Ik heb ook 1 kabel naar de woonkamer met daar een simpele switch, heb daar onder andere mijn TV, PlayStation en iMac mini op aangesloten. Werkt perfectNiGeLaToR schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:01:
Oh, dus juist als ik geen AP bij de tv plaats kan ik gewoon toe met een switch. Hoeft dus niet eens managed te zijn? Internet werkt en iTv ook?
Ik ingewikkeld te denken mbt Vlan tagging, is het eigenlijk heel simpel. Waarom vertellen die providers dat niet gewoon, die blijven beweren dat ik per se 2 UTP kabels moet gebruiken: 1 voor internet en 1 voor iTV?
welke simpele switch gebruik je hier voor?Nuevocasa schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:48:
[...]
Ik heb ook 1 kabel naar de woonkamer met daar een simpele switch, heb daar onder andere mijn TV, PlayStation en iMac mini op aangesloten. Werkt perfectDit was een van de redenen waarom ik toen voor KPN had gekozen en niet voor Vodafone.
Dat was dus wat ik probeerde te vertellen maar ik kende jouw achtergrond kennis niet. Mijn fout...NiGeLaToR schreef op maandag 11 april 2016 @ 21:01:
Oh, dus juist als ik geen AP bij de tv plaats kan ik gewoon toe met een switch. Hoeft dus niet eens managed te zijn? Internet werkt en iTv ook?
Ik ingewikkeld te denken mbt Vlan tagging, is het eigenlijk heel simpel. Waarom vertellen die providers dat niet gewoon, die blijven beweren dat ik per se 2 UTP kabels moet gebruiken: 1 voor internet en 1 voor iTV?
En KPN vertelt je als het goed is niet dat je nog steeds twee kabels nodig hebt hoor. Zowel, dan is een bijspijkercursus voor de verkopers of KS weer eens nodig...
Let wel: Dit geldt alleen voor KPN (en XS4all).
Dus inderdaad, geen Vlan tagging en geen managed switches.
Advies: Experiabox in de meterkast laten. Poort 1 gebruiken voor een UTP kabel naar je woonkamer en daar een switch neerzetten voor TV decoder en andere devices met internet (niet wifi).
Dan heb je voor WiFi 2 opties: Experiabox laten doen vanuit de meterkast. Of een los AP ergens anders neerzetten, met een UTP kabel op poort 2 van de Experiabox aansluiten en de wifi van de Experiabox uitzetten.
Als ik een suggestie mag doen voor dat AP (mocht je er geen eentje hebben liggen met dualband, bandsteering, 802.11AC etc..):
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/
Top ding voor nu slechts 49 euro. En met die specs is dat een werelddeal.
En dan heb je poort 3 en 4 nog over op de EB om die switch in de meterkast op aan te sluiten waar die andere UTP kabels op uitkwamen.
[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 11-04-2016 22:57 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Nou ik zou me sterk kunnen vergissen maar volgens mij kan die Wifi-versterker voor thuis ook de wifi bedienen (want IGMP snooping) dus nog steeds maar 1 kabel naar woonkamer nodig.
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Vandaag mail ontvangen van Kpn dat lijn actief was. Officiële datum is 01 juni. Toch geprobeerd en hij blijkt inderdaad te werken. ik heb voor de 500 variant gekozen. op speedtest kom ik bekabeld op 80 Mbps en 90 up. draadloos in de woonkamer op 15 mbps down en 25 up. bij de meterkast op 10 cm afstand draadloos 66 Mbps down en 80 Mbps up. Ik heb de V8 versie. Dit zijn toch niet de beloofde snelheid?
met ziggo haal ik draadloos 108 Mbps.
[ Voor 4% gewijzigd door cgok op 12-04-2016 00:08 ]
Och ja.... Dat was ik nog vergeten ook ja. Nog beter!janbal schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:13:
Nou ik zou me sterk kunnen vergissen maar volgens mij kan die Wifi-versterker voor thuis ook de wifi bedienen (want IGMP snooping) dus nog steeds maar 1 kabel naar woonkamer nodig.
Alhoewel we natuurlijk niet weten of in dit geval de woonkamer de goede plek is voor een AP. We kennen de woning niet.
Iemand al een optie gevonden om een eb v8 in een andere range als 192.168.2 te zetten?
Ik heb de eb nu in bridge staan maar hij springt er om de haverklap weer uit. Dus ik dacht aan de oplossing met de eerder genoemde wifi versterker, maar heel het netwerk omzetten naar een andere range is nogal wat werk hier ivm met allerlei scripts (oa backup en sync).
Ik heb de eb nu in bridge staan maar hij springt er om de haverklap weer uit. Dus ik dacht aan de oplossing met de eerder genoemde wifi versterker, maar heel het netwerk omzetten naar een andere range is nogal wat werk hier ivm met allerlei scripts (oa backup en sync).
Je bent dan nu wel gepatcht in de PoP maar je zit waarschijnlijk nog op een standaard profiel. Al gebeld met de KS?cgok schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:49:
Vandaag mail ontvangen van Kpn dat lijn actief was. Officiële datum is 01 juni. Toch geprobeerd en hij blijkt inderdaad te werken. ik heb voor de 500 variant gekozen. op speedtest kom ik bekabeld op 80 Mbps en 90 up. draadloos in de woonkamer op 15 mbps down en 25 up. bij de meterkast op 10 cm afstand draadloos 66 Mbps down en 80 Mbps up. Ik heb de V8 versie. Dit zijn toch niet de beloofde snelheid?
Bedraad zou je echt wel tegen de 500 moeten halen namelijk.
Draadloos is moeilijk in te schatten en hangt af van teveel factoren om iets zinnigs over te zeggen zonder verdere info.
1 juni zou het wel werken. Rustig aancgok schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:49:
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Speedtest is leuk en aardig, maar heeft ook slechte servers tussen zitten. Zoom in op de kaart en kies de KPN server in Amsterdam.cgok schreef op maandag 11 april 2016 @ 23:49:
Andere sites waar je de snelheid kunt meten:
speedtest.caiway.nl
speedtest.xs4all.nl
speedtest.operator.nl
Op al deze sites haal ik strak 511/516 Mbit
Sowieso haal je geen hogere snelheden draadloos met en V8. Zorg dat je een V10 te pakken krijgt.
[ Voor 6% gewijzigd door vr6-only op 12-04-2016 09:23 ]
It ain't stupid if it works!
Of gebruik de snelheidstest op de KPN site zelf (Ookla, maar toch): http://speedtest.operator.nl/kpn/.
alle test sites uitgeprobeerd. bedraad kom ik niet verder dan 100 Mbps. Draadloos is 25-35 Mbps op afstand van enkele meters. Op enkele cm van de EB V8 draadloos 66 Mbps.
Toch maar klantenservice bellen.
Ben je echt serieus?cgok schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 09:51:
alle test sites uitgeprobeerd. bedraad kom ik niet verder dan 100 Mbps. Draadloos is 25-35 Mbps op afstand van enkele meters. Op enkele cm van de EB V8 draadloos 66 Mbps.
Je zegt zelf dat het ps opgeleverd word op 1 juni. Je bent gewoon nog niet omgezet in de pop. Rustig aan.
Volgens mij hebben ze de verkeerde datum aangehouden. Eerste datum was 11 april. Omdat ik nog bij ziggo vast zit tot 1 juni, hebben ze de datum aangepast naar 01 juni. Daar is het verkeerd gegaan. Is toch op 11 april ingegaan. Maar ze waren heel vriendelijk bij de KS, krijg geld terug tot 01 juni.Tylen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 09:54:
[...]
Ben je echt serieus?
Je zegt zelf dat het ps opgeleverd word op 1 juni. Je bent gewoon nog niet omgezet in de pop. Rustig aan.
Of -goedkoper en sneller en stabieler- een USB netwerk adapter LAN.
... mits USB 3, anders kan je snelheid alsnog vergeten...janbal schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 11:51:
Of -goedkoper en sneller en stabieler- een USB netwerk adapter LAN.
UNOX: The worst operating system
Lees dan eerst even goed. Dit is een nieuwe KPN lijn. Niet een upgrade van 100 naar 500. Dus hij is al wel gepatcht in de PoP maar heeft nog geen 500/500 profiel.Tylen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 09:54:
[...]
Ben je echt serieus?
Er is dus niet alleen te vroeg geactiveerd maar ook een verkeerd profiel ingesteld.
Tegen 1 juni zou het hopelijk wel goed moeten komen maar er was dus wel een snelheidsfout bij KPN.
Vrijdag wordt bij mij het glas in de meterkast aangelegd en ik heb het installatiepakket ontvangen van KPN.
Klein vraagje is of de lengte van de kabel tussen de experiabox en het glasvezel kastje een meter of tien mag zijn. Mij lijkt het van wel maar ik zou het graag zeker weten zodat ik alles vrijdag aan kan sluiten zonder weer extra UTP te moeten trekken naar de meterkast.
Klein vraagje is of de lengte van de kabel tussen de experiabox en het glasvezel kastje een meter of tien mag zijn. Mij lijkt het van wel maar ik zou het graag zeker weten zodat ik alles vrijdag aan kan sluiten zonder weer extra UTP te moeten trekken naar de meterkast.
[ Voor 9% gewijzigd door Ernemmer op 12-04-2016 19:13 ]
Vandaag alles ontvangen, helaas een V8. Op installatiedatum bij de monteur vragen naar een V10 en anders omwisselen bij de klantenservice. Moet alleen nog officiële goedkeuring krijgen, hopelijk is dat makkelijk te regelen. Heb echt loopback en eigen DHCP range nodig anders wordt het een drama.
Mag ik zelf ook het glasvezelpunt monteren? Op de doos staat dat de monteur het moet doen maar dat kan ik toch ook gewoon zelf even doen? Ziet er vrij simpel uit.
Van het weekend maar wat extra kabel trekken. Kan die ExperiaBox gewoon in de woonkamer met een kabel terug naar de meterkast om daar de switch voor boven te plaatsen. Is het wireless bereik in ieder geval optimaal.
Mag ik zelf ook het glasvezelpunt monteren? Op de doos staat dat de monteur het moet doen maar dat kan ik toch ook gewoon zelf even doen? Ziet er vrij simpel uit.
Van het weekend maar wat extra kabel trekken. Kan die ExperiaBox gewoon in de woonkamer met een kabel terug naar de meterkast om daar de switch voor boven te plaatsen. Is het wireless bereik in ieder geval optimaal.
[ Voor 19% gewijzigd door Tsurany op 12-04-2016 19:36 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik lees wel goed hoor. Maar waarom zou iemand gelijk KS gaan bellen als het volgens KPN pas 1 Juni wordt opgeleverd. Dat het uiteindelijk een fout in oplever datum en verkeerd profiel was konden we niet van te voren weten.Barre73 schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 15:00:
[...]
Lees dan eerst even goed. Dit is een nieuwe KPN lijn. Niet een upgrade van 100 naar 500. Dus hij is al wel gepatcht in de PoP maar heeft nog geen 500/500 profiel.
Er is dus niet alleen te vroeg geactiveerd maar ook een verkeerd profiel ingesteld.
Tegen 1 juni zou het hopelijk wel goed moeten komen maar er was dus wel een snelheidsfout bij KPN.
Als je het aan KPN vraagt zeggen ze vast van niet.Tsurany schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:36:
Zoek even in dit topic, is al vaak genoeg voorbij gekomen, inclusief instructies. Heb je daarna die monteur ook niet meer nodig.
Ik kan de instructies hier niet vinden maar als je wat plaatjes bekijkt via Google dan moet je het kastje op zijn plaats schuiven op de plek waar eerst de dummy zat.
Je had het in je reactie over omzetten in de PoP. Dat wijst op de aanname dat het een upgrade was maar dat was het dus niet. Het was een nieuwe lijn.(hij zat namelijk nog bij Ziggo).Tylen schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:41:
[...]
Ik lees wel goed hoor. Maar waarom zou iemand gelijk KS gaan bellen als het volgens KPN pas 1 Juni wordt opgeleverd. Dat het uiteindelijk een fout in oplever datum en verkeerd profiel was konden we niet van te voren weten.
Verder gaf hij meteen al aan dat hij juist door KPN was gebeld dat de lijn was geactiveerd en toen ging testen. Juist omdat KPN hem belde mocht hij aannemen dat het goed was (alhoewel veel te vroeg).
Dus al met al leek het voor mij een te snelle reactie en geef ik de vraagsteller groot gelijk dat hij twijfelt aan wat er gebeurt en of de snelheid wel klopt.
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 12-04-2016 20:40 ]
De collega's van Fiber hebben voor elk type aansluiting een mooi instructiefilmpje op youtube gezet:Thralas schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:57:
[...]
Als je het aan KPN vraagt zeggen ze vast van niet.
Zoek even in dit topic, is al vaak genoeg voorbij gekomen, inclusief instructies. Heb je daarna die monteur ook niet meer nodig.
YouTube: Fiber Nederland
Zo zie je niks over het hoofd.
Gaat uiteraard alleen over het eerste deel van elk filmpje. Daarna gaat het over het aansluiten van hun router en dat gaat bij KPN uiteraard anders, maar daar komt iedereen wel uit.
[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 12-04-2016 20:43 ]
Weet iemand trouwens wat de hardware specificaties zijn van de Experiabox V10 ? (Chipset, geheugen etc). Ik kan er bijzonder weinig over vinden, en om het ding open te schroeven gaat me iets te ver.
Ik wil het graag weten om in te schatten of ik alsnog voor een eigen router ga ja/nee. Vorige week gemerkt dat bij een zware belasting de ping-tijden toch wel rap omhoog gingen. Ik weet alleen (nog) niet zeker of dit aan de router lag of aan de client.
Als ik de hardware specs heb kan ik iig high level even inschatten of de router het zou moeten trekken ja/nee.
Ik wil het graag weten om in te schatten of ik alsnog voor een eigen router ga ja/nee. Vorige week gemerkt dat bij een zware belasting de ping-tijden toch wel rap omhoog gingen. Ik weet alleen (nog) niet zeker of dit aan de router lag of aan de client.
Als ik de hardware specs heb kan ik iig high level even inschatten of de router het zou moeten trekken ja/nee.
Thralas in "KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99"Korvaag schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:45:
Weet iemand trouwens wat de hardware specificaties zijn van de Experiabox V10 ? (Chipset, geheugen etc). Ik kan er bijzonder weinig over vinden, en om het ding open te schroeven gaat me iets te ver.
KPN vond het primaThralas schreef op dinsdag 12 april 2016 @ 19:57:
[...]
Als je het aan KPN vraagt zeggen ze vast van niet.
KPN zegt trouwens dat winkels niet de Experiabox mogen omruilen en de klantenservice het wel kan maar dat ze niet kunnen kiezen of het een V10 of V9 gaat worden. Wat een klotezooi.
[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 14-04-2016 18:15 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Gewoon een Edgerouter Lite nemen. Zit je altijd goed! Top router voor niet teveel geld.Korvaag schreef op donderdag 14 april 2016 @ 13:45:
Als je weet wat je doet, is het allemaal geen probleem. Helemaal met het eerder genoemde filmpje is het prima te doen. Als je 2 linkerhanden hebt, dan word aangeraden om eraf te blijvenTsurany schreef op donderdag 14 april 2016 @ 16:42:
[...]
KPN vond het prima
KPN zegt trouwens dat winkels niet de Experiabox mogen omruilen en de klantenservice het wel kan maar dat ze niet kunnen kiezen of het een V10 of V9 gaat worden. Wat een klotezooi.

Omruilen via kpnwinkel is inderdaad niet meer mogelijk, KS kan dit wel. En normaliter word dan de V10 geleverd maar dit kan ook een V9 betreffen.
Overigens ook wel leuk om te melden, er is nu een nieuwe FTU. Deze is gemaakt voor DHZ installatie.
Dit is nu overigens alleen van toepassing op nieuwbouw, maar mogelijk in de toekomst ook op bestaande bouw.
Check : https://www.kpn-wholesale...-gebieden-reggefiber.aspx
Het gaat om :

Zie : http://kpn-customer.custh...aansluitpunt,-ftu-of-isra
[ Voor 29% gewijzigd door rolandos582 op 14-04-2016 19:29 ]
Je schuit hem omhoog en de andere er op, niet heel ingewikkeld.rolandos582 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:11:
[...]
Als je weet wat je doet, is het allemaal geen probleem. Helemaal met het eerder genoemde filmpje is het prima te doen. Als je 2 linkerhanden hebt, dan word aangeraden om eraf te blijven
Ja dit is enorm irritant. Ik kies expres voor KPN omdat ik dan geen dure router zelf hoef te kopen en zou kunnen omruilen naar een V10 als ik toch oude meuk krijg. Blijkt dat ze die oude meuk uitleveren en je deze nu niet meer mag omruilen. Als ik dit wist had ik nooit voor KPN gekozen. Dan ga je ze bellen en kunnen ze helemaal niks voor je doen. Ja, een nieuwe bestellen nadat de monteur is geweest. Maar als dat een V9 is heb je pech. Ik vind dit wel erg matig.Omruilen via kpnwinkel is inderdaad niet meer mogelijk, KS kan dit wel. En normaliter word dan de V10 geleverd maar dit kan ook een V9 betreffen.
Bovendien moet ik wachten op de monteur terwijl alles nu al aangesloten is...
Waarom moet je wachten op die monteur dan?Tsurany schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:36:
[...]
Ja dit is enorm irritant. Ik kies expres voor KPN omdat ik dan geen dure router zelf hoef te kopen en zou kunnen omruilen naar een V10 als ik toch oude meuk krijg. Blijkt dat ze die oude meuk uitleveren en je deze nu niet meer mag omruilen. Als ik dit wist had ik nooit voor KPN gekozen. Dan ga je ze bellen en kunnen ze helemaal niks voor je doen. Ja, een nieuwe bestellen nadat de monteur is geweest. Maar als dat een V9 is heb je pech. Ik vind dit wel erg matig.
Bovendien moet ik wachten op de monteur terwijl alles nu al aangesloten is...
Geen idee, volgens KPN medewerkster moet de monteur langs geweest zijn want dan kunnen zij pas een aanvraag indienen in het systeem. Ik snapte er ook niet veel van maar ze konden nu niks regelen. Dit terwijl ik zelf alles heb aangesloten, kennelijk werkt mijn verbinding wel maar volgens 'het systeem' nog niet?
Ik wil het wel voor je nakijken, stuur even je postcode + huisnr naar me in een DM.Tsurany schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:48:
Geen idee, volgens KPN medewerkster moet de monteur langs geweest zijn want dan kunnen zij pas een aanvraag indienen in het systeem. Ik snapte er ook niet veel van maar ze konden nu niks regelen. Dit terwijl ik zelf alles heb aangesloten, kennelijk werkt mijn verbinding wel maar volgens 'het systeem' nog niet?
Dit is inderdaad de nieuwe FTU. Iets meer dan een kwart grootte van de oude U-FTU. En als je 'em in het echt vast hebt is het wel erg klein :-) Zeker als je jarenlang die oude gewend was.rolandos582 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:11:
[...]
Overigens ook wel leuk om te melden, er is nu een nieuwe FTU. Deze is gemaakt voor DHZ installatie.
Dit is nu overigens alleen van toepassing op nieuwbouw, maar mogelijk in de toekomst ook op bestaande bouw.
Check : https://www.kpn-wholesale...-gebieden-reggefiber.aspx
Het gaat om :
[afbeelding]
Zie : http://kpn-customer.custh...aansluitpunt,-ftu-of-isra
Overigens geldt deze gewoon voor alle aan te leggen FttH gebieden. De tekst "nieuw uit te rollen"betekent alle gebieden waar nu nog niks ligt. Dus nieuwbouw en bestaande gebieden zonder glas.
Alleen projecten die nu al in aanleg zijn en waar nu met de U-FTU wordt gewerkt worden wel of niet afgemaakt met die U-FTU. Dat is nog onderwerp van discussie.
De nieuwe kent vele voordelen maar midden in een aanlegproject veranderen van type FTU geeft ook weer veel problemen voor operators (KPN WBA voorop als grootste operator)
[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 14-04-2016 21:34 ]
Ja precies, alle gebieden zonder glas krijgen deze nieuwe ftu standaard gemonteerd door Reggefiber. Maar ik doelde meer, dat mocht er in de toekomst een probleem zijn met een ftu dat deze dan ook vervangen kan worden door dit model. Beetje net als met een isra punt. Die worden ook wel regelmatig vervangen als je nog zo'n oude hebt.Barre73 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:31:
[...]
Dit is inderdaad de nieuwe FTU. Iets meer dan een kwart grootte van de oude U-FTU.
Overigens geldt deze gewoon voor alle aan te leggen FttH gebieden. De tekst "nieuw uit te rollen"betekent alle gebieden waar nu nog niks ligt. Dus nieuwbouw en bestaande gebieden zonder glas.
Ah. op die manier bestaande bouw. Dat klopt inderdaad. Daar zit nog wel een probleempje achter maar dat kan hier niet worden besproken.rolandos582 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:35:
[...]
Ja precies, alle gebieden zonder glas krijgen deze nieuwe ftu standaard gemonteerd door Reggefiber. Maar ik doelde meer, dat mocht er in de toekomst een probleem zijn met een ftu dat deze dan ook vervangen kan worden door dit model. Beetje net als met een isra punt. Die worden ook wel regelmatig vervangen als je nog zo'n oude hebt.
Maar ook dat zal wel worden opgelost.
Ja precies, ik bedoelde meer de bestaande bouw die al glasvezel hebben maar nog oude ftu's hebben. Dat probleem zal tzt wel zijn opgelost. Daar ga ik iig wel vanuit. Ik post puur de informatie waarvan ik weet dat ik ze mag posten/klant zelf ook kan vinden en ook relevant is.Barre73 schreef op donderdag 14 april 2016 @ 21:38:
[...]
Ah. op die manier bestaande bouw. Dat klopt inderdaad. Daar zit nog wel een probleempje achter maar dat kan hier niet worden besproken.
Maar ook dat zal wel worden opgelost.

Ah dank.. ook toevallig
Maar die specs zijn gewoon op het niveau van een goede consumer router. Ben even wat aan het zoeken geweest en ik denk dat m'n Macbook de schuldige is geweest. Hij hing in een reboot en na een harde reset waren de performanceproblemen voorbij.
Ja daar zit ik ook aan te denken, maar aan de andere kant: die V10 box is echt wel prima als ik het zo zie ook aan de hardware specs. Kan ik druk een eigen router gaan neerzetten en dan weer een AP voor WLAN, maar daar win ik niet zoveel mee denk ik.slooffmaster schreef op donderdag 14 april 2016 @ 18:51:
[...]
Gewoon een Edgerouter Lite nemen. Zit je altijd goed! Top router voor niet teveel geld.
Gebruik je toevallig eigen hardware? De allereerste connectie moet vanuit de experiabox gemaakt worden, anders wordt in het KPN service center het lampje niet groen ;-)Tsurany schreef op donderdag 14 april 2016 @ 19:48:
Dit probleem had ik zelf in ieder geval wel. Monteur kwam langs, heeft alles getest, en is vertrokken. Dag erna werd dezelfde monteur opnieuw ingepland omdat mijn verbinding niet zou werken. Wat bleek, de experiabox moet via het internet een call maken om de VOIP verbinding te laten werken. Ik routeerde enkel het VOIP VLAN waardoor die call nooit gemaakt werd.
Rolandos heeft het een en ander bekeken. Het blijkt niet te maken te hebben met de monteur maar puur met een overstap vanuit Ziggo, daarom kan pas vanaf datum X wat gedaan worden. Maar Rolandos heeft voor mij de boel geregeld, als het goed is komt morgen een V10.
Blijkt toch maar een goede service van kpn kan het niet langs de reguliere weg dan maar via deze.
Heeft men dit ook bij andere providers.
Heeft men dit ook bij andere providers.
Ik wil 1 kabel vanuit de EB trekken naar de woonkamer. Daar wil ik die wifi versterker aansluiten. Kan ik ook de tv aan die versterker aansluiten of gaat dat niet werken.Barre73 schreef op maandag 11 april 2016 @ 22:55:
[...]
Advies: Experiabox in de meterkast laten. Poort 1 gebruiken voor een UTP kabel naar je woonkamer en daar een switch neerzetten voor TV decoder en andere devices met internet (niet wifi).
Dan heb je voor WiFi 2 opties: Experiabox laten doen vanuit de meterkast. Of een los AP ergens anders neerzetten, met een UTP kabel op poort 2 van de Experiabox aansluiten en de wifi van de Experiabox uitzetten.
Als ik een suggestie mag doen voor dat AP (mocht je er geen eentje hebben liggen met dualband, bandsteering, 802.11AC etc..):
https://apparatuurvoorthu...wifi-versterker-dualband/
Top ding voor nu slechts 49 euro. En met die specs is dat een werelddeal.
En dan heb je poort 3 en 4 nog over op de EB om die switch in de meterkast op aan te sluiten waar die andere UTP kabels op uitkwamen.
Als het werkt wil ik gelijk twee van die dingen bestellen.
Het gaat hier nu ineens wel erg snel met de aansluiting van mijn glasvezel.
Ik zag in MijnKPN dat er 11 april een brief zou zijn verstuurd (niet aangekomen helaas) waarin staat dat in de week van 19 mei de aansluiting zou worden gerealiseerd.
Maar Reggefiber komt al 25 april het glasvezelsprietje uit mijn tuin in mijn huis afmonteren dus dat is nodeloos lang wachten tussen Reggefiber en KPN.
Daarom vandaag maar even gebeld met KPN en het kon worden vervroegd naar 25 april, dus gelijk met de Reggefiber aansluiting.
En zojuist krijg ik al het installatiepakket binnen!
Ik zie dat daarin een experiabox versie 8 zit.
Als ik geen Wifi gebruik van de box, heeft een versie 9 of 10 dan voordelen boven versie 8?
Voor zover ik kan zien heeft versie 8 het voordeel dat die in bridge modus kan worden gezet.
Klopt dat (nog)?
Want dan kan ik mijn eigen router weer gebruik voor Wake On Wan (internet)
Ik zag in MijnKPN dat er 11 april een brief zou zijn verstuurd (niet aangekomen helaas) waarin staat dat in de week van 19 mei de aansluiting zou worden gerealiseerd.
Maar Reggefiber komt al 25 april het glasvezelsprietje uit mijn tuin in mijn huis afmonteren dus dat is nodeloos lang wachten tussen Reggefiber en KPN.
Daarom vandaag maar even gebeld met KPN en het kon worden vervroegd naar 25 april, dus gelijk met de Reggefiber aansluiting.
Als ik geen Wifi gebruik van de box, heeft een versie 9 of 10 dan voordelen boven versie 8?
Voor zover ik kan zien heeft versie 8 het voordeel dat die in bridge modus kan worden gezet.
Klopt dat (nog)?
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet
je kan ook een ander subnet kiezen en nog wat andere voordelen.
You have the right to remain silent
everything you say will be misquoted
and used against you in a court of law
Nope, dat gaat niet werken. Je kan het nog proberen met 1 kabel, via eb > kabel > switch > 2 kabels naar de2 apparaten maar ik zou adviseren 2 losse kabels te doen. Maar het zou met een switch wel kunnen werken.cgok schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 16:36:
[...]
Ik wil 1 kabel vanuit de EB trekken naar de woonkamer. Daar wil ik die wifi versterker aansluiten. Kan ik ook de tv aan die versterker aansluiten of gaat dat niet werken.
Als het werkt wil ik gelijk twee van die dingen bestellen.
Muahh nee niet echt, subnet/dhcp lijken me de grootste voordelen. Maar dit zullen ook dingen zijn die je eigen router kunnen.Mr_Blobby schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:07:
Het gaat hier nu ineens wel erg snel met de aansluiting van mijn glasvezel.![]()
Klopt dat (nog)?
Euh... Sorry maar dat werkt prima hoor. Die "versterker" is een AP en switch ineen met ook nog IGMP snooping. Er zitten naast de WiFi functie ook nog 4 LAN poorten op om apparaten bedraad aan te sluiten. Waaronder dus ook decoders. Wat geen probleem geeft omdat er IGMP snooping op zit.rolandos582 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 17:19:
8771RZ
[...]
Nope, dat gaat niet werken. Je kan het nog proberen met 1 kabel, via eb > kabel > switch > 2 kabels naar de2 apparaten maar ik zou adviseren 2 losse kabels te doen. Maar het zou met een switch wel kunnen werken
Hmmm hebben ze dat met de laatste firmware aangepast dan? Voorheen hadden mensen nogal wat last als ze een andere stream op 1 van die poorten gingen gebruiken. Internet was zo geheten geen probleem maar tv hadden mensen nogal wel eens last van.Barre73 schreef op vrijdag 15 april 2016 @ 23:47:
[...]
Euh... Sorry maar dat werkt prima hoor. Die "versterker" is een AP en switch ineen met ook nog IGMP snooping. Er zitten naast de WiFi functie ook nog 4 LAN poorten op om apparaten bedraad aan te sluiten. Waaronder dus ook decoders. Wat geen probleem geeft omdat er IGMP snooping op zit.
Ik gebruik deze versterker nu ruim een jaar als AP en de switch en LAN poorten zaten er toen al in . . . op 1 poort heb ik een decoder aangesloten en nooit een probleem ondervonden.
[ Voor 27% gewijzigd door dries_w op 16-04-2016 00:09 ]
Ik heb het ook niet over die poorten, ik heb het over firmware/software wat mogelijk problemen veroorzaakte. Maar mogelijk was dat alleen bij de allereerste versies.dries_w schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 00:08:
Ik gebruik deze versterker nu ruim een jaar als AP en de switch en LAN poorten zaten er toen al in . . . op 1 poort heb ik een decoder aangesloten en nooit een probleem ondervonden.
Het op deze manier aansluiten staat zelfs in de instructie (KPN) van de extender genoemd als mogelijkheid.
''U kunt wel de kabel van de tv-ontvangergebruiken voor het aansluiten van de WiFi Versterker. Haal hiervoor de ethernetkabel uit uw tv-ontvangeren sluit deze aan op de gele poort van de WiFi Versterker. Vervolgens kunt u de tv-ontvangerweer op 1 van de grijze poorten van de WiFi Versterker aansluiten. ''janbal schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 00:43:
Het op deze manier aansluiten staat zelfs in de instructie (KPN) van de extender genoemd als mogelijkheid.
http://kpn-customer.custh.../detail/a_id/16955#overig
Je hebt wel gelijk maar ik ben waarschijnlijk in de war met een van de eerste versies. Ik doe niet zoveel met de versterkers. Soz allemaal, kunt niet alles weten

Nu de Experiabox V10 binnen enkel heb ik nu een rariteit. Als ik een te lange kabel tussen de Glasvezel NT en de Experiabox plaats wilt er tussen deze twee apparaten geen verbinding tot stand komen. Beiden geven aan dat op de ethernetpoort geen netwerkverbinding actief is. Met het korte rode KPN kabeltje werkt dit wel. Beetje vreemd want deze kabel werkte met een V8 prima. Ook een (lange) kabel van KPN werkt niet, enkel de echt korte rode kabel. Is dit normaal?
Nu kan de Experiabox niet in de woonkamer staan maar enkel in de meterkast, toch wel wat minder.
Nu kan de Experiabox niet in de woonkamer staan maar enkel in de meterkast, toch wel wat minder.
Aan de lengte van de kabel kan het niet liggen, misschien wel het type kabel?
Cat5E zou goed moeten zijn. Ik heb 100mbit gehaald met 50 meter kabel tussen NT en EB.
Cat5E zou goed moeten zijn. Ik heb 100mbit gehaald met 50 meter kabel tussen NT en EB.
Het is gewoon Cat5E. Eentje zelf geknepen, de andere van KPN.
als je de kabel niet tussen nt en eb doet, maar tussen nt en je pc rechtstreeks, of tussen je pc en eb, gaan de lampjes dan wel aan? Of maak een lus tussen 2 gele poorten van de EB.
[ Voor 15% gewijzigd door lord_eissens op 16-04-2016 13:24 ]
Met de nieuwe PfSense 2.3 werkt RFC 4638 MTU 1500 ook gelijk. Heeft iemand hier ook IPv6 aanstaan met Pfsense en welke optie heb je hierbij gebruikt?
Nee, ook dan gaat er niks branden. Erg vreemde situatie dus. Alsof de NT niet om wilt gaan met te lange kabels.lord_eissens schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 13:24:
als je de kabel niet tussen nt en eb doet, maar tussen nt en je pc rechtstreeks, of tussen je pc en eb, gaan de lampjes dan wel aan? Of maak een lus tussen 2 gele poorten van de EB.
Als je zelfgeknepen kabels niet werken ligt het in 99,99999% van de gevallen aan je knijpkunsten. Dat diezelfde kabel tussen twee andere devices wel werkt zegt niet zoveel, misschien heb je wel wat adertjes in de verkeerde volgorde gelegd.Tsurany schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:17:
Nee, ook dan gaat er niks branden. Erg vreemde situatie dus. Alsof de NT niet om wilt gaan met te lange kabels.
Heb je al getest met een kabeltester en gecontroleerd of hij T568B-proof is?
Als de lampjes ook bij een lus tussen de netwerkpoorten van de eb niet gaan branden heeft het met de NT niks te maken, maar is de kabel niet in orde.
Deze kabel heeft wel met de V7 gewerkt. Daarnaast werkt een lange meegeleverde kabel van KPN ook niet. Dus het zou aan de door mij geknepen kabel kunnen liggen maar dan vind ik het vreemd dat een andere lange kabel ook niet werkt. Deze kabels werken tussen Experiabox en mijn laptop wel goed.Thralas schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:32:
[...]
Als je zelfgeknepen kabels niet werken ligt het in 99,99999% van de gevallen aan je knijpkunsten. Dat diezelfde kabel tussen twee andere devices wel werkt zegt niet zoveel, misschien heb je wel wat adertjes in de verkeerde volgorde gelegd.
Heb je al getest met een kabeltester en gecontroleerd of hij T568B-proof is?
Maar ik ga nog even verder klooien met wat andere kabels
Vaag, en met een ander random kort kabeltje dan? Want normaal moet het natuurlijk wel gewoon werken.Tsurany schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 15:47:
[...]
Deze kabel heeft wel met de V7 gewerkt. Daarnaast werkt een lange meegeleverde kabel van KPN ook niet. Dus het zou aan de door mij geknepen kabel kunnen liggen maar dan vind ik het vreemd dat een andere lange kabel ook niet werkt. Deze kabels werken tussen Experiabox en mijn laptop wel goed.
Maar ik ga nog even verder klooien met wat andere kabels

Het werkt alsnog, nieuwe stekker aan de kabel gemaakt en toen kreeg ik wel signaal. Blijkt dat de kabel die KPN meeleverde ook niet helemaal lekker is aangezien ik daar ook geen signaal mee kreeg. Nu nog even het zwarte beeld van de digitale televisie oplossen en ik ben helemaal klaarrolandos582 schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 16:59:
[...]
Vaag, en met een ander random kort kabeltje dan? Want normaal moet het natuurlijk wel gewoon werken.
KPN monteurs raden het al af om de meegeleverde kabel te gebruiken.
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ah nice helemaal goed.Tsurany schreef op zaterdag 16 april 2016 @ 17:21:
[...]
Het werkt alsnog, nieuwe stekker aan de kabel gemaakt en toen kreeg ik wel signaal. Blijkt dat de kabel die KPN meeleverde ook niet helemaal lekker is aangezien ik daar ook geen signaal mee kreeg. Nu nog even het zwarte beeld van de digitale televisie oplossen en ik ben helemaal klaar
Binnenkort verhuis ik naar een nieuwbouwwoning met glasvezel, jeej!
Nou ben ik alvast even de opties aan het vergelijken. Maar ik heb momenteel alleen ervaring met Ziggo over koper. Dus 'twijfel' tussen Ziggo en KPN glasvezel. Mijn gevoel gaat toch uit naar het laatste. Hebben jullie nog mooie voor- en tegenargumenten?
Ik heb ook begrepen dat KPN nog wel eens verschillende Experiaboxen levert. Moet ik op hoge poten gaan staan om de nieuwste V10 te krijgen wanneer ik het mogelijk ga afsluiten?
Edit:
Ik neem ook de Asus RT-N66U mee vanaf mijn huidige locatie. Kan deze nog toegevoegde waarde leveren of ga ik het daarmee misschien verslechteren?
Nou ben ik alvast even de opties aan het vergelijken. Maar ik heb momenteel alleen ervaring met Ziggo over koper. Dus 'twijfel' tussen Ziggo en KPN glasvezel. Mijn gevoel gaat toch uit naar het laatste. Hebben jullie nog mooie voor- en tegenargumenten?
Ik heb ook begrepen dat KPN nog wel eens verschillende Experiaboxen levert. Moet ik op hoge poten gaan staan om de nieuwste V10 te krijgen wanneer ik het mogelijk ga afsluiten?
Edit:
Ik neem ook de Asus RT-N66U mee vanaf mijn huidige locatie. Kan deze nog toegevoegde waarde leveren of ga ik het daarmee misschien verslechteren?
[ Voor 13% gewijzigd door Novarion op 21-04-2016 11:07 ]
NIeuw huis -> Nieuwe technieken (Glasvezel).
Legacy huis -> Legacy technieken (Coax).
Legacy huis -> Legacy technieken (Coax).
Met glasvezel heb je meer garantie op de snelheid en uiteraard is de upload veel groter. De vraag is of je daar wat mee gaat doen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik alleen over ben gegaan naar KPN glasvezel omdat het een mooie aanbieding was zeker icm een mob abbo. Qua snelheid van het internet merk ik er weinig van (uploaden doe ik vrijwel nooit) en de download was bij Ziggo ook goed. Beeld kwaliteit vind ik ook niet significant beter maar ik ben daar misschien ook geen expert in.
Als je een F1 fan bent,, zou ik bij ziggo blijven trouwens
Kan je de wedstrijden zien. Die ben ik kwijt
Als je een F1 fan bent,, zou ik bij ziggo blijven trouwens
Ik ben bezig met overstappen van Ziggo 150 naar KPN 500 en ik heb een V8 gekregen.
Vandaag gaan ze de glasvezel aansluiten en daarna zie ik wel hoe de V8 bevalt.
Ik heb de hoge upload wel nodig en de prijs zit niet veel verschil in.
Voordeel van 500Mbit is dat je dan de Formule 1 zonder reclame kan kijken, al is het dan wel niet meer live.
Vandaag gaan ze de glasvezel aansluiten en daarna zie ik wel hoe de V8 bevalt.
Ik heb de hoge upload wel nodig en de prijs zit niet veel verschil in.
Voordeel van 500Mbit is dat je dan de Formule 1 zonder reclame kan kijken, al is het dan wel niet meer live.
[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 21-04-2016 11:24 ]
Voordeel van Ziggo is dat je formule 1 live zonder reclame kan kijken.
Precies wat Tylen zegt was ook mijn gedachte inderdaad.
Ze leveren dus echt nog meerdere versies als Fable V8 heeft. Ben benieuwd..
En ja F1, ik zou het eigenlijk wel moeten gaan kijken hè.
Wat zijn de daadwerkelijke ervaring met de duur van de afsluiting? Na bestellen zeggen ze dat het zo'n 4-6 weken kan duren.
Denk dat het KPN Compleet Instap wordt met 100/100 voor €52,50. Aangezien er 2 mobiele abo's zijn bij KPN. (Dit is zonder het 'Opnemen Pakket' lijkt een gemis maar lees er nauwelijks over in dit draadje)
Nog een extraatje wat zeker niet verkeerd is, via Reggefiber is er de €150,- cashback actie. Mits dit geen haken of ogen heeft is dit mooi mee genomen.
Wat zijn de daadwerkelijke ervaring met de duur van de afsluiting? Na bestellen zeggen ze dat het zo'n 4-6 weken kan duren.
Denk dat het KPN Compleet Instap wordt met 100/100 voor €52,50. Aangezien er 2 mobiele abo's zijn bij KPN. (Dit is zonder het 'Opnemen Pakket' lijkt een gemis maar lees er nauwelijks over in dit draadje)
Nog een extraatje wat zeker niet verkeerd is, via Reggefiber is er de €150,- cashback actie. Mits dit geen haken of ogen heeft is dit mooi mee genomen.
[ Voor 12% gewijzigd door Novarion op 21-04-2016 12:41 ]
Als je Spotify hebt of van plan bent af te sluiten, kan je beter de Standaard nemen. €10 duurder, maar komt standaard met Spotify abonnement en Opnemen Pakket. Als je toch als Spotify (€10pm) wil of hebt, ben je uiteindelijk dus evenveel kwijt voor het Standaard pakketNovarion schreef op donderdag 21 april 2016 @ 11:56:
Precies wat Tylen zegt was ook mijn gedachte inderdaad.
koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store
Het KPN abonnement van mijn vriendin heeft al gratis Spotify, dus weet niet of dat zijn voordelen heeft.ASNNetworks schreef op donderdag 21 april 2016 @ 12:55:
[...]
Als je Spotify hebt of van plan bent af te sluiten, kan je beter de Standaard nemen. €10 duurder, maar komt standaard met Spotify abonnement en Opnemen Pakket. Als je toch als Spotify (€10pm) wil of hebt, ben je uiteindelijk dus evenveel kwijt voor het Standaard pakket
Zonder in te leveren op internetsnelheid is het niet een tientje meer, denk ik zo.
Instap + Sneller internet 100/100 = (45 + 7,50) €52,50
Standaard + opnemen en Spotify (Zonder sneller internet) 60/6 = €60,-
Indien je daar ook de 100/100 om het gelijk te trekken is het €67,50 wat het dus €15 duurder maakt dan de instap.
Manman, flinke snelheid!
Ik heb zojuist via Reggefiber mijn aanvraag ingediend voor KPN glasvezel.
Ben benieuwd hoe lang het traject gaat duren en of dit de beoogde 4 tot 6 weken is.
Ik heb zojuist via Reggefiber mijn aanvraag ingediend voor KPN glasvezel.
Ben benieuwd hoe lang het traject gaat duren en of dit de beoogde 4 tot 6 weken is.
Bij mij duurde het drie weken, dit was inclusief kabel leggen van de straat naar mijn huis.
Het had vorige week vrijdag al af kunnen zijn als de monteur niet zo lui was om het distributiepunt 180m verderop even op te graven en meteen de vezel te lassen.
Dat heeft een andere monteur vandaag even in een uurtje gefixt.
Mijn eerste ervaring is dat het hele internet een stuk directer werkt dan op mijn 150 Ziggo lijntje.
Het had vorige week vrijdag al af kunnen zijn als de monteur niet zo lui was om het distributiepunt 180m verderop even op te graven en meteen de vezel te lassen.
Dat heeft een andere monteur vandaag even in een uurtje gefixt.
Mijn eerste ervaring is dat het hele internet een stuk directer werkt dan op mijn 150 Ziggo lijntje.
[ Voor 69% gewijzigd door Ernemmer op 21-04-2016 17:01 ]
Een flinke week geleden heb ik glasvezel bij KPN besteld. Nu heb ik alle benodigdheden 'voor de monteur' binnen en is er ook een afspraak gepland met een monteur, maar dat is pas over 1.5 week.
Kan ik alles ook zelf aansluiten of mag dit niet? Het is een vrij nieuw huis (net gekocht) waarin reeds glasvezel aanwezig is.
Kan ik alles ook zelf aansluiten of mag dit niet? Het is een vrij nieuw huis (net gekocht) waarin reeds glasvezel aanwezig is.
Gewoon aansluiten.
Heb ik ook gedaan, de volgende dag belde KPN dat ze gezien hadden dat de glasvezel in gebruik was en of ik nog behoefte had aan de monteur.
Heb ik ook gedaan, de volgende dag belde KPN dat ze gezien hadden dat de glasvezel in gebruik was en of ik nog behoefte had aan de monteur.
Dat mag. Ik had KPN gebeld en die gaven aan dat het prima was als ik het zelf deed.KoosDijk schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:13:
Een flinke week geleden heb ik glasvezel bij KPN besteld. Nu heb ik alle benodigdheden 'voor de monteur' binnen en is er ook een afspraak gepland met een monteur, maar dat is pas over 1.5 week.
Top, ga ik dat doen. Dank!Domino schreef op donderdag 21 april 2016 @ 18:18:
Gewoon aansluiten.
Even mezelf herhalen van een week geleden:
De collega's van Fiber hebben voor elk type aansluiting een mooi instructiefilmpje op youtube gezet:
Zo zie je niks over het hoofd bij het zelf plaatsen van de NT (glasvezelkastje)
Gaat uiteraard alleen over het eerste deel van elk filmpje. Daarna gaat het over het aansluiten van hun router en dat gaat bij KPN uiteraard anders, maar daar komt iedereen wel uit.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 21-04-2016 21:12 ]
Toch vind ik het niet helemaal tof dat ze het zo uitleggen in een filmpje, waar is bijv. de waarschuwing om niet uit interesse even in de vezel te turen?Barre73 schreef op donderdag 21 april 2016 @ 21:11:
[...]
Even mezelf herhalen van een week geleden:
De collega's van Fiber hebben voor elk type aansluiting een mooi instructiefilmpje op youtube gezet:
Zo zie je niks over het hoofd bij het zelf plaatsen van de NT (glasvezelkastje)
Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...
Hebben meer mensen er last van dat als je met een eigen router opstelling iets gaat opnemen via de app van KPN dat je deze dan niet terug vindt in je decoder bij opnamens? Als de decoder terug wordt gezet naar fabrieks instellingen staan ze er ineens tussen. Dit speelt alleen als ik iets via de app opneem en wil terug kijken op mijn decoder.
Heb je soms zenders verborgen? Opnames van verborgen zenders zijn ook verborgen! De zenders van de app zijn niet de HD-zenders. Ik had dit probleem ook omdat ik de normale zenders had verborgen (1, 2, 3, ...) op de decoder en op de decoder waren de opnames via de app dan niet te zien.gabbel schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 15:30:
Hebben meer mensen er last van dat als je met een eigen router opstelling iets gaat opnemen via de app van KPN dat je deze dan niet terug vindt in je decoder bij opnamens? Als de decoder terug wordt gezet naar fabrieks instellingen staan ze er ineens tussen. Dit speelt alleen als ik iets via de app opneem en wil terug kijken op mijn decoder.
[ Voor 16% gewijzigd door Melomane71 op 22-04-2016 17:17 ]
via toshiba sattelite l50 windows 10 laptop met AC wifi

samsung note 4:

macbook:

alle drie verbonden met de wifi extender van KPN, die rechtstreeks is aangesloten op de EB V10 met een cat6 kabel.
abbo is 500/500
wat doe ik hier verkeerd?

samsung note 4:

macbook:

alle drie verbonden met de wifi extender van KPN, die rechtstreeks is aangesloten op de EB V10 met een cat6 kabel.
abbo is 500/500
[ Voor 19% gewijzigd door cgok op 22-04-2016 20:08 ]
Niks. Via Wifi, dat zegt genoeg. Doe een test via kabel en je haalt je snelheid vast wel!cgok schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 19:47:
via toshiba sattelite l50 windows 10 laptop met AC wifi
[afbeelding]
samsung note 4:
[afbeelding]
macbook:
[afbeelding]
abbo is 500/500
Die eerste snelheidstest vind ik wel erg vreemd, een laptop met AC wifi moet wel meer halen dan dat. Weet je zeker dat hij via AC is verbonden?
En wat voor AC ondersteund ie dan? 1x1?Tsurany schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 21:51:
Die eerste snelheidstest vind ik wel erg vreemd, een laptop met AC wifi moet wel meer halen dan dat. Weet je zeker dat hij via AC is verbonden?
Zelfs dan zouden hogere snelheden mogelijk moeten zijn.
Grappig, Amerikaanse Netflix via de stb van KPN. Ik had verwacht dat kpn het verkeer van de Netflix app via een eigen dns zou laten lopen. Maar een simpel dns forward op de router is genoeg :-)
Lesdictische is mijn hash#
Of de NIC ondersteund alleen de 2,4ghz N band. Aangezien de vrager met zulke snelheden voor zijn mobiel vraagt wat hij fout doet geeft al aan dat hij geen WiFi pro is;-)Tsurany schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:26:
[...]
Zelfs dan zouden hogere snelheden mogelijk moeten zijn.
inderdaad geen wifi pro.. vind het vreemd dat ik op mijn mobiel wel hoge snelheden krijg en niet op mijn laptop. ik heb de knp wifi versterker gekocht zodat ik hogere snelheid zou krijgen, maar helaasxbeam schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:32:
[...]
Of de NIC ondersteund alleen de 2,4ghz N band. Aangezien de vrager met zulke snelheden voor zijn mobiel vraagt wat hij fout doet geeft al aan dat hij geen WiFi pro is;-)
K ben wel benieuwd wat voor instellingen de KPN WiFi "Versterker" gebruikt.cgok schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 22:53:
[...]
inderdaad geen wifi pro.. vind het vreemd dat ik op mijn mobiel wel hoge snelheden krijg en niet op mijn laptop. ik heb de knp wifi versterker gekocht zodat ik hogere snelheid zou krijgen, maar helaas
Als ik snel even Google zou de AC adapter in je laptop 802.11ac 1x1 aankunnen met 80Mhz.
Welke snelheid geeft je laptop aan als "link speed" bij de status van de netwerkverbinding?
Er zijn verschillende netwerk kaarten die hebben alle maal een andere snelheid.
Wil je de maximale snelheid halen dan moet een netwerkkaart in je laptop hebben dit 5gz mimo 3x3 AC is.
Het 2,4ghz (wat de meeste laptops zijn ) WiFi netwerk zit in Nederland vol. Omdat de WiFi van de buurman op jouw WiFi stoort kom je vaak niet sneller dan 45 Mbit.
Als je dan je frequentie vergroot mimo (meerdere kanalen tegelijk gebruiken )
Kan je 100 halen als er geen andere WiFi netwerken in buurt zitten (dit is bijna niet mogelijk in Nederland) op 2,4 is 30mbit gewoon goed. Stap je over op 5ghz WiFi dan moet alle laptops en telefoon dit wel kunnen en vaak is dat niet het geval. Je telefoon ondersteund dit waarschijnlijk wel. Maar dan maar 1 of 2 kanalen tegelijk en niet 3.
Mimo 3x3 AC wordt maar door sommige laptops en telefoon ondersteunt. Hier door haal je ook nooit je maximale snelheid van je router.
Wil je de maximale snelheid halen dan moet een netwerkkaart in je laptop hebben dit 5gz mimo 3x3 AC is.
Het 2,4ghz (wat de meeste laptops zijn ) WiFi netwerk zit in Nederland vol. Omdat de WiFi van de buurman op jouw WiFi stoort kom je vaak niet sneller dan 45 Mbit.
Als je dan je frequentie vergroot mimo (meerdere kanalen tegelijk gebruiken )
Kan je 100 halen als er geen andere WiFi netwerken in buurt zitten (dit is bijna niet mogelijk in Nederland) op 2,4 is 30mbit gewoon goed. Stap je over op 5ghz WiFi dan moet alle laptops en telefoon dit wel kunnen en vaak is dat niet het geval. Je telefoon ondersteund dit waarschijnlijk wel. Maar dan maar 1 of 2 kanalen tegelijk en niet 3.
Mimo 3x3 AC wordt maar door sommige laptops en telefoon ondersteunt. Hier door haal je ook nooit je maximale snelheid van je router.
Hi all,
Ik heb hier thuis mijn Experiabox v10 in het trappenhuis hangen maar ben toch niet zo tevreden met de wifi kwaliteit.
Ik ben nog steeds van plan maar 1 wifi punt te hebben in deze nieuwbouwwoning dus wil de Experiabox vervangen voor iets beters.
2 Vraagjes voor de experts:
1) Is dit wel een goed idee? Of ben ik beter af met een extra wifi punt?
2) Ik gebruik alleen tv en internet, ben ik dan out the box klaar met een nieuwe wifi router of zal ik dan ook met vlans moeten werken? Alles komt nl samen in de meterkast op een unmanaged switch wat goed gaat met de Experiabox.
Thanks!
Ik heb hier thuis mijn Experiabox v10 in het trappenhuis hangen maar ben toch niet zo tevreden met de wifi kwaliteit.
Ik ben nog steeds van plan maar 1 wifi punt te hebben in deze nieuwbouwwoning dus wil de Experiabox vervangen voor iets beters.
2) Ik gebruik alleen tv en internet, ben ik dan out the box klaar met een nieuwe wifi router of zal ik dan ook met vlans moeten werken? Alles komt nl samen in de meterkast op een unmanaged switch wat goed gaat met de Experiabox.
Thanks!
Godfather Bodybuilding topic reeks
Tv kijken via een eigen router is heel lastigMrJ schreef op zaterdag 23 april 2016 @ 14:10:
Hi all,
Thanks!
KPN werkt niet meer met vlans in je Local netwerk maar met routed iptv. Dit zorgt er voor dat het tv kastje gewoon overal in je netwerk kan pluggen en dat werkt. Wel zo makelijk dus ;-)
De meeste routers die je bij de media markt koopt ondersteunen geen igmp proxy (iptv routing) dat noodzakelijk is voor KPN tv. Als je dan wel een router hebt die het ondersteunt dan is redelijk veel netwerk kennis nodig om dit te kunnen instellen.
Je moet namelijk helemaal gaan instellen hoe je het tv verkeer over het KPN netwerk gaat sturen. Dus naar welke tv switchs en routers binnen het kpn netwerk. Ook komt tv niet via het inernet kanaal binnen. Maar je stb kastje heeft wel het internet kanaal nodig. Je moet dus met de hand gaan aangeven welk verkeer over welk kanaal (externe vlan )naar buiten gaat.
Zeer complex. En bijna niet mogelijk met een consumenten routers.
De v10 is in vergelijking met een router van de media markt gewoon goed. En als je mee bereik wil dan is de KPN extender een van de beter oplossingen. Ik hoor hier ook veel positieve verhalen over.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie