Hallo allemaal
Omdat (ook) ik niet tevreden ben over de kwaliteit van de Experiabox (V9) van KPN (het gaat dan om o.a. korte haperingen TV, bereik WiFi, problemen met multi-player games en geen back up kunnen maken van de instellingen voor o.a. portforwarding) heb ik besloten om eigen spullen aan te gaan sluiten. Na het nodige zoeken en lezen op Internet heb ik als leidraad de beschrijving gevolgd zoals die op
http://netwerkje.com/eigen-router (aanrader!) staat.
Ik heb gekozen voor Methode 1, omdat de diensten (m.u.v. VoIP) buiten de EB wil gebruiken. Ik heb erg weinig verstand van netwerkinstellingen en netwerken (ik snap het basisprincipe, maar daar is alles mee gezegd), maar des te leuker vind ik het om alles uit te vogelen. Met name het werken met een managed switch is volkomen nieuw voor mij.
Aangeschaft:
Linksys router EA8500 (Internetinstellingen overgenomen van Experiabox)
Linksys switch LGS308 (managed)
Ik heb beide apparaten voorzien van de laatste firmware.
Methode 1 volgend, heb ik de boel als volgt aangesloten:
Glasvezel NT -> LGS308 (P1).
LGS308 (P2) -> EA8500 router met VLAN6 t.b.v. Internet.
LGS308 (P3) -> Experiabox V9 met VLAN7 t.b.v. Telefoon. Verder geen apparatuur aangesloten.
LGS308 (P4) -> STB1 met VLAN4 t.b.v. TV
LGS308 (P5) -> STB2 met VLAN4 t.b.v. TV
LGS308 (P6) -> KPN Devolo -> STB3 met VLAN4 t.b.v. TV (op zolder)*
LGS308 (P7) -> Niet in gebruik.
LGS308 (P8) -> VLAN 6, aangesloten op P4 van de EA8500 zodat de switch vanuit de luie stoel benaderd kan worden.
*Nog niet werkend, waarschijnlijk moet ik de Devolo via de router aansluiten met VLAN 6 er bij. Ga ik nog verder uitproberen.
Vaste IP-adressen:
Switch: 192.168.2.209
Router: 192.168.2.1
EB: 192.168.2.254
Nadat ik alles had aangesloten en geconfigureerd (voor mij als leek toch aardig wat uurtjes zoeken en proberen) leek alles op het eerste gezicht goed te werken. Telefoon werkte via de Experiabox, strak TV-beeld en een goed WiFi bereik in het hele huis. Een bekabelde snelheidstest via
http://speedtest.operator.nl/speedtest/ leverde een overdreven down/up op van 530/590 (op een abonnement van 500/500). Via de Experiabox bleef het voorheen schommelen rond de 490/480. Dus de instellingen op de switch v.w.b. (un)Tagged en Trunk/Access lijken mij in orde (is ook conform beschrijving netwerkje.com).
Maar goed: Na dat ik de boel 12 uur had laten draaien en wat meer zaken wat uitgebreider had getest en bekeken, bleken er toch nog een aantal issues te zijn, die ik (na lange speurtocht op Google) nog niet allemaal op heb kunnen lossen. Vrijwel alle gedetailleerde beschrijvingen die ik op Internet heb gevonden, gaan over een opstelling waarbij de eigen router
achter de EB is aangesloten. En die configuratie heeft dus niet mijn voorkeur.
Issue:
1. Internet: Dit is voor mij het lastigste probleem, zeer zeker veroorzaakt door mijn onkunde. Zoals gezegd heb ik de instellingen voor de EA8500 overgenomen van de Experiabox. De apparaten die bekabeld aan de router hangen, hadden aanvankelijk een goede verbinding met het Internet, maar draadloze verbindingen konden wel WiFi verbinding krijgen met de router, maar niet met Internet. Het resetten/opnieuw installeren van de adapters haalde niets uit. Pas toen ik op de WiFi apparaten de DNS van (bijvoorbeeld) Google invoerde, wilden ze wel werken. Maar ik heb liever dat de DNS automatisch werkt, zoals in de oude situatie eventueel met Google of Open DNS als alternatieve DNS op de router. Verder kwam ik er achter dat de apparaten die bekabeld aan de router hangen, soms toch problemen hebben met hun verbinding als ze aan gezet worden: wel netwerk, geen Internet (*zucht*). Steeds op te lossen door installatie netwerkadapter ongedaan te maken (Windows 10) en de PC opnieuw te starten. Niet handig dus. Mijn vermoeden is dat ik ergens iets niet heb ingesteld of juist verkeerd, maar ik kan er geen vinger achter krijgen.
- Vraag: de EA8500 hangt achter de switch. Moet ik v.w.b. DNS nog iets instellen op de switch? De mogelijkheid is er in elk geval wel, maar de benamingen van de velden zijn totaal anders dan die in de router en EB. De kans is dus groot dat ik iets verkeerd ga doen, zonder te snappen wat (en het probleem alleen maar gecompliceerder maak).
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het ontrafelen van het probleem.
Oh ja: Ter leering ende vermaeck

:
De STB’s die rechtstreeks aan de switch hangen werken perfect, maar door de gekozen methode ontbreekt nu “Meer TV” in het menu van de STB. Daarin zitten allerlei apps (zoals Netflix) die niet via de TV-VLAN werken, maar via blijkbaar Internet (dus VLAN6, die niet op deze poort van de switch zit). Geen ramp, want die apps gebruikte ik niet en Netflix kijk ik via de app op de TV zelf. Als ik het al op wil lossen, moet ik de STB’s waarschijnlijk aan de router hangen met VLAN 4 en 6 op de poort geconfigureerd. Voor de goede orde: “Meer TV” is redelijk recent geïntroduceerd en het wegvallen van deze optie bij Methode 1 zal daarom ook niet meegenomen zijn in de verder uitstekende beschrijvingen op netwerkje.com.
Groetjes,
Roeptoetert
***update***
Het probleem met het Internet bleek niet door de Switch, maar door de router veroorzaakt te worden. Of eigenlijk door de 'superhandige' setup assistent. Ik heb de router een paperclip reset gegeven en heb de instellingen van de oude Experiabox stap-voor-stap handmatig ingevuld (Linksys heeft overigens niet zo'n handige interface, maar goed). Toen eenmaal alle gegevens waren ingevuld, stond de router 5 minuten te pruttelen en toen kwam alles tot leven. Alles draait nu als een dolle.
[
Voor 4% gewijzigd door
roeptoetert op 26-02-2016 20:36
]