Dat kan, maar dan zou ik me wel inlezen in de
mythologie en de hoofdlijnen van de gebeurtenissen in de serie. Daar zit ook een lijstje bij van de afleveringen die het belangrijkst zijn voor het hoofdverhaal. Je zou dus kunnen overwegen om alleen die afleveringen te bekijken, of gewoon één ander te lezen. Youtube-compilaties zijn er wellicht ook voor dit doel.
Ik vond The X-Files indertijd geweldig; de beste serie tot toen toe. Maar er zijn twee problemen. Ten eerste liep de serie lang door en was er voor de schrijvers geen zekerheid hoe lang ze nog door mochten. Daardoor zit er niet echt een begin, midden en eind aan, op de manier dat bijvoorbeeld een Breaking Bad dat heeft. De cast werd grotendeels vervangen in de latere seizoenen en de rode draad was niet altijd even zichtbaar. Dit is een nadeel van de kabelzenders in de VS, en de manier van zakendoen die gebaseerd was op uitsluitend ratings. En ten tweede: de serie is inmiddels overtroffen door de toenemende kwaliteit van televisie. Qua productiewaarden, verhaalvertelling en acteerwerk ligt de lat tegenwoordig hoger (voor goede tv dan; het gros is natuurlijk altijd al pulp geweest).
Dat maakt de oude serie, voor mij dan, lastiger om te kijken. Ik ben zelf dan ook niet van plan om al het oude materiaal opnieuw te gaan kijken, maar ik duik wel in de nieuwe serie zodra alle zes afleveringen uitgezonden zijn.
Edit: Na dit geschreven te hebben, twijfel ik toch of ik de mythologie-afleveringen alsnog 's opnieuw zou moeten kijken. Ik ga het proberen, en dan zie ik wel hoe ik het ervaar.
Edit 2: Het valt toch behoorlijk mee! Het blijft een interessante serie, en ik ben nu van plan om de mythologie-afleveringen van alle seizoenen te gaan checken, met misschien hier en daar een losstaande erbij.
[
Voor 10% gewijzigd door
geert1 op 08-02-2016 11:55
]