Dank voor de tips! De rode bolletjes voor de highlights had ik inderdaad al af en toe gebruikt. Het is dus vooral een kwestie van er iets meer tijd in steken qua voorbereiding. Dit weekend weer even lekker pielen.
Maar gewoon instant de "rondrit" laten voorstellen door je Garmin is ook geen slecht uitgangspunt.millerman_sf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:55:
Dank voor de tips! De rode bolletjes voor de highlights had ik inderdaad al af en toe gebruikt. Het is dus vooral een kwestie van er iets meer tijd in steken qua voorbereiding. Dit weekend weer even lekker pielen.
Bij sommigen is het vloeken in de kerk, maar de knooppunten, en de verbindingen er tussen zijn vrijwel altijd goed gekozen. Heel weinig langs grote wegen, goed berijdbaar, en er zitten interessante trajecten tussen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Check. De omgeving ken ik vrij goed hier, dus ik zal eens een rondje van een uurtje laten uitrekenen, dan kan ik wel een inschatting doen hoe goed de rit is.
Ik ervaar hetzelfde als u.millerman_sf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:00:
[...]
Wat is jullie aanpak om leuken paden/tochten te ontdekken? Ik gebruik ook Komoot met een Garmin Edge Explore, maar maak nu vooral veel eigen routes op basis van bekende paden. Of ik zie toevallig op de kaart een lang stuk en bouw dat er bij in. Dat moet vast leuker kunnen
ik hou https://trailrouter.com/ in de gaten. Dit werkt nu al geweldig voor looproutes, en ik heb alvast een feature request gedaan via https://trailrouter.com/a...utes-suitable-for-cycling
Well that's completely ordinary in the rock and roll world. You go out. Have a few drugs. Go out for dinner. Have a threesome. Have some more drugs. Have a shower. Have another threesome. It's all very important in the rock industry -Murray Hewitt
'Nadeel' van de Komoot highlights in bestaande routes is dat die vooral niet aansluiten bij mijn wensen. Ik zou juist een random aantal opgeslagen Tours (die niet alleen maar vertrekken vanaf een OV halte/station, zoals nu het geval is) van andere sporters willen zien onder de highlights. De beste tips komen over het algemeen van andere sporters, nu worden telkens dezelfde pak 'm beet tien routes weergegeven.de_menne schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:29:
[...]
In de routeplanner kan je op highlights klikken. Dan kan je links naar onder gaan en kiezen voor "Meer Details" en daar vind je andere routes die die specifieke highlight hebben opgenomen.
Zelf kijk ik ook dikwijls op Strava. Daar kan je de GPX van een route downloaden en die kan je dan importeren als GPX in Komoot.
Maar goed, on topic maar weer
Ik merk de laatste tijd dat de routes berekent door Strava mij meer langs fietsvriendelijke wegen stuurt dan Komoot. Als ik naar onbekend terrein ga fietsen, zou ik vandaag eerder Strava (follow most popular) gebruiken dan Komoot...
En die highlights zijn ook één richting, kom je van een andere kant moet je helemaal omrijden om aan het begin te geraken... dus moet je dit manueel aanpassen (highlight wegnemen en zelf waypoints zetten).Waus26 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:04:
[...]
'Nadeel' van de Komoot highlights in bestaande routes is dat die vooral niet aansluiten bij mijn wensen. Ik zou juist een random aantal opgeslagen Tours (die niet alleen maar vertrekken vanaf een OV halte/station, zoals nu het geval is) van andere sporters willen zien onder de highlights. De beste tips komen over het algemeen van andere sporters, nu worden telkens dezelfde pak 'm beet tien routes weergegeven.
Daarom gebruik ik ook Google Street View op de onbekende stukken om er zeker van te zijn dat het goed zit.RigolleM schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:08:
Ik merk de laatste tijd dat de routes berekent door Strava mij meer langs fietsvriendelijke wegen stuurt dan Komoot. Als ik naar onbekend terrein ga fietsen, zou ik vandaag eerder Strava (follow most popular) gebruiken dan Komoot...
Ik merk overigens niet dat die highlights eenrichtingsverkeer zijn, ik kan ze ook andersom in een route bouwen.
Ik gebruik de fietsknooppunten voornamelijk om verbindingen tussen twee leuke stukken te vinden.Tommie12 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:58:
[...]
...
Bij sommigen is het vloeken in de kerk, maar de knooppunten, en de verbindingen er tussen zijn vrijwel altijd goed gekozen. Heel weinig langs grote wegen, goed berijdbaar, en er zitten interessante trajecten tussen.
Daarnaast bestaat er in België ook wandelknooppunten (exact zelfde systeem als voor fietsen), dat gebruik ik in onbekend terrein ook wel eens. Dat netwerk is veel fijnmaziger en gaat veel vaker door bossen, weilanden of heide. Je moet dan alleen opletten dat je er wel met de fiets op mag.
Als er geen Google Street View beschikbaar is op de gewenste locatie, kan je ook eens kijken naar https://www.mapillary.com/, dat zijn foto's getrokken door de community. Voordeel is dat er veel meer foto's zijn van in bossen en kleien padjes.Waus26 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:41:
[...]
Daarom gebruik ik ook Google Street View op de onbekende stukken om er zeker van te zijn dat het goed zit.
Ik merk overigens niet dat die highlights eenrichtingsverkeer zijn, ik kan ze ook andersom in een route bouwen.
Wandelknooppunten kan je met een mountain bike proberen, maar dikwijls kom je dan aan poortjes die moeten vermijden dat koeien of fietsen dus die weg nemen.
Ik heb sinds kort een Wahoo Elemnt Roam op m'n fiets, alleen hij geeft steeds aan dat hij geen GPS signaal heeft.
Iemand bekend met dit probleem?
Nee, daar heb je hem juist voor. Zou hem retourneren.
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Steeds in "elke rit een paar x die melding" of "gewoon nooit een signaal gehad"Saaslijer1 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:24:
Ik heb sinds kort een Wahoo Elemnt Roam op m'n fiets, alleen hij geeft steeds aan dat hij geen GPS signaal heeft.
Misschien een x resetten?
Ik heb hem bij mijn ouders thuis (Noordwijk) destijds geïnstalleerd etc.Prulleman schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:29:
[...]
Steeds in "elke rit een paar x die melding" of "gewoon nooit een signaal gehad"
Misschien een x resetten?
Vervolgens mee naar huis genomen (Utrecht) en sinds ik daar ben is hij bezig met het zoeken naar een GPS signaal..
Ik ga hem even resetten
Als je hem uitzet op plaats A en dan aanzet op plaats B, dan kan het inderdaad ff duren eer hij een GPSfix heeft gevonden.
Ooit eens uitgezet op 400hm en thuis 4hm.. en het heeft toen 15' geduurd eer de hoogtemeters terug normaal waren (Edge 800).
Ooit eens uitgezet op 400hm en thuis 4hm.. en het heeft toen 15' geduurd eer de hoogtemeters terug normaal waren (Edge 800).
Ik denk dat hij van 40 kilometer niet erg in de war raaktRigolleM schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:05:
Als je hem uitzet op plaats A en dan aanzet op plaats B, dan kan het inderdaad ff duren eer hij een GPSfix heeft gevonden.
Even een flauwe reactie omdat je ook de ' gebruikt om minuten aan te geven.
Overigens zie ik "geen signaal" als iets anders dan "locatie nog niet gevonden", beide gevallen zouden na een verplaatsing binnen Nederland niet heel lang mogen duren, een kwartier tijd heb je alleen nodig als je meer dan 500 km ofzo verplaatst.
OF de roam wordt ergens binnen aangezet, in een gebouw met dikke muren of in een kelder.
@Saaslijer1 Dus als aller eerste aanpak: leg de roam buiten neer met vrij zicht op de hemel zonder dat er gebouwen in de buurt zijn, denk aan een open veldje, of een grasveldje in een park in de buurt zonder een dik bladerdek. En laat hem even voor een kwartiertje zoeken. Geen resultaat: retour met dat ding.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik zal het voluit schrijven: ik zette mijn Garmin Edge 800 toendertijd aan en mijn hoogtemeteraanduiding stond op 400 hoogtemeter, terwijl het hier bij mij thuis maar 4 hoogtemeter hoog is en het heeft 15 minuten geduurd eer hij de correcte hoogtemeters aangaf. Ik denk dat het na een rit in de Belgische Ardennen (300 km) was...rockhopper schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:36:
[...]
Ik denk dat hij van 40 kilometer niet erg in de war raakt(je schrijft 400 hectometer toch?
)
Overigens zie ik "geen signaal" als iets anders dan "locatie nog niet gevonden", beide gevallen zouden na een verplaatsing binnen Nederland niet heel lang mogen duren, een kwartier tijd heb je alleen nodig als je meer dan 500 km ofzo verplaatst.
OF de roam wordt ergens binnen aangezet, in een gebouw met dikke muren of in een kelder.
Zijn er hier ook mensen die een Hammerhead Karoo hebben (getest) ik volg al een tijdje met belangstelling de Karoo 2. schijnt eigenlijk een soort van smartphone te zijn maar dan als dedicated bike GPS.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CElA3bfnKBiHYx87R0MBJk0v.jpg?f=user_large)
voor een review van de Karoo 1 zie link:
https://www.cyclingnews.c...merhead-karoo-gps-review/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CElA3bfnKBiHYx87R0MBJk0v.jpg?f=user_large)
9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070
Hoi! Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik weet niet waar ik het anders moet zetten.
Nu het weer mogelijk is om met de fiets in de trein te reizen wil ik voortaan in de zomer deels ov deels fiets gaan rijden ipv alleen ov om bij mijn vriendin te komen.
Nou heb ik een electrische fiets met het Purion display, maar ik zou graag wat meer informatie op mijn scherm willen inclusief navigatie ( want ik moet door veel straten rijden ). Klopt het dat 't mogelijk is om het Purion display te laten vervangen voor de Intuvia, Kiox of Nyon display? Bij de Intuvia moet ik dan wel het Cobi.Bike systeem kopen, zodat ik dan mijn mobiel kan gebruiken als display. En welke van de 3 kan ik als beste laten monteren als dat mogelijk is?
Nu het weer mogelijk is om met de fiets in de trein te reizen wil ik voortaan in de zomer deels ov deels fiets gaan rijden ipv alleen ov om bij mijn vriendin te komen.
Nou heb ik een electrische fiets met het Purion display, maar ik zou graag wat meer informatie op mijn scherm willen inclusief navigatie ( want ik moet door veel straten rijden ). Klopt het dat 't mogelijk is om het Purion display te laten vervangen voor de Intuvia, Kiox of Nyon display? Bij de Intuvia moet ik dan wel het Cobi.Bike systeem kopen, zodat ik dan mijn mobiel kan gebruiken als display. En welke van de 3 kan ik als beste laten monteren als dat mogelijk is?
Ik heb de Intuvia, die doet zeker geen navigatie.DonRoger schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:58:
Hoi! Ik weet niet of dit het juiste topic is, maar ik weet niet waar ik het anders moet zetten.
Je kan het doen met een Kiox, Cobi of Nyon. Dat kost je excl installatie rond de 300€, en dat vond ik wat gek. Kiox werkt via je mobiel, en is heel beperkt in wat er op het display komt.
Cobi is eigenlijk een houder voor je GSM, werkt maar is nogal wat gedoe met kabeltjes etc. Ik vertrouw het niet in de regen.
Nyon ziet er het beste uit, maar is duur.
Ik heb voor 200€ de Garmin Edge Explore gekocht. Die doet perfect wat je vraagt en kan je meenemen naar een volgende fiets, of ook bij het wandelen.
Dan is de Nyon nog de beste optie ( de Garmin daar buiten gelaten), wat kan deze meer dan bv de Kiox?Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:02:
[...]
Ik heb de Intuvia, die doet zeker geen navigatie.
Je kan het doen met een Kiox, Cobi of Nyon. Dat kost je excl installatie rond de 300€, en dat vond ik wat gek. Kiox werkt via je mobiel, en is heel beperkt in wat er op het display komt.
Cobi is eigenlijk een houder voor je GSM, werkt maar is nogal wat gedoe met kabeltjes etc. Ik vertrouw het niet in de regen.
Nyon ziet er het beste uit, maar is duur.
Ik heb voor 200€ de Garmin Edge Explore gekocht. Die doet perfect wat je vraagt en kan je meenemen naar een volgende fiets, of ook bij het wandelen.
Heeft de Garmin verder nog voordelen tijdens het fietsen tov de Kiox of Nyon?
Edit: De Kiox en Nyon zijn trouwens bijna nergens te verkrijgen
[ Voor 3% gewijzigd door DonRoger op 09-07-2020 17:09 ]
Nyon is groter, en heeft een volledig display waarop je ook kan bedienen (touch). De Kiox is een display, alle bediening gebeurt via de telefoon.DonRoger schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:09:
[...]
Dan is de Nyon nog de beste optie ( de Garmin daar buiten gelaten), wat kan deze meer dan bv de Kiox?
Heeft de Garmin verder nog voordelen tijdens het fietsen tov de Kiox of Nyon?
Edit: De Kiox en Nyon zijn trouwens bijna nergens te verkrijgen
En wat verkrijgbaarheid betreft... zowat alles wat met fietsen te maken heeft is moeilijk. Ik heb mijn Garmin ook moeten scoren als "tweedekans" bij Coolblue. Zowat overal uitverkocht.
Heb nu een dagje de edge 530. Installeren en koppelen van snelheids- en cadanssensor ging vrij eenvoudig. Ook neemt hij zeer eenvoudig de hartslag over die mijn FR235 aangeeft. Ook GPX bestanden overpompen gaat vrij snel.
Ben nu nog wel een goede manier aan het zoeken hoe ik makkelijk (en mooie) routes kan maken in Basecamp icm openfietsmap. Jullie nog tips hiervoor? Ik vind Basecamp nog niet heel inventief werken eerlijk gezegd...
Ben nu nog wel een goede manier aan het zoeken hoe ik makkelijk (en mooie) routes kan maken in Basecamp icm openfietsmap. Jullie nog tips hiervoor? Ik vind Basecamp nog niet heel inventief werken eerlijk gezegd...
pssst, afstandmeten.nlArend_Akelig schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:38:
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik heb hem gehad en teruggestuurd. Het grootste probleem was dat het ding nog lang niet uitontwikkeld was. Veel functionaliteit die andere fietscomputers wel hadden ontbrak nog. Dus kon ik er niks mee. Wat ik ook erg irritant vind is dat je alles, maar echt alles, via de website moet doen. Routes maken, naar je Karoo sturen enz. Je kan dus niet de karoo via USB aan je laptop hangen en eenvoudig een GPX overzetten. Voor mappen wil het ding altijd je smartphone verbinding gebruiken. Offline mappen kan wel, maar slechts een klein oppervlakte, en je raad het, ook weer alleen via de website in te stellen. De mounting bracket is een keer afgebroken. En het ding was gewoon echt lomp en ging in een paar uur door z'n accu. Geen buzzer, echt ongeloofelijk stom. Pluspunt: het scherm was fijn groot en snel.Djampire schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:35:
Zijn er hier ook mensen die een Hammerhead Karoo hebben (getest) ik volg al een tijdje met belangstelling de Karoo 2. schijnt eigenlijk een soort van smartphone te zijn maar dan als dedicated bike GPS.
[Afbeelding]
Ik was er klaar mee en omgeruild voor een Garmin Edge 1030. Geen seconde spijt van gehad. Doet alles wat ik wil, kan er eigen actuele Openstreetmaps op zetten en doet 24 uur op een accu. Wellicht zijn sommige punten ondertussen al verbeterd, maar ik heb me er niet meer in verdiept.
[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 09-07-2020 22:00 ]
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
https://routeplanner.fietsersbond.nl/Arend_Akelig schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:38:
Ben nu nog wel een goede manier aan het zoeken hoe ik makkelijk (en mooie) routes kan maken.
Veel route criteria mogelijk.
En makkelijk route opslaan in gpx formaat.
Basecamp is een dramaArend_Akelig schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:38:
Heb nu een dagje de edge 530. Installeren en koppelen van snelheids- en cadanssensor ging vrij eenvoudig. Ook neemt hij zeer eenvoudig de hartslag over die mijn FR235 aangeeft. Ook GPX bestanden overpompen gaat vrij snel.
Je kan voor lokale rondjes ook gratis komoot gebruiken
Inderdaad, komoot is vele malen beter, maar de lokale kaart is meestal niet zo uitgebreid. Ik heb gewoon 30€ betaald en dan loop je nergens meer tegen aan. Het is eenmalig, dus valt wel mee.Prulleman schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 19:27:
[...]
Basecamp is een drama
Je kan voor lokale rondjes ook gratis komoot gebruiken
Tip: Een week na aanmelden krijg je als het goed is een a tie dat je voor twee tientjes de wereld kaarten kan kopen. En vaak zijn er wel acties dat je een gratis regio krijgt (3-4 provincies)Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:29:
[...]
Inderdaad, komoot is vele malen beter, maar de lokale kaar is meestal niet zo uitgebreid. Ik heb gewoon 30€ betaald en dan loop je nergens meer tegen aan. Het is eenmalig, dus valt wel mee.
Dank voor zover voor alle tips. Ik zie ook veel youtube materiaal hoe men openfietsmap.nl gebruikt op basecamp, dit ga ik ook in eerste instantie gebruiken. Ik ga de rest in de toekomst ook wel uittesten.
Het gaat mij vooral om het volgende: van de meeste mtb routes zijn wel gpx bestanden beschikbaar, ik probeer echter deze aan elkaar te koppelen via minder courante wegen (om saaie stukken asfalt te vermijden).
Wordt vervolg.
Het gaat mij vooral om het volgende: van de meeste mtb routes zijn wel gpx bestanden beschikbaar, ik probeer echter deze aan elkaar te koppelen via minder courante wegen (om saaie stukken asfalt te vermijden).
Wordt vervolg.
Klopt. Zo ben ik ook aan de wereld gekomen. 2 tentjes.Waus26 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:34:
[...]
Tip: Een week na aanmelden krijg je als het goed is een a tie dat je voor twee tientjes de wereld kaarten kan kopen. En vaak zijn er wel acties dat je een gratis regio krijgt (3-4 provincies)
Je laat ons natuurlijk de uitkomsten weten. Toch?Arend_Akelig schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:41:
Wordt vervolg.
Ik heb nog zo'n koordje liggen. Wil ik wel opsturen, komt van een zaklampje trouwens, geen garmin. Stuur maar ff DM.magic_nl schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:26:
Is er hier iemand die z'n Garmin koordje (tehter) voor de 530/830 (of soortgelijk) niet gebruikt en deze tegen verzendkosten wil opsturen?
:strip_exif()/f/image/r1WunRB0yHVq5qmULcwho6vj.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Mistraller op 10-07-2020 01:50 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Voor diegene die nog wat inspiratie zoeken voor hun tochten:
https://www.vrt.be/vrtnws...-krijgen-start-en-aankom/
https://www.fietseninheuvelland.be/flandrien-challenge
https://www.vrt.be/vrtnws...-krijgen-start-en-aankom/
https://www.fietseninheuvelland.be/flandrien-challenge
[ Voor 14% gewijzigd door de_menne op 10-07-2020 08:25 ]
Is goed. Dit gaat nog wel een paar weken duren hoor. Ik moet eerst even wennen aan m'n edge 530 en aan alle routeplanners. Binnenkort vakantie dus iets meer tijd.maartend schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:35:
[...]
Je laat ons natuurlijk de uitkomsten weten. Toch?
Wordt vervolgd
Hmm ja, ik vind de navigatie van de Nyon er wel mooi uit zien, bij de garmin vind ik de map ver uitgezoomd zeg maar.Tommie12 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:16:
[...]
Nyon is groter, en heeft een volledig display waarop je ook kan bedienen (touch). De Kiox is een display, alle bediening gebeurt via de telefoon.
En wat verkrijgbaarheid betreft... zowat alles wat met fietsen te maken heeft is moeilijk. Ik heb mijn Garmin ook moeten scoren als "tweedekans" bij Coolblue. Zowat overal uitverkocht.
Zo iets bedoel ik:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r4s8kFZwlsjZlYJiDVvX7vqo.jpg?f=user_large)
Vraag me ook af welke van de twee het meest betrouwbaar is qua fietspaden. De Bosch of Garmin.
Je kan in- en uitzoomen op een Garmin.DonRoger schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:06:
[...]
Hmm ja, ik vind de navigatie van de Nyon er wel mooi uit zien, bij de garmin vind ik de map ver uitgezoomd zeg maar.
Is afhankelijk van het kaart materiaal. De OpenCycleMap op de Garmins vind ik behoorlijk presteren, zonder zelfs aan de routeringsinstellingen te komen.Vraag me ook af welke van de twee het meest betrouwbaar is qua fietspaden. De Bosch of Garmin.
Tot hoe ver kan je de Garmin inzoomen? ik kan daar helaas geen plaatjes, of filmpjes met voorbeelden van vinden. Daar ben ik erg benieuwd naar.RigolleM schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:30:
[...]
Je kan in- en uitzoomen op een Garmin.
[...]
Is afhankelijk van het kaart materiaal. De OpenCycleMap op de Garmins vind ik behoorlijk presteren, zonder zelfs aan de routeringsinstellingen te komen.
5m.. maar navigeren doe ik ofwel op 120m (MTB) of 200m (cyclo).DonRoger schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:33:
Tot hoe ver kan je de Garmin inzoomen? ik kan daar helaas geen plaatjes, of filmpjes met voorbeelden van vinden. Daar ben ik erg benieuwd naar.
Nu begint het inderdaad interessant te worden. De Nyon heeft nog wel het voordeel dat niet opgeladen hoeft te worden, en het scheelt een scherm op het stuur. Nou zijn dat geen dealbreakers, maar ik noteer het wel even.RigolleM schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:44:
[...]
5m.. maar navigeren doe ik ofwel op 120m (MTB) of 200m (cyclo).
@RigolleM Ik denk dat het eerder aan de 300km verplaatsing ligt/lag dan de hoogtemeters.
Het heeft inderdaad een tijd nodig gehad om volwassen te worden en alle problemen op te lossen. Momenteel zijn ze bezig met een layout overhaul, en op toestel aanpassingen, grotendeels in beta, die in de loop van dit jaar klaar moet zijn. Geen idee wat ze allemaal van plan zijn, maar ze houden een blog bij. Daar kan je vanalles lezen.
Ik maak normaal mijn routes via de website, meestal import vanuit karoo, dan kan ik het namelijk tegelijk invoeren bij al mijn toestellen. De import van usb en gpx voer ik dus niet uit zoals @Microkid noemt, je kan wel een gpx importeren op hun website (karoo), waarschijnlijk is dit via browser op telefoon ook wel te doen.
De kaarten kan je inmiddels gelukkig per land te downloaden in plaats van de mini postzegels van 35x35 km in het begin. Daarbij zijn de kaarten erg fijn, fietspaden worden zeer goed aangegeven. Nog altijd beste scherm en beste kaarten van alle fabrikanten die ik gebruik (garmin/wahoo/karoo)
De accuduur is verbeterd doordat dingen als constant zoeken naar wifi en scherm niet automatisch uit bij stilstand zijn weggewerkt, maar het is wel een erg lomp ding. Denk aan baksteen finesse.
Zelf heb ik geen problemen met de houder, maar ik heb een ander merk houder gekocht vanwege de vorm van mijn stuur. Men had belooft iedereen een nieuwe houder te sturen, dit is bij mij in ieder geval niet gebeurd.
Persoonlijk kijk ik uit naar de opvolger, maar dan moet er wel geluid mogelijk zijn zonder bluetooth fratsen. En de prijs en vooral formaat zal ook meewegen.
Djampire schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:35:
[Afbeelding]
Even een gecombineerde reactie. Ik maak sinds de kickstarter startup (of hoe je het ook mag noemen) gebruik van het toestel. Het eerste jaar was een drama, inmiddels zijn de problemen verholpen, behalve het ontbreken van audio signalen (hardwarematige ontbreking)Microkid schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 17:56:
[...]
Ik heb hem gehad en teruggestuurd. Het grootste probleem was dat het ding nog lang niet uitontwikkeld was. Veel functionaliteit die andere fietscomputers wel hadden ontbrak nog. Dus kon ik er niks mee. Wat ik ook erg irritant vind is dat je alles, maar echt alles, via de website moet doen. Routes maken, naar je Karoo sturen enz. Je kan dus niet de karoo via USB aan je laptop hangen en eenvoudig een GPX overzetten. Voor mappen wil het ding altijd je smartphone verbinding gebruiken. Offline mappen kan wel, maar slechts een klein oppervlakte, en je raad het, ook weer alleen via de website in te stellen. De mounting bracket is een keer afgebroken. En het ding was gewoon echt lomp en ging in een paar uur door z'n accu. Geen buzzer, echt ongeloofelijk stom. Pluspunt: het scherm was fijn groot en snel.
Ik was er klaar mee en omgeruild voor een Garmin Edge 1030. Geen seconde spijt van gehad. Doet alles wat ik wil, kan er eigen actuele Openstreetmaps op zetten en doet 24 uur op een accu. Wellicht zijn sommige punten ondertussen al verbeterd, maar ik heb me er niet meer in verdiept.
Het heeft inderdaad een tijd nodig gehad om volwassen te worden en alle problemen op te lossen. Momenteel zijn ze bezig met een layout overhaul, en op toestel aanpassingen, grotendeels in beta, die in de loop van dit jaar klaar moet zijn. Geen idee wat ze allemaal van plan zijn, maar ze houden een blog bij. Daar kan je vanalles lezen.
Ik maak normaal mijn routes via de website, meestal import vanuit karoo, dan kan ik het namelijk tegelijk invoeren bij al mijn toestellen. De import van usb en gpx voer ik dus niet uit zoals @Microkid noemt, je kan wel een gpx importeren op hun website (karoo), waarschijnlijk is dit via browser op telefoon ook wel te doen.
De kaarten kan je inmiddels gelukkig per land te downloaden in plaats van de mini postzegels van 35x35 km in het begin. Daarbij zijn de kaarten erg fijn, fietspaden worden zeer goed aangegeven. Nog altijd beste scherm en beste kaarten van alle fabrikanten die ik gebruik (garmin/wahoo/karoo)
De accuduur is verbeterd doordat dingen als constant zoeken naar wifi en scherm niet automatisch uit bij stilstand zijn weggewerkt, maar het is wel een erg lomp ding. Denk aan baksteen finesse.
Zelf heb ik geen problemen met de houder, maar ik heb een ander merk houder gekocht vanwege de vorm van mijn stuur. Men had belooft iedereen een nieuwe houder te sturen, dit is bij mij in ieder geval niet gebeurd.
Persoonlijk kijk ik uit naar de opvolger, maar dan moet er wel geluid mogelijk zijn zonder bluetooth fratsen. En de prijs en vooral formaat zal ook meewegen.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Ik denk dat dat elkaar niet ver gaat ontlopen. Je kan sowieso je routes met komoot maken, en via gpx importeren of direct koppelen.DonRoger schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:06:
[...]
Vraag me ook af welke van de twee het meest betrouwbaar is qua fietspaden. De Bosch of Garmin.
Maar die kaarten worden elk jaar beter neem ik aan, en ik denk dat ze allemaal terug grijpen op OSM.
@rockhopper @Microkid dank voor de reacties. ik vermoed dat een aantal van de genoemde minpunten wel worden aangepakt in de Karoo 2 versie, daar wacht ik toch op. Dank voor de snelle reacties! Ik blijf mee lezen!
9000 kWh Solar Array, Xiaomi Mi14, i7-14700k 32GB DDR5 RTX 3070
Nog lang wikken en wegen tussen de Bolt, Roam en de 830 ben ik voor de Roam gegaan. Het recht-toe-recht-aan concept spreekt mij aan en de extra functies van de Roam tov de Bolt heben de doorslag gegeven. Krijg hem vandaag binnen (verjaardagscadeau
)
Ben een sensor bundel nog aan het overwegen, zijn er bepaalde sensoren die er bovenuit steken qua prijs/kwaliteit?
Ben een sensor bundel nog aan het overwegen, zijn er bepaalde sensoren die er bovenuit steken qua prijs/kwaliteit?
[ Voor 19% gewijzigd door ThijsM op 11-07-2020 09:16 ]
Van harte, met de aankoop maar vooral met jouw verjaardagThijsM schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:31: Krijg hem vandaag binnen (verjaardagscadeau)

a backup is a man's best friend
Gefeliciteerd met verjaardag en cadeau.ThijsM schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:31:
Nog lang wikken en wegen tussen de Bolt, Roam en de 830 ben ik voor de Roam gegaan. Het recht-toe-recht-aan concept spreekt mij aan en de extra functies van de Roam tov de Bolt heben de doorslag gegeven. Krijg hem vandaag binnen (verjaardagscadeau)
Sensoren schaf je aan omdat je er behoefte aan hebt.
Als amateur heeft de powersensor de minste meerwaarde en kost het meest.
De snelheidssensor heeft vooral meerwaarde als je dit belangrijk vind en regelmatig door gebieden met matige ontvangst fietst (denk bos bij mountainbike, tunnels en dergelijke) Het kost dermate weinig in combinatie met de cadans dat het een no-brainer is meestal.
Cadans is vooral handig als je "sloom" fietst en dit wil opvoeren, niet iedereen heeft hier behoefte aan, maar kan wel handig zijn.
Hartslagsensor: de nuttigste van allemaal, maar ook dit is persoonlijk. Geeft een goede weerslag van je inspanning en waar je op de limiet zit en uiteindelijk wat deze is. Helaas wat duurder afhankelijk van je smaak (optisch in horloge, optische losse band, electronische band)
Gefeliciteerd @ThijsM
Op het wieler forum positieve verhalen gelezen over Ali magene speed/cadance sensoren. Dus die zijn nu onderweg naar hier
voor €26 per set durfde ik wel een gokje wagen.
Verder had ik al een 4iiii hartslag sensor liggen vanuit het hardlopen die het goed doet op mijn Bontrager RIDEtime Elite die ik reeds binnen heb gekregen.
Op het wieler forum positieve verhalen gelezen over Ali magene speed/cadance sensoren. Dus die zijn nu onderweg naar hier
Verder had ik al een 4iiii hartslag sensor liggen vanuit het hardlopen die het goed doet op mijn Bontrager RIDEtime Elite die ik reeds binnen heb gekregen.
[ Voor 29% gewijzigd door Tinusvolkel op 11-07-2020 13:19 ]
Speed en cadance Magene Gemini 210 S3+ThijsM schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 07:31:
Nog lang wikken en wegen tussen de Bolt, Roam en de 830 ben ik voor de Roam gegaan. Het recht-toe-recht-aan concept spreekt mij aan en de extra functies van de Roam tov de Bolt heben de doorslag gegeven. Krijg hem vandaag binnen (verjaardagscadeau)
https://a.aliexpress.com/_dWrpnyx
Hartslagmeter Coospo H6
https://a.aliexpress.com/_dY62OMB
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Heb recent ook de Roam aangeschaft en daarbij ook de Wahoo sensoren (hartslag, cadans, snelheid). Eerste week zonder sensoren gefietst (ivm beschikbaarheid), maar de snelheid op GPS is echt onbruikbaar bij de minste vorm van bebossing. Hartslag geeft icm Strava ook weer wat features en zoals hierboven al beschreven wordt is cadans dan een koopje voor erbij.
Vandaag zag ik bij het navigeren een groene track op mijn edge530 opduiken. Dat leek wel verdacht veel op een andere route die ik ook op mijn edge had staan. Kan het zijn dat de edge de aanwezige andere tracks ook op de kaart laat zien? Ik vond het niet heel handig want ik was afgeleid, en ik was nu juist een stukje StravaArt aan het fietsen...
---------------
Kan het geen strava segment zijn? Of anders misschien een mtb route van trailforks, die kaart heb ik uit staan voor mijn wegprofiel. Maar ik vermoed een segmentje, daarom heb ik alles voor segmenten ook uit staan.Mistraller schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 22:52:
Vandaag zag ik bij het navigeren een groene track op mijn edge530 opduiken. Dat leek wel verdacht veel op een andere route die ik ook op mijn edge had staan. Kan het zijn dat de edge de aanwezige andere tracks ook op de kaart laat zien? Ik vond het niet heel handig want ik was afgeleid, en ik was nu juist een stukje StravaArt aan het fietsen...
Met de Edge Explore heb ik een paar irritante puntjes, vooral de verbinding waarmee data wordt overgezet lijkt echt enorm traag te zijn. Herkennen anderen dit ook?
- Als je een route in Komoot aanmaakt, staat deze snel in de Komoot-lijst op de Explore. Maar vervolgens duurt het enorm lang voordat je de route echt kunt starten. Tot die tijd kun je op start klikken, zie je de klik en gebeurt er niets. Als je even snel een route maakt, kun je die dus niet meteen gebruiken. Dat moet toch sneller kunnen?
- In de Connect app staat regelmatig dat er geen verbinding is. Bluetooth uit en aan op de telefoon helpt dan meestal wel.
- In de Connect app staat nu al meer dan een dag dat ie een software update aan het pushen is naar de Explore. Duurt dus ook al enorm lang.
- Tijdens het rijden meet ik zowel met de Explore als met mijn Venu. De Connect app is niet slim genoeg om dat te combineren. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de Venu als hartslagmeter te gebruiken in de Explore? Als je de metingen vergelijkt is de Explore wel erg enthousiast met de calorieën.
Als ik in komoot iets maak, dan moet je even synchen, en dan lukt het wel. Verbinden lukt inderdaad niet altijd van de eerste keer, maar idd bluetooth in en uit, en de verbinding is er.millerman_sf schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:34:
Met de Edge Explore heb ik een paar irritante puntjes, vooral de verbinding waarmee data wordt overgezet lijkt echt enorm traag te zijn. Herkennen anderen dit ook?
- Als je een route in Komoot aanmaakt, staat deze snel in de Komoot-lijst op de Explore. Maar vervolgens duurt het enorm lang voordat je de route echt kunt starten. Tot die tijd kun je op start klikken, zie je de klik en gebeurt er niets. Als je even snel een route maakt, kun je die dus niet meteen gebruiken. Dat moet toch sneller kunnen?
- In de Connect app staat regelmatig dat er geen verbinding is. Bluetooth uit en aan op de telefoon helpt dan meestal wel.
- In de Connect app staat nu al meer dan een dag dat ie een software update aan het pushen is naar de Explore. Duurt dus ook al enorm lang.
- Tijdens het rijden meet ik zowel met de Explore als met mijn Venu. De Connect app is niet slim genoeg om dat te combineren. Is het mogelijk om bijvoorbeeld de Venu als hartslagmeter te gebruiken in de Explore? Als je de metingen vergelijkt is de Explore wel erg enthousiast met de calorieën.
De metingen... gebruik ik niet.
Op mijn VA4 zet ik bij de instellingen de functie aan dat hij de pols hartslag uit zendt. Mijn edge 530 pakt deze vervolgens dezelfde seconde op en voegt de data toe aan de activiteit. De Venu en VA4 verschillen wat dat betreft niet veel, maar ik weet niet of er aan de Explore ook hartslag sensoren gekoppeld kunnen worden. Als dat mogelijk is denk ik dat dezelfde werkwijze voor jou ook prima werkt. Bij het berekenen van de verbande calorieën wordt dan ook de hartslag meegenomen, waardoor die wellicht wat beter de werkelijkheid weerspiegeld.[b]millerman_sf schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:34:
De Venu en VA4 sturen een ANT+ signaal uit, dus ja de Explore pikt dit signaal op. Mijn oude Edge 800 pikte dit signaal ook op ;-)
Ga ik dat eens proberen, dank voor de tip!
@Tommie12 is het jou gelukt dat syncen van routes af te dwingen? Als ik op de Sync knop druk in het apparatenoverzicht van Connect, heb ik niet het idee dat het direct overgezet wordt.
@Tommie12 is het jou gelukt dat syncen van routes af te dwingen? Als ik op de Sync knop druk in het apparatenoverzicht van Connect, heb ik niet het idee dat het direct overgezet wordt.
@millerman_sf
Ja, maar dat lukt niet altijd direct. Ik heb de indruk dat er soms op de achtergrond nog wat speelt, en pas als dat gedaan is wil die synchen.
Ja, maar dat lukt niet altijd direct. Ik heb de indruk dat er soms op de achtergrond nog wat speelt, en pas als dat gedaan is wil die synchen.
Het heeft even geduurd, maar na een goed blokje om met de Elemnt bij me, heeft hij een GPS signaal gevonden!rockhopper schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:36:
[...]
Ik denk dat hij van 40 kilometer niet erg in de war raakt(je schrijft 400 hectometer toch?
)
@Saaslijer1 Dus als aller eerste aanpak: leg de roam buiten neer met vrij zicht op de hemel zonder dat er gebouwen in de buurt zijn, denk aan een open veldje, of een grasveldje in een park in de buurt zonder een dik bladerdek. En laat hem even voor een kwartiertje zoeken. Geen resultaat: retour met dat ding.
Nee ik denk dat ik het al weet, je kunt in de routeinstellingen "altijd weergeven" aanzetten. Ik denk dat dat per abuis aanstond. Ik kan het niet controleren want ik had alle routes er al uit gegooid.Kluus schreef op zondag 12 juli 2020 @ 07:59:
[...]
Kan het geen strava segment zijn? Of anders misschien een mtb route van trailforks, die kaart heb ik uit staan voor mijn wegprofiel. Maar ik vermoed een segmentje, daarom heb ik alles voor segmenten ook uit staan.
Ik heb met de VA3 gemerkt dat het horloge soms geen HR meer uitzend als er een berichtje oid binnenkomt. Ook is het scherm niet gelocked als ik hem op HR uitzenden zet, en dan wil het bij een stop nog wel eens voorkomen dat ik het uitzenden per ongeluk uitschakel. Ik start daarom altijd een indoor activity, en heb het horloge ingesteld op ANT+ uitzenden bij activiteit. NA afloop gooi ik op het horloge gewoon de activiteit weg. Op die manier is bij mij de HR altijd wél blijven werken.Luuk741 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:51:
[...]
Op mijn VA4 zet ik bij de instellingen de functie aan dat hij de pols hartslag uit zendt. Mijn edge 530 pakt deze vervolgens dezelfde seconde op en voegt de data toe aan de activiteit.
---------------
Nabij paar bomen houd het met de roam snel op. Is mijn ervaring ook. Het is mijn tweede, en ze willen vervangen met een derde. Heb nu ticket openstaan. Maar als het geen andere revisie is heeft dat weinig zin. Als je mountainbike is dit niet het apparaat wat je moet hebben. Garmin edge 830, karoo gehad en zelf ook meeste android smartphones doen het beter vwb positiebepaling. Het is net of de roam wat in feite een mediatek soc is met android erop niet de mediatek gnss chip mogelijkheden aanroept.Miyamoto schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 14:14:
Heb recent ook de Roam aangeschaft en daarbij ook de Wahoo sensoren (hartslag, cadans, snelheid). Eerste week zonder sensoren gefietst (ivm beschikbaarheid), maar de snelheid op GPS is echt onbruikbaar bij de minste vorm van bebossing. Hartslag geeft icm Strava ook weer wat features en zoals hierboven al beschreven wordt is cadans dan een koopje voor erbij.
Snelheid via GPS is op de Wahoo Elemnt Bolt ook bijna onbruikbaar als je onder een paar bomen rijdt, een snelheidssensor is zo goed als een vereiste. Alle Elemnt's delen het platform (de Bolt en originele toch zo goed als volledig behalve de schermgrootte en een LED strook, de Roam zal wel wat afwijken met de wat andere TBT navigatie), denk dat dit inherent daar aan is en dat laten vervangen van je toestel nooit wat zal opleveren.drikus schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:02:
[...]
Nabij paar bomen houd het met de roam snel op. Is mijn ervaring ook. Het is mijn tweede, en ze willen vervangen met een derde. Heb nu ticket openstaan. Maar als het geen andere revisie is heeft dat weinig zin. Als je mountainbike is dit niet het apparaat wat je moet hebben. Garmin edge 830, karoo gehad en zelf ook meeste android smartphones doen het beter vwb positiebepaling. Het is net of de roam wat in feite een mediatek soc is met android erop niet de mediatek gnss chip mogelijkheden aanroept.
Ik heb er verder geen probleem mee dat je niet echt zonder sensor kan, de sensor zit rond mijn achternaaf dus ik zie die toch nooit. Volgens mij gaan bij het mountainbiken de andere merken ook al eens in de fout zonder sensor. Maar Wahoo zou er toch wel eentje mee mogen leveren, ook als je het toestel lost koopt en niet alleen in een pakket met alle andere sensoren. Als ik mijn Bolt nu wil door verkopen, verkoop ik beter die sensor mee anders is de koper ontevreden. Maar ik wil eigenlijk niet de hele bundel verkopen omdat ik de hartslagsensor zou houden (cadans kan ik nog wel zonder als ik een crank of pedaal gebaseerde powermeter heb wat toch mijn volgende upgrade wordt), en ik zou zelf ook nooit andermans hartslagband dragen (zelfs niet pre-corona).
Inmiddels een rondje op de MTB gedaan met de Wahoo en ik heb geen problemen ervaren met navigatie. Nog even los van het feit dat je keihard onderuit gaat als je teveel op het scherm wil kijken. Dus zoals hierboven ook gesteld wordt is het met speed sensor een prima apparaat voor zowel race als MTB
avond,
Voor mijn (70+) vader zoek ik een GPS fietscomputer. Moet een beetje simpel in gebruik zijn, dacht zelf aan de Garmin Edge 130 of een Elemnt Bolt. Zelf heb ik een bolt en ben daar zeer tevreden over. Kan deze goed aanpassen zodat het gebruik en het menu redelijk overeen komen met zijn cateye. De man vind het leuk om zijn tochten zoveel mogelijk op strava te posten, alleen gooit zijn smartphone nogal eens roet in het eten. Dus ik dacht dat dit een betere oplossing voor hem zou zijn. Via bluetooth of wifi automatisch synchen moet lukken.
Iemand ervaring met de edge 130? Of zelfs in vergelijk met de bolt qua gebruikersgemak en accuduur bv? In beide gevallen doe ik er een snelheidssensor bij.
Voor mijn (70+) vader zoek ik een GPS fietscomputer. Moet een beetje simpel in gebruik zijn, dacht zelf aan de Garmin Edge 130 of een Elemnt Bolt. Zelf heb ik een bolt en ben daar zeer tevreden over. Kan deze goed aanpassen zodat het gebruik en het menu redelijk overeen komen met zijn cateye. De man vind het leuk om zijn tochten zoveel mogelijk op strava te posten, alleen gooit zijn smartphone nogal eens roet in het eten. Dus ik dacht dat dit een betere oplossing voor hem zou zijn. Via bluetooth of wifi automatisch synchen moet lukken.
Iemand ervaring met de edge 130? Of zelfs in vergelijk met de bolt qua gebruikersgemak en accuduur bv? In beide gevallen doe ik er een snelheidssensor bij.
Nintendo speler sinds '94.
Ik zou eigenlijk eerder de gewone ELEMNT doen i.p.v. een Bolt. Het scherm is wat groter en dat is (voor mijn vader in ieder geval) toch wat beter te lezen
.
Ik heb sinds ongeveer een week de Edge 130 en ben daar tevreden over. Werkt naar behoren en het gebruiksgemak is prima. Accuduur schijnt want minder te zijn dan de opgegeven 15 uur, maar daar ben ik met mijn maximale ritduur van 4 uur in elk geval nog niet tegenaan gelopen. Enige wat mindere is dat het scherm niet al te groot is. Ik kan daar zelf wel mee leven maar denk dat het grootste verschil is om eventueel voor een Elemnt te kiezen in plaats van de edge 130.
Of de Garmin Edge Explore. Groot scherm, goede navigatie, scherpe prijs en niet te veel poespas. Ik heb deze sinds kort en ben heel tevreden.
Ik ben ook tevreden van die GPS, maar je zal toch even de boel moeten opzetten met zijn telefoon, en hem leren werken met een routeplanner zoals komoot. Eens je het door hebt is het niet moeilijk, maar het is niet zo vanzelfsprekend.ocmer schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:19:
Of de Garmin Edge Explore. Groot scherm, goede navigatie, scherpe prijs en niet te veel poespas. Ik heb deze sinds kort en ben heel tevreden.
Nu, dat geldt voor elke fiets GPS.
Dank voor de antwoorden, navigatie is geen pre. Dat gaat hem de afgelopen jaren ook prima af zonder. Nieuwe routes fietst hij vaak met leden van de wielerclub waarbij andere leden navigeren waar nodig. Zal de Garmin Edge Explore ook even meenemen.
Nintendo speler sinds '94.
Mijn advies: Laat hem een apparaat nemen dat jij ook kent (in dit geval een Bolt). Dat maakt het voor jou makkelijker vragen te beantwoorden en dingen in te stellen.Reintji schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:20:
avond,
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
Ik probeer m'n Strava routes op m'n Edge te krijgen (1030+). Echter, als ik de slider onder shared partner apps aanzet, en daarna terug ga, gaat de slider vanzelf weer uit? En een save-knop oid zie ik ook niet?
mobiele app of op hier https://connect.garmin.co...ttings/accountInformation ?Stoffa schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:15:
Ik probeer m'n Strava routes op m'n Edge te krijgen (1030+). Echter, als ik de slider onder shared partner apps aanzet, en daarna terug ga, gaat de slider vanzelf weer uit? En een save-knop oid zie ik ook niet?
bij mij staan de sliders in beide gevallen aan. Ik kan me herinneren dat ik bij mijn eerste strava trial ook problemen had met de live segments slider, maar routes heb ik nooit gebruikt of aangezet. misschien kan je het beste strava ontkoppelen en opnieuw koppelen, misschien pakt ie dan wel de summit opties in de connectie.
Mobiele connect app.Prulleman schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:58:
[...]
mobiele app of op hier https://connect.garmin.co...ttings/accountInformation ?
bij mij staan de sliders in beide gevallen aan. Ik kan me herinneren dat ik bij mijn eerste strava trial ook problemen had met de live segments slider, maar routes heb ik nooit gebruikt of aangezet. misschien kan je het beste strava ontkoppelen en opnieuw koppelen, misschien pakt ie dan wel de summit opties in de connectie.
Sindskort de trotse bezitter van een edge 530, direct getest met een ritje van 130km door onbekend gebied.
Wat een genot om navigatie mee te hebben en het herberekenen gaat ook prima!
Dit smaakt zeker naar meer en maakt dat ik nu ook een beetje van de grote wegen kan afwijken om nieuwe routes te proberen
Na vorig jaar begonnen te zijn met fietsen en dit jaar toch wel de smaak te pakken te hebben komt er ineens van alles bij voor de fiets (pompje en binnenbandje mee etc etc). Nou zoek ik voor mijn edge nog een bescherm hoesje en eigenlijk ook een cadanssensor. Beide vind ik nou toevallig bij ome Ali.
1. Het beschermhoesje, deze heeft een futurum o.i.d. ook wel maar voor €15,-. Met zo'n stukkie rubber durf ik wel de gok te nemen bij onze verre oosterburen. Vaak al eentje voor €3,- mét screen protector.
2. De magene cadans/snelheidssensor. Deze heb ik hier en daar wel eens voor bij zien komen en ik heb het idee dat deze wel aardig goed zijn (zeker voor de prijs). Hebben jullie hier ervaring mee, ook icm garmin apparatuur? Daarnaast vroeg ik me af welke seller het beste is, de "magene official store"? https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Hopelijk overtreed ik hier geen tweakers regels mee. Het lijken mij dat dit allemaal originele producten zijn en geen knock-offs
edit:
Enige nadeel van de edge 530 is dat het lijkt alsof de meegeleverde garmin kabeltjes steeds korter worden
Dit smaakt zeker naar meer en maakt dat ik nu ook een beetje van de grote wegen kan afwijken om nieuwe routes te proberen
Na vorig jaar begonnen te zijn met fietsen en dit jaar toch wel de smaak te pakken te hebben komt er ineens van alles bij voor de fiets (pompje en binnenbandje mee etc etc). Nou zoek ik voor mijn edge nog een bescherm hoesje en eigenlijk ook een cadanssensor. Beide vind ik nou toevallig bij ome Ali.
1. Het beschermhoesje, deze heeft een futurum o.i.d. ook wel maar voor €15,-. Met zo'n stukkie rubber durf ik wel de gok te nemen bij onze verre oosterburen. Vaak al eentje voor €3,- mét screen protector.
2. De magene cadans/snelheidssensor. Deze heb ik hier en daar wel eens voor bij zien komen en ik heb het idee dat deze wel aardig goed zijn (zeker voor de prijs). Hebben jullie hier ervaring mee, ook icm garmin apparatuur? Daarnaast vroeg ik me af welke seller het beste is, de "magene official store"? https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_
Hopelijk overtreed ik hier geen tweakers regels mee. Het lijken mij dat dit allemaal originele producten zijn en geen knock-offs
edit:
Enige nadeel van de edge 530 is dat het lijkt alsof de meegeleverde garmin kabeltjes steeds korter worden

[ Voor 3% gewijzigd door Cranzai op 20-07-2020 17:34 ]
Ha allen,
na een goeie 4 jaar de telefoon op m'n stuur te hebben gehad met een quadlock case is het tijd voor een upgrade.
Opzich super tevreden met die case en houder overigens, is echt stevig. Echter, bij ritjes van meer dan 2 uur begint de screentime van de telefoon wel echt een probleem te zijn, om nog maar te zwijgen van t feit dat ik tegenwoordig ook steeds meer woon/werk verkeer doe en geen zin heb om de telefoon op te moeten laden op werk.
De overweging op t moment is uiteraard de bekende wahoo elemnt bolt/roam of garmin edge 530/830. Ik hoor hier en elders een beetje voor/tegenstanders voor beide kampen dus denk dat er geen definitief antwoord is van welke de beste is.
Echterrr, nu mijn vraag aan jullie allen; hebben er mensen ervaring met hun unit gebruiken voor andere sporten? Ga deze zomer hopelijk (mocht het lukken qua corona etc) de bergen in en wil dan gaan fietsen (alleen) en gaan hiken (met m'n vriendin). Los daarvan ski ik in de winter vrij fervent.
Als de edge/bolt toegevoegde waarde heeft op dit soort tripjes zou me dat een duur sporthorloge uitsparen (wel cool, maar werk in de medische sector, dus dan is het echt alleen voor sporten en dan toch wel een dure uitgave voor zo nu en dan; wielrennen en fitness blijft de hooftmoot en daar wil ik niet zo'n ding dragen).
na een goeie 4 jaar de telefoon op m'n stuur te hebben gehad met een quadlock case is het tijd voor een upgrade.
Opzich super tevreden met die case en houder overigens, is echt stevig. Echter, bij ritjes van meer dan 2 uur begint de screentime van de telefoon wel echt een probleem te zijn, om nog maar te zwijgen van t feit dat ik tegenwoordig ook steeds meer woon/werk verkeer doe en geen zin heb om de telefoon op te moeten laden op werk.
De overweging op t moment is uiteraard de bekende wahoo elemnt bolt/roam of garmin edge 530/830. Ik hoor hier en elders een beetje voor/tegenstanders voor beide kampen dus denk dat er geen definitief antwoord is van welke de beste is.
Echterrr, nu mijn vraag aan jullie allen; hebben er mensen ervaring met hun unit gebruiken voor andere sporten? Ga deze zomer hopelijk (mocht het lukken qua corona etc) de bergen in en wil dan gaan fietsen (alleen) en gaan hiken (met m'n vriendin). Los daarvan ski ik in de winter vrij fervent.
Als de edge/bolt toegevoegde waarde heeft op dit soort tripjes zou me dat een duur sporthorloge uitsparen (wel cool, maar werk in de medische sector, dus dan is het echt alleen voor sporten en dan toch wel een dure uitgave voor zo nu en dan; wielrennen en fitness blijft de hooftmoot en daar wil ik niet zo'n ding dragen).
Magene, ik heb er hier drie geloof ik... cadanssensor op fiets 1, eentje ingesteld als speedsensor op fiets 2 (daar zit een powermeter op en die geeft ook cadans al door), en een HR band. Werkt allemaal perfect, en lang zat op een batterijtje. De cadansensor wel ff met een extra tyrapje vastmaken, het elastiek trap je vroeg of laat een keer stuk en dan is je sensor foetsie.Cranzai schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:43:
Sindskort de trotse bezitter van een edge 530, direct getest met een ritje van 130km door onbekend gebied.
edit:
Volgens mij verkopen al die verkopers dezelfde meuk. De ene keer in een engels doosje, dan een Chinees...Als je ca 10 euro voor die sensor betaalt heb je de goeie
Beschermhoes vond ik voor de racer niet nodig; ik heb wel een glazen screenprotector besteld (plastic is rommel) maar die heb ik nog niet binnen.
Je kunt in de Edge iedere sensor ook nog eens een eigen naam geven, en als hij een tweede sensor met dezelfde functie vindt dan vraagt ie netjes of hij moet switchen. (als ik bv met fiets 2 ga rijden, en ik schud per ongeluk de cadanssensor op fiets 1 wakker dan wil je niet dat ie die sensor koppelt)
@mormegilmaster Een edge voor hiking lijkt mij niet handig. Maar aan de andere kant, het zal vast functioneren. Als je barometrische hoogte en temp meting belangrijk vind is het wellicht betere data zelfs dan bij een horloge. Je moet wel achteraf altijd je activiteit aanpassen want het wordt altijd als een soort fietsrit opgeslagen. Kan me voorstellen dat dat wel je data beïnvloed.
Ik gebruik voor hikes en skien altijd gewoon mijn Garmin VivoActive 3. Die heeft zo z'n kenmerkende gebreken, maar voor mij werkt ie goed genoeg, en is niet zo duur. Nu zeker niet meer.
Op mijn vorige fiets had ik voor navigeren ook een telefoon met OsmAnd. Dat ging prima, ook met langere ritten, omdat ik de app zo had ingesteld dat het scherm alleen aan ging als er een navigatiemelding kwam. Ik heb mijn Edge gekocht omdat ik een powermeter had aangeschaft en er achteraf pas achterkwam dat de VA3 geen powermeters ondersteunt

[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 21-07-2020 00:44 ]
---------------
Op al mijn fietsen gebruik ik snelheidssensoren. Van garmin en wahoo. Crashes en vastlopers blijf ik houden met name, zo lijkt het vlak als je in en uit zoom. Begrijp je punt wel, absolute positioning met hulp van andere sensoren dan satellietsignaal. Kan snelheidssensor zijn, maar ook met accelerometer kan je met de hulp van een kalman filter ook nog bepalen of je naar links of rechts afwijkt. Absolute cycling maakt er zelfs zijn unique selling point van voor een product wat nog niet in de markt is. De trimm bike computer, net op de markt wat op het eerste gezicht wel een interessant apparaat lijkt doet het ook, wat ook nog eens energie efficiency oplevert door minder vaak uitvragen van satelliet signaal. Ticket aangemaakt, wahoo wil vervangen. Ik wil door naar 3e lijns maar dat lukt niet op elke inhoudelijke vraag geen antwoord. Op vragen als is het mediatek soc, memory te weinig (zoom maar eens in en uit, de lag is niet normaal op die van mij), gebruikt het een GNSS chip, firmware gedownload en decompiled. manifest staan vwb gps afwijkende waarden inMacPoedel schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:42:
[...]
Snelheid via GPS is op de Wahoo Elemnt Bolt ook bijna onbruikbaar als je onder een paar bomen rijdt, een snelheidssensor is zo goed als een vereiste. Alle Elemnt's delen het platform (de Bolt en originele toch zo goed als volledig behalve de schermgrootte en een LED strook, de Roam zal wel wat afwijken met de wat andere TBT navigatie), denk dat dit inherent daar aan is en dat laten vervangen van je toestel nooit wat zal opleveren.
<uses-feature android:name="android.hardware.location.gps" android:required="false"/
en dat vond ik wel het meest verrassend en had ik niet verwacht. Geen enkel antwoord op deze vragen. Denk ook niet dat zij zelf het software onderhoud doen, lijkt ingekocht. Vervangen komen we op uit, wel bevestiging gekregen dat het geen nieuwe hardware revisie is, dus ik verwacht er niets mee op te schieten. Wie weet, maar eens naar die trimm bike computer kijken
@mormegilmaster Vandaag is de Garmin Edge 1030 Plus het beste toestel
Als het voor éénmalig hiken/skiën is zou ik inderdaad voor een fietsGPS kiezen. Als je vaker zou hiken/skiën kon je ook opteren voor een outdoor GPS aka Garmin Etrex, Oregon,...
Anderzijds zou ik eerder voor een Garmin Edge 530/830 kiezen wegens een betere GPS signaal ontvangst. Fietsen zonder snelheidssensor is niet aangewezen met een Wahoo Elemnt Bolt/Roam, laat staan gaan hiken in een bos.
Vandaag zou ik ook geen Bolt/Roam aan iemand durven aanprijzen met de problemen met hun firmware. Gebruikers melden contstant issues en er gaat geen week voorbij of er is terug een nieuwe update van de firmware, met nieuwe issues... Wahoo krijgt het wel opgelost maar ze zitten toch een sinds begin maart in een sukkelstraatje, hopelijk met een einde.
Ik werd hier ooit verweten om een Wahoo Elemnt fanboy te zijn, dus ik heb 2 jaar met plezier met een Wahoo Elemnt Bolt rondgereden.
Als het voor éénmalig hiken/skiën is zou ik inderdaad voor een fietsGPS kiezen. Als je vaker zou hiken/skiën kon je ook opteren voor een outdoor GPS aka Garmin Etrex, Oregon,...
Anderzijds zou ik eerder voor een Garmin Edge 530/830 kiezen wegens een betere GPS signaal ontvangst. Fietsen zonder snelheidssensor is niet aangewezen met een Wahoo Elemnt Bolt/Roam, laat staan gaan hiken in een bos.
Vandaag zou ik ook geen Bolt/Roam aan iemand durven aanprijzen met de problemen met hun firmware. Gebruikers melden contstant issues en er gaat geen week voorbij of er is terug een nieuwe update van de firmware, met nieuwe issues... Wahoo krijgt het wel opgelost maar ze zitten toch een sinds begin maart in een sukkelstraatje, hopelijk met een einde.
Ik werd hier ooit verweten om een Wahoo Elemnt fanboy te zijn, dus ik heb 2 jaar met plezier met een Wahoo Elemnt Bolt rondgereden.
Heb nu 2 dagen getoerd met de Garmin Edge Explore.
En elke dag is het toestel ineens midden in de rit geblokkeerd. Ik heb het kunnen herstarten, zonder verlies van gegevens.
Is dit een gekend fenomeen?
Verder wel tevreden over de aanwijzingen.
En elke dag is het toestel ineens midden in de rit geblokkeerd. Ik heb het kunnen herstarten, zonder verlies van gegevens.
Is dit een gekend fenomeen?
Verder wel tevreden over de aanwijzingen.
[ Voor 9% gewijzigd door Tommie12 op 21-07-2020 16:03 ]
Hoesje voor de 530 €3,51Cranzai schreef op maandag 20 juli 2020 @ 16:43:
edit:
https://a.aliexpress.com/_BPtlID
Snelheid en cadans sensoren €12,95/st
https://a.aliexpress.com/_B0it7L
Hartslagmeter €7,40
https://a.aliexpress.com/_B1dLJ3
Over alle producten tevreden in combinatie met de edge 530. Prijzen zijn incl. verzenden.
Systeemspecificaties
Thanks!magic_nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:24:
[...]
Hoesje voor de 530 €3,51
https://a.aliexpress.com/_BPtlID
Snelheid en cadans sensoren €12,95/st
https://a.aliexpress.com/_B0it7L
Hartslagmeter €7,40
https://a.aliexpress.com/_B1dLJ3
Over alle producten tevreden in combinatie met de edge 530. Prijzen zijn incl. verzenden.
Weet iemand hoe je het scherm hetzelfde krijgt als de linker Garmin Edge?

Dus ipv straat vooruit gewoon huidige straatnaam? Al als een gek gezocht door de menu's maar volgensmij kan dit niet wat me heel raar lijkt?
Linker = Garmin Edge 530
Rechter = Garmin Edge 830

Dus ipv straat vooruit gewoon huidige straatnaam? Al als een gek gezocht door de menu's maar volgensmij kan dit niet wat me heel raar lijkt?

Linker = Garmin Edge 530
Rechter = Garmin Edge 830
Ik heb na enig zoekwerk op Google het volgende gevonden:
https://forums.garmin.com...behaviour-and-suggestions
Daarin omschrijft iemand ongeveer hetzelfde probleem; zodra je een weg opslaat geeft de Garmin even aan "Fietsen op XX_straatnaam_XX", om vrij snel daarna over te gaan op "XX_Straatnaam_XX vooruit". Dit is niet instelbaar, althans het topic is 2 jaar oud, dus toen ging het ook zo. Ik heb een dergelijke instelling ook niet kunnen vinden op mijn 830.
Aan de andere kant, wat maakt het uit op welke straat je rijdt, of welke straat er daarna volgt?
Ik ga er vanuit dat je vooraf een route maakt en het eenvoudiger is om het paarse lijntje te volgen... Tenzij je kleurenblind bent wellicht?
https://forums.garmin.com...behaviour-and-suggestions
Daarin omschrijft iemand ongeveer hetzelfde probleem; zodra je een weg opslaat geeft de Garmin even aan "Fietsen op XX_straatnaam_XX", om vrij snel daarna over te gaan op "XX_Straatnaam_XX vooruit". Dit is niet instelbaar, althans het topic is 2 jaar oud, dus toen ging het ook zo. Ik heb een dergelijke instelling ook niet kunnen vinden op mijn 830.
Aan de andere kant, wat maakt het uit op welke straat je rijdt, of welke straat er daarna volgt?
Ik ga er vanuit dat je vooraf een route maakt en het eenvoudiger is om het paarse lijntje te volgen... Tenzij je kleurenblind bent wellicht?
Straatgegevens staat gewoon uit bij mij, heeft voor mij weinig meerwaarde tijdens het fietsen. Het neemt alleen maar extra kaartscherm weg.
Je volgt zoals hierboven aangegeven het paarse lijntje, dus waarom zou je willen weten in welke straat je aan het rijden bent, laat staan deze die hierop volgt...
Je volgt zoals hierboven aangegeven het paarse lijntje, dus waarom zou je willen weten in welke straat je aan het rijden bent, laat staan deze die hierop volgt...
Bij onduidelijke (en veel) zijwegen kan het wel handig zijn om even een bevestiging te zien dat je de juist straat in gaat.. maar dit is over het algemeen in een drukke woonwijk ofzo. niet op een rondje in de polder.RigolleM schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 08:13:
Straatgegevens staat gewoon uit bij mij, heeft voor mij weinig meerwaarde tijdens het fietsen. Het neemt alleen maar extra kaartscherm weg.
En vaak ken je de weg in bewoonde gebieden als je er moet zijn en mijd je deze wat meer tijdens de rit.
Dus vooral als je de garmin regelmatig voor echte A->B navigatie gebruikt kan het wel waarde hebben, voor rondjes uitstippelen over het algemeen niet.
Ja, dit is spijtig genoeg een bekend probleem:Tommie12 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:02:
Heb nu 2 dagen getoerd met de Garmin Edge Explore.
https://forums.garmin.com...-and-locks-up-during-ride
Bij mij is het begonnen met de upgrade naar 5.20.
Ik dan een factory reset uitgevoerd en sindsien loopt alles vlotjes.
De bug manifesteerde zich bij mij op het moment dat hij omschakelt naar battery saver, plots liep hij dan vast.
Met de 5.20 heb ik voorlopig nog niet zover gereden.
https://forums.garmin.com...ing-to-sleep-in-3-seconds
Zaterdag plan ik wel weer een lange rit, dus dat wordt dan het moment van de waarheid ;-)
[ Voor 7% gewijzigd door de_menne op 22-07-2020 13:58 ]
Zijn er ook mensen die een (kleine) telefoon als fietscomputer gebruiken? I.c.m. bluetooth sensoren? En als dat zo is, welke app gebruik je dan? Ik fiets op dit moment met een kleine android telefoon en een oude Polar CS200. Ik log mijn ritten met de Strava app.
Ik heb op Ali een paar sensoren (cadans, snelheid en HR) besteld die aan de telefoon gekoppeld kunnen worden om met 1 systeem te kunnen gaan fietsen, i.p.v. 2 aparte systemen, echter aan de Strava app kunnen geen sensoren meer worden toegevoegd.
Ik snap dat er echt genoeg voordelen aan een dedicated fietscomputer zitten (o.a. met oog op hoe lang je zonder bijladen kunt fietsen), maar op dit moment heb ik daar het geld nog niet voor over. Dus als er mensen zijn die hun ervaring met apps op een telefoon kunnen delen, dan zou ik die zeer erkentelijk zijn.
Zelf heb ik nu Wahoo Fitness geïnstalleerd om eens uit te proberen, maar die schijnt wel eens issues met de gps te hebben. Dus als er nog andere opties zijn, dan hoor ik die graag
Ik heb op Ali een paar sensoren (cadans, snelheid en HR) besteld die aan de telefoon gekoppeld kunnen worden om met 1 systeem te kunnen gaan fietsen, i.p.v. 2 aparte systemen, echter aan de Strava app kunnen geen sensoren meer worden toegevoegd.
Ik snap dat er echt genoeg voordelen aan een dedicated fietscomputer zitten (o.a. met oog op hoe lang je zonder bijladen kunt fietsen), maar op dit moment heb ik daar het geld nog niet voor over. Dus als er mensen zijn die hun ervaring met apps op een telefoon kunnen delen, dan zou ik die zeer erkentelijk zijn.
Zelf heb ik nu Wahoo Fitness geïnstalleerd om eens uit te proberen, maar die schijnt wel eens issues met de gps te hebben. Dus als er nog andere opties zijn, dan hoor ik die graag
[ Voor 10% gewijzigd door XxOrpheusxX op 22-07-2020 16:44 ]
Ik heb een tijd cyclemeter gebruikt, werkt prima.XxOrpheusxX schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:43:
Zijn er ook mensen die een (kleine) telefoon als fietscomputer gebruiken? I.c.m. bluetooth sensoren? En als dat zo is, welke app gebruik je dan? Ik fiets op dit moment met een kleine android telefoon en een oude Polar CS200. Ik log mijn ritten met de Strava app.
Het kan allemaal prima, maar dit is wel een topic voor juist de fiets computerXxOrpheusxX schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 16:43:
Er zijn zat budget opties, zoals marktplaats.
Qua apps, het is een beetje zoeken wat je precies wilt. In mijn ogen is een telefoon een vreselijk handig apparaat, maar het is ook ontzettend kwetsbaar. Als het nat wordt, of je (dan wel het) valt, dan kan je 'm meestal in een keer afschrijven. Ik zou zeggen kijk even in de app store naar fitness en fiets apps, zoals ridewithgps.
Strava zou ik persoonlijk niemand meer aanraden sinds alle recente veranderingen, maar als al je vrienden er al op zitten...
Als mijn magene sensoren eindelijk (Liggen volgens Ali al een week bij PostNL) is binnen zijn ga ik ook een weekje gratis testen met Cyclemeter voordat ik een abbo afsluit.
Weergave op de fiets doe ik via Bontrager RIDEtime Elite die nu alleen m’n hartslag weergeeft...
Weergave op de fiets doe ik via Bontrager RIDEtime Elite die nu alleen m’n hartslag weergeeft...
Vanochtend was ik blij dat ik Komoot op m’n Edge 530 heb. Gisteren in Connect een koers gemaakt, maar nog niet gesynchroniseerd. Ligt vanochtend het serverpark van Garmin eruit. Vlug met Komoot nagenoeg dezelfde route gemaakt en gereden. Nu wachten tot Garmin weer up is voordat alles synct.
Systeemspecificaties
Mijn Garmin Edge 510 lijkt het nu toch echt niet meer bruikbaar te zijn. Touchscreen is steeds meer een drama aan het worden. Dus eindelijk tijd voor een nieuwe. Maar wat is op dit moment de beste optie?
Bij andere ben ik wel fan van het gebruikersgemak van wahoo. En met mijn garmin heb ik echt slechte ervaringen met het touchscreen. Is dat nu beter?
Maar bij Wahoo heb je nu natuurlijk de bolt en de roam. Allen vind ik de roam wel wat groot maar de bolt is ook al weer een tijdje oud. Dus zou ik eigenlijk het formaat van de bolt met de functies en up to date factor van de roam willen. Heeft iemand enig idee of er een opvolger van de bolt komt net zoals de roam de opvolger van de element was? En zo ja wanneer zou dit dan logischerwijs uitgebracht worden?
Bij andere ben ik wel fan van het gebruikersgemak van wahoo. En met mijn garmin heb ik echt slechte ervaringen met het touchscreen. Is dat nu beter?
Maar bij Wahoo heb je nu natuurlijk de bolt en de roam. Allen vind ik de roam wel wat groot maar de bolt is ook al weer een tijdje oud. Dus zou ik eigenlijk het formaat van de bolt met de functies en up to date factor van de roam willen. Heeft iemand enig idee of er een opvolger van de bolt komt net zoals de roam de opvolger van de element was? En zo ja wanneer zou dit dan logischerwijs uitgebracht worden?
De Bolt is en blijft up to date. Mijn originele Elemnt krijgt nog steeds firmware updates.stansfield2 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 15:57:
Mijn Garmin Edge 510 lijkt het nu toch echt niet meer bruikbaar te zijn. Touchscreen is steeds meer een drama aan het worden. Dus eindelijk tijd voor een nieuwe. Maar wat is op dit moment de beste optie?
Komoot op je GSM dan neem ik aan.magic_nl schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:24:
Vanochtend was ik blij dat ik Komoot op m’n Edge 530 heb. Gisteren in Connect een koers gemaakt, maar nog niet gesynchroniseerd. Ligt vanochtend het serverpark van Garmin eruit. Vlug met Komoot nagenoeg dezelfde route gemaakt en gereden. Nu wachten tot Garmin weer up is voordat alles synct.
Heb ook gemerkt dat bij Garmin alles plat ligt... begint te lijken op een cyberaanval.
In elk geval is de communicatie behoorlijk zwak.
De route gemaakt met Komoot op de GSM.Tommie12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:54:
[...]
Komoot op je GSM dan neem ik aan.
Heb ook gemerkt dat bij Garmin alles plat ligt... begint te lijken op een cyberaanval.
In elk geval is de communicatie behoorlijk zwak.
Daarna geopend in de ConnectIQ app op de Edge 530.
Dat werkt gelukkig wel.
Systeemspecificaties
https://www.zdnet.com/art...-after-ransomware-attack/
Niet best idd. Zal m'n gereden route handmatig uploaden naar Strava.
Whatever.
Goedenavond,
Voor vooral het wielrennen, maar ook om te hardlopen zoek ik naar oftewel een fiets computer, oftewel een sporthorloge.
Mijn budget is zegmaar 600-700 euro, maar een goede prijs prestatie vind ik altijd belangrijk, als ik klaar kan zijn met een goede combinatie/horloge voor 300€ is dat ook top.
het wielrennen vind ik deze dingen belangrijk:
-handige navigatie, meerdere routes(50+) op kunnen slaan, wat voegt een groter scherm toe ?
-voldoende batterij voor ook langere fietsroutes van 5+ uur
-hartslagmeter
-gps opnemen(Strava koppeling)
Voor het hardlopen wil ik dit kunnen:
-hartslagmeter
-muziek kunnen luisteren( minimaal 500 nummers) icm bluetooth oortjes
Zelf zat ik al te denken aan een garmin 530 met een vivoactive 4s. Of alleen een fenix 6 maar weet niet of ik dan het comfortabele navigeren met een fietscomputer mis. Ik heb allerlei reviews bekeken maar in dit bos weet ik niet welke bomen moet hakken. De Apple Watch lijkt me ook wat, maar de accu lijkt me te beperkt.
Wat zouden jullie kiezen in mijn geval?
Voor vooral het wielrennen, maar ook om te hardlopen zoek ik naar oftewel een fiets computer, oftewel een sporthorloge.
Mijn budget is zegmaar 600-700 euro, maar een goede prijs prestatie vind ik altijd belangrijk, als ik klaar kan zijn met een goede combinatie/horloge voor 300€ is dat ook top.
het wielrennen vind ik deze dingen belangrijk:
-handige navigatie, meerdere routes(50+) op kunnen slaan, wat voegt een groter scherm toe ?
-voldoende batterij voor ook langere fietsroutes van 5+ uur
-hartslagmeter
Voor het hardlopen wil ik dit kunnen:
-hartslagmeter
-muziek kunnen luisteren( minimaal 500 nummers) icm bluetooth oortjes
Zelf zat ik al te denken aan een garmin 530 met een vivoactive 4s. Of alleen een fenix 6 maar weet niet of ik dan het comfortabele navigeren met een fietscomputer mis. Ik heb allerlei reviews bekeken maar in dit bos weet ik niet welke bomen moet hakken. De Apple Watch lijkt me ook wat, maar de accu lijkt me te beperkt.
Wat zouden jullie kiezen in mijn geval?
Ja qua software blijft hij wel up to date maar de roam heeft toch wel wat nieuwe futures met kleuren scherm enz. Dat lijkt mij dan toch wel fijn om een redelijk nieuwe fietscomputer te kopen ipv eentje die qua mogelijkheden al 3 jaar oud is.Waus26 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 16:19:
[...]
De Bolt is en blijft up to date. Mijn originele Elemnt krijgt nog steeds firmware updates.
Dus eigenlijk hoop ik dat er een nieuwe bolt komt die op de roam lijkt qua mogelijkheden.
Nightmare voor Garmin.... Gezien ze hun fabriek in Taiwan ook al 2 dagen plat leggen vermoed ik dat ze echt midscheeps geraakt zijn.Harmen schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 19:41:
https://www.zdnet.com/art...-after-ransomware-attack/
Dat de tweet zo laat komt is ook al geen goed teken.
Gelukkig zijn er workarounds om een route op het toestel te krijgen. Ik gebruik Komoot, en dat schijnt nog goed te werken.
Prestaties uploaden naar Strava is leuk, maar voor mij helemaal niet vitaal.
Ik ga ze ook niet bestoken met vragen en tweets...
Ja snap ik hoor. Ik mis een kleurenscherm overigens niet. Heb getwijfeld om te upgraden naar een Roam maar de Elemnt werkt nog prima. Als ik nog geen had, was het de Roam geworden denk ik maar als er idd een Roam zou komen op Bolt grootte had dat ook mijn voorkeur. Marketing technisch is dat denk ik niet iets wat Wahoo snel zal doen denk ik...stansfield2 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 21:52:
[...]
Ja qua software blijft hij wel up to date maar de roam heeft toch wel wat nieuwe futures met kleuren scherm enz. Dat lijkt mij dan toch wel fijn om een redelijk nieuwe fietscomputer te kopen ipv eentje die qua mogelijkheden al 3 jaar oud is.
Dus eigenlijk hoop ik dat er een nieuwe bolt komt die op de roam lijkt qua mogelijkheden.
Heb trouwens inmiddels 10k+ met de Elemnt gefietst sinds 2016 en nog nooit problemen gehad. Ook is de batterij nog zo goed dat ik er meer dan tien uur mee kan doen. Deze week bijvoorbeeld na 200 km nog 34% batterij over
Viel mij gisteravond mee hoe makkelijk dat ging, gpx van komoot dowloaden, via de computer in de NewFiles map zetten en klaar.Tommie12 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 22:21:
[...]
Gelukkig zijn er workarounds om een route op het toestel te krijgen. Ik gebruik Komoot, en dat schijnt nog goed te werken.
Was bang dat ik allemaal bestandstype conversies moest doen maar dit ging makkelijker dan verwacht.