Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:01
Beste mede-tweakers. Na verschillende, mislukte registraties op verscheidene rechten-fora, bedacht ik mij opeens dat er vast wel iemand in de GoT zit die hier wat zinnigs over kan zeggen.

De casus: eind september viert mijn dochter haar eerste verjaardag. Als vader wil ik daar graag bij zijn. Net als mijn vrouw heb ik dus verlof aangevraagd. Dit heb ik vorige week gedaan. Vandaag krijg ik bericht van de afwijzing. Reden: geen ruimte op de planning voor de periode tot het vierde kwartaal van dit jaar.

Mijns inziens kan een verlof enkel worden afgewezen vanwege zwaarwegende redenen.

Nou werk ik in een facilitair callcenter. Op mijn afdeling zijn zo'n 200 mensen werkzaam. Van tijd tot tijd is het callaanbod hoger dan verwacht, met grote drukte tot gevolg. Hoe dan ook wordt begrijpelijk constant minimaal ingepland. Meer dan eens worden verlofaanvragen afgekeurd, terwijl op de dag zelf collega's eerder naar huis worden gestuurd omdat het rustig blijkt te zijn.

De vraag is nu in hoeverre mijn werkgever onderbezetting in een callcenter als zwaarwegende reden kan aanvoeren. Immers getuigt de mededeling dat het tot het vierde kwartaal niet mogelijk is ervan dat het geen incidentele drukte betreft, maar het een structureel probleem betreft van een werkgever die te laat inticipeert of niet wil anticiperen op verwachte drukte. Met grote regelmaat vinden dan ook trainingen plaats, waarbij nieuwe medewerkers na een week al inzetbaar zijn. Als men nu al weet dat verlof tot het vierde kwartaal niet mogelijk is, voert de werkgever drukte als zwaarwegende reden aan die blijkbaar niet zwaar genoeg weegt om nieuw personeel te werven om deze drukte op te vangen.

Tevens is de vraag of het belang van de werkgever opweegt tegen het mijne. Mijn dochter wordt immers maar 1 keer 1.

Iemand die hier wat zinnigs over kan zeggen?

Overigens wil ik dit uiteraard gewoon in goed overleg met mijn werkgever geregeld hebben, maar ben ik wel benieuwd naar jullie opinie.

NB: excuses voor typefouten. De touchscreenproblemen van mijn telefoon lijken weer op te spelen.

[ Voor 9% gewijzigd door KlaasjeNL op 11-08-2015 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb je iets als een CAO of specifieke clausules in je contract ? Opzich moet 23sep ver genoeg zijn om daar bezetting voor te regelen. Zeker met 200 man lijkt me dat daar vast invallers voor te vinden zijn ?

Aan de andere kant, kun jij niet iemand aandragen die vrij heeft maar voor je wilt invallen ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:19
Bijna 6 weken van tevoren geen vrij kunnen krijgen in geschetste situatie is twijfelachtig. Vraag is of je bij zo'n horkerige werkgever iets gaat bereiken.

Een logische vraag die wel boven komt drijven is hoe het planningsproces verloopt. Als dat volgens een vast proces verloopt dan ligt voor de hand dat voor de huidige planning zou worden gemaakt dat verlofaanvragen / voorkeuren meegenomen worden. In de zorg wordt bijvoorbeeld telkens een periode van tevoren gepland. Als dat zo is dan kan het een gevalletje "te laat" zijn. Dat gaat niet op wanneer er ad-hoc wat gedaan wordt.

Tip: vele mensen denken niet in weeknummers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:32
Ik ben benieuwd hoe de vakantie planning bij jullie gaat. Dient iedereen dit begin van het jaar in? En voor welke periode?

Of het horkerig is hangt wel af van het antwoord hierop. Met 200 man is het maken van uitzonderingen in dat geval echt tijdrovend. Zeker als je op minimale bezetting draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
Waarom vraag je pas zo laat vrij aan? Je weet toch al veel eerder dat je dochter dan jarig is? Ook ken je de situatie van je werkgever dat er erg veel drukte is. Ik zie geen reden waarom je je werkgever nu zou moeten belasten omdat jij zo laat bent.

Heb je al geprobeerd om zelf wat te regelen en iets te ruilen met een collega? Grote kans dat dat totaal geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:25

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

pirke schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:14:
Waarom vraag je pas zo laat vrij aan?
1,5 maand van te voren is toch niet laat ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:03
KlaasjeNL schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 23:50:
De casus: 23 september viert mijn dochter haar eerste verjaardag. Als vader wil ik daar graag bij zijn.
Dat begrijp ik heel goed, maar is het echt een probleem om het een paar dagen later in het weekend te vieren?
Net als mijn vrouw heb ik dus verlof aangevraagd. Dit heb ik vorige week gedaan. Vandaag krijg ik bericht van de afwijzing. Reden: geen ruimte op de planning voor de periode t/m week 40.

Mijns inziens kan een verlof enkel worden afgewezen vanwege zwaarwegende redenen.
Daar heb je gelijk in, maar als ze jou die dag echt nodig hebben omdat er geen ruimte is op de planning, dan is dat in principe een zwaarwegende reden.
Nou werk ik in een facilitair callcenter. Op mijn afdeling zijn zo'n 200 mensen werkzaam. Van tijd tot tijd is het callaanbod hoger dan verwacht, met grote drukte tot gevolg. Hoe dan ook wordt constant minimaal ingepland. Meer dan eens worden verlofaanvragen afgekeurd, terwijl op de dag zelf collega's eerder naar huis worden gestuurd omdat het rustig blijkt te zijn.
Tsja, op een callcenter kan de belasting nu eenmaal sterk wisselen en onvoorspelbaar zijn. Dat er dan verlofaanvragen worden afgekeurd, maar tegelijkertijd collega's naar huis worden gestuurd omdat het toch niet zo druk is, is dan best begrijpelijk.
De vraag is nu in hoeverre mijn werkgever onderbezetting in een callcenter als zwaarwegende reden kan aanvoeren.
Nu zoek je het in het juridische (je zei eerder ook al dat je je al had gewend tot juridische fora). Bedenk wel dat recht hebben iets anders is dan recht krijgen en dat je door deze weg in te slaan je de verhoudingen met je werkgever op scherp zet. Je moet je afvragen of dat nou wel zo verstandig is.
Immers getuigt de mededeling dat verlof t/m week 40 niet mogelijk is ervan dat het geen incidentele drukte betreft, maar het een structureel probleem betreft van een werkgever die te laat inticipeert of niet wil anticiperen op verwachte drukte. Met grote regelmaat vinden dan ook trainingen plaats, waarbij nieuwe medewerkers na een week al inzetbaar zijn. Als men nu al weet dat verlof t/m week 40 niet mogelijk is, voert de werkgever drukte als zwaarwegende reden aan die blijkbaar niet zwaar genoeg weegt om nieuw personeel te werven om deze drukte op te vangen.
Dat ben ik niet helemaal met je eens, het kan gewoon een drukke periode van het jaar zijn zo vlak na de vakantie. Dan is het logisch dat de werkgever geen nieuw personeel aanneemt, want die moeten ze dan na een paar weken misschien wel weer ontslaan.
Tevens is de vraag of het belang van de werkgever opweegt tegen het mijne. (...), terwijl mijn afwezigheid op totaal 150 a 200 collega's er enkel voor zorgt dat klanten wat langer moeten wachten.
Je doet nou wel heel luchtig dat klanten wat langer moeten wachten, maar bedenk wel dat een langere wachttijd onder andere kan betekenen dat klanten weglopen en het bedrijf reputatieschade oploopt. En ik vind het zelf ook heel vervelend als ik aan de telefoon lang moet wachten.
Mijn dochter wordt immers maar 1 keer 1
Inderdaad, je dochter wordt maar 1 keer 1, maar daartegenover staat dat je wel elke dag naar je werk zult moeten om de kost te verdienen. Vraag jezelf dus af of het nou wel zo slim is om dit hoog te spelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Koos Werkloos op 11-08-2015 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:30

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

DukeBox schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:18:
[...]

Mijn idee ook, waar ik me afvraag of de werkgever daar anders op gereageerd als hij bv 4-5 maanden van te voren had aangevraagd.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:22
Blijkbaar wel, nu is het vakantieperiode en ik kan me goed voorstellen dat als de planning van september eindelijk rond is dat je dan half augustus gewoon te laat bent. Lekker ruilen met een collega dus, oftewel zelf het probleem oplossen ipv het bij de werkgever neer te leggen dat je er nu pas mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funk-e
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-05 22:45
wow, als ik dit lees ben ik toch echt blij met mijn werkgever

...less is more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
DukeBox schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:18:
[...]

Als ze de planning 3 a 4 maanden van tevoren opstellen wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:56
Dat klopt, dit staat ook in het wetboek.
terwijl mijn afwezigheid op totaal 150 a 200 collega's er enkel voor zorgt dat klanten wat langer moeten wachten.
Je vult zelf het antwoord in. De werkgever kan jou dus niet missen. Ruilen lijkt mij de enige optie of de verjaardag 's avonds of in het weekend vieren. Iedere verjaardag is uniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Bekijk het eens zo: als jij geen vrij kunt krijgen op die ene dag, dan zou het bedrijf dus ook een probleem hebben als er iemand ziek wordt op die dag. Dit signaleert het onderliggende probleem: onvoldoende capaciteit in de bezetting om incidenten op te vangen. Dat is een verwijt aan de werkgever en kan dus niet als motivatie gebruikt worden om een verlofaanvraag te weigeren. Met dezelfde motivatie weigeren ze ook een ziekmelding?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik snap het probleem niet. Wat is er zo bijzonder aan een eerste verjaardag? Dat kind is zo jong dat ze echt niet weet of ze jarig is, en of papa daarvoor thuis is gebleven of niet, dus feitelijk doe je het alleen voor jezelf.
Op die manier maak je van elke verjaardag van een kind een dringende reden om vrij te nemen, zeker als ze eenmaal oud genoeg worden om wél te weten dat ze jarig zijn. Ik misgun jou je vrije dag niet maar die dringende reden om vrij te nemen bestaat echt alleen in je eigen hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

downtime schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 02:00:
Ik snap het probleem niet. Wat is er zo bijzonder aan een eerste verjaardag? Dat kind is zo jong dat ze echt niet weet of ze jarig is, en of papa daarvoor thuis is gebleven of niet, dus feitelijk doe je het alleen voor jezelf.
Op die manier maak je van elke verjaardag van een kind een dringende reden om vrij te nemen, zeker als ze eenmaal oud genoeg worden om wél te weten dat ze jarig zijn. Ik misgun jou je vrije dag niet maar die dringende reden om vrij te nemen bestaat echt alleen in je eigen hoofd.
Hoewel ik 't daar op zich mee eens ben is dat verder irrelevant. TS heeft recht op vakantiedagen en hij wil er graag een opnemen. Dat mag niet zomaar geweigerd worden.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sydney08
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-03-2023
Heb jij niet de mogelijkheid om jouw basisbeschikbaarheid aan te passen? Vaak geef je in een callcenter aan welke dagen van de week je kunt werken en moet je aan een minimum voldoen. Pas gewoon jouw beschikbaarheid van die week aan naar een andere dag. Zo deed ik dat altijd toen ik in een callcenter werkte. Geven ze geen vrij, geen probleem, dan doe ik het op die manier.

Edit: Je kunt ook halve dagen proberen vrij te nemen en de overige uren proberen kwijt te raken aan andere agents. Er is vast wel iemand die een paar uur wil overnemen. Laat desnoods je leidinggevende een bericht rondsturen met die vraag.

[ Voor 25% gewijzigd door Sydney08 op 11-08-2015 02:38 ]

Tomorrow is not today!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
CyBeR schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 02:19:
[...]

Hoewel ik 't daar op zich mee eens ben is dat verder irrelevant. TS heeft recht op vakantiedagen en hij wil er graag een opnemen. Dat mag niet zomaar geweigerd worden.
Het wordt ook niet "zomaar" geweigerd, de werkgever heeft aangegeven TS nodig te hebben op die dag.

En daarnaast, al mag de werkgever TS die vrije dag niet weigeren, dan kan TS daar feitelijk weinig tegen doen. Met de wet onder je arm naar je baas gaan of er zelfs een zaak van maken verziekt alleen maar de verhoudingen met alle mogelijke gevolgen vandien. Juridische argumenten tegen je baas gebruiken doe je pas als het niet meer goed komt tussen beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Het feit dat je kind 1 wordt doet niet ter zake. Je kunt er een hele zaak van maken, maar je moet je afvragen of dat zo slim is. Je zit er nu emotioneel diep in. Laat het ff rusten en vraag iets later of het akkoord is dat je een halve dag vrijneemt.

Je geeft aan dat regelmatig verlofaanvragen worden geweigerd, neem het dan ook niet persoonlijk op, je collega's overkomt het ook. Je gaat dat allemaal niet aan willen vechten vanwege 1 vrije dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 17:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Saybia schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:29:
Je vult zelf het antwoord in. De werkgever kan jou dus niet missen. Ruilen lijkt mij de enige optie of de verjaardag 's avonds of in het weekend vieren. Iedere verjaardag is uniek.
Onzin op en personeelsbestand van 200 active werknemers ? Die dag kan de werkgever dat nooit hard maken, is ook geen rechter die hem daarin ongelijk geeft, maar zoals gewoon is recht hebben en je recht krijgen te heel verschillende dingen,

Tevens de vakantie periode is dan al voorbij en is ook geen argument immers de laatste schoolvakantie gaat 3 September weer aan de slag.
De wijze waarop werkgever en werknemer in goed onderling overleg het opnemen van vakantiedagen dienen vast te stellen, is geregeld in art. 7:638 van het Burgerlijk Wetboek. Daarin is als wettelijk uitgangspunt bepaald dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vaststelt "overeenkomstig de wensen van de werknemer". De werkgever mag de vakantie-aanvraag van de werknemer afwijzen in de situatie dat "gewichtige redenen zich daartegen verzetten". De wensen van de aanvragende werknemer staan dus voorop. Het is de werkgever die dient aan te tonen dat "gewichtige redenen" aan het opnemen van de gewenste vakantiedagen in de weg staan.
Lees dit ook eens door: http://swart-deschepper.n...contracten/vakantieverlof, gewichtige redenen is namelijk alleen valide als het bedrijf er aantoonbaar schade doorleid. En daar valt niet genoeg personeel niet onder.

Maar onthoud goed vraag jezelf eerst eens af of het je waard is, in mijn mening ik had er niet voor willen werken.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 11-08-2015 07:04 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 06:21:
[...]

Het wordt ook niet "zomaar" geweigerd, de werkgever heeft aangegeven TS nodig te hebben op die dag.
Met die logica kunnen we wel permanent elke aanvraag voor vakantie gaan weigeren: Als een werkgever die aangeeft dat die ene persoon van de 200 die eenzelfde functie vervult toch echt zwaarwegend noodzakelijk is, dan ben ik daar erg skeptisch over.

Als er nou 4 man daar zat, waarvan twee al vakantie hadden gevraagd, ja dan had ik het prima kunnen begrijpen.

Hoe lang wordt normaal gesproken vantevoren de planning gemaakt? Want dit klinkt voor mij als dat de planning er simpelweg is, en dat ze geen zin hebben die te veranderen. Wat mij persoonlijk erg vervelend lijkt dat je dus altijd maanden vantevoren vrij zou moeten nemen. Of valt dat anders mee? En ik denk zelf dat kijken of je kan ruilen met een collega de makkelijkste oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 18:57

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Ik denk dat het misschien de moeite waard is om even een gesprekje aan te knopen met degene die over de planning gaat (als dat mogelijk is). Daarin kun jij laten doorschemeren dat je deze dag erg belangrijk vindt. Persoonlijk zou ik als planner namelijk een dergelijk aanvraag beoordelen als "zou fijn zijn als het kan" en niet de waarde erin zien die jij erin ziet. De eerste verjaardagen van mijn kinderen heb ik zelf ook nooit vrij gevraagd; nooit overwogen zelfs.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 21:08
[b]Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:19:
Dat begrijp ik heel goed, maar is het echt een probleem om het een paar dagen later in het weekend te vieren?
Ik snap het probleem niet. Wat is er zo bijzonder aan een eerste verjaardag?
CyBeR schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 02:19:
Hoewel ik 't daar op zich mee eens ben is dat verder irrelevant.
Mag ik ervan uitgaan dat jullie drie (sorry voor de selectieve quotes) geen kinderen hebben?
Een eerste verjaardag is gewoon belangrijk, vooral voor de ouders. Net als je kind zijn eerste woordjes, stapjes en tandjes bijvoorbeeld.

Buiten dat maakt CyBeR gewoon een goed punt, er word verlof geweigerd waar recht op is. Ongeacht de onderliggende reden voor dat verlof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-05 18:57

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Domino schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 07:59:
Mag ik ervan uitgaan dat jullie drie (sorry voor de selectieve quotes) geen kinderen hebben?
Een eerste verjaardag is gewoon belangrijk, vooral voor de ouders. Net als je kind zijn eerste woordjes, stapjes en tandjes bijvoorbeeld.

Buiten dat maakt CyBeR gewoon een goed punt, er word verlof geweigerd waar recht op is. Ongeacht de onderliggende reden voor dat verlof.
Maar een verjaardag kan je toch ook na het werk vieren of in het weekend? En je laat toch ook niet al je werk vallen als het bericht van thuis komt dat er een tandje te voelen is? Zo zwart-wit als jij de eerste verjaardag ziet, ziet niet iedereen dat. Bovendien ken ik geen enkele CAO waarin de eerste verjaardag van een kind als bijzondere verlof omstandigheid genoemd wordt (maar ik ken dan ook niet zo veel CAO's uit mijn hoofd).

Overigens heb ik wel kinderen. En ik zie ze ook wel eens. Met enige regelmaat ;)

En recht op verlof? Ja in principe wel natuurlijk maar het moet wel kunnen (zoals eerder aangegeven). En als het niet kan in de planning, dan wordt de werkgever op kosten gejaagd om jouw aanvraag te honoreren. Terwijl je een arbeidsovereenkomst hebt waarin afgesproken was dat je zou komen werken. :P

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi2
  • Niet online
ari3 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 01:48:
Bekijk het eens zo: als jij geen vrij kunt krijgen op die ene dag, dan zou het bedrijf dus ook een probleem hebben als er iemand ziek wordt op die dag. Dit signaleert het onderliggende probleem: onvoldoende capaciteit in de bezetting om incidenten op te vangen.
Dat kan juist een reden zijn om geen vrije dag te verlenen. Als er tzt iemand ziek blijkt dan is KlaasjeNL hard nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-05 18:15
Gewoon naar je leidinggevende/planner gaan en even met elkaar babbelen....
Meestal krijg je dan al een hoop gedaan. Anders verplaats je de verjaardag gewoon naar het weekend. Het kind heeft dat echt nog niet door ;)

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:22
Misschien denk ik veel te praktisch, maar gewoon met een directe collega dagje ruilen geen optie?
Dit even overleggen met je leidinggevende, klaar (tenzij je ook een draak van een leidinggevende hebt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
... die dringende reden om vrij te nemen bestaat echt alleen in je eigen hoofd.
Het is vermoedelijk altijd zo dat dringende redenen voor verlof eigenlijk alleen in hoofden bestaan (fysieke 'noodzakelijkheden' zoals het eigen overlijden (daarvoor krijg je ook vrijwel altijd verlof), en incapaciterende ziektes daargelaten), ook het gebrek aan ruimte in de planning bestaat vermoedelijk alleen in de hoofden van de betrokken personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Pastinakel schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:09:
En recht op verlof? Ja in principe wel natuurlijk maar het moet wel kunnen (zoals eerder aangegeven). En als het niet kan in de planning, dan wordt de werkgever op kosten gejaagd om jouw aanvraag te honoreren. Terwijl je een arbeidsovereenkomst hebt waarin afgesproken was dat je zou komen werken. :P
Je hebt afgesproken om te komen werken van ma-vr met uitzondering van x vakantiedagen per jaar. Om te stellen dat de werkgever op kosten gejaagd wordt om iemand vrij te laten nemen is dan ook onzin.

De reden voor het vrij vragen doet helemaal niet terzake. Al wil TS de hele dag in z'n bed gaan liggen of leren veters strikken. Werkgever moet zwaarwegende redenen hebben waarom TS niet vrij zou kunnen krijgen op die dag. Met 200 mensen in dezelfde functie is dat vrijwel onmogelijk tenzij er die maand iets specifieks aan de hand is (uitrol van een nieuw product waardoor er veel meer drukte te verwachten valt).

Daarnaast is het al eerder gezegd, als je dit juridisch wil oplossen dan krijg je waarschijnlijk méér vrij dan die ene dag. Het beste is om te proberen er op een vriendelijke manier uit te komen. Dus gewoon in gesprek gaan met je baas en anders een van de 200 collega's vragen of ze kunnen ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 08:05
Ik zou inderdaad een dag ruilen met een collega, of wellicht vragen of het mogelijk is om een andere dag die je al vrij bent te komen werken.

Of anders vragen of je wellicht die dag iets eerder kan beginnen en ook eerder naar huis kan. Als je werkgever daar allemaal niet in mee wilt gaan, prima, dan wellicht de verjaardag een paar dagen later vieren. Ik zou in dat geval wel twee keer nadenken als de werkgever jouw eens om een gunst vraagt om in te vallen ;)

Ik heb het op mijn werk ook gehad, rond de kerstperiode. Moesten er collega's naar kantoor komen om de bezetting op pijl te houden terwijl iedereen op een PlayStation zat te spelen omdat het zo rustig is.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saybia
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-05 11:56
ShadowBumble schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 07:04:
[...]

Onzin op en personeelsbestand van 200 active werknemers ? Die dag kan de werkgever dat nooit hard maken, is ook geen rechter die hem daarin ongelijk geeft, maar zoals gewoon is recht hebben en je recht krijgen te heel verschillende dingen,

Tevens de vakantie periode is dan al voorbij en is ook geen argument immers de laatste schoolvakantie gaat 3 September weer aan de slag.

[...]

Lees dit ook eens door: http://swart-deschepper.n...contracten/vakantieverlof, gewichtige redenen is namelijk alleen valide als het bedrijf er aantoonbaar schade doorleid. En daar valt niet genoeg personeel niet onder.

Maar onthoud goed vraag jezelf eerst eens af of het je waard is, in mijn mening ik had er niet voor willen werken.
En alle 200 werknemers hebben dezelfde functie? Heb je dat stuk van Swart - de Schepper zelf wel goed gelezen? Hierin staat "Het inwilligen van een verzoek om vakantie mag niet tot "ernstige" verstoring van de bedrijfsvoering leiden". TS geeft zelf aan dat als hij er niet is, klanten moeten wachten. Hoe ernstig dit is kunnen wij niet bepalen daarover hebben we te weinig informatie. Ook vraag ik mij af hoe de afspraken zijn geweest toen TS daar begon. Ikzelf zou hier geen zaak van maken, een kind van een jaar beseft zich niet wanneer het jarig is. Vier het gewoon op een ander moment. En drink op de officiële dag 's avonds een glaasje ranja met je vrouw om het te vieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
[...]
Maar een verjaardag kan je toch ook na het werk vieren of in het weekend? En je laat toch ook niet al je werk vallen als het bericht van thuis komt dat er een tandje te voelen is? Zo zwart-wit als jij de eerste verjaardag ziet, ziet niet iedereen dat. Bovendien ken ik geen enkele CAO waarin de eerste verjaardag van een kind als bijzondere verlof omstandigheid genoemd wordt (maar ik ken dan ook niet zo veel CAO's uit mijn hoofd).
Ik vond het ook fijn om mijn dochters verjaardag te vieren op de dag zelf, maar als ik even terug blader in de agenda zie ik dat het op een zaterdag viel :+.

Wij hebben overigens wel de kleine haar eigen verjaardag gegeven, ondanks dat mijn vrouw twee dagen eerder jarig is.
[...]
Overigens heb ik wel kinderen. En ik zie ze ook wel eens. Met enige regelmaat ;)
Touché :D
[...]
Het getuigt van slechte planningsvaardigheden als jij een aanvraag voor verlof over zes weken niet anders op kan vangen. Zeker met het oog op de aantallen werknemers/collegae waarover de TS spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Sissors schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 07:41:
[...]

Met die logica kunnen we wel permanent elke aanvraag voor vakantie gaan weigeren: Als een werkgever die aangeeft dat die ene persoon van de 200 die eenzelfde functie vervult toch echt zwaarwegend noodzakelijk is, dan ben ik daar erg skeptisch over.
Toch geeft de werkgever dat aan. Misschien verwachten ze nu al zelfs op die dag te weinig capaciteit te hebben. Ik kan me niet voorstellen dat de werkgever TS zijn aanvraag weigert om hem te pesten (in de post van TS is nergens af te leiden dat er een conflict op de werkvloer is of zo). Als een werkgever een verlofaanvraag weigert, dan is daar meestal een goede reden voor.
Hoe lang wordt normaal gesproken vantevoren de planning gemaakt? Want dit klinkt voor mij als dat de planning er simpelweg is, en dat ze geen zin hebben die te veranderen. Wat mij persoonlijk erg vervelend lijkt dat je dus altijd maanden vantevoren vrij zou moeten nemen. Of valt dat anders mee? En ik denk zelf dat kijken of je kan ruilen met een collega de makkelijkste oplossing is.
Planningen worden soms inderdaad enkele maanden van tevoren opgesteld, zeker als het een drukke periode betreft. Ik heb zelf ook altijd mijn vakanties maanden lang van tevoren aangevraagd (wat meestal ook zo moest), maar wat is het probleem daarmee? Een vakantie boek je normaalgesproken ook enkele maanden van tevoren. En de eerste verjaardag van je eigen kind weet je al een jaar van tevoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-05 21:50
Als je zo belangrijk bent voor het bedrijf dat ze je geen dag kunnen missen, moet je misschien eens over een loonsverhoging gaan praten.
Een eerste verjaardag van je eigen kind had ik ook niet willen missen. (Ookal maakt het kind het niet bewust mee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Inderdaad, ik heb geen kinderen.
Maar die eerste verjaardag kan je toch ook best op de eerste zaterdag of zondag erna vieren? Dat doet toch niks af aan de betekenis? Het weekend lijkt me sowieso beter om feest te vieren dan een werkdag.

En als die verjaardag zo belangrijk is, waarom dan zo laat daar vrij voor vragen?
Een werkgever kan een verlofaanvraag om zwaarwegende redenen weigeren. En daar zou in dit geval best wel eens sprake van kunnen zijn aangezien werkgever zegt dat er geen ruimte is op de planning en TS zelf ook zegt dat de klanten dan langer moeten wachten.

[ Voor 3% gewijzigd door Koos Werkloos op 11-08-2015 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinusvolkel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21:47
Zou het bezoek het ook niet fijner vinden om het in het weekend te vieren? Want nu moet iedereen in discussie met de werkgever voor een vrije dag :)

Overigens vind ik het belachelijk dat je anderhalve maand van te voren geen vrij kan krijgen.

PS ik had destijds zelf gewoon gepland dat mijn dochter 1ste verjaardag op een zondag viel :P

Strava | 8600 Wp zzo | 1600 Wp nnw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Saybia schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:38:
[...]

TS geeft zelf aan dat als hij er niet is, klanten moeten wachten.
Zowel met hem als zonder hem moeten klanten wachten het is immers een callcenter, en in de hele historie van callcenters is er nog nooit eentje geweest waar je niet "even" moest wachten. Er zijn ook 200 medewerkers in dezelfde functie zoals hij aangeeft.
Hoe ernstig dit is kunnen wij niet bepalen daarover hebben we te weinig informatie. Ook vraag ik mij af hoe de afspraken zijn geweest toen TS daar begon.
Doet niks af aan de wettelijke bepalingen, een werknemer heeft recht op verlof, ongeacht reden. Zoals eerder aangegeven maakt de reden voor verlof niet uit. Of dit nu de eerste verjaardag is of omdat hij toevallig eens een cursus neuspeuteren voor gevorderden wil doen.
Ikzelf zou hier geen zaak van maken, een kind van een jaar beseft zich niet wanneer het jarig is. Vier het gewoon op een ander moment. En drink op de officiële dag 's avonds een glaasje ranja met je vrouw om het te vieren.
Dat ben ik helemaal met je eens, mij zou het het ook niet waard zijn om mijn baan over te verliezen want dat is waar het op gaat uitdraaien als je een juridische procedure start. De vraag is wel wil je überhaupt voor zo'n werkgever blijven werken ? Had je nu gezegd een dag van te voren aangevraagd dan vind ik dat je werknemer gelijk had gehad, maar ruim anderhalve maand van te voren is in mijn ogen meer dan voldoende.
Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:49:
En als die verjaardag zo belangrijk is, waarom dan zo laat daar vrij voor vragen?
Anderhalve maand van te voren is voor 99% van de werkgevers niet laat voor een dag verlof, we praten niet over 3 weken tijdens de zomervakantie.
Een werkgever kan een verlofaanvraag om zwaarwegende redenen weigeren. En daar zou in dit geval best wel eens sprake van kunnen zijn aangezien werkgever zegt dat er geen ruimte is op de planning en TS zelf ook zegt dat de klanten dan langer moeten wachten.
Onzin, er is geen rechter die daar in trapt want dat houd gewoon in dat de forecast (waar call centers mee werken, en die overigens per 2 weken word opgesteld tenzij er een product launch is ) niet goed is afgestemd op het personeel bestand, dat is niet een individueel issue maar een bedrijfs overkoepelend issue je hebt zelfs kans dat de rechter de werkgever nalatig acht hiermee.

[ Voor 24% gewijzigd door ShadowBumble op 11-08-2015 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ShadowBumble schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:57:
[...]
De vraag is wel wil je überhaupt voor zo'n werkgever blijven werken ? Had je nu gezegd een dag van te voren aangevraagd dan vind ik dat je werknemer gelijk had gehad, maar ruim anderhalve maand van te voren is in mijn ogen meer dan voldoende.
Dat verschilt heel erg per werknemer, ik heb zelf een uiterste datum van 6 weken en dan nog moet het in het rooster passen.
En terwijl dat soms best vervelend is, is het toch echt geen reden om van baan te wisselen, het is gewoon onderdeel van de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Doet niks af aan de wettelijke bepalingen, een werknemer heeft recht op verlof, ongeacht reden. Zoals eerder aangegeven maakt de reden voor verlof niet uit. Of dit nu de eerste verjaardag is of omdat hij toevallig eens een cursus neuspeuteren voor gevorderden wil doen.
Inderdaad, een werknemer heeft recht op verlof. Maar niet zondermeer op de dag die hij/zij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:49:
[...]Maar die eerste verjaardag kan je toch ook best op de eerste zaterdag of zondag erna vieren? Dat doet toch niks af aan de betekenis? Het weekend lijkt me sowieso beter om feest te vieren dan een werkdag.

Tinusvolkel schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:55:
Zou het bezoek het ook niet fijner vinden om het in het weekend te vieren? Want nu moet iedereen in discussie met de werkgever voor een vrije dag :)
De TS stelt nergens dat hij de verjaardag voor de vrienden en familie ook op die dag houd?
Hij wil de verjaardag vieren, samen met de vrouw en het kind. Wellicht gaan ze een dagje weg om het te vieren? Ik kan me het sentiment heel goed voorstellen.

Overigens ben ik het met Koos eens dat deze dag al een jaar geleden aangevraagd had kunnen worden.
Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:01:
[...]

Inderdaad, een werknemer heeft recht op verlof. Maar niet zondermeer op de dag die hij/zij wil.
Dus kan, in extremis, de werkgever de verlofdagen voor de werknemer bepalen? Bijvoorbeeld nooit op vrijdag omdat Jan en Klaas dan ouderschapsverlof hebben? Lijkt me niet de bedoeling.

[ Voor 16% gewijzigd door Domino op 11-08-2015 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
Draai je soms diensten van 24 uur?

Of is het niet teveel moeite om voor of na je werk even een uurtje te zitten? Feestmutsje op, glaasje alcohol erbij (liever na je werk dan), kind op schoot en een puntje taart er naast.

Ik weet niet hoor.

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Domino schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:02:
Dus kan, in extremis, de werkgever de verlofdagen voor de werknemer bepalen? Bijvoorbeeld nooit op vrijdag omdat Jan en Klaas dan ouderschapsverlof hebben? Lijkt me niet de bedoeling.
Lijkt me ook niet de bedoeling, wat ik wilde zeggen is dat het recht op verlof niet automatisch betekent dat een werkgever een verlofaanvraag nooit zou kunnen weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Anderhalve maand van te voren is voor 99% van de werkgevers niet laat voor een dag verlof, we praten niet over 3 weken tijdens de zomervakantie.
Maar misschien heeft deze werkgever wel een goede reden om tot de 1% te horen.

En los daarvan, als je al een jaar weet dat je in september vrij wil nemen, waarom dan wachten tot augustus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:01:
[...]

Onzin, je hebt wettelijk verlof en bovenwettelijk verlof.

Wettelijk verlof mag niet zonder zwaar wegende reden geweigerd worden.
Bovenwettelijk verlof mag overigens wel geweigerd worden met reden.

Dus tenzij er in zijn contract staat dat er minimaal 2 maanden van te voren een verlof aanvraag gedaan dient te worden en het wettelijk verlof is, kan en mag de werkgever het niet weigeren.

Overigens nogmaals er zit een heel groot verschil tussen in je recht staan en je recht krijgen. Maar het is dus niet zo kortzinnig als de werkgever bepaald, men heeft dit idee graag en de werkgever ook maar helaas werkt het zo niet.
Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:10:
[...]

Niet zoals de TS omschrijft en ik ben zelf ooit eens heel lang geleden Teamleader geweest in een callcenter en geloof me, callcenters buigen de regels maar wat graag in hun voordeel en doen alsof ze alle rechten van de wereld hebben terwijl dat echt niet waar is. Meestal bluffen ze zich erdoorheen omdat het veelal jongere werknemers zonder ervaring betreft die er werken.

[ Voor 25% gewijzigd door ShadowBumble op 11-08-2015 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:08:
[...]

Lijkt me ook niet de bedoeling, wat ik wilde zeggen is dat het recht op verlof niet automatisch betekent dat een werkgever een verlofaanvraag nooit zou kunnen weigeren.
Is ook gechargeerd, maar daar kan het dan wel op uitdraaien.
Wellicht wel, maar dat lijkt me erg sterk gezien de situatie die de TS omschrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
ShadowBumble schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:12:
[...]
Wettelijk verlof mag niet zonder zwaar wegende reden geweigerd worden.
Maar misschien is hier nou juist wel sprake van zwaarwegende redenen. Dat is het hele punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:15:
[...]

Maar misschien is hier nou juist wel sprake van zwaarwegende redenen. Dat is het hele punt.
De reden die opgegeven werd door de werkgever voor weigering is " geen ruimte op de planning voor de periode t/m week 40".

Dat is geen zwaarwegende reden, zeker niet wanneer je in ogenschouw neemt dat er nog 200 man die dag werken.
Wettelijke vakantiedagen
De wet zegt dat de werkgever de tijdstippen van aanvang en einde van de vakantie vaststelt overeenkomstig de wensen van de werknemer (artikel 7: 638 lid 2 BW). De werkgever kan echter een verzoek van de werknemer afwijzen op grond van gewichtige redenen. Hiervan is alleen sprake als het bedrijf in grote problemen zou raken als op het verzoek zou worden ingaan. Wil de werkgever het verzoek afwijzen, dan moet hij dat doen door de werknemer binnen twee weken na het ontvangen van de vakantieaanvraag schriftelijk op de hoogte stellen van de afwijzing onder vermelding van de gewichtige reden.

Bovenwettelijke vakantiedagen
Voor bovenwettelijke vakantiedagen kan de werkgever van tevoren een andere termijn schriftelijk vastleggen. Als de werkgever niet binnen de geldende termijn reageert, is de vakantie vastgesteld zoals de werknemer dat wil. Als de werkgever een verzoek om opname van de minimale vakantieperiode van twee weken (één periode van twee weken of twee perioden van elk één week) afwijst, moet hij de mogelijkheid bieden om een andere aaneengesloten periode van twee weken of om twee keer een aangesloten periode van één week op te nemen. Het voorgaande laat onverlet dat een werknemer ieder jaar de vakantiedagen moet kunnen opnemen waar hij minimaal recht op heeft. De werkgever mag daar geen bezwaar tegen maken, ook niet met een beroep op 'zwaarwegende bedrijfsbelangen'.
overigens was het niet de bedoeling hier een hele discussie over te starten dus dit is ook de laatste post hierover.

Mijn antwoord blijft "Het is maar wat die dag je waard is en wat je baan je waard is" en die keuze zal de TS zelf moeten maken.

[ Voor 6% gewijzigd door ShadowBumble op 11-08-2015 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
ShadowBumble schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:20:
[...]De reden die opgegeven werd door de werkgever voor weigering is " geen ruimte op de planning voor de periode t/m week 40".

Dat is geen zwaarwegende reden, zeker niet wanneer je in ogenschouw neemt dat er nog 200 man die dag werken.
Daar kan je niet zo makkelijk over oordelen. Misschien werken die dag er maar 180 mensen terwijl ze er dan 220 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:23:
[...]

Daar kan je niet zo makkelijk over oordelen. Misschien werken die dag er maar 180 mensen terwijl ze er dan 220 nodig hebben.
Dat is het probleem van de werkgever en niet van de werknemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17:07
Als het echt niet lukt, kun je je nog altijd ziek melden op die dag. Is geen constructieve oplossing, maar het maakt het iig mogelijk bij deze belangrijke dag van je dochter te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Jolke schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:24:
Als het echt niet lukt, kun je je nog altijd ziek melden op die dag. Is geen constructieve oplossing, maar het maakt het iig mogelijk bij deze belangrijke dag van je dochter te zijn.
NOOIT DOEN. Je ziek melden terwijl je niet ziek bent op een dag waarvoor verlof was geweigerd (en die dag dan ook nog eens feest gaan vieren) kan je echt in de problemen brengen.

(bij een eerdere werkgever is iemand om die reden op staande voet ontslagen, dus ik verzin dit niet)

[ Voor 4% gewijzigd door Koos Werkloos op 11-08-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
emnich schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:24:
[...]

Dat is het probleem van de werkgever en niet van de werknemer.
Maar misschien nog wel een geldige reden om verlof te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:28:
...

Maar misschien nog wel een geldige reden om verlof te weigeren.
De werkgever moet gewoon even duidelijk maken welke problemen ontstaan als verlof zou worden gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:18

P_Tingen

omdat het KAN

Zeker. Niet. Doen.
Dat zou ik niet doen; eerst vrij vragen en dan bij weigering ziek melden. Dit zet je arbeidsrelatie op scherp en het zou me niet verbazen wanneer je daar echt serieus gezeik mee zou krijgen. En terecht.

Mijn suggestie is - wat ook al eerder is gemeld - om een babbeltje te maken met de persoon die erover gaat. Vaak is in een gesprek van persoon tot persoon meer mogelijk dan wanneer je een mailtje stuurt. Spreek de persoon aan en leg uit dat je graag op de verjaardag zelf vrij wil zijn. Mocht het nog niet kunnen, vraag dan wat je kan doen om het wel mogelijk te maken, bijvoorbeeld zelf vervanging zoeken door een mailtje rond te sturen wie voor jou wil werken op 23-9.

Overigens kan ik me goed voorstellen dat je vrij wil hebben op die dag. Ik heb zelf een dochtertje gehad waarbij ik niet vrij kon krijgen op een dag waarbij Zwarte Pieten op huisbezoek zouden komen. Ik heb me er toen maar bij neergelegd maar daar later spijt als haren op mijn hoofd van gekregen toen mijn dochtertje overleed en er dus geen herkansing mogelijk was.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Zou ik niemand aanraden. Dat is vragen om controle door een arbo dienst en alle bijbehorende problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Dank voor alle reacties. Gezien de grote verdeeldheid, ligt het dus allemaal vrij gecompliceerd. Overal waar ik lees over zwaarwichtig bedrijfsbelang, worden voorbeelden aangehaald met afdelingen die slechts 2 tot 4 werknemers kennen en waarbij het werk stil komt te liggen als alle werknemers tegelijk vrij zouden nemen. Een ander voorbeeld dat ik veelvuldig tegenkom is een bedrijf dat opeens een grote opdracht binnenkrijgt en daarvoor tijdelijk al het personeel nodig heeft.
Nu werk ik dus in een callcenter met flink wat medewerkers die uitwisselbaar zijn. Daarnaast is geen grote opdracht binnengehaald, maar gaat het om een structureel probleem dat mijns inziens al eerder in de kiem gesmoord had kunnen worden door tijdig nieuw personeel te werven.
Daar komt bij dat mijn verlofaanvraag nu 1,5 maand van tevoren wordt afgewezen. Ben ik dan te laat geweest met aanvragen? We zitten bovendien ruim buiten de vakantieperiode waardoor ik op voorhand niet kon verwachten dat er nu tot het vierde kwartaal al grote problemen zijn met de bezetting. Anderzijds mag ik niet meer dan 6 maanden van tevoren verlof aanvragen en worden roosters pas de week voor de maandag waarop het van toepassing is, verstuurd, dus slechts een halve week van tevoren. Dit komt doordat het verwachte belverkeer een week van tevoren door de opdrachtgever bekend zou worden gemaakt.

De dimpele vraag is nu: weegt het belang van de werkgever zwaarder dan mijn belang om nu 1,5 maand van tevoren een verlofaanvraag af te wijzen op een bestand van 200 werknemers waarbij de werkgever klaarblijkelijk geen andere mogelijkheid ziet om mijn gemis op te vangen?

[ Voor 64% gewijzigd door KlaasjeNL op 11-08-2015 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zal het eens omdraaien. Niet om de TS onwillig te antwoorden of om wettelijk verlof "voor de kinderen" aan de kaak te stellen maar er zijn ook bedrijven (meerdere) die gewoon een bepaalde bezetting vereisen voor het werk wat gedaan moet worden.

Hierbij wordt wettelijke verlof in de vorm van vakantiedagen niet beoordeeld waarvoor je ze wil inzetten maar of het inderdaad past in de algemene aanvragen/bezetting in die periode. Het is dus niet relevant of je een dag vrij wil voor een verjaardag of vrij vraagt omdat je al 3 weken Gran Canaria geboekt & betaald hebt.

Persoonlijk vind ik dit eigenlijk een veel eerlijker manier van vrije dagen opnemen en vrije dagen toegewezen krijgen. Ik, zonder kinderen, heb geen enkele boodschap aan "ja, maar mijn kinderen hebben schoolvakantie en dus moet ik weg" of "als cadeau wil mijn schoonmoeder 3 weken betaald op vakantie met ons". Je weet dat het zorgen voor kinderen bepaalde tijden "vereist" maar ik vind het onlogisch om dan verontwaardigd te zijn als je werkgever zegt dat het even niet kan.

Uiteindelijk heb je X vrije dagen en daar moet/mag je samen met je werkgever en collega's zien uit te komen; de wettelijkheid van het aanspraak maken op deze vrije dagen, moet je dan vooral op een andere manier zien te krijgen. Hoe je dit bespreekbaar maakt op de werkvloer, is een goed gesprek.

disclaimer: ik misgun niemand zijn vrije dagen maar heb wel al 15 jaar de ervaring dat "kindersmoezen" per definitie voorrang krijgen boven "geen kinderen" en daar pas ik voor.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

Rannasha

Does not compute.

De TS zegt dat mensen minimaal worden ingepland en dat er regelmatig verlofaanvragen worden afgekeurd. Dit lijkt mij te duiden op een werkgever die de kosten probeert te minimaliseren ten koste van de rechten van de werkgevers. Met een degelijke planning hoort er ruimte te zijn voor uitval en/of verlof. 6 weken vantevoren een verlofaanvraag doen voor 1 dag, buiten de schoolvakanties (wat in vrijwel iedere branch piek-verlof-seizoen is) hoort in dit geval geen enkel probleem te zijn. Zeker niet in een bedrijf waar veel mensen werkzaam zijn met dikwijls dezelfde taken, waardoor werknemers eenvoudig uitwisselbaar zijn.

Overigens zijn gelijk hebben en gelijk krijgen twee totaal verschillende dingen natuurlijk. Zeker in een branch als deze kan het best dat de werkgever een "voor jou 10 anderen" mentaliteit hanteert en lastige werknemers er simpelweg uit jaagt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:46

TDB

:| Pfff, wat een werkgever. Ben je nog wel blij met deze baan?

PSN: TDBtje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Helaas kan ik niks anders zeggen als bedenk goed wat je wil, want deze hele post was precies wat ik bedoelde met de mentaliteit die er binnen callcenters heerst richting hun personeel.
KlaasjeNL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:32:

De dimpele vraag is nu: weegt het belang van de werkgever zwaarder dan mijn belang om nu 1,5 maand van tevoren een verlofaanvraag af te wijzen op een bestand van 200 werknemers waarbij de werkgever klaarblijkelijk geen andere mogelijkheid ziet om mijn gemis op te vangen?
Nee het belang van de werkgever weegt niet op tegen jouw persoonlijk belang. Je geeft zelf al aan dat het rooster een halve week van te voren bekend gemaakt word op basis van de forecast van de opdracht gever ( dus er kan nooit een planning issue reden zijn, immers deze planning is nog niet afgegeven door de opdracht gever). Tevens geef je aan dat je het minimaal 3 weken van te voren bekend moet maken, en daaraan voldoe je in dit geval.

Ik zie het probleem niet anders dan dat deze werkgever enorm kosten besparend bezig probeert te zijn over de rug van de veelal jongere werknemer.

[ Voor 60% gewijzigd door ShadowBumble op 11-08-2015 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:03

Rannasha

Does not compute.

MAX3400 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:33:
Ik zal het eens omdraaien. Niet om de TS onwillig te antwoorden of om wettelijk verlof "voor de kinderen" aan de kaak te stellen maar er zijn ook bedrijven (meerdere) die gewoon een bepaalde bezetting vereisen voor het werk wat gedaan moet worden.

Hierbij wordt wettelijke verlof in de vorm van vakantiedagen niet beoordeeld waarvoor je ze wil inzetten maar of het inderdaad past in de algemene aanvragen/bezetting in die periode. Het is dus niet relevant of je een dag vrij wil voor een verjaardag of vrij vraagt omdat je al 3 weken Gran Canaria geboekt & betaald hebt.

Persoonlijk vind ik dit eigenlijk een veel eerlijker manier van vrije dagen opnemen en vrije dagen toegewezen krijgen. Ik, zonder kinderen, heb geen enkele boodschap aan "ja, maar mijn kinderen hebben schoolvakantie en dus moet ik weg" of "als cadeau wil mijn schoonmoeder 3 weken betaald op vakantie met ons". Je weet dat het zorgen voor kinderen bepaalde tijden "vereist" maar ik vind het onlogisch om dan verontwaardigd te zijn als je werkgever zegt dat het even niet kan.

Uiteindelijk heb je X vrije dagen en daar moet/mag je samen met je werkgever en collega's zien uit te komen; de wettelijkheid van het aanspraak maken op deze vrije dagen, moet je dan vooral op een andere manier zien te krijgen. Hoe je dit bespreekbaar maakt op de werkvloer, is een goed gesprek.

disclaimer: ik misgun niemand zijn vrije dagen maar heb wel al 15 jaar de ervaring dat "kindersmoezen" per definitie voorrang krijgen boven "geen kinderen" en daar pas ik voor.
Uiteindelijk maakt het niet uit waarom de TS die dag vrij wil. Al zou het, zoals eerder genoemd, zijn voor een cursus neuspeuteren voor gevorderden, dan nog mag hij de dag gewoon vrij nemen tenzij er zwaarwegend belang is voor het bedrijf om dat te weigeren. En gezien de beschrijvingen van het bedrijfsproces door de TS is dat niet het geval. Sowieso worden de roosters pas veel later gemaakt, waardoor de planners nog makkelijk om die ene vakantiedag heen kunnen werken (tenzij het halve bedrijf toevallig al vrij heeft genomen op die dag).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
MAX3400 schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:33:
Sja, dat is nu eenmaal de maatschappij die we met zijn allen gecreëerd hebben. De tijd dat moeder een full time huisvrouw was en kinderen op kon vangen tijdens ziekte en bijvoorbeeld (school)vakantie ligt al jaren achter ons.

Geloof me, ik ga liever buiten het hoogseizoen op vakantie. Val ik niemand lastig, en betaal minimaal de helft minder voor mijn vakantie als in het hoogseizoen. Ik ben echter wel gebonden aan datzelfde hoogseizoen vanwege de schoolvakantie en leerplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik zeg ook niet dat het een constructieve oplossing is, maar het maakt wel dat je een vrije dag hebt.

Ik vraag me sowieso af wat je bij zo'n werkgever doet als je niet eens vrij krijgt, terwijl het ruim van te voren aangevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43
Persoonlijk ken ik de cultuur van een Callcenter als geen ander dus ik weet hoe de zaken gaan. Vooral als je in een facilitair callcenter zit (TP?).

Buiten alles, vind ik wel dat jullie gerust eens een gesprek met meerdere kunnen aangaan mbt. het zeer laat ontvangen van de roosters. 1/2 week van te voren is echt not done. Dit zou echt min. 2 weken moeten zijn.

Dan je verlof. Je zit nu eenmaal in een branche waar echt veel van je gevraagd wordt. Het positieve eraan is dat je er bij goed functioneren altijd wel vanuit kunt gaan dat je werk hebt. Het lastigere eraan is dat als er een hoge bezetting gevraag wordt, verlof een lastige zaak gaat worden.

Nogmaals ik weet als geen ander dat veel van je gevraagd wordt, maar in deze moet je er niet raar van opkijken dat in deze branche nog wel eens een verlofaanvraag geweigerd, omdat er simpelweg niet genoeg capaciteit is anders. Spreek anders gewoon wat collega's aan en bespreek het met je leidinggevende om te kijken waar een ruiling mogelijk is. Met zoveel collega's zal er vast een mogelijkheid zijn leert de ervaring.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Jolke schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:43:
[...]

Ik zeg ook niet dat het een constructieve oplossing is, maar het maakt wel dat je een vrije dag hebt.

Ik vraag me sowieso af wat je bij zo'n werkgever doet als je niet eens vrij krijgt, terwijl het ruim van te voren aangevraagd wordt.
Het werk ligt helaas niet voor het oprapen. Helemaal niet als je je opleiding niet hebt afgerond.
Ik werk er overigens al jaren en heb een vast contract, dus maak me niet zo druk over een verstoorde arbeidsrelatie. Ik weet al lang dat de grenzen van het toelaatbare worden opgezocht en overschreden, dus heb al regelmatig mijn gelijk weten te behalen. En ik spoor collega's ook regelmatig aan dat te doen wanneer ik bepaalde misstanden zie. Ik wijs ze dan op hun CAO en raad ze aan het niet te slikken, maar voor jezelf op te komen. Veel collega's met tijdelijke contracten of op uitzendbasis durven dat niet goed en daar wordt dankbaar gebruik/misbruik van gemaakt.

Dat is ook het hele probleem in callcenterland. In verschillende branches wordt onderhandeld over CAO's en volgen soms zelfs stakingen. Van de callcenter -CAO heeft FNV al eens aangegeven dat het de slechtste CAO van Nederland is, maar toch is er nog geen nieuwe CAO sinds de huidige in 2012 verliep. Dit komt doordat je geen vuist kan maken omdat er maar weinig vaste krachten in dienst zijn. En die vaste krachten verdienen dusdanig weinig dat het geld beter besteed kan worden dan aan het lidmaatschap van een vakbond. Dus zitten de onderhandelingen over een nieuwe CAO in een impasse. Terwijl je kunt nagaan wat een invloed callcentermedewerkers in feite hebben als ze allemaal massaal het werk neerleggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Zijn er collega's met hetzelfde probleem? Met meerdere sta je natuurlijk ook sterker dan alleen in zo'n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:41
[...]

[...]

Dan komt het bedrijf in ieder geval niet in de problemen door een verlof van TS. Overigens heeft TS niets aan gelegenheidsargumenten gestoeld op ongefundeerde aannames (tel een keer hoe vaak je het woord 'misschien' gebruikt), en persoonlijke meningen over zijn reden voor zijn verlof..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos Werkloos
Jolke schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:43:
[...]

Ik zeg ook niet dat het een constructieve oplossing is, maar het maakt wel dat je een vrije dag hebt
en je baan op het spel zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bszz
  • Laatst online: 19:41
Zomaar een vraagje: 200 werknemers... Hebben jullie een OR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Misschien gekke vraag, maar wat is de reden dat de werkgever je geen verlof kan geven? En waarom kan de werkgever jou op deze specifieke dag niet missen?

Is het een belangrijke dag? Zijn er al veel vrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Wat als je naar een uitvaart moet, buiten het feit dat je bij eerste en tweede graads een dag krijgt. Maar stel een vriend of andere kennis waar je persé naar toe moet, dat laat zich niet plannen maanden vooraf, daar zit een dag of 3 á 4 tussen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-05 12:01
'Callcenter' dat wat vroeger de 'in de haven' of 'achter de lopende band' heette. Een branche/beroepsgroep dat inderdaad gebukt gaat onder "lean and mean"..
Processen die zo zijn ingericht dat wijzigingen en veranderingen nauwlijks mogelijk zijn. ze verstoren te veel. Elke verstoring kost geld. Dat is ingepeperd bij de werkers maar ook bij leidinggevenden en roostermakers. Dus die laatsen willen allemaal geen veranderingen.. voorbeeld, als er een norm ligt van 180 werknemers aanwezig op de planning en TS maakt het met zijn aanvraag 179. Dan is het 'nee'. Ook al laat de norm van 180 wellicht ruimte voor uitzonderingen; (ziekte, geboortes en sterfgevallen).

TS zit niet bepaald in de lekkerste beroepsgroep als het gaat om social behaviour.

Pappen met de roostermaker en ruilen met een collega zodra je rooster van die week bekend is. (ja laat, maar wellicht de beste en makkelijkste manier)

Zelf had ik indertijd geen verlof gevraagd voor de eerste verjaardag van mijn zoon omdat ik er net werkte en niet de indruk wilde wekken veel vrij te willen... toen ze er rond koffietijd achter kwamen ben ik naar huis gestuurd... waarom ik geen vrij had gevraagd? 1ste verjaardag moest ik bij zijn.... zo kan het ook...

@max3400... beetje over een kam scheren van mensen met kinderen en kindersmoezen... zolang als ik weet is er een wet leerplicht die mij bindt aan de schoolvakanties en jou niet. Ik zou dolgraag buiten 'het seizoen' op vakantie gaan met de familie..scheelt me bakken met geld... jou voordeel dus.
En let wel, het zijn onze kinderen die ooit jouw luiers verschonen in het verzorgingstehuis. Of je moet ook vinden dat alleen mensen met kinderen straks als ze oud zijn verzorgd mogen worden. Wel een idee. Zou een hoop kosten in de zorg schelen...... Ik heb zelf nogwel eens last van de "kinderlozensmoezen' op maandag... of zelfs op vrijdag omdat het weekend zogenaamd op donderdag al begonnen is.....(dat is ook gegeneraliseerd) denk na voordat je wat roept als sophisticated kinderloze.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chief
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:15
Is het misschien mogelijk dat je met een collega ruilt die geen dienst heeft die dag?

Ik kwam, ik zag, ik ging er keihard vandoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 09:11
Tussen het recht van vrij krijgen voor een werknemer, en het recht om het om een zwaarwegende reden te weigeren door een werkgever, zit afhankelijk van de sector, type functie en het management in het algemeen, of geen enkel probleem, of een klein grijs gebied, of een stevig spanningsveld. Dat laatste lijkt hier het geval.

Ik zou daarom proberen om het via de softe manier te proberen, dus wit voetje halen bij persoon die over planning gaat, wat extra je best doen om goodwil te kweken, en dan evt met zijn/haar goedkeuring ruilen met een collega op korte termijn.

Je digitaal aangemoedigd door deze en gene op een moreel paard hijsen, gewapend met wat uitgedraaide CAO/wetteksten, om je werkgever even op te voedden, gaat je volgens mijn stellige vermoeden niet brengen wat je wilt. Daar is het het type werk, werkgever en branche simpelweg niet voor.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:13
Wat een werkgever. Dat er nog mensen zijn die de gedachtegang van de werkgever goed proberen te praten snap ik echt niet. Zes weken van tevoren een vrije dag weigeren wegens "onderbezetting", dat is gewoon moderne slavernij. Echt weer zo'n typische werkgever die het verschil tussen "baas" en "werkgever" niet snapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Even praten met de planning zoals hier veel wordt voorgesteld, is er niet bij. De planning zit in een ivoren toren en mag niet worden benaderd. Ik moet mijn teamleider dan dus een mailtje laten sturen en dan is het afwachten.

Ruilen wordt ook voorgestled, maar gaat ook lastig. Iedereen weet immers pas de woensdag en misschien pas de donderdag ervoor wanneer hij/zij moet werken. Als ik dan iemand vindt om te ruilen, zal ik dus op een ander moment van de week extra moeten werken. Dit zal dan vermoedelijk moeten gebeuren op een tijdstip dat ik anders niet beschikbaar ben. Dat zijn tijdstippen die onder andere zijn afgestemd met mijn moeder, schoonmoeder, zusje en schoonzusje die op mijn dochter passen. Als ik dus op een ander tijdstip ga werken, moet de oppas ook nog op morte termijn regelen dat zij op die tijdstippen beschikbaar zijn.
Door de korte termijn waarop de roosters beschikbaar komen, wordt het dus nagenoeg onmogelijk gemaakt om te ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:13
KlaasjeNL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 10:55:
Even praten met de planning zoals hier veel wordt voorgesteld, is er niet bij. De planning zit in een ivoren toren en mag niet worden benaderd. Ik moet mijn teamleider dan dus een mailtje laten sturen en dan is het afwachten.

Ruilen wordt ook voorgestled, maar gaat ook lastig. Iedereen weet immers pas de woensdag en misschien pas de donderdag ervoor wanneer hij/zij moet werken. Als ik dan iemand vindt om te ruilen, zal ik dus op een ander moment van de week extra moeten werken. Dit zal dan vermoedelijk moeten gebeuren op een tijdstip dat ik anders niet beschikbaar ben. Dat zijn tijdstippen die onder andere zijn afgestemd met mijn moeder, schoonmoeder, zusje en schoonzusje die op mijn dochter passen. Als ik dus op een ander tijdstip ga werken, moet de oppas ook nog op morte termijn regelen dat zij op die tijdstippen beschikbaar zijn.
Door de korte termijn waarop de roosters beschikbaar komen, wordt het dus nagenoeg onmogelijk gemaakt om te ruilen.
Wat doet die planning in hun ivoren toren dan eigenlijk de hele dag? In ieder geval weinig plannen. 8)7

Moet volgens mij verschrikkelijk frustrerend zijn dat niemand wil meewerken aan zo'n simpel en klein probleempje wat met 2 minuten coördineren opgelost kan worden.

[ Voor 6% gewijzigd door MarcoC op 11-08-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43
Hier ligt dan ook de kern van veel problemen. Nogmaals ik zou hier met veel mensen wel werk van maken en in ieder geval de OR benaderen. Dit is echt not done. Zelfs in het callcenter waar ik heb gewerkt wisten mensen het rooster 2 weken van te voren en 3 indien mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Iedereen weet immers pas de woensdag en misschien pas de donderdag ervoor wanneer hij/zij moet werken.
Oke, dus jij (en dus de planning) weet het pas een week van te voren hoe het ingedeeld is, maar ze weten nu wel al 6 weken van te voren dat het niet kan?

Wil je teamleider soms van jou af? Of is die relatie wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Facilitair callcenter heh?

Op een facilitair callcenter zijn de marges dun, de SLA's strak - en wordt het management keihard afgerekend op cijfers. Dat geldt voor in-house callcenters, maar al helemaal op facilitaire callcenters.

Ik vrees dat je voor een flexibele opstelling van je werkgever hebt gekozen voor de verkeerde branche. Bezetting forecast is wat het is, en verlofruimte wordt alleen bij hoge uitzondering gebroken. Iemand krijg zwaar onderuit de zak wanneer de SLA niet wordt gehaald, terwijl de verlofruimte in de forecast is overschreden. Zo heb ik ooit hard moeten lobbyen om vrij te kunnen krijgen voor de begrafenis van een van mijn grootmoeders. Dat is uiteindelijk wel gelukt, maar dat is wel het niveau waar we het over hebben.

Het is slikken of stikken in de wereld van de facilitaire callcenters. Ik wens je veel succes bij het krijgen van verlof. First come, first serve, en blijkbaar was je niet op tijd. De CAO geeft je alvast geen houvast, zoveel weet ik wel.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Deveon schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:03:
[...]

Oke, dus jij (en dus de planning) weet het pas een week van te voren hoe het ingedeeld is, maar ze weten nu wel al 6 weken van te voren dat het niet kan?

Wil je teamleider soms van jou af? Of is die relatie wel goed?
De relatie is op zich prima. Het is ook niet mijn teamleider die van mij af wil. Je slaat overigens de spijker op zijn kop. Bijna 2 maanden van tevoren weet men al dat ik geen verlof kan krijgen, maar pas een week van tevoren is de forecast bekend en een half week van tevoren krijg ik mijn rooster.
Binnen een bedrijf waarin met grote regelmaat wordt opgeschaald en afgeschaald, kun je je afvragen in hoeverre het hier om zwaarwichtig bedrijfsbelang gaat. Als men immers 2 weken geleden al wist dat er tot het vierde kwartaal geen ruimte voor verlof is, had men zich al kunnen inspannen voor het werven en trainen van nieuw personeel. Dit heeft men nagelaten en men schuift het huidige personeel het probleem in de schoenen. Als er sprake was geweest van zwaarwichtig bedrijfsbelang zou je zeggen dat men eerder maatregelen zou hebben genomen. Uiteindelijk ben ik niet de enige die de komende weken geen verlof kan krijgen en gaat het niet om onvoorziene drukte.

[ Voor 5% gewijzigd door KlaasjeNL op 11-08-2015 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

1 woord: ondernemingsraad. Dit kan echt niet.

Het gaat alleen niet nu dit probleem oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:42

Bergie

Lekker belangrijk...

Als ze zo moeilijk doen over het toestemming geven voor verlof vraag ik me af of er niet veel collega's met een hele stapel vakantiedagen blijven zitten aan het einde van het jaar? Hoe lossen ze zoiets op dan?

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:29:
[...]
De relatie is op zich prima. :+
Als je grapjes gaat maken, moet je dat wel even duidelijk maken ;)

Er is helemaal geen prima relatie, jij bent gewoon werkvee voor hun en zolang jij geen betere mogelijkheden krijgt/hebt kunnen zij je gewoon gebruiken. Dat is op zich prima, zolang JIJ je hierin kan vinden. Loop je echter tegen grenzen aan, dan kom je erachter hoe de vork echt in de steel zit.

Even 2 (echte) voorbeelden van bedrijven die 'gebruik' maken van mensen:

Reparatiebedrijf in de IT: Medewerker is zeer kundig en in staat een hogere productie te draaien dan de vereiste productie, hierop worden extra taken gegeven aan de medewerker. Zodra er gesproken wordt over extra beloning/waardering/... wordt het glashelder dat de manager 'zo aardig' was om hem extra werk te geven zodat hij zich niet hoeft te vervelen. Het bedrijf is niet dankbaar voor zijn extra inzet, nee de medewerker moet juist dankbaar zijn dat hij extra werk krijgt en moet opletten dat hij nog wel zijn productie haalt, want die MOET hij nog steeds halen. Bevalt het niet? Dan nemen ze de extra taken weer terug en gaat hij weer de normale productie draaien.

Callcenter (sales): Medewerker draait 'gemiddeld' mee in de statistieken, maar is niet een topper. Op een gegeven moment wordt duidelijk dat het bedrijf er totaal geen moeite mee zou hebben als de medewerker zou vertrekken. Wat blijkt: Elke (gemiddelde) medewerker die vertrekt opent weer de mogelijkheid voor nieuwe werving wat weer een kans geeft op een 'toptalent'. Dus alleen de echte toppers worden in de watten gelegd (en ook flink) de rest wordt 'getolereerd', vaste contract ;w ?

Gewoon om een beetje een schets te geven van hoe bedrijven omgaan met hun personeel. Vooral in de onderste regionen van de markt moet je bij een baas blijven werken 'zolang JIJ er voordeel bij hebt'. Ben je ergens 'klaar', dan wordt het tijd om over te stappen naar een bedrijf dat jou een niveautje hoger kan inschalen en daarmee jou meer als volwaardige werknemer ziet.
Ik denk dat jij prima kunt inschatten hoe jouw werkgever naar jou kijkt, dan is de enige vraag, hoe ga je ervoor zorgen dat de volgende baan een stapje in de goede richting is, van 'werkvee' of 'minion' naar werknemer met iets van verantwoordelijkheid en bijbehorend respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 02-06 21:18
Je kunt dit heel formeel proberen op te lossen en proberen je "recht" te halen. Kun je niet gewoon ruilen met een collega die die dag toevallig vrij heeft?

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

TheGhostInc schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:51:

[...]
Medewerker draait 'gemiddeld' mee in de statistieken, maar is niet een topper. Op een gegeven moment wordt duidelijk dat het bedrijf er totaal geen moeite mee zou hebben als de medewerker zou vertrekken. Wat blijkt: Elke (gemiddelde) medewerker die vertrekt opent weer de mogelijkheid voor nieuwe werving wat weer een kans geeft op een 'toptalent'. Dus alleen de echte toppers worden in de watten gelegd (en ook flink) de rest wordt 'getolereerd', vaste contract ;w ?
Auw. Herkenbaar, en ik werk bij een IT-bedrijf.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:47
pirke schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 00:21:
Blijkbaar wel, nu is het vakantieperiode en ik kan me goed voorstellen dat als de planning van september eindelijk rond is dat je dan half augustus gewoon te laat bent. Lekker ruilen met een collega dus, oftewel zelf het probleem oplossen ipv het bij de werkgever neer te leggen dat je er nu pas mee komt.
Ik vraag mij nu toch wel af wat voor een werkgevers jij hebt gehad dat jij dit blijkbaar normaal vind... 1,5mnd van te voren is ruim voldoenden. Ik kan bijna niet anders concluderen dat je bewust aan het chargeren bent...

@TS... ben je al langs PZ geweest? Of even overlegd met je chef/manager? Lijken mij de eerste verstandige stappen om te ondernemen ipv gelijk je gelijk in juridische stappen te zoeken. Oftewel: ga eerst het dialoog aan... dat mis ik tot nu toe toch wel, het kan toch niet zo zijn dat er nergens een persoon zit waar je dit kan uitleggen/het gesprek aan kan gaan? Als het werkelijk zo slecht gesteld is... wordt het misschien tijd om een andere werkgever te zoeken?

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 11-08-2015 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teksetter
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Callcenters zijn altijd zo. Ook in detachering kom je dit soort onzin tegen. Meld je 1-2 dagen voor de verjaardag van je dochter ziek en probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Nut
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-04 03:32
een nieuwe baan zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Nee, dat mag je niet. Ik ben zelf vader, en ben het gewoon met de heren eens. Je kunt de verjaardag ook best in het weekend vieren. Dat maakt voor het verjaardagsgevoel echt geen ene moer uit.

.edit: /laat :z

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
TheGhostInc schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:51:
[...]

Als je grapjes gaat maken, moet je dat wel even duidelijk maken ;)

Er is helemaal geen prima relatie, jij bent gewoon werkvee voor hun en zolang jij geen betere mogelijkheden krijgt/hebt kunnen zij je gewoon gebruiken. Dat is op zich prima, zolang JIJ je hierin kan vinden. Loop je echter tegen grenzen aan, dan kom je erachter hoe de vork echt in de steel zit.

Reparatiebedrijf in de IT: Medewerker is zeer kundig en in staat een hogere productie te draaien dan de vereiste productie, hierop worden extra taken gegeven aan de medewerker. Zodra er gesproken wordt over extra beloning/waardering/... wordt het glashelder dat de manager 'zo aardig' was om hem extra werk te geven zodat hij zich niet hoeft te vervelen. Het bedrijf is niet dankbaar voor zijn extra inzet, nee de medewerker moet juist dankbaar zijn dat hij extra werk krijgt en moet opletten dat hij nog wel zijn productie haalt, want die MOET hij nog steeds halen. Bevalt het niet? Dan nemen ze de extra taken weer terug en gaat hij weer de normale productie draaien.

Callcenter (sales): Medewerker draait 'gemiddeld' mee in de statistieken, maar is niet een topper. Op een gegeven moment wordt duidelijk dat het bedrijf er totaal geen moeite mee zou hebben als de medewerker zou vertrekken. Wat blijkt: Elke (gemiddelde) medewerker die vertrekt opent weer de mogelijkheid voor nieuwe werving wat weer een kans geeft op een 'toptalent'. Dus alleen de echte toppers worden in de watten gelegd (en ook flink) de rest wordt 'getolereerd', vaste contract ;w ?

Gewoon om een beetje een schets te geven van hoe bedrijven omgaan met hun personeel. Vooral in de onderste regionen van de markt moet je bij een baas blijven werken 'zolang JIJ er voordeel bij hebt'. Ben je ergens 'klaar', dan wordt het tijd om over te stappen naar een bedrijf dat jou een niveautje hoger kan inschalen en daarmee jou meer als volwaardige werknemer ziet.
Ik denk dat jij prima kunt inschatten hoe jouw werkgever naar jou kijkt, dan is de enige vraag, hoe ga je ervoor zorgen dat de volgende baan een stapje in de goede richting is, van 'werkvee' of 'minion' naar werknemer met iets van verantwoordelijkheid en bijbehorend respect.
Ik heb echt geen vervelende relatie met mijn teamleider. Zoals ik in mijn openingspost aangaf, wil ik het dan ook netjes oplossen. Ik ben er ook niet aangelegen om mijn werkgever in een kwaad daglicht te plaatsen en ben dan ook niet voornemens namen of wat dan ook te noemen. Ik ben enkel benieuwd naar mijn rechten, die vermoedelijk onder druk staan door de krappe marges die onder druk van concurrentie in het callcenterwezen bestaan.
Niet voor niets zetten de vakbonden zich er bij de onderhandelingen voor een nieuwe CAO voor in om de CAO bindend te maken voor alle callcenters om het zodoende voor callcenters onmogelijk te maken met (te) krappe marges te werken.
Ik zal nog eens met mijn teamleider babbelen over de mogelijkheden. Dank voor alle feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
.oisyn schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Nee, dat mag je niet. Ik ben zelf vader, en ben het gewoon met de heren eens. Je kunt de verjaardag ook best in het weekend vieren. Dat maakt voor het verjaardagsgevoel echt geen ene moer uit.

.edit: /laat :z
Sowieso hoef je een verjaardag helemaal niet te vieren. Een verdagdag of vermaanddag of verdecenniumdag kan ook net zo goed, eventueel een vervierhonderddagendag, als dat verloftechnisch beter uitkomt en je per se een verstrekentijddag wil vieren ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

begintmeta schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:14:
[...]

Sowieso hoef je een verjaardag helemaal niet te vieren. Een verdagdag of vermaanddag of verdecenniumdag kan ook net zo goed, eventueel een vervierhonderddagendag, als dat verloftechnisch beter uitkomt en je per se een verstrekentijddag wil vieren ;).
Of Jehova's getuige worden, die hebben sowieso geen verjaardagsprobleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KlaasjeNL
Tijd voor een slotje. :+ Ik zie dat de meningen nogal verdeeld zijn, maar aan meningen heb ik niet zoveel. Ik kon in elk geval even mijn ei kwijt en ben toch weer wat wijzer. Thnx allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-06 21:30
Ik vind het altijd wel vermakelijk, ouders die zich vreselijk druk maken om de 1e verjaardag van hun kind en er een hoop heisa om maken terwijl dat kind het helemaal niet doorheeft _O-

Inhoudelijk: bij callcenters is er vaak een verlofpercentage beschikbaar, is dit bereikt dan kun je geen vrij meer krijgen of het moet toevallig rustig zijn. Je had dus eerder vrij kunnen/moeten vragen. Ruilen met een collega is vaak wel een goede oplossing. En ja dit is één van de nadelen van deze branche.
De meeste callcenters houden ruimte voor verlof voor de langere termijn en voor de kortere termirjn (dus bijvoorbeeld 70% kun je 6 of meer weken van tevoren toekennen, 20% 2 weken van tevoren en 10% pas in de week zelf om zo voor een spreiding van het 'type' verlof te zorgen. Ik zou zorgen voor een betere relatie met de planner, die heeft vaak meer in te brengen dan de leidinggevende ;-)

[ Voor 73% gewijzigd door PLAE op 11-08-2015 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChefsSlaad
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-05 12:00
ik kom een beetje laat bij het toopic dus de meeste raad is al gegeven.

Ik heb een aantal jaren als forecaster en planner (en ook als teamlead en medewerker) gewerkt op veel verschillende callcentra. Ik begrijp de problemen van beide kanten goed.

vervelend dat je verlof afgewezen is. Als ik je verhaal zo hoor dan acht ik de kans klein dat je alsnog vrij krijgt op de dag dat je dat wil. Dat opent namelijk de deur voor allerlei andere uitzonderingen en dan zijn je planners alleen nog maar bezig met het verwerken daarvan ipv plannen.

ruilen is je beste optie als je perse die dag bij je dochter wil zijn. Dat betekent helaas dat je de consequenties ook moet nemen, dus op een ongunstige dag werken.

De OR is je beste kans voor de langere termijn, ook al kunnen en mogen zij zich niet met individuele gevallen bemoeien. Je moet je vraag dus zo formuleren dat hij generiek is: Hoe ver van tevoren kan er verlog aangevraagd worden; hoeveel verlof is er beschikbaar in een bepaalde periode, etc. Als daar afspraken over gemaakt zijn dan kun je daarbinnen de volgende keer wel je verlof krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
KlaasjeNL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:13:
[...]
Ik heb echt geen vervelende relatie met mijn teamleider. Zoals ik in mijn openingspost aangaf, wil ik het dan ook netjes oplossen. Ik ben er ook niet aangelegen om mijn werkgever in een kwaad daglicht te plaatsen en ben dan ook niet voornemens namen of wat dan ook te noemen. Ik ben enkel benieuwd naar mijn rechten, die vermoedelijk onder druk staan door de krappe marges die onder druk van concurrentie in het callcenterwezen bestaan.
Niet voor niets zetten de vakbonden zich er bij de onderhandelingen voor een nieuwe CAO voor in om de CAO bindend te maken voor alle callcenters om het zodoende voor callcenters onmogelijk te maken met (te) krappe marges te werken.
Ik zal nog eens met mijn teamleider babbelen over de mogelijkheden. Dank voor alle feedback.
Wat denk je dat het doel van jouw teamleider is?
Blijkbaar geen verlof goedkeuren (wat een normale teamleider juist zou doen), dus voornamelijk jou 'tevreden' houden en zorgen voor genoeg output, dat noemen wij in de agrarische sector een veedrijver ;)

Krappe marges? Concurrentie in het callcenterwezen? Daar maak JIJ je allemaal druk over?

Het is prima om af en toe 'mee te denken', maar ik heb je die 2 voorbeelden niet voor niets gegeven!
Ik ga je niet zeggen dat je 'stampij' moet gaan trappen, integendeel! Ik zeg alleen maar dat je 'jouw ROL' moet inzien. Wie ben JIJ in de hele organisatie. En misschien ben je ondertussen jouw rol wel aan het 'ontgroeien' en is het tijd voor een volgende stap.
Maar realiseer je goed dat deze organisatie er niet is om JOUW behoeften te vervullen, jij bent (samen met die 200 collega's) een bedrijfsmiddel (en kostenpost). Af en toe wat TLC en dan kunnen we er weer een jaar tegenaan.
Er zijn ook banen waarbij jouw 'kosten' minder belangrijk zijn, maar juist jouw toegevoegde waarde. En dan kan een baas het ineens omdraaien... ga jij eens SNEL op vakantie, want je output valt tegen. Of, wanneer doe jij die training nou eens, dan kan ik gewoon meer geld voor je krijgen en krijg je ook nog leukere opdrachten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 22:49

Cyphax

Moderator LNX
.oisyn schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:11:
[...]

Nee, dat mag je niet. Ik ben zelf vader, en ben het gewoon met de heren eens. Je kunt de verjaardag ook best in het weekend vieren.
Of je slaat 'm helemaal over. Die kleine snapt er toch niets van...
Dat maakt voor het verjaardagsgevoel echt geen ene moer uit.
Voor jou niet, bedoel je hier? Mag KlaasjeNL dan verder voor zichzelf nog beslissen wat hij wel en niet belangrijk vindt? Je werkgever hoort een goede beslissing te maken, of je nou je verjaardag wil vieren of een cursus bloemschikken wil volgen: je vraagt gewoon vrij, als het echt niet kan, dan heb je pech maar ik krijg die indruk hier niet. Niet dat dat verder heel veel zegt natuurlijk. :P

Je kunt het ook omdraaien hoor. Dan doet dat bedrijf het die dag maar met 199 medewerkers ipv 200. Als dat al in de soep loopt...

[ Voor 27% gewijzigd door Cyphax op 11-08-2015 12:36 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:01

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Cyphax schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:34:
[...]

Of je slaat 'm helemaal over. Die kleine snapt er toch niets van...
Dat is op zich nog geen reden om het niet te vieren :)
Voor jou niet, bedoel je hier? Mag KlaasjeNL dan verder voor zichzelf nog beslissen wat hij wel en niet belangrijk vindt?
Nee, dat mag hij niet, daar ga ik over.
Je kunt het ook omdraaien hoor. Dan doet dat bedrijf het die dag maar met 199 medewerkers ipv 200. Als dat al in de soep loopt...
Dat is niet "de boel omdraaien", dat is een compleet andere kwestie erbij halen :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

.oisyn schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:38:
[...]

Nee, dat mag hij niet, daar ga ik over.
Nee hoor dat ga je niet want dit is niet jouw forumdeel om te modden :+ Tenzij je nu bekend gaat maken dat jij de planner bent die zijn verlof heeft afgekeurd :P

[ Voor 16% gewijzigd door ShadowBumble op 11-08-2015 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
ShadowBumble schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:40:
[...]

Nee hoor dat ga je niet want dit is niet jouw forumdeel om te modden :+ Tenzij je nu bekend gaat maken dat jij de planner bent die zijn verlof heeft afgekeurd :P
Auwwww, slap _/-\o_ .
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Dit topic is gesloten.