Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
rockhopper schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 00:53:
Ik zoek gewoon een betere fietscomputer op navigatiegebied dan wat wahoo en garmin op dit moment bieden. Ik heb verder echt niet de illusie dat de karoo de gouden graal gaat worden, maar ik mag toch hopen.
Ik denk dat deze hoop, plus de belofte van 200 dollar korting, ons allemaal gedreven heeft tot het doen van de pre order. Ik vind het ook oprecht jammer dat ik moet concluderen dat het hem niet gaat worden. Ik durf het echter wel te concluderen en m'n verlies (+/-15 euro aan transactieverlies) te nemen. Het is me inmiddels wel duidelijk dat dit apparaat niet snel voor 499 over de toonbank zal gaan, dus mocht hij over een jaar lekker bijgetrokken zijn (ala Wahoo Elemnt) dan kan ik hem alsnog kopen.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glekke55
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-07 14:02
Maar wat zijn eigenlijk goede alternatieven?

Wahoo Element heeft helaas geen kleuren scherm, garmin 1030 is gewoon veel te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:27

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@MrAngry Het lijkt er inderdaad op. Ik heb verder geen eigen ervaring op het gebied van start up bedrijven, dit is zeg maar de eerste keer dat ik iets zie dat mijn interesse genoeg wekt om een investering te doen. Maar ik dacht dan ook dat ze niet het wiel opnieuw uit gingen vinden. Er zijn immers al een tijdje navigatie toestellen op de markt. Het is momenteel een lastig punt. Of nu 200€ verliezen of straks omdat het duurder wordt. Het zou snel kunnen uitkomen, maar je kan ook weer naar je geld fluiten. Ik kijk even wat er uit de storm nog meer voor slechte dingen rollen maar ook mijn vingers hangen boven de cancel knop.

@glekke55 Dat is ook een beetje mijn dilemma. De outdoor serie is overpriced en ook niet super. Mist ondersteuning vanuit de sportwereld. De edge is of te klein of te duur en daar is de navigatie ook niet perfect. Eigenlijk moet ik maar hopen op een elemnt in kleur waar ik mijn eigen kaarten op kan zetten. Als je alleen naar navigatie kijkt is de outdoor serie wel interessant voor jou, ik weet niet wat je precies zoekt in een toestel.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Maar als het je echt om de kaarten gaat dan koop je toch voor €80 een Quadlock case met een 'poncho'?

Er zijn 10-tallen goeie outdoornavigatieapps voor iOS en Android.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-09 08:20
Of gewoon een Edge 1000, is in principe geen slecht toestel en wordt qua prijs steeds aantrekkelijker.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Dat klopt, maar kijk op kaartgebied doet de oregon het prima naar mijn mening. Dus een quadlock case met poncho heb ik niet nodig, de oregon volstaat. Het is een lomp ding, maar werkt altijd heeft zich voor mij bewezen. Het nadeel is dat het wat fiets specifieke dingen mist.

Dus als iets koop wil ik wel een stap vooruit maken. De edge 1000 vind ik op dit moment te oud om nog als "upgrade" te beschouwen. Tuurlijk is het een stap vooruit, maar het is inmiddels al opgevolgd. De edge 1030 zou wel een optie zijn, maar zoals gemeld is de prijs iets meer dan dat ik neer wil tellen.

Ik waardeer de tips, waarvoor dank, maar ik ben een beetje kieskeurig in wat ik wil en wat ik er voor over heb.

Canon R7 || RF 100-500mm F/4.5-7.1 L IS USM || 100-400mm F/4.5-5.6 L IS USM || EF-S 15-85mm F/3.5-5.6 IS USM || 50mm F1.4 USM || Speedlite 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-09 05:35

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

@Cyrus The Virus Die was al gepost door @I-King Ik ben eerder benieuwd naar zijn feedback van zijn "inside man/woman" Verder is op dit moment qua hammerhead alleen de discussie op dcrainmaker's comment section in zijn post over de karoo van mei interessant omdat geen/nauwelijks censuur is.

Ze zullen wel beseft hebben dat ze er niet mee weg komen en krabbelen nu terug. Maar eigenlijk wens/verwacht ik minstens een update en excuus hierover in mijn mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
rockhopper schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:05:
@Cyrus The Virus Die was al gepost door @I-King Ik ben eerder benieuwd naar zijn feedback van zijn "inside man/woman" Verder is op dit moment qua hammerhead alleen de discussie op dcrainmaker's comment section in zijn post over de karoo van mei interessant omdat geen/nauwelijks censuur is.

Ze zullen wel beseft hebben dat ze er niet mee weg komen en krabbelen nu terug. Maar eigenlijk wens/verwacht ik minstens een update en excuus hierover in mijn mail.
ah had ik even gemist, nja ik zie het allemaal wel als ik maar werkend product krijg voor maart.

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
@rockhopper Ik heb wat zitten vissen bij die contactpersoon. Ik 'ken' hem via zijn vorige werk, hij heeft zijn baan opgezegd voor Hammerhead. Ik denk dat hij instructies heeft niet al te veel los te laten, want ik krijg niet echt veel nieuwe informatie.

Ik denk dat het gewoon flink onderschat is wat er voor complexiteit in een dergelijk product zit, en ze het wat rooskleuriger hebben willen inkleuren maar nu met de billen bloot moesten. Ik heb er wel nog vertrouwen in, maar ik ben dan zelf ook product ontwikkelaar en volg dit met bepaalde herkenning :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik begrijp het ook wel ergens, als je alles super realistisch verkoopt dan wordt er niks besteld, zeker niet vooraan vroeg in het proces. Tel daar onderschatting bij (enigzins vreemd want ze hebben toch al eerder producten op de markt gebracht) en je krijgt een flinke uitloop. Maar ja dat praat misleiding natuurlijk niet goed.

@I-King Nou ja, bedankt voor het proberen uitvissen in ieder geval. Ik denk dat als je iets nieuws hoort, je dit wel met ons zal delen. Ik ga voorlopig maar de feestdagen doorkomen en ik lees wel of er iets aangekondigd wordt tijdens de CES.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
Ik ben me aan het oriënteren en twijfel tussen de 520 en de 820. Qua navigatie lees ik dat het verschil er in zit dat de 820 kan rerouten tijdens je rit. Kan iemand vertellen hoe waardevol dit in de praktijk is? Gebruiken jullie dit vaak. Is het echt superhandig of heeft dit nauwelijks meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

I-King schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 09:08:
@havana Het is veel blabla. Als ik geen contact had met een medewerker daar die ik nog ken vanuit zijn vorige baan had ik idd ook allang opgezegd. Ze hebben gewoon zwaaar onderschat wat er in een dergelijk product gaat voordat je op een goed niveau bent, dat het steeds langer duurt en de druk om te presteren te groot wordt. Ik ga nog altijd uit van de goede intenties, als dat niet zo is, dan is die contactpersoon waarschijnlijk net zo de zak als ik... Alleen is hij zijn baan kwijt en ik een paar honderd euro.

Tijd zal het leren :)
En vergeet de bijhorende certificeringen en perikelen rond de wetgeving (o.a. privacy, localisatie etc.) niet. Die zijn per land waar je het wil verkopen verschillend, en je loopt vaak tegen stompzinnige zaken aan waar je een hoop tijd en geld aan kwijt bent, voordat je het product in dat land mag verkopen of naar toe mag zenden.

Maar misschien gaan ze ook teveel voor een product wat '100% perfect' op de markt gezet wordt, i.p.v. te gaan voor ''good enough', en in latere softwareversies de rimpels er uit te strijken.

Daarnaast is het op technisch vlak gewoon een bitch om als klein bedrijf een complex product te ontwikkelen en te marketen, zeker als de markt al gedomineerd wordt door bedrijven als Garmin etc.
Alhoewel een kleinere speler wel meer flexibiliteit heeft om een totaal nieuw / disruptief product te kunnen ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-09 09:27
Unito schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 23:19:
Ik ben me aan het oriënteren en twijfel tussen de 520 en de 820. Qua navigatie lees ik dat het verschil er in zit dat de 820 kan rerouten tijdens je rit. Kan iemand vertellen hoe waardevol dit in de praktijk is? Gebruiken jullie dit vaak. Is het echt superhandig of heeft dit nauwelijks meerwaarde?
De 820 is een fijne computer en soms spijt dat ik hem heb verkocht voor mijn Wahoo Element.

Hij had wel wat irritatiepunten, verlies van mijn hardslag (gaat wel beter op de Wahoo), touchscreen ben ik geen fan van, touchscreen reageerde ook op zweetdruppels.

Een van mijn grootste irritatie punten, de navigatie verloor midden in de route de route en bleef dan zeuren om terug te gaan naar het startpunt. Maar als het goed bleef gaan, fijne navigatie en misschien hebben ze dat al opgelost. En kleurenscherm voegt wel iets toe aan navigeren.

Bouwkwaliteit voelde ook goed aan, hoesje was een beetje onzin (zat er niet goed omheen te los). De opties waren ook veel uitgebreider, verschillende soorten hartslagzones, hartslagzones met 1 cijfer achter de komma, etc.

Zou ik hem aanraden? Ja
Is hij beter dan de Wahoo? Anders 🙂
Wat wordt mijn volgende fietscomputer? De Wahoo 820 of Garmin Elemnt

Hello fellow humans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• havana
Op de 520 kan je maar heel weinig kaartmateriaal kwijt. Dan zou ik echt blind voor de 820 gaan. Prima ding volgens mij. Accuduur kan beter, en je kunt maar twee datavelden op het kaartscherm kwijt. Nadelen die bijvoorbeeld een Bolt niet heeft. Maar goed, die heeft dan weer andere nadelen.

Het navigeren is bij de Bolt wat rudimentair t.o.v. Garmin (maar het werkt wel gewoon). Verschillen Garmin en Wahoo m.b.t. navigatie:

- Bij Garmin is de te volgen navigatielijn paars; deze kleur is niet te veranderen. Veel mensen vinden de afleesbaarheid matig. Bij Wahoo is de lijn een soort >>>>> slang (chevron), die niet van kleur te veranderen maar wel heel duidelijk te zien is.
- Bij Garmin kun je navigeren naar start van de route, bij Wahoo niet.
- Bij Garmin kun je scrollen op de kaart (pannen), bij Wahoo niet. In- en uitzoomen kan met beide. Pannen kan bij Wahoo wel met de companion app (wel internet nodig!).
- Een GPX op het device zetten gaat bij Wahoo heel makkelijk, bij Garmin wat lastiger. Voor Garmin is wel een IQ-app (Dynamic.Watch) beschikbaar waarmee het zonder kabel kan. Wil je van die IQ app alle functionaliteit gebruiken moet je betalen.
- Bij Wahoo heb je voor bijv. het inkloppen van een adres of het laden van een route de companion app nodig, bij Garmin gaat alles op het device zelf. Bij dergelijke handelingen op de Wahoo heb je internet nodig op je mobiel. Het voordeel is dan weer dat het extreem gebruiksvriendelijk is.
- Bij Wahoo kun je tot 6 datavelden op het kaartscherm zetten, bij Garmin maximaal 2.
- Bij Garmin je heb je wat meer kaartdetail (o.a. straatnamen) dan bij Wahoo.
- Bij Garmin kun je kiezen of je CityNavigator of OSM kaarten gebruikt, bij Wahoo gebruikt Mapbox.
- Als je zonder aanwijzingen rijdt is de Wahoo in het voordeel bij lussen en dubbele stukken omdat het apparaat de route slechts een km vooruit tekent. Een nadeel is dan weer dat ook je staart (waar je gereden hebt) niet volledig wordt ingetekend (bij Garmin wel).
- De GPS-chip van Garmin is nauwkeuriger. Je krijgt daardoor minder snel onterechte waarschuwingen dat je "off course" bent.

Overige verschillen (dit lijstje maakte ik voor de Edge 1000, maar bijna alles geldt ook voor de 820)

Wat ik fijn vind aan de Wahoo t.o.v. de Garmin 1000

- loopt zelden/nooit vast
- batterijduur is beter
- afleesbaarheid scherm is top
- minder/meer datavelden veranderen tijdens fietsen werkt geniaal
- knoppen i.p.v. touchscreen
- livetracking is veel beter
- ziet er veel beter uit, compacter
- standaardmount is veel mooier dan bij Garmin
- aanzienlijk goedkoper
- tot 6 datavelden op het kaartscherm
- routes laden gaat heel simpel en zonder kabel

Wat ik minder vind aan de Wahoo t.o.v. de Garmin 1000

- De software loopt bijna nooit vast, maar bevat wel veel kleine bugs (die niet gefixt worden)
- GPS van de Garmin is nauwkeuriger > minder snel onterechte off course waarschuwingen
- Met Wahoo kun je geen gebruik meer maken van Garmin Connect zonder dataverlies
- Geen IQ apps
- Geen panning (scrollen op de kaart), wel op de smartphone maar dan heb je internet nodig
- Geen navigate to start route
- Geen fietsprofielen
- In welk verzet je rijdt kan alleen in 1-2 formaat (en niet 39x12 zoals bij Garmin)
- Vooral de app voor iOS is op bepaalde punten zeer slordig gemaakt

[ Voor 153% gewijzigd door havana op 27-12-2017 10:10 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananeman
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
havana schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:26:

- Bij Garmin is de te volgen navigatielijn lichtblauw;
Paars toch? Lichtblauw is de afgelegde route.
deze kleur is niet te veranderen. Veel mensen vinden de afleesbaarheid matig.
Idd, en ik snap werkelijk niet waarom die kleur niet te veranderen is. Grote irritatie van mijzelf al jarenlang.

Motor-forum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je hebt gelijk, paars. Lichtblauw je "staart".

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57
havana schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:26:
- Bij Garmin kun je een track ook andersom rijden (je krijgt dan wel een melding “off course”), bij Wahoo kan dit niet.
Je kan een route gewoon reverse starten op de wahoo.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Oh ja, nooit geweten. Hoe?

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:57
Gewoon op de wahoo zelf bij routes en dan heb je optie start en reverse uit m'n hoofd.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Verdomd. Klein knopje: REV.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisM
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online

JorisM

Mosredna Kned terrorist

Bananeman schreef op woensdag 27 december 2017 @ 09:42:
[...]

Paars toch? Lichtblauw is de afgelegde route.

[...]

Idd, en ik snap werkelijk niet waarom die kleur niet te veranderen is. Grote irritatie van mijzelf al jarenlang.
En dat er geen modus voor kleurenblinden in zit (of deze moet ergens verstopt zitten)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Je kan wel de kaartweergave op 3D zetten, en dan veranderen de kleuren ook.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 22:25
@joint_me @havana dank voor jullie informatie.Gaat dan de 820 worden. Al voelt voor mij Garmin wel als een koning 1 oog in het land der blinden. Hoop dat er toch eens wat meer concurrentie komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
Unito schreef op zondag 31 december 2017 @ 09:33:
@joint_me @havana dank voor jullie informatie.Gaat dan de 820 worden. Al voelt voor mij Garmin wel als een koning 1 oog in het land der blinden. Hoop dat er toch eens wat meer concurrentie komt.
Ga je geen spijt van hebben :)

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Er is veel kritiek op Garmin maar toch maken ze best goede apparaten hoor. Natuurlijk zijn er wel dingen die beter kunnen, maar je ziet aan Wahoo dat ze het gat echt niet zo maar gedicht hebben.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-08 20:06
Hier mijn vraag maar even neerzetten. Ik heb een wahoo Elemnt en op mijn iphone heb ik de strava en Elemnt app.

Bij aanschaf heb ik alles geinstalleerd en werkend gekregen op mijn iphone 5S toendertijd. Eenmaal op mijn werk of thuis (wifi signaal) werdt mijn rit automatisch gesyncd van de Elemnt app naar de Strava app. Nu heb ik al een tijdje dat het niet meer automatisch gaat en heb ik geen idee hoe ik dat nu opnieuw moet instellen. Nu moet ik handmatig in de app Elemnt de rit gaan delen met Strava, Ik heb in tussentijd wel een nieuwe telefoon (X) maar kan niet met 100% zekerheid zeggen of het probleem sindsdien speelt..

Ik zal vast iets ergens over het hoofd zien maar heb geen idee wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
In principe kan de Elemnt syncen zonder telefoon. Je moet ‘m dan wel via de app vertellen hoe ie moet inloggen op het wifi.

Het kan ook via de app. Dat zou automatisch moeten gaan, lukt dat niet is het vaak een kwestie van de koppeling naar Strava even ongedaan maken en vervolgens opnieuw koppelen.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
havana schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 08:43:
In principe kan de Elemnt syncen zonder telefoon. Je moet ‘m dan wel via de app vertellen hoe ie moet inloggen op het wifi.

Het kan ook via de app. Dat zou automatisch moeten gaan, lukt dat niet is het vaak een kwestie van de koppeling naar Strava even ongedaan maken en vervolgens opnieuw koppelen.
Of je drukt op de share button, kan je hem handmatig uploaden naar Strava.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Ik heb een enkele keer ook wel eens dat ik ‘m moet triggeren, maar meestal gaat ‘t gewoon automatisch.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamingo BB
  • Laatst online: 13-08 20:06
Uiteindelijk de apps verwijderd en gewoon opnieuw geinstalleerd. Daarna heeft hij alle routes weer opnieuw gesynchroniseerd in de Elemnt app en de gene die miste in Strava staan er nu ook weer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:37

Hupske

AFCA

De Wahoo Elemnt Bolt is weer 199,- bij Futurumshop. Voor die prijs echt een uitstekende fietscomputer :)

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Hupske schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 14:00:
De Wahoo Elemnt Bolt is weer 199,- bij Futurumshop. Voor die prijs echt een uitstekende fietscomputer :)
Is dat voor de bundel? Zonder speed sensor vind ik hem erg onnauwkeurig. Cadans en hartslag is dan meteen mooi meegenomen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Helaas gaat het bij deze aanbieding alleen om de Bolt zelf zonder sensoren. Alsnog een prima aanbieding.

Heb hem nu een half jaar in bezit (met oude Garmin sensoren) en vind het een hele verbetering ten opzichte van mijn oude Edge 500. Met name de gebruiksvriendelijkheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupske
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:37

Hupske

AFCA

SirLenncelot schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:44:
[...]

Is dat voor de bundel? Zonder speed sensor vind ik hem erg onnauwkeurig. Cadans en hartslag is dan meteen mooi meegenomen.
Helaas niet de bundel.
Wat betreft de onnauwkeurige snelheid heb je wel een beetje gelijk. Als hij gps heeft, dan is het goed. Maar het lijkt met regelmaat wel even weg te vallen.

Maar er zijn wel goedkope oplossingen.
Zelf gebruik ik de CYCPLUS S2(via Banggood) die goed werkt.
Voor de hartslag heb ik de Spovan Sports. Bij elkaar koste dat mij 25,- en werkt uitstekend.

Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
SirLenncelot schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 15:44:
[...]

Het is misschien wel mogelijk om de Bolt te gebruiken zonder sensor, maar ik zou het nooit doen. De meerkost van de sensoren is behoorlijk klein. Fietscomputers zoals de Bolt of Edge 520 die zonder bundel verkocht worden, zijn volgens mij vooral voor wie de sensoren al heeft. De Bolt werkt met BT en ANT+ sensoren, veel mensen hebben al compatibele sensoren als ze willen upgraden van een wat oudere Edge bv.

€199 zonder sensoren is nog steeds een heel goede prijs voor een (semi) turn by turn navigatie, op sport gerichte fietscomputer. Ik ben er ontzettend tevreden van, heb er meerdere grote toeren mee gedaan die ik met geen enkel toestel voor die prijs had kunnen doen (ik gebruik de navigatie best veel). Ik had alleen misschien liever een Elemnt gehad omwille van het grotere scherm (en mijn slechte ogen), maar ik kan het nog wel zien en lezen, misschien toch ook eens investeren in een sportbril op sterkte, en dan mis ik misschien ook wat minder verkeersborden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
  • Laatst online: 08:39
Kan zijn dat ik hem gemist heb, maar ik geloof dat ik dit filmpje van DC Rainmaker hier nog niet voorbij heb zien komen over de Hammerhead Karoo: YouTube: Hammerhead Karoo: Unboxing, Comparisons, UI/Menus

Moet zeggen dat ik er steeds minder enthousiast van wordt.
- Nog geen ANT+ support
- Nog geen workouts/schema's inladen
- Geen directe koppeling met de telefoon
- Geen rechstreekse upload naar Strava?

Ook is het me nog niet duidelijk welke aanbieder voor het kaartmateriaal ze gebruiken. Liefst zou ik support voor OpenStreetMaps zien.
Daarnaast werkt het navigatie/kaart gedeelte nog niet echt soepel. En ik heb ook wel mijn vraagtekens bij die bloot liggende micro-USB poort. Zelfs van Edge 1000 gebruikers (waarbij de poort wel afgedekt is) begrijp ik dat deze poort nogal gevoelig is voor slijtage.

Ik heb er nog geen besteld, want ik ben nog lang niet overtuigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Topicstarter
Hathi schreef op maandag 8 januari 2018 @ 14:34:
Kan zijn dat ik hem gemist heb, maar ik geloof dat ik dit filmpje van DC Rainmaker hier nog niet voorbij heb zien komen over de Hammerhead Karoo: YouTube: Hammerhead Karoo: Unboxing, Comparisons, UI/Menus

Moet zeggen dat ik er steeds minder enthousiast van wordt.
- Nog geen ANT+ support
- Nog geen workouts/schema's inladen
- Geen directe koppeling met de telefoon
- Geen rechstreekse upload naar Strava?

Ook is het me nog niet duidelijk welke aanbieder voor het kaartmateriaal ze gebruiken. Liefst zou ik support voor OpenStreetMaps zien.
Daarnaast werkt het navigatie/kaart gedeelte nog niet echt soepel. En ik heb ook wel mijn vraagtekens bij die bloot liggende micro-USB poort. Zelfs van Edge 1000 gebruikers (waarbij de poort wel afgedekt is) begrijp ik dat deze poort nogal gevoelig is voor slijtage.

Ik heb er nog geen besteld, want ik ben nog lang niet overtuigd.
Ant+, workouts en Strava komen allemaal met een softwareupdate.
Kaartmateriaal kan ik je wel antwoord op geven, ik had ze dat vorig jaar al gevraagd:
Thanks for writing to us.

We use only OpenStreetMap as base map. Many bike trail making platforms use OSM.

Please visit www.openstreetmap.org to see how well your locality is covered and let us know if you have any questions.

Best Regards,
Ajay
Hammerhead

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik ben zelf nog aan het nadenken of ik het ontbreken van bliepjes (en andere vormen van geluid) een gemis vind bij de Karoo. Ik ging er blind vanuit dat zoiets 'basic' wel op het toestel zou zitten, maar kennelijk niet....

Ik wacht even af wat er bij de CES gebeurt en aangekondigd dan wel besproken wordt, maar mijn vinger hangt ook boven de cancel knop inmiddels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
Tja, die software update komt vast als ze er nog geld voor hebben. Als ik zie dat steeds meer en meer mensen hun geld terug halen omdat ze er geen vertrouwen meer in hebben, dan vraag ik me af of ze nog wel genoeg geld over houden om dit soort zaken te blijven ontwikkelen. Kan ineens hard gaan.
Dat wordt dus in ieder geval nog langer wachten op functies die in mijn ogen toch wel standaard horen te zijn bij een moderne fietscomputer/navigatie. Naast dat het product al alsmaar wordt uitgesteld, moet je dus nog langer wachten op deze functies.
Ze hebben zich gewoon flink vergist in de hoeveelheid tijd (en geld?) dat het kost om zo'n product te ontwikkelen. Wat opzich niet gek is, maar wel jammer, gezien de beloftes die ze deden.

Ik ben wel blij om te horen dat ze gebruik maken van OSM. Qua dekking en actualiteit is er geen betere. Dat heb ik ook altijd het grote pluspunt aan de Garmin apparaten gevonden. Bevalt de meegeleverde kaart niet, dan kan je er nog een willekeurige OSM kaart op zetten.
Zou helemaal mooi zijn als je op de hammerhead karoo ook zelf nog eigen OSM kaarten kan zetten, maar dat ze überhaupt gebruik maken van OSM is sowieso al een pluspunt.

Ik blijf het nog in de gaten houden, maar voorlopig durf ik mijn geld er nog niet in te steken. Hoe erg ik het ze ook gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Zojuist op Facebook:
As we shared previously, we took Karoo's ANT+ module "offline" temporarily while we sorted out a bug that caused intermittent connectivity issues with some sensor types. Our most recent software update, finalized over the weekend, resolves the problem.
Afbeeldingslocatie: https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/26232436_1546703692091976_7270352266972013348_o.jpg?oh=317a50ad637e09206d5152700c66025a&oe=5AECAA4D

[ Voor 22% gewijzigd door Microkid op 09-01-2018 05:57 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Mooi plaatje, maar er is niks verbonden, dus het zegt mij in ieder geval niks. Ik kan ook wel een switch maken met een aan/uit stand en die verder niks doet ;)

Maar goed uit de email die ik vandaag kreeg zou ik toch echt deze maand nog mijn toestel moeten ontvangen. Nog niet heel overtuigend na de eerdere misleidende berichten, maar wie weet, laat ik het maar neutraal afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 10-09 20:12
Heeft iemand al ergens gelezen of Wahoo een 'surprise me' functie in de planning heeft, zoals ook Garmin? Of dat een dergelijke functie ook beschikbaar is bij bijvoorbeeld Komoot of RWG? Ik merk dat ik vaak voor de bekende weg kies (letterlijk) of hooguit voor knooppuntroutes die ik nog niet ken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Er is in iedergeval een site die routes kan genereren... ben alleen even kwijt hoe die heet...

https://www.naviki.org/

[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 10-01-2018 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Laatst online: 10-09 20:12
begintmeta schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 14:29:
Er is in idergeval een site die routes kan genereren... ben alleen even kwijt hoe die heet...

https://www.naviki.org/
Dat is wel een mooie optie!
Nu nog een mogelijkheid om die route om te zetten naar TBT. Gelukkig staat mijn fiets nog even op de Tacx en heb ik met dit weer nog wel een paar weken om alles uit te zoeken.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Hmmz toch even hulp vragen hier.

Ik ben atm voorzien van een Edge 500 die ik eigenlijk altijd gebruik voor gewone ritten, perfect dingetje verder.

Daarnaast heb ik een Edge 800 ooit op de kop getikt voor ritten waarbij ik routes wil narijden zoals een mooie route van iemand van Strava/op vakantie/onbekende gebieden zodat ik me niet telkens suf zoek.
Opzich werkt deze combi prima zei het niet dat het navigeren met de Edge 800 verre van ideaal is omdat ik precies de kleur die de route aangeeft niet goed kan zien (kleurenblind). Daardoor ga ik vaak de fout in onderweg, moet ik weer terugrijden, stilstaan of langzaam rijden met neus op het schermpje.

Nou had ik het daar met de LBS over aangezien ik al eens naar een Wahoo Elmnt Bolt en een Giant Neostrack heb zitten kijken. Puntje bij paaltje hij heeft een Edge 1000 bundel, oud demo model welke hij verkoopt voor €300.
Als het de bundel is met snelheids/cadans sensor is het wel netjes vind ik maar dan de hamvraag kun je bij dit model de kleur van de actieve route wijzigen naar een andere kleur dan dat cyaan/paars of wat het ook mag zijn ?

Goedkopere goede optie mag ook die ANT ondersteunt en waarmee ik gewoon een .gpx van bv strava of routeyou kan downloaden, opslaan en narijden :)

[ Voor 6% gewijzigd door sapphire op 10-01-2018 20:14 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-09 20:57
De routeplanner van de Fietsersbond kan ook rondjes voor je genereren. En als je lid bent van de NTFU kun je ook op de fietssport website een berg routes downloaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hathi
sapphire schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 20:12:
Als het de bundel is met snelheids/cadans sensor is het wel netjes vind ik maar dan de hamvraag kun je bij dit model de kleur van de actieve route wijzigen naar een andere kleur dan dat cyaan/paars of wat het ook mag zijn ?
Helaas, dat kan voor zover ik weet met geen enkel Garmin apparaat.
Je zou eens kunnen kijken of dit werkbaar voor je is: http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html
(Even terzijde: JaVaWa heeft nog heel veel andere mooie programma's voor vooral Garmin toestellen)
Kost wel wat voorbereiding voor het rijden van een route en je krijgt geen TBT aanwijzingen, maar puur een soort broodkruimelspoor over je kaart heen, dus dan zelf zorgen dat je dat spoor volgt. Die kan in verschillende kleuren.
Ik heb een tijdje een Edge 1000 kunnen gebruiken en ben er 1 keer voor gaan zitten om zo'n kaart te maken van alle MTB routes bij mij in de omgeving. Vervolgens die kaart altijd actief houden in het toestel. Wanneer ik dan een keer zo'n route ging fietsen, dan had ik altijd een backup en heb je het in ieder geval snel door als je een keer een bordje mist. Dan zie je ook makkelijk hoe en waar je de route weer op kan pakken.
Maar dat werkt dus alleen als je de route eerst voorbereidt op de computer en niet voor routes die je het toestel zelf laat berekenen. Dus mogelijk is een Wahoo Elemnt of misschien een Mio Cyclo een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retlaw
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-09 22:41

retlaw

<GoT> RetLaw#2411

Voorheen gebruikte ik een TomTom multisport en daarna een TomTom Spark als fietscomputer. Na een overstap te hebben gemaakt naar een Polar M400 als hardloophorloge heb ik gisteren een Polar M460 als aanvulling hierop aangeschaft. Momenteel voordelig bij Bol te bestellen, je krijgt 30 euro extra korting bij het afrekenen :).

Navigatie ed hoeft voor mij niet, mocht het nodig zijn heb ik mijn telefoon mee op een ToPeak RideCase. Reden om voor de Polar te kiezen is het uniforme platform dat ik dan heb met hardlopen en fietsen. Vandmiddag kan ik m ophalen en dan wachten op een beetje lekker fiets weer!

Battle.net || Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Hathi schreef op woensdag 10 januari 2018 @ 22:44:
[...]

Helaas, dat kan voor zover ik weet met geen enkel Garmin apparaat.
Je zou eens kunnen kijken of dit werkbaar voor je is: http://www.javawa.nl/imgfromgpx.html
(Even terzijde: JaVaWa heeft nog heel veel andere mooie programma's voor vooral Garmin toestellen)
Kost wel wat voorbereiding voor het rijden van een route en je krijgt geen TBT aanwijzingen, maar puur een soort broodkruimelspoor over je kaart heen, dus dan zelf zorgen dat je dat spoor volgt. Die kan in verschillende kleuren.
Ik heb een tijdje een Edge 1000 kunnen gebruiken en ben er 1 keer voor gaan zitten om zo'n kaart te maken van alle MTB routes bij mij in de omgeving. Vervolgens die kaart altijd actief houden in het toestel. Wanneer ik dan een keer zo'n route ging fietsen, dan had ik altijd een backup en heb je het in ieder geval snel door als je een keer een bordje mist. Dan zie je ook makkelijk hoe en waar je de route weer op kan pakken.
Maar dat werkt dus alleen als je de route eerst voorbereidt op de computer en niet voor routes die je het toestel zelf laat berekenen. Dus mogelijk is een Wahoo Elemnt of misschien een Mio Cyclo een betere keuze.
Mooie is dus dat dat volgens de LBS dus wel kan :+
Als ik diverse fora mag geloven kan je een route die je rijd idd. niet van kleur veranderen :(

Heel vreemd eigenlijk aangezien ik echt niet de enige kleurenblinde ben. Zou nog kunnen dat het scherm van de 1000 duidelijker/scherper is en dat ik het alsnog kan zien. Zal eens in de winkel kijken :)

Hijzelf gebruikt een MIO met gesproken navigatie omdat hij z'n bril voor dichtbij niet op heeft op de fiets :+

Alsnog maar eens kijken hoe dat bij een Wahoo zit qua kaartmateriaal en .gpx inladen.
Neostrack ben ik iets huiveriger voor aangezien die gebaseerd is op een Veyron en ik daar beroerde ervaring mee heb!

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:25
Een zojuist uitgebrachte update voor Wahoo:

ELEMNT WF42-1836 - 11 Jan 2018

UPDATESOTHER ELEMNT FIXES

[ Voor 17% gewijzigd door EdwinW op 12-01-2018 13:34 . Reden: Linkjes toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:59

Lulukai

God's gift to women

Ik zag vandaag na mijn rit ook dat er een update beschikbaar was. Heel benieuwd naar de turn-by-turn notifications for Ride With GPS routes exported with course-points in TCX and GPX format
De complexiteit van turn-by-turn was tot nu toe nr. 1 ergernis, benieuwd hoe het effectief is geïmplementeerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Lulukai op 14-01-2018 19:55 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahlers
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02 21:18
Ik heb de Wahoo ELEMNT bolt zon half jaar in gebruik i.c.m. met de Wahoo Speed sensor.

Nu gaf de speedsenor tijdens het fietsen vandaag een aantal keren 0,0km per uur weer terwijl ik gewoon aan het fietsen was. Iemand enig wat er aan de hand kan zijn? Batterij leeg oid?

Gedurende de laatste weken is het apparaat trouwens 2x gecrasht. Hiervoor had ik dat nooit. Tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Klinkt als een lege batterij. De Wahoo meet dan de snelheid met GPS maar dit is niet super accuraat en als je door een tunnel of bos fietst dan valt het signaal vaak weg.
Je kunt de batterij zelf vrij makkelijk vervangen.

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06

Flipmo

OMG !!

Lulukai schreef op zondag 14 januari 2018 @ 19:46:
Ik zag vandaag na mijn rit ook dat er een update beschikbaar was. Heel benieuwd naar de turn-by-turn notifications for Ride With GPS routes exported with course-points in TCX and GPX format
De complexiteit van turn-by-turn was tot nu toe nr. 1 ergernis, benieuwd hoe het effectief is geïmplementeerd.
Er is helaas niks verandert, Heb een route gemaakt met cue points in RWGPS, deze geëxporteerd naar Dropbox. Dezelfde route vanuit dropbox geimporteerd in de wahoo app. Helaas geen TBT meldingen.
Dezelfde route die nog op RWGPS stond had wel (net als voor de update) TBT meldingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:59

Lulukai

God's gift to women

Ik denk dat dat niet verwonderlijk is. Probeer eens rechtstreeks RWGPS te verbinden met je Bolt, dan gaat tbt wel werken. Bij een export via Dropbox, exporteer je zonder turnpoints, dat is normaal.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06

Flipmo

OMG !!

Dat het werkt dat als de routes op RWGPS staan was mij wel bekend. Zo doe ik het al een poos.
Maar hun update zegt: * Added turn-by-turn notifications for Ride With GPS routes exported with course-points in TCX and GPX format

Dit gaf me hoop dat ook geëxporteerde routes zouden werken met TBT. Maar helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:49
Ik vind het persoonlijk nog altijd jammer dat Komoot niet goed overweg kan met het importeren van GPX bestanden. Dan moet je niet meer telkens in RWGPS de volledige route "overtekenen" om TBT te verkrijgen.

Komoot past om één of andere reden de geimporteerde route zelf aan volgens hun algoritme. De maandelijkse kost bij RWGPS heb ik er niet voor over. Dus blijf ik maar handmatig GPX routes overtekenen in RWGPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
argon007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 15:56:
Ik vind het persoonlijk nog altijd jammer dat Komoot niet goed overweg kan met het importeren van GPX bestanden. Dan moet je niet meer telkens in RWGPS de volledige route "overtekenen" om TBT te verkrijgen.

Komoot past om één of andere reden de geimporteerde route zelf aan volgens hun algoritme. De maandelijkse kost bij RWGPS heb ik er niet voor over. Dus blijf ik maar handmatig GPX routes overtekenen in RWGPS.
Als ik gpx routes maak op https://www.vlaanderen-fietsland.be/routeplanner, kan ik die toch zonder veel problemen importeren in Komoot. Die past die wel aan om de routes overeen te laten komen met wegen, maar ik heb nog niet gehad dat er daardoor wat mis liep (ik rijd dus wel grotendeels op de weg, heb een gravel bike, soort van toch, want ik heb gladde 28mm banden op dus zeker geen goede offroader). Of is bij jou het probleem dat je routes maakt op wegen/paden die Komoot niet kent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Dan zal ik Komoot toch nog eens opnieuw moeten testen en zien of het beter is. Zoja, dan betaal ik met veel plezier de "world map"!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MacPoedel schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 16:59:
[...]

Als ik gpx routes maak op https://www.vlaanderen-fietsland.be/routeplanner, kan ik die toch zonder veel problemen importeren in Komoot. Die past die wel aan om de routes overeen te laten komen met wegen, maar ik heb nog niet gehad dat er daardoor wat mis liep (ik rijd dus wel grotendeels op de weg, heb een gravel bike, soort van toch, want ik heb gladde 28mm banden op dus zeker geen goede offroader). Of is bij jou het probleem dat je routes maakt op wegen/paden die Komoot niet kent?
Ik heb gemerkt dat het nogal kan verschillen hoeveel komoot de route aanpast, somshelemaal niet, soms behoorlijk, maar ik moet zeggen dat ik nog geen overmatige moeite heb gehad met het goedslepen van de paden, wel zeer incidenteel al komoot de weg niet kent, maar voor mij was dat niet onoverkomelijk (heb nog niet gekeken of het een paar updates later is aangepast, anders zou ikzelf misschien eigenlijk ook wat meer tijd kunnen investeren in het bijwerken van kaartgegevens, maar uiteindelijk vraagt men ook een niet onsubstantieel bedrag voor kaarten, danmmag er ook wat vanzelf gebeuren natuurlijk)

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 31-01-2018 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Afgelopen zomer een rit gereden en opgenomen met mijn Wahoo Bolt. Daarnet dus even in Strava de GPX gedownload en geïmporteerd in Komoot. Doch heb ik terug onmiddellijk het fenomeen voor.

GPX: https://drive.google.com/...yqRUDw9GcVIKdHBNq-grj7UUL
Screenshot van de rit op Komoot: https://drive.google.com/...Y9P1M0b-/view?usp=sharing

Rood is dus de route die ik effectief heb gereden, blauw is wat Komoot er van maakt.
Mocht Komoot dus routes aanpassen op kleine wegen / onbekende wegen / off road dan kan ik daar wel bij. Maar hoe komt het toch dat een GPX bestand vol met coördinaten zo fout geïmporteerd kan worden...?

Op volgende screenshot neemt Komoot toch echt een behoorlijke andere route. Dit terwijl dit niet over kleine wegen / bospaden gaat:
https://drive.google.com/...Mv0zmvGefl-xUq9I1qdZyKd7I

Ik heb als test dezelfde GPX die ik van Strava heb gedownload in nog een 5-tal andere websites geïmporteerd, en echt alle sites geven de GPX weer zoals ik die heb gereden. Ik kan er dus nog altijd niet bij hoe het komt dat Komoot één of ander algoritme over de GPX laat lopen die de route dus niet meer correct weergeeft :-)

Nu, zoals je zegt is het natuurlijk mogelijk om de route manueel terug te verslepen zoals het hoort.
Maar ik blijf het dus moeilijk hebben dat ik een GPX importeer met de volledige correcte route en Komoot maakt er dus zelf iets anders van... :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

argon007 schreef op woensdag 31 januari 2018 @ 22:19:
Afgelopen zomer een rit gereden en opgenomen met mijn Wahoo Bolt. Daarnet dus even in Strava de GPX gedownload en geïmporteerd in Komoot. Doch heb ik terug onmiddellijk het fenomeen voor.

GPX: https://drive.google.com/...yqRUDw9GcVIKdHBNq-grj7UUL
Screenshot van de rit op Komoot: https://drive.google.com/...Y9P1M0b-/view?usp=sharing

Rood is dus de route die ik effectief heb gereden, blauw is wat Komoot er van maakt.
Mocht Komoot dus routes aanpassen op kleine wegen / onbekende wegen / off road dan kan ik daar wel bij. Maar hoe komt het toch dat een GPX bestand vol met coördinaten zo fout geïmporteerd kan worden...?

Op volgende screenshot neemt Komoot toch echt een behoorlijke andere route. Dit terwijl dit niet over kleine wegen / bospaden gaat:
https://drive.google.com/...Mv0zmvGefl-xUq9I1qdZyKd7I

Ik heb als test dezelfde GPX die ik van Strava heb gedownload in nog een 5-tal andere websites geïmporteerd, en echt alle sites geven de GPX weer zoals ik die heb gereden. Ik kan er dus nog altijd niet bij hoe het komt dat Komoot één of ander algoritme over de GPX laat lopen die de route dus niet meer correct weergeeft :-)

Nu, zoals je zegt is het natuurlijk mogelijk om de route manueel terug te verslepen zoals het hoort.
Maar ik blijf het dus moeilijk hebben dat ik een GPX importeer met de volledige correcte route en Komoot maakt er dus zelf iets anders van... :-)
Zou het kunnen dat je komoot op een ander soort activiteit hebt staan, bv running/mountain bike waar je racefiets voor ogen had?

Overigens heeft DCrainmaker vandaag een leuk artikel geschreven over navigatie en het creëren van routes op je telefoon in combinatie met garmin en wahoo toestellen.

[ Voor 6% gewijzigd door rockhopper op 31-01-2018 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Bedankt om mee te denken, maar ik importeer altijd onder "Bike tour". Dus dit staat goed.
Nu, langs de andere kant moet ik Komoot misschien terug eens een kans geven.

Het neemt nog altijd minder tijd in om enkele routes aan te passen dan op RWGPS de volledige route te moeten uittekenen.

Maar ik blijf het moeilijk hebben met het feit dat Komoot "iets" anders doet met de geïmporteerde GPX vergeleken met alle ander sites waar ik die importeer.

Wat ben ik toch een moeilijke persoon... ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
Je bent helemaal geen moeilijk persoon. Wat iedereen wil kan gewoon nog niet makkelijk en gratis.
- Een routeplanner die automagisch turn-by-turn doet op de garmin en de elemnt
- Dezelfde routeplanner die bestaande GPX (zonder TBT) kan importeren en syncen/exporteren naar je fietscomputer met TBT

Persoonlijk wordt ik er gewoon gallisch van dat Strava (premium) geen TBT output, want dan ben ik er namelijk (ik heb namelijk toch al een x aantal maanden per jaar strava pro).

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Ik wil er wel voor betalen (Komoot), maar heb er geen maandelijkse €6 voor over op RWGPS. Voor de keren dat ik effectief een route zelf maak / importeer lukt het gerust met de gratis RWGPS versie.

Ik betaal met plezier de €20 (of €30) aan Komoot als ze van mijn GPX bestand afblijven en gewoon de upload importeren net zoals de andere diensten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
argon007 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 10:58:

Ik betaal met plezier de €20 (of €30) aan Komoot als ze van mijn GPX bestand afblijven en gewoon de upload importeren net zoals de andere diensten ;-)
Ik merk verbetering de laatste tijd, zelfs de route van de Crique pakte hij dit keer goed. De laatste tijd geen fouten meer gezien.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Weet je wat ook straf was? Daarnet 4 x dezelfde GPX ingeladen in Komoot met een andere naam en 1 keer was de route volledig correct. De andere 3 keren zaten er terug fouten in.

Ik snap echt niet wat Komoot doet met die GPX bestanden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
Mailtje van Hammerhead ontvangen:
Your Karoo will be shipping soon!
Karoo is scheduled to begin shipping out to most of our pre-order customers soon!
Ben benieuwd. Mooi op tijd voor het nieuwe seizoen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 01-02-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Microkid schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:34:
[...]
Ben benieuwd. Mooi op tijd voor het nieuwe seizoen :)
Ben je nou iemand van FB aan het quoten, of is dit vanuit een mail die je zelf hebt ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
rockhopper schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 21:48:
[...]

Ben je nou iemand van FB aan het quoten, of is dit vanuit een mail die je zelf hebt ontvangen?
Mail die ik vandaag kreeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Lekker! Nou ja ik heb halverwege augustus besteld, dus hopelijk volgt de mijne dan ook snel. Al zal er nog wel 2 weken verzendtijd overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deamosreapos
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:21
Ik heb ook een verzend bevestiging gehad. Dus het zal mijn tijd wel duren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
argon007 schreef op donderdag 1 februari 2018 @ 20:38:
Weet je wat ook straf was? Daarnet 4 x dezelfde GPX ingeladen in Komoot met een andere naam en 1 keer was de route volledig correct. De andere 3 keren zaten er terug fouten in.

Ik snap echt niet wat Komoot doet met die GPX bestanden...
Klagen bij Komoot! Anders worden ze nooit beter en vooral de GPX opsturen en claimen dat hij bij openstreetmap goed wordt geladen (standaard excuus van Komoot).

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon007
Heb ik in het verleden al eens gedaan:

Hello

thanks a lot for your request!

Unfortunately it isn't always possible to plan the tour exactly as intended in the file. The reason can be that some of the paths used here are not available in OpenStreetMap, the source of our map data, or not yet added to our routing data base (we update this once per week).

Another reason may be that the tour is being adjusted by our system based on the sports type. Sometimes, tracks are marked as private or forbidden to use on foot or bike, some are one-way streets and thus can only be used in one specific direction. In rare cases, it can also be an error on OSM (a connection is missing, or the track is marked as not usable by error). We do indicate the original route in red, so you can see where our planning veers from your file, and can adjust the path by dragging the route, if that's possible. We need to adjust the route to our own data base, so we can navigate you properly.

If you are familiar with OpenStreetMap, you can take a look there, and see why the path is not usable, and even make adjustments in case you find an error there.

Hint: Use the key combination CTRL (Apple: CMD) + ALT + click on the map with your left mouse button. This will open the OpenStreetMap view in a new tab. From here, you can directly access the editing mode and make changes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:25
Voor degenen die de Hammerhead Karoo in bestelling hebben staan, is er nu goed nieuws :*)

https://blog.hammerhead.io/great-news-f6493b09503
Finally, the last major hurdle = cleared!

After a tedious bureaucratic process and a seemingly endless wait, we finally received word this afternoon from a our California-based certification office that our necessary regulatory approval has cleared, which means we can begin shipping Karoo. First shipments will begin staging immediately (first thing tomorrow morning) and should be on their way within 48–72 hours!

As we described previously, customers in the USA will be the first to receive theirs, while EU shipments and others should begin in approximately 6–12 days.

We can’t provide more shipping information on your specific order just yet, but please stay tuned for a more substantial update (via both blog and email) with some more information before the end of the week.

Thanks for hanging in there with us. Good stuff coming soon!

Cheers,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

EdwinW schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 08:57:
Voor degenen die de Hammerhead Karoo in bestelling hebben staan, is er nu goed nieuws :*)

https://blog.hammerhead.io/great-news-f6493b09503

[...]
Wel een dikke middelvinger naar niet Amerikanen, ipv "first come, first serve" is het "America first, shitholes second"

Ik heb inmiddels ook een mail gehad die om adres bevestiging vraagt (of meer: als je niet tussentijds verhuist bent doe dan maar niks) Het filmpje van DCRainmaker's rit zag er in ieder geval wel ok uit. Ik denk dat het het eerste jaar wel een 'domme navigatie' computer gaat worden, maar dat is wel precies wat ik zoek in een toestel. Het gemis van geluid zal wel meetellen in de lange termijn. Maar eerst maar eens afwachten hoe / wat en wanneer er geleverd gaat worden hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
Tja ze zullen in de USA wel meer klanten hebben en daar is verzenden sneller, en wellicht dat het papier werk voor europa later komt. Geen pieper kan misschien wel eens onhandig zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Cyrus The Virus op 08-02-2018 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Of ik heb het verkeerd gelezen en ze bedoelen dat het verzenden vanuit de USA gaat en dus zullen de pakjes eerder in de rest van de USA aankomen dan daarbuiten. (want dat denk ik nu ik zelf de mail heb ontvangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:59
Nee, zoals ze eerder hebben uitgelegd hebben ze de certificering eerder rond in de US en volgt de certificering in EU een week later. Zodra US akkoord is, is EU een formaliteit. Dit was voor hun de snelste route. Vandaar dat EU levering ook achterloopt hierdoor. Dat is wat ik onthouden heb uit een van hun blogs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Magellan 315HC ofwel een mio 315HC met canadese kaarten. Weet iemand hoe ik hier de Nederlandse kaarten opkrijg ?
Alvast bedankt.

John

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:39
Verwijderd schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 23:06:
Ik heb een Magellan 315HC ofwel een mio 315HC met canadese kaarten. Weet iemand hoe ik hier de Nederlandse kaarten opkrijg ?
Alvast bedankt.

John
Welkom op het forum! Heb je dit zelf al geprobeerd uit te zoeken? Het is zo te vinden op google namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:53
Ik wil een fietsnavigatie kopen en twijfel nog tussen de Garmin 1000 en Mio 200.

Iemand ervaring met gebruiksgemak van beide navigatie? Wil een mooie handige routenavigatie die goed leesbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MaStar schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 12:07:
Ik wil een fietsnavigatie kopen en twijfel nog tussen de Garmin 1000 en Mio 200.

Iemand ervaring met gebruiksgemak van beide navigatie? Wil een mooie handige routenavigatie die goed leesbaar is.
Het zijn behoorlijk verschillende toestellen, waarom ben je op deze twee uitgekomen. Wat vind je verder belangrijk, wat wil je er mee gaan doen en wat is je budget. Kortom, we hebben eigenlijk meer info nodig om tot een goed advies te komen.
In het kort zie ik de mio als een casual toestel die niet veel meer kan dan navigeren, de edge 1000 kan alles is vooral op sport gericht en kan daarnaast ook navigeren. Je vergelijkt om het in auto termen te zeggen een polo met een bmw uit de 7 serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
rockhopper schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 18:55:
[...]

Het zijn behoorlijk verschillende toestellen, waarom ben je op deze twee uitgekomen. Wat vind je verder belangrijk, wat wil je er mee gaan doen en wat is je budget. Kortom, we hebben eigenlijk meer info nodig om tot een goed advies te komen.
In het kort zie ik de mio als een casual toestel die niet veel meer kan dan navigeren, de edge 1000 kan alles is vooral op sport gericht en kan daarnaast ook navigeren. Je vergelijkt om het in auto termen te zeggen een polo met een bmw uit de 7 serie.
Belangrijkste eisen wat ik zoek:
- Mooi (slank) uiterlijk;
- Mogelijkheid om "willekeurig" routes te kiezen ( "verras me functie"), zonder eindbestemming;
- Goede afleesbaarheid en duidelijke routenavigatie;

Ik gebruik het voor recreatief gebruik om nieuwe routes te kunnen vinden in een onbekende omgeving.

Hammerhead Karoo en Elemnt Bold vind ik ook mooi - maar hebben beide geen "verras me" functie die steeds willekeurige rondjes selecteert op basis van aantal km.

[ Voor 13% gewijzigd door MaStar op 11-02-2018 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hammerhead Karoo en Elemnt Bold vind ik ook mooi - maar hebben beide geen "verras me" functie die steeds willekeurige rondjes selecteert op basis van aantal km.
Als er nu één functie is die ik niet moet hebben is het die 'suprise me' functie, want die is sterk afhankelijk van uw kaartgegevens. Voor cyclo: neemt teveel onverharde paden en voor MTB: kiest te veel verharde wegen of weggetjes die er niet meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
RigolleM schreef op zondag 11 februari 2018 @ 11:42:
[...]

Als er nu één functie is die ik niet moet hebben is het die 'suprise me' functie, want die is sterk afhankelijk van uw kaartgegevens. Voor cyclo: neemt teveel onverharde paden en voor MTB: kiest te veel verharde wegen of weggetjes die er niet meer zijn.
Welke navigatie heeft dit wel? Ik gebruik het voor de racefiets, geen MTB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Welke navigatie heeft dit wel? Ik gebruik het voor de racefiets, geen MTB.
Puur voor navigatie op de weg ben je beter met een kaart die enkel verharde wegen kent, zoals Garmin Citynavigator, maar die kent daar weer geen jaagpaden. Mijn favoriete fietskaart voor op de weg is OpenFietsMap. Ik controleer wel eerst op de PC of de route niet over stippellijntjes (onverhard) gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Maar welken fietsnavigatie is dan het beste om voor racefiets te gebruiken? Ik wil een navigatie die steeds een willekeurig rondje kiest op verharde wegen, in voor mij onbekende terrein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
MaStar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:37:
Maar welken fietsnavigatie is dan het beste om voor racefiets te gebruiken? Ik wil een navigatie die steeds een willekeurig rondje kiest op verharde wegen, in voor mij onbekende terrein.
De Mio Cylco's hebben dat o.a.. Ik heb een 315HC en gebruik regelmatig de suprise me functie, om gewoon een willekeurige route te laten samenstellen. Werkt vaak best verrassend goed.
Mijn Hammerhead Karoo is onderweg, hier zit deze functie nog niet in, maar zou er later inkomen via een software update, zover ik had begrepen.

[ Voor 13% gewijzigd door Microkid op 11-02-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Microkid schreef op zondag 11 februari 2018 @ 12:41:
[...]

De Mio Cylco's hebben dat o.a.. Ik heb een 315HC en gebruik regelmatig de suprise me functie, om gewoon een willekeurige route te laten samenstellen. Werkt vaak best verrassend goed.
Mijn Hammerhead Karoo is onderweg, hier zit deze functie nog niet in, maar zou er later inkomen via een software update, zover ik had begrepen.
Enig idee wat de levertijd van Hammerhead Karoo nu is?

Lijkt me een moderne navigatie dan de mio of garmin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Topicstarter
MaStar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:06:
[...]

Enig idee wat de levertijd van Hammerhead Karoo nu is?

Lijkt me een moderne navigatie dan de mio of garmin?
Ze worden vanaf nu geshipt, maar wel in volgorde van bestellen. Als je nu besteld weet ik niet wanneer hij geleverd wordt. Zou zo maar 1-2 maanden kunnen zijn. De productie wordt verder opgebouwd, dus het zal tzt zeker sneller gaan.
En ja, het is een modernere navigatie dan welke fietscomputer ook. Software is gebaseerd op Android en dus eenvoudig aanpasbaar. Later dit jaar worden extra opties toegevoegd via een update, en ook op wens van de klanten. Zoek naar eens op Google.
https://www.fiets.nl/2017...fietscomputer-topsegment/
https://www.wielrenner.eu...-karoo-fietscomputer-gps/

[ Voor 8% gewijzigd door Microkid op 11-02-2018 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Microkid schreef op zondag 11 februari 2018 @ 14:55:
[...]

Ze worden vanaf nu geshipt, maar wel in volgorde van bestellen. Als je nu besteld weet ik niet wanneer hij geleverd wordt. Zou zo maar 1-2 maanden kunnen zijn. De productie wordt verder opgebouwd, dus het zal tzt zeker sneller gaan.
En ja, het is een modernere navigatie dan welke fietscomputer ook. Software is gebaseerd op Android en dus eenvoudig aanpasbaar. Later dit jaar worden extra opties toegevoegd via een update, en ook op wens van de klanten. Zoek naar eens op Google.
https://www.fiets.nl/2017...fietscomputer-topsegment/
https://www.wielrenner.eu...-karoo-fietscomputer-gps/
Vraag is nog wel hoe goed die navigatie is voor een racefietser. In dat opzicht ish et wel een risico.

De garmin 1000 vind ik alleen ook best Lelijk en lomp. Mooie fietscomputers zijn er gewoon nog niet echt :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

De 700 serie van de garmin oregon heeft ook de "surprise me" functie. Misschien is een acroniem wel handig zoals RRG (random route generator) Dit toestel is op puur navigatie gebied beter dan de edge serie. Maar het is daarnaast wel een groot lomp toestel die op AA batterijen werkt. En er zitten nog wel andere nadelen aan met betrekking tot sport. Maar hier kan je dan weer wel je eigen kaart erop zetten, zodat je op de ideale open fiets map uit kan komen.
Overigens zijn er naast de oregon nog wel meer 'outdoor toestellen' die prima op de fiets passen en beter zijn in navigatie dan de edge serie. Het schermformaat wisselt sterk tussen absurd groot tot klein maar fijn.

Ik heb ook een hammerhead besteld alleen nog geen verzend bericht gehad, dus deze zal wel ergens in de loop van februari binnenkomen. @Microkid woont denk ik in de VS of hij was er heel vroeg bij dat zijn toestel al onderweg is. Maar dit toestel is eigenlijk nog in beta en in eerste generatie. Dus je kan hier geen perfectie van verwachten, eigenlijk alleen maar problemen die eerst opgelost moeten worden. Gezien het achterliggende team heeft het wel de potentie om een zeer goed navigatie toestel te worden, maar het zal zich eerst moeten bewijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
rockhopper schreef op zondag 11 februari 2018 @ 17:31:
De 700 serie van de garmin oregon heeft ook de "surprise me" functie.
Zijn meer de wandelnavigatie's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

MaStar schreef op zondag 11 februari 2018 @ 19:33:
[...]
Zijn meer de wandelnavigatie's ;)
Zowel fietsen als wandelen zijn 'outdoor activiteiten'. Ik gebruik een 600 als fietscomputer en dat bevalt prima. Strikt gesproken is het denk ik vooral ontwikkeld voor de gps cache mensen geocache? iets ver buiten mijn gebruiksspectrum in ieder geval. Ik ben het dus niet eens met je statement dat het voor slechts het wandelen bedoelt is. Het is in feite een erg breed inzetbaar (jack of all trades) toestel maar ook daardoor master of none. Ik heb de 300 en 450 nog als auto navigatie gebruikt toen de tomtom er mee ophield. Uiteraard was dit nog voordat je gsm je navigatie problemen kon oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joint_me

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het verhaal met de Edge 820 is zeer herkenbaar en is hetgeen ik ook hoor bij mijn medefietsers die dit al eens uitgetest hebben. In mijn directe omgeving rijdt niemand met Mio dus daar heb geen ervaringen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rockhopper

rockhopper

Pinguïn geen klimmer!

Ik vermoed dat de missers komen door de combi slecht geschreven kaart en falende software. Ik teken vaak zelf routes waarbij ik de ruimte tussen waypoints vanzelf laat invullen. Je ziet regelmatig dat er door kleine foutjes in een kaart (osm/ofm) er bepaalde stukken vermeden worden waar je prima door kan rijden, maar ook dat er onnodige omwegen komen op bepaalde stukken. Dan zit je alleen nog maar in mapsource (of basecamp) te werken, door vervolgens de route weer te exporteren naar een toestel wordt er nog een algoritme op losgelaten, dus het is al met al redelijk lastig (kennelijk).

Dat van de mio als je van de route afgaat en er geen 'oplossing' wordt aangeboden is wel een gemis. Jammer gaan ze daar bij de 820 niet op in, want dat is nou juist iets waar ik waarde aan hecht. Je tekent soms een route waarbij je nog niet weet dat er ergens een weg opgebroken is of het pontje gaat niet etc. Alternatieven zijn op zo'n moment een groot voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rockhopper schreef op maandag 12 februari 2018 @ 18:10:
Ik vermoed dat de missers komen door de combi slecht geschreven kaart en falende software. Ik teken vaak zelf routes waarbij ik de ruimte tussen waypoints vanzelf laat invullen. Je ziet regelmatig dat er door kleine foutjes in een kaart (osm/ofm) er bepaalde stukken vermeden worden waar je prima door kan rijden, maar ook dat er onnodige omwegen komen op bepaalde stukken. Dan zit je alleen nog maar in mapsource (of basecamp) te werken, door vervolgens de route weer te exporteren naar een toestel wordt er nog een algoritme op losgelaten, dus het is al met al redelijk lastig (kennelijk).
Ik maak regelmatig ook routes, soms door viapunten of waypoints te zetten en een route er tussen te laten berekenen, meestal loopt het prima, maar inderdaad soms krijg je rare kronkels zeker met osm/ofm kaarten. Met de Garmin CN of topo heb ik dat minder vaak, maar die worden een dagje ouder (lees CN = 2012 en topo = 2014) en zijn niet meer zo accuraat. De situatie op de baan of in het veld veranderd ook continue, jaarlijks verdwijnt er wel iets op mijn trainingsroutes die ik van thuis uit kan rijden.

Eén ding doe ik nooit: een route op mijn toestel plaatsen, ik zorg altijd voor track op het toestel, moet ik afwijken, dan zorg ik wel dat ik terug op mijn route geraak door uit te zoomen en met de kaartgegevens terug op de track kan komen. In het bos kan dat wel eens extra spannend worden, dat is mijn manier van suprise-me :+
Pagina: 1 ... 14 ... 101 Laatste