Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack Desere
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 13:28
Requiem19 schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 12:39:
[...]

Hoe gebruik jij strava icm de 820?
Via IQ rechtsonderin, daarna Strava route selecteren die je vooraf hebt gemaakt via de Strava routebuilder.
Eerst moet je via de Garmin Connect app op je telefoon "Strava routes" via de IQ Store naar je 820 versturen.

[ Voor 17% gewijzigd door Jack Desere op 24-07-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-11-2023
Jack Desere schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 19:32:
Via IQ rechtsonderin, daarna Strava route selecteren die je vooraf hebt gemaakt via de Strava routebuilder.
Eerst moet je via de Garmin Connect app op je telefoon "Strava routes" via de IQ Store naar je 820 versturen.
Zo doe ik het ook. Zou niet weten hoe het sneller kan.

Zojuist nog een route gemaakt Gouda, Rottemeren en via Zevenhuizen, Moordrecht terug. 47 km en dat is net genoeg voor morgen vroeg. Binnen vijf sec op de Garmin.
borft schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:05:
dat moet toch makkelijker kunnen? ik heb geen verstand van Garmin, maar op mijn Wahoo zit gewoon een sync knop, die synced dan alle routes van bv Strava en RWG, zonder apps, andere clouds, etc... Kan me niet voorstellen dat Garmin dat ook niet zelfstandig kan, toch?
Maar je moet toch ergens verbinding mee maken (wifi, usb of BT ) om de file van de Strava site te sponzen.
Hoe snel gaat het dan op de Wahoo? Zie mijn bericht boven.

In dit filmpje is te zien hou iemand een route op de Wahoo bolt zet. Niet echt veel sneller dan en via een iPhone.

De Garmin Connect mobile doet veel meer dan alleen maar te fungeren als tussenstation om een Strava route te sponzen. Eigenlijk teveel om op te noemen en zeker een eigentijdse en zinvolle app.

[ Voor 46% gewijzigd door TecTo op 24-07-2019 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:13

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TecTo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 18:32:
[...]
Wacht nog even met het delen van de winkel.
Zojuist een mail richting deze organisatie.
Het betreft niet alleen de Garmin maar ook de fiets van 4000 euro die ik verleden week heb aan geschaft. Zou een nieuw exemplaar zijn maar hebben het showroom model geleverd. Heb hier klip en klaar bewijs en de fiets zou worden vervangen maar ineens was het model zoek in de voorraad.
Ik begrijp en heb er begrip voor dat je liever even afwacht hoe het afloopt. Ik wil ook geen moddergooi campagne starten, maar ik blijf altijd interesse houden in winkels die juist wel netjes dingen afhandelen en daarnaast ook juist degene die dit niet doen. In ieder geval het verzoek om ons op de hoogte te houden zonder het noemen van de winkel.
€4000 is wel even een serieus bedrag, voor een showroom model zou ik daar toch een korting op verwachten die je waarschijnlijk (nog) niet hebt gehad.

Ik heb dankzij het mooie weer nog een paar ritjes kunnen maken met de Hammerhead Karoo of was het Karoo Hammerhead (ik vergeet steeds wat het model is en wat het merk) en ik moet zeggen dat het voor mij op puur navigatie gebied het beste toestel is. Dan heb ik het niet over de het gebrek van geluidsignalen maar vooral over hoe de software omgaat met de route en her-routering als ik off-route ga. Duidelijk, snel en overzichtelijk. Ook is het scrollen van de kaart een genot om mee te werken.

Het is nog altijd niet perfect, zo veranderd de kleur niet van het stuk route dat je gereden hebt, als je een paar keer over hetzelfde punt komt door lussen of op de weg terug is het niet overzichtelijk daardoor. Dan doet de bolt het beter die eigenlijk ten alle tijden maar klein stukje route laat zien, zeg maar de 2 km die je net gereden hebt en de komende 4 km ofzo (hele ruwe schatting, ik weet in ieder geval zeker dat het niet de hele route is want bij overlappende kruisingen en lussen zie ik alleen de relevante)
Verder is het maken van een route en invoeren van navigatie op adres op het toestel alles behalve intuïtief, ik ben er namelijk nog niet uit of en hoe het kan.
Conclusie, het perfecte toestel is er nog altijd niet en zit er waarschijnlijk ook voorlopig nog niet aan te komen :)

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
rockhopper schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 00:07:
€4000 is wel even een serieus bedrag, voor een showroom model zou ik daar toch een korting op verwachten die je waarschijnlijk (nog) niet hebt gehad.
De korting op de fiets was 300 euro en als compensatie nog eens 125 euro aan tegoed gehad. De 300 euro korting kreeg ik zonder te vragen en met de toezegging dat er een nieuw uit de doos exemplaar zou worden geleverd. Dat was niet het geval en dus €125 extra er vanaf. Totaal 3575 betaald. Dat is netjes maar gaat mij om het principe. En eigenlijk deed de gebruikte of omgeruilde Garmin de frustratie toenemen.

Kreeg een mailtje met een bedankje voor de feedback en ze gaan dit bespreken. Verwacht er zelf niet al te veel van.

Het enige wat me is opgevallen dat 12Gob.. verschillend met klachten omgaat. Tis maar net wie je treft en ze ruilen makkelijk iets om en hangen het zo weer in het rek. Want de Wahoo band was dezelfde die ik had omgeruild. Folie ontbrak en de gebruiksaanwijzing. Die was ik vergeten bij te voegen.

Het systeem is daar zo ingericht dat je bij het afhalen van een fiets eerst langs de kassa moet en dan richting uitlevering om je fiets op te halen. Althans zo is het bij mij gegaan en nog vele met mij, die dag.

De tip is ga eerst langs de uitlevering en vraag of je je fiets mag inspecteren. Oke dan betalen. Bij verpakte electronica vraag of je de verpakking mag openen en controleer. Is achteraf gepraat maar wellicht voorkom je het nodige gedoe.

De kracht van deze zaak is het grote assortiment op voorraad en de soms gunstige aanbiedingen. Ergens moeten ze het toch goed doen gezien explosieve groei van dit bedrijf en de grote aantallen (aspirant) kopers.

Normaliter kopen wij onze fietsen bij een lokale dealer in Gouda maar die heeft helaas een paar merken op voorraad en de rest moet hij bestellen. Service is perfect.

Ga me er verder niet al te druk meer om maken en genieten. Zoals te lezen bevalt de Garmin 830 tot nu toe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Bij dat soort grote winkels moet je zelf de koning spelen, bij kleinere winkels zie je vaak andersom.

Grote verschil is dat die grote winkels voor jou 10 anderen hebben, de kleinere zelfstandigen moeten knokken voor elke euro omzet.

Vorig jaar een fiets gekocht voor mijn vrouw (stadsfiets) bij de lokale fietsenmaker, koste daar 999 euro. Bij 12go 799.
Best verschil, maar ik vind een goed servicepunt ook net zo belangrijk.
Dus even laten zien wat de fiets online koste en dat ik niet perse voor de goedkoopste fietsenmaker ga vanwege service etc.
Ging er gelijk 100 euro af en we kregen 3 service beurten kado (ex materiaal).

Ook ik heb mijn woon-werk fiets in onderhoud bij hem en hij weet gewoon dat ik niet moeilijk doe over prijs als hij gewoon schappelijk is.

Wachttijden gaat die ook soepel mee om,
Laatst had ik mijn derailleur kapot doordat iemand tegen me aan was gereden, ik bel hem op om te vragen of die de onderdelen op voorraad had, dit was het geval en ik kon direct langskomen.
Aangezien ik nog op mijn werk zat aangegeven dat ik eind van de dag het spul wel zou komen ophalen.
Hij zei gelijk, neem je fiets dan mee dan gooi ik het er wel gelijk onder.
Planning was om het eerst zelf te doen.

Zelfs na sluitingstijd ging die door met mijn fiets om ervoor te zorgen dat ik gewoon weer kon fietsen.

Kosten? Alleen het materiaal.
Dat half uurtje maakte hem niet zoveel uit.
Volgende dag even een kratje bier in de werkplaats gezet als bedankje wat hij en zijn medewerkers wel konden waarderen.

En dat zijn de relaties die goud waard zijn.
Onder de streep betaal ik wel meer dan wanneer ik alles online zou kopen en zelf zou doen, maar aan de andere kant bouw je ook een band op en krijg je de service waar je vrolijk van wordt.

En ik heb ook mijn racer van 12go (positieve ervaring) maar de enige reden om daar te kopen was inderdaad de voorraad en diverse modellen. Mijn lokale FM heeft geen racefietsen in assortiment. Al kan die ze wel bestellen natuurlijk.

Andere optie is gewoon elders een fiets uitproberen en bij je eigen fietsenmaker laten bestellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 25-07-2019 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
TecTo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 23:12:
[...]

Maar je moet toch ergens verbinding mee maken (wifi, usb of BT ) om de file van de Strava site te sponzen.
Hoe snel gaat het dan op de Wahoo? Zie mijn bericht boven.

In dit filmpje is te zien hou iemand een route op de Wahoo bolt zet. Niet echt veel sneller dan en via een iPhone.

De Garmin Connect mobile doet veel meer dan alleen maar te fungeren als tussenstation om een Strava route te sponzen. Eigenlijk teveel om op te noemen en zeker een eigentijdse en zinvolle app.
Hmm, ingewikkeld, ik klik op sync op de wahoo (die synchroniseert dan vanzelf routes van geconfigureerde accounts), die maakt dan zelf verbinding via wifi (of bt via je telefoon, handig in het buitenland), en synced routes vanzelf. Wat hij doet (in het filmpje), via de website is dus niet nodig, maar werkt ook. Je kunt ook op je telefoon een gpx downloaden en die met de app naar de wahoo pushen. Afhankelijk van hoeveel routes je hebt duurt het tussen een paar secondes en 1 minuut ofzo.

App zal zeker nuttig zijn, dat is de elemnt app ook, (hell, zonder dat ding kan je zo ongeveer niets instellen). Maar voor alle synchonisatie dingen (routes naar devices, rides naar de cloud) heb je de app niet nodig. Wel chill dat de Garmin app nu dus ook direect naar Strava kan pushen en dat je geen kabels meer nodig hebt. Wat dat betreft is het bijna hetzelfde dus (opzich ook niet gek, is niet echt rocket science in 2019)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:33
@borft met Garmin kun je ook een willekeurige gpx naar je device pushen via je telefoon. Hele proces duurt 30 seconden ofzo.

Ik heb gisteren in de strava app een route geprobeerd te maken. Dat ging mega brak. Op de strava website routebuilder zal het wel beter zijn?

Ik was 10 dagen in de Vogezen en heb alleen routes gebruikt van Routeyou.com via gpx. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08-06 15:11
Ik heb een oud Garmin Connect account die ik met name voor hardlopen gebruikte maar met een paar fietsritten. Deze zou ik graag in Strava zetten. Is het mogelijk om zo'n selective sync te doen?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 17:28
Hallo allemaal,

Om wat verder van huis te gaan met de racefiets ben ik op zoek naar een fietsnavigatie, budget is rond de 200 euro. Na wat zoekwerk en vergelijken (de Mantel website is hier perfect voor) ben ik tot de volgende selectie gekomen:

- Lezyne Super Pro GPS (150 euro, net geintroduceerd)
- Bryton Aero 6 (180 euro)
- Wahoo Element Bolt (230 euro)
- Garmin Edge 820 (240 euro)

Omdat de functionaliteiten van bovenstaande modellen niet veel verschillen van elkaar en eigenlijk allemaal voldoen aan mijn wensen, ben ik geneigd om voor 1 van de 2 goedkopere te gaan (inclusief cadanssensor zijn ze ongeveer even duur) met een lichte voorkeur voor de Bryton Aero 60.

Ik zie hier veel reacties voorbij komen van mensen die een Garmin of Wahoo hebben maar wat minder over de andere 2 merken, zijn er wat jullie betreft goede redenen om niet voor Lezyne of Bryton te gaan of voldoen die ook prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpierlo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-07-2024
TecTo schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 15:57:
[...]

Inmiddels ben ik er achter via unboxing a Edge 830 bundel movie, dat ik een reeds gekocht en teruggebracht exemplaar heb meegekregen.

https://www.youtube.com/w...30 Sensor Bundle Unboxing

Toen ik de hartslagmeter uitpakte zat de sensor er al op geklikt. Bij de unboxing film is die duidelijk apart van de band zelf verpakt. Verder zat de folie op de Edge zelf met wat luchtbelletje bedenk ik me nu.

Nu een +- 100 km met de Edge 830 gereden en daar tevreden over. Livetracking werkt goed, contact met de mobiel tijdens rit 100%, ritten worden keurig gemonitord en de instelling zijn legio. Vooral het aanpassen van de menu's vind ik een plus, de lange stand-by tijd mooi meegenomen en er kan nog een power-pack onder en redelijk snelle processor.

Update met iOS ging mis maar onder Windows geen probleem.
Bij mij gaat de livetracking x aantal km maar dan stopt dit om de 1 of andere reden.
Wat ik heel vervelend vind. Men vrouw volgt zo mijn rit en is dan gerust. Zolang ze dit ziet weet ze dat ik niet in 1 of andere afdaling uit de bocht ben gegaan :) . Echter heb ik geen enkel idee hoe dit op te lossen. Had dit ook al voor met de 1030. Dit in combinatie met iPhone xs max.
Connectie met iOS en Max os geen enkel probleem mee voor gehad.

[ Voor 11% gewijzigd door donpierlo op 25-07-2019 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
Requiem19 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 11:32:
@borft met Garmin kun je ook een willekeurige gpx naar je device pushen via je telefoon. Hele proces duurt 30 seconden ofzo.

Ik heb gisteren in de strava app een route geprobeerd te maken. Dat ging mega brak. Op de strava website routebuilder zal het wel beter zijn?

Ik was 10 dagen in de Vogezen en heb alleen routes gebruikt van Routeyou.com via gpx. Werkt prima.
haha, ja, de online route editor van Strava is best top, die in de app (iig Android) is eigenlijk niet te doen (volgens mij kan je alleen een beetje van begin naar eindpunt vegen, en dan verzint ie wat, echt editten is er niet bij). Bij wahoo kan je dus pushen zonder je telefoon (kan ook met), opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
donpierlo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:02:
[...]
Bij mij gaat de livetracking x aantal km maar dan stopt dit om de 1 of andere reden.
Wat ik heel vervelend vind. Men vrouw volgt zo mijn rit en is dan gerust. Zolang ze dit ziet weet ze dat ik niet in 1 of andere afdaling uit de bocht ben gegaan :) . Echter heb ik geen enkel idee hoe dit op te lossen. Had dit ook al voor met de 1030. Dit in combinatie met iPhone xs max.
Connectie met iOS en Max os geen enkel probleem mee voor gehad.
Gebruik zelf Android en dat werkt zoals het hoort. Ook voor serieuze update's ga ik naar de Windows computer. Veel gedoe gehad met kaart upload via de iMac.

Heb toch het idee dat Garmin niet echt voor 100% compatibel is met de iOS omgeving.

Probeer anders eens een android toestel te lenen en te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 23:42
TorpedoX_88 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:55:
Hallo allemaal,

Om wat verder van huis te gaan met de racefiets ben ik op zoek naar een fietsnavigatie, budget is rond de 200 euro. Na wat zoekwerk en vergelijken (de Mantel website is hier perfect voor) ben ik tot de volgende selectie gekomen:

Omdat de functionaliteiten van bovenstaande modellen niet veel verschillen van elkaar en eigenlijk allemaal voldoen aan mijn wensen, ben ik geneigd om voor 1 van de 2 goedkopere te gaan (inclusief cadanssensor zijn ze ongeveer even duur) met een lichte voorkeur voor de Bryton Aero 60.

Ik zie hier veel reacties voorbij komen van mensen die een Garmin of Wahoo hebben maar wat minder over de andere 2 merken, zijn er wat jullie betreft goede redenen om niet voor Lezyne of Bryton te gaan of voldoen die ook prima?
Polar V650 nog een optie? Als ik dat zo zie heeft die wel een iets beter scherm dan de Bryton, wat met navigeren wel prettig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpierlo
TecTo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:51:
[...]

Gebruik zelf Android en dat werkt zoals het hoort. Ook voor serieuze update's ga ik naar de Windows computer. Veel gedoe gehad met kaart upload via de iMac.

Heb toch het idee dat Garmin niet echt voor 100% compatibel is met de iOS omgeving.

Probeer anders eens een android toestel te lenen en te testen.
Bedankt voor de tip, zal dit even proberen van zodra ik een Android toestel ter beschikking heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TorpedoX_88 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 12:55:
Hallo allemaal,

Prima dat je wat voorwerk gedaan hebt, alleen is de Mantel website niet perfect, sterker nog, deze is ingericht op wat zij kwijt moeten en niet per se de beste keuze voor iemand.
Ik begrijp dat je niet teveel wilt uitgeven maar misschien kan je iets meer vertellen welke wensen je hebt?
De reden dat er hier minder over de kleinere merken gesproken wordt heeft vooral te maken met het gebruik, ik gok dat het meerendeel hier de fietscomputer gebruikt in combinatie met de sport wielrennen en/of triathlon en daar zijn met name de garmin en wahoo toestellen meer geschikt voor.

Mocht je serieus bepaalde fietscomputers eens goed met elkaar willen vergelijken neem eens een kijkje op de site van DCR daar kan je de meeste -sport- modellen prima met elkaar vergelijken.
In het geval je meer een tourfietser bent (dikke banden enzo) zou ik eens kijken naar de etrex of oregon serie van garmin. Tot slot zijn er misschien nog wat koopjes te vinden in de ing rentenpunten winkel (aanbod wisselt en je hebt inderdaad een ing rekening nodig (of iemand die rentepunten voor je heeft))

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• minitrue
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:02
Vraagje: ik vind dat de gps van m'n Element Bolt een beetje traag is, de aanwijzingen lopen altijd zo'n 30 meter achter. Hebben meer mensen daar last van? En is er iets aan te doen?

Niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-05 17:28
L0we schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 15:15:
[...]

Polar V650 nog een optie? Als ik dat zo zie heeft die wel een iets beter scherm dan de Bryton, wat met navigeren wel prettig is.
Wel naar gekeken maar mist wat opties (onder andere ANT+ om eventueel sensoren mee te koppelen) en vind die niet zo mooi :)
rockhopper schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 01:17:
[...]

Prima dat je wat voorwerk gedaan hebt, alleen is de Mantel website niet perfect, sterker nog, deze is ingericht op wat zij kwijt moeten en niet per se de beste keuze voor iemand.
Ik begrijp dat je niet teveel wilt uitgeven maar misschien kan je iets meer vertellen welke wensen je hebt?
De reden dat er hier minder over de kleinere merken gesproken wordt heeft vooral te maken met het gebruik, ik gok dat het meerendeel hier de fietscomputer gebruikt in combinatie met de sport wielrennen en/of triathlon en daar zijn met name de garmin en wahoo toestellen meer geschikt voor.

Mocht je serieus bepaalde fietscomputers eens goed met elkaar willen vergelijken neem eens een kijkje op de site van DCR daar kan je de meeste -sport- modellen prima met elkaar vergelijken.
In het geval je meer een tourfietser bent (dikke banden enzo) zou ik eens kijken naar de etrex of oregon serie van garmin. Tot slot zijn er misschien nog wat koopjes te vinden in de ing rentenpunten winkel (aanbod wisselt en je hebt inderdaad een ing rekening nodig (of iemand die rentepunten voor je heeft))
Bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn wensen zijn voornamelijk te kunnen navigeren per kaart, vooraf makkelijk routes maken en inladen en cadans- en hartslagsensoren (ook van een ander merk) kunnen koppelen.

Ik fiets eigenlijk alleen in de zomermaanden ivm andere sporten maar dan wel redelijk fanatiek als in een zo goed mogelijke vorm willen behalen door middel van 2-3x in de week fietsen gecombineer met oa intervaltraining. Vandaar dat ik er ook niet heel veel geld aan uit wil geven, want als ik op de site kijk die je aanraadde is dat ook niet echt mijn level ben ik bang :P

Waarschijnlijk gaan de Wahoo en de Garmin zeker voldoen aan mijn wensen, maar ik ben benieuwd of de 2 goedkopere dat ook doen voor minder geld of dat je die beter links kunt laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
donpierlo schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 23:03:
[...]

Bedankt voor de tip, zal dit even proberen van zodra ik een Android toestel ter beschikking heb.
Mocht het niet lukken, kun je altijd nog via Whatsapp je locatie delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:26
@TorpedoX_88 DCR reviewed ook bv de edge 130, dus "jouw level" maakt niet uit, hij zet alles van instap tot high end super gedetailleerd op een rijtje.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TorpedoX_88 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:44:
[...]

Wel naar gekeken maar mist wat opties (onder andere ANT+ om eventueel sensoren mee te koppelen) en vind die niet zo mooi :)

[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn wensen zijn voornamelijk te kunnen navigeren per kaart, vooraf makkelijk routes maken en inladen en cadans- en hartslagsensoren (ook van een ander merk) kunnen koppelen.

Ik fiets eigenlijk alleen in de zomermaanden ivm andere sporten maar dan wel redelijk fanatiek als in een zo goed mogelijke vorm willen behalen door middel van 2-3x in de week fietsen gecombineer met oa intervaltraining. Vandaar dat ik er ook niet heel veel geld aan uit wil geven, want als ik op de site kijk die je aanraadde is dat ook niet echt mijn level ben ik bang :P

Waarschijnlijk gaan de Wahoo en de Garmin zeker voldoen aan mijn wensen, maar ik ben benieuwd of de 2 goedkopere dat ook doen voor minder geld of dat je die beter links kunt laten liggen.
Ik zou persoonlijk voor de 820 bundel gaan.
Is afgelopen jaren 1 van de betere toestellen geweest.
Enig nadeel is de processor snelheid. Die is wat langzaam met route berekenen etc. Maar eenmaal alles ingeladen dan voldoet die prima.
Maatje fietst er al 2-3 jaar mee zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

TorpedoX_88 schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 08:44:
[...]

[...]

Ik kan weinig zeggen over de 'budget' modellen. Ik kan wel vertellen dat bij die budget modellen het vaak lastiger is om externe sensoren te koppelen en de service (customer aftersale en software support updates / firmware updates) vaak minder zijn of zelfs afwezig. Omdat ik er persoonlijk geen ervaring mee heb kan en durf ik ook niet te zeggen of dat bij jouw geselecteerde modellen ook zo is, daar mag je zelf onderzoek naar doen.
Maar als voorbeeld: in het sporthorloge segment was Tomtom eigenlijk jaren de budget koning, veel horloge met weinig geld en tenzij je een specifiek iets wil voor een training (wat best vaak voorkomt) eigenlijk de beste bang-for-buck, zeker voor mensen met weinig wensen / eisen. Inmiddels is het bedrijf uit het sporthorloge segment gestapt en heb je toen dus een toestel gekocht dat inmiddels aan zijn lot overgelaten is. Nu zullen er zeker een hoop zijn die nog wel werken en ze blijven natuurlijk redelijk goed hun ding doen, maar zodra er iets mis mee is ben je grotendeels aan je lot overgelaten. Dat hoeft niet erg te zijn, zolang je er maar bewust voor kiest (niet het geval bij de meeste TT klanten)

Voor wat het waard is, Mio heeft ook wat meer 'vriendelijke' budget modellen die veel verkocht worden.
Zelf zou ik het bij polar / garmin / wahoo houden omdat ik bekend met de merken ben en ik weet wat ik ervan kan verwachten. Het is nu eenmaal zo dat je krijgt waarvoor je betaald (you get what you pay for) en kwaliteit / stabiliteit / betrouwbaarheid komen niet gratis.

Tot slot even terugkomend op je wensen, als je interval training serieus wilt doen aan de hand van toestel begeleiding kom je eigenlijk alleen uit op de edge serie van garmin, de wahoo toestellen en de v650. Mocht het allemaal erg overweldigend zijn (wat het zeker is als je weinig ervaring hebt) zou ik misschien langsgaan bij een speciaalzaak als Waypoint die verkopen vooral gps hardware, geven goed advies, stellen je de juiste vragen en leiden je naar het juiste toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 16:40

MrDry

Desperados!

Voor de vakantie probeer ik een aantal routes van GPSies naar mn element bolt te halen.

Op de site heb ik de volgende route gevonden:https://www.gpsies.com/ma...3?fileId=hzktxmtbgiykgphk

Volgens GPSies is de route ca 85km met ca 1400hm. Als ik de route in mn bolt laad dan geeft deze opeens ca 2x het aantal hoogtemeters aan. Kan het zijn dat de bolt de steiging en daling optelt om tot het aantal hoogte meters te komen? Het is nog al een verschil...1400 of 2800 in 85 km 8)7

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 16:39
Ik weet niet wat hij doet, maar ik krijg vaker vreemde verschillen bij het importeren van gpx bestanden van een externe site (dus als je niet direct via een koppeling in de app werkt). Zo had de 3Ballons ineens 6000hm na import. Je kan het in ieder geval negeren, het klopt niet.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphylee
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09-2023

murphylee

MurphyLee#2626

Zaterdag de Wahoo Roam binnen gekregen ter vervanging van mijn Bolt.
Vandaag pas kunnen testen.

Had vernomen dat er voorheen een probleem zou zijn met de mount. De Roam zou teveel trillen onder het rijden.
Dit probleem zou verholpen zijn na de aanpassingen die ze hebben gemaakt.

Echter ook bij de verstevigde mount blijft de Roam trillen. Over glad wegdek valt het nog mee. Maar wanneer je over klinkers heen rijdt dat hoor je het nog door de muziek heen (oordopjes)

Is dit een gevalletje.
Mail naar wahoo sturen met het probleem?

De Wahoo is ook doormiddel van een schroefje aan de mount the bevestigen maar dit is geen optie.

De navigatie is zeker verbeterd en werkt naar behoren.
Erg snel met herberekenen.

[ Voor 8% gewijzigd door murphylee op 29-07-2019 21:51 ]

I bad beat my meat by busting my nuts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MrDry schreef op maandag 29 juli 2019 @ 10:59:
Voor de vakantie probeer ik een aantal routes van GPSies naar mn element bolt te halen.

Op de site heb ik de volgende route gevonden:https://www.gpsies.com/ma...3?fileId=hzktxmtbgiykgphk

Volgens GPSies is de route ca 85km met ca 1400hm. Als ik de route in mn bolt laad dan geeft deze opeens ca 2x het aantal hoogtemeters aan. Kan het zijn dat de bolt de steiging en daling optelt om tot het aantal hoogte meters te komen? Het is nog al een verschil...1400 of 2800 in 85 km 8)7
Bij import via komoot kloppen bij mij de hm meestal wel aardig. Het zou overigens verder niks moeten uitmaken in de file die je bolt opneemt tijdens een activiteit, die meet als het goed is gewoon dat wat je daadwerkelijk stijgt en daalt (en telt alleen de klimmeters zover ik het bij mij terug zie). Dus het is maar net hoe erg je het vind....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Op mijn e-bike heb ik naast de Garmin Edge 830 ook het Bosch Kinox display. Waarop je snelheid, actieradius, hartslag, cadans, geschakelde versnelling enz. kunt aflezen.

Nu geeft de Edge 830 gemiddeld een 1km lagere snelheid aan dan de Kinox. De gereden afstanden komen op beide fietscomputers overeen.

In eerste instantie dacht ik dat de snelheid bij de Edge zgn. speed over ground betrof. De speedsensor geïnstalleerd die in de bundel zat. Op beide fietscomputers de wielomvang -na secuur uitmeten- op 2250 gezet. Echter blijft er een verschil van 1 km in de snelheidsweergave.

Nu weet ik niet welke fietscomputer de correcte snelheid weergeeft. De snelheid en cadans worden bij de Kinox d.m.v. sensor/magneet gemeten. De Garmin speedsensor zet je zonder verder iets op de as van het voor of achterwiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CedricD
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 12:30
@TecTo
Volgens mij wordt de snelheidssensor van Garmin de eerste keer gekalibreerd adhv GPS, dus zou ik op die vertrouwen :).

Wel raar dat de afstand identiek is. Mss heeft het iets te maken met Auto Pause op de Edge?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
murphylee schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:49:

Echter ook bij de verstevigde mount blijft de Roam trillen. Over glad wegdek valt het nog mee. Maar wanneer je over klinkers heen rijdt dat hoor je het nog door de muziek heen (oordopjes)
Rij jij serieus op de racefiets met doppen in je oren?!

Ik heb niet de Roam, maar de originele Elemnt, de bijgeleverde plastic mount vond ik ook een beetje flimsy. Ik gebruik tegenwoordig een hide-my-bell en die is een stuk steviger, en trilt dus een heel stuk minder, allicht dat dat een oplossing is?
rockhopper schreef op maandag 29 juli 2019 @ 23:39:
[...]

Bij import via komoot kloppen bij mij de hm meestal wel aardig. Het zou overigens verder niks moeten uitmaken in de file die je bolt opneemt tijdens een activiteit, die meet als het goed is gewoon dat wat je daadwerkelijk stijgt en daalt (en telt alleen de klimmeters zover ik het bij mij terug zie). Dus het is maar net hoe erg je het vind....
Volgens mij gebruikt ie een druksensor om de hm te bepalen. Die wordt automatisch gecalibreerd en zou nauwkeuriger moeten zijn dan GPS, maarrrr, als weersomstandigheden veranderen tijdens je rit, kan het wel eens voor rare resultaten zorgen. Ik heb tijdens een rondje Loosdrecht wel eens 400hm gemaakt, doordat ik in een onweersbui terecht kwam. Dat zorgde blijkbaar voor zulke grote verschillen dat de Elemnt het ook allemaal niet meer wist. In Strava zit een knop om het te corrigeren. Volgens mij probeert Strava dan je rit op de kaart te projecteren (adv GPS data), en daarmee de hm opnieuw uit te rekenen. Is meestal minder nauwkeurig (de hoogtekaarten kloppen niet supergoed volgens mij).

[ Voor 48% gewijzigd door borft op 30-07-2019 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-06 20:14
borft schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 10:42:

Ik heb niet de Roam, maar de originele Elemnt, de bijgeleverde plastic mount vond ik ook een beetje flimsy. Ik gebruik tegenwoordig een hide-my-bell en die is een stuk steviger, en trilt dus een heel stuk minder, allicht dat dat een oplossing is?
Misschien dat HideMyBell later met een oplossing komt want in mijn HideMyBell fi mount trilt de Roam ook terwijl dat met de Bolt nooit gebeurde. Al zie ik op de website dat Wahoo nu een losse oranje adapter zou zijn in plaats van een kwart slag draaien van de Garmin adapter. Die adapter zou de Wahoo ook netjes in het midden moeten plaatsen. Ik zal ze eens contacten hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
MortalPiso schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 12:25:
[...]

Misschien dat HideMyBell later met een oplossing komt want in mijn HideMyBell fi mount trilt de Roam ook terwijl dat met de Bolt nooit gebeurde. Al zie ik op de website dat Wahoo nu een losse oranje adapter zou zijn in plaats van een kwart slag draaien van de Garmin adapter. Die adapter zou de Wahoo ook netjes in het midden moeten plaatsen. Ik zal ze eens contacten hierover.
Hmm interesting... zouden ze dan voor de roam een net iets andere mount gebruikt hebben (super onhandig).... Ik kan me herinneren dat ik toen ik de hide my bell bestelde, wel expliciet een Wahoo mount gekozen heb. Maar geen idee of dat dan een kwartslag gedraaide garmin mount it.

Anyhoe, lijkt me een redelijk grote faal om met zoveel bombarie een nieuwe fietscomputer uit te brengen, als je hem niet eens fatsoenlijk aan je fiets kunt bevestigen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

borft schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 14:12:
[...]

Hmm interesting... zouden ze dan voor de roam een net iets andere mount gebruikt hebben (super onhandig).... Ik kan me herinneren dat ik toen ik de hide my bell bestelde, wel expliciet een Wahoo mount gekozen heb. Maar geen idee of dat dan een kwartslag gedraaide garmin mount it.

Anyhoe, lijkt me een redelijk grote faal om met zoveel bombarie een nieuwe fietscomputer uit te brengen, als je hem niet eens fatsoenlijk aan je fiets kunt bevestigen :(
Op zich is dat nog een beperkte faal, eentje die ze aanvankelijk goed opgelost hebben door gewoon geen verdere units te verschepen en dus de verkoop stil te leggen.
De echte faal is dat de "oplossing" dus nog altijd een halfbakken oplossing lijkt te zijn als ik de eerste reacties moet geloven. Wellicht is het toch moeilijker dan ze dachten, ik heb zelf ook al eens problemen gehad met mijn houder van de bolt. Toen keurig opgelost door futurum (en totaal niet door wahoo: koop maar een nieuwe houder, ps deze hebben we niet op voorraad de komende weken)

Ik reserveer mijn oordeel even tot ik een unit in het echt zie (en bijpassende houder) want een review is ook maar een mening van één iemand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sinds vandaag in bezit van een Garmin 830.
De surprise me functie zowel on device als via Garmin Connect valt me een beetje tegen.
Bijna alleen maar over provinciale wegen terwijl ik eigenlijk 90% over binnen weggetjes of verkeers luwe wegen wil rijden.

Is er een manier om snel zo’n route te creeeren via een automatische tool. Of wordt het telkens handwerk via een routebuilder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:05:
De surprise me functie zowel on device als via Garmin Connect valt me een beetje tegen.
Bijna alleen maar over provinciale wegen terwijl ik eigenlijk 90% over binnen weggetjes of verkeers luwe wegen wil rijden.

Is er een manier om snel zo’n route te creeeren via een automatische tool. Of wordt het telkens handwerk via een routebuilder?
Denk dat het handwerk wordt.

Vandaag even een aantal routes met surprise binnen de voor mij bekende omgeving gemaakt. De meeste route's gingen over fietspaden langs provinciale wegen enz. en dat zijn de paden die ik negeer. Veel autoverkeer enz..

Nu heb ik de Garmin Edge 830 een week in bezit en misschien zijn er meer ervaren gebruikers die nog tips hebben.

Ander is het forum op fiets.nl de moeite waard om te bezoeken. Daar is een topic over de Garmin Edge 830 met de nodige ervaring van Garmin gebruikers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 16:51
Probleem van die "slimme" routeplanners is dat die zich baseren op data van gebruikers, en blijkbaar zijn er veel gebruikers die wel langs dat soort wegen rijden.

Je kunt op Garmin Connect de fiets heatmap bekijken, als ik die bij mij in de buurt kijk (België) zie ik daar wegen tussen waar ik me bijzonder onveilig zou voelen en waar al meerdere dodelijke ongevallen gebeurd zijn. Fietspaden van 80cm breed die op wegen met twee baanvakken geschilderd zijn waar wagens 70km/u mogen rijden en waar veel vrachtverkeer passeert, moordstrookjes noemen we die. Als daar dan toch sportfietsers komen rijden, vervuilen die de heatmap.

In het weekend zie je hier groepen van 20-50 man op zeer grote wegen "koersen", met een volgwagen, als die dat allemaal naar Garmin en Strava uploaden, krijgt die weg een gewicht die die niet verdient. Daarnaast zijn er ook forenzen die de kortst mogelijke route rijden. Voor mijn woon-werkverkeer met de fiets rijd ik 3km verder (14km ipv 11km), zodat ik op rustige wegen kan rijden, maar lang niet iedereen wilt dat doen. Met de Vlaamse lintbebouwing kun je soms ook niet anders dan een stukje langs zo'n weg rijden, als je bestemming daar nu eenmaal ligt.

Ik denk dat het concept van routes op basis van heatmaps (Strava doet dit ook) best leuk is, maar nog filters mist. Misschien kan het automatisch als men een heatmap van fietsers en gemotoriseerd verkeer zou samenvoegen, dan kunnen wegen waar wagens rijden vermeden worden.

Best jammer dat het nog niet werkt, want wanneer ik ergens onbekend ga rijden, besteed ik niet graag uren aan het voorbereiden van een route, en ook in eigen omgeving zou ik eens een andere route willen rijden of lopen maar ik doe eigenlijk continu dezelfde. Wat ik nu meestal doe is eens kijken bij de lokale toeristische dienst of daar fietsroutes op kaart of gpx zijn, en plotten met Komoot om aan te passen naar mijn vertrekpunt. Op Komoot staan ook soms leuke routes of stroken in de omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MacPoedel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:38:
Ik denk dat het concept van routes op basis van heatmaps (Strava doet dit ook) best leuk is, maar nog filters mist. Misschien kan het automatisch als men een heatmap van fietsers en gemotoriseerd verkeer zou samenvoegen, dan kunnen wegen waar wagens rijden vermeden worden.

Best jammer dat het nog niet werkt, want wanneer ik ergens onbekend ga rijden, besteed ik niet graag uren aan het voorbereiden van een route, en ook in eigen omgeving zou ik eens een andere route willen rijden of lopen maar ik doe eigenlijk continu dezelfde. Wat ik nu meestal doe is eens kijken bij de lokale toeristische dienst of daar fietsroutes op kaart of gpx zijn, en plotten met Komoot om aan te passen naar mijn vertrekpunt. Op Komoot staan ook soms leuke routes of stroken in de omgeving.
Dit is de belangrijkste reden waarom ik liever zelf routes maak, ok daarnaast vind ik het ook leuk om te maken. Ik maak juist om dit soort 'gevaarlijke' wegen te vermijden veel gebruik van de open fiets kaart (OFM) hierop zie je heel duidelijk aan het type weg of het fiets vriendelijk is of niet. Helaas ben je natuurlijk overgeleverd aan wat de kaartmakers er van maken, en in sommige gebieden zijn er soms geen alternatieven, maar het voorkomt wel de grootste problemen.

Ongeacht waarop ik de route maak, het land ook altijd op komoot die soms mini aanpassingen doet (bv ik zie een pad als fietspad terwijl het in werkelijkheid een geitenpad is over een dijk met om de 50 meter een klimhek door hoog gras heen) maar ook dat is op te lossen als je een beetje kaart kan lezen. (sowieso een handige skill om te bezitten in het buitenland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vanavond een surprise me route gefietst van 73km.
Stuk door Duitsland heen.
Man man man wat is het daar slecht gesteld met de fietspaden. Zit totaal geen logica in en vaak is het tevens een veredeld voetpad.

Maar op zich een leuke route, veel onbekend terrein en mooie omgevingen.

Ben ook al bezig geweest met de strava routebuilder, en gewoon handmatig een route gemaakt over verkeers luwe weggetjes.
Maar moet nog even uitvogelen hoe ik die op de Garmin krijg :-)
https://strava.app.link/59pS6rM2NY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpierlo
BreadFan schreef op vrijdag 26 juli 2019 @ 09:02:
[...]

Mocht het niet lukken, kun je altijd nog via Whatsapp je locatie delen :)
Lol ja zo lossen we het op wanneer het niet werkt. Om de een of andere reden is sinds mijn post de live tracking goed aan het werken en dit over de volledige rit. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L0we
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-06 23:42
Sinds vorige week heb ik een Wahoo Elemnt Bolt, maar ben er nog niet enorm tevreden over.

Betrouwbaarheid van GPS (met name snelheid, maar ook navigatie) valt tegen. Snelheid fluctueert enorm, met constante snelheid wisselt hij +- 5 km/h op en neer.

Wat me ook tegenvalt is de navigatie-functie. Vanuit de app kan je een adres invoeren waarheen je wil navigeren. Dat werkt op zich heel mooi, maar de aanwijzingen zijn echt slecht. Regelmatig kwam het voor dat je de melding kreeg om straat X in te rijden, terwijl je daar juist uit kwam. Niet te doen zonder het kaartje erbij te houden, iets wat ik juist niet wilde.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? Ik hoor de meeste mensen ontzettend enthousiast over de Bolt, dus vraag me af of ik een maandagmorgenmodel heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Laatst online: 13:23
Anoniem: 35872 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 22:05:

Wat ik vaak doe is route plannen met komoot en dan de gebruik ik ook best vaak de 'bike-touring' instelling ipv road cycling (hoewel met beide schitterende paden). Kan zijn dat je in Nederland over enkele schelpen paadjes komt, maar geen racefiets die daar niet tegen moet kunnen tegenwoordig. Meestal selecteer ik 'round trip' en selecteer een random dorp op de kaart en laat me dan verrassen door de routebouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

L0we schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:25:
Sinds vorige week heb ik een Wahoo Elemnt Bolt, maar ben er nog niet enorm tevreden over.

Betrouwbaarheid van GPS (met name snelheid, maar ook navigatie) valt tegen. Snelheid fluctueert enorm, met constante snelheid wisselt hij +- 5 km/h op en neer.

Wat me ook tegenvalt is de navigatie-functie. Vanuit de app kan je een adres invoeren waarheen je wil navigeren. Dat werkt op zich heel mooi, maar de aanwijzingen zijn echt slecht. Regelmatig kwam het voor dat je de melding kreeg om straat X in te rijden, terwijl je daar juist uit kwam. Niet te doen zonder het kaartje erbij te houden, iets wat ik juist niet wilde.

Heeft iemand vergelijkbare ervaringen? Ik hoor de meeste mensen ontzettend enthousiast over de Bolt, dus vraag me af of ik een maandagmorgenmodel heb.
Rijd je puur op gps of heb je er nog een snelheidssensor bij?
Puur op gps kan inderdaad fluctueren.

Hier recent een Garmin 830 en navigatie is hier ook puntje wat extra aandacht kan gebruiken.
- pop-up navigatie werkt prima. 200m voor een bocht krijg je netjes een melding. Alleen soms heb je 2 bochten vlak achter elkaar en dan mis je de 2e bocht. :X
Als je hem continu op de kaart laat staan dan zie je het wel goed aankomen en kun je er wel op anticiperen.
- als je uit koers raakt dan krijg je niet de optie om een alternatieve route te volgen om back on route te komen.
- mis een geluid signaal voor een afslag.
- in woonwijken is het soms lastig te navigeren omdat je dan heel goed moet kijken hoe je moet rijden terwijl je ook voor je moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft

Ik denk dat je geen snelheidssensor hebt. Snelheid wordt dan op basis van de GPS bepaald en dat is niet heel nauwkeurig, zeker als je onder bv bomen rijdt.

Wat navigatie betreft, heb je hem dan op het navigatiescherm staan (met breadcrumbs), of kijk je puur naar de pop-ups? (Ik heb overigens geen bolt, maar een elemnt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twammo
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12-05 09:41

Twammo

PSN: rtwouda

Ik heb sinds deze week ook een nieuwe fietscomputer, de Bryton Aero 60. Mooi dingetje en doet volgens mij hetzelfde als de Elemnt Bolt. Ik heb een snelheidssensor uit China laten komen. Deze:
https://nl.aliexpress.com...1602_6,searchweb201603_53
Doet zijn werk en daarom heb ik er nu nog 1 besteld als cadans. Je kunt ze namelijk gemakkelijk omzetten qua functie. Heb samen met mijn vrouw een ritje gemaakt om de nieuwe dingen te testen en op haar analoge km teller was de rit qua snelheid en afgelegde km's nagenoeg gelijk. Kan dus goed aan de gps liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donpierlo

Omwille van die reden ben ik van wahoo element bolt naar een Garmin 1030 gegaan en nu uiteindelijk een 830.
Navigatie is niet evident met de wahoo vind ik persoonlijk. De 1030 was helaas eerder een drama. Na veel problemen (vooral connectie met sensors) die van de hand gedaan en de 830 gekocht. Die werkt vrij goed navigatie is veel duidelijker dan de bolt. Doch een signaal om aan te duiden dat je moet afslaan zou welkom zijn.

De perfecte navigatie voor een racefiets heb ik helaas nog niet gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TecTo
Gebruik de Garmin speed en cadans sensor naarst de 830, werkt accurater dan allen gps.

Heb deze week OpenFietsMap op de 830 geïnstalleerd en alleen deze kaart en de basemap actief. De rest uitgezet.

Maak nu de routes in Basecamp en upload die direct naar de Garmin. In Basecamp alle te vermijden opties uitgezet, behalve tolwegen (tip op youtube) en dit geeft mooie routes als je twee punten verbind.

Nu een week aan het spelen met de Edge 830 en vind de mogelijkheden best uitgebreid. Vandaag een extra profiel aanmaken voor de racefiets, naast de e-bike. Gisteren extra set sensors gekocht en die gaan op de racefiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
donpierlo schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 23:06:
[...]

de 830 gekocht. Die werkt vrij goed navigatie is veel duidelijker dan de bolt. Doch een signaal om aan te duiden dat je moet afslaan zou welkom zijn.
Bij de algemene instellingen het geluid aanzetten, dan krijg je behalve piepjes bij indrukken toetsen ook piepjes bij afslaan (bij 200m en vlak voor afslag).

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
yoekel schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 10:57:
[...]

Bij de algemene instellingen het geluid aanzetten, dan krijg je behalve piepjes bij indrukken toetsen ook piepjes bij afslaan (bij 200m en vlak voor afslag).

Of bedoel je iets anders?
Hoe is dit anders dan een Elemnt? Die geeft piepjes en knipperende ledjes als je af moet slaan, wat wil je nog meer voor signalen? ;) (Overigens vind ik persoonlijk een breadcrumb-trail wel genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
(Overigens vind ik persoonlijk een breadcrumb-trail wel genoeg)
Vind dit voor het mountainbiken de meest ideale manier om te GPS'en, maar met de racer vind ik het kruimelspoor bij de Elemnt (Bolt) niet voldoende. Ik stippel vaak ritjes uit met Komoot, maar stel toch vaak vast dat hij mij af en toe langs grote wegen stuurt, waar je als fietser naast razende auto's rijdt. Dan sla ik liever een weggetje in en wil de fietsGPS de route opnieuw laten berekenen. Maar dit gaat niet met de Elemnt (Bolt). Je moet terug naar de oorspronkelijke track rijden en dus zelf op zoek naar de track door uit te zoomen. Ik ga dit jaar nog verder rijden met de Elemnt Bolt maar voor het nieuwe seizoen ga ik wellicht uitwijken naar de Roam of de Edge 830 waar routering wel mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michaelg
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:34
Is dat met een 530 ook mogelijk? Of moet je dan terug gaan naar het punt waar je bent afgeweken?

https://www.youtube.com/channel/UCb9hDbClUJUNw_a0v7qCBKA | https://www.strava.com/athletes/33148913

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:43

Vos

AFCA

Michaelg schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:27:
Is dat met een 530 ook mogelijk? Of moet je dan terug gaan naar het punt waar je bent afgeweken?
De 530 herberekent de route, dus niet nodig om terug te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ook bij de bolt / elemnt is het niet nodig om terug te rijden naar de plek waar je van de route afweek, je kan op een willekeurig (later) punt de route weer oppakken en dan volgt hij de route vanaf dat punt. Dit is -niet- hetzelfde als herberekenen, dat kan de bolt niet zoals al gemeld werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 23:07:
Ook bij de bolt / elemnt is het niet nodig om terug te rijden naar de plek waar je van de route afweek, je kan op een willekeurig (later) punt de route weer oppakken en dan volgt hij de route vanaf dat punt. Dit is -niet- hetzelfde als herberekenen, dat kan de bolt niet zoals al gemeld werd.
Klopt, je moet dan op eigen initiatief terug naar de track rijden, wat niet altijd eenvoudig is. Hier in België zijn er heel veel wegomleidingen, sommigen kan je volgen en kom je wel terug op de track, maar sommigen wegomleidingen lopen hier mis. Een gekend probleem is dat men op bepaalde punten geen borden meer zetten of wat ik ook soms mee maak: twee borden (ééntje naar links en rechts) van een andere wegomleiding. Allemaal geen probleem als je tijd hebt en zo leer je andere wegen kennen, maar als je 's avonds voor donker wilt thuis zijn, kan dit wel eens spannend worden.

Als ik een grote rit +100km uitstippel op onbekend terrein, dan neem ik 'helaas' nog mijn Edge 800 mee. Is een beetje druk op mijn cockpit, maar dit heeft nog een voordeel. Ik zie constant mijn datavelden op de Bolt en mijn Edge 800 staat op kaartgegevens.

Vind dit eigenlijk een beetje jammer dat dit niet kan met de Elemnt (Bolt), want voor de rest vind ik dit een super toestel na een 10-tal jaar met Garmin gereden te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoekel
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21-03 20:03
borft schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:06:
[...]

Hoe is dit anders dan een Elemnt? Die geeft piepjes en knipperende ledjes als je af moet slaan, wat wil je nog meer voor signalen? ;) (Overigens vind ik persoonlijk een breadcrumb-trail wel genoeg)
Geen idee want ik ken de Elemnt niet, maar daar ging het toch ook niet over?

Iemand was hier op zoek naar hoe die op de Garmin Edge 830 piepjes kon krijgen bij navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
yoekel schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:47:
[...]

Geen idee want ik ken de Elemnt niet, maar daar ging het toch ook niet over?

Iemand was hier op zoek naar hoe die op de Garmin Edge 830 piepjes kon krijgen bij navigatie.
ah, ik had op de verkeerde gereageerd denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:59
Iemand ervaring met de Garmin Explore als racefietscomputer? Zoek een fietscomputer die ook alternatieve routes aangeeft als ik verkeerd rijdt, en niet al te duur is. Door het eerst punt valt, volgens mij, de Wahoo ELEMNT BOLT af. De Garmin Edge 530 en 830 zijn ook leuk maar nogal prijzig. Derhalve kom ik uit op de Explore. Ervaringen?

Alternatief is een tweedehandse 820 of 520, maar koop liever een computer van de huidige generatie.

Eventueel nog een Mio computer? Hoe zijn daar de ervaringen mee? Heb op dit moment geen sensoren maar wil graag een hartslagmeter, cadans en snelheidsmeter. Power meter ben ik niet in geïnteresseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Laatst online: 17:44
Ik heb de Garmin Edge Explore en ben er prima tevreden mee.
Qua fietscomputer is ie prima wat mij betreft en de navigatie werkt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkzell
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08-06 10:15
Ik heb een Edge 530 en Forerunner 245, als ik op de Edge naar sensoren zoek kan ik de Forerunner toevoegen als hartslag sensor. Dit wordt allemaal goed herkend, maar ik krijg tijdens een rit geen hartslag te zien in het dataveld. De Forerunner deelt de hartslag, en de Edge geeft aan de hartslagsensor te hebben gevonden. Vanmiddag heb ik met een borstband gefietst, daar kreeg ik gewoon netjes de hartslag van te zien tijdens de rit.

Iemand enig idee hoe ik de Forerunner wel werkend krijg op de Edge als sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Perzikvrucht schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:02:
Iemand ervaring met de Garmin Explore als racefietscomputer? Zoek een fietscomputer die ook alternatieve routes aangeeft als ik verkeerd rijdt, en niet al te duur is. Door het eerst punt valt, volgens mij, de Wahoo ELEMNT BOLT af. De Garmin Edge 530 en 830 zijn ook leuk maar nogal prijzig. Derhalve kom ik uit op de Explore. Ervaringen?

Alternatief is een tweedehandse 820 of 520, maar koop liever een computer van de huidige generatie.

Eventueel nog een Mio computer? Hoe zijn daar de ervaringen mee? Heb op dit moment geen sensoren maar wil graag een hartslagmeter, cadans en snelheidsmeter. Power meter ben ik niet in geïnteresseerd.
Als het vooral om navigatie gaat en je het sport element (trainingen en dergelijke) niet belangrijk vind zou ik naar de etrex of oregon serie kijken van garmin. Afhankelijk van het model kan je er wel sensoren aan koppelen en zit er barometrische hoogtemeting op, maar navigatie gaat goed met herrekenen van routes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
rockhopper schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 23:19:
[...]

Als het vooral om navigatie gaat en je het sport element (trainingen en dergelijke) niet belangrijk vind zou ik naar de etrex of oregon serie kijken van garmin. Afhankelijk van het model kan je er wel sensoren aan koppelen en zit er barometrische hoogtemeting op, maar navigatie gaat goed met herrekenen van routes.
Maar waarom zou je een eTrex 32x nemen als die even duur is als een Edge Explore? Omdat de eTrex een barometrische hoogtemeter en verwisselbare batterijen heeft? Touchscreen van de Edge Explore is mogelijk ook een nadeel, maar is persoonlijke voorkeur vind ik.

De fiets-steun moet je er ook nog bij kopen. En om op een racefiets te plaatsen, vind ik die eTrex ook niet echt elegant. Is ongeveer even groot als de Edge maar met veel kleiner scherm.

Zelf met geen van beiden ervaring en jij wel met de outdoor producten, dus misschien mis ik iets (wisselen van kaarten?). Volgens Mantel kan die eTrex zelfs de route niet herberekenen, dus voldoet ook niet aan de vereisten van @Perzikvrucht. Tenzij het niet zo'n harde vereiste is, maar dan komen nog andere fietscomputers in aanmerking.

De Oregon is veel duurder dus ik zie ook niet in hoe die een alternatief is.

@Perzikvrucht Er zijn in dit topic al wel positieve zaken gezegd over die Edge Explore, en die lijkt volgens mij wel aan je vereisten te voldoen. Dat de Elemnt Bolt geen route kan herberekenen vind ik zelf niet echt een drama, ik rijd meestal handgemaakte routes omdat ik door een rustige en mooie omgeving wil rijden. Als ik dan ergens een afslag mis, dan keer ik liever om, dan dat ik langs drukke wegen geleid wordt. De Bolt geeft het ook dat je de afslag gemist hebt, en je ziet op de kaart wel waar de route moet lopen. Maar ik kan er wel in komen dat dit een vereiste is voor je, voor een navigatiesysteem in de auto zou ik ook niet zonder willen.

Over de Mio's, mijn schoonbroer heeft er één, en ik was niet echt onder de indruk vergeleken met mijn Bolt. Hij geraakte helemaal de weg kwijt als we onder bomen reden. Hij had wel sensoren, maar de koppeling was nog niet in orde, viel regelmatig weg. Dat was misschien wel de schuld van mijn schoonbroer, als je die sensoren probeert te koppelen met mijn fiets in de buurt en sensoren ook actief, is het moeilijk te weten dat je wel de juiste koppelt, had hij maar al eerder moeten koppelen de lamzak.

Ik zou wel zo snel mogelijk een snelheidssensor nemen, snelheid op basis van GPS is in mijn ervaring alleen goed als de computer de hemel kan zien en je niet vaak moet optrekken. Hartslag en cadans gebruik ik alleen voor sportief rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onobiz
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08-06 11:30
Perzikvrucht schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 23:02:
Iemand ervaring met de Garmin Explore als racefietscomputer?
Ik gebruik de Edge Explore als racefietscomputer inmiddels 2 maanden, ik ben een beginnend fietser en kreeg de computer voor mijn verjaardag :) .

Tot nu toe ben ik erg positief over de Explore: Gemakkelijk in te stellen, goede koppeling met Strava via de connect app, en goed afleesbaar (zelfs als de brightness redelijk laag staat).

Navigeren heb ik inmiddels een paar keer gedaan (op een +/- 100km rit) en dit is me erg goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perzikvrucht
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:59
Dank voor jullie bijdragen! De Elemnt Bolt (=240 euro) klinkt ook interessant inderdaad, maar gezien de gunstige prijs van de Explore (=195 euro) en mijn 'eisen' (ze zijn niet zo hard) neig ik toch de Explore.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 12:39
Futurumshop heeft nu 10% korting op fietscomputers, scheelt nogal.

Was aan het wachten op een actie, maar kwam maar niet, net gisteren de 830 besteld :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Laatst online: 13:23
Pino112 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:35:

Was aan het wachten op een actie, maar kwam maar niet, net gisteren de 830 besteld :'(
Bestellen en de nieuwe op de oude order terugsturen? Of even contact opnemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Pino112 schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:35:

*Zucht* daar gaat m'n geld...

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 16:40

djfrankel

It's a trap!

Ik was ook al lang aan het twijfelen over een Edge 830. Knoop nu toch maar doorgehakt.
Hartslag band van de oude was al vrij slecht en de 820 die ik heb is tegenwoordig erg snel leeg. 4 uur met navigatie houdt hij krap aan vol.

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Haha nou ja ik ben voor de roam gegaan. De edge serie heeft me nooit erg kunnen trekken. Maar eigenlijk was ik niet van plan 'm nu al te halen, maar de 10% korting trok me over de streep.

• MacPoedel
djfrankel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 11:34:
Ik was ook al lang aan het twijfelen over een Edge 830. Knoop nu toch maar doorgehakt.
Hartslag band van de oude was al vrij slecht en de 820 die ik heb is tegenwoordig erg snel leeg. 4 uur met navigatie houdt hij krap aan vol.
Ben je dan van plan de performance bundel te nemen terwijl je al een hartslagband (en sensoren) hebt? Dat is die €100 niet waard, als de band zelf niet goed meer is maar de module nog wel kun je goedkoper een vervangband kopen. Als je nog geen sensoren had, is de bundel het ook nog wel waard.

Batterij van de Edge zelf valt helaas weinig aan te veranderen, en de 830 is wel een behoorlijke upgrade.

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 12:39
HBSVDK schreef op woensdag 14 augustus 2019 @ 17:46:
[...]

Bestellen en de nieuwe op de oude order terugsturen? Of even contact opnemen?
Terugsturen vind ik te veel gedoe (voor mezelf en voor FS, er wordt overal al genoeg teruggestuurd), dus een mailtje aan gewaagd. Krijg 40 euro teruggestort, vind ik heel netjes _/-\o_

830 gisteren ontvangen en meteen maar bijgewerkt naar 4.10. Tot nu toe lijkt het allemaal best soepel te gaan, ook het instellen en koppelen met sensoren. Koppeling met Strava voor routes ging ook goed, als het een keer wat minder regent maar eens navigeren ermee.

• djfrankel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 16:40

djfrankel

It's a trap!

MacPoedel schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 13:00:
[...]

Ben je dan van plan de performance bundel te nemen terwijl je al een hartslagband (en sensoren) hebt? Dat is die €100 niet waard, als de band zelf niet goed meer is maar de module nog wel kun je goedkoper een vervangband kopen. Als je nog geen sensoren had, is de bundel het ook nog wel waard.

Batterij van de Edge zelf valt helaas weinig aan te veranderen, en de 830 is wel een behoorlijke upgrade.
De band is af en de module zit roest op de 'drukknopen'. Ja dan is het verschil tussen en losse edge en hartslagband of de performance bundel nog maar €30 euro (nu zelfs minder want er zit geen korting op die losse band). Dus ik heb de performance bundel genomen :+

• saikol
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:56
Dinsdag een 530 performance bundel aangeschaft maar tot nu toe nog niet erg tevreden erover. Koppelen van de sensoren ging vrij soepel dacht ik tot ik bij de eerste rit geen cadans had en de hartslag 2 uur lang op 95 gestaan heeft. Vandaag eerst een uur aan het sukkelen geweest om de edge weer met mn telefoon te linken en zo een strava route te kunnen syncen. Naar 100 bluetooth errors de hoop maar opgegeven en vertrokken. Eenmaal onderweg zakt de snelheid onder een bladerdak steeds weg. Bij thuiskomst de sensors maar eens goed nagekeken, heeft het toestel de snelheidssensor voor een cadanssensor aangezien en communiceerde de cadans sensor via bluetooth.

Nu alles goed gekoppeld, en na mn ritje strava routes nog eens geprobeerd en wat denk je... Alles werkt in 1 keer zonder hickups.

Hopelijk dat mijn negatieve ervaring voor de eerste 2 ritjes dus de enige negatieve puntjes zijn en hij vanaf nu wel goed gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op donderdag 15 augustus 2019 @ 12:01:
Haha nou ja ik ben voor de roam gegaan. De edge serie heeft me nooit erg kunnen trekken. Maar eigenlijk was ik niet van plan 'm nu al te halen, maar de 10% korting trok me over de streep.
Ik ben benieuwd naar uw bevindingen, na de kritische review van DCR ben ik beginnen twijfelen om deze op te halen, zelfs met 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:06
Welke GPS-modus hebben jullie ingesteld? Heb op m’n Garmin 830 vaak problemen dat ie de satellieten kwijt is. Staat hier ingesteld op GPS+Galileo. Heb ‘m daar zelf op gezet omdat naar mijn mening Galileo Europees is en dus de voorkeur zou hebben. Daar heb ik nu dus mijn twijfels over. Standaard stond ie ingesteld op GPS+Glonas, dus daar staat id nou weer op. Toch ben ik ook benieuwd wat jullie gebruiken.

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

RigolleM schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 10:22:
[...]

Ik ben benieuwd naar uw bevindingen, na de kritische review van DCR ben ik beginnen twijfelen om deze op te halen, zelfs met 10% korting.
Zeg maar gewoon je hoor, ik zie tweakers als een 'vriendengroep' dus relatief informeel contact.

Eerste bevindingen, maar nog niet grondig getest:
Contact maken en instellen van alle dingen ging relatief stroef, paar reboots nodig en wifi (van het apparaat) stond uit (terwijl er wel gezocht moest worden naar wifi), toen die eenmaal aan stond (20 minuten later) liep het beter. Maar dat was voor mij een klein minpuntje. Gelukkig is dat soort dingen eenmalig opzetten en niet mijn favoriete bezigheid.

Dan op de weg: Simpele route gereden om iemand van het werk te halen. Helaas wat krap in de tijd dus niet kunnen afwijken. Alleen indrukken van basic navigatie en gebruik dus.
Scherm, als de bolt, zeer goed afleesbaar. Geluidssignalen bij navigatie prima hoorbaar.
De kaart is nauwelijks kleur te noemen, sommige hoofdwegen (waar je niet wil fietsen) zijn geel, maar het grootste gedeelte is zwart wit. Dus meer een marketing kreet dan een nuttige upgrade.
Het grotere scherm is wel een verbetering voor mij, let wel ik heb geen ervaring met het grotere broertje de originele elemnt (niet bolt). Op het kaartveld (voor mij het belangrijkste) zijn 6 datavelden zichtbaar waarvan de onderste 2 wegvallen tijdens route instructies (dus relatief vaak niet zichtbaar zijn). Dat is 2 meer dan bij de bolt, dus ook een flinke vooruitgang ten opzichte van.

De out front houder nog niet gebruikt, ik fiets veel op een tourfiets en daar zit de wahoo houder bovenop m'n stuur, dus gewicht/formaat is daar geen factor. Ik zal de out front op m'n racefiets zetten en als ik er meer over kan zeggen volgt er een update. Fysiek gezien is het flink grotere houder, maar ja het toestel is dan ook bijna twee keer zo groot.

Eerste indruk accu: lijkt sneller leeg te lopen, ongeveer 10% per uur, maar fresh out of the box, wat mee lopen spelen, licht wel uit (automatisch) Heeft wat cycli nodig om in te leren en natuurlijk geen update / nieuwigheid bias.

Voorlopige voorbarige conclusie: Geen upgrade van 150€ waard tenzij je een groter scherm wilt of meer gegevens op de kaart zichtbaar wilt hebben. O ja en er zijn wat meer ledjes, dat kan ook een voordeel zijn. Nogmaal een eerste indruk zonder veel diepgang en alleen focus op dingen die mij even opgevallen zijn tijdens een uurtje fietsen. Afhankelijk van je wensen is het goed alternatief voor de bolt, maar wel tegen een te grote meerprijs. Ik zou dit toestel op 300 euro zetten als ik wahoo was, maar goed ;) wie ben ik ...
Froggle schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 12:48:
Welke GPS-modus hebben jullie ingesteld? Heb op m’n Garmin 830 vaak problemen dat ie de satellieten kwijt is. Staat hier ingesteld op GPS+Galileo. Heb ‘m daar zelf op gezet omdat naar mijn mening Galileo Europees is en dus de voorkeur zou hebben. Daar heb ik nu dus mijn twijfels over. Standaard stond ie ingesteld op GPS+Glonas, dus daar staat id nou weer op. Toch ben ik ook benieuwd wat jullie gebruiken.
Op mijn horloge Fenix 5x plus gps + galileo, op de oregon meestal gps + glonass of enkel gps (accubesparing). Let wel dat galileo nog niet compleet is uitgerold, het werkt maar het is nog niet af dus afwijkingen kunnen daardoor optreden. Maar het is bedoeld als verduidelijking / verbetering samen met gps, dus het zou eigenlijk niet slechter mogen worden.
Voorlopig zal het waarschijnlijk wel van het gebied afhangen waar je veel komt. Probeer het met gps en glonass of een aantal ritten met alleen gps en kijk wat het beste resultaat geeft.

[ Voor 16% gewijzigd door rockhopper op 16-08-2019 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:06
rockhopper schreef op vrijdag 16 augustus 2019 @ 14:46:
[...]

Op mijn horloge Fenix 5x plus gps + galileo, op de oregon meestal gps + glonass of enkel gps (accubesparing). Let wel dat galileo nog niet compleet is uitgerold, het werkt maar het is nog niet af dus afwijkingen kunnen daardoor optreden. Maar het is bedoeld als verduidelijking / verbetering samen met gps, dus het zou eigenlijk niet slechter mogen worden.
Voorlopig zal het waarschijnlijk wel van het gebied afhangen waar je veel komt. Probeer het met gps en glonass of een aantal ritten met alleen gps en kijk wat het beste resultaat geeft.
Had ook al het e.e.a. gezocht hierover. Ik fiets regelmatig onder de bomen door, meestal valt dan ergens het signaal weg. Had vandaag halverwege problemen hiermee en op de gemaakte route is te zien dat het daarna niet meer is goedgekomen. Daar gaan alle segmenten waar ik zo heb lopen stampen.. |:(

Maar ik ga nu dus de volgende rit proberen met GPS+GLONAS. :)

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb er met m'n fenix 5x plus nog geen problemen mee ervaringen. Het toestel had even een tijdje wat kuren waarin het in een spontane reboot cyclus viel maar dat lag aan een brakke connectie met een cadans sensor. (probleem ontstond zowel met als zonder sensor in gebruik, maar inmiddels opgelost) Wegvallen onder bomen niet meegemaakt, ook tunnels lijken redelijk goed te gaan, in de zin dat alles netjes opgepakt wordt na de tunnel.
Als de ontvangst ook slecht blijft onder gps glonass of alleen gps dan misschien even contact opnemen met de support want bij vrij zicht zou het eigenlijk in alle variaties moeten werken (gps, gps+glonass of gps+galileo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Per ongeluk dit net in het hardloophorloge topic geplaatst, maar dit hoort hier:

op de fiets valt me met mijn Edge 530 op hoe onregelmatig de pace is.

Zeker als je onder bomen etc fietst springt het alle kanten op. Niet heel strakke data achteraf ook. Zijn er mensen die een ouderwetse snelheidsmeter hebben geinstalleerd op hun spaken met een Edge? Dat zou iig consistentere data moeten opleveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:35
MacPoedel schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 11:34:
[...]

Maar waarom zou je een eTrex 32x nemen als die even duur is als een Edge Explore? Omdat de eTrex een barometrische hoogtemeter en verwisselbare batterijen heeft? Touchscreen van de Edge Explore is mogelijk ook een nadeel, maar is persoonlijke voorkeur vind ik.

De fiets-steun moet je er ook nog bij kopen. En om op een racefiets te plaatsen, vind ik die eTrex ook niet echt elegant. Is ongeveer even groot als de Edge maar met veel kleiner scherm.

Zelf met geen van beiden ervaring en jij wel met de outdoor producten, dus misschien mis ik iets (wisselen van kaarten?). Volgens Mantel kan die eTrex zelfs de route niet herberekenen, dus voldoet ook niet aan de vereisten van @Perzikvrucht. Tenzij het niet zo'n harde vereiste is, maar dan komen nog andere fietscomputers in aanmerking.

De Oregon is veel duurder dus ik zie ook niet in hoe die een alternatief is.

@Perzikvrucht Er zijn in dit topic al wel positieve zaken gezegd over die Edge Explore, en die lijkt volgens mij wel aan je vereisten te voldoen. Dat de Elemnt Bolt geen route kan herberekenen vind ik zelf niet echt een drama, ik rijd meestal handgemaakte routes omdat ik door een rustige en mooie omgeving wil rijden. Als ik dan ergens een afslag mis, dan keer ik liever om, dan dat ik langs drukke wegen geleid wordt. De Bolt geeft het ook dat je de afslag gemist hebt, en je ziet op de kaart wel waar de route moet lopen. Maar ik kan er wel in komen dat dit een vereiste is voor je, voor een navigatiesysteem in de auto zou ik ook niet zonder willen.

Over de Mio's, mijn schoonbroer heeft er één, en ik was niet echt onder de indruk vergeleken met mijn Bolt. Hij geraakte helemaal de weg kwijt als we onder bomen reden. Hij had wel sensoren, maar de koppeling was nog niet in orde, viel regelmatig weg. Dat was misschien wel de schuld van mijn schoonbroer, als je die sensoren probeert te koppelen met mijn fiets in de buurt en sensoren ook actief, is het moeilijk te weten dat je wel de juiste koppelt, had hij maar al eerder moeten koppelen de lamzak.

Ik zou wel zo snel mogelijk een snelheidssensor nemen, snelheid op basis van GPS is in mijn ervaring alleen goed als de computer de hemel kan zien en je niet vaak moet optrekken. Hartslag en cadans gebruik ik alleen voor sportief rijden.
De extrex kopen de meeste mensen inderdaad vanwege de verwisselbare batterijen. Je sessie wordt ook gewoon opgeslagen, dus je kunt tijdens het fietsen gewoon je batterijen verwisselen, zonder dat je je voortgang verliest.

De batterijen gaan letterlijk vele malen langer mee dan bijv een egde, dus voor mensen zoals ik, die 3 -15 dagen gaan bikepacken is het wel een ideale oplossing ipv van de stres die ik heb als mijn 820 weer eens leeg is voordat ik van plan was te stoppen voor de dag ;w

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rockhopper [

Bedankt voor 'je' voorlopige feedback, ik lees het wel als je wat meer getest hebt. Idd een groter scherm (meer velden) is hetgeen ik mis, zeker als je navigeert mis ik vaak de onderste 2 velden.

Ik vind wel dat deze grote bezels heeft, vergeleken met bv. de Edge 530/830. Begrijp wel dat ze die leds langs de zijkant erbij wouden, maar dit kon toch beter qua design opgelost worden.

@Requiem19

Ik gebruik nu ook al een ruime tijd een speedsensor, daar ik toch vaak onder bomen rijd (langs kanalen met de racer, in het bos met de MTB). Zonder speedsensor is de snelheid zeer onregelmatig. Op de MTB stoort mij dit minder, maar op de racer zit je toch vaker op het scherm te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online
Heb een issue met m’n Wahoo Elemnt. Sinds gisteren pikt hij geen GPS meer op, blijft op Acquiring GPS staan. Eergisteren nog probleemloos kunnen gebruiken hier in Frankrijk. Gisteren was er wel een update verschenen die ik heb geïnstalleerd voor zowel de iOS Companion App als ook de Elemnt zelf en sindsdien doet m’n GPS het niet meer.

Heb ‘m al een keer losgekoppeld van m’n iPhone en opnieuw gepaired, maar helaas. Net nog een rit van 35 KM gereden en 0,0 GPS.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Gelukkig heb ik sindskort de Wahoo Speed & Cadence Sensor Kit gekocht, zodat ik in ieder geval wel m’n Speed zie ;)

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reset Elemnt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Of even connectie maken dat je toestel verbinding heeft met een bekend wifi netwerk. Telefoon van partner/vrouw/zoon/dochter even als hotspot gebruiken, niet je eigen toestel. Dat wil ook nog wel eens het één en ander oplossen. Anders inderdaad factory reset (waarna je alsnog zo'n wifi netwerk nodig hebt waarschijnlijk)

@RigolleM Die speed sensor is daar natuurlijk wel specifiek voor bedoelt, maar ik merk er in de praktijk weinig van. Daarbij geef ik meteen toe dat snelheid mij eigenlijk weinig interesseert (buiten dat sneller beter is en ik minder lang onderweg ben bij lange ritten) ik focus meer op cadans en hartslag. Die snelheid is voor mij veel te veel afhankelijk van factoren waar ik toch weinig directe invloed op uit kan oefenen, wind is daarbij de grootste factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@RigolleM Die speed sensor is daar natuurlijk wel specifiek voor bedoelt, maar ik merk er in de praktijk weinig van. Daarbij geef ik meteen toe dat snelheid mij eigenlijk weinig interesseert (buiten dat sneller beter is en ik minder lang onderweg ben bij lange ritten) ik focus meer op cadans en hartslag. Die snelheid is voor mij veel te veel afhankelijk van factoren waar ik toch weinig directe invloed op uit kan oefenen, wind is daarbij de grootste factor.
Ik gebruik Strava als waardemeter om mijn conditie te vergelijken met andere periodes. Je bent natuurlijk afhankelijk van andere factoren, maar ik start mijn ritten bijna altijd tegenwind, dus kan ik wel een beetje vergelijken. Ik zie nu aan mijn ritgegevens dat mijn vakantietripje naar het zuiden geen deugd gedaan heeft voor mijn conditie en gewicht en dus zie ik nu dat ik trager ben dan voor mijn vakantie. Ik hou natuurlijk ook rekening met mijn hartslag om mijn gegevens te vergelijken. Zoals ik eerder aanhaalde op de MTB hou ik daar ook weinig rekening mee, voor mij is dan de fun factor die de hoofdrol speelt. Op de racer heb je soms van die lange stukken (tegenwind) waar de fun factor ver zoek is :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Laatst online: 17:44
Mijn Edge Explore laat niet meer volledig op.
Als ik hem bijv een hele nacht aan de stroom hang heb ik de volgende dag 92%. Dit is nu al herhaaldelijk voorgekomen.

Iemand een idee waaraan dat kan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Vraagje,
Ik fiets nu enkele weken met de Garmin 830 rond, en maak af en toe een route via Strava die ik via de Garmin volg...
Vaak maak ik een route door "onbekend" gebied, en telkens kom ik uit op zandpaden/gravel routes/MTB trails etc..

Alle opties staan op optie "Wielrennen".. Wat doe ik fout??
Ik wil alleen over geasfalteerde wegen cq normale fietspaden..

Ook gisteren weer dwars door een weiland moeten fietsen over een gravel paadje om de route te kunnen volgen.

Dit is gewoon funest voor mijn gemiddelde snelheid. En natuurlijk verhoogde kans op lekrijden etc..

Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Anoniem: 35872 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 11:38:

Alle opties staan op optie "Wielrennen".. Wat doe ik fout??
Ik wil alleen over geasfalteerde wegen cq normale fietspaden..
De enige optie die Strava Routebouwer je geeft is toch 'Wandelen' of 'Fietsen'? Dan zitten er ook MTB trails bij. Heb hier ook zelf last van, daarom check ik langere en onbekende routes altijd nog in Komoot voor het type wegdek en evt. met Google Maps satelliet als ik twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
coelho schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

De enige optie die Strava Routebouwer je geeft is toch 'Wandelen' of 'Fietsen'? Dan zitten er ook MTB trails bij. Heb hier ook zelf last van, daarom check ik langere en onbekende routes altijd nog in Komoot voor het type wegdek en evt. met Google Maps satelliet als ik twijfel.
Als je de route importeert op je Garmin als GPX file, vraagt Garmin wat voor type activiteit je wil:

Wegfietsen, mountainbiken etc. Als je nu weg fietsen kiest, zou Garmin de route dan niet plotten over verharde wegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee dat doet die dus niet..

Ik zal eens kijken of ik via Komoot iets kan bouwen wat wel werkt.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
Requiem19 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

Als je de route importeert op je Garmin als GPX file, vraagt Garmin wat voor type activiteit je wil:

Wegfietsen, mountainbiken etc. Als je nu weg fietsen kiest, zou Garmin de route dan niet plotten over verharde wegen?
Aha, op die fiets (pun intended).

Ik heb een Wahoo en wist hier niet van. Maar is je Garmin dan zo slim dat als jij er 20km MTB onverhard in zou leggen, dat hij jou volledig omstuurt omdat je voor wegfietsen kiest? Of is de GPX van Strava zo hardcoded dat hij er niks aan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je Garmin plot hem alleen over wegen/paden die hij zelf op zijn eigen kaart heeft staan..
Hij kijkt niet of het verhard of onverhard is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Iets om uit te proberen voor @Remko24.

Op je Garmin Edge kun je de route direct via de Strava app laden, maar je kunt ook de GPX exporteren en die inladen in je Edge, waarna de Edge er zelf een route van zal moeten maken.

Idd de vraag hoe 'slim' Garmin dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik importeer hem via de Strava Routes via Garmin IQ..

Strava stuurt me al over onverharde wegen, en de Garmin kent die paden/wegen ook.. Dus stuurt hij me er overheen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Via de Strava IQ app volg je de route die Strava gemaakt heeft. Garmin doet hier zelf niets mee.

Als je een GPX file upload, zal Garmin hier een route van moeten maken (een gpx file is volgens mij niets meer dan losse coordinaten punten). Wellicht dat Garmin die coordinatiepunten tot een andere route maakt.

Maybe worth a shot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op komoot kan ik wel goed zien wat verharde wegen zijn en wat zandpaden zijn..
Ik ga hier gewoon een avondje voor zitten om wat leuke routes rond mijn woonplaats te maken..
Komoot kan ik ook koppelen met Garmin IQ en zodoende snel de routes inladen/rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien eens beginnen met het nalezen wat het verschil is tussen een route en een track (spoor). Een GPX kan namelijk één van of zelfs beiden bevatten. Kijk eens na wat Strava er van gemaakt heeft, kans is groot dat dit een track is.

Bij Komoot is dit zeker een track, met de Wahoo nog nooit op onverharde wegen gereden. Ik kies altijd 'Bike touring' ipv 'Race cycling' en stuurt mij minder langs grote wegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Persoonlijk teken ik altijd zelf op de Open Fiets Map, verreweg de beste kaart waarop je duidelijk de interessante fietswegen ziet en ook duidelijk waar welke MTB paden lopen. Maar ik draai er wel een apart programma voor (mapsource, de voorloper van de over-ingewikkelde basecamp). Ik heb er nog geen online app voor gevonden, mocht die er zijn hou ik me aanbevolen.

Als alternatief kan je bij komoot ook de onderliggende kaart veranderen in de Open Cycle Map, dit is dus -niet- de Open Fiets Map, maar een redelijk alternatief. Je ziet dan wat beter waar veel gefietst wordt ipv de standaard kaart die weinig inspirerend is (maar wel goed gedetailleerd)

Gisteravond even wezen stoeien met Komoot, en voor de lokale ritjes zeer bruikbaar.
Helaas heb je maar een kleine regio die je gratis kunt unlocken..

Ik hou nu strava en komoot gewoon naast elkaar en bouw me routes in strava terwijl ik in Komoot het type weg bekijk..

Iets meer werk om een route te bouwen, maar na 2-3 uur spelen heb ik 8 leuke routes rondom mijn woonplaats die ik kan afwisselen.

Voor de grotere rondjes (100km+) ga ik dan wel speciaal weer zitten om wat te bouwen, maar de normale rondjes (60-70km) die ik doordeweeks fiets ben ik voorlopig voorzien..
Daarnaast vind ik het niet erg om een rondje meerdere keren te fietsen, zo kun je ook zien of je beter/sneller bent geworden etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Even een update van mijn ervaringen met de roam:
Een hoop gedoe met de kaarten, kennelijk zijn updated kaarten een flink stuk groter zodat je een heleboel kaarten eerst mag verwijderen. Ik heb nu BENELUXDLD er helemaal op staan en de rest is er min of meer vanaf. Allemaal een beetje tegenvallend qua opslag ruimte.
Dan gebruik:
Lange route vandaag gefietst, geïmporteerd vanuit komoot 80km rit, hierdoor keurig turn by turn instructies. Werkte vlekkeloos, ook bij missen juiste afslag keurige alternatieve route. De originele route wordt dan een beetje matig zichtbaar grijs dik spoor ipv het normale pijlpunten spoor, en de alternatieve route die je weer terug moet brengen naar het originele spoor/route wordt dan weergegeven in blauwe pijlpunten.
De herberekening gaat snel en werkte gewoon goed. Geen klachten hierover.

De verbinding met mijn telefoon (one plus 3T) gaat soms matig, nog niet duidelijk of het vanwege de app, de update die vandaag uitgekomen is, het toestel matig is of mijn telefoon of een combi van dit allemaal.
Eerst maar eens een firmware update uitvoeren als de accu weer vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LGU
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:56

LGU

Sinds kort ben ik trotse eigenaar van een Canyon Ultimate met DI2. Graag zou ik de DI2 willen koppelen met de Wahoo Elemnt Bolt. Hiervoor heb ik deze module nodig. Via Youtube diverse filmpjes bekeken om dit te doen echter via Canyon heb ik begrepen dat het aanvullende Shimano component niet via de zadelbuis en of direct op de batterij gekoppeld dient te worden.

Iemand enig idee hoe de module aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:29
Maakt totaal niet uit waar je hem monteert voor de werking, dus ergens een kabeltje loshalen en module aansluiten en extra kabel in module weer op plek waar de kabel zat die je loshaalde.
Alleen kan het soms een probleem zijn kwa afstand tussen module en fietscomputer.

Ik heb de module zelf bij meerdere fietsen bij de bottombracket zitten.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-06 21:28
rockhopper schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 21:53:
Persoonlijk teken ik altijd zelf op de Open Fiets Map, verreweg de beste kaart waarop je duidelijk de interessante fietswegen ziet en ook duidelijk waar welke MTB paden lopen. Maar ik draai er wel een apart programma voor (mapsource, de voorloper van de over-ingewikkelde basecamp). Ik heb er nog geen online app voor gevonden, mocht die er zijn hou ik me aanbevolen.

Als alternatief kan je bij komoot ook de onderliggende kaart veranderen in de Open Cycle Map, dit is dus -niet- de Open Fiets Map, maar een redelijk alternatief. Je ziet dan wat beter waar veel gefietst wordt ipv de standaard kaart die weinig inspirerend is (maar wel goed gedetailleerd)
Mr. GPS heeft een mooie YouTube video ooit gemaakt over het gebruik van de routeringsmogelijkheden in de Open fietsmap: https://www.mrgps.nl/routeringsinstellingen-open-fiets-map/
Ik gebruik die werkwijze regelmatig met Basecamp. Is niet alleen voor Nederland, maar werkt ook in België, Duitsland en Frankrijk. Het levert duidelijk mooiere routes op (vooral voor de tourfietsers, voor de wielrennens zijn deze paden soms wel mooi maar soms ook wel te druk of te smal om met een groep te doen)

[ Voor 11% gewijzigd door Frij5fd op 24-08-2019 08:38 . Reden: Aanvulling gedaan ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Laatst online: 06-06 16:40

MrDry

Desperados!

Meer mensen last van het open blijven staan van het blauwe klepje tbv de laadkabel bij de Wahoo Bolt? Ik vind het geen gezicht. Bij mn Garmin wilde het klepje ook nooit lekker blijven zitten maar deze is hel blauw...

Quod licet lovi, non licet bovi

Pagina: 1 ... 29 ... 98 Laatste