Vlan 1 is je lan vlan neem ik aan?Gaitman schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 19:30:
[...]
Dit zijn de instellingen die ik heb gedaan:
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
Dat vlan stond er al in. Ik maak (nog) geen gebruik van aparte vlans
Geen probleem, als het met vlan 1 werkt lijkt het me dat het met anderen ook moet werken
Gisteren hebben we onze woonkamer anders ingericht. Helaas zit ons glasmodem in een hoek van de woonkamer (precies naast de plek waar ik meestal zit) en ik hoor nu ineens een soort hoge processing noise uit het modem komen. Gaat om de Genexis Gigabit.
Het is vrij zacht, maar erg hoog geluid en zeer irritant. Ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen die niet horen. Zijn er mensen die dit ook kunnen horen, of is het bij ons een uitzondering en zou ik een vervangend exemplaar kunnen vragen?
Het is vrij zacht, maar erg hoog geluid en zeer irritant. Ik kan me ook voorstellen dat sommige mensen die niet horen. Zijn er mensen die dit ook kunnen horen, of is het bij ons een uitzondering en zou ik een vervangend exemplaar kunnen vragen?
Kon bellen en je probleem voorleggen. Monteur komt dan een nieuwe plaatsen. Moet geen probleem zijn.barrymossel schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:26:
Gisteren hebben we onze woonkamer anders ingericht. Helaas zit ons glasmodem in een hoek van de woonkamer (precies naast de plek waar ik meestal zit) en ik hoor nu ineens een soort hoge processing noise uit het modem komen. Gaat om de Genexis Gigabit.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Hmm is dat zo?raydekok schreef op zondag 03 januari 2016 @ 10:25:
[...]
Kon bellen en je probleem voorleggen. Monteur komt dan een nieuwe plaatsen. Moet geen probleem zijn.
Mijn broer gaat overstappen van KPN naar Vodafone. Is het nog nodig om iets door te geven aan de KPN of wordt de migratie als opzegging gezien?
Ik zie sinds vanmorgen hetzelfde probleem.Nhz schreef op woensdag 23 december 2015 @ 09:28:
Ik heb sinds enige tijd last van een haperende verbinding (kpn glas) en sinds vanmorgen helemaal geen internet. Nu weet ik dat er eea aan de telefonie veranderd is (updates vanaf kpn), maar ik lees hier dat er ook zaken aan de VLANs veranderd zijn. Is dit alleen voor de TV, of heeft dat ook invloed op het internet?
Ik gebruik een managed switch welke de VLANs uit elkaar trekt, met daarachter een eigen router (vlan 6, PPPoE) en het kpn modem (vlan 4 en 7). Deze setup werkte altijd prima en voordat ik aan van alles ga lopen trekken ben ik even benieuwd of er iets gewijzigd is.
Bedankt alvast!
Ik had een goed werkende configuratie. Hierin werd het NTU signaal via een managed switch gescheiden in 3 VLAN's 4,6,7. VLAN4 wordt naar de decoders gestuurd. VLAN6 gaat in mijn Edgerouter Lite en komt als VLAN 10 terug in mijn switch. VLAN7 gaat tagged naar de EB. Dit werkte perfect.
Mijn switch had alleen te weinig poorten dus heb ik die vervangen (HP1810G-24). Tv en telefoon werkten direct, maar ik had geen internet. "Oude switch" weer terug geplaatst maar ook via die geen internet meer. In mijn ERL zijn zowel de WAN als pppoe verbindingen "connected".
Heeft KPN iets veranderd waardoor na een herstart van mijn installatie ik andere instellingen moet gebruiken? Hebben andere mensen deze ervaring ook?
Heb hier ook een Edgerouter lite staan icm managed switch, en hier werkt alles gewoon.Romac1 schreef op zondag 03 januari 2016 @ 20:30:
[...]
Ik zie sinds vanmorgen hetzelfde probleem.
Ik had een goed werkende configuratie. Hierin werd het NTU signaal via een managed switch gescheiden in 3 VLAN's 4,6,7. VLAN4 wordt naar de decoders gestuurd. VLAN6 gaat in mijn Edgerouter Lite en komt als VLAN 10 terug in mijn switch. VLAN7 gaat tagged naar de EB. Dit werkte perfect.
Mijn switch had alleen te weinig poorten dus heb ik die vervangen (HP1810G-24). Tv en telefoon werkten direct, maar ik had geen internet. "Oude switch" weer terug geplaatst maar ook via die geen internet meer. In mijn ERL zijn zowel de WAN als pppoe verbindingen "connected".
Heeft KPN iets veranderd waardoor na een herstart van mijn installatie ik andere instellingen moet gebruiken? Hebben andere mensen deze ervaring ook?
Heb je je NTU al eens een reboot gegeven?
Xbox Live Ambassador | Xbox Series X & Xbox One X | Flintstone NL |
Dat heb ik inderdaad gedaan. Daarna de EB maar direct op de NTU aangesloten en ik heb nu internet via de EB. Niet zoals ik het wil, maar ik kom er nog even niet uit wat er is gebeurd.DutchCrownNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:00:
[...]
Heb hier ook een Edgerouter lite staan icm managed switch, en hier werkt alles gewoon.
Heb je je NTU al eens een reboot gegeven?
Ik ga van Volkswagen naar Audi, als ik nu een Audio koop. Gaat mijn Volkswagen opeens weg?Zenix schreef op zondag 03 januari 2016 @ 19:45:
Mijn broer gaat overstappen van KPN naar Vodafone. Is het nog nodig om iets door te geven aan de KPN of wordt de migratie als opzegging gezien?
Nee, ook al zijn het onderdelen van elkaar. Dat maakt geen moer uit, KPN moet op de hoogte gesteld worden als je niet dubbel wil betalen.
0800 0404 optie 6. Wat is overigens de reden van overstap?
Hmm vreemd. Ben nu niet thuis dus kan een reboot even niet testen. Geeft je switch vlan6 wel correct door? En kan je wel vanaf de ERL het internet op (ala pingtest oid) ?Romac1 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:10:
[...]
Dat heb ik inderdaad gedaan. Daarna de EB maar direct op de NTU aangesloten en ik heb nu internet via de EB. Niet zoals ik het wil, maar ik kom er nog even niet uit wat er is gebeurd.
Als je hem inruilt wel ja, dat gebeurt in principerolandos582 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:33:
[...]
Ik ga van Volkswagen naar Audi, als ik nu een Audio koop. Gaat mijn Volkswagen opeens weg?
Nee, ook al zijn het onderdelen van elkaar. Dat maakt geen moer uit, KPN moet op de hoogte gesteld worden als je niet dubbel wil betalen.
[ Voor 10% gewijzigd door Zenix op 04-01-2016 10:38 ]
Ik heb net weer even verlengd voor een jaar, top service! Binnen 5 min geregeld. Contract liep tot 27 februari maar het nieuwe jaarcontract gaat per direct inZenix schreef op maandag 04 januari 2016 @ 10:34:
[...]
Als je hem inruilt wel ja, dat gebeurt in principeDe reden Vodafone was goedkoopste voor één jaar, dat is de enige reden, ook goedkoper dan aanbieding voor nieuwe klanten bij KPN. Na dat jaar zien wij wel weer. Nu het overstappen op Glas goed verloopt geen reden om trouw te blijven aan een aanbieder.
Of een of andere overstap service gebruikenrolandos582 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:33:
[...]
Ik ga van Volkswagen naar Audi, als ik nu een Audio koop. Gaat mijn Volkswagen opeens weg?
Ik kreeg ook een aanbieding van een deur aan deur verkoper van vodafone glasvezel. Toen even het voorstel aan KPN voorgelegd, en kwam er ineens een nog mooiere aanbieding van KPN op tafel.
Toen heb ik de meneer van Vodafone toch even moeten teleurstellen
Toen heb ik de meneer van Vodafone toch even moeten teleurstellen
Oh kijk aan, dat is netjes. Mijn ervaringen met verlengen zijn wat anders.Nuevocasa schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:21:
[...]
Ik heb net weer even verlengd voor een jaar, top service! Binnen 5 min geregeld. Contract liep tot 27 februari maar het nieuwe jaarcontract gaat per direct inen heb de zelfde aanbieding als voor nieuwe klanten
Aangezien ik Spotify gebruik is Vodafone in dat geval niet voordeliger. Daarnaast ga ik nu mooi voor een half jaartje gratis over naar Prmium, daarna terug naar Standaard was geen probleem
Bij mijn ouders thuis verliep het contract op 18 december, maar volgens de medewerker van de klantenservice kon ik écht niet verlengen voor die tijd. Beetje vreemd vond ik, maar ja... Zij zullen het wel weten toch?
Mogelijk is het beleid dit jaar iets aangepast...dennisk. schreef op maandag 04 januari 2016 @ 17:28:
[...]
Oh kijk aan, dat is netjes. Mijn ervaringen met verlengen zijn wat anders.
Bij mijn ouders thuis verliep het contract op 18 december, maar volgens de medewerker van de klantenservice kon ik écht niet verlengen voor die tijd. Beetje vreemd vond ik, maar ja... Zij zullen het wel weten toch?
Net er nog even achteraan gebeld en ook nog 3 maanden gratis Fox sports totaal geregeld
Had het aan een vriend van mij verteld en hij had toen ook direct verlengt en daarnaast Fox sports erbij geregeld.
Was weer zonder één probleem zo geregeld
Net nog even wat getest. Ik kan vanuit de ERL niet Google (8.8.8.8) pingen. Er lijkt dan toch iets in de router firewall te zitten. Wel vreemd, want ik heb hier niets aan veranderd. Tevens de werkende configuratie vergeleken met wat er nu in de router zit en beide zijn aan elkaar gelijk. Ik begrijp er nu even niets meer van.....DutchCrownNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 07:46:
[...]
Hmm vreemd. Ben nu niet thuis dus kan een reboot even niet testen. Geeft je switch vlan6 wel correct door? En kan je wel vanaf de ERL het internet op (ala pingtest oid) ?

Vandaag storing op de decoder, foutcode 561. Internet en telefonie werkten beiden prima. KPN gebeld, op afstand de experiabox gereset (bedankt, alle port forwards verdwenen) maar nog steeds geen TV.
Toch maar even geprobeerd of het niet aan mijn TP-Link router lag, die had ik afgelopen weekend achter de experiabox gehangen als test om te kijken of het Wifi signaal daar van beter was. Meteen wat apparatuur aan de LAN poorten gehangen, werkte prima. Tot vandaag dus. TP-Link er tussenuit gehaald en TV werkte weer. Foutcode 561 bleek te maken te hebben met uitgifte van IP adressen.
DHCP had ik uitgeschakeld, dus de TP-Link fungeerde in principe alleen als AP en switch. TV zat overigens op de Experiabox. Enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? Ik dacht dat ik door het uitschakelen van DHCP op de TP-Link geen IP problemen kon krijgen maar dat blijkt dus wel zo.
Toch maar even geprobeerd of het niet aan mijn TP-Link router lag, die had ik afgelopen weekend achter de experiabox gehangen als test om te kijken of het Wifi signaal daar van beter was. Meteen wat apparatuur aan de LAN poorten gehangen, werkte prima. Tot vandaag dus. TP-Link er tussenuit gehaald en TV werkte weer. Foutcode 561 bleek te maken te hebben met uitgifte van IP adressen.
DHCP had ik uitgeschakeld, dus de TP-Link fungeerde in principe alleen als AP en switch. TV zat overigens op de Experiabox. Enig idee wat ik verkeerd heb gedaan? Ik dacht dat ik door het uitschakelen van DHCP op de TP-Link geen IP problemen kon krijgen maar dat blijkt dus wel zo.
Waarschijnlijk heb je de TP-Link aan de LAN poort gehangen en DHCP uit gezet. Maar eigenlijk zoek je een volwaardig Accesspoint.bartvk schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:32:
Vandaag storing op de decoder, foutcode 561. Internet en telefonie werkten beiden prima. KPN gebeld, op afstand de experiabox gereset (bedankt, alle port forwards verdwenen) maar nog steeds geen TV.
Als je nog bedenktermijn op de TP-Link hebt, en je de TP-Link als Accesspoint gebruikt, zou ik hem omruilen voor een KPN WiFi "Versterker".
Foutcode 561 heeft inderdaad te maken met dat de TV Ontvanger een IP-adres krijgt waarmee hij geen toegang heef tot het IPTV Netwerk.
Dat is wel vreemd inderdaad. Hier blijft alles netjes werken, ook na reboot. Firewall/NAT staan nog goed?Romac1 schreef op maandag 04 januari 2016 @ 21:20:
[...]
Net nog even wat getest. Ik kan vanuit de ERL niet Google (8.8.8.8) pingen. Er lijkt dan toch iets in de router firewall te zitten. Wel vreemd, want ik heb hier niets aan veranderd. Tevens de werkende configuratie vergeleken met wat er nu in de router zit en beide zijn aan elkaar gelijk. Ik begrijp er nu even niets meer van.....
Het heeft met zoveel dingen te maken, mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten zullen niet veel korting krijgen. Mensen die 100+ pm betalen, nooit korting ontvangen krijgen dan opeens volle bak (in sommige gevallen) maar ik ken ook gevallen van mensen die nooit meer als 35/40 pm betalen en dan nog korting willen. Tja dan ben je gewoon aan het verkeerde adresNuevocasa schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:19:
[...]
Mogelijk is het beleid dit jaar iets aangepast...
Net er nog even achteraan gebeld en ook nog 3 maanden gratis Fox sports totaal geregeld![]()
Had het aan een vriend van mij verteld en hij had toen ook direct verlengt en daarnaast Fox sports erbij geregeld.
Was weer zonder één probleem zo geregeld
Ik zal in het weekend de configuratie nog eens helemaal doorlopen. Het moet volgens mij inderdaad in de firewall/NAT zitten. Bedankt voor de hulp en het testen.DutchCrownNL schreef op maandag 04 januari 2016 @ 23:00:
[...]
Dat is wel vreemd inderdaad. Hier blijft alles netjes werken, ook na reboot. Firewall/NAT staan nog goed?
Hmmm, het was niet het glasmodem, maar de V10. Deze staat nu achter de kast - wat verre van ideaal is - maar in ieder geval hoor ik dat irritante gepiep niet meer.barrymossel schreef op zondag 03 januari 2016 @ 09:26:
Meer mensen die dicht bij de Experiabox zitten en gepiep horen (wat dus het meest lijkt op een heel hoog soort processing noise, of misschien een aanlopende fan (zit die er überhaupt in?))?
Bij de V10 heb ik dit niet, vanwege verbouwing heb ik er meerdere keren naast geslapen en nooit echt iets gehoord.barrymossel schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 07:35:
[...]
Hmmm, het was niet het glasmodem, maar de V10. Deze staat nu achter de kast - wat verre van ideaal is - maar in ieder geval hoor ik dat irritante gepiep niet meer.
Meer mensen die dicht bij de Experiabox zitten en gepiep horen (wat dus het meest lijkt op een heel hoog soort processing noise, of misschien een aanlopende fan (zit die er überhaupt in?))?
Een ventilator dit er volgensmij niet in.
Top! Zojuist ook gebeld. Was zo geregeld.Nuevocasa schreef op maandag 04 januari 2016 @ 12:21:
[...]
Ik heb net weer even verlengd voor een jaar, top service! Binnen 5 min geregeld. Contract liep tot 27 februari maar het nieuwe jaarcontract gaat per direct inen heb de zelfde aanbieding als voor nieuwe klanten
Aangezien ik Spotify gebruik is Vodafone in dat geval niet voordeliger. Daarnaast ga ik nu mooi voor een half jaartje gratis over naar Prmium, daarna terug naar Standaard was geen probleem
Ook weer een nieuw jaarcontract gekregen met 6 maanden 25 euro korting.
En kon ook nog kiezen uit 3 maanden gratis Fox Sports, Videoland unlimited of 500/500 snelheid (ipv 100/100).
Ah ok. Vanavond even afwachten of dit écht de oplossing was en dan maar eens bellen.RobinF schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 08:26:
[...]
Bij de V10 heb ik dit niet, vanwege verbouwing heb ik er meerdere keren naast geslapen en nooit echt iets gehoord.
Een ventilator dit er volgensmij niet in.
Ik werd (eer)gisteren er helemaal gestoord van. NAS verplaats, was het niet. Devolo eruit, was het niet. Stekker uit het glasmodem getrokken, was het niet. Nu de V10 achter de kast en dat lijkt het te zijn dus... Klote geluid.
Je kan nog proberen te achterhalen of het 'gepiep' uit de voedingsadapter van de V10 komt of uit het apparaat zelf.
Maar ik begrijp je denk ik wel. Er is niet veel zo irritant als het 'gepiep' (vaak aangeduid als "coil whine") van electronica. Al helemaal niet als het hoogfrequent is, maar ook niet zoals in onderstaand filmpje op 2:10:
YouTube: Coil Whine Explanation & Demonstration Linus Tech Tips
.
Dan heb ik liever nog het constante zachte gesuis van een ventilator ofzo (en dat vind ik al niet prettig).
Maar ik begrijp je denk ik wel. Er is niet veel zo irritant als het 'gepiep' (vaak aangeduid als "coil whine") van electronica. Al helemaal niet als het hoogfrequent is, maar ook niet zoals in onderstaand filmpje op 2:10:
YouTube: Coil Whine Explanation & Demonstration Linus Tech Tips
Dan heb ik liever nog het constante zachte gesuis van een ventilator ofzo (en dat vind ik al niet prettig).
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik kreeg er pijn van aan mijn rechteroor (waar alle apparatuur staat/hangt). De voedingsadapter is het ook niet. Alle elektronica ligt/staat/hangt achter een kast. De V10 zelf had ik ervoor geplaatst, i.v.m. wifi bereik. Adapters liggen dus ook allemaal achter de kast (met verschrikkelijk kabelmanagement - moet ik nog wat leuks voor bedenken). Filmpje vanavond eens kijken, lijkt me interessant.
Begin december heb ik KPN glasvezel besteld, vandaag komt het installatie pakket binnen.
Tot mijn grote verbazing zit daar een ZTE ZXHN H368N (Experia Box v9) in.
Volgens het topic hier wordt er al enige tijd v10 uitgeleverd.
Hoe kan het kan dat ik nu in januari 2016 nog een v9 krijg?
Oude voorraad misschien?
Volgende week komt de monteur de zaak aansluiten.
Dit kan ik niet zelf omdat de NT ook vervangen moet worden.
De huidige NT bestaat uit slechts een glasvezel doorvoer naar de (Vodafone) Draytek modem
waarbij glas direct op het modem wordt aangesloten.
Heeft de monteur wellicht een v10 bij zich?
Oude voorraad misschien?
De huidige NT bestaat uit slechts een glasvezel doorvoer naar de (Vodafone) Draytek modem
Misschien en anders met een beetje geluk omruilen bij een KPN winkel.
Neuh, voor koper klanten is een V10 normaal, omdat het daar noodzakelijk is. Maar voor glas klanten is een V9 voldoende voor een hoop klanten, vandaar dat die geleverd word.HoppyF schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:00:
Begin december heb ik KPN glasvezel besteld, vandaag komt het installatie pakket binnen.
Oude voorraad misschien?
Omruiling via KPN winkel of KS is meest eenvoudige optie.
Heeft die wel, maar of die hem gaat omruilen voor de V9 is maar de vraag. Dat kan hij uit coulance doen, maar doen ze niet altijd.Heeft de monteur wellicht een v10 bij zich?
Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen hier. Niemand kreeg een V10 maar veel mensen die met een V9 naar een KPN winkel gingen en omruilden voor een V10.HoppyF schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:00:
Oude voorraad misschien?
Zoals gezegd: dat kan jij natuurlijk ook doen. Wel even een goede reden verzinnen.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar las wel dat er maanden geleden al v10 beschikbaar was.Barre73 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 19:27:
[...]
Ik denk dat je niet helemaal goed hebt gelezen hier. Niemand kreeg een V10 maar veel mensen die met een V9 naar een KPN winkel gingen en omruilden voor een V10.
Zoals gezegd: dat kan jij natuurlijk ook doen. Wel even een goede reden verzinnen.
Ik was er dan ook vanuit gegaan dat na verloop van tijd de v9's wel op zouden zijn en vervangen zouden zijn door de v10.
Waarom zou KPN anders immers de (betere) v10 geïntroduceerd hebben.
Ik neem morgen wel contact op met de KS en overleg dan of er via de monteur of via de winkel omgeruild kan worden.
Een reden voor de omruil heb ik zeker, WiFi.
Juiste de hoge snelheid en andere kanalen ga ik gebruiken, voor het gewone internet deel en de TV zal het niet uitmaken.
zelfde hier. gisterenavond mijn experiabox en iTV kastje vervangen. TNT koerier netjes aan de deur. en ook ik kreeg een V9 box.HoppyF schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 20:01:
[...]
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar las wel dat er maanden geleden al v10 beschikbaar was.
Ik was er dan ook vanuit gegaan dat na verloop van tijd de v9's wel op zouden zijn en vervangen zouden zijn door de v10.
Waarom zou KPN anders immers de (betere) v10 geïntroduceerd hebben.
Ik neem morgen wel contact op met de KS en overleg dan of er via de monteur of via de winkel omgeruild kan worden.
Een reden voor de omruil heb ik zeker, WiFi.
Juiste de hoge snelheid en andere kanalen ga ik gebruiken, voor het gewone internet deel en de TV zal het niet uitmaken.
ik wil hem ook terug brengen, reden is dat ik 500Mbit glasvezel heb. en de wifi van de V9 maar tot 300Mbit is.
lijkt me een goede reden om te wisselen.
maar volgens mij krijg je gewoon een V9 normaal.
Ik heb nu al maanden KPN iTV routed met pfsense draaiend. Ik merk alleen soms dat sommige zenders eruit springen na 2 seconden en na enkele minuten weer werken gedurende uren. Hebben meer mensen dit euvel met hun setups(hoeft niet per se pfsense te zijn)?
Ik zit serieus te overwegen om de experiabox maar weer te gebruiken om wat meer stabiliteit te kunnen garanderen.
Ik zit serieus te overwegen om de experiabox maar weer te gebruiken om wat meer stabiliteit te kunnen garanderen.
If it aint broke, fix it till it is!
V9 is gewoon normaal voor glasklanten ja, om dat de doorgaanse consument hier ook mee uit de voeten kan. Omdat er een V10 geïntroduceerd is, gaat de goede V9 maar gewoon massaal de prullenbak in? Is natuurlijk gewoon grote onzin, mocht je v9 niet bevallen kun je hem zo omruilen. Zijn genoeg redenen te bedenken, maar dat even ter zijdeGratje schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 07:42:
[...]
zelfde hier. gisterenavond mijn experiabox en iTV kastje vervangen. TNT koerier netjes aan de deur. en ook ik kreeg een V9 box.
ik wil hem ook terug brengen, reden is dat ik 500Mbit glasvezel heb. en de wifi van de V9 maar tot 300Mbit is.
die 500/500 haal je met de v10 ook niet via wifi. Uit ervaring kan ik je vertellen dat er echt heel erg weinig voordelen aan de v10 t.o.v. de v9 zitten. Misschien is zelfs het niet ondersteunen van IPv6 wel een nadeel.Gratje schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 07:42:
[...]
zelfde hier. gisterenavond mijn experiabox en iTV kastje vervangen. TNT koerier netjes aan de deur. en ook ik kreeg een V9 box.
maar goed... beiden zijn prima stukken hardware. Ik zou je eerder een goede aparte wifi router aanraden.
Survival of the W-est
Wij tweakers zijn geen "doorgaanse consumenten"....rolandos582 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:06:
[...]
V9 is gewoon normaal voor glasklanten ja, om dat de doorgaanse consument hier ook mee uit de voeten kan. Omdat er een V10 geïntroduceerd is, gaat de goede V9 maar gewoon massaal de prullenbak in? Is natuurlijk gewoon grote onzin, mocht je v9 niet bevallen kun je hem zo omruilen. Zijn genoeg redenen te bedenken, maar dat even ter zijde
Ik mag aannemen dat KPN de V10 niet zomaar heeft geïntroduceerd, daar zal vast wel een goede reden voor zijn geweest, voortschrijdend inzicht, technische ontwikkelingen, prijs?
Ik begrijp best dat er een overgangssituatie is, eerst de oude v9 opmaken en daarna pas de v10 uitleveren. Niks mis mee.
De reden voor mij om naar KPN over te stappen is o.a. een goede WiFi in de modem.
Daar ben ik nu juist bij mijn huidige provider niet zo tevreden over.
KPN kan bij bestellen niet weten of jij een Tweaker bent 
En je kan het ook omdraaien: Juist de meeste tweakers zijn ook prima in staat om zelf een extra AP'tje (of router in AP-modus) te regelen en aan de EB te knopen
En je kan het ook omdraaien: Juist de meeste tweakers zijn ook prima in staat om zelf een extra AP'tje (of router in AP-modus) te regelen en aan de EB te knopen
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Pff, net een een aantal maanden een EB V10 is die gisteren al gaan hemelen. Vandaag ontvang ik een nieuwe.
[ Voor 6% gewijzigd door Thombias op 08-01-2016 09:26 ]
goed om te weten.wpuntnl schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:47:
[...]
die 500/500 haal je met de v10 ook niet via wifi. Uit ervaring kan ik je vertellen dat er echt heel erg weinig voordelen aan de v10 t.o.v. de v9 zitten. Misschien is zelfs het niet ondersteunen van IPv6 wel een nadeel.
maar goed... beiden zijn prima stukken hardware. Ik zou je eerder een goede aparte wifi router aanraden.
heb er ook een AP bij staan voor boven. omdat de V8 niet genoeg bereik had.
dan ga ik nu ook niet lopen zeuren bij KPN voor een V10. houd ik het gewoon bij de V9 icm een AP.
had gehoopt met een V10 dat het bereik van de wifi wat beter zou worden.
Sinds woensdag ook over op KPN standaard alles-in-1 (100/100). Hier ook een experiabox v9, maar alles werkt uitstekend dus voor mij geen reden om te gaan omruilen voor een v10.
Ik bij Ziggo vandaan, en een hele verbetering. Met het ziggo modem had ik op de benedenverdieping niet eens fatsoenlijk bereik, had daarom een extra accespoint geplaatst. Nu niet meer nodig, met de experiabox door het hele huis nu goed bereik. Interactieve tv werkt ook een stuk beter dan bij Ziggo. Dik tevreden met de overstap
Ik bij Ziggo vandaan, en een hele verbetering. Met het ziggo modem had ik op de benedenverdieping niet eens fatsoenlijk bereik, had daarom een extra accespoint geplaatst. Nu niet meer nodig, met de experiabox door het hele huis nu goed bereik. Interactieve tv werkt ook een stuk beter dan bij Ziggo. Dik tevreden met de overstap
Ik denk wel dat de WiFi van de V10 beter gaat werken dan de V9. Maar dan alleen op apparatuur met 802.11AC en op 5 GHz. En dat doet de V9 nou eenmaal niet.
Iemand ervaringen met verlengingen? Ik zit nu een jaar bij kpn en bevalt eigenlijk uitstekend. Maar door de aanbiedingen als je overstapt is het niet gunstig om bij dezelfde provider te blijven. Als ik ze nu bel van ik wil weg gaan omdat het daar goedkoper is is er dan een grote kans dat ik ook de eerste half jaar 35 euro en daarna volle pond aanbieding krijg?
Gewoon bellen dat je een tevreden gebruiker bent maar dat je het allemaal wel een beetje kostbaar vindt.incomer schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:43:
Iemand ervaringen met verlengingen? Ik zit nu een jaar bij kpn en bevalt eigenlijk uitstekend. Maar door de aanbiedingen als je overstapt is het niet gunstig om bij dezelfde provider te blijven. Als ik ze nu bel van ik wil weg gaan omdat het daar goedkoper is is er dan een grote kans dat ik ook de eerste half jaar 35 euro en daarna volle pond aanbieding krijg?
Daarna meldt je dat je graag een nieuw jaarcontract wilt afsluiten. Dan krijg je de korting weer.
Doe ik zelf al jaren zo.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Gewoon bellen, doorklikken naar opzeggingen (uit m'n hoofd 4) en eerlijk zeggen dat je een aanbieding wilt. Vorige maand nog twee keer gedaan (voor onszelf en voor m'n zwager). Binnen 5 minuten de 35 euro per maand aanbieding (en nog wat extra).incomer schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:43:
Ja, dat is waar!eymey schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:18:
KPN kan bij bestellen niet weten of jij een Tweaker bent
Natuurlijk kan ik weer extra modems en access points neerzetten, dat is wat ik nu ook heb.
Ik wil alleen minder kastjes en losse modems in huis.
Met één goed werkend draadloos modem kom ik al een heel eind.
Het gaat dan vooral om bereik beneden in de huiskamer en keuken. Boven heb ik bedraad in gebruik maar werkt draadloos wel redelijk.
Ik heb contact opgenomen met de KS, omruilen van de v9 naar v10 kan in de KPN winkel.
Ze konden alleen niet zien of de winkel voorraad had.
Dat moet ik dus maar gaan proberen, ik heb nog een paar dagen de tijd.
Ik las overigens in de papieren van het installatie pakket dat het glasvezelkastje (NT) door de monteur geplaatst moet worden. Het is dus geen doe-het-zelf pakket.
De NT is meegeleverd (wit kastje) en zal geplaatst moeten worden omdat ik nu Vodafone heb en er geen kastje in gebruik is. Vodafone heeft een directe glasaansluiting op het Draytek modem.
Echt moeilijk zal het plaatsen niet zijn maar een glasvezelkabel verkloten is niet echt handig ...
406 om 373 met mijn crappy S5 haal ik met de v10 ;-)wpuntnl schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:47:
[...]
die 500/500 haal je met de v10 ook niet via wifi.
I agree. Als je een V10 kan krijgen en dat voldoet zonder extra gedoe, dan is dat natuurlijk het besteHoppyF schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:22:
[...]
Ja, dat is waar!![]()
Natuurlijk kan ik weer extra modems en access points neerzetten, dat is wat ik nu ook heb.
Ik wil alleen minder kastjes en losse modems in huis.
Met één goed werkend draadloos modem kom ik al een heel eind.
Het gaat dan vooral om bereik beneden in de huiskamer en keuken. Boven heb ik bedraad in gebruik maar werkt draadloos wel redelijk.
Ik heb contact opgenomen met de KS, omruilen van de v9 naar v10 kan in de KPN winkel.
Ze konden alleen niet zien of de winkel voorraad had.
Dat moet ik dus maar gaan proberen, ik heb nog een paar dagen de tijd.
Ik las overigens in de papieren van het installatie pakket dat het glasvezelkastje (NT) door de monteur geplaatst moet worden. Het is dus geen doe-het-zelf pakket.
De NT is meegeleverd (wit kastje) en zal geplaatst moeten worden omdat ik nu Vodafone heb en er geen kastje in gebruik is. Vodafone heeft een directe glasaansluiting op het Draytek modem.
Echt moeilijk zal het plaatsen niet zijn maar een glasvezelkabel verkloten is niet echt handig ...
Wat betreft die NT: Als ik het goed heb woon(de) jij in Ermelo toch? Daar hebben ze de universele FTU. Ik ga er eigenlijk vanuit dat het patchkabeltje van Vodafone gewoon op de 'universele' connector op de FTU zit geklikt. En dat het dus niet al te riskant hoeft te zijn om het wisselen zelf te doen.
Maar als je daar geen vertrouwen in hebt of ook maar enigszins het idee hebt dat je niet helemaal snapt hoe het in elkaar zit, dan lijkt even wachten me idd het veiligst
Eymey: je hebt gelijk. Het is simpel zelf te doen. Blindkap er af schuiven en patchkabeltje met koppelstukje losklikken. Daarna kan je de KPN NT er op zetten.
ik heb het nu twee keer gedaan de laatste maand. Bij mijzelf en bij mijn vriendin.
Voor instructie monteren NT:
YouTube: Aansluiten glasvezelmodem type 1
ik heb het nu twee keer gedaan de laatste maand. Bij mijzelf en bij mijn vriendin.
True, 5 GHz kan je bijna direct afschrijven. Een hoop mensen hebben geen apparaten die dit ondersteunen of kunnen dit gebruik. Ook ivb het mindere bereik. Je bereikt een hoop meer met AP met 802.11ac oid.Barre73 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:38:
Ik denk wel dat de WiFi van de V10 beter gaat werken dan de V9. Maar dan alleen op apparatuur met 802.11AC en op 5 GHz. En dat doet de V9 nou eenmaal niet.
Het kan wel, maar het is gewoon zo beinvloedbaar. Ik ken ook genoeg die niet boven de 100 uitkomen. Het is en blijft wifiwimpie007 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:56:
[...]
406 om 373 met mijn crappy S5 haal ik met de v10 ;-)

True, als je maar de juiste NT ontvangen hebt. Verschilt natuurlijk of je een Active fiber NT of genexis krijgt. In de hoop dat hij gewoon de juiste heeft ontvangen.Maar het aansluiten opzich is inderdaad niet zo moeilijk.Barre73 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:37:
Eymey: je hebt gelijk. Het is simpel zelf te doen. Blindkap er af schuiven en patchkabeltje met koppelstukje losklikken. Daarna kan je de KPN NT er op zetten.
Is deze week nog uitgebreid besproken in dit topicincomer schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 09:43:

Ja, je krijgt een goede aanbieding. Als je slim bent regel je ook nog 3 maanden gratis Fox sports of bijv. 500/500 internet.
Ja, eymey en Barre73.Barre73 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 12:37:
Er zit een lege NT waarbij het glasvezel kabeltje aangesloten zit op de binnenkomende glasvezel.
Deze losnemen de NT uit het pakket plaatsen zou dan voldoende moeten zijn.
Ik weet niet of er bij KPN nog wat ingesteld moet worden in het modem zelf zoals username wachtwoord.
Die heb ik niet.
Als dit niet nodig is zal de installatie snel gereed zijn.
Moeilijk is het denk ik ook niet maar als het niet werkt kan ik niet verder omdat ik dan niet weet waar het probleem zit.
Misschien wordt er bijvoorbeeld verkeerd gepatched in de PoP, dat kan ik nooit controleren.
Laat de monteur dus maar even zijn ding doen.
Computers instellen en dergelijke kan ik verder zelf wel.
Ik woon inderdaad in Ermelo, één van de eerst aangesloten woningen, eerste wijk.
PoP zit hier aan het eind van de straat je kunt hem bijna zien staan...
Bij glasvezel en xDSL is de Experiabox aansluiten plug 'n' play. Kabeltje er in, Experiabox aan, even wachten, klaar.HoppyF schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 22:45:
[...]
Ik weet niet of er bij KPN nog wat ingesteld moet worden in het modem zelf zoals username wachtwoord.
Die heb ik niet.
Als dit niet nodig is zal de installatie snel gereed zijn.
Uhm, op dit punt sla je de plank toch gedeeltelijk mis.rolandos582 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 17:52:
[...]
True, 5 GHz kan je bijna direct afschrijven. Een hoop mensen hebben geen apparaten die dit ondersteunen of kunnen dit gebruik. Ook ivb het mindere bereik. Je bereikt een hoop meer met AP met 802.11ac oid.
Als je het over 802.11AC hebt, dan heb je het automatisch over 5 Ghz. De officiele 802.11AC standaard omschrijft namelijk geen werking op 2,4 Ghz.
Sowieso zijn er genoeg apparaten die 5 ghz. ondersteunen. Alle smartphones en tablets hier thuis ondersteunen het (en daar zitten smartphones bij, zoals de Sony Xperia Z1-compact die al 2 jaar op de markt zijn). Zelfs een poor man's Ultrabook van Samung uit 2012 heeft het.
Overigens klopt het verhaal van bereik deels. Toch kan ik uit ervaring vertellen dat, zeker als er een overvolle 2,4 Ghz. band is, 5 ghz. met weinig moeite sneller is. Zelfs bij slechts 1 van de 5 streepjes bereik haal ik op 5 ghz. nog steeds hogere snelheden dan 2,4 ghz. bij een sterk signaal.
Wat mij betreft is 5 ghz. in een router tegenwoordig dus zeker en absoluut een must. Het liefst eigenlijk zelfs in een losse "Access Point Module", zodat modem/router indien van toepassing gewoon kort op de ISRA of NT in de Meterkast aangesloten kan worden, en AP via een UTP-kabeltje in een meer open veld in het huis gepositioneerd kan worden.
