Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-10 17:33
@wmeester
Voor ik dieper in ga op de opties die je zelf al gevonden hebt, wat voor sensoren heb je al of wil je gebruiken? Als je al een hartslagsensor hebt, welk protocol gebruikt die? Polar ondersteunt (nog) geen ANT+ en veel Garmin fietscomputers ondersteunen geen Bluetooth Smart.

Je hebt het over trainingsprogramma's, ik veronderstel hier dat je dan een schema met gestructureerde workouts bedoelt, en dan liefst wat op jouw maat? Moet dat voor jou samengesteld worden, of wil je dat ergens van importeren?

Ik heb zelf de Bolt dus ik bespreek die eerst.

Wahoo ondersteunt alleen Today's Plan en Training Peaks om gestructureerde workouts te importeren. Voor beide is het niet gratis om een trainingsprogramma aan te maken, en je kunt op de Bolt zelf of in de app ook geen nieuwe gestructureerde workouts aanmaken. Verder geeft de Bolt wel aan of je in de buurt zit van je ingestelde inspanningsdoel, dat kan zowel op het scherm als met ledjes (rood = teveel, blauw = te weinig, groen = goed), vind ik zeer goed werken.
Er worden standaard een paar workouts meegeleverd (2 tests, en 3 sessies), maar geen trainingsprogramma.
Ik kreeg vandaag een mail dat er een grote update van de bijhorende apps moet uitrollen, waarbij er met andere workout providers gelinkt zou kunnen worden, maar ik heb die nog niet binnen gekregen dus het stuk over workouts kan verouderd zijn.
De Bolt mij wel wat teveel features te hebben voor wat je er mee wilt doen. Een groot deel van de bediening van de Bolt gebeurt ook via een iOS of Android app.

Ik rijd zelf buiten alleen lange duur ritjes, dus geen vooraf bepaalde workout, en kan dan met de ledjes van mijn Bolt zien of mijn inspanning voldoende is, voornamelijk in combinatie met de cadans. Een boodschap geven als je hartslag te hoog of te laag is bij een gewone rit doet de Bolt bij mijn weten niet. Mijn Garmin horloge doet dit wel afhankelijk van zelf ingestelde drempels, ik veronderstel Garmin fietscomputers ook.
Gestructureerde workouts doe ik op mijn trainer (Elite Direto), die ik met de Bolt bedien, maar ik stel dan manueel de weerstand in omdat ik een trainingsschema heb laten samen stellen na een inspanningsproef en voor de Bolt dus geen gratis manier heb om dit in te plannen. Op de weg gestructureerde workouts doen zie ik niet helemaal zitten, maar dat is afhankelijk van persoon tot persoon. Woon-werk rijd ik gewoon een goed tempo, ik kan me wel douchen maar wil ik ook niet helemaal leeg aankomen, en dat zijn ook net de drukste momenten op de weg dus ik houd wat in om beter op het verkeer te letten.

Polar kan (met de horloges dan) wel een hardloopschema genereren, maar ik denk niet dat het dat voor fietsen ook kan. En ik vind ook niet meteen informatie of je kunt linken met een andere dienst die het schema voor je maakt. Je kunt wel zeker manueel een trainingsschema opstellen met gestructureerde workouts.

Voor zover ik kan vinden heeft Lezyne dezelfde beperkingen als Wahoo wat betreft gestructureerde workouts, alleen Today's Plan en Training Peaks.

Je slaagt wel de grootste speler over, Garmin. Het goedkoopste model bij Garmin dat hier van toepassing kan zijn is de Edge 130 (Edge 25 kon ook maar die lijkt wat EOL en kost toch evenveel als de 130). Op Garmin Connect kun je voor fietsen één workout plan vinden dat opbouwt naar een 100K (voor lopen en triathlon zijn er een stuk meer plans), maar is niet op hartslagzones gebaseert, zo op het eerste zicht vind ik het niet zo nuttig. Je kunt ook wel zelf een schema inplannen, en de Garmin kan een boodschap tonen als je hartslag te hoog of te laag is. Garmin ondersteunt Today's Plan en Training Peaks ook alleen via een Connect IQ app, daar heb je een hoger model dan de 130 voor nodig, maar daar was je dus niet echt in geïnteresseerd zei je.

@BreadFan
Heb ik denk ik in het verleden wel gehad maar toch al een tijd niet meer, ik zou niet meteen kunnen zeggen sinds wanneer, de laatst geïnstalleerde update dateert ook al van 13 december 2018. Zoals ik hierboven al zeg, zou er wel een nieuwe update uit komen van de app, misschien heb je die al?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:43
MacPoedel schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:42:
@wmeester
Voor ik dieper in ga op de opties die je zelf al gevonden hebt, wat voor sensoren heb je al of wil je gebruiken? Als je al een hartslagsensor hebt, welk protocol gebruikt die? Polar ondersteunt (nog) geen ANT+ en veel Garmin fietscomputers ondersteunen geen Bluetooth Smart.

Je hebt het over trainingsprogramma's, ik veronderstel hier dat je dan een schema met gestructureerde workouts bedoelt, en dan liefst wat op jouw maat? Moet dat voor jou samengesteld worden, of wil je dat ergens van importeren?

Ik heb zelf de Bolt dus ik bespreek die eerst.

Wahoo ondersteunt alleen Today's Plan en Training Peaks om gestructureerde workouts te importeren. Voor beide is het niet gratis om een trainingsprogramma aan te maken, en je kunt op de Bolt zelf of in de app ook geen nieuwe gestructureerde workouts aanmaken. Verder geeft de Bolt wel aan of je in de buurt zit van je ingestelde inspanningsdoel, dat kan zowel op het scherm als met ledjes (rood = teveel, blauw = te weinig, groen = goed), vind ik zeer goed werken.
Er worden standaard een paar workouts meegeleverd (2 tests, en 3 sessies), maar geen trainingsprogramma.
Ik kreeg vandaag een mail dat er een grote update van de bijhorende apps moet uitrollen, waarbij er met andere workout providers gelinkt zou kunnen worden, maar ik heb die nog niet binnen gekregen dus het stuk over workouts kan verouderd zijn.
De Bolt mij wel wat teveel features te hebben voor wat je er mee wilt doen. Een groot deel van de bediening van de Bolt gebeurt ook via een iOS of Android app.

Ik rijd zelf buiten alleen lange duur ritjes, dus geen vooraf bepaalde workout, en kan dan met de ledjes van mijn Bolt zien of mijn inspanning voldoende is, voornamelijk in combinatie met de cadans. Een boodschap geven als je hartslag te hoog of te laag is bij een gewone rit doet de Bolt bij mijn weten niet. Mijn Garmin horloge doet dit wel afhankelijk van zelf ingestelde drempels, ik veronderstel Garmin fietscomputers ook.
Gestructureerde workouts doe ik op mijn trainer (Elite Direto), die ik met de Bolt bedien, maar ik stel dan manueel de weerstand in omdat ik een trainingsschema heb laten samen stellen na een inspanningsproef en voor de Bolt dus geen gratis manier heb om dit in te plannen. Op de weg gestructureerde workouts doen zie ik niet helemaal zitten, maar dat is afhankelijk van persoon tot persoon. Woon-werk rijd ik gewoon een goed tempo, ik kan me wel douchen maar wil ik ook niet helemaal leeg aankomen, en dat zijn ook net de drukste momenten op de weg dus ik houd wat in om beter op het verkeer te letten.

Polar kan (met de horloges dan) wel een hardloopschema genereren, maar ik denk niet dat het dat voor fietsen ook kan. En ik vind ook niet meteen informatie of je kunt linken met een andere dienst die het schema voor je maakt. Je kunt wel zeker manueel een trainingsschema opstellen met gestructureerde workouts.

Voor zover ik kan vinden heeft Lezyne dezelfde beperkingen als Wahoo wat betreft gestructureerde workouts, alleen Today's Plan en Training Peaks.

Je slaagt wel de grootste speler over, Garmin. Het goedkoopste model bij Garmin dat hier van toepassing kan zijn is de Edge 130 (Edge 25 kon ook maar die lijkt wat EOL en kost toch evenveel als de 130). Op Garmin Connect kun je voor fietsen één workout plan vinden dat opbouwt naar een 100K (voor lopen en triathlon zijn er een stuk meer plans), maar is niet op hartslagzones gebaseert, zo op het eerste zicht vind ik het niet zo nuttig. Je kunt ook wel zelf een schema inplannen, en de Garmin kan een boodschap tonen als je hartslag te hoog of te laag is. Garmin ondersteunt Today's Plan en Training Peaks ook alleen via een Connect IQ app, daar heb je een hoger model dan de 130 voor nodig, maar daar was je dus niet echt in geïnteresseerd zei je.
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb nu nog geen accessoires dus die komen er nog bij en kan ik af laten hangen van welk apparaat het word.
Het word voor mij ook een beetje een testcase of het werkt hoor zo'n trainingschema etc maar ik moet ergens beginnen.
Wat betreft de Bolt; die lijkt inderdaad veel te kunnen, grootste nadeel is de prijs. Als ik alle spullen erbij wil ben ik 320 euro kwijt. Dat terwijl de polar 100 euro voordeliger is.
Als ik bij Polar kijk lijkt die wel aardig wat trainingsprogramma's en features te hebben; https://www.polar.com/nl/...ps-fietscomputer#fullspec
Ik kan alleen moeilijk bepalen hoe dat in de praktijk werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:53

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mja die M460 kan niet eens een kaart laten zien. Dan valt hij voor mij al af. Ik bedoel leuk dat hij aangeeft dat je strava segmenten eraan komen (abonnement feature trouwens) maar zo zie ik nog niet waar ik ben of heen ga.

Ik vind verder je vergelijk een beetje vreemd, de Polar is €220, de Bolt ongeveer hetzelfde, waarom tel je de 100 euro aan extra's bij de bolt mee? Het is niet dat je extra's bij de Polar krijgt, of ik lees er overheen?

Tot slot dienen al je potentiële computers om te kunnen gaan met eender welk accessoire je gaat willen, dus je keuze zou daar niet vanaf mogen hangen.

Er zijn voor de meeste fietsers eigenlijk maar 2 keuzes die heel populair zijn, de garmin edge 520 en de bolt. Daarbuiten is alles "niche", veel minder gebruikt door fietsers. Je hebt de mio die vooral leuk is voor toeristen, focus wat meer op 'simpel' en 'routes fietsen', de polar (geen kaart) met wat meer op sportief, een beetje een gestripte bolt zeg maar. Een heel arsenaal aan edge versies bij garmin waarbij de simpele regel is: des te hoger het nummer des te duurder en meer features erop zitten. En dan nog wat 'navi only' modellen, de garmin etrex / oregon series, de karoo hammerhead en andere kleine spelers.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MacPoedel schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 17:42:
@wmeester
Deze informatie klopt niet, zowel Polar als Garmin ondersteunen ANT+ als BT. Polar H10 (borstband) en OH1 (Optische HR) ondersteunen beiden. Garmin HR Dual (borstband) ondersteunt ook beiden. Daarnaast ben je ook onafhankelijk van merk/model qua borstband. Je kan evengoed de HR sensors van Wahoo, Soche, Tacx, ... gebruiken. Wahoo, Soche en Tacx ondersteunen ook beide protocollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Mocht je vanaf 6 april problemen hebben met je (oudere) GPS device, dan kan het maar zo met de GPS WNRO te maken hebben: https://www.mrgps.nl/doet-mijn-gps-het-nog-na-7-april-2019/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:30
wmeester schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 19:20:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb nu nog geen accessoires dus die komen er nog bij en kan ik af laten hangen van welk apparaat het word.
Het word voor mij ook een beetje een testcase of het werkt hoor zo'n trainingschema etc maar ik moet ergens beginnen.
Wat betreft de Bolt; die lijkt inderdaad veel te kunnen, grootste nadeel is de prijs. Als ik alle spullen erbij wil ben ik 320 euro kwijt. Dat terwijl de polar 100 euro voordeliger is.
Als ik bij Polar kijk lijkt die wel aardig wat trainingsprogramma's en features te hebben; https://www.polar.com/nl/...ps-fietscomputer#fullspec
Ik kan alleen moeilijk bepalen hoe dat in de praktijk werkt.
Accessoires kun je ook bij Aliexpress halen. Ik heb zelf een Magene hartslagmeter. Van Magene heb je ook snelheid- en cadansmeter. Die zijn goedkoper dan de tegenhangers van Wahoo/Garmin e.d. maar doen wat je er van mag verwachten. Uiteraard wel kijken of de door jou beoogde fietscomputer beschikt over het juiste protocol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

BreadFan schreef op woensdag 3 april 2019 @ 13:00:
Mocht je vanaf 6 april problemen hebben met je (ouderepre-historische) GPS device, dan kan het maar zo met de GPS WNRO te maken hebben: https://www.mrgps.nl/doet-mijn-gps-het-nog-na-7-april-2019/
Fixed it for you!

Alle toestellen na 2009 zouden er geen last van mogen hebben zolang ze up to date gehouden zijn. Hoop koude drukte. Al ben ik stiekum wel benieuwd of er toestellen zijn die gaan falen dit weekend.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Laatst online: 20:43
rockhopper schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 23:15:
Mja die M460 kan niet eens een kaart laten zien. Dan valt hij voor mij al af. Ik bedoel leuk dat hij aangeeft dat je strava segmenten eraan komen (abonnement feature trouwens) maar zo zie ik nog niet waar ik ben of heen ga.

Ik vind verder je vergelijk een beetje vreemd, de Polar is €220, de Bolt ongeveer hetzelfde, waarom tel je de 100 euro aan extra's bij de bolt mee? Het is niet dat je extra's bij de Polar krijgt, of ik lees er overheen?

Tot slot dienen al je potentiële computers om te kunnen gaan met eender welk accessoire je gaat willen, dus je keuze zou daar niet vanaf mogen hangen.

Er zijn voor de meeste fietsers eigenlijk maar 2 keuzes die heel populair zijn, de garmin edge 520 en de bolt. Daarbuiten is alles "niche", veel minder gebruikt door fietsers. Je hebt de mio die vooral leuk is voor toeristen, focus wat meer op 'simpel' en 'routes fietsen', de polar (geen kaart) met wat meer op sportief, een beetje een gestripte bolt zeg maar. Een heel arsenaal aan edge versies bij garmin waarbij de simpele regel is: des te hoger het nummer des te duurder en meer features erop zitten. En dan nog wat 'navi only' modellen, de garmin etrex / oregon series, de karoo hammerhead en andere kleine spelers.
Ik zag de polar voor 160 bij Bol.com, band erbij van 3 tientjes en klaar. (dat was mijn berekening :) )
RigolleM schreef op woensdag 3 april 2019 @ 09:03:
[...]

Deze informatie klopt niet, zowel Polar als Garmin ondersteunen ANT+ als BT. Polar H10 (borstband) en OH1 (Optische HR) ondersteunen beiden. Garmin HR Dual (borstband) ondersteunt ook beiden. Daarnaast ben je ook onafhankelijk van merk/model qua borstband. Je kan evengoed de HR sensors van Wahoo, Soche, Tacx, ... gebruiken. Wahoo, Soche en Tacx ondersteunen ook beide protocollen.
Ik zag inderdaad dat dat her en der verschilt maar dat je daar voor op moet passen of het compatibel met elkaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
wmeester schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:21:
[...]

Ik zag de polar voor 160 bij Bol.com, band erbij van 3 tientjes en klaar. (dat was mijn berekening :) )

[...]

Ik zag inderdaad dat dat her en der verschilt maar dat je daar voor op moet passen of het compatibel met elkaar is.
Voor het bedrag van de Polar heb je ook een Bryton450. Voor een vergelijking zie

https://www.mantel.com/product-compare?product=58612,46987

Acties:
  • 0 Henk 'm!
wmeester schreef op donderdag 4 april 2019 @ 11:21:
[...]
ANT+ is een open protocol en zal in bijna alle gevallen werken. Ik heb een ANT+ cadanssensor van Sjinese makelij en werkt perfect met Wahoo Bolt en Garmin Edge.
BT ben je afhankelijk van welk BT versie men gebruikt, meestal is het neerwaarts compatible, maar in sommige gevallen kan een oud BT versie zich vreemd gedragen op toestel met een recenter BT versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longbowh
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Het lijkt erop dat de Garmin Edge 830 er zeer binnenkort aan zit te komen. Toevallig kwam ik deze site met foto’s tegen terwijl ik wat aan het googlen was.

Garmin Edge 830 FCC foto’s

Zo te zien ondersteuning voor externe batterij, verder lijkt er niet heel veel veranderd. Twee knoppen onderaan. Hopen dat het touchscreen en de snelheid deze generatie sterk verbeterd zijn.

Overigens was deze link vrij snel verdwenen nadat ik hem op het Garmin forum neerzette :+

[ Voor 4% gewijzigd door Longbowh op 04-04-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
zou goed kunnen, de 820 is flink in de aanbieding op veel plekken

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Deze site gokt op een aankondiging vanuit Wahoo, specifiek 1 nieuwe fietscomputer en een sporthorloge.
Ja ik ben me ervan bewust dat de post van 1 april is, maar het is niet bepaald een site met veel gevoel voor humor. Daarbij gaan de geruchten al langer rond.
Anyway als er iets gaat gebeuren dan is momenteel Sea Otter 2019 het meest waarschijnlijke evenement waarop er iets aangekondigd wordt, zij het de ROAM (opvolger van de elemnt/bolt) of de RIVAL (horloge)

Nieuwe toestellen is altijd goed, meer keuze is ook altijd goed en wahoo brengt vooralsnog vooral kwalitatief goede toestellen uit tegen scherpe prijzen (in vergelijking met garmin)
Dus ik ben benieuwd. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
rockhopper schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 00:14:
[url="https://gpsrumors.com/monthly-wahoo-roundup-april-2019"]... wahoo brengt vooralsnog vooral kwalitatief goede toestellen ...
Waar bij ik zou willen opmerken dat bij mijn Bolt het robber van de knoppen vrij snel kapot was. Hij is wel kosteloos vervangen, maar IMHO hoeven dat soort zaken niet te gebeuren bij zorgvuldig en niet-intensief gebruik zoals dat van mij. De prijs van het apparaatje was destijds in iedergeval ook scherp, en functioneel vind ik het een prima ding (icm Komoot)

[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 05-04-2019 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:56

Kluus

Gang is alles

Heeft iemand een Hidemybell Mini icm de Elemnt Bolt? Ik heb er ooit een besteld toen de mini en Bolt relatief nieuw waren, maar die heb ik terug gestuurd omdat de Bolt er niet mooi in paste.

Als de ervaringen beter zijn met het huidige model van de Hidemybell Mini wil ik het graag nog eens proberen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drossie
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:24
Kluus schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:02:
Heeft iemand een Hidemybell Mini icm de Elemnt Bolt? Ik heb er ooit een besteld toen de mini en Bolt relatief nieuw waren, maar die heb ik terug gestuurd omdat de Bolt er niet mooi in paste.

Als de ervaringen beter zijn met het huidige model van de Hidemybell Mini wil ik het graag nog eens proberen :).
Ik gebruik dat op 2 fietsen. Waaronder een fiets waarmee ik dagelijks 40km rij. Werkt perfect!
Ik heb er nog een adapter onder voor mijn voorlicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:52
De Hidemybell Mini wordt juist door de leverancier aangeraden voor de Bolt zodat er geen grote ruimte tussen de Bolt en het stuur blijft bestaan. Ik heb er in ieder geval geen problemen mee en het geheel ziet er daardoor netjes uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Mooi, ik heb hem besteld, hopelijk morgen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik heb een HideMyBell Full Integrated Stuurhouder aangeschaft. Nu zit de Bolt niet gecentreerd op het kliksysteem. Klein gebrek maar enorm storend, vooral omdat nu het rood/oranje adaptertje zichtbaar is. Het klinkt als een luxe probleem, maar het vreet aan me.

Iemand die dit ook gezien heeft en een oplossing weet? Ik zou het al beter vinden als ik een zwarte adapter kan krijgen om de bolt in te stoppen. Alle adapters waren ook zwart, behalve de Garmin/Wahoo adapter...

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:57
SirLenncelot schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 15:19:
Iemand die dit ook gezien heeft en een oplossing weet?
Ik heb precies dezelfde houder, bolt en probleem. Ik zie dat ze op de site ook los een adapter set verkopen waarbij op het plaatje geen oranje bij zit voor Wahoo/Garmin. Wel een beetje prijzig voor wat simpele adapters waar je er eentje van gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie18
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-10 05:31
Voor diegenen met een Navman Bike 1000, er zijn updates beschikbaar voor de maps, via de NavAgent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edwardmila
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-10 18:35
Hoe komt het dat mijn Garmin Edge Explorer na opladen altijd Engelstalig is?

Ik corrigeer dat naar NL en na opladen is het weer zover 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34

Crazy D

I think we should take a look.

edwardmila schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 16:10:
Hoe komt het dat mijn Garmin Edge Explorer na opladen altijd Engelstalig is?

Ik corrigeer dat naar NL en na opladen is het weer zover 🤔
Welkom bij Garmin :+ Bij mij doet ie dat random... niet op gelet of dat soms alleen na laden is.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Zaterdag was de hidemybell mini geleverd, De Bolt past inderdaad prima, van de zijkant zie je inderdaad het oranje van de adapter, dat is wel jammer. Gisteren goed kunnen testen met veel wandelaars op de dijk :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Wahoo heeft via een email nu ook bekend gemaakt dat er op 11 april "iets" nieuws wordt gelanceerd.
(waarschijnlijk een smartwatch en nieuwe fietscomputer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vorige week stuurden ze ook een email over een nieuwe app, ik zie nogsteeds geen nieuwe app in de google store....

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Voor iPhone ook nog geen nieuwe versie. Het zou me niet verbazen als de nieuwe App tegelijk met de introductie van nieuwe producten wordt gelanceerd. En bijgewerkte firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
Denk ook dat Wahoo iets te vroeg was met die mail. Voor diegenen die niet op de mailinglijst staan, dit stond er in de mail met de aankondiging van de nieuwe versie van de ELEMNT Companion App:
- Sync Trails from MTB Project and Singletracks
- New Workout Partners
- Total Odometer for ELEMNT bike computers
- Improved support for multiple ELEMNT bike computers
- Support for cadence targets in TrainingPeaks
- Disable turn-by-turn sounds
En verder een vernieuwde user interface. Dat je kunt inloggen met een account staat er ook als nieuw, maar dat kon volgens mij al langer, of ze synchroniseren vanaf nu meer.

De mail van vandaag zegt niet veel anders dan dat er een productaankondiging zal zijn op 11 april, zoals EdwinW zegt, is dat waarschijnlijk het horloge, daar zie ik toch al een hele tijd dingen over lekken (inclusief foto's). Een nieuwe fietscomputer heb ik de laatste wel wat over horen waaien maar nog niet zo concreet als over het horloge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Op 20 maart heeft Wahoo bij de FCC een nieuwe fietscomputer laten registreren onder de naam Elemnt Roam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
DDX schreef op dinsdag 9 april 2019 @ 09:23:
Vorige week stuurden ze ook een email over een nieuwe app, ik zie nogsteeds geen nieuwe app in de google store....
Ik had support hierover gemaild en ze lieten me vanochtend weten dat er een delay was en de app volgende week verwacht kan worden.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@EdwinW zoals ik al eerder schreef zijn er mogelijk twee nieuwe toestellen bij wahoo, of de roam fietscomputer of het langverwachte rival horloge. Of dit de 11e wordt aangekondigd of pas de 14e (Sea Otter 2019 dagen) zullen we wel zien. Gezien het evenement in Californië is, zal het sowieso wel de 12e worden voor ons in Nederland :)
En als wahoo besluit dat ze langer nodig hebben om een goed product uit te brengen kan het zomaar zijn dat er helemaal niets aangekondigd wordt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat verwachten jullie van die Wahoo Roam?
Kleurenscherm, groter, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Laatst online: 06-10 09:19
RigolleM schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:23:
Wat verwachten jullie van die Wahoo Roam?
Kleurenscherm, groter, ...
Heel tevreden met de grootte van mijn bolt, maar er kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.

Als je het vergelijkt met een Garmin, heb ik het idee bij een Garmin iets degelijks in mijn handen te hebben, mijn Wahoo voelt goedkoper / plastiek aan. Beetje meer premium feel.

Betere mount / verbinding, na 2 jaar zit er speling in dat trilt en maakt geluid op de fiets.

Geen touchscreen, heb een hekel aan die dingen op mijn fietscomputer

Software wise, meer velden, ik wil bijvoorbeeld graag het percentage van mijn omslagpunt zien en zone met 1 cijfer achter de komma.

Kleuren bij navigatie scherm zou iets toevoegen, maar verder mis ik het niet.

[ Voor 6% gewijzigd door joint_me op 10-04-2019 08:32 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Ik verwacht ook een kleurenscherm (al zit ik daar zelf niet per se op te wachten). Misschien betere knoppen, lijkt toch vaak een zwakke plek bij de Bolt.

Ik mag ook hopen dat er geen touch screen op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joint_me schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:31:
[...]

Heel tevreden met de grootte van mijn bolt, maar er kunnen nog wel wat dingen verbeterd worden.
Ik vind hem net iets te klein om alles duidelijk te kunnen aflezen, zeker tijdens het navigeren kan ik de afslagbegeleiding soms niet lezen, maar komt door de leeftijd. Ik kon ook voor de gewone Elemnt gegaan zijn, maar vond een jaar geleden de Bolt mooier.
Als je het vergelijkt met een Garmin, heb ik het idee bij een Garmin iets degelijks in mijn handen te hebben, mijn Wahoo voelt goedkoper / plastiek aan. Beetje meer premium feel.
True, vorige week een Edge Explorer geconfigureerd voor een vriend, en deze voelt, voor hetzelfde prijskaartje, beter aan. Na het opstarten van de Edge Explorer was de euforie snel weg... Softwarematig is de Garmin echt een disaster, als je de Elemnt gewoon bent, om iets in te stellen. Heb er YT moeten bijhalen om alles terug te vinden 8)7
Betere mount / verbinding, na 2 jaar zit er speling in dat trilt en maakt geluid op de fiets.
Na een jaartje nog geen last, op geen van beide fietsen.
Geen touchscreen, heb een hekel aan die dingen op mijn fietscomputer
Ik ook niet meer, mijn handen zweten teveel en touchscreen reageert niet zo best. Op de MTB heb ik meestal handschoenen aan en dat mag je het ook vergeten...
Software wise, meer velden, ik wil bijvoorbeeld graag het percentage van mijn omslagpunt zien en zone met 1 cijfer achter de komma.
Qua velden kan het inderdaad nog beter...
Kleuren bij navigatie scherm zou iets toevoegen, maar verder mis ik het niet.
Het is heel duidelijk afleesbaar op het zwart/wit scherm, kleuren zijn niet onmiddellijk noodzakelijk.
Als men kleuren wilt gebruiken, moet de resolutie omhoog en dan heb je problemen met de batterij autonomie. De resoluties die Garmin toepast op hun Edges vind ik veel te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kluus schreef op woensdag 10 april 2019 @ 08:43:
Ik verwacht ook een kleurenscherm (al zit ik daar zelf niet per se op te wachten). Misschien betere knoppen, lijkt toch vaak een zwakke plek bij de Bolt.
True, ik ben nu iets voorzichtiger met de knoppen. Heb al een garantiegeval gehad, door op de startknop te drukken en plots de LCD vloeistof door het scherm liep. De knopjes van mijn Edge 800 hebben mij nooit in de steek gelaten, en die voelen toch iets robuuster aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jaja nieuws van wahoo: nieuwe kleuren bolt -O-

[ Voor 6% gewijzigd door DDX op 11-04-2019 15:04 ]

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Voor degenen die overwegen Komoot te willen aanschaffen (alle regio's), deze is nu t/m 23 april voor € 19,99.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
DDX schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:04:
Jaja nieuws van wahoo: nieuwe kleuren bolt -O-
Marketing budget well spent :F

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-05 16:37
EdwinW schreef op donderdag 11 april 2019 @ 15:14:
Voor degenen die overwegen Komoot te willen aanschaffen (alle regio's), deze is nu t/m 23 april voor € 19,99.
Thx voor het mededelen. Hoe moet ik Komoot zien? Is dat een tegenhanger van Ridewithgps.com? Heb gisteren m'n Wahoo Elemnt Bolt binnen gekregen. Deze komend weekend op het gemakje eens inrichten. Om zelf routes aan te maken en door te sturen is het advies Ridewithgps of Komoot? Ben er nog niet zo in thuis..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Routes die je maakt met Strava, RideWithGPS of Komoot op hun website (account vereist) kun je automatisch laten synchroniseren naar je Bolt. Bij andere routeplanners zijn extra stappen nodig om de route op je Bolt te zetten (overigens geen rocket science). Komoot heeft een iets andere benadering voor het maken van routes. Bij het samenstellen van een route voor bv. een racefiets kunnen er andere wegen geselecteerd worden als wanneer je een route voor een MTB maakt (verhard vs. onverhard). Bij komoot speelt ligt ook de nadruk om ervaringen over routes met elkaar te delen. Op de kaart van Wahoo zie je hoogtepunten (mooie segmenten, uitzichtpunten, etc.) zodat je je route hierop kan aanpassen. Je kan dan foto's en tekst toevoegen zodat andere daar weer profijt van kunnen hebben. Op YouTube staan de nodige videos met uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
@EdwinW thx voor je toelichting.
Zit nu net even te kijken naar Strava vs Komoot vs RWGPS.. Ik zeg ga van punt A naar punt B, allen op cycling.. maar ze geven echt allemaal een heel eigen twist eraan :P. Waarbij RWGPS me toch echt over zandpaden in het bos stuurt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
Strava (met de Strava Heatmap) en RideWithGPS houden hier helaas geen rekening mee. Sowieso is het handig om een route met Google Streetview (in sommige landen vrijwel onmogelijk) even na te lopen om dit soort verrassingen zo veel mogelijk te voorkomen. Komoot (met de kaarten van OpenStreetView) herkent de wegen en zal zelfs een hele kleine omweg kiezen als je over asfalt kan blijven rijden i.p.v. klinkers (racefiets profiel). Met RideWithGps ben ik ook weleens op een onverharde weg gestuit, blijkbaar die weg vergeten te controleren met Google Streetview. Met Komoot is de kans (veel) kleiner, hoewel het controleren met Streetview altijd is aan te bevelen (daar waar mogelijk). Allerlei mogelijkheden van RideWithGps zijn vorig jaar een (redelijk duur) betaalde functie geworden. Dat was een extra reden om naar Komoot over te stappen. Ze hebben overigens ook een telefoon en tablet versie zodat je ook op die manier een route kan invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
EdwinW schreef op vrijdag 12 april 2019 @ 11:35:
Strava (met de Strava Heatmap) en RideWithGPS houden hier helaas geen rekening mee. Sowieso is het handig om een route met Google Streetview (in sommige landen vrijwel onmogelijk) even na te lopen om dit soort verrassingen zo veel mogelijk te voorkomen. Komoot (met de kaarten van OpenStreetView) herkent de wegen en zal zelfs een hele kleine omweg kiezen als je over asfalt kan blijven rijden i.p.v. klinkers (racefiets profiel). Met RideWithGps ben ik ook weleens op een onverharde weg gestuit, blijkbaar die weg vergeten te controleren met Google Streetview. Met Komoot is de kans (veel) kleiner, hoewel het controleren met Streetview altijd is aan te bevelen (daar waar mogelijk). Allerlei mogelijkheden van RideWithGps zijn vorig jaar een (redelijk duur) betaalde functie geworden. Dat was een extra reden om naar Komoot over te stappen. Ze hebben overigens ook een telefoon en tablet versie zodat je ook op die manier een route kan invoeren.
Thanks voor de tip. Checken met streetview deed ik eigenlijk al standaard. Voorheen stippelde ik de routes uit in Google Maps en leerde ze dan uit m'n hoofd 8)7. Nu met m'n Bolt gaan we dat maar niet meer doen. Al bekijk ik m wel even van te voren. Hou niet zo van verrassingen 8) . 20 Euro voor Komoot is ook weer niet echt een monsterbedrag. Misschien eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-10 09:15
Komoot geeft ook een samenvatting van het profiel van je rit waarmee je kan zien of er sprake is van onverhard etc. Door op het stukje in die barplot te klikken worden op je route die stukken ge-highlight Daarnaast is er een soort heatmap functie door het kaartniveau op Opencyclemap te zetten. Ik kan komoot van harte aanbevelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Er zijn al eerder gekleurde Bolts geweest. Volgens mij gebruiken ze die gekleurde bolts wanneer het product wat ze eigenlijk zouden aankondigen nog niet helemaal is uitontwikkeld. Get-out-of-jail-for-free card.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eerste geruchten over de Wahoo Roam:

Dezelfde grootte als de 'gewone' Elemnt: 2,7" scherm maar nu in het kleur.

Bron: https://gpsrumors.com/roam-update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

En ze kiezen zo te zien voor de design stijl van de Bolt, in plaats van de 'gewone' elemnt die ik persoonlijk wat te vierkant vind. Ik vind hem eigenlijk wel mooi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Nu de nieuwe elemnt app op iOS!

Vind het er niet duidelijker op geworden, lijkt wel of niets de aandacht mag hebben.

[ Voor 58% gewijzigd door joint_me op 16-04-2019 10:00 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhain
Afgelopen zondag voor t eerst met m'n Wahool Elmnt Bolt gereden. Soh, dat is best prettig :P. Het valt me op dat hij de huidige snelheid bijna iedere seconde(?) update.. wat een verademing t.o.v. m'n vorige Cateye waar dat eens per 5 a 10 seconden was. Maar nu komt de hamvraag.. heeft het eigenlijk wel nut om m'n bolt uit te breiden met een speed meter?
Heb nog niet echt uitval meegemaakt, daar waar m'n Cateye in bossen of tunnels etc de snelheid default op 23.8km/uur zette 8)7
Ik had expres de niet-bundel versie gekozen, zodat ik later nog eens kan uitbreiden met speed/cadance/hartslag

[ Voor 12% gewijzigd door Rhain op 16-04-2019 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeZaX
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:14
Met speed meter zijn je statistieken nauwkeuriger. Vooral bij mountainbikes interessant, omdat de omwentelingen van je wiel meer zegt dan lijnen trekken tussen GPS punten bij singletracks met veel (kleine bochtjes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prulleman
BeZaX schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 15:06:
Met speed meter zijn je statistieken nauwkeuriger. Vooral bij mountainbikes interessant, omdat de omwentelingen van je wiel meer zegt dan lijnen trekken tussen GPS punten bij singletracks met veel (kleine bochtjes).
precies, rechtuit vind ik GPS nauwkeurig genoeg, maar ook op de MTB kijk ik niet zozeer naar afstand of gem. snelheid, dan vind ik de totale tijd van een bepaald rondje het belangrijkste, de GPS is dan meer voor de Strava connectie en segmenten.

kortom, het is persoonlijk, maar in veel gevallen voldoet GPS data

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik heb alleen de snelheidssensor op de racefiets (rij 50-50 race / tour) en het voegt voor mij niet veel toe. Snelheid is sowieso niet heel interessant op de fiets, omdat het gewoon van te veel externe factoren afhangt.

En inderdaad het is wel iets nauwkeuriger, maar eigenlijk alleen echt nuttig bij tunnels.
De cadans sensor is wel erg fijn om erbij te hebben, net zoals een hartslagmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 19:27:
Ik heb alleen de snelheidssensor op de racefiets (rij 50-50 race / tour) en het voegt voor mij niet veel toe. Snelheid is sowieso niet heel interessant op de fiets, omdat het gewoon van te veel externe factoren afhangt.

En inderdaad het is wel iets nauwkeuriger, maar eigenlijk alleen echt nuttig bij tunnels.
De cadans sensor is wel erg fijn om erbij te hebben, net zoals een hartslagmeter.
Cadanssensor is al even nutteloos als je snelheid niet interessant vind. Van cadans ben je ook afhankelijk van externe factoren. Je kan wat op- of afschakelen om in de juiste cadans te blijven, maar dat heb je bij snelheid ook. Ik train op hartslag in combinatie met cadans, maar enkel op de race, op de MTB is cadans minder interessant daar je inderdaad afhankelijk bent van wat je voor de wielen geschoven krijgt. Op een serieus geaccidenteerd terrein kan ik mijn cadans niet onder controle houden, evenals een steile helling.
Hartslagsensor is een no-brainer, zonder kom ik zelfs niet buiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Een cadans sensor kan toch wel nut hebben als je bijvoorbeeld op een hoge cadans wil trainen? Oke, tot op zekere hoogte merk/voel je dat natuurlijk wel, maar ik vind het wel fijn om ook te kunnen zien dat ik inderdaad 90 of 100+ zit. Tijdens langere klimmen vind ik het ook fijn om mijn cadans een beetje in de gaten te houden.

Snelheid vind ik op zich niet interessant, maar ik heb hem wel op een van mijn schermen en ik zie dan dat ie zonder sensor toch wel veel op en neer schiet.

Op de MTB kijk ik inderdaad ook nergens naar, dat is alleen registratie achteraf. Tijdens het fietsen heb ik toch geen tijd om op dat ding te kijken ;). Daar heb ik dan ook geen sensors op, al klopt de registratie van kms dan wel iets minder goed natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
Op racefiets kijk ik met name naar snelheid (omdat die als grootste op mijn scherm staat). Doe verder niks met die informatie. Sinds kort let ik, afhankelijk van de doelstelling van de rit, ook op mijn hartslag. Binnenkort wil ook eens mijn cadans gaan meten. Cadans meter is onderweg.

Op de ATB is het met name registratie van de rit. Daarnaast maak ik via Komoot routes aan die ik dan na fiets. Op die manier kom ik op nieuwe plekken en kan ik zoveel mogelijk kiezen voor een onverharde route.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:26
Snelheid heb ik van de meter afgehaald, gebruik power icm hartslag en in mindere mate cadans.
Cadans heb ik vooral in 't begin gebruikt om te oefenen een soepelere cadans te fietsen en het gevoel in de benen te koppelen aan een nummertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

RigolleM schreef op woensdag 17 april 2019 @ 08:27:
Cadanssensor is al even nutteloos als je snelheid niet interessant vind. Van cadans ben je ook afhankelijk van externe factoren. Je kan wat op- of afschakelen om in de juiste cadans te blijven, maar dat heb je bij snelheid ook. Ik train op hartslag in combinatie met cadans, maar enkel op de race, op de MTB is cadans minder interessant daar je inderdaad afhankelijk bent van wat je voor de wielen geschoven krijgt. Op een serieus geaccidenteerd terrein kan ik mijn cadans niet onder controle houden, evenals een steile helling.
Hartslagsensor is een no-brainer, zonder kom ik zelfs niet buiten...
Ben ik niet met je eens. Cadans is simpelweg op te lossen met een ander verzet waarbij je hartslag en vermogen redelijk gelijk kunnen blijven. Snelheid kun je alleen aanpassen (meestal betekend dat bij fietsers "verhogen") door een grotere inspanning te verrichten oftewel meer wattage te leveren en dus een hogere hartslag. Dat is een vrij cruciaal verschil. En die snelheid kan dan nog eens uitermate variëren afhankelijk van de wind. Tegenwind de laatste tijd regelmatig met amper 20 op de teller, maar wel 200+ watt. Meewind tijdens dezelfde training, een rustig blok maar dusdanig blok dat wattage amper boven de 100 uitkwam en de snelheid probleemloos boven de 30. Zelfde cadans (want bij mij altijd nog 90 tenzij ik klim). Combinatie van vermogen, cadans en hartslag zegt mij in dat geval meer (zo niet alles) of de training volgens plan was dan het feit dat ik 20 of 35/u reed.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Heel kort door de bocht is alleen power van belang bij een training.. je spieren maakt het geen donder uit of je nu 20km per uur bergop gaat of 60 bergaf. Als je een goede (gestructureerde) training wilt doen zul je met power intervallen moeten werken (a periode b watt, c periode d watt etc). (je moet natuurlijk niet ineens met een cadans van <50 of >120 gaan fietsen om een bepaald wattage te halen, daarvoor zul je moeten schakelen of op een smart trainer moeten gaan zitten. Bij een training maakt snelheid niks uit, en je cadans moet "normaal" zijn. Hartslag is een gevolg van je poweroutput en zou (als je een powermeter hebt) ook van ondergeschikt belang moeten zijn. uiteraard wel je grens in de gaten houden, maar je hartslag is een stuk meer onderhevig aan externe factoren zoals temperatuur, vocht, mineralen, eten, je fitness etc, vandaar dat het beter is om je training rondom power op te zetten.

Bij een wedstrijd, social ride (of een solo ride zonder trainings doelen) is power totaal onder geschikt, dan moet zal je gewoon een bepaalde snelheid moeten rijden om mee te komen in de groep.

(ik heb zelf geen powermeter en train niet op dit level, meer gewoon af en toe een rondje knallen en af en toe een wat langere rit... daar is natuurlijk ook niks mis mee, en dan heb je in principe helemaal niks nodig :))

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Crazy D schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:22:
...Cadans is simpelweg op te lossen met een ander verzet waarbij je hartslag en vermogen redelijk gelijk kunnen blijven. ...
Waarbij ik wil opmerken dat mij dat niet helemaal lukt hier in Zuid-Limburg, ondanks een redelijke spreiding van het verzet, maar ik ben ook niet supergetraind natuurlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Prulleman schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:39:
Heel kort door de bocht is alleen power van belang bij een training.. je spieren maakt het geen donder uit of je nu 20km per uur bergop gaat of 60 bergaf. Als je een goede (gestructureerde) training wilt doen zul je met power intervallen moeten werken (a periode b watt, c periode d watt etc). (je moet natuurlijk niet ineens met een cadans van <50 of >120 gaan fietsen om een bepaald wattage te halen, daarvoor zul je moeten schakelen of op een smart trainer moeten gaan zitten. Bij een training maakt snelheid niks uit, en je cadans moet "normaal" zijn. Hartslag is een gevolg van je poweroutput en zou (als je een powermeter hebt) ook van ondergeschikt belang moeten zijn. uiteraard wel je grens in de gaten houden, maar je hartslag is een stuk meer onderhevig aan externe factoren zoals temperatuur, vocht, mineralen, eten, je fitness etc, vandaar dat het beter is om je training rondom power op te zetten.

Bij een wedstrijd, social ride (of een solo ride zonder trainings doelen) is power totaal onder geschikt, dan moet zal je gewoon een bepaalde snelheid moeten rijden om mee te komen in de groep.

(ik heb zelf geen powermeter en train niet op dit level, meer gewoon af en toe een rondje knallen en af en toe een wat langere rit... daar is natuurlijk ook niks mis mee, en dan heb je in principe helemaal niks nodig :))
Het is nooit alleen A of B, je lichaam heeft "snel" en "langzaam" spierweefsel, dit kun je beide trainen. Klimmen (cadans 80) gebruik je vaak langzaam en bij een sprint snel (cadans 100), tijdens een duur (cadans 95) rit gebruik je beiden.

Cadans zijn richtlijnen

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

begintmeta schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:48:
Waarbij ik wil opmerken dat mij dat niet helemaal lukt hier in Zuid-Limburg, ondanks een redelijke spreiding van het verzet, maar ik ben ook niet supergetraind natuurlijk...
Dat is het nadeel van in het paradijs wonen :P Uiteraard zijn er wel klimmetjes waar je niet licht genoeg kunt schakelen om met 90rpm toch omhoog te rollen, maar denk dat het vaak ook het punt is dat je niet supersloom omhoog wilt gaan (snelheid is toch nog steeds belangrijk voor velen en 4km/u omhoog is natuurlijk not done). Maar goed dan moet je je route iets handiger plannen dan zijn er volgens mij ook in Zuid Limburg wel genoeg wegen waar je wel je cadans hoog kunt houden en toch of rustig aan doet, of er juist een serieuze tempo training van maakt.
Prulleman schreef op woensdag 17 april 2019 @ 10:39:
Bij een training maakt snelheid niks uit, en je cadans moet "normaal" zijn. Hartslag is een gevolg van je poweroutput en zou (als je een powermeter hebt) ook van ondergeschikt belang moeten zijn. uiteraard wel je grens in de gaten houden, maar je hartslag is een stuk meer onderhevig aan externe factoren zoals temperatuur, vocht, mineralen, eten, je fitness etc, vandaar dat het beter is om je training rondom power op te zetten.
Vermogen is objectiever dat is zeker waar. Maar ik ben iig niet getraind genoeg om mijn hartslagmeter te kunnen skippen. Ik heb de hartslag echt wel nodig, met een hartslag van rond het omslagpunt met 150watt (bij wijze van spreken dan) is toch niet echt een goede training ook al zit ik qua wattage dan onderin mijn rustige duur zone. En andersom, ik heb zeker vorig jaar een paar hele goede dagen gehad waarbij mijn vermogen best behoorlijk hoger uitkwam met nog steeds m'n hartslag in de juiste rustige zone. Niet dat ik denk dat ik dankzij mijn vermogensmeter echt beter wordt dan enkel trainen op hartslag, ik vind het vooral een leuke en interessante bonus.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@RigolleM Je hebt wel een punt, maar ik ben het niet helemaal met je eens. Maar @Prulleman heeft het juist dat vermogen nog belangrijker is. Alleen is dat voor mij als ambitieloze amateur veel te prijzig om aan te schaffen. Dus hou ik het trio cadans hartslag en snelheid over.
Ik vind van die drie snelheid toch de minst nuttige, cadans helpt me wel om te zien of ik misschien eens een ander verzet moet proberen. Van nature ben ik nogal een stoemper, dus door meer op cadans te letten leer ik me ook in een wat hoger ritme te fietsen, wat weer minder belastend is voor mijn knieën.
De hartslag is het meest nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:39

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gisteren een mooi rondje op de racefiets gezeten, sluit de garmin (Edge 705) aan op de pc en wil de .tcx file uploaden. Krijg een melding 'bad file data', kan hem ook niet op andere sites uploaden. :/
File is prima te openen met Notepad en lijkt niet defect oid, iemand dit vaker gezien?

Volgende week zit ik in Mallorca, heb een usb c otg kabel gekocht, kan ik mooi via de telefoon data uploaden. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 18-04-2019 08:47 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Laatst online: 14:45

red bull

Keeps me awake !

Harmen schreef op donderdag 18 april 2019 @ 08:46:
Gisteren een mooi rondje op de racefiets gezeten, sluit de garmin (Edge 705) aan op de pc en wil de .tcx file uploaden. Krijg een melding 'bad file data', kan hem ook niet op andere sites uploaden. :/
File is prima te openen met Notepad en lijkt niet defect oid, iemand dit vaker gezien?

Volgende week zit ik in Mallorca, heb een usb c otg kabel gekocht, kan ik mooi via de telefoon data uploaden. :)
Ik heb ook nog zo'n ding... na een nieuwe accu er in doet hij het weer prima. OTG wel eens geprobeerd zonder veel succes.. maar waar staat die tcx file en kan je die gewoon via Strava uploaden? Ik koppel hem meestal via mijn Mac met Garmin Expres en dan connect die automatisch met Strava...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:39

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

@red bull tcx staat bij Garmin\History\ datum + tijd.tcx
Nog niet eerder mee gemaakt dat het mis ging, uploaden bij gpsies wil ook niet.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Crazy D schreef op woensdag 17 april 2019 @ 18:40:
Vermogen is objectiever dat is zeker waar. Maar ik ben iig niet getraind genoeg om mijn hartslagmeter te kunnen skippen. Ik heb de hartslag echt wel nodig, met een hartslag van rond het omslagpunt met 150watt (bij wijze van spreken dan) is toch niet echt een goede training ook al zit ik qua wattage dan onderin mijn rustige duur zone. En andersom, ik heb zeker vorig jaar een paar hele goede dagen gehad waarbij mijn vermogen best behoorlijk hoger uitkwam met nog steeds m'n hartslag in de juiste rustige zone. Niet dat ik denk dat ik dankzij mijn vermogensmeter echt beter wordt dan enkel trainen op hartslag, ik vind het vooral een leuke en interessante bonus.
Een open deur misschien, maar zijn je vermogens zones dan wel goed ingesteld, en stel je dat ook bij gedurende het seizoen aan de hand van nieuwe FTP testen?

Bij mij klopt het altijd wel redelijk, in bepaalde Power Zones heb ik (in het vlakke Nederland) altijd ongeveer dezelfde hartslag die voor mijn gevoel ook overeen komt. Als dat afwijkt is dat voor mij een teken dat het de hoogste tijd is voor een nieuwe FTP test.

Ik gebruik dat gegeven ook in de winter wanneer ik vaker op een fiets rij die geen powermeter heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kluus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:17:
Bij mij klopt het altijd wel redelijk, in bepaalde Power Zones heb ik (in het vlakke Nederland) altijd ongeveer dezelfde hartslag die voor mijn gevoel ook overeen komt. Als dat afwijkt is dat voor mij een teken dat het de hoogste tijd is voor een nieuwe FTP test.
Grootste deel van de tijd klopt dat behoorlijk, altijd weleens uitschieters omhoog of omlaag. Vooral als ik een dag echt superman ben 8) of juist de grootste kneus ever :X Lastige van hartslag is dat die altijd later komt dan vermogen, vooral lastig bij korte intervallen. Die zijn op hartslag veel minder goed te doen dan op vermogen.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Crazy D schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:21:
[...]

Grootste deel van de tijd klopt dat behoorlijk, altijd weleens uitschieters omhoog of omlaag. Vooral als ik een dag echt superman ben 8) of juist de grootste kneus ever :X Lastige van hartslag is dat die altijd later komt dan vermogen, vooral lastig bij korte intervallen. Die zijn op hartslag veel minder goed te doen dan op vermogen.
Dat klopt, ja, maar ik doe in de winter alleen lange intervallen en duurtraining. Dus daar kom ik dan wel mee weg ;).

Mijn mening over welke data belangrijk is is in ieder geval vermogen en hartslag vult elkaar aan, vermogen is de arbeid die je levert en hartslag is hoe je lichaam daarop reageert. Bij geen vermogen is hartslag goed bruikbaar als indicatie. Cadans gegeven wat los staat van je trainingsbelasting maar ook handig om in beeld te hebben als je specifieke cadans (hoog of juist laag) aan wil houden.

Snelheid is puur een resultaat van alle factoren verzet/arbeid/weersomstandigheden/helling. Eigenlijk compleet irrelevant behalve voor bragging rights. Alle niet-wielrenners willen tenslotte altijd op verjaardagen weten "hoe hard je nou fietst op een rondje". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Kluus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:30:
Snelheid is puur een resultaat van alle factoren verzet/arbeid/weersomstandigheden/helling. Eigenlijk compleet irrelevant behalve voor bragging rights. Alle niet-wielrenners willen tenslotte altijd op verjaardagen weten "hoe hard je nou fietst op een rondje". ;)
Dat is altijd de eerste vraag, ook tussen wielrenners trouwens. Maar volgens mij moet de vraag zijn "hoeveel plezier heb je gehad deze rit" 8)
(heb mijn snelheid van scherm 1 op de Garmin verplaatst naar een klein veldje op scherm 2). Vind zelfs de koers (richting) belangrijker, vooral omdat dat mijn richtingsgevoel "help" :+ Al heb ik dan ook stijging% en aantal hm op m'n 1e scherm staan, die weer redelijk zinloos zijn als je in het Groene Hart fietst :o

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:39
Hmm, ik vind snelheid wel interessant om te zien. Als je in een groepje op kop fietst is het wel chill om dat een beetje constant te houden (dat kan natuurlijk ook met cadans als je in hetzelfde verzet blijft fietsen).

Mijn ervaring is dat het met een snelheidssensor een stuk nauwkeuriger en constanter wordt weergegeven dan puur op GPS, zeker als je door het bos fietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

borft schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:44:
Hmm, ik vind snelheid wel interessant om te zien. Als je in een groepje op kop fietst is het wel chill om dat een beetje constant te houden (dat kan natuurlijk ook met cadans als je in hetzelfde verzet blijft fietsen).

Mijn ervaring is dat het met een snelheidssensor een stuk nauwkeuriger en constanter wordt weergegeven dan puur op GPS, zeker als je door het bos fietst.
Oja, daar ben ik het wel mee eens, voor pacing in een groepje is het wel handig ja. Daarvoor heb ik hem ook nog altijd wel in beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomtom137
  • Laatst online: 28-07 14:33
Er is nieuwe firmware voor de ELEMNT en Bolt:

ELEMNT WF48-2659 - 15 April, 2019
  • All new look & feel!
  • Account login & profile sync between Wahoo apps
  • New route sync with MTB Project and Singletracks!
  • More workout sharing partners: Map My Tracks, Xert, and Final Surge
  • Total odometer in the companion app
  • Improved support for multiple ELEMNTs
  • Support for cadence targets from TrainingPeaks planned workouts
Iemand al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Staat er al een paar dagen op. De 'new look en feel' is voor mijn oog en gevoel met name gerelateerd aan de app, niet zozeer aan de fietscomputer. Ik ga zo een stukje fietsen, denk dat het wat de fietscomputer betreft niet veel verschil zal maken, de app is wel duidelijk anders, maar voor mij zal het vermoedelijk niet veel verschil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Is er hier iemand die gebruikt maakt van een van de nieuw ondersteunde workout makers? Ik zie dat Final Surge volledig gratis is voor individual athletes... Is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Kluus schreef op donderdag 18 april 2019 @ 12:24:
Is er hier iemand die gebruikt maakt van een van de nieuw ondersteunde workout makers? Ik zie dat Final Surge volledig gratis is voor individual athletes... Is dat wat?
Ik heb wel een account met het idee Sufferfest eens te proberen, die gebruiken final surge als een bron voor hun trainingen. Leuk om te lezen dat deze nu ook door Wahoo wordt ondersteunt, kan ik buiten trainingen rijden. Zal het eens proberen als ik weer mag fietsen. Nu mag ik even niet fietsen ivm een kleine ingreep (Vasectomie).

Zijn er mensen die ervaring hebben met fietsen na een vasectomie? En dan vooral, hoe lang hebben jullie gewacht tot je weer op de fiets klom en volle bak kon rijden? De dokter zei 1 week wachten en dan niet gelijk 100km te gaan jakkeren. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

spoiler:
Als je kinderen krijgt, gaat dat ten koste van je fiets tijd.

[ Voor 4% gewijzigd door joint_me op 18-04-2019 13:01 ]

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
joint_me schreef op donderdag 18 april 2019 @ 13:01:
[...]

Ik heb wel een account met het idee Sufferfest eens te proberen, die gebruiken final surge als een bron voor hun trainingen. Leuk om te lezen dat deze nu ook door Wahoo wordt ondersteunt, kan ik buiten trainingen rijden. Zal het eens proberen als ik weer mag fietsen. Nu mag ik even niet fietsen ivm een kleine ingreep (Vasectomie).

Zijn er mensen die ervaring hebben met fietsen na een vasectomie? En dan vooral, hoe lang hebben jullie gewacht tot je weer op de fiets klom en volle bak kon rijden? De dokter zei 1 week wachten en dan niet gelijk 100km te gaan jakkeren. Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

spoiler:
Als je kinderen krijgt, gaat dat ten koste van je fiets tijd.
Ik denk dat het van persoon tot persoon verschilt. De een heeft daar niet of nauwelijks last van en kan bij wijze van spreke op de fiets vanaf het ziekenhuis, terwijl de andere er een paar weken last van kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@rockhopper en @Crazy D Jullie hebben inderdaad gelijk omtrent cadans. Ik rij meestal tussen de 80 en 90 RPM als het lastig is, heb ik de wind in het voordeel dan kijk ik er minder naar, want dan zit meestal toch boven de 90 RPM. Ik heb heel slechte knieën en MOET dus een hoog cadans ritme aanhouden. Snelheid is bij mij minder belangrijk, tracht toch zoveel mogelijk fun te beleven en te genieten van de omgeving. Ik woon aan de rand van de Vlaamse Ardennen en besef dat ik qua uitzichten toch in het voordeel ben als ik dit hier allemaal lees :P Het trio Oude Kwaremont, Paterberg en Koppenberg staan hier toch af en toe op de menu :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:43
Mijn wahoo heeft in het route scherm in eens een kopje Debug met daaronder Map management staan. Hebben jullie dat ook met de nieuwe firmware, of is hij bij mij niet lekker geupdate? GPS fix krijgen duurde ook een paar minuten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Dat had ik ook gezien inderdaad... Zo nog eens kijken. Aan de gps-fix heb ik niets gemerkt, maar ik zal er eens op letten. Tijdens mijn rit leek alles verder normaal te werken, uploaden lijkt tegenwoordig wat sneller en betrouwbaarder te gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Had ik ook gezien, ik dacht dat het kwam omdat sinds een ouder support ticket ik de "send logs" functie aan had staan. Ticket bij Wahoo gemaakt of ze dat dan uit wilden zetten omdat ik de send logs functie niet storend vond, maar dit wel ;). Maar ik had net al antwoord dat iedereen het heeft en dat het door een known bug met de nieuwe firmware komt:
I'm sorry for the troubles. This is happening due to a known software bug. We apologize for the issue and have raised a ticket with our developers who are actively working on a fix. Though we do not currently have an exact delivery date, the problem is a priority on our road map for future app and firmware revisions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 25-09 17:25
Ik blijf met enige regelmaat hebben dat ik een route selecteer op mijn telefoon in de Wahoo app, die synchroniseert vervolgens met mijn Wahoo Bold, ik krijg de melding dat de synchronisatie voltooid is en vervolgens heb ik geen route op de map view.

Hetzelfde gebeurt af en toe met het selecteren van een route rechtstreeks op de Bold. Het lijkt te herleiden zijn naar het startpunt van de route, op het moment dat je nog niet op de route zit, dan lijkt deze niet onthouden te worden. Ik start echter altijd mijn routes op de hoek van de straat en vind het fijn om eea al te programmeren als ik nog op de oprit sta.

Meer mensen die bovenstaande herkennen en weten of je inderdaad op de route moet zitten voor deze onthouden wordt?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
Heb je je eindpunt van de route toevallig dicht bij je woning geplaatst ?
Misschien heb je een klein stukje van het begin en het einde van de route over elkaar laten vallen waardoor het voor de Bolt lijkt alsof je al op de terugweg rijdt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21-09 14:59
Verwijderd schreef op vrijdag 29 maart 2019 @ 14:12:
[...]

Ik heb momenteel een bedrade sigma op mijn woon-werk fiets. en een draadloze op mijn racefiets..
Beide voldoen prima.
Echter merk ik na 4-5 jaar wel dat de bedrade af en toe geen data doorkrijgt omdat de contactpuntjes wat slechter worden... even aandrukken of los/vast draaien verhelpt het probleem vaak wel..

De draadloze moet je zelf aanzetten om de communicatie te starten met de sensor bij je wiel. Geen groot probleem, maar moet je wel even aan denken bij de start van je rit..
Heb gekozen voor een bedrade versie: https://www.cateye.com/intl/products/computers/CC-ED400/

+ geen storing met lampen op stuur, elektriciteitsmasten, etc.
+ geen 2e batterij nodig voor zendertje op wiel (en gedoe met uitzoeken welke dan evt. leeg is)
+ extra dikke kabel
+ mogelijkheid om beginstand in te voeren (bijv. van oude fietscomputer)
+/- extra kabel (maar oogt wel mooi 'synchroon' nu met de kabel naar de schijfrem aan de andere kant)
- bevestiging met smalle non standaard (?) zip ties (2mm breed x 200mm lang) niet handig
- overbodige functies zoals calorieverbruik en CO2 besparing die je niet kunt uitzetten

De eerste 500 km is ie goed doorgekomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
tomtom137 schreef op donderdag 18 april 2019 @ 10:59:
Er is nieuwe firmware voor de ELEMNT en Bolt:

ELEMNT WF48-2659 - 15 April, 2019
  • All new look & feel!
  • Account login & profile sync between Wahoo apps
  • New route sync with MTB Project and Singletracks!
  • More workout sharing partners: Map My Tracks, Xert, and Final Surge
  • Total odometer in the companion app
  • Improved support for multiple ELEMNTs
  • Support for cadence targets from TrainingPeaks planned workouts
Iemand al geprobeerd?
Ik weet niet of het is toegevoegd aan de laatste versie, maar ik zag in de iPhone app ineens de DI2 statistieken vermeld staan bij de ritgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wonderland
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22-09 22:40
Het ziet ernaar uit dat we binnenkort van Garmin zowel de Edge530 en Edge830 kunnen verwachten.
Ik was aan het kijken naar de Elemnt Roam maar ik wacht nu eerste de vergelijkingen af.
https://appelmoessite.wor...garmin-edge-530-edge-830/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-10 14:31
vraagje ivm garmin edge 820...

Hij lijkt niet meer automatisch te willen verbinden met mijn telefoon, oneplus6... via de app garmin connect kan hij wel verbinden.

Ook valt tijdens het rijden de 'netwerkverbinding' weg... ik krijg dan deze melding

Iemand een idee, en een oplossing?

Heb alles al gedaan, resetten, alles verwijderen van telefoon, garmin en garmin connect etc...

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Lijkt erop dat de Garmin 530 in een klap de beste fietscomputer op de markt is:
https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html

Ik ben vooral gecharmeerd van bike alarm (piept hard als iemand aan je fiets zit bij een restaurant bv) en de climbpro (laat precies zien waar je zit op een klim) functies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:13
Of de EDGE 830, gelukkig nog even gewacht met kopen van een nieuwe unit

YouTube: Garmin Edge 830 Review: 18 New Things To Know!

Prijzen kloppen nog niet helemaal, en zijn zo te zien ook stukje duurder geworden: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/P3IuvEM.png

[ Voor 26% gewijzigd door haakjesluiten op 24-04-2019 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
@verhto Heb je batterij optimalisatie voor Garmin Connect al uitgeschakeld in Android? Indien nog niet, open de App Info van Garmin Connect, ga naar batterij en schakel batterij optimalisering uit.

Met batterij optimalisering zou Connect niet in de achtergrond mogen draaien, dus kan die niet automatisch je Edge vinden zonder dat je nog zelf Connect moet openen, en Connect zal afgesloten worden na een tijdje, waardoor je de verbinding verliest.

Hopelijk kun je daarmee verder. Ik heb zelf geen Edge fietscomputer, maar mijn Garmin Vivoactive 3 sporthorloge verbindt altijd automatisch met mijn telefoon (Nokia 8 met Android 9.0).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom137
  • Laatst online: 28-07 14:33
Prijs van de Edge 530 moet 299,- zijn. O.a. bij Mantel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hGz1IidLg0I2BxLoDkBIyXe9/full.png

[ Voor 41% gewijzigd door tomtom137 op 25-04-2019 00:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Laatst online: 14:45

red bull

Keeps me awake !

MrAngry schreef op woensdag 24 april 2019 @ 14:11:
Lijkt erop dat de Garmin 530 in een klap de beste fietscomputer op de markt is:
https://www.dcrainmaker.c...-gps-in-depth-review.html

Ik ben vooral gecharmeerd van bike alarm (piept hard als iemand aan je fiets zit bij een restaurant bv) en de climbpro (laat precies zien waar je zit op een klim) functies.
Waar ik in de reviews nog niet helemaal uit kom is of de 530 nu wel of geen navigatie ondersteund? Wel routes, maar niet naar adressen of alleen in combinatie met een mobiele telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Voor zover ik heb begrepen kan je bij de 530 alleen routes inladen via de pc of app, geen bestemming kiezen op het apparaat zelf.
De verschillen tussen de Edge 830 en 530 zijn grotendeels hetzelfde als bij de 820 en 520: de 530 heeft geen touchscreen (enkel knoppen) en laat je niet toe om vanaf het toestel naar een adres te navigeren, terwijl de 830 nu adresnavigatie heeft en 'points of interest' (restaurants, winkels, stations, ...) toont.
http://www.sport.be/cycli...le.html?Article_ID=858040

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-10 09:15
@red bull Uit de review:
The Edge 530 contains a complete mapset for the region you bought it in (I.e. North America), which allows you to get full turn by turn navigations (with street names) to any point you drop on the map, or any route you load into it (no matter the source/platform it’s from). The main difference though between the Edge 530 and Edge 830/1030 from a navigation standpoint is that the Edge 530 doesn’t support POI’s (points of interest; like monuments or hotels) nor the ability to on the device itself type in a street address. And obviously, the Edge 830/1030 is a touchscreen whereas the Edge 530 isn’t. But other than that – it’s all the same.

........

Now, there are slight differences depending on what exactly you’re doing. I’ve found loading a saved route is the fastest of the bunch. So something like some 60KM routes from Strava that I’ve loaded are taking about just a few seconds depending on the locale. Whereas picking a point a distance away and letting it come up with a brand new route takes a few more seconds (like 10-20 seconds, not minutes). That’s understandable since the first is just drawing a route, whereas the second is coming up with one. And yet it also seems to vary based on exactly where I am. Routes in Mallorca and California were silly quick (1-5 seconds), whereas here in crazy bike route density Amsterdam the routing takes a bit longer (5-15 seconds).

Wat ik begrijp uit deze review en ook andere is dat je dus wel op basis van je huidige locatie kan navigeren naar een drop pin, maar inderdaad niet op het toestel een adres kan ingeven. Wanneer je dit wel wilt zal je even snel tussenstop via je telefoon moeten maken. Daarnaast ontbreekt dus ook die lijst POI's waar je met je de 830 makkelijk naar toe kan navigeren. Onderhuids is het verder gewoon zoals de 830, dus routes zullen ook gebouwd worden op basis van de data die Garmin heeft over vaak gereden (fiets)paden passend bij het type activiteit die je doet. Al met al leggen ze met deze apparaten Wahoo wel flink het vuur aan de schenen met ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verhto
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-10 14:31
MacPoedel schreef op woensdag 24 april 2019 @ 15:52:
@verhto Heb je batterij optimalisatie voor Garmin Connect al uitgeschakeld in Android? Indien nog niet, open de App Info van Garmin Connect, ga naar batterij en schakel batterij optimalisering uit.

Met batterij optimalisering zou Connect niet in de achtergrond mogen draaien, dus kan die niet automatisch je Edge vinden zonder dat je nog zelf Connect moet openen, en Connect zal afgesloten worden na een tijdje, waardoor je de verbinding verliest.

Hopelijk kun je daarmee verder. Ik heb zelf geen Edge fietscomputer, maar mijn Garmin Vivoactive 3 sporthorloge verbindt altijd automatisch met mijn telefoon (Nokia 8 met Android 9.0).
bedankt voor de tip! App staat als 'niet te optimaliseren'...

Maar helaas, hij verbindt niets auto met de garmin, telkens verbinden forceren door de app garmin connect te openen...

Tijdens de rit valt de verbinding nog steeds af en toe weg... soms krijg ik dan opnieuw de melding 'telefoon verbonden'...

Hoe komt het dat hij niet auto verbindt? Ligt het dan aan de oneplus6? Alhoewel in mijn auto verbindt de GSM onmiddellijk met de boordcomputer...

Bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door verhto op 25-04-2019 14:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
Eigenlijk is altijd het belangrijkste verschil tussen de 5xx en de 8xx serie het navigatiedeel geweest, waarbij je bij de 5xx serie met een route "van buiten" moest komen en dan kon navigeren kon de 8xx serie die route ook zelf bouwen. Dat verschil lijken ze nu heel kunstmatig nog steeds in stand te houden tussen deze 530 en 830.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M@cer
  • Laatst online: 23:40
Keuzestress, de 530 of de 830. Ik gebruik eigenlijk nooit de navigatie, maar vind touchscreen wel handig.

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Misschien de reviews even afwachten of het touchscreen wel goed werkt dan. Handschoenen en zweet, twee dingen die tijdens het fietsen normaal zijn en vaak een soort kryptonite zijn voor touchscreens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluus

Kluus

Gang is alles

Of gewoon vuil wat je af wil vegen waarbij je onbedoeld acties op het toch screen uit voert... Voor mij nooit meer touch screens, het ontbreken er van zou voor mij juist een reden zijn om voor de 530 te gaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 04-10 20:55

McMiGHtY

- burp -

Afgelopen Paasmaandag m'n Lezyne Mega C toch is wat langer uitgetest met navigeren dan de wat kleinere rondjes die ik normaal gesproken in de buurt doe (En waar ik het navigeren eigenlijk niet nodig heb).

https://www.strava.com/activities/2314868915

Dwars door/over kleine fietspaadjes en doorsteekjes, geen enkel probleem.

Ding is zeker z'n geld dubbel en dwars waard, ging weg met 80%batterij..en bij aankomst nog ruim 40% over..bied toch wel wat zekerheid. Ken mensen die over dit soort afstanden bij een sanitaire of een koffie/cola/appelgebak stop niet weten hoe snel ze een powerbank tevoorschijn moeten toveren.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste