[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 95 Laatste
Acties:
  • 765.059 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-10 19:19

TPA

ESET official partner

En heb je het werkend gekregen via die site? Ik krijg wel internet, maar telefoon en tv lopen niet... ik heb de handleiding wel wat getweakt... misschien dat dat het is... dus ben benieuwd naar jouw ervaring,...
tmaniac schreef op dinsdag 31 mei 2016 @ 14:56:
hopelijk krijg ik vanmiddag mijn EdgeRouter Lite binnen.

Is het nu wel of niet aan te raden eerst de wizard te draaien?

Ik meen gelezen te hebben dat de wizard een aantal instellingen niet goed instelt.

[edit]
Ik zit nu even deze site door te lezen (naar aanleiding van de post van gait)
https://kriegsman.io/2016...-edgerouter-lite-for-kpn/

2 (noob)vraagjes
- ik maak zelf geen gebruik van ipv6, kan ik dat stuk dan gewoon skippen?
- ik gebruik 192.168.10.x in mijn netwerk, ik neem aan dat ik eenvoudig alle ip adressen gewoon daarvoor kan vervangen? (wil het gewoon zeker weten zodat ik niet onnodig uren aan het klooien ben)

thx! :)

ESET software nodig? Let me know 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 18:39
TPA schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:36:
En heb je het werkend gekregen via die site? Ik krijg wel internet, maar telefoon en tv lopen niet... ik heb de handleiding wel wat getweakt... misschien dat dat het is... dus ben benieuwd naar jouw ervaring,...

[...]
Wanneer je deze handleiding volgt zou het direct moeten werken. Wel even je firmware updaten.
Heb je wel gezien dat het laatste deel van de handleiding hetzelfde is van wat er boven staat? Dat je het niet dubbel doet per ongeluk.

[ Voor 13% gewijzigd door Gait op 02-06-2016 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Gait schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 11:45:
[...]

Wanneer je deze handleiding volgt zou het direct moeten werken. Wel even je firmware updaten.
Heb je wel gezien dat het laatste deel van de handleiding hetzelfde is van wat er boven staat? Dat je het niet dubbel doet per ongeluk.
dubbel??? nee dat had ik uiteraard niet gezien... ivm tv kijken, internet gebruik en bellen van familie leden kan ik alleen laat op de avond dingen instellen en testen 8) blijkbaar ben ik dan toch niet meer zo wakker.... ik zal hem eens doornemen. Waar begint het dubbele stukje?

hier staat mijn huidige config : TPA in TPA in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur" (mac@internet aangepast 8)

[ Voor 16% gewijzigd door TPA op 02-06-2016 12:19 . Reden: linkje naar config toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-10 18:39
TPA schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:03:
[...]

dubbel??? nee dat had ik uiteraard niet gezien... ivm tv kijken, internet gebruik en bellen van familie leden kan ik alleen laat op de avond dingen instellen en testen 8) blijkbaar ben ik dan toch niet meer zo wakker.... ik zal hem eens doornemen. Waar begint het dubbele stukje?

hier staat mijn huidige config : http://gathering.tweakers...bookmark/1583667/47042745 (mac@internet aangepast 8)
Je link klopt niet helemaal, maar vanaf:

Here is the full configuration file (/config/config.boot). Before you load the full configuration on your edgerouter, make sure you replace the following
[MAC] – [ROUTER-IP] – [NAT-MASK]

Zelf heb ik gewoon het eerste deel stap voor stap gedaan en het onderste deel is dan dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Gait schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:14:
[...]

Je link klopt niet helemaal, maar vanaf:

Here is the full configuration file (/config/config.boot). Before you load the full configuration on your edgerouter, make sure you replace the following
[MAC] – [ROUTER-IP] – [NAT-MASK]

Zelf heb ik gewoon het eerste deel stap voor stap gedaan en het onderste deel is dan dus niet nodig.
Ja ik was daar gestopt, overigens denk ik dat je het niet zonder meldingen van reeds bestaand te krijgen doen en wordt er niks weggeschreven, je overschrijft hooguit wat er al staat. tenminste dat verwacht ik.
Ik heb de link inmiddels gecorrigeerd, je was me net voor 8)

maar met dat eerste deel krijg ik een melding op de tv dat ik naar een andere zender moet zappen en weer terug en anders zou ik alles moeten herstarten.. (kreeg wel de menubalk te zien, maar daarna die mooie popup). en telefoon geeft helemaal geen teken van leven... |:( |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmaniac
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-09 10:27
De eerste keer kreeg ik allemaal foutmeldingen.
Bleek dat mijn firmware te laag was.

Firmware geupdate en de router even een factory reset gegeven (just to be sure)

Daarna de guide stap voor stap gevolgd tot aan het IPv6 verhaal, dat gebruik ik niet dus heb ik overgeslagen.

mijn enige tweaks aan de guide waren
- andere ip-range (192.168.10.x)
- andere DNS server (ik draai een windows DNS/DC, die heb ik als DNS ingesteld in de DHCP scope)

Toen mijn settopbox even helemaal uitgezet en weer aangezet.
na het opstarten (cold boot duurt lang) kon ik TV kijken.

De Voip bridge (eth0.7 naar eth2) werkte niet direct want: ik had de UTP kabel in port 1 gedaan in plaats van de WAN port op de EBv8.

Hierna werkte alles gewoon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

tmaniac schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 12:38:
De eerste keer kreeg ik allemaal foutmeldingen.
Bleek dat mijn firmware te laag was.

Firmware geupdate en de router even een factory reset gegeven (just to be sure)

Daarna de guide stap voor stap gevolgd tot aan het IPv6 verhaal, dat gebruik ik niet dus heb ik overgeslagen.

mijn enige tweaks aan de guide waren
- andere ip-range (192.168.10.x)
- andere DNS server (ik draai een windows DNS/DC, die heb ik als DNS ingesteld in de DHCP scope)

Toen mijn settopbox even helemaal uitgezet en weer aangezet.
na het opstarten (cold boot duurt lang) kon ik TV kijken.

De Voip bridge (eth0.7 naar eth2) werkte niet direct want: ik had de UTP kabel in port 1 gedaan in plaats van de WAN port op de EBv8.

Hierna werkte alles gewoon :)
Mmm misschien moet ik dat nog eens testen. Dacht dat ik dat ook gedaan had, maar dat weet ik niet meer zeker.
Heb je de experiabox ook helemaal uit gezet voor je die aansloot op de eth2)

Mijn opzet is wel is meer aangepast. Ik heb eth1 als wan. En de op range in 192.168.1.* gedaan. Al heb ik wel de 192.168.1.254 aangehouden. Ik moet helaas wel mijn laptop manueel een ip geven buiten de range (50-250) om op de router te kunnen inloggen. Beetje irritant, maar aan de andere kant kan iemand anders er dan moeilijker bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
TPA schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:35:
[...]

Mmm misschien moet ik dat nog eens testen. Dacht dat ik dat ook gedaan had, maar dat weet ik niet meer zeker.
Heb je de experiabox ook helemaal uit gezet voor je die aansloot op de eth2)

Mijn opzet is wel is meer aangepast. Ik heb eth1 als wan. En de op range in 192.168.1.* gedaan. Al heb ik wel de 192.168.1.254 aangehouden. Ik moet helaas wel mijn laptop manueel een ip geven buiten de range (50-250) om op de router te kunnen inloggen. Beetje irritant, maar aan de andere kant kan iemand anders er dan moeilijker bij.
Ik heb de experiabox voor de zekerheid wel even helemaal uit en aangezet (zeg ik ook altijd tegen m'n gebruikers..."Have you tried turning it off and on again? >:) )

Waarom heb je de poorten omgedraaid? maakt verder toch niets uit of je eth1 of eth2 gebruikt?
Ik heb het gelaten zoals in de guide stond, is makkelijker het stappenplan volgen.

Op het moment dat je de DHCP toekent aan je LAN kant hoeft het in wezen niet meer nodig te zijn een static IP toe te kennen omdat je laptop binnen de LAN-kant zit. (alles gaat toch over 1 switch; mijn eth1 gaat naar managed switch waar de rest van het netwerk op zit)

En iedereen kan erbij, het is immers je default gateway; gewoon meteen je wachtwoord aanpassen, dan kunnen ze alleen maar naar het login scherm kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

tmaniac schreef op donderdag 02 juni 2016 @ 14:48:
[...]

Ik heb de experiabox voor de zekerheid wel even helemaal uit en aangezet (zeg ik ook altijd tegen m'n gebruikers..."Have you tried turning it off and on again? >:) )

Waarom heb je de poorten omgedraaid? maakt verder toch niets uit of je eth1 of eth2 gebruikt?
Ik heb het gelaten zoals in de guide stond, is makkelijker het stappenplan volgen.

Op het moment dat je de DHCP toekent aan je LAN kant hoeft het in wezen niet meer nodig te zijn een static IP toe te kennen omdat je laptop binnen de LAN-kant zit. (alles gaat toch over 1 switch; mijn eth1 gaat naar managed switch waar de rest van het netwerk op zit)

En iedereen kan erbij, het is immers je default gateway; gewoon meteen je wachtwoord aanpassen, dan kunnen ze alleen maar naar het login scherm kijken ;)
Ik was ook verbaasd dat het niet werkte ivm dezelfde ip-range.
Wellicht had ik deze "set interfaces ethernet eth1 address 192.168.1.254/24" moeten aanpassen naar 192.168.1.1/24 (en dan op alle plekken) maar dat leek me niet nodig.

Ik heb eth0 en eth1 omgedraaid ivm ipadres en als ik ooit een factory reset doe hoef ik niet alle stekkers (2) om te draaien, omdat mijn netwerk dan default op de eth0 zit. Leek mij handiger, maar meer ook niet...

Ik kan ook het config bestand onderaan pakken en uploaden na de aanpassingen die ik wens qua IP-adressen en eth poorten, scheelt weer tijd.... 8) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Weet iemand trouwens of KPN de snelheden naar Usenet capped?

