Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 09:56
L0we schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:09:
[...]

Waar koppel je die hartslagmeter aan? Als hij wel wat meet, lijkt me dat je even goed moet kijken waar / hoe je hem aanbrengt.
Voor mij is de hartslagmeter vele malen nauwkeuriger dan een pols-meting.
Ik koppel hem tijdens het fietsen buiten aan mijn Wahoo BOLT en tegelijkertijd aan de Garmin Fenix 5.
Tijdens Zwift zit ie aan de Garmin Fenix 5 en aan de Laptop met ANT+

Futurumshop adviseert me nu om de batterij er even op z'n kop in te doen. (voor een reset)

[ Voor 8% gewijzigd door kevertje1977 op 21-04-2020 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:56

McMiGHtY

- burp -

Qua hartslagmeter had ik eerst een Polar H7(?) die er naar een tijdje gewoon mee uitschee, niet meer willen koppelen en als die het wel deed, zat ik boven de 220 slagen per minuut.

N.a.v. een post hiero een magene in China besteld, werkt perfect.

(Qua Garming Fenix5, die heb ik ook, merk dat die uiteindelijk (alleen tijdens het zwiften gecontroleerd) redelijk dezelfde waardes aangeeft als m'n band)

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaURoN
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Prulleman schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:20:
[...]

Ik heb geen iPhone, op android krijg ik wel sms en telefoon notificaties, volgens mij werkt whatsapp ook, maar dat wil ik niet.. ik wil geen onzin zien als ik op de fiets zit :D
(maar volgens mij moet het met wat aangepaste instellingen sinds iOS 13.1 wel gewoon werken, maar ik heb er geen ervaring mee)
Bedankt voor al je info!
Na lang twijfelen en wikken en wegen toch voor de 830 ipv 530 (gezien het feit dat ik er aan gewend ben + ik er weer 6+ jaar mee ga doen waarschijnlijk en het veel gebruik op race en mtb, of het echt dat geld waard extra waard is een twijfel geval)
Tot nu toe bevalt de unit enorm, stukken frisser/sneller dan de 810 die ik gewend was en koppelt met alle senors (cadance/speed van diverse fietsen, virb, polar h10, tacx trainer) dus dat is perfect!

[ Voor 6% gewijzigd door SaURoN op 22-04-2020 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vewa
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-10 20:15
Ik gebruik nu een Polar Vantage M horloge voor fietsen en hardlopen. Deze bevalt mij erg goed, maar ik zou ook aanvullend wel een fietscomputer met goede navigatie willen. Polar heeft zelf alleen de V650. Deze is al redelijk bejaard en qua navigatie zijn er (veel) betere modellen beschikbaar
Ik heb op internet gezocht maar kan het antwoord niet vinden: Is het mogelijk om de data van mijn horloge (hartslag e.d.) weer te geven op een fietscomputer en een route te volgen? Bijv de garmin 530/830 of Wahoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 13:40
https://twitter.com/lance.../1252969177201213440?s=20

Hammerhead komt dit jaar met een nieuwe Karoo V2

[ Voor 8% gewijzigd door Cyrus The Virus op 23-04-2020 10:02 ]

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vewa schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:49:
Ik gebruik nu een Polar Vantage M horloge voor fietsen en hardlopen. Is het mogelijk om de data van mijn horloge (hartslag e.d.) weer te geven op een fietscomputer en een route te volgen? Bijv de garmin 530/830 of Wahoo.
Als uw Polar Vantage M hartslag broadcasting doet wel dan pikken de Garmins en Wahoos van deze wereld het signaal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-10 14:45

red bull

Keeps me awake !

RigolleM schreef op donderdag 23 april 2020 @ 10:10:
[...]

Als uw Polar Vantage M hartslag broadcasting doet wel dan pikken de Garmins en Wahoos van deze wereld het signaal op.
Dat doe ik ook met mijn Garmin Venu, werkt perfect! Signaal uitzenden en mijn 530 pakt het op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 30-09 08:26
Heyster schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:48:
[...]

Dat was leuk zeg. Heb een paar trucjes opgepikt.
Heb 'm ook bijgewoond en snap nu eindelijk hoe je een lijn trekt. Dat lukte me dus nooit, maar je moet dus ALT/options ingedrukt houden. Erg onhandig IMHO.

Voor mij is Komoot het niet.... blijf lekker met Judise werken wat mij prima bevalt, ondanks de Windows 3.11 achtige vormgeving.

[ Voor 17% gewijzigd door havana op 26-04-2020 08:01 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:01
Zijn er hier meer mensen die doen fietsen én hardlopen?
Ik gebruik hiervoor een Garmin edge 530 en Garmin forerunner 245 music, alleen lijkt het alsof b.v. VO2 Max alleen berekend wordt en dus ook weergegeven op mijn forerunner.
Kan het zijn dat ik ergens iets met instellingen moet koppelen, of kan dat gewoon niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:36
Dirk0s schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:28:
Ik gebruik hiervoor een Garmin edge 530 en Garmin forerunner 245 music, alleen lijkt het alsof b.v. VO2 Max alleen berekend wordt en dus ook weergegeven op mijn forerunner.
Kan het zijn dat ik ergens iets met instellingen moet koppelen, of kan dat gewoon niet?
Idem.

True up op beide apparaten aanzetten, dan zou de data gecombineerd moeten worden. Ik heb het ooit werkend gehad, maar werkt bij mij nu niet meer :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dirk0s schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:28:
Het is afhankelijk van hoe de schatting van die waarde wordt bereikt. Garmin hanteert daarbij voor verschillende sporten eventueel verschillende methoden. Als je graag de vo2max wil schatten, kan je dat eventueel ook zelf doen op basis van uitgelezen gegevens.

Zie ook https://support.garmin.com/en-GB/?faq=lWqSVlq3w76z5WoihLy5f8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
begintmeta schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:37:
[...]

Het is afhankelijk van hoe de schatting van die waarde wordt bereikt. Garmin hanteert daarbij voor verschillende sporten eventueel verschillende methoden. Als je graag de vo2max wil schatten, kan je dat eventueel ook zelf doen op basis van uitgelezen gegevens.

Zie ook https://support.garmin.com/en-GB/?faq=lWqSVlq3w76z5WoihLy5f8
Het gaat mij niet zozeer om de vo2 Max, maar dat de apparaten "samen werken"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:50
Vo2max is dan een verkeerd voorbeeld, daar voor zijn best wat voorwaarden op de fiets, zie ook hier:
Prulleman in "Het grote indoor cycling topic"

Wat zou er samen moeten werken?

[ Voor 9% gewijzigd door Prulleman op 26-04-2020 08:44 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dirk0s schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:39:
[...]

Volgens de link wil Garmin voor een fiets-vo2max-schatting gegevens van een powermeter, wellicht heeft men dan bij het fiets-apparaat ook een onnodige beperking dat de ren-vo2max-schatting niet wordt weergegeven als die niet beschikbaar zijn (of sowieso). Geen idee moet ik bekennen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 26-04-2020 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Dirk0s schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:39:
[...]

Zoals ik net al zei: Physio true up aanzetten op beide apparaten. Dan gebruiken ze de data van elkaar (als het werkt).

YouTube: Tutorial - Physio TrueUp: How To Use

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Requiem19 schreef op zondag 26 april 2020 @ 08:46:
[...]

Zoals ik net al zei: Physio true up aanzetten op beide apparaten. Dan gebruiken ze de data van elkaar (als het werkt).

YouTube: Tutorial - Physio TrueUp: How To Use
Bleek dat het dus al aanstond, jammer. Dit was eigenlijk de reden waarom ik ook een Garmin heb gekocht voor mijn fiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dirk0s schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:04:
[...]

Bleek dat het dus al aanstond, jammer. Dit was eigenlijk de reden waarom ik ook een Garmin heb gekocht voor mijn fiets.
Staat het in beide apparaten aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
Requiem19 schreef op zondag 26 april 2020 @ 09:15:
[...]

Staat het in beide apparaten aan?
Jazeker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dan kun je ook nog even in Garmin Connect bij je toestel settings bekijken of het aanstaat.

Je weet of het werkt als je gefietst hebt en je trainingsstatus op je forerunner geupdate wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Registratie: Maart 2019
  • Nu online
Ik denk, dat je VO2max niet geupdate wordt met fietsen, omdat je geen beschikking hebt over een powermeter? Ik meen dit eens gelezen te hebben (hier)?

Want zou zelf ook graag VO2max willen zien, zowel met hardlopen als fietsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
RR46 schreef op zondag 26 april 2020 @ 12:56:
Ik denk, dat je VO2max niet geupdate wordt met fietsen, omdat je geen beschikking hebt over een powermeter? Ik meen dit eens gelezen te hebben (hier)?

Want zou zelf ook graag VO2max willen zien, zowel met hardlopen als fietsen.
Dat klopt:
In order to generate a Cycling VO2 Max estimate, you must record a cycling activity with heart rate and power from a power meter for a minimum of 20 minutes above 70% of your max heart rate. It is recommended that this be performed on an indoor trainer to eliminate variables such as elevation change, drafting, and pacing. Cycling VO2 Max can only be estimated when using the Bike or Indoor Bike profiles. The Mountain Biking activity profile will not generate a VO2 Max.
Ik zie in mijn Garmin connect 2 VO2max'en:

- Cycling VO2 max
- VO2 max

De physio true up functie is voor mij van belang omdat ik een inschatting wil hebben van de trainingsbelasting. Ik doe veel verschillende sporten door elkaar (hardlopen, fietsen en crossfit) en probeer te waken dat ik niet teveel stress prikkels op m'n lichaam leg.

Het is dan vrij irritant als de trainingsstatus van je Garmin Edge niet meegenomen wordt... dan moet je het allemaal handmatig bij elkaar gaan optellen ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
Geen idee of dit topic het juiste is, maar probeer het gewoon.

Ik heb een Garmin Edge 530 en een wahoo tickr. Heel af en toe komt het voor dat mijn eerste tien minuten van de activiteit met een gelockte HR gebeurt. Dus een vaste hr van 90 bijvoorbeeld. Na tien minuten doet hij het gewoon weer goed. Iemand een idee?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chielmi
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:52
Batterijtje van de HR sensor al eens vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Band vochtig gemaakt vooraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Michaelg schreef op zondag 26 april 2020 @ 17:32:
Geen idee of dit topic het juiste is, maar probeer het gewoon.

Ik heb een Garmin Edge 530 en een wahoo tickr. Heel af en toe komt het voor dat mijn eerste tien minuten van de activiteit met een gelockte HR gebeurt. Dus een vaste hr van 90 bijvoorbeeld. Na tien minuten doet hij het gewoon weer goed. Iemand een idee?
Gekoppeld via ant+ of Bluetooth? Ik had laatst voor het eerst dat mijn Garmin strap nog inactief leek na 20 minuten fietsen ofzo.. toen wat zitten rommelen met de contacten en daarna naar "sensoren" in het menu.. toen kwam je weer op.
Een vaste waarde is volgens mij gewoon geen signaal meer en fixed de laatste bekende waarde. Voor mijn gevoel zou ant+ makkelijker weer verder moeten gaan dan Bluetooth bij problemen.
Wat jij beschrijft het ik nooit gehad (niet met de edge 25 en niet met de 530). Maar dus icm met een andere (ant+ only strap).

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:00
@chielmi Doordat ie dit heel sporadisch doet, en de rest van tijd het gewoon naar behoren doet, heb ik dit nog niet gedaan.

@pdukers Maak hem altijd voor het omdoen licht vochtig maar heb al in een artikel van Dcrainmaker gelezen dat voordat wanneer het wat kouder is, dit vocht vrij snel weer verdwenen is. Aangezien die het na enige inspanning wel weer doet, is dit wel een wel een mogelijkheid.

@Prulleman hij is verbonden met Ant+.

Ben redelijk behaard en lees online dat dit ook nog wel eens het probleem kan veroorzaken (wanneer je nog niet aan het zweten bent). Zal eens kijken of van die gel aanbrengen van te voren kan helpen.
Thnx zover weer!

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12:36
Ik heb uiteindelijk ook de Garmin Edge 530 besteld. Deze is vanmorgen geleverd. Tijdens de middag al even gekoppeld etc en net na het werk even getest tijdens een klein rondje. Eerste ervaringen zijn positief!

Bediening was ik vrij snel mee weg, is redelijk hetzelfde als mijn horloge (Forerunner 235). Sensors werden ook direct herkend, cadanssensor werkte probleemloos. Alleen na 8,03km (5 mijl?) werd er geen hartslag meer gemeten. Mijn FR235 gaf wel nog een hartslag aan en leek deze ook nog te delen maar deze werd niet weergegeven op de Edge 530... Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd en hoe ik dit kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bal130 schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:55:
. Alleen na 8,03km (5 mijl?) werd er geen hartslag meer gemeten. Mijn FR235 gaf wel nog een hartslag aan en leek deze ook nog te delen maar deze werd niet weergegeven op de Edge 530... Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd en hoe ik dit kan oplossen?
Heb je dit uitgevoerd op uw FR235?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:19
Hi allemaal,

Leuk, zo'n nieuwe hobby! Ook begonnen met wielrennen! Geïnvesteerd in een (relatief) goede fiets (mede vanwege een latente triathlon ambitie en het feit dat ik met protheses fiets en dus geen kuiten heb) en de eerste rit achter de rug. Superlekker en meteen lek gereden (achterband) tijdens mijn eerste rit. Mooi toeval!

Nu op zoek naar een fietscomputer. Prima om wat uit te geven hieraan. Heb ervaringen van mijn oude handbike met de Polar V650 (vorig jaar aan mijn beste vriend gegeven) wat prima zijn werk deed maar een crime was qua gebruiksgemak. Nu op zoek naar een nieuwe en de Wahoo Elmnt Roam ziet er wel interessant uit. Iemand hier positieve of negatieve ervaringen mee? Of kan ik beter voor een Garmin gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-09 17:25
Vraag verplaatst vanuit het Grote Wielrenervaringtopic, omdat het achteraf gezien beter past in dit topic:

Gisteren een mooie ronde gereden met een vriend. De dag ervoor uitgezet met RideWithGPS. Route zou 82km zijn. Ook nog even gecheckt op ondergrond met Komoot. Deze gaf aan dat de ronde 82.1km was.

Nu heb ik de route tijdens het rijden gelogd met mijn Wahoo Elemnt Bolt en kwam op 82,2km uit, die vriend van me rijdt met een Garmin Edge 520 en kwam niet verder dan 79,9km. Tellers zijn op nagenoeg hetzelfde punt aan en uit gezet. Bandenmaat is bij beiden ingevoerd als referentie. Hoe kan het dan dat zijn teller ruim 2km minder aangeeft?

Gezien de berekende afstanden op RWG en Komoot, ging ik er vanuit dat mijn teller correct was, maar als ik nu in Strava op de afstand klik, en dan de optie 'afstand corrigeren', dan kom ik uit op 79,8km. Wat is nou de werkelijke afstand?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coelho schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:27:
Vraag verplaatst vanuit het Grote Wielrenervaringtopic, omdat het achteraf gezien beter past in dit topic:

Gisteren een mooie ronde gereden met een vriend. De dag ervoor uitgezet met RideWithGPS. Route zou 82km zijn. Ook nog even gecheckt op ondergrond met Komoot. Deze gaf aan dat de ronde 82.1km was.

Nu heb ik de route tijdens het rijden gelogd met mijn Wahoo Elemnt Bolt en kwam op 82,2km uit, die vriend van me rijdt met een Garmin Edge 520 en kwam niet verder dan 79,9km. Tellers zijn op nagenoeg hetzelfde punt aan en uit gezet. Bandenmaat is bij beiden ingevoerd als referentie. Hoe kan het dan dat zijn teller ruim 2km minder aangeeft?

Gezien de berekende afstanden op RWG en Komoot, ging ik er vanuit dat mijn teller correct was, maar als ik nu in Strava op de afstand klik, en dan de optie 'afstand corrigeren', dan kom ik uit op 79,8km. Wat is nou de werkelijke afstand?
Jullie werken beiden met een speedsensor? Jullie reden 100% dezelfde route, volgde exact dezelfde route als deze op RWGPS (Komoot)? Stopten beiden op hetzelfde moment, beiden op hetzelfde moment op start/stop gedrukt (ook tijdens de pauzes)? Indien ja, dan klopt er iets niet met de ingegeven wielafmeting.

Ik rij zelden dezelfde route als hetgeen ik voorbereid heb, meestal is er onderweg wel een obstakel, omleiding, afwijking, rij ik een extra stukje om bv. toch aan 100km/4u fietsen te komen,... Maar de keren dat ik het wel deed, waren mijn Wahoo en Komoot identiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
donleone83 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:43:
Nu op zoek naar een fietscomputer. Prima om wat uit te geven hieraan. Heb ervaringen van mijn oude handbike met de Polar V650 (vorig jaar aan mijn beste vriend gegeven) wat prima zijn werk deed maar een crime was qua gebruiksgemak. Nu op zoek naar een nieuwe en de Wahoo Elmnt Roam ziet er wel interessant uit. Iemand hier positieve of negatieve ervaringen mee? Of kan ik beter voor een Garmin gaan?
Als je het al moeilijk hebt met een Polar qua gebruiksgemak, dan gaat een Garmin u ook minder bevallen dan de eenvoud van een Wahoo Elemnt. Ik heb verder geen ervaring met de nieuwe Garmin Edges en ik ga daar ook geen uitspraken over doen, maar bekijk zeker eens wat YT-filmpjes van verschillende toestellen en je zal al snel een idee hebben wat de verschillen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
RigolleM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:49:
[...]

Als je het al moeilijk hebt met een Polar qua gebruiksgemak, dan gaat een Garmin u ook minder bevallen dan de eenvoud van een Wahoo Elemnt. Ik heb verder geen ervaring met de nieuwe Garmin Edges en ik ga daar ook geen uitspraken over doen, maar bekijk zeker eens wat YT-filmpjes van verschillende toestellen en je zal al snel een idee hebben wat de verschillen zijn.
Dank je! Ik had geen moeite met de Polar, maar vond hem gewoon niet handig. Vandaar mijn vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
donleone83 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:52:
[...]

Dank je! Ik had geen moeite met de Polar, maar vond hem gewoon niet handig. Vandaar mijn vraag!
Wat vond je precies niet handig, dan kan ik uit mijn ervaring meegeven of dit bij Wahoo anders is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
RigolleM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 13:43:
[...]

Jullie werken beiden met een speedsensor? Jullie reden 100% dezelfde route, volgde exact dezelfde route als deze op RWGPS (Komoot)? Stopten beiden op hetzelfde moment, beiden op hetzelfde moment op start/stop gedrukt (ook tijdens de pauzes)? Indien ja, dan klopt er iets niet met de ingegeven wielafmeting.

Ik rij zelden dezelfde route als hetgeen ik voorbereid heb, meestal is er onderweg wel een obstakel, omleiding, afwijking, rij ik een extra stukje om bv. toch aan 100km/4u fietsen te komen,... Maar de keren dat ik het wel deed, waren mijn Wahoo en Komoot identiek.
We hebben de ronde met z'n tweeën gereden. Er zat volgens Strava 8 seconden verschil tussen de duur van de rit, dat is verwaarloosbaar en kan te verklaren zijn door het moment van aan en uit zetten of een auto pauze bij het enige verkeerslicht dat we hadden. We hebben exact de breadcrumbs van RWG/Komoot gevolgd. Ook rijden we beiden met een speedsensor.

Wielafmeting is bij beiden ingegeven door het type band in te voeren. De omtrek wordt niet >2% kleiner door met een iets lagere spanning te rijden, dus daar zit te oorzaak m.i. ook niet in.

edit: Ik check nog even in een appje naar hem, zegt hij dat hij zijn speed sensor verloren is en volledig op GPS rijdt. Dat kan natuurlijk het verschil zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door coelho op 28-04-2020 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coelho schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:01:
[...]

We hebben de ronde met z'n tweeën gereden. Er zat volgens Strava 8 seconden verschil tussen de duur van de rit, dat is verwaarloosbaar en kan te verklaren zijn door het moment van aan en uit zetten of een auto pauze bij het enige verkeerslicht dat we hadden. We hebben exact de breadcrumbs van RWG/Komoot gevolgd. Ook rijden we beiden met een speedsensor.

Wielafmeting is bij beiden ingegeven door het type band in te voeren. De omtrek wordt niet >2% kleiner door met een iets lagere spanning te rijden, dus daar zit te oorzaak m.i. ook niet in.
Heb je de GPX van RwGPS/Komoot vergeleken met de gelogde GPX? Met Mapsource/Basecamp kan je, volledig ingezoomd, de verschillen zien.

Nog iets dat ik vergeten ben. Je kan op een Garmin instellen om de hoeveel tijd hij een broodkruimel moet plaatsen, dit kan ook verschillen opleveren.
edit: Ik check nog even in een appje naar hem, zegt hij dat hij zijn speed sensor verloren is en volledig op GPS rijdt. Dat kan natuurlijk het verschil zijn.
Ja GPS versus speedsensor... Speedsensor always win!

[ Voor 10% gewijzigd door RigolleM op 28-04-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
RigolleM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:01:
[...]

Wat vond je precies niet handig, dan kan ik uit mijn ervaring meegeven of dit bij Wahoo anders is.
Wat mij erg aanspreekt bij Wahoo is dat het vrij geïntegreerd lijkt te gaan met je smartphone. Geen gezeik met routes uploaden via kabels en PCs, instellen van schermen via de app, etc.

Laat mij hem omdraaien: ben jij tevreden met de Wahoo? Mits je de Bolt hebt: mis je het kleurenscherm (wat bijv. de Edge 530 wel biedt) en de navigatie waarbij hij je terugbrengt naar de route (wat de Edge 530 ook heeft)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13
@coelho Als je een snelheidsmeter met je Wahoo gebruikt, hoef je de omtrek van je band niet in te voeren. De omtrek wordt berekend aan de hand van het aantal omwentelingen in combinatie met de GPS informatie. Je kunt dit aanpassen in het systeemmenu waar de lijst met verbonden sensoren staat vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EdwinW schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:07:
@coelho Als je een snelheidsmeter met je Wahoo gebruikt, hoef je de omtrek van je band niet in te voeren. De omtrek wordt berekend aan de hand van het aantal omwentelingen in combinatie met de GPS informatie. Je kunt dit aanpassen in het systeemmenu waar de lijst met verbonden sensoren staat vermeld.
Klopt, ik wissel vaak van fietsen en als ik telkens die wielomtrek moet aanpassen, blijven we maar bezig... In mijn Garmin Edge 705/800 periode stond dit ook op automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
donleone83 schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:06:
[...]

Wat mij erg aanspreekt bij Wahoo is dat het vrij geïntegreerd lijkt te gaan met je smartphone. Geen gezeik met routes uploaden via kabels en PCs, instellen van schermen via de app, etc.

Laat mij hem omdraaien: ben jij tevreden met de Wahoo? Mits je de Bolt hebt: mis je het kleurenscherm (wat bijv. de Edge 530 wel biedt) en de navigatie waarbij hij je terugbrengt naar de route (wat de Edge 530 ook heeft)?
Met de Garmin IQ Komoot app op de Edge kan je ook routes opladen zonder PC. Schermvelden instellen gebeurt nog altijd via de GPS en niet zoals bij de Wahoo via de smartphone.

Mocht ik de kleuren duidelijk kunnen zien, dan zou ik het missen, maar zelfs met mijn oude Garmin Edge 800 zag ik de kleuren niet zo duidelijk. Op een Edge 1000/1030 is het wellicht beter wegens het grote scherm, maar toen ik naar een andere GPS zocht kostte de Edge 1030 een arm of een been :+ Het zwart/wit scherm van de Bolt is heel duidelijk, ik mis dus de kleurtjes niet. Ik rij heel veel op GPS en ik rij zelden mis. Als ik een afslag mis, is het omdat ik niet naar mijn scherm zat te zien en/of biepjes zat te luisteren. Routering heb ik nooit gebruikt op de Edge 800, ik rij/reed altijd een track/kruimelspoor. De enige keer dat ik routering gebruik is om bv. direct naar huis te rijden, maar met de Komoot app kan je onmiddellijk een nieuwe route doorsturen naar de Elemnt vanaf de plaats waar je je bevindt tot thuis/wagen geparkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Qua gebruik op de fiets gaat de V650 nog wel maar ik heb er ook een haat/liefde verhouding mee. Om een route te uploaden moet je via de website een route uploaden en dan je Polar syncen via de kabel. (syncen met mobiel lukt me 9 van de 10 keer niet). Als je dan een route rijdt dan rij je zonder aanwijzingen maar op de kaart. Als je dan je andere stats in het beeld zet dan schiet hij om de zoveel tijd terug naar de kaart.

Ik vind fietscomputers een beetje aan de prijzige kant anders had ik hem al vervangen. Maar voordat ik 200+ euro ga uitgeven moet deze eerst op zijn en niet alleen een beetje rottig te bedienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
EdwinW schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:07:
Ik heb inderdaad mijn wielomtrek ingevoerd. Gevoelsmatig lijkt me dat accurater dan een algoritme dat middels omwentelingen en GPS mijn snelheid berekent, omdat het geen berekenen is, maar simpelweg optellen. Is dat niet zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Je snelheidsmeter telt het aantal omwentelingen. Zeg dat je voorwiel 50 omwentelingen maakt. Aan de hand van de GPS informatie (afstand) blijkt dat je 200 meter hebt gereden. Je Wahoo berekent vervolgens aan de hand van de afgelegde afstand (200 meter) de wielomtrek door te delen met aantal omwentelingen (50). Die informatie wordt ook gebruikt als er even geen GPS ontvangst mogelijk is (of onnauwkeurig) zoals onder viaducten en tunnels.
Nb. In de buurt van hoge gebouwen kan het GPS signaal overigens ook afwijken.
De genoemde waarden 50 en 200 zijn fictief. Wahoo geeft zelf geen informatie over de exacte berekening.

[ Voor 9% gewijzigd door EdwinW op 28-04-2020 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
RigolleM schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 12:21:
[...]

Heb je dit uitgevoerd op uw FR235?
Ja, ik had de Heart Rate Broadcasting aan staan. In het begin werkte dit ook prima maar even later merkte ik dat er op de Edge 530 geen hartslag meer werd weergegeven. Vervolgens heb ik op mijn horloge gekeken en zie ik dat deze wel nog altijd in broadcast modus stond...

EDIT: Ik kom net nog een setting tegen onder Menu - Instellingen - Hartslagmeter - Deel hartslag. Deze functie stond uit. Misschien dat dit verklaart waarom de hartslag op een begeven moment wegviel op de 530..

[ Voor 17% gewijzigd door bal130 op 28-04-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
EdwinW schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 14:57:
Je snelheidsmeter telt het aantal omwentelingen. Zeg dat je voorwiel 50 omwentelingen maakt. Aan de hand van de GPS informatie (afstand) blijkt dat je 200 meter hebt gereden. Je Wahoo berekent vervolgens aan de hand van de afgelegde afstand (200 meter) de wielomtrek door te delen met aantal omwentelingen (50). Die informatie wordt ook gebruikt als er even geen GPS ontvangst mogelijk is (of onnauwkeurig) zoals onder viaducten en tunnels.
Nb. In de buurt van hoge gebouwen kan het GPS signaal overigens ook afwijken.
De genoemde waarden 50 en 200 zijn fictief. Wahoo geeft zelf geen informatie over de exacte berekening.
Ik heb contact gehad met Wahoo support en zij zeggen het volgende:
It is always to most accurate to do a wheel rollout, as that provides an exact circumference of 'your' wheel. In road applications, auto is more than sufficient and potentially more accurate than stock values for a given tire size as they may fail to account for tire pressure/flexibility differences. For mountain bikes, I've heard that doing a measured rollout is recommended given the potential to lose GPS coverage/calculated speed accuracy. For most road riding and open environment users where GPS signal is abundant, it may not be much of an issue.
Dus toch wielomtrek > auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
coelho schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:25:
[...]

Ik heb contact gehad met Wahoo support en zij zeggen het volgende:

[...]

Dus toch wielomtrek > auto
Ik rij gewoon met oude GPS en gebruik die ook, en vind die persoonlijk het meest nauwkeurig bandomtrek kan veranderen dor luchttemp. Of dat je je band wat leeglaat. Ik gebruik nooit meer de bandomtrek. Ben ook bijna nooit gps ontvangst kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Op de weg maakt het niet zoveel uit, maar op de MTB met veel bochtige singletracks mis je toch zo 5-10% aan afstand

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Prulleman schreef op dinsdag 28 april 2020 @ 21:45:
Op de weg maakt het niet zoveel uit, maar op de MTB met veel bochtige singletracks mis je toch zo 5-10% aan afstand
Aja, kan ik me iets bij voorstellen. Maar ja, ik ben meer van de lange eindes lekker doortrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:55

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Ben inmiddels voorzien van 3 Garmin apparaten. :+
-Edge 25, bevalt redelijk, gps ontvangs is niet altijd goed en scherm geeft te weinig informatie weer.
-Edge 705, mooi apparaat, wordt traag en geen bluetooth aansluiting.
-Forerunner 235

Wil graag de Edges vervangen voor een Edge 530. Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Top apparaat, blij met mn 530! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Ik twijfel dus nog steeds tussen een 530 en een Wahoo Bolt. Ik lees nog even mee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:03
bal130 schreef op maandag 27 april 2020 @ 18:55:
Ik heb uiteindelijk ook de Garmin Edge 530 besteld. Deze is vanmorgen geleverd. Tijdens de middag al even gekoppeld etc en net na het werk even getest tijdens een klein rondje. Eerste ervaringen zijn positief!

Bediening was ik vrij snel mee weg, is redelijk hetzelfde als mijn horloge (Forerunner 235). Sensors werden ook direct herkend, cadanssensor werkte probleemloos. Alleen na 8,03km (5 mijl?) werd er geen hartslag meer gemeten. Mijn FR235 gaf wel nog een hartslag aan en leek deze ook nog te delen maar deze werd niet weergegeven op de Edge 530... Heeft iemand een idee waarom dit gebeurd en hoe ik dit kan oplossen?
Heel toevallig bezit ik nu ook een fr235 en ben van plan uit te breiden met een edge 530, met name voor het mtb’en. Kun je mij vertellen hoe het navigeren bevalt en algemeen gebruik na een paar dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
donleone83 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:40:
Ik twijfel dus nog steeds tussen een 530 en een Wahoo Bolt. Ik lees nog even mee..
Al eerder ter sprake gekomen, geen ervaring met Wahoo, maar die is wat meer gebruiksvriendelijk. (Makkelijker instellen via de app). Garmin is wat uitgebreider qua data velden en berekeningen. Het is maar net wat je voorkeur heeft (of in welk ecosysteem je al zit)

Mij bevalt de 530 erg goed

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Prulleman schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:47:
[...]

Al eerder ter sprake gekomen, geen ervaring met Wahoo, maar die is wat meer gebruiksvriendelijk. (Makkelijker instellen via de app). Garmin is wat uitgebreider qua data velden en berekeningen. Het is maar net wat je voorkeur heeft (of in welk ecosysteem je al zit)

Mij bevalt de 530 erg goed
Ja ik heb hier een paar dagen geleden ook al wat goed advies gehad. Ik heb nog wel een triathlonambitie dus dan is een Garmin waarschijnlijk de logischere keuze.

Waarom ben je voor de 530 en niet de 830 gegaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
donleone83 schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:58:
[...]

Ja ik heb hier een paar dagen geleden ook al wat goed advies gehad. Ik heb nog wel een triathlonambitie dus dan is een Garmin waarschijnlijk de logischere keuze.

Waarom ben je voor de 530 en niet de 830 gegaan?
Prijs + touchscreen voegt niet zoveel toe, misschien met instellen , maar tijdens het rijden gebruikt je verder alleen de ronde knop en de scherm wissel knoppen.
De uitgebreidere navigatie opties van de 830 heb ik ook niet nodig.. als het nodig is kan je met de 530 ook van a maar b, maar lost wat meer moeite dan bij de 830. Voor mij de meerprijs niet waard

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:39
Voordeel van touchscreen is dat knoppen minder snel kunnen slijten.
Reden dat ik van wahoo overgestapt ben op de 830. (nadat de wahoo aantal keer vervangen is ivm knoppen slijtage)
530 was ook prima optie maar met oog op slijtage toch maar de 830 genomen.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Ik rij nu met een edge touring. Zat eerst te denken aan de edge 820, maar ga nu idd ook voor de edge 830. Nu zijn mijn wandel-GPS'en ook van garmin, dus ik werk wel graag met dat merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bal130
Arend_Akelig schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 18:45:
[...]

Heel toevallig bezit ik nu ook een fr235 en ben van plan uit te breiden met een edge 530, met name voor het mtb’en. Kun je mij vertellen hoe het navigeren bevalt en algemeen gebruik na een paar dagen?
Ik ben er deze week niet meer aan toe gekomen en aankomende dagen gaat ook niet lukken. Ik heb op het moment wachtdienst voor mijn werk. :'( Eerstvolgende rit zal ten vroegste pas donderdagavond zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yakolev
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Heb via Futurum dus zo'n 4iii power meter gekocht. Merk toch wel flinke verschillen met mijn Direto. Op 30km gemiddeld 7 watt lager, en op snelheid zelfs 20 watt.

Iemand misschien een idee waar het aan ligt?

Well, sir, on first sighting the French, I naturally gave the order to advance. That's my style, sir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:55
Als ik het topic goed gelezen heb, kan je bij de Garmin 530 een route wijziging doen via je telefoon. Is je Garmin dan via bluetooth verbonden met je smartphone?

Ik zit erg te twijfelen tussen de 530 en 830. Ik weet dat de touchscreen en route wijzigingen het grootste verschil zijn. Maar de route wijzigingen zijn dus te ondervangen met een smartphone?

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
kw_nl schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:37:
Als ik het topic goed gelezen heb, kan je bij de Garmin 530 een route wijziging doen via je telefoon. Is je Garmin dan via bluetooth verbonden met je smartphone?

Ik zit erg te twijfelen tussen de 530 en 830. Ik weet dat de touchscreen en route wijzigingen het grootste verschil zijn. Maar de route wijzigingen zijn dus te ondervangen met een smartphone?
Wat bedoel je met een route wijziging? Een andere bestemming kiezen om the fly?

Met de 530 kan je via de app en route (koers) plannen van a naar b (of een ronde). Als je van de route afwijkt zal je aanwijzingen krijgen om de route weer terug te vinden. Je komt dus eigenlijk altijd wel op je bestemming.

Je kan ook, erg omslachtig, een punt op de kaart kiezen als bestemming, omslachtig omdat je moet pannen en zoomen met een paar knopjes. De app werkt dan makkelijker. Maar ook daar moet je een koers maken van a naar b. Het is dus niet zoals Google maps bestemming intypen en gaan. De koers wordt wel via bt gesynced.

Verder kan je op de 530 geen poi's kiezen om naar toe te gaan.

Je kan wel veel gebruikte bestemmingen opslaan, die kan je dan wel snel als bestemming selecteren. Maar dit wil je liever van te voren doen, of tijdens een koffie pauze. Maar niet op de fiets

[ Voor 16% gewijzigd door Prulleman op 02-05-2020 00:07 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kw_nl
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:55
Prulleman schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 00:03:
[...]

Wat bedoel je met een route wijziging?

Met de 530 kan je via de app en route (koers) plannen van a naar b (of een ronde). Als je van de route afwijkt zal je aanwijzingen krijgen om de route weer terug te vinden. Je komt dus eigenlijk altijd wel op je bestemming.

Je kan ook, erg omslachtig, een punt op de kaart kiezen als bestemming, omslachtig omdat je moet pannen en zoomen met een paar knopjes. De app werkt dan makkelijker. Verder kan je op de 530 geen poi's kiezen om naar toe te gaan.
Ik bedoel dat als je onderweg je route wil wijzigen omdat er bijvoorbeeld een grote omleiding is. Of omdat de wind toch anders blijkt te staan. Van wat ik begreep kan je dat bij de 830 wel en de 530 niet. Maar zou het wel weer kunnen als je een smartphone bij de hand hebt.

Edit: oke, na je edit is het me duidelijk. Thnx.

XBOX One: KW NL, PSN: kw_nl Strava: https://www.strava.com/athletes/53303907

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stel ik mijn huidige route beu en wil rechtstreeks naar mijn geparkeerde wagen. Ik heb geen waypoint gezet van mijn geparkeerde wagen, dus ik moet het adres ingeven om hier naar te navigeren? Het adres heb ik natuurlijk wel bij ;-) Kan dit rechtstreeks op een Edge 530? Indien niet kan ik dit via een app op de smartphone?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Via een app kan sowieso op de 530.

Er zijn verschillende apps waar je een route mee kunt maken op je telefoon (ik gebruik bijv Easyroute, je hebt ook Strava, Komoot etc). Je klikt dan gewoon op je telefoon waar je heen wilt (al dan niet met waypoints) en de app maakt een route. Die sla exporteer je via je telefoon als .gpx naar Garmin Connect. Garmin Connect laadt hem als 'koers' in en synct hem met je 530. Op je 530 kun je dan die route selecteren.

Dus wel beetje omslachtig om 'ff snel terug naar huis te gaan'. Dan is de 830 misschien wat handiger, omdat je op de 830 op je scherm je route kunt aangeven geloof ik.

Overigens zit op mijn Fenix wel de optie 'return to start of course', dat zou mss ook nog kunnen op de 530....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:43
Garmin heeft nu toch soort Komoot app op de 530 tot 1030? Moet je dan nog steeds exporteren of kan je simpel synchroniseren door even je telefoon als hotspot aan te zetten? Dat vind ikntoch wel heel fijn aan die Wahoo's hoe makkelijk dat synchroniseren vam routes uit andere services gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 07:37

Crazy D

I think we should take a look.

CuttingStorm schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 09:13:
Garmin heeft nu toch soort Komoot app op de 530 tot 1030? Moet je dan nog steeds exporteren of kan je simpel synchroniseren door even je telefoon als hotspot aan te zetten? Dat vind ikntoch wel heel fijn aan die Wahoo's hoe makkelijk dat synchroniseren vam routes uit andere services gaat
Als je Garmin Connect bedoelt, ja, alles wat je in Garmin Connect inlaadt kun je eenvoudig synchen naar je device. Niet per se als hotspot maar gewoon via blue tooth connecten.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:43
https://www.komoot.com/garmin

Ik bedoelde eigenlijk dit. Hier staat stap van exporteren niet meer tussen en lijkt zelfs connect app op telefoon er niet bij te komen kijken. Dit is ongeveer ook hoe t gaat op Wahoo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 07:37

Crazy D

I think we should take a look.

CuttingStorm schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:12:

Ik bedoelde eigenlijk dit. Hier staat stap van exporteren niet meer tussen en lijkt zelfs connect app op telefoon er niet bij te komen kijken. Dit is ongeveer ook hoe t gaat op Wahoo.
Oh zo. Dat is wel nice ja. Toch ook maar eens naar kijken.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-10 08:10
DDX schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 19:45:
Voordeel van touchscreen is dat knoppen minder snel kunnen slijten.
Reden dat ik van wahoo overgestapt ben op de 830. (nadat de wahoo aantal keer vervangen is ivm knoppen slijtage)
530 was ook prima optie maar met oog op slijtage toch maar de 830 genomen.
Ik vond de 830 maar een matig product om eerlijk te zijn. Kan zijn dat ik een maandagmorgen exemplaar had maar het scherm had geregeld een eigen leven en was op zijn minst onbestuurbaar bij een moesson achtige regenbui of zweetdruppels die erop vielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Klopt als het regent moet je screen locken, want anders wisselen datavelden opeens om voordat je er erg in hebt.
En als het wat kouder is icm vocht in de lucht reageert scherm soms totaal niet.
Zou handiger zijn als ze ook een fysieke page wissel knop hadden gehad. (maar scheelt dat ik di2 heb, dus met shifters kan ik ook pagina wisselen)

[ Voor 50% gewijzigd door DDX op 04-05-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:37:
Klopt als het regent moet je screen locken, want anders wisselen datavelden opeens om voordat je er erg in hebt.
Is toch jammer? Dan kun je dus niet even snel wisselen tussen navigatie en de data velden.

Maar goed. Voor mensen die in de regen niet buiten komen niet echt een probleem.

Trouwens. Nog een punt van ergernis was de nog steeds relatief langzame maar ook niet optimale route calculatie. Over lange trajecten had komoot een beduidend mooiere en vooral efficiëntere route. De Garmin app route calculatie is dan wel weer fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Trouwens. Nog een punt van ergernis was de nog steeds relatief langzame maar ook niet optimale route calculatie. Over lange trajecten had komoot een beduidend mooiere en vooral efficiëntere route. De Garmin app route calculatie is dan wel weer fijn.
Heeft dit niet te maken met de kaartinstellingen op uw Garmin? Ik werkte vroeger altijd met openfietsmap en deze gaf mij toch altijd de betere fietsroutes, zelfs zo goed dat ik regelmatig met mijn dunne banden op een gravelpad terecht kwam, wat ik dan weer niet wilde...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
CuttingStorm schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 11:12:

de komoot IQ app is inderdaad erg handig, zondag ochtend na het ontbijt even een route in komoot in elkaar gedraaid, opgeslagen, edge aanslingeren en route selecteren vanuit komoot, zonder exports of wat dan ook. De 530 had op dat moment wel verbinding via wifi.

Net even als testje de wifi op de 530 uitgezet, nieuwe route in komoot opgelagen, en deze was direct zichtbaar op de 530, de garmin pakt dus ook gewoon nieuwe komoot routes uit je komoot profiel als deze enkel via Bluetooth verbonden is met je telefoon. (het is dus niet nodig om een wifi hotspot op je telefoon aan te zetten om de IQ komoot app te refreshen :)

Werkt dus allemaal perfect :) (los van de nadelen die hieronder staan.. maar ik vind 1 route meestal genoeg ;))

Ik begrijp het punt van @DDX over de knoppen van de 530, maar scherm locken bij regen vind ik persoonlijk een direct issue, terwijl de knoppen misschien wel gewoon heel blijven :)
(en ik heb geen DI2...)

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 04-05-2020 12:01 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Garmin app laat ik geen route bedenken, paar keer geprobeerd maar totaal niet logisch.
Was keertje op zo'n 10km van een station waar ik de buurt niet echt kende, navigate to gedaan en bedacht hij een route van zo'n 110km naar dat station via grote omweg.
En keren dat ik het daarna probeerde ook totaal niet logische route/via grote omweg.

Grootste irritatie is trouwens dat je als je een rit hebt lopen je geen connectiq apps kan openen.
Dus geen routes importeren ed, je moet ze voordat je begonnen met al op de garmin gezet hebben.
Of dus je rit stoppen en na afloop thuis beide .fit files aan elkaar plakken...
Dat gaat op de wahoo een stuk makkelijker. (ook makkelijker dat je via app op telefoon strava route kan openen ipv bij garmin dat je een onoverzichtelijk schermpje krijgt op de garmin zelf via de connectiq app)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:58:
Garmin app laat ik geen route bedenken, paar keer geprobeerd maar totaal niet logisch.
Was keertje op zo'n 10km van een station waar ik de buurt niet echt kende, navigate to gedaan en bedacht hij een route van zo'n 110km naar dat station via grote omweg.
En keren dat ik het daarna probeerde ook totaal niet logische route/via grote omweg.
Heeft volgens wij toch te maken met de kaart- en/of routeinstellingen. Ik heb dit vroeger vaak gebruikt op de Edge 705/800 om onmiddellijk naar mijn wagen terug te keren als ik bv. pech had of geen zin meer had. Gewoon de waypoint instellen bij de start en daar gewoon via de weg naar de wagen fietsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:58:

Grootste irritatie is trouwens dat je als je een rit hebt lopen je geen connectiq apps kan openen.
Dus geen routes importeren ed, je moet ze voordat je begonnen met al op de garmin gezet hebben.
Of dus je rit stoppen en na afloop thuis beide .fit files aan elkaar plakken...
Dat gaat op de wahoo een stuk makkelijker. (ook makkelijker dat je via app op telefoon strava route kan openen ipv bij garmin dat je een onoverzichtelijk schermpje krijgt op de garmin zelf via de connectiq app)
Ik werk al jaren met Garmin, maar ook naar mijn mening staat er dan iets niet goed in de instellingen. Aangegeven dat bijv onverharde wegen niet gebruikt mogen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
bij alle 50+ km ritjes die ik in connect heb gemaakt zitten altijd wel 1 of 2 stukjes die echt anders zouden moeten.. bij komoot is dat echt een uitzondering

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
maartend schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:24:
[...]

Ik werk al jaren met Garmin, maar ook naar mijn mening staat er dan iets niet goed in de instellingen. Aangegeven dat bijv onverharde wegen niet gebruikt mogen worden?
Nee want ik heb 0 bezwaar tegen stukken onverhard (prima zelfs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Welke kaart gebruik je?

Daar is ook veel van afhankelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prulleman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:43:
bij alle 50+ km ritjes die ik in connect heb gemaakt zitten altijd wel 1 of 2 stukjes die echt anders zouden moeten.. bij komoot is dat echt een uitzondering
Als ik de rit niet tot in detail nazie op het grote scherm dan heb ik dat ook wel eens voor. In Komoot kan je controleren of er offroad, gravel,.. in zit en kan je die dan wat omleiden...
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:51:
[...]
Is beetje afhankelijk welke fiets-/bandenkeuze. Met een pure racefiets met 25mm bandjes is daar geen beginnen aan. De keren dat ik lek reed was net om die reden. Ik rij nu met 28mm, bredere velgen en wat minder druk, maar alsnog durf ik niet door zo'n pad te rijden, als het pure gravel is geen probleem, maar losliggende steentjes... Maar om die reden een gravelband leggen voor die paar km tov die andere 100km...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
maartend schreef op maandag 4 mei 2020 @ 14:58:
[...]

Welke kaart gebruik je?

Daar is ook veel van afhankelijk.
Standaard kaart die op de edge 830 geleverd werd.
Daarin is de wahoo ook weer iets handiger die komt gewoon eens in de zoveel tijd met update van kaarten die je met 1 druk op de knop via de app kan updaten.
RigolleM schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:25:
Is beetje afhankelijk welke fiets-/bandenkeuze. Met een pure racefiets met 25mm bandjes is daar geen beginnen aan. De keren dat ik lek reed was net om die reden. Ik rij nu met 28mm, bredere velgen en wat minder druk, maar alsnog durf ik niet door zo'n pad te rijden, als het pure gravel is geen probleem, maar losliggende steentjes... Maar om die reden een gravelband leggen voor die paar km tov die andere 100km...
Zit meer tussen je oren, gaat prima hoor met 25mm.
Alleen dit soort stenen ga ik niet meer vol gas omdat je dan teveel risico loopt op lek rijden :

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bsdytCr/Zuiderkwelweg-2.jpg

Al 2 keer op dit stuk lekgereden omdat ik er met 40 per uur overheen reed.

Bredere/gravelbanden zijn vooral handig als het geregend heeft icm modder of echt los zand.
Dan is een racefiets met 25mm banden niet echt handig meer.

En natuurlijk niet vol je (voor)rem inknijpen met racefiets op zulk wegdek want dan weet je bijna zeker dat je onderuit gaat.

[ Voor 21% gewijzigd door DDX op 04-05-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:32:
[...]

Daarin is de wahoo ook weer iets handiger die komt gewoon eens in de zoveel tijd met update van kaarten die je met 1 druk op de knop via de app kan updaten.
Aha. Ik gebruik altijd freizeit kaarten of MTB kaarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14:55

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Zo, Edge 25 en 705 verkocht.
Net met korting de Edge 530 besteld, ben benieuwd! :)

Kon nog een Strava code verzilveren bij futurumshop.

[ Voor 25% gewijzigd door Harmen op 04-05-2020 20:07 ]

Whatever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
Harmen schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:04:
Zo, Edge 25 en 705 verkocht.
Net met korting de Edge 530 besteld, ben benieuwd! :)
Grappig. Ik net mijn 12-speed NX en mijn Edge touring verkocht. Edge 830 gekocht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 20:10
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 15:32:
[...]

[...]

Zit meer tussen je oren, gaat prima hoor met 25mm.
Alleen dit soort stenen ga ik niet meer vol gas omdat je dan teveel risico loopt op lek rijden :

[Afbeelding]

Al 2 keer op dit stuk lekgereden omdat ik er met 40 per uur overheen reed.

Bredere/gravelbanden zijn vooral handig als het geregend heeft icm modder of echt los zand.
Dan is een racefiets met 25mm banden niet echt handig meer.

En natuurlijk niet vol je (voor)rem inknijpen met racefiets op zulk wegdek want dan weet je bijna zeker dat je onderuit gaat.
Zelf rijdt ik tubeless, 25mm zelfs 150 Km graveltocht er mee gereden nooit lek.

Kan zijn dat je gewoon pech hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
Prulleman schreef op maandag 4 mei 2020 @ 11:58:
[...]

Ik begrijp het punt van @DDX over de knoppen van de 530, maar scherm locken bij regen vind ik persoonlijk een direct issue, terwijl de knoppen misschien wel gewoon heel blijven :)
(en ik heb geen DI2...)
Helemaal mee eens. Ik zal eens kijken wat de gek op marktplaats geeft voor een nieuw in gesealde doos 830 (door garantie vervangen exemplaar). En dan maar eens opzoek naar een 530 of bolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
Sjoak schreef op maandag 4 mei 2020 @ 20:13:
[...]

Zelf rijdt ik tubeless, 25mm zelfs 150 Km graveltocht er mee gereden nooit lek.

Kan zijn dat je gewoon pech hebt
Heb je de Zuiderkwelweg wel eens gereden ?
Dat is geen gravel meer maar gewoon bouwafval...

Als je daar volle vaart over wilt gaan weet je gewoon bijna zeker dat je steen treft die je band lek prikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoak
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-10 20:10
DDX schreef op maandag 4 mei 2020 @ 22:25:
[...]

Heb je de Zuiderkwelweg wel eens gereden ?
Dat is geen gravel meer maar gewoon bouwafval...

Als je daar volle vaart over wilt gaan weet je gewoon bijna zeker dat je steen treft die je band lek prikt.
Meest onmogelijke rommel overheen gereden, soms moet je ook iets uitwijken als er zo’n afgebroken stoeptegel ligt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magic_nl
  • Laatst online: 16:04

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Ik ben aan het kijken naar fietscomputers met navigatie. Nu zie ik de Garmin edge explore en de 530. Bij mantel hebben ze een keuzehulp en die geeft aan dat de explore geen powermeter ondersteunt. Dat snap ik niet, want hij ondersteunt wel ant+ sensoren.
Voorlopig zal ik hooguit met een cadanssensor gaan fietsen.
Kan iemand mij uitleggen wat ik mis als ik een explore koop dat zó geweldig is dat ik een 530 moet nemen?

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 21:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
https://www.gpscentral.ca.../edgecomparisonchart.html

Hier kan je ze allemaal vergelijken :)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
magic_nl schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:49:
Kan iemand mij uitleggen wat ik mis als ik een explore koop dat zó geweldig is dat ik een 530 moet nemen?
Barometische hoogtemeting! Ik zal weer commentaar krijgen dat dit ook niet klopt en afhankelijk is van de weersomstandigheden, maar bij ideale weersomstandigheden (blauwe lucht) zal deze wel correct weergegeven worden. Zonder barometrische hoogtemeting is dit op basis van GPS en die heeft zelden tot nooit de correcte hoogtemeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
Vanavond komt mijn Edge 830. Eindelijk de keuze gemaakt haha! Hoe kijken jullie aan tegen de kaarten? Ik lees veel over dat je beter de OSM er op kan zetten, maar dat het verschil met de nieuwe Edge versies klein is. Wat doen jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
donleone83 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:48:
Vanavond komt mijn Edge 830. Eindelijk de keuze gemaakt haha! Hoe kijken jullie aan tegen de kaarten? Ik lees veel over dat je beter de OSM er op kan zetten, maar dat het verschil met de nieuwe Edge versies klein is. Wat doen jullie?
Nog geen problemen gehad met de standaard kaarten op de 530... Maar misschien weet ik niet beter of ben ik niet zo kritisch.. (maar dat is soms ook weleens lekker, als je alles altijd moet aanpassen blijf je bezig)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Nu online
donleone83 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 18:48:
Ik heb mijne vandaag binnen. Ben aan het kijken hoe en waar mijn OSM MTB maps op moeten.
hier zit geen sd kaart in, moet dus even zoeken.

Was wle leuk.
Zondag bij Wiggle besteld voor 334 euro. Kon 13 euro betalen, zou hij vandaga binnen komen. Of geen extra kosten, dan 18 mei.
Vandaag is hij dus binnen gekomen

edit ; instellen kaarten gevonden.
Je gooit de img map in je garmin folder, je gaat naar je rij profiel (in mijn geval MTB) en kunt vai daar van alle sinstellen. Ook welke kaarten je gebruikt

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 08-05-2020 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Nu online
Voor die ook aan het wachten zijn / op korte termijn een nieuwe Garmin (830/1030?) willen aanschaffen:

https://mightygadget.co.u...fferent-vs-edge-1030-830/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 21:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
RR46 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 08:48:
Voor die ook aan het wachten zijn / op korte termijn een nieuwe Garmin (830/1030?) willen aanschaffen:

https://mightygadget.co.u...fferent-vs-edge-1030-830/
Geen schokkend nieuws dus. Ik zit eigenlijk te wachten op de 1040 (of whatever) met een snellere processor, a la de 830 modellen. Met name de processorsnelheid stoort mij enorm. Uitrekenen van route's, correctie van turn-by-turn navigatie, opstellen van statistieken e.d.duurt allemaal best lang. En een beter scherm zou welkom zijn (hogere resolutie). Ik zal de 1030 plus dus overslaan.

[ Voor 3% gewijzigd door Microkid op 08-05-2020 09:33 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 11:08
Leute, loop al een tijdje te stoeien met de sync van mijn mini via de elemnt app richting strava, en helaas is het lek nog niet boven. Eigenlijk wel benieuwd of iemand iets soortgelijks mee heeft gemaakt en wat de fix daarvoor bleek te zijn.

Ik heb inmiddels de boel al meerdere malen qua koppeling/sync weg gegooid en opnieuw ingesteld, maar blijf issues houden.

Na het voltooien van een rit upload de elemnt app deze naar strava echter mis ik daar allerlei data. Dus geen gemiddelde, geen segments en de rit wordt betitelt als 'training'. Als ik de rit vervolgens download uit de elemnt app in een .fit file en deze handmatig upload via de strava website werkt het wel goed. Dus dan komt hij als rit in mijn feed te staan met gemiddeldes en alle segmenten. Dus de data in de rit zelf is aanwezig, alleen op 1 of andere manier synced dit niet goed. Iemand enig idee in welke hoek ik de fix hier moet zoeken?

Edit: Voor toekomstig verslaglegging mocht iemand anders hier ooit tegen aan lopen, het lijkt nu opgelost te zijn. Op de strava website was dus sprake van autorisatie van een 2-tal Wahoo apps, ik heb deze beide verwijderd en de autorisatie opnieuw gedaan via de Elemnt app. Daarna stond er nog slechts 1 app ter autorisatie. Voor de volledigheid ook nog even de speedsensor opnieuw ingesteld. Verwacht dat die dubbele app autorisatie op 1 of andere manier elkaar in de weg zaten. Hopelijk dat het nu goed blijft

[ Voor 21% gewijzigd door Dirrukje op 09-05-2020 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Staat de Wahoo misschien ingesteld als "Indoor" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirrukje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-09 11:08
Nope, staat op buiten. Anders lijkt mij ook niet dat in de .fit file zelf wel de avg speed en de segmenten zitten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RR46
  • Nu online
Microkid schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 09:32:
[...]

Geen schokkend nieuws dus. Ik zit eigenlijk te wachten op de 1040 (of whatever) met een snellere processor, a la de 830 modellen. Met name de processorsnelheid stoort mij enorm. Uitrekenen van route's, correctie van turn-by-turn navigatie, opstellen van statistieken e.d.duurt allemaal best lang. En een beter scherm zou welkom zijn (hogere resolutie). Ik zal de 1030 plus dus overslaan.
Klopt, maar dat lag eigenlijk ook wel redelijk in lijn der verwachting (kijkend naar andere ''plus'' uitvoeringen). En 4 uur extra batterij hoef je het ook niet voor te doen...

Ik gok alleen dat die opvolger nog wel even op zich zal laten wachten... Maar is de processor daadwerkelijk zo traag i.r.t. de 830?
Pagina: 1 ... 34 ... 101 Laatste