Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
RigolleM schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:43:
[...]

Garmin Edge 810 zag het levenslicht op januari 2013 en werd geproduceerd tot ergens midden 2017. Als je een toestel koopt van een early adapter dan is dit toestel al meer dan 7 jaar oud. Batterijduur zal al een flink pak minder zijn dan, ook al werd hij niet vaak gebruikt.

Ik heb nog altijd mijn Edge 800 en toen de Edge 810 uit kwam waren in mijn omgeving enkele die deze hadden gekocht en het toestel was minder makkelijk te bedienen dan mijn Edge 800. De GUI was gewijzigd en hadden vanalles verstopt onder de profielen (zoals we vandaag kennen met de huidige Edge).

BT protocol is sterk verouderd en kans is groot dat bepaalde recente BT devices waarmee je wilt koppelen niet zal werken. Het BT 4.0 protocol zal ook weerslag hebben naar uw smartphone qua batterijverbruik, zowel voor de Edge als smartphone.
Ik herken het niet. Ik en mijn broer hebben een 5 jaar oude Garmin 810. Accuduur is nog steeds top (~12/13 uur) en BT connectie met 2 jaar oude iphone werkt goed. Ik fiets meer dan 300 uur per jaar, dus het ding wordt intensief gebruikt.

YMMV en n=2 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdukers schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:37:
[...]

Ik herken het niet. Ik en mijn broer hebben een 5 jaar oude Garmin 810. Accuduur is nog steeds top (~12/13 uur) en BT connectie met 2 jaar oude iphone werkt goed. Ik fiets meer dan 300 uur per jaar, dus het ding wordt intensief gebruikt.

YMMV en n=2 ;)
Prima toch van Garmin, mijn Garmin Edge 800 gaat zeker ook nog 10 uur mee hoor... ook al ligt hij al 2 jaar in mijn lade. Maar je leest toch vaak dat de batterij van Garmin Edge 810 sterk achteruit is gegaan, dus inderdaad varieert het dus van persoon tot persoon.

Persoonlijk zou ik geen Edge 810 meer aanschaffen of te ware je deze voor een zeer zacht prijsje op de kop kunt tikken.

PS.: 300u / jaar is behoorlijk.. zit momenteel aan 150u dus ziet er naar uit dat het dit jaar ook eens gaat lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:39
RigolleM schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:55:
[...]

Doorsparen voor een Edge 530, als je een beetje zoekt vind je deze voor €250 à €260.
Nog altijd te koop bij Rosebikes.nl voor 249

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
pdukers schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:37:
[...]

YMMV en n=2 ;)
Maar hoeveel zou je voor je Edge 810 in 2020 nog betalen? Geen €200 toch, misschien €50-100. En zie je jezelf die 810 nog eens 5 jaar gebruiken?

Er zijn een paar fysiologische features waar de Edge 810 ook achter loopt op de Forerunner 235 (toegegeven, niet veel, voornamelijk Training Effect). Je kunt ze bij mijn weten niet echt doen samenwerken.

Ik denk ook dat de BT verbinding met telefoon niet echt een probleem zal zijn, telefoons moeten met behoorlijk veel andere legacy bluetooth apparaten blijven werken. Qua sensoren werkt de 810 alleen met ANT+ maar de moeste sensoren ondersteunen dat ook wel, iets om rekening mee te houden. De slijtage van de batterij zal bij iedereen anders zijn, dat is toch een risico dat je loopt met tweedehands dus moet de prijs laag genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
MacPoedel schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 11:42:
[...]
Maar hoeveel zou je voor je Edge 810 in 2020 nog betalen? Geen €200 toch, misschien €50-100. En zie je jezelf die 810 nog eens 5 jaar gebruiken?
€50, misschien €75, Zeker niet meer. Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis qua functionaliteit. Ik ga pas vervangen als ie stuk is,dus dat kan best nog 5 jaar zijn :+

[ Voor 5% gewijzigd door pdukers op 17-06-2020 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pdukers schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:23:
[...]
Ik heb niet het gevoel dat ik iets mis qua functionaliteit. Ik ga pas vervangen als ie stuk is,dus dat kan best nog 5 jaar zijn :+
Heb je even? :-)
Dit heb ik ook lang volgehouden met mijn Edge 800, maar 2 jaar geleden toch de stap genomen.. en overgestapt op een Wahoo Element Bolt. Ik dacht ook van wat is het probleem om te synchroniseren via de PC en USB kabel, tot je dit niet meer hoeft te doen.. Live tracking: mijn vrouw kan nu niet meer zonder, zo erg dat ik ben overgestapt naar de Edge 830 omdat de live tracking van Wahoo niet meer werkte :-) Ondertussen wel opgelost maar heeft wel 3 maand mogen duren.
Ik heb mij ook een Garmin Varia aangekocht... geeft mij toch een veilig gevoel wetende dat er auto's achter mij zitten aan te komen. Kan nu zelfs op de Garmin achteraf zien hoe snel ze mij voorbij gestoken hebben en waar de piekmomenten qua verkeer zaten. Nutteloos maar wel tof om dit eens te bekijken...
Na 10 jaar ook een fiets gekocht met elektrisch schakelsysteem en via BT te verbinden met uw fietsGPS en uw verzet op het schermpje kunnen aflezen...Ik rij met SRAM AXS en de batterijstatus van uw schakelsysteem kunnen zien is ook handig (te lui om naar de app te gaan of om op de knopjes te duwen).
Komoot en Strava synchronisatie in de 2 richtingen zonder hulp van een PC alles via smartphone.
ClimbPro: tijdens een rit met veel heuvels/bergen toch wel leuk om te zien hoelang de klim is, wanneer de klim er aan komt, hoe steil, de gradatie van de klim... wanneer de volgende klim...
Binnenkort (reeds voorzien in Edge 1030 plus, maar via firmware update ook naar 530/830) ook live tracking met de koersweergave zodoende het thuisfront kan zien waar je nog naar toe rijdt.
Iets wat ik haatte op de Garmin Edge 800 was het manueel updaten van de kaarten, wat een gedoe was dat zeg.. zeker als je OpenFietsMap up to date wou houden. Nu staat deze standaard op de Wahoo Elmemnt/Garmin Edge x30. Kaartupdates worden automatisch geïnstalleerd telkens je een verbinding maakt met Garmin Express. Zou ook OTA mogelijk zijn, maar nog niet zien gebeuren bij mij (nog maar 3 weken de Edge 830 in gebruik).
Er zullen nog features zijn die ik vergeet op te sommen, maar dit is momenteel zowat ik appricieer aan mijn Garmin Edge 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06-2024
Na dit forum te hebben doorgelezen gekozen voor een Garmin 530, daar een touchscreen voor mij niet veel toegevoegde waarde heeft.

Gisteren en vandaag wezen instellen om zodoende ook een beetje het een en ander te ontdekken (dit is mijn eerste fietscomputer).

Eigenlijk is alles voor mijn gevoel tot nu toe wel gelukt. Alleen in de informatiebalk boven in het toestel (waar ook de batterij indicatie en dergelijke staat) staat naast de tijd (klok) de temperatuur weergegeven. Deze staat constant boven de 30 graden wat mij toch niet lijkt kloppen >:)

Als ik met pijltje naar huis naar 'status' ga krijg ik ook een weergave van het weer, volgens mij overgenomen vanuit mijn telefoon. Hier staat 20 graden, wat wel zo een beetje klopt.

Is het mogelijk om de temperatuurweergave bovenin de informatie balk weg te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hyperdunk_15 schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:00:
Na dit forum te hebben doorgelezen gekozen voor een Garmin 530, daar een touchscreen voor mij niet veel toegevoegde waarde heeft.
Er zijn nog verschillen dan enkel het touchscreen, wordt vaak vergeten:

- adres opzoeken kan niet
- geen rondrit berekenings mogelijkheden
- geen routes maken of aanpassen op de gps

Je leest vaak van Edge 530 eigenaars dat men zoekt en vraagt hoe ze een rondrit (suprise me) kunnen aanmaken of zoeken hoe ze naar een POI kunnen rijden... no can do...
Eigenlijk is alles voor mijn gevoel tot nu toe wel gelukt. Alleen in de informatiebalk boven in het toestel (waar ook de batterij indicatie en dergelijke staat) staat naast de tijd (klok) de temperatuur weergegeven. Deze staat constant boven de 30 graden wat mij toch niet lijkt kloppen >:)

Als ik met pijltje naar huis naar 'status' ga krijg ik ook een weergave van het weer, volgens mij overgenomen vanuit mijn telefoon. Hier staat 20 graden, wat wel zo een beetje klopt.

Is het mogelijk om de temperatuurweergave bovenin de informatie balk weg te halen?
Al stilgestaan bij het feit dat eens een echte thermometer kan zijn? Ik vertrek altijd thuis met een hoge temperatuur waarde. Mijn max. temperatuur is altijd buiten proportie en is de temperatuur van het toestel binnen in huis. Als je er constant mee bezig bent lijkt het mij logisch dat hij 30° aanduid, niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-10 16:04

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

RigolleM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:31:
[...]

Je leest vaak van Edge 530 eigenaars dat men zoekt en vraagt hoe ze een rondrit (suprise me) kunnen aanmaken of zoeken hoe ze naar een POI kunnen rijden... no can do...
Niet op het toestel. Dat klopt.
Maar via Garmin connect op de telefoon is wel snel 'n te ronde maken als je ergens bent.
Kwestie van ingeven hoe ver je wil en welke richting.
En m'n telefoon gaat toch altijd mee.

Voor de POI is ook een oplossing.
Ik gebruik de de app Sendpoints. Daarmee zoek ik m'n bestemming op via http://www.sendpoints.us/.
Vervolgens geef je op de 530 de viercijferige code in en kun je de locatie terugvinden bij opgeslagen locaties. Daarna kun je zo er naar toe navigeren.
https://apps.garmin.com/n...c9-48c3-b18e-2a87aefead91

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
magic_nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Maar via Garmin connect op de telefoon is wel snel 'n te ronde maken als je ergens bent.

Ik gebruik de de app Sendpoints. Daarmee zoek ik m'n bestemming op via http://www.sendpoints.us/.
Vervolgens geef je op de 530 de viercijferige code in en kun je de locatie terugvinden bij opgeslagen locaties. Daarna kun je zo er naar toe navigeren.
Blij dat ik het gewoon op mijn Garmin kan doen. Te vaak geen bereik op de MTB in buitenland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

maartend schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:58:
[...]

Blij dat ik het gewoon op mijn Garmin kan doen. Te vaak geen bereik op de MTB in buitenland.
Dat kan ik me voorstellen.
Meeste ritten die ik maak zit de route er al vooraf in, dus is dat geen probleem.
En het belangrijkste is navigeren naar start (huis of auto) en dat werkt gewoon zo.
Ik sta niet gauw ergens met het idee laat ik hier of daar 'ns heen gaan.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
magic_nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 09:40:
[...]

Thanks!! ik zocht nog een handigere manier om locaties (van te voren) op te slaan op de 530, want via de kaart ergens naar toe pannen/zoomen is echt een rotklus.
handig als je een mooie A-B route hebt uitgestippeld en als backup gewoon B wilt kiezen omdat je om wat voor reden dan ook afwijkt van de geplande route

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Prulleman schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:52:
[...]

Thanks!! ik zocht nog een handigere manier om locaties (van te voren) op te slaan op de 530, want via de kaart ergens naar toe pannen/zoomen is echt een rotklus.
handig als je een mooie A-B route hebt uitgestippeld en als backup gewoon B wilt kiezen omdat je om wat voor reden dan ook afwijkt van de geplande route
Fijn dat mijn tip nuttig is.
Ik heb 'm gevonden toen ik een manier zocht om handig alle 13 locaties waar ik voor werk toe te voegen.
Dit was de truc om ze snel in locations.fit te krijgen. Daarna kon ik in een fit-editor de namen eenvoudig aanpassen zodat het voor mij logisch is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTg0C0ACqrVoz-a5vOur4dJ-3JU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/5SkbgsGPil0EPqxICYQy7cFA.jpg?f=user_large

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
magic_nl schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:38:
[...]

Dat kan ik me voorstellen.
Meeste ritten die ik maak zit de route er al vooraf in, dus is dat geen probleem.
En het belangrijkste is navigeren naar start (huis of auto) en dat werkt gewoon zo.
Ik sta niet gauw ergens met het idee laat ik hier of daar 'ns heen gaan.
Oja. Echt wel vaker meegemaakt dat ik aan het MTB'en ben en een pad er gewoon niet is. Of niet doorloopt. Moest ik hiervoor met mijn MTB op de rug dwars door de bushbush sjouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

maartend schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 17:35:
[...]

Oja. Echt wel vaker meegemaakt dat ik aan het MTB'en ben en een pad er gewoon niet is. Of niet doorloopt. Moest ik hiervoor met mijn MTB op de rug dwars door de bushbush sjouwen.
Maar de 530 kan gewoon een nieuwe berekening maken om weer op de route te komen. Kwestie van een stukje van koers af rijden en een enkele u-turn negeren.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
RigolleM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 08:31:
[...]

Er zijn nog verschillen dan enkel het touchscreen, wordt vaak vergeten:

- adres opzoeken kan niet
- geen rondrit berekenings mogelijkheden
- geen routes maken of aanpassen op de gps

[...]

Al stilgestaan bij het feit dat eens een echte thermometer kan zijn? Ik vertrek altijd thuis met een hoge temperatuur waarde. Mijn max. temperatuur is altijd buiten proportie en is de temperatuur van het toestel binnen in huis. Als je er constant mee bezig bent lijkt het mij logisch dat hij 30° aanduid, niet?
Ik wist inderdaad dat die dingen die je noemt niet op een 530 kunnen. Maar daarvoor heb ik hem niet gekocht, ik plan mijn route vooraf (als ik al een route rijd) en verder gaat het mij om de gegevens die ik in kan zien vanuit de sensoren. Vandaar dat met name de touchscreen voor mij de afweging was.

Ik had er wel bij stil gestaan dat er een temperatuursensor in zit, maar als ik hem op tafel had gelegd bleef hij rustig ruim 30 graden aangeven. En dat is het echt niet in huis 😉

Maar ik ga hem vanavond eens testen op de fiets, wellicht dat het al rijdend al een heel ander beeld geeft. Daarnaast was ik gewoon benieuwd of het überhaupt uit de informatiebalk weggelaten kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hyperdunk_15 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:24:
[...

Ik had er wel bij stil gestaan dat er een temperatuursensor in zit, maar als ik hem op tafel had gelegd bleef hij rustig ruim 30 graden aangeven. En dat is het echt niet in huis 😉

Maar ik ga hem vanavond eens testen op de fiets, wellicht dat het al rijdend al een heel ander beeld geeft. Daarnaast was ik gewoon benieuwd of het überhaupt uit de informatiebalk weggelaten kon worden.
Heb mijn Edge 830 ff aangezet en er stond 24°C in de bovenbalk en als ik mijn binnenthermometer bekijk staat die ook op 24°C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:22

Sherlock

No Shit

Kleine waarschuwing voor degenen die op Marktplaats naar een fietscomputer aan het kijken zijn; er zijn (weer) veel oplichters actief. Ik woon in Zeeland, dus bij al die advertenties in Terneuzen en Breskens zeg ik dat ik graag op wil komen halen. Daarna blijft het vaak stil. Wat mij wel opvalt is dat het taalgebruik van die lui wel een stuk beter is geworden, je haalt ze er wat moeilijker uit dan voorheen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:00
Iemand ervaring met de Garmin Edge Explorer?

Belangrijkste doel is navigeren. Ik wil een rondje kunnen uitzetten (maar zoek nog even wat daarvoor het makkelijkste is), en ook onderweg poi’s kunnen vinden.

Tracking van snelheid etc is leuk, maar interesseert me eigenlijk niet.

Heb gisteren eens geprobeerd om gewoon via google maps een rondje te maken op de computer, en het dan naar mijn gsm te sturen.... wat een drama. Route verdwijnt, gaat maar tot eerste punt etc. En natuurlijk die batterij die leeg loopt als een malle.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:08

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Tommie12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:17:
Iemand ervaring met de Garmin Edge Explorer?

Belangrijkste doel is navigeren. Ik wil een rondje kunnen uitzetten (maar zoek nog even wat daarvoor het makkelijkste is), en ook onderweg poi’s kunnen vinden.

Tracking van snelheid etc is leuk, maar interesseert me eigenlijk niet.

Heb gisteren eens geprobeerd om gewoon via google maps een rondje te maken op de computer, en het dan naar mijn gsm te sturen.... wat een drama. Route verdwijnt, gaat maar tot eerste punt etc. En natuurlijk die batterij die leeg loopt als een malle.
Heb je er rekening mee gehouden dat als je een route van Google Maps naar je telefoon verstuurd dat hij route aanpassingen door slepen niet meeneemt? Je moet dus echt linksboven routepunten tussen A en B toevoegen. Echter, er zit een maximum aan het aantal toe te voegen punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
RigolleM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:29:
[...]

Heb mijn Edge 830 ff aangezet en er stond 24°C in de bovenbalk en als ik mijn binnenthermometer bekijk staat die ook op 24°C...
Ik heb gister het eerste rondje gemaakt em buiten pakte hij de temperatuur wel goed op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:30
Heb ervaring met de Garmin Explore.
Deze laatst gehuurt bij Waypoint.
Processor is niet snel.
Dit komt aan het licht bij herberekening van een route.
De stem begeleiding op de app ontbreekt.

Google maps "zuigt" inderdaad je batterij leeg.
Goede ervaring met komoot.
Fijne stem begeleiding bij het volgen van je route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
edhollan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:56:
Processor is niet snel.

Garmin Edge 530/830 is processor wel snel voor herberekening... meerdere malen al laten herberekenen (op de weg) wanneer ik niet naar het scherm zat te kijken of er een omleiding was voorzien op de weg.
Stembegeleiding gebruik ik niet, je moet hiervoor oortjes in hebben en dit weiger ik op de fiets te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
SayWhatAgain! schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:51:
[...]

Heb je er rekening mee gehouden dat als je een route van Google Maps naar je telefoon verstuurd dat hij route aanpassingen door slepen niet meeneemt? Je moet dus echt linksboven routepunten tussen A en B toevoegen. Echter, er zit een maximum aan het aantal toe te voegen punten.
Inderdaad, dat is ook een zwakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
edhollan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 08:56:
Processor is niet snel.

Dank voor de reactie.
Stoort dat ook echt wanneer die herberekening moet gebeuren? Spreken we over seconden of een halve minuut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

RigolleM schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:13:
[...]

Garmin Edge 530/830 is processor wel snel voor herberekening... meerdere malen al laten herberekenen (op de weg) wanneer ik niet naar het scherm zat te kijken of er een omleiding was voorzien op de weg.
Stembegeleiding gebruik ik niet, je moet hiervoor oortjes in hebben en dit weiger ik op de fiets te gebruiken.
Stembegeleiding?
Hoe stel je dat in?

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edhollan
magic_nl schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Stembegeleiding?
Hoe stel je dat in?
Stembegeleiding gaat via je telefoon ( bluetooth)
De connect app is actief
In de app moet je bij playing audio prompts zijn.
"From the settings in the Garmin Connect Mobile app, select Garmin Devices.
Select your device.
Select Device Settings > Audio Prompts"

Op de edge Device Settings > Audio Prompts

Ben niet meer in het bezit van een edge. Handleiding is makkelijk te vinden op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
Tommie12 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Dank voor de reactie.
Stoort dat ook echt wanneer die herberekening moet gebeuren? Spreken we over seconden of een halve minuut?
Dit is afhankelijk van je "route settings" en je gps ontvangst.
En ook of je bereidt bent om terug te fietsen ( u turn)
Heb je bepaalde wegen "geblokkeerd" in je settings.
Of gebruik je "popularity profiles"
Dus, hoe meer eisen je steld.
Des te langer gaat het duren.
Met de edge explore waren dit minuten ( 2 tot 5)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Eerste beelden van de Karoo 2. Naar verluidt 40% kleiner dan v1.

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=9431&t=1

Afbeeldingslocatie: https://www.fiets.nl/forum/download/file.php?id=9430&t=1

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
edhollan schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:28:
[...]

Stembegeleiding gaat via je telefoon ( bluetooth)
De connect app is actief
In de app moet je bij playing audio prompts zijn.
"From the settings in the Garmin Connect Mobile app, select Garmin Devices.
Select your device.
Select Device Settings > Audio Prompts"

Op de edge Device Settings > Audio Prompts

Ben niet meer in het bezit van een edge. Handleiding is makkelijk te vinden op internet.
Ik zie de meerwaarde hiervan niet zo op een fiets. Gesproken begeleiding wordt nog gemakkelijker overstemd door omgevingsgeluid dan biepjes. Je telefoon moet ook ergens hoorbaar zitten (dus niet in een zakje op je rug) of je moet een hoofdtelefoon gebruiken. Op de racefiets zou ik het zeker afraden met hoofdtelefoon te rijden, op de stadsfiets doe ik het ook al wel eens. De enige manier waarop ik dit veilig gebruikt zie worden op een fiets is met een bone conduction hoofdtelefoon die je gehoor vrij houdt voor de omgeving.

Maar goed, ik schakel gesproken begeleiding zelfs in de auto uit dus ik zal wel niet de doelgroep zijn. Op de fiets heb ik meer dan voldoende aan een pijl een paar 100 m voor de afslag (en nog eens op 50 m) met een biepje om mijn aandacht naar het scherm te trekken. Mijn ogen moeten dan een fractie van een seconde van de weg en je bent toch continu aan het rondkijken. Dat vind ik toch veiliger dan met je oren dicht rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
havana schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 06:27:
Eerste beelden van de Karoo 2. Naar verluidt 40% kleiner dan v1.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben benieuwd naar deze computer. De eerste Karoo was te lomp, had geen speaker/buzzer en de software was iig in het begin onvolledig en buggy. Als ze dit allemaal fixen in de Karoo 2 is het voor mij een optie als vervanging van mijn Edge 1000, de 1030 Plus is voor mij een te kleine en te dure upgrade.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
40% kleiner is inderdaad wel een pluspunt, de eerste Karoo was (voor mij althans) echt veel te groot/lomp. Zeker voor mix gebruik op race + MTB

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:18
Als een van de eersten de 1030 Plus besteld tegen 2-6 werkdagen levertijd. Krijg ik nu te horen dat Garmin heel weinig toestellen heeft geleverd, en dat ze vrezen dat het wel eens een week of vier kan gaan duren.

Lekker dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs2012
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 07-10 14:04
Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden mijn eerste racefiets (Cube Nuroad) gekocht dus in veel dingen nog lekker aan het zoeken hoe en wat.
Nu met de corona crisis ben ik veel aan het fietsen wat echt heerlijk is. Om mijn routes wat uit te breiden heb ik een SP Connect gekocht en plaats ik mijn telefoon op mijn fiets voor navigatie.

Momenteel gebruik ik Strava om het 1 en ander bij te houden en gebruik ik google Maps al vind ik dat niet echt lekker werken.
Nu is mijn vraag dan ook:
Welke (gratis) navigatie gebruiken jullie?
Wat gebruiken jullie om statistieken bij te houden?

Mijn wensen:
- Op de laptop route kunnen maken
- Statistieken bij kunnen houden
- Navigeren
- Het moet op een iPhone kunnen

Nu zie ik net in dit forum Garmin Connect voorbij komen, ga me hier ook nog even in verdiepen, wellicht zijn er meerdere apps.

Ben benieuwd naar jullie bevindingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
  • Laatst online: 22:34
Thijs2012 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:35:
Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden mijn eerste racefiets (Cube Nuroad) gekocht dus in veel dingen nog lekker aan het zoeken hoe en wat.
Nu met de corona crisis ben ik veel aan het fietsen wat echt heerlijk is. Om mijn routes wat uit te breiden heb ik een SP Connect gekocht en plaats ik mijn telefoon op mijn fiets voor navigatie.

Momenteel gebruik ik Strava om het 1 en ander bij te houden en gebruik ik google Maps al vind ik dat niet echt lekker werken.

Mijn wensen:
- Navigeren

Nu zie ik net in dit forum Garmin Connect voorbij komen, ga me hier ook nog even in verdiepen, wellicht zijn er meerdere apps.

Sinds de routebouwfunctie van Strava achter de paywall is gegaan, ben ik Komoot gaan gebruiken. Helemaal om, deze is flink beter dan Strava. Vooral de soort ondergrond op je route en andere slimme dingen zoals het aangeven van bruggen die open kunnen zijn van meerwaarde.

Qua statistieken is Komoot niet bedoeld. Strava geeft wel basisinformatie, tenzij je gaat betalen. Ik heb een (Wahoo) fietscomputer met bijbehorende app waar de statistieken die ik wil zien wel bijgehouden worden.

Sowieso is mijn mening dat de fietscomputer (of het nu een Wahoo of Garmin is maakt volgens mij niet zoveel uit, ligt net aan je eigen wensen) voor mezelf de beste investering in het wielrennen is na de fiets zelf.

Komoot

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:57
Waus26 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:46:
[...]

Sinds de routebouwfunctie van Strava achter de paywall is gegaan, ben ik Komoot gaan gebruiken. Helemaal om, deze is flink beter dan Strava. Vooral de soort ondergrond op je route en andere slimme dingen zoals het aangeven van bruggen die open kunnen zijn van meerwaarde.

Qua statistieken is Komoot niet bedoeld. Strava geeft wel basisinformatie, tenzij je gaat betalen. Ik heb een (Wahoo) fietscomputer met bijbehorende app waar de statistieken die ik wil zien wel bijgehouden worden.

Sowieso is mijn mening dat de fietscomputer (of het nu een Wahoo of Garmin is maakt volgens mij niet zoveel uit, ligt net aan je eigen wensen) voor mezelf de beste investering in het wielrennen is na de fiets zelf.
+1

Vind het alleen wel vreemd dat Komoot mij nog steeds niet benaderd heeft na al mijn positieve berichten. Als er één ding is wat ik geleerd heb tijdens deze coronacrisis, dan is het wel leuke routes bouwen (vond er voorheen geen bal aan, maar dat lag dus vooral aan de tools/software). Een stukje voorpret en het voelt ook minder doelloos als je eenmaal onderweg bent.

Toen nog in m'n studententijd heb ik ook lang getwijfeld om zoveel geld uit te geven aan een fietscomputer, maar 5 jaar later kan ik wel zeggen dat het één van mijn beste investeringen geweest is (andere zijn o.a. een windstopper jack en goede arm-/beenstukken). Nu ben ik niet iemand die snel spijt heeft, maar toch :+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 14:43
Thijs2012 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:35:
Hoi allemaal,

Mijn wensen:
- Navigeren

OsmAnd hoor ik veel over voor navigeren.

Komoot kan je routes mee maken, volgens mij ook mee navigeren en opnemen. Maar Komoot doet weer niet zo aan cadans en aan hartslag etc (maar misschien heb je daar toch nog geen sensoren voor).

Opnemen kan verder met Strava of bijv met Endomondo (vond ik persoonlijk stabieler dan Strava App). Strava is het platform waar de meeste fietser op zitten.

E.e.a. synchroniseren: Strava en Komoot kunnen volgens mij synchroniseren. Anders kan je hiervoor bijv. https://tapiriik.com/ voor gebruiken.

Routes maken kan met Komoot, http://judise.nl of bijv http://brouter.de/brouter-web/

En regel een powerbank.

Verder nog een tip: vraag een fietscomputer voor Sinterklaas/Kerst.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prulleman
mhr-zip schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:51:
[...]

Verder nog een tip: vraag een fietscomputer voor Sinterklaas/Kerst.
vooral dit ;)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
Fietscomputer ben ik echt super blij mee, want hij brengt mij op plekjes waar ik anders nooit gekomen was.
Maar niet iedereen die een fiets koopt, blijft dat jaren doen. Dat zelfde geldt voor andere hobby's als vissen, tennis etc. Je kan op dag 1 wel alles aanschaffen, maar als je er na de winter weer stopt is het ook een beetje zonde.

En als je eenmaal een fietscomputer hebt, stopt het kopen van fietsspullen nooit meer >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Fietscomputer met navigatie is onmisbaar idd. En +1 voor Komoot, werkt behoorlijk goed en ik rijd nu veel meer verschillende, zelfgemaakte routes dan voordat ik het gebruikte.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
mhr-zip schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:09:
[...]

Fietscomputer ben ik echt super blij mee, want hij brengt mij op plekjes waar ik anders nooit gekomen was.
Maar niet iedereen die een fiets koopt, blijft dat jaren doen. Dat zelfde geldt voor andere hobby's als vissen, tennis etc. Je kan op dag 1 wel alles aanschaffen, maar als je er na de winter weer stopt is het ook een beetje zonde.

En als je eenmaal een fietscomputer hebt, stopt het kopen van fietsspullen nooit meer >:)
true.. maar de investering van bv een sp connect mount vind ik persoonlijk eigenlijk zonde. ik snap dat je een goed systeem wilt hebben en geen 5 euro ali mount voor je 800 euro telefoon, maar spaar die 50 euro voor een goede phone mount uit en zet die opzij voor een garmin of wahoo.

Maar het ligt misschien ook aan de manier van gebruiken, lengte van de ritjes, etc.
persoonlijk zou ik in ieder geval niet graag met mijn telefoon op het stuur willen rijden.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:15
Ik ben ook in de 'hunt' voor een fietscomputer. Mijn budget is c.a. 350 euro.

Nu twijfel ik tussen de Wahoo Elemnt roam en de Garmin Edge 530. Ik lees veel goede verhalen over de gebruikerservaring bij de roam, maar zie dat de Edge 530 wat completer is in features. Iemand hier ervaringen mee?

Verder twijfel ik over de sensoren (cadans, hartslag, snelheid): gewoon goedkope van Aliexpress of toch de officiële?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
goldmemberf1 schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:30:

Nu twijfel ik tussen de Wahoo Elemnt roam en de Garmin Edge 530. Ik lees veel goede verhalen over de gebruikerservaring bij de roam, maar zie dat de Edge 530 wat completer is in features. Iemand hier ervaringen mee?

Verder twijfel ik over de sensoren (cadans, hartslag, snelheid): gewoon goedkope van Aliexpress of toch de officiële?
klopt precies, dus een garmin of wahoo is een persoonlijke keuze, beide zijn goed en doen wat ze moeten doen.

ik heb zelf een 530 + een garmin HR band, cadans van ali (2x , 1 voor de racefiets, en voor de mtb). prima setup. ik twijfel nog om een snelheid sensor toe te voegen, op zich gaat het prima met gps only.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
mhr-zip schreef op maandag 22 juni 2020 @ 13:51:
[...]

OsmAnd hoor ik veel over voor navigeren.
Steile learning curve maar wel heel bruikbaar uiteindelijk. Ook zonder internet. Je kunt hiermee ook tracken. Als je hem instelt dat het scherm uitgaat als je geen navigatiemelding krijgt, dan gaat je accu véél langer mee. Ik gebruik hem ook als routebouwer soms. Tip enkele plaatsen aan, en dan laat ik hem zelf een route kiezen. Vaak al leuke rondjes gekregen. (Soms ook niet geef ik eerlijk toe)
Komoot kan je routes mee maken, volgens mij ook mee navigeren en opnemen. Maar Komoot doet weer niet zo aan cadans en aan hartslag etc (maar misschien heb je daar toch nog geen sensoren voor).
Ik vind komoot soms wel vreemd, een gereden route die ik in komoot inlaadt, vind komoot niet acceptabel en dan mapt ie de route compleet anders?? Volgens mij gaat het verder vooral om de kaart info die eronder hangt.
Ik heb de 530 voor €249 bij Rosebikes. Magene sensors gebruik ik al enige jaren met volle tevredenheid. Volgens mij nog niet eens de batterijen vervangen. Aan je crank moet je hem wel ff steviger vastmaken dan alleen de rubber bandjes, want die trap je anders een keer stuk met inklikken oid... (...I did)
Ik heb ook een Magene HR, ook prima.
Mijn vrouw heeft zo'n sunding speed/cadans maar dat is een beetje een gammel dingetje en alleen BT. https://nl.aliexpress.com/item/4000080444504.html.
Werkt wel, ook op zwift en garmin etc.

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Prulleman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 14:35:
[...]

klopt precies, dus een garmin of wahoo is een persoonlijke keuze, beide zijn goed en doen wat ze moeten doen.

ik heb zelf een 530 + een garmin HR band, cadans van ali (2x , 1 voor de racefiets, en voor de mtb). prima setup. ik twijfel nog om een snelheid sensor toe te voegen, op zich gaat het prima met gps only.
Mis je in het bos bij singletracks dan niet behoorlijk wat? Ik ben begonnen met cadans sensor op racefiets en snelheid op MTB: Omdat op MTB bij singletracks in het bos ik niet genoeg vertrouwen heb in alleen de GPS, en cadans me in het bos weer niet heel zinvol lijkt (en ik precies één cadans en één snelheidssensor had). Daarna nog een snelheidssensor erbij gekocht voor op de racefiets, omdat ik met wat minder weer onder de bomen toch merkte dat snelheid puur op GPS wel wat fluctueerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Ik merkte het ook dat bij bebossing de snelheid nogal fluctueert op de Edge 530.
Van te voren nooit bij stilgestaan, want toen reed ik met m'n Apple watch en daar kijk je niet zo op onder het rijden. Maar nu toch ook maar Chinese Magene S3+ sensoren besteld.
Ik hou het bij één setje en zet dat in de winter wel over naar de MTB.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Sissors schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Mis je in het bos bij singletracks dan niet behoorlijk wat? Ik ben begonnen met cadans sensor op racefiets en snelheid op MTB: Omdat op MTB bij singletracks in het bos ik niet genoeg vertrouwen heb in alleen de GPS, en cadans me in het bos weer niet heel zinvol lijkt (en ik precies één cadans en één snelheidssensor had). Daarna nog een snelheidssensor erbij gekocht voor op de racefiets, omdat ik met wat minder weer onder de bomen toch merkte dat snelheid puur op GPS wel wat fluctueerde.
klopt, cadans heb je niet veel aan, maar ik heb em verstopt in de crank, dus merk verder niet dat ie erop zit. Een speed sensor op mijn mooie naven vind ik niet zo fraai.

je mist inderdaad wel een paar % op GPS (bv 58 km op gps vs 62 echte km bij veel singletrack). Op de racefiets is dit verschil een stuk kleiner en vind ik het niet zo interessant. de gemiddelde snelheid klopt aardig, actueel fluctueert inderdaad wel wat meer afhankelijk van de omstandigheden

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zelfs op de racefiets is deze niet altijd correct, ik fiets nogal vaak langs jaagpaden (trage paden langs het water) en door bosrijk gebied. Ook kom ik wel eens plekken tegen waar het GPS-signaal wegvalt en dan is het wel jammer dat je geen correcte snelheidsweergave hebt. De afstand die klopt wel, want hij meet de afstand tussen 2 trackpoints. Als je door het bos kronkelt (singletracks) dan is de kans groot dat ook de afstand niet meer gaat kloppen, daar hij niet genoeg trackpoints kan plaatsen.

Mijn bikebuddy rijdt zonder sensoren en onze afstanden komen vaak overéén.

[ Voor 9% gewijzigd door RigolleM op 22-06-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
...
...
Ik ben ook serieus naar de Roam aan het kijken, maar overweeg ook de Garmin Edge Explore. Ik heb een voorkeur voor Wahoo omdat ik zo'n goede verhalen lees over de gebruiksvriendelijkheid en de bijbehorende app. Ik heb nu een Garmin Edge Touring en heb na jaren gebruik nog steeds regelmatig ruzie met de Garmin software.

Waarom ik nog twijfel is omdat ik in reviews lees dat de navigatie niet heel goed werkt; bijvoorbeeld dat "back on track" een stuk slechter werkt dan op Garmin en dat de kaarten veel minder details bevatten. Maar die reviews zijn inmiddels een jaar oud en misschien is er al veel verbeterd. De Garmin Edge Explore lijkt qua navigatie heel sterk....maarja...het blijft een Garmin....

Hoe is de navigatie van de Roam tegenwoordig na alle updates? Kan die zich een beetje meten met Garmin? Ik gebruik de computer op racefiets en MTB, en ik wil routes vooraf inladen maar ook zonder problemen kunnen afwijken en dat de re-routing dan niet zegt dat ik moet omdraaien maar een leuk vervolg voor me bedenkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:12
Sissors schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:38:
[...]

Als ik echt leuke single tracks heb, dan heb ik helemaal geen tijd om naar mijn fietscomputer te kijken. Maar onder bomen heb je inderdaad fluctuerende snelheden. Persoonlijk vind ik dat niet zo erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

ocmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:56:
[...]
Ik ben ook serieus naar de Roam aan het kijken, maar overweeg ook de Garmin Edge Explore. Ik heb een voorkeur voor Wahoo omdat ik zo'n goede verhalen lees over de gebruiksvriendelijkheid en de bijbehorende app. Ik heb nu een Garmin Edge Touring en heb na jaren gebruik nog steeds regelmatig ruzie met de Garmin software.

Waarom ik nog twijfel is omdat ik in reviews lees dat de navigatie niet heel goed werkt; bijvoorbeeld dat "back on track" een stuk slechter werkt dan op Garmin en dat de kaarten veel minder details bevatten. Maar die reviews zijn inmiddels een jaar oud en misschien is er al veel verbeterd. De Garmin Edge Explore lijkt qua navigatie heel sterk....maarja...het blijft een Garmin....

Hoe is de navigatie van de Roam tegenwoordig na alle updates? Kan die zich een beetje meten met Garmin? Ik gebruik de computer op racefiets en MTB, en ik wil routes vooraf inladen maar ook zonder problemen kunnen afwijken en dat de re-routing dan niet zegt dat ik moet omdraaien maar een leuk vervolg voor me bedenkt.
Geen ervaring met de edge serie. De kaarten van de roam zijn opgeleukt zwart-wit en detail is matig. Navigatie werkt prima op de manier waarvoor ik het gebruik (ymmv).

In vergelijking met de kaarten op de garmin oregon (outdoor serie) werkt de roam vloeiender, maar omdat je bij de garmin kan wisselen, kan je daar de openstreet fietsmap gebruiken, de beste fietskaart voor de beneluxdld.

Beste kaart en navigatie op dit moment in mijn ogen nog steeds de hammerhead karoo, ik ben benieuwd of en wanneer de opvolger uitkomt zodat de eerste generatie hardware fouten opgelost worden.

Let wel dat de bediening bij wahoo veelal via de telefoon gaat (voor wijzigen navigatie) dus als je meer een telefoon moet thuis blijven type bent, ben je waarschijnlijk beter af met een garmin.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23:43

Kluus

Gang is alles

Ik ben wel weer redelijk om op openfietsmap als kaart op de 830. Laatst alweer de voordelen gezien omdat ik een mooi stukje fietsknooppuntenroute heb kunnen volgen, gisteren de standaard OSM kaarten van Garmin nog een kans gegeven maar dan irriteert het me alweer dat je op een fietspad langs de snelweg rijd dat de snelweg is weergegeven als een dikke rode opvallende weg, terwijl het pad waar je wel mag fietsen klein, grijs en onopvallend wordt weergegeven. Dat is op OFM wel veel fijner.

Daarbij de vraag, hoe stellen jullie je navigate in op de 830 icm OFM? Ik heb hem nu voor de racer op:
Routemodus: Autorijden
Te vermijden: U-bochten (benieuwd of dat ook werkt bij re-routing? Zou mooi zijn), Onverharde wegen, Carpoolstroken.

Dit lijkt wel goede resultaten te geven als ik zo maar wat routes probeer, maar was benieuwd hoe anderen dit doen, voelt een beetje apart om zo'n rare settings te zetten voor fietsen ;-). Ik gebruik het nooit, maar als ik het wel een keer gebruik is het wel leuk als het ook goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:15:
Ik ben wel weer redelijk om op openfietsmap als kaart op de 830. Laatst alweer de voordelen gezien omdat ik een mooi stukje fietsknooppuntenroute heb kunnen volgen, gisteren de standaard OSM kaarten van Garmin nog een kans gegeven maar dan irriteert het me alweer dat je op een fietspad langs de snelweg rijd dat de snelweg is weergegeven als een dikke rode opvallende weg, terwijl het pad waar je wel mag fietsen klein, grijs en onopvallend wordt weergegeven. Dat is op OFM wel veel fijner.
Op de Edge x(x)30 staat standaard de OSM Europe Cycle Map dit komt toch overeen met de OFM kaart?
Daarbij de vraag, hoe stellen jullie je navigate in op de 830 icm OFM? Ik heb hem nu voor de racer op:
Routemodus: Autorijden
Te vermijden: U-bochten (benieuwd of dat ook werkt bij re-routing? Zou mooi zijn), Onverharde wegen, Carpoolstroken.
Routemodus = Wegwielrennen
Berekeningswijze = minimale afstand
Zet vast op weg = Aan
Te vermijden items = alles aan

Dit geeft mij de ideale route (als ik afwijk), het toestel heb ik nog niet zelf een route laten berekenen. Ik plan mijn ritten op voorhand op de PC (Komoot) en tot heden met de Edge elke rit die ik had gepland volledig uitgereden en nog niet onderweg de rit moeten annuleren en een nieuwe laten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RigolleM schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:25:
[...]

Op de Edge x(x)30 staat standaard de OSM Europe Cycle Map dit komt toch overeen met de OFM kaart?
Openfietsmap (heeft een andere kleurstelling) en geeft duidelijker fietsbare paden aan in tegenstelling tot (snel)wegen waar je niet mag fietsen (die laatste zijn op ofm bijvoorbeeld lichtgrijs, op garmin osm cyclemaps felrood). Daarnaast worden specifieke fietsroutes extra ge-highlight met stippellijnen, in NL werkt dit mooi samen met de fietsknooppuntenroute die hier is, maar ook elders werkt dit geloof ik wel goed en zijn mooie wegen om te fietsen duidelijker weergegeven.
[...]

Routemodus = Wegwielrennen
Berekeningswijze = minimale afstand
Zet vast op weg = Aan
Te vermijden items = alles aan

Dit geeft mij de ideale route (als ik afwijk), het toestel heb ik nog niet zelf een route laten berekenen. Ik plan mijn ritten op voorhand op de PC (Komoot) en tot heden met de Edge elke rit die ik had gepland volledig uitgereden en nog niet onderweg de rit moeten annuleren en een nieuwe laten berekenen.
Klopt maar omdat OFM alleen bedoeld is voor fietsen hebben ze andere functionaliteiten achter de routeringsfunctie gehangen die je op de fiets nooit gebruikt. Zo vind “autorijden” vooral langere wegen, zo min mogelijk afslagen, dus geschikt voor de racefiets, en snelwegen zijn in OFM juist fietsroutes (dus niet vermijden in het geval van OFM). Het is een beetje verwarrend, maar heb nu wat routes aangemaakt voor de test met deze settings en de resultaten zijn wel goed eigenlijk.

Verder rij ik zelf ook alleen voorgeplande routes, dus ik gebruik dit niet zo heel veel, maar wel fijn als het goed staat wanneer je het ineens een keer wel wil gebruiken :).

[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 23-06-2020 08:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:35:
Openfietsmap (heeft een andere kleurstelling) en geeft duidelijker fietsbare paden aan in tegenstelling tot (snel)wegen waar je niet mag fietsen (die laatste zijn op ofm bijvoorbeeld lichtgrijs, op garmin osm cyclemaps felrood). Daarnaast worden specifieke fietsroutes extra ge-highlight met stippellijnen, in NL werkt dit mooi samen met de fietsknooppuntenroute die hier is, maar ook elders werkt dit geloof ik wel goed en zijn mooie wegen om te fietsen duidelijker weergegeven.
Had zitten kijken naar de kaarten op de PC en niet op de Edge zelf. Op PC zijn beiden grijs (snelwegen), maar inderdaad op de Edge zijn die rood. Mij stoort het niet, want het was mij nog niet opgevallen en rij toch regelmatig een stukje naast de autosnelweg :-)
Klopt maar omdat OFM alleen bedoeld is voor fietsen hebben ze andere functionaliteiten achter de routeringsfunctie gehangen die je op de fiets nooit gebruikt. Zo vind “autorijden” vooral langere wegen, zo min mogelijk afslagen, dus geschikt voor de racefiets, en snelwegen zijn in OFM juist fietsroutes (dus niet vermijden in het geval van OFM). Het is een beetje verwarrend, maar heb nu wat aangemaakt voor de test met deze settings en de resultaten zijn wel goed eigenlijk.
Zo zie je maar, smaken verschillen... ik verkies liever om langs autoluwe baantjes te rijden met de racefiets en daarbij zijn er heel wat bochten en afslagen. Zo kom ik op plaatsen waar je anders nooit komt onderweg, zeker als je lange afstanden rijdt. Komoot durft mij wel eens langs een lange rechte baan sturen, maar die haal ik er dan uit... Ik heb een hekel om langs een baan te rijden waar auto's naast je langs rijden aan 70 km/u (als ze zich houden aan de verkeersregels). In NL is dit een pak beter voor de fietser, maar in België is dit een ramp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kluus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:35:
[...]

Vraagje.

Nu is OFM beschikbaar als installer. Maar is hij ook gewoon beschikbaar als kaart die ik rechtstreeks op mijn GPS kan zetten? Dus door niet eerst via de PC te moeten?

edit ; Oh, wacht. Bij uitpakken van de zip krijg ik al een gpsupp.img

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 23-06-2020 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Het valt hier mee hoor, met de juiste settings kiest ie wel de aangemerkte fietsroutes en veelal zijn dit ook autoluwe en goed te rijden wegen. Maar hij slaat bijvoorbeeld een keer een paar kruispunten over zodat misschien wel wat om rijdt maar een route krijgt met meer "gang" en minder kruispunten. De voorkeur voor fietsroutes zorgt dat het nog steeds mooie fietsroutes zijn (en over het algemeen dus auto-luw). Drukke wegen hebben ook absoluut niet mijn voorkeur, daarin verschillen onze smaken helemaal niet ;).

Het zou wel kunnen dat die laatste fietsroute-voorkeur vooral goed werkt in NL. Enerzijds omdat het fietsroute netwerk hier best goed is maar waarschijnlijk ook omdat deze kaart vooral door Nederlanders wordt bijgehouden. Maar Nederlanders fietsen ook graag in Belgie, dus daar kan het ook nog best goed werken. Dat gaan we dit weekend testen (al heb ik dan wel een vooraf geplande route...) ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Kluus op 23-06-2020 09:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:57
RigolleM schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 08:53:
Zo zie je maar, smaken verschillen... ik verkies liever om langs autoluwe baantjes te rijden met de racefiets en daarbij zijn er heel wat bochten en afslagen. Zo kom ik op plaatsen waar je anders nooit komt onderweg, zeker als je lange afstanden rijdt. Komoot durft mij wel eens langs een lange rechte baan sturen, maar die haal ik er dan uit... Ik heb een hekel om langs een baan te rijden waar auto's naast je langs rijden aan 70 km/u (als ze zich houden aan de verkeersregels). In NL is dit een pak beter voor de fietser, maar in België is dit een ramp!
Als ik solo fiets probeer ik ook altijd nieuwe wegen te ontdekken en zoveel mogelijk van de vaste dijkjes en regionale wegen af te blijven. Met een groep kijk ik vaak wel of we de kruispunten/scherpe bochten/slingerweggetjes een beetje kunnen vermijden.

V.w.b. routing op de Garmin gebruik ik nu dus ook altijd Komoot, maar heel soms rij ik een route op gevoel om de laatste 20km naar een adres te navigeren. Die Garmin instellingen hebben schijnbaar allemaal een andere functie gekregen door OFM (zie hier), maar ik kijk daar zo weinig naar dat iedere keer dat ik het nodig heb, vergeten ben wat ook alweer wat doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ypuh schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:09:
[...]

Als ik solo fiets probeer ik ook altijd nieuwe wegen te ontdekken en zoveel mogelijk van de vaste dijkjes en regionale wegen af te blijven. Met een groep kijk ik vaak wel of we de kruispunten/scherpe bochten/slingerweggetjes een beetje kunnen vermijden.

V.w.b. routing op de Garmin gebruik ik nu dus ook altijd Komoot, maar heel soms rij ik een route op gevoel om de laatste 20km naar een adres te navigeren. Die Garmin instellingen hebben schijnbaar allemaal een andere functie gekregen door OFM (zie hier), maar ik kijk daar zo weinig naar dat iedere keer dat ik het nodig heb, vergeten ben wat ook alweer wat doet.
Dit komt overeen met mijn gebruik, maar nu ik die speciale functies heb zitten instellen gezien dat dit toch ook wel goede routes oplevert en grotendeels hoe ik het zelf ook zou rijden. Maar ik vrees ook dat door weinig daadwerkelijk gebruik die kennis wegzakt.

Zeker voor die "laatste 20km op gevoel" is OFM prettig omdat je dan toch de populaire fietsroutes kan volgen op de kaart waar deze staan aangemerkt.

Waar ik vooral benieuwd naar ben is doordat je hem in OFM op "autorijden" mag zetten je ineens de optie erbij krijgt om U-turns te vermijden, ben benieuwd of dat ook werkt tijdens herberekening na het afwijken van de route, dat zou wel fijn zijn (dat ie de "draai om" meldingen over slaat)...

[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 23-06-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
Ik heb sinds een week of twee een Garmin Edge 530. Ik gebruikte voorheen altijd een Garmin Etrex en reed daarmee tracks ipv routes. Die Etrex is héél traag en een lijntje volgen werkt prima. Met mijn 530 heb ik van die traagheid geen last, maar de 530 doet niet aan een onderscheid tussen een track en een route. Ik heb afslagbegeleiding al uitgezet, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen meldingen meer krijg als ik van de route afga?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElisabethM schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 09:21:
Ik heb sinds een week of twee een Garmin Edge 530. Ik gebruikte voorheen altijd een Garmin Etrex en reed daarmee tracks ipv routes. Die Etrex is héél traag en een lijntje volgen werkt prima. Met mijn 530 heb ik van die traagheid geen last, maar de 530 doet niet aan een onderscheid tussen een track en een route. Ik heb afslagbegeleiding al uitgezet, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik geen meldingen meer krijg als ik van de route afga?
Herberekenen uitzetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElisabethM
  • Niet online
Thx! Ik werd een beetje moe van al die U-turn-waarschuwingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Hebben jullie met de 530/830 (misschien ook 1030) ook dat ie bij het aanzetten de melding geeft "segmenten verwijderd", en daarbij terug keert naar het thuisscherm, indien je al in een ander scherm zat?

Ik gebruik de live segmenten niet en heb voor zover ik heb kunnen vinden alles hiervoor uit gezet (de widget, live segmenten, in alle profielen) maar toch blijf ik deze melding krijgen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ElisabethM schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:12:
[...]

Thx! Ik werd een beetje moe van al die U-turn-waarschuwingen :)
Ik ben ook zo iemand die af en toe eens de route negeert, soms bewust als ik mij terug een beetje herken en weet dat er een beter alternatief is om te fietsen. Of mijn bikebuddy die zich plots herinnert dat het langs een andere weg beter fietsen is.Soms moet je ook de routering zijn werk laten doen, want regelmatig rij ik langs een slecht stuk (grote baan) om dan uiteindelijk op een mooi traject uit te komen, waarvan ik later spijt zo gehad hebben dat ik deze niet gereden heb.

Soms onbewust omdat ik aan het babbelen ben en niet meer naar het scherm zit te kijken. Afslagbegeleiding staat bij mij gewoon uit... ik word daar niet vrolijker van, zeker omdat ik heel veel kleine baantjes opzoek en vaak moet afslaan en de afslagbegeleiding niet kan volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluus schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:32:
Hebben jullie met de 530/830 (misschien ook 1030) ook dat ie bij het aanzetten de melding geeft "segmenten verwijderd", en daarbij terug keert naar het thuisscherm, indien je al in een ander scherm zat?

Ik gebruik de live segmenten niet en heb voor zover ik heb kunnen vinden alles hiervoor uit gezet (de widget, live segmenten, in alle profielen) maar toch blijf ik deze melding krijgen...
Die live segmenten interesseren mij ook geen bal...en hier ook alles uitgezet maar krijg ook niks meer te zien van segmenten.. dus ergens heb je nog iets vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RigolleM schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Die live segmenten interesseren mij ook geen bal...en hier ook alles uitgezet maar krijg ook niks meer te zien van segmenten.. dus ergens heb je nog iets vergeten.
Thanks, gelukt denk ik! In de Garmin Connect app stond bij de strava koppeling ook nog een vinkje aan bij "Gebr Strava Live Segments", nu ik die heb uitgezet (en ik nog een keer gesynchroniseerd heb) geeft de edge geen popups meer bij het opstarten. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06-10 19:55
Heyster schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:06:
Fiets.nl heeft samen met Komoot een leuke actie voor de langste dag bedacht.
Een gratis regio voor iedereen die op de langste dag foto's maakt van de zonsondergang. Tenminste dat is de bedoeling.
Kan ik nog mee doen of is winnaar al bekend/actie afgelopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaSw85
plong schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:41:
[...]

Kan ik nog mee doen of is winnaar al bekend/actie afgelopen?
Net even de code (sunsetride) getest op https://www.komoot.nl/account/gift maar die is verlopen.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Hmm snap er niks van... Garmin Edge 530 aan de pc gehangen. Garmin Express opgestart. Eerst Garmin Express laten updaten. Toen ging garmin kaartupdates voor EU en trailforks doen. Nu zeggen beide Edges allebei dat de kaart niet ontgrendeld kan worden bij het opstarten. Updates zijn op twee verschillende pc's gedaan. Ik heb geen flauw idee wat ik fout heb gedaan, ik heb exact alle stappen gevolgd die Express aangaf, en na de update gaf ie ook een keurig groen balkje...?

EDIT: Laat maar, fix gevonden. Trailfork account moest blijkbaar aangemaakt worden.
https://forums.garmin.com...-cannot-unlock-maps-error

[ Voor 16% gewijzigd door Mistraller op 24-06-2020 00:31 ]

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plong
Waus26 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 16:52:
[...]

Net even de code (sunsetride) getest op https://www.komoot.nl/account/gift maar die is verlopen.
Helaas, ben net te laat dan :P

Gezien het aantal komoot gebruikers hier: zit de winnaar toevallig hier mee te lezen? Indien ja, hoe bevalt die premium?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaSw85
plong schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:01:
[...]

Helaas, ben net te laat dan :P

Gezien het aantal komoot gebruikers hier: zit de winnaar toevallig hier mee te lezen? Indien ja, hoe bevalt die premium?
Ik heb het wereldpakket gekocht (met de korting na aanmelding heb je twee weken om het voor twee tientjes aan te schaffen). Niet zozeer om de functionaliteiten maar meer als bedankje en sponsoring voor Komoot om (vooral de app) te kunnen verbeteren.

Premium is een abonnementsvorm en ga ik niet nemen. De extra functies hebben voor mij geen meerwaarde.

[ Voor 3% gewijzigd door MaSw85 op 24-06-2020 09:39 ]

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 16:38

Lulukai

God's gift to women

Opvallend: Elemnt Bolt uitverkocht bij Coolblue, Futurumshop & Mantel

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:21

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben vorige maand overgestapt van een Edge 705 naar de Edge 530. Bevalt goed tot nu toe.
Mis toch af en toe de joystick, bij de 705 kon je deze gebruiken om te scrollen op de kaart. Nu gaat het wat omslachtiger. (rechterknop ingedrukt (uitzoomen, verschuiven) houden, links +/-)

Is hier nog een handigere optie voor? Tijdens het fietsen kijk ik wel eens op het kaartje waar ik uitkom.

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Harmen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:46:
Ben vorige maand overgestapt van een Edge 705 naar de Edge 530. Bevalt goed tot nu toe.
Mis toch af en toe de joystick, bij de 705 kon je deze gebruiken om te scrollen op de kaart. Nu gaat het wat omslachtiger. (rechterknop ingedrukt (uitzoomen, verschuiven) houden, links +/-)

Is hier nog een handigere optie voor? Tijdens het fietsen kijk ik wel eens op het kaartje waar ik uitkom.
Ik vrees dat je dan toch de €100,- meer voor een 830 had moeten uitgeven voor de touchbediening.

Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Lulukai schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:26:
Opvallend: Elemnt Bolt uitverkocht bij Coolblue, Futurumshop & Mantel
Deze heeft een prijsverlaging gekregen met de komst van de Roam denk ik? Veel mensen zullen de Roam geen echte upgrade vinden en kiezen dan voor meer bang for buck met de Bolt...

Komoot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plong
De Roam staat op FRM nu ook op 319 ipv 349EUR. Met de Strava challenge korting van 25EUR heb je een goeie koop te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
Ik heb zojuist een rit gereden met mijn Garmin Edge 530. Dit was mijn vijfde rit en de vorige keren heeft hij de rit meteen naar Strava geüpload. Ik had de rit al wel beëindigd toen ik thuis kwam maar nog niet afgesloten zodat hij upload. Toen ik thuis kwam raakte ik met mijn buurman aan de praat en is de Garmin uitgegaan. Ik heb deze toen weer aangezet en vervolgens op bewaar rit gedrukt.

De rit staat nu netjes in Garmin Connect maar is dus niet geüpload naar Strava. Ik heb het .tcx bestand gedownload en geprobeerd te uploaden in Strava. Dit lukt niet. Het uploaden van .gpx bestand lukt wel, maar dan neemt hij de gegevens van mijn sensoren niet mee (hartslag, cadans enz.).

Weet iemand wat er fout gaat en of ik hier nog iets aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Hyperdunk_15 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:21:
Ik heb zojuist een rit gereden met mijn Garmin Edge 530. Dit was mijn vijfde rit en de vorige keren heeft hij de rit meteen naar Strava geüpload. Ik had de rit al wel beëindigd toen ik thuis kwam maar nog niet afgesloten zodat hij upload. Toen ik thuis kwam raakte ik met mijn buurman aan de praat en is de Garmin uitgegaan. Ik heb deze toen weer aangezet en vervolgens op bewaar rit gedrukt.

De rit staat nu netjes in Garmin Connect maar is dus niet geüpload naar Strava. Ik heb het .tcx bestand gedownload en geprobeerd te uploaden in Strava. Dit lukt niet. Het uploaden van .gpx bestand lukt wel, maar dan neemt hij de gegevens van mijn sensoren niet mee (hartslag, cadans enz.).

Weet iemand wat er fout gaat en of ik hier nog iets aan kan doen?
Bij mij duurde het vandaag ook langer dan normaal.. ik was al bezig om de rit te exporteren uit connect toen ik ineens de melding kreeg dat ie er was

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Waarschijnlijk veroorzaakt door een groot issue met strava vanavond. Website en api reageerden niet/erg traag.

[ Voor 20% gewijzigd door pdukers op 24-06-2020 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:39
Vanmiddag de 1030+ ontvangen en vanavond eerste rit gemaakt, eerste indruk is erg positief.

Nu nog even de schermen personaliseren/fine tunen zodat ik alles in beeld heb wat wenselijk is.

Nog bepaalde widgets aan te bevelen voor de 1030? (uitgezonderd myedge2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RR46 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:05:
...

Ik vind mapdashboard wel een topper op de 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:19
pdukers schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:51:
Waarschijnlijk veroorzaakt door een groot issue met strava vanavond. Website en api reageerden niet/erg traag.
Mijn Strava app gaf aan dat er door serveronderhoud even geen werkende Strava app was. Zal wel een eenmalig iets zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyperdunk_15
Ik open zojuist Strava en hij staat er nu opeens 3x op 🤡. Maar hij staat er in ieder geval op, zal dus iets eenmaligs zijn geweest..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:22
Harmen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:46:

Ik zoom bijna nooit uit, heb een default stand gekozen en die is goed genoeg. Als ik iets wil weten over de route, sta ik stil en gebruik mijn telefoon.

Wat is de toegevoegde waarde van scrollen voor jou?

Anders zou ik zeggen; "Let it go" :)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
HBSVDK schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:44:
[...]

Mijn Strava app gaf aan dat er door serveronderhoud even geen werkende Strava app was. Zal wel een eenmalig iets zijn dan.
Er is ook een status pagina: https://status.strava.com/#

Geeft je ook de optie om te subscriben op updates zodat je een melding krijgt als er een issue is. Scheelt soms de nodige frustratie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mhr-zip
RR46 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:05:
Vanmiddag de 1030+ ontvangen en vanavond eerste rit gemaakt, eerste indruk is erg positief.

Nu nog even de schermen personaliseren/fine tunen zodat ik alles in beeld heb wat wenselijk is.

Eat! Drink! Reminder!
https://apps.garmin.com/e...ba-470b-954c-3a5fa93376c3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:39

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooMax
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 27-08 13:24
ocmer schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:56:
[...]

Rerouting gaat tegenwoordig zeer snel en correct. Niet alleen back on track maar ook de route naar startpunt berekenen is super. Ja het klopt... kaarten van de Wahoo zijn minder gesmucked maar persoonlijk vind ik teveel details en te veel kleuren te druk om in een oogopslag te kijken waar ik heen moet. Bediening met de knoppen van de Roam... super. Met winterhandschoenen perfect. Heb ook lang gekeken naar welke ik zou nemen. Zag in de club de diverse computers ( kwam zelf van de MIO 405 en daarna de Bolt) Zag de duidelijkheid van het scherm en de gemakkelijke bediening via de telefoon naar de ROAM en ik was verkocht. Dit is nu ruim een jaar geleden... Tuurlijk de nieuwe computers kunnen meer... maar kijk even wat voor jouw gewenst, noodzakelijk dan handig is. Pel dit af en je weet welke computer voor jouw geschikt is. Je betaald dan in ieder geval voor iets wat je wilt en nodig denkt te hebben. Al die super features heb ik iig niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MooMax schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:49:
[...]
Al die super features heb ik iig niet nodig.
Neen, daar heb je gelijk in, maar het moet dan wel werken.. wat tegenwoordig niet zo is met een Wahoo.

Wahoo Bolt kan niet routeren, laat staan rerouteren maar als je van de route afwijkt verwacht ik dat dit zo blijft en niet dat de route stopt. Ik reed aan de andere kant van het water, dus een kanaal verschil qua afstand. Op hetzelfde punt de route weer opstarten lukte niet. Dus maar beetje doorgefietst en 5km verder terug geprobeerd en dan lukte het wel weer. Ik heb dit meerdere keren voorgehad.. gelukkig allemaal tijdens ritjes waar ik nog de weg wist...

Het heeft 3 maand geduurd eer live tracking terug werkte. Dit stopte na +/- 15km.. Opnieuw opstarten had geen zin, de ontvanger kreeg dezelfde link, zag dat je bezig was met een workout maar de locatie bleef vast zitten op km paal 15. Blijkbaar nu opgelost door firmware update...

Synchronisatie naar Komoot, Strava,... werkt niet meer automatisch, je moest altijd de synchro achter nog eens manueel uitvoeren dan pas kwamen de ritten zichtbaar op de verschillende third party sites.

Met veel tam tam hadden ze de Garmin Varia integratie aangekondigd.. je kon zelfs de pictogrammen aanpassen wat bij Garmin niet het geval was. Connectie tussen Varia en Wahoo viel regelmatig weg meestal in het begin van mijn workout wanneer ik veel verkeer moet trotseren, eer ik op de rustige wegen was.

SRAM AXS 12 speed... nog nooit van gehoord bij Wahoo... ik bleef rondrijden met een oldskool 11speed en ik kon dit niet aanpassen.

Zoals je leest heel wat frustraties, en nu heb ik een toestel waar dit allemaal wel naar behoren werkt en krijg er nog een pak features bij :-)

Ik had de laatste maanden eerder een Garmin gevoel met de Wahoo Elemnt Bolt van jaren geleden.

[ Voor 4% gewijzigd door RigolleM op 26-06-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:58

Flipmo

OMG !!

RigolleM schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Neen, daar heb je gelijk in, maar het moet dan wel werken.. wat tegenwoordig niet zo is met een Wahoo.

Wahoo Bolt kan niet routeren, laat staan rerouteren maar als je van de route afwijkt verwacht ik dat dit zo blijft en niet dat de route stopt. Op hetzelfde punt de route weer opstarten lukte niet. Dus maar beetje doorgefietst en 5km verder terug geprobeerd en dan lukte het wel weer. Ik heb dit meerdere keren voorgehad.. gelukkig allemaal tijdens ritjes waar ik nog de weg wist...

Het heeft 3 maand geduurd eer live tracking terug werkte. Dit stopte na +/- 15km.. Opnieuw opstarten had geen zin, de ontvanger kreeg dezelfde link, zag dat je bezig was met een workout maar de locatie bleef vast zitten op km paal 15. Blijkbaar nu opgelost door firmware update...

Synchronisatie naar Komoot, Strava,... werkt niet meer automatisch, je moest altijd de synchro achter nog eens manueel uitvoeren dan pas kwamen de ritten zichtbaar op de verschillende third party sites.

Zoals je leest heel wat frustraties, en heb ik een toestel waar dit allemaal wel naar behoren werkt en krijg er nog een pak features bij :-)
Hier kan ik me als Bolt gebruiker totaal niet in vinden.
Als ik van de route afwijk dan piept hij een paar keer en zie ik op de kaart hoe de route verder loopt.
Of ik me nu omdraai en de route weer oppak, of 500mtr verder weer op de route kom, hij piept een paar keer en de lampjes branden groen en hij gaat weer vrolijk verder.

Livetracking heeft hier altijd gewerkt icm met een android telefoon. Mijn vrouw/dochter hebben al paar keer gezegd.. ah papa is bijna thuis! en stonden ze aan de weg te wachten :)

Synchronisatie naar strava heeft er idd 1x uitlegen. Toen heb ik hem moeten ontkoppelen en weer toestemming moeten geven en was het probleem opgelost. Verder nog nooit handmatig moeten synchroniseren om de rit op strava / RWGPS te krijgen.

Heb altijd de updates gedaan als ze beschikbaar waren, dus het is ook niet dat ik nog op oude software draai :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Flipmo Er zijn er velen die zich daar niet kunnen in vinden, maar ik had het wel voor...

De navigatie problemen waren voor mij de grootste bekommernis, want ik had ritten gepland waar ik totaal de weg niet wist, gelukkig was ik die dag niet alleen en reed er iemand ook met de track op zijn Edge 830. Ik heb toen de navigatie gewoon gestopt en mij vertrouwt op mijn bike buddy.

Ondertussen al de helft van Oost- en West-Vlaanderen doorkruist met de Garmin Edge 830 en ik mis enkel de ledjes van de Wahoo Elemnt Bolt. De zichtbaarheid van de route is ook beter met een Wahoo wegens de pijltjes op de route, maar voor de rest is de Edge 830 een completere fietsGPS. Na 2 jaar Wahoo Elemnt Bolt kan dit tellen!

Ik had ook altijd de laatste firmware updates...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Laatst online: 16:58

Flipmo

OMG !!

ik geloof ook direct dat een Garmin een completer toestel is. Je hebt er gigantisch veel opties om in te stellen.
Daar staat dan weer tegenover dat alles zo omslachtig is, en zo lastig te vinden.
Tenminste, dat hoor ik van clubgenoten als ze eens iets aan willen passen. En hoe vaak ik ze zie kloten bij de starten van een groepsrit dat ze het ding niet normaal aan de praat krijgen :P

die pijltjes vind ik idd erg fijn, als je naast iemand met een garmin fietst hoor ik regelmatig, we moeten hier rechts! en dan dus weer direct links, oftewel rechtdoor.. dat het niet duidelijk is op hun Garmin :)
Gisteren ook van de route af, ik en een roam gebruiker pakten op een goede plek de route weer op waar de 2 2 garmins weer de fout in gingen ;)

Het gebruiksgemak, duidelijkheid van hoe alles werkt vind ik erg prettig.
Ik zou dan ook eerder (mocht mijn bolt het begeven) voor een roam gaan, dan voor een 830 / 530 oid..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ja ik had het ook hoor, ongeveer tegelijkertijd, maar dan met een powermeter waarvoor ik ineens de verbinding met mijn wahoo en de telefoon moest resetten om deze weer te kunnen kalibreren, zelfs gewoon de sensor opnieuw koppelen was niet voldoende 8)7. Wat heeft dit uberhaupt met je telefoon te maken, maar goed het was inderdaad wel de oplossing... Hier staat het gewoon doodleuk beschreven door wahoo zelf onder 'If "Failed to calibrate"...': https://support.wahoofitn...displayed%20to%20continue. En voor de duidelijkheid: als je dit doet, kan je al je settings even opnieuw doen.

Dat laatste was mijn druppel maar daarvoor ook wel eens gehad dat strava koppeling niet meer werkte (inderdaad strava opnieuw koppelen) en gedoe met die livetrack functie ook gehad. Vanaf het begin heb ik last gehad dat de backlight auto off na "5 seconden" voor geen meter werkte, laatste jaar heb ik dat niet gechecked en het was niet zo'n probleem om hem dan maar gewoon altijd aan te laten maar het voelt gewoon zo buggy en slecht dat ze zoiets simpels over meerdere firmware updates niet gefixed kregen. Ook een probleem gehad dat ie maar routes bleef synchroniseren, uiteindelijke oplossing van support, komt ie weer: volledige factory reset.

Het is allemaal overkomelijk maar het voelt gewoon zo buggy terwijl ik voorheen dacht voor een simpeler device te kiezen zodat ik minder bugs had.

Verder vind ik de afwerking van de behuizing best slecht, hier op het forum alleen al (inclusief bij mij) vershillende mensen waarvan op een gegeven moment de knoppen loslieten.

Ik ken ook mensen die niet met hun Garmin om kunnen gaan, maar dat zijn ook mensen die sowieso totaal niet handig zijn met computers/gadgets/internet. Een beetje tweaker komt er echt wel uit met een Garmin ;).

[ Voor 11% gewijzigd door Kluus op 26-06-2020 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Flipmo Ik ervaar die problemen niet, navigeren met Bolt of Edge 830 is voor mij hetzelfde, enkel dat ik nu ook kan routeren, wat de Roam ook kan. Links/rechts/rechtdoor... ik herken het fenomeen, maar dit komt omdat ze niet correct inzoomen. Mijn bike buddy die heeft dit ook voor en in combinatie met afslagbegeleiding gaat hij helemaal de mist in. Er reed nog een vriend mee en die vroeg zich af of we wel dezelfde toestellen hadden :-) Ik kom van de Edge 800, daarvoor Edge 705 en daarvoor nog een GPSmap 60CSx gehad, dus navigeren met een Garmin heeft nog weinig geheimen.

Als je afwijkt kan je instellen dat hij onmiddellijk herberekent, en dan gaat het meestal ook fout, want hij probeert u terug te sturen naar het vorige routepunt. Gewoon negeren, een beetje uitzoomen om te zien waar de route heen loopt en dan laten herberekenen... Bij mij staat het ingesteld dat hij eerst moet vragen om te herberekenen, ik moet dan 2x negeren en de derde keer is het meestal in orde... dan heeft hij door dat we naar het volgende routepunt willen en niet naar het vorige :-)

Ik heb niet getwijfeld om de Roam niet te nemen, want dan viel ik in hetzelfde schuitje en had ik dezelfde frustraties (Garmin Varia, SRAM AXS,..). Ik heb ook de indruk dat Garmin zijn zaken op orde heeft en dat het bij Wahoo momenteel minder is. Jammer want ik geloofde wel in hun filosofie... Maar heb nog een Wahoo Kickr dus ik blijf wel Wahooligan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 22:49

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Flipmo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:18:
ik geloof ook direct dat een Garmin een completer toestel is. Je hebt er gigantisch veel opties om in te stellen.
Daar staat dan weer tegenover dat alles zo omslachtig is, en zo lastig te vinden.
Tenminste, dat hoor ik van clubgenoten als ze eens iets aan willen passen. En hoe vaak ik ze zie kloten bij de starten van een groepsrit dat ze het ding niet normaal aan de praat krijgen :P
Dat zegt meer iets over je clubgenoten dan over de Garmin, want hij zit best logisch in elkaar. Ik heb er in elk geval nooit problemen mee. Voornaamste functies zijn immers: rijden, opnemen en volgen van een route. Overige dingen doe je thuis maar :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluus schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:29:
Ik ken ook mensen die niet met hun Garmin om kunnen gaan, maar dat zijn ook mensen die sowieso totaal niet handig zijn met computers/gadgets/internet. Een beetje tweaker komt er echt wel uit met een Garmin ;).
Ik ben ook actief op verschillende fora en FB-groepen over Garmin/Wahoo en de meesten nemen zelfs de moeite niet om de handleiding eens door te nemen. Hoeveel keer ik moet verwijzen naar een bepaalde pagina op de online handleiding 8)7

Een Garmin is voor mij niet zo moeilijk, wegens mijn Garmin geschiedenis. Voor een leek kan ik mij wel inbeelden dat dit iets moeilijker is, maar tegenwoordig wijst het allemaal zichzelf een beetje uit. Vroeger moest je echt gaan grasduinen in de instellingen om bepaalde zaken te (des)activeren. Ik heb mijn Edge 830 op 10' ingesteld naar mijn wensen... Er zijn ook genoeg YT-filmpjes die je helpen alles in te stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
vergeet ook niet dat er nog een hoop historische ellende bij zit als je op internet gaat zoeken. Of nog erger mensen die 3+ jaar geleden een garmin hadden en denken dat je nog steeds een pc en kabel nodig hebt om te syncen met strava.. Dat soort zaken werken ook gewoon met een paar klikken in de app.

Ook met het instellen zijn ze nu bezig, met de 1030 worden je schermen al van een vorig toestel overgenomen. Dat zet de deur natuurlijk open voor het compleet inrichten van je schermen via de app.

Maar basis functionaliteit is gewoon prima, aanzetten, starten fietsen, stoppen en klaar (auto sync als ie verbonden is met wifi of telefoon). Route oproepen gaat ook eenvoudig, navigeren naar een opgeslagen positie ook. Ik heb echt 0 problemen met de garmin interface, het kost alleen wat tijd om overal doorheen te klikken als je een scherm aan het inrichten bent, zeker op de 530 zonder touch zijn dat een knopjes. Ik geloof gelijk dat dat bij wahoo een stuk beter is

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:20:
zeker op de 530 zonder touch zijn dat een knopjes. Ik geloof gelijk dat dat bij wahoo een stuk beter is
Op een Wahoo Elemnt kan je niks instellen, navigatie starten,.. alles gebeurt via de smartphone interface, dus heb je niet te scrollen door de menu's zoals bij de Garmin Edge.

Maar zoals je reeds aanhaalt... aanleggen, start/stop, laten synchen, afleggen... is bij beiden identiek. Maar dit was bij de Edge 705 ook zo... pas als je wou navigeren begon voor velen de miserie, met de Edge 830 staat alles al standaard goed ingesteld. Het is eerder afzetten dat je nu moet doen als je bepaalde features niet wilt zien of gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:39
Voor wie nog op zoek is naar een 1030, momenteel zeer scherpe actie... 344€ :-)

Ik heb wel nog een vraag over de 1030+. Strava heb ik verbonden, enerzijds de upload functie (via wifi/telefoon) anderzijds de route sync functie (downloaden). En deze laatste werkt om een of andere vage reden niet helemaal lekker, terwijl de F5+ de route wel ontvangt, krijg ik deze niet zichtbaar in de Edge 1030+.

De Strava route app (“Strava Routes”) is geinstalleerd op de 1030+. Ik heb hier dus wel 2 gemaakte routes van Strava instaan, maar dat zijn dan weer hele oude. Als ik het * aan klik @ Strava, Sync van de Garmin doe, gebeurd er niet veel (op de 1030+)... iemand nog tips of bekend euvel? Er zijn wel andere trucjes om de gemaakte Strava route op de Garmin te krijgen, maar zou leuk zijn als het direct werkt?

@mhr-zip Thnx voor de tip, maar deze functionaliteit zit std in de nieuwe update (en stiekem ben ik hier geen fan van, mijn lichaam geeft vanzelf wel aan wanneer ik iets moet bijvullen, dat gaat een fietscomputer mij niet vertellen ;-) ).

Maar uiteraard, als je nog beetje zoekende bent/vergeet tijdige aan te vullen, kan dit absoluut een handige app zijn! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
RR46 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:12:
Voor wie nog op zoek is naar een 1030, momenteel zeer scherpe actie... 344€ :-)

Ik heb wel nog een vraag over de 1030+. Strava heb ik verbonden, enerzijds de upload functie (via wifi/telefoon) anderzijds de route sync functie (downloaden). En deze laatste werkt om een of andere vage reden niet helemaal lekker, terwijl de F5+ de route wel ontvangt, krijg ik deze niet zichtbaar in de Edge 1030+.

De Strava route app (“Strava Routes”) is geinstalleerd op de 1030+. Ik heb hier dus wel 2 gemaakte routes van Strava instaan, maar dat zijn dan weer hele oude. Als ik het * aan klik @ Strava, Sync van de Garmin doe, gebeurd er niet veel (op de 1030+)... iemand nog tips of bekend euvel? Er zijn wel andere trucjes om de gemaakte Strava route op de Garmin te krijgen, maar zou leuk zijn als het direct werkt?

Misschien heb je hier iets aan.

https://www.dcrainmaker.c...devices-a-decade-old.html
Pagina: 1 ... 39 ... 101 Laatste