En uiteraard zal je 500 Mbit/s met WIFI alleen onder ideale omstandigheden (bij gebruik van AC op 5 ghz.) gaan halen. Maar beschikbaarheid van 5 ghz. maakt in mijn omgeving het verschil tussen maximaal 18 Mbit/s op 2,4 ghz. en 100 Mbit/s op 5 ghz. Zeker aangezien de apparaten die wél 5 ghz. ondersteunen ook de 2,4 ghz. ontlasten zodat de apparaten die alleen 2,4 ghz. ondersteunen meer ruimte houden.
[ Voor 11% gewijzigd door eymey op 09-01-2016 00:35 ]
Snelheid heb je mij niks over horen zeggen. Doordat de band minder word gebruikt (doordat lang niet alles ondersteunt word & lang niet iedereen een 5GHz modem heeft) kan er gewoon meer doorheen, minder ruis van buitenaf omdat die kanalen minder bezet zijn.
De meeste routers geven niet voor niets aan :
Maximale snelheid 2,4GHz 600Mbps
Maximale snelheid 5GHz 1,3Gbps
Maar toch blijf ik erbij dat menig apparaat van de doorgaandse consument het niet ondersteunt, achter hebben Tweakers vaak de nieuwste stufjes en kopen bewust. Dus die zullen het vaak wel hebben. Zoals vaak genoeg gemeld is omruilen allemaal geen probleem als je het wil hebben. Het kan/mag allemaal.
[ Voor 46% gewijzigd door rolandos582 op 09-01-2016 00:38 ]
Maar ik denk wel dat we nu steeds meer 802.11ac ondersteuning zien. Nieuwe mod en high-end telefoons hebben dit bijna allemaal. Bij laptops is het soms even zoeken maar komt m.i. ook steeds meer.rolandos582 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:38:
[...]
Maar toch blijf ik erbij dat menig apparaat van de doorgaandse consument het niet ondersteunt, achter hebben Tweakers vaak de nieuwste stufjes en kopen bewust. Dus die zullen het vaak wel hebben. Zoals vaak genoeg gemeld is omruilen allemaal geen probleem als je het wil hebben. Het kan/mag allemaal.
En voor een consument die er allemaal geen verstand van heeft is het wel leuk dat de V10 en zijn laptop 802.11ac ondersteunen om met hogere snelheid bestanden te downloaden.
Doordat 5ghz signaal minder makkelijk door muren gaat heb je ook minder snel kans dat het zo'n bende wordt als op 2.4Ghz. Ik ben op plekken geweest (voornamelijk flats) waarbij 5Ghz gewoon een must is. Op 2.4Ghz kan je het signaal gewoon niet eens meer fatsoenlijk vasthouden. Elke x tijd (1 plek elke 20s) stortte de verbindingssnelheid gewoon compleet in naar ~10 bytes/s, om paar seconde later weer op te krabbelen en weer in te storten. Tja.. Met 40 van die netwerken op 2.4ghz...rolandos582 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 00:38:
[...]
Snelheid heb je mij niks over horen zeggen. Doordat de band minder word gebruikt (doordat lang niet alles ondersteunt word & lang niet iedereen een 5GHz modem heeft) kan er gewoon meer doorheen, minder ruis van buitenaf omdat die kanalen minder bezet zijn.[...]
Ik was aangenaam verrast dat zelfs mijn nieuwe Samsung TV (UE40J5200) gewoon 5ghz ondersteund (en dat is een model in de lagere prijsklasse. Telefoons, tablets en notebooks die ik heb ondersteunen het allemaal, alleen de oude chromecast dongle niet (de nieuwe wel).RobinF schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 10:55:
[...]
Maar ik denk wel dat we nu steeds meer 802.11ac ondersteuning zien. Nieuwe mod en high-end telefoons hebben dit bijna allemaal. Bij laptops is het soms even zoeken maar komt m.i. ook steeds meer.
En voor een consument die er allemaal geen verstand van heeft is het wel leuk dat de V10 en zijn laptop 802.11ac ondersteunen om met hogere snelheid bestanden te downloaden.
Ik heb nog even gekeken welke NT in het installatie pakket zit.
Dit is een ZTE ZXHN F3100 (media converter).
Deze wordt op de FTU geklikt als het goed is, verder een aansluiting voor de power adapter en een UTP netwerk aansluiting.
Keurig in het wit zodat dit niet teveel opvalt.
De NT zit bij mij in de huiskamer de modem zit er nu direct naast.
Voordeel?
Geen verstopt Wifi modem in de meterkast en in de meterkast is ook helemaal geen plaats voor dit soort apparatuur.
Toevallig afgelopen week Liander op bezoek gehad voor het plaatsen van een slimme meter.
Dit was een flinke uitdaging voor de monteur.
De electriciteitsmeter die er zat kwam uit 1968 en kwam niet veel voor. Museum stuk dus...
Dit is een ZTE ZXHN F3100 (media converter).
Deze wordt op de FTU geklikt als het goed is, verder een aansluiting voor de power adapter en een UTP netwerk aansluiting.
Keurig in het wit zodat dit niet teveel opvalt.
De NT zit bij mij in de huiskamer de modem zit er nu direct naast.
Voordeel?
Geen verstopt Wifi modem in de meterkast en in de meterkast is ook helemaal geen plaats voor dit soort apparatuur.
Toevallig afgelopen week Liander op bezoek gehad voor het plaatsen van een slimme meter.
Dit was een flinke uitdaging voor de monteur.
De electriciteitsmeter die er zat kwam uit 1968 en kwam niet veel voor. Museum stuk dus...
Jammer. Ik dacht er ook over om routed IPTV te gebruiken met PfSense. Ik heb nu gewoon de oude methode met managed switch met Pfsense op de internet VLAN. Misschien ook ook een optie voor jouw, zodat je PfSense kan blijven gebruiken. Een voordeel van de managed switch methode tegenover routed IPTV is dat IPTV gewoon blijft werken zonder je router.Venxir schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 08:03:
Ik heb nu al maanden KPN iTV routed met pfsense draaiend. Ik merk alleen soms dat sommige zenders eruit springen na 2 seconden en na enkele minuten weer werken gedurende uren. Hebben meer mensen dit euvel met hun setups(hoeft niet per se pfsense te zijn)?
Ik heb het toevallig op weten te lossen gisterenZenix schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:35:
[...]
Jammer. Ik dacht er ook over om routed IPTV te gebruiken met PfSense. Ik heb nu gewoon de oude methode met managed switch met Pfsense op de internet VLAN. Misschien ook ook een optie voor jouw, zodat je PfSense kan blijven gebruiken. Een voordeel van de managed switch methode tegenover routed IPTV is dat IPTV gewoon blijft werken zonder je router.
Mooi!Venxir schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 19:45:
[...]
Ik heb het toevallig op weten te lossen gisteren. Nu lijkt het een perfect werkende setup
.
De igmpproxy draait op een oudere beta versie, terwijl er in 2009 een 1.0 is uitgekomen.Zenix schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:21:
[...]
Mooi!Zou je kunnen vertellen welke problemen je bent tegengekomen met PfSense routed IPTV? Dan kan ik ook switchen in de toekomst.
In pfsense 2.3 wordt dit gefixt maar voor nu moet je het zelf updaten. Als je dit niet doet dan hangen zender soms bij snel zappen of langdurig kijken.
Updaten doe je via de shell met de volgende commands:
- pkg
- pkg update
- pkg install igmpproxy
in etc/inc.services.inc de volgende regel zoeken:
mwexec("/usr/local/sbin/igmpproxy -d4 -c {$g['tmp_path']}/igmpproxy.conf");
deze vervangen voor:
mwexec_bg("/usr/local/sbin/igmpproxy -v {$g['tmp_path']}/igmpproxy.conf");
de -v kan je verwijderen, dit sheelt wat debug info in je logging.
Als er grote behoefte aan is dan wil ik wel een uitleg voor PfSense typen. De meeste mensen hebben wel een oude pc of laptop liggen die je experiabox kan vervangen als je geen telefonie gebruikt
Graag!Venxir schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:37:
[...]
De igmpproxy draait op een oudere beta versie, terwijl er in 2009 een 1.0 is uitgekomen.
In pfsense 2.3 wordt dit gefixt maar voor nu moet je het zelf updaten. Als je dit niet doet dan hangen zender soms bij snel zappen of langdurig kijken.
Updaten doe je via de shell met de volgende commands:Deze nieuwe versie heeft alleen andere commandline argumenten dus je moet in pfsense ook wat wijzigen:
- pkg
- pkg update
- pkg install igmpproxy
in etc/inc.services.inc de volgende regel zoeken:
mwexec("/usr/local/sbin/igmpproxy -d4 -c {$g['tmp_path']}/igmpproxy.conf");
deze vervangen voor:
mwexec_bg("/usr/local/sbin/igmpproxy -v {$g['tmp_path']}/igmpproxy.conf");
de -v kan je verwijderen, dit sheelt wat debug info in je logging.
Als er grote behoefte aan is dan wil ik wel een uitleg voor PfSense typen. De meeste mensen hebben wel een oude pc of laptop liggen die je experiabox kan vervangen als je geen telefonie gebruikt.
Vanmiddag heeft mijn zoon in de KPN winkel zonder problemen de donderdag geleverde Experia v9 omgeruild voor een v10. Netjes!
Opvallend is dat de v10 in een zelfde soort doos verpakt zit dan de v9 (Start Installatie staat op de doos), zelfde kleur en layout van de doos.
Het lijkt erop dat de v10's ook gewoon in een Start pakket geleverd worden.
Hoe dan ook kan ik nu gelijk goed van start gaan komende week.
Vanwege het goede aanbod en de service heeft mijn zoon ook direct een zelfde abonnement afgesloten in de winkel en zal dus over een maand overstappen.
Hij had net als ik ook een Vodafone Thuis abonnement en dankzij de lakse houding van Vodafone en minder compleet aanbod stapt hij nu ook over.
Opvallend is dat de v10 in een zelfde soort doos verpakt zit dan de v9 (Start Installatie staat op de doos), zelfde kleur en layout van de doos.
Vanwege het goede aanbod en de service heeft mijn zoon ook direct een zelfde abonnement afgesloten in de winkel en zal dus over een maand overstappen.
Hij had net als ik ook een Vodafone Thuis abonnement en dankzij de lakse houding van Vodafone en minder compleet aanbod stapt hij nu ook over.
Toen ik las ''zoon'' toen zag ik het al voor me. Zo'n jongetje van 10 naar de winkel met grote doos. Maar inderdaad mooi, gaat vrij simpel vaak. Goed om te horen dat je zoon ook de overstap maakt, altijd positief natuurlijk en dat is ook wat KPN graag ziet. Met snelle/goede service meer klanten krijgen. Terecht imoHoppyF schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:06:
Vanmiddag heeft mijn zoon in de KPN winkel zonder problemen de donderdag geleverde Experia v9 omgeruild voor een v10. Netjes!
Hahaha! Hij is geen 10 maar 27rolandos582 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:18:
[...]
Toen ik las ''zoon'' toen zag ik het al voor me. Zo'n jongetje van 10 naar de winkel met grote doos. Maar inderdaad mooi, gaat vrij simpel vaak. Goed om te horen dat je zoon ook de overstap maakt, altijd positief natuurlijk en dat is ook wat KPN graag ziet. Met snelle/goede service meer klanten krijgen. Terecht imo
Hij woont op zichzelf hier in dezelfde woonplaats vandaar.
Op mijn advies had hij ook Vodafone glasvezel genomen, nu anderhalf jaar later is ook zijn jaarcontract ruimschoots voorbij en doet Vodafone geen aantrekkelijk aanbod om te blijven.
Tijd voor wat anders, de twee interactieve TV boxen in het KPN pakket plus opnemen trekken hem over de streep.
Meer providers zouden meer aandacht aan hun trouwe klanten moeten besteden naar mijn mening.
Ik lees hier dat bestaande KPN klanten wel een goede deal krijgen na één jaar. Misschien moet je er zelf om vragen maar dat is nog niet zo erg.
Ja precies dat zal meer met mijn eigen leeftijd te maken hebben haha. Het is uiteraard ook erg logisch dat mensen niet zomaar spontaan benaderd worden ivb verlengen (we gaan niet met geld gooienHoppyF schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:27:
[...]
Hahaha! Hij is geen 10 maar 27(ja ja ik ben een ouwe Tweaker)
Hij woont op zichzelf hier in dezelfde woonplaats vandaar.
Op mijn advies had hij ook Vodafone glasvezel genomen, nu anderhalf jaar later is ook zijn jaarcontract ruimschoots voorbij en doet Vodafone geen aantrekkelijk aanbod om te blijven.
Tijd voor wat anders, de twee interactieve TV boxen in het KPN pakket plus opnemen trekken hem over de streep.
Meer providers zouden meer aandacht aan hun trouwe klanten moeten besteden naar mijn mening.
Ik lees hier dat bestaande KPN klanten wel een goede deal krijgen na één jaar. Misschien moet je er zelf om vragen maar dat is nog niet zo erg.

De v10 wordt op vdsl en bvdsl en adsl standaard geleverd. Op glasvezel wordt standaard nog de v9 geleverd.
our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Dat betekent IMHO dat de concurrentie op de vaste internet markt nog niet groot genoeg is. Bijna alle GSM providers geven na afloop van een abbo uit zichzelf een leuke aanbieding om de klant te behouden. Anders stapt die over naar een andere aanbieder. Klanten behouden met korting is niet met geld gooien maar geld besparen. Het werven van een nieuwe klant om een opstapper te compenseren is veel duurder.rolandos582 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 21:37:
[...]
Het is uiteraard ook erg logisch dat mensen niet zomaar spontaan benaderd worden ivb verlengen (we gaan niet met geld gooien)
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Correct inderdaad.raydekok schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 22:03:
De v10 wordt op vdsl en bvdsl en adsl standaard geleverd. Op glasvezel wordt standaard nog de v9 geleverd.
Dat is veel duurder, maar 7 of 8 van de 10 klanten doen niks en laten hun abonnement stilzwijgend verlengen en denken daar niet over na. Dat is nog veel goedkoper.RichieB schreef op zondag 10 januari 2016 @ 01:26:
[...]
Dat betekent IMHO dat de concurrentie op de vaste internet markt nog niet groot genoeg is. Bijna alle GSM providers geven na afloop van een abbo uit zichzelf een leuke aanbieding om de klant te behouden. Anders stapt die over naar een andere aanbieder. Klanten behouden met korting is niet met geld gooien maar geld besparen. Het werven van een nieuwe klant om een opstapper te compenseren is veel duurder.
Ik ben overigens nog nooit door zowel KPN ofwel Vodafone met het feit dat mijn mobiel abonnement afloopt en dat ik mag verlengen. Meestal ziet iemand dat, en zal klant dit meedelen maar proactief? Idk, maybe.
Concurrentie is er genoeg, KPN vs Ziggo is al jaren. Maar mensen kiezen toch vaak voor 1 provider en blijven daar. En doen niet genoeg moeite om dit te veranderen. Met meer als 2 miljoen aansluitingen, als je die allemaal proactief gaat benaderen. Moet je nagaan hoeveel geld dat gaat kosten
Dat klopt. De monteur heeft modems bij zich voor storingen.
2 partijen noem ik geen concurrentie. Iets van 10 volledig onafhankelijke partijen waarbij je in principe iedere dag probleemloos zonder een hoop regelwerk kan overstappen, eigenlijk gewoon met een druk op de knop. Dat noem ik concurrentie. De klant bepaalt, niet andersom.rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 01:40:
Concurrentie is er genoeg, KPN vs Ziggo is al jaren. Maar mensen kiezen toch vaak voor 1 provider en blijven daar. En doen niet genoeg moeite om dit te veranderen. Met meer als 2 miljoen aansluitingen, als je die allemaal proactief gaat benaderen. Moet je nagaan hoeveel geld dat gaat kosten
Nu zit je met opzegtermijnen, installatieprocedures, mailadressen die gewijzigd moeten worden (als je geen Gmail o.i.d gebruikt), etc. Dat is best omslachtig en verhoudt mensen ervan om over te stappen.
KPN doet het tegenwoordig best goed maar wat vrijwel geen enkel bedrijf meer doet, is het belang van de klant bovenaan zetten. De Consument hoort nou eenmaal bovenaan de voedselketen te staan. Wij als consument hebben nu eenmaal geaccepteerd dat het niet zo is.
Bedrijven maken het bewust ingewikkelder om er voor te zorgen dat ze de consument nog enigzins kunnen sturen.
Een paar maanden voordat je abbo verloopt heb je in Mijn Vodafone een link naar een verlengingsaanbieding. Gebruik je die niet dan verandert die in een grote banner op het moment dat je abbo verlopen is.rolandos582 schreef op zondag 10 januari 2016 @ 01:40:
[...]
Ik ben overigens nog nooit door zowel KPN ofwel Vodafone met het feit dat mijn mobiel abonnement afloopt en dat ik mag verlengen.
Klanten naaien is in jouw optiek dus beter dan open en eerlijk zaken doen.Met meer als 2 miljoen aansluitingen, als je die allemaal proactief gaat benaderen. Moet je nagaan hoeveel geld dat gaat kosten

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Vandaag aan de slag gegaan met mijn Mikrotik en routed iptv. Ondertussen heb ik vrijwel alles werkend, *behalve* beeld. Ik krijg totaal geen beeld, ook niet 2 seconden. De melding is steeds "Zender niet beschikbaar". Opnames terugkijken werkt, Netflix (meer tv) werkt, alleen ... geen live beeld.
Ik zie dat er wel een stream (~ 4Mbps) binnenkomt aan de VLAN4 zijde op de Mikrotik, maar op het lan van de stb's komt er geen stream door. IGMP proxy staat aan en geconfigureerd zoals genoemd op de site van netwerkje.com.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het lijkt een IGMP/multicast probleem.
Ik zie dat er wel een stream (~ 4Mbps) binnenkomt aan de VLAN4 zijde op de Mikrotik, maar op het lan van de stb's komt er geen stream door. IGMP proxy staat aan en geconfigureerd zoals genoemd op de site van netwerkje.com.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Het lijkt een IGMP/multicast probleem.
Zonder configuratie hier gepost kan niemand je helpentriet schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:10:
Vandaag aan de slag gegaan met mijn Mikrotik en routed iptv. Ondertussen heb ik vrijwel alles werkend, *behalve* beeld. Ik krijg totaal geen beeld, ook niet 2 seconden. De melding is steeds "Zender niet beschikbaar". Opnames terugkijken werkt, Netflix (meer tv) werkt, alleen ... geen live beeld.
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Dat, plus de opmerking dat de IGMP proxy feature hier soms ook wat onnavolgbare kuren heeft.
Past dit probleem overigens niet beter in onderstaand topic? Ik lees hier graag over KPN, maar hoe je zaken instelt op een specifieke router lijkt me meer wat voor een ander topic.
\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur
Past dit probleem overigens niet beter in onderstaand topic? Ik lees hier graag over KPN, maar hoe je zaken instelt op een specifieke router lijkt me meer wat voor een ander topic.
\[Ervaringen/discussie] MikroTik-apparatuur
Wat is precies de EUR 35 per maand aanbieding?barrymossel schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 10:02:
[...]
Gewoon bellen, doorklikken naar opzeggingen (uit m'n hoofd 4) en eerlijk zeggen dat je een aanbieding wilt. Vorige maand nog twee keer gedaan (voor onszelf en voor m'n zwager). Binnen 5 minuten de 35 euro per maand aanbieding (en nog wat extra).
Ik ga voor het eerst glasvezel nemen (internet only) en zie nu een aanbieding voor 100/100 van 25 per maand het eerste halfjaar en daarna 45 zonder aansluit/installatiekosten.
Ah okay, ja ik log eigenlijk nooit in op mijn vodafone, behalve als een factuur niet klopt ofzo. Gelukkig weet dat mijn contract ergens in Augustus afloopt. Alleen verlenginsaanbod op mobiel bestaat toch niet echt, er zijn niet echt goede aanbiedingen imo.RichieB schreef op zondag 10 januari 2016 @ 13:06:
[...]
Een paar maanden voordat je abbo verloopt heb je in Mijn Vodafone een link naar een verlengingsaanbieding. Gebruik je die niet dan verandert die in een grote banner op het moment dat je abbo verlopen is.
Winst maken is een ding, dat de klant dat niet inziet is prima. Maar er zijn een hoop vorderingen voor klanten, dingen zoals meertv/netflix etc gaat zichzelf natuurlijk niet betalen. Muahh wel gedaan maar dat was niet helemaal mijn ding op die manier. Technisch was veel interessanter.Klanten naaien is in jouw optiek dus beter dan open en eerlijk zaken doen.Gelukkig werk jij niet op de commerciële afdeling.
6mnd alles in 1 pakket voor €35,-PLAE schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:49:
[...]
Wat is precies de EUR 35 per maand aanbieding?
Ik ga voor het eerst glasvezel nemen (internet only) en zie nu een aanbieding voor 100/100 van 25 per maand het eerste halfjaar en daarna 45 zonder aansluit/installatiekosten.
Internetonly zit op 6mnd €25,- en daarna €37,50 voor 60mb of inderdaad €45 voor 100/100.
[ Voor 18% gewijzigd door rolandos582 op 10-01-2016 16:02 ]
Verwijderd
Beste Forumleden,
Ik ben Rene, nieuw hier op het forum, maar lees al een tijdje mee.
Ongeveer een jaar geleden ben ik bij kpn glasvezel weggegaan omdat ik zoals bekent bij jullie problemen had met online gamen.
Ben toen overgestapt naar ziggo, modem in bridgemode met daarachter een netgear r7000.
Sindsdien nooit meer problemen gehad, alleen dat bij ziggo nog steeds het probleem is hoe meer mensen online in de wijk, hoe minder snelheid er voor iedereen overblijft. Dus geen stabiel internet, sterk wisselende snelheden.
Nu zit ik hier dus een tijdje mee te lezen en als ik het goed begrijp kan de netgear r7000 de experiabox volledig vervangen, ook voor tv?
Nu mijn vraag, is dit dus inderdaad mogelijk, en zijn er hier mensen die mij kunnen en willen helpen met het instellen van de netgear router. uiteraard tegen betaling. Aangezien het voor mij niet helemaal abracadabra is, maar wel net mijn pet te boven gaat.
Als dit dus inderdaad mogelijk is ga ik meteen de overstap naar glasvezel weer maken.
Hoor het graag.
Ik ben Rene, nieuw hier op het forum, maar lees al een tijdje mee.
Ongeveer een jaar geleden ben ik bij kpn glasvezel weggegaan omdat ik zoals bekent bij jullie problemen had met online gamen.
Ben toen overgestapt naar ziggo, modem in bridgemode met daarachter een netgear r7000.
Sindsdien nooit meer problemen gehad, alleen dat bij ziggo nog steeds het probleem is hoe meer mensen online in de wijk, hoe minder snelheid er voor iedereen overblijft. Dus geen stabiel internet, sterk wisselende snelheden.
Nu zit ik hier dus een tijdje mee te lezen en als ik het goed begrijp kan de netgear r7000 de experiabox volledig vervangen, ook voor tv?
Nu mijn vraag, is dit dus inderdaad mogelijk, en zijn er hier mensen die mij kunnen en willen helpen met het instellen van de netgear router. uiteraard tegen betaling. Aangezien het voor mij niet helemaal abracadabra is, maar wel net mijn pet te boven gaat.
Als dit dus inderdaad mogelijk is ga ik meteen de overstap naar glasvezel weer maken.
Hoor het graag.
Daar is http://tweakers.net/categ...-en-systeembeheer/aanbod/ voorVerwijderd schreef op zondag 10 januari 2016 @ 19:12:
uiteraard tegen betaling.
Maar met http://netwerkje.com/ moet je al een eind op weg komen, daar kun je wel zien wat er allemaal ingesteld moet worden
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De standaard aanbieding is al jaren 35 euro per maand voor het all-in pakket (voor 6 maanden)...PLAE schreef op zondag 10 januari 2016 @ 15:49:
[...]
Wat is precies de EUR 35 per maand aanbieding?
Thanks, dat wil ik niet. Alleen internet. Ben voor de 6 maanden €25 en daarna €45 gegaan. Dan na een jaar maar weer kijken. Prijzen van glasvezel blijven de laatste jaren leuk dalen.
Beste Medetweakers,
Ik ga per maart verhuizen naar een glasvezelgebied en wil daar gelijk gebruik van maken door een Ai1 500/500 pakket te nemen. Het huis is nu nog in aanbouw maar ik wilde alvast een beetje de kosten gaan ramen.
Ik heb naar alle slaapkamers, de zolder en de woonkamer loze leidingen laten aanleggen en wil alles zelf gaan bekabelen met Cat6 om overal in huis een lekker snelle verbinding te hebben.
Op elke verdieping wil ik een AP plaatsen zodat ook Wifi geen probleem is. Ik wil in elke kamer ooit iTV kunnen aansluiten als dat nodig is.
Op www.netwerkje.com heb ik al een beetje gekeken wat de mogelijkheden zijn en daar wordt geadviseerd een eigen (managed) Switch en Router te nemen.
Het belangrijkste is dat alle apparaten in huis (voorzover ze dat ondersteunen) met Gigabit met elkaar verbonden zijn, de Wifi lekker vlot is en elke bekabeld apparaat gebruik kan maken van de volle 500/500 verbinding.
In de meterkast wil ik een klein 10 inch patchkastje ophangen om alle kabels te patchen en netjes weg te werken. Budget voor alle bekabeling en hardware is rond de €500.
Mijn vragen aan jullie zijn:
PLAATJE
Alvast bedankt voor jullie input!
Ik ga per maart verhuizen naar een glasvezelgebied en wil daar gelijk gebruik van maken door een Ai1 500/500 pakket te nemen. Het huis is nu nog in aanbouw maar ik wilde alvast een beetje de kosten gaan ramen.
Ik heb naar alle slaapkamers, de zolder en de woonkamer loze leidingen laten aanleggen en wil alles zelf gaan bekabelen met Cat6 om overal in huis een lekker snelle verbinding te hebben.
Op elke verdieping wil ik een AP plaatsen zodat ook Wifi geen probleem is. Ik wil in elke kamer ooit iTV kunnen aansluiten als dat nodig is.
Op www.netwerkje.com heb ik al een beetje gekeken wat de mogelijkheden zijn en daar wordt geadviseerd een eigen (managed) Switch en Router te nemen.
Het belangrijkste is dat alle apparaten in huis (voorzover ze dat ondersteunen) met Gigabit met elkaar verbonden zijn, de Wifi lekker vlot is en elke bekabeld apparaat gebruik kan maken van de volle 500/500 verbinding.
In de meterkast wil ik een klein 10 inch patchkastje ophangen om alle kabels te patchen en netjes weg te werken. Budget voor alle bekabeling en hardware is rond de €500.
Mijn vragen aan jullie zijn:
- Welke hardware kan ik hier het beste voor nemen? Op netwerkje.com worden een aantal Switches en Routers geadviseerd, moet ik deze gewoon hebben of zijn er betere opties te krijgen?
- Ik wil op elke verdieping (dus 3x) een AP/Router zonder DHCP als AP hebben, hebben jullie hier nog suggesties voor?
- Mijzelf lijkt de optie om volgens Methode 2 alleen een Router en de Experiabox (ipv ook nog een managed switch) in de meterkast te hebben het makkelijkst of zitten hier nog haken en ogen aan?
PLAATJE
Alvast bedankt voor jullie input!
Vraag 2: Ik neem aan dat je vooral alleen een AP wil aangezien je dat in je beginverhaal aangaf. Dan zeg ik:
https://www.kpn.com/prive...ternet/wifiversterker.htm
Ik hoor hier alleen maar enthousiaste verhalen erover. Lekker simpel en voor 80 euro (per stuk) heb je dualband 802.11 AC uiteraard, en een schijnbaar erg goede performance. Oh ja! Ook IGMP Snooping waardoor je er ook ITV decoders op kan aansluiten zonder dat je wifi in elkaar stort.
Prijs is voor deze specs echt erg gunstig.
Ik hoor hier alleen maar enthousiaste verhalen erover. Lekker simpel en voor 80 euro (per stuk) heb je dualband 802.11 AC uiteraard, en een schijnbaar erg goede performance. Oh ja! Ook IGMP Snooping waardoor je er ook ITV decoders op kan aansluiten zonder dat je wifi in elkaar stort.
[ Voor 16% gewijzigd door Barre73 op 11-01-2016 18:59 ]
Waarom niet gewoon de Experiabox gebruiken. Is veelal voldoende. Krijg hier nog wel eens het idee dat mensen de EB niet willen gebruiken, gewoon omdat het kan.
TP-Link wordt veel gebruikt als switch. Ook Netgear heeft een aantal goed betaalbare switches die overweg kunnen met IGMP Snooping. Beide worden veel gebruikt
Als AP is de KPN Wifiversterker zeker een aanrader.
- Wifi AC
- Band Steering
- 4 Poorts switch
- IGMP Snooping (dus makkelijk de combineren met een iTV box)
En dat alles voor een nette prijs.
TP-Link wordt veel gebruikt als switch. Ook Netgear heeft een aantal goed betaalbare switches die overweg kunnen met IGMP Snooping. Beide worden veel gebruikt
Als AP is de KPN Wifiversterker zeker een aanrader.
- Wifi AC
- Band Steering
- 4 Poorts switch
- IGMP Snooping (dus makkelijk de combineren met een iTV box)
En dat alles voor een nette prijs.
De combinatie Experiabox V10 en de KPN Wifi versterker is bijna onverslaanbaar. De V10 kost niks en het AP slechts 80 Euro. Heb enkele dagen geleden die AP gekocht en echt geen cent spijt. Ding binnen 1 minuut aan de praat. Wat iets langer duurde was het vinden van de ideale plek op de 1e verdieping om de AP te plaatsen. Die 5Ghz band is mooi maar komt echt niet door 2 betonnen muren heen. Hou daar rekening mee. Na wat experimenteren en veel meten de beste plek gevonden. Je MOET de AP wel bedraad aansluiten en plaatsen op de plek waar je verbetering wilt. (Las hier boven ergens dat iemand de AP naast de router in de meterkast had geplaatst en klaagde dat het niet naar verwachting werkte..... Tja, dan heb je het niet helemaal begrepen denk ik). Ik heb de AP aangesloten tussen een kabel van een TV decoder en de TV weer aan de AP. Works like a charm. Heb nu overal in huis minimaal 60dBm. Overal ten minste groen zal ik maar zeggen. Zelfs achter in de tuin. Speedtest op telefoon en tablet komt op down 90Mbps en up op 95Mbps. Heb hier 100/100 glas. Ben zeer tevreden. Het apparaat wordt wel redelijk warm. Niet heet ofzo maar in vergelijking met de V10 (daar voel je helemaal geen warmte) is het opvallend. Toch nog een nadeel......... But what the Heck!Barre73 schreef op maandag 11 januari 2016 @ 18:57:
Vraag 2: Ik neem aan dat je vooral alleen een AP wil aangezien je dat in je beginverhaal aangaf. Dan zeg ik:
NB: Ben hier in de buurt de enige die op 5Ghz zit. Tenminste ik zie geen andere op deze band. Terwijl er op de 2,4Ghz er wel 20 te vinden zijn. Het doordringings vermogen van de 5Ghz band is heel gering. Minder dan ik gedacht had. Maar zoals gezegd: probeer de goede plek te vinden. Een meter opzij kan al verschil maken. Ja echt.
AopenHX08 ZM400B Athlon64-X2-3800+ ArticFreezer64pro Asrock939Dual-Sata2 2x512MbDDR400 GigabyteR9700pro SBAudigy2 Inspire6700modded PCTVpro ADSL 6Mb/768 NEC2500a Pioneer105DVDrom iiyamaVMPro450 CanonIP4000 LogitechG5 200GbWD7200 80GbWD7200 WinXPhome
Onlangs heb ik de oplossing gemaakt zoals beschreven op http://netwerkje.com/eigen-router methode 2 + uitbreiding thuisnetwerk.
Modem: Experiabox v9
Firewall/Router: NetASQ U30
Switch: HP ProCurve 1800-24G (J9028B)
Decoders: 2x Arcadyan HMB2260
Op deze nieuwe decoder is ook een mogelijkheid om Netflix te gebruiken. Nu werken de decoders prima, maar de optie Netflix is verdwenen sinds ik de eigen-router oplossing heb gecreëerd. Iemand een idee wat ik kan doen om de Méér TV en dus Netflix optie terug te krijgen op mijn decoders?
Overzicht van mij oplossing:
Modem: Experiabox v9
Firewall/Router: NetASQ U30
Switch: HP ProCurve 1800-24G (J9028B)
Decoders: 2x Arcadyan HMB2260
Op deze nieuwe decoder is ook een mogelijkheid om Netflix te gebruiken. Nu werken de decoders prima, maar de optie Netflix is verdwenen sinds ik de eigen-router oplossing heb gecreëerd. Iemand een idee wat ik kan doen om de Méér TV en dus Netflix optie terug te krijgen op mijn decoders?
Overzicht van mij oplossing:

[ Voor 7% gewijzigd door dnieuwkamp op 11-01-2016 22:33 ]
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery
Met een eigen netwerk lijken de TV-boxen in Bridged modus te staan i.p.v Routed. "Meer TV" heb je alleen met Routed TV. En dat werkt blijkbaar alleen wanneer de TV-boxen via de EB lopen.
Die NetASQ ombuigen zodat hij de twee VLANs routeert en IGMP proxied. Als 'ie dat kan. Anders heb je meer ijzer/plastic nodig.
Ik ben bezig om een handleiding voor PFSense i.c.m. routed iTv te schrijven. Ik heb het namelijk 100% werkend.
Ik heb alleen niet veel tijd in de avonden dus echt hard wil het nog niet lopen...
Ik heb alleen niet veel tijd in de avonden dus echt hard wil het nog niet lopen...
IGMP kan ik wel als IP protocol selecteren in een van de aan te maken filter/NAT regels. Geen idee hoe ik deze "proxied" of de twee VLAN's ga routeren. Misschien wordt het wat duidelijk met de handleiding van Venxir 
Momenteel zijn de twee intefaces van mijn firewall als volgt ingedeeld;

"KPN" is de PPPoE verbinding.
Momenteel zijn de twee intefaces van mijn firewall als volgt ingedeeld;

"KPN" is de PPPoE verbinding.
Yesterday is history, today is a gift, tomorrow is a mystery
Je hebt daarvoor routed iptv nodig, zie: http://netwerkje.com/routed-iptvdnieuwkamp schreef op maandag 11 januari 2016 @ 22:26:
Verwijderd
[...]
Daar is http://tweakers.net/categ...-en-systeembeheer/aanbod/ voor
Maar met http://netwerkje.com/ moet je al een eind op weg komen, daar kun je wel zien wat er allemaal ingesteld moet worden
[/quote]
Bedankt voor je reactie, ga proberen eruit te komen met die beschijving, en anders plaats ik alsnog een advertentie
.
Maar kan wel iemand mij vertellen of ik bij de netgear r7000 de wan poort ook moet aanpassen naar de vlan's die kpn uitzend.
Kan hier namelijk niks over vinden?
Alvast bedankt.
Daar is http://tweakers.net/categ...-en-systeembeheer/aanbod/ voor
[/quote]
Bedankt voor je reactie, ga proberen eruit te komen met die beschijving, en anders plaats ik alsnog een advertentie
Maar kan wel iemand mij vertellen of ik bij de netgear r7000 de wan poort ook moet aanpassen naar de vlan's die kpn uitzend.
Kan hier namelijk niks over vinden?
Alvast bedankt.
Als er in de webinterface en manual niks over is terug te vinden, misschien dat je door DD-WRT erop te zetten wel die mogelijkheid krijgt?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik hoop dat je er tijd voor krijgt, want dat wil ik wel graag lezen.Venxir schreef op dinsdag 12 januari 2016 @ 15:10:
Ik ben bezig om een handleiding voor PFSense i.c.m. routed iTv te schrijven. Ik heb het namelijk 100% werkend.
Ik had al de gedachten om de pfsense maar achter de v10 te hangen en de tv ontvangers ook op de v10, maar dan heb ik 2x nat. Dat werkte wel voor alle toepassingen die ik gebruik.
Verder dacht ik iets gelezen te hebben dat pppeo nog roet in het eten gooide voor sommige hardware met pfsense.
Edit: ppoe werkt goed, maar is single core en limiteerd op sommige systemen de throughput (geen gigabit over gigabit interface)
https://redmine.pfsense.org/issues/4821
[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 13-01-2016 17:24 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Even een vraagje. Hoe krijg ik IPV6 werkend in openwrt. Ik krijg alleen een IPV4 adres van kpn. (Toen ik nog een V9 had, kreeg ik al wel een IPV6 adres op de V9).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie