“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
(klik)Activeren van 'Routed Mode' in een 7360, 7390 of een 7490:
Eerst updaten naar de nieuwe .06.30 firmware. Daarna het 'XS4ALL' of
‘XS4ALL FTTH’-profiel (zonder IPTV) selecteren.
Voor de laatste fw van de 7340 heb je een behulpzame collega op de
helpdesk nodig. Na de update dezelfde profielwijziging doorvoeren.
Ja dat heb ik gedaan maar heb niks gevonden ;-) bedankt voor je bericht hier kan ik wat mee.
Hij wist helemaal niet dat het mogelijk was tot dat ik zei dat het ook anders kan. Hij heeft hem in eerste instantie gekochten voor de NAS functionaliteit.Tylen schreef op maandag 13 februari 2017 @ 11:28:
Dus die kennis koopt eerst iets en daarna gaat hij pas op onderzoek uit?
Ik zou het ook niet weten tho. Maar er zijn genoeg configuraties te vinden van andere merken. Die kan je kennis vast wel vertalen naar de fritzbox methode
Ik heb het volgende in mijn hoofd:
NTU > WAN port ASUS (IGMP snooping enabled) met VLAN 6, Prio 0.
LAN 1 > Unmanaged switch
Vervolgens wil ik al mijn apparaten op de switch aansluiten, inclusief de IPTV kastjes van KPN.
Gaat bovenstaande zo werken of denk ik dan te simpel? Door alle 'verschillende' configuraties zie ik zelf even de bomen door het bos niet meer. Ik wil liever niet gebruik maken van Merlin, ik gebruik liever de standaard firmware van ASUS.
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Heb je hiervoor nog poorten moeten forwarden in de EB V10?Ik heb L2TP/IPSec op een Pi draaien zonder problemen
Werkt het ook als ik de bridge rechtstreeks met de EB V10 verbind via WiFi?TV werk via een wirelessbridge maar dan moet de verbinding wel stabiel en snel genoeg zijn en je moet zorgen dat je apparatuur niet de TV streams naar alle WiFi clients sturen (IGMP Snooping).
Bekabeld aansluiten blijft de beste oplossing.
Ik weet niet of de Experiabox V10 z'n Accesspoint goed met die TV Streams omgaat. Als je er een apart netwerk van maakt (op een ander Accesspoint) werkte het in iedergeval wel (bij de V10-pilot getest)
Internet op de pc's werkt, VOIP via de EB werkt ook, bij (routed) IPTV gaat het echter mis.
De connectie-test van de settopbox geeft bij alles behalve NTP succes aan, tvgids wordt netjes binnen gehaald, maar tv kijken is niet mogelijk.
Enig idee welke instelling mogelijk vergeten is of verkeerd staat?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
IGMP proxy aangezet (en heeft die wel VLAN ondersteuning zo niet -> bridgen naar een LAN poort enige optie)?Raven schreef op maandag 13 februari 2017 @ 23:00:
Mijn neef heeft vandaag zijn EB tussen de pc's en IPTV settopboxen weggehaald en vervangen door een Draytek router (ik dacht de 2925).
Internet op de pc's werkt, VOIP via de EB werkt ook, bij (routed) IPTV gaat het echter mis.
De connectie-test van de settopbox geeft bij alles behalve NTP succes aan, tvgids wordt netjes binnen gehaald, maar tv kijken is niet mogelijk.
Enig idee welke instelling mogelijk vergeten is of verkeerd staat?
Tweede DCHP client met juiste opties gezet op VLAN 4?
Is er classless routes support (zo niet heb je de static routes gezet)?
DHCP server option 28 en 60 gezet?
Caros schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 17:53:
Misschien niet helemaal het goede topic, maar mogelijk opent het deuren voor enkele mensen hier met een Draytek met Fiber aansluitingen!![]()
Na contact gehad te hebben met Draytek, is het mij gelukt om Routed IPTV werkend te krijgen via de Draytek Vigor 2860n+. Dit is een router met VDSL2+ aansluitingen. Dit betekent dat ik (omdat ik geen telefonie gebruik), al mijn verbindingen alleen via dit apparaat laat lopen en het mooie is: hij stuurt ook mijn AP's aan
Ik heb meerdere virtuele WAN verbindingen op de router, welke command-line een IP-adres kunnen krijgen. WAN5 heb ik hiervoor gebruikt. Daarnaast ondersteunt deze IGMP proxy en heb ik (om het netwerk stil te houden) IGMP snooping aangezet. Het commando om DHCP aan een WAN interface te geven was bij mij:
'ip dhcpc option -e 1 -c 60 -w 5 -v IPTV_RG'
Een nadeel is dat het lastig te vinden is welk IP-adres de WAN5 poort in VLAN4 krijgt en daarbij moet je voor een statische route een source, subnet, gateway en interface hebben. Dit betekent dat als mijn VLAN4(WAN5) een ander IP-adres krijgt ik mijn statische routes moet aanpassen...
Andere jammere is dat ik nu wel 23 apps zie bij 'meer tv', maar dat Netflix niet ondersteunt wordt door mijn decoder
[ Voor 52% gewijzigd door |sWORDs| op 14-02-2017 00:31 ]
Te Koop:24 Core Intel Upgradeset
- IGMP proxy aangezet, check, geen idee mbt VLAN maar is gebridged geweest, maakte geen verschil.|sWORDs| schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:20:
[...]
IGMP proxy aangezet (en heeft die wel VLAN ondersteuning zo niet -> bridgen naar een LAN poort enige optie)?
- Tweede DCHP client met juiste opties gezet op VLAN 4? Doel je daarmee op die 28 en 60? Die staan er beide.
- Is er classless routes support (zo niet heb je de static routes gezet)? ..... ehm, zou ik even moeten navragen maar dacht van niet. Zal 't even doorsturen, thanks
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het gaat om een DHCP Client op VLAN4 en een DHCP Server op LAN, beide hebben Vendor Class Identifier Code (optie 60, IPTV_RG), maar alleen de Server heeft Broadcast Address (optie 28, voorbeeld 192.168.1.255).Raven schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:43:
[...]
- IGMP proxy aangezet, check, geen idee mbt VLAN maar is gebridged geweest, maakte geen verschil.
- Tweede DCHP client met juiste opties gezet op VLAN 4? Doel je daarmee op die 28 en 60? Die staan er beide.
- Is er classless routes support (zo niet heb je de static routes gezet)? ..... ehm, zou ik even moeten navragen maar dacht van niet. Zal 't even doorsturen, thanks
De Classless Static Route (optie 121, voorbeeld 213.75.112.0/21 via 10.142.64.1) komt binnen op die DHCP Client (deze waardes moeten ook gebruikt worden voor de IGMP Proxy), als je deze niet gescript/automatisch kunt gebruiken zul je handmatig de IGMP Proxy en Static Route moeten instellen.
Dit is dus allemaal nog los van de DHCP Client op VLAN6.
[ Voor 25% gewijzigd door |sWORDs| op 14-02-2017 10:06 ]
[ Voor 11% gewijzigd door YaYo86 op 14-02-2017 13:07 ]
Okee, net een en ander doorgestuurd.|sWORDs| schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 09:48:
[...]
Het gaat om een DHCP Client op VLAN4 en een DHCP Server op LAN, beide hebben Vendor Class Identifier Code (optie 60, IPTV_RG), maar alleen de Server heeft Broadcast Address (optie 28, voorbeeld 192.168.1.255).
De Classless Static Route (optie 121, voorbeeld 213.75.112.0/21 via 10.142.64.1) komt binnen op die DHCP Client (deze waardes moeten ook gebruikt worden voor de IGMP Proxy), als je deze niet gescript/automatisch kunt gebruiken zul je handmatig de IGMP Proxy en Static Route moeten instellen.
Dit is dus allemaal nog los van de DHCP Client op VLAN6.
Gaat overigens niet om de 2925 maar om de 2960 (foutje van mij
edit: Online demo van betreffende router: http://60.250.189.150:2960/
We kunnen niet de juiste plek vinden waar die static routes geplaatst moeten worden (althans, de plek waar het moet lijkt niet de juiste velden aan te bieden), daarnaast is er geen DHCP instelling te bekennen met optie 121 (wel een boel andere opties) en de manual rept met geen woord over classless static route. Heeft Draytek dit anders genoemd?
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 14-02-2017 17:53 ]
Oscar Wilde
Robin, is hier al meer bekend over? Ik vind dit vrij fundamenteel. Lees volstrekt niet kunnen.RobinF schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:12:
[...]
Nou, het blijkt dat de EB V9 zelf de TR-069 poort opent voor die Devolo's zodat Helpdesk medewerkers de adapter kunnen herstarten. En persoonlijk heb ik daar mijn twijfels bij.
Zie: Dit topic op het KPN Forum
En geef gerust je mening, ten slotte is het een forum voor iedereen.
Ik kreeg ineens een melding dat ik 'gequote' werd. Ondertussen heb ik wel een aanpassing kunnen doen. Het is inderdaad mogelijk om via route-policy een subnet te laten routeren naar een WAN interface. Hierdoor zijn de statics niet meer nodig.|sWORDs| schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 00:20:
[...]
IGMP proxy aangezet (en heeft die wel VLAN ondersteuning zo niet -> bridgen naar een LAN poort enige optie)?
[...]
Ja en nee. Dit wordt nu ook voor WiFi "Versterkers" gebruikt en o.a. ik zit er nog achteraan. KPN zegt dat het nodig is om "de wet te voldoen" ofzo maar ik wil graag weten hoe het zit met de veiligheid en dergelijkeel flaco schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 17:34:
[...]
Robin, is hier al meer bekend over? Ik vind dit vrij fundamenteel. Lees volstrekt niet kunnen.
EDIT:
Hier is het topic waarin de discussie nu gevoerd wordt.
[ Voor 15% gewijzigd door RobinF op 14-02-2017 22:49 ]
Net in mijn EBv10 gekeken en er is inderdaad een port geforward naar mijn "WiFI versterker".RobinF schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 20:51:
[...]
Ja en nee. Dit wordt nu ook voor WiFi "Versterkers" gebruikt en o.a. ik zit er nog achteraan. KPN zegt dat het nodig is om "de wet te voldoen" ofzo maar ik wil graag weten hoe het zit met de veiligheid en dergelijke
Dit is echt te bizar voor woorden. Vind het echt niet acceptabel dat er aan de portforwards gesleuteld wordt door KPN.
Gelukkig lijkt de poort niet vanaf het internet benaderbaar te zijn. Maar niet steeds niet acceptabel.
Persoonlijk denk ik daar hetzelfde over.barber schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 22:13:
[...]
Net in mijn EBv10 gekeken en er is inderdaad een port geforward naar mijn "WiFI versterker".
Dit is echt te bizar voor woorden. Vind het echt niet acceptabel dat er aan de portforwards gesleuteld wordt door KPN.
Gelukkig lijkt de poort niet vanaf het internet benaderbaar te zijn. Maar niet steeds niet acceptabel.
Als je wilt kan je hier reageren: https://forum.kpn.com/thu...ing-tcp-poort-9000-430437
Verder is het natuurlijk onacceptabel dat er porten worden geforwarded hiervoor. Dat lijkt mij echt niet nodig zeker niet wenselijk door het gebrek aan veiligheid. Gelukkig heb ik geen andere kpn spullen, maar zo gebeurd het met alles...
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
We weten natuurlijk nog niet hoe veilig het is. Want blijkbaar kan je er niet vanaf internet bij, dat is dan alweer een pluspuntT.Kreeftmeijer schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 06:20:
Ik ben best benieuwd waarom dit nodig is om aan de wet te voldoen.
Verder is het natuurlijk onacceptabel dat er porten worden geforwarded hiervoor. Dat lijkt mij echt niet nodig zeker niet wenselijk door het gebrek aan veiligheid. Gelukkig heb ik geen andere kpn spullen, maar zo gebeurd het met alles...
Dat is wel zo. Ik snap nu wel (na even denken over de wet) dat ze anders niet aan de wet kunnen voldoen, want ze kunnen geen support leveren. Mijn theorie.RobinF schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:15:
We weten natuurlijk nog niet hoe veilig het is. Want blijkbaar kan je er niet vanaf internet bij, dat is dan alweer een pluspunt
Ik vind het sowieso al vervelend dat ze mijn hele netwerk kunnen zien. Maar goed, daar is met EB weinig aan te doen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Maar waarom gelijk bij iedereen die de WiFi versterker heeft die poort open zetten?T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:20:
[...]
Dat is wel zo. Ik snap nu wel (na even denken over de wet) dat ze anders niet aan de wet kunnen voldoen, want ze kunnen geen support leveren. Mijn theorie.
Ik vind het sowieso al vervelend dat ze mijn hele netwerk kunnen zien. Maar goed, daar is met EB weinig aan te doen.
Ze kunnen ook de poort openen op het moment dat er een service vraag is met betrekking tot de Wifi versterker. (En daarna weer verwijderen) Dan kunnen ze ook dezelfde support leveren.
Tja, dan toch maar aan KPN zelf vragen waarom het zo moet.barber schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 07:38:
[...]
Maar waarom gelijk bij iedereen die de WiFi versterker heeft die poort open zetten?
Ze kunnen ook de poort openen op het moment dat er een service vraag is met betrekking tot de Wifi versterker. (En daarna weer verwijderen) Dan kunnen ze ook dezelfde support leveren.
Interessante video over TR-069...: YouTube: DEF CON 22 - Shahar Tal - I Hunt TR-069 Admins: Pwning ISPs Like a Boss Mag hopen dat het tegenwoordig beter geregeld is maar het zet je wel aan het denken.RobinF schreef op maandag 12 december 2016 @ 23:12:
[...]
Nou, het blijkt dat de EB V9 zelf de TR-069 poort opent voor die Devolo's zodat Helpdesk medewerkers de adapter kunnen herstarten. En persoonlijk heb ik daar mijn twijfels bij.
Zie: Dit topic op het KPN Forum
En geef gerust je mening, ten slotte is het een forum voor iedereen.
Het gebruik van TR-069 is "marktconform". Je ontkomt er niet aan als je een door de ISP gemanaged modem gebruikt. Als je dit niet wilt is het een goede reden om een eigen router te gebruiken.Cartman! schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:12:
[...]
Interessante video over TR-069...: YouTube: DEF CON 22 - Shahar Tal - I Hunt TR-069 Admins: Pwning ISPs Like a Boss Mag hopen dat het tegenwoordig beter geregeld is maar het zet je wel aan het denken.
Bij kabelmodems SNMP, maar zelfde effect voor de veiligheid van jouw thuisnetwerk. En daarnaast kan daar iedereen vanuit het office netwerk van de provider bij de UI van het modem
Dat is het probleem niet, het gaat erom hoe welke maatregelen ze hebben genomen om het veilig te houden.ANdrode schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 09:30:
[...]
Het gebruik van TR-069 is "marktconform".
Ik zou een managed switch nemen die ook IGMP snooping ondersteund.Hammetje schreef op maandag 13 februari 2017 @ 19:34:
Over ongeveer 2 maanden wordt mijn nieuwbouwwoning opgeleverd. Ik heb besloten op bij KPN een glasvezelverbinding af te nemen. Vanwege ervaringen bij vrienden met slechte experiaboxen, wil ik eigen apparatuur gebruiken. Toevallig heb ik nu een ASUS RT-AC68u waarvan ik heb gelezen dat die uitstekend geschikt zijn voor de benodigde VLAN's. Ik heb echter ook begrepen dat KPN sinds kort het één en ander heeft veranderd, waardoor niet meer met VLAN's gewerkt moet worden.
Ik heb het volgende in mijn hoofd:
NTU > WAN port ASUS (IGMP snooping enabled) met VLAN 6, Prio 0.
LAN 1 > Unmanaged switch
Vervolgens wil ik al mijn apparaten op de switch aansluiten, inclusief de IPTV kastjes van KPN.
Gaat bovenstaande zo werken of denk ik dan te simpel? Door alle 'verschillende' configuraties zie ik zelf even de bomen door het bos niet meer. Ik wil liever niet gebruik maken van Merlin, ik gebruik liever de standaard firmware van ASUS.
Als je de uitleg leest dan heeft KPN redelijke maatregelen genomen. Doordat de devices in het LAN netwerk zitten en niet in (bijvoorbeeld) een IPTV VLAN moet je zo'n port forward instellen.Cartman! schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:23:
[...]
Dat is het probleem niet, het gaat erom hoe welke maatregelen ze hebben genomen om het veilig te houden.
Zou ik er blij van worden? Nee. Is er technische noodzaak om het zo te doen? Ja. Is het equivalent of beter aan wat er gebruikelijk is? Ja. Is wat de markt vraagt van een tragisch niveau? zeker.
KPN heeft nog steeds dezelfde VLAN's. Alleen werd vroeger het IPTV vlan gebridged naar de STB's en tegenwoordig wordt het IPTV verkeer gerouteerd. Hiervoor moet de router wel ondersteuning hebben voor een IGMP proxy.san.okk schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:25:
[...]
Ik zou een managed switch nemen die ook IGMP snooping ondersteund.
Ik zie voor jouw router in dit topic mensen die de routed oplossing werkend hebben met de Merlin firmware, maar niet met de standaard firmware.
ik had erg veel last van traffic die vanuit de hd ontvanger over het netwerk gepushed werd.De overige apparatuur die aan die switch hing had daar last van. Ik heb toen de hd ontvanger in een VLAN geplaatst. Daarna was dat probleem verholpen.Muis666 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:59:
[...]
KPN heeft nog steeds dezelfde VLAN's. Alleen werd vroeger het IPTV vlan gebridged naar de STB's en tegenwoordig wordt het IPTV verkeer gerouteerd. Hiervoor moet de router wel ondersteuning hebben voor een IGMP proxy.
Ik zie voor jouw router in dit topic mensen die de routed oplossing werkend hebben met de Merlin firmware, maar niet met de standaard firmware.
Mijn AC68U heeft zowel IGMP snooping als IGMP proxy. Als ik de switch toch managed maak, zoals bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE , heb ik daar dan genoeg aan? Volgens de site van TP Link heeft deze managed switch ondersteuning voor VLAN's én ondersteunt IGMP snooping. IGMP proxy zie ik niet terug, maar mij lijkt het dat alleen een router dat hoeft te hebben.san.okk schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 11:23:
[...]
ik had erg veel last van traffic die vanuit de hd ontvanger over het netwerk gepushed werd.De overige apparatuur die aan die switch hing had daar last van. Ik heb toen de hd ontvanger in een VLAN geplaatst. Daarna was dat probleem verholpen.
http://nl.tp-link.com/pro...024DE.html#specifications
Ook NETGEAR heeft een switch met IGMP snooping en VLAN support voor een redelijke prijs: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS524E
Is een van deze switches geschikt om wat jij beschrijft, qua traffic vervuiling, te voorkomen? Is de NETGEAR goed?
[ Voor 12% gewijzigd door Hammetje op 15-02-2017 17:51 ]
"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)
Oplossing van de helpdesk (wifi uit/aan) cookies weg en andere browser help allemaal niet. Krijg geen beeld.
Nee, maar die werkt gelijkEgbert59 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 21:33:
wel eens geprobeerd met itvonline.nl?

De TP-Link SG1024E heeft wat problemen met IGMP. Ik vermoed dat dit ook voor de DE geldt maar dat weet ik niet zekerHammetje schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:24:
[...]
Mijn AC68U heeft zowel IGMP snooping als IGMP proxy. Als ik de switch toch managed maak, zoals bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE , heb ik daar dan genoeg aan? Volgens de site van TP Link heeft deze managed switch ondersteuning voor VLAN's én ondersteunt IGMP snooping. IGMP proxy zie ik niet terug, maar mij lijkt het dat alleen een router dat hoeft te hebben.
Ook NETGEAR heeft een switch met IGMP snooping en VLAN support voor een redelijke prijs: pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus JGS524E
Is een van deze switches geschikt om wat jij beschrijft, qua traffic vervuiling, te voorkomen? Is de NETGEAR goed?
KPN levert standaard een managed switch mee met het glasvezel pakket. Namelijk de NETGEAR GS105E 5-POORTS PROSAFE PLUS SWITCH.Hammetje schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 17:24:
[...]
Mijn AC68U heeft zowel IGMP snooping als IGMP proxy. Als ik de switch toch managed maak, zoals bijvoorbeeld de pricewatch: TP-Link TL-SG1024DE , heb ik daar dan genoeg aan? Volgens de site van TP Link heeft deze managed switch ondersteuning voor VLAN's én ondersteunt IGMP snooping. IGMP proxy zie ik niet terug, maar mij lijkt het dat alleen een router dat hoeft te hebben.
Kan zijn dat je moet zinspelen op een 'verdeelkastje'; de term switch zei mijn gesprekspartner nietsT.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:19:
@Jan-man, je kan ze wel aanvragen via de chat.
Overigens prima service, was met een dag binnen en werkt sindsdien nog beter
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Ik wou net zeggen. Is zeker niet standaard. Ik heb nog niet zo lang glasvezel liggen en geen switch. Ik heb er alleen zelf maar 1 gekocht omdat ik een 8-poorts moest hebben.Jan-man schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:17:
Is niet standaart. Is pas vanaf 3 tvs of meer. Als je 2 tv besteld krijg je geen switch standaart erbij.
UNOX: The worst operating system
Niemand?YaYo86 schreef op dinsdag 14 februari 2017 @ 12:29:
Ik ben opzoek naar, waarschijnlijk, het ww om de PPPoE sessie op te zetten op mijn eigen router (Syno RT100AC). Ik gebruik username XX-XX-XX-XX-XX-XX@internet en de pw's kpn, kpnkpn en welkom. Alle drie lijken ze niet te kloppen. De KPN monteur die net mijn verbinding heeft opgeleverd vertelde me dat ik gewoon de UTP kabel vanuit de werkkamer (een Syno NAS, desktop en simpele switch) vanaf de eb in mijn eigen router lanpoort kan prikken en dan zou ik al mijn devices bekabeld kunnen aansluiten. Niet dus.. Wat zie ik over het hoofd?
Haal de gebruikersnaam eens uit de Experiabox, Bouw je die PPP-sessie wel op het goede VLAN?
Username komt uit de EB. Hoe weet ik of de sessie over het juiste VLAN gaat?RobinF schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:02:
[...]
Haal de gebruikersnaam eens uit de Experiabox, Bouw je die PPP-sessie wel op het goede VLAN?
Daar zit geen check op. Alles is goed.
In mijn Syno router wel: Failed to setup PPPoE session, oid.
Maar dan nog is het geen standaart! Is volgens de regels pas vanaf 3 tv's dat je hem ook met 1 of 2 tv's krijgt is absoluut niet volgens de richtlijnen en ze mogen hem gewoon weigeren te sturen.T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:19:
Officeel is tot 2 tvs een switch €25,-
[ Voor 5% gewijzigd door Jan-man op 16-02-2017 08:28 ]
Voor mij is een 5 ports switch geen oplossing. In mijn nieuwbouwhuis heb ik diverse leidingen laten trekken, waardoor er alleen al naar wandcontactdozen 16 porten benodigd zijn.san.okk schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 23:56:
[...]
KPN levert standaard een managed switch mee met het glasvezel pakket. Namelijk de NETGEAR GS105E 5-POORTS PROSAFE PLUS SWITCH.
Ik denk dat ik TP-Link maar vermijd. Ik heb nu de Netgear Prosafe GS724T op het oog. Een managed switch, IGMP snooping, VLAN support en 24 gigabit porten. Heeft iemand deze zelf werkend draaien, met routed IPTV?
Nee hoor.Tylen schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:37:
Tot 2 tv's is dus alleen bij 1. Iedereen heeft toch wel 2 tv's?
Werkt bij mij perfect alleen heb ik de iptv over een apart vlan lopen, bij de router wordt het dan routed zodat ook de meertv optie er bij staat. Dus ik gebruik de IGMP snooping functie niet van die switch.Hammetje schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:22:
[...]
Voor mij is een 5 ports switch geen oplossing. In mijn nieuwbouwhuis heb ik diverse leidingen laten trekken, waardoor er alleen al naar wandcontactdozen 16 porten benodigd zijn.
Ik denk dat ik TP-Link maar vermijd. Ik heb nu de Netgear Prosafe GS724T op het oog. Een managed switch, IGMP snooping, VLAN support en 24 gigabit porten. Heeft iemand deze zelf werkend draaien, met routed IPTV?
Verder had ik wel ergens gelezen volgens mij in dit forum weet alleen niet meer welke pagina die iemand problemen had met de igmp snooping functie met dit type switch.
Zou je eens een screenshot van je instellingen kunnen posten?YaYo86 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 08:11:
[...]
In mijn Syno router wel: Failed to setup PPPoE session, oid.
Uit mijn Syno router:xh3adshotx schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 15:03:
[...]
Zou je eens een screenshot van je instellingen kunnen posten?

De kabel loopt via poort 4 op de eb naar de WAN poort op mijn Syno. Wanneer ik hem in poort 1 op mijn Syno prik krijg ik hetzelfde resultaat met de eerder genoemde ww's.
(Het MAC adres heb ik even weggelaten maar de username is overgenomen uit mijn eb).
[ Voor 31% gewijzigd door YaYo86 op 16-02-2017 20:40 ]
of via de telefoon... werkte bij mij tenminsteT.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 07:19:
ESET software nodig? Let me know 😄
Als dat ding in het LAN van de EB zit kan je gewoon DHCP gebruiken.YaYo86 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:34:
[...]
Uit mijn Syno router:
[afbeelding]
De kabel loopt via poort 4 op de eb naar de WAN poort op mijn Syno. Wanneer ik hem in poort 1 op mijn Syno prik krijg ik hetzelfde resultaat met de eerder genoemde ww's.
(Het MAC adres heb ik even weggelaten maar de username is overgenomen uit mijn eb).
Mijn Syno krijgt ook gewoon een IP van de EB maar ik kan niet het internet op via de Syno. Rara politiepetRobinF schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:45:
[...]
Als dat ding in het LAN van de EB zit kan je gewoon DHCP gebruiken.
Wat staat er bij WAN allemaal dan als ie een IP van de EB krijgt?YaYo86 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:50:
[...]
Mijn Syno krijgt ook gewoon een IP van de EB maar ik kan niet het internet op via de Syno. Rara politiepet
Verwijderd
Maar dan heeft die EB toch al een PPPoE verbinding opgezet. En een internetverbinding.YaYo86 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:50:
Mijn Syno krijgt ook gewoon een IP van de EB maar ik kan niet het internet op via de Syno. Rara politiepet
Dan hoef je toch niet nog eens PPPoE te doen bij een apparaat wat daar achter hangt?
Wat bedoel je? Neem even aan dat je dit bedoeld:RobinF schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:51:
[...]
Wat staat er bij WAN allemaal dan als ie een IP van de EB krijgt?

Zou je zeggen, toch krijg ik het niet aan de praat..Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:57:
[...]
Maar dan heeft die EB toch al een PPPoE verbinding opgezet. En een internetverbinding.
Dan hoef je toch niet nog eens PPPoE te doen bij een apparaat wat daar achter hangt?
[ Voor 40% gewijzigd door YaYo86 op 16-02-2017 21:00 ]
Verwijderd
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2017 21:29 ]
Wat probeer je te bereiken? Wat is je uiteindelijke doel?YaYo86 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:34:
[...]
Uit mijn Syno router:
[afbeelding]
Mn eigen router inzetten ipv de eb.xh3adshotx schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:37:
[...]
Wat probeer je te bereiken? Wat is je uiteindelijke doel?
Dan moet je de eb helemaal weghalen en de kabel van de ntu in de wan poort van de syno doen. Vziw krijg je dan alleen routed iptv niet werkend.
Zoals @Verwijderd zegt. Heb je niet toevallig achter je router dezelfde IP-adres range in gebruik?YaYo86 schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 20:57:
[...]
Wat bedoel je? Neem even aan dat je dit bedoeld:
[afbeelding]
Dus krijg je in je lan achter de router ook een 192.168.2.x adres?
PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West
Heeft iemand hier ervaring mee?
Dat klopt ja. LAN zit inderdaad in een andere range: 192.168.1.X.Verwijderd schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 21:27:
Euh? Tja. Je router lijkt aan de WAN kant in ieder geval wel een internetverbinding te krijgen. Daar is die screenshot van toch? Je hebt het Local Network wel op een andere reeks dan die de EB gebruikt?
Net geprobeerd maar ook dat werkt niet.xh3adshotx schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 22:42:
[...]
Dan moet je de eb helemaal weghalen en de kabel van de ntu in de wan poort van de syno doen. Vziw krijg je dan alleen routed iptv niet werkend.
Nee dat is dus 192.168.1.X.rjhilbrink schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 00:10:
[...]
Zoals @Verwijderd zegt. Heb je niet toevallig achter je router dezelfde IP-adres range in gebruik?
Dus krijg je in je lan achter de router ook een 192.168.2.x adres?
Zolang je je huiswerk niet doet, en alleen willekeurig kabels gaat ompluggen gaat het natuurlijk ook nooit werken. Glasvezel internet van KPN is een beetje complexer dan dat.YaYo86 schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 21:48:
[...]
Dat klopt ja. LAN zit inderdaad in een andere range: 192.168.1.X.
[...]
Net geprobeerd maar ook dat werkt niet.
[...]
Nee dat is dus 192.168.1.X.
is het niet handiger om je router eerst eens als AP in je interne netwerk te gebruiken?
schakel dhcp op je synology uit, en verbind de EB met je netwerk-kabel met een LAN (niet wan) poort van de synology.
Begin daarna eens www.netwerkje.com door te lezen, en dan vooral de sectie routed IPTV: http://netwerkje.com/routed-iptv (het andere deel is verouderd)
Ik vond het overzichtelijker om een aparte UTP kabel voor TV en mijn netwerk aan te houden. Kabels zijn toch uit het zicht.
De Netgear GS105E is inmiddels geconfigureerd mbt de VLANs. Ook zijn alle kabels nu gelegd en werkend bevonden.
De volgende stap is de boel aansluiten. Voordat ik dat volgend weekend ga doen heb ik nog een paar zaken die me niet helemaal helder zijn:
-Met Ziggo kan ik mijn NAS momenteel van buiten mijn netwerk bereiken. Na het FTU is de Switch nu het eerste punt. Dit houdt volgens mij in dat ik ook op de GS105E switch ook nog enkele poorten moet forwarden naar mijn eerste router. Klopt dat?
-Ik wil vanaf mijn netwerk graag de GS105E switch kunnen configureren (ipv enkel met een directe kabel tussen switch en laptop). Als ik bv port5 op de switch wil gebruiken dan moet ik deze aan netwerk PVID1 koppelen en die weer aan de router koppelen. Klopt dat?
(De switch zal een IP krijgen dat in de range van de Router valt)
-Zien jullie nog beveiligingsrisico's in deze opzet? Sommige user adviseren bv om UPnP uit te zetten in deze opzet.

Dat is mooi en handig.pizzatosti schreef op vrijdag 17 februari 2017 @ 23:41:
Ivm samenwonen zal ik van Ziggo naar KPN wisselen als provider. De Experiabox heeft momenteel een slechte performance bij haar. Ik ga daarom de Experiabox enkel voor TV gebruik houden en daarnaast mijn eigen router en access point inzetten op dezelfde manier als nu in mijn huis bij met Ziggo. Na het uitpluizen van enkele sites die deze opzet beschrijven ben ik op onderstaande plaat uitgekomen.
Ik vond het overzichtelijker om een aparte UTP kabel voor TV en mijn netwerk aan te houden. Kabels zijn toch uit het zicht.
Nee, hoezo? Een simpele L2 switch laat alles door, het enige wat die doet, is de pakketjes naar de juiste poort (kabel) brengen.De Netgear GS105E is inmiddels geconfigureerd mbt de VLANs. Ook zijn alle kabels nu gelegd en werkend bevonden.
De volgende stap is de boel aansluiten. Voordat ik dat volgend weekend ga doen heb ik nog een paar zaken die me niet helemaal helder zijn:
-Met Ziggo kan ik mijn NAS momenteel van buiten mijn netwerk bereiken. Na het FTU is de Switch nu het eerste punt. Dit houdt volgens mij in dat ik ook op de GS105E switch ook nog enkele poorten moet forwarden naar mijn eerste router. Klopt dat?
Dat zou moeten werken, je moet alleen (als het kan) de web interface en dergelijke op de andere poorten zien uit te zetten. Ik weet niet of dat kan.-Ik wil vanaf mijn netwerk graag de GS105E switch kunnen configureren (ipv enkel met een directe kabel tussen switch en laptop). Als ik bv port5 op de switch wil gebruiken dan moet ik deze aan netwerk PVID1 koppelen en die weer aan de router koppelen. Klopt dat?
(De switch zal een IP krijgen dat in de range van de Router valt)
Dat is met elke opstelling zo.-Zien jullie nog beveiligingsrisico's in deze opzet? Sommige user adviseren bv om UPnP uit te zetten in deze opzet.
Dat ziet mooi uit.
Volgens mij klopt dat.
grotegok schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 08:34:
Hmmm, als je meedoet met de 4k pilot dan kom je niet door de 'test' heen voor een gratis switch. Iemand dit ook meegemaakt?
Klopt, gewoon de 4K KS bellengrotegok schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 08:34:
Hmmm, als je meedoet met de 4k pilot dan kom je niet door de 'test' heen voor een gratis switch. Iemand dit ook meegemaakt?
Dat ziet mooi uit.
Volgens mij klopt dat.
[/quote]
Mijn bovenstaande plaat was gebaseerd op het werken met bridged IPTV. Waarschijnlijk tgv iets met veel bomen en een bos en tunnelvisie heb ik gemist dat KPN per eind 2015 is overgegaan naar Routed IPTV en dat mijn opzet dan niet meer dekkend is en dat "Meer TV/Netflix" niet zal werken.
De beschrijving op netwerkje.com voor routed is, in tegenstelling tot de bridged beschrijving, weinig verhelderend op dit vlak met mijn kennisniveau. En ik kan hiervoor nog geen duidelijke visuele voorbeelden van anderen vinden.
Na het lezen van een beschrijvingen van anderen en enkele tientallen pagina's in dit forum is mijn conclusie dat de enige wijziging zou zijn dat ik alleen het type verkeer voor VLAN4 moet aanpassen van Tagged naar Untagged om te zorgen dat hier ook internet verkeer naartoe gaat (ivm Netflix). Dit omdat ik toch al 2 aparte kabels naar de 2 TV decoders heb liggen.
Klopt deze aanname of is dit te kort door de bocht?
Het resultaat zou deze geupdate plaat worden (in lichtblauwe letters de wijziging voor VLAN4).

Vraag: Ik ga binnenkort over naar de EB V10, nu heb ik gelezen dat je de DHCP server van de EB V10 kan uitzetten. Ik zou dan dus een eigen DHCP server kunnen gebruiken op mijn LAN. Moet ik voor de IPTV STB's nog DHCP opties opnemen in mijn eigen DHCP server?
En nee, je hoeft geen speciale DHCP options te sturen richting STBs vziw, dat geldt enkel voor het verkrijgen van een client lease van het IPTV VLAN.
Ja, ik draai ook met een eigen DHCP. Er zijn twee opties die je in DHCP moet zetten: 28 en 60.Romulus schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:06:
Heeft iemand op dit forum ervaring met het volgende?
[...]
|sWORDs| schreef op donderdag 3 december 2015 @ 10:45:
[...]
Ik moet wel zeggen dat ik inmiddels meer voordelen zie om de Experiabox als gateway te gebruiken, nadelen andere router als gateway:
- CTF2 werkt niet als de Asus PPPoE of VLAN tagging moet doen.
- De Experiabox krijgt geen updates binnen.
- Routed IPTV werkt soms even niet (Edgerouter Pro), settings aanpassen en terugzetten of router reboot helpt.
Wat ik zelf nu heb is DHCP (met settings voor routed) en DNS op een ander apparaat en de V10 als gateway. Eigenlijk alleen maar voordelen (behalve mogelijk extra stroom, in mijn geval is het maar wat extra services op twee toch al draaiende VM's) en geen dubbele NAT. Een extra voordeel is dat mijn interne netwerk nu altijd beschikbaar is omdat DHCP (LB/Failover)/DNS op twee hosts draait.
[ Voor 85% gewijzigd door |sWORDs| op 18-02-2017 20:18 ]
De parameters staan in de screenshot (*.255 en IPTV_RG).Romulus schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:42:
Dank je Thralas en sWORDs, ik lees alleen wel twee tegengestelde antwoorden :-)
@Thralas Heb jij het misschien over het oude bridged iptv en heeft @|sWORDs| het over het nieuwe routed?
@|sWORDs| heb jij misschien voor mij ook de parameters die gezet moeten worden voor deze 2 opties?
Bij bridged zet je helemaal niets, de STB's zitten dan niet in jouw LAN maar IPTV VLAN welke zelf die opties vanaf de KPN DHCP server krijgen.
Wat wil je als DHCP en DNS server gebruiken? Bij Windows is option 60 niet vanuit de interface te doen, maar zul je het vanaf de commandline moeten doen:
1
2
3
4
5
6
| C:\WINDOWS\system32>netsh netsh>dhcp netsh dhcp>server \\<server_machine_name> netsh dhcp>add optiondef 60 IPTV_RG String 0 comment=IPTV_RG netsh dhcp>set optionvalue 60 STRING IPTV_RG netsh dhcp>exit |
Ook moet je natuurlijk niet vergeten om optie 3 naar de experiabox te laten wijzen en moet deze in het zelfde subnet zitten.
[ Voor 30% gewijzigd door |sWORDs| op 18-02-2017 15:50 ]
Heel veel te kort door de bocht. Het heet niet voor niets Routed IPTV. Dat betekent dat je router een deel via VLAN4 moet routen en een deel via internet. Je router moet zelfs een DHCP lease aanvragen via VLAN4 en daarna ook weer DHCP server zijn voor de IPTV doosjes...pizzatosti schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 14:34:
Na het lezen van een beschrijvingen van anderen en enkele tientallen pagina's in dit forum is mijn conclusie dat de enige wijziging zou zijn dat ik alleen het type verkeer voor VLAN4 moet aanpassen van Tagged naar Untagged om te zorgen dat hier ook internet verkeer naartoe gaat (ivm Netflix). Dit omdat ik toch al 2 aparte kabels naar de 2 TV decoders heb liggen.
Klopt deze aanname of is dit te kort door de bocht?
Nee, |sWORDs| noemt parameters (DHCP option 60) die vziw. enkel relevant zijn voor een DHCP client richting het KPN-netwerk. Daar is alleen sprake van als je een eigen router gebruikt.Romulus schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 15:42:
Dank je Thralas en sWORDs, ik lees alleen wel twee tegengestelde antwoorden :-)
@Thralas Heb jij het misschien over het oude bridged iptv en heeft @|sWORDs| het over het nieuwe routed?
Volgens mij hoef je dus helemaal niets bijzonder te doen, behalve dan de juiste gateway pushen (ipv. de DHCP server zelf), maar dat is logisch.
Sometimes you need to plan for coincidence
In mijn beoogde opzet zitten de IPTV doosjes achter de Experiabox, en zitten niet achter mijn eigen router. Veranderd dat iets aan jouw antwoord?triet schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:00:
[...]
Heel veel te kort door de bocht. Het heet niet voor niets Routed IPTV. Dat betekent dat je router een deel via VLAN4 moet routen en een deel via internet. Je router moet zelfs een DHCP lease aanvragen via VLAN4 en daarna ook weer DHCP server zijn voor de IPTV doosjes...
De meest complete (en enige) stapsgewijze beschrijving voor Routed IPTV die ik tot nu heb gevonden is deze: https://mijnglasvezelverb...10-mac-vlan-configuratie/
Deze beschrijving is van juni 2015, dus net voordat zaken als "Meer TV"/Netflix worden geintroduceerd bij KPN. Uit de commentaren kan worden opgemaakt dat de beschrijving niet meer actueel is
Als iemand een helder overzicht/stappenplan heeft voor de actuele situatie bij KPN waarbij een eigen router de IP adresjes aan het achterliggende netwerk uitdeelt van houd ik me aanbevolen.
Als bovenstaande aanname niet klopt ga ik terug naar de tekentafel..
Routed IPTV ga je niet werkend krijgen door alleen VLAN 4 naar de ExperiaBox door te zetten. Hiervoor is namelijk ook het internet VLAN (6) nodig. Ik zie dat je een AC68u hebt? Dan kan je de ExperiaBox terug in z'n doos stoppen als je geen telefonie van KPN hebt. Stop de kabel van de NTU direct in de WAN poort van de AC68u en volg deze stappen: xh3adshotx in "Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U"pizzatosti schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:14:
[...]
In mijn beoogde opzet zitten de IPTV doosjes achter de Experiabox, en zitten niet achter mijn eigen router. Veranderd dat iets aan jouw antwoord?
De meest complete (en enige) stapsgewijze beschrijving voor Routed IPTV die ik tot nu heb gevonden is deze: https://mijnglasvezelverb...10-mac-vlan-configuratie/
Deze beschrijving is van juni 2015, dus net voordat zaken als "Meer TV"/Netflix worden geintroduceerd bij KPN. Uit de commentaren kan worden opgemaakt dat de beschrijving niet meer actueel is
Als iemand een helder overzicht/stappenplan heeft voor de actuele situatie bij KPN waarbij een eigen router de IP adresjes aan het achterliggende netwerk uitdeelt van houd ik me aanbevolen.
Als bovenstaande aanname niet klopt ga ik terug naar de tekentafel..
ok, thanks iig! Ik heb idd een AC68U en telefonie gebruiken we niet. Die thread en de mogelijkheid om met Merlin firmware op de Asus te werken had ik gezien. Vroeger zou ik die optie hebben gekozen maar inmiddels is mijn ervaring dat voor de beheersbaarheid op de lange termijn standaard/config oplossingen de voorkeur hebben boven gescript maatwerk.xh3adshotx schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:23:
[...]
Routed IPTV ga je niet werkend krijgen door alleen VLAN 4 naar de ExperiaBox door te zetten. Hiervoor is namelijk ook het internet VLAN (6) nodig. Ik zie dat je een AC68u hebt? Dan kan je de ExperiaBox terug in z'n doos stoppen als je geen telefonie van KPN hebt. Stop de kabel van de NTU direct in de WAN poort van de AC68u en volg deze stappen: xh3adshotx in "Robocfg configuratie voor KPN IPTV op ASUS RT-AC66U"
Aan de andere kant lijkt dit wel mijn volledige pakket aan wensen te dekken... hmmmm
Je gebruikt het zelf niet, bent niet erg zeker in je antwoorden ("vziw"), maar blijft toch half zeggen dat het niet hoeft? Hier werkt het in elk geval niet zonder 28 en 60.Thralas schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 16:24:
[...]
Nee, |sWORDs| noemt parameters (DHCP option 60) die vziw. enkel relevant zijn voor een DHCP client richting het KPN-netwerk. Daar is alleen sprake van als je een eigen router gebruikt.
Volgens mij hoef je dus helemaal niets bijzonder te doen, behalve dan de juiste gateway pushen (ipv. de DHCP server zelf), maar dat is logisch.
De STB wil zien dat de Vendor Class Identifier IPTV_RG is, zo weet hij dat hij op een netwerk zit waar IPTV beschikbaar is en de DHCP server op VLAN4 geeft alleen antwoord als deze in de request IPTV_RG is. Je zult het dus als je niet bridged of de provider router zijn DHCP server gebruikt zelf moeten zetten.
De STB gebruikt Broadcast Address voor zijn IGMP requests en als deze niet beschikbaar is de static routes. Je zult het dus als je niet de provider router zijn DHCP server gebruikt zelf moeten zetten.
Alle guides hebben dan die opties ook op de interne DHCP server.
Netwerkje.com (Mikrotik):
Op het interne lan zitten de decoders tussen de andere apparaten. De decoders hebben ook extra DHCP opties nodig. Zorg dus dat de DHCP server deze aanbiedt:
option60: IPTV_RG
option28: het broadcast adres van je subnet, bijvoorbeeld 192.168.10.255 als je de basis configuratie hebt gevolgd.
AC68U guide:
configs/dnsmasq.conf.add
1
2
| dhcp-option=60,IPTV_RG dhcp-option=28,192.168.1.255 |
pfSense guide:
DHCP instellen
Je zal ongetwijfeld al een DHCP server voor je LAN hebben ingesteld op PFSense, daarom ga ik ook niet uitleggen hoe dat moet. Wat er wel moet gebeuren is dat we een extra optie moeten meegeven omdat je decoder nu ook op je LAN netwerk komt te zitten tussen je printer, chromecasts, pc's etc
Ubiquiti guide:
1
2
| set service dhcp-server global-parameters "option vendor-class-identifier code 60 = string;" set service dhcp-server global-parameters "option broadcast-address code 28 = ip-address;" |
[ Voor 70% gewijzigd door |sWORDs| op 18-02-2017 20:18 ]
Omdat ik de V10 specifiek niet gebruik.|sWORDs| schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 17:43:
Je gebruikt het zelf niet, bent niet erg zeker in je antwoorden,
Vooruit: het hoeft echt nietmaar blijft toch half zeggen dat het niet hoeft?
Omdat iedereen maar wat af copy paste totdat het werkt. De een omdat hij geen idee heeft wat hij aan het doen is, de ander omdat hij geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden (fair enough) en ervan uitgaat dat het bronartikel klopt.Waarom hebben alle guides dan die opties ook op de interne DHCP server?
Volgens mij is Netwerkje een van de meest aangehaalde (en degelijke) bronnen, dat valt ook te herleiden uit het feit dat op GoT nog maandenlang naar de (legacy) bridged setup guide wordt gerefereerd terwijl dat meestal niet de meest handige oplossing is.
'Al die guides' zijn dus een afgeleide van elkaar, slechts een enkeling die zelf uitzoekt hoe het werkt. Dan loop je wel eens tegen zaken aan die overbodig blijken te zijn; zo ook deze DHCP-opties.
Beetje hetzelfde als het fabeltje over de PPPoE-username/password. Daar komt ook regelmatig 'advies' over voorbij als iemand geen sessie krijgt, maar dat komt altijd omdat men vergeet het juiste VLAN te taggen, credentials worden namelijk helemaal niet gecheckt aan de KPN-kant.
Option 60 wordt logischerwijs wel requested door de STB omdat ze vroeger direct aan de KPN-IPTV-DHCPD hingen (legacy), maar dat is tegenwoordig allemaal verstopt achter de routed setup.Op het interne lan zitten de decoders tussen de andere apparaten. De decoders hebben ook extra DHCP opties nodig. Zorg dus dat de DHCP server deze aanbiedt:
option60: IPTV_RG
option28: het broadcast adres van je subnet, bijvoorbeeld 192.168.10.255 als je de basis configuratie hebt gevolgd.
Option 28; je moet wel een erg exotische setup hebben wil het laatste IP adres uit je subnet niet het broadcastadres zijn. Gaat vanzelf goed dus.
Ik heb ook geen idee waarom de auteur van de guide (geen idee wat z'n nick op Tweakers is) dat beweert, maar mijn ervaring is dat het niet hoeft. Net als hem gebruik ik MikroTik, maar zonder enige speciale optie naar de STB.
Fair point, de static routes worden ook vaak aanbevolen (ipv classless) en de ranges kloppen vaak niet en meestal gaat men er vanuit dat de routers geen IGMP Snooping kunnen, echter hebben de meeste een ingebouwde switch welke wel degelijk IGMP Snooping support.Thralas schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:02:
[...]
Omdat iedereen maar wat af copy paste totdat het werkt. De een omdat hij geen idee heeft wat hij aan het doen is, de ander omdat hij geen zin heeft om het wiel opnieuw uit te vinden (fair enough) en ervan uitgaat dat het bronartikel klopt.
[...]
Eind 2015 werkte het niet zonder de opties, eens kijken of dat nog steeds zo is.
Alleen deze twee en 15 DNS Domain Name gezet (+DHCP en STB reboot):

Werkt inderdaad perfect:

Zou dit door de wetswijziging dat je een eigen router moet kunnen gebruiken komen?
[ Voor 102% gewijzigd door |sWORDs| op 18-02-2017 20:23 ]
Het werkt hier al minstens een jaar zo...|sWORDs| schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 19:58:
Zou dit door de wetswijziging dat je een eigen router moet kunnen gebruiken komen?
Want blijkbaar is die van netwerkje.com dus outdated, maar heeft tot nu toe niemand de moeite genomen om de werkende manier wel te posten.
En dan natuurlijk liefst ook voor meerdere scenario's

Met wat als router?Ben.Hahlen schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:55:
Maar goed... Dan is dus de vraag, iig voor mij, kan er iemand een juiste guide posten?
Want blijkbaar is die van netwerkje.com dus outdated, maar heeft tot nu toe niemand de moeite genomen om de werkende manier wel te posten.
En dan natuurlijk liefst ook voor meerdere scenario's![]()
Gaitman schreef op zaterdag 2 januari 2016 @ 15:37:
[...]
Ik heb de Zyxel GS1900-24E en hier werkt het perfect!
Gaitman schreef op zaterdag 2 januari 2016 @ 19:30:
[...]
Dit zijn de instellingen die ik heb gedaan:
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
Dat is een switch en geen router.
Vandaag even bezig geweest met mijn wifi (6:30 samen met de kids eruit en aan de slag), 3 Unifi Pro's AC's en 1 16 Ports Unifi Switch met POE poortjes (UTP kabels gisteren al even getrokken).
Maar serieus wat een verademing zeg, gewoon 92mbit up en down over wifi (iPhone 6)
[ Voor 4% gewijzigd door Falcon op 19-02-2017 08:46 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
iPhone 6, XS4ALL met een FRITZ!Box 7490:Falcon schreef op zondag 19 februari 2017 @ 08:46:
Grappig ik merk dat ik steeds meer KPN aanraad als provider, ben gewoon zeer content met de kwaliteit en usability op de ITV decoder (al zal opnames nooit mijn ding worden, maar hey wie neemt er nog op?).
Vandaag even bezig geweest met mijn wifi (6:30 samen met de kids eruit en aan de slag), 3 Unifi Pro's AC's en 1 16 Ports Unifi Switch met POE poortjes (UTP kabels gisteren al even getrokken).
Maar serieus wat een verademing zeg, gewoon 92mbit up en down over wifi (iPhone 6)Vraag mij alleen af of de buren hun wifi nog fatsoenlijk werkt

Tsja... Dat is een goede.
Het scenario waar de EB de router is, kunnen we uitsluiten, want daar hang je een switch achter en klaar.
Dan krijg je, volgens mij:
Eigen router -> switch -> TV/internet/telefoon
Welke router is mij eigenlijk om het even. Laten we beginnen met wat mensen hebben en wat werkt (uitgaande van routed IPTV).
Ik zal later vandaag of morgen eens posten waar ik nu aan denk als setup. Misschien dat dat een beginpunt is.
Maar overal in huis? 😎..nice dat wel!|sWORDs| schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:17:
[...]
iPhone 6, XS4ALL met een FRITZ!Box 7490:
[afbeelding]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
Heb jij het nog steeds werken op de laatste Merlin? Ik probeer het daarmee, maar dan verliest die naar verloop van tijd weer de verbinding op de clients.Netriak schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:04:
[...]
Ik heb IPV6 werkend met asuswrt. Gewoon native IPV6 ingesteld op de PPP verbinding, dan werkt bij mij alles behalve de default route. Dus heb ik handmatig een default route aangemaakt naar het remote link-local ipv6 address (te zien in de system log onder pppd\[503]: remote LL address).
Het wan-start start script dat ik daarvoor gebruik:
#!/bin/sh
route add -A inet6 default gw [remote-link-local-ipv6-address-here] dev ppp0
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Slechts een paragraaf is overbodig (het stukje dat ik hier quote), de rest klopt gewoon.Ben.Hahlen schreef op zaterdag 18 februari 2017 @ 22:55:
Maar goed... Dan is dus de vraag, iig voor mij, kan er iemand een juiste guide posten?
En MikroTik-specifiek: add-default-route=yes ipv. special-classless, het doet precies het omgekeerde namelijk..
Er werkt zoveel. Zie dit hele topic, en het vorige deel.Ben.Hahlen schreef op zondag 19 februari 2017 @ 09:50:
Welke router is mij eigenlijk om het even. Laten we beginnen met wat mensen hebben en wat werkt (uitgaande van routed IPTV).
Je moet wel zaken als VLANs, DHCP (opt. 60 upstream) en IGMP (proxy, snooping) kunnen instellen, dat kan nu eenmaal enkel op de wat geavanceerdere modellen.
Dit topic is gesloten.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie