Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
https://www.fitness-tracker-test.info/garmin-edge-1030-plus/
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Ik twijfel wachten op de 1030 plus of alsnog de Edge 830 en dan wachten op de uiteindelijke 1040.Microkid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:10:
Hier weer wat schaarse info over de nieuwe Garmin Edge 1030 Plus.
https://www.fitness-tracker-test.info/garmin-edge-1030-plus/
De Wahoo Bolt heeft voor mij te veel kuren de laatste tijd en met mijn Garmin Varia en de nieuwe updates voor dit toestel ben ik aan het uitkijken om terug naar het Garmin kamp te komen. Seamless integratie van Komoot/Strava (ja ik ben betalend lid) en de IQ My Edge2 overtuigen mij meer en meer om terug te keren...
Wat ontbreekt er aan de 830 voor jou?RigolleM schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:19:
[...]
Ik twijfel wachten op de 1030 plus of alsnog de Edge 830 en dan wachten op de uiteindelijke 1040.
De Wahoo Bolt heeft voor mij te veel kuren de laatste tijd en met mijn Garmin Varia en de nieuwe updates voor dit toestel ben ik aan het uitkijken om terug naar het Garmin kamp te komen. Seamless integratie van Komoot/Strava (ja ik ben betalend lid) en de IQ My Edge2 overtuigen mij meer en meer om terug te keren...
bij mijn weten heeft de 1030 niet zoveel meer te bieden, ook de plus dus niet, 1040... misschien komen ze nog met een hoop nieuwe features, maar hoeveel meer kunnen ze nog verzinnen (dat echt nuttig), er zit al zooo veel in.
Schermgrootte... mijn zicht wordt er niet beter op...
1030 is toch al 4 jaar oud en ik lees dat die toch wat traag is tov 830. 1030 plus zou betere CPU en meer RAM hebben met alle features van de 830.Prulleman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:33:bij mijn weten heeft de 1030 niet zoveel meer te bieden, ook de plus dus niet, 1040... misschien komen ze nog met een hoop nieuwe features, maar hoeveel meer kunnen ze nog verzinnen (dat echt nuttig), er zit al zooo veel in.
1040 gaat een ander toestel worden qua formaat, kleiner dan 1030 maar wel groot scherm (lees: zonder bezels), qua features weet ik het ook niet meer wat ze nog kunnen uitvinden, maar die interesseren mij minder. Native ondersteuning van Varia en AXS spreken mij meer aan dan al die extra features.
[ Voor 5% gewijzigd door RigolleM op 20-05-2020 12:46 ]
Waar ik overigens wel benieuwd naar ben vwb VO2max:
Is een powermeter dan voorwaardelijk vwb VO2max? Want ik begrijp nog steeds niet goed, waarom kan een doorsnee Garmin horloge op basis van GPS + hartslagband wel een VO2max bepalen? Terwijl als je met hetzelfde horloge gaat fietsen icm GPS + hartslagband, er geen VO2max bepaald wordt?Das Edge 1030 Plus schlägt basierend auf der Trainingbelastung der letzten Tage und dem aktuellen VO2max Workouts für das tägliche Training vor. Die Trainingsvorschläge, die sich in der Regel in mehrere Abschnitte unterteilen, zeigen auch den zu erwartenden aeroben und anaeroben Trainingseffekt an.
Er staat wel degelijk 32Gb ipv 16Gb (Edge 1030) en sneller wijst erop dat ze minstens de CPU van de 530/830 zullen gebruiken, hopelijk nog iets beters...RR46 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:03:
Jammer dat er tot dusver zo weinig over CPU en RAM wordt genoemd, maar goed, al lijkt het erop te wijzen dat het vwb hardware a la 830 zal gaan worden...
Altijd nuttig:Prulleman schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 08:33:
[...]
Wat ontbreekt er aan de 830 voor jou?
bij mijn weten heeft de 1030 niet zoveel meer te bieden, ook de plus dus niet, 1040... misschien komen ze nog met een hoop nieuwe features, maar hoeveel meer kunnen ze nog verzinnen (dat echt nuttig), er zit al zooo veel in.
hogere schermresolutie, dunnere bezel dan wel lager gewicht, snellere hardware en meer ruimte voor opslag. Tot slot zeer belangrijk: langere/betere accuduur.
Niet zo boeiend in een marketing campagne als iets revolutionairs vernieuwend, maar voor mij zijn dit in al mijn upgrades zeer belangrijke overwegingen.
Anders gezegd als één van deze dingen significant (persoonlijke overweging dus) verbeterd is dat meestal reden genoeg voor een upgrade. Al hangt dit natuurlijk ook samen met het prijskaartje
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Intern geheugen heb ik gelezen (en daarmee vervalt ook het SD slot, heb ik volgens mij elders gelezen). Enfin, intern geheugen zegt nog niet direct iets over de cpu ;-)RigolleM schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:11:
[...]
Er staat wel degelijk 32Gb ipv 16Gb (Edge 1030) en sneller wijst erop dat ze minstens de CPU van de 530/830 zullen gebruiken, hopelijk nog iets beters...
Neen maar "even" snel als de Edge 830 wil toch zeggen dat hij sneller is dan de huidige 1030...RR46 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:46:
[...]
Intern geheugen heb ik gelezen (en daarmee vervalt ook het SD slot, heb ik volgens mij elders gelezen). Enfin, intern geheugen zegt nog niet direct iets over de cpu ;-)
Hogere schermresolutie en langere accuduur gaan meestal niet samen, maar laat ons hopen... het zijn voorhistorische schermresoluties, maar het is en blijft wel goed leesbaar. Hogere schermresolutie geeft niet altijd betere schermweergave: zichtbaarheid in volle zon is bij fiets GPS enorm belangrijk, een smartphone op stuur(-pen) toont duidelijk aan dat ze dit bij Garmin/Wahoo wel goed voor mekaar hebben. Ik vind persoonlijk de schermweergave van de Edge 800/810 duidelijker dan de Edge 830 tijdens navigatie (kaartweergave) en dit komt duidelijk door de hogere schermresolutie. Zat al vanaf de Edge 705 te klagen over de schermresolutie en door de jaren heen zijn we niet spectaculair gestegen: Edge 705 = 176 x 220 pixels- Edge 830 = 246 x 322 pixels, terwijl we in de smartphone-wereld toch serieuze sprongen hebben gemaakt...rockhopper schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 16:25:
[...]
Altijd nuttig:
hogere schermresolutie, dunnere bezel dan wel lager gewicht, snellere hardware en meer ruimte voor opslag. Tot slot zeer belangrijk: langere/betere accuduur.
Dat hogere resolutie en langere accuduur tegenstrijdig zijn maakt het juist een interessant punt voor vooruitgang. Ik vind de nieuwe "snufjes" die ze bedenken niet heel interessant, maar langere accuduur, vlottere software (en hardware) en beter scherm trekken -mij- al snel over de streep *please take my money*.
Moet eerlijk bekennen dat dit een flauw excuus is voor de aankoop van de Garmin Edge 830 :-) Na het zien van verschillende reviews van de Edge 530/830 is het gewoon beginnen kriebelen. Als ex-Garmin gebruiker zal ik er heel snel mee weg zijn... Wat ik met de Wahoo Elemnt Bolt ga doen weet ik nog niet, zal niet zoveel meer opleveren tweedehands en is ondertussen 2 jaar oud.
Je loopt 6 maanden achter
Het schijnt dat je beter gebruik kunt maken van de optie "permanent link"
Is nog eens NL in BE geven ze wellicht meer :-) Proberen waard, merciekes!BreadFan schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:42:
Korte blik op Marktplaats leert me dat ze nog voor over de 150 euro weggaan. Best de moeite waard.
Denk dat ik al wat langer achterloop iOS 10 is toch 4 jaar geleden ;-) Had wellicht MacOS en iOS met mekaar verward, maar het is inderdaad iOS 13.5.EdwinW schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:46:
@RigolleM We zitten inmiddels al op iOS 13.5 ...
Je loopt 6 maanden achter
Wat bedoel je met optie "permanent link"?EdwinW schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:46:
Het schijnt dat je beter gebruik kunt maken van de optie "permanent link"
Eens proberen de volgende keer, de Edge 830 zal toch nog een paar dagen onderweg zijn, gezien de corona-pandemie levertijden...EdwinW schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:00:
Als je de App opstart: tik op "Training" (links onderaan)., dan op "Live Track-link delen" en dan "Altijd delen". De link zou dan elke keer hetzelfde zijn. Ik gebruik Livetrack zelf niet, maar kwam deze informatie tegen in de Wahoo groep op Google.
Je bent niet de enige, ik ben toevallig gisteren ook overstag gegaan en heb de 530 besteld. Nadat ik nu een aantal keer ClimbPro in actie heb gezien op de Garmin 1030 van een fietsmaatje en de quirks die ik heb gehad met mijn Bolt ben ik wel om:RigolleM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:33:
Ik ben overstag gegaan en zonet de Garmin Edge 830 besteld. Gisteren terug connectie verloren (live tracking) met het huisfront na uurtje fietsen. Ik heb al alles gedaan wat Wahoo voorstelt, behalve een complete reset. Als ik de Garmin Edge 830 heb zal ik de Wahoo Elemnt Bolt resetten, en dan nog eens testen. Kan natuurlijk ook aan de smartphone liggen, maar die is onlangs herstart wegens iOS 10.3.5.
Moet eerlijk bekennen dat dit een flauw excuus is voor de aankoop van de Garmin Edge 830 :-) Na het zien van verschillende reviews van de Edge 530/830 is het gewoon beginnen kriebelen. Als ex-Garmin gebruiker zal ik er heel snel mee weg zijn... Wat ik met de Wahoo Elemnt Bolt ga doen weet ik nog niet, zal niet zoveel meer opleveren tweedehands en is ondertussen 2 jaar oud.
- Random verlies van koppelingen met Strava/Komoot waardoor auto sync niet meer werkt en er opnieuw gekoppeld moet worden.
- Inderdaad hier ook het geval dat live tracking niet meer werkt
- Vage berekeningen van power zones
- Laatst een complete fw reset moeten doen vanwege een error bij het calibreren van mijn PM.
- Kapotte knoppen (die ik wel weer enigzins terug heb kunnen lijmen).
De reden dat ik ooit naar Wahoo ging was omdat ik dacht dat deze stabieler zou zijn en er in de loop van tijd nog wel wat aan zou worden doorontwikkeld. Beide is eigenlijk niet waar gebleken, terwijl bij Garmin nu voor enzelfde prijs zulke feature-rijke apparaten zijn.
Wel lang getwijfeld (en stiekem nog steeds wel een klein beetje) over de 530 vs 830. Ik denk niet dat ik het touch scherm mis, zeker omdat ik m ook in slecht/koud weer gebruik en ondanks dat ik ook button failure had bij Wahoo zien de knoppen van de edge er wel dusdanig anders uit (gewoon losse knoppen ipv dip switches met een rubbertje er op geplakt, zoals bij de Bolt) dat ik niet verwacht dat dat echt een probleem is.
[ Voor 4% gewijzigd door Kluus op 23-05-2020 09:51 ]
Ik heb ook vaker problemen om seamless de synchroniseren naar Strava dan vroeger, maar de laatste paar ritten ging het terug beter.Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:26:
[...]- Random verlies van koppelingen met Strava/Komoot waardoor auto sync niet meer werkt en er opnieuw gekoppeld moet worden.
- Inderdaad hier ook het geval dat live tracking niet meer werkt
- Vage berekeningen van power zones
- Laatst een complete fw reset moeten doen vanwege een error bij het calibreren van mijn PM.
- Kapotte knoppen (die ik wel weer enigzins terug heb kunnen lijmen).
Live tracking vind ik miserie, het werkte zo goed dat mijn vrouw het gewoon was geworden om mij af en toe te volgen. Zeker als ik alleen fietste vond ze het belangrijk dat ik in beweging bleef. Na 2 zware accidenten met de MTB was de laatste jaren toch meer ongerust dan vroeger.
PM heb ik 'nog' niet.. staat op mijn verlanglijstje voor de racefiets.
Kapotte knoppen heb ik nog niet voorgehad, maar wel al een kapot scherm, is wel zonder problemen vervangen door Wahoo, ook al deed Coolblue lastig...
Voor mij was de reden dat Garmin geen toestel had die mij kon bekoren. 520/820 waren ronduit slecht qua batterij en traagheid. Garmin Explore vond ik maar niks en de 1030... nu valt die mee van prijs, maar toen moest ik nog de volle pot betalen (€ 599). Wahoo bracht bijna maandelijks nieuwe features uit en bij Garmin was het vooral bugfixing ... Wahoo is nu wel stil gevallen.. Na de Kickr Bike niks meer, geen nieuwe Kickr, Elemnt,.. software updates zijn ook magertjes... beetje bugfixing...Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:26:
[De reden dat ik ooit naar Wahoo ging was omdat ik dacht dat deze stabieler zou zijn en er in de loop van tijd nog wel wat aan zou worden doorontwikkeld. Beide is eigenlijk niet waar gebleken, terwijl bij Garmin nu voor enzelfde prijs zulke feature-rijke apparaten zijn.
Ook getwijfeld tussen 530 vs 830 maar op de racefiets zit ik toch vaak te switchen van scherm, krijg niet alles meer op één scherm.. switchen van hoofdscherm naar kaartscherm...zit ook vaak te in en uit te zoomen op de kaart en dat gaat toch een pak vlotter met een touchscreen en om hem in te stellen moet alles via de Edge, itt Wahoo Elemnt waar het via smartphone kan. Bij de Wahoo Elemnt Bolt zijn de bovenste drukknoppen wel fragiel, probeer daar altijd zo zacht mogelijk mee om te gaan, omdat ik toch vaak lees dat ze snel stuk gaan.Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 09:26:
Wel lang getwijfeld (en stiekem nog steeds wel een klein beetje) over de 530 vs 830. Ik denk niet dat ik het touch scherm mis, zeker omdat ik m ook in slecht/koud weer gebruik en ondanks dat ik ook button failure had bij Wahoo zien de knoppen van de edge er wel dusdanig anders uit (gewoon losse knoppen ipv dip switches met een rubbertje er op geplakt, zoals bij de Bolt) dat ik niet verwacht dat dat echt een probleem is.
Ja klopt, ik gebruikte dat met name in de winter veel aangezien ik veel woon-werk verkeer met de fiets doe is het wel prettig dat iemand weet waar ik ben als het 's-morgens en 's-avonds nog donker is zeker bij slecht weer enzo. En dat is ook handig voor de vrouw met het plannen van het avondetenRigolleM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:33:
Ik heb ook vaker problemen om seamless de synchroniseren naar Strava dan vroeger, maar de laatste paar ritten ging het terug beter.
Live tracking vind ik miserie, het werkte zo goed dat mijn vrouw het gewoon was geworden om mij af en toe te volgen. Zeker als ik alleen fietste vond ze het belangrijk dat ik in beweging bleef. Na 2 zware accidenten met de MTB was de laatste jaren toch meer ongerust dan vroeger.
Het is ook niet dat de PM slecht werkte met de Wahoo hoor, alleen ik wordt er niet zo gelukkig van als de oplossing voor een structurele melding "Failed to calibrate powermeter" een factory reset blijkt te zijn (ook zo aangedragen door Wahoo).RigolleM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:33:
PM heb ik 'nog' niet.. staat op mijn verlanglijstje voor de racefiets.
Kapotte knoppen heb ik nog niet voorgehad, maar wel al een kapot scherm, is wel zonder problemen vervangen door Wahoo, ook al deed Coolblue lastig...
Dat was ook in die tijd inderdaad, terug kijkend met wat er op dat moment bij Garmin op de markt was zou ik nu waarschijnlijk ook nog voor Wahoo gaan. Nu lijkt het inderdaad of Wahoo is stilgevallen.RigolleM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:33:
Voor mij was de reden dat Garmin geen toestel had die mij kon bekoren. 520/820 waren ronduit slecht qua batterij en traagheid. Garmin Explore vond ik maar niks en de 1030... nu valt die mee van prijs, maar toen moest ik nog de volle pot betalen (€ 599). Wahoo bracht bijna maandelijks nieuwe features uit en bij Garmin was het vooral bugfixing ... Wahoo is nu wel stil gevallen.. Na de Kickr Bike niks meer, geen nieuwe Kickr, Elemnt,.. software updates zijn ook magertjes... beetje bugfixing...
Ik las hier wel dat het scherm reageert op regen, en wat ik nog weet van mijn oude Edge 810 is dat ik vaak het scherm schoonveegde van modder bij het MTB'en waardoor het touchscreen natuurlijk ook reageerde. Maar ik ben na een paar seizoenen met een MTB erbij wel genezen van modderritten en ga nu bij slecht weer toch liever de weg op, dus wellicht heeft mijn aanpassing in fietsgedrag dat probleem al verholpen...RigolleM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 10:33:
Ook getwijfeld tussen 530 vs 830 maar op de racefiets zit ik toch vaak te switchen van scherm, krijg niet alles meer op één scherm.. switchen van hoofdscherm naar kaartscherm...zit ook vaak te in en uit te zoomen op de kaart en dat gaat toch een pak vlotter met een touchscreen en om hem in te stellen moet alles via de Edge, itt Wahoo Elemnt waar het via smartphone kan. Bij de Wahoo Elemnt Bolt zijn de bovenste drukknoppen wel fragiel, probeer daar altijd zo zacht mogelijk mee om te gaan, omdat ik toch vaak lees dat ze snel stuk gaan.
Ik wissel op de racer ook wel veel van schermen inderdaad: hoofdscherm, kaartscherm, klimscherm, schermpje met alleen PM data, veel zoomen op de kaart doe ik ook, zou dat inderdaad een stuk makkelijker gaan met een touch screen? Met die 810 was het soms vaak juist lastig om met zweet vingers dat touchscreen te bedienen, swipen reageerde vaak maar half, maar goed, de 830 zou wel weer een veel beter touch screen moeten hebben. Het leverde wel weer smerige vegen van zweet op wat het scherm lastig afleesbaar maakte...
Instellen is natuurlijk ook lastiger, maar dat is (hopelijk) maar een eenmalig "probleem". Ik denk er nog even over na, kan altijd nog de 830 bestellen dit weekend en de 530 maandag onuitgepakt retour sturen.
Ik ben om, ik ga toch touch screen weer eens een kans geven denk ik...

Hierboven heb ik al wel eens vragen gesteld over de hidemybells icm deze Garmins, maar ik heb inmiddels mijn 1st Gen Hidemybell terug gevonden die ik gebruikte met de 810. Hij belt nog prima, hopelijk (waarschijnlijk) past de 530 hier ook een beetje OK op, dan is dat "probleem" ook uit de wereld.
[ Voor 9% gewijzigd door Kluus op 23-05-2020 12:11 ]
Regen = zwiften... :-) Onderweg een regenbui moet je het scherm locken, deed ik bij mijn Edge 800 ook. Modder is verleden tijd... genoeg geploeterd in de modder en na een paar jaar ingezien dat dit ook enorm kostelijk was voor het materiaal en dus een echte MTB'er geworden: zomer MTB - winter racefiets/MTB op de weg en nu zelfs Zwift!Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:13:
[...]
[s]Ik las hier wel dat het scherm reageert op regen, en wat ik nog weet van mijn oude Edge 810 is dat ik vaak het scherm schoonveegde van modder bij het MTB'en waardoor het touchscreen natuurlijk ook reageerde. Maar ik ben na een paar seizoenen met een MTB erbij wel genezen van modderritten en ga nu bij slecht weer toch liever de weg op, dus wellicht heeft mijn aanpassing in fietsgedrag dat probleem al verholpen...
Ik heb korte handschoenen aan op de racefiets en ik zweet niet zo erg, wel lange vingers handschoen bij het mountainbiken, maar daar staat het scherm meestal op 1 scherm: hoofdscherm zonder navigatie/navigatiescherm met navigatie.Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:13:
Ik wissel op de racer ook wel veel van schermen inderdaad: hoofdscherm, kaartscherm, klimscherm, schermpje met alleen PM data, veel zoomen op de kaart doe ik ook, zou dat inderdaad een stuk makkelijker gaan met een touch screen? Met die 810 was het soms vaak juist lastig om met zweet vingers dat touchscreen te bedienen, swipen reageerde vaak maar half, maar goed, de 830 zou wel weer een veel beter touch screen moeten hebben. Het leverde wel weer smerige vegen van zweet op wat het scherm lastig afleesbaar maakte...
Mja heb toch af en toe na een update mijn Garmin Edge 800 opnieuw mogen instellen, ik verwacht dat dit bij een Edge 530/830 ook wel eens kan gebeuren. Is bij Wahoo ook 2x voor gevallen, was toch snel ingesteld via de smartphone. Heb getwijfeld tss 530 vs 830 vooral hij was € 100 goedkoper.Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:13:
Instellen is natuurlijk ook lastiger, maar dat is (hopelijk) maar een eenmalig "probleem". Ik denk er nog even over na, kan altijd nog de 830 bestellen dit weekend en de 530 maandag onuitgepakt retour sturen.[/s]
Ik ben om, ik ga toch touch screen weer eens een kans geven denk ik...
Ik heb de Hidemybell mini en verwacht dat de Garmin Edge 830 gaat passen, met de drukknoppen onderaan van de 530 is het soms krap, afhankelijk van stuurpen tot stuurpen (ook een reden om voor de 830 te gaan).Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 11:13:Ik he
Hierboven heb ik al wel eens vragen gesteld over de hidemybells icm deze Garmins, maar ik heb inmiddels mijn 1st Gen Hidemybell terug gevonden die ik gebruikte met de 810. Hij belt nog prima, hopelijk (waarschijnlijk) past de 530 hier ook een beetje OK op, dan is dat "probleem" ook uit de wereld.
Op de MTB is het geen probleem, daar zweeft de GPS boven mijn stuurpen (te korte stuurpen).
Zoals ik al zei doe ik modder ritten ook niet meer echt, en mogelijk ga ik ook weer meer terugvallen op Zwift dit jaar nu ik mijn Neo weer helemaal in orde heb en ik mijn winter/woon-werk fiets in orde heb gemaakt als Tacx-fiets.
De specifieke druk-knoppen aan de onderkant voor ronde en pauze zijn toch bij de 830 ook nog gelijk, of kan je deze functies ook via het touch screen bedienen? Ik ga het ook eerst passen op mijn hide-my-bell mini, maar als dat niet werkt heb ik dus die oude nog achter de hand.
Dat opnieuw instellen is wel een punt ja en misschien vallen de "nadelen" van touch screen toch nog wel mee... Ik heb inmiddels mantel gemaild of de bestelling nog kan worden aangepast.
[ Voor 10% gewijzigd door Kluus op 23-05-2020 13:08 ]
Als ik dood zit interesseert mij al die gegevens niet meer, enkel hoe ver het nog is :-) Misschien met die ClimbPro dat je wilt zien hoeveel meters klimmen het nog is...Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:06:
Ja dat klopt wel, normaal heb ik ook niet zo'n bezwete vingers hoor, maar ik heb dat effect vooral ervaren tegen het eind van zware bergcyclo's in mooi (warm) weer, dan zit op den duur bij mij echt wel alles onder hoor ;-). Maar goed, op zo'n moment voelt niets meer lekker natuurlijk en dan hebben knoppen ook weer hun eigen irritaties waarschijnlijk...
Juist... zitten nog knoppen onderaan van de Edge 830... totaal vergeten... Als het niet lukt met de Hidemybell mini dan overweeg ik de Bontrager Blendr aan te schaffen en terug te keren naar een gewone bel.Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:06:
De specifieke druk-knoppen aan de onderkant voor ronde en pauze zijn toch bij de 830 ook nog gelijk, of kan je deze functies ook via het touch screen bedienen? Ik ga het ook eerst passen op mijn hide-my-bell mini, maar als dat niet werkt heb ik dus die oude nog achter de hand.
Mantel? Ik zie € 379 ik heb hem besteld voor € 329Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:06:
Dat opnieuw instellen is wel een punt ja en misschien vallen de "nadelen" van touch screen toch nog wel mee... Ik heb inmiddels mantel gemaild of de bestelling nog kan worden aangepast.
Hmm, zo goedkoop zie ik hem niet, wel bij bike-discount.de nu voor 335,54 euro. Aan de andere kant, van Mantel zit er hier een superstore om de hoek dus dat voelt ook wel weer prettig als er ooit iets is...RigolleM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 13:19:
Mantel? Ik zie € 379 ik heb hem besteld voor € 329
Mijn Garmin Edge 520 doet dit ook met live tracking, ik heb altijd de schuld gegeven aan mijn agressief energiebesparende Huawei telefoon die de app dwarszit ondanks dat ik de app een uitzondering heb gegeven: na een herstart van de telefoon heb ik dan weer een uur live tracking. Een herstart van de Edge maakt geen verschil.RigolleM schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:33:
Ik ben overstag gegaan en zonet de Garmin Edge 830 besteld. Gisteren terug connectie verloren (live tracking) met het huisfront na uurtje fietsen.
Yup besteld via Bike-Discount.de via een kleine omweg... Zij passen hun prijzen aan de laagste webshop aanbieders. Ik werk al meer dan 15 jaar samen met Bike-Discount.de. Ik ga geen € 50 meer uitgeven voor een superstore om de hoek hoor.. die het toestel dan ook moet opsturen naar Garmin.Kluus schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 16:41:
[...]
Hmm, zo goedkoop zie ik hem niet, wel bij bike-discount.de nu voor 335,54 euro. Aan de andere kant, van Mantel zit er hier een superstore om de hoek dus dat voelt ook wel weer prettig als er ooit iets is...
Mijn Wahoo komt van Coolblue en toen ik een probleem had met het scherm deden zij lastig (was zeker door een val meneer zeiden ze), contact opgenomen met Wahoo, uitgelegd dat de liquids waren uitgelopen zonder val maar door het indrukken van de startknop en zij hebben Coolblue gecontacteerd dat het geen probleem is om deze om te wisselen voor een nieuw toestel.
Mja Android... en hun energiebesparing.. ook last van gehad toen ik ff (voor het werk) overgestapt ben naar een Samsung. Had toen een Garmin FR235 en ik vond de combinatie met Android weinig stabiel. Reed gelukkig toen nog met mijn Garmin Edge 800 (zonder smartphone integratie)euchromatic schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 19:07:
[...]
Mijn Garmin Edge 520 doet dit ook met live tracking, ik heb altijd de schuld gegeven aan mijn agressief energiebesparende Huawei telefoon die de app dwarszit ondanks dat ik de app een uitzondering heb gegeven: na een herstart van de telefoon heb ik dan weer een uur live tracking. Een herstart van de Edge maakt geen verschil.
@EdwinW Vandaag opnieuw een ritje gedaan en uw tip 'permanent link' toegepast en na 17km was mijn vrouw mij terug kwijt... Hoogstwaarschijnlijk is een complete reset van de Bolt en de Wahoo Companion app op de iPhone de oplossing, maar wacht eerst tot ik de Garmin Edge 830 binnen heb om dit eens te testen... (als ik er nog zin ga in hebben) ;-)EdwinW schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:00:
Als je de App opstart: tik op "Training" (links onderaan)., dan op "Live Track-link delen" en dan "Altijd delen". De link zou dan elke keer hetzelfde zijn. Ik gebruik Livetrack zelf niet, maar kwam deze informatie tegen in de Wahoo groep op Google.
Heb iOS een iPhone dus... Je kan onder instellingen - privacy - locatie, de Element app toegang geven en deze stond op 'Bij gebruik'', heb deze nu op 'Altijd' gezet. Eens zien of dit een verschil uitmaakt. Alvast bedankt om mee te denken.EdwinW schreef op zondag 24 mei 2020 @ 17:19:
@RigolleM Hmmmm .... jammer dat het niet heeft geholpen. Het probleem lijkt ook bij Android voor te komen. Na bv. 30 minuten is de connectie tussen Wahoo en Smartphone weg. Misschien dat naar verloop van tijd de Android en iOS naar een soort slaapstand gaan voor wat betreft BT. Werken de Garmins ook niet op zo’n manier bij Live Tracking, want dan ik daar ook problemen verwachten.
Vorige week nog zag mijn vrouw nog netjes dat ik geen 93km ging fietsen, maar toch de 100 aan het volmaken was
Ik had met mijn vriendin ergens op de terugweg afgesproken en dus keek ze voor de verandering nog eens naar de live tracking maar was me dus kwijt. Mijn laatste positie gaf haar wel een idee hoe ik vooruitging dus ze heeft gelukkig maar 5 minuten moeten wachten. Met een Garmin zou ik waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben. Ik heb dit waarschijnlijk in het verleden al gezegd, maar ik vond live tracking veel beter werken op mijn vorige telefoon (een Samsung, nochtans goedkoop model, weinig geheugen en veel bloatware) dan op mijn huidige telefoon (Nokia
[ Voor 7% gewijzigd door M@cer op 25-05-2020 14:53 ]
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Deze routeplanner is wel van het tijdperk dat we nog op de edge 705 zaten. Dat je bij Garmin de applicatie basecamp moest downloaden om een route te bouwen. Dat Endomondo nog groter was dan Strava en routes plannen echt voor nerds was. Dit was dus ooit zijn tijd ver vooruit, vooral qua mapdata, dat een pad een meta aanduiding heeft als racefietspad, of "lekker doorfietsen". Dat had OSM toen nog niet. Maar er is weinig meer aan ontwikkeld sinds toen.wisselwerking schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:47:
[...]
Ik liep tegen hetzelfde aan. Ook bij mij gaf de planner keer op keer, min of meer, dezelfde route aan. Jammer.
Ik begin als een oude man te klinken
Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef
Daar zeg je ziets over de ruimte, was me niet opgevallen dat dat een item zou kunnen worden aangezien ik geen Aero-fiets heb... (Laat ik nu net Een Scott Addict Disc 10 hebbenMistraller schreef op maandag 25 mei 2020 @ 14:52:
[...]
De code werkt dus nu helaas niet meer![]()
Heb nog even met de LBS gebeld, want ik heb mijn fiets nog niet, en hij zegt dat het moet passen. Ik kan me herinneren dat de Scott Addict niet zoveel ruimte had aan de binnenzijde van de crankarm. Feit dat er ook cadanssensor in zit, trok me over de streep.
De AAA-batterij test lijkt goed te gaan (https://4iiii.com/wp-cont...dy-clearance-check-A4.pdf) maar heb het ook maar snel even op het oog nagelopen, want heb hier geen printer. Tracking is al binnen, dus het is nu toch te laat...
Hahaha, herkenbaar. Moest hier van de week nog aan denken toen een collega vroeg om de gpx een recent ritje. Voordat je het weet heb je onder het motto van 'je moet dit en dat weggetje even meepakken' in no-time weer een hele nieuwe route gebouwd.MrAngry schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:05:
Dat Endomondo nog groter was dan Strava en routes plannen echt voor nerds was.
Voorheen had ik een grafhekel aan routes maken/bewerken/natekenen/uploaden en naar je device te sturen. Ik ben IT'er, maar voor mij was dit proces al traag, bewerkelijk en soms gewoon lastig. Met Basecamp was je zo 2 uren verder waar je nu met Komoot in 20min vanaf scratch een betere route neerzet en zodra je op 'Opslaan' klikt hij in de de Komoot-app op je Garmin toestel klaarstaat om te downloaden.
[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 25-05-2020 15:47 ]
Als de AAA batterij past denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Bij mij faalde die test, maar de power meter past gelukkig toch echt net op de fiets.FORZAM schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:32:
[...]
Daar zeg je ziets over de ruimte, was me niet opgevallen dat dat een item zou kunnen worden aangezien ik geen Aero-fiets heb... (Laat ik nu net Een Scott Addict Disc 10 hebben)
De AAA-batterij test lijkt goed te gaan (https://4iiii.com/wp-cont...dy-clearance-check-A4.pdf) maar heb het ook maar snel even op het oog nagelopen, want heb hier geen printer. Tracking is al binnen, dus het is nu toch te laat...
Hier nog een fan van Komoot icm Garmin Edge 530. Toen ik net was gestart met Komoot was ik nog niet helemaal overtuigd omdat hij niet meteen de weggetjes pakte ik die hier in de buurt gewend was.Ypuh schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:37:
[...]
Hahaha, herkenbaar. Moest hier van de week nog aan denken toen een collega vroeg om de gpx een recent ritje. Voordat je het weet heb je onder het motto van 'je moet dit en dat weggetje even meepakken' in no-time weer een hele nieuwe route gebouwd.
Voorheen had ik een grafhekel aan routes maken/bewerken/natekenen/uploaden en naar je device te sturen. Ik ben IT'er, maar voor mij was dit proces al traag, bewerkelijk en soms gewoon lastig. Met Basecamp was je zo 2 uren verder waar je nu met Komoot in 20min vanaf scratch een betere route neerzet en zodra je op 'Opslaan' klikt hij in de de Komoot-app op je Garmin toestel klaarstaat om te downloaden.
Ondertussen weet ik dat ik er op moet letten en loop ik de route nog snel even na en check ik sommige punten nog even met Google Street View en pas ik het aan als het niet bevalt. Het werkt inderdaad super fijn dat je meteen de routes in je Garmin toestel kan laden met de IQ-app zodra je de route hebt opgeslagen in Komoot.
Door de noordwesten wind vandaag ook maar eens een route gemaakt richting NW. Redelijk onbekend gebied op de fiets voor mij, maar Komoot heeft niet teleurgesteld.
https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913
Denk niet dat het kan. Hier staat een overzicht van de route warnings, waarbij onderaan staat dat je zelf de route moet verslepen.Michaelg schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:35:
Wellicht kijk ik ergens overheen hoor, maar heb ik in Komoot ergens de optie om veerboten te negeren? Ik woon aan de rijn met meerdere ponddiensten om mij heen, en dus stuurt hij me regelmatig over het water. Moet nu handmatig dit in de gaten houden en corrigeren. Zou fijn zijn als ik ergens een vinkje over het hoofd gezien heb.
Fijn om te weten!Luuk741 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 15:42:
[...]
Als de AAA batterij past denk ik dat je je geen zorgen hoeft te maken. Bij mij faalde die test, maar de power meter past gelukkig toch echt net op de fiets.
BTW: Ik heb na wat zeuren bij Futurumshop (Je bent een hollander of niet) toch een nieuwe kortingscode ontvangen. (Er zit immers alweer een nieuwe strava challenge aan te komen)
Deze code lijkt algemeen te zijn, dus als je ook nog een powermeter voor €195 wilt bestellen, stuur ff een DM.
Edit: en toen bedacht ik me nog dat ik de compatibility met mijn Garmin VA3 niet gecheckt heb....Blijkt de Vivoactive serie geen powermeters te ondersteunen. Eens bedenken hoe we dat gaan oplossen.
[ Voor 14% gewijzigd door Mistraller op 25-05-2020 19:23 ]
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Eigenijk nooit met een degelijke kilometerteller gefietst, vandaag de Garmin Edge 830 ontvangen en geïnstalleerd... Hoewel ik werkzaam ben in de IT was ik toch ietwat overdonderd door het apparaat: Zo. Veel. Instellingen!
Naja, alle sensoren zijn nu nu geïnstalleerd, apparaat is voor zover ingesteld, morgen maar eens de eerst rit maken. Moet ik nog ergens op letten?
Deze maand moet er ook een vermogensmeter komen, zit nog wat heen en weer te klikken tussen de Favero Assiomo Duo en de Garmin Vector 3. Beide zijn prima apparaatjes maar uiteraard nergens meer te koop... Geeft nog wat tijd om d'r over na te denken. Mocht iemand een advies of mening hebben over deze dingen: laat het mij weten.
Ik wil geen vermogensmeter aan de crank; dat komt niet langs de esthetische commissie.
[ Voor 10% gewijzigd door Grin op 25-05-2020 20:11 ]
Mooi apparaat! Zelf zet ik de waarschuwing voor 'scherpe bochten' altijd uit. Snap 99% van de gevallen niet waar het in gevaar in zit. Verder vooral gaan gebruiken, dan kom je gaandeweg wel op je favoriete instellingen/schermen/profielen.Grin schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:01:
Eigenijk nooit met een degelijke kilometerteller gefietst, vandaag de Garmin Edge 830 ontvangen en geïnstalleerd... Hoewel ik werkzaam ben in de IT was ik toch ietwat overdonderd door het apparaat: Zo. Veel. Instellingen!
Naja, alle sensoren zijn nu nu geïnstalleerd, apparaat is voor zover ingesteld, morgen maar eens de eerst rit maken. Moet ik nog ergens op letten?
Deze maand moet er ook een vermogensmeter komen, zit nog wat heen en weer te klikken tussen de Favero Assiomo Duo en de Garmin Vector 3. Beide zijn prima apparaatjes maar uiteraard nergens meer te koop... Geeft nog wat tijd om d'r over na te denken. Mocht iemand een advies of mening hebben over deze dingen: laat het mij weten.
Ik wil geen vermogensmeter aan de crank; dat krijgt geen goedkeuring van de esthetische commissie.![]()
Wat de vermogensmeters betreft kan ik de Favero van harte aanraden. De Vectors heb ik ook gehad, omdat ik ze er mooier vind uitzien. Maar helaas veel gedoe met uitvallen, batterijklepjes en weet ik het wat. Op het eind wel stabiel, maar toen waren de Favero's al besteld. Daar fiets ik nu een paar maanden mee. Zijn super stabiel, echt nog geen enkele klacht. En de accu's zijn een verademing. Zonder gedoe even de laadkabels aanhaken in de nacht en de volgende dag weer 100%. En dan zijn ze ook nog goedkoper dan de Vectors.
https://www.belgafietsen....BwCC0NOtLV-xoCk5kQAvD_BwE
De eerste keus is denk ik toch die van Favero, ik lees daar alleen maar goede verhalen over. Over de Garmin lees ik toch wel erg veel kinderziektes. Zo ook LCHero... Dat zet je toch te denken bij een product van 800 euro...
Garmin heeft er nog steeds last van dat hun eerste versie van die pedalen zo belachelijk slecht waren! Te vroeg op de markt gebracht...Grin schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:20:
Thanks @LCHero en @Def1ant.
De eerste keus is denk ik toch die van Favero, ik lees daar alleen maar goede verhalen over. Over de Garmin lees ik toch wel erg veel kinderziektes. Zo ook LCHero... Dat zet je toch te denken bij een product van 800 euro...
De huidige versie is echt wel veel beter. Dat lees je ook in alle reviews. Ik heb ze zelf niet, maar een fietsmaatje van mij heeft die pedalen en is er erg tevreden over.
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Dat is idd ook wat ik lees, gelukkig bevestig jij dit; goed om te horen. Hmmm dan zijn die Garmins wel een optie, morgen maar eens even langs Belga fietsen...Galois schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:29:
[...]
Garmin heeft er nog steeds last van dat hun eerste versie van die pedalen zo belachelijk slecht waren! Te vroeg op de markt gebracht...
De huidige versie is echt wel veel beter. Dat lees je ook in alle reviews. Ik heb ze zelf niet, maar een fietsmaatje van mij heeft die pedalen en is er erg tevreden over.
[ Voor 5% gewijzigd door Grin op 25-05-2020 20:52 ]
Ik liep zelf tegen hetzelfde probleem aan.Mistraller schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:53:
[...]
Fijn om te weten!
BTW: Ik heb na wat zeuren bij Futurumshop (Je bent een hollander of niet) toch een nieuwe kortingscode ontvangen. (Er zit immers alweer een nieuwe strava challenge aan te komen)
Deze code lijkt algemeen te zijn, dus als je ook nog een powermeter voor €195 wilt bestellen, stuur ff een DM.
Edit: en toen bedacht ik me nog dat ik de compatibility met mijn Garmin VA3 niet gecheckt heb....Blijkt de Vivoactive serie geen powermeters te ondersteunen. Eens bedenken hoe we dat gaan oplossen.
We zijn apps en datafields die dit wel perfect kunnen op de vivoactive 3, maar dan komt het dus enkel in het Garmin Ecosystem en niet bij Strava terecht: https://apps.garmin.com/e...8b-47c6-b65b-205ec484150c
Toevallig is de bevestiging van het bandje dit weekend uit m'n Vivoactive gescheurd, en is Amazon zo vriendelijk het volledige bedrag terug te betalen.
Ik heb als oplossing dus een Fenix 5S (Refurbished) voor €250 op Amazon. De besteld.
Je kunt er een edge 130 naast monteren. Die zijn momenteel ook overal in de bonusMistraller schreef op maandag 25 mei 2020 @ 17:53:
[...]
Fijn om te weten!
Misschien kan ik dan nog wel iets verzinnen om de file te converteren...FORZAM schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Ik liep zelf tegen hetzelfde probleem aan.
We zijn apps en datafields die dit wel perfect kunnen op de vivoactive 3, maar dan komt het dus enkel in het Garmin Ecosystem en niet bij Strava terecht: https://apps.garmin.com/e...8b-47c6-b65b-205ec484150c
Toevallig is de bevestiging van het bandje dit weekend uit m'n Vivoactive gescheurd, en is Amazon zo vriendelijk het volledige bedrag terug te betalen.
Ik heb als oplossing dus een Fenix 5S (Refurbished) voor €250 op Amazon. De besteld.
En anders toch maar eens gaan snuffelen aan een Edge.
---------------
Of je zoekt een mooie Garmin Fenix op Marktplaats. De Fenix ondersteunt alles. Staan er genoeg te koop. Wel wat duurder dan de Vivoactive maar echte een tophorloge.FORZAM schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:46:
[...]
Ik liep zelf tegen hetzelfde probleem aan.
True... Maar ik was eigenlijk net blij met mijn VA3 met stalen band modje. Mijn nieuwe fiets (zaterdag levering) moet nog voorzien worden namelijk. Ik heb nu een fitnessbike met een aliexpress tellertje puur voor speed met een fijne telefoonhouder om te navigeren indien nodig. En die fiets blijft; voor slecht weer, zwift en woon-werk. Ik was al langer op zoek naar een manier om Cadans in beeld te brengen, want dat vond ik op mijn garmin horloge toch onhandig. Denk dat de edge 130 wel een goed plan is.La1974 schreef op maandag 25 mei 2020 @ 21:38:
[...]
Of je zoekt een mooie Garmin Fenix op Marktplaats. De Fenix ondersteunt alles. Staan er genoeg te koop. Wel wat duurder dan de Vivoactive maar echte een tophorloge.
Edit: Pff wat een discussie over die batterijduur, beetje van geschrokken wel. Uurtje of 4 zou toch geen probleem moeten zijn...mijn VA3 pakt ongeveer 15% per uur. Is het echt zo slecht met deze Edge 130?
[ Voor 11% gewijzigd door Mistraller op 25-05-2020 23:19 ]
---------------
Online gezocht maar nog geen alternatieven gevonden. Heeft iemand hier wellicht een suggestie?
Tips van Shane:Grin schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:01:
Eerste 2 lijken mij nogal overduidelijk..
1. Garmin Express device sync over USB.
2. Connectivity Setup (Bluetooth to Phone & WiFi)
3. Enable 1 Second Data Recording (not Smart)
4. Turn off Auto-Lap!
5. Turn off Sharp Bend Notifications.
6. Bonus Round: Enable Calibration Prompt for your power meter.
Een Quarq (heb SRAM Force AXS) kost de helft van die Garmin pedalen, en op zich vallen de looks nog mee:Grin schreef op maandag 25 mei 2020 @ 20:01:
Ik wil geen vermogensmeter aan de crank; dat komt niet langs de esthetische commissie.![]()

Een Quark Sram Force AXS ziet er wat mij betreft prima uit, ik bedoelde meer de losse crank armen. Die complete set's van bv. Rotor en Quark kunnen prima.
Ik had dit vorige week ook, was iets irritanter, had een vrij fixed tijd dat ik thuis moest zijn en kreeg een ongerust telefoontje of ik misschien pech of erger had gehad een uur ervoor... Had hem uiteraard al paar keer laten gaan omdat ik dacht: Ben 10 mins van huis, relax ;-)MacPoedel schreef op maandag 25 mei 2020 @ 10:08:
Bij mij werkte live tracking met mijn Bolt en een Android telefoon dit weekend naar behoren tot ik een oproep kreeg tijdens het fietsen. De dataverbinding valt dan weg tot het einde van het gesprek (dat dat in 2020 nog steeds normaal is...), en ik heb daarna de Elemnt app niet meer opnieuw geopend om te zorgen dat die zeker verbinding had.
Ik had met mijn vriendin ergens op de terugweg afgesproken en dus keek ze voor de verandering nog eens naar de live tracking maar was me dus kwijt. Mijn laatste positie gaf haar wel een idee hoe ik vooruitging dus ze heeft gelukkig maar 5 minuten moeten wachten. Met een Garmin zou ik waarschijnlijk hetzelfde probleem hebben. Ik heb dit waarschijnlijk in het verleden al gezegd, maar ik vond live tracking veel beter werken op mijn vorige telefoon (een Samsung, nochtans goedkoop model, weinig geheugen en veel bloatware) dan op mijn huidige telefoon (Nokia.
Puur uit eigen ervaring. Garmin Edge 530/830. Heb zelf de 830, maar kan niet in je portemonnee kijken. Batterij gaat in ieder geval lang mee en geeft duidelijke navigatie incl. piepjes bij afslagen om je oplettend te houden.ImagineMeAndYou schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 10:58:
Ik ben me aan het oriënteren op een fietscomputer/fietsnavigatie. Ik heb de startport doorgelezen maar zie toch door de bomen het bos nog even niet zegmaar. Wat ik wil is me wel duidelijk, ik wil een vooraf opgezette route kunnen rijden met het ding zodat ik mijn telefoon daar in ieder geval niet voor nodig heb (die heeft wat battery life issues). Wat zouden jullie aanraden?
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Ga je de fietscomputer niet "sportief" gebruiken, dan zou een mio (of iets dergelijks) misschien ook wel werken, maar voor mijn gevoel is dat zo'n net niet oplossing..
[ Voor 6% gewijzigd door ImagineMeAndYou op 26-05-2020 11:31 ]
Ik heb gisteren mijn 530 binnen gekregen. Instellen was een eitje en de eerste route zit er ook al in, vanavond even proberenImagineMeAndYou schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:25:
Ik zat al een beetje in de richting van de Garmin 530 te denken. Ik heb ook een Garmin sporthorloge en die bevalt me heel goed. Volgende dilemma is "Alleen de computer of voor die paar tientjes meer ook de sensoren?"
Ik ben na het lezen van veel reviews voor de Garmin gegaan. Andere merken lieten toch wat steekjes vallen en ik vond de meerwaarde van de 830 de extra 100 euro niet waard.
Een snelheids sensor zorgt voor wat meer precisie, qua afstand en snelheid. Dit is wat meer van toepassing op de MTB, daar "snij je veel bochtjes af" als je op GPS meet. Met een sensor kan het zo 5-10% qua afstand schelen op single track. Op de weg (met meer rechte stukken) is dit veel lager (1-2%).
Hartslag is leuk voor training, maar voor gewoon rond rijden is het net zoals cadans een metric puur ter info. Als je jezelf regelmatig kapot trapt tegen de wind in of bergop, kan het een extra governor zijn om je in te kunnen houden.
power meter (duur!!) is echt interessant voor traininigen met precisie, en natuurlijk ook de meest interessante performance metric.
Laat die powermeter nu net de enige zijn die niet in het performance pakket meegeleverd wordt. Daarnaast weet ik niet of ik er nu al echt iets aan ga hebben. Ik ben echt een beginnend wielrenner en moet dit seizoen vooral nog kilometers gaan maken. De navigatie is omdat ik nu al weet dat ik ga blijven fietsen maar de routes hier in de buurt niet goed genoeg ken om afwisselende rondjes te kunnen rijden en af en toe op avontuur te kunnen gaan. Hartslag heb ik al via mijn horloge en hoewel een band natuurlijk nauwkeuriger is vraag ik me af of de extra €100 echt dit jaar iets gaat toevoegen of dat ik daarvoor eerst echt meer kilometers in de benen moet krijgen.Prulleman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:44:
@ImagineMeAndYou cadans sensor is puur ter informatie, in de meeste gevalle trap je namelijk vanzelf een cadans die goed werkt. ik kijk nooit naar de cadans en denk dan.. hmmm slechts 85, laat ik even schakelen zodat ik 90+ rpm kan trappen. (verder is je cadans ook wel een beetje afhankelijk van hoe hoog je in je power output zit.. als je echt hard aan het trappen bent, gaat je cadans vanzelf omhoog, ben je rustig aan het cruisen gaat ie vanzelf omlaag.
Een snelheids sensor zorgt voor wat meer precisie, qua afstand en snelheid. Dit is wat meer van toepassing op de MTB, daar "snij je veel bochtjes af" als je op GPS meet. Met een sensor kan het zo 5-10% qua afstand schelen op single track. Op de weg (met meer rechte stukken) is dit veel lager (1-2%).
Hartslag is leuk voor training, maar voor gewoon rond rijden is het net zoals cadans een metric puur ter info. Als je jezelf regelmatig kapot trapt tegen de wind in of bergop, kan het een extra governor zijn om je in te kunnen houden.
power meter (duur!!) is echt interessant voor traininigen met precisie, en natuurlijk ook de meest interessante performance metric.
Kan me voorstellen dat je als beginner daar even mee wacht
de garmin sensoren zijn relatief duur, ook in een pakket. Je kan ze altijd op ali voor 10 euro per stuk achteraf kopen.
Instellen van een Wahoo Elemnt is iets korter, maar daar moet je ook firmware update uitvoeren, account aanmaken, smartphone app installeren, update kaarten, plaatsen en koppelen sensoren, data velden instellen, finetuning settings,... Het is wel iets makkelijker om alles via de smartphone te moeten instellen, dan via de UI van Garmin, maar dit is ook maar éénmalig (of na een reset). Ik rij momenteel met de Wahoo Elemnt Bolt maar de Garmin Edge 830 is onderweg, zie hierboven waarom maar in het kort... tijd voor iets nieuws :-)Grin schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 11:17:
Feel your pain @ImagineMeAndYou. Ik had de afgelopen week exact hetzelfde gevoel. En toen ik het ding eenmaal had was het ook nog een hele toer om alles geïnstalleerd en ingesteld te krijgen (firmware, OS, account aanmaken, smartphone app, macOS app, update kaarten, plaatsen/koppelen sensors, etc etc enz enz). Maar met een Garmin 530 of 830 koop m.i. een prima apparaat. Maar ook Wahoo lijkt met zijn nieuwe model(len) een prima fietscomputer te hebben.
Het apparaat zelf ziet er verder veel beter uit bij mijn fiets en straalt sowieso wat meer kwaliteit uit. Overigens paste de 830 wel op de hidemybell mini, maar zat wel strak met de twee onderste knoppen (lap en pause/resume) tegen het stuur. Op mijn oude hidemybell 1st gen past hij echter prima, dus die heb ik maar weer terug gemonteerd.
Mijn pro's van de Wahoo: Simpele UI, 100% instelbaar wat je wilt zien in je scherm via de app. Firmware updates lopen nog steeds voor mijn apparaat dat al 3 jaar oud is en 4 jaar geleden uitgekomen is.
Heb zelf ook de cadans, snelheid en hartslag bundel erbij. Cadans kijk ik minder naar, maar is een handig hulpmiddel om tussen ~90-105 te blijven. Snelheid is accurater dan als je dat via de GPS van je telefoon doet (en dat kost dus ook (iets) extra batterij). Hartslag is waar ik voornamelijk op rijd. Erg handig voor training in zones en je niet helemaal opbranden tegen de wind in :-)
Geloof mij die sensoren ga je toch afzonderlijk aankopen. Snelheidssensor: zelfs een must voor als je veel onder bomen rijdt. HR sensor: zou niet meer zonder kunnen. Cadanssensor: minste van de 3 maar als je deze éénmaal hebt, ga je je daar ook richten zeker op de weg is het leuk om uw pace aan te houden, voor MTB is dit minder interessant (enkel achteraf).ImagineMeAndYou schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:04:
Ik ben voor de Garmin 530 gegaan, zonder de sensoren. Voor waar ik nu ben qua fitness en training etc. was het me nu de €100 extra nog niet waard.
Precies dit inderdaad! Na mijn fiets was de (Wahoo) fietscomputer plus sensoren de beste koop met betrekking tot wielrennen.RigolleM schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:09:
[...]
Geloof mij die sensoren ga je toch afzonderlijk aankopen. Snelheidssensor: zelfs een must voor als je veel onder bomen rijdt. HR sensor: zou niet meer zonder kunnen. Cadanssensor: minste van de 3 maar als je deze éénmaal hebt, ga je je daar ook richten zeker op de weg is het leuk om uw pace aan te houden, voor MTB is dit minder interessant (enkel achteraf).
Wahoo Elemnt heeft een eigen GPS sensor, maakt geen gebruik van deze van uw smartphone. Als je uw smartphone uit zet blijft uw Elemnt uw rit loggen.Waus26 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 13:39:
Snelheid is accurater dan als je dat via de GPS van je telefoon doet (en dat kost dus ook (iets) extra batterij).
Ik ben altijd tevreden geweest van Wahoo Elemnt Bolt, beetje fragiel qua knopjes (onder scherm), maar tot nu toe geen problemen. Maar na het zien van de talrijke YT-filmpjes over de Edge x()x30-reeks vind ik de Wahoo Elemnt plots wat verouderd en heb ik de indruk dat Wahoo al een tijdje stil staat qua updates. Daarnaast heb ik te veel uitval van allerlei zaken: live tracking (kan ook aan smartphone liggen), route die zonder reden stopt, connectie verlies met Garmin Varia, syncen met derden die plots niet meer werken,...
Dat denk ik uiteindelijk ook, maar ik zit net 1½ maand op de fiets dus het is het me nu echt nog niet waard. Volgend voorjaar misschien wel en dan kan ik alsnog de gewenste zaken er bij aanschaffenRigolleM schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:09:
[...]
Geloof mij die sensoren ga je toch afzonderlijk aankopen. Snelheidssensor: zelfs een must voor als je veel onder bomen rijdt. HR sensor: zou niet meer zonder kunnen. Cadanssensor: minste van de 3 maar als je deze éénmaal hebt, ga je je daar ook richten zeker op de weg is het leuk om uw pace aan te houden, voor MTB is dit minder interessant (enkel achteraf).
Ik reageer hier wat later op omdat ik het eerst wilde uitproberen met de 830 (ik wist al dat het met de 810 kon namelijk), maar ik het het geprobeerd en ook met de 830 kan je gewoon een backup trekken van een aantal files zoals de Settings.fit waardoor je na een reset niet alles opnieuw hoeft te doen. Zie https://support.garmin.co...q=AXV7LuWgc73v21nq6nbDa6:RigolleM schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 12:34:
Mja heb toch af en toe na een update mijn Garmin Edge 800 opnieuw mogen instellen, ik verwacht dat dit bij een Edge 530/830 ook wel eens kan gebeuren. Is bij Wahoo ook 2x voor gevallen, was toch snel ingesteld via de smartphone. Heb getwijfeld tss 530 vs 830 vooral hij was € 100 goedkoper.
Dit is juist een van de dingen die ik miste bij Wahoo, terwijl je zou zeggen dat het daar extra makkelijk is omdat de settings op een extern device gedaan worden heb ik nooit een mogelijkheid gevonden om ze dan ook op dat device (of in de cloud) op te slaan. Na iedere reset moest ik alle instellingen weer handmatig doen.What information on my device can I backup?
Garmin Fitness Devices that use the FIT file format produce files that contain your personal preferences. When a Garmin fitness device is connected to the computer, it will create a drive in (My) Computer [PC] or on the desktop [Mac]. By selecting the drive, a number of folders within the Garmin folder will appear. These folders represent the following:
NOTE: The file structure will vary depending on what model of Garmin device you have and your device may not include all of the folders listed. Connect IQ apps cannot be backed up and would need to be redownloaded from the Connect IQ Store.
Locations - contains Locations.fit file that stores saved location(s)
Records - contains Records.fit file that stores personal records you have achieved
Settings – contains Settings.fit file which stores user profile, device settings and bike profiles
Sports – contains each activity profile as a separate file
Totals – contains Totals.fit file which stores device totals for time and distance
Weight - contains Weight.fit files obtained from a Tanita platform
Fair enough, ik bedoelde dan ook dat het met de snelheidssensor een betere meting isRigolleM schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 16:18:
[...]
Wahoo Elemnt heeft een eigen GPS sensor, maakt geen gebruik van deze van uw smartphone. Als je uw smartphone uit zet blijft uw Elemnt uw rit loggen.
Ik ben altijd tevreden geweest van Wahoo Elemnt Bolt, beetje fragiel qua knopjes (onder scherm), maar tot nu toe geen problemen. Maar na het zien van de talrijke YT-filmpjes over de Edge x()x30-reeks vind ik de Wahoo Elemnt plots wat verouderd en heb ik de indruk dat Wahoo al een tijdje stil staat qua updates. Daarnaast heb ik te veel uitval van allerlei zaken: live tracking (kan ook aan smartphone liggen), route die zonder reden stopt, connectie verlies met Garmin Varia, syncen met derden die plots niet meer werken,...
Ik heb geen Bolt, maar de originele Wahoo Elemnt. Daar zitten echt knoppen OP het apparaat. Ga nu het vierde jaar gebruik in en heb er ~8500 km mee gemaakt zonder issues. Batterij gaat ook nu nog zo'n 8-9 uur mee. Ik gebruik live tracking niet trouwens. Routes stoppen bij mij pas als ik ze handmatig beëindig, die zijn nooit zomaar gestopt. Ik heb een sync met Strava voor routes en activiteiten en met Komoot voor routes, ook zonder problemen.
Dank, ik ga eens kijken!MortalPiso schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:57:
Hier hebben ze het over het vervangen van een Wahoo Elemnt batterij. Wat schijnt te werken is een 604050 batterij maar je moet wel gaan solderen. Je kunt natuurlijk ook een kleine powerbank aan je fiets bevestigen en die met de Wahoo verbinden maar dan moet het natuurlijk wel droog zijn.
Ik zie hem niet voor dat geldHyperdunk_15 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:11:
Ik ben momenteel ook opzoek naar fietscomputer en wilde voor een Garmin 530 of 830 gaan, de 1030 vind ik te duur. Nu kom ik net bij het browsen langs Amazon en daar staat de 1030 voor 300 euro aangeboden. Ik zie dat hij wordt verstuurd vanuit een Duits bedrijf. Nu vroeg ik mij af waar het prijsverschil in kan zitten? Zijn er meerdere versies van deze fietscomputer gemaakt oid? Ik kan daarover namelijk niet zo snel iets vinden op de site van Garmin.
Op wiggle is hij 336. Laatst gekocht daar voor 334
edit ; oops gezocht op 830
Maar voor dat bedrag zou ik dus wel de 830 kopen
[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 26-05-2020 21:37 ]
https://www.amazon.nl/Gar...unisex-hand/dp/B075ZRLN14
Het lijkt een net nieuwe verkoper zonder reviews. Bij garantie en retourneren staat er ook dat je contact op moet nemen met de verkoper.. lijkt mij niet helemaal zuivere koek dus ik zou het risico zelf niet nemenHyperdunk_15 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:11:
Ik ben momenteel ook opzoek naar fietscomputer en wilde voor een Garmin 530 of 830 gaan, de 1030 vind ik te duur. Nu kom ik net bij het browsen langs Amazon en daar staat de 1030 voor 300 euro aangeboden. Ik zie dat hij wordt verstuurd vanuit een Duits bedrijf. Nu vroeg ik mij af waar het prijsverschil in kan zitten? Zijn er meerdere versies van deze fietscomputer gemaakt oid? Ik kan daarover namelijk niet zo snel iets vinden op de site van Garmin.
Vlgs mij biedt de 1030 niet perse heel veel meer. En niet getest, maar had het idee dat de 530/830 ook wellicht iets sneller zijn?
Dezelfde verkoper heeft op amazon.de wel positieve beoordelingen:
https://www.amazon.de/sp?...8GOO&tab=home&vasStoreID=
Ik vermoed dat de verkoper wel ok is, maar dat de prijs mogelijk een foutje is.. verder is er niet zoveel risico met Amazon ertussen. (Wel mogelijk gedoe)
Dat is hem inderdaad. Er staat dat de prijs is gezakt van 400. Zie niet veel bijzonderheden behalve dat het een gedoe wordt met retourneren e.d. Denk niet dat ik daar op zit te wachten.
De 830 laatste gekocht voor 224? Want die kan k nu alleen maar vinden voor 300+. Ik zit er dan toch aan te denken om de 530 bundle te nemen. Dan ben ik in 1x klaar en het scheelt toch wel een paar tientjes met een 830 bundle.maartend schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:41:
[...]
Ik zie hem niet voor dat geld
Op wiggle is hij 336. Laatst gekocht daar voor 224
edit ; oops gezocht op 830
Maar voor dat bedrag zou ik dus wel de 830 kopen
Bedankt voor het meekijken!
tiepvaut. 334Hyperdunk_15 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:35:
De 830 laatste gekocht voor 224? Want die kan k nu alleen maar vinden voor 300+. Ik zit er dan toch aan te denken om de 530 bundle te nemen. Dan ben ik in 1x klaar en het scheelt toch wel een paar tientjes met een 830 bundle.
Bedankt voor het meekijken!
Hecht je daar erg veel belang aan? Ik niet, doe ook aan hardlopen en vind toch daarvoor de Vivoactive 3 voldoende.Hyperdunk_15 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:41:
Nog een vraagje: de hartslagband die in de bundels wordt meegeleverd, welke is dat? Als ik op het plaatje af ga kom ik op de HR Dual maar zie dat niet direct terugkomen in omschrijvingen. Is dit goed of is het wellicht beter om een losse (betere?) hartslagband te kopen?
Ik wil graag meer op hartslag gaan fietsen dus in die zin hecht ik er wel waarde aan. Een horloge is niks voor mij, die heb ik al eerder gehad en dat werkte niet goed voor mij. Vandaar dat ik met hartslagband en fietscomputer ga fietsen.maartend schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 21:42:
[...]
Hecht je daar erg veel belang aan? Ik niet, doe ook aan hardlopen en vind toch daarvoor de Vivoactive 3 voldoende.
Met Amazon ertussen zijn de risico’s idd beperkt, maar ik geloof hier niet in (en ook deze recensies zeggen nog totaal niks, is mijn ervaring). Deze prijs is te mooi om waar te zijn...Prulleman schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 20:50:
[...]
Dezelfde verkoper heeft op amazon.de wel positieve beoordelingen:
https://www.amazon.de/sp?...8GOO&tab=home&vasStoreID=
Ik vermoed dat de verkoper wel ok is, maar dat de prijs mogelijk een foutje is.. verder is er niet zoveel risico met Amazon ertussen. (Wel mogelijk gedoe)
Zelf half jaar terug ook een 1030 gevonden voor nagenoeg zelfde prijs (DU amazon), was toevallig dicht bij een vriend in DU, contact was heel snel (over en weer) en zodra het woord “ophalen” viel, radio stilte...
@Hyperdunk_15 Gewaarschuwd mens telt voor 2 ;-)
@maartend Zoals Hyperdunk al vermelde werkt dit niet voor iedereen: donkere huid/beharing op de armen. Ik heb nog gelopen met een Forerunner 235 met optische HR en na 2 loopjes toch mijn HR-band beginnen dragen want de optische metingen waren toch niet accuraat.
[ Voor 71% gewijzigd door RigolleM op 27-05-2020 08:49 ]
Changes made from version 5.10 to 5.50:
Indoor Riding Improvements:
- Added the ability to set system time using WiFi or Bluetooth when GPS is not available.
- Added a Free Ride indoor trainer mode that enables the trainer to be set to a target grade.
- Add the ability to set target grade in the context menu for Indoor Trainer rides.
- Added a 'Remind Me' prompt for the trainer search.
- Made a change so LiveTrack is not started automatically for indoor or virtual activities.
- Prevent light network from forming indoors.
ClimbPro Improvements
- Added grade coloring to the elevation plot on the segment page.
- Changed the Time to Destination data field to show estimated time to the top of the climb if ClimbPro is activated.
- Fixed an issue with cumulative ascent and ClimbPro not working properly when a course is transferred from Garmin Connect.
- Fixed incorrect category colors on the ClimbPro page.
- Fixed an issue where some short climbs were not detected.
Made Mountain Bike feature settings available in all activity profiles to allow for Grit, Flow, and Jump data metrics to be enabled if desired. These remain turned off by default for all non-MTB profiles.
Added the ability to configure the minimum ride length that should prompt for Nutrition/Hydration intake.
Added the ability to customize the activity track color on the map.
Fixed an issue where GPS satellites were lost more often than they should be.
Improved Bluetooth friendly names to include BLE and BT so they can be distinguished from each other.
Fixed an issue that could cause unit-to-unit transfers to fail.
Fixed an issue with OSM roundabouts giving incorrect guidance.
Fixed an issue where routing to points that are not in the road network could create very long routes.
Fixed an issue where the Course Creator out-and-back was not working properly.
Integrated the ability to use cached weather data for Firstbeat analysis.
Updated the turn review map page so the distance on the top left of the screen updates and the data field on the bottom left shows Heading.
Only alert for LiveTrack auto start timeout once per activity.
Made OK the first response for LiveTrack and Text Message response prompts to minimize interaction while riding.
Improved the Reset HR Zones and Reset Power Zones behavior to only reset the zones and not the Max HR value or FTP.
Made it easier to switch between the month/week view in the Training Plan calendar page.
Fixed the alert sound not working when a workout is complete.
Fixed false level of timer precision on Garmin segments.
Added letters to the Polish keyboard to make it easier to type words in other languages.
Fixed an issue on the keyboard that could cause the device to shut down.
Fixed handling for long course names.
Fixed an issue that kept the device from fully suspending.
Fixed an issue where the device could falsely report that it was fully charged after coming out of suspend mode.
Fixed an issue that could cause the device to lock up.
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Hmm... op de Garmin update pagina zitten ze nog op 5.00: https://www8.garmin.com/s...load_details.jsp?id=14887, en hier spreken ze al over update van 5.10 -> 5.50. Zijn er ook al die hun Garmin Edge 530/830 mogen resetten na deze update: https://forums.garmin.com...irmware-5-50-disappointedFroggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:10:
Misschien overheen gelezen, maar net een week geleden heeft Garmin versie v5.50 uitgebracht voor de Edge 530/830.
[...]
Begin al heimwee te krijgen naar Wahoo en heb de Garmin Edge 830 nog niet ontvangen
[ Voor 6% gewijzigd door RigolleM op 27-05-2020 09:29 ]
Ik start m'n 530 net op voor een rit en hij haalt de update meteen binnenFroggle schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 09:10:
Misschien overheen gelezen, maar net een week geleden heeft Garmin versie v5.50 uitgebracht voor de Edge 530/830.
[...]
Configuratie was een koud kunstje, ging zeer vlot... had natuurlijk al de app geïnstalleerd op smartphone en Macbook, en account had ik ook al van vroeger.
Het langst duurde het koppelen van de sensoren: HR, cadans, speed, Varia en SRAM AXS en de datavelden aanpassen (toch 5' mee bezig geweest) :-)
Hidemybell mini is dus te krap, voorlopig de standaard Garmin mount + Knog bel gemonteerd. Later de Bontrager Blendr bestellen...
[ Voor 11% gewijzigd door RigolleM op 27-05-2020 15:55 ]
Volgens mij heeft het een heel andere reden. Ik heb altijd slechte metingen als ik koude armen heb. Dus vlak na vertrek, of inschakelen van de ventilator tijdens het zwiften => HR afwijking.RigolleM schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 08:35:
[@Hyperdunk_15 Ik denk dat Garmin nu de HR DUAL meelevert bij de Edge 530/830 bundels. Misschien kan dit iemand bevestigen die zo'n bundel heeft aangeschaft.
@maartend Zoals Hyperdunk al vermelde werkt dit niet voor iedereen: donkere huid/beharing op de armen. Ik heb nog gelopen met een Forerunner 235 met optische HR en na 2 loopjes toch mijn HR-band beginnen dragen want de optische metingen waren toch niet accuraat.
Ik heb sowieso snel koude handen. En het werd helemaal duidelijk toen ik erachter kwam dat mijn donatie bij de bloedbank mislukte, als ik koude handen had; want je bloedvat trekt samen, dus minder bloed én minder fluctuatie in de vaatwand. (En de fluctuatie is wat OHR bekijkt.) Omdat ie er toch iets van probeert te maken, krijg je cadans lock door de spiersamentrekkingen in je armen. Dus een HR die je cadans volgt ipv je HR.
---------------
Zeker weten! Ga hem ook niet kopen. Ga de 530 of de 830 kopen vanavond, denk dat het toch de 830 wordt vanwege touchscreen.RR46 schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:28:
[...]
Met Amazon ertussen zijn de risico’s idd beperkt, maar ik geloof hier niet in (en ook deze recensies zeggen nog totaal niks, is mijn ervaring). Deze prijs is te mooi om waar te zijn...
Zelf half jaar terug ook een 1030 gevonden voor nagenoeg zelfde prijs (DU amazon), was toevallig dicht bij een vriend in DU, contact was heel snel (over en weer) en zodra het woord “ophalen” viel, radio stilte...
@Hyperdunk_15 Gewaarschuwd mens telt voor 2 ;-)
En inderdaad, de HR dual wordt uitgeleverd.een hartslagband werkt gewoon beter voor mij.
Nu alleen nog een goede houder zoeken zodat het gat tussen stuur en de fietscomputer niet te groot wordt ( het oog wil ook wat