[KPN Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 16 ... 95 Laatste
Acties:
  • 764.811 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Athome schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 12:56:
[...]

Bij netjes huren is de support inderdaad beter/eenvoudiger.
Echter. Ik de koopbox puur voor Netflix gaan gebruiken op mijn projector. Deze wordt (te) weinig gebruikt en dan vind ik 4 euro in de maand gewoon te veel geld. Vandaar de vraag.
Waarom koop je dan niet gewoon Chrome-cast of Apple tv 3 op markt plaats.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 09-09 21:21
[...]

Echter. Ik de koopbox puur voor Netflix gaan gebruiken op mijn projector. Deze wordt (te) weinig gebruikt en dan vind ik 4 euro in de maand gewoon te veel geld. Vandaar de vraag.
Kan je dan niet beter een ander apparaatje aanschaffen? Eventueel een Chromecast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
[...]

Sterker nog als je er op dit moment 2 in gebruik hebt en je voegt een 3e toe zal deze een periode werken waarna deze van het netwerk afgeschopt wordt. KPN doet nu periodiek checks hoeveel kastjes je contractueel hebt en daadwerkelijk aansluit (ik ben daar achter gekomen omdat ik een kastje had die stuk was, maar niet "Afgevoerd" bij KPN en een andere die ik aansloot.." ergo 3 kastjes en 1 wilde zich niet aanmelden. Pas na de-registratie was het opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
Heb een Chromecast (meerdere) maar bedienen via smartphone o.i.d is gewoon een ramp.
Moet eerst het apparaat wakker maken voordat ik deze bedienen kan en daarnaast wordt de verbinding tussen de Smartphone o.i.d en chromecast ook zeer regelmatig verbroken.

Even voor de duidelijkheid. Als ik een film van 90 min kijk. Ligt de smartphone o.i.d ook daadwerkelijk 90 min werkeloos op tafel. Pak ik de smartphone dan weer, dan blijkt er vaak geen verbinding meer te zijn.

Apple TV?
Heb het niet zo op Apple dingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itxs
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Klinkt als een gare chromecast, heb ik ook gehad (binnnen 2 jaar nog garantie dus ruilen in dat geval)
Sinds ik die van mij omgeruild heb zijn die issues opgelost, had in mijn geval te maken dat Chromecast gewoon netwerk kwijt raakte of idd niet meer gevonden kon worden door andere devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Wij hebben hier sinds begin december ook iptv. 3 * ontvanger op een kpn switch die aangesloten is op de v10. Het is gewoon routed iptv blijkt, ik zie 3 extra ip adressen in de dhcp pool.

Valt me allemaal niet tegen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 10:46
itxs schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:14:
Klinkt als een gare chromecast, heb ik ook gehad (binnnen 2 jaar nog garantie dus ruilen in dat geval)
Sinds ik die van mij omgeruild heb zijn die issues opgelost, had in mijn geval te maken dat Chromecast gewoon netwerk kwijt raakte of idd niet meer gevonden kon worden door andere devices.
Dan zijn alle 3 de Chromecasts gaar. Heb het met allemaal. Ligt volgens mij meer aan de slaapstand van de smartphones/tablets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08
Met de 1e generatie Chromecast had ik ook wel eens dergelijke issues.

Maar met Chromecast 2 werkt alles echt voortreffelijk!

Van de week zelfs meerdere keren (was beetje met phone en tablet aan het 'klooien' ) iets op Chromecast gestart en, tijdens het afspelen, smartphone of tablet ge-reboot. Na de re-boot en opnieuw openen van de app in kwestie werd ogenblikkelijk opgemerkt dat de Chromecast wat aan het spelen was.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik heb net de KPN doehetzelf box gehad. Nu is mijn glasvezel kastje in de meterkast nog leeg. Zijn er hier mensen met ervaringen van het aansluiten van de glasvezelkabel op de Genexis gigabit?

Net gekeken de Genexis pas niet eens in het voorgeleverde(2j terug) kastje. Toch op de monteur wachten dus 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door LosGieros op 20-12-2015 11:41 ]

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
Athome schreef op vrijdag 18 december 2015 @ 15:08:
Heb een Chromecast (meerdere) maar bedienen via smartphone o.i.d is gewoon een ramp.
Moet eerst het apparaat wakker maken voordat ik deze bedienen kan en daarnaast wordt de verbinding tussen de Smartphone o.i.d en chromecast ook zeer regelmatig verbroken.

Even voor de duidelijkheid. Als ik een film van 90 min kijk. Ligt de smartphone o.i.d ook daadwerkelijk 90 min werkeloos op tafel. Pak ik de smartphone dan weer, dan blijkt er vaak geen verbinding meer te zijn.

Apple TV?
Heb het niet zo op Apple dingen
Hetgeen jij beschrijft had ik in het begin ook regelmatig. Het hoeft niet persé de Chromecast te zijn; apps die op je telefoon moeten detecteren dat de verbinding er was zijn ook wel eens de boosdoener (bijvoorbeeld met de Videoland App had ik een paar maanden geleden veel last van dat na een uur kijken ik niet ff makkelijk op pauze kon zetten). De apps / chromecast app op de telefoon lijken met de tijd wel steeds beter te worden; de verbinding is vaak nog wel weg na lange inactiviteit, maar hij is veel sneller terug en weet dan ook de status weer. Maar gezien de reacties van anderen zou het dus geen kwaad kunnen je chromecast om te ruilen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
LosGieros schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:25:
Ik heb net de KPN doehetzelf box gehad. Nu is mijn glasvezel kastje in de meterkast nog leeg. Zijn er hier mensen met ervaringen van het aansluiten van de glasvezelkabel op de Genexis gigabit?

Net gekeken de Genexis pas niet eens in het voorgeleverde(2j terug) kastje. Toch op de monteur wachten dus 8)7
Ik weet dat je handen jeuken om te gaan genieten van glasvezel, maar ik zou toch even wachten op de monteur. Zo'n glasvezelkabel is best wel gevoelig, als jij 'm sloopt (omdat je iets te onvoorzichtig bent) mag je flink betalen om de boel te laten vervangen. Als de monteur 'm sloopt kost 't jou niks. :)

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
LosGieros schreef op zondag 20 december 2015 @ 11:25:

Jij hebt dus niet deze combinatie nu? Die oranje kap kan trouwens ook wit zijn natuurlijk. Reggefiber gebruikt 2 kleuren voor die kappen.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/rW0GvCfl.jpg

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 20 december 2015 @ 22:56:
[...]

Jij hebt dus niet deze combinatie nu? Die oranje kap kan trouwens ook wit zijn natuurlijk. Reggefiber gebruikt 2 kleuren voor die kappen.

[afbeelding]
Nee ik heb iets wat uit 2 delen bestaat, 2 kapjes. En wat bij de KPN spullen zat paste er net niet in...

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaZnGaNL
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20-09 15:37
LosGieros schreef op maandag 21 december 2015 @ 10:36:
[...]

Nee ik heb iets wat uit 2 delen bestaat, 2 kapjes. En wat bij de KPN spullen zat paste er net niet in...
Waarschijnlijk heb jij deze:
Afbeeldingslocatie: http://www.genexis.eu/medialib/254/r900x800/fxp-ftu-large.png

Jewel 4 Kids voor leuke haarknipjes voor baby's & kinderen, Chunks en de nieuwste rage van Loom Bands!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ijsklont
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 15:14
Iemand hier met een Edgerouter lite die z'n complete configuratie zou willen delen met mij?

Ik heb internet wel goed werkend(510 down, 585 up) :D, maar met IPTV blijf ik maar 'error 14' krijgen. Maakt niet uit hoe ik het dan ook aansluit (Via Mikrotik CRS125 switch of direct).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williams123
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-01 22:37
Heb sinds kort ook glas van KPN met een experiabox v9.
Heb een eigen router achter de EB geplaats met 2 netwerk poorten het is een zelfbouw router met PFsense erop.

internet werkt wel en PFsense maakt ook zelf een Vlan 4 aan ITV. Maar als ik dan mijn tvbox aan sluit op mijn unmanaged switch dan krijg ik een ERROR 14. hij wilt de firmware/update niet ophalen.

NTU -> EBv9 -> pfsense -> switch -> computers/tvbox.

heb ik meerdere poorten nodig op mijn PFsense box of moet ik een managed switch na mijn pfsense zetten en daarin een vlan4 tag maken naar een poort en daar de TVbox op aan sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17-09 15:14
EB zal geen VLAN4 tagged packets accepteren aan de LAN zijde, in routed mode word een subnet gerouteerd over VLAN4 aan de WAN zijde en in bridged mode zal op basis van MAC addressen van de STBs VLAN4 worden getagged. Kun je wat meer details geven over hoe alles precies geconfigueerd staat, waar je welke VLANs hebt, wie DHCP doet etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williams123
Ioramus schreef op maandag 21 december 2015 @ 14:15:
EB zal geen VLAN4 tagged packets accepteren aan de LAN zijde, in routed mode word een subnet gerouteerd over VLAN4 aan de WAN zijde en in bridged mode zal op basis van MAC addressen van de STBs VLAN4 worden getagged. Kun je wat meer details geven over hoe alles precies geconfigueerd staat, waar je welke VLANs hebt, wie DHCP doet etc?
zoals ik het nu heb is het.
Experiabox geeft een IP aan mijn PFsensebox. mijn PFsense heeft een eigen DHCP in een eigen range die ip's uitdeelt aan mijn computers etc.

in mijn PFsense setup is automatisch een Vlan4(itv) aangemaakt als ik die enable dan linkt die naar RE0 mijn wan connectie.

heb wel op netwerkje gekeken. maar geen van de 2 methodes gebruik ik zo, Omdat de EB en mijn eigen router op de beneden verdieping staat en maar 1 kabel naar boven loopt waar alle computers staan.

