Donstil schreef op maandag 08 februari 2016 @ 17:42:
Uuhh nou als een serie goed is en vooral goed blijft waarom dan stoppen?
Zolang het kwaliteit blijft blijft het kwaliteit en is cancelen/beëindigen wat mij betreft niet nodig.
Kijk naar iets als bv Shameless, dat is nog steeds erg goed en zit al in zijn zesde seizoen, totaal geen reden om te cancelen (en doen ze dus ook niet). Maar neem je True Blood als voorbeeld (of Dexter ofz) dan is de situatie heel anders, dat was voor het einde juist weer erg slap.
Ik denk niet dat je zomaar kunt zeggen "Meer dan 6 a 7 seizoenen moet je niet willen." maar het echt per serie moet bekijken.
Het is wel ietsje afhankelijk van het soort serie inderdaad. Series als CSI / NCIS / Law & Order kunnen lang doorgaan; daarbij is elke aflevering losstaand en heb je dus eigenlijk elke week een bevredigend einde. Maar als er meer gedaan wordt op het gebied van karakterontwikkeling en overstijgend plot, dan loopt het vroeg of laat achteruit. Meestal gaat de kwaliteit van het schrijfwerk achteruit, en zo niet dan gaat een te lange duur alsnog ten koste van de relevantie, het realisme en de impact van een verhaal. Schrijvers kunnen ook veel beter hun vak uitoefenen wanneer ze een begin, midden en eind mogen bouwen; een "story arc". Breaking Bad is een goed voorbeeld van hoe het moet; Dexter van hoe het niet moet. Of Prison Break, of 24. Ook bijvoorbeeld Sons of Anarchy was sterker geweest met 4-5 seizoenen dan met 7. En Supernatural, dat z'n kracht verloor na seizoen 5.
En daar komt nog bij dat het risico met elk seizoen stijgt dat de grote baas de stekker eruit trekt. Liever een serie die na 5 seizoenen sterk eindigt terwijl er misschien nog een goede zesde in gezeten had, dan dat een serie geannuleerd wordt zonder bevredigend einde. Ik krijg nog altijd steken in m'n borst als ik denk aan Carnivàle of Firefly
Dus in theorie hoeft een serie niet per se te stoppen na 5-7 seizoenen, maar in de praktijk is dat in 99% van de gevallen wel beter, voor series met een doorlopend plot.
Shameless is wel een voorbeeld van een serie die misschien langer door kan gaan dan veel andere. Dit omdat die serie draait om een gezin waarvan de leden opgroeien en de stad ook verandert. Dat is gemakkelijker fris te houden, en er is ook niet echt één doel dat gesteld is en waar de hele serie naartoe gewerkt wordt. 't Is meer een kijkje in het leven van de Gallaghers en co. Maar ook van Shameless hoop ik dat er niet al te veel seizoenen meer volgen. Ik zie de geweldige karakters van die serie graag een boeiend, emotioneel einde krijgen. Een sterk einde is voor mij een wezenlijk onderdeel van een verhaal.
Game of Thrones ten slotte - hierboven genoemd - is een geval apart. Dit is een boekverfilming, dus die serie moet gewoon zo lang doorgaan als er bronmateriaal is (of komt). Maar ook schrijver George R.R. Martin weet dat zijn verhaal een goed en tijdig einde nodig heeft, omdat anders de hele opzet verloren gaat.
Dit hele offensief van mij wil natuurlijk niet zeggen dat jij er niet heel anders over mag denken