Het is natuurlijk niet onze taak om jou over de meet te trekken, wel kunnen we je bijstaan in het maken van een keuze. Om je te motiveren: als je er meer door gaat bewegen is een aanschaf van een toestel altijd een goede zaak!TecTo schreef op vrijdag 12 juli 2019 @ 14:44:
Overweeg een fietscomputer de kopen. Fiets op een hybride en racefiets. Een tijd niets gedaan dus moet weer aan de conditie werken.
Echter nu ik op leeftijd ben en uitsluitend solo toertochten maak is life-tracking en ongeval signalering met het oogpunt op extra veiligheid niet zo'n gek idee.
Daarnaast is het ook leuk om alles nog eens te visualiseren met de huidige apps.
Na veel lezen zijn er twee opties overgebleven.
- Garmin Edge 830
- Wahoo element roam
Beide zijn nog niet volmaakt en mankeert er het nodige vermelden diverse forums. Software buggy, montage die klappert of afbreekt. Problemen met connectiviteit, knopjes die mankeren en nog een paar kinderziektes.
Wie trek me over de meet?
Dan even specifiek het puntje ongeval detectie: Deze wil nog wel eens te pas en te onpas afgaan. Dus als je het thuisfront graag onnodig ongerust maakt en hen graag een hartaanval bezorgt dan is dit een goed plan, de werkelijk is helaas dat het nogal veel false positive waarschuwingen geeft, met andere woorden thuis denken ze dat je platgereden bent, terwijl jij gewoon even stilstaat om iets te drinken. Voor mij reden om het niet te gebruiken.
Ook het volgen (live feed) gaat bij mij vaker mis dan wel goed, maar in ieder geval geeft dit geen zorgen en ongerustheid, dus op zich een prima functie (als het werkt). Ik geef toe dat ik de live feed niet recentelijk meer heb gebruikt omdat het vroeger te vaak mis ging. Let wel dat je met de live feed weer een telefoon verbinding nodig hebt, en dan kan je net zo goed de live feed van een random app gebruiken die vaak betrouwbaarder is.
Waarom ben je specifiek op deze twee toestellen uitgekomen? De roam is nieuw, dus onbewezen, prima als je met problemen om kan gaan, maar zou niet mijn eerste keuze zijn voor iemand die net begint met een echte fietscomputer. De bolt is dan beter, heeft zich bewezen en doet het eigenlijk altijd wel goed.
De 830 is ook relatief nieuw en garmin heeft de nare eigenschap dat de eerste 6 maanden (soms meer) je eigenlijk betalende beta tester bent voor het product dat net op de markt uitkomt. En er is natuurlijk een goed alternatief in de vorm van de 530 voor een scherpere prijs/kwaliteit verhouding.
Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II