Koos Werkloos schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 12:00:
[...]
De planning wordt niet zo lang van tevoren gemaakt, het callcenter stelt voor de komende maanden een schatting op van de benodigde capaciteit. Dat is iets anders. Ze schatten in hoeveel mensen ze dan nodig hebben en op basis daarvan bepalen zo hoeveel mensen dan vrij kunnen hebben. De daadwerkelijke planning (op welke dag en tijdstip moet wie werken) wordt in de week van tevoren gemaakt.
Dit dus

op langere termijn is er een capaciteitsberekening, uit historische cijfers weet je -nauwkeuriger dan je zou verwachten- hoeveel events (calls/mails/socialmedia/fax/...) er gaan binnenkomen komende periodes (jaar/kwartaal/maand/week/dag/tijdsinterval) en dan bereken je hoeveel mensen je nodig hebt. Enkel het percentage van verlof heb je stevig in de handen, dat van mensen die hun ontslag geven, ziek zijn, verschuiven naar een ander project,... heb je maar wat af te wachten. Dat wordt ook wel wat op voorhand berekend maar is nooit zo exact als dat verlof%. Afhankelijk van de CAO worden dan x-aantal weken op voorhand die uiteindelijke planning gemaakt en gepubliceerd naar de mensen.
Als dan blijkt, enkele dagen op voorhand, dat er minder mensen ziek zijn of minder weg zijn gegaan dan je verwacht had óf het volume aan events blijkt lager te zijn kan je nog steeds dat verschil wegwerken door bijvoorbeeld opleidingen te geven, evaluaties te organiseren en ook via verlof
Heel het ethische aspect hiervan ga ik me hier niet over uitspreken, ik begrijp dat veel mensen niet gewoon zijn dat ze hun planning op voorhand krijgen waar precies op staat wanneer ze koffie mogen gaan drinken of in hun evaluatie lezen dat ze gemiddeld 16min./dag op het toilet zitten en dat dat teveel is, maar in contactcenters is dit wel zo. Niet dat "de bazen" zoveel mogelijk geld willen scheppen (ook wel

) maar omdat het ook echt nodig is, de marges liggen bijzonder laag en als een concurrent zijn business 2% efficienter georganiseerd krijgt dan is de klant naar daar natuurlijk

Het mngmt van een callcenter zou ook het liefste iedereen samen op een terrasje zien en verlof geven waar het maar kan, maar je kan de clienten aan de telefoon niet vragen om even een uurtje te wachten omdat iedereen gezellig samen gaan eten is.
Concreet denk ik dat in dit geval de TS best duidelijk maakt aan zijn rechtstreekse verantwoordelijke (en niet diensthoofd of projectleider ofzo, die gaat zich niet mengen in zo'n dingen) dat hij echt heel graag die dag wilt en dat moest er ruimte komen hij het zou apprecieren dat hij die dan mag benutten met verlof
Val de planner er niet mee lastig

die kijkt niet naar jouw persoonlijke situatie, die ziet heel veel getallen en dat ben jij ook voor hem, klinkt onmenselijk maar hem wordt geen ruimte gegeven om zelf te gaan beslissen dat agent A sneller verlof nodig heeft dan agent B, die procedures liggen zeer strikt en afwijkingen komen _altijd_ naar boven en het sociale aspect ligt bij de rechtstreekse verantwoordelijken die dan die beslissing om A boven B te stellen wel kunnen/mogen/zullen maken