En wat is je ervaring tot nu toe?Barre73 schreef op zaterdag 19 maart 2016 @ 19:32:
[...]
Ik zag op die pagina dat je in je accountinstellingen kan instellen zodat Netflix altijd de hoogste kwaliteit laat zien, en niet zelf kiest op basis van je internetverbinding. Toen heb ik maar eens gekeken en zag ik dat bij mij automatisch staat. Dat heb ik veranderd in High en nu eens kijken of dat uitmaakt,
Hij is vast zolang je niet van DSL -> Andere soort DSL of -> Glasvezel gaat.GHB363 schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 07:02:
Ik was verbaasd over de reacties hierboven dat er geen vast ip meer zou zijn. Ik kan het niet duidelijk op de KPN site vinden, maar als je via Service en Contact 'vast ip' als vraag stelt is het antwoord: 'Mijn antwoord:
Heb je een internetabonnement van KPN? Dan krijg je automatisch een vast IP-adres. Wil je weten wat jouw IP-adres is? Bekijk het op WatIsMijnIP.nl.'
En ook op eindelijk glasvezel staat dat het ip bij KPN vast is.
Ik heb hier met een managend switch Vlans afgesplitst en internet over mijn eigen router. De Experiabox doet alleen iTV en Telefonie. Nu mist die echter wel alle updates (inc. de Netflix functie), is er een manier om het zo aan te sluiten dat de Experiabox geupdate word? of moet ik hem dan handmatig om de zoveel tijd direct aan de NTU hangen?
[ Voor 3% gewijzigd door warhamstr op 25-03-2016 10:58 ]
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Wat dacht je met die updates op te schieten? Netflix gaat met die VLAN-setup nooit werken, daarvoor zul je toch echt moeten gaan routeren.warhamstr schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 10:56:
Ik heb hier met een managend switch Vlans afgesplitst en internet over mijn eigen router. De Experiabox doet alleen iTV en Telefonie. Nu mist die echter wel alle updates (inc. de Netflix functie), is er een manier om het zo aan te sluiten dat de Experiabox geupdate word? of moet ik hem dan handmatig om de zoveel tijd direct aan de NTU hangen?
Thralas in "[KPN Glasvezel] Ervaringen & Vragen Topic - Deel 2"
Als je om een andere obscure reden er toch op staat dat je Experiabox updates ontvangt dan is direct op VLAN 6 patchen en even rebooten de snelste methode.
De omslachtige oplossing is een PPPoE daemon op je router draaien en de Experiabox van een 'fake' VLAN 6 met internet te voorzien, dan kan hij alsnog updaten.
?
Netflix is een optie die sinds nog niet zo lang met een update is uitgerold. Mijn EB en iTV kastjes krijgen die update niet, want Vlan, geen internet enz.
Netflix is een optie die sinds nog niet zo lang met een update is uitgerold. Mijn EB en iTV kastjes krijgen die update niet, want Vlan, geen internet enz.
P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K
Je Experiabox heeft niets met Netflix te maken, anders dan dat men met de laatste firmware update het IPTV VLAN is gaan routeren om de STBs toegang tot internet te geven (bijvoorbeeld voor Netflix).
Gezien jij je Experiabox helemaal niet als router gebruikt is de firmwareversie ervan niet heel relevant voor het wel/niet functioneren van Netflix, je zult daarvoor een routed setup op je eigen router moeten regelen.
Voor de STBs maakt het qua firmwareversie niets uit of ze internet hebben of niet, die krijgen hun updates over VLAN 4. Je zou dus gewoon de meest recente firmware op je STBs moeten hebben.
Een laatste puntje is nog dat alleen de meest recente STBs van KPN over Netflix beschikken, de Arcadyan en Arris. Als je nog een oude Motorola STB hebt dan zul je hem moeten omwisselen (zie elders in dit topic).
Gezien jij je Experiabox helemaal niet als router gebruikt is de firmwareversie ervan niet heel relevant voor het wel/niet functioneren van Netflix, je zult daarvoor een routed setup op je eigen router moeten regelen.
Voor de STBs maakt het qua firmwareversie niets uit of ze internet hebben of niet, die krijgen hun updates over VLAN 4. Je zou dus gewoon de meest recente firmware op je STBs moeten hebben.
Een laatste puntje is nog dat alleen de meest recente STBs van KPN over Netflix beschikken, de Arcadyan en Arris. Als je nog een oude Motorola STB hebt dan zul je hem moeten omwisselen (zie elders in dit topic).
Waarom zijn de meeste bezig met VLANs? Waarom niet gewoon een switch met IGMP Snooping. Dat werkt bij mijn inmiddels al een half jaar probleemloos.
Config: achter het modem een ZyXEL GS1900-24E
en vanaf hier naar de PC's, NAS, ontvangers, etc
Config: achter het modem een ZyXEL GS1900-24E
en vanaf hier naar de PC's, NAS, ontvangers, etc
[ Voor 12% gewijzigd door Gaitman op 25-03-2016 13:25 ]
Een switch helpt je niet als je de Experiabox wilt vervangen door een eigen router.
Ik zal dit weekend even serieus kijken en dan ook naar films of series in HD. Ben eerst druk bezig geweest een oude serie af te kijken die toch al in SD is opgenomen dus dat zie je toch al niet echt.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Hmmm ja je hebt gelijk. Ik vergis me met een andere situatie.BaZnGaNL schreef op vrijdag 25 maart 2016 @ 08:54:
[...]
Helaas klopt dit niet. Woensdag mijn V9 omgeruild voor een V10, hierdoor was er 2,5 uur geen verbinding meer. Na het plaatsen van de V10 heb ik mijn oude IP adres weer terug gekregen. Dus het IP van de V9.
Ik krijg redelijk vaak te maken met DDOS situaties, en dan heb je inderdaad een probleem. Bij Ziggo is dezelfde situatie, daar kan je het ook niet aanpassen.
heb precies het zelfde probleem, opnames spelen niet af. net als uitzending gemist.Tylen schreef op woensdag 23 maart 2016 @ 19:22:
Is absoluut geen rechten kwestie (world superbikes en motogp zijn beiden van Dorna) en ook niet hd. want de opnames zijn beide HD van eurosport 1 hd. Dit is maar een voorbeeld. Heb heel veel van dit soort dingen in de opname lijst.
heb je al een oplossing gevonden, ik nog niet.
Nope. Ik zal kpn helpdesk maar eens bellen.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Wie heeft er nog meer problemen met de edge router lite combinatie met KPN.
Alles lijkt te werken echter werken uitzending gemist niet en is het terug kijken van opnames niet mogelijk.
Mijn config is als volgt, eerste edge router met op eth1 internet en routed itv, op eth2 voip naar de EB. Achter internet zit een tp-link sg3210 managed switch die igmp snooping doet en de rest van mijn netwerk. In die switch zitten ook de ITV ontvangers.
Iemand enig idee waar het probleem zit?
Alles lijkt te werken echter werken uitzending gemist niet en is het terug kijken van opnames niet mogelijk.
Mijn config is als volgt, eerste edge router met op eth1 internet en routed itv, op eth2 voip naar de EB. Achter internet zit een tp-link sg3210 managed switch die igmp snooping doet en de rest van mijn netwerk. In die switch zitten ook de ITV ontvangers.
Iemand enig idee waar het probleem zit?
Ik denk dat jeje config moet dumpen hier.
Klopt, bij deze mijn config:Tylen schreef op zondag 27 maart 2016 @ 21:07:
Ik denk dat jeje config moet dumpen hier.
http://pastebin.com/Zj4w5iw3
Iemand een idee wat er mist, verkeerd is of teveel in mijn config zit?
Heb al redelijk wat opties geprobeerd, vooral met de static routes naar kpn itv. Maar heeft nog niets opgeleverd.
[ Voor 1% gewijzigd door m_pollmann op 27-03-2016 21:43 . Reden: verkeerde url ]
Lol, dat is een link naar de homepage van padtebin
pppffffff, het is al laat, nu staat er wel een goede link :-)
deze dus: http://pastebin.com/Zj4w5iw3
iemand tips/tricks om opname kijken en uitzending gemist te fixen?
[ Voor 19% gewijzigd door m_pollmann op 27-03-2016 21:44 ]
Sinds deze week (na onderhoud KPN) problemen met IPTV. Eerst werkte het na een reboot, maar nu krijg ik constant fout 561. Ik gebruik eigen netwerk apparatuur (ubiquiti), maar heb ook de experia voor de test eraan gehangen, ook daarmee geen TV.
Heeft KPN iets aangepast tijdens het onderhoud? Want als ze aan hun kant configuratie hebben aangepast is het logisch dat het bij mij en op de experia niet meer werkt. Experia heeft namelijk nog geen update gekregen.
Of zijn deze storingen toevallig?
Heeft KPN iets aangepast tijdens het onderhoud? Want als ze aan hun kant configuratie hebben aangepast is het logisch dat het bij mij en op de experia niet meer werkt. Experia heeft namelijk nog geen update gekregen.
