[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 95 Laatste
Acties:
  • 765.047 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-10 13:20

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De v10 vervangen door een andere router gaat waarschijnlijk niet veel helpen. De v10 doet het namelijk qua bereik best aardig. Naar binnen hoef je niet met VLANs te werken, naar buiten wel.

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Daarnaast zijn twee wifi punten altijd praktischer aangezien zelfs de beste wifi zenders afgeremd worden door deuren, muren en vloeren.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 26-08 21:02

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Thanks heren. :)

Qua complexiteit kom ik een redelijk eind, zelf voldoende ervaring met vlan routing, trunk ports etc.

Maar als de v10 qua wifi al onder de categorie 'goed' valt, dan zal ik toch de puzzel anders moeten leggen zonder een nieuwe wifi router.

Idd, misschien die KPN versterker. Of om te beginnen eens langs alle buren en vragen of ze KPN Fon uit willen zetten, kijken of dat de overbelaste 2.4Ghz band wat lucht geeft?

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

Tsurany schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:30:
Daarnaast zijn twee wifi punten altijd praktischer aangezien zelfs de beste wifi zenders afgeremd worden door deuren, muren en vloeren.
Hier plafonds van beton, helaas echte dempers. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MrJ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:32:
[...]

[...]

Qua complexiteit kom ik een redelijk eind, zelf voldoende ervaring met vlan routing, trunk ports etc.

Maar als de v10 qua wifi al onder de categorie 'goed' valt, dan zal ik toch de puzzel anders moeten leggen zonder een nieuwe wifi router.

Idd, misschien die KPN versterker. Of om te beginnen eens langs alle buren en vragen of ze KPN Fon uit willen zetten, kijken of dat de overbelaste 2.4Ghz band wat lucht geeft?
De v10 en extender zijn 5ghz ;-)
Beter creëer je op iedere verdieping een 5ghz netwerk op een eigen kannaal. Dan heb je ook geen last meer van de buren. En haal je makelijk 200mbit/s+ over WiFi

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 23-04-2016 14:37 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ

MrJ

xbeam schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:34:
[...]

De v10 en extender zijn 5ghz ;-)
2.4 & 5 Ghz. :)

En met wifi analiser tools zie ik dat het heel druk is op de 2.4Ghz band. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Precies laat de buren lekker de buren op hun high power 2,4ghz en bouw een 5ghz netwerk met medere accepoints die allemaal via een kabel op de v10 zijn aansloten.

Werkt 100x beter en snellen dan 1 groot WiFi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 19:21
MrJ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:32:
[...]

[...]

Volgensmij maakt dat FON vrij weinig uit aangezien het een 2e SSID op dezelfde radio is en waarschijnlijk maar beperkt gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
RobinF schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 15:07:
[...]

Volgensmij maakt dat FON vrij weinig uit aangezien het een 2e SSID op dezelfde radio is en waarschijnlijk maar beperkt gebruikt wordt.
klopt, daarom creëer ik ook een max aan aantal netwerken en aangezien iedere SSID die je zo aanmaakt wel een eigen BSSID heeft. lijkt een kanaal lekker vol waardoor de buren en autodetect van dit kanaal wegblijven ;w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09 23:43
RobinF schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 23:12:
[...]

K ben wel benieuwd wat voor instellingen de KPN WiFi "Versterker" gebruikt.

Als ik snel even Google zou de AC adapter in je laptop 802.11ac 1x1 aankunnen met 80Mhz.
Welke snelheid geeft je laptop aan als "link speed" bij de status van de netwerkverbinding?
hij geeft 433,3 aan als snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
cgok schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:00:
[...]

hij geeft 433,3 aan als snelheid.
Naar mijn idee zit je dan dus op 802.11ac (1x1 80Mhz)

Is er misschien iets met drivers aan de hand? Misschien andere site/browser voor speedtest gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 22:43
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat KPN niet elke keer een ander IP uit een ander subnet geeft aan mijn IPTV netwerk (eigen router: ubiquiti). Elke keer moet ik het static route weer handmatig vernieuwen en dit begint een beetje te frustreren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
_Piwi_ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 16:55:
Iemand een idee hoe ik ervoor kan zorgen dat KPN niet elke keer een ander IP uit een ander subnet geeft aan mijn IPTV netwerk (eigen router: ubiquiti). Elke keer moet ik het static route weer handmatig vernieuwen en dit begint een beetje te frustreren...
Je bedoelt de next-hop toewijzing voor je static route?

Ik geloof dat Jeroen in Ubnt forum op tweakers een daar een keer een script voor heeft gemaakt, dat een ERL bij elke reboot het next-hop adres uitleest en over schrijft.

Wat ik na even Zoeken voor je kan vinden is:
code:
1
2
3
4
5
sudo su
r_ip=$(show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }');
iptv_static=$(echo "set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $r_ip")
echo -e "$iptv_static"
exit

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 24-04-2016 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 22:43
xbeam schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 19:03:
[...]

Je bedoelt de next-hop toewijzing voor je static route? Of niet.

Ik geloof dat Jeroen in Ubnt forum op tweakers een script heeft dat de ERL deze bij elke reboot uitleest en over schrijft.

Wat ik 123 kan vinden moet iets als dit zijn:

sudo su
r_ip=$(show dhcp client leases | grep router | awk '{ print $3 }');
iptv_static=$(echo "set protocols static route 213.75.112.0/21 next-hop $r_ip")
echo -e "$iptv_static"
exit
Ja zoiets doe ik nu handmatig... De post van jeroen nergens tegengekomen maar ben zelf in de scripting gedoken met als resultaat http://www.pimwiddershove...te-lessons-learned-part-2
Hoop dat anderen er in de toekomst ook wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gabbel schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:30:
Hebben meer mensen er last van dat als je met een eigen router opstelling iets gaat opnemen via de app van KPN dat je deze dan niet terug vindt in je decoder bij opnamens? Als de decoder terug wordt gezet naar fabrieks instellingen staan ze er ineens tussen. Dit speelt alleen als ik iets via de app opneem en wil terug kijken op mijn decoder.
Gewoon aan de achterzijde de ITV Box uitschakelen. Na paar tellen weer aanzetten is meer dan genoeg.

Probleem is al vanaf het begin gaande bij KPN, het blijkt dat de cloud opstelling zoals KPN deze nu gebruikt niet altijd synchroon is. Dus opnames die niet verschijnen, niet kunnen worden afgespeeld, niet kunnen worden verwijderd, of verwijderde opnames die niet verdwijnen uit de lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:09
Verwijderd schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 21:47:
[...]

Gewoon aan de achterzijde de ITV Box uitschakelen. Na paar tellen weer aanzetten is meer dan genoeg.

Probleem is al vanaf het begin gaande bij KPN, het blijkt dat de cloud opstelling zoals KPN deze nu gebruikt niet altijd synchroon is. Dus opnames die niet verschijnen, niet kunnen worden afgespeeld, niet kunnen worden verwijderd, of verwijderde opnames die niet verdwijnen uit de lijst.
Klopt, heeft niets met een eigen router te maken. Ik heb de Experiabox V10 en ook dan heb je hetzelfde probleem. Ik zet beide ontvangers 's avonds volledig uit. Daardoor heb ik minder last van het synchronisatieprobleem, maar het blijft irritant. Bijv. zes uur journaal opnemen via iTV online. Wil ik deze om half zeven kijken op de tv dan moet dus eerst de ontvanger uit en weer aan. En het duurt ook nog een paar minuten voordat je weer beeld hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:25
Net nieuw aangesloten op glasvezel en ik krijg wat vreemde waardes voor mijn 100/100 abo (bedraad):
Afbeeldingslocatie: http://www.speedtest.net/result/5276845733.png
Is het normaal dat ik net geen 100 MB/s download snelheid heb en een ruim hogere upload?
Bij Ziggo 150/15 had ik altijd ook echt 150/15 snelheid met misschien 1% afwijking.

Update:
Blijkbaar zijn deze snelheden normaal:
KPN Forum "Snelheid glasvezel niet maximaal?"

[ Voor 21% gewijzigd door Mr_Blobby op 25-04-2016 12:12 ]

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Probeer de test eens met alle TV-Kastjes UIT.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
Tylen schreef op maandag 25 april 2016 @ 12:38:
Probeer de test eens met alle TV-Kastjes UIT.
Dit is zonder TV kastje gemeten.
Wanneer ik een TV kastje aansluit, dan heb ik dezelfde waardes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 00:39
is normaal

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Mr_Blobby schreef op maandag 25 april 2016 @ 13:18:
[...]
Dit is zonder TV kastje gemeten.
Wanneer ik een TV kastje aansluit, dan heb ik dezelfde waardes.
Ok. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Mr_Blobby schreef op maandag 25 april 2016 @ 11:37:
Net nieuw aangesloten op glasvezel en ik krijg wat vreemde waardes voor mijn 100/100 abo (bedraad):
[afbeelding]
Is het normaal dat ik net geen 100 MB/s download snelheid heb en een ruim hogere upload?
Bij Ziggo 150/15 had ik altijd ook echt 150/15 snelheid met misschien 1% afwijking.

Update:
Blijkbaar zijn deze snelheden normaal:
KPN Forum "Snelheid glasvezel niet maximaal?"
Dit is hoe de cap staat afgesteld. Je gebruikt een gigabit kaart maar je verbinding wordt geknepen op 95Mbit down. Vermoedelijk omdat mensen met een 100Mbit kaart ook "maar" 95Mbit krijgen.
Er loopt hierover een discussie bij KPN. Even afwachten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
RobinF schreef op maandag 25 april 2016 @ 15:56:
[...]

Dit is hoe de cap staat afgesteld. Je gebruikt een gigabit kaart maar je verbinding wordt geknepen op 95Mbit down. Vermoedelijk omdat mensen met een 100Mbit kaart ook "maar" 95Mbit krijgen.
Er loopt hierover een discussie bij KPN. Even afwachten dus
Ja als je 100mbit hebt gaat de bandbreedte die je verbruikt met tv kijken ook van de 100mbit af.
Hier hangt ook een gigabit glasvezel poort met aan de KPN kant een 100mbit netwerk kaart. Wat ik van mensen hoor is dat ze upgraden naar 500 en dan weer downgraden.
Om de gigabit poort te activeren zodat tv geen invloed meer heeft op de internet snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
xbeam schreef op maandag 25 april 2016 @ 19:59:
[...]

Ja als je 100mbit hebt gaat de bandbreedte die je verbruikt met tv kijken ook van de 100mbit af.
Hier hangt ook een gigabit glasvezel poort met aan de KPN kant een 100mbit netwerk kaart. Wat ik van mensen hoor is dat ze upgraden naar 500 en dan weer downgraden.
Om de gigabit poort te activeren zodat tv geen invloed meer heeft op de internet snelheid.
Maar, het gaat hier al om volledig gigabit. Alleen wordt het 100Mbit pakket afgknepen op 95/110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
RobinF schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:06:
[...]

Maar, het gaat hier al om volledig gigabit. Alleen wordt het 100Mbit pakket afgknepen op 95/110
Maar waarom wordt de 500mbit dan ver boven de 500 afgeknepen? Ik zie mensen met een eigen router die 570mbit download hebben en 600+ plus upload volgens de router en Volgens speedtest is dat vaak nog hoger. De upload op speedtest.net geeft namelijk vaak overhead afwijking waardoor de upload vaak iets hoger uit lijkt te komen.

Heeft hij niet gewoon een router met een 100mbit wan poort (V8) waardoor hij door de overhead op 95 omdat er niet meer door de router kan of is niet de ethernet aansluiting op de genexis gewoon 100mbit dat kom namelijk ook heel vaak tegen terwijl blijft zeggen nee er zit 1gibit op de locatie en dan krijg je niet uit gelegd dat er inderdaad een gibit genexis hangt maar dat poort gewoon 100mbit is?

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 25-04-2016 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Foutje

[ Voor 119% gewijzigd door xbeam op 25-04-2016 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:28
xbeam schreef op maandag 25 april 2016 @ 20:16:
[...]

Heeft hij niet gewoon een router met een 100mbit wan poort (V8) waardoor hij door de overhead op 95 omdat er niet meer door de router kan of is niet de ethernet aansluiting op de genexis gewoon 100mbit dat kom namelijk ook heel vaak tegen terwijl blijft zeggen nee er zit 1gibit op de locatie en dan krijg je niet uit gelegd dat er inderdaad een gibit genexis hangt maar dat poort gewoon 100mbit is?
De v8 heeft zowel aan de wan als aan de lan kant gigabit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cb2009
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-10 17:07
Is gewoon gigabit, anders was upload niet boven 100 mb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het wordt een zinloze discussie zo. En het is hier op GoT al vaker langsgekomen en ook op het KPN topic. Het ligt niet aan de klant. 95/110 is het profiel dat is afgesteld. De reden is zeer onduidelijk maar het is een feit. Andere abonnementssnelheden zijn ook vreemd en afwijkend maar dan meestal erboven.
Er wordt aan gewerkt om te achterhalen waarom en of het gewoon aangepast kanworden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
[...]

Maar waarom wordt de 500mbit dan ver boven de 500 afgeknepen? Ik zie mensen met een eigen router die 570mbit download hebben en 600+ plus upload volgens de router en Volgens speedtest is dat vaak nog hoger. De upload op speedtest.net geeft namelijk vaak overhead afwijking waardoor de upload vaak iets hoger uit lijkt te komen.

De V8 is gigabit. Alleen de H220N is nog 100Mbit. Dus dat is het hoogstwaarschijnlijk niet, zeker niet aangezien meer mensen dit "probleem" ervaren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
RobinF schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:06:
[...]

De V8 is gigabit. Alleen de H220N is nog 100Mbit. Dus dat is het hoogstwaarschijnlijk niet, zeker niet aangezien meer mensen dit "probleem" ervaren
Die H 220n bedoel ik ook dacht dat de V8 was. sorry :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

ik heb de niet 100/100 discussie al gevoerd vanaf het moment dat ik 4 jaar geleden aangesloten werd. Eerst op een 100 poort in de pop, dus dan ga je het zeker niet halen was mijn stelling (ftu was ook oranje ipv groen) nadat ik 500/500 heb gehad en dit ook werkelijk haalde zit ik nu weer op 100/100 (ftu is groen) maar blijf inderdaad ook weer hangen op 95/98.

edit. ook een tijdje het 50/50 abbo gehad en toen haalde ik 55/55 ongeveer

[ Voor 9% gewijzigd door Ray op 26-04-2016 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ray schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 07:50:
ik heb de niet 100/100 discussie al gevoerd vanaf het moment dat ik 4 jaar geleden aangesloten werd. Eerst op een 100 poort in de pop, dus dan ga je het zeker niet halen was mijn stelling (ftu was ook oranje ipv groen) nadat ik 500/500 heb gehad en dit ook werkelijk haalde zit ik nu weer op 100/100 (ftu is groen) maar blijf inderdaad ook weer hangen op 95/98.
Je blijft hangen op circa 95 omdat dat de afgestelde snelheid is bij dit profiel. Maar als je nu de TV er bij aan zet zou je geen snelheidsvermindering moeten merken in download of speedtest. Dat is wat die Gigabit poort je oplevert.

Het is ook niet te verklaren. Ik zit zelf op een 100/10 abonnement (glas) en mijn snelheden zijn inderdaad ongeveer 115/35 zoals hieronder al staat. Hieronder de snelheden zoals je ze eigenlijk bijna altijd tegenkomt. Het is bijzonder onlogisch en niet nodig.

Pakket versus praktijk:
20/10 = 35/33Mb
100/10 = 116/35
100/100 = 95/110
500/500 = 511/513

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeka
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:05

jeka

Support your local club.

Ik had gister met mijn 100/10 abbo 95/115... Het kan nogal fluctueren.

FCG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cb2009
Had eerst 100/100 en haalde aldus speedtest 95/250. Nu gedowngrade naar 60/6 en haal 72/36, die 23 mb download verschil vind ik geen 7,50 euro per maand waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

[...]

Ik heb hier met een eigen router een vreemde burst aan het begin van de up(780)/download(600), dat zorgt voor die 600 Mbit, maar als je dan het grafiekje bekijkt zie je dat na die korte burst je dezelfde snelheid haalt als met een v10.
Score v10:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GpRZTs9kJyDC8bbYWJ5fMSnt/full.png

Eigen router:
Afbeeldingslocatie: http://s23.postimg.org/vdla1hwm3/Schermafbeelding_2015_08_28_om_10_46_28.png

Als je alle pieken en dalen schrapt komt je volgens mij bij beide exact op 500Mbit. Het lijkt alsof als de v10 niet capped de apparatuur in de wijkkast dat doet, maar die even wacht voor hij capped.

Speedtest is trouwens ook niet erg betrouwbaar met 500Mbit, andere server is andere waarden (sommige slechts 80Mbit) en zelfs dezelfde server 10x achter elkaar geeft behoorlijke afwijkingen (460-518). Plaatjes hierboven zijn de meest voorkomende waardes.

Als er trouwens ergens een 100Mbit component zit dan is het helemaal niet raar dat je de 100Mbit niet haalt, dat is dan een theoretisch maximum. Bij 500Mbit is dat anders omdat daar het theoretisch maximum Gbit is.

[ Voor 18% gewijzigd door |sWORDs| op 26-04-2016 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRaSH
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04

TRaSH

koffie ?

Ze beweren altijd dat glas wel de beloofde snelheid haalt,(tegenover kabel waarbij ik eigenlijk altijd de snelheid haal van mijn pakket)
Maar als ik naar de 100/100 kijk zie ik dat het niet gehaald word.
Word het nu nog steeds minder als je bv 2 tv's aan hebt ?
Zit er namelijk over na te denken om ook glas te nemen.
Kan tot 500 volgens de postcode check maar vind 100 zat mits het haalbaar is ook al staan er meerdere tv's aan.
Je zou zeggen als ze 500 kunnen leveren dan zou je toch net 100 ook geen verlies moeten hebben.

I think I'm afraid to be happy whenever I get to happy, something bad always happen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TRaSH schreef op dinsdag 26 april 2016 @ 13:28:
Ze beweren altijd dat glas wel de beloofde snelheid haalt,(tegenover kabel waarbij ik eigenlijk altijd de snelheid haal van mijn pakket)
Maar als ik naar de 100/100 kijk zie ik dat het niet gehaald word.
Word het nu nog steeds minder als je bv 2 tv's aan hebt ?
Zit er namelijk over na te denken om ook glas te nemen.
Kan tot 500 volgens de postcode check maar vind 100 zat mits het haalbaar is ook al staan er meerdere tv's aan.
Je zou zeggen als ze 500 kunnen leveren dan zou je toch net 100 ook geen verlies moeten hebben.
Als jij 500 kan nemen dan is de kans niet zo groot dat je bij het activeren van je aansluiting op een 100 mbit kaart in de wijkcentrale wordt gezet. En in dat geval gaat je TV dus inderdaad niet van je 100 Mbit internetsnelheid af.Er zijn echter wel wijkcentrales die zowel 100Mbit als Gigabit kaarten hebben. Dus er is een kleine kans dat je toch op zo'n oudere 100 Mbit kaart wordt gezet.
Er zijn echter ook wijkcentrales die vanaf de plaatsing en installatie alleen maar Gigabit kaarten hadden en daar zit je dus altijd goed mee. Wat jouw wijkcentrale betreft kan ik dat niet zeggen. Je mag me een PB sturen en dan kan ik kijken of ik het kan terug vinden. Dat zou soms kunnen lukken.

Even los van de TV: 100 Mbit kan wel worden gehaald (als je op een Gigabit kaart zit) maar vreemd genoeg dus niet op een 100/100 abonnement omdat het snelheidsprofiel daar net niet goed staat ingesteld. Als je 100/10 zou nemen (als je dat zou willen) dan gaat je download wel over die 100 heen.

Het is bijzonder, op z'n minst...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:03
En als aanvulling: Het scenario van |sWORDs| komt mij ook herkenbaar voor.

Als je op een gigabit kaart zit en je neemt 'slechts' 100 Mbit/s af, dan kan het bij speedtests en andere downloads toch gebeuren dat je de eerste ~10 seconden eventjes 150-250 Mbit/s haalt.

Dat had ik ook toen ik Telfort ( ITNS/ISPFabriek propositie ) afnam op 100 Mbit/s, dus zelfs zonder Experiabox. Steevast startten down- en uploads sneller om dan binnen een seconde of 10 door de KPN trafficshapers terug te worden ge-throttled op 100 :).

die 100 Mbit/s is bij KPN zelf (of XS4ALL) dan blijkbaar weer een verhaal apart, omdat in dat geval gebruik gemaakt wordt van PPPoE. Waarom het profiel dan zodanig wordt gezet dat je bij 100/100 die downloadsnelheid net niet haalt, is idd een hele vreemde.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cb2009
Hd zender op 1, 2, 3 etc ipv 661 of 701 en verder zou toch q1 van 2016 geregeld zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Blobby
Wijzigingen abonnementen per 1 juli 2016 (T.net redactie al getipt).

Belangrijkste:
  • Prijsverhoging van €2,50
  • Hogere beltarieven
  • Gratis "KPN Velig" voor 2 apparaten
  • Kleine zender(pakket) wijzigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:46
Mr_Blobby schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:08:
Wijzigingen abonnementen per 1 juli 2016 (T.net redactie al getipt).

Belangrijkste:
  • Prijsverhoging van €2,50
  • Hogere beltarieven
  • Gratis "KPN Velig" voor 2 apparaten
  • Kleine zender(pakket) wijzigingen
Lekker wel!
Ongevraagd wat wijzigen wat NIET ten gunste is van de klant.
Misschien het "KPN Veilig" maar dan zou ik liever zien dat men dit optioneel gaat aanbieden voor €2,50.
Waarom moet dit nu gedwongen door je strot gedrukt worden? 8)7

Dan nog wel dit:

Tot wanneer kan ik mijn contract kosteloos opzeggen?
In verband met de wijzigingen heb je het recht om je abonnement tot en met 30 juni 2016 kosteloos te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-10 16:46
Ik heb alleen internet, dan vind ik 2.50 erbij toch in verhouding best wel veel teveel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

KPN is tot nu toe een grote drama.

- Opzeggen van Ziggo niet doorgegeven aan Ziggo, moet er zelf achteraan en allerlei facturen opsturen om geld terug te krijgen
- Abonnement te laat activeren
- KPN compleet duurt nu al meer dan een week om te regelen

En dan nu voor alles goed en wel werkt nog even 2,50 per maand extra betalen. Daar gaat m'n cashback voordeel.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Tsurany schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:02:

- Opzeggen van Ziggo niet doorgegeven aan Ziggo, moet er zelf achteraan en allerlei facturen opsturen om geld terug te krijgen

En dan nu voor alles goed en wel werkt nog even 2,50 per maand extra betalen. Daar gaat m'n cashback voordeel.
Niet zo mooi is dat!
Naar mijn mening zou een dergelijke prijsverhoging NIET moeten gelden voor nog lopende één- of tweejaarscontracten. Alleen bij contracten die nieuw aangegaan worden.
Zo moeilijk is dat toch niet te regelen?
Ik ben begin dit jaar bewust overgestapt op KPN vanwege de op dat moment geldende regels en acties. Niet ivm toekomstige acties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 16:23
Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die prijsverhoging, ik heb ruim een half jaar geleden een aanbod gekregen voor een jaar lang glasvezel alles-in-1 voor 13,50 per maand. Supergoede aanbieding natuurlijk, maar moet ik dan straks 16 euro per maand (13,50 + 2,50) gaan betalen of wordt het meteen 62,50 (regulier was 60 euro + 2,50 verhoging).

In dat laatste geval: bye bye KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10-10 13:14
Tsurany schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:02:

Voor KPN Compleet even bellen. Hun lijken wijzigingen rechtstreeks in het systeem te doen, wat ervoor zorgt dat het binnen 24u actief is (bij mij binnen 5 minuten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:13
HoppyF schreef op maandag 02 mei 2016 @ 13:44:
[...]

Lekker wel!
Ongevraagd wat wijzigen wat NIET ten gunste is van de klant.
Misschien het "KPN Veilig" maar dan zou ik liever zien dat men dit optioneel gaat aanbieden voor €2,50.
Waarom moet dit nu gedwongen door je strot gedrukt worden? 8)7

Dan nog wel dit:

In verband met de wijzigingen heb je het recht om je abonnement tot en met 30 juni 2016 kosteloos te beëindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
barrymossel schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:33:
[...]

Dat zei ik toch al? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nuevocasa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 14-10 21:09
GH45T schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:15:
Maar hoe zit dat nu eigenlijk met die prijsverhoging, ik heb ruim een half jaar geleden een aanbod gekregen voor een jaar lang glasvezel alles-in-1 voor 13,50 per maand. Supergoede aanbieding natuurlijk, maar moet ik dan straks 16 euro per maand (13,50 + 2,50) gaan betalen of wordt het meteen 62,50 (regulier was 60 euro + 2,50 verhoging).

Op dit moment ontvang ik een korting. Blijf ik deze ontvangen?
Als je op dit moment een welkomstkorting ontvangt op je abonnement, dan blijf je deze korting uiteraard houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, je hebt helemaal gelijk. Ik dacht dat je de vraag zelf stelde. Beter lezen, Barry :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik vind het wel jammer dat we weer 2,5 bij komt.
Gelukkig heb ik 2 maand geleden nog wel kunnen verlengen met 6 maaden 25,- korting.

Helaas is er ook geen alternatief die goedkoper is met de nuttige opties als:
- Spotify
- 2x Decoders met opnemen
- 60Mbit
- KPN hotspots.

Mogelijk een internet only abo nemen en inverteren in 2 chromecasts.
Mogelijk dan KPN Play nemen.

Gelukkig gebruik ik al een extra VOIP provider om te bellen.
Zou mooi zijn als je TV ook extern kan laten lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door vDorst op 02-05-2016 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
vDorst schreef op maandag 02 mei 2016 @ 20:00:
Ik vind het wel jammer dat we weer 2,5 bij komt.
Gelukkig heb ik 2 maand geleden nog wel kunnen verlengen met 6 maaden 25,- korting.

Helaas is er ook geen alternatief die goedkoper is met de nuttige opties als:
- Spotify
- 2x Decoders met opnemen
- 60Mbit
- KPN hotspots.

Mogelijk een internet only abo nemen en inverteren in 2 chromecasts.
Mogelijk dan KPN Play nemen.

Gelukkig gebruik ik al een extra VOIP provider om te bellen.
Zou mooi zijn als je TV ook extern kan laten lopen.
Dat laatste kan al: KPN Play (staat los van andere KPN diensten en kan met elke internetverbinding). En T-mobile start binnenkort met Knippr, zelfde principe.

Edit: Ik zie nu pas dat je zelf al over Play begon. Dan is die info wellicht handig voor anderen :-)

[ Voor 6% gewijzigd door Barre73 op 03-05-2016 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
GH45T schreef op maandag 02 mei 2016 @ 15:15:

Ik heb dezelfde (monster) korting gekregen op mijn Alles-in-1 abonnement vanwege overstap vanaf Digitenne vorig jaar. Net met de klantenservice zitten bellen en daar werd nog niets over de prijsverhoging verteld, ik las het ook net te laat om het nog te vragen.

Maar als je korting verloopt (bij mij in juni) ga je als je niets doet de volle mep betalen. Alle kortingen vervallen dan. Ik heb er ook nog de 100/100 upgrade bij zitten en ga dan €67,50 per maand betalen. Nee dank u.

Ze deden nog wel een aanbod om de eerste 6 maanden €35 per maand te gaan betalen en de volgende 6 maanden de volle mep. Ook daar worden we niet heel blij van.

Maar omdat ik ook mijn mobiele telefonie bij KPN heb, mis ik als ik overstap naar een ander wel de €5 per maand combi korting en de GB verdubbelaar. Oh, en Spotify Premium is ook wel prettig...

Maar ik lees dus mensen die naar een 60/6 abonnement zijn gegaan en daar 72/36 halen? Dat zou ook een optie kunnen zijn, want hoe vaak gebruik ik die 100 upload nu feitelijk echt?

TV kijken doe ik bijna nooit, dus misschien grondig gaan rekenen wat ik zou willen. Misschien alleen een glasvezel abonnement voor Internet + Spotify los nemen? Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
arnoud_h schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:18:
[...]

Ik heb dezelfde (monster) korting gekregen op mijn Alles-in-1 abonnement vanwege overstap vanaf Digitenne vorig jaar. Net met de klantenservice zitten bellen en daar werd nog niets over de prijsverhoging verteld, ik las het ook net te laat om het nog te vragen.

Maar als je korting verloopt (bij mij in juni) ga je als je niets doet de volle mep betalen. Alle kortingen vervallen dan. Ik heb er ook nog de 100/100 upgrade bij zitten en ga dan €67,50 per maand betalen. Nee dank u.

Ze deden nog wel een aanbod om de eerste 6 maanden €35 per maand te gaan betalen en de volgende 6 maanden de volle mep. Ook daar worden we niet heel blij van.

Maar omdat ik ook mijn mobiele telefonie bij KPN heb, mis ik als ik overstap naar een ander wel de €5 per maand combi korting en de GB verdubbelaar. Oh, en Spotify Premium is ook wel prettig...

Maar ik lees dus mensen die naar een 60/6 abonnement zijn gegaan en daar 72/36 halen? Dat zou ook een optie kunnen zijn, want hoe vaak gebruik ik die 100 upload nu feitelijk echt?

TV kijken doe ik bijna nooit, dus misschien grondig gaan rekenen wat ik zou willen. Misschien alleen een glasvezel abonnement voor Internet + Spotify los nemen? Hmmm...
Tsja, het is maar wat je "duur" vindt.

Met korting gemiddeld per maand:
  • Ziggo 150/15: €53,70
  • Ziggo 300/30: €67,20
  • KPN 100/100: €52,50 (na verhoging met €2,50) - €5 (telefoon) - €10 (Spotify)
Zelfs als ik geen korting meer zou krijgen na een jaar, zou ik toch bij KPN blijven. Nooit problemen (buiten een zeer sporadische storing), relatief lage prijs en slimme lock-in met mobiel abo+Spotify, IPtv (via WiFi of draadloze verbindingsset).
Dat is dan wel als je een mobiel abonnement via KPN hebt en graag Spotify wilt. Als dat wegvalt en ze geven na een jaar geen nieuwe "welkomstkorting" meer, dan zou ik wellicht wat anders overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
arnoud_h schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 14:18:
[...]

72/36 haal ik ook ongeveer inderdaad. Dat is dus op het 60/6 abonnement. Voor mij meer dan snel zat, al zou ik die 60/6 maar halen. Maar niet voor straks 62,50 per maand. Ik vind dat gewoon simpelweg te duur voor internet en tv. Dat de huidige aanbieding vervalt had ik wel verwacht maar ik heb direct bij het afsluiten al een herinnering in mijn agenda gezet voor het opzeggen want de volle mep voor dit abonnement vind ik echt veel en veel te duur. Ook al hebben vergelijkbare providers prijzen welke in de buurt zitten, dan maar geen glasvezel meer maar wellicht alleen een ADSL internet verbinding en via digitenne de FTA zenders oppikken.

Maar fijn dat je dit plaatst, dan heb ik een beetje een idee wat mij te wachten staat als ik KPN ga bellen straks..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielonline
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-09 09:42
Momenteel ben ik bezig met de overstap van Ziggo naar KPN en moet zeggen, het begint lekker...

Ik heb gekozen voor internet-only, 100/100. Nu krijg ik de mail met het contract en daar staat op dat ik een 60/6 abo krijg. De snelheidsverhoging is er spontaan vanaf gevallen.
Het installatiepakket heb ik inmiddels ook ontvangen, hier zit een experiabox v8 in?!? en een beige uitgeslagen genexis modem. Beiden hangen de stickers er los bij en zijn overduidelijk tweedehands.
Is dat normale praktijk bij KPN dat nieuwe klanten oud spul krijgen? V10 is toch de huidige standaard?

Ook ben ik benieuwd hoe ze dat modem gaan ophangen aangezien in de meterkast de glasvezel is afgemonteerd op een PacketFront baseplate.

Over twee weken komt SPIE het modem aansluiten, ben benieuwd hoe het verder loopt maar deze eerste ervaring met KPN biedt al weinig hoop voor een probleemloze aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
michielonline schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:57:
Momenteel ben ik bezig met de overstap van Ziggo naar KPN en moet zeggen, het begint lekker...

Ik heb gekozen voor internet-only, 100/100. Nu krijg ik de mail met het contract en daar staat op dat ik een 60/6 abo krijg. De snelheidsverhoging is er spontaan vanaf gevallen.
Het installatiepakket heb ik inmiddels ook ontvangen, hier zit een experiabox v8 in?!? en een beige uitgeslagen genexis modem. Beiden hangen de stickers er los bij en zijn overduidelijk tweedehands.
Is dat normale praktijk bij KPN dat nieuwe klanten oud spul krijgen? V10 is toch de huidige standaard?

Ook ben ik benieuwd hoe ze dat modem gaan ophangen aangezien in de meterkast de glasvezel is afgemonteerd op een PacketFront baseplate.

Over twee weken komt SPIE het modem aansluiten, ben benieuwd hoe het verder loopt maar deze eerste ervaring met KPN biedt al weinig hoop voor een probleemloze aansluiting.
Meteen even de klantenservice bellen (of aanspreken op hun forum/social media) en niet afwachten. Dan wordt het doorgaans snel opgelost (betere ervaringen met webcare) en zit je niet over twee weken alsnog met gezeik omdat e.e.a. niet klopt.
Dat je een V8 krijgt is vervelend (want ja de V10 werkt beter), maar het is een werkend apparaat waarmee je internet en TV kunt ontvangen. Gebeurt inderdaad wel (veel) vaker dat lagere versies worden uitgeleverd. Goed werkende apparaten die terugkomen van oude klanten gaat een bedrijf niet weggooien (zou ook kapitaalvernietiging zijn). Als jij kunt aantonen dat het product niet naar wens werkt, zul je vast een nieuw exemplaar krijgen. Kun je eventueel ook direct vragen aan webcare/klantenservice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlamBam806
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 13:58
Beste Tweakers,

ik heb KPN glasvezel met een 500 mb/s abbonnement en TV en bellen. Nu heb ik in het verleden mijn Experiabox 8 modem in bridge modus geplaatst, en een Netgear R7000 erachter gehad. Dat werkte op een gegeven moment niet meer, en wil het ook niet meer, want ik gebruik routed IPTV voor o.a. Netflix.

Nu heb ik op tweakers op het forum gezocht, en uitgebreid op netwerkje.com gekeken, maar kom niet uit de setup die ik wil hebben. Snap gewoon niet goed wat ik moet doen, en hoop dat een van jullie dat wel snapt.

Ik wil routed IPTV, een WiFi netwerk en een WiFi gastnetwerk. Mensen die met gast verbonden zijn mogen alleen naar internet en niet naar het lokale netwerk. Mijn R7000 kan dit aanbieden, alleen nu de Experiabox niet meer in bridgemodus staat is de R7000 gedegradeerd tot een access point en heb ik die mogelijkheid niet meer. Als ik de routed oplossing gebruik zoals beschreven op Netwerkje kan dat volgens mij ook niet, en met de switch oplossing snap ik niet hoe dit kan werken.

Kan iemand mij een korte uitleg geven wat ik het beste kan doen? Zie veel goede verhalen over de Edgerouter lite, en benieuwd naar de stabiliteit & Performance, maar schrik ook terug voor de lastige configuratie. Op http://netwerkje.com/routed-iptv zie ik vooral dat de Microtik niet geschikt is. Een switch zou het gemis aan IGMP snooping moeten oplossen, maar hoe dan? Kan iemand mij wijzen op een stappenplan of advies geven over wat aan te schaffen? Alvast dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

In principe moet het met een R7000 wel kunnen met een custom firmware. Je moet de PPPoE en VLANs goed zetten en de juiste DHCP opties meegeven naast het draaien van een IGMP proxy en de juiste NAT rules. Alles wat je nodig hebt staat beschreven op netwerkje.com (Mikrotik) en hier (openwrt, PFSense, Asus Merlin, Ubiquiti). Misschien kun je uitleggen wat je niet begrijpt?

In het algemeen: KPN stuurt VLAN's naar je NTU. Een VLAN voor IPTV (4), Telefonie (7) en Internet (6).

Internet: Maakt gebruikt van PPPoE, voor deze tunnel heb je een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, daarna kun je gewoon een DHCP request doen. Vrijwel elke router kan PPPoE zelfs met de standaard firmware, de meeste kunnen dit zelfs met VLANs.

Telefonie: De SIP settings van KPN zijn niet bekend, het enige wat je kunt doen is zorgen dat VLAN7 tagged bij een Experiabox komt. Het trunken van VLANs naar poorten kan vrijwel alleen met custom firmware of 'zakelijke' routers.

IPTV (Routed): Op VLAN4 wordt een DHCP request gedaan en de settings daarvan worden gebruikt om NAT in te stellen, een IGMP proxy op te zetten en DHCP opties op de LAN interface te zetten waarmee de STB's de IGMP proxy kunnen vinden.
STB<->Router's IGMP proxy<->Router NAT<->VLAN4
Het draaien van een IGMP proxy kan vrijwel alleen met custom firmware (vaak dan zelfs nog + scripts) of 'zakelijke' routers, zeker icm VLANs en DHCP scope options.

Over IGMP snooping: Als je de Mikrotik niet als switch gebruikt dan gaan de UDP frames alleen naar 1 LAN poort, de switch die daar dan aan zit zorgt ervoor dat de frames alleen naar die poort en de poorten van de STB's gaan en niet naar de andere poorten.
Broadcom based routers hebben een IGMP snooping capable switch in de router zitten.

[ Voor 131% gewijzigd door |sWORDs| op 03-05-2016 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
barrymossel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 16:07:
[...]

Meteen even de klantenservice bellen (of aanspreken op hun forum/social media) en niet afwachten. Dan wordt het doorgaans snel opgelost (betere ervaringen met webcare) en zit je niet over twee weken alsnog met gezeik omdat e.e.a. niet klopt.
Dat je een V8 krijgt is vervelend (want ja de V10 werkt beter), maar het is een werkend apparaat waarmee je internet en TV kunt ontvangen. Gebeurt inderdaad wel (veel) vaker dat lagere versies worden uitgeleverd. Goed werkende apparaten die terugkomen van oude klanten gaat een bedrijf niet weggooien (zou ook kapitaalvernietiging zijn). Als jij kunt aantonen dat het product niet naar wens werkt, zul je vast een nieuw exemplaar krijgen. Kun je eventueel ook direct vragen aan webcare/klantenservice.
Dat een V8 werkt zal best maar doet deze ook WiFi AC snelheid plus dual band?
Ik dacht het niet en dat is toch echt de standaard tegenwoordig voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoud_h
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-08 07:18
HoppyF schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:38:
[...]

Ik dacht het niet en dat is toch echt de standaard tegenwoordig voor nieuwe klanten.
Er staat in de voorwaarden van KPN volgens mij nergens dat je een AC-wifi router ontvangt. Dus ik zie niet direct hoe je daar aanspraak op kunt maken?
GH45T schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 15:52:
[...]

72/36 haal ik ook ongeveer inderdaad. Dat is dus op het 60/6 abonnement. Voor mij meer dan snel zat, al zou ik die 60/6 maar halen. Maar niet voor straks 62,50 per maand. Ik vind dat gewoon simpelweg te duur voor internet en tv. Dat de huidige aanbieding vervalt had ik wel verwacht maar ik heb direct bij het afsluiten al een herinnering in mijn agenda gezet voor het opzeggen want de volle mep voor dit abonnement vind ik echt veel en veel te duur. Ook al hebben vergelijkbare providers prijzen welke in de buurt zitten, dan maar geen glasvezel meer maar wellicht alleen een ADSL internet verbinding en via digitenne de FTA zenders oppikken.

Maar fijn dat je dit plaatst, dan heb ik een beetje een idee wat mij te wachten staat als ik KPN ga bellen straks..
Ze zijn dit jaar in ieder geval iets minder scheutig met kortingen dan vorig jaar 8)

Het aanbod wat ik nu heb gekregen is dat ik als ik mijn Ain1 abonnement verleng de eerste 6 maanden €35 per maand ga betalen voor 100/100 Ain1 Standaard en na 6 maanden de rest van het contract €62,50+€7,50 per maand ga betalen. En eenmalig €45 terug krijg (voor 6x€7,50 voor de verhoging van 60/6 naar 100/100 (die dus gratis krijg)).

De €2,50 verhoging wordt niet berekend over een aanbiedingstarief, alleen over het reguliere tarief.

Ik zou dan over het komende jaar €48,75 gemiddeld per maand gaan betalen. Als ik na 6 maanden de snelheid verlaag naar 60/6 wordt het gemiddeld €45 per maand over alle 12 maanden.

Ik ben benieuwd of er nog andere ex-Digitenne klanten zijn die vorig jaar een flinke korting hebben gehad en welk aanbod zij nu krijgen. }:O

[ Voor 31% gewijzigd door arnoud_h op 03-05-2016 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:19
Dat is niet waar.

Je kunt met een bridge filter het multicastverkeer van de non-STB poorten filteren. Dat is functioneel vrijwel equivalent aan IGMP snooping.

Thralas in "\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur"

Ook 500/500 zou je moeten kunnen halen met FastTrack, maar dat zou ik even dubbelchecken. 1000/1000 kun je wel vergeten.

Met de Edgerouter is ook niets mis, en bekijk ook vooral de mogelijkheid om je huidige router te voorzien van OpenWRT of dd-wrt (scheelt investeren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HoppyF schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:38:
[...]

Wie bepaalt wat "de standaard" is? Jij en ik in ieder geval niet. Je betaalt voor draadloos internet (onder bepaalde voorwaarden ook nog) en dat krijg je. Dus iets afdwingen gaat waarschijnlijk niet lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Klaag over één van de bekende problemen met v8/v9 en je krijgt zo een v10. Maar je kunt ook zelf met je Experiabox en adapter een KPN winkel inlopen. Die zien ze zo vaak dat als je er staat ze al voor ze iets vragen met een v10 aan komen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
|sWORDs| schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:15:
Klaag over één van de bekende problemen met v8/v9 en je krijgt zo een v10. Maar je kunt ook zelf met je Experiabox en adapter een KPN winkel inlopen. Die zien ze zo vaak dat als je er staat ze al voor ze iets vragen met een v10 aan komen lopen.
Nee dit is niet waar. Sinds ~1 April wordt de voorraad niet mee bijgevuld en de kans is groot dat er geen V10 meer is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
Ik dacht dat ze in de winkels zelfs niet meer mochten swappen. Alleen op afspraak met de klantenservice.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals gezegd is het niet vreemd dat klanten gebruikte zaken krijgen. Zolang die goed werken...

Wat je Packet Front betreft, dat is precies de reden dat Spie (Reggefiber) langskomt. Die komen namelijk niet zozeer om de NT (modem) op te hangen, maar om je Packet Front weg te halen. Dus die gaat geheel weg en op de kale glasvezelkabel wordt door hen een nieuwe FTU afgemonteerd. Packet Fronts kunnen echt niet meer tegenwoordig.
Wat hier niet helemaal klopt: normaal gesproken wordt er in dat geval een UFTU geplaatst (meest recente model van Reggefiber) en daar is de Genexis die je omschrijft niet voor bedoeld. Dus hopelijk heeft de Spie/Reggefiber monteur een reserve NT bij zich voor je. Meestal wel trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
barrymossel schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:12:
[...]

Wie bepaalt wat "de standaard" is? Jij en ik in ieder geval niet. Je betaalt voor draadloos internet (onder bepaalde voorwaarden ook nog) en dat krijg je. Dus iets afdwingen gaat waarschijnlijk niet lukken.
KPN zegt dit:

Razendsnel up- en downloaden

Met glasvezel van KPN upload en download je supersnel. Zelfs als je allemaal tegelijk van het internet gebruikmaakt, gaat het uploaden van grote bestanden of het downloaden van je favoriete muziek razendsnel.

"Razendsnel" is dual band WiFi 802.11ac, en niet anders.
Als je tevreden bent met minder prima natuurlijk maar anders zul je echt voor de EB v10 moeten gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Wat is dual band 802.11ac???

Ik ken die standaard niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Tylen op 03-05-2016 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tylen schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:02:
Wat is dual band 802.11ac???

Ik ken die standaard niet.
Je snapt volgens mij best dat het woord "standaard" hier niet bedoeld wordt als technische standaard maar als datgene wat als normaal wordt gezien tegenwoordig door de kritische consument.
Dus een dualband router die ook nog eens 802.11ac ondersteunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gangster93
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15-10 07:13
HoppyF schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:30:
[...]

KPN zegt dit:

Met glasvezel van KPN upload en download je supersnel. Zelfs als je allemaal tegelijk van het internet gebruikmaakt, gaat het uploaden van grote bestanden of het downloaden van je favoriete muziek razendsnel.

Als je tevreden bent met minder prima natuurlijk maar anders zul je echt voor de EB v10 moeten gaan.
Je kan toch razendsnel internetten via een bedrade verbinding? Een V8 kan makkelijk de glasvezel snelheden aan via een bedrade verbinding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15

Er zal vast een goede reden voor zijn maar ik hoor (ook in mijn kennissenkring) vaak mensen klagen dat ze een gebruikte / verouderde modem/router krijgen.

Ik snap echter niet zo goed waarom mensen zich daar zo druk over kunnen maken.
Het gaat er toch om dat alles (goed) werkt?

Ik heb hier ook de V8 (via Telfort 500/500) maar dat ding is zo stabiel als een tiet en trekt makkelijk de 500 mbit vol.
Waarom zou je persé de V10 moeten hebben (ja, het klinkt misschien leuker)?.

Er zal misschien vast wel een goede reden voor zijn, maar voor de normale gebruiker maakt dat toch niks uit?
En waarom zou 2de hands een probleem zijn, je krijgt het immers in bruikleen?
Als je hem nou koopt is het een ander verhaal.

Als ze het niet hergebruiken is het hele effect bruikleen weg en het is ook nog eens zonde van alle hardware en duurder voor de provider dus hogere kosten voor de klant.

Ik ben gewoon eens benieuwd waarom dit een probleem zou zijn, dus niet aanvallend bedoelt, gewoon even nieuwsgierig :)

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En wat blijkt? We hebben er zelf aan bijgedragen door de V8 en V9 massaal in te (laten) ruilen voor een V10 terwijl het apparaat op zich goed functioneerde en niet kapot was.
Dus heeft KPN een groot aantal EB's die goed werken en niet meteen afgeschreven mogen worden. Dus die worden opnieuw ingezet... Economisch gezien logisch dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:15
Barre73 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:14:
En wat blijkt? We hebben er zelf aan bijgedragen door de V8 en V9 massaal in te (laten) ruilen voor een V10 terwijl het apparaat op zich goed functioneerde en niet kapot was.
Dus heeft KPN een groot aantal EB's die goed werken en niet meteen afgeschreven mogen worden. Dus die worden opnieuw ingezet... Economisch gezien logisch dus.
En daar komt nog bij, waarom zou je ze afschrijven als ze gewoon prima werken en de snelheid makkelijk aan kunnen en enorm stabiel zijn?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleNL
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-05 19:35
.... Net overstap aangevraagd van telfort glas naar KPN glas.
Mooie actie, strak proces en goed geholpen

Ga "pas" 3 juni over, maar alles lijkt dus ver goed geregeld.
Tijdens bestel proces heb ik gevraagd welke "modem" ik krijg , de experiabox v10 is hierbij toegezegd.
Nu lees ik hier dat nu ook bij nieuwe klanten eerdere types in de doos worden aangetroffen. Begrijp ik wel (bruikleen en als het werkt , dan werkt het), maar dat er geen nieuwe V10 meer besteld mag worden etc etc snap ik even niet.

Ik vroeg specifiek naar de type modem omdat ik (in het verleden) veelal tegenkwam dat de eerdere types (v9, maar vooral de V8) moeite hebben met bonjour/AirPrint , Sonos apparatuur en last but not least vaak "over de nek gaan" bij veel WiFi netwerken in de buurt.
KPN gaf ook aan dat dit de reden is dat er toch zoveel mogelijk een V10 de deur uit gaat. Maar ik lees hier toch tegenstrijdige info. Spelen deze issues dan niet meer met eerdere versies ?

Het is lang zo ver nog niet en moet de installatiebox nog ontvangen maar vreemd is het dan weer wel. Ik wacht maar even af..,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knorde schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:11:
Ik heb hier ook de V8 (via Telfort 500/500) maar dat ding is zo stabiel als een tiet en trekt makkelijk de 500 mbit vol.
Waarom zou je persé de V10 moeten hebben (ja, het klinkt misschien leuker)?.
Ik ben gewoon eens benieuwd waarom dit een probleem zou zijn, dus niet aanvallend bedoelt, gewoon even nieuwsgierig :)
WiFi 2.4GHz + 5GHz :z
TripleNL schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 01:09:
..........
Tijdens bestel proces heb ik gevraagd welke "modem" ik krijg , de experiabox v10 is hierbij toegezegd.
Nu lees ik hier dat nu ook bij nieuwe klanten eerdere types in de doos worden aangetroffen. Begrijp ik wel (bruikleen en als het werkt , dan werkt het), maar dat er geen nieuwe V10 meer besteld mag worden etc etc snap ik even niet.
Ons was in jan. ook een v10 toegezegd vanwege het gewenste 5GHz WiFi, maar wij kregen de v8.
Dat was op zich geen probleem als KPN er meteen het 5GHz WiFi access point had bijgeleverd.

Dat was natuurlijk een brug te ver, zodat de v8 alsnog is omgeruild voor een v10.
Nadeel van de v10 is dat de tricky WPS functie niet uitschakelbaar blijkt, ben het tenminste nog niet tegen gekomen. :+

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2016 05:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
HoppyF schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 22:30:
[...]

KPN zegt dit:

Zoals iemand anders al zei: bedraad haal je gewoon je volledige snelheid. En ook met 5GHz ga je niet je volledige snelheid halen doorgaans. Maar ik snap je punt wel, ik zou het ook niet leuk vinden als ik opgezadeld werd met een V8 (gelukkig als sinds de pilot de V10). Echter zeg ik dat KPN levert wat ze zeggen dat ze leveren als je alle voorwaarden leest en alles letterlijk interpreteert. Dus ik ben bang dat ze in hun recht staan.
Maar wellicht doorzeuren tot je bij de juiste persoon komt binnen de KPN organisatie (webcare!!)... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Tja, eigenlijk zou KPN die V10 experiaboxen alleen bij de snellere glasvezel verbindingen moeten leveren en bij de 20/2 en 60/6 verbindingen de V8 of V9. En ja, op mijn 60/6 heb ik een V9 en dat ding doet het voor mij perfect. Op wifi haal ik inderdaad misschien niet de volle snelheid maar alsnog meer dan snel zat en ik vind het niet echt storend. Ik heb een netwerkkabel naar mijn bureau gelegd voor mijn laptop maar dat is eigenlijk meer om wat meer snelheid met mijn Synology NAS te halen dan om de internetverbinding te versnellen.

Van de andere kant, als ik een 100/100 of 500/500 verbinding zou nemen zou ik wel meer gaan verwachten wat modem betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grootste nadeel is dat die V8 en V9 nog net wat meer dichtgetimmerd zijn. Bij die V10 kan je op zn minst de dhcp scope aanpassen, voor mij de belangrijkste reden om de V10 te willen.
Gelukkig kunnen regelen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
Als echte tweaker beperk je natuurlijk gewoon de DHCP range tot 1 adres en gooi je er een DHCP reservation in naar een niet-bestaand MAC adres. Daarna kun je met een gerust hart een DHCP server op een ander apparaat draaien. Zo heb ik mijn Experiabox V9 ook een tijd lang gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GH45T schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 08:41:
Als echte tweaker beperk je natuurlijk gewoon de DHCP range tot 1 adres en gooi je er een DHCP reservation in naar een niet-bestaand MAC adres. Daarna kun je met een gerust hart een DHCP server op een ander apparaat draaien. Zo heb ik mijn Experiabox V9 ook een tijd lang gebruikt.
Waarom zou ik dat doen als een V10 ook prima werkt? Scheelt me weer een extra apparaat die ik moet onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-10 01:00
Inmiddels heb ik 2 Wifi-versterkers in huis. 1 bekabeld (2meter) verbonden aan de Experiabox en de ander op de 1e verdieping draadloos gekoppeld aan de 1e. Nu haal ik op de 1e verdieping 50/50 van de 100 mbit, eigenlijk valt mij dit nog tegen. Zijn er anderen die dit wel richting de snelheid van hun abonnement krijgen? De versterker boven geeft aan dat hij gebruikt maakt van de 5ghz verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-10 21:02
Ik vind het echt een aanrader om zelf een dualband accesspoint aan te schaffen. Dit levert zo veel meer voordeel op.
  • Plaatsingsvrijheid, je kan je AP op een centraal punt zetten zonder je experiabox te verplaatsen
  • niet afhankelijk van de matige instelbaarheid van de experiabox
  • totale onafhankelijkheid van de experiabox mogelijk
  • Als je een goed AP koopt, dan heb je er nog jaren plezier van!
En zo zijn er vast nog meer voordelen op te noemen. Ik heb dan ook al jaar en dag een experiabox v9 van KPN en ben er ook uiterst tevreden over. Hij doet goed wat hij moet doen, stof vangen :Y)

Het is leuk als je er een goede wifi verbinding gratis bij krijgt, maar mijn Tweaker genen zeggen me toch dat ik het zelf wil regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door chickpoint op 04-05-2016 10:20 ]

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
chickpoint schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 10:17:
Ik vind het echt een aanrader om zelf een dualband accesspoint aan te schaffen. Dit levert zo veel meer voordeel op.
  • Plaatsingsvrijheid, je kan je AP op een centraal punt zetten zonder je experiabox te verplaatsen
  • niet afhankelijk van de matige instelbaarheid van de experiabox
  • totale onafhankelijkheid van de experiabox mogelijk
  • Als je een goed AP koopt, dan heb je er nog jaren plezier van!
En zo zijn er vast nog meer voordelen op te noemen. Ik heb dan ook al jaar en dag een experiabox v9 van KPN en ben er ook uiterst tevreden over. Hij doet goed wat hij moet doen, stof vangen :Y)

Het is leuk als je er een goede wifi verbinding gratis bij krijgt, maar mijn Tweaker genen zeggen me toch dat ik het zelf wil regelen.
En mocht je iets minder Tweaker zijn dan kan je voor de KPN WiFi "Versterker" kiezen die direct out-of-the-box werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Barre73 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:11:
[...]

Je snapt volgens mij best dat het woord "standaard" hier niet bedoeld wordt als technische standaard maar als datgene wat als normaal wordt gezien tegenwoordig door de kritische consument.
Dus een dualband router die ook nog eens 802.11ac ondersteunt.
802.11ac is toch een standaard. Dus mijn aanname was terecht ;) Daarnaast bedoel je dan een dual band Wifi Access point en niet dual band 802.11ac access point. Ik weet niet of die uberhaubt bestaat, zou wel een mooi ding zijn, dan kan je op 5Ghz AC op twee kanalen gaan uitzenden.

Een dualband router bestaat al helemaal niet. Misschien de juiste termen gebruiken. Zie: Tylen in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2"
PLAE schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 09:15:
Inmiddels heb ik 2 Wifi-versterkers in huis. 1 bekabeld (2meter) verbonden aan de Experiabox en de ander op de 1e verdieping draadloos gekoppeld aan de 1e. Nu haal ik op de 1e verdieping 50/50 van de 100 mbit, eigenlijk valt mij dit nog tegen. Zijn er anderen die dit wel richting de snelheid van hun abonnement krijgen? De versterker boven geeft aan dat hij gebruikt maakt van de 5ghz verbinding.
Dan kan kloppen. Je "versterker" (Die draadloos is) moet immers jou signaal ook weer via wifi versturen naar de andere "versterker". Dit is een reductie van de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlamBam806
|sWORDs| schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 17:38:
In principe moet het met een R7000 wel kunnen met een custom firmware. Je moet de PPPoE en VLANs goed zetten en de juiste DHCP opties meegeven naast het draaien van een IGMP proxy en de juiste NAT rules. Alles wat je nodig hebt staat beschreven op netwerkje.com (Mikrotik) en hier (openwrt, PFSense, Asus Merlin, Ubiquiti). Misschien kun je uitleggen wat je niet begrijpt?

In het algemeen: KPN stuurt VLAN's naar je NTU. Een VLAN voor IPTV (4), Telefonie (7) en Internet (6).

Internet: Maakt gebruikt van PPPoE, voor deze tunnel heb je een gebruikersnaam en wachtwoord nodig, daarna kun je gewoon een DHCP request doen. Vrijwel elke router kan PPPoE zelfs met de standaard firmware, de meeste kunnen dit zelfs met VLANs.

Telefonie: De SIP settings van KPN zijn niet bekend, het enige wat je kunt doen is zorgen dat VLAN7 tagged bij een Experiabox komt. Het trunken van VLANs naar poorten kan vrijwel alleen met custom firmware of 'zakelijke' routers.

IPTV (Routed): Op VLAN4 wordt een DHCP request gedaan en de settings daarvan worden gebruikt om NAT in te stellen, een IGMP proxy op te zetten en DHCP opties op de LAN interface te zetten waarmee de STB's de IGMP proxy kunnen vinden.
STB<->Router's IGMP proxy<->Router NAT<->VLAN4
Het draaien van een IGMP proxy kan vrijwel alleen met custom firmware (vaak dan zelfs nog + scripts) of 'zakelijke' routers, zeker icm VLANs en DHCP scope options.

Over IGMP snooping: Als je de Mikrotik niet als switch gebruikt dan gaan de UDP frames alleen naar 1 LAN poort, de switch die daar dan aan zit zorgt ervoor dat de frames alleen naar die poort en de poorten van de STB's gaan en niet naar de andere poorten.
Broadcom based routers hebben een IGMP snooping capable switch in de router zitten.
Dank voor je uitleg en hoewel ik alles heb gelezen snap ik het conceptueel nog niet. :-) Sorry for that.

Als eerste: ik denk dat mijn R7000 het niet kan. Als ik kijk op de DDWRT website zie ik het volgende:

"Whilst the router is fast, potential users should be aware that IPv4 NAT routing throughput tops out at 450Mbit on latest Netgear stock firmware, and at 360Mbit on DD-WRT with default configuration (no overclocking), or 425Mbit with a 20% overclock."

Heeft te maken met proprietary drivers voor een chip. Met een 500Mbit/s lijn is het dus zonde om dit met mijn R7000 gaan doen. Of begrijp ik het statement verkeerd?

Als dat zo is, wat kan ik dan het beste doen? Alleen een nieuwe router kopen is het goedkoopst, alleen zie ik op de routed IPTV pagina van Netwerkje.com:
"Let op: De op deze site aanbevolen RB2011 en CRS125 serie van Mikrotik heeft wel een IGMP proxy maar geen IGMP snooping. ... Om deze routed oplossing te kunnen gebruiken zou het dan ook beter zijn een switch met IGMP snooping in te zetten of een router die hier slim mee om gaat."

Dus ben in de war wat ik nu het beste kan doen en hoe te configureren. Lijkt mij dat ik en een switch en een router moet kopen wil ik het voor elkaar krijgen. En if so, welke dan? Gewoon afgaan op wat op netwerkje.com staat? Alleen dan niet de edgeroute lite voor router want dan kan ik geen wireless gast netwerk maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlamBam806
Thralas schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 18:08:
[...]

Dat is niet waar.

Je kunt met een bridge filter het multicastverkeer van de non-STB poorten filteren. Dat is functioneel vrijwel equivalent aan IGMP snooping.

Thralas in "\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur"

Ook 500/500 zou je moeten kunnen halen met FastTrack, maar dat zou ik even dubbelchecken. 1000/1000 kun je wel vergeten.

Met de Edgerouter is ook niets mis, en bekijk ook vooral de mogelijkheid om je huidige router te voorzien van OpenWRT of dd-wrt (scheelt investeren).
Hi Thralas, dank voor je reply. Ik ben geen netwerk insider en snap niet goed hoe ik een bridge filter moet vergelijken met IGMP snooping. Anyhow, als ik het goed bergijp kan ik wel die MikroTik gebruiken, in opstelling 2 van netwerkje.com (routed) als ik een juist bridge filter installeer, met fasttrack enabled haal ik ook voldoende snelheid, kan ik routed IPTV krijgen en een wireless gastnetwerk configureren. Is een bridge filter op een poort of ip-adres?

Overigens mijn r7000 kan geen OpenWRT draaien (of in ieder geval niet met wireless enabled) en wel DDWRT, alleen is de snelheid dan onder de 500 mbit/s. Helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
Gangster93 schreef op dinsdag 03 mei 2016 @ 23:11:
[...]

Je kan toch razendsnel internetten via een bedrade verbinding? Een V8 kan makkelijk de glasvezel snelheden aan via een bedrade verbinding..
Zeker, maar daar gaat het niet om.
De bedrade snelheid haal je met de meeste routers wel maar bij WiFi ligt dit duidelijk anders.
KPN weet dit zelf ook en heeft niet voor niets een v10 router geïntroduceerd.
Anders waren ze wel bij de V8 of V9 gestopt de techniek staat niet stil immers.

Dual band WiFi met 802.11ac lost in veel gevallen WiFi problemen op.
KPN speelt daar zelfs op in door een WiFi versterker te verkopen en te adviseren.
Het is eigenlijk geen WiFi versterker maar gewoon een access point.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

SlamBam806 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:28:
[...]

Hi Thralas, dank voor je reply. Ik ben geen netwerk insider en snap niet goed hoe ik een bridge filter moet vergelijken met IGMP snooping. Anyhow, als ik het goed bergijp kan ik wel die MikroTik gebruiken, in opstelling 2 van netwerkje.com (routed) als ik een juist bridge filter installeer, met fasttrack enabled haal ik ook voldoende snelheid, kan ik routed IPTV krijgen en een wireless gastnetwerk configureren. Is een bridge filter op een poort of ip-adres?

Overigens mijn r7000 kan geen OpenWRT draaien (of in ieder geval niet met wireless enabled) en wel DDWRT, alleen is de snelheid dan onder de 500 mbit/s. Helaas.
De r7000 deed altijd zo'n 930Mbit (zonder PPPoE), een AC68U (zelfde CPU serie, 200MHz minder) haalt 750Mbit met PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-12-2024
Even een vraag aan de kenners hier.

Ik ga over een krappe maand verhuizen naar een woning waar ik alle kabels etc nog moet trekken. (glasaansluiting ligt er al).

Ik wil 2 keer UTP per kamer aan gaan leggen zodat ik de iTV volledig gescheiden kan houden van het overige verkeer. Ik wil dan ook 2 verschillende switches gebruiken in de meterkast om alles echt gescheiden te houden. Heb al een V10 momenteel in gebruik dus dat is al een pluspunt.

Mijn vraag aan jullie, is het eigenlijk nog steeds nodig om alles gescheiden aan te leggen voor het beste resultaat, of maakt dat niet meer uit en is het alleen maar kosten op de hals halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:36

Zenix

BOE!

Zahariac schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:47:
Even een vraag aan de kenners hier.

Ik ga over een krappe maand verhuizen naar een woning waar ik alle kabels etc nog moet trekken. (glasaansluiting ligt er al).

Ik wil 2 keer UTP per kamer aan gaan leggen zodat ik de iTV volledig gescheiden kan houden van het overige verkeer. Ik wil dan ook 2 verschillende switches gebruiken in de meterkast om alles echt gescheiden te houden. Heb al een V10 momenteel in gebruik dus dat is al een pluspunt.

Mijn vraag aan jullie, is het eigenlijk nog steeds nodig om alles gescheiden aan te leggen voor het beste resultaat, of maakt dat niet meer uit en is het alleen maar kosten op de hals halen?
Ik zou het niet scheiden, met routed IPTV is dat niet nodig, zo'n stream is 13Mbit, dat is geen ramp als dat over dezelfde kabel gaat of wel? Ik zou dan wel switches nemen met IGMP snooping en geen goedkope TP-LINK, want daarbij werkt het niet goed. Twee keer UTP naar elke kamer lijkt mij sowieso verstandig, maar op switch niveau hoef je het echt niet de scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
Zenix schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:53:
[...]

Ik zou het niet scheiden, met routed IPTV is dat niet nodig, zo'n stream is 13Mbit, dat is geen ramp als dat over dezelfde kabel gaat of wel? Ik zou dan wel switches nemen met IGMP snooping en geen goedkope TP-LINK, want daarbij werkt het niet goed. Twee keer UTP naar elke kamer lijkt mij sowieso verstandig, maar op switch niveau hoef je het echt niet de scheiden.
Situatie woonkamer wordt dan 2 keer UTP. Die komen rechtstreeks vanaf de switch in de meterkast. 1 daarvan puur voor iTV. De andere aangesloten op de AP van KPN zodat ik die ook als switch ga gebruiken voor de overige aparaten in het tv meubel. Dan gaat het toch goed?

Ik neem aan dat dan alleen de switch in de meterkast IGMP snooping moet ondersteunen?

Zoiets dus als switch : http://tweakers.net/price...-gigabit-plus-gs116e.html

[ Voor 6% gewijzigd door Zahariac op 04-05-2016 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zahariac schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:56:
[...]

Situatie woonkamer wordt dan 2 keer UTP. Die komen rechtstreeks vanaf de switch in de meterkast. 1 daarvan puur voor iTV. De andere aangesloten op de AP van KPN zodat ik die ook als switch ga gebruiken voor de overige aparaten in het tv meubel. Dan gaat het toch goed?

Ik neem aan dat dan alleen de switch in de meterkast IGMP snooping moet ondersteunen?
Als je niet zoveel gaat aansluiten heb je ook genoeg aan de aansluitingen van de V10 en de AP van KPN. Maar deze situatie zou volgens mij prima moeten werken. Eventueel kan je ook een gewone switch nemen, zolang je maar geen AP zonder IGMP snooping aansluit op die switch. De KPN AP heeft IGMP Snooping dus daarbij is het geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
Zenix schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:02:
[...]

Als je niet zoveel gaat aansluiten heb je ook genoeg aan de aansluitingen van de V10 en de AP van KPN. Maar deze situatie zou volgens mij prima moeten werken. Eventueel kan je ook een gewone switch nemen, zolang je maar geen AP zonder IGMP snooping aansluit op die switch. De KPN AP heeft IGMP Snooping dus daarbij is het geen probleem.
De aansluitingen van de V10 zijn er niet genoeg. Er komen 2 utp aansluitingen in elke slaapkamer (3 stuks), de woonkamer en de garage. Vandaar dus nog de extra switch na de V10. Dit is om toekomstbestendig te zijn voor als er een tweede kind bij komt en ook internet en tv wilt.

Zie ook de aanpassing van mijn vorige post, is zoiets geschikt?

[ Voor 6% gewijzigd door Zahariac op 04-05-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix

Zenix

BOE!

Zahariac schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:04:
[...]

De aansluitingen van de V10 zijn er niet genoeg. Er komen 2 utp aansluitingen in elke slaapkamer (3 stuks), de woonkamer en de garage. Vandaar dus nog de extra switch na de V10. Dit is om toekomstbestendig te zijn voor als er een tweede kind bij komt en ook internet en tv wilt.

Zie ook de aanpassing van mijn vorige post, is zoiets geschikt?
Ja, deze kan ook pricewatch: TP-Link JetStream TL-SG2216 ( dat is geen goedkope TP-Link) Je kan eventueel ook gewoon de kabels aanleggen en de boel alvast patchen en dan pas in de toekomst een switch kopen, indien er nu genoeg aansluitingen zijn, misschien is 10Gigabit dan al standaard. ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Zenix op 04-05-2016 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zahariac schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 14:56:
[...]

Zoiets dus als switch : http://tweakers.net/price...-gigabit-plus-gs116e.html
De switch in de meterkast moet dan wel IGMP snooping ondersteunen maar die in de woonkamer hoeft dat dan niet meer. Als je bedoeling is om die AP van KPN (die "wifiversterker" neem ik aan?) in de woonkamer te gebruiken om daarmee je wifisignaal te versterken dan kan dat prima. Maar als je alleen een switch nodig hebt in de woonkamer vanwege het aantal apparaten dan voldoet elke simpele unmanaged switch omdat je er geen ITV op aansluit.

Je kan een switch in de meterkast plaatsen zonder IGMP Snooping maar dan moet je weer switches met IGMP snooping in de kamers plaatsen waar dat nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zahariac
Barre73 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 15:21:
[...]

De switch in de meterkast moet dan wel IGMP snooping ondersteunen maar die in de woonkamer hoeft dat dan niet meer. Als je bedoeling is om die AP van KPN (die "wifiversterker" neem ik aan?) in de woonkamer te gebruiken om daarmee je wifisignaal te versterken dan kan dat prima. Maar als je alleen een switch nodig hebt in de woonkamer vanwege het aantal apparaten dan voldoet elke simpele unmanaged switch omdat je er geen ITV op aansluit.

Je kan een switch in de meterkast plaatsen zonder IGMP Snooping maar dan moet je weer switches met IGMP snooping in de kamers plaatsen waar dat nodig is.
Ja die "wifiversterker" bedoel ik inderdaad. En ik verwacht wel versterking nodig te hebben in de huiskamer. Zit namelijk 2 betonnen muren en +/- 12 meter afstand tussen de meterkast en de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:19
SlamBam806 schreef op woensdag 04 mei 2016 @ 12:28:
Hi Thralas, dank voor je reply. Ik ben geen netwerk insider en snap niet goed hoe ik een bridge filter moet vergelijken met IGMP snooping. Anyhow, als ik het goed bergijp kan ik wel die MikroTik gebruiken, in opstelling 2 van netwerkje.com (routed) als ik een juist bridge filter installeer, met fasttrack enabled haal ik ook voldoende snelheid, kan ik routed IPTV krijgen en een wireless gastnetwerk configureren.
Dat heb ik hier allemaal draaien, al zit ik wel op 100/100. Voor wat betreft 500/500, als ik deze post mag geloven lukt dat zelfs met een ouder model (RB951G/RB2011).
Is een bridge filter op een poort of ip-adres?
In principe opereert een bridge op laag 2, maar je kunt op MAC of IP filteren.

Daarnaast kun je de STB-poort ook uit de switch halen, dan heb je ook geen last van multicastverkeer. Er zijn meerdere wegen naar Rome..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier in huis mijn eigen netwerkje alsvolgt opgebouwd:
-> ExperiaBox V10 in de meterkast
|
Dumb 8-port switch van TP-Link (TL-SG1008)
| |-> 1x TP-Link TL-WR1043ND (wireless&dhcp disabled) beneden voor ITV, Blu-Ray, TV en een laptop.
|---> 1x TP-Link TL-WR1043ND (dhcp disabled) voor 2,4GHz internet op zolder.

Beide 1043ND's zijn dus als switches ingesteld en de ITV ontvanger van KPN hangt dus rechtstreeks aan de 1e TL-WR1043ND - zonder DHCP en Wireless. Nu meen ik mij te herinneren dat de WR1043ND's geen IGMP Snooping ondersteuning bieden. Tot op heden heb ik eigenlijk nog nooit problemen ervaren.

Ik ben hierom dus benieuwd waarom IGMP ondersteuning noodzakelijk is, en wat er voor fouten of problemen zouden moeten optreden door het ontbreken van IGMP Snooping ? Is het niet zo dat IGMP Snooping noodzakelijk is op toplevel niveau (dus waar je internet verbinding over gaat naar je thuis verbinding?) en de rest van het netwerk gewoon volgestouwd zou moeten kunnen worden met domme switches etc. of zie ik nu iets over het hoofd ?!
Pagina: 1 ... 30 ... 95 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie