via Komoot of Strava mogelijk is. Die maakt van de route altijd een spoor.

Via Basecamp moet het denk ik wel mogelijk zijn lijkt mij... geen idee eigenlijk, maar ik verwacht het wel.

Erop googlen is nog niet zo eenvoudig merk ik, omdat de meeste ‘helppagina’s’ routes en sporen door elkaar halen 😂

Edit:

Ik lees hier:

Als u wilt dat routes bij overdracht worden aangepast aan de interne kaarten van het toestel, selecteert u Pas de route altijd aan de kaart op mijn toestel aan bij overdracht.

Dus het zou moeten kunnen. En dan zal het apparaat ook niet steeds terugwillen naar het spoor, maar opnieuw gaan berekenen tot het volgende routepunt (bv het eindpunt als er geen via-punten zijn).

Ben benieuwd. Ik ga het morgen zelf even proberen...

[ Voor 28% gewijzigd door Galois op 25-02-2021 23:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Tja, er zijn natuurlijk tal van tools. Ik gebruikte eerst vaak OsmAnd. Puntjes aantikken die je zeker wilt raken, en dan tegen osmand zeggen dat ie er zelf een track van moet plotten. Of in strava (premium) op je mobiel een freehand lijntje trekken op de kaart, dan tovert strava ook een track, soms best aardig. Ik heb met beiden nog niet eerder onfietsbare routes gehad of onverhard (al ben ik niet vies van een stukje gravel, zolang het maar kort is)
En wat ook kan is gewoon in de Garmin Connect app met "maak koers"; twee of meer puntjes aantikken en dan plot Garmin een track. Dat lijkt me nog het simpelste.

Nog even heel simpel uitgelegd.
- een route is niks anders; ik wil van A naar B no matter what.
- Een track is een speurtocht. Ga naar 1, dan naar 2, dan naar 3, dan naar 4 enzovoort.

Kortom; bij een route is er maar 1 punt van belang, dat is het eindpunt.
Een track is in feite een heleboel routes, want iedere tussenpuntje is een nieuw eindpunt! Dus bij anders fietsen zal de garmin heel sterk proberen om jou naar het vooraf opgegeven punt te sturen, anders mis je een puntje uit de speurtocht.
Stel dat je punten in de track dus een eindje uit elkaar liggen (bv bij een lange rechte weg) dan zal Garmin nog heel lang blijven zeuren dat het vorige punt toch echt even aangetikt moet worden, voordat ie besluit om een tussenpunt als "verloren" te beschouwen.

Als je aan geocaching doet; dan weet je dat bij het doen van een multicache, het overslaan van een tussenpunt not done is. Dit is eigenlijk net zo.

Dus wil je van A naar B, dan zou ik gewoon in garmin connect met "maak koers=>tekenmethode =aangepast" je 2 punten ingeven, dan maakt garmin er een track van; sla op en ga fietsen! 8)

---------------

@Belecthor Als test heb ik een route gemaakt in Basecamp, die geëxporteerd naar een GPX bestand, gekopieerd naar mijn Edge 830... tromgeroffel -> staat onder koersen en wat is een koers.. inderdaad een track!

Kunnen we er ons nu bij neerleggen? Een route doorsturen naar een Garmin Edge bestaat niet!

[ Voor 10% gewijzigd door RigolleM op 26-02-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:20
[...]

Volgens mij kan dat alleen met de Edge 800 of de 1000-serie. Dan kun je op het apparaat gewoon een bestemming invoeren.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:16:

Dus bij anders fietsen zal de garmin heel sterk proberen om jou naar het vooraf opgegeven punt te sturen, anders mis je een puntje uit de speurtocht.
Stel dat je punten in de track dus een eindje uit elkaar liggen (bv bij een lange rechte weg) dan zal Garmin nog heel lang blijven zeuren dat het vorige punt toch echt even aangetikt moet worden, voordat ie besluit om een tussenpunt als "verloren" te beschouwen.
Maar dit is niet waar hoor. Althans bij mij niet :)

Als ik een trackpunt mis (wat vaak een serie trackpunten is), vanwege een omleiding of omdat ik besluit anders te fietsen en ik pak de track even later weer op (en dus vele trackpunten overgeslagen), dan vindt mijn Garmin dat prima en is snel vergeten dat ik zoveel punten gemist heb. Gelijk als ik weer op 'koers gevonden' ben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GerbenBK schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:04:
[...]

Volgens mij kan dat alleen met de Edge 800 of de 1000-serie. Dan kun je op het apparaat gewoon een bestemming invoeren.
Klopt, maar lukt ook met de 530 via https://www.sendpoints.us.
Dit is dan de enige manier om een route te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galois schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:07:
[...]

Als ik een trackpunt mis (wat vaak een serie trackpunten is), vanwege een omleiding of omdat ik besluit anders te fietsen en ik pak de track even later weer op (en dus vele trackpunten overgeslagen), dan vindt mijn Garmin dat prima en is snel vergeten dat ik zoveel punten gemist heb. Gelijk als ik weer op 'koers gevonden' ben.
@Mistraller heeft het over een lange recht lijn tussen 2 trackpoints, dan zal de Edge u blijven sturen naar het dichtste punt, tot je over de helft bent en dan zal hij je naar het volgende punt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:18:
@Belecthor Als test heb ik een route gemaakt in Basecamp, die geëxporteerd naar een GPX bestand, gekopieerd naar mijn Edge 830... tromgeroffel -> staat onder koersen en wat is een koers.. inderdaad een track!

Kunnen we er ons nu bij neerleggen? Een route doorsturen naar een Garmin Edge bestaat niet!
Waarschijnlijk wel (ons bij neerleggen). Ik heb het op deze manier geprobeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iEHyfGjYlMSZ3GuOfRfXjbStNYQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zWDuBXFhEQKKTT0EQINNf6OL.jpg?f=user_large

Dat lijkt het erop dat de route op het toestel wordt herberekend. Maar wat er volgens mij gebeurt is dat voordat de route naar het toestel gestuurd wordt, deze op mbv de kaarten op het toestel herberekend wordt (dus op en door de computer) en dan alsnog als track verstuurd.

Volgens mij is het inderdaad niet mogelijk om een route te verzenden naar een fietsGarmin.

Ik geef het op, maar het was leuk! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Galois op 26-02-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Haha thanks voor het uitzoeken. Route dus niet mogelijk om draadloos naar de Garmin te sturen, enkel via een USB. Ik denk dat er wel te concluderen valt dat Garmin qua gebruikersvriendelijkheid nog heel wat te verbeteren en te leren heeft gezien de grote hoeveelheid verwarring over dit onderwerp, of überhaupt een betere uitleg over routes vs tracks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat lijkt het erop dat de route op het toestel wordt herberekend. Maar wat er volgens mij gebeurt is dat voordat de route naar het toestel gestuurd wordt, deze op mbv de kaarten op het toestel herberekend wordt (dus op en door de computer) en dan alsnog als track verstuurd.
Wat gebeurt er op de achtergrond: het gpx bestand wordt op naar Garmin\newfiles gekopieerd en bij het opstarten van de Garmin wordt deze omgezet naar een koers en kan je deze terug vinden onder Garmin\courses.
Volgens mij is het inderdaad niet mogelijk om een route te verzenden naar een fietsGarmin.
Klopt, de rit zal altijd onder koersen terug te vinden zijn en wordt dus een track!
Ik geef het op, maar het was leuk! :)
Ik heb ook veel bijgeleerd want veel zaken was ik niet meer zeker of het nog up te date was op een Garmin Edge 830. Ik heb heel veel tracks getekend in Mapsource voor de Edge 800, maar ondertussen is het toch makkelijker geworden voor de gebruikers sinds introductie van Komoot en Strava routes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belecthor schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 10:30:
Haha thanks voor het uitzoeken. Route dus niet mogelijk om draadloos naar de Garmin te sturen, enkel via een USB. Ik denk dat er wel te concluderen valt dat Garmin qua gebruikersvriendelijkheid nog heel wat te verbeteren en te leren heeft gezien de grote hoeveelheid verwarring over dit onderwerp, of überhaupt een betere uitleg over routes vs tracks.
En weer op naar af... |:( I rest my case :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
RigolleM schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 11:49:
[...]

En weer op naar af... |:( I rest my case :w
Haha, als je kijkt naar hoeveel mensen er zelfs al in dit topic verward over zijn, laat staan de hoeveelheid mensen uberhaupt, kan je toch niets anders concluderen? Laten we eerlijk zijn. Dat het allemaal wel te begrijpen, prima, maar er mist gewoon vrij veel info en functionaliteiten aan dit ding.

Let’s agree to disagree!

[ Voor 16% gewijzigd door Belecthor op 26-02-2021 13:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Belecthor schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 12:23:
[...]

Haha, als je kijkt naar hoeveel mensen er zelfs al in dit topic verward over zijn, laat staan de hoeveelheid mensen uberhaupt, kan je toch niets anders concluderen? Laten we eerlijk zijn. Dat het allemaal wel te begrijpen, prima, maar er mist gewoon vrij veel info en functionaliteiten aan dit ding.

Let’s agree to disagree!
Velen gebruiken hun fietsGPS niet om te navigeren, dus deze kunnen we al uitsluiten.
Velen gebruiken een rit die ze downloaden van het internet, of maken een rit via Komoot, Strava Routes, RouteYou,... gooien die op één of andere manier op hun GPS, starten de rit en volgen gewoon het pijltje op het scherm, dus deze kunnen we ook al uitsluiten.
En dan heb je een klein deel die denken dat fietsnavigatie hetzelfde is als autonavigatie 8) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
RigolleM schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 14:25:
[...]

Velen gebruiken hun fietsGPS niet om te navigeren, dus deze kunnen we al uitsluiten.
Velen gebruiken een rit die ze downloaden van het internet, of maken een rit via Komoot, Strava Routes, RouteYou,... gooien die op één of andere manier op hun GPS, starten de rit en volgen gewoon het pijltje op het scherm, dus deze kunnen we ook al uitsluiten.
En dan heb je een klein deel die denken dat fietsnavigatie hetzelfde is als autonavigatie 8) :+
We praten langs elkaar heen en dat is prima. Ik stel voor dat we zeggen: let's agree to disagree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:37

Lulukai

God's gift to women

De Elemnt Bolt moet toch een van de meest winstgevende producten ooit zijn (ik overdrijf wat). Wahoo was 5 jaar geleden een kleine firma, en de Bolt heeft voor hen echt wel de doorbraak betekent. Ondertussen blijven ze die maar verkopen zonder aanpassingen, eerst aan 239 euro, nu aan 219. Die R&D is al lang terugverdiend, die productielijn ook, elk extra toestel dat ze in 2020 en 2021 verkopen is pure winst.

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:16

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
ONWdolf schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 08:28:
[...]

Daarom gebruik ik altijd afstandmeten.nl om fietsroutes te maken. De kaarten op deze site zijn gebaseerd op opencyclemap en dus behoorlijk up-to-date. De genoemde brug staat daar wel netjes op.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 08:07:
[...]

Jawel, maar als je punten elkaar sneller opvolgen (in de gpx dus) dan zal de Garmin eerder zeggen dat je weer op koers bent. Het gaat niet om de punten die je gemist hebt maar de punten die nog moeten komen.
Is volledig afhankelijk van de track, én de situatie waarop je afwijkt.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
Ik heb een garmin Edge 520 met niet heel veel geheugen. Hiervoor downloadde ik altijd van https://extract.bbbike.org/ een stukje kaart en ging lekker touren. Nu zijn dit ineens ShapeFiles geworden. Veel te veel werk en kom ik er eigenlijk niet goed uit. Kan iemand mij vertellen hoe ik die ShapeFile nou zonder al teveel gedoe (en kosten!) naar m'n Edge krijg? Of eventueel een andere site die nog de oude files .img uitserveert heel graag.

Vrouwlief wil ineens morgenochtend vroeg op pad en nu werkt t niet. Soms is vooruitgang gewoon vervelend.

Heeft iemand dé oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
@Blomminator misschien zie ik iets over het hoofd, maar linksboven staat “Format” met ShapeFile geselecteerd. Dit is een pull-down menu en dan kun je ander formaat kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blomminator
  • Niet online
@EdwinW Ik schaam me diep dat ik dit niet gezien heb. Maar heerlijk dat je het even meldt! Heb het nog niet helemaal aan de praat, maar dat zal wel lukken. (Direct .img copy naar Edge - maar hij ziet er de kaart niet. Verkeerde format ofzo).

Nogmaals, erg blij mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:35
Vraag voor advies:

Ik heb een Garmin Fenix 6X pro sapphire sporthorloge.
Voor fietsen echter wil ik ook een fietscomputer op het stuur (met routeplanning).
Momenteel heb ik een Garmin Edge Explore, maar die kan ik verkopen tegen een interessant bod. Wahoo klinkt erg interessant.

Vraag:
- Garmin Edge Explore houden?
- overstappen op Wahoo en waarom?
- indien Wahoo; element Bolt of element Roam en waarom?
- indien Wahoo; is er een match met Garmin?

[ Voor 5% gewijzigd door edwardmila op 02-03-2021 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Wil je naast routeplanning nog meer functies hebben ? De nieuwe fietscomputers van Wahoo (Bolt en Roam) en Garmin (530, 830, 1030) hebben veel meer functies dan alleen navigatie. Grootste verschillen tussen de Wahoo en Garmin:
- Wahoo configureren doe je via een App op je smartphone. Belangrijkste functies kun je ook op de Wahoo instellen (zoals route selecteren). Wahoo Bolt heeft een monochrome scherm, de Roam een kleurenscherm met 8 kleuren. Beide hebben geen touchscreen. De Roam (iets groter als de Bolt) heeft qua navigatie een voordeel om je terug te leiden naar de route als je afwijkt.
- Garmin bedien je op het toestel zelf. Heeft meer uitgebreidere functies voor sporters. Alledrie hebben ze een kleurenscherm. De 530 heeft geen touchscreen, de 830 en 1030 wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
Je hebt al een Garmin, ik zou dan ook bij Garmin blijven. Werken fijn samen. Hartslag van je Fenix kan dan bijv op je Garmin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwardmila
Ik lees echt dat dit ook kan met de Wahoo via ANT+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:53
edwardmila schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:21:
Zal me niks verwonderen. Maar persoonlijk blijf ik zelf binnen hetzelfde merk. Maar ja, ik heb dan ook Garmin GPS'en thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
edwardmila schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 20:21:
Klopt, fenix kan de ohr data gewoon via standaard ant+ of bt uit, elk apparaat die die standaarden goed snapt kan er mee overweg. Bv ook mijn telefoon met trainerroad of laptop met zwift

Strava

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:14
rockhopper schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 00:09:
Zou ik zeker doen, in het slechtste geval krijg je een matig aanbod dat je dan naast je neerlegt. Garmin kan je oude edge altijd gebruiken voor reserve onderdelen.
Ik mag m'n 6 jaar oude Edge 1000 opsturen en krijg na bijbetaling van € 220 een 1030+ retour. Top service van Garmin moet ik zeggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Kijk ik verkeerd als ik concludeer dat je routes die je importeert in Garmin Connect (website) je in de Connect app handmatig naar de Edge 830 moet sturen? Dit kan niet standaard, voor alle geïmporteerde routes, automatisch gebeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@edwardmila Heb ooit eens een vergelijking gevonden op het Garmin forum en dit wat vertaald voor iemand op een Belgisch forum:

De Bolt wordt hierin niet vernoemt omdat dit een kleiner toestel is dan de Roam & Edge 530/830 en niet kan routeren, maar de Bolt heeft behalve geen kleurscherm dezelfde software features als de Roam.

PRO's en CON's:

Element Roam:

+ Configureerbaar door app
+ mooi trainingsscherm voor training
+ mogelijkheid om in te zoomen op de gegevensschermen
+ kaarten zijn gemakkelijk te lezen

- GPS-nauwkeurigheid ok maar zwak in moeilijke omstandigheden (gebouwen, boombedekking ...)
- zeer lange opstarttijd en het duurt nog langer om een ​​GPS-signaal te krijgen en de starthoogte te kalibreren
- starthoogte kan niet handmatig worden ingesteld
- geen stand-by modus
- geen fietsprofielen
- je kunt alleen vooruit gaan als je van scherm verandert
- geen webplatform zoals Garmin connect
- geen ANT + lichtondersteuning (bv. niet mogelijk om het licht van de Garmin Varia uit te schakelen)

Edge 530/830:

+ snel
+ mooie trainingsstatistieken
+ over het algemeen ziet het apparaat er mooier uit
+ mooi scherm
+ geweldige batterijduur
+ Garmin connect
+ GPS-nauwkeurigheid lijkt in orde
+ Garmin IQ-apps
+ Social media-meldingen (Whatsapp & co)

- Edge 530: initiële configuratie via knoppen is vervelend
- Edge 530: routing via adres alleen via ConnectIQ
- Edge 830: touchscreen lastig met gewone handschoenen (zonder grip op vingertoppen)
- geen native manier om nieuwe routes te laden zonder een lopende activiteit te beëindigen (alleen via ConnectIQ-widgets)
- het trainingsscherm is niet configureerbaar, u moet uw eigen scherm maken
- standaard kaarten zijn soms bedekt met details waardoor het moeilijk te lezen is (mogelijkheid andere kaarten te installeren zoals OpenFietsMap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:03
lochtejans schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:44:
[...]

Ik mag m'n 6 jaar oude Edge 1000 opsturen en krijg na bijbetaling van € 220 een 1030+ retour. Top service van Garmin moet ik zeggen!
@Galois deze route is financieel voordeliger 8)7

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
edwardmila schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 18:31:
Vraag voor advies:

Ik heb een Garmin Fenix 6X pro sapphire sporthorloge.
Voor fietsen echter wil ik ook een fietscomputer op het stuur (met routeplanning).
Momenteel heb ik een Garmin Edge Explore, maar die kan ik verkopen tegen een interessant bod. Wahoo klinkt erg interessant.

Vraag:
- Garmin Edge Explore houden?
- overstappen op Wahoo en waarom?
- indien Wahoo; element Bolt of element Roam en waarom?
- indien Wahoo; is er een match met Garmin?
Technisch zal het allemaal wel samenwerken via Ant+.

Ik heb een Edge 1030 en een Forerunner en ik vind het fijn dat ze allebei hetzelfde platform gebruiken (wat prima werkt). Ik heb ook altijd een hekel als het dan net niet lekker werkt (bijv. Apple accessoires met Android of andersom).

Edit: verder heb ik ook een Garmin Varia, ik weet niet of die zou werken met Wahoo.

Niks mis met een Wahoo. Maar een Edge 830 klinkt ook beter dan een Edge Explore. (Net als dat een Wahoo Roam beter klinkt dan een Edge Explorer).

[ Voor 4% gewijzigd door mhr-zip op 04-03-2021 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:13:
[...]

@Galois deze route is financieel voordeliger 8)7
Wow! Dat heb je goed geregeld @lochtejans!

Als ik dat had geweten, had ik ook contact met Garmin opgenomen en wat bedacht waarom mijn 4 jaar oude Garmin niet helemaal perfect werkt (hehehe... grapje he?).

Overigens heb ik een iets mindere ervaring met Garmin. Ik heb ook een Fenix 5 plus en mijn bandje is stuk gegaan, contact met ze opgenomen en aangezien ik binnen de 2 jaar garantieperiode zat, zou ik een nieuw bandje opgestuurd krijgen als ik de aankoopfactuur zou opsturen. Dit gedaan op 10 februari, vorige week nog contact met ze gehad dat er wat vertraging was (oid, reden onbekend) en dat ze 'm op de post zouden doen. Maar moest uit Engeland komen, dus zou nog wel even kunnen duren. Ik heb 'm in ieder geval nog steeds niet ontvangen... dat noem ik alles behalve een goede service...

Maar goed, ik had ook een Edge 1000 en deze op MP verkocht voor 195 euro. Hij was overigens helemaal prima, zelfs nauwelijks gebruikersschade. En een 1030 plus voor 510 euro gekocht... dus 315 euro 'bijbetaald' :)

Hoe bevalt jullie de overgang van de 1000 naar de 1030 plus? Ik heb 'm nu een paar weekjes in gebruik en moet zeggen dat het zeker een fijn apparaat is, maar afgezien van de accuduur heb ik nou niet echt van 'wow, wat een upgrade!'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 08:43:

Overigens heb ik een iets mindere ervaring met Garmin. Ik heb ook een Fenix 5 plus en mijn bandje is stuk gegaan, contact met ze opgenomen en aangezien ik binnen de 2 jaar garantieperiode zat, zou ik een nieuw bandje opgestuurd krijgen als ik de aankoopfactuur zou opsturen. Dit gedaan op 10 februari, vorige week nog contact met ze gehad dat er wat vertraging was (oid, reden onbekend) en dat ze 'm op de post zouden doen. Maar moest uit Engeland komen, dus zou nog wel even kunnen duren. Ik heb 'm in ieder geval nog steeds niet ontvangen... dat noem ik alles behalve een goede service...
Ik bestel wel vaker rechtstreeks bij Garmin. Probleem (zeker na brexit) is dat het lang onderweg is. Het komt, maar de manier van versturen door Garmin vergt veel tijd.
Maar goed, ik had ook een Edge 1000 en deze op MP verkocht voor 195 euro. Hij was overigens helemaal prima, zelfs nauwelijks gebruikersschade. En een 1030 plus voor 510 euro gekocht... dus 315 euro 'bijbetaald' :)
Nu weet ik waarom die dingen zoveel geld waard zijn, je koopt er een op internet en je stuurt hem naar Garmin. Heb je mooie korting te pakken.
Hoe bevalt jullie de overgang van de 1000 naar de 1030 plus? Ik heb 'm nu een paar weekjes in gebruik en moet zeggen dat het zeker een fijn apparaat is, maar afgezien van de accuduur heb ik nou niet echt van 'wow, wat een upgrade!'.
(al zou deze discussie in het fietscomputer-topic horen...)
In wezen doen ze hetzelfde, 3s power is 3s power. Maar het is een beetje of je een paar IOS (of Android) versies nieuwer hebt. Hij integreert beter met mijn Forerunner in de Garmin Connect omgeving. En een verse batterij (al was die oude nog gewoon goed, die van mij was ook nog niet zo oud als die van jouw).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:22:
Hij integreert beter met mijn Forerunner in de Garmin Connect omgeving.
Dat heb ik dus juist niet. Ik heb een Fenix 5 plus en op beide heb ik de IQ app van Komoot staan. Dat had ik ook op mijn 1000. Op de 1000 nooit problemen gehad met de verbinding met Komoot, met de 1030 plus continu. Het lijkt erop dat ze niet beide verbonden mogen zijn met mijn telefoon. Als ik nl de Fenix uitzet en dan contact maak met Komoot via de Edge, dan lukt het wel.

Hier had ik met de 1000 nooit last van. Daar klikte ik de Komoot app aan en bij verbond altijd. Misschien dat het nog een instelling van mij is? Of dat de BT verbinding niet accepteert om met beide te communiceren... En omdat de Fenix altijd aan staat, heeft die altijd verbinding en de Edge gaat alleen aan als ik 'm nodig heb en wil dan verbinden... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Galois schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:32:
[...]

Dat heb ik dus juist niet. Ik heb een Fenix 5 plus en op beide heb ik de IQ app van Komoot staan. Dat had ik ook op mijn 1000. Op de 1000 nooit problemen gehad met de verbinding met Komoot, met de 1030 plus continu. Het lijkt erop dat ze niet beide verbonden mogen zijn met mijn telefoon. Als ik nl de Fenix uitzet en dan contact maak met Komoot via de Edge, dan lukt het wel.

Hier had ik met de 1000 nooit last van. Daar klikte ik de Komoot app aan en bij verbond altijd. Misschien dat het nog een instelling van mij is? Of dat de BT verbinding niet accepteert om met beide te communiceren... En omdat de Fenix altijd aan staat, heeft die altijd verbinding en de Edge gaat alleen aan als ik 'm nodig heb en wil dan verbinden... ?
Garmin edge en Komoot kunnen ook synchroniseren zonder tussenkomst van een IQ app.

https://www.dcrainmaker.c...devices-a-decade-old.html

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 04-03-2021 09:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 09:36:
[...]

Garmin edge en Komoot kunnen ook synchroniseren zonder tussenkomst van een IQ app.

https://www.dcrainmaker.c...devices-a-decade-old.html
Klopt, maar dan heb ik geen keuze in wat hij wel of niet synchroniseert: dan wordt ALLES gesynchroniseerd. En dat wil ik niet, want veel van de routes die ik maak in Komoot, hoef ik in in mijn Edge te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

lochtejans schreef op woensdag 3 maart 2021 @ 20:44:
[...]
Nette aanbieding! Gefeliciteerd met je upgrade.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galois schreef op donderdag 4 maart 2021 @ 10:01:
[...]

Klopt, maar dan heb ik geen keuze in wat hij wel of niet synchroniseert: dan wordt ALLES gesynchroniseerd. En dat wil ik niet, want veel van de routes die ik maak in Komoot, hoef ik in in mijn Edge te hebben.
Neen, enkel de laatste 50...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edwardmila
Ik ben, na me te hebben ingelezen op internet, voor een Wahoo Roam gegaan.
Vandaag 32 km gefietst en eerste indruk was oké.
Gegevens worden niet geüpload naar GC, maar dat wil ik ook niet. Dat gaat via mijn Fenix.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwardmila schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 17:16:
Ik ben, na me te hebben ingelezen op internet, voor een Wahoo Roam gegaan.
Vandaag 32 km gefietst en eerste indruk was oké.
Gegevens worden niet geüpload naar GC, maar dat wil ik ook niet. Dat gaat via mijn Fenix.
Ik probeer te begrijpen waarom je een Wahoo Elemnt aanschaft, en alsnog uw gegevens naar GC wilt synchroniseren. Dus nu moet je 2 devices actief gebruiken tijdens het fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Ik probeer te begrijpen waarom je een Wahoo Elemnt aanschaft, en alsnog uw gegevens naar GC wilt synchroniseren.
Dat wil ik juist niet en gebeurt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edwardmila schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:13:
[...]
Dat wil ik juist niet en gebeurt ook niet.
Dit begrijp ik!
Maar je logt dan wel uw fietsactiviteit via uw Fenix? Want zo lees ik het toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Klopt ... ik gebruik de Fenix bij alle sportactiviteiten om te loggen in GC.
Ik gebruik een fietscomputer op het stuur puur voor directe informatie met routebegeleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Een fenix en een edge is toch een veel logischere combinatie...? Dan heb je alles bij elkaar en snapt je fenix ook meer van je stress e.d.

Never mind, zo kan het ook

[ Voor 12% gewijzigd door Prulleman op 06-03-2021 09:41 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
Prulleman schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:40:
[s]Een fenix en een edge is toch een veel logischere combinatie...?
Ik had een edge maar vond die niet altijd handig en kon hem goed verkopen. Schreef ik al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07-10 10:40
Na veel wikken en wegen tussen de wahoo element bolt en de garmin 530 een garmin 530 aan geschaft.

Ik heb de 530 vooral aangeschaft om te routes te rijden zodat ik niet rond de kerktoren blijf fietsen.

Ik was een beetje bang dat de garmin moeilijk in te stellen was, maar dat viel alles mee.
Na een goed uurtje instellen had de gegevens velden etc wel waar ik ze wil hebben. Zal over een paar weken wel een keer gewijzigd worden, waarna het daarna waarschijnlijk nooit meer aanpast.

Routes maken via Garmin connect werkt erg makkelijk. Ook het uploaden naar het apparaat gaat via 1 druk op de knop. Kortom binnen 5 min zat ik op de fiets klaar om de route te beginnen. Kantekening er bij is dat je wel een beetje handig moet zijn met computers.

Ook de route volgen gaat zoals je mag verwachten. Soms bij rotondes zijn de aanwijzigen wat verwarrend, maar heb gehoord dat de meeste fiets navigaties hier last van hebben.
Ook expres een stuk verkeerd gereden en na stug door blijven fiets kiest hij er voor om de route om te leiden. Dit duurt best lang.
Touche screen mis ik niet.

Kortom twijfel je tussen de wahoo en de Garmin is de garmin geen slechte keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-10 14:30
Ik blijf twijfelen tussen een wahoo roam of een garmin edge 830.
De Wahoo bolt en roam heb ik al gehad (roam verkocht na een val) en eigenlijk beviel dat wel goed. Maar de edge 830 navigeert wel iets beter heb ik de indruk.
Heb ooit eens aan een onderbroken brug gestaan en heb toen op de wegwijzers moeten rijden, was anders nog niet thuisgeraakt denk ik (dat was met de bolt).

De edge is wat netter afgewerkt, naar ik weet dat de roam makkelijk in te stellen is natuurlijk. Keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
@Engineer Stewie discussie is al vaak gevoerd, komt vooral neer op voorkeur, als je een tikkie data nerd bent, dan past een Garmin beter bij je. Hecht je meer waarde aan een doordachte userinterface/experience, dan is wahoo beter. Qua navigatie heeft Garmin ook zo zijn eigenaardigheden als je de laatste pagina's hier doorleest.. (zelf heb ik er niet zo'n moeite mee, maar ik heb wellicht andere verwachtingen).

Ik heb zelf de 530 en ben er happy mee, wat betreft het instellen.. dat doe je 1 keer, en daarna pas je af en toe wat aan :/
Voor de gemiddelde tweaker zou dat natuurlijk geen dealbreaker moeten zijn.

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:02
Bijkomend voordeel van Garmin is dat - als het je interesseert - je naast het fietsen ook kunt uitbreiden met hun wearables etc.

Als je nog niet vast zit aan een eco systeem, waarom ook niet eens kijken naar bijv de Karoo Hammerhead 2? Ziet er ook wel fancy uit vind ik.. zeker voor navigeren..

https://www.dcrainmaker.c...oo-2-in-depth-review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Requiem19 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:19:
Bijkomend voordeel van Garmin is dat - als het je interesseert - je naast het fietsen ook kunt uitbreiden met hun wearables etc.

Als je nog niet vast zit aan een eco systeem, waarom ook niet eens kijken naar bijv de Karoo Hammerhead 2? Ziet er ook wel fancy uit vind ik.. zeker voor navigeren..

https://www.dcrainmaker.c...oo-2-in-depth-review.html
De wearables zijn niet nodig. Heb van het werk een apple watch 5 met One Number, hierdoor hoef ik mijn GSM niet mee te nemen omdat ik met de watch stand alone kan bellen.
Dus mss is in dat opzicht Garmin wel beter, volgens mij kan de 830 wel navigeren naar een punt rechtstreeks op het device. Voor de roam heb je altijd een smartphone nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Prulleman Had eigenlijk niks met Garmin te maken maar met fietsnavigatie in het algemeen. ;)

@Engineer Stewie De Edge 830 beter navigeren dan een Wahoo Roam? Beiden doen hetzelfde, bij obstakels wordt je bij beiden teruggebracht naar de originele track. Die dikke pijlen om de route aan te duiden, vond ik duidelijker dan die magenta lijn van de Garmin. Anderzijds zorgde die dikke pijlen voor onduidelijkheden bij moeilijke situaties, en moest ik wat inzoomen... De kaartdetails zijn bij Garmin iets uitgebreider, zeker als je offroad gaat rijden, ontbreekt er wel eens een pad. Op de weg is het eerder duidelijker op welk soort weg je aan het rijden bent, zie je iets minder duidelijk op een Wahoo, maar als je een track narijdt maakt dit eigenlijk weinig uit.

Bij uw tweede reaktie begrijp ik nu wat je bedoelt met 'beter' navigeren, daar je een adres kunt opzoeken op het device. Tja, dat kan... maar ik was het nu gewoon met Wahoo Elemnt om een nieuwe route via Komoot te maken op de smartphone en die door te sturen naar het device, dat ik het nu ook doe bij de Edge 830. Dat tokkelen op dat klein schermpje is niks voor mij, druk meestal op de verkeerde letters.

Ik denk als het puur over navigatie gaat dat beiden wel aan mekaar gewaagd zijn. Wil je het sumuun qua navigatie dat moet je eerder aan de Karoo Hammerhead 2 denken, waar @Requiem19 naar verwijst, maar die heeft dan weer andere tekortkomingen... zoals batterijduur om er één te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
RigolleM schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:38:

Bij uw tweede reaktie begrijp ik nu wat je bedoelt met 'beter' navigeren, daar je een adres kunt opzoeken op het device. Tja, dat kan... maar ik was het nu gewoon met Wahoo Elemnt om een nieuwe route via Komoot te maken op de smartphone en die door te sturen naar het device, dat ik het nu ook doe bij de Edge 830. Dat tokkelen op dat klein schermpje is niks voor mij, druk meestal op de verkeerde letters.
Ik ben niet van plan nog een telefoon mee te nemen op gewone ritten (die waar ik grofweg mijn weg ken), dus mss wel weer voor het bekende gaan. De Wahoo elemnt roam was een goede, als hij niet gevallen was had hij nog in de kast gelegen.

Maar snel op zoek gaan naar een nieuw exemplaar. Zou graag binnen 2 weken op mijn nieuwe fiets rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Engineer Stewie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Ik ben niet van plan nog een telefoon mee te nemen op gewone ritten (die waar ik grofweg mijn weg ken), dus mss wel weer voor het bekende gaan.
Mijn vrouw volgt mij als ik alleen op de weg rij... en dat gaat dus niet zonder smartphone.

Anderzijds was ik blij dat ik mijn telefoon bij had om mijn vrouw te verwittigen dat ik met de ambulance onderweg was naar het hospitaal. Was ook een ritje zonder navigatie en 5km van huis, maar wel opgeschept door een wagen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Ik ben niet van plan nog een telefoon mee te nemen op gewone ritten (die waar ik grofweg mijn weg ken), dus mss wel weer voor het bekende gaan. De Wahoo elemnt roam was een goede, als hij niet gevallen was had hij nog in de kast gelegen.

Maar snel op zoek gaan naar een nieuw exemplaar. Zou graag binnen 2 weken op mijn nieuwe fiets rijden.
zonder GPS kan je ook fietsen he ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
RigolleM schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Mijn vrouw volgt mij als ik alleen op de weg rij... en dat gaat dus niet zonder smartphone.

Anderzijds was ik blij dat ik mijn telefoon bij had om mijn vrouw te verwittigen dat ik met de ambulance onderweg was naar het hospitaal. Was ook een ritje zonder navigatie en 5km van huis, maar wel opgeschept door een wagen...
Ik kan dus standalone bellen met mijn apple watch. Heb daar geen GSM voor nodig daar het een model met esim is. Mijn vriendin volgt toch niet waar ik fiets.
Al zou dit mss ook kunnen via de watch aangezien het een basic data connectie is.
Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:00:
[...]

zonder GPS kan je ook fietsen he ;)
Ja natuurlijk. Maar ik rij wel graag over ons mooi fietsknooppunt in Belgisch Limburg en met GPS is dat toch makkelijker. Verder gebruik ik dat ook om de kilometers bij te houden in strava.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Engineer Stewie schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:10:
[...]

Ik kan dus standalone bellen met mijn apple watch. Heb daar geen GSM voor nodig daar het een model met esim is. Mijn vriendin volgt toch niet waar ik fiets.
Al zou dit mss ook kunnen via de watch aangezien het een basic data connectie is.

[...]

Ja natuurlijk. Maar ik rij wel graag over ons mooi fietsknooppunt in Belgisch Limburg en met GPS is dat toch makkelijker. Verder gebruik ik dat ook om de kilometers bij te houden in strava.
was ook met een knipoog, maar ik zou een nieuwe fiets niet ongebruikt in de schuur laten staan als mijn garmin stuk of leeg zou zijn. dan maar een bekend rondje. Voor strava kan je altijd nog je telefoon laten recorden (gewoon in je achterzak, hoeft niet op je stuur)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Prulleman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:14:
[...]

was ook met een knipoog, maar ik zou een nieuwe fiets niet ongebruikt in de schuur laten staan als mijn garmin stuk of leeg zou zijn. dan maar een bekend rondje. Voor strava kan je altijd nog je telefoon laten recorden (gewoon in je achterzak, hoeft niet op je stuur)
Als ik geen GPS heb ga ik er idd alsnog mee rijden. Lijkt me ook geen strak plan om de eerste rit echt ver van huis te gaan, ookal heb ik de basis tools mee (die heb ik nog van de vorige fiets).
Pagina: 1 ... 51 ... 101 Laatste