Op de 520 kan je maar heel weinig kaartmateriaal kwijt. Dan zou ik echt blind voor de 820 gaan. Prima ding volgens mij. Accuduur kan beter, en je kunt maar twee datavelden op het kaartscherm kwijt. Nadelen die bijvoorbeeld een Bolt niet heeft. Maar goed, die heeft dan weer andere nadelen.
Het navigeren is bij de Bolt wat rudimentair t.o.v. Garmin (maar het werkt wel gewoon). Verschillen Garmin en Wahoo m.b.t. navigatie:
- Bij Garmin is de te volgen navigatielijn paars; deze kleur is niet te veranderen. Veel mensen vinden de afleesbaarheid matig. Bij Wahoo is de lijn een soort >>>>> slang (chevron), die niet van kleur te veranderen maar wel heel duidelijk te zien is.
- Bij Garmin kun je navigeren naar start van de route, bij Wahoo niet.
- Bij Garmin kun je scrollen op de kaart (pannen), bij Wahoo niet. In- en uitzoomen kan met beide. Pannen kan bij Wahoo wel met de companion app (wel internet nodig!).
- Een GPX op het device zetten gaat bij Wahoo heel makkelijk, bij Garmin wat lastiger. Voor Garmin is wel een IQ-app (Dynamic.Watch) beschikbaar waarmee het zonder kabel kan. Wil je van die IQ app alle functionaliteit gebruiken moet je betalen.
- Bij Wahoo heb je voor bijv. het inkloppen van een adres of het laden van een route de companion app nodig, bij Garmin gaat alles op het device zelf. Bij dergelijke handelingen op de Wahoo heb je internet nodig op je mobiel. Het voordeel is dan weer dat het extreem gebruiksvriendelijk is.
- Bij Wahoo kun je tot 6 datavelden op het kaartscherm zetten, bij Garmin maximaal 2.
- Bij Garmin je heb je wat meer kaartdetail (o.a. straatnamen) dan bij Wahoo.
- Bij Garmin kun je kiezen of je CityNavigator of OSM kaarten gebruikt, bij Wahoo gebruikt Mapbox.
- Als je zonder aanwijzingen rijdt is de Wahoo in het voordeel bij lussen en dubbele stukken omdat het apparaat de route slechts een km vooruit tekent. Een nadeel is dan weer dat ook je staart (waar je gereden hebt) niet volledig wordt ingetekend (bij Garmin wel).
- De GPS-chip van Garmin is nauwkeuriger. Je krijgt daardoor minder snel onterechte waarschuwingen dat je "off course" bent.
Overige verschillen (dit lijstje maakte ik voor de Edge 1000, maar bijna alles geldt ook voor de 820)
Wat ik fijn vind aan de Wahoo t.o.v. de Garmin 1000
- loopt zelden/nooit vast
- batterijduur is beter
- afleesbaarheid scherm is top
- minder/meer datavelden veranderen tijdens fietsen werkt geniaal
- knoppen i.p.v. touchscreen
- livetracking is veel beter
- ziet er veel beter uit, compacter
- standaardmount is veel mooier dan bij Garmin
- aanzienlijk goedkoper
- tot 6 datavelden op het kaartscherm
- routes laden gaat heel simpel en zonder kabel
Wat ik minder vind aan de Wahoo t.o.v. de Garmin 1000
- De software loopt bijna nooit vast, maar bevat wel veel kleine bugs (die niet gefixt worden)
- GPS van de Garmin is nauwkeuriger > minder snel onterechte off course waarschuwingen
- Met Wahoo kun je geen gebruik meer maken van Garmin Connect zonder dataverlies
- Geen IQ apps
- Geen panning (scrollen op de kaart), wel op de smartphone maar dan heb je internet nodig
- Geen navigate to start route
- Geen fietsprofielen
- In welk verzet je rijdt kan alleen in 1-2 formaat (en niet 39x12 zoals bij Garmin)
- Vooral de app voor iOS is op bepaalde punten zeer slordig gemaakt
[
Voor 153% gewijzigd door
havana op 27-12-2017 10:10
]