Ik heb een payserver met unlimited speed maar haal max 32MB/s
Ik weet dat m'n netwerk het aan kan want een Leaseweb speedtestfile geeft mij 53MB/s

heb al contact gehad met de usenetprovider en na tweaken van de settings en aanpassen van routes in hun datacentra is de max speed die ik gehaald heb 32MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
tmaniac schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:05:

Ik heb een payserver met unlimited speed maar haal max 32MB/s
Ik weet dat m'n netwerk het aan kan want een Leaseweb speedtestfile geeft mij 53MB/s

heb al contact gehad met de usenetprovider en na tweaken van de settings en aanpassen van routes in hun datacentra is de max speed die ik gehaald heb 32MB/s
Bij mij niet in ieder geval ;-)
53 is zelfs aan de lage kant, ik haal vaak wel 60

Dat is wel pas sinds mijn nieuwe PC en met SSL uit.
Mt SSL aan kakt het helemaal in.

Ook was in mijn oude de HDD/mobo de bottleneck

[ Voor 10% gewijzigd door wimpie007 op 03-06-2016 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
wimpie007 schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:40:
[...]

Bij mij niet in ieder geval ;-)
53 is zelfs aan de lage kant, ik haal vaak wel 60

Dat is wel pas sinds mijn nieuwe PC en met SSL uit.
Mt SSL aan kakt het helemaal in.

Ook was in mijn oude de HDD/mobo de bottleneck
hmm, das raar.

Mag ik vragen welke client/provider je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Laatst online: 05-10 16:46
tmaniac schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:42:
[...]

hmm, das raar.

Mag ik vragen welke client/provider je hebt?
KPN 500/500 en sunnyusenet en newsleecher

[ Voor 3% gewijzigd door wimpie007 op 03-06-2016 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik haal hier met SSL aan 13MB/s, maar dat is dan ook op een 100/10 verbinding. Ben wel benieuwd waar het precies langzamer gaat met SSL aan. Als je dan max 32MB/s haalt en zonder SSL 60MB is dat toch een aardig verschil. Aan de andere kant is 32MB/s natuurlijk al geweldig. Ik vind zelfs 13MB/s al heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 19:35
installatie update :
Erg soepel verlopen. 35 minuten klaar incluis de 2 iptv kastjes.
Experiabox v10 is goed in te stellen voor mijn wensen (veelal vaste IP in huis en een vaste DNS).
Sonosnet werkt stabieler dan onder een TP-LINK router. Wifi snelheden via de experia zijn dik en dik in orde.

Verrassend soepel. Downtime viel ook nog mee. Afschakeling oude signaal 10:55. Einde KPN installatie 13:15. Kan vast sneller, maar dit was dik in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVT
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11-2021

NVT

Radjesh schreef op woensdag 01 juni 2016 @ 02:53:
Voor degene die willen verlengen vanwege de huidige tariefverhoging, dit is wat ik er uit heb kunnen slepen. Geldt voor een verlening van een jaar.

[afbeelding]
фотохостинг бесплатный

Even bellen en ze regelen het voor je :)
bedankt voor de tip, heb 1 jaar verlengd 3 maanden €25 korting op een 500/500 abonnement.
ipv van een extra zender krijg ik een EB v10 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52
Deze week de installatiebox binnen gekregen van KPN. Drie weken geleden, bij afsluiten alles in 1, gaf de klantenservice aan dat er en minimaal de v9 OF de v10 zou krijgen En ik kon bellen om het makkelijk om te ruilen.
Vandaag gebeld en wat krijg ik alleen maar te horen "we kunnen geen v10 aan u uitleveren met een druk op de knop". Opzeggen schuint ook al niet meer de kunnen omdat je 2 weken bedenktijd ingaan bij bestelling.
Begint al weer goed met de loze beloften die ze niet waar kunnen maken. Volgende week komt de monteur en dan gaan we gewoon weer bellen dat de WiFi verbinding brak is. Alleen maar slechte ervaringen met de V8 gehad bij mijn ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 23:04

TRaSH

koffie ?

Er is een gebruiker die succes heeft gehad toen hij vermelde dat hij een sonos systeem had en kreeg toen een V10 opgestuurd.
Je kan het altijd proberen de kans dat je dezelfde aan de lijn krijgt lijkt mij erg klein.
(je moet zelf even terug zoeken was in ieder geval niet meer dan 10 dagen geleden volgens mij)

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-10 21:19
Of je koopt zelf een degelijk access point - KPN heeft je nergens dualband WiFi beloofd toen je 't contract afsloot...
tmaniac schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 16:05:
Natuurlijk niet.

Zie wel vaker dat men naar die verklaring grijpt, terwijl NNTP zo ongeveer het meest beroerde protocol ooit is om op hoge snelheid heel veel data te verzetten.
NVT schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 21:29:
bedankt voor de tip, heb 1 jaar verlengd 3 maanden €25 korting op een 500/500 abonnement.
ipv van een extra zender krijg ik een EB v10 :-)
Apart dat jij maar 3 maanden krijgt ipv. 6, of komt dat vanwege de 500/500 (maandelijkse korting is dan wel iets hoger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

CreativeS

TRaSH schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:01:
Er is een gebruiker die succes heeft gehad toen hij vermelde dat hij een sonos systeem had en kreeg toen een V10 opgestuurd.
(je moet zelf even terug zoeken was in ieder geval niet meer dan 10 dagen geleden volgens mij)
Een maand geleden...
TripleNL schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 01:09:
Ik vroeg specifiek naar de type modem omdat ik (in het verleden) veelal tegenkwam dat de eerdere types (v9, maar vooral de V8) moeite hebben met bonjour/AirPrint , Sonos apparatuur en last but not least vaak "over de nek gaan" bij veel WiFi netwerken in de buurt.
KPN gaf ook aan dat dit de reden is dat er toch zoveel mogelijk een V10 de deur uit gaat. Maar ik lees hier toch tegenstrijdige info. Spelen deze issues dan niet meer met eerdere versies ?

Het is lang zo ver nog niet en moet de installatiebox nog ontvangen maar vreemd is het dan weer wel. Ik wacht maar even af...
Over 2 weken zijn wij aan de beurt en wordt bij ons KPN Premium 500/500 geactiveerd. Ik ben zeer benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darklor
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52
Ik heb ook sonos dus ben benieuwd volgende week wanneer de monteur komt om alles aan te sluiten. En KPN heeft mij wel de v10 beloofd telefonisch maarja dat is alleen die marketing trucjes om je binnen te halen en daarna laten ze je barsten. Het kan goed werken maar over een jaar ben ik weer richting Ziggo, dan maar geen glasvezel en spotify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NVT
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-11-2021

NVT

Thralas schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 22:06:
Of je koopt zelf een degelijk access point - KPN heeft je nergens dualband WiFi beloofd toen je 't contract afsloot...

[...]

Natuurlijk niet.

Zie wel vaker dat men naar die verklaring grijpt, terwijl NNTP zo ongeveer het meest beroerde protocol ooit is om op hoge snelheid heel veel data te verzetten.

[...]

Apart dat jij maar 3 maanden krijgt ipv. 6, of komt dat vanwege de 500/500 (maandelijkse korting is dan wel iets hoger).
korting is zelfde het komt op neer een korting van €75 in beide gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Ik zie hier toch echt 6 * (12,50 + 7,50) = 120?

Radjesh in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
hmm, had de boel even van het stroom af gehaald om alles een beetje netjes aan de muur te hangen...

Daarna werkte mijn radio niet meer en diverse menutjes werkten niet goed.

Na lang graven blijkt dat het ip adres van de IPTV interface was veranderd.
Na het aanpassen van m'n static route werkte alles weer als een zonnetje :)

(en m'n meterkast ziet er ook weer goed uit!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

tmaniac schreef op zondag 05 juni 2016 @ 02:30:
hmm, had de boel even van het stroom af gehaald om alles een beetje netjes aan de muur te hangen...

Daarna werkte mijn radio niet meer en diverse menutjes werkten niet goed.

Na lang graven blijkt dat het ip adres van de IPTV interface was veranderd.
Na het aanpassen van m'n static route werkte alles weer als een zonnetje :)

(en m'n meterkast ziet er ook weer goed uit!)
Mmm kan je aangeven wat de wijziging is, want dat is wellicht dan bij ook het issue

Ik heb net wel dit gevonden waar een oplossing staat: http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned

[ Voor 11% gewijzigd door TPA op 05-06-2016 09:56 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleNL
Nou paar dagen verder. Ik wil alleen maar zeggen.... Staar je niet blind op de V10 !
Sonosnet werkt, maar dat werkt dus ook op de V8 . V8 kun je "dom" krijgen, de v10 niet !

Om mijn xmbc netwerk (meerde apparaten met kodi die bijhouden wat je speelt , van een NAS de media haalt en zelf mediadata toevoegt ) te laten draaien heb ik een hele rits portforwaarding rules moeten instellen.

Ik heb om mijn canon printer (bedraad) te kunnen laten printen het bonjour protocol moeten instellen ( nooit eerder gehoeven ). En NFS protocol krijg ik as we speak niet meer aan de praat . Ben uitgeweken naar SMB voor benaderen van netwerkdrives . Maar zo vlogen de eerste 36 uur aangesloten bij KPN wel voorbij 😱

Blijkt dat als je op alle experiabox UPnP aanzet (is netjes afgeschermd voor de buitenwereld) of een van je sonos apparaten via utp aansluit, werkt het gewoon. (Neuzen op het sonos.com hulp forum leert dit snel)

WiFi is prima , maar voor een bereik op zolder heb je gewoon een accesspoint nodig hoor (ging ik gewoon van uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Lekker.. Vond het al zo apart dat het streamen binnenshuis zo langzaam ging. Link speed was belachelijk laag, dus ik ga naar de webinterface van de router toe, blijkt alles gereset te zijn (inclusief wachtwoord).. SSID en Wi-Fi wachtwoord zijn nog wel intact.

EDIT: lekker, complete lijst met DHCP binding is ook ;w . Goed bezig KPN.

Wellicht dat ik het niet mis, maar het lijkt erop dat je 2.4 en 5 GHz niet meer dezelfde SSID kan meegeven? 5Ghz krijgt automatisch een andere SSID.

[ Voor 30% gewijzigd door S_Chief op 05-06-2016 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:39

DizzyWeb

Ondertiteld

TripleNL schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:47:
Nou paar dagen verder. Ik wil alleen maar zeggen.... Staar je niet blind op de V10 !
Sonosnet werkt, maar dat werkt dus ook op de V8 . V8 kun je "dom" krijgen, de v10 niet !

Om mijn xmbc netwerk (meerde apparaten met kodi die bijhouden wat je speelt , van een NAS de media haalt en zelf mediadata toevoegt ) te laten draaien heb ik een hele rits portforwaarding rules moeten instellen.

Ik heb om mijn canon printer (bedraad) te kunnen laten printen het bonjour protocol moeten instellen ( nooit eerder gehoeven ). En NFS protocol krijg ik as we speak niet meer aan de praat . Ben uitgeweken naar SMB voor benaderen van netwerkdrives . Maar zo vlogen de eerste 36 uur aangesloten bij KPN wel voorbij 😱

Blijkt dat als je op alle experiabox UPnP aanzet (is netjes afgeschermd voor de buitenwereld) of een van je sonos apparaten via utp aansluit, werkt het gewoon. (Neuzen op het sonos.com hulp forum leert dit snel)

WiFi is prima , maar voor een bereik op zolder heb je gewoon een accesspoint nodig hoor (ging ik gewoon van uit)
Als je iets van buiten wil bereiken is het toch logisch dat je poorten moet forwarden? En als het niet extern is, dan zouden ze absoluut onnodig moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
S_Chief schreef op zondag 05 juni 2016 @ 12:24:
Lekker.. Vond het al zo apart dat het streamen binnenshuis zo langzaam ging. Link speed was belachelijk laag, dus ik ga naar de webinterface van de router toe, blijkt alles gereset te zijn (inclusief wachtwoord).. SSID en Wi-Fi wachtwoord zijn nog wel intact.

EDIT: lekker, complete lijst met DHCP binding is ook ;w . Goed bezig KPN.

Wellicht dat ik het niet mis, maar het lijkt erop dat je 2.4 en 5 GHz niet meer dezelfde SSID kan meegeven? 5Ghz krijgt automatisch een andere SSID.
Kan volgensmij gewoon nog steeds hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Je hebt gelijk, zat even op een plek die ik niet had verwacht.

Wel jammer dat je geen export kan maken van je config voor het geval dit weer gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
TPA schreef op zondag 05 juni 2016 @ 09:42:
[...]

Mmm kan je aangeven wat de wijziging is, want dat is wellicht dan bij ook het issue

Ik heb net wel dit gevonden waar een oplossing staat: http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned
Simpel, ik logde in op de ERL en zag dat het IP adres op de IPTV interface op 10.242.185.x/22 stond.
Toen ik in de Static route tabel keek zag ik dat het IPTV verkeer naar een compleet ander subnet gerouteerd werd.

Dus heb eerst dit command weer gedraaid:
code:
1
2
3
4
5
sudo su
r_ip=$(show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }');
iptv_static=$(echo "set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $r_ip")
echo -e "$iptv_static"
exit

En de output daarvan uitgevoerd, dat commando maakt een nieuwe static route.
De oude route natuurlijk wel even verwijderd en daarna werkte alles weer normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleNL
DizzyWeb schreef op zondag 05 juni 2016 @ 15:49:
[...]

Als je iets van buiten wil bereiken is het toch logisch dat je poorten moet forwarden? En als het niet extern is, dan zouden ze absoluut onnodig moeten zijn.
nee heeft niets te maken met van buiten te bereiken.
Het gaat er om dat de mediaplayer mediadata haalt van een externe locatie (dus van "buiten naar binnen") hiervoor wordt het UDP protocol gebruikt.range ergens tussen 300 en 465 uit mijn hoofd.
Bij alle modems staat deze open, op de V10 staat een hele range UDP poorten gewoon dicht.
Je kunt ze gewoon openen, maar hiervoor moet je dus rulez aanzetten die te vinden zijn onder portforwarding.

redelijk omslachtig en als je puur specifiek belijkt... heeft het niets met poortforwarding van doen.
Maar de regels zijn daar "verstopt".

Pas na het activeren van de APPlist (zo heet het in de v10) van direct connect ( zet bepaalde UDP poorten open voor verkeer) kon de mediaplayer de data van "buiten" halen.

Zo werkt je x-box ook niet zonder deze APPlist optie aan te zetten etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
TripleNL schreef op maandag 06 juni 2016 @ 09:38:
[...]

nee heeft niets te maken met van buiten te bereiken.
Het gaat er om dat de mediaplayer mediadata haalt van een externe locatie (dus van "buiten naar binnen") hiervoor wordt het UDP protocol gebruikt.range ergens tussen 300 en 465 uit mijn hoofd.
Bij alle modems staat deze open, op de V10 staat een hele range UDP poorten gewoon dicht.
Je kunt ze gewoon openen, maar hiervoor moet je dus rulez aanzetten die te vinden zijn onder portforwarding.

redelijk omslachtig en als je puur specifiek belijkt... heeft het niets met poortforwarding van doen.
Maar de regels zijn daar "verstopt".

Pas na het activeren van de APPlist (zo heet het in de v10) van direct connect ( zet bepaalde UDP poorten open voor verkeer) kon de mediaplayer de data van "buiten" halen.

Zo werkt je x-box ook niet zonder deze APPlist optie aan te zetten etc etc
Nee dit laatste over Xbox is niet waar. Dat werkt gewoon maar de Xbox heeft gewoon geforwarde poorten nodig, en daar is die forwarding of UPnP voor nodig

Verder heb ik m'n twijfels over het verhaal van de mediaspeler want dit zou totaal niet logisch zijn echter heb ik ook geen bewijs dat het niet zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

tmaniac schreef op zondag 05 juni 2016 @ 18:00:
[...]

Simpel, ik logde in op de ERL en zag dat het IP adres op de IPTV interface op 10.242.185.x/22 stond.
Toen ik in de Static route tabel keek zag ik dat het IPTV verkeer naar een compleet ander subnet gerouteerd werd.

Dus heb eerst dit command weer gedraaid:
code:
1
2
3
4
5
sudo su
r_ip=$(show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }');
iptv_static=$(echo "set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $r_ip")
echo -e "$iptv_static"
exit

En de output daarvan uitgevoerd, dat commando maakt een nieuwe static route.
De oude route natuurlijk wel even verwijderd en daarna werkte alles weer normaal.
Bij mij was de oplossing zoals op http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned staat. Toevoegen subnet en weghalen bij de ander.

Nu mijn synology nog bereikbaar maken vanaf buiten 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleNL
RobinF schreef op maandag 06 juni 2016 @ 10:12:
[...]

Nee dit laatste over Xbox is niet waar. Dat werkt gewoon maar de Xbox heeft gewoon geforwarde poorten nodig, en daar is die forwarding of UPnP voor nodig

Verder heb ik m'n twijfels over het verhaal van de mediaspeler want dit zou totaal niet logisch zijn echter heb ik ook geen bewijs dat het niet zo is.
Ik moest echt de rules aanzetten voordat het werkte. Niets meer niets minder. de XBOX had gewoon geen contact met internet zonder deze rules. Media player idem dito
XMBC laat goed je status zien en de XBOX ook.
Zonder deze rules aan : beide geen verbinding, met deze rules wel aan ( zijn eerder APPs dan rules volgens ZTE)

Dus wat is er anders in jouw situatie dan de mijne ? Wellicht dat daar het verschil in zit?

Bij mij heb ik 2 switches aangesloten op de router : 1 voor mijn computernetwerk inclusief mediaspelers xbox en synology
andere met daarop de digitale TV kastjes.

Beide switches zijn "dom" . daarom de routedtv en overig internet verkeer gescheiden.
Synology kon geen verbinding met buiten maken totdat ik de applist direct contact aangezet heb.
Mediaplayer idem
Xbox, pas na de XBOX regel

meer kan ik er niet van maken.

19.47uur : edit en aanvulling

X-box was te leen en retour .. Kan niet verder testen.
Voor mijn canon printer moest in bonjour protocol aanzetten om te kunnen printen over netwerk (niet van buiten af)

Ftp protocol (wan naar lan en vice versa moest ik de rule voor aanzetten...)
Was ik ook niet helemaal op bedacht

[ Voor 12% gewijzigd door TripleNL op 06-06-2016 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Nou, KPN Installatiepakket is net binnengekomen en eigenwijs dat ik ben... gelijk aangesloten en de verbinding is al actief.

Komend weekend...
  • de HZN en HZN Extrabox loskoppelen.
  • een UTP-kabel van de meterkast naar ons TV-meubel trekken.
  • switch (Netgear GS108Ev3) achterop TV-meubel ophangen.
  • alles verder aansluiten.
  • alle apparatuur van Ziggo inpakken.
  • genieten :)
Oja, komend weekend pas omdat we nog een aantal opnames op de HZN moeten kijken.

Usenet gaat ook lekker... (Easynews SSL)
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sv2Ibxe.png

[ Voor 3% gewijzigd door CreativeS op 08-06-2016 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

CreativeS schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 15:59:
Nou, KPN Installatiepakket is net binnengekomen en eigenwijs dat ik ben... gelijk aangesloten en de verbinding is al actief.

Komend weekend...
  • de HZN en HZN Extrabox loskoppelen.
  • een UTP-kabel van de meterkast naar ons TV-meubel trekken.
  • switch (Netgear GS108Ev3) achterop TV-meubel ophangen.
  • alles verder aansluiten.
  • alle apparatuur van Ziggo inpakken.
  • genieten :)
Oja, komend weekend pas omdat we nog een aantal opnames op de HZN moeten kijken.

Usenet gaat ook lekker... (Easynews SSL)
[afbeelding]
Lekker, ik heb de experiabox sinds kort alleen in gebruik voor telefoon en mijn internet is nog sneller geworden. (Tov eb 8 en eb 10)

Maar dat je lijn al actief is klopt wel. De KPN monteur komt alleen kijken of alles goed zit en verder niet. Bij mij is ie ooit ook komen kijken, Maar weer vertrokken omdat het al werkte. Over 2 wk zal wel hetzelfde plaats vinden in mijn nwe woning. (Moet ik tijdelijk even terug naar eb tot hij geweest is:) )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thralas
Als je alles toch zelf aansluit kun je ook even de klantenservice bellen om de monteur te cancellen, wel zo aardig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CreativeS
  • Niet online

CreativeS

Die monteur staat pas op vrijdag 17 juni 2016 gepland. Komend weekend ga ik de rest aansluiten (iTV en netwerk) en als dat allemaal goed verloopt, dan annuleer ik wel de afspraak. Niet eerder.

Edit: En zaterdag wordt de EB v8 omgeruild voor de EB v10.
De medewerkster vond het frappant dat bij een 500/500-abonnement alsnog de v8 geleverd is en vroeg tijdens een uiterst plezierig gesprek wanneer een omruiling aan de deur het beste uitkwam.