561 komt er op neer dat je Ontvanger een verkeerd IP adres krijgt. Ik zou eerst even kijken of je eigen routers, "accesspoints" of andere apparatuur kan uitsluiten. Bijvoorbeeld door de Experiabox te gebruiken en alleen de ontvanger aan te sluiten._Piwi_ schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:53:
Sinds deze week (na onderhoud KPN) problemen met IPTV. Eerst werkte het na een reboot, maar nu krijg ik constant fout 561. Ik gebruik eigen netwerk apparatuur (ubiquiti), maar heb ook de experia voor de test eraan gehangen, ook daarmee geen TV.
Heb een router (dhcp disabled) er eens tussenuit gehaald en dit helpt in ieder geval niet.RobinF schreef op maandag 28 maart 2016 @ 00:04:
[...]
561 komt er op neer dat je Ontvanger een verkeerd IP adres krijgt. Ik zou eerst even kijken of je eigen routers, "accesspoints" of andere apparatuur kan uitsluiten. Bijvoorbeeld door de Experiabox te gebruiken en alleen de ontvanger aan te sluiten.
Voor de rest zit niks in het netwerk dat dhcp kan uitzenden. Deze tool laat ook geen rogue dhcp servers zien: http://blog.mir.net/2014/...-detection-free-tool.html
Ik zal morgen eens verder zoeken... anders een gaan wiresharken
EDIT: Ben al iets verder... blijkbaar is de static route veranderd. Nu krijg ik de foutmelding niet meer maar gewoon een zwart beeld... geen idee wat ik fout doe
EDIT2: Het werkt weer... het was een combinatie van foutieve instellingen die mij nekte. Raar dat het eerst wel gewerkt heeft... Lessons learned geblogt voor diegene die hier ooit nog eens tegenaan lopen: http://www.pimwiddershove...uter-lite-lessons-learned
[ Voor 24% gewijzigd door _Piwi_ op 28-03-2016 11:29 ]
Sinds het onderhoud van KPN bij ons afgelopen week in de buurt heb ik geen problemen meer met het tv signaal. Een aantal weken terug waren er meerdere mensen die hier hadden gemeld dat het beeld af en toe voor 1-2 seconden bevriest. Sinds de werkzaamheden van KPN heb ik er dus geen last meer van_Piwi_ schreef op zondag 27 maart 2016 @ 23:53:
Er is dus waarschijnlijk wel iets veranderd door KPN voor IPTV..
Jup, bij mij was de static route gewijzigd en mijn igmp proxy was ook niet juist. Na opnieuw invoeren van e.e.a. werkte het weer. Benieuwd voor hoelangNuevocasa schreef op maandag 28 maart 2016 @ 15:34:
[...]
Sinds het onderhoud van KPN bij ons afgelopen week in de buurt heb ik geen problemen meer met het tv signaal. Een aantal weken terug waren er meerdere mensen die hier hadden gemeld dat het beeld af en toe voor 1-2 seconden bevriest. Sinds de werkzaamheden van KPN heb ik er dus geen last meer vanHet zappen gaat nu ook weer lekker vlot zonder haperingen!
Er is dus waarschijnlijk wel iets veranderd door KPN voor IPTV..
Hoi Allen,
Over een maandje ga ik verhuizen en ben nu op zoek na een alles in 1 pakket. Momenteel heb ik Ziggo Complete maar straks heb ik glasvezel. Nu ben ik aan het overwegen om dan KPN te pakken maar heb toch nog enkele vragen die ik zo niet kan terugvinden:
- Is het bij KPN mogelijk om een externe hd ontvanger aan te sluiten, of zit ik vast aan hetgeen wat KPN levert ? Ik neig namelijk naar de instap van KPN(1 ontvanger) met ophoging van glasvezelinternet maar omdat ik twee tv's heb moet ik dus nog een externe ontvanger aansluiten.
- Is het mogelijk om een Apple Airport Extreme aan te sluiten op de experiabox van KPN? Ik lees dat mensen problemen hebben om sowieso een externe router achter de experiabox, welke versie weet ik niet, te plaatsen.
- Een tijdje terug las ik ook ergens dat de HD kwaliteit van glasvezel(KPN) te wensen over liet. Is dit nog steeds zo?
- Verder wil ik Sonos en Philips Hue apparaten aansluiten. Geeft dit eventueel problemen met de experiabox bijvoorbeeld?
Alvast bedankt!
Over een maandje ga ik verhuizen en ben nu op zoek na een alles in 1 pakket. Momenteel heb ik Ziggo Complete maar straks heb ik glasvezel. Nu ben ik aan het overwegen om dan KPN te pakken maar heb toch nog enkele vragen die ik zo niet kan terugvinden:
- Is het bij KPN mogelijk om een externe hd ontvanger aan te sluiten, of zit ik vast aan hetgeen wat KPN levert ? Ik neig namelijk naar de instap van KPN(1 ontvanger) met ophoging van glasvezelinternet maar omdat ik twee tv's heb moet ik dus nog een externe ontvanger aansluiten.
- Is het mogelijk om een Apple Airport Extreme aan te sluiten op de experiabox van KPN? Ik lees dat mensen problemen hebben om sowieso een externe router achter de experiabox, welke versie weet ik niet, te plaatsen.
- Een tijdje terug las ik ook ergens dat de HD kwaliteit van glasvezel(KPN) te wensen over liet. Is dit nog steeds zo?
- Verder wil ik Sonos en Philips Hue apparaten aansluiten. Geeft dit eventueel problemen met de experiabox bijvoorbeeld?
Alvast bedankt!
Die dien je te huren bij KPN voor €4,00/mnd. Andere ontvangers gaan niet werken.Darklor schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:02:
De router die je van KPN ontvangt kan niet in bridgemodus. Je kunt het ding wel in AP-modus achter de Experiabox hangen, doet dat niet wat je wil?- Is het mogelijk om een Apple Airport Extreme aan te sluiten op de experiabox van KPN? Ik lees dat mensen problemen hebben om sowieso een externe router achter de experiabox, welke versie weet ik niet, te plaatsen.
Nee, de kwaliteit is prima.- Een tijdje terug las ik ook ergens dat de HD kwaliteit van glasvezel(KPN) te wensen over liet. Is dit nog steeds zo?
Ik zie geen reden waarom dat zo zou zijn.- Verder wil ik Sonos en Philips Hue apparaten aansluiten. Geeft dit eventueel problemen met de experiabox bijvoorbeeld?
AP modus is ook prima. Wellicht heb ik de AirPort niet meer nodig, ik lees dat de V10 al stukken beter werkt dan de v9. Ik neem aan dat je de v10 standaard bij een nieuwe abonnement krijgt ?[b]Thralas schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:04:
De router die je van KPN ontvangt kan niet in bridgemodus. Je kunt het ding wel in AP-modus achter de Experiabox hangen, doet dat niet wat je wil?
Jammer dat ik geen externe ontvanger kan aansluiten. Kom ik toch eerder bij het middelste pakket uit en dan is ziggo goedkoper met 150mbit. Ik twijfel dus nog maar heb nog even tijd om er over na te denken.
Bedankt voor beantwoorden van mijn vragen, verhelderend
Standaard krijg je een v9 maar deze kan je eenvoudig omruilen voor een v10.Darklor schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:40:
[...]
AP modus is ook prima. Wellicht heb ik de AirPort niet meer nodig, ik lees dat de V10 al stukken beter werkt dan de v9. Ik neem aan dat je de v10 standaard bij een nieuwe abonnement krijgt ?
Jammer dat ik geen externe ontvanger kan aansluiten. Kom ik toch eerder bij het middelste pakket uit en dan is ziggo goedkoper met 150mbit. Ik twijfel dus nog maar heb nog even tijd om er over na te denken.
Bedankt voor beantwoorden van mijn vragen, verhelderend
Hue en Sonos werken beide perfect. Het middelste pakket van KPN is even duur als die van Ziggo volgens mij, in praktijk krijg je dan 70 mbit down en 50mbit up. Opnemen en een extra ontvanger zitten er dan ook standaard bij. Daarnaast heb je gratis spotify wat anders €10 kost, erg handig in combinatie met je Sonos
Edit: Had de up- en download snelheid omgedraaid
[ Voor 3% gewijzigd door Nuevocasa op 28-03-2016 20:11 ]
Bij Ziggo heb je op die tweede TV die je dan aansluit alleen de basiszenders (30 of 35 geloof ik?). Bij KPN heb je op die tweede decoder al je zenders, net als op de eerste decoder.Nuevocasa schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:52:
[...]
Standaard krijg je een v9 maar deze kan je eenvoudig omruilen voor een v10.
Hue en Sonos werken beide perfect. Het middelste pakket van KPN is even duur als die van Ziggo volgens mij, in praktijk krijg je dan 70 mbit up en 50mbit down. Opnemen en een extra ontvanger zitten er dan ook standaard bij. Daarnaast heb je gratis spotify wat anders €10 kost, erg handig in combinatie met je Sonos
Als je trouwens alleen op die downloadsnelheid mikt dan kan je bij KPN ook upgraden naar 100/10. Dan betaal je 5 euro meer (eerste drie maanden ook gratis) dus na drie maanden betaal je dan 45+5+4=54,- per maand. En geen eenmalige kosten en bij Ziggo wel 17,50 euro. Alle beetjes helpen..
In de praktijk is je upload bij KPN dan trouwens gewoon 50 tot 60 Mbit hoor. Is meer een papieren beperking dan een werkelijke.
In alle gevallen krijg je geleverd via glasvezel aangezien dat beschikbaar is bij jou.
Je kan niet zelf meer kiezen om via DSL of glasvezel geleverd te krijgen.
Het ontloopt elkaar nou eenmaal niet veel en dat is uiteraard geen toeval.
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 28-03-2016 20:03 ]
Heb nu ongeveer 9 maand KPN Glasvezel.
Gebruik de EB10 en 2 maal een Arcadyan 2260 ontvanger. De zijn rechtstreeks aangesloten op de EB.
Nu valt mij op dat we zowel bij Live TV als bij de opnames regelmatig even stilstaand beeld hebben (frequentie is sterk wisselend van meerdere keren per uur tot een paar keer op een avond), het geluid gaat dan wel gewoon door.
Maar kijk ik naar HBO On Demand, dat hapert het beeld nooit. Althans dat is mij nog nooit opgevallen.
Kan ik wat doen aan het haperende/stilstaande beeld?
Gebruik de EB10 en 2 maal een Arcadyan 2260 ontvanger. De zijn rechtstreeks aangesloten op de EB.
Nu valt mij op dat we zowel bij Live TV als bij de opnames regelmatig even stilstaand beeld hebben (frequentie is sterk wisselend van meerdere keren per uur tot een paar keer op een avond), het geluid gaat dan wel gewoon door.
Maar kijk ik naar HBO On Demand, dat hapert het beeld nooit. Althans dat is mij nog nooit opgevallen.
Waarschijnlijk ligt het aan KPN, vanmiddag heb ik hier gepost dat bij ons in de wijk KPN onderhoud heeft gepleegd en dat ik sindsdien er geen last meer van heb. Afgelopen paar maanden hebben meerdere mensen op dit forum aangegeven hier ook last van te hebben. Ik zou het gewoon even melden bij KPN.Athome schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:05:
Heb nu ongeveer 9 maand KPN Glasvezel.
Klinkt goed maar wil ook streamen naar de Apple tv. Ziggo biedt 150mbit aan en ik kan een externe ontvanger blijven gebruiken. Aan de andere kant is spotify ook een plus punt, ik betaal nu namelijk ook voor Apple music. Eigenlijk altijd bij Ziggo geweest maar kan geen kwaad om een keer iets nieuws te proberen. Waarschijnlijk wordt het dan ook KPN, als het niet bevalt dan stappen we over een jaartje weer over.Barre73 schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:02:
[...]
Bij Ziggo heb je op die tweede TV die je dan aansluit alleen de basiszenders (30 of 35 geloof ik?). Bij KPN heb je op die tweede decoder al je zenders, net als op de eerste decoder.
Als je trouwens alleen op die downloadsnelheid mikt dan kan je bij KPN ook upgraden naar 100/10. Dan betaal je 5 euro meer (eerste drie maanden ook gratis) dus na drie maanden betaal je dan 45+5+4=54,- per maand. En geen eenmalige kosten en bij Ziggo wel 17,50 euro. Alle beetjes helpen..
In de praktijk is je upload bij KPN dan trouwens gewoon 50 tot 60 Mbit hoor. Is meer een papieren beperking dan een werkelijke.
In alle gevallen krijg je geleverd via glasvezel aangezien dat beschikbaar is bij jou.
Je kan niet zelf meer kiezen om via DSL of glasvezel geleverd te krijgen.
Het ontloopt elkaar nou eenmaal niet veel en dat is uiteraard geen toeval.
Verder ben ik volledig nieuw met glasvezel, is het momenteel alleen om hogere snelheden te halen of is glas ook stabieler ?
Glas is normaliter zeer stabiel. Ik heb in ieder geval nooit uitval, grote storingen uitgezonderd en die komen zeer weinig voor (of treffen alle partijen).
Ik kan niet vergelijken met Ziggo. Ik heb sinds 2012 alleen nog maar glas gehad en daarbij 1 keer internetuitval en twee keer TV storing (landelijk).
En geen problemen met wat hier boven wordt vermeld dat sommigen ervaren.
Klein pluspunt van KPN voor mijzelf: Netflix app ingebouwd in de KPN decoder. Scheelt mij streamen naar mijn TV.
Ik kan niet vergelijken met Ziggo. Ik heb sinds 2012 alleen nog maar glas gehad en daarbij 1 keer internetuitval en twee keer TV storing (landelijk).
En geen problemen met wat hier boven wordt vermeld dat sommigen ervaren.
Klein pluspunt van KPN voor mijzelf: Netflix app ingebouwd in de KPN decoder. Scheelt mij streamen naar mijn TV.
Waarom niet instap en dan die extra ontvanger? Met 100/100 internet en een extra ontvanger ben je 56,50 per maand kwijt. Voordeliger dan standaard met 65,00 per maand of Ziggo met 59,95 per maand.Darklor schreef op maandag 28 maart 2016 @ 19:40:
Je hebt dan niet de andere extra's van het standaard abonnement maar als je die niet nodig hebt dan is dit een goedkope optie.
En je hebt TV Online van KPN, dan heb je wellicht die tweede ontvanger niet nodig? Ik heb boven geen extra ontvanger genomen aangezien ik daar een HTPC heb staan met Kodi en via TV Online alsnog die paar kanalen kan kijken die ik zou willen zien. Mocht ik me later bedenken betaal ik wel die 4 euro per maand extra voor een tweede kastje.
Ik kan het met KPN Compleet combineren waardoor ik sowieso 5 euro per maand goedkoper uit ben dus dat scheelt weer. En gelijk HBO erbij.
Ik heb bij mijn ouders paar jaar Vodafone glasvezel gehad (nooit meer Vodafone voor mij) en hier en jaar Ziggo en over een paar weken glasvezel met KPN. Kwaliteitsverschil heb ik niet gemerkt, op de upload snelheid na is glasvezel net zo snel en stabiel als kabel en andersom. Enkel kan je met glasvezel nog naar de 500Mbit of de gigabit verbindingen, dan merk je echt verschil. Verder is het vrij vergelijkbaar en stap ik enkel over vanwege de upload snelheid en lagere maandlasten.
[ Voor 17% gewijzigd door Tsurany op 28-03-2016 22:46 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik merk de laatste tijd dat mijn TV soms even op zwart springt (bij gebruik Arcaydyan STB en een nieuwe Panasonic 50CX700). Eerst verdacht ik mijn TV ervan (die schijnt soms niet goed met KPN en/of Ziggo STB's te werken (maar als het goed is wel bij aangepaste instellingen, wat ik uiteraard gedaan heb). Toch gisteren weer een paar keer dat het beeld kort op zwart gaat.
Ik heb de HDMI kabel er opnieuw in gestoken en het lijkt daarmee te zijn opgelost. Deze zat echter niet merkbaar los. Mensen hier ervaring mee? En anders gewoon KPN contacten voor vervanging van de STB?
Ik heb de HDMI kabel er opnieuw in gestoken en het lijkt daarmee te zijn opgelost. Deze zat echter niet merkbaar los. Mensen hier ervaring mee? En anders gewoon KPN contacten voor vervanging van de STB?
Je andere vragen waren voldoende beantwoord, ik wil op deze vraag echter graag mijn advies nog geven.Darklor schreef op maandag 28 maart 2016 @ 18:02:
Je kunt de experiabox geheel vervangen indien je geen VOIP gebruikt. Je gaat je dan wel begeven in een geavanceerde netwerksetup waarbij je verstand moet hebben van netwerken.
Om de Apple Airport Extreme te gebruiken hoef je niet de experiabox te vervangen, mits je de DHCP server uitschakelt en deze niet verbind via de WAN maar via de LAN. Anders krijg je een dubbele NAT situatie met alle gevolgen van dien.
Dit heb ik zelf ook met een brakke HDMI kabel op mijn HTPC. Heb je al eens een andere kabel geprobeerd?barrymossel schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 08:06:
Ik merk de laatste tijd dat mijn TV soms even op zwart springt (bij gebruik Arcaydyan STB en een nieuwe Panasonic 50CX700). Eerst verdacht ik mijn TV ervan (die schijnt soms niet goed met KPN en/of Ziggo STB's te werken (maar als het goed is wel bij aangepaste instellingen, wat ik uiteraard gedaan heb). Toch gisteren weer een paar keer dat het beeld kort op zwart gaat.
[ Voor 31% gewijzigd door _Piwi_ op 29-03-2016 09:19 ]
Na een tijdje geen glasvezel te hebben gehad (2,5 jaar ongeveer) is mijn huidige adres ook weer van glas voorzien. Heb net m'n KPN pakket binnengekregen, maar kan het nog even niet aansluiten omdat de monteur de mediaconverter nog moet aanbrengen.
Ik was wel een beetje verbaasd dat ik een V8 experiabox heb gekregen voor een nieuwe aansluiting. Ik dacht dat die dingen al lang en breed end-of-life waren voor glasvezelaansluitingen. Klopt dat?
Ik zag overigens ook dat ik een 2952 V2 Arris heb gekregen. Weet iemand het verschil tussen de V2 en de (gok ik) V1? Ik kan weinig vinden over de V2 en ik ben met name geinteresseerd of ze wat hebben gedaan aan het idioot hoge standby-verbruik. Dat gaat bij mij bepalen of het dingen achter een powerswitch komt te hangen of niet.
Ik was wel een beetje verbaasd dat ik een V8 experiabox heb gekregen voor een nieuwe aansluiting. Ik dacht dat die dingen al lang en breed end-of-life waren voor glasvezelaansluitingen. Klopt dat?
Ik zag overigens ook dat ik een 2952 V2 Arris heb gekregen. Weet iemand het verschil tussen de V2 en de (gok ik) V1? Ik kan weinig vinden over de V2 en ik ben met name geinteresseerd of ze wat hebben gedaan aan het idioot hoge standby-verbruik. Dat gaat bij mij bepalen of het dingen achter een powerswitch komt te hangen of niet.
UNOX: The worst operating system
Dit speelt al vanaf het begin en er is vaker onderhoud gepleegd. Het is zeer wisselend. Gisteravond tijdens een opgenomen aflevering van de The Blacklist was het een kwartier lang zo ongeveer om de 1-2 min. Een aflevering later niet meer gezien.Nuevocasa schreef op maandag 28 maart 2016 @ 20:14:
[...]
Waarschijnlijk ligt het aan KPN, vanmiddag heb ik hier gepost dat bij ons in de wijk KPN onderhoud heeft gepleegd en dat ik sindsdien er geen last meer van heb. Afgelopen paar maanden hebben meerdere mensen op dit forum aangegeven hier ook last van te hebben. Ik zou het gewoon even melden bij KPN.
Ik begrijp dat het aan KPN zit maar verbaas me erover dat het niet altijd optreed.
Merk overigens ook dat Netflix heel soms moet bufferen halverwege het afspelen (met de 2260).
Hebben jullie dit ook met gewoon TV kijken?Athome schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:06:
[...]
Dit speelt al vanaf het begin en er is vaker onderhoud gepleegd. Het is zeer wisselend. Gisteravond tijdens een opgenomen aflevering van de The Blacklist was het een kwartier lang zo ongeveer om de 1-2 min. Een aflevering later niet meer gezien.
Ik begrijp dat het aan KPN zit maar verbaas me erover dat het niet altijd optreed.
Merk overigens ook dat Netflix heel soms moet bufferen halverwege het afspelen (met de 2260).
Met switchen van zender heb ik ook wel dat hij een kleine seconde erover doet om 'totaal' om te switchen (geluid is altijd direct om, beeld blijft altijd even hangen), maar ben ervanuit gegaan dat dit gewoon bij IPTV zo hoort ;-)
Ook dan hapert het beeld af en toe.
Bij het stoppen van gekeken opname krijg ik standaard de melding ik even moet wisselen van zender om weer te kunnen kijken. Als ik dat niet doe, begint na een paar seconden Live TV ook weer gewoon.
Bij wisselen van zender heb ik dit soms ook.
Bij het stoppen van gekeken opname krijg ik standaard de melding ik even moet wisselen van zender om weer te kunnen kijken. Als ik dat niet doe, begint na een paar seconden Live TV ook weer gewoon.
Een tijdje terug had ik het ook en volgens mij heb ik er toen een nieuwe kabel ingestoken. Heb het vermoeden dat om een of andere reden de aansluiting van de STB niet goed contact meer maakt. Maar ik heb enkele nieuwe kabels op het werk, dus zal er wel eens één daarvan meenemen._Piwi_ schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:17:
[...]
Dit heb ik zelf ook met een brakke HDMI kabel op mijn HTPC. Heb je al eens een andere kabel geprobeerd?
Zo'n verhalen doen mij denken aan Ziggo TV waarbij je ook blokjesbeeld krijgt als kabels niet goed zijn aangesloten / brak zijn. Wellicht dat dit ook aan de netwerk in-house ligt?Athome schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:17:
Ook dan hapert het beeld af en toe.
Heeft KPN IPTV "zones" of gebruikt iedereen dezelfde streams? Want hoe kan het dat sommige geen problemen hebben en andere blijkbaar heel veel.
We hebben in dit topic allemaal glas dus aan de DSL kan het niet liggen ;-)
Na maanden lang het zelfde probleem gehad te hebben, af en toe het vriezen van het beeld, is na het grote onderhoud van verledenweek hier in de omgeving de ellende alleen maar erger geworden. Nu valt met regelmaat het beeld zwart en moet vervolgens de stb opnieuw opgestart worden, een enkele keer heb ik alles al moeten resetten voordat er weer beeld was. Internet zelf geeft geen problemen.
Het volledig vervangen van de experiabox gaat een stap te ver voor mij dan._Piwi_ schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:17:
Je andere vragen waren voldoende beantwoord, ik wil op deze vraag echter graag mijn advies nog geven.
Je kunt de experiabox geheel vervangen indien je geen VOIP gebruikt. Je gaat je dan wel begeven in een geavanceerde netwerksetup waarbij je verstand moet hebben van netwerken.
Om de Apple Airport Extreme te gebruiken hoef je niet de experiabox te vervangen, mits je de DHCP server uitschakelt en deze niet verbind via de WAN maar via de LAN. Anders krijg je een dubbele NAT situatie met alle gevolgen van dien.
Ik ga eerst kijken of ik de Apple AE nodig heb voordat ik hem verkoop. Bedankt voor de tips i.i.g. , ik neem ze mee!
Ik zou eens bij Ookla een account aanmaken en dan met regelmaat een speedtestje doen. Half jaar terug heb ik ook problemen gehad, en dan met name op de drukkere momenten (na 17 uur) liep mijn downloadsnelheid enorm terug. Met het Ookla rapportje hoefde ik KPN niet te overtuigen en werd het direct goed onderzocht en binnen een paar dagen opgelost. Het bleek dat er te weinig capaciteit was op de lijn naar de wijk toe. Nu werkt alles verder perfect, heb nooit last van buffers bij Netflix of wat dan ook.Athome schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 18:06:
[...]
Dit speelt al vanaf het begin en er is vaker onderhoud gepleegd. Het is zeer wisselend. Gisteravond tijdens een opgenomen aflevering van de The Blacklist was het een kwartier lang zo ongeveer om de 1-2 min. Een aflevering later niet meer gezien.
Die V2 is puur dat ook het pauzeren in de cloud gedaan wordt...verder niks.Korvaag schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 09:29:
Na een tijdje geen glasvezel te hebben gehad (2,5 jaar ongeveer) is mijn huidige adres ook weer van glas voorzien. Heb net m'n KPN pakket binnengekregen, maar kan het nog even niet aansluiten omdat de monteur de mediaconverter nog moet aanbrengen.
De V8 is een refurbished modem, verder niks mis mee overigens...je kan de monteur altijd om een V10 vragen.
G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR
Of even omruilen bij een (XL) winkel.Waterlelie schreef op dinsdag 29 maart 2016 @ 23:06:
[...]
Die V2 is puur dat ook het pauzeren in de cloud gedaan wordt...verder niks.
De V8 is een refurbished modem, verder niks mis mee overigens...je kan de monteur altijd om een V10 vragen.
GIsteren eens bij KPN webcare geinformeerd aangezien in ons nieuwe huis het wifi bereik echt abominabel slecht is met de V9. Woonkamer kan ik nog een beetje verbinding krijgen, maar op de 1e verdieping kan je al amper verbinden.
Dus gevraagd of er al ipv6 beschikbaar is op de V10, aangezien ik 'm graag wil omruilen omdat de V10 beter wifi bereik zou hebben. Nou... nee, voorlopig nog geen ipv6, dat gaat geleidelijk uitgerold worden maar daar is nog geen planning voor bekend. En, voor wifi problemen is de V9 echt niet om te ruilen voor een V10 hoor! Dan moet ik de V9 maar ergens anders neerzetten en een stapel wifi extenders van ze kopen. Toch wel bijzonder dat hun oplossing voor hun slechte apparatuur is dat ik flink extra geld moet uitgeven... of nee, eigenlijk helemaal niet bijzonder natuurlijk.
Dus gevraagd of er al ipv6 beschikbaar is op de V10, aangezien ik 'm graag wil omruilen omdat de V10 beter wifi bereik zou hebben. Nou... nee, voorlopig nog geen ipv6, dat gaat geleidelijk uitgerold worden maar daar is nog geen planning voor bekend. En, voor wifi problemen is de V9 echt niet om te ruilen voor een V10 hoor! Dan moet ik de V9 maar ergens anders neerzetten en een stapel wifi extenders van ze kopen. Toch wel bijzonder dat hun oplossing voor hun slechte apparatuur is dat ik flink extra geld moet uitgeven... of nee, eigenlijk helemaal niet bijzonder natuurlijk.
Indien je perse IPv6 wil is een eigen router ook nog een oplossing ;-) Ik heb gewoon native IPv6 via KPN glasvezel thuis, maar gebruik dan wel geen experiabox.DizzyWeb schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:40:
Dus gevraagd of er al ipv6 beschikbaar is op de V10, aangezien ik 'm graag wil omruilen omdat de V10 beter wifi bereik zou hebben. Nou... nee, voorlopig nog geen ipv6, dat gaat geleidelijk uitgerold worden maar daar is nog geen planning voor bekend.
Heb je trouwens een nieuwbouwwoning? Dan kun je het met elke AP wel vergeten om op de 1ste verdieping nog een stabiel signaal te krijgen.
Huis is uit 2003._Piwi_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:43:
[...]
Indien je perse IPv6 wil is een eigen router ook nog een oplossing ;-) Ik heb gewoon native IPv6 via KPN glasvezel thuis, maar gebruik dan wel geen experiabox.
Heb je trouwens een nieuwbouwwoning? Dan kun je het met elke AP wel vergeten om op de 1ste verdieping nog een stabiel signaal te krijgen.
Router ergens anders neerzetten is gewoon geen optie, m'n kabels komen in de meterkast uit, niet ergens anders. Op de 1e verdieping minder bereik hebben kan ik nog accepteren, maar in de woonkamer zelfs al niet vind ik toch echt slecht. Zou dus al 160 euro worden om gewoon te kunnen internetten.
Tsjah, ik heb nooit veel vetrouwen in de ingebouwde WIFI gehad van al die modems / routers die ISP's leveren. Geen optie om een TP-Link Router met WIFI te kopen en daarvan de router uit te zetten? Die heb je al voor een paar tientjes en zijn vele malen beter dan die ingebouwde troep.DizzyWeb schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:47:
[...]
Huis is uit 2003.
Router ergens anders neerzetten is gewoon geen optie, m'n kabels komen in de meterkast uit, niet ergens anders. Op de 1e verdieping minder bereik hebben kan ik nog accepteren, maar in de woonkamer zelfs al niet vind ik toch echt slecht. Zou dus al 160 euro worden om gewoon te kunnen internetten.
Ik snap dat je er weer extra centen tegenaan moet gooien, maar je bent dan wel direct onafhankelijk van de zooi die KPN je levert.
Wil je perse een v10 kun je ook eens een poging wagen bij de lokale KPN winkel.
Nou, ik wil ook niet van mijn ipv6 range af
Dus 2 fatsoenlijke AP's (en eventueel de wifi van de EB uitzetten) lijkt me de enige oplossing.
Optie 1: Naar een KPN XL winkel rijden en V9 omruilen voor een V10.DizzyWeb schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:47:
[...]
Huis is uit 2003.
Optie 2) Kan je ook meteen alvast doen: De antennes van de EB zitten als ik me niet vergis aan de achterkant van het apparaat (binnenin). Het is misschien even minder handig qua muurmontage en zo, maar probeer 'em eens om te draaien in de meterkast zodat de achterkant meer naar je woonkamer gericht staat. Klinkt stom maar wil echt nog wel eens een verschil maken.
De achterzijde staat al richting de woonkamer gericht... maar moet nog wel even 'm netjes neerzetten. Muurbeugeltje heb ik niet (meer) en moet nog even een plankje maken.Barre73 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 09:29:
[...]
Optie 1: Naar een KPN XL winkel rijden en V9 omruilen voor een V10.
Optie 2) Kan je ook meteen alvast doen: De antennes van de EB zitten als ik me niet vergis aan de achterkant van het apparaat (binnenin). Het is misschien even minder handig qua muurmontage en zo, maar probeer 'em eens om te draaien in de meterkast zodat de achterkant meer naar je woonkamer gericht staat. Klinkt stom maar wil echt nog wel eens een verschil maken.
Ik bedenkt me, alle elektra leidingen lopen nu tussen de router en de rest van het huis door, dat zal vast ook niet helpen.
Verwijderd
Dat dus. Ik heb vorige maand ook in eerste instantie een v9 geleverd gekregen. Die heb ik nog voor de monteur langskwam omgewisseld voor een v10. In de KPN winkel deden ze daar helemaal niet moeilijk over. Was binnen 5 minuten geregeld. No questions asked._Piwi_ schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 08:51:
[...]
Wil je perse een v10 kun je ook eens een poging wagen bij de lokale KPN winkel.
Nou, volgensmij stoppen ze hier 1 April mee maar daar heb ik nogsteeds geen "echte" bevestiging vanVerwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 13:05:
[...]
Dat dus. Ik heb vorige maand ook in eerste instantie een v9 geleverd gekregen. Die heb ik nog voor de monteur langskwam omgewisseld voor een v10. In de KPN winkel deden ze daar helemaal niet moeilijk over. Was binnen 5 minuten geregeld. No questions asked.
Verwijderd
Ze kunnen misschien beter stoppen met het leveren van die oude meuk.RobinF schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 14:48:
[...]
Nou, volgensmij stoppen ze hier 1 April mee maar daar heb ik nogsteeds geen "echte" bevestiging van
Ze stuurden mij een v9. Dat ding heeft niet eens 5GHz WiFi. Zelfs mijn Ziggo modem had dat gewoon en de router van (destijds) Tweak ook al.
Was voor mij ook een les hoor. Ik wil voortaan eerst een bevestiging van welke apparatuur ik precies krijg. Want bij KPN is dat blijkbaar nogal willekeurig. Voor mij is het wel "part of the deal".
Nog 4 dagen, daarna kun je het schudden. Dan laten ze dit niet meer toe.
Waarom niet?rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:09:
[...]
Gaat KPN dan uitsluitend nog v10 leveren?
Ik mag hopen van wel anders staan nieuwe klanten in de kou en hebben ze geen Dual band WiFi met bijbehorende hoge snelheid.
Dan is omruilen via de winkel niet meer mogelijk, enkel via KS etc. Mogelijk komt er een alternatief maar zo ziet het er niet uit.HoppyF schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:20:
[...]
Waarom niet?
Gaat KPN dan uitsluitend nog v10 leveren?
Ik mag hopen van wel anders staan nieuwe klanten in de kou en hebben ze geen Dual band WiFi met bijbehorende hoge snelheid.
Verwijderd
Dus het is verstandig om mijn V8 deze week nog snel om te ruilen bij een kpn winkel voor een V10?
Yep, anders moet het via KS oid.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:55:
Dus het is verstandig om mijn V8 deze week nog snel om te ruilen bij een kpn winkel voor een V10?
Verwijderd
Tsja, ik zou het wel doen. Maar als jij het nu met de v8 allemaal goed werkend hebt, voegt het misschien niets toe.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:55:
In mijn situatie was de ontbrekende 5 GHz WiFi wel een probleem. Ik zou ineens een AP missen en dat gat dus weer op moeten vullen, met bijbehorende kosten (aanschaf AP + extra stroomverbruik).
- We Are Borg
- Registratie: April 2000
- Laatst online: 10:07
Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
/u/5360/crop65d3c045ca48f_cropped.png?f=community)
Vanwaar die keuze vanuit KPN? Ik ben sinds vorige week aangesloten en tijdens het bestellen heb ik nog gevraagd om een V10. Was voor mij een eis om klant te worden. KPN gaf aan dat ze geen invloed hebben op welke modem er bezorgd wordt maar ruilen was (toen) geen issue. Dus dat heb ik ook gelijk gedaan (kreeg zelfs een V8 geleverd.....)rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:09:
[...]
Waarschijnlijk kostenWe Are Borg schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:52:
[...]
Vanwaar die keuze vanuit KPN? Ik ben sinds vorige week aangesloten en tijdens het bestellen heb ik nog gevraagd om een V10. Was voor mij een eis om klant te worden. KPN gaf aan dat ze geen invloed hebben op welke modem er bezorgd wordt maar ruilen was (toen) geen issue. Dus dat heb ik ook gelijk gedaan (kreeg zelfs een V8 geleverd.....)
Grip op de situatie die nu uit de hand loopt, mensen gaan gewoon naar de winkel en ruilen alles om zonder dat dit noodzakelijk is. Vervolgens vertellen ze dit hun buurman ook en die doet hetzelfde.We Are Borg schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:52:
[...]
Vanwaar die keuze vanuit KPN? Ik ben sinds vorige week aangesloten en tijdens het bestellen heb ik nog gevraagd om een V10. Was voor mij een eis om klant te worden. KPN gaf aan dat ze geen invloed hebben op welke modem er bezorgd wordt maar ruilen was (toen) geen issue. Dus dat heb ik ook gelijk gedaan (kreeg zelfs een V8 geleverd.....)
KPN weet van niks, alleen dat ze een hoop werk/goede kastjes terug krijgen die mogelijk goed zijn. Heel logisch, maarja misschien komt er een alternatief. Bellen met KPN en dan via een ordernummer ophalen in kpnwinkel oid
Verwijderd
Ga hem deze week nog omruilen, heb een 50-50 mb/s abonnement maar de wifi is nogal dramatisch. Met de kabel haal ik 49 - 48, prima dus. Schakel ik over op wifi (zit ik naast het modem) haal ik nog maar snelheden van 27 - 21. Net een chatsessie gehad met de klantenservice van KPN en de reactie die ik overal op kreeg was dat je met wifi geen volledige snelheid krijgt en dit alleen met kabel krijgt. Lijkt me logisch alleen een snelheid verlies van bijna 50% lijkt me niet normaal. Er werd verwezen naar hun servicetool deze netjes gebruikt maar lost ook niks op. Gevraagd wat de mogelijkheden zijn om een V10 modem te ontvangen, reactie was dat ik mijn modem kon ruilen bij de KPN winkel. Ben benieuwd of een nieuw modem hier verandering in brengt.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 18:33:
[...]
Tsja, ik zou het wel doen. Maar als jij het nu met de v8 allemaal goed werkend hebt, voegt het misschien niets toe.
In mijn situatie was de ontbrekende 5 GHz WiFi wel een probleem. Ik zou ineens een AP missen en dat gat dus weer op moeten vullen, met bijbehorende kosten (aanschaf AP + extra stroomverbruik).
Het is wel ironisch, niet? Het omruilen van de hardware bemoeilijken, omdat de huidige gang van zaken te veel zou kosten -- maar het aan de andere kant het klanten nog altijd lastig blijven maken om eigen apparatuur aan te sluiten. Ben ruim 10 jaar tevreden KPN klant, maar soms is de logical ver te zoeken.
Trouwens ook relatief welke upgrade in hardware noodzakelijk is voor de een t.o.v. de ander.
Trouwens ook relatief welke upgrade in hardware noodzakelijk is voor de een t.o.v. de ander.
Zo ironisch is het niet. Uiteindelijk zijn het kosten die gemaakt worden en zijn het alle abonnees die deze kosten dragen. Ik als abonnee betaal dus mee aan vele onzinnige/nutteloze omruilacties van apparatuur die in negen van de tien gevallen prima zal werken.
Voor wat betreft de link met eigen apparatuur, het is maar de vraag of dat zoveel goedkoper is voor KPN.
Zou zomaar kunnen dat de besparing op apparatuur niet opweegt tegen de extra kosten voor bijv een helpdesk die plaat gebeld wordt door klanten met een probleem.
Wil je veel zelf kunnen en mogen doen dan is KPN simpelweg niet de juiste provider.
Voor wat betreft de link met eigen apparatuur, het is maar de vraag of dat zoveel goedkoper is voor KPN.
Zou zomaar kunnen dat de besparing op apparatuur niet opweegt tegen de extra kosten voor bijv een helpdesk die plaat gebeld wordt door klanten met een probleem.
Wil je veel zelf kunnen en mogen doen dan is KPN simpelweg niet de juiste provider.
Bij geen enkele provider in Nederland word Wifi officieel ondersteunt, Gemiddeld haal je ongeveer tussen de 33% en 50%. Dit ligt echter 9/10x niet aan het modem maar aan het huis/omgeving. Ik ken mensen die met een V8 gewoon maximale snelheden halen via wifi. En ik kan mensen die met een V10 nog geen 1/5e halen. Helaas is dat tegenwoordig zo, iedereen verwacht van alles maar je kunt daar geen schuldige voor aanwijzen.Verwijderd schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:02:
[...]
Ga hem deze week nog omruilen, heb een 50-50 mb/s abonnement maar de wifi is nogal dramatisch. Met de kabel haal ik 49 - 48, prima dus. Schakel ik over op wifi (zit ik naast het modem) haal ik nog maar snelheden van 27 - 21. Net een chatsessie gehad met de klantenservice van KPN en de reactie die ik overal op kreeg was dat je met wifi geen volledige snelheid krijgt en dit alleen met kabel krijgt. Lijkt me logisch alleen een snelheid verlies van bijna 50% lijkt me niet normaal. Er werd verwezen naar hun servicetool deze netjes gebruikt maar lost ook niks op. Gevraagd wat de mogelijkheden zijn om een V10 modem te ontvangen, reactie was dat ik mijn modem kon ruilen bij de KPN winkel. Ben benieuwd of een nieuw modem hier verandering in brengt.
Vertel mij welke provider wel eigen hardware ondersteunt dan? Tevens is het via HD nog geen problemen om dingen om te ruilen, maar meer voor hoe het bedoelt is. Als iets defect is.PostHEX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:21:
Het is wel ironisch, niet? Het omruilen van de hardware bemoeilijken, omdat de huidige gang van zaken te veel zou kosten -- maar het aan de andere kant het klanten nog altijd lastig blijven maken om eigen apparatuur aan te sluiten. Ben ruim 10 jaar tevreden KPN klant, maar soms is de logical ver te zoeken.
Uiteindelijk is de consument degene die de kosten betaald. Door al deze onnodige swaps moet de prijs van het abonnement omhoog. Dat wil de consument niet, dus dan moeten de swaps stoppen. En word enkel nog geswapt indien defecte apparatuur. Probeer bij een ''ziggo'' maar eens een modem swap te regelen. Zelfs als je aangeeft dat niks meer brand komen ze nog aan met ''reset modem''.ninjazx9r98 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:41:
Zo ironisch is het niet. Uiteindelijk zijn het kosten die gemaakt worden en zijn het alle abonnees die deze kosten dragen. Ik als abonnee betaal dus mee aan vele onzinnige/nutteloze omruilacties van apparatuur die in negen van de tien gevallen prima zal werken.
Daarin heb je gelijk, nu word er al met enige regelmaat gebeld voor poorten/vlans en noem maar op. En dat zal dan nog meer worden. Dan moet je al je mensen gaan opleiden met die technische kennis en dat is geen doen.
[ Voor 25% gewijzigd door rolandos582 op 30-03-2016 19:44 ]
Ik ken er eentje die ook echt geen apparatuur levert en klanten volledig eigen apparatuur laat gebruiken:rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 19:41:
Vertel mij welke provider wel eigen hardware ondersteunt dan? Tevens is het via HD nog geen problemen om dingen om te ruilen, maar meer voor hoe het bedoelt is. Als iets defect is.
https://netrebel.nl/
Helaas wel zeer lokaal.
En Tweak in zekere mate ook wel. Ze willen in ieder geval meestal wel meedenken.
https://netrebel.nl/Vertel mij welke provider wel eigen hardware ondersteunt dan?
Simpel toch? Lever standaard gewoon een pre-configured bare-minimum 3 poort gigabit switch bij het pakket, en laat al de andere hardware achterwegen. Is net zo simpel voor een leek om aan te sluiten als met de huidige KPN apparatuur, maar kost aanzienlijk minder (vooral omdat er niet elk jaar of twee een nieuwe iteratie van moet uit worden gebracht).Uiteindelijk is de consument degene die de kosten betaald. Door al deze onnodige swaps moet de prijs van het abonnement omhoog. Dat wil de consument niet, dus dan moeten de swaps stoppen. En word enkel nog geswapt indien defecte apparatuur. Probeer bij een ''ziggo'' maar eens een modem swap te regelen. Zelfs als je aangeeft dat niks meer brand komen ze nog aan met ''reset modem''.
Daarin heb je gelijk, nu word er al met enige regelmaat gebeld voor poorten/vlans en noem maar op. En dat zal dan nog meer worden. Dan moet je al je mensen gaan opleiden met die technische kennis en dat is geen doen.
Nog nooit van gehoord, zal wel een reden hebben haha. Maarja ik had het ook meer over de grote 10 en niet over een of andere provider met max 1000 klantenBarre73 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:12:
[...]
Ik ken er eentje die ook echt geen apparatuur levert en klanten volledig eigen apparatuur laat gebruiken:
https://netrebel.nl/
Helaas wel zeer lokaal.
En Tweak in zekere mate ook wel. Ze willen in ieder geval meestal wel meedenken.
Misschien voor jou en mij. Maar geloof me, voor de doorgaande klant van KPN is het al moeilijk om de tv op het juiste source kanaal te krijgen. Laat staan dat ze dingen moeten gaan aansluiten. Tevens is de doelgroep van KPN natuurlijk heel anders dan de Tweakers hier op het forum. Je moet vanuit hun oogpunt denken.PostHEX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:13:
[...]
Simpel toch? Lever standaard gewoon een pre-configured bare-minimum 3 poort gigabit switch bij het pakket, en laat al de andere hardware achterwegen. Is net zo simpel voor een leek om aan te sluiten als met de huidige KPN apparatuur, maar kost aanzienlijk minder (vooral omdat er niet elk jaar of twee een nieuwe iteratie van moet uit worden gebracht).
Inderdaad. Soms zijn het blijkbaar start-ups die zaken kunnen veranderen.rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:25:
[...]
Nog nooit van gehoord, zal wel een reden hebben haha. Maarja ik had het ook meer over de grote 10 en niet over een of andere provider met max 1000 klanten
Waarom krijg ik het gevoel dat ik tegen een muur praat.[b]rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:25:
Misschien voor jou en mij. Maar geloof me, voor de doorgaande klant van KPN is het al moeilijk om de tv op het juiste source kanaal te krijgen. Laat staan dat ze dingen moeten gaan aansluiten. Tevens is de doelgroep van KPN natuurlijk heel anders dan de Tweakers hier op het forum. Je moet vanuit hun oogpunt denken.
De oplossing die ik bood was expliciet gericht op Jan Modaal. Leg mij uit hoe de situatie complexer wordt als KPN in plaats van de Experiabox standaard een vooraf geconfigureerde switch zou leveren.
Je bedoelt een simpele switch met software? Daar gaat niemand mee akkoord, want dan heb je geen ''wifi'' functie meer. Of in ieder geval geen goede, dat is namelijk iets wat elke provider bied en je kunt dat niet zomaar schrappen. Mensen willen namelijk zo weinig mogelijk moeite doen, zo weinig mogelijk betalen en in ruil daarvoor een goed werkend product.PostHEX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:44:
[...]
Waarom krijg ik het gevoel dat ik tegen een muur praat.
De oplossing die ik bood was expliciet gericht op Jan Modaal. Leg mij uit hoe de situatie complexer wordt als KPN in plaats van de Experiabox standaard een vooraf geconfigureerde switch zou leveren.
Exact, daarom zeg ik: schrappen die standaard rommel. En de mensen die meer service willen, laat die maar extra betalen voor installatie service en de extra hardware.rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:46:
[...]
Je bedoelt een simpele switch met software? Daar gaat niemand mee akkoord, want dan heb je geen ''wifi'' functie meer. Of in ieder geval geen goede, dat is namelijk iets wat elke provider bied en je kunt dat niet zomaar schrappen. Mensen willen namelijk zo weinig mogelijk moeite doen, zo weinig mogelijk betalen en in ruil daarvoor een goed werkend product.
Het zou kunnen maar ik denk dat je daarmee je jezelf in je eigen vingers snijd. Ik kan me niet voorstellen dat mensen meer willen betalen voor iets wat ze nu gratis krijgen.PostHEX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:49:
[...]
Exact, daarom zeg ik: schrappen die standaard rommel. En de mensen die meer service willen, laat die maar extra betalen voor installatie service en de extra hardware.
Gratis bestaat niet.rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:51:
[...]
Het zou kunnen maar ik denk dat je daarmee je jezelf in je eigen vingers snijd. Ik kan me niet voorstellen dat mensen meer willen betalen voor iets wat ze nu gratis krijgen.
Dus je wilt inzage in abonnementen? Voor bestaande leden die het niet nodig hebben word het goedkoper en voor mensen die het wel willen zelfde prijs/iets duurder?PostHEX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:53:
[...]
Gratis bestaat niet.Je betaalt linksom of rechtsom via je abonnement voor de hardware.
Ik zeg alleen dat er voor KPN nog wat efficiëntie te winnen valt. Bespaar onnodige uitgave, en zet het efficiënter in (i.e. lagere rekening, ombuigen naar het verder verbeteren van het netwerk, of hogere lonen voor de werknemer, etc).rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:56:
[...]
Dus je wilt inzage in abonnementen? Voor bestaande leden die het niet nodig hebben word het goedkoper en voor mensen die het wel willen zelfde prijs/iets duurder?
Die is niet zo heel moeilijk uit te leggen.PostHEX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:44:
[...]
Jan Modaal kiest vandaag de dag een all-in-one pakket bij een provider en is daarmee voorzien van internet, telefonie en televisie.
Bij netrebel krijgt Jan Modaal een standaard UTP interface met een RJ45 connector en that's it.
Vervolgens krijgt Jan Modaal een IP adres dmv DHCP en DNS servers mag hij als eerste zelf gaan instellen voor hij uberhaupt ook maar iets kan op internet.
Wil hij vervolgens ook nog telefonie en televisie dan staan er wat URL's op de site van netrebel maar Jan Modaal zal het vervolgens toch echt allemaal zelf moeten regelen.
Als dat voor Jan Modaal niet complexer is dan een Experiabox of soortgelijke box van een andere all-in-one provider dan is Jan Modaal kennelijk iemand anders dan ik in gedachte heb.
Je hebt de discussie niet exact gevolgd Ninjazx9r98. 'Mijn oplossing' sloeg niet op wat Netrebel doet.
Waarom krijg ik bij dit antwoord toch het gevoel alsof ik in een grote supermarkt sta en vraag waar het A-merk product is gebleven en als antwoord hierop krijg te horen dat de klant het huismerk zo graag wil. We weten allemaal dat je voor een A-merk meer betaald dan voor een huismerk.
rolandos582 schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 20:46:
[...]
Je bedoelt een simpele switch met software? Daar gaat niemand mee akkoord, want dan heb je geen ''wifi'' functie meer. Of in ieder geval geen goede, dat is namelijk iets wat elke provider bied en je kunt dat niet zomaar schrappen. Mensen willen namelijk zo weinig mogelijk moeite doen, zo weinig mogelijk betalen en in ruil daarvoor een goed werkend product.
Tuurlijk, maar ik vergelijk dit met andere providers. Doen andere providers dit anders? Nee natuurlijk niet. Men is bang om dat te doen omdat dit werkt. Er is een reden dat men vroeger alleen een modem leverde en je je eigen router gebruikte en dat nu niet meer bestaat. Ik snap als Tweaker heel goed dat je 9/10 je eigen apparatuur gebruikt maar de grote doelgroep van KPN/andere providers doen dit niet en willen een out of the box oplossing zonder veel moeite te doen. Daar willen ze prima extra voor betalen, als het maar werkt.pekanoot schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 06:48:
Waarom krijg ik bij dit antwoord toch het gevoel alsof ik in een grote supermarkt sta en vraag waar het A-merk product is gebleven en als antwoord hierop krijg te horen dat de klant het huismerk zo graag wil. We weten allemaal dat je voor een A-merk meer betaald dan voor een huismerk.
[...]
Als je het allemaal zo goed weet, vertel me dan hoe ze het dan zouden moeten doen?

Maar welke uitgaven bedoel je dan? Want je kunt niet zomaar van alles gaan schrappen. Begrijp wel, ik maak die balans niet op. Maar ik begrijp wel vanuit hun oogpunt hoe bepaalde kosten worden doorberekend. Het verbeteren van netwerk gebeurt sowieso wel. Tevens voor hogere lonen. Lagere rekening is iets waar ze aan werken, maar daarbij word natuurlijk ook gewoon gekeken naar concurrentie.PostHEX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:09:
[...]
Ik zeg alleen dat er voor KPN nog wat efficiëntie te winnen valt. Bespaar onnodige uitgave, en zet het efficiënter in (i.e. lagere rekening, ombuigen naar het verder verbeteren van het netwerk, of hogere lonen voor de werknemer, etc).
[ Voor 26% gewijzigd door rolandos582 op 31-03-2016 07:22 ]
Ik zit met een vraag.
Kan ik als ik met een managed switch de KPN vlans splits voor de Experia box voice en TV nog naar de Experia doorzetten, daar dan routed TV op de poorten van de experia uit laten komen ?
Er is dan geen echt internet meer op de wan kant van de epxeria doos. Dus of routed IPTV dan nog wel kan werken ?
Internet wil ik van die switch oppakken en door PFsense laten afhandelen. Dan heb ik geen last van allerlei dingen met de multicast van TV.
Ik hoor graag of dit zou kunnen werken..
De TV ontvangers en de telefoon mag dan de experia voor me doen.
Kan ik als ik met een managed switch de KPN vlans splits voor de Experia box voice en TV nog naar de Experia doorzetten, daar dan routed TV op de poorten van de experia uit laten komen ?
Er is dan geen echt internet meer op de wan kant van de epxeria doos. Dus of routed IPTV dan nog wel kan werken ?
Internet wil ik van die switch oppakken en door PFsense laten afhandelen. Dan heb ik geen last van allerlei dingen met de multicast van TV.
Ik hoor graag of dit zou kunnen werken..
De TV ontvangers en de telefoon mag dan de experia voor me doen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Gewoon de keuze aan de klant, met modem/router of alleen modem.
Geen verschil in prijs alleen als men kiest voor de optie, alleen modem, helaas beperkte ondersteuning.
Geen verschil in prijs alleen als men kiest voor de optie, alleen modem, helaas beperkte ondersteuning.
Nee. DHCP kan niet uit, dus dan eist de Experiabox zijn rol als default gateway op, dat is nu net wat je niet wilt met een eigen router.jacovn schreef op donderdag 31 maart 2016 @ 16:31:
Zou dat wel kunnen, dan nog moet je nog een aantal routes kunnen pushen vanaf je eigen router.
Je bedoeld dhcp aan de wan kant ?Thralas schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:16:
[...]
Nee. DHCP kan niet uit, dus dan eist de Experiabox zijn rol als default gateway op, dat is nu net wat je niet wilt met een eigen router.
Zou dat wel kunnen, dan nog moet je nog een aantal routes kunnen pushen vanaf je eigen router.
Als die alleen vlan 4 en 7 nog aangeboden krijgt, doet hij voor tv via vlan 4 een dhcp verzoek, en dat zou dan moeten werken.
Dhcp server op zijn lan poorten moet wel aanblijven voor de set top boxen die neem ik aan bij routed een ip address uit de lan range krijgen.
Het internet verkeer uit vlan 6 komt nooit aan op de experia dan.
Enige issue zou zijn dat mijn dochters geen iptv op ipad meer kunnen kijken..
Dan zou ik beter uit zijn met zowel video als internet door pfsense, en alleen voice door experia box.
Alleen lees ik in de blog die hierboven ook gequote is (Venxblog: KPN glasvezel via PFSense ) dat meer dan 1 decoder niet goed werkt, en ik heb er 3 staan.
Dus als routed iptv met meer dan 1 decoder door pfsense werkt doe ik liever dat.
Om de situatie te beschrijven:
Meterkast met 8 poort poe switch. (D-link Dgs-1210-8p)
4x ip camera
1x dect centrale
1x acces point
1x uplink naar switch 2
3x tv box
Op switch 2 (d-link DGS-1510-28X)
Servers, pc, laptop, home theater devices, access point en nvr.
De camera's en nvr moeten in een gescheiden vlan.
De dect centrale zou ook beter in een apart vlan zitten. Geen idee wat voor backdoors die heeft..
De access points hebben multi ssid/vlan mogelijkheden (d-link dap2695)
Alle camera's en tv settop boxen komen uit in de meterkast.
Als ik pfsense direct aan kpn moet koppelen heb ik ook nog wel een andere managed switch (dgs1100-08) om ervoor te zetten voor vlan scheiding. Anders heb ik geen poorten genoeg.
[ Voor 22% gewijzigd door jacovn op 01-04-2016 14:00 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Nee, aan de LAN-zijde. Tenminste, die kan toch niet uit, of vergis ik me nu?jacovn schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:30:
Je bedoeld dhcp aan de wan kant ?
Maar je wilde juiste een andere primaire router (pfSense) gebruiken? Die kan ook IPs uitdelen, ook aan je STBs. Het grote probleem van de dhcpcd op de Experiabox is dat hij daardoor vervolgens ook default gateway wordt - en dat werkt niet als je Experiabox geen route naar het internet heeft.Dhcp server op zijn lan poorten moet wel aanblijven voor de set top boxen die neem ik aan bij routed een ip address uit de lan range krijgen.
Dat was ik me net aan het afvragen. Je bent hier nieuwe problemen aan het introduceren, terwijl pfSense het allemaal zou moeten kunnen afhandelen. Zou gewoon internet en IPTV daarover laten lopen.Dan zou ik beter uit zijn met zowel video als internet door pfsense, en alleen voice door experia box.
Iets verderop staat een comment dat het wel werkt. YMMV, ik ken pfSense niet.Alleen lees ik in de blog die hierboven ook gequote is (Venxblog: KPN glasvezel via PFSense ) dat meer dan 1 decoder niet goed werkt, en ik heb er 3 staan.
Nee dat niet maar het zou een los segment worden wat verder nergens aan vast zit, en alleen tv boxen opzitten.Thralas schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 15:46:
[...]
Nee, aan de LAN-zijde. Tenminste, die kan toch niet uit, of vergis ik me nu?
Ik zou het niet erg vinden om de tv dingen en telefoon beide over de experia te laten lopen. Net poorten genoeg en hij staat toch aan.Maar je wilde juiste een andere primaire router (pfSense) gebruiken? Die kan ook IPs uitdelen, ook aan je STBs. Het grote probleem van de dhcpcd op de Experiabox is dat hij daardoor vervolgens ook default gateway wordt - en dat werkt niet als je Experiabox geen route naar het internet heeft.
Het is niet de beste oplossing, want de ipad tv app zal niet meer werken.
Dat ben ik met je eens. Dat is het mooiste concept.Dat was ik me net aan het afvragen. Je bent hier nieuwe problemen aan het introduceren, terwijl pfSense het allemaal zou moeten kunnen afhandelen. Zou gewoon internet en IPTV daarover laten lopen.
Ik denk dat het iets is met de igmp snooping wellicht, alhoewel het zonder moet werken alleen blaas je ook je wireless vol als dat op hetzelfde segment zit.Iets verderop staat een comment dat het wel werkt. YMMV, ik ken pfSense niet.
Of de proxy was niet stabiel.
Pfsense 2.3 komt uit zeer binnenkort, ik denk dat ik het maar gewoon moet proberen. De voorbeelden zijn op zich duidelijk.
Ik kom wat poorten te kort, maar zet wel 2x 8 poort switch in.
1e voor de vlan scheiding, dus tussen NTU en experia en pfsense in.
2e voor de links naar Acces point en switch 2e verdieping en de poe cameras.
Dan link ik wel terug naar switch 1 met andere vlans voor de tv ontvangers omdat daar nog 5 poorten vrij zijn.
Deze oplossing is zuiniger dan 1x 16 poort switch die POE doet.
ik heb DHCPD draaien op een raspi, werkt prima, ook met de STBS in de v10 kun je DHCP server gewoon uit zetten.jacovn schreef op vrijdag 01 april 2016 @ 12:30:
[...]
Je bedoeld dhcp aan de wan kant ?
Als die alleen vlan 4 en 7 nog aangeboden krijgt, doet hij voor tv via vlan 4 een dhcp verzoek, en dat zou dan moeten werken.
Dhcp server op zijn lan poorten moet wel aanblijven voor de set top boxen die neem ik aan bij routed een ip address uit de lan range krijgen.
Het internet verkeer uit vlan 6 komt nooit aan op de experia dan.
Enige issue zou zijn dat mijn dochters geen iptv op ipad meer kunnen kijken..
Dan zou ik beter uit zijn met zowel video als internet door pfsense, en alleen voice door experia box.
Alleen lees ik in de blog die hierboven ook gequote is (Venxblog: KPN glasvezel via PFSense ) dat meer dan 1 decoder niet goed werkt, en ik heb er 3 staan.
Dus als routed iptv met meer dan 1 decoder door pfsense werkt doe ik liever dat.
Om de situatie te beschrijven:
Meterkast met 8 poort poe switch. (D-link Dgs-1210-8p)
4x ip camera
1x dect centrale
1x acces point
1x uplink naar switch 2
3x tv box
Op switch 2 (d-link DGS-1510-28X)
Servers, pc, laptop, home theater devices, access point en nvr.
De camera's en nvr moeten in een gescheiden vlan.
De dect centrale zou ook beter in een apart vlan zitten. Geen idee wat voor backdoors die heeft..
De access points hebben multi ssid/vlan mogelijkheden (d-link dap2695)
Alle camera's en tv settop boxen komen uit in de meterkast.
Als ik pfsense direct aan kpn moet koppelen heb ik ook nog wel een andere managed switch (dgs1100-08) om ervoor te zetten voor vlan scheiding. Anders heb ik geen poorten genoeg.
in de config van DHCPD heb ik de experia als default gateway en een paar dns servers in gesteld waaronder de experia en een paar van kpn en google.
Onlangs de DGS 1100 16 switch van D-link aangeschaft maar wat ik ook doe ik hem niet goed ingesteld. Het volgende heb ik in gebruik,
NTU > EB V10 > DGS 1100 switch
Vanuit de switch 9 x internet en 3 x STB dus totaal 12 uitgangen.
Simpel ingesteld alleen IGMP Snooping werkt alles tot ik ga downloaden dan stort iptv volledig in elkaar.
Stel ik vlan 4 + IMGP Snooping in dan werkt alles maar stort de download in elkaar.
Het lukt mij niet om de Vlan instellingen alsmede IGMP Snooping goed ingesteld te krijgen.
Is er iemand die het antwoord weet.
NTU > EB V10 > DGS 1100 switch
Vanuit de switch 9 x internet en 3 x STB dus totaal 12 uitgangen.
Simpel ingesteld alleen IGMP Snooping werkt alles tot ik ga downloaden dan stort iptv volledig in elkaar.
Stel ik vlan 4 + IMGP Snooping in dan werkt alles maar stort de download in elkaar.
Het lukt mij niet om de Vlan instellingen alsmede IGMP Snooping goed ingesteld te krijgen.
Is er iemand die het antwoord weet.
Ik kan je alleen vertellen hoe ik het nu heb aangesloten:
NTU -> V10 -> DGS-1100-8 -> PC
V10 -> KPN switch -> 3x STB
Dan ligt de IGMP snooping bij de V10 en niet bij de switch.
Bij die 1100 serie kun je het globaal aan zetten, en dat lijkt het te zijn.
Bij een 1200 serie kun je nog per vlan wat statistieken zien.
Bij een 1500 serie kun je het per vlan instellen en statistieken zien.
NTU -> V10 -> DGS-1100-8 -> PC
V10 -> KPN switch -> 3x STB
Dan ligt de IGMP snooping bij de V10 en niet bij de switch.
Bij die 1100 serie kun je het globaal aan zetten, en dat lijkt het te zijn.
Bij een 1200 serie kun je nog per vlan wat statistieken zien.
Bij een 1500 serie kun je het per vlan instellen en statistieken zien.
Even een tip:
De WiFi extender van KPN, die hier veelvuldig bejubeld wordt, is sinds gisteren in prijs verlaagd van € 80,- naar € 49,-. De omweg via Telfort hoeft dus ook niet meer.
(Ik weet, dit is een beetje offtopic maar juist in deze glasvezeldraad wordt het dingetje vaak genoemd.)
De WiFi extender van KPN, die hier veelvuldig bejubeld wordt, is sinds gisteren in prijs verlaagd van € 80,- naar € 49,-. De omweg via Telfort hoeft dus ook niet meer.
(Ik weet, dit is een beetje offtopic maar juist in deze glasvezeldraad wordt het dingetje vaak genoemd.)
[ Voor 22% gewijzigd door janbal op 05-04-2016 11:52 ]
Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature
Yup werkt top hierjanbal schreef op dinsdag 05 april 2016 @ 11:42:
Even een tip: