4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Nieuwe interne hardware zou dan weer wel fijn zijn. Helaas is daar nog geen info over. Afwachten dus.RigolleM schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:01:
Volgens mij gaat de 1030s gewoon de interne hardware krijgen van de 830 en voor de rest verandert er niks. Ik had ook gehoopt op een 1040: speculaties hadden het over een klein formaat (iets groter dan de 830) maar zonder bezels... Misschien werden de plannen uitgesteld door de corona-pandemie (problemen met toeleveren van nieuwe hardware (display, CPU,...)) en was het makkelijker om een 1030s uit te brengen.
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Vreemd probleem! Ik zou even contact opnemen met Wahoo..Dirrukje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:45:
Leute, loop al een tijdje te stoeien met de sync van mijn mini via de elemnt app richting strava, en helaas is het lek nog niet boven. Eigenlijk wel benieuwd of iemand iets soortgelijks mee heeft gemaakt en wat de fix daarvoor bleek te zijn.
Ik heb inmiddels de boel al meerdere malen qua koppeling/sync weg gegooid en opnieuw ingesteld, maar blijf issues houden.
Na het voltooien van een rit upload de elemnt app deze naar strava echter mis ik daar allerlei data. Dus geen gemiddelde, geen segments en de rit wordt betitelt als 'training'. Als ik de rit vervolgens download uit de elemnt app in een .fit file en deze handmatig upload via de strava website werkt het wel goed. Dus dan komt hij als rit in mijn feed te staan met gemiddeldes en alle segmenten. Dus de data in de rit zelf is aanwezig, alleen op 1 of andere manier synced dit niet goed. Iemand enig idee in welke hoek ik de fix hier moet zoeken?
Heb inmiddels al een tijdje een support call bij ze lopen, maar vooralsnog kom ik daar nog niet verder mee. Dus dat wellicht hier even een comment plaatsenendless schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:03:
[...]
Vreemd probleem! Ik zou even contact opnemen met Wahoo..
En hier nog wat info: https://www.fitness-tracker-test.info/garmin-edge-1030-plus/
Verwachtte beschikbaarheid: eind juni, begin juli.
[ Voor 31% gewijzigd door Microkid op 08-05-2020 11:54 ]
Ik heb een vermoeden. Vanwege de privacywetgeving mogen een aantal zaken niet meer zonder toestemming geupload worden.Dirrukje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:45:
Leute, loop al een tijdje te stoeien met de sync van mijn mini via de elemnt app richting strava, en helaas is het lek nog niet boven. Eigenlijk wel benieuwd of iemand iets soortgelijks mee heeft gemaakt en wat de fix daarvoor bleek te zijn.
Ik heb inmiddels de boel al meerdere malen qua koppeling/sync weg gegooid en opnieuw ingesteld, maar blijf issues houden.
Na het voltooien van een rit upload de elemnt app deze naar strava echter mis ik daar allerlei data. Dus geen gemiddelde, geen segments en de rit wordt betitelt als 'training'. Als ik de rit vervolgens download uit de elemnt app in een .fit file en deze handmatig upload via de strava website werkt het wel goed. Dus dan komt hij als rit in mijn feed te staan met gemiddeldes en alle segmenten. Dus de data in de rit zelf is aanwezig, alleen op 1 of andere manier synced dit niet goed. Iemand enig idee in welke hoek ik de fix hier moet zoeken?
Je zou eens kunnen kijken in Strava (de website, niet de app!), dan rechtsboven op je naam klikken en naar INSTELLINGEN gaan. Dan in het linkermenu DATATOESTEMMINGEN.
Hier staat:
Deze toestemming moet je verlenen. Als je dat nog niet gedaan hebt, denk ik dat daarna je probleem opgelost is.Strava verzamelt en gebruikt gezondheidsgegevens van gekoppelde apparaten, zoals een hartslagmonitor, om u interessante en nuttige prestatieanalyses te geven. Wij verzamelen deze gegevens enkel van sensoren of apparaten die u aan Strava hebt gekoppeld. Wij delen deze gegevens niet zonder uw toestemming.
Haha ohh ik werd helemaal enthousiast @coelho van je comment. Was helemaal klaar om je de hemel in te prijzencoelho schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 12:36:
[...]
Ik heb een vermoeden. Vanwege de privacywetgeving mogen een aantal zaken niet meer zonder toestemming geupload worden.
Je zou eens kunnen kijken in Strava (de website, niet de app!), dan rechtsboven op je naam klikken en naar INSTELLINGEN gaan. Dan in het linkermenu DATATOESTEMMINGEN.
Hier staat:
[...]
Deze toestemming moet je verlenen. Als je dat nog niet gedaan hebt, denk ik dat daarna je probleem opgelost is.
Tot ik natuurlijk inlogde en de instelling bekeek:
:fill(white):strip_exif()/f/image/v0dtyEPMxFcYJmBmSXIGmL3P.png?f=user_large)
The plot thickens

[ Voor 12% gewijzigd door Dirrukje op 08-05-2020 13:12 ]
Ik hoopte dat dit het voor je was. Je kunt in ieder geval weer een mogelijke oorzaak uitsluitenDirrukje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:11:
[...]
Haha ohh ik werd helemaal enthousiast @coelho van je comment. Was helemaal klaar om je de hemel in te prijzen![]()
![]()
[Afbeelding]
De plot thickens
Nog één poging meer:
In hetzelfde INSTELLINGEN menu, maar nu optie VOORKEUREN VOOR WEERGAVE uit de opties links, staan daar STANDAARDSPORT op Fietsen en STANDAARDWEERGAVE KLASSEMENT op Alles?
If so, dan heb ik ook even geen suggesties meer...
Wat als je het weigert/intrekt en dan weer accepteert?Dirrukje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:11:
[...]
Haha ohh ik werd helemaal enthousiast @coelho van je comment. Was helemaal klaar om je de hemel in te prijzen![]()
![]()
[Afbeelding]
The plot thickens
Er is natuurlijk niks op tegen om dat ritjes van 100 meter te laten zijn (uitgezonderd segmenten wellicht). Maar wat trial en error stukjes door de eigen straat zou m.i. al veel duidelijk moeten maken.Dirrukje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:28:
Jah ga ik ook doen, en zal het morgen even testen. Daarnaast heb ik vanuit de Elemnt/Strava de koppeling elke keer weg gegooid en opnieuw toegevoegd. Ik ga dit ook eens doen vanaf de website, want zie wel een dubbele koppeling staan en wellicht zitten die elkaar in de weg. Nadeel is alleen dat je bij elke aanpassing bij de volgende rit pas kunt weer kunt testen
Die snellere processor zou me zomaar kunnen laten switchen van Wahoo terug naar het Garmin kamp.Microkid schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:32:
[...]
Geen schokkend nieuws dus. Ik zit eigenlijk te wachten op de 1040 (of whatever) met een snellere processor, a la de 830 modellen. Met name de processorsnelheid stoort mij enorm. Uitrekenen van route's, correctie van turn-by-turn navigatie, opstellen van statistieken e.d.duurt allemaal best lang. En een beter scherm zou welkom zijn (hogere resolutie). Ik zal de 1030 plus dus overslaan.
Hello fellow humans
Ik ga morgen deze route fietsen en ik ben bang dat mijn Garmin Edge 1000 het niet zo lang vol gaat houden. Ik zal er naar verwachting tussen de 5 en 6 uur over doen.
Volgens de specificaties gaat de accu maximaal 15 uur mee, maar dat heeft die nooit gedaan. En zeker nu niet dat het apparaat (en de accu) zo'n 4 jaar oud zijn.
Vorige week deed ik een tocht van 3 uur en bij aankomst was de accu van 100 naar 32% gegaan. Dus de 6 uur gaat hij zeker niet redden met de huidige instellingen.
Ik zal sowieso de bluetooth connectiviteit met mijn telefoon verbreken (hoeveel accu kost dat eigenlijk, geen idee of dat een significante hoeveelheid zal zijn) en de verlichting van het scherm mag ook wel uit (het zal morgen zonnig zijn).
Kan ik nog iets anders doen om accu te sparen zonder in te leveren op waar ik zo'n apparaat voor heb (ik wil dus mijn route loggen, ik wil de route in beeld zodat ik kan zien waar ik ben en hoeveel km nog te gaan zijn (navigatieaanwijzingen, herberekening, enz, heb ik altijd al uit staan), ik wil een connectie met mijn hartslagmeter, snelheidsmeter en cadansmeter)?
Alle tips zijn welkom. Ik ben vooral benieuwd of door het verbreken van de BT en de schermverlichting uit te zetten, of de tocht van 3 uur die ik vorige week gedaan heb (van 100% naar 32% met BT en verlichting) hoeveel zuiniger dat zou zijn.
Misschien ook wel verstandig om een nieuwe accu te kopen (tips waar?). Maar dat zal voor morgen niet gebeuren
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Kan je niet gewoon een compacte powerbank meenemen en onderweg bijladen? Eventueel met tiewraps o.i.d. vastmaken zodat dat tijdens het fietsen kan.Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:38:
Hmmm...
Ik ga morgen deze route fietsen en ik ben bang dat mijn Garmin Edge 1000 het niet zo lang vol gaat houden. Ik zal er naar verwachting tussen de 5 en 6 uur over doen.
...
Helderheid zo laag mogelijk, liefst helemaal uit (niet helemaal duidelijk of je het over helderheid of achtergrond verlichting hebt). Verder alles wat je onderweg niet nodig hebt uitzetten. Denk aan BT, wifi.Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:38:
Hmmm...
Kan ik nog iets anders doen om accu te sparen zonder in te leveren op waar ik zo'n apparaat voor heb (ik wil dus mijn route loggen, ik wil de route in beeld zodat ik kan zien waar ik ben en hoeveel km nog te gaan zijn (navigatieaanwijzingen, herberekening, enz, heb ik altijd al uit staan), ik wil een connectie met mijn hartslagmeter, snelheidsmeter en cadansmeter)?
Alle tips zijn welkom. Ik ben vooral benieuwd of door het verbreken van de BT en de schermverlichting uit te zetten, of de tocht van 3 uur die ik vorige week gedaan heb (van 100% naar 32% met BT en verlichting) hoeveel zuiniger dat zou zijn.
Verder is het voor het apparaat véél zuiniger om alleen de data velden te laten zien, en dus niet de onderliggende kaart. Je kan waarschijnlijk wel redelijk snel wisselen tussen de zichtbare velden dus laat het zoveel mogelijk op data velden staan en niet een kaart die continue opnieuw getekend moet worden.
Die datavelden kunnen ook je aanwijzingen zijn zoals over xx meter naar li/re en dus ook je 'nog xx km' te gaan.
Verder als je een gedeelte van de route kent, lekker de kaart weglaten, zeker als jij niet degene bent die de weg moet aangeven (al zal het wel solo zijn in deze corona tijd). Met andere woorden, de kaart pas gebruiken als het niet anders kan.
Qua BT verbruik, des te brakker de verbinding, des te meer het toestel gaat zoeken naar je telefoon, des te meer energie er verbruikt wordt. Afhankelijk van waar je je telefoon hebt en hoeveel massa er tussen zit (dun/dik) kan dit veel uitmaken (al hoeft het niet zo te zijn).
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Maximizing Battery LifeGalois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:38:
- Decrease the backlight or shorten the backlight timeout (Using the Backlight).
- Select the Smart recording interval (Data Recording Settings).
- Turn on the Auto Sleep feature (Using Auto Sleep).
- Turn off the Bluetooth® wireless feature (Bluetooth® Settings).
- Turn off wireless connectivity (Wi‑Fi® Settings).
Helaas is het apparaat erg glad, liet hem al stuiteren.

Gelijk maar ff een siliconen hoes besteld.
Whatever.
Ja, die heb ik wel. Maar vind het zo’n gedoe. Ik denk dat ik de gok neem en onderstaande tips opvolg. Kijken hoe ver ik kom. De laatste 60 km ken ik de weg in detail en heb ‘m niet nodig voor de route.ocmer schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:07:
[...]
Kan je niet gewoon een compacte powerbank meenemen en onderweg bijladen? Eventueel met tiewraps o.i.d. vastmaken zodat dat tijdens het fietsen kan.
Hij moet toch wel 6 uur meekunnen... ik ga het gokken en meld mij morgen weer
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Hele lappen langs het water. Alle onnodige meuk uitzetten, screensaver op kort zetten en dat lange stuk je gps uit.Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:38:
Hmmm...
Route overigens via Garmin Connect. Werkte zeer makkelijk. Ook Komoot heeft nu echt Edge integratie dus wat je daar maakt komt ni rechtstreeks op de Edge. Strava ga ik dit weekend proberen. Toch maar een Summit abbo aan het proberen en wat routes van anderen opgeslagen.
GPS uitzetten is juist iets wat ik niet wil. Ik wil mijn route loggenmaartend schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:50:
[...]
Hele lappen langs het water. Alle onnodige meuk uitzetten, screensaver op kort zetten en dat lange stuk je gps uit.
Even mijzelf quoten om verslag te doen van het accu-probleem.Galois schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:38:
Hmmm...
Volgens de specificaties gaat de accu maximaal 15 uur mee, maar dat heeft die nooit gedaan. En zeker nu niet dat het apparaat (en de accu) zo'n 4 jaar oud zijn.
Vorige week deed ik een tocht van 3 uur en bij aankomst was de accu van 100 naar 32% gegaan. Dus de 6 uur gaat hij zeker niet redden met de huidige instellingen.
Ik zal sowieso de bluetooth connectiviteit met mijn telefoon verbreken (hoeveel accu kost dat eigenlijk, geen idee of dat een significante hoeveelheid zal zijn) en de verlichting van het scherm mag ook wel uit (het zal morgen zonnig zijn).
Misschien ook wel verstandig om een nieuwe accu te kopen (tips waar?). Maar dat zal voor morgen niet gebeuren
Ik heb dus uiteindelijk de schermverlichting helemaal uit gedaan, Bluetooth en WiFi uit en zoveel mogelijk niet de kaart in beeld gehad.
Dus de sensors (cadans, hartslag en snelheid) allen aan. Ook op 1-sec-recording.
Ik kan mij voorstellen dat het continu ‘opbouwen’ van de kaart de processor extra werk oplevert en dus ook meer van de accu vraagt. Geen idee hoe groot dit effect is...
Maar uiteindelijk 5:05 gefietst en bij thuiskomst had ik 39% over 🤔
Ben wel erg benieuwd of ik het ook had gered met wel ‘alles gewoon’.
Was een mooie tocht. Heerlijk weer en een groot deel (zeker 80 km) goed de wind in de rug en hele stukken met 37-40 kmh gereden. De stukken wind tegen waren vooral beschut (tussen bomen en zo) en de 30 bleef netjes op de teller. Uiteindelijk ook een gemiddelde op de teller van 31,8 kmh (op 163 km).
Ook de update geïnstalleerd en vandaag een ritje via GPS van 168km gereden en alles liep zoals altijd gesmeerd... Als uw toestel tijdens de rit begint de rebooten, dan zal de update nog niet 100% afgewerkt geweest zijn...djeck schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 11:25:
Vandaag rondje van 50 op het programma, element bolt gister ge-update, bleek een firmware te zijn alles goed zo leek het. Vandaag route ingesteld en de eerste 5 kilometer ging goed, toen ging ie op wachten en rebootte het ding. Daarna had de GPS het dusdanig moeilijk dat ik in 5 kilometer 8 keer fout reed. Helemaal klaar mee omgedraaid en naar huis gegeaan, morgen weer een dag. Zo dat moest ik ff kwijt 😣
Maar denk dat het geen kwaad kan..
Zo eerst maar even op fiets.nl kijken voor wat meer ervaringen na die update
Ja net nog even een rondje geweest, lijkt normaal te functioneren 😐RigolleM schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:23:
[...]
Ook de update geïnstalleerd en vandaag een ritje via GPS van 168km gereden en alles liep zoals altijd gesmeerd... Als uw toestel tijdens de rit begint de rebooten, dan zal de update nog niet 100% afgewerkt geweest zijn...
Vreemd, je had zelfs een factory reset al geprobeerd toch?Dirrukje schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:08:
[...]
Heb inmiddels al een tijdje een support call bij ze lopen, maar vooralsnog kom ik daar nog niet verder mee. Dus dat wellicht hier even een comment plaatsen
En de sync naar (bijvoorbeeld) Komoot, heeft ie daar wel de correcte data? Je zou eens kunnen proberen om een tweede Strava account aan te maken en daar naartoe syncen..? Kijken wat ie doet.
Ik heb mijn originele post even geüpdatet met edit. Inloggende op de strava website stonden bij app autorisaties een tweetal wahoo apps. Als ik vanuit de Elemnt app de autorisatie intrek bleef er 1 staan. Ik heb ze dus allebei vanuit de Strava website verwijderd. Vervolgens mijn speedmetertje even weg gegooid en opnieuw ingesteld, en daarna de autorisatie opnieuw uitgevoerd. Daarna stond er nog maar 1 autorisatie binnen op de Strava website.endless schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:11:
[...]
Vreemd, je had zelfs een factory reset al geprobeerd toch?
En de sync naar (bijvoorbeeld) Komoot, heeft ie daar wel de correcte data? Je zou eens kunnen proberen om een tweede Strava account aan te maken en daar naartoe syncen..? Kijken wat ie doet.
Gisteren rondje gemaakt en die ging qua uploaden gelijk goed. Ik verwacht dus dat er ergens iets mis was met die dubbele autorisatie, en dat die elkaar in de weg zaten. Mijn broertje heeft dezelfde issues dus ga nu bij hem precies hetzelfde doen en even kijken of dat het daadwerkelijk oplost.
Idd een foutje, heb het wel gezien maar het viel me op dat het slechts 45x bekeken was...Stoffa schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:07:
@Microkid Vreemd dat Garmin dat filmpje over de 1030 Plus weer offline heeft gehaald. Ook op bv DCRainmaker niets erover. Was een foutje om het al online te gooien blijkbaar.
Het Duitse bericht wat @Microkid deelt, geeft me hoop en zou erop duiden dat de CPU wél aangepast wordt conform 830 etc :-)
Ik wacht nog even met kopen...
Je loopt met dit apparaat wel het risico dat er volgend jaar daadwerkelijk een nieuw flagship worst gereleased, en dat je dan net 600 piek (want Garmin is altijd duur) hebt betaald voor deze. Zou toch wel pijnlijk zijn. Los daarvan wil ik deze welRR46 schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:49:
[...]
Idd een foutje, heb het wel gezien maar het viel me op dat het slechts 45x bekeken was...
Het Duitse bericht wat @Microkid deelt, geeft me hoop en zou erop duiden dat de CPU wél aangepast wordt conform 830 etc :-)
Ik wacht nog even met kopen...
En laten we eerlijk zijn, de huidige 1030 (uitgezonderd de processorsnelheid dan) is gewoon - meer dan - prima voor de doorsnee hobbyist, dus als de plus nog een beetje upgrade, kan je snel weer wat jaartjes uit de voeten ;-)
Heb op een gegeven moment het geluid maar ff uit gezet, is dit eenvoudig aan te passen?
Whatever.
De Garmin software geeft de voorkeur bij een reroute aan de u-turn lijkt mij en de kenners op het Garmin forum.Harmen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:29:
Gisteren een route gemaakt via Strava routes, deze gesynced via de Garmin IQ app en gestart. Ging redelijk moet ik zeggen, soms als je van de route af gaat blijft de Edge 530 piepen, maak een u-turn.
Heb op een gegeven moment het geluid maar ff uit gezet, is dit eenvoudig aan te passen?
Ik heb het zelf ook ervaren. Meestal is een u-turn de snelste manier om de oorspronkelijke route te vervolgen, in plaats van verder (om) te rijden.
a backup is a man's best friend
Whatever.
Superirritant! Ik heb dat inderdaad uitstaan (bij instellingen kan dat, herberekening en routeaanwijzingen uit of zoiets*).Harmen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 11:29:
Gisteren een route gemaakt via Strava routes, deze gesynced via de Garmin IQ app en gestart. Ging redelijk moet ik zeggen, soms als je van de route af gaat blijft de Edge 530 piepen, maak een u-turn.
Ik zie het spoor in beeld en volg dat spoor gewoon. Als ik 'per ongeluk' van de route ga, dan piept het apparaat één keer (ook dat kan je instellen bij iets van 'waarschuwen bij van route af' oid*). Dan kijk ik naar het beeld en beslis dan of ik eenvoudig door kan fietsen en even later het spoor weer op kan pakken of dat ik beter terug kan gaan.
Die routebegeleiding vind ik superirritant (maar goed, ik heb ook mijn routeaanwijzingen uitstaan in de navigatie van de auto, vind ik ook superirritant: ik kijk wel waar ik naar toe moet ipv dat er iets continu aanwijzingen aan het geven is. Anderen vinden dat wel erg prettig).
(* mocht je het niet vinden, wil ik wel even kijken in welk menu het precies staan, ik heb de Edge 1000, maar dat zal niet veel verschillen)
Track/spoor vs route, een Garmin Edge kan routeren... Dus als je een rit start via navigatie/koersen gaat de Edge er alsnog een route van maken, en als herbereken aan staat dan gaat de Edge proberen om terug naar de route te geraken. Eigenlijk probeert hij naar een routepunt te navigeren, daarom komt de U-turn zo vaak voor. Als je voorbij het dichts bijzijnde routepunt al zou gereden hebben gaat hij het volgende routepunt nemen en zou hij geen U-turn voorstellen. Zet je herbereken uit dan volg je gewoon het spoor, wijk je af krijg je een signaal dat van track/spoor bent en moet je zelf trachten terug naar het spoor te rijden.Galois schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:05:
[...]
Ik zie het spoor in beeld en volg dat spoor gewoon. Als ik 'per ongeluk' van de route ga, dan piept het apparaat één keer (ook dat kan je instellen bij iets van 'waarschuwen bij van route af' oid*). Dan kijk ik naar het beeld en beslis dan of ik eenvoudig door kan fietsen en even later het spoor weer op kan pakken of dat ik beter terug kan gaan.
Afhankelijk van situatie tot situatie, als je een rit hebt met weinig afslagen en/of bochten gaat dit meevallen, volgen de afslagen/bochten snel na mekaar, dan kan dit inderdaad irritant zijn omdat de afslagbegeleiding blijft staan.Galois schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:05:
Die routebegeleiding vind ik superirritant (maar goed, ik heb ook mijn routeaanwijzingen uitstaan in de navigatie van de auto, vind ik ook superirritant: ik kijk wel waar ik naar toe moet ipv dat er iets continu aanwijzingen aan het geven is. Anderen vinden dat wel erg prettig).
Dit weekend samen gereden met iemand die een Edge 830 heeft en ik een Wahoo Elemnt Bolt. Afgesproken dat hij de lead nam, en vastgesteld dat die afslagbeleiding hem parten heeft gespeeld, en dat het op de Wahoo Elemnt Bolt een pak duidelijker is op dat vlak.
Top, heb hem gevonden onder activiteitsprofielen.Galois schreef op maandag 11 mei 2020 @ 18:05:
[...]
Superirritant! Ik heb dat inderdaad uitstaan (bij instellingen kan dat, herberekening en routeaanwijzingen uit of zoiets*).
(* mocht je het niet vinden, wil ik wel even kijken in welk menu het precies staan, ik heb de Edge 1000, maar dat zal niet veel verschillen)
Mocht ik de volgende keer verkeerd rijden plak ik er een lusje bij aan.
Hoe gaan jullie om met smartphone meldingen? Soms duurt het eventjes voordat mij Oneplus 6 verbinding heeft met de Edge. Moet Garmin connect actief blijven op de achtergrond? Voor mijn gevoel wordt de app in slaapstand gezet.
Whatever.
Nooit bij stil gestaan.. nu heb ik de meeste meldingen bewust (zeker Whatsapp) uitgezet, en krijg ik eigenlijk alleen sms en telefoontjes door op de 530. (Wat gelukkig niet zo vaak is tijdens het fietsen).Harmen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:11:
[...]
Top, heb hem gevonden onder activiteitsprofielen.
Hoe gaan jullie om met smartphone meldingen? Soms duurt het eventjes voordat mij Oneplus 6 verbinding heeft met de Edge. Moet Garmin connect actief blijven op de achtergrond? Voor mijn gevoel wordt de app in slaapstand gezet.
Maar ik zet gewoon de Garmin aan en ga vervolgens fietsen.. bluetooth connectie lijkt er gewoon altijd te zijn.
Wat is "eventjes"? Want dat een app minder resources gebruikt als het niet nodig is lijkt me eerder wenselijk
Uh, nietHarmen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:11:
[...]

Enige reden om meldingen te zien is dat als mijn vrouw belt of bericht stuurt want tijdens fietsen neem ik verder toch geen telefoon op, nadat ik een paar keer ben gebeld voor spam-telefoontjes (en ik speciaal ben gestopt om m'n telefoon te pakken....).
Exact expert nodig?
ik had het ook bij de 820 en oneplus 6, denk dat je moet kijken bij batterij optiomaliseren bij de app garmin connect op de GSM, en dat uitzetten...Harmen schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:11:
[...]
En eens alles opnieuw verbinden...
Dit, Android sluit de Garmin app in de achtergrond als batterij optimaliseren actief is voor die app.verhto schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:06:
[...]
ik had het ook bij de 820 en oneplus 6, denk dat je moet kijken bij batterij optiomaliseren bij de app garmin connect op de GSM, en dat uitzetten...
En eens alles opnieuw verbinden...
Op iPhone zorg je dat uw vrouw onder uw favorieten staat en zet je bij instellingen van stille modus dat enkel de favorieten u mogen bellen/sms'en. Op die manier krijg je op de Garmin/Wahoo enkel de oproepen van de favorieten als je hem op stille modus zet.Crazy D schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:58:
Enige reden om meldingen te zien is dat als mijn vrouw belt of bericht stuurt want tijdens fietsen neem ik verder toch geen telefoon op, nadat ik een paar keer ben gebeld voor spam-telefoontjes (en ik speciaal ben gestopt om m'n telefoon te pakken....).
- Batterij besparing uitgezet, geen verschil.
- Nieuwe installatie Garmin Connect, flush cache etc.
- Gekoppeld aan een Samsung A3 2016, dit werkt gelijk en blijft werken.
Na heel wat puzzelen heb ik de oplossing gevonden.
https://forums.oneplus.co...nnect-not-working.967239/
Daarna Edge opnieuw koppelen en locatie/bluetooth inschakelen voordat connect geopend wordt.
[ Voor 42% gewijzigd door Harmen op 12-05-2020 22:08 ]
Whatever.
https://gpsradler.de/news/hinweise-garmin-edge-130-plus/
Ze spreken ook van een 1030plus. Eigenlijk al best slecht dat ze de 1030 nog durven te verkopen naast de 530/830 modellen die toch wel een stuk moderner zijn. (sneller/beter scherm)
Hier is een handig overzichtje te vinden wat men verwacht komende periode (niet alleen specifiek fietscomputers maar ook aanverwanten artikelen), zijn natuurlijk speculaties maar de appel zal niet ver van de boom vallen bij de meeste producten...
Hier ook de laatste 3 ritten de Bolt nog eens moeten aanleggen alvorens hij de rit wou tonen in de geschiedenis. Daarna Strava en Specialized Ride manueel moeten forceren om te synchroniseren. Komoot, RideWithGPS, Health en Dropbox waren automatisch gesynchroniseerd.coelho schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:37:
Zijn er meer mensen die sinds de laatste 2 firmware updates van de Elemnt Bolt het probleem hebben dat ritten niet automatisch synchroniseren en dus niet naar Strava gepusht worden? De rit blijft in de iPhone app op 'te synchroniseren' staan. Pas na afsluiten en herstarten van de Bolt en dus opnieuw synchroniseren met de app, wordt de rit afgerond en verstuurd.
Na +/- 2 uur was ook mijn route verdwenen... Ik was met mijn bike buddy onderweg en die had ook de route op zijn Edge 830 gezet dus hem verder gevolgd. Halverwege heb ik de route heropgestart en dit was terug in orde tot ik thuis was.
Tijdens de rit was mijn volgster (mijn vrouw) mij na een kwartier ook kwijt, einde workout kreeg ze te zien... beetje jammer als je een ritje van 7u30 in petto hebt... Was niet de enige keer dat ik dit voor had, maar was niet zeker of ik de Wahoo Companion app had opgestart... Nu wel want ik moest mijn route eerst opladen.
Het zijn toch plots veel issues die ik er voor niet had...
Positief punt: de batterij is na 2 jaar nog steeds in orde. Na 7u30 nog 40%, dus nog steeds geen probleem om die 15u te halen (zonder navigatie).
[ Voor 7% gewijzigd door RigolleM op 13-05-2020 08:51 ]
Blij dat ik niet de enige ben. Dan zal het hopelijk een bug zijn die op korte termijn gefixt wordt. Heb het in ieder geval bij support gemeld.RigolleM schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:45:
[...]
Hier ook de laatste 3 ritten de Bolt nog eens moeten aanleggen alvorens hij de rit wou tonen in de geschiedenis. Daarna Strava en Specialized Ride manueel moeten forceren om te synchroniseren. Komoot, RideWithGPS, Health en Dropbox waren automatisch gesynchroniseerd.
Na +/- 2 uur was ook mijn route verdwenen... Ik was met mijn bike buddy onderweg en die had ook de route op zijn Edge 830 gezet dus hem verder gevolgd. Halverwege heb ik de route heropgestart en dit was terug in orde tot ik thuis was.
Tijdens de rit was mijn volgster (mijn vrouw) mij na een kwartier ook kwijt, einde workout kreeg ze te zien... beetje jammer als je een ritje van 7u30 in petto hebt... Was niet de enige keer dat ik dit voor had, maar was niet zeker of ik de Wahoo Companion app had opgestart... Nu wel want ik moest mijn route eerst opladen.
Het zijn toch plots veel issues die ik er voor niet had...
Positief punt: de batterij is na 2 jaar nog steeds in orde. Na 7u30 nog 40%, dus nog steeds geen probleem om die 15u te halen (zonder navigatie).
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Aanwezigheid van een snelheidssensor scheelt ook accu, omdat de Garmin dan minder vaak je snelheid berekent via GPS. De GLONASS uitzetten (als je apparaat dit heeft) helpt ook. Detailniveau van de kaart verlagen kan ook nog helpen.Galois schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 17:59:
[...]
Even mijzelf quoten om verslag te doen van het accu-probleem.
Ik heb dus uiteindelijk de schermverlichting helemaal uit gedaan, Bluetooth en WiFi uit en zoveel mogelijk niet de kaart in beeld gehad.
Dus de sensors (cadans, hartslag en snelheid) allen aan. Ook op 1-sec-recording.
Ik kan mij voorstellen dat het continu ‘opbouwen’ van de kaart de processor extra werk oplevert en dus ook meer van de accu vraagt. Geen idee hoe groot dit effect is...
Maar uiteindelijk 5:05 gefietst en bij thuiskomst had ik 39% over 🤔
Ben wel erg benieuwd of ik het ook had gered met wel ‘alles gewoon’.
Was een mooie tocht. Heerlijk weer en een groot deel (zeker 80 km) goed de wind in de rug en hele stukken met 37-40 kmh gereden. De stukken wind tegen waren vooral beschut (tussen bomen en zo) en de 30 bleef netjes op de teller. Uiteindelijk ook een gemiddelde op de teller van 31,8 kmh (op 163 km).
pentium 4 2000@2520 Geforce 4 ti 4200 [XfX] 512mb Corsair 9953 3d benchmarkz
Waarom Karoo? Wat is je motivatie om niet voor Garmin/Wahoo te kiezen?Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:
Ik wacht op de Karoo V2 (of een goeie deal van het eerste model)
Wellicht om enkel haar rit te loggen?Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:31:
mijn vrouw heeft er ook 1 maar die fietst tegenwoordig alleen nog maar op haar apple watch.
Vandaag een kort ritje gepland van +/- 3u30 (100km) met navigatie gepland, zal eens zien of de problemen idem blijven.coelho schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:05:
[...]
Blij dat ik niet de enige ben. Dan zal het hopelijk een bug zijn die op korte termijn gefixt wordt. Heb het in ieder geval bij support gemeld.
[ Voor 28% gewijzigd door RigolleM op 13-05-2020 11:16 ]
Dat is dus juist beter om wel een snelheidssensor te hebben!shag-me schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:46:
[...]
Aanwezigheid van een snelheidssensor scheelt ook accu, omdat de Garmin dan minder vaak je snelheid berekent via GPS. De GLONASS uitzetten (als je apparaat dit heeft) helpt ook. Detailniveau van de kaart verlagen kan ook nog helpen.
Oh ja, ik had glonass ook uitgezet, zag die tip ook voorbij komen.
Dus een dikke 60% accu in iets meer dan 5 uur fietsen, zonder in te leveren op de dingen die ik wel wil.
Ben gadget freak en deze kan wat ik allemaal wil. Plus eigen wifi en simkaart slot.RigolleM schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:15:
[...]
Waarom Karoo? Wat is je motivatie om niet voor Garmin/Wahoo te kiezen?
Precies. Ze start strava op haar horloge en thats it. Ze hooeft geen navigatie etc etc. Dus haar polar ligt al maanden in de la stof te happenWellicht om enkel haar rit te loggen?
dit schrikt me een beetje af:Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:49:
[...]
Ben gadget freak en deze kan wat ik allemaal wil. Plus eigen wifi en simkaart slot.
[...]
Precies. Ze start strava op haar horloge en thats it. Ze hooeft geen navigatie etc etc. Dus haar polar ligt al maanden in de la stof te happen

(voor de duidelijkheid, HET FORMAAT!!

Op de MTB zou ik niet met zo'n unit (formaat en prijs) rond willen rijden.. de vraag is ook hoevaak je er op kan kijken, voor je de data kan zien zit je tegen een boom.. Op de MTB routes kijk ik zelden op mijn 530, enkel tussen verschillende lussen ff de tussentijden checken. Als ik em op de weg gebruik is het anders, dan is het een stuk makkelijker om HR, cadans, snelheid, gemiddelde in de gaten te houden.
En qua navigatie, zo vaak heb je dit niet nodig op de MTB.. In de Ardennen is het zeker handig, of als je een keer in NL een nieuwe route pakt zet ik de GPX er meestal ook wel op, maar de bordjes hier zijn zo goed dat je het amper nodig hebt.
De edge 530 heeft ook al wifi en synced dus alles als je em thuis aanzet of voor de deur je rit weer eindigt, maar met de wifi uit en binnen bluetooth bereik heb je ook gewoon verbinding om bv een nieuwe komoot rit op te halen of om een rit te syncen. SIM slot zie ik persoonlijk het nut echt niet van in..
Ik ben het wel met je eens dat het een erg mooie gadget is, met echt wel een paar zaken die beter (en sneller en soepeler) werken dan bij de concurrentie. Maar met bv de IQ apps van garmin kan je ook een hoop tweaken.
Dus kan je leven met de prijs en een ernome unit op je stuur.. ga je gang, maar maak de juiste afweging
Hahahaha die size boeit mij echt niet. Ben zelf 95 kiloPrulleman schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:17:
[...]
dit schrikt me een beetje af:
[Afbeelding]
(voor de duidelijkheid, HET FORMAAT!!,)
Op de MTB zou ik niet met zo'n unit (formaat en prijs) rond willen rijden.. de vraag is ook hoevaak je er op kan kijken, voor je de data kan zien zit je tegen een boom.. Op de MTB routes kijk ik zelden op mijn 530, enkel tussen verschillende lussen ff de tussentijden checken. Als ik em op de weg gebruik is het anders, dan is het een stuk makkelijker om HR, cadans, snelheid, gemiddelde in de gaten te houden.
En qua navigatie, zo vaak heb je dit niet nodig op de MTB.. In de Ardennen is het zeker handig, of als je een keer in NL een nieuwe route pakt zet ik de GPX er meestal ook wel op, maar de bordjes hier zijn zo goed dat je het amper nodig hebt.
De edge 530 heeft ook al wifi en synced dus alles als je em thuis aanzet of voor de deur je rit weer eindigt, maar met de wifi uit en binnen bluetooth bereik heb je ook gewoon verbinding om bv een nieuwe komoot rit op te halen of om een rit te syncen. SIM slot zie ik persoonlijk het nut echt niet van in..
Ik ben het wel met je eens dat het een erg mooie gadget is, met echt wel een paar zaken die beter (en sneller en soepeler) werken dan bij de concurrentie. Maar met bv de IQ apps van garmin kan je ook een hoop tweaken.
Dus kan je leven met de prijs en een ernome unit op je stuur.. ga je gang, maar maak de juiste afweging
En ik moe al die andere meuk niet, ik wil deze
Ben wel te spreken over de k-edge, aluminium en beweegt niet mee.
Kom er net achter dat m'n case voor de Edge 530 de verkeerde is, blijkbaar heeft de webshop een 830 case in een 530 doosje gedaan. Iemand hier nog belang bij?

[ Voor 41% gewijzigd door Harmen op 13-05-2020 14:34 ]
Whatever.
Ik reed eens naast iemand met zon Karoo. Vond het er maar vreemd uitzien, alsof je met je iPad aan je stuur rijdt (lomp).Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:27:
[...]
Hahahaha die size boeit mij echt niet. Ben zelf 95 kiloDus gewicht interesseert mij ook niet.
En ik moe al die andere meuk niet, ik wil dezeDus mij omlullen heeft echt geen zin
Dat weet je toch ondertussen wel hahahaha.
Mijn keuze zou t daarom niet zijn. Denk dat ik die nieuwe 1030 Plus ga halen, hoewel ik die eigenlijk ook al lomp groot vind.
De Bolt die ik nu heb vind ik qua aanzicht op de fiets ideaal.
Minpunt daaraan vind ik dat de kaart helemaal wegvalt als je ver uitzoomt. Daardoor is hij voor navigatie niet ideaal, maar is hij ook niet echt voor gemaakt.
Ook spreken bij Garmin het trainingsadvies en automatische FTP-berekening me wel aan. Die laatste schijnt nog best accuraat te zijn van wat ik lees.
[ Voor 23% gewijzigd door Stoffa op 13-05-2020 14:43 ]
https://www.closethegap.cc/nl/faqs/Kluus schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:51:
Heeft iemand ervaring met de Garmin Edge 530 in combinatie met de compacte versie van de Hidemybell? Met deze mount komt de unit namelijk wat dichter op het stuur dan met de originele mount en ik vroeg me af of van de 530 de onderste twee knoppen (waarvan er een de ronde knop is?) nog te gebruiken zijn...
hier staat o.a.
- Edge 500 (suggestie: de HideMyBell mini)
- Edge 510
- Edge 520 (suggestie: de HideMyBell mini)
- Edge 530
- Edge 800
- Edge 810
- Edge 820 (suggestie: de HideMyBell mini)
- Edge 830
Bij mij zit hij op de stem. Dus steek niet uit.Stoffa schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:39:
[...]
Ik reed eens naast iemand met zon Karoo. Vond het er maar vreemd uitzien, alsof je met je iPad aan je stuur rijdt (lomp).
Mijn keuze zou t daarom niet zijn. Denk dat ik die nieuwe 1030 Plus ga halen, hoewel ik die eigenlijk ook al lomp groot vind.
Het krijgt geen schoonheidsprijs nee, maar het werkt wel goed en voor navigatie is het in mijn ogen het beste paard in de stal. Ik hoop dat V2 als die komt, wanneer die komt, iets kleiner is en geluid heeft. Het scherm is nagenoeg perfect, de omhulzing en randen er omheen mogen op een fors dieet.Stoffa schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:39:
[...]
Ik reed eens naast iemand met zon Karoo. Vond het er maar vreemd uitzien, alsof je met je iPad aan je stuur rijdt (lomp).
De support en doorontwikkeling zijn super te noemen als je bedenkt hoe klein het bedrijf is tegenover de competitie, dus ik kijk wel uit naar de opvolger.
Maar de bolt roam is toch mijn go to computer op dit moment, vooral vanwege formaat en dat navigatie meestal niet de top prioriteit heeft.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II
Kan me nog steeds moeilijk voorstellen dat het er dan wel enigszins elegant uitziet, maar is allicht beter dan outfront mount ja.Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:41:
[...]
Bij mij zit hij op de stem. Dus steek niet uit.
@rockhopper Geloof ik zo. Ik zou me kunnen voorstellen dat je zon Karoo gebruikt voor bv een biketrip ofzo. Als dagelijkse fietscomputer vind ik m te groot.
[ Voor 21% gewijzigd door Stoffa op 13-05-2020 14:45 ]
Ah ja goede, dit zal inderdaad precies de reden zijn dat ze de mini niet als suggestie geven bij de x30 modellen... Dat is wel jammer want ik vind verder dat de mini wel mooi uit komt met de compactere fietscomputers, maar ik moet wel bij de lap knop kunnen want die gebruik ik veel voor het registreren van intervallen...Prulleman schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:40:
[...]
https://www.closethegap.cc/nl/faqs/
hier staat o.a.dus ik vermoed van niet
- Edge 500 (suggestie: de HideMyBell mini)
- Edge 510
- Edge 520 (suggestie: de HideMyBell mini)
- Edge 530
- Edge 800
- Edge 810
- Edge 820 (suggestie: de HideMyBell mini)
- Edge 830
[ Voor 6% gewijzigd door Kluus op 13-05-2020 15:05 ]
@coelho Heb er wat langer over gedaan met de wind maar als ik thuiskwam heeft hij alles mooi gesynct. Had wel voor ik vertrok een update klaar staan, die nog ff uitgevoerd... terwijl er niks staat vermeld over bug fixing in de software release info.RigolleM schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:15:
Vandaag een kort ritje gepland van +/- 3u30 (100km) met navigatie gepland, zal eens zien of de problemen idem blijven.
Ik ben weer mijn route kwijtgespeeld halverwege, door gewoon aan de andere kant van het kanaal te rijden. Ik had wel geen navigatie meer nodig, want ik wist vanaf dan wel weer de weg... maar vorig jaar hetzelfde ritje gereden toen wel langs de goede kant gereden en plots was die route ook verdwenen. Rit komt van Komoot.
Mijn vrouw (volger) was mij ook terug kwijt na +/- 20km...
Ik begin toch meer en meer te twijfelen om binnenkort die Garmin Edge 1030+ aan te kopen, ik vertrouw mijn Wahoo Elemnt Bolt niet meer. Daarbij is de integratie voor mijn Varia beter en kent de Garmin wel een 12 speed/batterijstatus voor mijn SRAM AXS. Die IQ app My Edge2 spreekt mij ook enorm aan...
Ik ben ook gadget freak, maar de Karoo kan mij toch niet bekoren.. mss doet de Karoo v2 dit wel.. maar twijfel toch sterk aan bepaalde integraties: Varia, SRAM AXS, smetteloze app voor iOS, trainingsschema's, ... Als pure navigatietoestel zou de Karoo ideaal zijn, maar om puur te navigeren zou dit met een oude smartphone (en batterypack) ook moeten lukken.Tylen schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:49:
[...]
Ben gadget freak en deze kan wat ik allemaal wil. Plus eigen wifi en simkaart slot.
Ik heb in het verleden nog vaak genavigeerd op de MTB, zelfs zonder track, gewoon op basis van de kaart op zoek naar MTB weggetjes als voorbereiding op onze tocht/marathon die we organiseerde. Ook vaak meegeholpen met uitpijlen van een marathon in de Ardennen en dus ook puur op navigatie (weliswaar met track) in een streek die ik totaal niet kende. Dus ik vind goede navigatie echt wel belangrijk. Op de weg vind ik het minder belangrijk omdat je gewoon ook naar de bewegwijzering op straat kunt zien waar je heen moet, maar in een bos in de Ardennen... probeer daar maar eens uw weg te vindenPrulleman schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:17:
[...]
En qua navigatie, zo vaak heb je dit niet nodig op de MTB.. In de Ardennen is het zeker handig, of als je een keer in NL een nieuwe route pakt zet ik de GPX er meestal ook wel op, maar de bordjes hier zijn zo goed dat je het amper nodig heb
Ondertussen toch al 15 jaar aan het MTB'en en de ritjes die we rijden, wijken toch héél vaak af van de bordjes (Bloso routes noemt dat hier in België). Als je vaak toertochten rijdt dan leer je nieuwe wegen kennen, en ik probeer toch altijd een mooie rit in mekaar te steken waar het één en ander van moeilijksheidsgraad is in verwerkt en ik ken niet alles van buiten en dan is zo'n GPX toch wel handig om mee te hebben. De navigatie draait dan gewoon op de achtergrond, zonder begeleiding, en als ik twijfel kijk ik snel eens naar de kaart/track.
Iemand belang bij een Garmin 830 hoesje?
Whatever.
Te glad waar steek jij die tijdens het fietsen? De mijne zit in zo'n front mountHarmen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:45:
Nice, net een vervangend hoesje ontvangen voor de Edge 530.Toch wel fijner een siliconen hoes om de 530 heen. Ding is te glad.

Jammer dat Garmin geen rubber op de behuizing heeft aangebracht.
Whatever.
Ja. Net besteld, maar duurt nog een poos. Rij nu onbeschermdHarmen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 13:45:
Las net het volgende op DC, Strava route sync. Getest en werkt ideaal.
https://www.dcrainmaker.c...devices-a-decade-old.html
Whatever.
Dus je haalde je fiets van de muur en toen glipte de Edge uit je handen? Misschien beide handen gebruiken om je fiets van de muur te halen en dan met beiden handen uw Edge nemen en die op je fiets monteren. Ik denk dat ze daar ook een woord voor hebben bedacht: onhandigheidHarmen schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:02:
Mijn fiets hangt verticaal aan de muur, tijdens het loshalen glipte hij uit mijn vingers.
Jammer dat Garmin geen rubber op de behuizing heeft aangebracht.
Ik kom uit het MTB wereldje en daar kan ik het wel begrijpen dat ze een hoesje rond hun Edge deden, zeker tijdens moddertochten... Ik snapte wel waarom, maar ik zag daar niet veel kwaad in... een screen protector had volgens mij meer zin als je tijdens het rijden eens uw scherm wou proper maken...
Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties
https://www8.garmin.com/m...24-A1B4-7FFC503FBC92.htmlmagic_nl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 23:19:
Als newbie Garmin gebruiker heb ik een vraag. Tijdens een rit komt elke 8km een ronde melding langs. Ik zou 5 of 10km logischer vinden. Waar stel ik dat in op een 530?
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Oops, ik lees dit nu pas.Kluus schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:03:
[...]
Ah ja goede, dit zal inderdaad precies de reden zijn dat ze de mini niet als suggestie geven bij de x30 modellen... Dat is wel jammer want ik vind verder dat de mini wel mooi uit komt met de compactere fietscomputers, maar ik moet wel bij de lap knop kunnen want die gebruik ik veel voor het registreren van intervallen...
Of ik heb een kleine duim.
:strip_exif()/f/image/ApKoEgx1PPhHKxyTtMlyZqrc.jpg?f=fotoalbum_large)
(Is nog een foto van eerste testritje, ik had beschermfolie er toen nog niet afgehaald.)
Verwijderd
Ik heb even een wat rare vraag. Op de beregeningsmachine die wij gebruiken om in deze droge tijden onze aardappels te besproeien hebben wij een fietscomputer gebouwd. Het magneetjes zit op de aandrijving en zo geeft de fietscomputer bvb 30kmh aan als de sproeier met 30m/uur binnen getrokken wordt.
Mijn vraag is nu of er ook een fietscomputer o.i.d is welke op afstand via internet te volgen is? Evt gekoppeld aan een telefoon, ik heb al een Wahoo rpm sensor besteld, maar kan nu geen goede app vinden.
Zo zou ik dan op afstand kunnen controleren of de machine nog draait ‘s nachts.
Alvast bedankt,
Ruud
https://www.hrdlpn.nl/live-tracking/
Je hebt geen snelheidssensor o.i.d. nodig, aangezien de snelheid op basis van GPS wordt berekend.
[ Voor 12% gewijzigd door EdwinW op 16-05-2020 17:39 ]
(afhankelijk van je duur voor een nacht)
Anders misschien iets met een remote camera, geheel offtopic natuurlijk.
Ik weet overigens niet hoe groot je veld(je) is, maar met 30km/u denk ik aan Amerikaanse gebieden... of vergis ik me hierin?
Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste racefiets aangeschaft, en ik krijg van mijn ouders een fietsnavigatie kado voor mijn verjaardag.
Nu heb ik daar weinig kennis van, dus vraag ik jullie hulp.
Het belangrijkste waar een fietsnavigatie voor mij aan moet voldoen, is dat ik een duidelijke navigatie (goed leesbaar), die mij van A naar B brengt, goede fietsroutes kiest en ook makkelijk onderweg nieuwe routes berekent. Is het ook mogelijk om Strava te koppelen aan een fietsnavigatie en dus Strava hierop af te lezen?
Daarbij zit ik ook te denken om een HideMyBell erbij aan te schaffen, hier moet hij dus wel oppassen.
Budget is ongeveer 150 tot 200 euro.
Ik hoor graag van jullie.
Thanks alvast!
- Garmin Edge Explore
- Mio Cyclo 215HC
Persoonlijk zou ik dan de Garmin nemen. Voordeel is o.a. dat je hier je eigen maps (gebaseerd op Openstreetmap) op kan zetten, dus altijd up to date bent.
[ Voor 24% gewijzigd door Microkid op 18-05-2020 12:39 ]
- Touch screen zou ik wel prettig vinden.
- Wat bedoel je precies met smartphone support?
Sorry, ik ben echt een leek op dit gebied.
[ Voor 11% gewijzigd door Saaslijer1 op 18-05-2020 13:21 ]
Garmin en Wahoo hebben wel remote tracking, maar voor beide kan dat al eens wegvallen en je wilt toch niet uit je bed moeten omdat je niet meer weet of je beregeningsmachine nog gaat. Ik heb zelf een Wahoo Elemnt Bolt en zo heeft mijn vriendin me tijdens het fietsen al eens opgebeld omdat ze dacht dat ik gevallen was. Volgens mij heeft het ook te maken heeft met welk type telefoon je hebt, mijn Nokia gooit de bluetooth verbinding met Wahoo na een half uur dicht. Mijn vorige Samsung telefoon hield de verbinding veel betrouwbaarder aan.Verwijderd schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:44:
Hallo fietscomputer kenners,
Ik heb even een wat rare vraag. Op de beregeningsmachine die wij gebruiken om in deze droge tijden onze aardappels te besproeien hebben wij een fietscomputer gebouwd. Het magneetjes zit op de aandrijving en zo geeft de fietscomputer bvb 30kmh aan als de sproeier met 30m/uur binnen getrokken wordt.
Mijn vraag is nu of er ook een fietscomputer o.i.d is welke op afstand via internet te volgen is? Evt gekoppeld aan een telefoon, ik heb al een Wahoo rpm sensor besteld, maar kan nu geen goede app vinden.
Zo zou ik dan op afstand kunnen controleren of de machine nog draait ‘s nachts.
Alvast bedankt,
Ruud
Aangezien je toch een internetverbinding zult nodig hebben, kun je het beter zonder fietscomputer doen want dat introduceert hier nodeloze complexiteit. Met een telefoon zou dit helemaal te doen moeten zijn, ik zou ook de Wahoo sensor niet gebruiken.
Lijkt mij ook dat hier toch al een bestaande oplossing voor moeten zijn. En daarnaast zou ik ook eerder een melding willen als je installatie stopt, en niet dat je moet inloggen om dat na te kijken, dat ga je in het midden van de nacht niet doen.
@Saaslijer1 De Mio kan gewoon niet verbinden met een smartphone. Als je de rit op Strava wilt krijgen, moet je de Mio op een pc aansluiten en de rit binnenhalen.
De Garmin verbindt wel met een smartphone (bluetooth), kan tijdens het fietsen notificaties tonen (oproepen, berichten, etc, dat kan een vloek of een zegen zijn) en stuurt na afloop je rit via je smartphone meteen naar Garmin Connect en andere diensten die je daarmee verbonden heb (bv Strava).
Je hebt het ook over "Strava aflezen", geen idee wat je daarmee bedoelt, de meeste fietscomputers pompen de activiteit na afloop door naar Strava via hun webdienst. Er zijn ook fietscomputers die Strava Live Segments ondersteunen en je verwittigen als je een favoriet segment gaat rijden, met dan tussentijden en melding hoe je prestatie was ten op zichte van vorige keren, maar daar heb je ook een Strava Summit abonnement voor nodig en bovenstaande fietscomputers ondersteunen het niet.
De meeste fietscomputers die Live Segments ondersteunen zijn wat duurder, de goedkopere Edge 130 van Garmin ondersteunt het wel maar die is dan weer qua navigatie heel basic en meer op het sportieve gericht.
https://dcra.in/StravaCuts
A'dam PVOutput
Oei, dat is wel minder. De automatische route sync naar Garmin devices was net vrijgegeven. Net even gekeken naar de Garmin Connect route bouwer, deze ziet er ook wel prima uit.ericplan schreef op maandag 18 mei 2020 @ 20:01:
Strava haalt de bezem door z’n voorwaarden. Lees wat er overblijft bij DC Rainmaker, die bepaald negatief is over deze verandering. Ik gebruik het platform gelukkig niet, dus mijn gemis is nihil
https://dcra.in/StravaCuts
Whatever.
Dat van de routes is ook jammer, maar ook daar, ik gebruikte toch al Komoot omdat ik een Elemnt Bolt heb.
Er is één regressie waar ik best wel blij om ben:
Als ik iets kan missen is het Strava die elke rit en elk loopje met elkaar gaat vergelijken, de ene keer doe ik een lange duurtraining, de andere keer een intensieve duurtraining, op hetzelfde parcours. Strava hoeft me niet te zeggen dat ik trager gefietst heb als ik ook bewust 50W minder getrapt heb. Volgens mij is het aantal blessures die enthousiastelingen zichzelf hebben aangedaan (mezelf incluis), omdat ze van elke training een race maken, gewoon niet te tellen.– Non-paying users will not longer get ‘matched rides/runs’ feature: This will automatically compare runs/rides on the same route from a pace/speed standpoint.
Ik sluit me bij @Microkid aan. Lees je even goed in. Wat je wil voor je budget is bijna niet haalbaar, tenzij je bereid bent om dingen via Marktplaats aan te schaffen. Zeker met extra's als hide my bell.Saaslijer1 schreef op maandag 18 mei 2020 @ 12:31:
Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen vrijdag mijn eerste racefiets aangeschaft, en ik krijg van mijn ouders een fietsnavigatie kado voor mijn verjaardag.
Nu heb ik daar weinig kennis van, dus vraag ik jullie hulp.
Het belangrijkste waar een fietsnavigatie voor mij aan moet voldoen, is dat ik een duidelijke navigatie (goed leesbaar), die mij van A naar B brengt, goede fietsroutes kiest en ook makkelijk onderweg nieuwe routes berekent. Is het ook mogelijk om Strava te koppelen aan een fietsnavigatie en dus Strava hierop af te lezen?
Daarbij zit ik ook te denken om een HideMyBell erbij aan te schaffen, hier moet hij dus wel oppassen.
Budget is ongeveer 150 tot 200 euro.
Ik hoor graag van jullie.
Thanks alvast!
Let verder goed op het verschil tussen een route volgen en een apparaat dat routes weer kan herrekenen zodra je er vanaf wijkt. De eerste kan bijna elk apparaat (zolang ze maar een kaart kunnen weergeven) het tweede zorgt voor een hogere prijs.
Ik adviseer zelf meestal de wahoo bolt als eerste toestel vanwege het vriendelijke budget, maar deze herrekend dus niet zodra je van de route afwijkt. De duurdere roam doet dit dan weer wel.
Tot slot, mocht je Engels geen vieze taal vinden, DCrainmaker schrijft zeer uitgebreide reviews en adviezen. Prima plek om jezelf even te orienteren.
Kan je niet je bevestigingspunt omdraaien zodat hij wat hoger komt of staat deze al op de hoogste stand?bal130 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 07:51:
[...]
Oops, ik lees dit nu pas.Ik rijd dus wel rond met een Edge 530 icm een HideMyBell Mini. De Edge zit tegen mijn stuur aan maar het past net eigenlijk...
Of ik heb een kleine duim.
[Afbeelding]
(Is nog een foto van eerste testritje, ik had beschermfolie er toen nog niet afgehaald.)
Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl
Het bevestigingspunt staat al in de hoogste stand. Het past precies, ik kom alleen wat moeilijker aan de onderste knoppen maar die heb ik tot op heden nog niet gebruikt tijdens het fietsen. Enkel op het einde van de rit om de rit te beëindigen.M@cer schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:09:
[...]
Kan je niet je bevestigingspunt omdraaien zodat hij wat hoger komt of staat deze al op de hoogste stand?
Die recensies ga ik vanavond maar even doornemen dan.rockhopper schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 00:08:
[...]
Ik sluit me bij @Microkid aan. Lees je even goed in. Wat je wil voor je budget is bijna niet haalbaar, tenzij je bereid bent om dingen via Marktplaats aan te schaffen. Zeker met extra's als hide my bell.
Let verder goed op het verschil tussen een route volgen en een apparaat dat routes weer kan herrekenen zodra je er vanaf wijkt. De eerste kan bijna elk apparaat (zolang ze maar een kaart kunnen weergeven) het tweede zorgt voor een hogere prijs.
Ik adviseer zelf meestal de wahoo bolt als eerste toestel vanwege het vriendelijke budget, maar deze herrekend dus niet zodra je van de route afwijkt. De duurdere roam doet dit dan weer wel.
Tot slot, mocht je Engels geen vieze taal vinden, DCrainmaker schrijft zeer uitgebreide reviews en adviezen. Prima plek om jezelf even te orienteren.
Ik zoek dus wel een apparaat die routes kan herberekenen, goed dat je dat punt nog even aanhaalt.
Die wahoo roam ziet er wel heel fijn uit zeg. Wel iets boven budget, maar misschien dat ik zelf nog wel iets wil bijleggen... En wat is anders de meest vergelijkbare apparaat met de wahoo roam, voor een iets zachter prijsje?