[ Voor 39% gewijzigd door CreativeS op 08-06-2016 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

Thralas schreef op woensdag 08 juni 2016 @ 18:53:
Als je alles toch zelf aansluit kun je ook even de klantenservice bellen om de monteur te cancellen, wel zo aardig.
Ooit gepoogd maar die moest en zou langs komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

TPA schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 00:11:
[...]

Ooit gepoogd maar die moest en zou langs komen
Same here. Maar toen de monteur zelf belde dat ie er over 10 minuten zou zijn en ik vertelde dat alles al werkte was zijn reactie "Mooi! Vroeg weekend!" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

DizzyWeb schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 07:27:
[...]

Same here. Maar toen de monteur zelf belde dat ie er over 10 minuten zou zijn en ik vertelde dat alles al werkte was zijn reactie "Mooi! Vroeg weekend!" ;)
beter ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
bij mij is usenet inmiddels ook lekker snel :)

De vertragende factor was uiteindelijk de client.
Ik gebruikte SabNZBd en bereikte max 34mb/s

Overgestapt op NZBGet en ik haal nu snelheden tot 57MB/s :)
Afbeeldingslocatie: http://www.tmaniac.nl/stuff/Usenet_speed.PNG

Blijkt dat python geschreven applicaties niet optimaal werken op Windows, NZBget is in C## geschreven en werkt optimaal onder Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-10 15:36
Binnenkort krijg ik (eindelijk) een 500/500 verbinding van ON. Dit is een 'herverpakte' KPN oplossing, dus hopelijk kan iemand hier mijn vraag beantwoorden. Ik wil namelijk zo snel mogelijk de Experiabox verwijzen naar een telefonie-only rol :)
Op dit moment heb ik een Asus RT-AC68U, maar deze kan ik helaas niet (goed) inzetten voor routed IPTV, want OpenWRT/DD-WRT worden niet goed supported (je haalt geen 500Mbit meer en de WiFi wordt zwaar beperkt). Dus dacht ik er aan om een EdgeRouter Lite te regelen en deze te gaan gebruiken en de Asus als 'dom' wireless access point in te zetten.

Wat me nog niet duidelijk is, is of de EdgeRouter Lite tegelijkertijd 500Mbit internet aan kan en routed IPTV. Dus, simpel gezegd, of hij aan kan dat mijn vrouw (HD) TV kijkt en ik tegelijk op volle snelheid kan downloaden. En dan zonder 'blokjes' in het TV beeld of minder dan 500Mbit op de internetlijn.
Heeft iemand met deze use case ervaring?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Dat kan prima met een AC68U of een EdgeRouter mits alle overige switches prima (goede IGMP snooping) zijn. Op 'volle' snelheid kun je niet downloaden, je IPTV stream gaat van je download snelheid af, maar omdat KPN iets meer dan 500Mbit geeft zul je meestal rond de 500Mbit schommelen terwijl je op één box TV kijkt.

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GpRZTs9kJyDC8bbYWJ5fMSnt/full.png
~515 - ~14Mbit (HD IPTV stream) = ~500Mbit.

Hier een test met RTL7 HD Glas op één box:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/67u6927nz/Schermafbeelding_2016_06_09_om_11_37_03.png

[ Voor 81% gewijzigd door |sWORDs| op 09-06-2016 11:38 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

ShadowLord schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:59:
Binnenkort krijg ik (eindelijk) een 500/500 verbinding van ON. Dit is een 'herverpakte' KPN oplossing, dus hopelijk kan iemand hier mijn vraag beantwoorden. Ik wil namelijk zo snel mogelijk de Experiabox verwijzen naar een telefonie-only rol :)
Op dit moment heb ik een Asus RT-AC68U, maar deze kan ik helaas niet (goed) inzetten voor routed IPTV, want OpenWRT/DD-WRT worden niet goed supported (je haalt geen 500Mbit meer en de WiFi wordt zwaar beperkt). Dus dacht ik er aan om een EdgeRouter Lite te regelen en deze te gaan gebruiken en de Asus als 'dom' wireless access point in te zetten.

Wat me nog niet duidelijk is, is of de EdgeRouter Lite tegelijkertijd 500Mbit internet aan kan en routed IPTV. Dus, simpel gezegd, of hij aan kan dat mijn vrouw (HD) TV kijkt en ik tegelijk op volle snelheid kan downloaden. En dan zonder 'blokjes' in het TV beeld of minder dan 500Mbit op de internetlijn.
Heeft iemand met deze use case ervaring?
Ik heb een vergelijkbare opzet gemaakt EB voor telefoon en tv en internet via een Ubiquiti Edgerouter Lite 3. Achter de Edgerouter 2 accesspoints Ubiquite Unifi lite AP-AC Lite. Op dit moment nog 2 domme switches, maar die ga ik wijzigen naar een managed switch. Denk 1 van TP-Link met 16 poorten. maar dat hangt nog even af van het aantal kabels welke ik ga trekken.

Mijn internet is in deze opstelling al sneller dan via de EB. Ik heb nu 100/100 en krijg over 2 wk 500/500.

De domme switches veroorzaken voor alsnog geen problemen voor IPTV en internet, maar ik heb enkel maar tegelijk op 1 tv gekeken... denk dat als tv 2 aangaat het wel problemen kan geven.

Mijn advies is als je je niet bang bent om wat tijd in het configureren van een router te stoppen en ook voor een goed WLAN te gaan voor de Ubiquiti Edgerouter in combi met een Unifi ac-ap
De edgerouter kan met gemak de 500mb lijn aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tmaniac
Ik had een AC-66u in eerste instantie als domme AP.
Dit werkte niet super lekker dus heb uiteindelijk maar een Unifi gekocht.
Werkt nu als een zonnetje.
Netwerk is nu:
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3
- Ubiquiti Unifi lite AP-AC Lite
- Zyxel GS1900-24E managed switch met IGMP Snooping v3 ingeschakeld.
- EBv8 voor telefonie.

Alles hang nu lekker aan de muur in m'n meterkast.
Afbeeldingslocatie: http://www.tmaniac.nl/stuff/patch.jpg

Heb het idee dat mijn verbinding sneller en stabieler is dan met de EBv8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
|sWORDs| schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:23:
Dat kan prima met een AC68U of een EdgeRouter mits alle overige switches prima (goede IGMP snooping) zijn. Op 'volle' snelheid kun je niet downloaden, je IPTV stream gaat van je download snelheid af, maar omdat KPN iets meer dan 500Mbit geeft zul je meestal rond de 500Mbit schommelen terwijl je op één box TV kijkt.

[afbeelding]

[afbeelding]
Als ik een correctie mag aanbrengen: Je IPTV stream gaat af van je technische maximaal haalbare snelheid naar de PoP. Als jij een 500 Mbit abonnement hebt, dan zit je in de PoP aangesloten op een Gbit poort en is je die technische max snelheid dus 1 Gbit. Je IPTV stream zit dan in die resterende 500 Mbit die je niet gebruikt.

Met andere woorden: het gaat niet van je download af.

In het geval dat je nog op een oude netwerkkaart in de PoP zit (max doorvoer 100 Mbit) en jij een 100/100 abonnement hebt: dan is dat de enige mogelijkheid dat je IPTV stream wel van je downloadsnelheid afgaat. Omdat er simpelweg niet meer door de lijn naar de PoP kan.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Daar lijkt het hier niet op, ik zie toch echt consequent een kleine drop. Het zou kunnen dat ze alleen de WAN PPPoE (VOIP is hier trouwens nu ook een aparte PPPoE tunnel, username:ppp@voip, password:ppp, daarnaast lijken SIP settings nu encrypted/niet plain text naar de Experiabox te gaan, na een factory reset zie ik geen leesbaar wachtwoord meer) cappen, maar de snelheid gaat ietsje omlaag. Misschien CPU load zodra de IGMP proxy iets moet doen (v10)?

0 Streams:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/x5qfzpl73/Schermafbeelding_2016_06_09_om_13_09_25.png

1 Stream:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/4avnz11fz/Schermafbeelding_2016_06_09_om_12_54_23.png

2 Streams:
Afbeeldingslocatie: http://s33.postimg.org/4ydva9pqn/Schermafbeelding_2016_06_09_om_13_14_13.png

[ Voor 61% gewijzigd door |sWORDs| op 09-06-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:21
tmaniac schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 10:36:
Blijkt dat python geschreven applicaties niet optimaal werken op Windows, NZBget is in C## geschreven en werkt optimaal onder Windows.
Python is een geïnterpreteerde scripttaal en werkt op alle platformen niet optimaal qua performance. NZBGet is geschreven in C++ en is dus inderdaad veel sneller. Goed idee dus om over te stappen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:56
Op een systeem met weinig cpu-power, zoals een (Synology) NAS is dat voordeel van NZBGet helemaal goed te merken.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meadowfellow
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 09:37
Ik wil deze WiFi Versterker DualBand aanschaffen in combinatie met m'n Experia v8. Met de v8 heb ik naar buiten toe zo'n 30m bereik, zal deze versterker die afstand vergroten? Ik ben van plan de versterker op dezelfde plek als de V8 neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Meadowfellow schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 10:42:
Ik wil deze WiFi Versterker DualBand aanschaffen in combinatie met m'n Experia v8. Met de v8 heb ik naar buiten toe zo'n 30m bereik, zal deze versterker die afstand vergroten? Ik ben van plan de versterker op dezelfde plek als de V8 neer te zetten.
Waarschijnlijk niet.
De naam WiFi Versterker is misleidend en onjuist omdat het helemaal geen WiFi versterker is maar gewoon een access point.
Ondanks dat werkt het wel prima als je deze WiFi versterker op de juiste plaats neerzet.
Het is ook een Dual band access point zodat je van deze dual band gebruik kunt maken.
De 5.0Ghz werkt prima en heeft waarschijnlijk geen overlap met de WiFi van je buren.

Ik gebruik een EB v10 + de WiFi versterker en heb ik de tuin gewoon WiFi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Het idee van de wifi versterker is ook eigenlijk dat je 'm juist niet bij de EB zet, maar op een strategisch punt om het bereik te verbeteren. In jouw geval, dichter bij de tuin dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:11
|sWORDs| schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:23:

[afbeelding]

[afbeelding]
14mbit? rtl zenders leveren maar 11mbit/s vanuit Hilversum. npo met 12mbit/s en sbs met 13mbit/s. film1 hbo sport1 met 14mbit/s natgeo/history idem.

