Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:24

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Voor de geïnteresseerden: in navolg van de diefstal van onze racefietsen heeft de inboedelverzekering keurig uitbetaald. Het heeft wel even geduurd, mede dankzij dat er een "schade-expert" langs moest komen om te zien dat er inderdaad geen racefietsen meer hingen (ofzo). Uiteindelijk kost het hele grapje ons toch geld, alleen al vanwege de veiligheidsupgrades die zijn gemaakt en het feit dat een nieuwe fiets nauwelijks leverbaar is nu, dus heel blij met de gebeurtenis kunnen we niet zijn.
Maar ondanks mijn eerdere negatieve ervaring met de verzekering, deze keer ging het wel goed dus.

Voor de mensen met karoo 1 en/of karoo 2, DCR heeft een leuke post gemaakt over sideloaden van apps op de karoo die immers op android draait. Misschien dat ik binnenkort ook eens een poging ga wagen om de osmAND+ app draaiende te krijgen (meer voor het offroad werk/wandelen en spielerij)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-08 13:47
Ik heb de Garmin Edge 530 gekocht, maar ik loop tegen wat eigenaardigs aan. Ik fietste voorheen alleen met Komoot via mijn telefoon en wanneer ik dan afweek van de vooraf ingestelde route, dan paste hij de route aan adhv de afwijking met inachtneming van het eerdere doel, net zoals bijvoorbeeld Google Maps.

De 530 houdt zich bij een afwijking vast aan de vooraf ingestelde route (dit wist ik, anders had ik de 830 moeten nemen), maar ik dacht dat het wel mogelijk was tussendoor via je telefoon je route eventueel aan te passen, maar dat kan schijnbaar niet zonder de gehele route te stoppen (die vervolgens geupload wordt naar Strava/Komoot, dus kleine stukjes van de route worden dan geupload) en een nieuwe route te plotten.

Wat mis ik hier? Is het wel mogelijk de route aan te passen zoals ik beschrijf? Ik neem regelmatig even een ander weggetje of maak de route wat langer, maar om dan vervolgens de hele navigatie te stoppen en opnieuw op te starten vind ik echt bizar gebruikersonvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:26
Als ik op mijn Edge 530 tijdens de activiteit op de knop rechtsboven druk heb ik de optie om de vooraf uitgestippelde koers te stoppen. Daarmee blijft je activiteit wel gewoon verder lopen. Dat doe ik nog wel eens als ik op de terugweg nog een extra lusje aan mijn nieuwe route toe wil voegen bijvoorbeeld. Is dat wat je bedoelt toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Luuk741 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:13:
Als ik op mijn Edge 530 tijdens de activiteit op de knop rechtsboven druk heb ik de optie om de vooraf uitgestippelde koers te stoppen. Daarmee blijft je activiteit wel gewoon verder lopen. Dat doe ik nog wel eens als ik op de terugweg nog een extra lusje aan mijn nieuwe route toe wil voegen bijvoorbeeld. Is dat wat je bedoelt toevallig?
Zet je dan niet de gehele navigatie stop? De activiteit en de navigatie zijn gescheiden, maar als je een nieuwe navigatie wilt starten vanuit je telefoon, omdat je de route wilt aanpassen, dan stopt de gehele activiteit alsnog en daarna kun je pas synchroniseren met de nieuwe route en start een nieuwe activiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Belecthor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:19:
[...]

Zet je dan niet de gehele navigatie stop? De activiteit en de navigatie zijn gescheiden, maar als je een nieuwe navigatie wilt starten vanuit je telefoon, omdat je de route wilt aanpassen, dan stopt de gehele activiteit alsnog en daarna kun je pas synchroniseren met de nieuwe route en start een nieuwe activiteit.
Je stopt dan inderdaad de navigatie van de huidige koers. Vervolgens kun je volgens mij via dezelfde menu's een nieuwe koers selecteren. Het lijkt me dat dat dan ook een koers kan zijn die je net hebt aangemaakt op je telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Luuk741 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:25:
[...]

Je stopt dan inderdaad de navigatie van de huidige koers. Vervolgens kun je volgens mij via dezelfde menu's een nieuwe koers selecteren. Het lijkt me dat dat dan ook een koers kan zijn die je net hebt aangemaakt op je telefoon.
Ja precies, daar was ik al bang voor. Dus als je dan een nieuwe koers start moet je syncen met je telefoon en dat kan alleen als de activiteit stopt. Vervolgens start ik een nieuwe route en heb je twee of meer losse activiteiten met de afzonderlijke metrics en dat vind ik juist zo leuk aan zo’n fiets computer. Dit werkt wel erg eigenaardig zo.

Er is wel een rerouting optie die je zonder een nieuwe route in te laden terug naar je originele route stuurt, alleen laat hij je rustig over de meeste bizarre en lachwekkende paden rijden die niet geschikt zijn voor de racefiets (zelfs als het juiste “road” profiel aanstaat!)..

[ Voor 25% gewijzigd door Belecthor op 03-02-2021 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Ohh, dus om de nieuwe route op je Garmin te krijgen moet je hem synchroniseren met je telefoon en dat kan niet wanneer er een activiteit loopt? Dat is inderdaad wel een beetje vreemd, het is balen om in dat geval twee losse activiteiten te moeten maken.

Wel moet ik zeggen dat het mij in de paar jaar dat ik een Garmin heb nog niet is gebeurd. Als in, als ik bewust afwijk van de route ga ik daarna zonder navigatie door of kies ik een reeds bestaande route op de Garmin. Maar ik snap de user case wel ja, wellicht iemand anders nog een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Kun je dan überhaupt syncen zonder tussenkomst van een computer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-08 23:56
Belecthor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:19:
[...]

hoi1234 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:33:
Ik heb al vaker binnen 1 activity meerdere koersen verreden en dat gaat in elk geval prima. De garmin kan zelf koersen downloaden, maar dat gaat natuurlijk wel via wifi. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar als je je garmin via een hotspotje aan het internet legt kan het best zo zijn dat dat ook werkt.
Als ik thuiskom na een rit gooit de edge in elk geval via wifi de activiteit online, niet via mijn telefoon.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
hoi1234 schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:33:
de garmin connect app op je android of iphone werkt prima om routes en ritten te syncen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Mistraller schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:26:
[...]

[...]

Ik heb al vaker binnen 1 activity meerdere koersen verreden en dat gaat in elk geval prima. De garmin kan zelf koersen downloaden, maar dat gaat natuurlijk wel via wifi. Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar als je je garmin via een hotspotje aan het internet legt kan het best zo zijn dat dat ook werkt.
Als ik thuiskom na een rit gooit de edge in elk geval via wifi de activiteit online, niet via mijn telefoon.
Ja, het is echter alleen zo dat nieuw geuploade ritten niet tijdens een activiteit gesynchroniseerd worden. Je kunt wel al bestaande routeplanningen aan je activiteit toevoegen, maar je weet van te voren natuurlijk niet als je afwijkt van de route wanneer en hoe dat gaat zijn. Ergo, je moet de activiteit stoppen.

Zo'n Garmin 530 voelt qua bruikbaarheid en gebruikesvriendelijkheid een beetje aan als de autonavigaties van begin vorig decennium haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belecthor schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:17:
Zo'n Garmin 530 voelt qua bruikbaarheid en gebruikesvriendelijkheid een beetje aan als de autonavigaties van begin vorig decennium haha.
Op vlak van herroutering is er toch geen verschil tussen een Edge 530 en 830? Als ik tijdens een rit afwijk, dan probeert de Edge 830 mij inderdaad terug naar het vorige routepunt te sturen, maar als ik dit blijf negeren dan gaat de Edge 830 zich heroriënteren en u naar het volgende routepunt sturen. Ik heb nog nooit mijn navigatie moeten stoppen en deze opnieuw moeten inladen met een nieuwe route omdat ik niet 100% de route aan het volgen ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-07 15:07

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Belecthor schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:09:
Ik heb de Garmin Edge 530 gekocht, maar ik loop tegen wat eigenaardigs aan. Ik fietste voorheen alleen met Komoot via mijn telefoon en wanneer ik dan afweek van de vooraf ingestelde route, dan paste hij de route aan adhv de afwijking met inachtneming van het eerdere doel, net zoals bijvoorbeeld Google Maps.

De 530 houdt zich bij een afwijking vast aan de vooraf ingestelde route (dit wist ik, anders had ik de 830 moeten nemen), maar ik dacht dat het wel mogelijk was tussendoor via je telefoon je route eventueel aan te passen, maar dat kan schijnbaar niet zonder de gehele route te stoppen (die vervolgens geupload wordt naar Strava/Komoot, dus kleine stukjes van de route worden dan geupload) en een nieuwe route te plotten.

Wat mis ik hier? Is het wel mogelijk de route aan te passen zoals ik beschrijf? Ik neem regelmatig even een ander weggetje of maak de route wat langer, maar om dan vervolgens de hele navigatie te stoppen en opnieuw op te starten vind ik echt bizar gebruikersonvriendelijk.
Wat bedoel je precies met vasthouden aan de eerdere route?
Bedoel je dat je bijv. van Breda naar Tilburg fietst en onderweg bedenkt dat het leuk is om langs Oosterhout te gaan? Of bedoel je dat je aan het fietsen bent een leuke zijweg ziet en dan daarlangs gaat rijden?

Ik heb ook een 530, en fiets soms ook wel 'ns verkeerd (bewust en onbewust).
De 530 gaat dan eerst een tijdje zeuren om een U-turn te maken, maar als ik doorfiets berekent ie een nieuwe route om weer op koers (in Garmin termen) te komen.
Afhankelijk van hoever ik afdwaal is het niet zo dat dit persé het punt is waar ik ben afgeweken.
Zodra je nl. weer op de gestarte route komt merkt de 530 dat en meldt 'koers gevonden'.
Met name met de MTB heb ik dat regelmatig als er weer 'ns een pad verspert is door een omgevallen boom.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!
magic_nl schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 11:38:
[...]

Wat bedoel je precies met vasthouden aan de eerdere route?
Bedoel je dat je bijv. van Breda naar Tilburg fietst en onderweg bedenkt dat het leuk is om langs Oosterhout te gaan? Of bedoel je dat je aan het fietsen bent een leuke zijweg ziet en dan daarlangs gaat rijden?

Ik heb ook een 530, en fiets soms ook wel 'ns verkeerd (bewust en onbewust).
De 530 gaat dan eerst een tijdje zeuren om een U-turn te maken, maar als ik doorfiets berekent ie een nieuwe route om weer op koers (in Garmin termen) te komen.
Afhankelijk van hoever ik afdwaal is het niet zo dat dit persé het punt is waar ik ben afgeweken.
Zodra je nl. weer op de gestarte route komt merkt de 530 dat en meldt 'koers gevonden'.
Met name met de MTB heb ik dat regelmatig als er weer 'ns een pad verspert is door een omgevallen boom.
Inderdaad als je natuurlijk helemaal de andere kant begint uit te rijden, dan blijft de Edge (x)x30 zeuren en moet je de navigatie stoppen en een nieuwe route opladen, maar gewoon afwijken omdat er iets op de route aan de hand is, daarvoor hoef je geen nieuwe route op te laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
Ik heb het net even gechecked. Gedurende een activity gaat de edge géén nieuwe routes downloaden. Niet via wifi, en ook niet via BT/connect.
De routes moet je dus al wel vooraf inladen.

Aan de andere kant; dit is een behoorlijke "edge" case ;) Het zal niet vaak voorkomen dat je dit doet. Voor die specifieke gevallen zou ik zeggen; stop die activity gewoon, en plak ze later even aan elkaar met fitfiletools, gotoes oid. Dat is echt zo simpel.
https://gotoes.org/strava/Combine_GPX_TCX_FIT_Files.php
In zowel Garmin als Strava kan je een activity toevoegen vanuit een file. (nadat je de twee halfjes hebt weggegooid uiteraard)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Galois schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:25:
of ik er 200 euro voor kan krijgen.
(ik zal 'm trouwens ook hier bij V&A zetten, misschien dat één van jullie interesse heeft)
Laat ff weten als je wilt, wanneer ik nog 200 euro voor die 1000 van mij kan krijgen gaat hij vandaag nog op de bus :w

Hij ziet er nog netjes uit, dus dat is niet de beperkende factor

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Mistraller schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 13:59:
Ik heb het net even gechecked. Gedurende een activity gaat de edge géén nieuwe routes downloaden. Niet via wifi, en ook niet via BT/connect.
De routes moet je dus al wel vooraf inladen.

Aan de andere kant; dit is een behoorlijke "edge" case ;) Het zal niet vaak voorkomen dat je dit doet. Voor die specifieke gevallen zou ik zeggen; stop die activity gewoon, en plak ze later even aan elkaar met fitfiletools, gotoes oid. Dat is echt zo simpel.
https://gotoes.org/strava/Combine_GPX_TCX_FIT_Files.php
In zowel Garmin als Strava kan je een activity toevoegen vanuit een file. (nadat je de twee halfjes hebt weggegooid uiteraard)
Thanks! Dat is een goede tip. Twee losse activiteiten is natuurlijk geen ramp, maar Wahoo kan het bijvoorbeeld wel tijdens de rit, maar die hebben weer andere kuren. Prima zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Sinds september 2019 met volle tevredenheid de Garmin edge 830 in gebruik voor toertochten maar door mijn wat slechter wordende ogen een Edge 1080 plus besteld. Soort van small naar breedbeeld ;).

Dacht mijn vrouw er een plezier mee te doen maar die ziet de meerwaarde er niet van in.

Wel jammer want eigenlijk zonde om de in nieuwstaat verkerende 830 weg te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZEtFrwyuUYDCHzL7MRlobU19Ro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARfLsGCVmgsMAETXv5ZewL0c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 15:47

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 14:59:
[...]

Laat ff weten als je wilt, wanneer ik nog 200 euro voor die 1000 van mij kan krijgen gaat hij vandaag nog op de bus :w

Hij ziet er nog netjes uit, dus dat is niet de beperkende factor
Voor 195€ verkocht en omdat ik te vroeg hapte. Had ook voor 210 gekund! Op dag 1 al 5 bieders van 180 of meer.

Die van mij zag er ook erg netjes uit. Vrijwel geen gebruikerssporen te zien.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
Galois schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:43:
[...]

Voor 195€ verkocht en omdat ik te vroeg hapte. Had ook voor 210 gekund! Op dag 1 al 5 bieders van 180 of meer.

Die van mij zag er ook erg netjes uit. Vrijwel geen gebruikerssporen te zien.
Wat maakt dat ding zo populair dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

mhr-zip schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 22:59:
[...]

Wat maakt dat ding zo populair dan?
Snap ik ook niet goed, vind 200€ veel. Maar ze gaan allen voor rond de 200€ op MP.

Het is een mooi apparaat en een groot scherm. Ik was er erg tevreden mee.

Zijn nieuwste opvolger, de 1030 plus, is vooral sneller en heeft een betere accu. Verder erg vergelijkbaar (tenzij je echt interessant vindt hoeveel sprongen je tijdens het MTB’en maakt). Kost toch een kleine 550€. En de 530 of 830 is toch wel minder, kleiner en zo... (wel sneller dan de 1000).

Ik weet het niet. Ben tevreden met de verkoop... ik heb de 1030+ besteld en dus 310€ moeten bijbetalen. Helaas wat leveringsproblemen. Grrr... toch te vroeg verkocht :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Galois schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:37:
Zijn nieuwste opvolger, de 1030 plus, is vooral sneller en heeft een betere accu. Verder erg vergelijkbaar (tenzij je echt interessant vindt hoeveel sprongen je tijdens het MTB’en maakt). Kost toch een kleine 550€. En de 530 of 830 is toch wel minder, kleiner en zo... (wel sneller dan de 1000).
De opvolger van de Edge 1000 was de Edge 1030 en NIET de Edge 1030 plus.
De Edge 1030 plus is na de Edge 530/830 gekomen, en deze waren sneller dan de Edge 1030.
De Edge 1030 plus is niet beter dan de Edge 530/830 enkel groter en een iets betere batterij-autonomie.
Bij lancering van de Edge 1030 plus zaten er enkele nieuwigheden in de software, die ondertussen ook in de Edge 530/830 zijn opgenomen, dus er blijft enkel de grootte en batterij over.

Het is wachten op een Edge 1040 met de formfactor van de Edge 530/830 maar met de schermgrootte van de Edge 10xx-reeks, door kleinere bezels te gebruiken. De geruchten waren er, maar helaas heeft Garmin besloten om de Edge 1030 wat verder uit te melken, door een Edge 1030 plus op de markt te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Klopt @RigolleM. Maar de 1030 plus is óók een opvolger van de 1000 ;) Dus zijn nieuwste opvolger :)

Ik ben vooral teleurgesteld in de resolutie van het scherm van de 1030+ en in de keuze om niet voor usb-C te gaan...

Verder zoals DCrainmaker zegt: “ At the end of the day, the Edge 1030 Plus is essentially the bike computer you buy when someone asks ‘What’s the best GPS bike computer no matter the cost?’.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galois schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 19:39:
Ik ben vooral teleurgesteld in de resolutie van het scherm van de 1030+ en in de keuze om niet voor usb-C te gaan...
Nogmaals, uitmelken van de Edge 1030... om dan nog eens dezelfde klanten een Edge 1040 te kunnen verkopen, met wel correcte specs.
Verder zoals DCrainmaker zegt: “ At the end of the day, the Edge 1030 Plus is essentially the bike computer you buy when someone asks ‘What’s the best GPS bike computer no matter the cost?’.”
Mja, ik heb ook de beste maar in een kleiner jasje en het gat in de portemonnee is ook kleiner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Kan niet beoordelen of de 1030 plus een volwaardige opvolger is van de 1030. Het 'uitmelken' vind ik te negatief klinken.

Of het nu fietsen, motoren enz. betreft zie je ook vaak minimale verschillen bij opvolgers. Je kan natuurlijk wachten, wachten, wachten tot...... ;)

Je kiest voor een merk en toestel die voldoet aan je verwachtingen. Andere merken fietscomputers kan ik niet beoordelen omdat ik er geen ervaring mee heb.

Toen ik nog motorrijder was al verkering met Garmin en tevreden over de Garmin GPSMAP276C die ik nog steeds op zolder heb liggen.

Die durf ik te beoordelen als 1 van de beste op dit gebied. Je ziet ze ook in kleine sportvliegtuigen en dat is niet omdat ze zo slecht zijn. Ook op boten kom je ze tegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N2G_3gfxPpsqqrnNfr5nfV-da2I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/U7xXw0b2XbJU6n6fyZWuJwvk.jpg?f=user_large

Voor mij was het ook niet moeilijk om te kiezen welk merk het zou worden toen er een fietscomputer moest worden aangeschaft.

Gisteren is de 1030 plus bezorgt en nog geen tien minuten werk om alles te configureren. Alle gegevens van de Edge 830 1 op 1 overgezet naar de 1030 :) Inclusief hartslag, speed en cadans censor die direct werkte zoals het moet werken.

Dat het allemaal zo omslag is valt allemaal wel mee en het prijskaartje vind ik gerechtvaardigd. Meeste kritiek kom vaak van personen die nooit met een Garmin hebben gewerkt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TecTo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 12:22:
Toen ik nog motorrijder was al verkering met Garmin en tevreden over de Garmin GPSMAP276C die ik nog steeds op zolder heb liggen.

Die durf ik te beoordelen als 1 van de beste op dit gebied. Je ziet ze ook in kleine sportvliegtuigen en dat is niet omdat ze zo slecht zijn. Ook op boten kom je ze tegen.
Ze zijn alleen "niet slecht" op hardware gebied. Op software is en blijft het een drama, net zoals de communicatie met de gebruikers. Verder is het een heel erg groot bedrijf dat nagenoeg in alle markten waarin gps gebruikt wordt aanwezig is en veelal marktleider.
Maar ik heb wel het idee dat men vaak garmin koopt omdat het een bekende naam is, niet omdat er nou zo goed huiswerk wordt gedaan wat het beste toestel is. En prijs speelt uiteindelijk ook een rol. Doordat garmin zo groot is hebben ze goede controle over de kosten die er nodig zijn, voordeliger inkopen en veel zelf produceren.
Maar goed navigatie is sowieso een wat kleinere markt, kijk naar golf, ze maken golfhorloges, maar of het echt nodig is... Ze worden gekocht omdat garmin ze maakt, maar is er nog genoeg ruimte om voor een andere speler erbij te komen (ontwikkelen van en op de markt brengen van en dan ook nog winst kunnen maken)? Ik denk het niet.
Je kan het dan over "garmin is het beste" hebben, maar je bent dichter bij de waarheid als je zegt "garmin is de enige"

Verder ben ik het helemaal met je eens dat nieuwe modellen sinds 2015/2016 weinig revolutionairs meer gebracht hebben en dat het vooral een uitbreiding van kleine features is. Vaak kan je jezelf afvragen of die nodig zijn of niet. Daarbij lijken de toestellen in te leveren aan gps nauwkeurigheid en komt er meer "gebruiksgemak" naar voren.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@rockhopper
Wat betreft software heb ik zelf geen enkel probleem ondervonden en alles werkt zoals het moet werken. Kaarten of routes uploaden gaat makkelijk. Er zijn altijd digibeten die overal beren op de weg tegen komen.

Je opmerking dat mensen die Garmin kopen weinig onderzoek doen en voor de naam gaan is wat kort door de bocht. Daar doe je de duizenden toerfietsers, amateurs en pro gebruikers mee te kort.

Wat de beste fietscomputer is laat ik in het midden en elke fabrikant prijst zijn waar aan als... Evenals bezitters van een bepaald merk zweren erbij dat 'hun' fietscomputer......

Gelukkig zijn er keuzes en zo is er voor een ieder wat op de markt zowel in functionaliteit en prijs/prestatie.

Garmin is zeker niet de enige speler en beweer nergens dat Garmin het beste is. Wel durf ik te beweren dat Garmin GPSMAP276C het beste is in zijn soort als je het over motor navigatie hebt. Rechtstreeks op de accu, snelheid, geluid in de helm enz..

Over de nauwkeurigheid en snelheid heb ik niet te klagen over de Garmin's.

Het enige minpuntje tot nu toe van de 1030+ vind ik de lage brightness t.o.v. de 830. Wellicht hebben ze bewust minder brightness erin gesleuteld om zo aan meer stand-by uren te komen. Sjoemelen en vals spelen. Nog nergens een file kunnen ontdekken waarin ik dit kan tweaken.

De geijkte menu's waar je contrast, kleur, helderheid enz.. kunt aanpassen bieden geen soelaas.

[ Voor 3% gewijzigd door TecTo op 06-02-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:56
Garmin op de motor is echt hopeloos achterhaald. OS uit de jaren 90 dat nooit echt grondig geupdate is. Werkt zo ongebruiksvriendelijk als je kijkt naar de beschikbare technologie 2021 (ik heb op een motortrip van 8 maanden de Garmin halverwege teruggestuurd naar NL en ben vanaf daar verder gegaan met een iPhone op rammount met Maps.me...).

Ik heb voor mn fiets ook gekozen voor Garmin, Edge 530. De voornaamste reden voor mij was dat ik al op het Garmin ecosysteem zit met mijn horloge (en weegschaal :P). Dan heb je alle data dus in 1 ecosysteem en praten de verschillende Garmins ook met elkaar via Garmin Connect.

Zonder die Garmin buy in had ik veel meer onderzoek gedaan voordat ik voor de 530 gegaan was denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@TecTo Problemen zijn er niet onmiddellijk met de software, maar het is soms een beetje zoeken waar die feature nu precies in hun menustructuur te vinden is. Garmin Edge werkt met profielen, en je moet gewoon weten wat een algemene instelling is en wat er specifiek voor een bepaald profiel is. Eénmaal je dit door hebt dan is het al een pak eenvoudiger.

De beste fietscomputer bestaat (nog) niet. Ik heb anderhalf jaar met een Wahoo Elemnt Bolt gereden en nu bijna terug een jaartje met een Edge 830, elk heeft zijn voor- en nadelen. De Karoo Hammerhead heeft ook weer enkele voordelen tov Garmin en Wahoo, dus graag een combinatie van deze 3 toestellen graag :-)

@Requiem19 Garmin heeft inderdaad teveel op zijn lauweren gerust en heeft enorm veel marktaandeel verloren aan TomTom, maar blijkbaar is Garmin er terug met hun Zumo XT. Ik lees toch vaak op fora dat er velen hun TomTom Rider van de hand doen voor een Garmin Zumo XT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
@RigolleM Ik vind er vanalles van, maar omdat dit over fietscomputers gaat houd ik wijselijk m'n mond :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TecTo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:11:
@rockhopper
Wat betreft software heb ik zelf geen enkel probleem ondervonden en alles werkt zoals het moet werken. Kaarten of routes uploaden gaat makkelijk. Er zijn altijd digibeten die overal beren op de weg tegen komen.

Je opmerking dat mensen die Garmin kopen weinig onderzoek doen en voor de naam gaan is wat kort door de bocht. Daar doe je de duizenden toerfietsers, amateurs en pro gebruikers mee te kort.

Wat de beste fietscomputer is laat ik in het midden en elke fabrikant prijst zijn waar aan als... Evenals bezitters van een bepaald merk zweren erbij dat 'hun' fietscomputer......

Gelukkig zijn er keuzes en zo is er voor een ieder wat op de markt zowel in functionaliteit en prijs/prestatie.

Garmin is zeker niet de enige speler en beweer nergens dat Garmin het beste is. Wel durf ik te beweren dat Garmin GPSMAP276C het beste is in zijn soort als je het over motor navigatie hebt. Rechtstreeks op de accu, snelheid, geluid in de helm enz..

Over de nauwkeurigheid en snelheid heb ik niet te klagen over de Garmin's.

Het enige minpuntje tot nu toe van de 1030+ vind ik de lage brightness t.o.v. de 830. Wellicht hebben ze bewust minder brightness erin gesleuteld om zo aan meer stand-by uren te komen. Sjoemelen en vals spelen. Nog nergens een file kunnen ontdekken waarin ik dit kan tweaken.

De geijkte menu's waar je contrast, kleur, helderheid enz.. kunt aanpassen bieden geen soelaas.
Ik krijg een beetje de indruk dat je je persoonlijk aangevallen voelt, dat is niet mijn bedoeling hoor.
Ik ben allang blij als mensen hier een product kunnen vinden of aanschaffen dat een beetje aan hun wensen of verwachtingen voldoet.

Die opmerking over mensen die al snel garmin kopen merk ik gewoon als ik met mensen spreek, of eigenlijk meer: toen je nog wat makkelijker met mensen kon spreken. ;) Je hebt tweakers en specialisten die huiswerk doen. Je hebt de gewone consument. Die laatste groep kennen vooral dat wat de locale fietsboer / winkel of kennis kent en aanraad, dat is vooral garmin of mio (huiver). De eerste groep (mensen die wel huiswerk doen) heeft daarnaast met name op de fiets ook maar bar weinig te kiezen. Er is een enkel model van hammerhead in twee smaakjes de Karoo 1 en 2. En er is een enkel model van Wahoo in drie smaakjes, de Elemnt, de bolt en de roam. De rest op de markt voor fietsers zijn toch vooral de edges.

Van motor navigatie weet ik weinig, als ik weer een motor aanschaf zal ik me daar wel weer tzt in gaan verdiepen. Dat wat @Requiem19 hierover verteld klinkt mij wel bekend in de oren, dat zie je op zeilboten ook wel. Alles lomp traag en groot, nauwelijks ontwikkeling of vooruitgang omdat de mensen geen alternatief hebben wordt er ook weinig in ontwikkeld. Het wordt toch wel verkocht (helaas).

Tot slot ben ik blij dat jij met je toestel blij bent. Ik plaatste de opmerking over nauwkeurigheid niet om een toestel of een merk af te vallen, maar eerder om aan te geven dat de gps nauwkeurigheid al op een dergelijk goed niveau is dat men terug gaat schalen. Dit om een langere accuduur te bereiken en om plaats (energie) vrij te maken voor andere functies (waar ik meestal niet op zit te wachten, maar dat is persoonlijk). Op de fietscomputer speelt dit wel minder dan bij gps horloges. Sowieso is de antenne op fietscomputers groter en beweegt de computer relatief minder (vaste fixatie op een stuur) zodat de ontvangst nagenoeg altijd erg goed is (ten opzichte van horloges die altijd in beweging zijn en soms onder kleding verborgen is)

En fanboys hou je inderdaad ook altijd. Ik zeg er meteen bij dat ik geen ervaring heb met de edge (wel met andere garmin toestellen en horloges), daarnaast heb ik de wahoo bolt, wahoo roam en de karoo 1 en 2. Ze hebben allemaal hun voor en nadelen en ze zijn allemaal relatief duur voor wat ze doen (mijn mening).
Op gebied van navigatie alleen is de karoo 2 de winnaar voor mij, maar dat maakt hem niet de beste keuze voor iedereen. Er tellen ook andere dingen mee. En hoewel garmin niet de enige speler is, is het wel de enige grote speler. Vandaar dat het altijd een discussie zal blijven over garmin versus merk xxx (vul je alternatief zelf in).

@RigolleM Combi van alledrie, klinkt als een telefoon maar dan waterdicht, niet fragiel en met een accuduur van 24 uur of langer bij gebruik. (voor hoogstens 300 euro). Ik blijf ook mee dromen en hoop dat we er over 5 jaar weer wat dichter bij zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
TecTo schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 20:11:
@rockhopper

...
Als ITer vind ik in elk geval de hele opzet van instellingen en veel zaken in de UX gewoon matig. Dat is niet alleen bij fietscomputers zo, ook de horloges kunnen een stuk logischer. Ik weet dat je vanwege het ontbreken van veel pixels vaak beperkt bent, maar toch... het feit alleen al dat je vele instellingen alleen via het device zelf kunt instellen en niet via de app bijvoorbeeld, stoort me regelmatig.
Zijn geen dingen die garmin makkelijk kan veranderen, omdat het door het hele ecosysteem zit, maar naar mijn idee is het vooral doordat er een basis is die alleen maar groter is geworden in de loop der jaren. Tijd voor een fatsoenlijke refactoring ;)

---------------

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mistraller schreef op zondag 7 februari 2021 @ 01:10:
[...]

Als ITer vind ik in elk geval de hele opzet van instellingen en veel zaken in de UX gewoon matig. Dat is niet alleen bij fietscomputers zo, ook de horloges kunnen een stuk logischer. Ik weet dat je vanwege het ontbreken van veel pixels vaak beperkt bent, maar toch... het feit alleen al dat je vele instellingen alleen via het device zelf kunt instellen en niet via de app bijvoorbeeld, stoort me regelmatig.
Zijn geen dingen die garmin makkelijk kan veranderen, omdat het door het hele ecosysteem zit, maar naar mijn idee is het vooral doordat er een basis is die alleen maar groter is geworden in de loop der jaren. Tijd voor een fatsoenlijke refactoring ;)
En ik vind het juist fijn dat je dingen zonder telefoontoestel kan veranderen. Maar dan meteen de opmerking erbij: waarom niet allebei? Ik zou dolgraag een snelle route willen invoeren op adres via telefoon en het dan het toestel / horloge laten uitvoeren.

Waarom kan een klein bedrijf als hammerhead gewoon al je instellingen wel gewoon overzetten in één account en een bedrijf met nagenoeg onbeperkte resourses niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
@Mistraller
Ik vind het allemaal wel meevallen. ;)

Ben 70 jaar en vanaf de Commandore 64 alles mee mogen maken. Stukje code kloppen in Assembler. Een server bouwen met Slackware of Debian en zelf je kernel compileren. Later Basic, Pascal C, C++ en tot op heden een groot fan van Unix omgeving.

De grootse en huidige beperking is de gebruiker zelf. Die willen hapklare brokken, zonder het besef dat hun oplossend vermogen en inzichtelijkheid langzaamaan verdwijnt.

Daarom is de GUI het meest belangrijk geworden en de onderliggende code kan nog wel ff mee. Nieuw sausje over een bestaand gerecht en de gebruiker als beta tester.

Vaak wordt het probleem niet in de broncode aangepakt maar hardware matig. Vroeger propte je alles in 640 kb en dan kon je je geen slordigheden permitteren.

@rockhopper
Over Hammerhead lees ik ook de nodige problemen zoals bugs in de software, lang wachten op een update enz.. Dus ook daar is het geen gelopen koers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@TecTo Ik volg de problemen rondom hammerhead niet zo. Ik merk zelf geen bugs. Qua update frequentie is het vaker dan bij mijn garmin toestellen in ieder geval. Meestal een per maand ongeveer.
In het begin was het bij hammerhead wel een groot drama, inmiddels is het in mijn ogen op orde, met mijn gebruik dus. ymmv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
TecTo schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:37:
@Mistraller
Ik vind het allemaal wel meevallen. ;)

Ben 70 jaar en vanaf de Commandore 64 alles mee mogen maken. Stukje code kloppen in Assembler. Een server bouwen met Slackware of Debian en zelf je kernel compileren. Later Basic, Pascal C, C++ en tot op heden een groot fan van Unix omgeving.

De grootse en huidige beperking is de gebruiker zelf. Die willen hapklare brokken, zonder het besef dat hun oplossend vermogen en inzichtelijkheid langzaamaan verdwijnt.

Daarom is de GUI het meest belangrijk geworden en de onderliggende code kan nog wel ff mee. Nieuw sausje over een bestaand gerecht en de gebruiker als beta tester.

Vaak wordt het probleem niet in de broncode aangepakt maar hardware matig. Vroeger propte je alles in 640 kb en dan kon je je geen slordigheden permitteren.

@rockhopper
Over Hammerhead lees ik ook de nodige problemen zoals bugs in de software, lang wachten op een update enz.. Dus ook daar is het geen gelopen koers.
Voor de C64 hoef je geen 70 jaar te zijn ;)
Ik heb zelf ook assembly geprogrammeerd, PLC's, etc.
Voor mij is het heel simpel. Als ik mijn vrouw moet helpen om een apparaat naar wens in te stellen, (ze is hoogopgeleid en voldoende thuis in de techniek) dan is er iets te verbeteren.

We leven nu eenmaal in een tijdperk waar alleen techneuten nog werken met een CLI. Een goede GUI is essentieel in de overdaad aan mogelijkheden. Het is dat Garmin heel goed is in de hardware, want op software gebied leggen ze het echt af tegen een heleboel anderen.
Een heel simpel voorbeeld van wat ik als IT-er mis; een full backup van mijn settings. Crashed mijn garmin of wordt ie gepikt (niet ondenkbaar bij horloges of fietscomputers) dan moet ik met die rotknopjes alles opnieuw gaan doen, terwijl "restore settings" ZOVEEL makkelijker zou zijn.
Wat je vaak ziet is dat onderliggende code het prettige gebruik in de weg zit. Het is niet voor niets dat bedrijven een fikse refactoring doorvoeren, voordat een OS, apparaat, whatever er écht op vooruit gaan. (Mijn bedrijf is hier ook mee bezig dus ik heb wel enig idee.) Je kunt van spaghetti geen macaroni maken door alleen de sliertjes te ontwarren.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-v
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-12-2021
Hoi iedereen,

Helaas heb ik door een vastloper van mijn Garmin Edge 530 het apparaat moeten resetten. Hierbij heb ik de basis kaart niet meer. Is er iemand op dit forum die mij kan voorzien van een basiskaart voor de Edge 530/830. Het gaat om het gmapbmap bestand. Helaas kan Garmin hier niet mee helpen en zou ik het volledige apparaat moeten retourneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Marcel-v Omdat dit soort dingen / gratis kaarten van garmin een grijs gebied is, denk ik dat dit niet een vraag is die beantwoord kan/mag worden, als dit wel mag hoor ik dat graag. Wel adviseer ik of je misschien gewoon de gratis open street kaarten kan gebruiken, die werken eigenlijk net zo goed. De basiskaart doet niet heel veel meer dan een soort ijkpunt te zijn voor hoogtemeters maar is voor navi minder belangrijk.

Wil je echt de basis kaart terug dan wordt het een gevalletje garantie via de winkel of via garmin. Via garmin zitten er mogelijk kosten aan, je krijgt dan meestal een nieuw "refurbished" toestel waarop alles werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-08 19:29
RigolleM schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 16:50:
[...]

De opvolger van de Edge 1000 was de Edge 1030 en NIET de Edge 1030 plus.
De Edge 1030 plus is na de Edge 530/830 gekomen, en deze waren sneller dan de Edge 1030.
De Edge 1030 plus is niet beter dan de Edge 530/830 enkel groter en een iets betere batterij-autonomie.
Bij lancering van de Edge 1030 plus zaten er enkele nieuwigheden in de software, die ondertussen ook in de Edge 530/830 zijn opgenomen, dus er blijft enkel de grootte en batterij over.

Het is wachten op een Edge 1040 met de formfactor van de Edge 530/830 maar met de schermgrootte van de Edge 10xx-reeks, door kleinere bezels te gebruiken. De geruchten waren er, maar helaas heeft Garmin besloten om de Edge 1030 wat verder uit te melken, door een Edge 1030 plus op de markt te zetten.
Is de Edge 1040 al aangekondigd? Ik heb nu de Edge 1000 maar deze begint wat kuren te vertonen. Ik zit in dubio om nu al een nieuwe Edge te kopen of te wachten op de nieuwe releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lochtejans schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Is de Edge 1040 al aangekondigd? Ik heb nu de Edge 1000 maar deze begint wat kuren te vertonen. Ik zit in dubio om nu al een nieuwe Edge te kopen of te wachten op de nieuwe releases.
Neen, nog niks bekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
lochtejans schreef op maandag 15 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Wat zijn de kuren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Even een app gerelateerde opmerking.

Vanaf vandaag (is mij pas opgevallen) heeft de Strava app (betaald) een on-the-fly route builder voor op de telefoon!
Dit lijkt me uitermate handig voor snel op locatie een willekeurige route te maken en te uploaden naar je device. Althans dit moet in de praktijk nog maar uitwijzen.

Waarom kan dit niet met de wahoo app voor de Bolt/Roam?
Of heb ik iets compleet over het hoofd gezien?

Mij irriteerde het vaak dat ik met de "Ga naar functie" niet de route kan aanpassen. Maar er direct de snelste weg gekozen werd naar dat punt.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
murphylee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 13:42:
Even een app gerelateerde opmerking.

Vanaf vandaag (is mij pas opgevallen) heeft de Strava app (betaald) een on-the-fly route builder voor op de telefoon!
Dit lijkt me uitermate handig voor snel op locatie een willekeurige route te maken en te uploaden naar je device. Althans dit moet in de praktijk nog maar uitwijzen.

Waarom kan dit niet met de wahoo app voor de Bolt/Roam?
Of heb ik iets compleet over het hoofd gezien?
De Strava route kan je toch ook opladen naar uw Wahoo Elemnt device?
Als je graag van verassingen houdt is dit o.a. een manier om de omgeving wat te verkennen. Ik hou liever van een gecontroleerde manier van verkennen, waarbij ik mogelijke obstakels probeer te vermijden.
Mij irriteerde het vaak dat ik met de "Ga naar functie" niet de route kan aanpassen. Maar er direct de snelste weg gekozen werd naar dat punt.
Met een Garmin Edge of Wahoo Elemnt Roam kan je afwijken van uw route en zal deze herberekend worden. Je kan ook met Strava, Komoot,.. uw rit op voorhand plannen en op uw PC/tablet/smartphone de route naar uw hand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-v
rockhopper schreef op maandag 15 februari 2021 @ 17:31:
@Marcel-v Omdat dit soort dingen / gratis kaarten van garmin een grijs gebied is, denk ik dat dit niet een vraag is die beantwoord kan/mag worden, als dit wel mag hoor ik dat graag. Wel adviseer ik of je misschien gewoon de gratis open street kaarten kan gebruiken, die werken eigenlijk net zo goed. De basiskaart doet niet heel veel meer dan een soort ijkpunt te zijn voor hoogtemeters maar is voor navi minder belangrijk.

Wil je echt de basis kaart terug dan wordt het een gevalletje garantie via de winkel of via garmin. Via garmin zitten er mogelijk kosten aan, je krijgt dan meestal een nieuw "refurbished" toestel waarop alles werkt.
Bedankt voor je antwoord. Ik vind het zelf zonde om hem retour te sturen voor het missen van 1 bestandje. Ik vind het persoonlijk raar dat dit gewoon te verwijderen is en blijkbaar heel lastig terug te halen is.

Ik ga kijken hoe ik het verder op kan lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

RigolleM schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:28:
[...]
Je kan ook met Strava, Komoot,.. uw rit op voorhand plannen en op uw PC/tablet/smartphone de route naar uw hand zetten.
Klopt.
90% van de tijd rij ik ook een route die ik op voorhand al gemaakt heb. En zoals je al aangeeft, mocht je verkeerd rijden dan wordt je route direct aangepast.

Maar af en toe wil ik gewoon de omgeving verkennen door zijwegen in te fietsen waar ik nog niet ben geweest. Voornamelijk in Duitsland heb ik dan moeite om mij te oriënteren. (Lijkt allemaal op elkaar daar :P)
Voorheen pakte ik de wahoo app waar ik met de optie "breng me naar" wel direct naar een punt werd gebracht. Maar die hield nooit rekening met het type ondergrond. + Je kan maar 1 punt selecteren.

Maar nu heeft Strava de route planner in-app gemaakt. Zodat je onderweg even snel een route kan samenstellen. Heb het zelf nog niet geprobeerd maar ga er vanuit dat het allemaal wel werkt!

Edit: Ook al zit dit nog in beta fase
Zie wel al dat er ook onverhard in meegenomen wordt.

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
murphylee schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:30:
[...]
Edit: Ook al zit dit nog in beta fase
Zie wel al dat er ook onverhard in meegenomen wordt.
Dat zijn de verrassingen die ik wil voorkomen. Met de racefiets rij het liefst op verharde wegen, met de MTB het liefst op onverhard (maar vind ik minder erg). Ook al te vaak, vooral met MTB, op plaatsen gekomen, waar je niet mag of kan rijden.

Met Komoot kies je het type fiets (bv. racefiets) en blijf je gewoon op verhard. Zet een paar puntjes waar je wilt passeren en Komoot maakt een route voor jou aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lochtejans
Zwarte schaduwranden op/om het scherm en de power button is kapot. Moet nu telkens met een paperclip of iets dergelijks de Edge in- en uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKNm2dDXCJZDvc0AxtZ70lZOXHE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELtpW40ckO3ec1fUELHD6ydP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAkUAKtvqSyJbGWJA8ysW2w8E8A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SuRJrINj0z2A0TnJ0g08mNYL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Nu online
lochtejans schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:22:
[...]

Zwarte schaduwranden op/om het scherm en de power button is kapot. Moet nu telkens met een paperclip of iets dergelijks de Edge in- en uitschakelen.

[Afbeelding][Afbeelding]
Die is terminaal :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Marcel-v schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:04:
[...]
Bedankt voor je antwoord. Ik vind het zelf zonde om hem retour te sturen voor het missen van 1 bestandje. Ik vind het persoonlijk raar dat dit gewoon te verwijderen is en blijkbaar heel lastig terug te halen is.

Ik ga kijken hoe ik het verder op kan lossen.
Ik geef je helemaal gelijk hoor, als je de fout eenmaal gemaakt hebt lees je vaak: maak eerst een backup, maar goed daar heb je weinig aan. Het voordeel van de gratis kaarten (waar ook hoogte in verwerkt kan zijn) is dat die in ieder geval niet beveiligd zijn.
Wat je verder nog kan doen is kijken of je het via de garmin webupdater kan repareren, al is dat meer een hail-mary (lees: zal wel niet lukken). En of een lief mailtje naar garmin customer service met text en uitleg, en dan niet de Nederlandse tak, maar rechtstreeks naar Kansas. De customer service in USA is veel beter. (ook hier geen gegarandeerd succes, maar goed "nee" had je al.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-08 18:12
rockhopper schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:24:
[...]

En ik vind het juist fijn dat je dingen zonder telefoontoestel kan veranderen. Maar dan meteen de opmerking erbij: waarom niet allebei? Ik zou dolgraag een snelle route willen invoeren op adres via telefoon en het dan het toestel / horloge laten uitvoeren.
Kan ook. Installeer de app Sendpoints, dan kun je online op sendpoints.us je bestemming opzoeken, die krijgt een 4-cijferige index. Die index op de Edge invoeren en je bestemming wordt als nuttig punt vastgelegd.
Hoef je in de Edge navigatie alleen maar te kiezen uit lijstje nuttige punten. Op mijn Fenix 6x gebruik ik dat en werkt prima, zo goed dat ik geen Edge heb op de fiets. Die meerwaarde zie ik namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel-v
rockhopper schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 23:22:
[...]

Ik geef je helemaal gelijk hoor, als je de fout eenmaal gemaakt hebt lees je vaak: maak eerst een backup, maar goed daar heb je weinig aan. Het voordeel van de gratis kaarten (waar ook hoogte in verwerkt kan zijn) is dat die in ieder geval niet beveiligd zijn.
Wat je verder nog kan doen is kijken of je het via de garmin webupdater kan repareren, al is dat meer een hail-mary (lees: zal wel niet lukken). En of een lief mailtje naar garmin customer service met text en uitleg, en dan niet de Nederlandse tak, maar rechtstreeks naar Kansas. De customer service in USA is veel beter. (ook hier geen gegarandeerd succes, maar goed "nee" had je al.)
hahah ja die backup daar dacht ik nog wel aan maar dacht....zal allemaal wel te herstellen zijn met de Garmin Express app. Thx voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerbenBK
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09-08 13:14
lochtejans schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 19:22:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding]
Weet niet hoe oud je unit is, maar ik kreeg van Garmin nog een aanbieding om mijn 820 om te ruilen voor een 830 met behapbare bijbetaling omdat ik klachten had buiten de garantieperiode (crappy batterij duur en halo-effect op het scherm).

Je zou er eens een mailtje aan kunnen wagen om te zien wat een 1030 in dat geval zou kosten.

The tyres begin to write cheques that the geometry can’t quite cash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
GerbenBK schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 12:07:
[...]

Weet niet hoe oud je unit is, maar ik kreeg van Garmin nog een aanbieding om mijn 820 om te ruilen voor een 830 met behapbare bijbetaling omdat ik klachten had buiten de garantieperiode (crappy batterij duur en halo-effect op het scherm).

Je zou er eens een mailtje aan kunnen wagen om te zien wat een 1030 in dat geval zou kosten.
Ik kan er een mailtje aan wagen maar de Edge 1000 is al 6 jaar oud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Zou ik zeker doen, in het slechtste geval krijg je een matig aanbod dat je dan naast je neerlegt. Garmin kan je oude edge altijd gebruiken voor reserve onderdelen.

• mark28179
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-08 08:49
Goedenavond,

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik heb op mijn fiets een d-fly module laten installeren en deze succes vol met e-tube laten verbind en daar de knop op me linker hendel kanaal 1 gegeven en recht kanaal 2.

Als ik nu in me garmin edge 1030 plus bij sensoren di2 activeer dan vind hij de module wel. Alleen na installeren ziet hij aleen de rechter hendel. Ik kan wel met beide knoppen door de pagina's schollen op het scherm. Het enige irritantie is dat er elke x boven in het scherm van de garmin een melding gevold door een piepje verschijnt. De melding die dan wordt weergeven is :schakelmodus s2.

Weet iemand wat dit is en hoe ik deze terugkomende melding verwijder

Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:21
@murphylee In het verleden gebruikte ik weleens EasyRoute daar voor op iPhone. Je tekent de route op het scherm en slaat deze route bv. op als GPX bestand. Deze kun je dan met de Wahoo App openen zodat deze als een route wordt geimporteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-08 20:27
mark28179 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 23:24:
Goedenavond,

Ik hoop dat ik hier goed zit. Ik heb op mijn fiets een d-fly module laten installeren en deze succes vol met e-tube laten verbind en daar de knop op me linker hendel kanaal 1 gegeven en recht kanaal 2.

Als ik nu in me garmin edge 1030 plus bij sensoren di2 activeer dan vind hij de module wel. Alleen na installeren ziet hij aleen de rechter hendel. Ik kan wel met beide knoppen door de pagina's schollen op het scherm. Het enige irritantie is dat er elke x boven in het scherm van de garmin een melding gevold door een piepje verschijnt. De melding die dan wordt weergeven is :schakelmodus s2.

Weet iemand wat dit is en hoe ik deze terugkomende melding verwijder

Alvast bedankt
Heb je met de shimano app gecontroleerd of er nieuwe firmware voor je d-fly module beschikbaar is?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark28179
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-08 08:49
Ja dat heeft de FM gedaan nadat hij geïnstalleerd was. Bij thuis komt e tube op me gsm gezet en daar gaf hij ook aan dat alles up to date was.

Daarna uitgelogd op de e tube app en op de garmin bij sensoren de di2 sensor geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Twee vragen:

1. Ik las laatst in een topic dat je twee ritten kunt samenvoegen, zodat ze weer 1 zijn. Ik kan deze post alleen zo snel niet meer vinden. Iemand die weet hoe dit moet? Ik heb per ongeluk onderweg m'n rit beëindigd.

2. Kun je onderweg op je Garmin edge 530 zien hoever je bent met de koers (km/tijd/geschatte benodigde tijd)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:30
hoi1234 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:40:
Twee vragen:

1. Ik las laatst in een topic dat je twee ritten kunt samenvoegen, zodat ze weer 1 zijn. Ik kan deze post alleen zo snel niet meer vinden. Iemand die weet hoe dit moet? Ik heb per ongeluk onderweg m'n rit beëindigd.
https://www.fitfiletools.com/#/top

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DialOut
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09-08 08:22
hoi1234 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:40:
Twee vragen:

2. Kun je onderweg op je Garmin edge 530 zien hoever je bent met de koers (km/tijd/geschatte benodigde tijd)?
1. Van Strava activiteiten? Werkt trouwens ook bij andere GPX bestanden: https://support.strava.co...rge-or-combine-activities

2. Ja, via de gegevensvelden: YouTube: Tips & Tutorials - De gegevensvelden van je Garmin Edge aanpassen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Belecthor
Vandaag weer een rit gedaan met de Garmin Edge 530, alleen ik krijg hem niet werkend zoals ik wil. Voorheen fietste ik met m'n telefoon met een route via Komoot. Nu maak ik de route via Komoot en wordt deze automatisch draadloos ingeladen in de Garmin 530, dit werkt perfect (dus niet via Connect IQ, maar rechtstreeks uit Komoot middels de directe connect)

Echter, (nu ga ik even ranten) het wordt problematisch als ik van de route afwijk, omdat er soms een weg of iets dergelijks is afgesloten. Het rerouten is echt abominabel op de 530. Als ik semi in dezelfde richting fiets en maar een kleine afwijking heb, dan weet hij de originele route wel terug te vinden, maar wijk ik meer dan 90 graden af dan gaat het helemaal mis. Rerouting is enkel 'Take a U-turn!' ad inifitum. Ik heb het voor de grap even getest: hij schreeuwt fanatiek met piepjes (deze moet je echt uitzetten) 10 km (!!!) lang dat ik een u-bocht moet doen, terwijl er legio aan alternatieve routes zijn. Ik heb daarnaast mijn Komoot op de telefoon erbij gehouden en die reroute keurig een logische alternatieve route.

Wat mij nog meer ergert is dat ik duidelijk een activity profile heb staan op 'Road' en bij de reroute stuurt Garmin mij rustig over niet-geasfalteerd gravelpaden met mijn 25mm slicks of nog mooier: afgesloten bedrijventerreinen. Hoe dan? Dit doen Komoot/Google Maps totaal niet.

Ik wil heel graag dat het werkt, dus ik hoop dat ik iets gigantisch fout doe of over het hoofd ziet. De pluspunten van het apparaat zijn evident: een langere batterijduur, leesbaarheid van het scherm met zonlicht en de ANT+ sensoren die eraan gekoppeld worden. Ik vind de prijs ook hoog voor een apparaat dat aanvoelt als de auto-navigatie van een decennium geleden.

Ik hoop dat iemand tips heeft!

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@Belecthor Ik heb slecht nieuws voor je.. het probleem moet je niet gaan zoeken bij uw fietsGPS, maar aan uw verwachtingspatroon. U verwacht dat uw fietsGPS navigeert als uw GPS in de auto.

Je maakt één grote denkfout. Je wilt precies de route narijden die u heeft gemaakt in Komoot, klopt? Maar je verwacht als je 10km afwijkt van de route dat die u mooi terug stuurt naar een ander punt op de route, klopt? Maar zo werkt outdoor navigatie niet! Ik ga het proberen eenvoudig uit te leggen. Autonavigatie werkt van punt A naar B en houdt geen rekening met wat er tussen ligt. Wijk je af gaat uw autonavigatie u mooi laten navigeren naar punt B, deze route zal niet meer dezelfde zijn als uw oorspronkelijke route. Met uw fietsGPS kan je dit ook. Je zegt gewoon ga naar punt B en wijk je af zal hij je mooi laten navigeren naar punt B.

Als je route tekent rij je niet van punt A naar B, maar heb je meerdere punten op uw route (routepunten). Het is de bedoeling dat je de routepunten respecteert, doe je dit niet dan gaat hij je eerst naar het vorige routepunt terug sturen, maar wijk je lichtjes af dan gaat hij u naar het volgende routepunt sturen. Blijf je uitwijken, bv. route gaat naar het Noorden en jij blijft naar Oosten rijden, dan zal hij je steeds naar het dichtste routepunt willen brengen, want hij gaat er nog altijd vanuit dat je de oorspronkelijke route wilt blijven rijden.

Wat ik in zo'n geval doe, is gewoon ff uitzoomen op de kaart en kijken hoe de route loopt en probeer ik eigenhandig terug te keren naar de route, op een gegeven moment zal de fietsGPS dit ook doorhebben en je terugsturen naar uw route.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Belecthor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:59:
Wat mij nog meer ergert is dat ik duidelijk een activity profile heb staan op 'Road' en bij de reroute stuurt Garmin mij rustig over niet-geasfalteerd gravelpaden met mijn 25mm slicks of nog mooier: afgesloten bedrijventerreinen. Hoe dan? Dit doen Komoot/Google Maps totaal niet.
Er zal toch iets fout zijn met uw kaart- en of routeringsinstellingen. Als je het niet vindt wil ik gerust eens zien op mijn Garmin 830 hoe alles is ingesteld. Ik kan mij niet herinneren ooit via een gravelpad te zijn gestuurd of afgesloten bedrijventerreinen.
Ik vind de prijs ook hoog voor een apparaat dat aanvoelt als de auto-navigatie van een decennium geleden.
Zoals hierboven reeds vermeld, een fietsGPS is geen autonavigatie, als je dat idee uit uw hoofd zet zal je veel plezier aan je fietsGPS beleven. Ik heb al een fietsGPS sinds 2008 en dus al duizenden kilometers genavigeerd ermee, zowel op de weg als offroad en zelden of nooit verkeerd gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Bedankt! Heb heb het meteen geprobeerd en het werkt precies zoals ik het bedacht heb.

Ik heb ondertussen met success de bestanden gemerged.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
Belecthor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:59:
Vandaag weer een rit gedaan met de Garmin Edge 530, alleen ik krijg hem niet werkend zoals ik wil. Voorheen fietste ik met m'n telefoon met een route via Komoot. Nu maak ik de route via Komoot en wordt deze automatisch draadloos ingeladen in de Garmin 530, dit werkt perfect (dus niet via Connect IQ, maar rechtstreeks uit Komoot middels de directe connect)

Echter, (nu ga ik even ranten) het wordt problematisch als ik van de route afwijk, omdat er soms een weg of iets dergelijks is afgesloten. Het rerouten is echt abominabel op de 530. Als ik semi in dezelfde richting fiets en maar een kleine afwijking heb, dan weet hij de originele route wel terug te vinden, maar wijk ik meer dan 90 graden af dan gaat het helemaal mis. Rerouting is enkel 'Take a U-turn!' ad inifitum. Ik heb het voor de grap even getest: hij schreeuwt fanatiek met piepjes (deze moet je echt uitzetten) 10 km (!!!) lang dat ik een u-bocht moet doen, terwijl er legio aan alternatieve routes zijn. Ik heb daarnaast mijn Komoot op de telefoon erbij gehouden en die reroute keurig een logische alternatieve route.

Ik wil heel graag dat het werkt, dus ik hoop dat ik iets gigantisch fout doe of over het hoofd ziet. De pluspunten van het apparaat zijn evident: een langere batterijduur, leesbaarheid van het scherm met zonlicht en de ANT+ sensoren die eraan gekoppeld worden. Ik vind de prijs ook hoog voor een apparaat dat aanvoelt als de auto-navigatie van een decennium geleden.

Ik hoop dat iemand tips heeft!
Ik heb hier ook problemen mee... Ik heb gisteren en vandaag dezelfde route gefietst en op beide dagen flipte hij hem helemaal op hetzelfde punt. Als je doet wat dat ding aangeeft, dan blijft die je telkens maar een rondje sturen. Het overzicht dat je hebt is ook verschrikkelijk slecht. Dus zelf even logisch nadenken zit er niet echt in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
RigolleM schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:22:
@Belecthor Ik heb slecht nieuws voor je.. het probleem moet je niet gaan zoeken bij uw fietsGPS, maar aan uw verwachtingspatroon. U verwacht dat uw fietsGPS navigeert als uw GPS in de auto.

Je maakt één grote denkfout. Je wilt precies de route narijden die u heeft gemaakt in Komoot, klopt? Maar je verwacht als je 10km afwijkt van de route dat die u mooi terug stuurt naar een ander punt op de route, klopt? Maar zo werkt outdoor navigatie niet! Ik ga het proberen eenvoudig uit te leggen. Autonavigatie werkt van punt A naar B en houdt geen rekening met wat er tussen ligt. Wijk je af gaat uw autonavigatie u mooi laten navigeren naar punt B, deze route zal niet meer dezelfde zijn als uw oorspronkelijke route. Met uw fietsGPS kan je dit ook. Je zegt gewoon ga naar punt B en wijk je af zal hij je mooi laten navigeren naar punt B.

Als je route tekent rij je niet van punt A naar B, maar heb je meerdere punten op uw route (routepunten). Het is de bedoeling dat je de routepunten respecteert, doe je dit niet dan gaat hij je eerst naar het vorige routepunt terug sturen, maar wijk je lichtjes af dan gaat hij u naar het volgende routepunt sturen. Blijf je uitwijken, bv. route gaat naar het Noorden en jij blijft naar Oosten rijden, dan zal hij je steeds naar het dichtste routepunt willen brengen, want hij gaat er nog altijd vanuit dat je de oorspronkelijke route wilt blijven rijden.

Wat ik in zo'n geval doe, is gewoon ff uitzoomen op de kaart en kijken hoe de route loopt en probeer ik eigenhandig terug te keren naar de route, op een gegeven moment zal de fietsGPS dit ook doorhebben en je terugsturen naar uw route.
Als ik je reactie lees doe je behoorlijk wat aannames en ik heb het idee dat je over een groot deel van mijn verhaal heen leest! Ik voel mij niet zo serieus genomen daardoor.

Ik geef júist aan dat ik niet exact de route hoef te rijden, maar dat ik bij een afwijking van de route wel een correcte weergave verwacht van waar ik weer terug moet rijden, zeker in onbekende gebieden. U-turns zou daarbij niet een optie, zeker als ik al zoals in mijn voorbeeld 10 km ben doorgereden en de oplossing van de navigatie is: omkeren! Als je mijn reactie leest heb ik dit expres gedaan om te controleren of de Garmin rerouting inderdaad zo ééndimensionaal is en helaas blijkt dit het geval.

Ik begrijp niet zo goed waarom een outdoorapparaat dat specifiek ontwikkeld wordt voor navigatie juist in de navigatie tekort schiet vergeleken met de outdoorapp Komoot op de telefoon die wel exact doet wat je mag verwachten van een moderne navigatie. Het vervelende van de Garmin is dat hij begint te piepen wanneer ik ook maar één straat verkeerd rijd, waardoor ik juist de indruk krijg dat ik juist wél exact die route moet rijden.

Als het een mindset is dat ik mij moet aanpassen aan de tragere en beperkte functioneren van de rerouting van de navigatie, dan is dat het antwoord. Maar ik geloof er niks van dat dit een bewuste feature is van Garmin ipv een gebrek aan rekeningkracht van de Edge 530. Ik ben overigens niet de enige die problemen heeft met de Garmin 530, of hier

Ik wil graag dit apparaat gebruiken, maar het voelt zo omslachtig en ouderwets dat ik me afvraag of het niet gewoon handiger is om een telefoon met powerbank te gebruiken. Maar, nogmaals, dat heeft niet mijn voorkeur.

[ Voor 9% gewijzigd door Belecthor op 21-02-2021 21:07 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Belecthor schreef op zondag 21 februari 2021 @ 19:46:
[...]

Als ik je reactie lees doe je behoorlijk wat aannames en ik heb het idee dat je over een groot deel van mijn verhaal heen leest! Ik voel mij niet zo serieus genomen daardoor.

Ik geef júist aan dat ik niet exact de route hoef te rijden, maar dat ik bij een afwijking van de route wel een correcte weergave verwacht van waar ik weer terug moet rijden, zeker in onbekende gebieden. U-turns zou daarbij niet een optie, zeker als ik al zoals in mijn voorbeeld 10 km ben doorgereden en de oplossing van de navigatie is: omkeren! Als je mijn reactie leest heb ik dit expres gedaan om te controleren of de Garmin rerouting inderdaad zo ééndimensionaal is en helaas blijkt dit het geval.

Ik begrijp niet zo goed waarom een outdoorapparaat dat specifiek ontwikkeld wordt voor navigatie juist in de navigatie tekort schiet vergeleken met de outdoorapp Komoot op de telefoon die wel exact doet wat je mag verwachten van een moderne navigatie. Het vervelende van de Garmin is dat hij begint te piepen wanneer ik ook maar één straat verkeerd rijd, waardoor ik juist de indruk krijg dat ik juist wél exact die route moet rijden.

Als het een mindset is dat ik mij moet aanpassen aan de tragere en beperkte functioneren van de rerouting van de navigatie, dan is dat het antwoord. Maar ik geloof er niks van dat dit een bewuste feature is van Garmin ipv een gebrek aan rekeningkracht van de Edge 530. Ik ben overigens niet de enige die problemen heeft met de Garmin 530, of hier

Nogmaals: ik wil graag dit apparaat gebruiken, maar het voelt zo omslachtig en ouderwets dat ik me afvraag of het niet gewoon handiger is om een telefoon met powerbank te gebruiken. Maar, nogmaals, dat heeft niet mijn voorkeur.
Ik heb uw verhaal wel gelezen, en ik heb duidelijk geantwoord wat het probleem is. Wat jij verwacht en wat uw Garmin er van maakt zijn 2 verschillende zaken. De Garmins werken met tracks en routes (ken je de verschillen?). Via de Komoot planner maak je een route aan, maar bij het exporteren (of synchroniseren) naar de Garmin maakt Komoot er een track van. Bij een track is het de bedoeling dat je die narijdt zoals deze is uitgestippeld.

Op Komoot blijft het een route, dus via de Komoot app, zal je perfect kunnen afwijken, maar op een Garmin zit je met een track en daar kan je van afwijken, maar de bedoeling is om terug te keren naar de track, wijk je te ver af dan heb je inderdaad een probleem.

Wat jij wil is een route op uw Garmin, en dat gaat niet lukken via Komoot.
Als je een route wilt maken voor uw Garmin ga je software moeten gebruiken zoals Garmin Basecamp.
Je zet dan een paar routepunten van plaatsen waar je heen wil en uw Garmin zal de rit van punt A naar B en C, D,... er naar toe zelf bepalen. Wijk je af dan zal hij u naar het volgende routepunt brengen.

Persoonlijk maak ik er zo geen drama van, omdat ik het na al die jaren gewoon ben, maar voor nieuwe gebruikers kan ik mij best voorstellen dat het ouderwets en/of omslachtig overkomt. Eigenlijk is het qua navigatie niet zoveel verandert door de jaren heen. Als ik terugdenk aan mijn Edge 705 en vandaag met de Edge 830 zijn deze niet zo héél verschillend qua navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperb_
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 19-10-2023
Ik ben al een tijdje op zoek naar een fietsnavigatie. Nu het weer beter wordt wil ik er graag een aanschaffen, hierbij twijfel ik tussen de Karoo 2 (€399) en de Edge 830 (€350 met kortingscode). Het gaat mij met name om de navigatie functionaliteiten en gebruikersvriendelijkheid. Geeft het prijsverschil en de levensduur van de batterij de Edge net het voordeel van de twijfel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoi1234 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Ik heb hier ook problemen mee... Ik heb gisteren en vandaag dezelfde route gefietst en op beide dagen flipte hij hem helemaal op hetzelfde punt. Als je doet wat dat ding aangeeft, dan blijft die je telkens maar een rondje sturen. Het overzicht dat je hebt is ook verschrikkelijk slecht. Dus zelf even logisch nadenken zit er niet echt in.
Wat heb je gemaakt een track of een route?
Via welke routeplanner heb je die rit gemaakt?
Of is het een rit die je gedownload hebt van het internet?
Dat hij je in een rondje stuurt, zal wel een oorzaak hebben.. dit kan om verschillende redenen zijn, maar het is aan uw uitleg niet echt duidelijk wat er precies verkeerd liep.
Het overzicht slecht? Heb je wel ingezoomt tot je genoeg detail zag. Ik rij meestal op 80m of 120m schaalgrootte, en bij moeilijke situaties is het dan veel duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
RigolleM schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:41:
[...]

Wat heb je gemaakt een track of een route?
Via welke routeplanner heb je die rit gemaakt?
Of is het een rit die je gedownload hebt van het internet?
Dat hij je in een rondje stuurt, zal wel een oorzaak hebben.. dit kan om verschillende redenen zijn, maar het is aan uw uitleg niet echt duidelijk wat er precies verkeerd liep.
Het overzicht slecht? Heb je wel ingezoomt tot je genoeg detail zag. Ik rij meestal op 80m of 120m schaalgrootte, en bij moeilijke situaties is het dan veel duidelijker.
Ik heb de rit inderdaad gedownload van het internet. Misschien ga ik de route nog een keer fietsen. Hopelijk kan ik dan beter uitleggen waar ik tegenaan loop, want dat lukt nu niet echt.

Hoe kan ik controleren of ik te maken heb met een route of een track? En als ik dan weet dat ik met een track te maken heb, kan ik deze track dan converteren naar een route? Deze vraag stel ik trouwens meer voor de toekomst. Ik denk dat ik er goed aan doe, als ik alleen routes gebruik op ook tracks.

Dat inzoomen ga ik eens proberen. Ik heb nergens aangezeten. Dus ik neem aan dat ik nu op 100% zit.

[ Voor 29% gewijzigd door hoi1234 op 22-02-2021 02:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 15:25

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
@hoi1234 Controleer de route even op afstandmeten.nl. Soms zitten er in gedownloadde routes vreemde fouten. Even inzoomen en de route volgen om te zien of er niks vreems in zit.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoi1234 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 01:59:
Hoe kan ik controleren of ik te maken heb met een route of een track? En als ik dan weet dat ik met een track te maken heb, kan ik deze track dan converteren naar een route? Deze vraag stel ik trouwens meer voor de toekomst. Ik denk dat ik er goed aan doe, als ik alleen routes gebruik op ook tracks.
Een gedownloade rit is 99,9% een track, want je wilt deze rijden zoals hij werd uitgestippeld.

Altijd opletten met dergelijke ritten, en dus eerst controleren zoals hierboven werd aangehaald. Als je dat niet doet dan kan je wel het één en ander meemaken.

Routes omzetten naar tracks doe ik met Basecamp, maar je hebt hiervoor wellicht wel online hulpmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:31
Ik heb een probleem om de Garmin Edge op 2 telefoons geconnect te krijgen. Op beiden lukt het me apart te contacten, maar zodra ik 1 op de Edge heb gekoppeld zie ik op de andere telefoon niet in bluetooth de Edge.
Ik heb het werkends gehad, maar nadat ik terug ben gegaan naar fabrieksinstelling ( foutje) lukt het me niet meer. Tipos/adviezen zijn zeer welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:45
ik heb altijd begrepen dat het niet mogelijk is. (maar als je het wel aan de praat hebt gehad heb ik het waarschijnlijk mis).

ik kan me herinneren toen ik van telefoon switchte, dat ik echt opnieuw via connect moest gaan koppelen. Via het BT menu van je telefoon kom je er niet, dan kan je wel de koppeling maken, maar connect kan dan niet syncen etc.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
RigolleM schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:28:
[...]

Ik heb uw verhaal wel gelezen, en ik heb duidelijk geantwoord wat het probleem is. Wat jij verwacht en wat uw Garmin er van maakt zijn 2 verschillende zaken. De Garmins werken met tracks en routes (ken je de verschillen?). Via de Komoot planner maak je een route aan, maar bij het exporteren (of synchroniseren) naar de Garmin maakt Komoot er een track van. Bij een track is het de bedoeling dat je die narijdt zoals deze is uitgestippeld.

Op Komoot blijft het een route, dus via de Komoot app, zal je perfect kunnen afwijken, maar op een Garmin zit je met een track en daar kan je van afwijken, maar de bedoeling is om terug te keren naar de track, wijk je te ver af dan heb je inderdaad een probleem.

Wat jij wil is een route op uw Garmin, en dat gaat niet lukken via Komoot.
Als je een route wilt maken voor uw Garmin ga je software moeten gebruiken zoals Garmin Basecamp.
Je zet dan een paar routepunten van plaatsen waar je heen wil en uw Garmin zal de rit van punt A naar B en C, D,... er naar toe zelf bepalen. Wijk je af dan zal hij u naar het volgende routepunt brengen.

Persoonlijk maak ik er zo geen drama van, omdat ik het na al die jaren gewoon ben, maar voor nieuwe gebruikers kan ik mij best voorstellen dat het ouderwets en/of omslachtig overkomt. Eigenlijk is het qua navigatie niet zoveel verandert door de jaren heen. Als ik terugdenk aan mijn Edge 705 en vandaag met de Edge 830 zijn deze niet zo héél verschillend qua navigatie.
Dank voor de uitleg. Het verschil tussen een route en track is mij niet geheel duidelijk. Ik heb via de Garmin Connect app nu een route gemaakt ipv Komoot, maar dan werkt het alsnog niet solide; ik word teruggestuurd naar de 'oude' route als ik afwijk en pas ik langs die, tja hoe zal ik het noemen, checkpoint ben gereden gaat hij pas verder met de route. In Komoot kan ik wel routepunten inplannen, maar als ik die bijv. net mis door een wegversperring oid, dan wil hij alsnog dat ik exact daar langs ga, terwijl ik liever zelf bepaal of ik dat doe.

Het is dus enkel mogelijk automatisch synchroniseer via zoiets als Basecamp wil ik er een route van maken? En wat is dan echt het grote verschil tussen een route en track en waarom is dat zo omslachtig ingeregeld dan? Je zou zeggen dat Komoot, Strava, etc, etc dit wel zouden begrijpen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Belecthor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 15:55:
[...]

Dank voor de uitleg. Het verschil tussen een route en track is mij niet geheel duidelijk. Ik heb via de Garmin Connect app nu een route gemaakt ipv Komoot, maar dan werkt het alsnog niet solide; ik word teruggestuurd naar de 'oude' route als ik afwijk en pas ik langs die, tja hoe zal ik het noemen, checkpoint ben gereden gaat hij pas verder met de route. In Komoot kan ik wel routepunten inplannen, maar als ik die bijv. net mis door een wegversperring oid, dan wil hij alsnog dat ik exact daar langs ga, terwijl ik liever zelf bepaal of ik dat doe.

Het is dus enkel mogelijk automatisch synchroniseer via zoiets als Basecamp wil ik er een route van maken? En wat is dan echt het grote verschil tussen een route en track en waarom is dat zo omslachtig ingeregeld dan? Je zou zeggen dat Komoot, Strava, etc, etc dit wel zouden begrijpen toch?
Je hebt via Garmin Connect geen route maar een koers gemaakt. En een koers is een track, met wat extra meta data voor de Edge.

Zolang je de termen route, track, koers, routepunten, ... niet begrijpt, denk ik dat we naast elkaar blijven praten. Bekijk anders dit eens: YouTube: Routes versus Tracks

Komoot en Strava exporteren een track naar uw Garmin device. Waarom? Omdat je deze precies wilt rijden zoals je hem heb getekend op de site. De kaart- en routeinstellingen zijn verschillend, dus als je een route zou doorsturen gemaakt op Komoot ga je een andere uitkomst hebben op uw Garmin. Zelfs tussen 2 verschillende kaarten op uw Garmin device kan je al een verschillende uitkomst hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
RigolleM schreef op maandag 22 februari 2021 @ 16:30:
[...]

Je hebt via Garmin Connect geen route maar een koers gemaakt. En een koers is een track, met wat extra meta data voor de Edge.

Zolang je de termen route, track, koers, routepunten, ... niet begrijpt, denk ik dat we naast elkaar blijven praten. Bekijk anders dit eens: YouTube: Routes versus Tracks

Komoot en Strava exporteren een track naar uw Garmin device. Waarom? Omdat je deze precies wilt rijden zoals je hem heb getekend op de site. De kaart- en routeinstellingen zijn verschillend, dus als je een route zou doorsturen gemaakt op Komoot ga je een andere uitkomst hebben op uw Garmin. Zelfs tussen 2 verschillende kaarten op uw Garmin device kan je al een verschillende uitkomst hebben.
Nee, Komoot/Strava kijken naar het beginpunt A en het eindpunt B, met mogelijke tussenstops. Als je afwijkt maken ze gewoon een herberekening en je hoeft juist niet de route exact na te lopen. Dit wil ik simuleren op de Garmin, ipv het rigide 'je moet beslist deze route rijden anders tot de eeuwigheid u-turns'.

Het filmpje geeft aan dat een track niet herberekent op de Garmin. Bij mij herberekent hij de track wél, alleen vrij beperkt bij grote afwijking. Een route lijkt mij altijd de beste optie, behalve dus dat de batterij (wat de grootste reden is van de navigatie uberhaupt). Weet iemand wat het verschil in batterij is?

Als dat op te lossen is middels routes, dan is dat prima, maar het klinkt bizar omslachtig als dit zelfs niet goed werkt mijn Garmin Connect, wat nota bene van het bedrijf zelf is! En ik wil graag Komoot gebruiken, omdat het beter werkt dan Basecamp.

Als ik er dus een route op weet te zetten, dan kan Garmin het wel goed herrekenen wanneer ik afwijk van de route of gaat ie dan nog steeds mij constant naar de originele route herberekenen ipv het doel van de rit?

Ik ben echt niet de enige die hier tegenaan loopt als ik het internet naloop, ik ben totaal geen digibeet, maar vind dit nodeloos ingewikkeld anno 2021 voor zo'n relatief duur product. Nu moet ik op m'n laptop routes lopen tekenen ipv mn telefoon, wat voelt als een stap terug in de tijd. Weet iemand of deze zelfde nadelen ook bij de Wahoo Roam zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door Belecthor op 22-02-2021 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Welcome to Garmin :). Garmin werkt nog met de oldschool principes van navigeren.

Een 'track' is eigenlijk de manier van routes plannen voor als je off-road gaat (met fiets, motor, auto, of wandelen). Waarbij er gewoon GPS punten geplot worden die fixed zijn.

Een route daarentegen is wat jij zegt - tussen punt A en B en dan met de beschikbare wegen van A naar B gaan. Omdat de 'track' niet vastligt (immers liggen alleen de Start (A) en eindpunt (B) vast (met evt wat Waypoints), is dit dynamisch - als je anders rijdt, zal je Edge je toch vanzelf weer richting punt B brengen.

De Garmin track is daarentegen weer heel handig als je bijv in het bos gaat mountainbiken. Dan is juist je bedoeling om weer terug te komen op de vaste route.

Tussen die twee principes gaat het mis bij jou. Niet heel gek, is gewoon beetje user unfriendlyness in de manier waarop ze het uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Requiem19 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 17:53:
Welcome to Garmin :). Garmin werkt nog met de oldschool principes van navigeren.

Een 'track' is eigenlijk de manier van routes plannen voor als je off-road gaat (met fiets, motor, auto, of wandelen). Waarbij er gewoon GPS punten geplot worden die fixed zijn.

Een route daarentegen is wat jij zegt - tussen punt A en B en dan met de beschikbare wegen van A naar B gaan. Omdat de 'track' niet vastligt (immers liggen alleen de Start (A) en eindpunt (B) vast (met evt wat Waypoints), is dit dynamisch - als je anders rijdt, zal je Edge je toch vanzelf weer richting punt B brengen.

De Garmin track is daarentegen weer heel handig als je bijv in het bos gaat mountainbiken. Dan is juist je bedoeling om weer terug te komen op de vaste route.

Tussen die twee principes gaat het mis bij jou. Niet heel gek, is gewoon beetje user unfriendlyness in de manier waarop ze het uitleggen.
Helder! Ik wil het liefst routes maken op m'n telefoon via Komoot (omdat deze erg goed snappen wat goede fietspaden zijn) en die draadloos uploaden. Is het dan mogelijk om routes te uploaden via m'n telefoon of moet ik ze dan eerst exporteren, vervolgens omzetten van track naar routes en dan heruploaden naar de Garmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Belecthor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Helder! Ik wil het liefst routes maken op m'n telefoon via Komoot (omdat deze erg goed snappen wat goede fietspaden zijn) en die draadloos uploaden. Is het dan mogelijk om routes te uploaden via m'n telefoon of moet ik ze dan eerst exporteren, vervolgens omzetten van track naar routes en dan heruploaden naar de Garmin?
Ik gebruik de 'Komoot IQ' app op m'n Garmin 530.

Dan maak je ze op Komoot op je telefoon en sla je ze op. Vervolgens open je de Komoot IQ app en kun je ze selecteren.

Volgens mij heb je dan ook gelijk een route (wat jij dus zoekt) en niet een track (not 100% sure tho!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Requiem19 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:05:
[...]

Ik gebruik de 'Komoot IQ' app op m'n Garmin 530.

Dan maak je ze op Komoot op je telefoon en sla je ze op. Vervolgens open je de Komoot IQ app en kun je ze selecteren.

Volgens mij heb je dan ook gelijk een route (wat jij dus zoekt) en niet een track (not 100% sure tho!)
Thanks, ga ik dat ook even proberen! Garmin heeft recent de route API vrijgegeven, waardoor dit nu gelijk via de Komoot/Strava en andere navigatieapps kunnen ipv via Connect IQ. De vraag blijft of het dan tracks worden, want tracks wil je het liefst zo ver mogelijk bij je Garmin vandaan houden ivm het slechtere herberekenen bij afwijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Belecthor op 22-02-2021 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Requiem19 schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:05:
[...]
Nope, is een track, om de redenen die ik hierboven al heb vernoemd (kaart- en routeringsinstellingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Belecthor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:06:
[...]

Thanks, ga ik dat ook even proberen! Garmin heeft recent de route API vrijgegeven, waardoor dit nu gelijk via de Komoot/Strava en andere navigatieapps kunnen ipv via Connect IQ. De vraag blijft of het dan tracks worden, want tracks wil je het liefst zo ver mogelijk bij je Garmin vandaan houden ivm het slechtere herberekenen bij afwijken.
Garmin kan inderdaad ritten (geen routes) van Strava en Komoot rechstreeks synchroniseren naar de devices, zonder dat je de Connect IQ nodig hebt.

Zoals @Requiem19 het tussen de lijnen door heeft beschreven, ben je met een route beter af op de weg dan met een track, als je niet persé de uitgestippelde rit wilt narijden.

Je kan ook het herberekenen uitschakelen, en zelf proberen terug op de track te geraken. Op mijn MTB-profiel staat herberekenen uitgeschakeld. Bij mijn wegfiets-profiel, staat herberekenen vragen.. Ik negeer een paar keer de vraag om te herberekenen en probeer zelf terug op de track te geraken. Dit doe ik puur uit gewoonte, wegens mijn MTB-verleden. Eénmaal ik dichter bij de track kom, laat ik hem herberekenen en kan ik met een kleine omweg terug de rit verder volgen. Het is ook allemaal een beetje afhankelijk van de omgeving, soms lukt dit perfect, soms lukt dit minder goed, maar uiteindelijk geraken we wel terug op onze track!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
Thanks voor je antwoord. Is het mogelijk rechtstreeks vanaf een telefoon een route ipv een track op de garmin te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Belecthor Volgens mij niet... Je kan op uw Garmin zelf wel een route starten, door te navigeren naar een waypoint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-08 09:42
Belecthor schreef op maandag 22 februari 2021 @ 18:06:
[...]

Dat is jouw mening, maar jij gebruikt Komoot waarschijnlijk anders dan mij.

Ik teken mijn routes in Komoot uit in groot detail, met tientallen waypoints. Ik wil van elk stukje weg dat ik ga rijden de ondergrond controleren, om de mooiste fietspaden te hebben, de juiste segmenten er ook bij hebben, enzovoort. Als ik dat dan in mijn fietscomputer laad, dan wil ik die route ook tot op de laatste meter volgen, en alleen afwijken als er een onderbreking blijkt te zijn, maar dan ook liefst zo kort mogelijk.

Mijn Wahoo Bolt doet ook niet aan rerouting, dus ik krijg ook alleen maar te horen dat ik van de route ben en een U turn moet maken :). Als ik bewust van de route ga, dan stoort die mij daar maar een korte tijd mee en stopt vervolgens met mij lastig te vallen tot ik terug op de route ben.

Persoonlijk zie ik het nut totaal niet van op voorhand een route tekenen en dan vervolgens 10km te gaan freewheelen. Iedereen denkt dat ze bij de meerderheid horen, maar in mijn ervaring rijdt de meerderheid op voorhand uitgestippelde tochten, en dan is zo snel mogelijk terugkeren naar de route het gewenste gedrag.

Zoals gezegd, als je meer van A naar B wilt rijden en automatisch routeverbetering onderweg wilt krijgen, dan moet je je route op je Garmin maken (je vergeleek ook al met auto navigatie, daar laad je toch ook geen externe tochten in), maar dan had je misschien beter een Edge 830 gekocht in plaats van een 530.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
MacPoedel schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:44:
[...]

Dat is jouw mening, maar jij gebruikt Komoot waarschijnlijk anders dan mij.

Ik teken mijn routes in Komoot uit in groot detail, met tientallen waypoints. Ik wil van elk stukje weg dat ik ga rijden de ondergrond controleren, om de mooiste fietspaden te hebben, de juiste segmenten er ook bij hebben, enzovoort. Als ik dat dan in mijn fietscomputer laad, dan wil ik die route ook tot op de laatste meter volgen, en alleen afwijken als er een onderbreking blijkt te zijn, maar dan ook liefst zo kort mogelijk.

Mijn Wahoo Bolt doet ook niet aan rerouting, dus ik krijg ook alleen maar te horen dat ik van de route ben en een U turn moet maken :). Als ik bewust van de route ga, dan stoort die mij daar maar een korte tijd mee en stopt vervolgens met mij lastig te vallen tot ik terug op de route ben.

Persoonlijk zie ik het nut totaal niet van op voorhand een route tekenen en dan vervolgens 10km te gaan freewheelen. Iedereen denkt dat ze bij de meerderheid horen, maar in mijn ervaring rijdt de meerderheid op voorhand uitgestippelde tochten, en dan is zo snel mogelijk terugkeren naar de route het gewenste gedrag.

Zoals gezegd, als je meer van A naar B wilt rijden en automatisch routeverbetering onderweg wilt krijgen, dan moet je je route op je Garmin maken (je vergeleek ook al met auto navigatie, daar laad je toch ook geen externe tochten in), maar dan had je misschien beter een Edge 830 gekocht in plaats van een 530.
Joa, je zou voor de grap eens de reacties over de Garmin 530 en rerouting moeten lezen, ik ben écht geen uitzondering die hier moeite mee heeft. Als je de vergelijking met de auto navigatie die ik maakte leest, dan zie je dat ik dat deed om aan te tonen hoe ouderwets de Garmin is, vergelijkbaar met auto-navigatie van tien jaar geleden. Moet je je overigens voorstellen dat je auto navigatie je 10km lang een u-turn laat maken, malle boel zou dat zijn.

De crux zit 'm in de rerouting simpelweg beperkter en vermoeiender werkt vergeleken met de navigatie op de telefoon. Dat je er aan kunt wennen is mij allemaal om het even. Dat je handmatig een .GPX kan inladen in een navigatieprogramma via je computer, om enigszins rerouting te krijgen hebt is een optie, maar ook een duidelijk argument waarom de Garmin manier van navigeren verouderd is als je het vergelijkt met inladen op je telefoon. Waarom bieden ze niet de optie om via Connect er een route van te maken als ze weten dat zoveel gebruikers het verschil niet kennen tussen .tcx of .gpx? En waarom niet uberhaupt de optie geven om één van de twee te kiezen? Dat jij het snapt is prima, maar het is vrij evident dat het een probleem is in de navigatie onder veel gebruikers.

Dat je er aan gewend kunt raken geloof ik allemaal wel, maar er zijn niet voor niets honderden topics die klagen over de navigatie en dergelijke van de Garmins. Nogmaals: ik wil het ding wel gebruiken en er zitten uiteraard voordelen aan, maar er zijn gewoon een aantal nadelen waarvan ik niet verwacht had dat ze zo mank geïmplementeerd zouden zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Belecthor op 23-02-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Belecthor schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 18:00:
[...]

Joa, je zou voor de grap eens de reacties over de Garmin 530 en rerouting moeten lezen, ik ben écht geen uitzondering die hier moeite mee heeft. Als je de vergelijking met de auto navigatie die ik maakte leest, dan zie je dat ik dat deed om aan te tonen hoe ouderwets de Garmin is, vergelijkbaar met auto-navigatie van tien jaar geleden. Moet je je overigens voorstellen dat je auto navigatie je 10km lang een u-turn laat maken, malle boel zou dat zijn.

De crux zit 'm in de rerouting simpelweg beperkter en vermoeiender werkt vergeleken met de navigatie op de telefoon. Dat je er aan kunt wennen is mij allemaal om het even. Dat je handmatig een .GPX kan inladen in een navigatieprogramma via je computer, om enigszins rerouting te krijgen hebt is een optie, maar ook een duidelijk argument waarom de Garmin manier van navigeren verouderd is als je het vergelijkt met inladen op je telefoon. Waarom bieden ze niet de optie om via Connect er een route van te maken als ze weten dat zoveel gebruikers het verschil niet kennen tussen .tcx of .gpx? En waarom niet uberhaupt de optie geven om één van de twee te kiezen? Dat jij het snapt is prima, maar het is vrij evident dat het een probleem is in de navigatie onder veel gebruikers.

Dat je er aan gewend kunt raken geloof ik allemaal wel, maar er zijn niet voor niets honderden topics die klagen over de navigatie en dergelijke van de Garmins. Nogmaals: ik wil het ding wel gebruiken en er zitten uiteraard voordelen aan, maar er zijn gewoon een aantal nadelen waarvan ik niet verwacht had dat ze zo mank geïmplementeerd zouden zijn.
We kunnen nog tot het oneindige discussiëren over het wel of niet correct navigeren via een Garmin Edge. Het is nu zo en het zal ook zo blijven, dus heb je volgens mij de volgende 2 keuzes:

- u erbij neerleggen en genieten van het fietsen
- u er niet bij neerleggen en iemand anders gelukkig maken met uw Garmin Edge 530

Als je natuurlijk zoekt naar topics over gebruikers die een probleem hebben met de navigatie van de Garmin Edge, dan vind je die ook. Maar wat je niet vindt zijn de gebruikers die er geen probleem mee hebben, en die zijn veel talrijker dan die paar honderd klagers.

Soit, ik heb genoeg tijd gestoken... bij deze veel plezier met het fietsen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belecthor
RigolleM schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:19:
[...]

We kunnen nog tot het oneindige discussiëren over het wel of niet correct navigeren via een Garmin Edge. Het is nu zo en het zal ook zo blijven, dus heb je volgens mij de volgende 2 keuzes:

- u erbij neerleggen en genieten van het fietsen
- u er niet bij neerleggen en iemand anders gelukkig maken met uw Garmin Edge 530

Als je natuurlijk zoekt naar topics over gebruikers die een probleem hebben met de navigatie van de Garmin Edge, dan vind je die ook. Maar wat je niet vindt zijn de gebruikers die er geen probleem mee hebben, en die zijn veel talrijker dan die paar honderd klagers.

Soit, ik heb genoeg tijd gestoken... bij deze veel plezier met het fietsen!
Haha, zo is het ook natuurlijk. Fietsen gaat goedkomen en idem uiteraard. Ik wilde alleen weten of er een manier was om het navigeren te verbeteren. Nu ik weet dat dit niet kan wacht ik gewoon tot de rekenkracht in deze apparaatjes toeneemt zodat de rerouting wel correct werkt of er een concurrent komt die dit wel kan.

Dank voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Ik gebruik al jaren de IQ app om de routes die ik in Komoot maak op mijn telefoon te zetten. Hierboven wordt gemeld dat dit ook rechtstreeks kan sinds een tijdje. Wat is het verschil? Waarom zou je voor de ene of andere manier kiezen?

Op https://www.komoot.nl/garmin wordt alleen de methode via de IQ app uitgelegd.

En als ik dan naar 'connections' bij instellingen in Komoot ga, dan lees ik:
Using a Garmin that’s not IQ compatible?
If your Garmin is an older model or one that is not IQ-ready, you may not be able to install the komoot for Garmin app from the Garmin IQ Store. Komoot Courses Sync lets you access your 50 most recently planned Tours from the Garmin Connect app — so you can manually push them to your Garmin device with one tap.
Het lijkt er dus op dat Komoot het handiger voor ons vindt via de IQ app en niet 'rechtreeks'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
hoi1234 schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:46:
[...]

Ik heb hier echt totaal nooit problemen mee en ik maak de meest gekke routes omdat ik tiles hunt op statshunters.

Wat ik wél merk: ik gebruik strava als routeplanner en die staat vaak op "most popular". En als strava dan vindt dat op een bepaalde weg meer aan de andere kant gefietst wordt dan legt ie de route zomaar ineens aan de andere kant (bij een oversteekplaats, kruising etc). Dat zie ik wel eens over het hoofd. Dan gaat vervolgens Garmin die track berekenen, ziet dat strava wil oversteken en dan legt ie daar de track dus heen. Maar dan is dat bv eenrichtingsverkeer en dan routeert garmin dus weer naar de andere kant. Dat kan ik Garmin niet geheel kwalijk nemen, die krijgt gewoon een track aangeboden die hij zo fietsbaar mogelijk op een map wil plotten. Soms is ie dan wel eens even de weg kwijt inderdaad als je de gekke afwijking negeert, maar dat duurt bij mij echt geen 10km voor ie de koers weer oppakt.

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 23:46

Kluus

Gang is alles

@Belecthor ik heb eerlijk gezegd ook nooit begrepen waarom je rerouting zou willen op een fietsnavigatie en heb het ook nooit gemist. Ik zal een voorbeeld geven wat @MacPoedel volgens mij ook bedoeld:

Morgen wil ik een route (track dus :+) in Limburg gaan rijden waarvan een deel er zo uit ziet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6MhJoyOaTl3t_VDjBCqy3_1bsA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YQOdNRn80iXBdCgkJf46CMfH.jpg?f=user_large

Er zitten dus specifieke lussen in die ik expliciet zo wil rijden omdat die over bepaalde klimmen gaan. Ik zou echt nooit willen dat op enig moment, als ik een straatje moet afwijken, de Garmin gaat herberekenen en daarbij zo’n hele lus afsnijd. Als ik moet afwijken vanwege een opgebroken weg ofzo zoom ik liever even uit en kijk ik zelf hoe ik zsm terug kom op de route in plaats van dat ik het apparaat iets laat bedenken wat ik mogelijk totaal niet wil.

Ik gebruik mijn fietsnavigatie al jaren op deze manier naar volle tevredenheid en vele met mij volgens mij. De usecase voor autonavigatie is een hele andere: met de auto kom ik nooit in deze situatie en wil ik enkel zsm van A naar B.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Galois schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 20:34:
Ik gebruik al jaren de IQ app om de routes die ik in Komoot maak op mijn telefoon te zetten. Hierboven wordt gemeld dat dit ook rechtstreeks kan sinds een tijdje. Wat is het verschil? Waarom zou je voor de ene of andere manier kiezen?

Op https://www.komoot.nl/garmin wordt alleen de methode via de IQ app uitgelegd.
Bekijk dit eens!

Toen ik mijn Edge 830 voor het eerst gebruikte was deze optie er nog niet, en werkte ik ook via IQ app, maar sinds de introductie van het automatisch synchoniseren van Strava en Komoot ritten naar Garmin, maak ik geen gebruik meer van de IQ app. Deze manier werkt hetzelfde als bij een Wahoo Elemnt, dus gewoon naar koersen gaan en de geplande ritten van Komoot staan er gewoon tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kluus @Mistraller Ik begrijp @Belecthor zijn issue wel en hij heeft wel ergens een punt, maar zo werkt het niet bij een Garmin Edge. Het principe die hij wil toepassen, houdt totaal geen rekening met wat er tussen punt A en B ligt, dus gewoon navigeren zoals in de wagen. Dat is inderdaad niet de insteek van een Garmin Edge, zoals jullie aanhalen. Ik bepaal ook het liefst waar ik rij en laat dit zo weinig mogelijk over aan de GPS, zelfs op onbekend terrein zoek ik naar leuke plekjes of heuvels, die je niet wilt missen als je daar in de buurt bent.

Zo heb ik ooit eens zo'n 'suprise-me' rit gereden in mijn omgeving, en die skipte heel wat leuke plekjes om te fietsen. De bekendste heuvel werd zelfs overgeslagen, gewoon omdat hij achter de hoek verstopt zat.

Zal je maar meemaken, kom je een keer in Valkensburg (als Belg zijnde), stippel je een route uit en je rijdt geen enkele keer de Cauberg omhoog :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Belecthor
Akkoord @RigolleM, ik ga gewoon ontzettend veel fietsen met de Garmin komende tijd en mogelijk zal ik dan wat milder worden in m’n mening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

RigolleM schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Bekijk dit eens!

Toen ik mijn Edge 830 voor het eerst gebruikte was deze optie er nog niet, en werkte ik ook via IQ app, maar sinds de introductie van het automatisch synchoniseren van Strava en Komoot ritten naar Garmin, maak ik geen gebruik meer van de IQ app. Deze manier werkt hetzelfde als bij een Wahoo Elemnt, dus gewoon naar koersen gaan en de geplande ritten van Komoot staan er gewoon tussen.
De manier van Strava (alleen die met een sterretje worden geüpload), vind ik fijner dan die van Komoot (de laatste 50 worden geüpload).

Maar kennelijk vindt Komoot deze ‘rechtstreekse’ manier de tweede keuze en is hun Komoot IQ app de eerste keuze? Aangezien ze deze ‘rechtstreekse’ optie geven als je een apparaat hebt dat niet IQ compatible is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Galois schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 13:40:
[...]
Maar kennelijk vindt Komoot deze ‘rechtstreekse’ manier de tweede keuze en is hun Komoot IQ app de eerste keuze? Aangezien ze deze ‘rechtstreekse’ optie geven als je een apparaat hebt dat niet IQ compatible is...
Wat Komoot aanbiedt als 1ste of 2de keuze had ik nog niet bekeken, maar voor de Edge 830 heb ik ff een off-Garmin periode gehad met een Wahoo Elemnt Bolt en vond dit wel een nice feature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 09:48

Crazy D

I think we should take a look.

RigolleM schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 10:24:
Zo heb ik ooit eens zo'n 'suprise-me' rit gereden in mijn omgeving, en die skipte heel wat leuke plekjes om te fietsen. De bekendste heuvel werd zelfs overgeslagen, gewoon omdat hij achter de hoek verstopt zat.

Zal je maar meemaken, kom je een keer in Valkensburg (als Belg zijnde), stippel je een route uit en je rijdt geen enkele keer de Cauberg omhoog :-)
Surprise me van Garmin is elke keer anders, dus kan best zijn dat je m nu niet krijgt, 'm opnieuw laten rekent (al dan niet met 1 km meer of minder) en de klim wel meepakt. Ik vind de surprise me functie vooral leuk, omdat ie vaak (in mijn ervaring) wat minder logische wegen pakt. In een regio waar je vaker rijdt pak je makkelijk dezelfde wegen, en Garmin pakt dan net een andere. Surprise me moet je niet gebruiken als je alle hightlights wilt pakken, dan moet je gewoon een route zoeken of zelf maken.

Cauberg wil je gewoon overslaan trouwens :X

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Crazy D schreef op woensdag 24 februari 2021 @ 14:08:
[...]
Surprise me van Garmin is elke keer anders, dus kan best zijn dat je m nu niet krijgt, 'm opnieuw laten rekent (al dan niet met 1 km meer of minder) en de klim wel meepakt. Ik vind de surprise me functie vooral leuk, omdat ie vaak (in mijn ervaring) wat minder logische wegen pakt. In een regio waar je vaker rijdt pak je makkelijk dezelfde wegen, en Garmin pakt dan net een andere. Surprise me moet je niet gebruiken als je alle hightlights wilt pakken, dan moet je gewoon een route zoeken of zelf maken.
Interessante feedback...
Cauberg wil je gewoon overslaan trouwens :X
Heb hem vorig jaar 3x opgereden, vertrekpunt van de AGR ritten was daar aan het centrum...
Pagina: 1 ... 50 ... 99 Laatste