• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:04

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Toen ik thuiskwam vandaag zag ik in het overzicht op mij Garmin Edge 530 staan ‘ ongevaldetectie 11:36’. Als ik terug denk is dat een moment geweest waar ik een noodstop gemaakt heb, maar verder niks aan de hand. Er is ook geen bericht gestuurd naar mijn contactpersoon. Kan ik meer info over deze trigger achterhalen en gebeurt dat vaker?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:46
Heb zelf ook al twee keer met m'n 1030+ gehad dat in ene het ongevalalarm alarm afging, en ik binnen tien seconden een knop ingedrukt moest houden want anders zouden mijn contactpersonen een bericht krijgen.

Gebeurde op random momenten, 1x stond ik zelfs gewoon stil in een straat.

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 22:23

shag-me

-n0n3-

Bij mij gebeurt het ook vrij willekeurig, maar je merkt het zeker als hij afgaat (pieplawaai) en je kan dan binnen 10 seconden annuleren.

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Willekeurig heb ik het nog niet voorgehad, maar wel toen ik eens met de racefiets in een put was gereden. Ik moest de straat nog over steken en tegen dat ik naar mijn scherm keek was ik net te laat om te annuleren.

Mijn vrouw heeft mij dan onmiddellijk gebeld, om te vragen of er iets aan de hand was. Ze kreeg via mail/SMS een bericht met locatie van het ongeval. Ze had wel gezien dat ik stil stond (live tracking) mocht ik in beweging gebleven zijn zou ze het wel genegeerd hebben.

Ik rij ook met de MTB en daar heb ik het nog niet voorgehad, terwijl ik met vaste vork wel af en toe eens een jump doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:31
Volgens mij staat het standaard uit op het MTB profiel.. op de racefiets heb ik het 1 x gehad met een semi noodstop (edge 530)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:09:
Volgens mij staat het standaard uit op het MTB profiel..
Nadien ook de bedenking gemaakt, dat dit zal uitstaan op een MTB profiel... Krijg dan wel om de overklap de melding 'mooie jump', terwijl ik op een plat fietspad aan het rijden was, dit dan maar onmiddellijk afgezet na de rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:51
Ik heb de ongeval detectie op al mijn profielen uit staan behalve op mijn 'training' profiel (blokkentraining).

De detectie is m.i. te willekeurig en te gevoelig. Vind het wel vreemd dat je de melding niet gezien hebt @magic_nl , hij begint namelijk te piepen en je krijgt de optie op het scherm om deze melding te supressen binnen 10 seconden zodat er geen bericht gaat naar je opgegeven contactpersoon.

Afgelopen dinsdag kneep ik vanwege harde regen onder een viaduct flink in de rem om mijn telefoon even in plastic zakje te stoppen. Dat was voor de Edge alweer voldoende om het alarm af te laten gaan.

Wat betreft mijn hoogtemeter probleem:
Gisteren een herstelrondje gereden a 20 km. Mijn Edge 530 de hele dag laten in een warme ruimte laten acclimatiseren, wederom kom ik thuis met 500 hoogtemeters. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:54
Stoffa schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:15:
Ik heb een 1030+, en wil ook graag die waterpunten importeren. Zat van de week nog zonder water, werd redelijk penibel.

Kan iemand me vertellen hoe?
Hier ben ik dus ook erg beniuewd naar... iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GWBoes
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 22:27
@Dix0r Al geprobeerd de hoogte correcties uit of in te schakelen voor die rit? Als je hem inschakelt gebruikt hij de druksensor van de 530 niet en wordt het berekend op basis van kaartdata. Als het vaker afwijkt zou je denken dat de sensor kapot is.
Over een rit van 52km zit bij mij daar een afwijking in van 40m (40 om 80). Als je in heuvelachtig gebied fietst zou dit snel groter kunnen worden.

Flickr - Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
GWBoes schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:20:
@Dix0r Al geprobeerd de hoogte correcties uit of in te schakelen voor die rit? Als je hem inschakelt gebruikt hij de druksensor van de 530 niet en wordt het berekend op basis van kaartdata. Als het vaker afwijkt zou je denken dat de sensor kapot is.
Over een rit van 52km zit bij mij daar een afwijking in van 40m (40 om 80). Als je in heuvelachtig gebied fietst zou dit snel groter kunnen worden.
In Garmin Connect (en Strava) kan ik dit inderdaad corrigeren. Alleen is dat uiteraard iedere keer een handmatige actie achteraf.

Kan dat ook by default op het device (pre-ride)? Deze optie niet eerder gezien.

Ik ga nog even de veranderende weer condities afwachten, anders ga ik hem welllicht toch als defect / warranty claim indienen. Iemand ervaring hiermee (hoe lang ben je het device kwijt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
Dix0r schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:31:
[...]

In Garmin Connect (en Strava) kan ik dit inderdaad corrigeren. Alleen is dat uiteraard iedere keer een handmatige actie achteraf.

Kan dat ook by default op het device (pre-ride)? Deze optie niet eerder gezien.

Ik ga nog even de veranderende weer condities afwachten, anders ga ik hem welllicht toch als defect / warranty claim indienen. Iemand ervaring hiermee (hoe lang ben je het device kwijt)?
@Dix0r Deze optie al geprobeerd? Volgens de handleiding kan je gewoon de actuele hoogte handmatig instellen/kalibreren:
https://www8.garmin.com/m...62-BB65-0B1C7FB2BAD7.html

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
Ik ben niet al te lang geleden hard onderuit gegaan en de ongevallen detectie ging netjes af. Ik was dit keer niet alleen, dus niet echt nodig gehad, maar erg blij om te zien dat het juist werkte.
Ook wel eens een noodstop gemaakt en daar ging hij ook af. Met een simpele druk op de knop aangeven dat er niks aan de hand is.

Ik ga bijna altijd alleen fietsen, dus ik heb liever een aantal valse positives dan 1x een misser.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:46
RR46 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 10:13:
[...]

Hier ben ik dus ook erg beniuewd naar... iemand?
Dit moet toch mogelijk zijn. Er is een hele kaart beschikbaar met alle punten, maar ze op je Garmin importeren als POI is onmogelijk? @ddx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Michaelg schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:51:
Ik ben niet al te lang geleden hard onderuit gegaan en de ongevallen detectie ging netjes af. Ik was dit keer niet alleen, dus niet echt nodig gehad, maar erg blij om te zien dat het juist werkte.
Ook wel eens een noodstop gemaakt en daar ging hij ook af. Met een simpele druk op de knop aangeven dat er niks aan de hand is.

Ik ga bijna altijd alleen fietsen, dus ik heb liever een aantal valse positives dan 1x een misser.
Heb dat ook op mijn Edge 830. Niet ingestseld. Net met een afdaling met mijn trapper achter boomstam blijven haken, finaal ondersteboven geklapt. Ik ga hem toch maar instellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:55

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Sinds een aantal maanden gebruik ik de Edge 530. Prima apparaat zeg.
Laatste weken heb ik de automatische route functie ontdekt in de Garmin Connect app.Erg leuk, kom langs plekken waar ik normaal nooit kom. ;)

Helaas kan je enkel Noord/Zuid/West/Oost invullen als richting, had graag 8 opties gezien. Gebruiken jullie deze functie ook?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Harmen schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 15:03:
Gebruiken jullie deze functie ook?
Neen, ik rij bijna 15 jaar met de fiets en ondertussen ken ik wel alles wat er is in de wijde omgeving te rijden is, zo'n actieradius van 35km. Ik vertrek altijd tegenwind, en dus kom je wel eens op andere plaatsen terecht.
Met enkel N/O/Z/W kan je ook niet 100% tegenwind instellen. Daarbij ik weet wel graag waar ik kom, op sommige plaatsen wil ik niet fietsen. Ik gebruik Komoot voor onbekend terrein. Ik zet dan een waypoint op de plaats waar ik wil zijn en begin dan met tussenpunten te plaatsen, waar ik ook wel eens wil passeren, niet te veel zodoende Komoot nog altijd de mogelijkheid heeft om er iets moois van te maken. Tot heden is mij dit altijd goed bevallen. Soms moet ik wel eens een fietspad eruit halen, omdat deze naast een grote weg ligt waar auto's (als ze zich aan de verkeersregels houden) aan 70 km/u u zijdelings passeren.

Ik snap de eenvoud en het gebruiksgemak wel van zo'n automatisch route of de Mio Suprise me functie, maar dit gaat evengoed met andere navigatiesoftware en je hebt dan alles onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07:13
Ik gebruik beide methodes: Komoot en de routes van mijn Edge Explore. Ze brengen je allebei weer net op andere stukken, dat bevalt goed. Het nadeel van de windrichtingen is dat ik redelijk dicht naast een stad woon, zodat ik die hele windrichting doorgaans moet negeren om te voorkomen dat ik veel stoplichten tegenkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Woon nu 6 jr in Gieten, ga niet zo vaak naar het oosten omdat ik het eerste deel vaak saai is. Dan is een route generen lekker makkelijk. Kom langs wegen waar ik zelf niet langs zal gaan. Andere richtingen weet ik redelijk de weg.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:24

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Michaelg schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:51:

Fijn om te lezen dat het naar behoren werkt. Ik maak er nooit gebruik van.
Mag ik vragen hoe je thuisfront reageert op de (valse) meldingen? Ik kan me voorstellen dat iedere keer een hartaanval krijgen voor niks (fout positief) ook niet lekker is. En ik begrijp dat je kan aangeven dat er niks aan het handje is, ik vraag me gewoon af of en wat voor melding er dus aan de andere kant komt (thuis dus) en wat de mening daar is, veel schrik of juist fijn dat of allebei?
Voor de duidelijkheid, geen echte vragen over het functioneren dus, maar meer hoe men er over denkt.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
Als je Garmin denkt dat je gecrashed bent, heb je tien seconde de tijd om te reageren voordat de noodoproep verzonden wordt. Eenmalig heb ik een schuiver gemaakt en was ik te laat om nog op de knop te drukken dus kreeg het thuisfront de melding. Direct daarna even de telefoon gepakt en aangeven dat er weinig aan de hand is.

Mijn vrouw vindt het een zeer fijn gevoel dat als ik alleen op pad ben, ik een device bij me heb met dergelijke functionaliteit. Ook voor haar geldt: liever tien valse meldingen dan een keer geen melding.

Toen ik daadwerkelijk een heftige crash had en zij dus al een melding had gekregen heb ik der vrijwel direct daarna gebeld om e.e.a. toe te lichten. En aangegeven dat ik wat later thuis zal zijn Ivm een bezoek aan het ziekenhuis 😅😅.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Zijn er hier nog mensen die ervaring hebben met de hartslagband van Magene? Ik fiets al bijna een jaar met een cadanssensor van Magene waar ik niks op aan te merken heb. Recent dan nog een hartslagband en tweede sensor gekocht. De tweede sensor gebruik ik nu als snelheidssensor.

Maar de hartslagband ben ik niet helemaal tevreden over. Ik merk dat hij sneller veranderingen waarneemt als mijn Garmin Forerunner 235 maar ik moet de sensor ook regelmatig heeft terug op zijn plaatsen duwen omdat mijn hartslag te lang hetzelfde blijft of een drop heeft onder 100bpm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rNqUlOFIVsR2xJSVUg9Q-EwTb4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4gxz6z2yHCYFVnbqyxurBuih.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:45
Die problemen herken ik niet. Fiets al jaren met hartslagband van Magene, nooit storingen of problemen. Zit ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-09 19:46

racoon

mooowwww

Ik ben voor de racefiets opzoek naar een fietscomputer, liefst de volgende eisen.

Ritjes op Strava kunnen zetten en routes ven a naar b kunnen rijden, liefst een uit de Garmin edge serie.

[ Voor 196% gewijzigd door racoon op 18-08-2020 05:58 ]

24 flesjes in een krat 24 uur in een dag toeval??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
DrAMetElfeNd schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 11:49:
[...]

@Dix0r Deze optie al geprobeerd? Volgens de handleiding kan je gewoon de actuele hoogte handmatig instellen/kalibreren:
https://www8.garmin.com/m...62-BB65-0B1C7FB2BAD7.html
Deze optie afgelopen vrijdag ook geprobeerd, zonder effect.

Vrijdag en zaterdag wederom problemen met de hoogtemeter (c.q. afwijkend). Zondag was hij warempel ineens meer nauwkeuriger (150 hm t.o.v. 53 na correctie door Garmin kaartdata). Wellicht toch iets met het weer?

@racoon
De Edge 830 voldoet; welk zelf onderzoek heb je al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Dix0r schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:07:
[...]

Vrijdag en zaterdag wederom problemen met de hoogtemeter (c.q. afwijkend). Zondag was hij warempel ineens meer nauwkeuriger (150 hm t.o.v. 53 na correctie door Garmin kaartdata). Wellicht toch iets met het weer?

@racoon
Gekeken naatr de edge 5 serie en de 830, echter niet kunnen ontdekken hoe ik een route rijd behalve via de koersen die je maakt via garmin connect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrAMetElfeNd
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
[...]

@racoon
Dan zou idd haast een defect vermoeden. Er zijn van het weekend wel wat luchtdrukwisselingen geweest maar dat was waarschijnlijk niet op het moment dat je op de fiets zat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
racoon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:22:
[...]

Gekeken naatr de edge 5 serie en de 830, echter niet kunnen ontdekken hoe ik een route rijd behalve via de koersen die je maakt via garmin connect.
Er is een Komoot app voor Garmin IQ.

Route maken in Komoot, app aanzetten op je edge en rijden maar. Simpeler kan niet.

Komoot is echt heel fijn om routes mee te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dix0r
racoon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 08:22:
[...]

De 830 ondersteund het navigeren naar een adres wat je in geeft en heeft touchscreen.

De 530 kan dit enkel met het selecteren van een punt op de kaart, heeft fysieke knoppen. In de praktijk niet al te handig wanneer je veel waarde hecht aan het navigeren naar een adres.

Voor beide devices kun je zelf 'koersen' ofwel 'routes' bouwen die je kunt rijden/navigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Dix0r schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

De 830 ondersteund het navigeren naar een adres wat je in geeft en heeft touchscreen.

De 530 kan dit enkel met het selecteren van een punt op de kaart, heeft fysieke knoppen. In de praktijk niet al te handig wanneer je veel waarde hecht aan het navigeren naar een adres.

Voor beide devices kun je zelf 'koersen' ofwel 'routes' bouwen die je kunt rijden/navigeren.
Kan de 530 ook routes via kommt inladen en dat deze aangeeft waar ik moet afslaan enz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dix0r
racoon schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:14:
[...]

Kan de 530 ook routes via kommt inladen en dat deze aangeeft waar ik moet afslaan enz.
Ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
Het verschil zit enkel in de invoer, de 830 heeft een touchscreen + de mogelijkheid om een adres of poi op de 830 zelf te selecteren/in te voeren.

Als je dit op een 530 met een omweg doet (via sendpoints bv een adres of poi opslaan) kan je die ook gewoon selecteren als bestemming en met volledige aanwijzingen naar toe navigeren (gelijk aan de 830). Je hebt enkel je telefoon of computer nodig om de bestemming op te slaan. (Alternatief als je geen telefoon hebt is een positie op de kaart kiezen, maar dat is echt een drama).

Voor rondritten heb je altijd een telefoon of computer nodig, want dan moet je een koers aanmaken, met Garmin connect, strava, komoot of wat je wil. Daar zit geen verschil tussen de 5 en de 830. De aanwijzingen zijn gelijk, ook het omleidingen etc worden hetzelfde verwerkt.

Maar... Als je de 830 zou kopen om lange ritten van a naar b te doen (ipv rondrit)... Bedenk dat je met komoot bv veel meer controle hebt over de route en afstand.

Ik ben pas van Breda naar Zeeland gereden (107 km) via een komoot route. Toen ik 2 weken later weer terug ging maakte de 530 er een route van 135 km van, Strava 120 en komoot weer netjes 107... Ik kon de route helaas niet syncen omdat de start niet in de gratis regio zat, maar toch maar komoot aangeschaft, vond 107 wel genoeg ;)

Dus ook voor a-b zal ik niet zo snel Garmin zelf laten rekenen, maar gewoon komoot daarvoor gebruiken.
(Dus geen reden voor de 830 voor mij persoonlijk)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 09:46:
Maar... Als je de 830 zou kopen om lange ritten van a naar b te doen (ipv rondrit)... Bedenk dat je met komoot bv veel meer controle hebt over de route en afstand.

Ik ben pas van Breda naar Zeeland gereden (107 km) via een komoot route. Toen ik 2 weken later weer terug ging maakte de 530 er een route van 135 km van, Strava 120 en komoot weer netjes 107... Ik kon de route helaas niet syncen omdat de start niet in de gratis regio zat, maar toch maar komoot aangeschaft, vond 107 wel genoeg ;)

Dus ook voor a-b zal ik niet zo snel Garmin zelf laten rekenen, maar gewoon komoot daarvoor gebruiken.
(Dus geen reden voor de 830 voor mij persoonlijk)
Zowel Komoot, Garmin als Strava berekenen een route op basis van de vooropgestelde routeringsinstellingen. Als deze anders zijn ingesteld krijg je ook andere resultaten.
Op al deze platformen heb je controle over de rit, want je kan tussenpunten toevoegen of de route anders laten verlopen, door de route te verplaatsen.
Daarbij hebben Garmin en Strava de mogelijkheid om trending/popular wegen te nemen.
Zo'n populaire wegen kunnen invloed hebben op de afstand, als deze niet mooi op de route liggen. Zonder trending/populaire wegen gaan ze alledrie zoveel mogelijk een rechte lijn nemen, wat niet altijd de mooiste route oplevert.
Ik heb bij wijze van test van mijn thuislocatie een punt gekozen 75km verder met Komoot en Garmin/Strava hebben +/- dezelfde afstand, weliswaar heb ik de populaire wegen afgezet bij Strava want daar kwam ik initieel op 86km uit.
Persoonlijk gebruik ik ook Komoot, maar ik heb vernomen dat ik de rit moet bekijken alvorens deze aan te vangen als ik niet te veel langs grote wegen wil rijden. Een fietspad is niet altijd een pad waar je veilig kunt fietsen. Auto's die aan 70/km naast u razen wil ik zoveel mogelijk vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
RigolleM schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 10:30:
[...]

Zowel Komoot, Garmin als Strava berekenen een route op basis van de vooropgestelde routeringsinstellingen. Als deze anders zijn ingesteld krijg je ook andere resultaten.
Op al deze platformen heb je controle over de rit, want je kan tussenpunten toevoegen of de route anders laten verlopen, door de route te verplaatsen.
Daarbij hebben Garmin en Strava de mogelijkheid om trending/popular wegen te nemen.
Zo'n populaire wegen kunnen invloed hebben op de afstand, als deze niet mooi op de route liggen. Zonder trending/populaire wegen gaan ze alledrie zoveel mogelijk een rechte lijn nemen, wat niet altijd de mooiste route oplevert.
Ik heb bij wijze van test van mijn thuislocatie een punt gekozen 75km verder met Komoot en Garmin/Strava hebben +/- dezelfde afstand, weliswaar heb ik de populaire wegen afgezet bij Strava want daar kwam ik initieel op 86km uit.
Persoonlijk gebruik ik ook Komoot, maar ik heb vernomen dat ik de rit moet bekijken alvorens deze aan te vangen als ik niet te veel langs grote wegen wil rijden. Een fietspad is niet altijd een pad waar je veilig kunt fietsen. Auto's die aan 70/km naast u razen wil ik zoveel mogelijk vermijden.
Misschien met een koers, maar dan is een 530 niet anders dan een 830. Op je edge zelf een bestemming selecteren bied niet veel opties voor zover ik weet

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:44

Sherlock

No Shit

Michaelg schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:17:
Als je Garmin denkt dat je gecrashed bent, heb je tien seconde de tijd om te reageren voordat de noodoproep verzonden wordt. Eenmalig heb ik een schuiver gemaakt en was ik te laat om nog op de knop te drukken dus kreeg het thuisfront de melding. Direct daarna even de telefoon gepakt en aangeven dat er weinig aan de hand is.
Die 10 seconden heb ik zelf aangepast naar 30, dan heb je toch net wat meer tijd om op te krabbelen en op je edge aan te geven dat je ok bent :) Die 20 seconden gaan het verschil in elk geval niet maken als je echt een zwaar ongeluk hebt gehad.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Prulleman schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Misschien met een koers, maar dan is een 530 niet anders dan een 830. Op je edge zelf een bestemming selecteren bied niet veel opties voor zover ik weet
Er zijn enkele opties die je kunt aan-/uitvinken, zoals 'trendline popular routing' maar tussenpunten en/of herrouteren gaat inderdaad niet op het toestel zelf.
Er zullen wel use cases zijn waarbij vanaf het toestel wilt navigeren, maar toch ben je beter om op voorhand uw rit aan te maken om controle over te hebben.
Je duid zelf aan dat je Komoot prefereert boven Garmin/Strava, maar voor Komoot heb je een smart device/PC nodig en kan je wel tussenpunten en/of herrouteren. Dan kon je evengoed eens kijken waarom Garmin/Strava u een rit van 120/135km voorstelde. Ben er bijna zeker van dat dit mooiere ritten waren :-)
Navigeren via fietsGPS is niet gelijk als in de wagen wanneer je van punt A naar B wilt rijden. Als het woon/werk verkeer is dan kan ik het nog aannemen dat je de meest recht lijn neemt, maar voor vrije tijd, neem ik toch liever een mooiere route en probeer ik toch wat te genieten van de omgeving. 50km langs grote wegen rijden doe ik liever niet als ik daar de keuze voor heb!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-10 15:12
Ik heb een Mio Cyclo 300 gekregen van iemand die hem niet meer gebruikt.
nu lees ik niet al te beste reviews hierover, maar het eerste wat ik vaak doe met apparatuur is deze updaten naar de meest recente versie (firmware, software/kaarten).

Daar het apparaat waarschijnlijk te oud is om nog updates voor te ontvangen vroeg ik me af of het mogelijk is zelf nieuwe kaarten erop te zetten.

Iemand hier ervaring mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Fiets nu een tijdje met de Vario icm Edge 530. Ideale oplossing!
Helaas is de montage van de Radar minder, standaard mount is niet super stevig, zit een extra tiewrap doorheen voor de zekerheid. Wil graag iets anders, met welke mounts hebben jullie goede ervaringen? K-Edge verkoopt helaas nog geen mounts.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Piet400 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:28:
Ik heb een Mio Cyclo 300 gekregen van iemand die hem niet meer gebruikt.
nu lees ik niet al te beste reviews hierover, maar het eerste wat ik vaak doe met apparatuur is deze updaten naar de meest recente versie (firmware, software/kaarten).

Daar het apparaat waarschijnlijk te oud is om nog updates voor te ontvangen vroeg ik me af of het mogelijk is zelf nieuwe kaarten erop te zetten.

Iemand hier ervaring mee ?
Kijk of er OSM (open street map) kaarten op kunnen. Desnoods via hacken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:32
Harmen schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:46:
Fiets nu een tijdje met de Vario icm Edge 530. Ideale oplossing!
Helaas is de montage van de Radar minder, standaard mount is niet super stevig, zit een extra tiewrap doorheen voor de zekerheid. Wil graag iets anders, met welke mounts hebben jullie goede ervaringen? K-Edge verkoopt helaas nog geen mounts.
Ik vind de bijgeleverde mount ook niet zo stevig. Ik heb inmiddels deze aangeschaft en gemonteerd zitten. Zit nu helemaal stevig.

https://www.bikester.nl/g...ichting-zwart-474855.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet400
maartend schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:02:
[...]

Kijk of er OSM (open street map) kaarten op kunnen. Desnoods via hacken
Bedankt voor de tip, ik ga even speuren naar een OSM kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Piet400 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:01:
[...]

Bedankt voor de tip, ik ga even speuren naar een OSM kaart.
Begin hier maar mee.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

• Piet400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
  • Laatst online: 01-10 08:04
Hoe is jullie ervaring tussen de sensoren van Wahoo zelf in vergelijking met Cycplus/Magene etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Thijs©
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-10 21:17
rolandos582 schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 11:01:
Hoe is jullie ervaring tussen de sensoren van Wahoo zelf in vergelijking met Cycplus/Magene etc?
Magene sensors werken net zo goed als die van Wahoo.

Iemand een idee waarom alle HR-meters van Wahoo zo slecht leverbaar zijn? Mijn huidige heeft kuren ondanks een nieuwe batterij en heb geen zin om weken te wachten op een magene uit china.

[ Voor 42% gewijzigd door The_Thijs© op 21-08-2020 11:42 ]

daag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 20:39
mijn mio Cyclo is helaas defect. de usb connector achterop is kapot, nu kan ik wel proberen om een nieuwe er op te solderen maar mijn soldeer skils zijn niet zo heel best.
omdat de mio cyclo niet de allerbeste en duurzame fietscomputer is heb ik de hoop dat er iemand nog een defecte heeft liggen, mag ook alleen een achterkant zijn waar bijvoorbeeld de bevestiging vanaf gebroken is als de usb connector er nog maar op zit.

dus bij deze de vraag heeft iemand nog een defecte mio liggen en wil deze kwijt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:56
Hier sinds gisteren een m’n eerste fietsgps aangekocht, Garmin 830.
Deze morgen getest tijdens een trainingsritje en heb nog volgende vragen war ik niet direct de oplossing kan terugvinden in de Garmin app en de gps zelf

- Garmin telt de tijd die ik stil sta ook mee waardoor mijn gemiddelde snelheid bijna 3km/u afwijkt dan hetgeen er op Strava staat. Waar kan ik dit aanpassen?

- Tijdens mijn rit van 70km kreeg ik geen Strava Live Segments te zien op mijn scherm. Ik ben uiteraard Strava Premium en mijn account is reeds gekoppeld met Garmin. Als ik het menu van boven naar beneden haal zie ik wel bij “Segmenten nabij” ze vermeld staan maar dus niet tijdens mijn rit deze morgen. Volgens Strava ben ik toch 41 segmenten tegen gekomen...

Ik neem aan dat ik pro actief op mijn display de melding krijg dat ik de start nader van een Segment?

- Tijdens de rit had ik een gpx route actief en ik hoorde vanuit mijn gsm de aanwijzingen wanneer ik waar diende af te slaan. Waar kan ik dit uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stancke schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:14:
Hier sinds gisteren een m’n eerste fietsgps aangekocht, Garmin 830.
Deze morgen getest tijdens een trainingsritje en heb nog volgende vragen war ik niet direct de oplossing kan terugvinden in de Garmin app en de gps zelf
Misschien in de handleiding of Youtube? Dit al gelezen op de support pagina van Strava?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Stancke schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 15:14:

- Tijdens de rit had ik een gpx route actief en ik hoorde vanuit mijn gsm de aanwijzingen wanneer ik waar diende af te slaan.
Lachen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

iemand enig idee weke houder dit is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_trGf-mTN7fFkKTVDKTLfphUYn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DRsUlU3krgBRM8HxHXBgTKJ4.jpg?f=fotoalbum_large

of kan ik beter deze nemen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p613GaIEt0YexDlLHx3TqF2Vuek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZDoNJNtKHgm9lDgFRis02bkE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
racoon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 07:44:
iemand enig idee weke houder dit is?

[Afbeelding]

of kan ik beter deze nemen?
[Afbeelding]
Het zou deze kunnen zijn:
https://www.bike-componen...R-and-Garmin-Edge-p60837/
(hier staat wel bij dat ie specifiek voor syncros stems is... maar het stuur op je foto is ook syncros, dus de stem waarschijnlijk ook, daarnaast kan je zien de zijkant bij beide niet helemaal rond is, maar een stukje vlak)

/edit deze combi dus:
https://www.syncros.com/z...unt?article=2655660001222
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n4zq5HbFTsRdiaiKXwzg8RhONUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KJGKCHYMo0j2IOgkmgaArEfv.jpg?f=user_large
(deze is dus wel heel specifiek voor de aero stem, de andere is voor de overige syncros stems.. of ze op andere pennen passen.. geen idee.)

de 2e lijkt gewoon de mount die je erbij krijgt (althans bij de 530)

[ Voor 44% gewijzigd door Prulleman op 25-08-2020 08:51 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shag-me
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 22:23

shag-me

-n0n3-

Ik heb weer een min/ergernis-puntje ontdekt aan de 830 en de Training Effect functie: als je Garmin crasht door bijvoorbeeld een foutje in de route dan herstart hij zichzelf vaak wel, of je start hem handmatig opnieuw op. Gelukkig kan je dan meestal de rit gewoon hervatten. De Training Effect score van het ritje is dan echter gewist. Op zich niet erg, maar aangezien de app voor Training Effect en Training Load uitgaat van gemiddelden over de afgelopen periode, gaat de hele berekening in de soep. Je kan dit niet handmatig aanpassen, dus er gaat zo weer een maand overheen voordat het weer redelijk kloppend is. Voor de intensieve sporter is dit toch wel erg jammer.

pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:56
@racoon Die onderste is toch ook wel redelijk uni? Die aluminium mounts van Ali lijken me dan ook een goed alternatief?

Ik heb nu zelf een ligstuurtje gemonteerd om uit te proberen, en eigenlijk bevalt het wel. Dus daar moet ik ook nog eens een nette oplossing voor verzinnen, nu zit ie op 1 van de bars van het ligstuur.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Ik kan een edge 830 overnemen voor €175,- is dat de moeite waard of te duur voor een 2e hands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 17:05
racoon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 12:53:
Ik kan een edge 830 overnemen voor €175,- is dat de moeite waard of te duur voor een 2e hands
Goeie deal lijkt me.
De 830 is nog altijd van de laatste generatie.
(tenzij dat ding er vernaggeld uit ziet)

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Preview van de Karoo 2 door DC Rainmaker:

https://www.dcrainmaker.c...-details-first-rides.html

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ben nog altijd zeer te spreken over deel 1, dus toevallig net de pre-order voor 2 gedaan. Nu eens even de video bekijken (hopelijk krijg ik geen reden te zien om te annuleren)
Je krijgt eventueel 120$ (of het euro equivalent daarvan) retour als je de 1 inlevert. In mijn ogen te weinig korting waarbij ik liever het toestel zelf hou als reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Tommie12 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 13:22:
[...]

Goeie deal lijkt me.
De 830 is nog altijd van de laatste generatie.
(tenzij dat ding er vernaggeld uit ziet)
Kreeg van marktplaats bericht dat het een frauduleuze verkoper is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
[...]

Ben er inmiddels uit dat mijn barometer probleem geen software bug is maar een hardware issue. Zaterdag vol goede moed vertrokken toen ik na ongeveer 10 minuten het idee had dat mijn Garmin mount (HideMyBell) los kwam. Toch maar even gestopt om even vast te draaien met een inbus, wel even de Garmin losdraaien van de mount.

Dit was het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1XCh0h5/brokengarmin.jpg

Unit ligt inmiddels bij WayPoint / winkel waar ik hem heb gekocht. Benieuwd wat de bevindingen zijn en of dit allemaal netjes middels garantie wordt afgehandeld. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Buiten een val, lijkt me dit niet te mogen gebeuren (en zelfs bij een val liever niet). Ik verwacht dat dit netjes opgelost wordt, mits je nog in de garantie termijn zit.

Inmiddels de video gezien over de karoo 2 en de (p)review doorgelezen. Nog altijd niet helemaal duidelijk hoe het met de beeper sound zit. Laat dat nou het enige punt zijn dat ik echt mis bij de 1. Maar goed daar wordt aan gewerkt, dus ik wacht het even af. De rest ziet er goed uit, de kleine hardware verbeterpunten ook, al heb ik eerlijk gezegd de G2/G3/G4 verbinding niet nodig (of gebruikt) en ook de opslag was al voldoende, al is meer altijd beter.
De upgrade van micro usb naar usb-c is wel welkom, net als betere accu/sneller laden. En ook het dieet (kleiner, lichter) kan op mijn goedkeuring rekenen. Ik ben benieuwd, ik voorspel voor mezelf "thanksgiving" arrival (op zijn vroegst) en ik hou rekening met early january. Ze beloven verzending in oktober, maar we gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
@rockhopper Ik overweeg ook om de Karoo 2 te preorderen, alleen zal ie idd wel ergens midden in de winter worden geleverd en dan fiets ik veel minder, kan ik net zo goed wachten tot het nieuwe seizoen dus. Volgens mij is ie nu ook niet goedkoper in de preorder dan daarna.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
racoon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Zelfde geld voor Wahoo, zijn heel veel oplichters actief atm. €175 is gewoon veel te goedkoop voor een 830 edge, dus dan weet je wel hoelaat het is.

Hoop deze week mijn nieuwe Wahoo Bolt Sealth te ontvangen O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
racoon schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:01:
[...]

Net op tijd hoop ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Dix0r schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:12:
[...]

Ben er inmiddels uit dat mijn barometer probleem geen software bug is maar een hardware issue. Zaterdag vol goede moed vertrokken toen ik na ongeveer 10 minuten het idee had dat mijn Garmin mount (HideMyBell) los kwam. Toch maar even gestopt om even vast te draaien met een inbus, wel even de Garmin losdraaien van de mount.

Dit was het resultaat:
[Afbeelding]

Unit ligt inmiddels bij WayPoint / winkel waar ik hem heb gekocht. Benieuwd wat de bevindingen zijn en of dit allemaal netjes middels garantie wordt afgehandeld. :|
Oops, denk toch dat die een tik heeft gehad, maar ik hoop dat ze dat netjes oplossen.
In elk geval, als ze het niet oplossen, met wat geluk vind je een nieuwe onderkant als wisselstuk. Maar als de componenten op de print geraakt zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo19
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-03 17:52
Al een tijdje in de markt voor een nieuw tellertje met gps. Toen ik achter het merk Hammerhead kwam was ik meteen verkocht. Vandaag eindelijk de Karoo 2 te pre-orderen en dan levering eind oktober. Kom ik van werk terug en denk even regelen is alles al uitverkocht en wordt het nu begin december. Achja je moet er wat voor over hebben zullen we maar zeggen haha.

Iemand anders hier bekend met Hammerhead?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Jojo19 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:50:
Ik heb de Hammerhead gehad. Vond het uiteindelijk geen fijn ding, niet uitontwikkeld.
Zie Microkid in "Het grote fietscomputer topic"
Mogelijk dat bepaalde zaken ondertussen verbeterd zijn, maar ik ben ondertussen overgestapt op de Garmin 1030 (nu 1030 Plus) en dat bevalt stukken beter.
Belangrijk punt (voor mij) is dat je voor mappen 100% afhankelijk bent van Hammerhead. Je kan niet je eigen mappen installeren, zoals bij Garmin (daar zet ik de Openstreetmap op). Op de Garmin kan ik dus zelf bepale welke mappen ik heb, en hoe actueel ze zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Microkid op 26-08-2020 12:35 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bananeman schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 14:59:
@rockhopper Ik overweeg ook om de Karoo 2 te preorderen, alleen zal ie idd wel ergens midden in de winter worden geleverd en dan fiets ik veel minder, kan ik net zo goed wachten tot het nieuwe seizoen dus. Volgens mij is ie nu ook niet goedkoper in de preorder dan daarna.
Ik ben eigenlijk in de markt voor zo'n Karoo 2, naast mijn Garmin Edge 830. Tijdens het navigeren mis ik eigenlijk mijn datavelden, en zou dus wanneer ik navigeer willen gebruik maken van een 2de scherm. Ik hoor en lees dat de Karoo 1 de ideale navigator is, en zou dan de Garmin Edge 830 puur gebruiken als fietscomputer, opslag allerlei gegevens,... Wellicht ook ergens deze winter bestellen, want we gaan toch terug beginnen Zwiften.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Ja had nog niks betaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
RigolleM schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 18:30:
[...]

Ik ben eigenlijk in de markt voor zo'n Karoo 2, naast mijn Garmin Edge 830. Tijdens het navigeren mis ik eigenlijk mijn datavelden, en zou dus wanneer ik navigeer willen gebruik maken van een 2de scherm.
Als je met een Edge aan het navigeren bent, kan je gewoon de datavelden in beeld laten staan. Bij een afslag krijg je dan even de kaart te zien, waarna de datavelden weer verschijnen. Het is dus niet nodig om een 2e GPS te nemen alleen voor je datavelden.

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microkid schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 19:57:
[...]

Als je met een Edge aan het navigeren bent, kan je gewoon de datavelden in beeld laten staan. Bij een afslag krijg je dan even de kaart te zien, waarna de datavelden weer verschijnen. Het is dus niet nodig om een 2e GPS te nemen alleen voor je datavelden.
Ik rij zonder afslagbegeleiding, gewoon het kruimelspoor volgen... Ik rij niet alleen op de racefiets maar ook op de MTB, en het laatste wat je wilt is afslagbegeleiding als de bochten/afslagen snel op mekaar volgen. Ik zie ook wel graag op voorhand waar ik moet afslaan enzo... Ik zou het niet erg vinden om een 2de toestel hiervoor te gebruiken die enkel navigatie doet, maar het dan ook héél goed doet... Vind niet van de Edge 830 dat zit super vlot verloopt, de kaart draait niet altijd vlot mee, loopt soms wel eens mis als het snel moet gaan. Bij de Karoo gaat dit vlotter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
RigolleM schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Ik rij zonder afslagbegeleiding, gewoon het kruimelspoor volgen... Ik rij niet alleen op de racefiets maar ook op de MTB, en het laatste wat je wilt is afslagbegeleiding als de bochten/afslagen snel op mekaar volgen. Ik zie ook wel graag op voorhand waar ik moet afslaan enzo... Ik zou het niet erg vinden om een 2de toestel hiervoor te gebruiken die enkel navigatie doet, maar het dan ook héél goed doet... Vind niet van de Edge 830 dat zit super vlot verloopt, de kaart draait niet altijd vlot mee, loopt soms wel eens mis als het snel moet gaan. Bij de Karoo gaat dit vlotter.
Maar als je dan toch je stuur gaat volbouwen, waarom niet je smartphone erbij? Ik was op zich heel blij met OsmAnd. Maar nu ik toch een edge heb is dat voldoende voor mij.

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
RigolleM schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Dus tijdens het MTB'en heb jij tijd om naar de kaart te kijken en om alle datavelden te beoordelen?
Denk dat je beter voor je uit kan kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Karoo 2 pre order gaat kennelijk hard. Momenteel zit de verzending rond december (was eind oktober eerder vandaag). Op zich gun ik ze het succes wel. Ik ben benieuwd hoe "laat" ik in de rij sta.

Overigens niks mis om met meerdere toestellen te fietsen. Op de toerfiets heb ik eigenlijk standaard de wahoo roam en de hammerhead karoo bij me. Ik denk niet dat ik dat met mtb ook zou willen overigens ;)
(en voor wat het waard is, op de racefiets gaat meestal alleen de roam mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Microkid schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:52:
[...]

Dus tijdens het MTB'en heb jij tijd om naar de kaart te kijken en om alle datavelden te beoordelen?
Denk dat je beter voor je uit kan kijken ;)
Inderdaad, maar ik rij dan ook héél traag... :-)
Mistraller schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 22:36:
[...]

Maar als je dan toch je stuur gaat volbouwen, waarom niet je smartphone erbij? Ik was op zich heel blij met OsmAnd. Maar nu ik toch een edge heb is dat voldoende voor mij.
Volbouwen? Op de racefiets staat mijn Edge voor mijn stuurpen (Trek Blendr) dus is er nog plek op de stuurpen. Op de MTB is het inderdaad lastiger. Tijdens het Zwiften staat er een iPhone formaat 7/8/SE op mijn stuurpen (Quad Lock) en dat is toch een behoorlijke kanjer... Het zicht in de zon is ook niet van jewelste op de smartphone... Is een luxe probleem... er ligt nog een Wahoo Elemnt Bolt in mijn lade, stof te happen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
RigolleM schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 23:12:
[...]

Inderdaad, maar ik rij dan ook héél traag... :-)

[...]

Volbouwen? Op de racefiets staat mijn Edge voor mijn stuurpen (Trek Blendr) dus is er nog plek op de stuurpen. Op de MTB is het inderdaad lastiger. Tijdens het Zwiften staat er een iPhone formaat 7/8/SE op mijn stuurpen (Quad Lock) en dat is toch een behoorlijke kanjer... Het zicht in de zon is ook niet van jewelste op de smartphone... Is een luxe probleem... er ligt nog een Wahoo Elemnt Bolt in mijn lade, stof te happen...
Wat ik fijn vond aan OsmAnd was met name de gesproken navigatie (al dan niet via een los BT oortje) Scherm sprong alleen aan als er genavigeerd moest worden. Maar dan heb je wel meteen een beter overzicht van de situatie dan wat bv mijn Edge laat zien. Maar goed, over het algemeen blijk ik me met de Edge prima te kunnen redden, alleen is de gesproken navigatie van Garmin minder goed vind ik persoonlijk, dus die heb ik uitgezet, raakte ik alleen maar van in de war.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:42
Jojo19 schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 17:50:

Ik heb de Karoo 1 sinds afgelopen winter (door een kortingsfoutje voor iets meer dan 160 euro O-) ) en ben op bijna alle vlakken erg positief. Heb lange tijd met verschillende Garmins gereden maar vind de Karoo toch wel een stuk fijner. Groot scherm, touchscreen reageert snel (grootste pluspunt), veel opties en datavelden en een keer iets anders dan de standaard computers :) Alleen geen notificaties van je telefoon, maar daar is mee te leven.

Denk dat ik de 2 nog even laat liggen, ben eigenlijk wel blij met de grootte, het bijna vierkante scherm is lekker overzichtelijk, de 2 lijkt dan weer veel meer op een 1030, meer van hetzelfde naar mijn mening.

De kinderziektes zijn eruit dus mocht je twijfelen, ik raad 'm aan.

Cities aren't loud, cars are loud

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mistraller schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 09:59:
[...]
Maar goed, over het algemeen blijk ik me met de Edge prima te kunnen redden, alleen is de gesproken navigatie van Garmin minder goed vind ik persoonlijk, dus die heb ik uitgezet, raakte ik alleen maar van in de war.
Over het algemeen ook tevreden over de navigatie van de Edge, de keren dat ik verkeerd rij is omdat ik niet aan het opletten ben, maar dan krijg ik wel melding om te herberekenen, dus weet ik dat iets gemist heb.

Maar ik zit nog te veel te scrollen tussen navigatie- en hoofdscherm (datavelden), maar heb nog tijd om de eerste Karoo 2 gebruikerservaringen te lezen, vooraleer ik zelf overstag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
RigolleM schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Over het algemeen ook tevreden over de navigatie van de Edge, de keren dat ik verkeerd rij is omdat ik niet aan het opletten ben, maar dan krijg ik wel melding om te herberekenen, dus weet ik dat iets gemist heb.

Maar ik zit nog te veel te scrollen tussen navigatie- en hoofdscherm (datavelden), maar heb nog tijd om de eerste Karoo 2 gebruikerservaringen te lezen, vooraleer ik zelf overstag ga.
Is het geen idee om autoscroll aan te zetten?

---------------

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

RigolleM schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Ik gebruik Mapdashboard om aan de kaart 6 datavelden toe te voegen.
Dan kan ik de kaart in beeld houden en voor mij relevante data toch aflezen.

https://apps.garmin.com/e...78-4b5a-8bd7-59a573fbd587

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

vraagje, heeft de karoo 2 ook a naar b navigatie net als op de edge 830, ik twijfel tussen deze 2, echter is de karoo 2 goedkoper.

wie kan mij adviseren welke ik beter kan nemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@racoon Als het alleen over navigatie gaat, waarschijnlijk de karoo. Maar als je 'm dit jaar nog wilt gebruiken, dan de edge 830. Dus niet een heel makkelijk antwoord :) Verder wegen er over het algemeen meer dingen mee dan "alleen a naar b navigatie". Dus mijn advies, lees je even in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Veel garmin hier, hebben we ook nog Wahoo gebruikers? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

rolandos582 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:03:
Wat wil je bespreken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-10 12:05
rolandos582 schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:03:
Check :)F Roam hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Laatst online: 06-10 17:33
@rolandos582 Ja hoor, ik heb een Elemnt Bolt en ben niet de enige. Er zijn recent wel een aantal "overlopers" geweest :p. Software is bij Wahoo een tijdje buggy geweest, bv live tracking heeft maandenlang niet goed gewerkt. Al is dat het enige probleem dat ik met mijn Bolt heb gehad. En verder lijkt er ook niet zoveel te gebeuren op vlak van fietscomputers bij Wahoo en concentreert men zich meer op de Kickrs. ik zou nu toch wel een opvolger van de Bolt verwachten die terug naar de route kan navigeren en TBT instructies van Strava routes kan maken (een kleinere Roam dus).

Een collega van me die een Edge 520 heeft, was net op mountainbike vakantie wanneer Garmin's diensten er uit lagen deze zomer door de ransomware aanval. Die overweegt nu ook wel Wahoo omdat die minder afhankelijk is van een eigen cloud dienst. Al ben ik er ook niet zo zeker meer van dat dat nog zo is, volgens mij hebben alle fietscomputers wel een afhankelijkheid van de cloud, je wordt bij opstart van de Elemnt app nu toch ook gevraagd om een account bij Wahoo te maken (denk wel dat je dat nog kunt weigeren, maar je kon er een tijdje niet rond?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• racoon

racoon

mooowwww

Toch de hammerhead Karoo 2 gepreorderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
Ik verwacht mijne deze week, heb een bolt stealth besteld. Maken jullie de route aan met strava premium, komoot of wat gebruiken jullie precies?
MacPoedel schreef op woensdag 26 augustus 2020 @ 17:36:
@rolandos582 Ja hoor, ik heb een Elemnt Bolt en ben niet de enige. Er zijn recent wel een aantal "overlopers" geweest :p. Software is bij Wahoo een tijdje buggy geweest, bv live tracking heeft maandenlang niet goed gewerkt. Al is dat het enige probleem dat ik met mijn Bolt heb gehad. En verder lijkt er ook niet zoveel te gebeuren op vlak van fietscomputers bij Wahoo en concentreert men zich meer op de Kickrs. ik zou nu toch wel een opvolger van de Bolt verwachten die terug naar de route kan navigeren en TBT instructies van Strava routes kan maken (een kleinere Roam dus).

Een collega van me die een Edge 520 heeft, was net op mountainbike vakantie wanneer Garmin's diensten er uit lagen deze zomer door de ransomware aanval. Die overweegt nu ook wel Wahoo omdat die minder afhankelijk is van een eigen cloud dienst. Al ben ik er ook niet zo zeker meer van dat dat nog zo is, volgens mij hebben alle fietscomputers wel een afhankelijkheid van de cloud, je wordt bij opstart van de Elemnt app nu toch ook gevraagd om een account bij Wahoo te maken (denk wel dat je dat nog kunt weigeren, maar je kon er een tijdje niet rond?).
Heb wel nagedacht over de roam, terug naar route navigeren of route aanpassen in plaats van alleen een lijntje volgen vind ik wel leuk maar niet geheel bepalend. Wahoo vs Garmin is volgens mij een beetje als Samsung vs Apple. Beide top producten maar ze hebben beide hun unieke aspecten.

Ben benieuwd wat ik van mijn Wahoo Bolt ga vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb zelf de bolt en de roam, waarbij de bolt tegenwoordig door vrouwlief gebruikt wordt. Ik maak altijd routes aan via komoot. Deze wordt vervolgens geïmporteerd bij de karoo als deze ook meegaat.

Komende dagen even wat meer fietsen, het is fietsvierdaagse in Utrecht :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 12:55
Hier de originele Wahoo Elemnt, nog steeds zeer tevreden. Alhoewel vorige week de routes van Komoot niet meer syncten... Morgen staat weer een rit gepland, eens kijken of ie dan wel synct.

Komoot

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:58

Flipmo

OMG !!

Wahoo Bolt hier, routes maak ik met of: strava, http://brouter.de/brouter-web , ridewithgps of komoot.

• rolandos582
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen al die sensoren, bijvoorbeeld de officiele van Wahoo/Garmin in vergelijking met de Chinese Magene/Cycplus. Zitten daar echt noemenswaardige verschillen tussen of is het eigenlijk hetzelfde spul?

En hoe zit dit met hartslagmeters? De prijzen verschillen namelijk nogal..

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

Topicstarter
rolandos582 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:21:
Wat is nou eigenlijk het verschil tussen al die sensoren, bijvoorbeeld de officiele van Wahoo/Garmin in vergelijking met de Chinese Magene/Cycplus. Zitten daar echt noemenswaardige verschillen tussen of is het eigenlijk hetzelfde spul?
Kwaliteit. Die Chinese dingen zullen wel werken, maar ik lees ook regelmatig dat ze naar een paar weken de geest geven. Dan liever wat meer uitgeven voor een kwaliteitsproduct waar je ook nog 2 jaar garantie op hebt.

• MacPoedel
  • Laatst online: 06-10 17:33
@rolandos582
Voor snelheids- en cadanssensoren is er nog weinig verschil tussen die van Wahoo, Garmin en Magene. Ze doen allemaal Bluetooth en ANT+. Die Chinese sensoren zijn veel goedkoper (en je kunt dacht ik ook instellen of een sensor voor cadans of snelheid gebruikt wordt, bij Wahoo en Garmin zit de functionaliteit vast), maar de levertijden zullen ook veel langer zijn en garantie onbestaande. De Garmin snelheidssensor heeft geheugen en kan ook ritten registreren zonder fietscomputer, als je echt elke gefietste kilometer wilt weten (wel zonder GPS track dan!).

Betreft hartslagmeters zijn er ook onderling wat verschillen, daar moet je de marketing van die sensoren eens op na kijken. De meeste extra functionaliteit die bv een Wahoo Tickr X heeft, is niet echt van toepassing voor fietsen en meer voor hardlopen, daar ben je net zo goed uit met een Tickr. Ook bij Garmin zijn de duurdere hartslagbanden eerder voor hardlopen en/of zwemmen bedoeld, de HRM DUAL is net zo goed om te fietsen.

En uiteindelijk zijn die Magene sensoren ook totaal niet verkeerd, ik heb nu zelf wel Wahoo sensoren, die gaan nu ruim 3 jaar mee.

Tussen power meters zitten veel grotere verschillen, daar moet je DC Rainmaker maar eens op nalezen. Besef ook dat een losse cadans sensor overbodig wordt als je een crank of pedaal gebaseerde power meter hebt.

@Microkid Ik heb ook al tig verhalen gelezen over Garmin en Wahoo sensoren of banden die na een paar jaar de geest geven (vooral Garmin), dus een zekerheid geeft dat ook niet, zelfs defecten binnen een paar weken is bij die merken niet ongehoord. Er zijn hier in dit topic toch al een aantal mensen gepasseerd die Chinese sensoren wel al langer gebruiken, kan me zelf eigenlijk geen post herinneren dat er eentje al na een paar weken stuk was (maar ik houd het topic ook niet constant in het oog).

Ik denk overigens ook dat gebruikers vaak zelf defecten veroorzaken, bv de de hartslagsensor slecht van de band klikken waardoor die breekt, de sensor nooit van de band klikken (battery drain...), de band nooit wassen (uitslag), zijn dingen die ik allemaal al heb weten gebeuren.

• magic_nl

magic_nl

rolandos582 schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:21:

En hoe zit dit met hartslagmeters? De prijzen verschillen namelijk nogal..
Geen idee...
Ik vond de prijzen van Garmin veel te hoog en heb voor de racefiets Magene besteld.
Later nog een Coospo hartslagband en totaal was ik nog geen €30,- kwijt.

Nu heb ik voor de MTB sensoren besteld van Cycplus puur omdat die maar €7,-/stuk waren.
Als ze dan na een tijdje niet meer werken kan ik wel nieuwe bestellen. Een setje van Garmin kost het 5-voudige van deze set.

Over de nauwkeurigheid kan ik weinig zeggen. De magene sensoren geven input aan mijn Garmin. De snelheid lijkt mij te kloppen en is stabieler dan via alleen GPS. Cadans kan ik niet controleren. En de hartslagmeter geeft exact dezelfde waarde als mijn Apple watch.

Systeemspecificaties

• rolandos582
Microkid schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Kwaliteit. Die Chinese dingen zullen wel werken, maar ik lees ook regelmatig dat ze naar een paar weken de geest geven. Dan liever wat meer uitgeven voor een kwaliteitsproduct waar je ook nog 2 jaar garantie op hebt.
Maar zit daar werkelijk waar zoveel kwaliteitsverschil in? Die wahoo sensors kosten bijvoorbeeld €35 per stuk, terwijl de chinese counter variant zo'n €7 tot €10 euro per stuk kosten. Daar zit wel een aanzienlijk verschil in natuurlijk.

• Mistraller
Ik vind van Magene de build quality, batterylife en werking allemaal meer dan in orde. Ik heb er 3, een cadans, eentje als speed ingesteld, en een HR band. Intelligentie vind in de sensor vind ik verder volstrekt overbodig.
Onlangs een 4iiii powermeter gekocht, ook prima, maar de buildquality van die case was verder gewoon gelijkwaardig aan de Magene vond ik. Wat ik aan de 4iiii sensor wel gaaf vond is dat je deze kunt gebruiken als diefstal tracker. Alleen zouden daarvoor wel meer mensen een 4iiii app moeten hebben...

@mhr-zip Ik had ergens van jou een post gelezen waarbij je aangaf dat de Edge ook bij mechanische gears kon bijhouden in welke gear je rijdt....hoe dan???

---------------

• mhr-zip
  • Laatst online: 14:43
Mistraller schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 11:00:
@mhr-zip Ik had ergens van jou een post gelezen waarbij je aangaf dat de Edge ook bij mechanische gears kon bijhouden in welke gear je rijdt....hoe dan???
Met een appje :+

Bijhouden weet ik niet, maar kan het wel laten zien. Moet alleen even kijken hoe dat appje heet.

Welke Garmin heb je trouwens?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Mistraller
530

---------------

• mhr-zip
  • Laatst online: 14:43
Mij is ooit eens een appje aangeraden, maar dat werkte niet omdat ik een (oude) edge 1000 heb.

Toen heb ik gekeken en er bestaan heel veel van zulke appjes. Dus je kan er een paar proberen.
99% zeker heb ik deze: https://apps.garmin.com/n...-46cd-b4ef-3f8f94c7d6c3#0
Kan alleen niet verifiëren nu. Appje staat ook nog in mijn "experimentele" profiel, zou er eigenlijk nog wat meer mee moeten rijden en testen.

App die mij werd aangeraden hete: Gear Ratio
Maar die werkt niet op een Edge 1000.

[ Voor 7% gewijzigd door mhr-zip op 27-08-2020 11:26 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

[b]magic_nl schreef op donderdag 27 augustus 2020 @ 09:43:Over de nauwkeurigheid kan ik weinig zeggen. De magene sensoren geven input aan mijn Garmin. De snelheid lijkt mij te kloppen en is stabieler dan via alleen GPS. Cadans kan ik niet controleren. En de hartslagmeter geeft exact dezelfde waarde als mijn Apple watch.
Misschien als je stil staat of een zeer rustig tempo fietst, maar tijdens interval zal de HR Magene sensor andere waardes optekenen dan de optische meting van uw Apple Watch. Heb je de stats vergeleken of was dit gewoon bij het aflezen van de schermpjes? Een HR-band is altijd veel correcter/accurater dan een optische HR meting. Op de racefiets als je een lange duurtraining doet zullen de waardes niet ver uit mekaar liggen, maar tijdens een intervaltraining zullen de waardes van de HR-band correcter zijn. Tijdens het mountainbiken heb je nog eens het op en neergaan van de fiets, waardoor de waardes van de optische HR meting ook onbetrouwbaar worden.
Pagina: 1 ... 43 ... 101 Laatste