En de beneden verdieping heeft ook 1 tvbox die werkt wel omdat die op de EB zelf is aangesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
Vreemd, want van EB is er geen VLAN4 naar de PFSense toe - dus dat zal dan niet werken. ALs je een managed switch hebt, zou ik je aanraden netwerkje.com setup te volgen, dus managed switch aan de NTU voor de 3 VLANs, dan VLAN7 naar de EB voor telefonie en VLANs4 en 6 naar de PFSense. Ik weet niet of je PFSense als igmp proxy kan instellen, anders moet je ook VLAN 4 assignen op basis van de MAC addresses van de STBs voor een bridged setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williams123
Ioramus schreef op maandag 21 december 2015 @ 15:29:
Vreemd, want van EB is er geen VLAN4 naar de PFSense toe - dus dat zal dan niet werken. ALs je een managed switch hebt, zou ik je aanraden netwerkje.com setup te volgen, dus managed switch aan de NTU voor de 3 VLANs, dan VLAN7 naar de EB voor telefonie en VLANs4 en 6 naar de PFSense. Ik weet niet of je PFSense als igmp proxy kan instellen, anders moet je ook VLAN 4 assignen op basis van de MAC addresses van de STBs voor een bridged setup.
https://doc.pfsense.org/index.php/IGMP_Proxy kan wel igmp proxy instellen op de PFsense ja.

dan word het dus zo

NTU -> managed switch
-> VLAN 4,6 pfsense -> managed switched -> internet,ITV
-> VLAN 7 EB -> telefoon
-> VLAN 4,6 andereverdieping router -> internet.

[ Voor 4% gewijzigd door Williams123 op 21-12-2015 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-08 20:50

fun

Hoewel zeer tevreden over de huidige aanbieder Onsbrabantnet is 100/100 in de avonduren te weinig in een gezin waar een aantal tieners rondrennen. Daarnaast zijn er inmiddels een 4-tal aanbieders waaronder KPN die voor vrijwel hetzelfde geld 500/500 aanbieden op ons huisadres.

Onsbrabantnet biedt voorlopig geen 500/500 en daarom twijfel ik om over te stappen naar KPN. Ik heb dit forum doorgespit en behalve veel technische topics lees ik weinig over de snelheid en stabiliteit van de verbinding. Kan KPN deze snelheid stabiel leveren?

Verder wordt IPTV bij Onsbrabantnet aangestuurd via een apart signaal (dus 2 kabels nodig op het modem). Is dit bij KPN ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
fun schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:34:
Hoewel zeer tevreden over de huidige aanbieder Onsbrabantnet is 100/100 in de avonduren te weinig in een gezin waar een aantal tieners rondrennen. Daarnaast zijn er inmiddels een 4-tal aanbieders waaronder KPN die voor vrijwel hetzelfde geld 500/500 aanbieden op ons huisadres.

Onsbrabantnet biedt voorlopig geen 500/500 en daarom twijfel ik om over te stappen naar KPN. Ik heb dit forum doorgespit en behalve veel technische topics lees ik weinig over de snelheid en stabiliteit van de verbinding. Kan KPN deze snelheid stabiel leveren?

Verder wordt IPTV bij Onsbrabantnet aangestuurd via een apart signaal (dus 2 kabels nodig op het modem). Is dit bij KPN ook het geval?
Bijna iedereen die ik spreek heeft de snelheid stabiel behalve in een paar plaatsen waar het in de avonduren blijkbaar behoorlijk vol loopt. MAar ook daar wordt aan gewerkt.

Ja, ook bij KPN heb je twee kabels nodig maar er zijn mogelijkheden om dat niet te hoeven. Het modem zit bij KPN namelijk niet op de glasvezelaansluiting vast. Op die aansluiting zit 1 kleine omvormer van glas naar koper, die op stroom werkt en die je met een standaard UTP kabel aansluit op de ExperiaBox. En op die laatste sluit je TV en internet aan.
Je kan dus een langere UTP kabel nemen en zo de Experiabox verplaatsen naar de woonkamer bijvoorbeeld. Of de EB in de meterkast laten, 1 kabel naar de woonkamer leggen en daar een standaard domme switch van een paar tientjes neerzetten. En daar kan je dan zowel computers als TV-decoders op aansluiten (geen extra wifipunt!)

Dus meer mogelijkheden dan bij OBN inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
Barre73 schreef op maandag 21 december 2015 @ 17:00:
[...]
Ja, ook bij KPN heb je twee kabels nodig maar er zijn mogelijkheden om dat niet te hoeven. Het modem zit bij KPN namelijk niet op de glasvezelaansluiting vast. Op die aansluiting zit 1 kleine omvormer van glas naar koper, die op stroom werkt en die je met een standaard UTP kabel aansluit op de ExperiaBox. En op die laatste sluit je TV en internet aan.
Je kan dus een langere UTP kabel nemen en zo de Experiabox verplaatsen naar de woonkamer bijvoorbeeld. Of de EB in de meterkast laten, 1 kabel naar de woonkamer leggen en daar een standaard domme switch van een paar tientjes neerzetten. En daar kan je dan zowel computers als TV-decoders op aansluiten (geen extra wifipunt!)
Hoezo heb je 2 kabels nodig? Volgensmij is 1 voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Ik snap dit verhaal ook niet helemaal. Leg eens uit met die 2 kabels. Ik heb hier ook glas van KPN / Reggefiber. Er komt gewoon glas binnen in huis, deze wordt omgevormd naar UTP en zit vervolgens in de ExperiaBox. Wat bedoel je precies met "2 kabels"?

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13-08 01:28

Ray

volgens mij zijn er ook aanbieders die beide glasvezels gebruiken en dus een dubbele nt gebruiken. 1 voor inet en 1 voor tv. Wellicht dat dit bedoeld wordt ?
KPN gebruikt maar 1 fiber en kan dus met 1 verbinding tussen nt en modem gebruikt worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Ik nam aan dat Fun bedoelde: 1 kabel voor Internet en 1 kabel voor IPTV. Het is IPTV dus je zou als niet-kenner kunnen denken dat het gewoon via de "internetkabel" loopt. Maar vanaf het modem gezien (de opbouw Genexis in het geval van de vraagsteller) heb je een kabel nodig voor internet en eentje voor IPTV. Vandaar "een tweede kabel"

Daar baseerde ik mijn eerste uitleg op.

Nu ik er dankzij jullie verder over nadenk zou hij inderdaad ook kunnen bedoelen dat hij de coaxuitgang gebruikt die bij OBN nog wel op de NT zit (de tweede vezel met DVB-C en analoog) en de IPTV er ook bij gebruikt.

In dat geval is het wel heel belangrijk om te beseffen dat bij KPN die gehele coax uitgang vervalt en er dus alleen nog maar IPTV mogelijk is. Met voor elke TV een aparte kabel en een decoder (even los van de technische mogelijkheden met switches).
Als die rondrennende tieners ook allemaal een TV op hun kamer nodig hebben wordt het een aardige ombouwoperatie om naar KPN over te stappen.

[ Voor 13% gewijzigd door Barre73 op 21-12-2015 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

"2 kabels" bij OBN (OnsBrabantNet) houdt in dat op het modem 2 UTP-kabels nodig zijn, 1 voor internettoegang (voor IP-adressen met 192.168 etc) en 1 voor IPTV (voor IP-adressen met 10.1 etc).

Met andere woorden: je zult de IPTV-spelers (Amino) dus altijd met een kabel vanaf het modem in de meterkast dienen aan te sluiten. Op de 192.168-reeks is geen IPTV-signaal beschikbaar.

2 kabels dus: 1 vanuit het modem naar de router en 1 voor de IPTV-speler(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Dank je Barre73

Idealiter wil ik 5 TV's gaan bedienen met IPTV. OBN staat er max 3 toe en dat heb ik op dit moment via PowerLine redelijk voor elkaar (stottert soms). De overige 2 TV's zijn nu verbonden via coax en daar wil ik eigenlijk van af als ik overstap naar een nieuwe provider.

[ Voor 3% gewijzigd door fun op 21-12-2015 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
fun schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:30:
"2 kabels" bij OBN (OnsBrabantNet) houdt in dat op het modem 2 UTP-kabels nodig zijn, 1 voor internettoegang (voor IP-adressen met 192.168 etc) en 1 voor IPTV (voor IP-adressen met 10.1 etc).

Met andere woorden: je zult de IPTV-spelers (Amino) dus altijd met een kabel vanaf het modem in de meterkast dienen aan te sluiten. Op de 192.168-reeks is geen IPTV-signaal beschikbaar.

2 kabels dus: 1 vanuit het modem naar de router en 1 voor de IPTV-speler(s).
Bij KPN heb je 4 poorten op je modem ( de Experiabox dus). Elk kan IPTV of internet routeren. En zoals gezegd kan je die poort verlengen en uitbreiden door deze met een UTP kabel op een unmanaged switch aan te sluiten. Dan nog kan je tv decoders en computers aansluiten op die switch en krijgen ze nog het goede signaal allemaal.
Dus 1 kabel naar boven met daar een 6 of 8 poorts switch aan. Vanaf die switch kabels naar de TVs en je bent al een heel eind op weg.

Maar ik zou de setup eens vooraf tekenen als ik jou was en als er nog vragen zijn kan je de antwoorden hier zeker vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ioramus
Williams123 schreef op maandag 21 december 2015 @ 16:07:
[...]

https://doc.pfsense.org/index.php/IGMP_Proxy kan wel igmp proxy instellen op de PFsense ja.

dan word het dus zo

NTU -> managed switch
-> VLAN 4,6 pfsense -> managed switched -> internet,ITV
-> VLAN 7 EB -> telefoon
-> VLAN 4,6 andereverdieping router -> internet.
Ja, ik snap alleen de laatste regel niet, andereverdieping router? - via VLAN6 komt een PPPoE sessie voor je internet, die kan maar naar 1 router toe. Dus na je PFSense heb je geen andere routers meer nodig, slechts (managed) switches. Voor VLAN4 (bridge mode) zou dat kunnen werken (niet via een router tenzij die ook op wan/lan vlans aankan) maar niet voor je internet (VLAN6).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosGieros
  • Niet online
Klopt en het binnenwerk wat ik daarvoor hebt past niet. Heb kpn gebeld, hopelijk heeft de monteur de juiste spullen bij zich de 29e. Beetje jammer dat ik nog een week moet wachten 8)7

Rapapa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henisa
  • Laatst online: 10-09 23:07
Barre73 schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:30:

Als die rondrennende tieners ook allemaal een TV op hun kamer nodig hebben wordt het een aardige ombouwoperatie om naar KPN over te stappen.
Hier bij mij hebben de kids een PC of Laptop, met ITVonline van KPN kunnen ze ook hun programma kijken. Werkt ook perfect. ;)

https://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?u=192763

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
fun schreef op maandag 21 december 2015 @ 22:33:
Dank je Barre73

Idealiter wil ik 5 TV's gaan bedienen met IPTV. OBN staat er max 3 toe en dat heb ik op dit moment via PowerLine redelijk voor elkaar (stottert soms). De overige 2 TV's zijn nu verbonden via coax en daar wil ik eigenlijk van af als ik overstap naar een nieuwe provider.
Wat Barre verteld is onzin. Van af de modem kan alles gewoon over 1 utp kabel( lees internet kabel) als je gewoon naar iedere kamer 1 kabel trekt of via het KPN draadloos systeem hoef je helemaal geen kabels naar de kamers te trekken. Waar hij dat ombouwen vandaal haalt is een raadsel.

https://www.kpn.com/prive...adloze-verbindingsset.htm

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 22-12-2015 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabbel
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-06 22:40
xbeam schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:27:
[...]

Wat Barre verteld is onzin. Van af de modem kan alles gewoon over 1 utp kabel( lees internet kabel) als je gewoon naar iedere kabel 1 kabel trekt of via het KPN draadloos systeem hoef je helemaal geen kabels naar de kamers te trekken. Waar hij dat ombouwen vandaal haalt is een raadsel.
Typisch een uitspraak van iemand die niet goed leest. Verhaal van Barre73 klopt zeker wel.

Ik raad je aan om het nogmaals eens een keer goed te lezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Wat klopt hier aan
Tekst barre73;
je een kabel nodig voor internet en eentje voor IPTV. Vandaar "een tweede kabel"
Dat er verschillende vlans binnen komen
Betekent niet dat er ook 2 kabels nodig zijn.
Dit is ook nooit nodig geweest.

Maar KPN levert nu bridged iptv daardoor heb je ook geen vlan functies meer nodig op je switch.
En kan je gewoon alles op je Local netwerk gooien. Je STB heeft een 192.168 adres de 10.x is komen te vervallen dus kan alles makelijk over 1 kabel of over een devolo kastjes en is draadjes treken overbodig geworden. In theorie zou het zelfs over WiFi kunnen als de v10 igmp snooping WiFi kan. Alleen dat is niet aan te raden

[ Voor 89% gewijzigd door xbeam op 22-12-2015 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
xbeam schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:27:
[...]

Wat Barre verteld is onzin. Van af de modem kan alles gewoon over 1 utp kabel( lees internet kabel) als je gewoon naar iedere kabel 1 kabel trekt of via het KPN draadloos systeem hoef je helemaal geen kabels naar de kamers te trekken. Waar hij dat ombouwen vandaal haalt is een raadsel.
Let er wel op dat de verbinding tussen 2 of meerdere verbindingsset goed genoeg is, anders zal het nog steeds haperen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
xbeam schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 12:33:
Wat klopt hier aan

[...]

Dat er verschillende vlans binnen komen
Betekent niet dat er ook 2 kabels nodig zijn.
Dit is ook nooit nodig geweest.

Maar KPN levert nu bridged iptv daardoor heb je ook geen vlan functies meer nodig op je switch.
En kan je gewoon alles op je Local netwerk gooien. Je STB heeft een 192.168 adres de 10.x is komen te vervallen dus kan alles makelijk over 1 kabel of over een devolo kastjes en is draadjes treken overbodig geworden. In theorie zou het zelfs over WiFi kunnen als de v10 igmp snooping WiFi kan. Alleen dat is niet aan te raden
Sorry, maar degene die hier onzin vertelt ben jij. Of je schrijft je tekst ontzettend slordig!

2 kabels gebruiken is in het verleden al sinds het begin van IPTV nodig geweest. Het is dus jaaaaren lang nodig geweest. Dus niet 'nooit' zoals jij zegt.

Pas sinds ze bridged IPTV aanbieden (m.b.v. flex poorten) kán je TV over dezelfde kabel als je LAN gebruiken.

En nu met routed TV is het zelfs de aanbevolen manier.

Maar nog steeds kan je problemen krijgen als je, naast STB's, ook te 'domme' WIFI accesspoints op een zelfde poort op de Experiabox hebt zitten.

En Barre73 heeft wel degelijk gelijk. Als er nog niet naar iedere kamer UTP ligt en als powerlines bv. ook geen goede oplossing vormen, dan is er wel degelijk sprake van een "ombouwoperatie". Afhankelijk van de situatie in iemand's huis kan die term in meer of mindere mate overdreven zijn. Maar klopt wel degelijk.

Verder zegt hij in een latere reactie ook gewoon dat internet (LAN) en TV over 1 kabel kunnen, evt. opgedeeld met een simpele switch.

[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 22-12-2015 14:09 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loneranger56
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-04 15:59
Ook moet je in voorkomende gevallen ook kijken of je switch IGMP snooping ondersteund.
In mijn geval met de Arcaydan 2260 settopbox, die de HD Glaskanalen moet ondersteunen werkt niet als deze achter mijn switch zit. Sluit ik de settop box rechtstreeks aan op de Experiabox (v8) dan werkt deze wel.

Ik ben van plan om mijn V8 om te ruilen naar de V10 en dan tegelijkertijd een switch aan te schaffen die IGMP snooping ondersteund, want met mijn huidige switch krijg ik op de HD-GLAS zenders, (kanaal 661 en verder) ik geen beeld, wel een foutmelding dat de zender op dit moment niet beschikbaar is. Op de normale HD zenders (kanaal 701 en verder) wel gewoon beeld.

In het KPN forum is meer te lezen over dit probleem:

http://forum.kpn.com/t5/I...301/highlight/true/page/2

[ Voor 28% gewijzigd door loneranger56 op 22-12-2015 14:32 . Reden: typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Resterende deel Lonneker ook op glasvezelnet
LONNEKER - Het duurde allemaal langer dan gedacht. Maar toen de dorpsraad van Lonneker een medewerker van Reggefiber een gedicht en een flesje kruidenbitter meegaf voor de hoogste baas van KPN, kwam alles in een stroomversnelling.
Ging alles maar zo makkelijk _O-

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-09 12:48
eymey schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:01:
[...]

2 kabels gebruiken is in het verleden al sinds het begin van IPTV nodig geweest. Het is dus jaaaaren lang nodig geweest. Dus niet 'nooit' zoals jij zegt.
Eén en ander was afhankelijk van de router die je kreeg, indertijd met de Siemens Experia boxen, die zilverkleurigen, was het niet nodig om met 2 utp-kabels te werken voor IPTV en internet, pas met de zwarte experiaboxen van Alcatel werd het verplicht 2 utp-kabels te gebruiken. Het draait hier al 8 jaar via 1 kabel en nog steeds zonder problemen, inmiddels wel met een andere router, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
eymey schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 14:01:
[...]

Sorry, maar degene die hier onzin vertelt ben jij. Of je schrijft je tekst ontzettend slordig!

Pas sinds ze bridged IPTV aanbieden (m.b.v. flex poorten) kán je TV over dezelfde kabel als je LAN gebruiken.

En nu met routed TV is het zelfs de aanbevolen manier.

Maar nog steeds kan je problemen krijgen als je, naast STB's, ook te 'domme' WIFI accesspoints op een zelfde poort op de Experiabox hebt zitten.

En Barre73 heeft wel degelijk gelijk. Als er nog niet naar iedere kamer UTP ligt en als powerlines bv. ook geen goede oplossing vormen, dan is er wel degelijk sprake van een "ombouwoperatie". Afhankelijk van de situatie in iemand's huis kan die term in meer of mindere mate overdreven zijn. Maar klopt wel degelijk.

Verder zegt hij in een latere reactie ook gewoon dat internet (LAN) en TV over 1 kabel kunnen, evt. opgedeeld met een simpele switch.
Misschien is alles niet zo netjes geschreven via de telefoon.

Maar Ook in de tijd van voor de flex poorten kon alles gewoon over 1 kabel. De poort waar vlan4 toen op zat heeft namelijk altijd Local netwerk (vlan1) ondersteunt. Daar hebben de flex poorten niets aan verandert. Als je altijd met 2 kabels hebt gewerkt heb je het gewoon niet handig aangesloten. Is niet erg het resultaat was het zelfde. Het werkte voor jouw ;-)

nu met routed iptv (wat niets met flex porten te maken heeft ) is het voor mensen zonder Kennis iets makkelijker geworden. Omdat vlan 4 geëlimineerd is op het netwerk. De STB draait gewoon mee in je Local netwerk (192.x) En nee je hoeft als je gewoon de WiFi van de EB "zoal de meeste mensen" geen managed switch te gebruiken de multicast storm die op onstaat blijft ruim onder 1gb/s daar hebben gewonen huis tuin en keuken gebruikers geen last van.

In de EB worden WiFi en multicast gescheiden. Ook de WiFi uitbreiding set van KPN doet aan igmp snooping en heeft geen last van de multicast.
https://www.kpn.com/prive...ternet/wifiversterker.htm

Ja als je gewoon een simpele AP op en domme switch gaat aansluiten kan je problemen krijgen met de multicast storm die onstaat op je netwerk. Gelukkig kan vaak multicast blokken op een echte AP

Maar ik ken geen consument die losse Ap koopt. De mediamarkten in deze wereld verkopen namelijk alleen maar routers en repetairs. En de repeaters koppelen mensen aan de EB WiFi. En routers vervangen de EB. Als mensen die als extra Ap gebruiken blokt de router functie de multicast ook. Dus is geen er probleem.

Echte AP's worden door de hobbyist en pro zoal jij gebruikt en die weet wat hij doet. Toch ? En je argument als de de devolo het niet doet is het zelfde van we gaan niet op vakantie want misschien rijden we band lek.

KPN garendeert dat de monteur de devolo test voordat hij oplevert. En zo niet dan altijd nog kabels trekken kijken naar andere oplossingen die KPN bied.

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 22-12-2015 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
Kpn wil tegenwoordig liever geen dvs verkopen en aansluiten omdat ze te gevoelig zijn voor storingen. Als ze vandaag werken kunnen ze morgen er ineens mee stoppen omdat de kerstboom in de voortuin aangaat.
Erg onderhevig aan de grillen van je elektrische netwerk.

Als ik kan kiezen dan trek ik liever 2 of liever 3 kabels dan dat ik achter mijn tv nog een extra switch moet plaatsen wat ook weer een extra stroompunt betekent.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Wat een reacties allemaal...
Ik probeerde simpel te denken vanuit de vraagsteller die een OBN abonnement heeft (ITNS) platform waarbij je gewoon 2 verschillende poorten op de NT hebt zitten en je zonder kunstgrepen toch echt 2 kabels moet gebruiken. Waarbij die NT ook nog eens vast op de FTU zit.
Daarna heb ik het verder uitgelegd door te wijzen op de "flexpoorten", de optie om met 1 UTP kabel je Experiabox te verplaatsen, etc..
Als de mensen die commentaar leveren dat nou eens vanaf het begin zouden lezen zou dit topic een stuk korter kunnen zijn.

En ombouwen? Ik hou standaard geen rekening met Devolo's etc. Altijd bedraad. Als je dan meerdere TV s 5 geloof ik) moet aansluiten die nu deels nog met coax aangesloten zijn heb je heel wat kabels te vervangen. Dat noem ik ombouwen.
En er zijn nog teveel klanten die er pas naderhand achter komen dat de coaxkabel in huis niet meer bruikbaar is. Dus dan maar even vooraf waarschuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
xbeam schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 17:08:
[...]

Maar Ook in de tijd van voor de flex poorten kon alles gewoon over 1 kabel. De poort waar vlan4 toen op zat heeft namelijk altijd Local netwerk (vlan1) ondersteunt. Daar hebben de flex poorten niets aan verandert. Als je altijd met 2 kabels hebt gewerkt heb je het gewoon niet handig aangesloten. Is niet erg het resultaat was het zelfde. Het werkte voor jouw ;-)
100% zeker dat dit, zeker in de tijd van de eerste Thomson Experiaboxen, waarbij slechts 1 poort VLAN 4 untagged doorgaf, niet zo gewerkt heeft als jij zegt. Eigen ervaring namelijk. Ik weet niet wat je met " VLAN 1" bedoelt, maar op die poort waar VLAN 4 destijds op werd doorgegeven kon je echt geen normale apparatuur voor je LAN aansluiten. Wellicht als je VLAN 1 tagged aanbood, maar voor de gemiddelde consument met een domme switch werkt het dus gewoon niet.
nu met routed iptv (wat niets met flex porten te maken heeft ) is het voor mensen zonder Kennis iets makkelijker geworden. Omdat vlan 4 geëlimineerd is op het netwerk. De STB draait gewoon mee in je Local netwerk (192.x) En nee je hoeft als je gewoon de WiFi van de EB "zoal de meeste mensen" geen managed switch te gebruiken de multicast storm die op onstaat blijft ruim onder 1gb/s daar hebben gewonen huis tuin en keuken gebruikers geen last van.

In de EB worden WiFi en multicast gescheiden. Ook de WiFi uitbreiding set van KPN doet aan igmp snooping en heeft geen last van de multicast.
https://www.kpn.com/prive...ternet/wifiversterker.htm

Ja als je gewoon een simpele AP op en domme switch gaat aansluiten kan je problemen krijgen met de multicast storm die onstaat op je netwerk. Gelukkig kan vaak multicast blokken op een echte AP

Maar ik ken geen consument die losse Ap koopt. De mediamarkten in deze wereld verkopen namelijk alleen maar routers en repetairs. En de repeaters koppelen mensen aan de EB WiFi. En routers vervangen de EB. Als mensen die als extra Ap gebruiken blokt de router functie de multicast ook. Dus is geen er probleem.

Echte AP's worden door de hobbyist en pro zoal jij gebruikt en die weet wat hij doet. Toch ? En je argument als de de devolo het niet doet is het zelfde van we gaan niet op vakantie want misschien rijden we band lek.

KPN garendeert dat de monteur de devolo test voordat hij oplevert. En zo niet dan altijd nog kabels trekken kijken naar andere oplossingen die KPN bied.
Ik ken genoeg mensen, ook pro's (voor zo ver dat er uberhaupt mee te maken heeft), die WIFI repeaters met een LAN poort bedraad op een EB aansluiten. Of die nog een router hebben liggen, de routerfunctie uitschakelen en het apparaat met 1 van de LAN poorten met de EB verbinden. Vooral ook omdat de WIFI van Experiaboxen t/m de V9 niet briljant is (voorzichtig gezegd). En er zijn genoeg routers, zelfs duurdere, die dan de multicast storm niet blokkeren. Bekend voorbeeld (toch niet de minste), heb ik hier al herhaaldelijk gelezen met bv. een Apple Airport.

Maar goed, de mogelijkheden zijn natuurlijk eindeloos, evenals de verscheidenheid aan apparatuur. Dus voor de 1 werkt het wel, voor de ander niet. Waar ik in beginsel vooral tegen ageerde is de beschuldiging aan een andere tweaker hier dat ie "onzin" zou verkopen. Met maar een halve onderbouwing met veel verkeerd gekozen omschrijvingen erbij. Dan krijg ik nogal gauw de neiging om die bal heel hard terug te kaatsen (I'm human too :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
eymey schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 21:13:
[...]

100% zeker dat dit, zeker in de tijd van de eerste Thomson Experiaboxen, waarbij slechts 1 poort VLAN 4 untagged doorgaf, niet zo gewerkt heeft als jij zegt. Eigen ervaring namelijk. Ik weet niet wat je met " VLAN 1" bedoelt, maar op die poort waar VLAN 4 destijds op werd doorgegeven kon je echt geen normale apparatuur voor je LAN aansluiten. Wellicht als je VLAN 1 tagged aanbood, maar voor de gemiddelde consument met een domme switch werkt het dus gewoon niet.
Sterker nog: ik wilde mijn schoonvader vanavond even helpen met het aansluiten van een tweede TV decoder. Bleek hij een Thomson TG789vn te hebben (in 2013 nog gekregen zelfs). Die heeft echt maar 1 poort voor TV, poort 3. Daar kan je proberen wat je wil maar 1 kabel gaat je echt niet lukken.
Dus voor hem bij de KS een nieuwe EB geregeld die morgen al komt.
Een switch had ook gekund maar als je zo'n achterhaalde Thomson kan vervangen moet je dat doen, vond ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Williams123
Ioramus schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 09:15:
[...]

Ja, ik snap alleen de laatste regel niet, andereverdieping router? - via VLAN6 komt een PPPoE sessie voor je internet, die kan maar naar 1 router toe. Dus na je PFSense heb je geen andere routers meer nodig, slechts (managed) switches. Voor VLAN4 (bridge mode) zou dat kunnen werken (niet via een router tenzij die ook op wan/lan vlans aankan) maar niet voor je internet (VLAN6).
heb 2 verdiepingen hier die allebei een eigen netwerk heeft vandaar de andere verdiepingrouter. Dat is een gewone router alleen voor internet.

Maar heb het al opgelost verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Laatst online: 17-09 10:38

Nhz

Ik heb sinds enige tijd last van een haperende verbinding (kpn glas) en sinds vanmorgen helemaal geen internet. Nu weet ik dat er eea aan de telefonie veranderd is (updates vanaf kpn), maar ik lees hier dat er ook zaken aan de VLANs veranderd zijn. Is dit alleen voor de TV, of heeft dat ook invloed op het internet?

Ik gebruik een managed switch welke de VLANs uit elkaar trekt, met daarachter een eigen router (vlan 6, PPPoE) en het kpn modem (vlan 4 en 7). Deze setup werkte altijd prima en voordat ik aan van alles ga lopen trekken ben ik even benieuwd of er iets gewijzigd is.

Bedankt alvast!

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekanoot
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-01-2022
Goed bedoeld, maar niet de bedoeling in dit topic.. :)

[ Voor 88% gewijzigd door Equator op 24-12-2015 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-09 18:41

Zenix

BOE!

Voor diegene die PfSense gebruiken is dit wel interessant: https://forum.pfsense.org/index.php?topic=102079.0 kan je MTU op 1500 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

Ik zie dat het alles-in-1 pakket 2 HD ontvangers heeft, extra ontvangers kosten 4 Euro per maand.

Ik heb bij mijn huidige provider deze extra ontvangers via Marktplaats gekocht en dat werkt prima.

Er staan op Marktplaats diverse KPN ontvangers van Motorola. Gaat dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incomer
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Ben ik de enige die momenteel geen internet heeft? Pppoe verbinding wordt opgezet maar na een halve minuut klapt ie eruit. (ubiquiti met een multilink error ofzo)

Xperiabox komt ook niet omhoog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
fun schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:09:
Ik zie dat het alles-in-1 pakket 2 HD ontvangers heeft, extra ontvangers kosten 4 Euro per maand.

Ik heb bij mijn huidige provider deze extra ontvangers via Marktplaats gekocht en dat werkt prima.

Dat kan een tijdje werken en dan niet meer. KPN controleert wel regelmatig. Bij OBN is het inderdaad vrij maar veel van die decoders zijn ook eigendom van de klant.
Mensen die hun oude Motorola op marktplaats zetten moeten die eigenlijk terugsturen maar KPN vraagt daar meestal niet om. Dus vandaar dat ze te koop staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Dan heb je hem goed vast aan de muur zitten. :+

• RobinF
fun schreef op woensdag 23 december 2015 @ 21:09:

Zolang de ontvangers maar afgemeld zijn. Met de Arcadyan en de nieuwe Arris dingen werkt het niet omdat nooit als koop tuners zijn aangeboden en dus eigenlijk nooit worden afgemeld (tenzij je ze terug brengt)

• fun

fun

Dank voor jullie antwoorden.

Ik lees in dit topic ook wat reacties over contact met KPN sales en mogelijk betere deals die dat oplevert.

De sales mijnheer die ik aan de lijn had hield het bij de aanbieding die ook op de KPN pagina staat: 6 maanden een lagere prijs, gratis aansluiting en gratis monteur.

Iemand nog tips wat dit betreft?

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:35
fun schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:15:

Ik lees in dit topic ook wat reacties over contact met KPN sales en mogelijk betere deals die dat oplevert.

De sales mijnheer die ik aan de lijn had hield het bij de aanbieding die ook op de KPN pagina staat: 6 maanden een lagere prijs, gratis aansluiting en gratis monteur.

Gewoon blij zijn met zo'n aanbieding?
Overigens kun je bij KPN vaak na je eerste jaar weer een leuk jaar aanbod krijgen, vergelijkbaar met wat nieuwe klanten dan krijgen.

• rolandos582
  • Laatst online: 20:19
fun schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:15:

Nieuwe klanten zullen nooit een betere aanbieding krijgen, het zijn geen lokkertjes oid. We bieden een scherp tarief, en thats it. We zijn immers geen prijsjeshunter.
jurjen_g schreef op donderdag 24 december 2015 @ 14:25:
[...]

Gewoon blij zijn met zo'n aanbieding?
Overigens kun je bij KPN vaak na je eerste jaar weer een leuk jaar aanbod krijgen, vergelijkbaar met wat nieuwe klanten dan krijgen.
Dit dus... 8)7 O-)

• fun

fun

Het zijn geen lokkertjes? Hoe moet ik die kortingen dan zien, als vriendelijk gebaar van KPN zonder de intentie om nieuwe klanten te werven?

Ik ga een 500/500 abonnement afsluiten dat me, inclusief wat andere extra's, na 6 maanden meer dan 100 Euro per maand gaat kosten.

Dan mag ik toch wel vragen of ik de beste deal krijg?

• rolandos582
fun schreef op donderdag 24 december 2015 @ 17:08:
Het zijn geen lokkertjes? Hoe moet ik die kortingen dan zien, als vriendelijk gebaar van KPN zonder de intentie om nieuwe klanten te werven?

Ik ga een 500/500 abonnement afsluiten dat me, inclusief wat andere extra's, na 6 maanden meer dan 100 Euro per maand gaat kosten.

Dan mag ik toch wel vragen of ik de beste deal krijg?
45 (alles in 1 instap )+ 17,50 (500/500 upgrade) = 62,50. Hoe kom jij aan €100? Wat heb je nog extra nodig?
Naja ik zeg het verkeerd, KPN is geen prijsvechter. Dan moet je bij Telfort oid zijn, KPN staat voor kwaliteit/service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-09 10:53
rolandos582 schreef op donderdag 24 december 2015 @ 23:54:
[...]

45 (alles in 1 instap )+ 17,50 (500/500 upgrade) = 62,50. Hoe kom jij aan €100? Wat heb je nog extra nodig?
Naja ik zeg het verkeerd, KPN is geen prijsvechter. Dan moet je bij Telfort oid zijn, KPN staat voor kwaliteit/service.
Ik hoop dat dit laatste waar is want binnenkort stap ik over naar KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
HoppyF schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 15:19:
[...]
Ik hoop dat dit laatste waar is want binnenkort stap ik over naar KPN.
Je hebt altijd uitzonderingen maar de meeste tweakers hier hebben maar weinig problemen zo te lezen. Sowieso 24x7 bereikbaarheid, ook met alle feestdagen etc zegt een hoop. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-09 14:22
Ik heb nu 2 jaar KPN glasvezel, en het bevalt prima. Altijd een eigen router gebruikt, nooit de helpdesk nodig gehad. TV kastjes bevallen erg goed, en meer TV met netflix is een welkome aanvulling.

Ik mis alleen nog spotify op het kastje. (Ik kan spotify dan wel bedienen via mijn smartphone).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fun

fun

45 (alles in 1 instap )+ 17,50 (500/500 upgrade) = 62,50. Hoe kom jij aan €100?
Alles in 1 standaard (ivm Spotify en 2 ontvangers ) + 500/500 + HBO + 3 extra ontvangers (we hebben 5 tv's) is 105 Euro per maand

[ Voor 16% gewijzigd door fun op 25-12-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fun schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:07:
[...]

Alles in 1 standaard (ivm Spotify en 2 ontvangers ) + 500/500 + HBO + 3 extra ontvangers (we hebben 5 tv's) is 105 Euro per maand
Ik kom op een lager bedrag uit, uitgaande van de kortingen kom je namelijk uit op € 92,50 per maand. Je gaat tenslotte uit van de volledige prijs na de eerste 6 maanden. De eerste 6 maanden betaal je dus eigenlijk maar € 80,00 per maand. Dit is dan overigens geheel op basis van het pakket zoals je deze omschreef.

Nogal een verschil in tegenstelling tot overige partijen op glasvezel of zelfs de kabel, voorzover ik heb uitgerekend is KPN één van de goedkoopste op dit moment. En in tegenstelling tot een groot aantal concurrenten geeft KPN na het eerste jaar vaak (als je zelf even contact opneemt) weer een korting wanneer je verlengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik heb ook het 2e jaar 6 maanden voor de helft gekregen, nu ook met mobiel overgestapt naar KPN zodat ik dubbele min/sms/mb's krijg voor hetzelfde geld en nog wat extra zenders met compleet.

Klantenservice via Facebook is super, ook telefonisch echt dik in orde. Met verhuizing een afstandsbediening kwijt geraakt, kreeg meteen gratis een nieuwe toegestuurd. Verder V8 naar V10 omgeruild zonder poespas of vragen, was nodig omdat die v8 storing gaf. Twee keer monteur langs gekomen, een keer om te installeren en nog een keer omdat het NT kastje te vervangen aangezien internet om de haverklap uitviel en nu ook geen last meer van. Kortom, dikke pluim voor KPN.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
fun schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:07:
[...]

Hmm ja precies. Je zou instap + 4 ontvangers + Spotify kunnen doen, mis je enkel de opnemen functie. Bespaard 1 euro :P

Tevens mogelijk je mobiel naar KPN verhuizen? Bespaar je weer 15,50 op HBO.
NeoMe schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:52:
Ik heb ook het 2e jaar 6 maanden voor de helft gekregen, nu ook met mobiel overgestapt naar KPN zodat ik dubbele min/sms/mb's krijg voor hetzelfde geld en nog wat extra zenders met compleet.

Klantenservice via Facebook is super, ook telefonisch echt dik in orde. Met verhuizing een afstandsbediening kwijt geraakt, kreeg meteen gratis een nieuwe toegestuurd. Verder V8 naar V10 omgeruild zonder poespas of vragen, was nodig omdat die v8 storing gaf. Twee keer monteur langs gekomen, een keer om te installeren en nog een keer omdat het NT kastje te vervangen aangezien internet om de haverklap uitviel en nu ook geen last meer van. Kortom, dikke pluim voor KPN.
Haha ja, de Twitter/Facebook webcare zijn wel aardig, ook al hebben ze niet alle nodige systemen. Voor kleine vragen erg handig _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Zijn er ook andere mensen die VLAN 4 en 7 naar de EB v10 sturen en daarop een iptv decoder op hebben aangesloten? Laatste tijd krijg ik leuke problemen dat sommige zenders plotseling niet meer werken (zender 1 en 2 met zwart beeld en 3 wel). Als ik vervolgens EB en decoder reset. Standaard opstelling gebruik NTU -> EB -> Decoder. Werkt alles en als ik daarna NTU -> Managed switch > EB -> Decoder, waarbij ik dus VLAN 4 en 7 doorstuur naar EB werkt alles ook na de reset. Echter na een week of twee ontstaat weer het zelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:01
Heeft iemand ook problemen met het pauzeren en spoelen van interactieve tv? Ik heb de setupbox als via de servicetool gerestart. Verder ook de setupbox compleet gereset, maar ook dit verhielp het probleem niet.
Heeft KPN deze optie eruit gehaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
sjansen schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:36:
Heeft iemand ook problemen met het pauzeren en spoelen van interactieve tv? Ik heb de setupbox als via de servicetool gerestart. Verder ook de setupbox compleet gereset, maar ook dit verhielp het probleem niet.
Dit laatste is wel heel snel conclusies trekken.

Geheugen misschien stuk? Deze problemen waren er ook heel veel na de storing van eind November

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandos582
sjansen schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 11:36:
Als het eruit gehaald is, waarom kan je het dan wel afspelen maar geeft het problemen? Dan bestaat het toch nog? 8)7
Pauzeren/spoelen geeft al langere tijd problemen, heeft te maken met intern geheugen wat vol loopt. Daar word aangewerkt op het moment, maar geen idee wanneer ze dit gaan oplossen. Anders kastje bied mogelijk uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-09 19:59
Ik probeer routed iptv op te zetten icm met een edgerouter poe en nu heb ik al een aantal voorbeelden gezien maar niet iets wat overeen komt met hoe het hier nu is.

Mijn setup op dit moment is al volgt:

NTU -> Managed switch untagged vlan 6-> edgerouter (internet) -> managed switch vlan 20 (LAN)
tagged vlan 7 -> Experiabox (telefonie)
untagged vlan 4 -> Decoders

De edgerouter doet geen vlans dit doet de managed switch, de edgerouter heeft 2 kabels, een vanuit de managed switch voor het internet vlan en 1 van de edgerouter terug naar de managed switch voor het lan vlan 20.

De decoders zitten rechtstreeks op de managed switch onder vlan 4.

De dhcp options kan ik in de DHCP erbij zetten gezien de edgerouter dit wel doet.

Overal lees ik dat de decoders niet meer in vlan 4 moeten maar in dit voorbeeld van een werkende config van iemand staan alle opties alsnog op vlan 4 ( http://pastebin.com/Nucv9ZJX ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
jimmy87 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 20:48:
Ik probeer routed iptv op te zetten icm met een edgerouter poe en nu heb ik al een aantal voorbeelden gezien maar niet iets wat overeen komt met hoe het hier nu is.

Mijn setup op dit moment is al volgt:

NTU -> Managed switch untagged vlan 6-> edgerouter (internet) -> managed switch vlan 20 (LAN)
tagged vlan 7 -> Experiabox (telefonie)
untagged vlan 4 -> Decoders

De edgerouter doet geen vlans dit doet de managed switch, de edgerouter heeft 2 kabels, een vanuit de managed switch voor het internet vlan en 1 van de edgerouter terug naar de managed switch voor het lan vlan 20.

De decoders zitten rechtstreeks op de managed switch onder vlan 4.

De dhcp options kan ik in de DHCP erbij zetten gezien de edgerouter dit wel doet.

Overal lees ik dat de decoders niet meer in vlan 4 moeten maar in dit voorbeeld van een werkende config van iemand staan alle opties alsnog op vlan 4 ( http://pastebin.com/Nucv9ZJX ).
Nee ook bij deze configure zitten de stb's niet op vlan4. Vlan4 is alleen aanwezig aan de KPN kant en igmp proxy routeert je tv beeld van vlan4(KPN) naar le Local lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Maakt het iets duidelijker inderdaad.

Ik heb nu op de managed switch tagged vlan 6 en 4 doorgezet naar de edgerouter en deze ook als vlans aangemaakt.
Internet werkt alweer, ik ben alleen nog met het itv gedeelte aan het stoeien.

Ik heb deze nu zo staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
 vif 4 {
            address dhcp
            description Routed_IPTV
            dhcp-options {
                client-option "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                client-option "send vendor-class-identifier "IPTV_RG";"
                default-route no-update
                default-route-distance 254
                name-server update

En ik heb nu ook een IP van de KPN DHCP gehad, en zoals eerder door iemand vermeld waarvoor dank waar je de range waar je in zit kunt vinden, in mijn geval is het dit:

option rfc3442-classless-static-routes 21,213,75,112,10,141,128,1;

Dus daar is de static code op gebaseerd.

Ik heb hier wat relevante code geplakt http://pastebin.com/KRXNVZj9, het enige wat ik misschien nog mis is een nat rule voor iptv maar weet niet zeker of die nodig is?

Update:
Om mezelf dan maar antwoord te geven, blijkbaar wel, want nu heb ik in ieder geval beeld.

Het volgende probleem en ik kan zo niet vinden waar dat in ligt :| iedere zender die ik probeer stopt na 2 seconden met een "zender niet beschikbaar in beeld."

[ Voor 10% gewijzigd door jimmy87 op 27-12-2015 04:32 . Reden: update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melomane71
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-08 08:46
jimmy87 schreef op zondag 27 december 2015 @ 04:07:
Het volgende probleem en ik kan zo niet vinden waar dat in ligt :| iedere zender die ik probeer stopt na 2 seconden met een "zender niet beschikbaar in beeld."
Bij mij was de oorzaak dat igmp proxy niet gestart was. Voer het volgende commando eens uit: restart igmp-proxy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Je moet de NAT rule baseren op je router ip gevonden bij he iTV dhcp. (Next hop).
Als doe fout is dan krijg je inderdaad maar 2 seconde beeld.

Rule 1 : 21.213.75.112 Adress
Rule 2 ; 10.141.128.1 Adres

Je igmp proxie is goed anders had je helemaal geen beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 27-12-2015 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Dus als ik het goed begrijp is dat in mijn geval dit:

description IPTV
destination {
address 10.141.128.1
}
log disable
outbound-interface eth1.4
protocol all
type masquerade
}
rule 5009 {
description IPTV
destination {
address 213.75.112.0/21
}
log disable
protocol all
type masquerade

Op wat voor range is de eerste gebaseerd? Op een /32?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjansen
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-09 22:01
rolandos582 schreef op zaterdag 26 december 2015 @ 16:46:
[...]

Als het eruit gehaald is, waarom kan je het dan wel afspelen maar geeft het problemen? Dan bestaat het toch nog? 8)7
Pauzeren/spoelen geeft al langere tijd problemen, heeft te maken met intern geheugen wat vol loopt. Daar word aangewerkt op het moment, maar geen idee wanneer ze dit gaan oplossen. Anders kastje bied mogelijk uitkomst.
Ik zal van de week eens kijken om het kastje om te ruilen..
Thanks voor de tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
sjansen schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:52:
[...]

Ik zal van de week eens kijken om het kastje om te ruilen..
Thanks voor de tips
Kan dat via: https://www.kpn.com/prive...tw:webcare#/logistic/0006 ?

(Zodra de KPN site weer in de lucht is, natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 13:06
jimmy87 schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:38:
Dus als ik het goed begrijp is dat in mijn geval dit:

description IPTV
destination {
address 10.141.128.1
}
log disable
protocol all
type masquerade
}
rule 5009 {
description IPTV
destination {
address 213.75.112.0/21
}
log disable
protocol all
type masquerade

Op wat voor range is de eerste gebaseerd? Op een /32?
Ben je er nog uitgekomen? Ik heb namelijk hetzelfde probleem dat ik maar 2 seconden beeld heb.

Alles lijkt goed te staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 interface eth0.5 {        <--- ETH0.5 intern vLAN tbv televisie ivm multicast
     alt-subnet 0.0.0.0/0
     role downstream
     threshold 1
 }
 interface eth2.4 {        <--- ETH2.4 extern IPTV vlan KPN
     alt-subnet 0.0.0.0/0
     role upstream
     threshold 1
 }

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
 rule 5008 {
     description IPTV
     destination {
         address 213.75.112.0/21
     }
     log disable
     outbound-interface eth2.4
     protocol all
     type masquerade
 }
 rule 5009 {
     description IPTV
     destination {
         address 10.134.128.0/18
     }
     log disable
     outbound-interface eth2.4
     protocol all
     type masquerade
 }

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
user@router:~$ show dhcp client leases
interface  : eth2.4
ip address : 10.134.128.xxx       [Active]
subnet mask: 255.255.192.0
router     : 10.134.128.1
dhcp server: 10.134.128.1
lease time : 75294
last update: Tue Dec 29 06:08:43 CET 2015
expiry     : Wed Dec 30 03:03:35 CET 2015
reason     : RENEW

edit:

Niet meer nodig, firewall zat te bokken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zo, gisteren mijn V9 omgeruild voor de V10. Wat een gigantische vooruitgang. :X WiFi is een stuk beter nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:39
NeoMe schreef op vrijdag 25 december 2015 @ 21:52:
He verdorie, dat was ik inderdaad alweer vergeten. Kon destijds bij UPC inderdaad ook na je eerste jaar. Heb je daar enkel voor hoeven bellen?

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

SChief schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:29:
Zo, gisteren mijn V9 omgeruild voor de V10. Wat een gigantische vooruitgang. :X WiFi is een stuk beter nu.
Ik ben ook van een v8 naar een v10 gegaan, mijn HTC M8 kon niet met die V8 overweg. Nu werkt alles perfect en zelfs beter dan voorheen, ook op de laptops en tablets.
Boobybandit schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 12:42:
[...]
He verdorie, dat was ik inderdaad alweer vergeten. Kon destijds bij UPC inderdaad ook na je eerste jaar. Heb je daar enkel voor hoeven bellen?
Ja, ik gaf ze een voorzetje en toen deden ze meteen die aanbieding. Is gewoon standaard, dus je hoeft ze echt niet te smeken. Zeg gewoon dat je die aanbieding al hebt gehad of dat je het zag bij Ziggo en hun doen de rest.

[ Voor 28% gewijzigd door NeoMe op 29-12-2015 13:04 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melomane71
xbeam schreef op zondag 27 december 2015 @ 11:34:
Je moet de NAT rule baseren op je router ip gevonden bij he iTV dhcp. (Next hop).
Als doe fout is dan krijg je inderdaad maar 2 seconde beeld.

Rule 1 : 21.213.75.112 Adress
Rule 2 ; 10.141.128.1 Adres

Je igmp proxie is goed anders had je helemaal geen beeld.
Vandaag nog gesleuteld in de meterkast waarbij ik de EdgeRouter even van de stroom moest afhalen. Gevolg: 2 seconden beeld en dan melding "Zender niet beschikbaar".
Na inloggen op router het commando "restart igmp-proxy" uitgevoerd. Router meldt vervolgens dat igmp-proxy (nog) niet gestart is en dat ie deze alsnog gaat starten. Vervolgens direct weer lopend beeld op TV.

Dat helemaal geen beeld hebben zonder lopende igmp-proxy is dus niet correct.
Weet jij trouwens hoe ik ervoor kan zorgen dat igmp-proxy weer netjes gestart wordt bij een reboot van de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xbeam
  • Niet online
Sorry geen flauw idee!
Bij mij start deze gewoon daar heb ik niets voor hoeven doen. Het duurt Wel altijd iets langer dan internet maar start vanzelf.

Verder heb ik wel na een herstart dat het even duurt voor dat de igmp snooping op de switchen het verkeer doorlaat. Ik moet altijd 10 keer zappen voordat de tv weer werkt.Dan verdwijnt de na 2 sec beeld melding zender niet beschikbaar.

Sluit ik de tv direct aan op de edge router dan heb ik daar geen last van.

Mijn switchs is een TP-link gs108e wat je veel leest is dat deze helemaal niet zou werken met KPN. Maar bij mij werkt het wel maar het duurt alleen even voordat hij opgang komt.

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 30-12-2015 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melomane71
xbeam schreef op woensdag 30 december 2015 @ 15:50:
Sorry geen flauw idee!
Bij mij start deze gewoon daar heb ik niets voor hoeven doen.

Wat wel is na een herstart is dat het even duurt voor dat je igmp snooping op de switchen het verkeer doorlaat. Ik moet altijd 10 keer zappen voordat de tv weer werkt.
Sluit ik de tv direct aan op de edge router dan heb ik daar geen laat van.
Jammer, moet maar eens zoeken op de forums bij Ubiquiti.

Bij mijn switch (zyxel gs1900-8) werkt igmp snooping trouwens wel direct goed. Op de TV stond melding "Zender niet beschikbaar". Na start van igmp proxy op de ERL verdween de melding direct en had ik direct lopend beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Melomane71 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 14:00:
[...]

Vandaag nog gesleuteld in de meterkast waarbij ik de EdgeRouter even van de stroom moest afhalen. Gevolg: 2 seconden beeld en dan melding "Zender niet beschikbaar".
Na inloggen op router het commando "restart igmp-proxy" uitgevoerd. Router meldt vervolgens dat igmp-proxy (nog) niet gestart is en dat ie deze alsnog gaat starten. Vervolgens direct weer lopend beeld op TV.

Dat helemaal geen beeld hebben zonder lopende igmp-proxy is dus niet correct.
Weet jij trouwens hoe ik ervoor kan zorgen dat igmp-proxy weer netjes gestart wordt bij een reboot van de router?
Probleem wat ik heb is dat als ik dat commando doe "restart igmp proxy", dat ik dat kan blijven doen als in dat het lijkt alsof deze nooit start, zie je in de ps aux iets draaien ervoor of is het normaal dat je deze niet ziet in de lijst?

Lijkt erop dat hij 0.0.0.0/0 niet accepteerd, dan start hij namelijk niet, maar hoe weet ik welke ranges hij moet zien als alt-subnet? Ik ga uit van de /21 (213.75.112.0/21) zoiezo en die heb ik er dan ook al instaan, maar hoe weet je wat nummer 2 is?

Hier zie ik een /28 staan http://pastebin.com/Nucv9ZJX maar geen idee waar hij die vandaan haalt.

[ Voor 15% gewijzigd door jimmy87 op 30-12-2015 22:55 ]

• Melomane71
jimmy87 schreef op woensdag 30 december 2015 @ 21:41:
[...]

Probleem wat ik heb is dat als ik dat commando doe "restart igmp proxy", dat ik dat kan blijven doen als in dat het lijkt alsof deze nooit start, zie je in de ps aux iets draaien ervoor of is het normaal dat je deze niet ziet in de lijst?

Lijkt erop dat hij 0.0.0.0/0 niet accepteerd, dan start hij namelijk niet, maar hoe weet ik welke ranges hij moet zien als alt-subnet? Ik ga uit van de /21 (213.75.112.0/21) zoiezo en die heb ik er dan ook al instaan, maar hoe weet je wat nummer 2 is?

Hier zie ik een /28 staan http://pastebin.com/Nucv9ZJX maar geen idee waar hij die vandaan haalt.
Mijn config ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
protocols {
    igmp-proxy {
        interface eth0.4 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role upstream
            threshold 1
        }
        interface eth1.100 {
            alt-subnet 0.0.0.0/0
            role downstream
            threshold 1
        }
    }
    static {
        route 213.75.112.0/21 {
            next-hop 10.250.192.1 {
            }
        }
    }
}

Het IP-adres bij next-hop is het IP-adres van de KPN-router op VLAN4. Xbeam heeft voor het configureren van IPTV een mooie handleiding geschreven, zie: xbeam in "\[Ervaringen/discussie] Ubiquiti-apparatuur"

Met het commando "ps -ef|grep igmp" zie ik trouwens dat igmp proxy loopt.

Mijn NAT heb ik als volgt ingesteld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    nat {
        rule 5009 {
            description IPTV
            log disable
            outbound-interface eth0.4
            protocol all
            type masquerade
        }
        rule 5010 {
            description Internet
            log disable
            outbound-interface pppoe0
            type masquerade
        }
    }

[ Voor 14% gewijzigd door Melomane71 op 31-12-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C7Diemaco
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-04 11:31

C7Diemaco

Je naait het steeds of America

Ik zit nu ook met de KPN 'uitdaging'. Ik denk straks een aantal goede managed switches te moeten kopen ter vervanging van mijn bestaande normale switches.

Ik baseer mij dan op onderstaande schema:

Afbeeldingslocatie: http://www.ehmc.nl/wp-content/uploads//2013/12/aa2c794a9ffe196d92b2898f00277c48296b0aab.jpg

Wat niet in de tekening staat is dat ik in de slaapkamer dan ook internet wil hebben.

Ik worstel met de volgende vragen:
  1. Hoe krijg ik internet, VLAN6, in de slaapkamer?
  2. Hoe verkrijgen de apparaten in mijn nieuwe netwerk nu precies hun IP adres? Met andere woorden, wat fungeert er nu precies als DHCP server of moet ik alles (niet op de router aangesloten) op statisch zetten (niet mijn voorkeur)?
Nu heb ik een Experiabox V8 rechtstreeks op de NTU, in bridge gezet naar mijn Router die weer het internet mijn bestaande netwerk in knalt. Voor televisie in de woonkamer heb ik mijn bestaande kabel gebruikt en mijn mediaspeler tijdelijk via een netstroom adapter op het netwerk hangen.

[ Voor 54% gewijzigd door C7Diemaco op 01-01-2016 19:06 . Reden: Nieuwe vraag toegevoegd ]

There is no knowlegde that is not power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
C7Diemaco schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:54:
Ik zit nu ook met de KPN 'uitdaging'. Ik denk straks een aantal goede managed switches te moeten kopen ter vervanging van mijn bestaande normale switches.

[afbeelding]

Wat niet in de tekening staat is dat ik in de slaapkamer dan ook internet wil hebben.

2. Hoe verkrijgen de apparaten in mijn nieuwe netwerk nu precies hun IP adres? Met andere woorden, wat fungeert er nu precies als DHCP server of moet ik alles (niet op de router aangesloten) op statisch zetten (niet mijn voorkeur)?
Nu heb ik een Experiabox V8 rechtstreeks op de NTU, in bridge gezet naar mijn Router die weer het internet mijn bestaande netwerk in knalt. Voor televisie in de woonkamer heb ik mijn bestaande kabel gebruikt en mijn mediaspeler tijdelijk via een netstroom adapter op het netwerk hangen.
Volgensmij wil je VLAN 1 op je slaapkamer voor internettoegang. Die is er.

De router die in de woonkamer staat is in dit voorbeeld volgensmij de DHCP server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Ik zou vlan 1 alleen vervangen door een ander vlan gezien er best een aantal switches zijn die vlan 1 niet doorlaten naar een andere switch en daarbij is het best practice vlan 1 zo min mogelijk te gebruiken :p

Ik heb het routed iptv nu werkend met dank aan melomane. :)

Het probleem wat ik nu heb lijkt erop dat tplink geen fatsoenlijke igmp snooping heeft, ik heb hier namelijk een sg2424 waarop ik alle poortjes op enable zet op de fiber uplink na.

En alleen de poortjes waar een decoder op zit op permit staan en de vlan config op vlan 20 staat (mijn lan vlan).
Toch zodra ik snooping enable stopt een stream na een aantal seconden, na het uitzetten van snooping heb ik direct weer beeld.

Hmm na het lezen van een aantal berichten lijken de tp's niet zo goed om te gaan met igmp snooping, beetje jammer . :(

Gezien hier alles op 1 switch zit misschien maar op zoek naar een waarvan zeker is dat het ondersteund wordt.

Weet iemand of de Zyxel GS1900-24/24E wel correct igmp snooping verwerken?

[ Voor 72% gewijzigd door jimmy87 op 02-01-2016 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melomane71
jimmy87 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:53:
Ik heb zelf een Zyxel GS1900-8 waarmee IPTV zonder problemen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melomane71
C7Diemaco schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 17:54:

[afbeelding]

Ik zou dit artikel: http://netwerkje.com/routed-iptv eens rustig lezen. Een apart VLAN 4 op je thuisnetwerk is met die opstelling namelijk niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37

Gaitman

The Real One

jimmy87 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 00:53:
Ik heb de Zyxel GS1900-24E en hier werkt het perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C7Diemaco
  • Laatst online: 17-04 11:31

C7Diemaco

Je naait het steeds of America

Melomane71 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 10:56:
[...]

Ik zou dit artikel: http://netwerkje.com/routed-iptv eens rustig lezen. Een apart VLAN 4 op je thuisnetwerk is met die opstelling namelijk niet meer nodig.
Heb deze site ook al doorgenomen maar snap het nog onvoldoende. Waarom geen apart VLAN4? Komt tot mij over dat ik dan ook minder managed switches nodig heb.

There is no knowlegde that is not power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melomane71
C7Diemaco schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:58:
[...]

Heb deze site ook al doorgenomen maar snap het nog onvoldoende. Waarom geen apart VLAN4? Komt tot mij over dat ik dan ook minder managed switches nodig heb.
De IPTV-decoders hebben in deze opstelling gewoon een IP-adres in de range van je eigen LAN. Via de router wordt daarbij de aangevraagde multicast van VLAN4 doorgezet naar je LAN.

Voordat je eraan begint, zou ik me eens goed inlezen. Het is bijvoorbeeld niet nodig dat een switch achter de router VLAN's ondersteunt, maar IGMP snooping is wel een feature die deze het beste kan hebben. Anders wordt de multicast over elke poort van de switch gestuurd. Er zijn managed switches die dat ondersteunen.

Als je het niet goed begrijpt, dan zou ik in eerste instantie de ExperiaBox blijven gebruiken als router. Met enkele switches die IGMP snooping ondersteunen, kun je overal in huis internet en IPTV krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Melomane71 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:13:
[...]

De IPTV-decoders hebben in deze opstelling gewoon een IP-adres in de range van je eigen LAN. Via de router wordt daarbij de aangevraagde multicast van VLAN4 doorgezet naar je LAN.

Voordat je eraan begint, zou ik me eens goed inlezen. Het is bijvoorbeeld niet nodig dat een switch achter de router VLAN's ondersteunt, maar IGMP snooping is wel een feature die deze het beste kan hebben. Anders wordt de multicast over elke poort van de switch gestuurd. Er zijn managed switches die dat ondersteunen.

Als je het niet goed begrijpt, dan zou ik in eerste instantie de ExperiaBox blijven gebruiken als router. Met enkele switches die IGMP snooping ondersteunen, kun je overal in huis internet en IPTV krijgen.
Ter toevoeging: Switches met IGMP snooping zouden alleen nodig moeten zijn als je op zo'n switch een AP wil aansluiten (dus Wifi internet). Als je dat niet wil of doet kan je met alle normale switches Internet en IPTV in je huis krijgen (bedraad internet dus). Die multicast mag best over elke poort van de switch worden gestuurd behalve als op zo'n poort een Wifi Acces Point wordt aangesloten. Dan komt dat multicastverkeer namelijk ook op je Accespoint en dat zorgt voor een dramatische Wifi prestatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Laatst online: 02:03
Barre73 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 17:21:
Ter toevoeging: Switches met IGMP snooping zouden alleen nodig moeten zijn als je op zo'n switch een AP wil aansluiten (dus Wifi internet).
Nog eentje: 10/10 poorten kunnen ook problematisch zijn bij streams >10 Mbit/s. Dat willen PCs nog wel eens doen (ivm. WoL?), waardoor het traffic ook niet meer fatsoenlijk uit de snellere poorten komt.

Misschien wisselt dat gedrag ook per switch, maar op m'n MikroTik RB had ik er last van (doet geen snooping). Daar kun je dan wel weer een poort naar 100Mb/GbE only forceren, lost het ook op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-09 14:27
Klopt, heeft te maken met standby staan voor netwerkkaart; kun je veranderen in de energie-instellingen. Idem voor een printer.

Wijsneuzen genoeg op deze fora, dus ik hoef geen 'slimme' signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimmy87
Gaitman schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 15:37:
[...]

Ik heb de Zyxel GS1900-24E en hier werkt het perfect!
Zou je voor mij de IGMP snooping instellingen kunnen opgeven? Dan bestel ik die switch aankomende week, een keer wisselen vindt ik niet erg, bij een nieuwe moet het er wel een zijn waarvan bekend is dat die werkt natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gaitman
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:37

Gaitman

The Real One

jimmy87 schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 18:33:
[...]

Zou je voor mij de IGMP snooping instellingen kunnen opgeven? Dan bestel ik die switch aankomende week, een keer wisselen vindt ik niet erg, bij een nieuwe moet het er wel een zijn waarvan bekend is dat die werkt natuurlijk. :)
Dit zijn de instellingen die ik heb gedaan:

1.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KSbqKzrTWiXApq1V4nSglQGn/full.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/frXXEv4FZ89XGQgLqnpy2l7h/full.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Gaitman op 02-01-2016 19:39 ]

Pagina: 1 ... 16 ... 95 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van KPN Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- KPN DSL: [KPN xDSL] Ervaringen & Discussie
- KPN Mobiel: [KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- KPN Buitengebied: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie