Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Zo werkt het min of meer inderdaad volgens mij.

Vermogensinschatting op basis ftp zou nauwkeuriger moeten zijn dan de hardloopinschatting van je V02 door Garmin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:14
Galois schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 12:52:
Ik heb sinds gisteren een Stages vermogensmeter.

Ik heb een Garmin Edge 1000 en deze kan toch ook een FTP-schatting maken zonder dat je door moet geven aan het apparaat dat je een FTP-test wilt doen? Dan moet in het menu aangevinkt staan 'automatisch FTP bepalen oid toch?
Dat had ik begrepen, dat de Garmin dan zoekt naar de beste 20 minuten uit een rit en op basis daarvan een FTP waarde geeft. Dat is namelijk wel handig, hebt komt (bij mij dan) vaak voor dat het zo lekker gaat halverwege een rit dat ik besluit om vol gas te geven. Als dat 'toevallig' 20 minuten lang zo is gegaan vol gas, dan is dat mooi dat de Garmin dit (onverwachts) kan gebruiken voor een FTP-waarde.
(Ik weet dat er ook een geprogrammeerde FTP-test is, die zag ik in het menu.)

Werkt dat zo? Eigenlijk net zoals de Garmin een nieuwe VO2max waarde automatisch geeft.

Mijn VO2max is twee jaar geleden gemeten bij het hardlopen (was 64) en mijn Garmin geeft waarden tussen de 60 en 64, dat varieert wat. Momenteel 61. Gisteren na de eerste fietstocht met vermogensmeter kreeg ik de melding dat ik een VO2max bij fietsen van 58 had. Ben heel benieuwd hoe deze zicht ontwikkeld, juist omdat ik best tevreden ben over de schatting bij hardlopen in vergelijking tot mijn gemeten waarde bij zo'n SMA.
https://www8.garmin.com/m...B5-AC42-726025B931C1.html

volgens mij niet eens een setting, maar doet ie gewoon altijd bij de 1000, via google was eigenlijk de eerste hit de stappen voor een edge 520 en daarbij moet je auto calc wel eerst enablen.

wat betreft VO2Max, is het ook goed mogelijk dat deze niet gelijk is voor verschillende sporten, je hardloop vo2max kan dus hoger of lager zijn dan je fiets vo2max. In principe hoe meer spiermassa je aan kan spreken tijdens de activiteit, hoe hoger je vo2max. (+ dat er voor hardlopen wat meer aannames worden gedaan vanwege het gebrek aan een powermeter).

(de hoogste vo2max ooit gemeten is bij skien, hierbij gebruik je veel meer je hele lichaam dan bij fietsen)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 09:34
Afgelopen week is, na 9 jaar trouwe dienst, mijn Edge 800 gesneuveld. Accu is dood en laadt niet meer op.

Nieuwe Edge 830 is onderweg. Nog even naar een Edge 1030, maar die meerprijs vond ik te gortig.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Prulleman schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:00:
[...]

volgens mij niet eens een setting, maar doet ie gewoon altijd bij de 1000, via google was eigenlijk de eerste hit de stappen voor een edge 520 en daarbij moet je auto calc wel eerst enablen.

wat betreft VO2Max, is het ook goed mogelijk dat deze niet gelijk is voor verschillende sporten, je hardloop vo2max kan dus hoger of lager zijn dan je fiets vo2max. In principe hoe meer spiermassa je aan kan spreken tijdens de activiteit, hoe hoger je vo2max. (+ dat er voor hardlopen wat meer aannames worden gedaan vanwege het gebrek aan een powermeter).

(de hoogste vo2max ooit gemeten is bij skien, hierbij gebruik je veel meer je hele lichaam dan bij fietsen)
Dit snap ik niet.

V02 max is toch je maximale zuurstof opname per minuut, hoe houdt dat verband met je spiermassa? Het zegt voornamelijk wat over je aerobe capaciteit.

Volgens mij wordt V02 max aangegeven in ml/kg, dus hoe minder je weegt hoe hoger je relatieve V02 max.

Hoogst gemeten V02 max is Oskar Svendsen, Noorse fietser. Verder staat in het lijstje met 'records' vooral veel fietsers en langlaufers, omdat dit de meest cardio-driven sporten zijn.

https://www.topendsports.com/testing/records/vo2max.htm

Met power-waardes wordt de schatting beter, omdat Garmin gewoon tabellen gebruikt als je x Watt trapt als man in leeftijdscategorie y, zit je V02 ongeveer op Z.

Bij hardlopen gebruiken ze pace, maar pace is veel meer afhankelijk van dingen als wind, gps signaal etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 16:00

Galois

1811 - 1832

Prulleman schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:00:
[...]

Ook bij de 1000 moet je aanvinken 'Schakel autom. berekenen in'. Die pagina had ik (uiteraard) ook gevonden. Maar op die pagina staat dat je 'tenminste' 20 minuten moet fietsen. Mij lijkt het logisch dat Garmin de 'beste 20 minuten' eruit pakt. Maar dat staat nergens. Vandaar mijn vraag. Zoals het op de pagina staat die jij aanhaalt, zou het ook kunnen zijn dat als je 100 minuten fietst, hij niet de beste 20 van deze 100 neemt...

Nee, VO2max is inderdaad verschillend bij verschillende sporten. Logisch op zich. Een topwielrenner zal geen vergelijkbare VO2max bij het hardlopen hebben.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:52
RigolleM schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:52:
Gisteren terug een rit gereden met de Garmin Edge 830 en terug geen live tracking... Eénmaal thuis de live tracking eens in detail bekeken en blijkt dat de e-mail knop niet actief was 8)7 Wellicht bij het updaten naar versie 5.50 dat deze werd uitgeschakeld want voordien werkte dit wel.

Bontrager Blendr ook in gebruik genomen en heb nu een clean cockpit view, het gat tussen het stuur en Garmin Edge 830 is perfect, kan nog makkelijk aan de onderste knopjes.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom heb je de Blendr niet andersom gedaan (met de koppeling aan de onderkant), dan zie je de lelijke koppeling + bout niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 11:00
Requiem19 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:13:
[...]

Dit snap ik niet.

V02 max is toch je maximale zuurstof opname per minuut, hoe houdt dat verband met je spiermassa? Het zegt voornamelijk wat over je aerobe capaciteit.
Garmin geeft als uitleg:
Establishing a regular workout schedule will improve your VO2 Max over time. VO2 Max and Cycling VO2 Max values may differ because the muscles used for each activity have different oxygen requirements. Your body adapts to consume oxygen differently for each exercise and may be more or less optimized for each.

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
dat is waarschijnlijk een betere uitleg :D iets met een klok en een klepel ofzo..

wat betreft de automatische berekening, dat zou inderdaar op basis van de beste 20 minuten moeten zijn.. in wat voor rit dan ook, hoewel het natuurlijk een stuk meer accuraat is als je niet teveel energie verspeelt aan de rest van de rit (los van de warming up). Als je het goed wilt doen kan je beter de handmatige functie starten als je vooraan een mooi segment van ~20 minuten zit, zonder teveel stoorzenders als kruispunten, stoplichten, afdalingen waar je amper kan trappen etc)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!
borft schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:24:
Waarom heb je de Blendr niet andersom gedaan (met de koppeling aan de onderkant), dan zie je de lelijke koppeling + bout niet ;)
Ja had ik pas gezien toen ik alles terug had gemonteerd... maar wou dit omdraaien, maar mijn bike buddy stond al te wachten, dus dan maar zo vertrokken. Ik moet het dus nog opnieuw omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Dat mag je in V&A Overig plaatsen.

[ Voor 80% gewijzigd door Microkid op 04-06-2020 16:31 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Wat gaat hier mis?

Ik heb een Garmin Edge 1000 en onder de FTP instellingen is 'schakel autom. berekenen in' aangevinkt.

Op de help website van mijn toestel lees ik dat en heb ik inderdaad dit gedaan...

Mijn toestel geeft bij 'persoonlijke records' aan dat mijn 'best vermogen (20 minuten)' 290 watt is (deze rit vandaag gereden). Ik ben 70 kg (ook dat is ingesteld op het apparaat) en toch geeft het apparaat onder FTP dat deze een waarde heeft van 2,77 W/kg (194 W). Deze zou dus 0,95*290=275 W moeten zijn (3,9 W/kg).

Mis ik een instelling? Waarom wordt dit niet automatisch aangepast?

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ik denk niet dat elk 20 min stukje in de logica van Garmin gelijk ftp representatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-10 20:30
Galois schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:13:
Wat gaat hier mis?

Ik heb een Garmin Edge 1000 en onder de FTP instellingen is 'schakel autom. berekenen in' aangevinkt.

Op de help website van mijn toestel lees ik dat en heb ik inderdaad dit gedaan...

Mijn toestel geeft bij 'persoonlijke records' aan dat mijn 'best vermogen (20 minuten)' 290 watt is (deze rit vandaag gereden). Ik ben 70 kg (ook dat is ingesteld op het apparaat) en toch geeft het apparaat onder FTP dat deze een waarde heeft van 2,77 W/kg (194 W). Deze zou dus 0,95*290=275 W moeten zijn (3,9 W/kg).

Mis ik een instelling? Waarom wordt dit niet automatisch aangepast?
Dit valt mij met mijn edge 530 ook op. Heb hem daarna zelf handmatig aangepast, maar het is raar dat de functie ingeschakeld is maar het vervolgens niet doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Luuk741 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:13:
[...]

Dit valt mij met mijn edge 530 ook op. Heb hem daarna zelf handmatig aangepast, maar het is raar dat de functie ingeschakeld is maar het vervolgens niet doet
En waar kan je dat doen? Ik zie nergens waar ik deze waarde mag aanpassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk741
Galois schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:20:
[...]

En waar kan je dat doen? Ik zie nergens waar ik deze waarde mag aanpassen...
Ik heb hier zelf echt lang naar moeten zoeken dus dit gaat voor jou sneller. Okee komt 'ie;

Op de Garmin naar mijn statistieken - trainingszones - vermogenszones - FTP - en dan kun je hem zelf invoeren. Dus 95% van je maximale vermogen gedurende 20 min.

Weet overigens niet of dit voor de 530 en de 1000 gelijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mistraller
  • Laatst online: 00:39
Zo knoop doorgehakt, we (mijn vrouw en ik) nemen allebei een Edge 530.
Besteld bij Rose voor €249.07
Nergens zo laag gezien tot nu toe.
Ben benieuwd hoe het bevalt!

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Mistraller schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:20:
Zo knoop doorgehakt, we (mijn vrouw en ik) nemen allebei een Edge 530.
Besteld bij Rose voor €249.07
Nergens zo laag gezien tot nu toe.
Ben benieuwd hoe het bevalt!
Lijkt mij een goede keuze!

Snap er weinig van dat Garmin deze keuzes gemaakt heeft voor de 530, 830 en 1030. Volgens mij zal de keuze altijd tussen de 530 of (als je een groter scherm wilt) 1030 zijn.

Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken tussen de 530 en 830 is de touchscreen. Waarvan ik mij afvraag hoe erg die nodig is of dat het alleen gewenning is? Verder dat de 830 wel zelf een route kan maken en de 530 niet. Maar die routemaker is zo slecht dat je dit niet eens wilt gebruiken! In de praktijk gebruik je toch een externe routemaker op je pc of smartphone (Strava of Komoot).

Dus die 100€ zijn snel verdiend! :)

En dan is het verschil in prijs voor alleen een groter scherm tussen de 530 en 1030 van 200€ wel veel.

Of ga ik te kort door de bocht? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:53

Kluus

Gang is alles

Mwah, ik heb hier ook over zitten twijfelen en ben uiteindelijk toch voor de 810 gegaan, vanwege touch screen. Het is gewoon wat makkelijker met instellen, zeker als je tijdens het fietsen nog eens een veldje aan wil passen en ik vind het toch wel weer makkelijk om door de schermen te kunnen swipen. Maarja ik had (voor mijn tussenstap bij Wahoo) ook een 810, dus dat touch screen voelt dan een beetje als thuiskomen ;), aan de knoppen kan je vast ook wennen.

Verder vind ik het zelf toch ook wel weer fijn om door de schermen te kunnen swipen.

Ik begrijp dan weer niet dat mensen dat prijsverschil voor de 1030 nog zouden uitgeven. Ok, het scherm is groter (maar dat kan je ook als nadeel zien), maar de hardware is inmiddels wel verouderd tov de 530/830 waardoor ie ook langzamer schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Galois schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:09:
[...]

Lijkt mij een goede keuze!

Snap er weinig van dat Garmin deze keuzes gemaakt heeft voor de 530, 830 en 1030. Volgens mij zal de keuze altijd tussen de 530 of (als je een groter scherm wilt) 1030 zijn.

Het enige verschil dat ik heb kunnen ontdekken tussen de 530 en 830 is de touchscreen. Waarvan ik mij afvraag hoe erg die nodig is of dat het alleen gewenning is? Verder dat de 830 wel zelf een route kan maken en de 530 niet. Maar die routemaker is zo slecht dat je dit niet eens wilt gebruiken! In de praktijk gebruik je toch een externe routemaker op je pc of smartphone (Strava of Komoot).

Dus die 100€ zijn snel verdiend! :)

En dan is het verschil in prijs voor alleen een groter scherm tussen de 530 en 1030 van 200€ wel veel.

Of ga ik te kort door de bocht? :)
Ja.

Maar met de 830 kan je ook onderweg nieuwe routes maken en bestemming invoeren
Deze Garmin fietscomputer is tevens voorzien van een extra lange batterijduur, kun je jouw VO2 Max score uitlezen en ga je aan de slag met de nieuwe ClimbPro functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:39
[b]Kluus in "Het grote fietscomputer topic"

Ik begrijp dan weer niet dat mensen dat prijsverschil voor de 1030 nog zouden uitgeven. Ok, het scherm is groter (maar dat kan je ook als nadeel zien), maar de hardware is inmiddels wel verouderd tov de 530/830 waardoor ie ook langzamer schijnt te zijn.
Eens... daarom wacht ik op de + (nog steeds...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
maartend schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Ja.

Deze Garmin fietscomputer is tevens voorzien van een extra lange batterijduur, kun je jouw VO2 Max score uitlezen en ga je aan de slag met de nieuwe ClimbPro functie.
Climbpro zit op beiden. https://www.garmin.com/nl...nctie-op-de-edge-530-830/

Maar bedenk dat we allebei van smartphone navigatie en ritregistratie met een garmin horloge (vivosports/vivoactive) afkomen, dus wij gaan sprongen vooruit.
Overigens vind ik het touchscreen op mijn VA3 echt ronduit ruk. Ik had liever gewoon een stel knoppen gehad aan de zijkant. Vraag me af in hoeverre ik dat ooit zou gaan missen op de edge. Routes plannen doen we eigenlijk nooit onderweg. En als het echt gek wordt dan kan ik altijd alsnog OsmAnd op mijn telefoon gebruiken :)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Los van het touchscreen (wat vooral nut heeft bij het instellen van je device en bij rondscrollen op de map) heeft de 830 uitgebreide navigatie opties, zoals het invoeren van een adres of poi, rechtstreeks op je edge. Met de 530 kom je er ook wel, maar moet je ingewikkeld het punt op de kaart opzoeken (wat best een uitdaging is met de knopjes) of je moet je mobiel erbij pakken. Voor de meeste geen probleem als je de edge meestal gebruikt om een uitgestippeld rondje te fietsen.

De trainings en prestatie gerichte functies zijn gelijk (de 530 heeft ook vo2max, ademhalingsfrequentie, FTP, en voor mtb: grit, flow, jumps)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

maartend schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:50:
[...]

Ja.

Dat is inderdaad wat ik ook zei: onderweg nieuwe routes op het apparaat maken.

Maar weet niet of jij ervaring hebt met deze routes en de routes die een extern programma als bv. Komoot of Strava maakt. De routes die de Garmin maakt zijn erg slecht is mijn ervaring. Ik gebruik ze nooit (heb zelf de Edge 1000 al jaren) meer. Als ik onderweg een route wil maken, dan pak ik mijn telefoon, start ik Komoot op en stuur deze gemaakte route naar mijn Garmin.

Nadeel is dan wel dat het verzenden van een route niet kan als een activiteit loopt. Deze moet je dus eerst afsluiten waardoor je twee aparte bestanden op Garmin Connect of Strava krijgt (die van voor het besluit om een nieuwe route te maken en die van daarna :)).

Weet eigenlijk niet of je de activiteit ook moet afsluiten als je op het apparaat zelf een route wilt maken.

Ik ben momenteel nog tevreden met mijn Edge 1000 (behalve dat hij af en toe wel erg traag reageert...), maar als ik voor de keuze zou staan voor een nieuwe fietscomputer, dan zou ik twijfelen tussen de 530 of 1030. De 830 zou afvallen... (en uiteindelijk mijzelf kennende, zou ik voor de 1030 gaan :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Galois schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:33:
[...]

Dat is inderdaad wat ik ook zei: onderweg nieuwe routes op het apparaat maken.

Maar weet niet of jij ervaring hebt met deze routes en de routes die een extern programma als bv. Komoot of Strava maakt. De routes die de Garmin maakt zijn erg slecht is mijn ervaring. Ik gebruik ze nooit (heb zelf de Edge 1000 al jaren) meer. Als ik onderweg een route wil maken, dan pak ik mijn telefoon, start ik Komoot op en stuur deze gemaakte route naar mijn Garmin.

Nadeel is dan wel dat het verzenden van een route niet kan als een activiteit loopt. Deze moet je dus eerst afsluiten waardoor je twee aparte bestanden op Garmin Connect of Strava krijgt (die van voor het besluit om een nieuwe route te maken en die van daarna :)).

Weet eigenlijk niet of je de activiteit ook moet afsluiten als je op het apparaat zelf een route wilt maken.

Ik ben momenteel nog tevreden met mijn Edge 1000 (behalve dat hij af en toe wel erg traag reageert...), maar als ik voor de keuze zou staan voor een nieuwe fietscomputer, dan zou ik twijfelen tussen de 530 of 1030. De 830 zou afvallen... (en uiteindelijk mijzelf kennende, zou ik voor de 1030 gaan :)).
In die enkele situatie zou ik zelf osmand op mijn telefoon, met gesproken navigatie gebruiken. (Ik heb normaliter toch een enkel bt oortje mee)

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zit in Luxemburg nu. Genoeg offroad denk je dan. Is ook zo. Vandaag een route gereden van mijn Edge 830. Ik denk 90% gewoon verhard. Was met MTB
Nu weet ik dat de freizeitkaarten meer offroad gericht zijn, door de niet verharde paden een hogere prioriteit te geven. Die ga ik er maar eens weer op zetten en kijken wat dit oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:34
Ik heb al flink lopen zoeken op internet maar het nog niet gevonden.. Is het mogelijk om de turn-by-turn navigatie functie uit te zetten bij het gebruik van een Wahoo Elemnt? Kan het zo 1 2 3 niet vinden in de app en ook Komoot geeft geen antwoord op die vraag.

NB: De navigatie met de pijltjes werkt meer dan uitstekend en de navigatiemeldingen zitten vooral in de weg; je ziet bepaalde info tijdelijk niet.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Waus26 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 22:36:
Ik heb al flink lopen zoeken op internet maar het nog niet gevonden.. Is het mogelijk om de turn-by-turn navigatie functie uit te zetten bij het gebruik van een Wahoo Elemnt? Kan het zo 1 2 3 niet vinden in de app en ook Komoot geeft geen antwoord op die vraag.

NB: De navigatie met de pijltjes werkt meer dan uitstekend en de navigatiemeldingen zitten vooral in de weg; je ziet bepaalde info tijdelijk niet.
Je zult dan een spoor moeten volgen ook wel track genoemd. Dit is een kale .gpx file zonder de turn by turn cue sheet met instructies. Als je synct via komoot krijg je deze tbt instructies er automatisch bij en heb je niet langer een spoor (track) maar een route (navigatie dus)..
Dus maak een .gpx bestand of import er eentje via dropbox of met een kabeltje. Of je dan ook nog de pijltjes krijgt weet ik niet. (tenzij je het spoor zelf als pijltjes bedoelt)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04:59

Koop dan ook een Garmin. :P

Selecteer Navigatie > Koersen > Opgeslagen koersen > =

Afslagbegeleiding
Hiermee schakelt u afslagaanwijzingen in of uit. :+

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Volgens mij kan dit door op het kaartscherm, tijdens navigeren: “route -> stil” te doen.
Galois schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:33:
[...]
Dit zou bij de x30 serie wel iets beter moeten gaan omdat die heatmaps heeft waarmee rekening wordt gehouden bij het plannen van een route.

Ik heb het niet getest verder, mijn reden om toch voor de 830 te gaan was toch het touchscreen icm de notoir diepe garmin menu structuren (zie hierboven het verschil tussen Wahoo en Garmin om tbt uit te zetten bijvoorbeeld :+).

Bovendien vind ik een verschil van 100 euro op een apparaat wat minstens 5 jaar mee gaat ook niet heel veel, maar dat moet iedereen natuurlijk zijn eigen portemonnee bepalen.

[ Voor 45% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Kluus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:18:
[...]

Volgens mij kan dit door op het kaartscherm, tijdens navigeren: “route -> stil” te doen.
Dank, ga het proberen!

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LuPo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 06:27:
[...]

Koop dan ook een Garmin. :P

Selecteer Navigatie > Koersen > Opgeslagen koersen > =

Afslagbegeleiding
Hiermee schakelt u afslagaanwijzingen in of uit. :+
Een flauwe opmerking :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Hij schuift alles toch in elkaar? M.a.w. volgens mij blijf je alle datavelden gewoon zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Smultie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:36:
[...]

Hij schuift alles toch in elkaar? M.a.w. volgens mij blijf je alle datavelden gewoon zien.
Wat ik mij herinner is ook dat het over de onderste twee velden komt. Misschien maakt het uit hoe veel datavelden je standaard in beeld hebt? M.a.w. als je de max al in beeld hebt kan ie niet verder inschuiven en moet ie veldjes vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Kluus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 08:55:
[...]

Wat ik mij herinner is ook dat het over de onderste twee velden komt. Misschien maakt het uit hoe veel datavelden je standaard in beeld hebt? M.a.w. als je de max al in beeld hebt kan ie niet verder inschuiven en moet ie veldjes vervangen?
Nope, zelfs met 9 data-velden (de max op een Bolt) schuift alles wat naar boven om onderin aan te geven welke kant je op moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Smultie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:15:
[...]

Nope, zelfs met 9 data-velden (de max op een Bolt) schuift alles wat naar boven om onderin aan te geven welke kant je op moet.
Ah ok cool, dat is me nooit opgevallen. Maar ik ben zelf niet zo van de turn-by-turn dus ook op de Bolt zette ik dat vaak uit, wat dus prima kan, ook bij routes met cues :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je op het kaart scherm staat toont hij bij de TBT niet bij mij... of heb ik dat uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
RigolleM schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 09:58:
Als je op het kaart scherm staat toont hij bij de TBT niet bij mij... of heb ik dat uitgezet?
Klinkt wel logisch. Waarom zou je die nog laten zien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Smultie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 10:03:
[...]

Klinkt wel logisch. Waarom zou je die nog laten zien :P
Omdat ze hierboven geen TBT willen zien maar als je op kaart staat zie je die ook niet, en als je niet op de kaart staat, hoe weet je dan dat je moet afslaan? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RigolleM schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:17:
[...]

Omdat ze hierboven geen TBT willen zien maar als je op kaart staat zie je die ook niet, en als je niet op de kaart staat, hoe weet je dan dat je moet afslaan? :*)
Daar zijn wel use-cases voor hoor, bij cyclo's en toertochten bijvoorbeeld. Dan laad ik vaak de route in zodat ik hoogteprofielen (en bij Garmin nu climb-pro) en de nog af te leggen afstand kan inzien. Maar turn-by-turn hoef ik niet, want ik volg de pijlen.

Verder rij ik zelf heel vaak routes die ik grotendeels uit mijn hoofd ken maar een gedeelte niet. Voor het gros van de route hoef ik dan helemaal geen tbt of kaartje te zien en het stukje wat ik niet ken scroll ik even naar de kaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kluus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:45:
[...]

Daar zijn wel use-cases voor hoor, bij cyclo's en toertochten bijvoorbeeld. Dan laad ik vaak de route in zodat ik hoogteprofielen (en bij Garmin nu climb-pro) en de nog af te leggen afstand kan inzien. Maar turn-by-turn hoef ik niet, want ik volg de pijlen.

Verder rij ik zelf heel vaak routes die ik grotendeels uit mijn hoofd ken maar een gedeelte niet. Voor het gros van de route hoef ik dan helemaal geen tbt of kaartje te zien en het stukje wat ik niet ken scroll ik even naar de kaart.
Ik snap de use-cases ;)
Ik herinner mij nog dat ze hier aan het roepen waren dat ze met de Wahoo Elemnt geen TBT hadden en dat we dan naar oplossingen zitten zoeken hebben, maar jij draait het natuurlijk terug om. Dan lijkt het mij gewoon simpel de route te exporteren naar GPX vanuit bv. komoot en bv. op dropbox te zetten en deze van daar te starten... dan heeft hij volgens mij geen TBT meer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

RigolleM schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Ik snap de use-cases ;)
Ik herinner mij nog dat ze hier aan het roepen waren dat ze met de Wahoo Elemnt geen TBT hadden en dat we dan naar oplossingen zitten zoeken hebben, maar jij draait het natuurlijk terug om. Dan lijkt het mij gewoon simpel de route te exporteren naar GPX vanuit bv. komoot en bv. op dropbox te zetten en deze van daar te starten... dan heeft hij volgens mij geen TBT meer...
Ja die hele tbt discussie van destijds heeft mij ook nooit zo geboeid. ;)

De echte oplossing op wahoo is echter gewoon met twee klikken de routebegeiding op stil zetten, zoals hierboven al vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:31:
[...]
De echte oplossing op wahoo is echter gewoon met twee klikken de routebegeiding op stil zetten, zoals boven al vermeld.
Ga dit dan gemist hebben... dat lijkt mij inderdaad simpeler (voor een niet-IT'er) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 07:18:
[...]

[...]

Dit zou bij de x30 serie wel iets beter moeten gaan omdat die heatmaps heeft waarmee rekening wordt gehouden bij het plannen van een route.

Ik heb het niet getest verder, mijn reden om toch voor de 830 te gaan was toch het touchscreen icm de notoir diepe garmin menu structuren (zie hierboven het verschil tussen Wahoo en Garmin om tbt uit te zetten bijvoorbeeld :+).

Bovendien vind ik een verschil van 100 euro op een apparaat wat minstens 5 jaar mee gaat ook niet heel veel, maar dat moet iedereen natuurlijk zijn eigen portemonnee bepalen.
Weet je dat zeker? Volgens mij gaat het heatmap-gebeuren via Garmin Connect en niet in het apparaat zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:33:
[...]

Weet je dat zeker? Volgens mij gaat het heatmap-gebeuren via Garmin Connect en niet in het apparaat zelf.
DCRainmaker zegt het: https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html (zie onder andere punt 4 bij "What's New" en in het filmpje noemt ie het ook dacht ik).

Verder heb ik bij route bepaling op mijn 830 de optie "Trendline pop. routing.".

Dus: ja. Hoe goed het werkt kan ik niet zeggen, want ik heb het zelf nog niet getest, maar als het correct geimplementeerd is zou het sowieso een verbetering ten opzichte van vroeger moeten zijn lijkt me.

[ Voor 33% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois

Galois

1811 - 1832

Kluus schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:37:
[...]

DCRainmaker zegt het: https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html (zie onder andere punt 4 bij "What's New" en in het filmpje noemt ie het ook dacht ik).

Verder heb ik bij route bepaling op mijn 830 de optie "Trendline pop. routing.".

Dus ja. Of het echt beter is kan ik niet zeggen, want ik heb het zelf nog niet getest, maar als het correct geimplementeerd is zou het sowieso een verbetering ten opzichte van vroeger moeten zijn lijkt me.
Ok.

Maar hij zegt er erg weinig over... Even verder zoeken kom ik op de review van de 1030 het volgende tegen:

"But now with the Edge 1030, you’ve got what’s called ‘Trendline Popularity Routing’, which means that it leverages Garmin Connect data to determine these routes."

Hier lijkt juist weer te staan dat hij gebruik maakt van Garmin Connect hiervoor toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Galois schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:43:
[...]

Ok.

Maar hij zegt er erg weinig over... Even verder zoeken kom ik op de review van de 1030 het volgende tegen:

"But now with the Edge 1030, you’ve got what’s called ‘Trendline Popularity Routing’, which means that it leverages Garmin Connect data to determine these routes."

Hier lijkt juist weer te staan dat hij gebruik maakt van Garmin Connect hiervoor toch?
Zie 3:45 in het filmpje van DCRainmaker over de 830, daar zegt ie dat de data van connect gedownload wordt op het device zodat het daarop gebruikt kan worden voor routering.

Zie ook deze optie op mijn Garmin 830 waarin je het aan of uit kan zetten voor de routegeleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RcWMeLcPPMV2nxk57t0XO9aRBM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwW84f22pfBDmnefXTsHU0CH.jpg?f=fotoalbum_medium
Dat is uiteraard alleen van toepassing als het apparaat die data ook heeft en gebruikt voor zijn eigen route bepaling.

Samenvattend (zoals ik het begrijp) de data wordt verzameld op Garmin Connect wat logisch is, want dat is dataheaven voor Garmin, maar wordt gedownload op je device zodat die deze garmin connect data ook kan gebruiken bij het "lokaal" berekenen van routes.

Edit: Gelijk maar even getest met navigatie naar een punt in Berg en Dal (vanuit mijn huidige locatie ligt dat aan de andere kant van Nijmegen). Zonder trendline plant ie dwars door het centrum van Nijmegen, met trendline gaat ie grotendeels om Nijmegen heen.

Hetzelfde geld als ik een route naar mijn werk in Den Bosch kies, met trendline kiest voor bekende snelfietspaden om het centrum heen, zonder gaat dwars door bloemkoolwijken van Oss en Den Bosch.

Beide trendline routes overigens niet de routes die ik, als "local" zelf zou kiezen, maar dat komt ook neer op persoonlijke voorkeur en wat meer kennis van de omgeving wat je als mens altijd meer hebt dan een apparaat natuurlijk ;). Ze zijn wel goed te fietsen en zeker een grote verbetering tov de routes zonder trendline.

[ Voor 58% gewijzigd door Kluus op 10-06-2020 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Ik heb er ook een hele studie van gemaakt toen om maar TBT te krijgen op mijn Wahoo BOlt.
Files inlezen in een speciaal programma etc.. Maar na een paar keer het vergeten te hebben en gewoon de chevron lijn te volgen vond ik dat toch veel prettiger. Als ik nu TBT heb, zit ik dat direct uit via "route - stil"

Gisteren ook weer iemand in de club (met een Garmin met TBT) voor een kruising waar we recht over moeten.. NEE WE MOETEN HIER LINKS... blijkt dat dat ding zegt dat we linksaf moeten, en dan direct weer rechts. Terwijl je dat op de wahoo gewoon ziet als rechtdoor door maar naar de chevron te kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Flipmo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:56:
Ik heb er ook een hele studie van gemaakt toen om maar TBT te krijgen op mijn Wahoo BOlt.
Files inlezen in een speciaal programma etc.. Maar na een paar keer het vergeten te hebben en gewoon de chevron lijn te volgen vond ik dat toch veel prettiger. Als ik nu TBT heb, zit ik dat direct uit via "route - stil"
Ridewithgps, zorgt voor perfecte TBT op de Wahoo computers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Nu online

Flipmo

OMG !!

Smultie schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Ridewithgps, zorgt voor perfecte TBT op de Wahoo computers.
dat weet ik ;)

Ik kreeg toen elke keer routes toegestuurd via de club, en had geen zin om deze steeds na te tekenen in RWGPS,
De naam van die tool is me ontschoten, maar je kon je GPX daar inladen en maakte hij er automatisch een TBT bestand van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaat niet door
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08-10 21:39
Flipmo schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:56:

Gisteren ook weer iemand in de club (met een Garmin met TBT) voor een kruising waar we recht over moeten.. NEE WE MOETEN HIER LINKS... blijkt dat dat ding zegt dat we linksaf moeten, en dan direct weer rechts. Terwijl je dat op de wahoo gewoon ziet als rechtdoor door maar naar de chevron te kijken :)
Ik heb het ook wel eens omgekeerd met mijn Garmin 530 dan geeft de TBT geen melding dat je echt links of rechtsaf moet om daarna vervolgens te melden dat je niet meer op de route zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-10 11:00
Eigenlijk schakel ik altijd naar de kaart zodra er een afslag nadert. Deze is vele malen overzichtelijker dan de tbt notificatie (welke ook nog eens statisch is itt de live map).

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:35

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Is het mogelijk om locaties toe te voegen aan de Edge 530 anders dan via het zoeken op de kaart? Bijv. Via de usb/sd op de computer?
Buiten dat zoeken lastig is, is het wijzigen van namen ook niet heel handig.

[edit] Zelf al een oplossing gevonden. De app Sendpoints in de IQ store werkt prima om locaties toe te voegen.

[ Voor 21% gewijzigd door magic_nl op 11-06-2020 17:17 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01-10 13:38
Sinds vandaag een Edge 530 ter vervanging van een oude Mio Cyclo.

Op ieder vlak een hele verbetering. (Wat is die climbPro geweldig!)

Eén instelling/functie kan ik echter niet vinden... Ik rijd eigenlijk steeds andere routes vanuit komoot, en ken de exacte route dus meestal niet.
Vandaar dat ik dus turn-by-turn navigatie gebruik met de functie dat hij +/- 200m voor een afslag overschakelt naar de kaart.
De Mio biepte daarbij heel handig, maar voor de Garmin kan ik de instelling niet vinden..

Hoe krijg ik dit ingeschakeld?
(Ervan uitgaande dat dit er toch wel op zit, want bij de eerste rit al gelijk 3x een afslag gemist omdat ik niet constant op het ding zit te kijken.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
FORZAM schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:02:
Sinds vandaag een Edge 530 ter vervanging van een oude Mio Cyclo.

Op ieder vlak een hele verbetering. (Wat is die climbPro geweldig!)

Eén instelling/functie kan ik echter niet vinden... Ik rijd eigenlijk steeds andere routes vanuit komoot, en ken de exacte route dus meestal niet.
Vandaar dat ik dus turn-by-turn navigatie gebruik met de functie dat hij +/- 200m voor een afslag overschakelt naar de kaart.
De Mio biepte daarbij heel handig, maar voor de Garmin kan ik de instelling niet vinden..

Hoe krijg ik dit ingeschakeld?
(Ervan uitgaande dat dit er toch wel op zit, want bij de eerste rit al gelijk 3x een afslag gemist omdat ik niet constant op het ding zit te kijken.)
I
Voor zover ik me kan herinneren stond dit standaard aan bij mij... Heb even zitten zoeken maar onder de navigatie settings vond ik niks. Maar onder settings > system heb je tones en key tones.. als je tones aanzet heb je volgens mij gelijk alle biepjes aan, inc navigatie prompts.

Onder navigatie kan je wel kiezen dat ie de map laat zien vanaf 100-200 meter of enkel text (als je niet al op je map scherm zit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
Prulleman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:30:
[...]

I
Voor zover ik me kan herinneren stond dit standaard aan bij mij... Heb even zitten zoeken maar onder de navigatie settings vond ik niks. Maar onder settings > system heb je tones en key tones.. als je tones aanzet heb je volgens mij gelijk alle biepjes aan, inc navigatie prompts.

Onder navigatie kan je wel kiezen dat ie de map laat zien vanaf 100-200 meter of enkel text (als je niet al op je map scherm zit.
Tones staat dus aan, en de optie dat hij de map laat zien vanop 200m als ik op een dat scherm zit staat aan en doet het.

Maar geen biepjes....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
FORZAM schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:36:
[...]

Tones staat dus aan, en de optie dat hij de map laat zien vanop 200m als ik op een dat scherm zit staat aan en doet het.

Maar geen biepjes....
Ff heel simpel.. heb je bij andere zaken wel biepjes? Anders is je speakertje misschien wel stuk :/

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
Prulleman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:37:
[...]

Ff heel simpel.. heb je bij andere zaken wel biepjes? Anders is je speakertje misschien wel stuk :/
Had ik ook al gedacht, maar bij het opstarten biept hij, en als ik tones en key tones aan- en uitschakel biept hij ook. Geen hardwarepeobleem dus.
Morgen al wandelend eens kijken wat ik kan ontdekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Prulleman schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:30:
[...]

I

Volgens mij is dat door een update verdwenen. Toen mijn 530 nieuw was met versie 5.20 had ik wel piepjes. Nu met versie 5.50 niet meer. Zelf geen instellingen aangepast die met geluid te maken hebben. Misschien eens vragen aan Garmin support?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
@magic_nl hmmm dat zou wel vervelend zijn.. ik heb toevallig vorige week ook die update gedaan (blijkbaar gaat die niet OTA, maar moet je echt via garmin express aansluiten..)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FORZAM
Prulleman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:18:
@magic_nl hmmm dat zou wel vervelend zijn.. ik heb toevallig vorige week ook die update gedaan (blijkbaar gaat die niet OTA, maar moet je echt via garmin express aansluiten..)
Bij mij is die update natuurlijk wel direct OTA binngekomen.
Nu bezig met de 7GB kaartupdate, maar daarna maar eens al wandelend proberen (Begin nu naar aanleiding van de vele klachten over het lage volume te twijfelen of ik ze misschien gewoon niet hoor...)

Navigation alerts/Audio Prompts via m'n smartphone zouden natuurlijk helemaal perfect zijn, maar ik vrees dat het agressieve battery management van de smartphone er wel weer voor zal zorgen dat dat ook niet betrouwbaar werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl

magic_nl

Prulleman schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:18:
Vanochtend nog getest op weg naar m'n werk.
Ik kreeg wel netjes een beep op 150m en vervolgens op de afslag een riedel beeps.
Nu twijfel ik of ik gewoon gewend ben aan de geluidjes dat het eigenlijk niet meer opvalt.
Of dat het verschil maakt of je een koers, Komoot of opgeslagen locatie pakt weet ik niet.
Die laatste optie had ik vanochtend gebruikt.

Systeemspecificaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
magic_nl schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:29:
[...]

Vanochtend nog getest op weg naar m'n werk.
Ik kreeg wel netjes een beep op 150m en vervolgens op de afslag een riedel beeps.
Nu twijfel ik of ik gewoon gewend ben aan de geluidjes dat het eigenlijk niet meer opvalt.
Of dat het verschil maakt of je een koers, Komoot of opgeslagen locatie pakt weet ik niet.
Die laatste optie had ik vanochtend gebruikt.
Ik heb het dus zonet al wandelend geprobeerd:
Zowel op basis van een GPX ingeladen via Connect, als via navigatie naar een punt geselecteerd op de kaart via de Edge zelf biept hij er nu netjes op los...
Weet niet of er tegenover gisteren iets veranderd is, of dat ik ze op de fiets gewoon niet hoor door windgeruis en omgevingsgeluid...

De Audio prompts via smartphone krijg ik wel met de beste wil van de wereld niet aan de praat.
Optie staat aan in Garmin Connect, Edge verbonden met phone en op groen in Connect, en alle volumes op de phone volledig open. (Trouwens voor de zekerheid getest met scherm unlocked en Connect in de voorgrond, dat lijkt me toch een best case.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FORZAM schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:20:
[...]

Bij mij is die update natuurlijk wel direct OTA binngekomen.
Nu bezig met de 7GB kaartupdate, maar daarna maar eens al wandelend proberen (Begin nu naar aanleiding van de vele klachten over het lage volume te twijfelen of ik ze misschien gewoon niet hoor...)
Hoe doe je die kaartupdate ?
Gewoon handmatig iets downloaden en via usb erop zetten of is daar een handigere methode voor ?
Neem tenminste aan dat je het over een garmin hebt, bij wahoo weet ik dat het via de app kan.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FORZAM
DDX schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Gewoon handmatig iets downloaden en via usb erop zetten of is daar een handigere methode voor ?
Neem tenminste aan dat je het over een garmin hebt, bij wahoo weet ik dat het via de app kan.
Twee opties:
1) Gewoon de laatse nieuwe versie van de reeds aanwezige Garmin maps updaten?
Dat moet dan weer via Garmin Express voor Windows/OSX. (Lanceerde toevallig toen ik de Edge met de Laptop verbond aangezien Garmin Express reeds geinstalleerd was voor de kaarten van de ingebouwde navi in m'n wagen.)

2) Wijzigen van Regio/updaten naar de laatste nieuwe Openstreetmaps kaarten?
Dat moet dan weer handmatig via Mass Storage: https://www.dcrainmaker.c...-on-your-garmin-edge.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edhollan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 17:30
FORZAM schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:36:
[...]

Ik heb het dus zonet al wandelend geprobeerd:
Zowel op basis van een GPX ingeladen via Connect, als via navigatie naar een punt geselecteerd op de kaart via de Edge zelf biept hij er nu netjes op los...
Weet niet of er tegenover gisteren iets veranderd is, of dat ik ze op de fiets gewoon niet hoor door windgeruis en omgevingsgeluid...

De Audio prompts via smartphone krijg ik wel met de beste wil van de wereld niet aan de praat.
Optie staat aan in Garmin Connect, Edge verbonden met phone en op groen in Connect, en alle volumes op de phone volledig open. (Trouwens voor de zekerheid getest met scherm unlocked en Connect in de voorgrond, dat lijkt me toch een best case.)
Heb laatst met de 830 gereden.
Had toen bij notifications alles aangezet.
Connected Features Phone -> Notifications

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 15:13
Live Track op de Wahoo zou vanaf vandaag met een bijgewerkte iOS Companion App update zijn verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
EdwinW schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 15:02:
Live Track op de Wahoo zou vanaf vandaag met een bijgewerkte iOS Companion App update zijn verholpen.
Toevallig ook nieuws over Android (bron?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• acidbabies
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-12-2024
iOS: https://apps.apple.com/be...mpanion/id1049469683?l=nl -> Versiegeschiedenis
Toegevoegd: Live Track stabiliteitsverbeteringen

Opgelost: 2Peaks en Map My Tracks-authenticatie
Voor Android was er 10 juni ook een release maar daar zijn de release notes minder uitgebreid nl.
Toegevoegd: stabiliteitsverbeteringen
https://play.google.com/s...tness.boltcompanion&hl=nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-10 15:13
Een week geleden was er voor de iOS ook al een update geweest met o.a. stabiliteitsverbeteringen. Vandaag wordt expliciet de Live Track genoemd. Android zal wel snel volgen met een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

DDX schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 11:49:
[...]

Volgens mij: aansluiten op een mac/pc met usb en garmin express draaien. Eerste keer dat ik dat deed kreeg ik ook automatisch wat kaartupdates binnen.

Edit: wat @FORZAM al zei dus. Mbt openfietsmaps, iemand al reden gehad om die kaarten te gebruiken ipv de garmin osm gebaseerde kaarten die standaard op de nieuwe devices staan (en volgens mij ook gewoon ge-update worden)?

[ Voor 18% gewijzigd door Kluus op 12-06-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Kluus schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:46:
[...]

Edit: wat @FORZAM al zei dus. Mbt openfietsmaps, iemand al reden gehad om die kaarten te gebruiken ipv de garmin osm gebaseerde kaarten die standaard op de nieuwe devices staan (en volgens mij ook gewoon ge-update worden)?
Ja. Ik gebruik altijd de freizeit of de openMTB kaarten. Zijn osm, maar meer gericht op offroad. Dus duidelijker, enz

[ Voor 4% gewijzigd door maartend op 13-06-2020 07:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staan er nog meer offroad paadjes op een OpenMTBmap vergeleken met de Open Cycle Map? Ik gebruikte vroeger de Garmin Topo kaarten, maar de laatste jaren OpenFietsMap (= Open Cycle Map) en daar staan héél veel offroad paden op. Ik heb eens alle offroad paden bekeken rond de Koppenberg (België) en stonden allemaal vermeld op de OpenFietsMap map.

@maartend Duidelijker in de zin van beter zichtbaar wat offroad is en niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
RigolleM schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 13:54:
Staan er nog meer offroad paadjes op een OpenMTBmap vergeleken met de Open Cycle Map? Ik gebruikte vroeger de Garmin Topo kaarten, maar de laatste jaren OpenFietsMap (= Open Cycle Map) en daar staan héél veel offroad paden op. Ik heb eens alle offroad paden bekeken rond de Koppenberg (België) en stonden allemaal vermeld op de OpenFietsMap map.

@maartend Duidelijker in de zin van beter zichtbaar wat offroad is en niet?
het zijn dezelfde kaarten, ze gooien er echter een ander .TYP overheen waarmee offroad duidelijker is dan bestrate wegen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FORZAM
Toch maar even terugmelden, vandaag een ritje van 150km op onbekend terrein gedaan, en de Edge biepte er vrolijk op los.
Geen idee wat er anders is dan de eerste rit, maar ik ben helemaal blij nu.
(Zeker nu ik dan toch niet reeds doof blijk te zijn...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 14:32
Fiets.nl heeft samen met Komoot een leuke actie voor de langste dag bedacht.
Een gratis regio voor iedereen die op de langste dag foto's maakt van de zonsondergang. Tenminste dat is de bedoeling.

a backup is a man's best friend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:46
Ik overweeg de aankoop van één van deze toestellen omdat ik wat buiten de knooppunten wil kunnen navigeren.
De functies die ik zoek zijn dus vooral navigatie, inladen van gpx, zoeken naar terrasjes en POI's in de buurt.
Trainingsfuncties, STRAVA koppelingen en powermeter interesseren me helemaal niet.

Beiden zouden me circa 200-250e kosten (ik overweeg 2dehands eventueel ook).
(Ik rij met een ebike met Bosch Motor.)

Voorlopig zie ik volgende verschillen.

WAHOO Bolt Element
- goede batterij voor 10-15h
- makkelijk inladen van GPX
- waterdicht
- z/w display - twijfel wat aan de leesbaarheid

BOSCH NYON
- kan ik zo wisselen met de Intuvia
- werkt op de batterij van de fiets, dus geen zorg met opladen
- kleurendisplay - waterdicht
- geen extra ding op het stuur

Nog ervaringen hier?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:28:
Ik overweeg de aankoop van één van deze toestellen omdat ik wat buiten de knooppunten wil kunnen navigeren.
De functies die ik zoek zijn dus vooral navigatie, inladen van gpx, zoeken naar terrasjes en POI's in de buurt.
Trainingsfuncties, STRAVA koppelingen en powermeter interesseren me helemaal niet.

Beiden zouden me circa 200-250e kosten (ik overweeg 2dehands eventueel ook).
(Ik rij met een ebike met Bosch Motor.)

Voorlopig zie ik volgende verschillen.

WAHOO Bolt Element
- goede batterij voor 10-15h
- makkelijk inladen van GPX
- waterdicht
- z/w display - twijfel wat aan de leesbaarheid

BOSCH NYON
- kan ik zo wisselen met de Intuvia
- werkt op de batterij van de fiets, dus geen zorg met opladen
- kleurendisplay - waterdicht
- geen extra ding op het stuur

Nog ervaringen hier?
Van Garmin zou de Edge Explore ook aan je wensen voldoen denk ik. Deze is namelijk meer gericht op navigeren en minder op de verschillende trainingsfuncties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
Luuk741 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Van Garmin zou de Edge Explore ook aan je wensen voldoen denk ik. Deze is namelijk meer gericht op navigeren en minder op de verschillende trainingsfuncties
Bedankt voor de tip.
In plaats van mijn keuzeprobleem te vereenvoudigen maak jij het hier nog wat moeilijker.... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk741
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:37:
[...]

Bedankt voor de tip.
In plaats van mijn keuzeprobleem te vereenvoudigen maak jij het hier nog wat moeilijker.... :o
Haha excuses :+ De Wahoo is wel vrij trainingsgericht, en als dat functies zijn die je per definitie niet gaat gebruiken kan dat wat onnodig zijn. Van de Bosch weet ik niks dus daar kan ik helaas geen verdere feedback op geven. De Garmin Edge Explore is wel wat groter. Dat komt de leesbaarheid bij navigatie wel ten goede, maar het ligt eraan of je dat wenselijk/mooi vindt op het stuur natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
Luuk741 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:41:
[...]

Haha excuses :+ De Wahoo is wel vrij trainingsgericht, en als dat functies zijn die je per definitie niet gaat gebruiken kan dat wat onnodig zijn. Van de Bosch weet ik niks dus daar kan ik helaas geen verdere feedback op geven. De Garmin Edge Explore is wel wat groter. Dat komt de leesbaarheid bij navigatie wel ten goede, maar het ligt eraan of je dat wenselijk/mooi vindt op het stuur natuurlijk
Ik rij met een ebike, dus alles is wat groter en zwaarder.
Daarenboven, om te lezen heb ik een bril nodig. Ik vrees dat een klein scherm moeilijker te lezen gaat zijn.
En de Garmin is net iets goedkoper dan de wahoo....

Maar ik heb een 2dehandse Nyon op het oog voor ongeveer dezelfde prijs.
Die is ook lekker groot, en past natuurlijk nog beter op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaSw85
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:46:
[...]

Ik rij met een ebike, dus alles is wat groter en zwaarder.
Daarenboven, om te lezen heb ik een bril nodig. Ik vrees dat een klein scherm moeilijker te lezen gaat zijn.
En de Garmin is net iets goedkoper dan de wahoo....

Maar ik heb een 2dehandse Nyon op het oog voor ongeveer dezelfde prijs.
Die is ook lekker groot, en past natuurlijk nog beter op het stuur.
Je hebt van Wahoo ook nog de (nieuwe) Roam, die heeft wel (iets van) kleuren en is groter. Maar zoals gezegd, als het opzoeken van PO's en terrasjes is wat je wilt, dan is de Wahoo wellicht overkill.

Komoot

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Tommie12 Zou je niet beter uitkijken naar een outdoor GPS ipv van een fietsGPS, genre Garmin Etrex, Oregon, GPSmap,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
RigolleM schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:16:
@Tommie12 Zou je niet beter uitkijken naar een outdoor GPS ipv van een fietsGPS, genre Garmin Etrex, Oregon, GPSmap,...
Ik wil alles bekijken. Wat zijn de voordelen daarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Doe eens via Google: Edge vs Etrex of Oregon... geen zin om hier alles over te typen, maar in het kort: is enkel navigeren geen toeters en bellen rond het sportief gebeuren. Toestel aanleggen en hij begint al te loggen, standaard Garmin Topo kaarten, etc. MrGPS eens zoeken op Youtube ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sherlock
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:00

Sherlock

No Shit

Heyster schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:06:
Fiets.nl heeft samen met Komoot een leuke actie voor de langste dag bedacht.
Een gratis regio voor iedereen die op de langste dag foto's maakt van de zonsondergang. Tenminste dat is de bedoeling.
Met de code "sunsetride" kun je de regio al direct ontgrendelen.

And if you don't expect too much from me, you might not be let down.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:10

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Tommie12 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 12:32:
[...]

Niet op sport gericht, maar op navigatie in de bredere zin. Ik gebruik al erg lang de oregon in combinatie met de gratis openfietskaart (open street map voor fietsen specifiek). Voordelen zijn dat je de batterijen kan verwisselen indien nodig (AA batterijen) Verder zou je zelf even mogen inlezen.
De edge serie en de wahoo's zijn vooral op sport en prestatie gericht waarbij navigatie uiteraard modelijk is, maar niet de hoofd-insteek.

Daarnaast heb je ook nog de hammerhead karoo, qua navigatie de beste gps in mijn ogen (beste scherm, beste routering en herroutering), alleen kan geen geluidssignalen weergeven. Dus het is niet voor iedereen geschikt en dus ook geen no-brainer aanrader. Volgens mij is de verkrijgbaarheid op dit moment ook stopgezet in afwachting op de opvolger (denk ik). Mogelijk kan je er eentje op MP vinden als je met het geluidsloze nadeel kan leven.

Je doet er overigens verstandig aan om eens bij een gps winkel (speciaalzaak) langs te gaan en de toestellen naast elkaar te zien. Sommigen toestellen zijn erg groot (karoo, montana) of erg klein (bolt), matige of afwezige kleuren (bolt, roam) of juist smartphone scherm (karoo)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Het lijkt dat je voor dat je wegrijdt alles ingeladen moet hebben op je Garmin 530. Iemand die hiervoor een oplossing weet? Had ik bijv. de Garmin kunnen herstarten zonder dat mijn 'huidige rit' verloren gaat?

Situatie:
- Route/Course gestart met ingeladen route (gestuurd vanuit Garmin Connect app)
- Route/Course afgerond, besloten om nog een andere route/Course te rijden. Deze was nog niet synched op mijn Garmin.
- Route geselecteerd in app, 'Verzenden naar toestel' gekozen.
- Garmin wil route niet synchen. Bluetooth aan/uit. App herstart, geforceerd synchen etc. Zonder resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
je zou eens kunnen kijken of ie via wifi wel synced tijden een activiteit (hotspot op je telefoon aan + die hotspot configureren op je 530).

Maar verder is het wel handig om gewoon de courses klaar te hebben staan natuurlijk, maar dat is achteraf praat.
Als het echt belangrijk is om het als 1 rit op te slaan zijn er wel tools om 2 GPX of fit files aan elkaar te koppelen en zo die in te laden in strava, maar ook dat is een handmatige achteraf oplossing die je niet elke keer wilt doen

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 08:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Microkid schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Nice. Now take my money :)
Er is ook een 130 plus

Maar voor de 830 plus zie ik een zooi spul dat ook gewoon softwarematig bij e normale 830 is in te bouwen;
MTB dynamics functie - Uitgebreide MTB-statistieken
Verbeterde Garmin Cycle Maps
Off-course recalculation: ga op verkenning en de 1030 plus brengt je terug naar de route wanneer jij dat wilt

[ Voor 47% gewijzigd door maartend op 16-06-2020 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
Dix0r schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 14:53:
Het lijkt dat je voor dat je wegrijdt alles ingeladen moet hebben op je Garmin 530. Iemand die hiervoor een oplossing weet? Had ik bijv. de Garmin kunnen herstarten zonder dat mijn 'huidige rit' verloren gaat?

Situatie:
- Route/Course gestart met ingeladen route (gestuurd vanuit Garmin Connect app)
- Route/Course afgerond, besloten om nog een andere route/Course te rijden. Deze was nog niet synched op mijn Garmin.
- Route geselecteerd in app, 'Verzenden naar toestel' gekozen.
- Garmin wil route niet synchen. Bluetooth aan/uit. App herstart, geforceerd synchen etc. Zonder resultaat.
Dat is een nadeel bij Garmin, je moet een activiteit afsluiten voordat het toestel kan synchroniseren, en je kunt dus ook geen nieuwe (nieuw = nog niet op je fietscomputer) route inladen.

Je kunt achteraf wel je ritten samenplakken met een .fit editor (zelf nog niet gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03:39
Microkid schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Nice. Now take my money :)
En besteld.
Me 2 :)

Even afwachten wanneer die geleverd gaat worden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
Inmiddels ben ik al een poosje bezig op de racefiets, de rondes worden steeds langer en naarmate de inspanning langer wordt mijn geheugen minder O-) Daarom ben ik opzoek naar een fietscomputer met navigatie. Een rondje van 60km doe ik meestal op plaatsnamen maar ik heb een vakantieplan voor 170km en zie mijzelf dat niet op plaatsnamen volbrengen zonder honderd keer op mijn telefoon te moeten kijken.

Op het moment gebruik ik mijn forerunner 235 (hardloper meldt zich) om ook de fiets activiteiten te loggen. Deze zit prachtig met een decathlon steuntje om het stuur en houdt keurig mijn hartslag bij, als ik me niet vergis kan ik er ook nog cadans/snelheids sensoren op aansluiten (toch wel een toekomst wens, miss uiteindelijk zelfs n powermeter maar dat kan niet met het horloge).

Dat maakt dat ik op 2 criteria uit kom voor een fietscomputer:
1. Goede navigatie (bread crumb met waarschuwing voor off-route zou eventueel kunnen maar turn-by-turn is natuurlijk mooier)
2. Ondersteuning voor cadans/snelheidssensor en voor op de lange termijn een power meter.

Het derde punt is dat ik het fietsen naast het hardlopen doe dus ook enigszins op het budget let, daarmee is €200,- toch wel het maximum van mijn budget.

Op het moment kijk ik naar tweedehands garmin edge 810's (garmin fanboy :*) ), hebben jullie miss andere suggesties?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:31:
Op het moment kijk ik naar tweedehands garmin edge 810's (garmin fanboy :*) ), hebben jullie miss andere suggesties?
Doorsparen voor een Edge 530, als je een beetje zoekt vind je deze voor €250 à €260.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 09:44
Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:31:
Inmiddels ben ik al een poosje bezig op de racefiets, de rondes worden steeds langer en naarmate de inspanning langer wordt mijn geheugen minder O-) Daarom ben ik opzoek naar een fietscomputer met navigatie. Een rondje van 60km doe ik meestal op plaatsnamen maar ik heb een vakantieplan voor 170km en zie mijzelf dat niet op plaatsnamen volbrengen zonder honderd keer op mijn telefoon te moeten kijken.

Op het moment gebruik ik mijn forerunner 235 (hardloper meldt zich) om ook de fiets activiteiten te loggen. Deze zit prachtig met een decathlon steuntje om het stuur en houdt keurig mijn hartslag bij, als ik me niet vergis kan ik er ook nog cadans/snelheids sensoren op aansluiten (toch wel een toekomst wens, miss uiteindelijk zelfs n powermeter maar dat kan niet met het horloge).

Dat maakt dat ik op 2 criteria uit kom voor een fietscomputer:
1. Goede navigatie (bread crumb met waarschuwing voor off-route zou eventueel kunnen maar turn-by-turn is natuurlijk mooier)
2. Ondersteuning voor cadans/snelheidssensor en voor op de lange termijn een power meter.

Het derde punt is dat ik het fietsen naast het hardlopen doe dus ook enigszins op het budget let, daarmee is €200,- toch wel het maximum van mijn budget.

Je telefoon met OSMand (Maps) + een powerbank O-)

Ik zou me niet zo 1-2-3 wagen aan een oudere Garmin.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-10 15:35
mhr-zip schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:50:
[...]

Je telefoon met OSMand (Maps) + een powerbank O-)

Ik zou me niet zo 1-2-3 wagen aan een oudere Garmin.
Ben bang dat mijn telefoon zo van mijn stuur afflikkert haha, zeker met een power bank o.i.d.
Vanwaar de aarzeling met een oudere garmin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:06:
Garmin Edge 810 zag het levenslicht op januari 2013 en werd geproduceerd tot ergens midden 2017. Als je een toestel koopt van een early adapter dan is dit toestel al meer dan 7 jaar oud. Batterijduur zal al een flink pak minder zijn dan, ook al werd hij niet vaak gebruikt.

Ik heb nog altijd mijn Edge 800 en toen de Edge 810 uit kwam waren in mijn omgeving enkele die deze hadden gekocht en het toestel was minder makkelijk te bedienen dan mijn Edge 800. De GUI was gewijzigd en hadden vanalles verstopt onder de profielen (zoals we vandaag kennen met de huidige Edge).

BT protocol is sterk verouderd en kans is groot dat bepaalde recente BT devices waarmee je wilt koppelen niet zal werken. Het BT 4.0 protocol zal ook weerslag hebben naar uw smartphone qua batterijverbruik, zowel voor de Edge als smartphone.

Als je echt 'maar' max € 200 wilt spenderen zou ik eerder uitkijken naar een Garmin Explore, ook al ben ik daar ook geen grote fan van... (batterijduur en hoogtemeting klopt niet).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mhr-zip
  • Laatst online: 09:44
Cranzai schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 23:06:
[...]

Ben bang dat mijn telefoon zo van mijn stuur afflikkert haha, zeker met een power bank o.i.d.
Je moet geen elastiekje gebruiken.

Ik heb veel vrienden gehad die problemen hadden met oudere garmins, en oude batterijen is ook niet fijn. Je hebt ook een goed horloge. Je kan ook kijken naar een garmin die vooral geschikt is voor navigeren (en goedkoper is).

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-10 14:32
mhr-zip schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 08:07:
[...]

Je moet geen elastiekje gebruiken.

Ik heb veel vrienden gehad die problemen hadden met oudere garmins, en oude batterijen is ook niet fijn. Je hebt ook een goed horloge. Je kan ook kijken naar een garmin die vooral geschikt is voor navigeren (en goedkoper is).
Inderdaad, de Watch laat zich in een zucht en een scheet op het stuur monteren met de mounting kit van Garmin zelf of een Ali variant er van. Heb er prima ervaringen mee want het zit zo vast als een huis.

a backup is a man's best friend

Pagina: 1 ... 38 ... 101 Laatste