[ Voor 4% gewijzigd door devil-strike op 10-06-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Hoe zorg ik voor Netflix op iTV? Vlans zijn afgesplitst met een Managed Switch.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

warhamstr schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:33:
Hoe zorg ik voor Netflix op iTV? Vlans zijn afgesplitst met een Managed Switch.
Dat kan alleen als je routed IPTV hebt. Met je huidige opstelling gaat dat niet lukken.
Zie ook: http://netwerkje.com/routed-iptv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

devil-strike schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:31:
[...]

14mbit? rtl zenders leveren maar 11mbit/s vanuit Hilversum. npo met 12mbit/s en sbs met 13mbit/s. film1 hbo sport1 met 14mbit/s natgeo/history idem.
12.75Mbit is wat KPN door geeft. Ik zie pieken tot 14Mbit (Buffer?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:11
|sWORDs| schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:43:
[...]

12.75Mbit is wat KPN door geeft. Ik zie pieken tot 14Mbit (Buffer?).
Denk eerder 0bytes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
Klopt het dat NPO1, NPO2, NPO3 (glas hd) geen DD5.1 doorvoeren?

Meen ooit gelezen te hebben dat de NPO zenders moeite hadden met de doorvoer daarvan in de glasstraat in hilversum...

Voorheen had ik Ziggo via mediaportal en was de default een stereo signaal, ik kon dan zelf de DD5.1/AC3 audio stream selecteren.

Maar met de IPTV settopbox van KPN is dat niet mogelijk en default ie dus naar Stereo.
(de commerciële zenders, met uitzondering van Fox, hebben overigens wel DD5.1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meadowfellow
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-08 09:37
DizzyWeb schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 11:29:
Het idee van de wifi versterker is ook eigenlijk dat je 'm juist niet bij de EB zet, maar op een strategisch punt om het bereik te verbeteren. In jouw geval, dichter bij de tuin dus.
Dat lijkt me juist het idee van een repeater, niet van een versterker. Mijn modem staat al op de meest optimate plek tov de tuin. Ik wil alleen verder kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DizzyWeb

DizzyWeb

Ondertiteld

Meadowfellow schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:29:
[...]

Dat lijkt me juist het idee van een repeater, niet van een versterker. Mijn modem staat al op de meest optimate plek tov de tuin. Ik wil alleen verder kunnen.
En dat brengt ons terug op wat HoppyF zei... de naam is misleidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DizzyWeb schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 12:44:
[...]

En dat brengt ons terug op wat HoppyF zei... de naam is misleidend.
Er is niks misleidend aan, behalve voor ons Tweakers die doordenken :)

Het is een apparaat dat de wifi-dekking en het bereik in je huis danig verbetert (mits goed opgesteld). Dus versterkt het de wifi.En aangesloten op je Experiabox wordt het 1 netwerk met dezelfde SSID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:26
De afgelopen week is mijn vdsl omgezet naar glasvezel. Ik had al een Experia V9 en hoopte eigenlijk dat de monteur een V10 bij zich zou hebben. Maar helaas, helemaal geen nieuwe router. Hoofdreden om van de V9 af te willen is de beperkingen met betrekking tot instellen van de netwerk instellingen voor de LAN kant. Waardoor ik nu nog steeds mijn Fritz box gebruik, maar dus ook dubbele NAT heb. Hier wil ik vanaf. En een V10 of andere eigen router zou oplossing kunnen brengen.

Ondertussen heb ik al wel van iemand een 'defecte' V10 gekregen. V10 is volgens mij niet defect, alleen de voedingsadapter maar, en daarvoor heb ik nu al een andere. V10 lijkt gewoon te werken.

Kan ik nu de V9 gewoon vervangen door de V10, en blijft alles dan, ook telefonie dan nog werken, of zijn er bij wisseling van router ook aan kpn kant acties nodig om de V10 goed in te stellen?

[ Voor 0% gewijzigd door GHB363 op 10-06-2016 22:12 . Reden: tikfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
Barre73 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 13:21:
[...]

Er is niks misleidend aan, behalve voor ons Tweakers die doordenken :)

Het is een apparaat dat de wifi-dekking en het bereik in je huis danig verbetert (mits goed opgesteld). Dus versterkt het de wifi.En aangesloten op je Experiabox wordt het 1 netwerk met dezelfde SSID.
Ja, zoiets.
In feite leg je met de EB + de losse WiFi versterker twee separate WiFi netwerken aan die toevallig wel hetzelfde SSID gebruiken.
Het is en blijven twee (of vier bij dual band) netwerken met ieder hun eigen bereik.
Er wordt technisch gezien, niets versterkt.
De naam zou dus WiFi-bereik-verbeteraar moet zijn maar WiFi versterker bekt beter.
Je ziet ook verschillende kanalen, bv EB op kanaal 1 en WiFi versterker op kanaal 10 op 2,4 GHz.
De kanalen bij 5 GHz zijn ook verschillend maar liggen in een andere range.

Hoe dan ook werkt het wel goed en is het een goede investering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TPA

TPA

ESET official partner

GHB363 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 22:12:
De afgelopen week is mijn vdsl omgezet naar glasvezel. Ik had al een Experia V9 en hoopte eigenlijk dat de monteur een V10 bij zich zou hebben. Maar helaas, helemaal geen nieuwe router. Hoofdreden om van de V9 af te willen is de beperkingen met betrekking tot instellen van de netwerk instellingen voor de LAN kant. Waardoor ik nu nog steeds mijn Fritz box gebruik, maar dus ook dubbele NAT heb. Hier wil ik vanaf. En een V10 of andere eigen router zou oplossing kunnen brengen.

Ondertussen heb ik al wel van iemand een 'defecte' V10 gekregen. V10 is volgens mij niet defect, alleen de voedingsadapter maar, en daarvoor heb ik nu al een andere. V10 lijkt gewoon te werken.

Kan ik nu de V9 gewoon vervangen door de V10, en blijft alles dan, ook telefonie dan nog werken, of zijn er bij wisseling van router ook aan kpn kant acties nodig om de V10 goed in te stellen?
waarom je EB V10 niet enkel voor Telefoon gebruiken en de rest (internet en tv) buiten je V10 om naar een betere router met meer instel opties voor je LAN netwerk?
Dat is wat ik en veel anderen hebben gedaan.... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:34
GHB363 schreef op vrijdag 10 juni 2016 @ 22:12:
[...] Kan ik nu de V9 gewoon vervangen door de V10, en blijft alles dan, ook telefonie dan nog werken, of zijn er bij wisseling van router ook aan kpn kant acties nodig om de V10 goed in te stellen?
Zelf thuis gewoon de V10 aangesloten. Is verder niemand verder voor langs geweest. Lijkt me dus sterk dat kpn iets specifieks moet instellen (lijkt me echt een beheernachtmerrie), maar waarom probeer je het niet gewoon? Even omhangen, wachten tot het up is en dan jezelf bellen. Merk je snel genoeg :)

[ Voor 3% gewijzigd door Caelorum op 11-06-2016 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack-Tech
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-04-2023
Beste lezers,

Ik heb hulp nodig, ik ben geen expert, tot op heden heb ik mij altijd kunnen redden door het lezen van verschillende fora en sites. Als klant van KPN heb ik een nu nog 100/100 verbinding maar vanaf a.s. maandag een 500/500 verbinding.

Mijn hardware is nu een CISCO SF500-24 icm een ASUS RT-AC68U daarin heb ik de Vlan's gescheiden met behulp van www.netwerkje.com. De switch is direct verbonden met het glasvezelmodem en scheidt de drie VLAN's 4,6 en 7. Alleen de telefonie verloopt nog via de experia box. De televisie verloopt naar mijn weten nog steeds bridged.

Door het verschil in snelheid van de verbinding heb ik gekozen voor nieuwe hardware. Nu wilde ik het zelfde trucje herhalen met de CISCO SG300-28 ook weer icm ASUS RT-AC68U. Helaas dit loopt mis bij de SG300-28 Ik heb al veel variabelen geprobeerd. Maar alleen in het VLAN management gedeelte. Alle andere settings staan op default. Zo staan ze ook bij de SF500-24. Ik zie of iets heel simpels over het hoofd of ik weet gewoonweg niet hoe andere settings van switch ingesteld horen te staan. De switch in layer 2 of layer 3 mode zetten maakt geen verschil. De SF500 staat overigens gewoon "dom" in layer 2.

Om een beetje een indruk te geven van mijn settings die overigens al ergens terug te vinden zijn hier op tweakers. (Vlan 1 er bij plaatsen of er uit laten heeft totaal geen effect.)
  • ge1 trunk 1up,4t,6t,7t pvid 1
  • ge4 trunk 4up pvid 4
  • ge6 access 6up pvid 6
  • ge7 trunk 7t pvid 7
Ik hoop dat jullie mij een beetje in de goede weg kunnen duwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-10 19:19
Werkt bridged iptv nog steeds ?

Als je de ontvangers herstart pakken ze wellicht een software update op die ze overzet van bridged naar routed, of werkt het niet zo ?
Met routed heb je een igmp proxy nodig om het werkend te krijgen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack-Tech
Ik heb de utp kabels direct vanaf de managed switch via port 4 en vlan4 naar een domme switch zo de settop box in. Zoals ik vertelde met de oude CISCO switch geen centje pijn. Maar de sg300 wil er niet aan. In de logs zie ik dat de poorten een vlan hebben en dat ze forwarden. ook zie ik aan de leds dat er activiteit is. Maar de de ASUS router wil niet verbinden.

Dit is het stukje van het log wanner de asus probeert een verbinding op te zetten.
Jun 11 14:58:58 pppd[1415]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
Jun 11 14:58:58 pppd[1415]: RP-PPPoE plugin version 3.11 compiled against pppd 2.4.7
Jun 11 14:58:58 pppd[1417]: pppd 2.4.7 started by M8DU90HGvc, uid 0
Jun 11 14:59:01 rc_service: httpd 435:notify_rc start_autodet
Jun 11 14:59:19 rc_service: zcip 1423:notify_rc start_firewall
Jun 11 14:59:19 dnsmasq[429]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jun 11 14:59:20 zcip client: configured 169.254.105.138
Jun 11 14:59:20 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules__eth0)!
Jun 11 14:59:33 pppd[1417]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 11 14:59:49 rc_service: httpd 435:notify_rc start_autodet
Jun 11 14:59:55 rc_service: httpd 435:notify_rc restart_wan_if 0
Jun 11 14:59:55 dnsmasq[429]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jun 11 14:59:55 pppd[1417]: Unable to complete PPPoE Discovery
Jun 11 14:59:55 pppd[1417]: Hangup (SIGHUP)
Jun 11 14:59:55 pppd[1417]: Terminating on signal 15
Jun 11 14:59:55 pppd[1417]: Exit.

Jun 11 14:59:56 kernel: Attempt to kill tasklet from interrupt
Jun 11 14:59:56 kernel: br0: port 1(vlan1) entering forwarding state
Jun 11 14:59:56 kernel: device eth0 left promiscuous mode
Jun 11 14:59:56 kernel: device eth0 entered promiscuous mode
Jun 11 14:59:56 kernel: br0: topology change detected, propagating
Jun 11 14:59:58 wan: mac clone: [wan0_hwaddr] == [8c:a9:82:5f:60:1c]
Jun 11 14:59:58 pppd[1445]: Plugin rp-pppoe.so loaded.
Jun 11 14:59:58 pppd[1445]: RP-PPPoE plugin version 3.11 compiled against pppd 2.4.7
Jun 11 14:59:58 pppd[1447]: pppd 2.4.7 started by M8DU90HGvc, uid 0
Jun 11 15:00:00 rc_service: httpd 435:notify_rc start_autodet
Jun 11 15:00:07 disk_monitor: Got SIGALRM...
Jun 11 15:00:19 rc_service: zcip 1456:notify_rc start_firewall
Jun 11 15:00:19 dnsmasq[429]: read /etc/hosts - 5 addresses
Jun 11 15:00:19 zcip client: configured 169.254.105.138
Jun 11 15:00:19 start_nat_rules: apply the nat_rules(/tmp/nat_rules__eth0)!
Jun 11 15:00:33 pppd[1447]: Timeout waiting for PADO packets
Jun 11 15:01:48 pppd[1447]: Timeout waiting for PADO packets

update typos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Waarom een trunked interface naar een domme switch ?
Een trunk is iets waar 1 of meer vlans in (kunnen) zitten.
Domme switch verwacht een access poort op je sg300 en untagged vlan 4 in dit geval.

Die cisco zal wel op auto staan, dan zou die er wel achter moeten komen dat het geen trunk maar access moet zijn (bij een echt domme switch)

[ Voor 26% gewijzigd door jacovn op 11-06-2016 17:05 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
tmaniac schreef op donderdag 09 juni 2016 @ 11:47:

.....lang verhaal

Heb het idee dat mijn verbinding sneller en stabieler is dan met de EBv8
Dat kan wel kloppen. Een gedeelte van de snelheids beperking vindt namelijk plaats in EB

Je ELR heeft deze beperking niet dus word je snelheid alleen geknepen door de Traffic shapping van KPN en daar zit raar genoeg een boost ingebouwd waardoor de eerste 100 MB's aan het beging van je down en uploads veel sneller gaan dan die 500mb/s. Doe maar speed test dan zie je de upload soms oplopen tot 700+ mb/s en da. Afzakken tot 600 / 550mb/s ook bij je download zie je dit maar dan is het effect ligt terug maar dan kom je ongeveer op een gemiddelde download van 520mb/s

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack-Tech
Voor de duidelijkheid zet ik hier nog even de configuratie neer van de hardware.

NTU ---> ciscosg300 ------------------------------------------------> ASUS RT-AC68U ----> computer

Aan de switch hangt weer de EB en nog een unmanaged switch

Ik heb sinds vanmorgen de volgende via netwerkje.com geleverde info in de cisco sg300 geklopt. De trunk, access en general info heb ik uit een post van tweakers weet ff zo snel niet meer welke.

Ge 1 trunk 1UP, 4T,6T,7T Pvid 1

Ge 4 general 4T Pvid 4

Ge 6 access 6U Pvid 6

Ge 7 general 7T Pvid 7

Kort door de bocht deze werkt niet! Ik van alles geprobeerd nieuwe firmware, oude firmware er terug op en weer de nieuwe. volgorde van booten van de apparaten veranderd. Ik heb ook geprobeerd eerst alleen VLan 6 aan te maken om allen het internet aan de praat te krijgen dus alleen:

Ge 1 trunk 1UP, 6T Pvid 1
Ge 6 access 6U Pvid 6

Ook dit deed niets. Het frappante is via de sf500 draait alles als een zonnetje. Ik las laats iets over mac based VLAN is dit een vereiste voor een werkende configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:28

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 17:39:
[...]

Dat kan wel kloppen. Een gedeelte van de snelheids beperking vindt namelijk plaats in EB

Je ELR heeft deze beperking niet dus word je snelheid alleen geknepen door de Traffic shapping van KPN en daar zit raar genoeg een boost ingebouwd waardoor de eerste 100 MB's aan het beging van je down en uploads veel sneller gaan dan die 500mb/s. Doe maar speed test dan zie je de upload soms oplopen tot 700+ mb/s en da. Afzakken tot 600 / 550mb/s ook bij je download zie je dit maar dan is het effect ligt terug maar dan kom je ongeveer op een gemiddelde download van 520mb/s
Dat heeft met buffers en andere factoren te maken. Zie:

Because the speed test is browser based, and browsers are not very good at providing feedback for exact upload speed at any given moment, temporary measurements can be faster than your line capacity.

By the end of the upload phase, however, the overall number will be less than or equal to your upload speed except in the rare situation that you have a local upload proxy capable of buffering the whole upload amount.

Generally the higher your upload speed, the smoother the measurements. Anything below 5 megabit can be bumpy. Some devices and browsers are better or worse than others at revealing a smooth upload speed.

Buffer Bloat can also make for a bumpy upload speed. Your local router buffer fills up (measured upload is fast!), then overflows, packets are dropped, the upload stalls, the buffer empties, and the process repeats.

Bron: http://www.dslreports.com...estion/2_Speed_Test#17879

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Tylen schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:40:
[...]

Dat heeft met buffers en andere factoren te maken. Zie:

Because the speed test is browser based, and browsers are not very good at providing feedback for exact upload speed at any given moment, temporary measurements can be faster than your line capacity.

By the end of the upload phase, however, the overall number will be less than or equal to your upload speed except in the rare situation that you have a local upload proxy capable of buffering the whole upload amount.

Generally the higher your upload speed, the smoother the measurements. Anything below 5 megabit can be bumpy. Some devices and browsers are better or worse than others at revealing a smooth upload speed.

Buffer Bloat can also make for a bumpy upload speed. Your local router buffer fills up (measured upload is fast!), then overflows, packets are dropped, the upload stalls, the buffer empties, and the process repeats.

Bron: http://www.dslreports.com...estion/2_Speed_Test#17879
Dat staat er los van waneer een speedtest of een download 10gb bestand download en je kijkt bij de wan trueputt op de ELE dan zal zien dat de download bij eerst paar 100mb ruim boven de 500mb/s zit en hij uploaden zelfs boven de 600mb/s en langzaam terug zakt naar 500/500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GHB363
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:26
Caelorum schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 09:13:
[...]

Zelf thuis gewoon de V10 aangesloten. Is verder niemand verder voor langs geweest. Lijkt me dus sterk dat kpn iets specifieks moet instellen (lijkt me echt een beheernachtmerrie), maar waarom probeer je het niet gewoon? Even omhangen, wachten tot het up is en dan jezelf bellen. Merk je snel genoeg :)
Geprobeerd, en het werkt.
De monteur moest van de week wel een en ander om laten zetten, ik weet niet wat precies, maar dacht dat het misschien met het accepteren van een nieuw mac adres of zo te maken zou kunnen hebben.

Voorlopig redelijk tevreden. Misschien dat ik ooit nog de V10 vervang, maar ik weet dan nog niet precies waarvoor. (Zou een Fritz 7490 met routed IP tv kunnen werken?)
Ben nu in ieder geval van de dubbele NAT af.

Wat me nog wel opvalt is dat in speedtests de download niet hoger komt als 94Mbps. Zou toch eigenlijk ook gewoon op 100 of hoger te krijgen moeten zijn. Via wifi of direct op de V10 met kabel maakt geen verschil, upload is ongeveer 110-115 Mbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GHB363 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 21:26:
[...]

Geprobeerd, en het werkt.
De monteur moest van de week wel een en ander om laten zetten, ik weet niet wat precies, maar dacht dat het misschien met het accepteren van een nieuw mac adres of zo te maken zou kunnen hebben.

Voorlopig redelijk tevreden. Misschien dat ik ooit nog de V10 vervang, maar ik weet dan nog niet precies waarvoor. (Zou een Fritz 7490 met routed IP tv kunnen werken?)
Ben nu in ieder geval van de dubbele NAT af.

Wat me nog wel opvalt is dat in speedtests de download niet hoger komt als 94Mbps. Zou toch eigenlijk ook gewoon op 100 of hoger te krijgen moeten zijn. Via wifi of direct op de V10 met kabel maakt geen verschil, upload is ongeveer 110-115 Mbps.
Dan denk ik dat je een 100/100 abonnement hebt.
In dat geval kan je vervangen wat je wil maar het helpt niet. Het is hier al vaker gezegd: KPN heeft haar profielen niet helemaal lekker staan en dat nog steeds niet veranderd. Sommige zijn hoger dan waarvoor je betaalt maar deze niet.
Je profiel is 94/115. En tot KPN dat eindelijk aanpast blijft dat ook zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 21:53:
[...]

Sommige zijn hoger dan waarvoor je betaalt maar deze niet.
Je profiel is 94/115. En tot KPN dat eindelijk aanpast blijft dat ook zo.
Dat vond ik ook vreemd van mijn 100/10 abbo. Ik haal 115/36. Vooral de upload is nogal een verschil natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Jack-Tech schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 19:37:
Voor de duidelijkheid zet ik hier nog even de configuratie neer van de hardware.

NTU ---> ciscosg300 ------------------------------------------------> ASUS RT-AC68U ----> computer

Aan de switch hangt weer de EB en nog een unmanaged switch
Aan die cisco switch hang je EB vx voor ip voice telefoon aan neem ik aan.
En ook aan de cisco een unmanaged switch voor de tv boxes.

Denk ik nog steeds dat je met bridge iptv je die unmanaged switch op een access poort vlan 4 moet zetten. Met een trunk en een dot1q vlan erin snapt die unmanaged switch de vlan tag die elke packet heeft niet.

Het voorbeeld van een switch op router.com gast er hier: http://netwerkje.com/switch-configuratie vanuit dat je vlan 4 en 7 naar de eb box stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:40
Ik woon naast twee gebieden waar glasvezel gaat komen.
Heb Reggefiber gemaild om te vragen of ze de kabels een klein stukje door kunnen trekken naar onze woontoren, hooguit 50-100 meter en dan uiteraard omhoog. Zou dat werken of is er een andere/betere manier om dit te vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:05:
Ik woon naast twee gebieden waar glasvezel gaat komen.
Heb Reggefiber gemaild om te vragen of ze de kabels een klein stukje door kunnen trekken naar onze woontoren, hooguit 50-100 meter en dan uiteraard omhoog. Zou dat werken of is er een andere/betere manier om dit te vragen?
In principe moet je dat via een provider doen. Jij belt de glasvezelprovider van je keuze en vraagt hen om voor jou een Haalbaarheidsonderzoek in te dienen bij Reggefiber. Daar komt een offerte uit en die kan je dan wel of niet goedkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Barre73 schreef op zondag 12 juni 2016 @ 19:43:
[...]

In principe moet je dat via een provider doen. Jij belt de glasvezelprovider van je keuze en vraagt hen om voor jou een Haalbaarheidsonderzoek in te dienen bij Reggefiber. Daar komt een offerte uit en die kan je dan wel of niet goedkeuren.
Bedankt, morgen KPN maar eens bellen dan.
Die gaat namelijk de wijkkasten ook meteen updaten voor VDSL.

Edit1:
KPN heeft weer geadviseerd om de gemeente te bellen.
Vooral voor het technische gedeelte van de aanleg. De straat ligt hier nu al open en men is kabels een het verleggen en aan het voorbereiden voor nieuwbouw wijken. Dus hopen dat wij meegenomen kunnen worden.

De nieuwe wijken liggen nog geen 20 of 100 meter van ons gebouw en sommige gaan zelfs dezelfde straatnaam krijgen. Dus hopen dat het gaat lukken. :)

Bedankt voor de tip!

Edit2:
De gemeente beslist hier dus niet over en dat ligt puur bij KPN.
KPN beslist dus of er wel of niet glasvezel gaat komen. Uiteraard gebeurt dit via Reggefiber en deze sturen weer iemand om op lokatie te komen kijken. Bijvoorbeeld iemand van VolkerWessels.
Het enige wat de gemeente zal doen is toestemming verlenen als de straat open moet, maar dit is eigenlijk nog nooit afgekeurd bij normale omstandigheden. En zeker niet als de straat al open is/gaat.

Mijn contact informatie is daar nu achtergelaten; KPN > Reggefiber > VolkerWessels, nu enkele dagen wachten tot er contact wordt opgenomen.

[ Voor 57% gewijzigd door neeecht op 13-06-2016 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 16:28
Aangezien het lijkt alsof er bij KPN niet echt techneuten werken, Of in ieder geval een technisch goed onderbouwde vraag teveel van het goede is voor de webcare, doe ik even hier een beroep.

Ik heb sinds kort Glasvezel i.c.m. een v10. Echter heb ik sinds het begin last van het feit dat elke dag met tussenpauzes van bijna exact 24 uur de internetverbinding over zowel bedraad als Wifi wegvalt.

Het gaat hier dan over de WAN verbinding. LAN netwerktoegang is er nog steeds en apparaten blijven gewoon over Wifi verbonden met de v10. Echter moet er opnieuw worden ingelogd voor een werkende internetverbinding. Ik verdenk hierdoor de PPPoE sessie die elke 24 uur te lijkt herstarten of de verbinding met het internet te verbreken. De Experiabox v10 blijft gewoon verbonden op het netwerk en op het LAN blijft mijn NAS ook gewoon te bereiken.

Ik maak verder ook nog gebruik van Routed IPTV en ook de televisie streams blijven gewoon werken wanneer de WAN verbinding wegvalt. Het probleem lijkt zich dan ook echter alleen voor te doen op het VLAN voor de normale internetverbinding en niet op het VLAN voor IPTV of VOIP. Verder brand het "Internet" lampje op de Experiabox v10 ook niet op het moment dat deze storing optreed.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik zelf iets doen aan de instabiele PPPoE sessie of moet KPN hier naar kijken? Is er bijvoorbeeld een standaard lease tijd op de PPPoE van 3600 seconden of op de DHCP van KPN die hier roet in het eten kan gooien?

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack-Tech
jacovn schreef op zaterdag 11 juni 2016 @ 22:26:
[...]

Aan die cisco switch hang je EB vx voor ip voice telefoon aan neem ik aan.
En ook aan de cisco een unmanaged switch voor de tv boxes.

Denk ik nog steeds dat je met bridge iptv je die unmanaged switch op een access poort vlan 4 moet zetten. Met een trunk en een dot1q vlan erin snapt die unmanaged switch de vlan tag die elke packet heeft niet.

Het voorbeeld van een switch op router.com gast er hier: http://netwerkje.com/switch-configuratie vanuit dat je vlan 4 en 7 naar de eb box stuurt.
Ja klopt, IK moet zeggen dat nu vandaag de nieuwe verbinding (lees snelheid) is opgeleverd. De SG300 gewoon functioneert. Mijn korte conclusie is dat de SG300 op de oude 100/100 verbinding de gigabit poorten niet pakken op de VLANs van KPN. En nu de nieuwe 500/500 verbinding is opgeleverd de poorten de vlans wel oppakken. Een meer technische verklaring heb ik niet ik heb gisteren de hele handleiding nog door gelezen, ik kon geen aanknopingspunten vinden om de netwerkje.com instellingen te wijzigen dus ik heb ze laten staan. Bij thuiskomst vandaag bleek de switch het gewoon te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvK
  • Laatst online: 16:36

AvK

Ready Set Go

Davidshadow13 schreef op maandag 13 juni 2016 @ 14:08:
Aangezien het lijkt alsof er bij KPN niet echt techneuten werken, Of in ieder geval een technisch goed onderbouwde vraag teveel van het goede is voor de webcare, doe ik even hier een beroep.

Ik heb sinds kort Glasvezel i.c.m. een v10. Echter heb ik sinds het begin last van het feit dat elke dag met tussenpauzes van bijna exact 24 uur de internetverbinding over zowel bedraad als Wifi wegvalt.

Het gaat hier dan over de WAN verbinding. LAN netwerktoegang is er nog steeds en apparaten blijven gewoon over Wifi verbonden met de v10. Echter moet er opnieuw worden ingelogd voor een werkende internetverbinding. Ik verdenk hierdoor de PPPoE sessie die elke 24 uur te lijkt herstarten of de verbinding met het internet te verbreken. De Experiabox v10 blijft gewoon verbonden op het netwerk en op het LAN blijft mijn NAS ook gewoon te bereiken.

Ik maak verder ook nog gebruik van Routed IPTV en ook de televisie streams blijven gewoon werken wanneer de WAN verbinding wegvalt. Het probleem lijkt zich dan ook echter alleen voor te doen op het VLAN voor de normale internetverbinding en niet op het VLAN voor IPTV of VOIP. Verder brand het "Internet" lampje op de Experiabox v10 ook niet op het moment dat deze storing optreed.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik zelf iets doen aan de instabiele PPPoE sessie of moet KPN hier naar kijken? Is er bijvoorbeeld een standaard lease tijd op de PPPoE van 3600 seconden of op de DHCP van KPN die hier roet in het eten kan gooien?
Toevallig een alarm installatie op dezelfde lijn zitten?

AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Laatst online: 16:28
AvK schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 07:27:
[...]

Toevallig een alarm installatie op dezelfde lijn zitten?
Nee geen alarm installatie, alleen een enkele telefoonlijn. Naar wat verder zoeken er inderdaad achter gekomen dat de PPPoE verbinding eruit klapt met een timeout error. Ik kwam er ook achter dat dit een bekend probleem is bij KPN waar meer mensen last van hebben.

Een nieuwe NTU zou het probleem op moeten lossen of eventueel en nakijken van het FTU door Reggefiber mocht dat niet helpen. Ik ga dit in ieder geval doorgeven aan de KPN helpdesk en hopelijk dat ik het tot ze door laten dringen dat dit het probleem is. ;)

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Ik heb op google gezocht, maar kon geen duidelijk antwoord vinden.
Enkele vragen:

In mijn appartement heb ik een KPN telefoonaansluiting en Ziggo coax aansluiting.
Als ik het voor elkaar krijg dat Reggefiber glasvezel FttH komt aanleggen, hoe gaat dit dan verder in huis?
Bijvoorbeeld met KPN.

In de meterkast waar nu de telefoonlijn in het KPN kastje binnenkomt, komt dan de glasvezel binnen en ga je binnenhuis gewoon alsnog een stukje verder op de "DSL" lijn?

Of komt er een glasvezel modem in de meterkast en van daaruit trekt je ETH kabels? Zo ja, hoe zit het dan met de TV? Ook IPTV (ETH) en dan een kastje onder de TV?

Ik heb nu de telefoonlijn in de meterkast en verlengt in de woonkamer (hetzelfde met de coax, groen in de meterkast).

Word je DSL lijn verlangen of komt de FttH lijn er naast te liggen?
Op https://netco-fpi-info.fourstack.nl heb ik sommige wijken met alleen Koper of alleen FttH, maar er zijn ook wijken met beide, getest met Assendelft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabbel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-10 13:35
Hebben meer mensen er last van met een eigen router oplossing dat je na een router herstart de IPTV route ip's veranderen? Ik had het laatst voor het eerst. Je decoder blijft werken maar ook weer niet zoals bijvoorbeeld uitzending gemist loopt vast, gids kan niet meer worden opgehaald enz. Beeld blijft wel werken. Echter na onderzoek zie ik dat de route naar vlan 4 veranderd is. Dit aangepast en alles werkt weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
neeecht schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 08:56:
Ik heb op google gezocht, maar kon geen duidelijk antwoord vinden.
Enkele vragen:

In mijn appartement heb ik een KPN telefoonaansluiting en Ziggo coax aansluiting.
Als ik het voor elkaar krijg dat Reggefiber glasvezel FttH komt aanleggen, hoe gaat dit dan verder in huis?
Bijvoorbeeld met KPN.

In de meterkast waar nu de telefoonlijn in het KPN kastje binnenkomt, komt dan de glasvezel binnen en ga je binnenhuis gewoon alsnog een stukje verder op de "DSL" lijn?

Of komt er een glasvezel modem in de meterkast en van daaruit trekt je ETH kabels? Zo ja, hoe zit het dan met de TV? Ook IPTV (ETH) en dan een kastje onder de TV?

Ik heb nu de telefoonlijn in de meterkast en verlengt in de woonkamer (hetzelfde met de coax, groen in de meterkast).

Word je DSL lijn verlangen of komt de FttH lijn er naast te liggen?
Op https://netco-fpi-info.fourstack.nl heb ik sommige wijken met alleen Koper of alleen FttH, maar er zijn ook wijken met beide, getest met Assendelft.
Er komt er een glasvezelaansluiting (FTU) in de woning. Meestal de meterkast maar als dat niet kan in verband met de huisbekabeling dan is de woonkamer ook een optie (mits technisch haalbaar). Op die FTU komt een klein kastje (NT) die het signaal omzet voor UTP kabels. Aan dat kastje hang je met 1 UTP kabel de Experiabox. Dat kan dus naast de FTU / NT zijn met een kort kabeltje maar ook aan de andere kant van eht huis. Wat voor jou het beste werkt. Het is CAT5E of hoger dus afstand in huis is niet echt een issue.
Vanaf die Experiabox lopen je UTP kabels naar de TV / computers / Switch, etc.. En ja, dat is IPTV met dus een kastje bij de TV

Bijna overal waar glasvezel ligt ligt ook koper. Het FttH glasvezelnetwerk is nieuw gelegd door Reggefiber en staat volledig los van het kopernetwerk. Er zijn een aantal wijken/gebieden in Nederland waar geen koper ligt maar alleen glasvezel. Maar dat zijn alleen nieuwbouwwijken in grotere projecten, gebouwd sinds 2011 (ongeveer). Daar heeft KPN geen koper meer in straten en huizen gelegd omdat er al glasvezel van Reggefiber kwam.

[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 14-06-2016 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Beste iedereen,

ik heb al paar maanden dat de KPN tv app op iPad/surface/iphone's aangeven dat alle zenders momenteel niet beschikbaar zijn.
Helaas is dit niet tijdelijke alle zenders zijn nooit meer beschikbaar geworden ;-(

De laatste keer dat het werkte was in maart.
Ik heb al een paar gebeld met de helpdesk en dan resetten ze mijn acount weer en zeggen ze dat het moet werken. Ook Krijg ik dan weer een nieuwe code en moet deze dan weer overal activeren.

Via het mobile netwerk van KPN werkt de app wel. Alleen thuis niet.

Volgens de KPN mederwerker aan de telefoon werkt het op basis van IP en de enige check die KPN doet is of je op een KPN ip zit.

Het zou dus allemaal gewoon moeten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 14-06-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeecht
Duidelijk. Een kwestie dus van de telefoon kabel vervangen door een ethernet kabel en de experia box kan via WAN in de woonkamer. Je kan eventueel DSL ook aansluiten over een ethernet kabel toch?
Mja, indien niet, gewoon weer de kabel vervangen als dat moet, maar volgens mij kan dat wel.

Het enige wat nog een probleem kan zijn, is de glasvezel omhoog krijgen kwa ruimte.
Vandaar de optie om telefoonkabel vervangen met glas, i.p.v. naast elkaar. Maar dat zien we dan wel.
Het mooiste zou zijn naast elkaar, dan kan je zelf in de meterkast kiezen wat je het liefst hebt.

Okay, bedankt voor de info. We gaan afwachten wat Reggefiber/VolkerWessels voor ons kan betekenen in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:28:
Beste iedereen,

ik heb al paar maanden dat de KPN tv app op iPad/surface/iphone's aangeven dat alle zenders momenteel niet beschikbaar zijn.
Helaas is dit niet tijdelijke alle zenders zijn nooit meer beschikbaar geworden ;-(

De laatste keer dat het werkte was in maart.
Ik heb al een paar gebeld met de helpdesk en dan resetten ze mijn acount weer en zeggen ze dat het moet werken. Ook Krijg ik dan weer een nieuwe code en moet deze dan weer overal activeren.

Via het mobile netwerk van KPN werkt de app wel. Alleen thuis niet.

Volgens de KPN mederwerker aan de telefoon werkt het op basis van IP en de enige check die KPN doet is of je op een KPN ip zit.

Het zou dus allemaal gewoon moeten werken.
Weet je zeker dat je de juiste wifi verbinding gebruikt thuis?
Want het lijkt erop dat de app je verbinding niet ziet als een kpn verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Thombias schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:55:
[...]

Wat heeft de WiFi naam te maken met het ip adress waar ik op zit? Zolang alle netwerk via de zelfde router naar buiten gaan. De app is singelcast hierdoor zou het niet afhankelijk moeten zijn op welk subnet de rolldown van igmp proxie plaats vindt.

Het enige dat ik zou kunnen bedenken is dat kpn iets veranderd heeft in routering/ nat en dat app verkeer niet meer over vlan6 gaat maar ook over vlan4. Maar wat me ook sterk lijkt omdat het via het mobile netwerk wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:21:
[...]

Het enige dag ik zou kunnen bedenken is dat kpn iets veranderd heeft in routering/ nat en dat app verkeer niet meer over vlan6 gaat maar ook over vlan4. Maar wat me ook sterk lijkt omdat het via het mobile netwerk wel werkt.
Tja, er moet toch wat mis zijn met je configuratie verwacht ik anders hadden meer mensen er last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Thombias schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:27:
[...]

Tja, er moet toch wat mis zijn met je configuratie verwacht ik anders hadden meer mensen er last van.
Dan is mijn vraag: Wat kan er fout zitten in de config voor internet verkeer als het internet gewoon werkt?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Thombias schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:27:
[...]

Dat laatste denk ik ook maar dan nog is is het vreemd. De KPN TV app werkt op elke wifi verbinding. Maar alleen op je eigen wifinetwerk thuis (dus op je KPN abonnement) krijg je alle beschikbare zenders. Op andere wifi netwerken buitenshuis en op mobiele internet werkt ie ook maar dan met minder zenders.
Hier wordt geschreven dat 'ie helemaal niet werkt, behalve op 3G/4G.

Dat de app de verbinding niet zou herkennen als KPN verbinding is dus niet relevant als de app helemaal niet werkt op wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:13
Vanaf het moment dat ik KPN Glas heb (een jaar), heb ik ook al problemen met de commerciele HD-Glas zenders. Deze stotteren zo af en toe (ook de opnames). De ene keer meer dan de andere keer. Ben zelf al met kabels en aansluitmanieren (via switch of rechtstreeks op de modem) bezig geweest. Niets hielp.
Van de week een monteur gehad, Deze heeft de NT vervangen en heeft de Arcadyan (2260) vervangen door een Arris variant.

Na een avond kijken zijn er geen stotteringen opgevallen en de Arris box blijkt veel sneller te reageren dan de Arcadyan box. Ook meer TV start veel sneller op. Een avond kijken zegt nog niets over de stotteringen maar het verschil tussen de Arris en Arcadyan vond ik toch wel het vermelden waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 11:58:
[...]

Dat laatste denk ik ook maar dan nog is is het vreemd. De KPN TV app werkt op elke wifi verbinding. Maar alleen op je eigen wifinetwerk thuis (dus op je KPN abonnement) krijg je alle beschikbare zenders. Op andere wifi netwerken buitenshuis en op mobiele internet werkt ie ook maar dan met minder zenders.
Hier wordt geschreven dat 'ie helemaal niet werkt, behalve op 3G/4G.

Dat de app de verbinding niet zou herkennen als KPN verbinding is dus niet relevant als de app helemaal niet werkt op wifi.
Het lijkt er echt op dat KPN het blokkeert.
Waarom zou het spontaan stoppen met werken ik heb mijn router zelfs al een keer helemaal op nieuw geconfigureerd.

Echt het vreemde was ik ga op vakantie, kijk tijdens de vakantie nog tv via de vpn naar huis en stap uit het vliegtuig, kom thuis en het werkt niet meer. En het is ook met geen mogelijkheid weer aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmaniac
gabbel schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 09:40:
Hebben meer mensen er last van met een eigen router oplossing dat je na een router herstart de IPTV route ip's veranderen? Ik had het laatst voor het eerst. Je decoder blijft werken maar ook weer niet zoals bijvoorbeeld uitzending gemist loopt vast, gids kan niet meer worden opgehaald enz. Beeld blijft wel werken. Echter na onderzoek zie ik dat de route naar vlan 4 veranderd is. Dit aangepast en alles werkt weer.
Ik heb hier ook last van.
Plots veranderd het IP op de IPTV interface en dan werken de menu's en de ondemand diensten niet meer goed.
Radio werkt dan ook helemaal niet meer.
Als ik dan de route aanpas in de ERL werkt het allemaal weer.
lijkt wel alsof er een hele korte lease op het IPTV subnet zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Thombias schreef op dinsdag 14 juni 2016 @ 10:55:
[...]

Dit zijn de enige functies die ik in mijn config heb zitten. Wat kan er niet goed aan zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
interfaces {
    ethernet eth0 {
        description "KPN WAN "
        duplex auto
        mtu 1524
        poe {
            output off
        }
        speed auto
        vif 4 {
            address dhcp
            description "KPN IPTV"
            dhcp-options {
                client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                default-route update
                default-route-distance 210
                name-server update
            }
        }
        vif 6 {
            description "KPN Wan VLan 6 internet"
            mtu 1516
            pppoe 0 {
                default-route auto
                firewall {
                    in {
                        name WAN_IN
                    }
                    local {
                        name WAN_LOCAL
                    }
                }
                mtu 1500
                name-server auto

}
    nat {
        rule 5009 {
            description "masquerade for KPN IPTV"
            destination {
                address 213.75.112.0/21
            }
            log disable
            outbound-interface eth0.4
            protocol all
            type masquerade
        }
        rule 5010 {
            description "masquerade for KPN internet pppoE"
            log disable
            outbound-interface pppoe0
            protocol all
            type masquerade
        }

}
    static {
        route 213.75.112.0/21 {
            next-hop 10.164.xx.x {
            }

Pagina: 1 ... 33 ... 95 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie