Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
sapphire schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 20:22:
[...]

Daarna naar Wahoo gegaan en de medewerker daar had aan een half woord genoeg, hij is ook kleurenblind en heeft het zelfde als ik :+
Dus de kaart van Wahoo is wel duidelijk met het z/w en tekening van de kaart maar ben verder totaal onbekend met het systeem en dacht in het begin dingen te lezen dat een simpele .gpx inlezen niet goed werkt ofzo ?
GPX met cue sheet is nodig voor tbt instructies op de Wahoo. Anders is het een zwart lijntje op een kaart zonder straatnamen, daar is ook goed op te navigeren.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buddow
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:53
Lulukai schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:03:
Ook een support ticket geopend bij hen. Mijn Wahoo werkt goed op iPad en iPhone, enkel met mijn Moto 5GS Plus zijn de problemen. Nochtans werkt bluetooth daar perfect met alle andere apparaten.
Met een Moto X4 tot op heden probleemloos.. Alleen draait die inmiddels op Android 8.0 (stock). Is er een mogelijkheid je Android versie bij te werken, of worden er geen nieuwe versie ondersteund door Moto/Lenovo?

[ Voor 12% gewijzigd door buddow op 28-04-2018 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:22
Vandaag een tochtje gemaakt met mijn Karoo en om te vergelijken de activiteit ook op strava met mijn telefoon opgenomen. Zie hieronder het resultaat. Het verschil in hoogtemeters vind ik schrikbarend. Is strava op mijn trekken nu zo slecht in het schatten van hoogtemeters of wijkt de Karoo gewoon af. Ook verschillende segmenten die echt meerdere secondes afwijken, (klim segment oude holleweg 2.06 op telefoon en 2.09 op Karoo) 3 seconden op 2 minuten vind ik toch wel echt veel te veel. Wat is de ervaring van mensen die hun Karoo vergeleken hebben met hun telefoon of oude fietscomputer?

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/iBgeddm

[ Voor 6% gewijzigd door Janpietertje89 op 28-04-2018 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
Strava is slecht in het schatten van hoogtemeters zonder gebruik van een barometrische sensor, dat is een feit. Waar die afwijking op segmenten vandaan komt snap ik niet, GPS kan onnauwkeurig zijn natuurlijk, maar dat het zoveel afwijkt is wel vreemd, je zou de lijntjes eens kunnen vergelijken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
De hoogtemeters is nog vrij weinig verschil. Zelf tussen 2 dezelfde merken kun je deze verschillen soms al zien. In mijn ervaring is de Karoo by far het meest nauwkeurige qua GPS snelheid en daardoor zou ik die ook meer vertrouwen.
Als je beide routes hebt geupload zou je misschien met FlyBy kijken waar de afwijking vandaan komt.

Ik weet niet hoe het werkt op de iPhone, maar de Karoo slaat iedere seconde een lokatie op. Als de iPhone dat volgens een andere methode doet, kan dat ook net wat afrondingsverschillen kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:22
MrAngry schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 15:27:
Strava is slecht in het schatten van hoogtemeters zonder gebruik van een barometrische sensor, dat is een feit. Waar die afwijking op segmenten vandaan komt snap ik niet, GPS kan onnauwkeurig zijn natuurlijk, maar dat het zoveel afwijkt is wel vreemd, je zou de lijntjes eens kunnen vergelijken.
Als ik de lijntjes vergelijk loopt het lijntje van mijn telefoon inderdaad volledig 'naast' de weg. Lijntje van mijn Karoo loopt perfect over de witte lijn van de weg. Even het lijntje van een collega met een Garmin 820 bekeken en die loopt ook wel een stuk naast de weg. Karoo loopt verreweg het strakste over de witte lijn van de weg, top _/-\o_ Wel jammer dat de precisie van je Karoo een langzamere tijd oplevert :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:36

sapphire

Die-hard pruts0r

joint_me schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:17:
[...]

GPX met cue sheet is nodig voor tbt instructies op de Wahoo. Anders is het een zwart lijntje op een kaart zonder straatnamen, daar is ook goed op te navigeren.
Alsof ik tijd heb om op straatnamen te letten :+

Maar bv een Edge 820 of een Bolt geven die dan wel een pijltje als er een bocht aan komt?

Nu heb ik dus dat ik op/een hoofdweg oid. rijd en die is blauw. Daarnaast/op ligt het cyaan lijntje van de actieve route, en dan komt er een splitsing.... Ik zie het verschil alleen in goed licht met m'n neus op het scherm dus in praktijk betekend dat 50/50 kans om goed te gokken welke kant ik moet pakken. Nou na 5x verkeerd rijden ben je daar best wel klaar mee :(

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Laatst online: 12-09 17:21

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

sapphire schreef op zondag 29 april 2018 @ 00:39:
[...]
Maar bv een Edge 820 of een Bolt geven die dan wel een pijltje als er een bocht aan komt?

Nu heb ik dus dat ik op/een hoofdweg oid. rijd en die is blauw. Daarnaast/op ligt het cyaan lijntje van de actieve route, en dan komt er een splitsing.... Ik zie het verschil alleen in goed licht met m'n neus op het scherm dus in praktijk betekend dat 50/50 kans om goed te gokken welke kant ik moet pakken. Nou na 5x verkeerd rijden ben je daar best wel klaar mee :(
De bolt geeft een headsup waarschuwing over xxx meter naar rechts/links de xxx weg op (bij een route met tbt info) zodra je verkeerd rijdt klinkt er een waarschuwingssignaal dat je off route bent (ander signaal dan de aankondiging dat er een afslag aankomt)
Mijn routes komen allemaal van komoot af en voor mij werkt het goed. Ik ben zelf niet blij met zwart wit, dat vind ik dus weer niet zo duidelijk als kleur, maar dat is iets dat voor jou waarschijnlijk wel werkt. Het wordt in mijn ogen wel goed weergegeven, al mis ik soms nog wel een afslag gemiddeld 1 per tour die ik doe, iets dat bij de garmin oregon (outdoor serie) nooit of heel heel heel zelden optreed.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:49
mtbbushmaster schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 19:41:
http://help.komoot.de/for...ly-the-same-route-without

Komoot gaat het eindelijk mogelijk maken dat gpx routes niet aan de komoot kaart worden aangepast :-)
ze zijn er al meer dan een jaar aan bezig... Helaas neemt het blijkbaar veel tijd in beslag.
http://help.komoot.de/for...ow-planning-off-the-trail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Goedemorgen,

Ik ben aan het kijken voor een fietscomputer. Heb nu nog zo simple ding die ik van mijn MTB heb afgehaald. Begrijp na lezen en vragen dat ik het beste voor een Garmin Edge kan gaan maar welke....weet af en toe niet meer waar ik moet kijken en wat nu wel en wat niet goed is. Erg lasting om allemaal te zien. Zag een Edge 1000 voor €300 maar ik vermoed dat zo Edge 1000 voor mij veelste veel van het goede is en ik (nog) niet nodig heb.

Wie o wie kan mij helpen en wat is aan te raden als fietscomputer voor een amateur die gemiddeld 2 x per week fietst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wahoo Elemnt Bolt blijkt toch heel fragiel te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/wqclQ6L.jpg

Gewoon in de stuurhouder geplaatst, aangezet, gewacht tot ik beginscherm zag, en op start gedrukt... en plots een leeg scherm met LCD vloeistof.
Gelukkig mijn rit kunnen loggen via mijn Apple Watch.

Vandaag met de Bolt terug naar leverancier en ik zag ze al kijken naar eventuele valschade. Ze ging er ff mee naar de verantwoordelijke en toen ze terug kwam was het verdict: gebruiksschade. Ze gaan het wel eerst opsturen naar Wahoo Fitness en hun antwoord afwachten, dus ik mocht nog ff mijn 'paarden' op stal houden. Binnen een week krijg ik antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Gebruikschade? Gebruikschade is een versleten knopje ofzo. Hoe lang heb je hem al?
Frid0 schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:55:
Ik ben aan het kijken voor een fietscomputer. Heb nu nog zo simple ding die ik van mijn MTB heb afgehaald. Begrijp na lezen en vragen dat ik het beste voor een Garmin Edge kan gaan maar welke....weet af en toe niet meer waar ik moet kijken en wat nu wel en wat niet goed is. Erg lasting om allemaal te zien. Zag een Edge 1000 voor €300 maar ik vermoed dat zo Edge 1000 voor mij veelste veel van het goede is en ik (nog) niet nodig heb.

Wie o wie kan mij helpen en wat is aan te raden als fietscomputer voor een amateur die gemiddeld 2 x per week fietst
1000 is denk ik ook overkill voor een mtb. Die is ook vrij groot trouwens. Wat zijn je eisen, wat moet hij kunnen?

[ Voor 82% gewijzigd door MrAngry op 30-04-2018 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
MrAngry schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:12:
Gebruikschade? Gebruikschade is een versleten knopje ofzo. Hoe lang heb je hem al?

[...]

1000 is denk ik ook overkill voor een mtb. Die is ook vrij groot trouwens. Wat zijn je eisen, wat moet hij kunnen?
Het is niet voor mijn MTB maar voor mijn racefiets, Bulls Harrier. Degene die nu op mijn Bulls zit is een oud simpel ding van een paar tientjes die ik eerst op mijn MTB zat en voor nu even op mijn Bulls heb gemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 13:48
Ondanks dat mijn 1000 geen aan en uitknop meer heeft, ben ik er nog steeds erg tevreden mee.
Het scherm ziet er erg mooi uit in vergelijking met de andere fietscomputers die ik heb gezien en het formaat valt allemaal wel mee als je er aan gewend bent.

Ik moet hem nu alleen aanzetten met een USB kabel en Powerbank, uit gaat ie vanzelf :-)

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:30
Frid0 schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:17:
[...]

Het is niet voor mijn MTB maar voor mijn racefiets, Bulls Harrier. Degene die nu op mijn Bulls zit is een oud simpel ding van een paar tientjes die ik eerst op mijn MTB zat en voor nu even op mijn Bulls heb gemonteerd.
Wat zijn jouw wensen met betrekking tot een fietscomputer? Dan kunnen we gerichter advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrAngry schreef op maandag 30 april 2018 @ 11:12:
1 februari...

Hij ziet er nog als nieuw uit, enkel op koersvlo gezeten bij goed weer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Das in het eerste half jaar, dus dan moeten zij bewijzen dat jij dit defect hebt veroorzaakt en dat het er niet al zat. Normaal gebruik is natuurlijk geen geldige oorzaak. Het is goed om je rechten te weten in deze, op basis van de wet moet je gewoon een nieuwe krijgen. (Tenzij je hem hebt laten vallen of iets dergelijks).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Iemand hier ervaring met de Garmin Edge 820 en het rijden van lange afstanden? Ik zit al een tijdje te overwegen een echt nav systeem aan te schaffen en aangezien ik over een paar weken mee ga doen met de Roparun (als fietser) heb ik nu een goed excuus er een aan te schaffen. Alleen lees ik af en toe wat rare verhalen over dat de navigatie dit niet goed trekt. Iemand die ervaringen heeft met dergelijke afstanden?

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrAngry schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:15:
Das in het eerste half jaar, dus dan moeten zij bewijzen dat jij dit defect hebt veroorzaakt en dat het er niet al zat. Normaal gebruik is natuurlijk geen geldige oorzaak. Het is goed om je rechten te weten in deze, op basis van de wet moet je gewoon een nieuwe krijgen. (Tenzij je hem hebt laten vallen of iets dergelijks).
Neen, had hem in mijn 'leeg' achterzakje van mijn fietstrui gestoken tijdens het inschrijven van een cyclotocht, maar toen lag hij nog niet aan. Na de inschrijving hem in de fietshouder gestoken en hij startte normaal op... ff op de iPhone gekeken of ze mekaar zagen, en dan vertrokken en 10m verder op start gedrukt en toen zag ik een leeg scherm met een klein zwart streepje, nog eens op start gedrukt en de LCD vloeistof liep wat verder uit. Daarna hem gewoon (na een dikke vloek) terug in mijn achterzakje gestoken en overgeschakeld op mijn Apple Watch.

Mocht ik hem ooit laten vallen hebben, dan zou ik dit ook gewoon toegeven...

Maar ik wacht nog geduldig af tot Wahoo Fitness met zijn verdict komt, en daarna schieten we uit ons startblokken om de nodige stappen te ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 08:29
sapphire schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 20:07:
OK ik ga gewoon even een vraag droppen want ik kom er inmiddels zelf niet meer uit.

Ik ben al een tijd aan het kijken naar een nieuwe fietscomputer die wat beter is qua navigatie dan mijn Edge 800. Is die slecht, nee dat niet alleen schermpje is lastig afleesbaar en vooral als kleurenblinde die moeite heeft met Blauw/paars/cyaan en dus het leuke lijntje van een actieve route van een geladen .GPX file.

Nou zag ik dat de Edge 820 ook pijlen weergeeft maar ik weet niet of dat altijd is als je simpelweg een. gpx van strava trekt en er op zet. De vraag dus of iemand dat weet, als dit niet het geval is twijfel of ik voor een Wahoo element bolt zal gaan, iig geen gekloot met kleuren en simpel een .gpx er op zetten of googlemaps route overzetten schijnt met de app een makkie te zijn :)

Dus wat is wijsheid ?
Ik ben vanwege hetzelfde probleem naar een Element overgestapt en dat lost het probleem volledig op. Ideaal ding en heel goed afleesbaar.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
wisselwerking schreef op maandag 30 april 2018 @ 12:43:
[...]

Wat zijn jouw wensen met betrekking tot een fietscomputer? Dan kunnen we gerichter advies geven.
Sorry, voor de late reactie.

Heb wel zelf even gekeken en kwam de volgende fietscomputers tegen:
  • Wahoo Elemnt (Bolt)
  • Garmin Edge Touring
  • Mio Cyclo 305
Ik weet, het is niet het topsegment maar vermoedelijk voor mij wel goed genoeg als beginner fietser. Verder, ik vind de prijs ook belangrijk. En deze 3 zijn nog enigzins te betalen zeg maar.

Hoor graag welke van de 3 jullie mij aanraden of eventueel nog andere tips hebben voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Frid0 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:42:
[...]

• Wahoo Elemnt (Bolt)
  • Garmin Edge Touring
  • Mio Cyclo 305
Ik weet, het is niet het topsegment maar vermoedelijk voor mij wel goed genoeg als beginner fietser. Verder, ik vind de prijs ook belangrijk. En deze 3 zijn nog enigzins te betalen zeg maar.

Hoor graag welke van de 3 jullie mij aanraden of eventueel nog andere tips hebben voor mij?
Je kunt ze mooi vergelijken op de site van dcrainmaker, maar ik zou zelf voor de Elmnt Bolt gaan, dit is een hele populaire (ook hier op t.net) vanwege de gunstige prijs/kwaliteit verhouding. Overigens is de Garmin edge touring ook wat verouderd.

Ik zou als ik jou was zeker wat reviews gaan lezen op DCRainmaker en dat langs je eigen eisen en wensen houden (wil je vooral GPS tracks achteraf of wil je echt navigeren etc etc) om zo tot een ander lijstje te komen. Wil je bijv alleen mooie logging van je ritten en wat basic gegevens tijdens het rijden dan zijn er inmiddels ook veel goedkopere oplossingen. De elemnt bolt etc gaan al veel meer richting navigatie bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik sprak dinsdag iemand die al 2 bolts had afgeschreven met soortgelijke klachten als hierboven. In zijn laatste geval (dinsdag dus), scherm ineens op zwart (ding deed het nog wel, geen beeld). Ik ga denk ik toch wat terughoudender zijn met aanraden van de Bolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

ralpje

Deugpopje

FWIW: ik heb een Mio Cyclo 205HC (wat voor mij gebruik meer dan afdoende is) en ben tijdens de Dam tot Dam-fietsclassic vorig jaar op één of andere manier het magneetje van de cadanssensor verloren. Dus niet de sensor zelf, maar alleen het magneetje. Zat waarschijnlijk niet goed vast en is ergens van de crank gedonderd.
Via FB even contact gehad met Mio en enkele dagen later had ik zonder verdere kosten een nieuwe in de bus (uit Engeland, aan de poststempels te zien). Prima service :)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 16:42
Ik heb een Elemnt (de originele, dus niet de Bolt), al een jaar of 2, en nog steeds erg enthousiast. Bij mij is ie ree te stabiel (ik rij met snelheid- cadans- en hartslagmeter, en in de winter met de powermeter van mijn Tacx) en er zijn regelmatig updates die funtionaliteit toevoegen. Verder ben ik erg blij met het scherm, het is geen fancy kleurenscherm, maar een monochrome lcd, waardoor ie geen backlight nodig heeft. Hoe meer zonlicht, hoe meer contrast. En als het toch donker is, dan heeft ie wel een backlight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stigandr
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 22:44
Frid0 schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 11:42:
[...]

• Wahoo Elemnt (Bolt)
  • Garmin Edge Touring
  • Mio Cyclo 305

Ik heb de Mio Cyclo 305HC en ben er niet geheel tevreden mee.
Voornamelijk dat de accu het naar mijn mening niet lang genoeg uit houd. Aan het begin was hij na een uur of 5 leeg en inmiddels (ik heb hem nu 3 jaar) red de accu nog maar 2,5 uur.

Ik zit nu zelf te kijken naar de Lezyne Super GPS, DCR is daar ook positief over behalve dan over het uiterlijk :)

Het is dus ook belangrijk om te bepalen waarvoor je hem wilt gebruiken. Voor navigatie, voor training of voor het opnemen van ritten.

[ Voor 12% gewijzigd door Stigandr op 03-05-2018 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
  • Wahoo Elemnt (Bolt)
  • Garmin Edge Touring
  • Mio Cyclo 305

Ik zou het eigenlijk ook niet meer weten, na mijn voorval (zie hierboven) met mijn Elemnt Bolt. Ik blijk geen alleenstaand geval te zijn, dus ik hoop dat het produktiefouten zijn (en dat ze het ook toegeven). De Edge Touring zou ik nooit nemen, is de lite versie van de Edge 810, die ik ook nooit goed heb bevonden qua navigatie en zoals hierboven al omschreven is ook al een oud model. De Edge 820 Explore lijkt mij binnen het budget de beste keuze. Klaarblijkelijk is na de recentste software updates het toestel aanvaardbaar geworden qua snelheid, want dit was een hekelpunt in het begin. Ik denk mijn Bolt om te ruilen voor een Edge 820, want het vertrouwen is nu wel weg in Wahoo Fitness, en al zeker als ze hem niet kosteloos omruilen naar een nieuw toestel.

Eigenlijk gekozen voor de Bolt omdat ik Garmin een beetje moe was, ooit begonnen met een GPSMAP 60CSx en bij introductie van de Edge 705 (met het nodige gevloek om deftig te navigeren) overgestapt en daarna een Edge 500 in combinatie met een Oregon 400t en uiteindelijk gestrand bij een Edge 800. Edge 810 overgeslagen, Edge 1000 te duur en te groot, Edge 820 was pokketraag (in het begin) en voor de Edge 1030 heb je 3 Bolts :-) Mijn Edge 800 werkt nog prima, een beetje gedateerd maar doet eigenlijk nog alles prima... De Bolt gekocht omdat ik eens iets anders wou... en die Edge 800 maar niet kapot wou gaan :-)

Garmin borduurt gewoon verder maar echt innovatief zoals Wahoo zijn ze toch niet. Ziet er ook allemaal niet gelikt uit, en qua gebruiksvriendelijkheid kunnen ze veel leren van Wahoo.
Mio negeer ik straal, ik lees daar weinig goeds over en is prima voor iemand die af en toe rekreatief gaat fietsen. Als je serieus bezig bent met fietsen, dan laat je gewoon Mio links liggen. Ik ken niemand in mijn wijde omgeving die een Mio heeft, en als je GPS fora leest kom je Mio ook weinig tegen. Eigenaars van een Mio bestaan hoor, maar je ziet ze zelden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Na een hoop wikken en wegen, en na de ELEMNT (niet Bolt) van de buurman even bekeken te hebben, toch maar voor de Wahoo ELEMNT Bolt gegaan. Voornaamste beweegreden zijn dat ik toch wel veel klachten lees over de Edge 820 en dat ding eigenlijk als enige extra een kleurenscherm biedt, en dan vind ik 100E verschil toch aardig wat. Het touchscreen van de Edge vind ik eerder een minpunt; veel filmjes gezien waarop dat erg slecht werkte.

Vandaag een eerste ritje en 't bevalt me helemaal top. Het scherm is eigenlijk veel duidelijker dan ik verwacht had. En de set-up enzo is ook een eitje. Daarnaast had ik met m'n Edge 25 altijd gedoe met synchroniseren naderhand, de Wahoo doet dat helemaal vanzelf. Als ik weer binnen ben staat de activity al op Strava.

Nu maar hopen da'k geen barsten in 't scherm krijg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Frid0 van die drie zou ik ook voor de bolt gaan. De edge touring is het allemaal net niet en de mio is sowieso meh, meer navi dan echt sport/fietscomputer. Gezien je aan de slag wilt met een racefiets lijkt me dat de beste keuze, zeker qua 'bang for bucks'
Mocht je navigatie en kleurenscherm toch belangrijk vinden, en je vind het niet erg om een groot toestel te nemen en je weet zeker dat je geen powermeter wilt koppelen, dan zou je nog naar de garmin oregon kunnen kijken (outdoor serie) de 600 kan ook goed meedraaien en aangezien het een uitlopend model is zijn de prijzen wat scherper. De 700 serie voegt weinig extra's toe en lijkt instabieler.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
  • Laatst online: 12-09 19:49
Heeft iemand hier ervaring met de functie van de Edge waarbij hij een route voor je verzint op basis van populariteit onder fietsers?

Op papier klinkt dat erg interessant, als ern prima manier om de omgeving te leren kennen, maar Garmin kennende is het vast weer (net) niet allemaal of?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Laatst online: 12-09 11:39

Crazy D

I think we should take a look.

Stoffa schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 06:28:
Heeft iemand hier ervaring met de functie van de Edge waarbij hij een route voor je verzint op basis van populariteit onder fietsers?

Op papier klinkt dat erg interessant, als ern prima manier om de omgeving te leren kennen, maar Garmin kennende is het vast weer (net) niet allemaal of?
Ik ken 'm van de 1000, daar heb ik 'm regelmatig gebruikt en gaf leuke verrassende routes. Ook in bekende omgeving trouwens, omdat jezelf vaak toch standaard wegen aanhoudt en Garmin je weleens net even een ander paadje instuurt. Maar of het een succes is zal ook afhangen van het gebied en hoe goed Garmin weet of een pad een echt fietspad is of een verhard zandpad... Rond Zoetermeer rond Arnhem/Zutphen/Nijmegen leuke routes mee gehad iig.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-09 12:46

McMiGHtY

- burp -

Stigandr schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:49:
[...]

Ik heb de Mio Cyclo 305HC en ben er niet geheel tevreden mee.
Voornamelijk dat de accu het naar mijn mening niet lang genoeg uit houd. Aan het begin was hij na een uur of 5 leeg en inmiddels (ik heb hem nu 3 jaar) red de accu nog maar 2,5 uur.

Ik zit nu zelf te kijken naar de Lezyne Super GPS, DCR is daar ook positief over behalve dan over het uiterlijk :)

Het is dus ook belangrijk om te bepalen waarvoor je hem wilt gebruiken. Voor navigatie, voor training of voor het opnemen van ritten.
Had eerst de mini maar nu sinds een paar weken ook de lezyne super gps. Erg tevreden over, moet alleen nog de navigatie even goed uittesten.
Uiterlijk..sjah..moet je van houden..vind het strakke zwarte wel wat hebben, knoppen zijn erg prettig aan de zijkant, geen touch niks.
Koppelen met sensoren werkt goed, 2x Ali sensoren erop, zonder problemen en 1x polar hartslag er aan, ook sneller gekoppeld dan dat ik bezig was om die laatste aan mn polar m400 te koppelen.
Doet zowel ant+ als bluetooth, scherm is duidelijk/scherp, erg tevreden over.

NEW - Het Grote - 2025 Tweakers Social Ride- Topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
McMiGHtY schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 10:26:
[...]

Had eerst de mini maar nu sinds een paar weken ook de lezyne super gps. Erg tevreden over, moet alleen nog de navigatie even goed uittesten.
Uiterlijk..sjah..moet je van houden..vind het strakke zwarte wel wat hebben, knoppen zijn erg prettig aan de zijkant, geen touch niks.
Koppelen met sensoren werkt goed, 2x Ali sensoren erop, zonder problemen en 1x polar hartslag er aan, ook sneller gekoppeld dan dat ik bezig was om die laatste aan mn polar m400 te koppelen.
Doet zowel ant+ als bluetooth, scherm is duidelijk/scherp, erg tevreden over.
Hoe zit het met de gegevensoverdracht naar bv. Strava?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
heren heren,

heel erg bedankt voor de vele hulp en tips. Hier kan ik wat mee, begrijp nu bv goed dat de Mio niks is. Die moet ik links laten liggen. Wahoo is zeker een kandidaat en wil ik in het echt gaan zien. Moet dan even kijken of ik een Bolt of niet neem.

Begrijp dat de Garmin Edge Touring een verouderd toestel is en ik die beter ook niet kan nemen.

Jullie verder nog tips, zag ook de Lezyne voorbij komen. Is dat nog wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

RigolleM schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:31:
[...]

Hoe zit het met de gegevensoverdracht naar bv. Strava?
Goed, was heel even uitvogelen maar werkt nu zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stigandr
  • Laatst online: 12-09 22:44
Frid0 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:39:
heren heren,

heel erg bedankt voor de vele hulp en tips. Hier kan ik wat mee, begrijp nu bv goed dat de Mio niks is. Die moet ik links laten liggen. Wahoo is zeker een kandidaat en wil ik in het echt gaan zien. Moet dan even kijken of ik een Bolt of niet neem.

Begrijp dat de Garmin Edge een verouderd toestel is en ik die beter ook niet kan nemen.

Zie McMiGHtY in "Het grote fietscomputer topic" en Stigandr in "Het grote fietscomputer topic"

[ Voor 11% gewijzigd door Stigandr op 04-05-2018 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McMiGHtY

McMiGHtY

- burp -

Batterij life is ook goed btw, laatst 2 dagen achter elkaar aantal uur mee gefietst (5 en 7 uuur) en ging al weg met geen 100%, was na de 2de dag op 41% volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Frid0 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 11:39:
heren heren,

Begrijp dat de Garmin Edge een verouderd toestel is en ik die beter ook niet kan nemen.

Sorry maar volgens mij moet je nu toch echt zelf wat onderzoek gaan doen en voor jezelf duidelijk zijn in wat je er mee wil doen. De Lezyne en een Garmin Edge of Wahoo vergelijken komt echt aan op je eigen doelen en gebruik. Ga eens de reviews lezen die hier al zijn aangehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Garmin Edge Touring bedoel je, Edge 820 of 1030 zijn wel OK hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:14

Lulukai

God's gift to women

Lulukai schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 11:03:
Ook een support ticket geopend bij hen. Mijn Wahoo werkt goed op iPad en iPhone, enkel met mijn Moto 5GS Plus zijn de problemen. Nochtans werkt bluetooth daar perfect met alle andere apparaten.
Na een rondje van de gebruikelijke supportvragen en heen-en-weer gepingpong, is er geen oplossing uit de bus gekomen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08:24
De Edge 520 plus en de 820 zijn nu hetzelfde geprijsd in de performance bundel. Iemand een dwingend advies voor een van de twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Nee, maar als beiden even duur zijn zou ik altijd voor het hoogste nummer gaan. De 820 is alles wat de 520 is + meer :)

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De 820 is alles wat de 520 is + meer :)
But what if you were roughly comparing it to the Edge 820 or Edge 1030? Well, here’s a handful of features that those units have that the Edge 520 doesn’t (beyond the obvious, like a bigger screen):

– Edge 820/1030 has a touch screen, Edge 520/520 Plus doesn’t
– Edge 1030 connects to Bluetooth Smart sensors, Edge 520/520 Plus/820 lack that hardware
– Edge 820/1030 has point of interest database (for things like restaurants, convenience stores, hotels, etc…)
– Edge 820 doesn’t have Trendline popularity routing, Edge 1030 does
– Edge 820/1030 can route to a specific street address on the unit itself (I.e. 123 Maple Drive, New York, NY), the Edge 520/520 Plus have to have pre-defined routes (Note: The Edge 520/520 Plus can, however, do turn by turn navigation route to previously saved points)
– Edge 820/1030 have WiFi, Edge 520 series doesn’t
– Edge 1030 has latest FirstBeat driven recovery and training load metrics, Edge 520/520 Plus only has a limited subset for VO2Max and Recovery Advisor
– Edge 1030 is compatible with secondary battery pack, Edge 520 Plus/820 are not

Bron: https://www.dcrainmaker.c...20-plus-with-mapping.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ascension schreef op maandag 7 mei 2018 @ 11:30:
De Edge 520 plus en de 820 zijn nu hetzelfde geprijsd in de performance bundel. Iemand een dwingend advies voor een van de twee?
Wil je touchscreen / wifi / POI / naar exact adres navigeren / first beat training load info: kies de 820
Wil je het nieuwste: kies de 520 plus.

Lijkt me een makkelijke keuze. (de 820 dus)

Er is een kans dat er straks iets komt dat de 520 plus wel kan en de 820 misschien niet, maar realistisch gesproken is die kans niet groot en je hebt het dan over dingen die nog bedacht/geïntroduceerd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Heb de 820 besteld. Toch snap ik de positie van die 520 plus niet in het hele productengamma...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ascension schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 10:14:
Heb de 820 besteld. Toch snap ik de positie van die 520 plus niet in het hele productengamma...
Veel klachten over dat 't touch-screen van de 820 nogal meh is dus voor die mensen is de 520 plus meer geschikt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Is die touchscreen echt zo slecht? Ik ben de 510 gewend en die vond ik prima werken, zowel met handschoenen als zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Niet online
Het is eerder een persoonlijke voorkeur. Ik heb zelf een Edge810 en ondervind geen problemen met zweet en winterhandschoenen.

Edit: Oeps, vergeten dat de 810 heeft een "resistence" touch screen heeft en nieuwere modellen capacitive.

[ Voor 33% gewijzigd door pdukers op 08-05-2018 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Okay, even uitproberen dan en anders ruil ik 'm voor een 520 plus. Heb ook nog de 1030 overwogen maar die vind ik wel echt te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
Ik heb de Edge 820 en het touchscreen is enigzins OK bij droog weer, maar bij nat weer was 't zelfs bijna onmogelijk om de rit op te slaan zonder 'm te verwijderen :P Was er niet echt van onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-09 16:31
Ascension schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 13:31:
Okay, even uitproberen dan en anders ruil ik 'm voor een 520 plus. Heb ook nog de 1030 overwogen maar die vind ik wel echt te groot.
Ik heb zelf de 820 een maandje geleden vervangen voor een 1030 en in eerste instantie vond ik het ook wel erg groot, maar moet zeggen dat het snel went en ik het nu fijner vindt dan het kleinere scherm van de 820.

Mijn collega had kort erna een Cyclo 605 gehaald maar man man, das pas een groot apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 10:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Ik heb mij Karoo teruggestuurd. Het idee en visie achter de Karoo is geweldig: prima hardware en een goed systeem. Helaas laat de uitvoering te veel te wensen na. Het apparaat is eerlijk gezegd best lomp. Er zijn al meerdere meldingen dat het ding afbrak in de barfly tijdens een heftige rit. Daarnaast ontbreken gewoon heel veel functies. Als beginnend fietser zal je dat wellicht niet interesseren, maar voor mij, die al een tijdje met een fietscomputer fietst, is het een must. Maar zo wordt Karoo niet gepresenteerd. Het is "the ultimate device" en "Garmin killer". Goed, wellicht over een jaar, maar nu niet. En ik heb geen zin om een jaar met een apparaat te fietsen dat continu in ontwikkeling is. Daarnaast hebben ze (in mijn ogen) een paar vreemde ontwerp beslissingen genomen. Zoals de keuze voor de navigatie engine, waarvan men bij HH vind dat je maar online moet zijn om een route te kunnen plannen, en het niet mogelijk is te navigeren naar adressen, POI's, coordinaten enz. Dat is nou juist het doel van navigatie! Of het feit dat het zeer lastig is tijdens een ritje te wisselen van route ofzo. Zo zijn er wel meer vreemde kronkels die je niet op een state-of-art fietscomputer verwacht.
Ik heb nu een Garmin 1030 aangeschaft en wauw, wat kan dat ding veel. Toegegeven, het scherm van de Karoo is echt beter en reageert vlotter, maar goed, dan neem ik het wat mindere scherm van de 1030 op de koop toe als alle functies het gewoon doen.
Ik zal ooit wel eens kijken naar een Karoo v2 (met buzzer, want die zit er nu ook niet in). Voorlopig blijft de 1030 bij mij op de fiets.

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 08-05-2018 17:12 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtbbushmaster
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-12-2021
Komoot heeft de keuze om gpx onaangepast te importeren nu beschikbaar gemaakt.
je kan "unchecken" :

Match route to known ways
Komoot will replan parts of your route along best alternative ways. The route won’t be matched exactly, but navigation may be more reliable.

vervolgens kun je het originele gpx "reviewen" op de komoot kaart
Als je wil kan je alsnog aanpassingen maken , maar dus ook de route onaangepast direct saven

zeker voor mtbr's is dit erg prettig.
Niet alle mtb geitenpaden staan op de komoot kaart , het was zeer irritant dat komoot de route ging aanpassen naar wegen die wel op de kaart staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
mtbbushmaster schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 15:35:
Komoot heeft de keuze om gpx onaangepast te importeren nu beschikbaar gemaakt.
je kan "unchecken" :

Match route to known ways
Komoot will replan parts of your route along best alternative ways. The route won’t be matched exactly, but navigation may be more reliable.

vervolgens kun je het originele gpx "reviewen" op de komoot kaart
Als je wil kan je alsnog aanpassingen maken , maar dus ook de route onaangepast direct saven

zeker voor mtbr's is dit erg prettig.
Niet alle mtb geitenpaden staan op de komoot kaart , het was zeer irritant dat komoot de route ging aanpassen naar wegen die wel op de kaart staan.
Ik importeer net ook een GPX in komoot en heb die wel wat aangepast, vroeg me alleen af of deze nu standaard ook cuesheets heeft voor de Wahoo Bolt? (Wahoo ligt ingepakt in de vouwwagen voor lang weekend morgenochtend :X)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Garmin heeft blijkbaar suprise me functionaliteit dat je een route van X kilometer wilt, die wordt automagisch aangemaakt. Zijn er online websites die hetzelfde kunnen en een GPX uitspuwen? Idealiter zou het zelfs rekening houden met de populariteit van Stravasegmenten.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Deze discussie is vast vaker gevoerd... maar kan niet echt een goed beeld krijgen of antwoord op waar ik mee zit.

Ik heb een Garmin Edge 1000 met barometrische hoogtemeting.

Gisteren vertrokken van 10 meter (gekalibreerd) en bij terugkomst (naar dezelfde plek als het startpunt) gaf mijn Garmin -25 aan. Een verschil van 35 meter! Hoe de luchtdruk veranderd is in die 3 uur dat ik gefietst heb, weet ik niet, maar dit verschil is denk ik niet daarmee te verklaren.

Is de nauwkeurigheid van zo'n barometrische hoogtemeter dan zo slecht? Je zou dan zeggen dat bij goed GPS-ontvangst de 'fout' die de GPS maakt kleiner is dan 35 meter en dus nauwkeuriger zou zijn dan met de barometrische hoogtemeter.

Ik snap er in ieder geval niets van...

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lulukai schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:20:
... Zijn er online websites die hetzelfde kunnen en een GPX uitspuwen? ...
Volgens mij zijn er al een paar langsgekomen in dit (en/of misschien in het wielrenervaringen)topic)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Galois schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 10:51:
Deze discussie is vast vaker gevoerd... maar kan niet echt een goed beeld krijgen of antwoord op waar ik mee zit.

Ik heb een Garmin Edge 1000 met barometrische hoogtemeting.

Gisteren vertrokken van 10 meter (gekalibreerd) en bij terugkomst (naar dezelfde plek als het startpunt) gaf mijn Garmin -25 aan. Een verschil van 35 meter! Hoe de luchtdruk veranderd is in die 3 uur dat ik gefietst heb, weet ik niet, maar dit verschil is denk ik niet daarmee te verklaren.

Is de nauwkeurigheid van zo'n barometrische hoogtemeter dan zo slecht? Je zou dan zeggen dat bij goed GPS-ontvangst de 'fout' die de GPS maakt kleiner is dan 35 meter en dus nauwkeuriger zou zijn dan met de barometrische hoogtemeter.

Ik snap er in ieder geval niets van...
Bij het overtrekken van een front (drukfront dus) kan dat, het is wel een beetje weather-geek domain dus ik zal je de details besparen. Maar mocht je een weer app hebben dan kan je de druk ook daarop zien, beetje zoals de meeste havens (en haven café's) nog altijd een analoge barometer hebben, de verschillen kunnen soms best groot zijn.

In het kort kan je dit als vuistregel aanhouden: Near Earth’s surface the pressure decreases with height at a rate of about 3.5 millibars for every 30 metres (100 feet). Kortom 1 milibar verschil is al snel afgerond 10 meter. En als je die info naast dit kaartje van buienradar houdt https://www.buienradar.nl/wereldwijd/europa/7daagse/wind (let op de lijnen met de cijfers rond de 1000 (millibar) en je ziet dat het wel kan hoor in een korte termijn.

Wat er verder ook gebeurt kan zijn is dat er troep in de gaten van de sensor zit, dan is de barometrische waarneming gewoon afwijkend en kan je ook vage verschillen krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door rockhopper op 11-05-2018 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

Maar dan zou hoogtemeting mbv GPS bij goed ontvangst bijna betrouwbaarder zijn?

Bij goed ontvangst heb je een afwijking van enkele meters. In ieder geval minder dan de afwijking van 35 meter die ik nu had...

De GPS-hoogtemeter van m’n iPhone geeft op dit moment een afwijking van 5 meter tov van de echte hoogte (volgens ahn.nl).

Wat ik mij dus afvraag (en niet zo snel kan vinden) is als mijn Garmin 100 hoogtemeters aangeeft, hoeveel afwijking zit daar in? Het lijkt erop dat het 10+% is. En m.i. dan een misschien leuke indicatie, maar volledig onbruikbaar.

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Hoogte op basis van gps is bijna altijd onnauwkeurig(er). Alleen als er toevallig een of twee satellieten aan de horizon staan is het goed te doen, maar het hele systeem is opgezet om je plaats (x en y as) vast leggen en laat daarbij de hoogte (z as) links liggen.
In een ideale situatie ziet je horloge of je beweegt of niet en daarmee weet het toestel of de drukverandering op basis van verplaatsing of het weer is.
Een andere manier is de locatie (jouw locatie) koppelen aan een kaart waarop hoogte staat (of een way point met hoogte info) Dit werkt meestal beter, maar dan heb je dus een toestel nodig die kaarten ondersteund.
Over iPhone kan ik niets zinnigs zeggen, ik gebruik die niet en heb er geen ervaring mee. Ik kan je wel zeggen dat de realiteit met betrekking tot hoogte en gps niet ideaal is. De barometer houdt prima en nauwkeurig de verschillen bij die je overbrugd tijdens een tocht, maar als nauwkeurige meting van de exacte hoogte waar je je op dat moment bevindt, ongeschikt. Gebruik hiervoor de kaart of bordjes. In feite is de exacte hoogte voor dagelijks gebruik zelden interessant voor ons, de af te leggen hoogtemeters daarentegen wel en dat lukt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
rockhopper schreef op maandag 7 mei 2018 @ 13:56:
[...]

Wil je touchscreen / wifi / POI / naar exact adres navigeren / first beat training load info: kies de 820
Wil je het nieuwste: kies de 520 plus.

Lijkt me een makkelijke keuze. (de 820 dus)
@rockhopper
Is het ontbreken van WiFi een groot gemis? Je kan toch wel routes en gereden ritten naar je mobiel transferen via Bluetooth. Je enige probleem is dat je dan niet met je pc kan communiceren(er van uitgaande dat deze geen Bluetooth heeft). Of klopt dit niet?

Hebben jullie verder nog tips over wat toch wel echt waardevolle accessoires zijn (zoals schermbeveiliging of een andere stuur bevestiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik vind persoonlijk wifi een meerwaarde hebben. Aan het einde van de rit bij mij thuis wordt alles automagisch gesynced zonder dat ik daarbij pc of telefoon bij de hand hoef te hebben.
Of jij dit ook belangrijk vind is natuurlijk aan jezelf, je hebt in ieder geval helemaal gelijk dat het niet per se nodig is. Overigens zijn er ook pc's die geen wifi noch bluetooth hebben, daar werkt dus alleen verbinding via de usb kabel.
Ik gebruik al mijn fietscomputers zonder extra toeters of bellen. Van de Oregon heb ik alleen crash ervaring, en ik ben zwaar onder de indruk wat dit apparaat kan hebben. Zo heeft mijn oude 600 een nacht op de bodem van een rivier gelegen en daar werkte daarna de gps nog prima van. Helaas had de valimpact bij 30km/u+ op beton voordat het de rivier in stuiterde een interne antenne voor het koppelen met ant/bluetooth apparaten beschadigd zodat mijn externe sensoren niet meer heel lekker verbinding maakten.
Ik zie de schermbeveiliging weinig toevoegen, maar ik ben ook niet iemand die zich aan een klein krasje stoort. Qua stuur bevestiging, dit hangt denk ik vooral van je stuur af, daar zit meer verschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
@rockhopper Dank! Op zich is het inderdaad wel mooi dat het gesynced wordt. De meerwaarde is idd persoonlijk. Voor wat betreft de accesoires zit ik met jou op één lijn. Het liefts zo min mogelijk.

@Ascension De verwachting is wel dat de edge 520 plus snel in prijs daalt en dus goedkoper zal zijn dan de 820. De prijzen die je nu op website ziet zijn voorlopige prijzen. Zodra het product beschikbaar is zullen deze dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Argh. Vandaag weer problemen met Garmin die m'n Stages niet lief vond. Alsof het proces dat de data vanuit Stages ontvangt vast was gelopen: was gewoon connected, maar op de display bleef cadans en vermogen vast staan op de laatste waarde. Ook terwijl ik m'n Stages even disabled had. Garmin uit en weer aan, deed ie t eventjes en daarna weer niet...
Iemand een idee hoe ik terug kan gaan in firmware op de 1030? Het is sinds de laatste update meerdere keren voorgekomen, daarvoor nooit :(

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-08 12:10
Nieuwe fw voor de 820, mooie feature zijn de nieuwe layouts voor datavelden. Eindelijk 7 tot en met 10 velden op 1 scherm!

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Lulukai schreef op donderdag 10 mei 2018 @ 21:20:
Garmin heeft blijkbaar suprise me functionaliteit dat je een route van X kilometer wilt, die wordt automagisch aangemaakt. Zijn er online websites die hetzelfde kunnen en een GPX uitspuwen? Idealiter zou het zelfs rekening houden met de populariteit van Stravasegmenten.
begintmeta schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 11:38:
[...]

Volgens mij zijn er al een paar langsgekomen in dit (en/of misschien in het wielrenervaringen)topic)
Ik volg beide topics toch al een jaartje, en heb geen online websites zien passeren met surprise me functionaliteit. http://www.routeloops.com/ doet het een beetje, maar site is niet super stabiel
Het beste wat ik tot nu toe heb is https://www.vlaanderen-fietsland.be/routeplanner die onderaan de optie 'Surprise me' aanbiedt.

[ Voor 12% gewijzigd door Lulukai op 14-05-2018 10:33 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lulukai schreef op maandag 14 mei 2018 @ 10:28:
...

Ik volg beide topics toch al een jaartje, en heb geen online websites zien passeren met surprise me functionaliteit. http://www.routeloops.com/ doet het een beetje, maar site is niet super stabiel
Volgens mij is in iedergeval naviki langsgekomen, en ik meen nog een andere site.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Het beste wat ik tot nu toe heb is https://www.vlaanderen-fietsland.be/routeplanner die onderaan de optie 'Surprise me' aanbiedt.
RouteYou kent ook zo'n functie. Levert prima routes op. Je moet een route gaan aanmaken, en in dat scherm heb je ergens de optie om 'm iets te laten genereren.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red bull
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-09 16:42

red bull

Keeps me awake !

[...]

[...]

Ik vind RouteTour erg goed... alleen met de windrichting heeft hij het wel eens mis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
  • Laatst online: 28-08 16:12
Ik ben aan een zoektocht begonnen om een nieuwe fietscomputer/navigatie aan te schaffen, maar eerlijk gezegd kom ik er niet uit.

De case:
- Naast hardlopen ben ik nu 2 jaar aan het wielrennen, ik ben nu toe aan langere tochten inclusief bergachtig terrein in het buitenland
- Ik wil graag kunnen navigeren en routes kunnen samenstellen die ik dan kan fietsen
- Het registreren van de rit doe ik met mijn Garmin Forerunner FR235. Hartslag gaat via een borstband. Eventueel kan ik nog een cadanssensor aan mijn Garmin koppelen.

Het hoofddoel voor mij is dus goede navigatie omdat het registreren al via mijn Forerunner gaat.

Uit de diverse reviews blijkt dat de Garmin Edge 1030 de beste navigatie blijkt te hebben en ook een goed touchscreen. Natuurlijk biedt deze veel meer functies waar ik niet echt behoefte aan heb, maar om nu € 600 uit te geven voor voornamelijk navigatie is mij wat te gortig.

De Garmin Edge 820 is wat goedkoper, maar de werking van de navigatie is wat traag en ook het touchcreen valt tegen.

Alternatief zou zijn om een goede fietshouder voor de Smartphone aan te schaffen bv. Quadlock en dan met bijvoorbeeld Google maps, Naviki of Komoot te navigeren en gewoon via mijn Garmin Horloge te registreren.

Heeft iemand anders hier nog goede navigatiealternatieven waar ik nog niet aan heb gedacht? Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

ericplan

5180 Wp PV

bert74 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:31:
Ik ben aan een zoektocht begonnen om een nieuwe fietscomputer/navigatie aan te schaffen, maar eerlijk gezegd kom ik er niet uit.
[...]
Alternatief zou zijn om een goede fietshouder voor de Smartphone aan te schaffen bv. Quadlock en dan met bijvoorbeeld Google maps, Naviki of Komoot te navigeren en gewoon via mijn Garmin Horloge te registreren.

Heeft iemand anders hier nog goede navigatiealternatieven waar ik nog niet aan heb gedacht? Alvast dank.
Bij de smartphone moet je ook iets regelen voor het opladen. Een powerbank of via een naafdynamo. De batterij van een smartphone houdt het zonder hulp niet erg lang uit.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
ericplan schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:54:
[...]

Bij de smartphone moet je ook iets regelen voor het opladen. Een powerbank of via een naafdynamo. De batterij van een smartphone houdt het zonder hulp niet erg lang uit.
Heb ik aan gedacht. Ik heb een klein tasje waar mijn smartphone nu in zit. Hier zal een powerbank in moeten met een oplaadkabeltje naar de Smartphone die dan op het stuur zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:26

ericplan

5180 Wp PV

bert74 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 17:04:
[...]
Heb ik aan gedacht. Ik heb een klein tasje waar mijn smartphone nu in zit. Hier zal een powerbank in moeten met een oplaadkabeltje naar de Smartphone die dan op het stuur zit.
Ook mijn routine. iPhone SE zit met Quad Lock op stuur. Fiets meestal op een gps-track.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• I-King
Als je bereid bent een aantal kinderziektes op de koop toe te nemen zou je ook de Hammerhead Karoo kunnen overwegen. Ik ben inmiddels zo tevreden dat ik mijn Garmin verkocht heb.

Verwacht in de basis een werkend toestel met uitstekend mooi scherm en goede navigatie. Althans, in mijn geval werkt het 95%. Onlangs zijn met de recente update wat meer problemen geïntroduceerd, maar de verwachting (hoop) is dat de belangrijkste issues met de komende update worden verholpen.

Ze updaten 2-wekelijks, dus globaal zit er een stijgende lijn in. Focus is nu op stabiliteit en kwaliteit, features komen later.

Afhankelijk van je behoeften zou deze het kunnen vervullen. Het kan altijd retour binnen 90 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vriend van me heeft de Karoo ook, maar ik vind het toch wel een erg zwaar en groot ding hoor.
Ben erg blij met m'n Bolt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Crazy D schreef op zondag 13 mei 2018 @ 13:39:
Argh. Vandaag weer problemen met Garmin die m'n Stages niet lief vond. Alsof het proces dat de data vanuit Stages ontvangt vast was gelopen: was gewoon connected, maar op de display bleef cadans en vermogen vast staan op de laatste waarde. Ook terwijl ik m'n Stages even disabled had. Garmin uit en weer aan, deed ie t eventjes en daarna weer niet...
Iemand een idee hoe ik terug kan gaan in firmware op de 1030? Het is sinds de laatste update meerdere keren voorgekomen, daarvoor nooit :(
Gister tijdens fietsen na een uur leek dat ding weer te hangen... Stages verwijdert en nog steeds stonden de vermogenscijfers bevroren in beeld 8)7 Tijdens fietsen opnieuw verbonden, deze keer via Ant+ (blijkbaar was BLE n gebruik...) en warempel hij deed t gewoon weer. Eens kijke of ie t vanavond langer dan een uur volhoudt!

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert74
I-King schreef op maandag 14 mei 2018 @ 21:12:
Als je bereid bent een aantal kinderziektes op de koop toe te nemen zou je ook de Hammerhead Karoo kunnen overwegen. Ik ben inmiddels zo tevreden dat ik mijn Garmin verkocht heb.

Verwacht in de basis een werkend toestel met uitstekend mooi scherm en goede navigatie. Althans, in mijn geval werkt het 95%. Onlangs zijn met de recente update wat meer problemen geïntroduceerd, maar de verwachting (hoop) is dat de belangrijkste issues met de komende update worden verholpen.

Ze updaten 2-wekelijks, dus globaal zit er een stijgende lijn in. Focus is nu op stabiliteit en kwaliteit, features komen later.

Afhankelijk van je behoeften zou deze het kunnen vervullen. Het kan altijd retour binnen 90 dagen.
Dank voor de info. De Karoo ziet er veelbelovend uit, ook de prijs van ~€ 300 is aantrekkelijk.

Ik denk dat ik binnenkort een Quad Lock ga aanschaffen in combinatie met de Smartphone. Voor € 65 wil ik dat wel uitproberen. Mocht het niet bevallen, dan kijk ik volgend jaar wel weer en dan is waarschijnlijk de Karoo weer een stuk verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 10-09 09:23
Even een vraag: zit er een maximale levensduur aan een hartslagband van Garmin? Ik heb die van mij sinds 2014, maar niet elk jaar vol gebruikt. Ik merk dat ie moeite heeft met het registreren van mijn hartslag. Hij vindt hem pas na een paar km en valt regelmatig weg. Of in de ergere gevallen meet hij helemaal niets of alleen maar foutieve waarden. Ik heb een Garmin softstrap welke meegeleverd werd met de Edge 510. Zie afbeelding

[img]https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1bjtZHpXXXXcFaXXXq6xXFXXXy/Gar-min-Edge-510-GPS-Bike-Computer-with-Heart-Rate-Monitor-and-GSC-10-Speed-Cadence.jpg_640x640.jpg[/url]

[ Voor 22% gewijzigd door NoepZor op 18-05-2018 09:14 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
NoepZor schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:12:
Even een vraag: zit er een maximale levensduur aan een hartslagband van Garmin?
Niet echt. De band die bij mijn 510 hoorde, heb ik nog steeds in gebruik met mijn fēnix 3. Wordt een paar keer per week gebruikt bij hardlooptrainingen.

Heb je de batterij al eens vervangen?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Ja, eerst door een cheapass action knoopcel. Dit gaf nog steeds ellende. Daarna een paar fatsoenlijke varta's gekocht. Gaat iets beter maar nog niet atijd even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 10-09 20:12
NoepZor schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:17:
Ja, eerst door een cheapass action knoopcel. Dit gaf nog steeds ellende. Daarna een paar fatsoenlijke varta's gekocht. Gaat iets beter maar nog niet atijd even goed.
Maak je de sensoren nat voordat je vertrekt? Dat was bij mij de reden dat mijn hartslag pas na een paar km (wanneer ik begon te transpireren) goed weergegeven werd.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
coelho schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 09:52:
[...]

Maak je de sensoren nat voordat je vertrekt? Dat was bij mij de reden dat mijn hartslag pas na een paar km (wanneer ik begon te transpireren) goed weergegeven werd.
Als het een soft strap is kan je die wassen, zie instructies op pag 11.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
Hij kwam vanmorgen vers uit de was en nat maken doe ik ook meestal, al zweet ik vrij snel en vrij veel. Alleen vanmorgen deed ie echt bar weinig. Ik heb de strap ook al wat strakker gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
In mijn ervaring is de strap kapot als hij eenmaal gaar begint te doen. Ik heb er in de afgelopen 8 jaar 4 of 5 versleten. Zeker de oudere garmin band is niet zo heel erg goed. Mijn meest recente band gaat nu 2,5 jaar mee.

De sensoren beschadigen door zout uit zweet etc. Ik spoel ze nu iedere keer af in de douche en iedere 5~7 wasbeurten gaan ze met de kleding mee. Dat geeft het beste resultaat.

Ik heb nog nooit een batterij versleten voordat de band kapot was. Als je een vervangende band koopt, is die van de Decathlon prima en betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
bert74 schreef op maandag 14 mei 2018 @ 16:31:

Ik vind zelf navigatie op audio een prettig alternatief als ik in wat voor reden dan ook garmin-loos ben. Je kan dan je smartphone in je zak houden en alleen een oortje in steken. Zelf gebruik ik daarvoor de app run.gps , maar die is uit het jaar kruik, er zijn tegenwoordig vast andere apps die dit ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Waar kan ik betaalbaar een tweede mount voor m'n Wahoo Elemnt Bolt kopen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Lulukai schreef op maandag 21 mei 2018 @ 21:18:
Waar kan ik betaalbaar een tweede mount voor m'n Wahoo Elemnt Bolt kopen?
Wat had je zelf al gevonden? Wat is voor jou betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Futurum, Mantel.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Ik zoek deze, maar dan niet voor 20 euro ;)
https://www.futurumshop.n...t-stuurhouder-zwart.phtml

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Veel suc6... |:(
Online shops die normaal onder de prijs van futurum gaan, bieden hem ook aan die prijs aan...

[ Voor 15% gewijzigd door RigolleM op 22-05-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai

Lulukai

God's gift to women

Lulukai schreef op donderdag 26 april 2018 @ 13:47:
Ik heb een Moto G5S Plus, Android 7.1.1. geen root, alles up to date. Verbinden met mijn Wahoo Elemnt Bot lukt maar in 30% van de gevallen. Zowel de telefoon als Bolt al herstart, ontkoppeld, herinstallatie etc. Niets lijkt te werken en kan niet debuggen wat het is issue exact is.
Herkent iemand dit? Onduidelijk of het aan de telefoon of de Bolt ligt. App heeft alle permissies, locatie staat aan, geen accubesparing.
Na verder debuggen lijkt het probleem niet te bestaan indien ik WiFi en mobiele data uitschakel.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
Vraagje:

Ik weet dat sommige Garmins routes voor je kunnen verzinnen op basis van Connect heatmaps. Is er ook een site die dit voor je kan doen op basis van de Strava heatmaps? Ik heb deze vraag eerder gesteld, en kreeg toen RouteYou als suggestie, maar ben niet zeker dat dit ook op basis van heatmaps gebeurt.

Uberhaupt ben ik eigenlijk op zoek naar manieren om tot leuke nieuwe routes bij mij in de buurt te komen. Zo kijk ik op Strava weleens een route van iemand af, maar die dan helemaal natekenen is een rotwerk. Iemand hier ideeën bij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Stoffa schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 11:02:
Vraagje:

Ik weet dat sommige Garmins routes voor je kunnen verzinnen op basis van Connect heatmaps. Is er ook een site die dit voor je kan doen op basis van de Strava heatmaps? Ik heb deze vraag eerder gesteld, en kreeg toen RouteYou als suggestie, maar ben niet zeker dat dit ook op basis van heatmaps gebeurt.

Uberhaupt ben ik eigenlijk op zoek naar manieren om tot leuke nieuwe routes bij mij in de buurt te komen. Zo kijk ik op Strava weleens een route van iemand af, maar die dan helemaal natekenen is een rotwerk. Iemand hier ideeën bij?
https://www.strava.com/routes/new

"Use Popularity" aanzetten - eventueel (achter het settings icoontje) kun je ook zelf de heatmap aanzetten om het nog specifieker te maken.

Makkelijk naar je Garmin (zonder kabeltje) gaat het via RouteCourse. https://apps.garmin.com/e...46-4e1c-bc53-474e97f376ac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Vraagje:

Ik vind de surprise me routes van Garmin leuk genoeg om niet specifiek routes na te tekenen. Of gebruik RouteYou, die kent ook een verrassingsroute. Maar dat gaat dan idd niet via de heatmap van Strava, persoonlijk zie ik daar de meerwaarde niet van in.

Of op routesites zoeken naar een leuke route en die overzetten naar Garmin.

Exact expert nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Vraagje:

Als je letterlijk natekent maak je het jezelf wel erg moeilijk. Je kan de route op strava meestal exporteren en deze dan weer importeren op je favoriete route programma. Daarna deze bewerken is waarschijnlijk veel minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
rockhopper schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 13:33:
[...]

Als je letterlijk natekent maak je het jezelf wel erg moeilijk. Je kan de route op strava meestal exporteren en deze dan weer importeren op je favoriete route programma. Daarna deze bewerken is waarschijnlijk veel minder werk.
Wat is jouw favoriete route programma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Er zit op Strava een "Create Route" knopje - beetje verstopt onder het moersleutel icoontje bij elke activiteit. Hoef je niks meer na te tekenen of te exporteren/importeren.

Screenshot: https://prnt.sc/jm27oe

[ Voor 9% gewijzigd door MrAcid op 24-05-2018 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Stoffa schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:10:
[...]
Wat is jouw favoriete route programma?
Ik maak zelf gebruik van een aantal opties. Maar de belangrijkste twee voor mij zijn mapsource (offline pc desktop old school garmin route programma, ik vind garmin's basecamp onnodig complex en lastig in gebruik) en daarnaast komoot. De eerste voor zo'n beetje alles, kijken naar wegen, plannen vakantie, testen kaarten. De tweede (komoot) met name voor de geweldige combinatie met de wahoo elemnt bolt en de makkelijke mogelijkheden om dingen aan te passen / routes te maken op je tablet/telefoon. Let wel dat ik de betaalde versie gebruik van komoot, in mijn ogen het geld meer dan waard.

Daarnaast wordt door mij ook strava, ride with gps en de routeplanner van hammerhead gebruikt. Alles behalve komoot is gratis, net zoals de kaarten die ik gebruik. Het is eigenlijk zelf even kijken wat je fijn vind om te gebruiken, of je actieve routering wilt of alleen een track (kruimelspoor) volgen. Er zijn veel opties en afhankelijk van welk toestel ik gebruik en of ik op vakantie ben of thuis wisselt het bij een beetje wat er gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffa
MrAcid schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 15:33:
Er zit op Strava een "Create Route" knopje - beetje verstopt onder het moersleutel icoontje bij elke activiteit. Hoef je niks meer na te tekenen of te exporteren/importeren.

Screenshot: https://prnt.sc/jm27oe
Thanks, maar wat je natuurlijk eigenlijk wilt is die route net wat verleggen zodat hij (bv) begint bij jouw huis. Als ik een activiteit pak, en dan dat knopje gebruik, krijg ik de melding dat ik het begin en eindpunt mag verleggen, maar niet de route mag bewerken (wellicht premium voor nodig?). Dat is dan ook vaak de reden dat ik hem maar in zijn geheel nateken (een rotwerk).
De snelste manier om de route naar jouw hand, en vervolgens op een Bolt, te zetten is dus door hem op Strava te exporteren, te openen in Komoot (oid), en dan te saven en te uploaden naar de Bolt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:32

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Vraag over de Mio, ik heb een Mio Cyclo 315 en zie in de resultaten wanneer ik stil sta het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://oi67.tinypic.com/1zbq8o7.jpg

Hoe zit dit? Waarom is er een snelheid (ornaje) terwijl ik volledig stil sta? Waarom is er een cadans (blauw) gemeten terwijl de fiets stil stond? en hartslag (paars) daalt ook in een rechte lijn.

Ik denk dat dit komt doordat er een eindsnelheid is waarop ik de fiets stilzet, ik haal dan de Mio van het stuur en loop naar binnen (terrasje whatever). Als ik weer verder ga registreert Mio dat en pakt dan een beginpunt. De tussenliggende tijd wordt een lijn getekend. Maar in principe zou je een vlakke lijn willen zien van 0km/u lijkt mij?

Verder bevalt de Mio mij goed maar dit vind ik vreemd :) Thanks!

[ Voor 37% gewijzigd door Shadow_Agent op 24-05-2018 18:00 ]

Do { Ping } while ( LOL )

Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste