Je verliest het dus niet als er niet al van alles aan de hand was, zie het eerdere commentaar van Ardana. Of je dan nog wilt terugkeren is een tweede, maar in dat geval betekent het vertrekken met wat zakgeld zodat je rustig naar een andere baan kunt zoeken, in plaats van dat het jouw probleem gemaakt wordt.Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:30:
Op zich ook logisch, als je het zover laat komen, dan zijn de verhoudingen al niet goed en wil je dan ook nog een juridische procedure doorlopen? Alle kans dat je die verliest, want je hebt feitelijk gewoon werkweigering gepleegd. En wil je na zoiets nog wel terugkeren? Ik vraag het me af.
Nee natuurlijk is dat het niet waard! Vier die verjaardag lekker later en er komen nog wel een paar verjaardagen erna dus ik zie niet in waarom je perse daar vrij voor moet vragen.Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:34:
Deze discussie heeft nu al maar liefst 198 reacties, met allerlei ingewikkelde discussies over wetten, jurisprudentie, CAO's en weet ik veel wat nog meer. En ik vraag me af of we TS daar echt mee gaan helpen, want bij je werkgever daarmee gaan lopen schermen is eerder contraproductief.
Laten we even teruggaan naar het begin.
Is het het nou echt waard om een conflict aan te gaan met je werkgever om de verjaardag van je dochter op de dag zelf te kunnen vieren in plaats van een paar dagen later?
Gewoon even afkoelen en het gesprek aangaan, rustig vragen waarom er geen ruimte in het rooster is. Dan aangeven dat er al geruime tijd vantevoren vrij is gevraagd en dat je dan mag verwachten dat er rekening,ee gehouden wordt. Begin niet op het emotionele vlak over je dochters verjaardag.
Ik zou als ik TS was het maar gewoon accepteren. Je verliest altijd in deze situatie. Als je het nu gaat aanhalen dan blijft het antwoord toch hetzelfde. Ga je verdere stappen ondernemen dan is het antwoord van de rechter of nee, dan ben je niet vrij en is de relatie met je werkgever er niet beter op geworden. Is het antwoord ja dan ben je straks 1 dagje vrij maar ik de relatie met je werkgever zo mogelijk nog slechter.KillerAce_NL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:56:
Gewoon even afkoelen en het gesprek aangaan, rustig vragen waarom er geen ruimte in het rooster is. Dan aangeven dat er al geruime tijd vantevoren vrij is gevraagd en dat je dan mag verwachten dat er rekening,ee gehouden wordt. Begin niet op het emotionele vlak over je dochters verjaardag.
Het enigste wat je kan doen is accepteren of een andere baan zoeken.
En in diezelfde arbeidsovereenkomst staat dat je minimaal 20 dagen wettelijk verlof hebt.Pastinakel schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 08:09:
Terwijl je een arbeidsovereenkomst hebt waarin afgesproken was dat je zou komen werken.
I haven't lost my mind, it's backed up on tape somewhere...
Pff wie heeft het over de rechter? Veel mensen posten hier altijd meteen over rechten, plichten, rechtspraak etc, maar een goed gesprek gaan ze niet aan.
Ze bijten je kop er niet af?!
Als je normaal altijd goed presteert en geen issues hebt, moet een gesprek geen probleem zijn.
Als je normaal altijd goed presteert en geen issues hebt, moet een gesprek geen probleem zijn.
Als je dan echt een goede reden had om het gesprek aan te gaan. Het is een verjaardag kom op! Neem je verlies en ga door. Ieder woord wat je er nu nog aan vuil maakt met je werkgever is alleen maar verlies. Vier de verjaardag lekker 's avonds als je thuiskomt of schuif het even door naar het weekend. Hier kom je toch niet uit onderling.KillerAce_NL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:02:
Pff wie heeft het over de rechter? Veel mensen posten hier altijd meteen over rechten, plichten, rechtspraak etc, maar een goed gesprek gaan ze niet aan.
Het gaat er niet om wat de reden van verlof is. Maar goed dat jij niet managed, lijkt wel of je een aversie van kinderen hebt. Ook dat is niet in orde en niet van toepassing.
Al wil de ts de hele dag in bed liggen, hij heeft ruim vantevoren vrij gevraagd, dan is het niet teveel moeite om de reden van afwijzing eens uit te leggen in plaats van een generiek antwoord: geen ruimte in de planning.
Al wil de ts de hele dag in bed liggen, hij heeft ruim vantevoren vrij gevraagd, dan is het niet teveel moeite om de reden van afwijzing eens uit te leggen in plaats van een generiek antwoord: geen ruimte in de planning.
Inderdaad moet de reden van het verlof niet uitmaken nee. Maar er wordt gevraagd of het zin heeft om hier zo'n groot ding (conflict) van te maken vanwege een simpele verjaardag, nu van z'n dochtertje maar al was het van z'n oma dat maakt in principe niet uit. Mijn antwoord daarop is dat dat het absoluut niet waard is want je kan alleen verliezen. Daarnaast is uitgelegd dat er blijkbaar geen ruimte is in de planning. Daar zullen ze vast wel bewijs voor hebben (of desnoods voor kunnen maken). Denk je nou echt dat een leidinggevende van een bedrijf met 200 man zit te wachten op iemand die maar door blijft zeuren omdat ie niet vrij krijgt voor een verjaardag? Hou op, daar wordt de verhouding tussen leidinggevende en werknemer alleen maar slechter van. Dat moet je niet willen, tenzij je toch van baan wil switchen. Voor jou 10 anderen dus daar zijn ze dan ook vrij makkelijk in. Klinkt allemaal vrij hard, maar zo werkt het nu eenmaal in zo'n bedrijf met dergelijke afmetingen en FTE's.KillerAce_NL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:07:
Het gaat er niet om wat de reden van verlof is. Maar goed dat jij niet managed, lijkt wel of je een aversie van kinderen hebt. Ook dat is niet in orde en niet van toepassing.
[ Voor 3% gewijzigd door Arwintju op 11-08-2015 21:16 ]
Dat is jouw gekleurde interpretatie van de TS. Ben het er overigens wel mee eens dag de discussie behoorlijk afdwaalt.Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:34:
Deze discussie heeft nu al maar liefst 198 reacties, met allerlei ingewikkelde discussies over wetten, jurisprudentie, CAO's en weet ik veel wat nog meer. En ik vraag me af of we TS daar echt mee gaan helpen, want bij je werkgever daarmee gaan lopen schermen is eerder contraproductief.
Is het het nou echt waard om een conflict aan te gaan met je werkgever om de verjaardag van je dochter op de dag zelf te kunnen vieren in plaats van een paar dagen later?
Ik kan me voorstellen dat je je best wel in de steek gelaten voelt door je werkgever als je ruim op tijd vrij vraagt voor iets dat voor jou belangrijk is en dat er dan zo inflexibel mee omgegaan wordt.Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:34:
Als dit voor de TS een principe kwestie wordt, lijkt me dit het juiste moment om je dienstbetrekking bij het bedrijf eens te overwegen (als je opties hebt om weg te gaan natuurlijk). Zo niet dan heb je 't maar te freten.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt
Verwijderd
Ik ben ooit op gesprek geweest bij een callcenter. Zat tussen 2 studies in en wilde wat verdienen tijdelijk. Maar het was vooral outbound werk en daar had ik geen behoefte aan. Verder vond ik het als een star en onpersoonlijk bedrijf overkomen, dus dat trok me ook niet en ik heb eigenlijk nooit moeite gehad om fatsoenlijk werk te vinden. Ik was dus aangenomen, maar heb geweigerd.Helixes schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:32:
[...]
Wel een nuttige bijdrage. In de praktijk zul je echter zien dat bedrijven in de dienstensector die gevangen worden in SLA's, zoals facilitaire callcenters, afspraken maken met de OR over dit soort zaken. Over het algemeen zal er zijn overeengekomen dat er een bepaalde verlofruimte bestaat, en dat, wanneer deze is besteedt, verlof om precies die reden kan worden afgewezen.
En het is ook niet heel erg lastig een OR daarvan te overtuigen. SLA's gaan namelijk vaak gepaard met grote boetes bij wanprestatie. Precies die SLA's zijn ook het bestaansrecht van zo'n onderneming. Omdat de concurrentie moordend is, zijn niet gehaalde SLA's heel snel een bedreiging voor de continuiteit van de onderneming.
In de praktijk wordt er binnen de callcenterwereld echter veel aandacht besteed aan het belang van tijdig verlof opnemen. First come, first serve is altijd het uitgangspunt. En iedereen die op een callcenter werkt zal zich herkennen in de frustratie die dat soms oplevert. Vaak bestaat er dan ook een levendige handel in vrij uren en dagen, inclusief een officieus compensatietarief, al dan niet in alcohol, drugs of andere natura. En, ja, dat heb ik meegemaakt.
Over het algemeen wil ik wel graag toevoegen dat bij een onderneming als van het type facilitair callcenter wel duidelijk wordt hoe de echte wereld werkt. Werk is in deze maatschapij misschien een plicht, maar zeker geen recht. En al helemaal geen voorrecht. Je bent alleen ingehuurd omdat zonder jou de SLA's niet kunnen worden gehaald. Jij bent dan ook direct (mede) verantwoordelijk voor de continuiteit van het bedrijf. En, als je dat niet zint, zijn er ook nog anderen op de arbeidsmarkt. Uiteindelijk geldt dat voor alle medewerkers overal, maar nergens (waar ik heb gewerkt) ligt dat zo dicht aan de oppervlakte als op een facilitair callcenter. Een - harde - leerschool waarvan ik het gevoel krijg dat veel van de replicanten hier nooit hebben geproefd.
Bottom line: in mijn beleving is verlof een recht, maar gaat die lang niet altijd boven die van de plicht van goed werknemerschap.
Maar kennissen van me hebben jaren inbound werk gedaan met veel plezier. Betaalde niet echt jofel, maar ze hadden nooit gedoe om vrij te krijgen of een keer iets eerder te vertrekken.
pff je kleurt alles in het extreme in. Ts heeft alleen een kort ongemotiveerd nee gekregen. Nergens geef ik aan dat iets een conflict waard is of dat er gezeurd moet worden.Arwintju schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:15:
[...]
Inderdaad moet de reden van het verlof niet uitmaken nee. Maar er wordt gevraagd of het zin heeft om hier zo'n groot ding (conflict) van te maken vanwege een simpele verjaardag, nu van z'n dochtertje maar al was het van z'n oma dat maakt in principe niet uit. Mijn antwoord daarop is dat dat het absoluut niet waard is want je kan alleen verliezen. Daarnaast is uitgelegd dat er blijkbaar geen ruimte is in de planning. Daar zullen ze vast wel bewijs voor hebben (of desnoods voor kunnen maken). Denk je nou echt dat een leidinggevende van een bedrijf met 200 man zit te wachten op iemand die maar door blijft zeuren omdat ie niet vrij krijgt voor een verjaardag? Hou op, daar wordt de verhouding tussen leidinggevende en werknemer alleen maar slechter van. Dat moet je niet willen, tenzij je toch van baan wil switchen. Voor jou 10 anderen dus daar zijn ze dan ook vrij makkelijk in. Klinkt allemaal vrij hard, maar zo werkt het nu eenmaal in zo'n bedrijf met dergelijke afmetingen en FTE's.
Ik weet niet wat jouw ervaringen zijn in de bedrijfswereld, mijne zijn dergelijk dat ik na 24 jaar werken slechts 1 bedrijf heb gekend waar nergens over te praten viel. Bok het gros is het altijd een kwestie van geven en nemen geweest, van beide zijden. Tevens adviseer ik ts ook steeds niet de emotie er bij te halen. Voor hem is de 1e verjaardag belangrijk, maar hij moet ook rekening houden met het feit dat het voor veel anderen niets bijzonders is. ( zelf vind ik het meer een vrouwen ding en zou ik niet weten waarom ik daar de hele dag vrij voor zou moeten hebben. Kwestie van eerder naar huis en samen de kaarsjes uitblazen. Fam wacht maar tot pappa er is).
Maar goed wij beiden kunnen slechts adviseren gebaseerd op wat we weten, we zijn er niet bij geweest.
Tsja, zulke verhalen zou ik, zeker uit die bron, met een grote schep zout nemen: uiteraard hebben de directeuren er baat bij als hun werknemers geloven wat ze zeggen.Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:30:
[...]
Om eerlijk te zijn: Het was al een tijd gebeurd voordat ik er in dienst kwam en ik heb alleen het verhaal gehoord van een van de twee directeuren. Voor zover ik weet werd die persoon op staande voet ontslagen en dat was het dan. Op zich ook logisch, als je het zover laat komen, dan zijn de verhoudingen al niet goed en wil je dan ook nog een juridische procedure doorlopen? Alle kans dat je die verliest, want je hebt feitelijk gewoon werkweigering gepleegd. En wil je na zoiets nog wel terugkeren? Ik vraag het me af.
Mijn vader had een sieraden-zaak (verkoop), een van zijn medewerksters was ziek, en hij gaat langs met een fruitmandje. Op dat moment ziet hij dat ze een sieraden-party aan het geven is: showen en verkopen dus. Werkneemster heeft dit ook toegegeven. Hij heeft haar op staande voet ontslagen, maar dit ontslag hield geen stand bij de rechter: hij had haar eerst een officiële waarschuwing moeten geven...
Wat er dan dus kan gebeuren, is dat iemand verlof bijv. in maart aanvraagt voor augustus, maar omdat die 70% al verbruikt is, wordt zijn aanvraag afgewezen. Echter komt er dan iemand die in juli verlof vraagt voor in augustus, en dat verlof wel toegewezen krijgt omdat die 20% nog niet bereikt is.PLAE schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:28:
Inhoudelijk: bij callcenters is er vaak een verlofpercentage beschikbaar, is dit bereikt dan kun je geen vrij meer krijgen of het moet toevallig rustig zijn. Je had dus eerder vrij kunnen/moeten vragen. Ruilen met een collega is vaak wel een goede oplossing. En ja dit is één van de nadelen van deze branche.
De meeste callcenters houden ruimte voor verlof voor de langere termijn en voor de kortere termirjn (dus bijvoorbeeld 70% kun je 6 of meer weken van tevoren toekennen, 20% 2 weken van tevoren en 10% pas in de week zelf om zo voor een spreiding van het 'type' verlof te zorgen. Ik zou zorgen voor een betere relatie met de planner, die heeft vaak meer in te brengen dan de leidinggevende ;-)
Dat lijkt me ook niet eerlijk en zeker niet wenselijk.
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Even snel googlen kom ik telkens op: Het inwilligen van een verzoek om vakantie mag niet tot "ernstige" verstoring van de bedrijfsvoering leiden. Het lijkt me niet dat jouw aanvraag leidt tot ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Wijs hier op en vraag welke bedrijfsvoering ernstig verstoord wordt.
Hou er dan mee op, met te vertellen hoe suf jij het wel niet vindt.Arwintju schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:15:
[...]
Inderdaad moet de reden van het verlof niet uitmaken nee.
Nee, dat maakt jou niet uit. Als je alleen maar kunt redeneren vanuit je eigen perspectief en weigert om enig begrip op te brengen, dan is het niet zo gek dat je alleen maar kunt herhalen hoe suf het wel niet is dat iemand vanwege zoiets lulligs als een verjaardag vrij zou willen vragen.Maar er wordt gevraagd of het zin heeft om hier zo'n groot ding (conflict) van te maken vanwege een simpele verjaardag, nu van z'n dochtertje maar al was het van z'n oma dat maakt in principe niet uit.
Een baan in zo'n bedrijf kwijtraken is eerder een vooruitgang dan een verlies. Ik zou in elk geval al op zoek zijn gegaan naar een werkgever die wat beter met z'n personeel omgaat.Mijn antwoord daarop is dat dat het absoluut niet waard is want je kan alleen verliezen.
Ik denk dat die leidinggevende precies zit te wachten op jou. Want het maakt toch niets uit, het is allemaal irrelevant, dus neem je gewoon een andere dag vrij. In 2018 ofzo. Als dat in de planning past.Denk je nou echt dat een leidinggevende van een bedrijf met 200 man zit te wachten op iemand die maar door blijft zeuren omdat ie niet vrij krijgt voor een verjaardag?
En dat wil die leidinggevende. Werknemers die niet klagen over hun rechten. En jij zegt vervolgens "joh geef die knakker z'n zin en laat de eerste verjaardag van je kind gewoon gaan".
Ik geloof je absoluut maar dat is dan ook precies de reden dat ik op zo'n baan net wat minder zuinig zou zijn dan op m'n huidige baan. Maar daar word ik ook behandeld als mens en mag ik wel contact opnemen met HR, en zit ik niet aan een of andere leidinggevende lullo die alleen maar naar performances kijkt vast.Voor jou 10 anderen dus daar zijn ze dan ook vrij makkelijk in. Klinkt allemaal vrij hard, maar zo werkt het nu eenmaal in zo'n bedrijf met dergelijke afmetingen en FTE's.
Okee, laten we even stellen dat je de verjaardag kan verzetten. No problem.Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:34:
Dan ligt ineens een van je ouders in het ziekenhuis. Je werkgever zegt "nah, werken, planning volgen". Dat werkte de vorige keer ook. Het zal best een keer fout gaan. Maakt het dan heel veel uit dat het vroeger is ipv later? Het probleem is niet de reden van de verlofaanvraag, het probleem is, vanaf het begin (op jouw verzoek) dat die werkgever lak heeft aan z'n werknemers.
[ Voor 20% gewijzigd door Cyphax op 11-08-2015 22:02 ]
Saved by the buoyancy of citrus
Welke ironie. Ik verkondig net op (verschillende) callcenters te hebben gewerkt, en dan wordt je voor bourgeois uitgemaakt. In tegendeel, ook ik heb veel frustraties gekend met de mores van de callcenterbranche - en dan bedoel ik in de lijn. Ik heb me er vaak kwaad over gemaakt.... en ik heb er veel van geleerd. Uiteindelijk heb ik ook de keerzijde van de medaille leren kennen, en weten te waarderen. Dat was een belangrijke stap in mijn persoonlijke ontwikkeling.bangkirai schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 19:10:
[...]
Jij bent echt in de verkeerde tijd geboren........
Je klinkt een beetje als hoe een kasteelheertje heel vroeger over horigen dacht.
Uiteraard. Maar, zoals die dingen werken, is het zeer lastig goed werkgeverschap af te dwingen. Goed wekgeverschap eisen is al bijna per definitie slecht werknemerschap.Gelukkig weet grootste gedeelte van de werkgevers wel wat GOED werkgeversschap inhoud en weten ze ook hoe ze beter moeten omgaan met een normale verlofaanvraag, die bij veel bedrijven dus rustig 1 a 2 weken van te voren kunnen worden ingediend.
Maar ik zeg je; bij het aangaan van SLA's en contracten binnen de FC branche wordt er zeer scherp berekend. Iedere man die je niet nodig hebt huur je niet in, en, dus, heb je iedereen nodig die je wel hebt ingehuurd - met een zo dun mogelijke marge. Uit die marge moet je, immers, je omzet halen. Met veel meer dan 10% verlof rekenen (8% is rekenkundig minimum) zal zeer weinig voorkomen.
Dat... is niet waar. Als iedereen zijn werk slecht doet, is het heel snel afgelopen. Maar serieus, je wordt aangenomen op je profiel, en voor het werk dat je doet staat een functie profiel en, daar tegenover, een salaris. De onderneming is bereid te betalen voor je diensten. Het is niet zo heel lastig te bedenken dat je jezelf in die tegenwaarde moet bewijzen. Anders hebben ze in jou een slechte investering gedaan. En, zoals met alle investeringen, drukt dat op de omzet en, als je dat maar vaak genoeg doet, continuiteit.Als werknemer in een standaardfunctie ben je zowiezo nooit verantwoordelijk voor de continuïteit van een bedrijf.....
Snap niet goed waarom je zulke onzin aan anderen probeert wijs te maken.
(Of heb jij een zeer uitzonderlijk contract?)
Je moet niet altijd alles maar geloven, wat sommige managers je proberen wijs te maken.
Ik haal het nog maar eens aan, maar als de marges dun zijn - en je mag er van uitgaan dat ze dat zijn - heb je de keuze in te zien dat er op je gerekend wordt. Of je keert de kont tegen de krib. Dat kan ook. Maar, uiteindelijk, zul je zien dat dat een desinvestering in jezelf is...
Zeg, voor de duidelijkheid, ik ben nooit ergens een manager van geweest. Hoewel het natuurlijk duidelijk is dat je in ieder geval aan het wettelijke en contractuele minimum moet voldoen, is het niet onverstandig verde te kijken. Mensen die aanhalen dat ze nergens toe gedwongen kunnen worden heb ik, bij allerlei ondernemingen - en bijna zonder uitzondering - naar buiten gewerkt zien worden. Ze vinden wel wat.In de echte wereld, na paar keer van baan wisselen, leer je wel wat je normale plicht is als werknemer.
Waar kun je op afgerekent worden en waar ben je voor verantwoordelijk wettelijk?Alleen die dingen, die beschreven staan in een normale functiebeschrijving en je contract.
Al het andere wat ze je proberen wijs te maken, spoel het maar door de wc.
(Genoeg managers meegemaakt, die mondeling hun werknemers alles proberen wijs te maken. Verdeel- en heerstechnieken vinden ze meestal schitterend. Goede tip niet aan meedoen, hou het simpel en doe gewoon je functie)
Ik beschouw het ontvangen van een salaris nog steeds als privilege. Als ik een callcenter € 500 per week kost, dan zal ik daar in ieder geval € 500 aan waarde tegenover moeten stellen of, met alles wat er omheen gebeurd, eerder het dubbele. Alleen door je te verdiepen in de situatie van de werkgever kun je goed inzicht krijgen in de mogelijkheden die jij als werknemer hebt om dat terug te verdienen. Dat is voor mij Goed Werknemerschap. Nog voordat ik mijn manager kan vragen naar zijn rol in diezelfde wet.
License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000
Volgens mij heb je langer van tevoren vrij gevraagd dan je uitwerkperiode als je ontslag zou nemen, trek daar zelf maar je conclusies uit...
Ik denk dat er wel iets is waar iedereen het hier over eens is, en of dat nou komt omdat werkgever door de moordende concurrentie simpelweg niet anders kan dan TS zijn verzoek te weigeren, of omdat werkgever gewoon een (...) is:Cyphax schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:58:
Het probleem is niet de reden van de verlofaanvraag, het probleem is, vanaf het begin (op jouw verzoek) dat die werkgever lak heeft aan z'n werknemers.
TS kan beter een andere baan zoeken. (ik zou er zelf ook niet willen werken)
Nou is dat niet makkelijk, want de banen liggen nou niet echt voor het oprapen en TS heeft een moeilijk profiel. Maar zolang TS niet een serieuze mogelijkheid heeft om ander werk te doen, moet hij dit maar slikken.
Feit is gewoon dat de machtsverhoudingen zo liggen dat TS weinig uit kan halen tegen zijn werkgever ook al heeft hij juridisch 100% gelijk (gelijk krijgen is iets anders dan gelijk hebben, weet je nog?). Is dat eerlijk en wenselijk? Nee, niet echt. Maar deze situatie is helaas niet zomaar even te veranderen.
Niet zomaar even veranderen?Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:13:
Feit is gewoon dat de machtsverhoudingen zo liggen dat TS weinig uit kan halen tegen zijn werkgever ook al heeft hij juridisch 100% gelijk (gelijk krijgen is iets anders dan gelijk hebben, weet je nog?). Is dat eerlijk en wenselijk? Nee, niet echt. Maar deze situatie is helaas niet zomaar even te veranderen.
Vooropgesteld: TS moet doen waar hij zich het beste bij voelt, maar als we iedereen aanraden om over zich heen te laten lopen, dan is dat "niet zomaar even" eigenlijk gewoon "nooit". En dat zou toch ook maar jammer zijn.
We kunnen wel met z'n allen blijven zeggen "ah joh 't is maar een call center, zo gaat dat nou eenmaal, en het is maar een verjaardag" maar waar leg jij de grens dan? Wanneer ga jij wel opkomen voor je rechten?
[ Voor 4% gewijzigd door Cyphax op 11-08-2015 22:19 ]
Ik moet cyphax gelijk geven.
Als je een werknemer ergens bent, is 1 van de belangrijkste dingen, dat je niet over je laat heen lopen.
Als dat 1 maal gebeurd is, worden grenzen steeds verder gesteld.
Investeer in jezelf, ga zelf cursussen betalen en volgen, wordt lid van vakbond en maak dan ook gebruik van hun kennis.
Als je onder cao valt, ken die cao dan ook.
Verdiep jezelf ook in sommige wetten, ken je rechten en plichten.
Je kunt pas goed voor jezelf opkomen en tegen belachelijke beslissingen ingaan, als je goede redenen opnoemt, waarom het anders zou moeten.
Veel managers weten namelijk nauwelijks iets over regels zoals verlof, huishoudelijk reglement, cao's etc.
Als je vriendelijk en met goede argumenten ergens tegen in gaat, nemen ze je dat absoluut niet kwalijk.
Maar opkomen voor jezelf is ook iets, dat je jezelf kunt leren.
Let wel op, betrek niet iedereen erbij, bedrijven zijn doodsbang, dat als ze Jou iets gunnen, dat iedere andere werknemer het ook hoort.......
Als je een werknemer ergens bent, is 1 van de belangrijkste dingen, dat je niet over je laat heen lopen.
Als dat 1 maal gebeurd is, worden grenzen steeds verder gesteld.
Investeer in jezelf, ga zelf cursussen betalen en volgen, wordt lid van vakbond en maak dan ook gebruik van hun kennis.
Als je onder cao valt, ken die cao dan ook.
Verdiep jezelf ook in sommige wetten, ken je rechten en plichten.
Je kunt pas goed voor jezelf opkomen en tegen belachelijke beslissingen ingaan, als je goede redenen opnoemt, waarom het anders zou moeten.
Veel managers weten namelijk nauwelijks iets over regels zoals verlof, huishoudelijk reglement, cao's etc.
Als je vriendelijk en met goede argumenten ergens tegen in gaat, nemen ze je dat absoluut niet kwalijk.
Maar opkomen voor jezelf is ook iets, dat je jezelf kunt leren.
Let wel op, betrek niet iedereen erbij, bedrijven zijn doodsbang, dat als ze Jou iets gunnen, dat iedere andere werknemer het ook hoort.......
Op zich wel, tenminste, als de werknemers allemaal zouden streven naar een eerlijke en wenselijke situatie.Koos Werkloos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 22:13:
...Is dat eerlijk en wenselijk? Nee, niet echt. Maar deze situatie is helaas niet zomaar even te veranderen.
Ik heb zelf jaren geleden ook enige tijd in een faciliteit callcenter gewerkt.
Daar was het ook altijd gedoe omtrend verlof etc en gebeurde gelijkaardige dingen. De planning presteerde het daar zelfs om een vrouw haar verlof voor haar eigen trouwfeest af te keuren, raakte verlofaanvragen 'zoek' etc.. Verlof aanvragen moest ook minimaal 6 weken van te voren en soms werden er periodes geblokkeerd wegens bezetting.
Ik neem aan dat het met die verjaardag om 1 dag gaat?
Mijn ervaring is dat 'de planning' die heirover gaat apart zit en bijna geen contact heeft met personeel. Die kijken echt puur naar de planning en werken volgens bepaalde regeltjes. Die hebben misschien niet eens gelezen dat het voor de verjaardag van je dochter is.
Mijn tip: Bespreek dit even met je teamleider of leidinggevende of met een van de planners zelf als je in die mogelijkheid bent. Geef ze gewoon aan dat dit voor jou niet zomaar een dagje vakantie is maar dat het belangrijk voor je is en of er voor dit geval niet wat geregeld kan worden. Desnoods zeg je erbij dat je het zou waarderen en dat je dan ook best een keer flexibel wil zijn als het voor hen nodig is.
Mijn ervaring is dat het dan meestal best te regelen valt als je het een beetje constructief aanpakt, de juiste mensen aanspreekt etc.
Het aanpakken door met wetten, regeltjes etc te komen en zo zo proberen te dwingen zal altijd averechts werken. Dan kan je best nu je zin krijgen met deze ene keer maar heb je je ruiten ingegooid.
Daar was het ook altijd gedoe omtrend verlof etc en gebeurde gelijkaardige dingen. De planning presteerde het daar zelfs om een vrouw haar verlof voor haar eigen trouwfeest af te keuren, raakte verlofaanvragen 'zoek' etc.. Verlof aanvragen moest ook minimaal 6 weken van te voren en soms werden er periodes geblokkeerd wegens bezetting.
Ik neem aan dat het met die verjaardag om 1 dag gaat?
Mijn ervaring is dat 'de planning' die heirover gaat apart zit en bijna geen contact heeft met personeel. Die kijken echt puur naar de planning en werken volgens bepaalde regeltjes. Die hebben misschien niet eens gelezen dat het voor de verjaardag van je dochter is.
Mijn tip: Bespreek dit even met je teamleider of leidinggevende of met een van de planners zelf als je in die mogelijkheid bent. Geef ze gewoon aan dat dit voor jou niet zomaar een dagje vakantie is maar dat het belangrijk voor je is en of er voor dit geval niet wat geregeld kan worden. Desnoods zeg je erbij dat je het zou waarderen en dat je dan ook best een keer flexibel wil zijn als het voor hen nodig is.
Mijn ervaring is dat het dan meestal best te regelen valt als je het een beetje constructief aanpakt, de juiste mensen aanspreekt etc.
Het aanpakken door met wetten, regeltjes etc te komen en zo zo proberen te dwingen zal altijd averechts werken. Dan kan je best nu je zin krijgen met deze ene keer maar heb je je ruiten ingegooid.
Abit nf7-s, Amd xp 2800+ Barton, 1024mb DDR400 Dualchannel (2*512), 200gb 7200rpm 8 mb cache + 2* 120gb 7200rpm 8 mb cache
Eigenlijk is het echt suf en slecht dat het wijzen op wettelijke bepalingen je relatie onder druk zet.
In alle gevallen zullen beiden zich netjes aan de wet moeten houden, en zou je, ongeacht welke partij je bent, juist open moeten staan voor dit soort dingen. Je kan er alleen maar van leren.
Maar je ziet het op alle gebieden: koop en garantie/conformiteit, arbeidsrecht, huurrecht. In alle gevallen is er een machtiger partij en een aantal van die partijen lapt de regels gewoon aan z'n laars en komt daar vaak genoeg mee weg om het lucratief te laten zijn.
Waaaaaar is dat Engelse Small Court als je het nodig hebt?
In alle gevallen zullen beiden zich netjes aan de wet moeten houden, en zou je, ongeacht welke partij je bent, juist open moeten staan voor dit soort dingen. Je kan er alleen maar van leren.
Maar je ziet het op alle gebieden: koop en garantie/conformiteit, arbeidsrecht, huurrecht. In alle gevallen is er een machtiger partij en een aantal van die partijen lapt de regels gewoon aan z'n laars en komt daar vaak genoeg mee weg om het lucratief te laten zijn.
Waaaaaar is dat Engelse Small Court als je het nodig hebt?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dat valt wel mee. Het is veel meer de manier waarop het door veel mensen gedaan wordt, alsof de ander maar direct moet toegeven want zie sectie 2, pagina 3, regel 4-7. De "art of communication" wordt veelal vergeten.Ardana schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 00:23:
Eigenlijk is het echt suf en slecht dat het wijzen op wettelijke bepalingen je relatie onder druk zet.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Verhuurt dit bedrijf ook personeel aan callcenters van anderen? Kunnen we je een dagje inhuren? Dan kan je op lokatie (=thuis) de werkzaamheden (=taart snijden) uitvoeren.
Het verbaast mij hier veel reacties te lezen waarin min of meer verdedigd wordt of het begrijpelijk gemaakt wordt, dat een werkgever het nemen van één verlofdag, 6 weken van te voren, inderdaad terecht weigert.
Of het nou om de verjaardag van je kind gaat of omdat je om welke andere reden over een maand iets te doen hebt dat belangrijk voor je is (er wordt geen vakantie aangevraagd!), ik vind zo'n weigering gewoon belachelijk.
Of het nou om de verjaardag van je kind gaat of omdat je om welke andere reden over een maand iets te doen hebt dat belangrijk voor je is (er wordt geen vakantie aangevraagd!), ik vind zo'n weigering gewoon belachelijk.
Het kan heel goed zijn dat de werkgever een dringende reden heeft om het verzoek af te wijzen. Niemand hier die dat zeker weet, maar TS heeft in zijn eigen posts zelf al aanwijzingen gegeven dat de werkgever daar best een goede reden voor zou kunnen hebben en anderen hebben ook mogelijke oorzaken genoemd waarom de werkgever misschien wel moet weigeren. En werkgevers weigeren doorgaans ook geen vrije dagen als ze geen dringende reden hebben om te weigeren. En als TS eerder was geweest had het waarschijnlijk wel gekund.2eHansie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:33:
Het verbaast mij hier veel reacties te lezen waarin min of meer verdedigd wordt of het begrijpelijk gemaakt wordt, dat een werkgever het nemen van één verlofdag, 6 weken van te voren, inderdaad terecht weigert.
Die reden heeft meer betrekking op de vraag of TS hier een conflict met zijn werkgever (of erger) voor moet riskeren. En daarnaast: TS draagt zelf die reden aan in deze discussie.Of het nou om de verjaardag van je kind gaat of omdat je om welke andere reden over een maand iets te doen hebt dat belangrijk voor je is (er wordt geen vakantie aangevraagd!), ik vind zo'n weigering gewoon belachelijk.
Ik zit met eenzelfde verbazing te lezen. Als dit mijn baas was, had ik nu al weg geweest. Werk om te leven, niet andersom!2eHansie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:33:
Welke idiote slaven drijver behandelt zijn personeel op deze manier? Het verdedigen hiervan, wat toch veel gebeurt, vind ik persoonlijk walgelijk.
Dat is best vreemd natuurlijk, de werkgever zou er goed aandoen ervoor dat zorgen dat de TS het wel zeker weet.Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:01:
...Het kan heel goed zijn dat de werkgever een dringende reden heeft om het verzoek af te wijzen. Niemand hier die dat zeker weet...
helemaal mee eens... ik verbaas me er ook over...2eHansie schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 11:33:
ik heb zelden een reden gegeven waarom ik vrij wil hebben. dat gaat mijn werkgever geen donder aan.Er is ook nooit naar gevraagd. Nu zit ik bij een flexibel bedrijf waar ik wel wat kan maken (heb zelfs wel eens een verlofaanvraag een dag na mijn verlof gemeld aan de leiding gevende (had het wel aan de afdeling doorgegeven)).
6 weken van tevoren 1 hele verlofdag aanvragen en dat gewoon durven af te wijzen is echt van de zotten. Tenzij die dag toevallig al 40 anderen vrij gevraagd hebben van de afdeling van 200 man natuurlijk. Maar A. lijkt die kans me heel klein, B. is dat niet als reden meegegeven.
Voor TS rest er niets anders dan het gesprek aangaan. Eerst met leidinggevende. Als je gewoon beschaafd blijft zal dat echt niet tot een verstoorde werkrelatie leiden. Het lijkt me dat ieder weldenkend persoon het idiote van de situatie moet kunnen inzien.
Zelfde hier. Het is wel 'des GoTs' om een TS aan te vallen en te gaan beargumenteren waarom deze toch wel enorm ongelijk heeft.P.O. Box schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:36:
[...]
helemaal mee eens... ik verbaas me er ook over...
ik heb zelden een reden gegeven waarom ik vrij wil hebben. dat gaat mijn werkgever geen donder aan.Er is ook nooit naar gevraagd. Nu zit ik bij een flexibel bedrijf waar ik wel wat kan maken (heb zelfs wel eens een verlofaanvraag een dag na mijn verlof gemeld aan de leiding gevende (had het wel aan de afdeling doorgegeven)).
6 weken van tevoren 1 hele verlofdag aanvragen en dat gewoon durven af te wijzen is echt van de zotten. Tenzij die dag toevallig al 40 anderen vrij gevraagd hebben van de afdeling van 200 man natuurlijk. Maar A. lijkt die kans me heel klein, B. is dat niet als reden meegegeven.
Voor TS rest er niets anders dan het gesprek aangaan. Eerst met leidinggevende. Als je gewoon beschaafd blijft zal dat echt niet tot een verstoorde werkrelatie leiden. Het lijkt me dat ieder weldenkend persoon het idiote van de situatie moet kunnen inzien.
Blijkbaar laten veel mensen hier over zich heen lopen als ze vinden dat een groot bedrijf anderhalve maand van tevoren 1 dagje verlof kan afwijzen zonder geldige reden. Lijkt mij meer op pesten dan wat anders.
En ja de 1e verjaardag van mijn kind zou ik ook willen vieren en gewoon op dezelfde dag. Mijn werkgever gaat niet bepalen dat dat ook wel een paar daagjes later kan.
Groetjes, FaceDown.
Ik heb bij de tweede verjaardag van mijn dochterje vrijgevraagd. Dat was de tweede werkdag van mijn toentertijd nieuwe baan en daar werd helemaal niet moeilijk over gedaan (al zijn de eerste paar dagen onderdeel van een on-boarding).
Uiteindelijk ben ik toch naar het werk gegaan omdat ik dat toch beter vond om argumenten die ik hier ook wel voorbij heb zien komen. Maargoed, dat was dus uiteindelijk mijn eigen keuze, zoals het hoort. Ik vind niet dat je iemand daartoe moet dwingen.
Uiteindelijk ben ik toch naar het werk gegaan omdat ik dat toch beter vond om argumenten die ik hier ook wel voorbij heb zien komen. Maargoed, dat was dus uiteindelijk mijn eigen keuze, zoals het hoort. Ik vind niet dat je iemand daartoe moet dwingen.
Helaas zit niet iedereen in de luxe positie dat je daar voor kan kiezen...mathelicious schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 12:13:
[...]
Ik zit met eenzelfde verbazing te lezen. Als dit mijn baas was, had ik nu al weg geweest. Werk om te leven, niet andersom!
Ik verdedig het niet, maar ik begrijp het voor een deel wel na de uitleg van insiders eerder in dit topic. Niet dat ik het er mee eens ben hoor, maar dit is helaas wel de kant die het op gaat in veel beroepen: Voor jou vijf anderen, die nog goedkoper zijn ook. Als de Siri's en Cortana's straks nog wat beter worden dan ben je helemaal niet meer nodig. Zelfde geldt bijvoorbeeld voor chauffeurs en vele andere beroepen.Welke idiote slaven drijver behandelt zijn personeel op deze manier? Het verdedigen hiervan, wat toch veel gebeurt, vind ik persoonlijk walgelijk.
Enige wat je kan proberen is gezamenlijk een vuist maken dmv OR en vakbonden etc. Of voor jezelf kiezen en een vak leren wat wel waardevol is in deze tijd. Maar dat is ook niet voor iedereen weggelegd.
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
Voor de TS is er op de lange termijn waarschijnlijk ook maar 1 echt waardevol advies: zorg dat je terechtkomt bij een bedrijf waar je wel waardering krijgt voor je werk en voor je persoon.
Ik begin voor mezelf (natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen) steeds meer de houding van dit soort bedrijven aan te nemen: "voor jou 5 andere werkgevers". Gelukkig zijn mijn werkgevers kwalitatief meestal goed genoeg, om dit niet te laten gebeuren. En dat is uiteindelijk wat je wil bereiken in een arbeidsrelatie: niet hoeven terugvallen op wetten en pesterijen om iets gedaan te krijgen, maar gewoon dingen in overleg regelen. Ik krijg die vrije dag en als er een keer op zondag even iets gedaan moet worden, dan hoor je mij ook niet zeuren.
Ik begin voor mezelf (natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen) steeds meer de houding van dit soort bedrijven aan te nemen: "voor jou 5 andere werkgevers". Gelukkig zijn mijn werkgevers kwalitatief meestal goed genoeg, om dit niet te laten gebeuren. En dat is uiteindelijk wat je wil bereiken in een arbeidsrelatie: niet hoeven terugvallen op wetten en pesterijen om iets gedaan te krijgen, maar gewoon dingen in overleg regelen. Ik krijg die vrije dag en als er een keer op zondag even iets gedaan moet worden, dan hoor je mij ook niet zeuren.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2015 13:42 ]
Je bouwt ook gewoon verlofuren op en je werkgever moet je dan ook in staat stellen om die te gebruiken. Uiteraard in overleg maar het is nu zelfs wettelijk zo dat uren vervallen als ze niet halverwege het jaar daarna gebruikt zijn met het oog op het wegwerken van de verlofstuwmeren. Hier zijn wel wat overgangsregelingen en uitzonderingen bij, maar ook hier geldt dat het ook in het belang van de werkgever is om die stuwmeren in te dammen en daar ook aan moet meewerken.
Voor dit geval zit je met een functie waar je me toch echt niet onmisbaar lijkt en een stugge organisatie. Gewoon gaan praten met leidinggevende/ planner etc is dan de beste optie.
Voor dit geval zit je met een functie waar je me toch echt niet onmisbaar lijkt en een stugge organisatie. Gewoon gaan praten met leidinggevende/ planner etc is dan de beste optie.
Wat ik niet goed begrijp is dat ze zo'n bedrijf niet heel anders aansturen. Kun je het personeel niet zichzelf laten inplannen? Gooi een rooster online, zorg voor genoeg personeel met 'nul uren contracten' en laat ze zelf intekenen op de gewenste uren. Dit kun je automatisch bijsturen door de minst geliefde uren en dagen wat beter te belonen dan de populairdere dagen en werktijden. Geef om je rooster op tijd vol te krijgen een kleine premie op 'vroegboeken' en desnoods ook een premie op 'last minutes' om de gaten te vullen...
Dan kan iedereen lekker zelf bepalen wanneer hij het liefst werkt en vrij is en heb je veel minder gezeik. Je kan zelfs mensen tegen een kleine boete, afhankelijk van hoe lang van te voren, geplande uren weer laten cancelen. die boete gebruik je dan weer om meer flexibele mensen te belonen die ad hoc kunnen worden opgeroepen...
Vergt natuurlijk wel wat fine tuning en je moet een ruime poule van medewerkers hebben om het soepel te laten werken...
Of denk ik nou heel gek...?
Dan kan iedereen lekker zelf bepalen wanneer hij het liefst werkt en vrij is en heb je veel minder gezeik. Je kan zelfs mensen tegen een kleine boete, afhankelijk van hoe lang van te voren, geplande uren weer laten cancelen. die boete gebruik je dan weer om meer flexibele mensen te belonen die ad hoc kunnen worden opgeroepen...
Vergt natuurlijk wel wat fine tuning en je moet een ruime poule van medewerkers hebben om het soepel te laten werken...
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Niet gek, maar wel een beetje naïef!Fiber schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 14:06:
[ Voor 67% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-08-2015 14:29 ]
Ik geef hierbij gelijk maar aan dat ik niet door alle 10 pagina's heen ben gegaan en alleen de TS heb gelezen. Dus misschien is het al gevraagd, maar hoe heeft TS dit verzoek aangevraagd? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat er werkgevers zijn, waarbij je aangeeft: "Het betreft de 1ste verjaardag van mijn dochter en die wil ik graag bijwonen", die ijskoud zeggen "Nee dit gaat niet gebeuren".
Als dit een standaard verzoek is geweest, ja tuurlijk blijft het raar dat TS niet inspraak heeft op zijn eigen vrije dagen met name niet als hij dit keurig op tijd aangeeft, dan is het opzich niet vreemd dat deze eens worden afgewezen. Dat gebeurt bij meerdere bedrijven. Gewoon onder het mom van, nee we hebben iedereen nodig (wat niet vaak echt noodzakelijk is).
Als dit een standaard verzoek is geweest, ja tuurlijk blijft het raar dat TS niet inspraak heeft op zijn eigen vrije dagen met name niet als hij dit keurig op tijd aangeeft, dan is het opzich niet vreemd dat deze eens worden afgewezen. Dat gebeurt bij meerdere bedrijven. Gewoon onder het mom van, nee we hebben iedereen nodig (wat niet vaak echt noodzakelijk is).
A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.
Wanneer je dit verhaal verplaatst naar een lopende band die niet goed kan draaien doordat jij die dag persé vrij wilt terwijl het maximaal aantal collega's dat vrij kan nemen al bereikt is. Dan begrijpt iedereen dat je die dag zal moeten werken toch? Dan ga je nog kijken of het om de bruiloft van die persoon gaat, uitvaarten maak je ook altijd mogelijk et cetera. Maar voor de rest heb je planningsafspraken met elkaar en ligt het toch echt aan de TS, hij had eerder vrij moeten vragen. Ik zou dan ook choose your battles zeggen en move on.
Maar waar in dit verhaal zijn eigenlijk de collega's waar je eventueel mee zou kunnen ruilen?
Veel Tweakers reageren overigens wel heel erg vanuit hun eigen perspectief met 'ik verwacht waardering vanuit mijn werkgever bladiebla' ja dat begrijp ik prima wanneer jij een goede baan hebt en jij 'onmisbaar' bent. Bij callcenterwerk is het vaak voor jou 10 anderen. Je staat gewoon iets lager op de arbeidsladder.
Maar waar in dit verhaal zijn eigenlijk de collega's waar je eventueel mee zou kunnen ruilen?
Veel Tweakers reageren overigens wel heel erg vanuit hun eigen perspectief met 'ik verwacht waardering vanuit mijn werkgever bladiebla' ja dat begrijp ik prima wanneer jij een goede baan hebt en jij 'onmisbaar' bent. Bij callcenterwerk is het vaak voor jou 10 anderen. Je staat gewoon iets lager op de arbeidsladder.
Die zijn er wel maar dat vindt TS lastig ivm oppas voor de kinderen of zo...PLAE schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:08:
[...]
Maar waar in dit verhaal zijn eigenlijk de collega's waar je eventueel mee zou kunnen ruilen...?

En... heb je inmiddels al met je teamleider gebabbled? Zo ja, wat heeft dat opgeleverd?KlaasjeNL schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 12:13:
Ik zal nog eens met mijn teamleider babbelen over de mogelijkheden.
Juist bij een callcenter kan ik me daar wel iets bij indenken. Zoals eerder is gezegd wordt met een verlofpercentage gewerkt. Je hebt een aantal werknemers en je hebt een bepaald aantal nodig om je callcenter te bemannen (wachttijden niet te veel op te laten lopen). Is die ratio bereikt dan zorgt elke persoon die je vrij geeft ervoor dat je niet meer kunt doen wat je hebt afgesproken. Je gaat bijvoorbeeld te vaak over je maximale wachttijd heen. En dat kan betekenen dat de opdrachtgever een boeteclausule kan aanroepen.maniak schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 21:46:
Even snel googlen kom ik telkens op: Het inwilligen van een verzoek om vakantie mag niet tot "ernstige" verstoring van de bedrijfsvoering leiden. Het lijkt me niet dat jouw aanvraag leidt tot ernstige verstoring van de bedrijfsvoering. Wijs hier op en vraag welke bedrijfsvoering ernstig verstoord wordt.
Dus die ene werknemer die dan vrij neemt kan het bedrijf best veel geld kosten.
Signatures zijn voor boomers.
Daar staat tegenover dat 6 weken vantevoren toch écht wel op tijd is...PLAE schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:08:
Wanneer je dit verhaal verplaatst naar een lopende band die niet goed kan draaien doordat jij die dag persé vrij wilt terwijl het maximaal aantal collega's dat vrij kan nemen al bereikt is. Dan begrijpt iedereen dat je die dag zal moeten werken toch? Dan ga je nog kijken of het om de bruiloft van die persoon gaat, uitvaarten maak je ook altijd mogelijk et cetera. Maar voor de rest heb je planningsafspraken met elkaar en ligt het toch echt aan de TS, hij had eerder vrij moeten vragen. Ik zou dan ook choose your battles zeggen en move on.
Dát is de discussie, niet de manier van werken...
Ik ken het hoor, bij mijn broertje gaven ze doodleuk aan dat hij op een bepaalde dag geen vrij kon krijgen, een half jaar vantevoren al....
dáág....
[ Voor 8% gewijzigd door KillerAce_NL op 12-08-2015 15:28 ]
Maar dus niet als 6 weken van tevoren het verlofpercentage voor die dag al is bereikt.KillerAce_NL schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:26:
[...]
Daar staat tegenover dat 6 weken vantevoren toch écht wel op tijd is...
Is het probleem van management. Die wordt betaald om dit soort zaken te regelen. Een maximum verlofpercentage is iets wat het bedrijf zelf verzonnen heeft.Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:36:
[...]
Maar dus niet als 6 weken van tevoren het verlofpercentage voor die dag al is bereikt.
Dat is écht onzin, dan ben je altijd afhankelijk. Dan kunnen ze stellen dat ze aan half jaar vooruit plennen en dat daar niet in te schuiven valt.
Het is een PLANNING en planningen veranderen, mede door verlofaanvragen.
6 weken is maatschappelijk een redelijke termijn.
Het is een PLANNING en planningen veranderen, mede door verlofaanvragen.
6 weken is maatschappelijk een redelijke termijn.
Ze moeten gewoon een minimale beschikbaarheid aanhouden plus een zekerheidsmarge om aan hun SLA's te kunnen voldoen.MarcoC schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:43:
[...]
Een maximum verlofpercentage is iets wat het bedrijf zelf verzonnen heeft.
Is dat een probleem van de werknemer of van de werkgever?Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:56:
[...]
Ze moeten gewoon een minimale beschikbaarheid aanhouden plus een zekerheidsmarge om aan hun SLA's te kunnen voldoen.
30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services
Dat is in eerste instantie natuurlijk het probleem van de werkgever. Maar hij heeft wel werknemers nodig om zijn probleem op te lossen. Dat betekent ook dat een werknemer soms geen vrij kan krijgen. En nee de reden van verlof moet in principe niets uitmaken, maar ik denk dat het in zo'n situatie wel meespeelt! Dat hoort niet maar gebeurt wel, en mijn inziens wel terecht.MrSleeves schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:58:
[...]
Is dat een probleem van de werknemer of van de werkgever?
Daarnaast vind ik nogmaals dat TS z'n "verlies" gewoon moet nemen. De volgende keer krijg je wel weer verlof en die keer erop misschien weer niet. Ik vind niet dat je als werknemer kunt eisen dat je maar even vrij moet krijgen wanneer jij dat wil ookal komt het nog zo slecht uit. Daarnaast is het wel zo dat een werkgever niet kan blijven weigeren natuurlijk. Het moet van 2 kanten komen!
[ Voor 26% gewijzigd door Arwintju op 12-08-2015 16:08 ]
Dat is een probleem van de werkgever. En omdat dat een probleem is van de werkgever, kan de werkgever de verlofaanvraag van werknemer afkeuren.MrSleeves schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:58:
[...]
[ Voor 5% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-08-2015 16:06 ]
Meen je dit nou echt serieus of probeer je te stoken? Moet een bedrijf welke een bezetting nodig heeft van bijv. 400 man dan 800 man in dienst nemen? Alleen maar om gevallen waar heel veel mensen op dezelfde dag vrij willen hebben ook mensen vrij te kunnen geven zodat dit "probleem" ondervangen kan worden?MrSleeves schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:58:
[...]
Jij als werknemer bent deel van het bedrijf en als het goed is werk je met hezelfde doel als je werkgever en werk je met je werkgever. Als er SLA's niet worden gehaald lopen er klanten weg en gaan er banen verloren. Mogelijk wel jouw baan. Het zal niet zo'n vaart lopen, maar het is toch logisch dat er maar x mensen op dezelfde dag vrij kunnen nemen omdat er anders bedrijfs processen in gevaar komen. Ik ben geen juridisch expert en ken de exacte wet niet eens, maar kan mij niet voorstellen dat je mensen als werkgever vrij moet geven als je al een lage bezettingsgraat hebt.
Waarom zou een verpleegkundige (als voorbeeld) anders met kerst gaan werken? Iedereen kan die dag vrij nemen volgens jouw theorie en ik denk dat er weinig verpleegkundige zijn die graag met kerst werken. Een reden hoef je volgens vele hier niet op te geven. Het is de werkgever zijn probleem hoe hij dit gaat oplossen.
[ Voor 6% gewijzigd door SirDarkAngel op 12-08-2015 16:08 ]
Wilde altijd al iets over computers weten
Totaal met je eens! Ik snap niet dat er hier dus blijkbaar mensen zijn die vinden dat je wanneer het jou (de werknemer) uitkomt je dan meteen maar verlof moet krijgen! Zo werkt het nu eenmaal niet!SirDarkAngel schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:06:
[...]
Meen je dit nou echt serieus of probeer je te stoken? Moet een bedrijf welke een bezetting nodig heeft van bijv. 400 man dan 800 man in dienst nemen? Alleen maar om gevallen waar heel veel mensen op dezelfde dag vrij willen hebben ook mensen vrij te kunnen geven zodat dit "probleem" ondervangen kan worden?
Jij als werknemer bent deel van het bedrijf en als het goed is werk je met hezelfde doel als je werkgever en werk je met je werkgever. Als er SLA's niet worden gehaald lopen er klanten weg en gaan er banen verloren. Mogelijk wel jouw baan. Het zal niet zo'n vaart lopen, maar het is toch logisch dat er maar x mensen op dezelfde dag vrij kunnen nemen omdat er anders bedrijfs processen in gevaar komen. Ik ben geen juridisch expert en ken de exacte wet niet eens, maar kan mij niet voorstellen dat je mensen als werkgever vrij moet geven als je al een lage bezettingsgraat hebt.
Waarom zou een verpleegkundige (als voorbeeld) anders met kerst gaan werken? Iedereen kan die dag vrij nemen volgens jouw theorie en ik denk dat er weinig verpleegkundige zijn die graag met kerst werken. Een reden hoef je volgens vele hier niet op te geven. Het is de werkgever zijn probleem hoe hij dit gaat oplossen.
Als inzet van TS de enige manier is om aan de SLA te voldoen, dan moet hij wel heel veel bijzondere kennis hebben die niemand anders heeft en een bijbehorend salaris ontvangenKoos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:56:
[...]
Ze moeten gewoon een minimale beschikbaarheid aanhouden plus een zekerheidsmarge om aan hun SLA's te kunnen voldoen.
Ik vraag me af hoeveel mensen (vooral van hen die het hardste en het felste roepen) hier ervaring hebben met beide kanten van de medaille, dwz de werknemer en werkgever. Er is wel wat meer nuance dan sommigen hier doen voorkomen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Als onderdeel van een team kan hij inderdaad net die ene persoon meer zijn die zorgen dat je net wel je SLA haalt. als er 5 mensen nodig zijn en je hebt er maar 4 wordt dat een moeilijk verhaal! daar hoeft verder geen bijzondere kennis of hoog salaris aan te zitten. Ik neem aan dat je dat wel snapt!MarcoC schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:11:
[...]
Als inzet van TS de enige manier is om aan de SLA te voldoen, dan moet hij wel heel veel bijzondere kennis hebben die niemand anders heeft en een bijbehorend salaris ontvangen.
Maar een maximum verlofpercentage is natuurlijk complete BS. En in dit geval lijkt het vooral van de werknemer te komen: je mag niet eerder dan 6 maanden verlof aanvragen, maar 6 weken tevoren is weer te laat. En dat terwijl het rooster pas een week tevoren beschikbaar is.
Die vrije dag kan dus gewoon, maar is totale onwil vanuit de werkgever; alsof de TS 7 dagen in de week moet werken.
En v.z.i.w. is de reden: te laat en niet dat al 10% van de toko vrij genomen heeft.
En de eerste verjaardag vind ik overigens een prima reden, maar zou echt niet moeten boeien. Officieel is bij ons "Reason" ook een verplicht veld (omdat je er ook zorgverlof en calimiteitenverlof mee aan kan vragen), maar als ik "Vacation" aanvraag is de reden: "." (i.e. none of your business).
Die vrije dag kan dus gewoon, maar is totale onwil vanuit de werkgever; alsof de TS 7 dagen in de week moet werken.
En v.z.i.w. is de reden: te laat en niet dat al 10% van de toko vrij genomen heeft.
En de eerste verjaardag vind ik overigens een prima reden, maar zou echt niet moeten boeien. Officieel is bij ons "Reason" ook een verplicht veld (omdat je er ook zorgverlof en calimiteitenverlof mee aan kan vragen), maar als ik "Vacation" aanvraag is de reden: "." (i.e. none of your business).
[ Voor 23% gewijzigd door MrSleeves op 12-08-2015 16:17 ]
Totale onredelijkheid van de werkgever, 6 weken van tevoren is een zeer ruime termijn en dat de werkgever dit niet honoreerd is gewoon bullshit.
Je hebt nog jaren genoeg te gaan om te werken en je dochter word maar 1x 1 jaar. Hiernaast moet je je afvragen hoe loyaal je wilt zijn aan je huidige werkgever, gezien dit duidelijk maar van 1 kant komt
Je hebt nog jaren genoeg te gaan om te werken en je dochter word maar 1x 1 jaar. Hiernaast moet je je afvragen hoe loyaal je wilt zijn aan je huidige werkgever, gezien dit duidelijk maar van 1 kant komt
Maar je wel een jaar van tevoren weet dat je dochter 1 wordt.MrSleeves schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:13:
En dat terwijl het rooster pas een week tevoren beschikbaar is.
Je doet je naam eer aanKoos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:17:
[...]
Maar je wel een jaar van tevoren weet dat je dochter 1 wordt.

Alleen mag de TS niet een jaar van tevoren verlof vragen, maar ergens tussen de 6 maanden en 6 weken (6 maanden is te vroeg, 6 weken te laat).Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:17:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door MrSleeves op 12-08-2015 16:19 ]
Dat niet nee, maar hij had het wel wat eerder kunnen doen dan 6 weken.MrSleeves schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:18:
[...]
Alleen mag de TS niet een jaar van tevoren verlof vragen.
Dan was er dus een periode van enkele maanden waarin hij het had kunnen aanvragen.maar ergens tussen de 6 maanden en 6 weken (6 maanden is te vroeg, 6 weken te laat).
[ Voor 27% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-08-2015 16:21 ]
Dan gaat die team leader er lekker zelf een dagje zitten of huur je een externe kracht om planningsgaten op te vullen. Dit zijn allemaal smoesjes van de werkgever. Er zijn 1001 wegen die naar Rome leiden, maar de werkgever van TS is te gierig om de contractueel afgesproken vakantiedagen goed te keuren.Arwintju schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:13:
[...]
Als onderdeel van een team kan hij inderdaad net die ene persoon meer zijn die zorgen dat je net wel je SLA haalt. als er 5 mensen nodig zijn en je hebt er maar 4 wordt dat een moeilijk verhaal! daar hoeft verder geen bijzondere kennis of hoog salaris aan te zitten. Ik neem aan dat je dat wel snapt!
Contracten met klanten zijn kennelijk belangrijker dan contracten met werknemers. Heel vreemd.
Maasluip schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 15:26:
... Is die ratio bereikt dan zorgt elke persoon die je vrij geeft ervoor dat je niet meer kunt doen wat je hebt afgesproken. Je gaat bijvoorbeeld te vaak over je maximale wachttijd heen. En dat kan betekenen dat de opdrachtgever een boeteclausule kan aanroepen.
Dus die ene werknemer die dan vrij neemt kan het bedrijf best veel geld kosten.
Zoals al eerder is langsgekomen moet de werkgever de afkeuring motiveren, de werkgever dient concreet zijn afweging waaruit naar voren komt dat het belang van de werknemer in het specifieke geval kleiner zou zijn dan het belang van de werkgever aan de werknemer duidelijk maken .Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:05:
[...]
Dat is een probleem van de werkgever. En omdat dat een probleem is van de werkgever, kan de werkgever de verlofaanvraag van werknemer afkeuren.
[ Voor 3% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2015 16:28 ]
Allemaal extremen weer....Niet zo overdreven guys.
Van beide kanten meot er redelijkheid zijn, het is voor beide geven en enemen.
En of het écht onmogelijk is met een goede reden, kom je in een gesprek achter...
Een standaard antwoord: geen ruimte in de planning is niet voldoende bij een aanvraag 6 weken vantevoren.
Dat noem ik slecht leiderschap, slecht plannen.
Als er redneen zijn waarom het écht niet kan, ja dan kun je ook eens pech hebben.
Van beide kanten meot er redelijkheid zijn, het is voor beide geven en enemen.
En of het écht onmogelijk is met een goede reden, kom je in een gesprek achter...
Een standaard antwoord: geen ruimte in de planning is niet voldoende bij een aanvraag 6 weken vantevoren.
Dat noem ik slecht leiderschap, slecht plannen.
Als er redneen zijn waarom het écht niet kan, ja dan kun je ook eens pech hebben.
De reden van het verlof is niet relevant.Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:17:
[...]
Als iemand 6 weken vantevoren een dag verlof aanvraagt om te gaan klussen, dan lijkt het mij dat niemand het raar vindt om een enkel dagje vrij 6 weken vantevoren aan te vragen. Waarom is het dan wel raar in het geval van de verjaardag? Bovendien zijn er allerlei mogelijke redenen waarom de datum voor het verjaardagsfeestje niet al een jaar vast stond.
Hoe dan ook, het telkens maar blijven hameren op "de verjaardag wist je een jaar vantevoren ook al" is niet relevant voor de discussie. Ja, die verjaardag was toen al bekend, maar dat maakt voor de vraag of het redelijk is om een verlof van 1 dag dat 6 weken vantevoren is aangevraagd, helemaal niets uit.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Inderdaad.... een boete van duizenden euro's voor werkgever plus een verslechterde relatie met de klant wegens het niet halen van een SLA tegenover een werknemer die de verjaardag van zijn dochter liever viert op de dag zelf in plaats van een paar dagen later.begintmeta schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:21:
[...]
[...]
Zoals al eerder is langsgekomen moet de werkgever de afkeuring motiveren, de werkgever concreet zijnafweging aan de werknemer duidelijk maken waaruit naar voren komt dat het belang van de werknemer in het specifieke geval kleiner zou zijn dan het belang van de werkgever.
Onzin dit! Zoals ik al eerder aangaf hoeft niet alles van de werkgever te komen. Je kan als werknemer nu eenmaal niet eisen dat je altijd maar vrij krijgt wanneer je dat wil. Het moet van twee kanten komen. Nu komt het de werkgever een keer niet uit, ga dan lekker werken. De werkgever zal de volgende keer makkelijker ja zeggen, dan weer nee. Als hij moeilijk blijft doen moet je misschien eens opzoek naar ander werk.MarcoC schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:20:
[...]
Dan gaat die team leader er lekker zelf een dagje zitten of huur je een externe kracht om planningsgaten op te vullen. Dit zijn allemaal smoesjes van de werkgever. Er zijn 1001 wegen die naar Rome leiden, maar de werkgever van TS is te gierig om de contractueel afgesproken vakantiedagen goed te keuren.
Ja natuurlijk zijn contracten met klanten belangrijker zeker bij zo'n bedrijf! Je moet goed zijn voor je personeel maar je hebt nu eenmaal een bedrijf om winst te maken en geld te verdienen. Dus je klanten staan altijd op 1.MarcoC schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:20:
Contracten met klanten zijn kennelijk belangrijker dan contracten met werknemers. Heel vreemd.
[ Voor 3% gewijzigd door Arwintju op 12-08-2015 16:26 ]
Onzin. Als je zo krap in je bezetting zit dat iemand niet vrij kan vragen 6 weken van te voren, is de verslechterde relatie met één klant je minste van je zorgen.Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:24:
[...]
Inderdaad.... een boete van duizenden euro's voor werkgever plus een verslechterde relatie met de klant wegens het niet halen van een SLA tegenover een werknemer die de verjaardag van zijn dochter liever viert op de dag zelf in plaats van een paar dagen later.
Niet relevant.Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:24:
[...]
Inderdaad.... een boete van duizenden euro's voor werkgever plus een verslechterde relatie met de klant wegens het niet halen van een SLA tegenover een werknemer die de verjaardag van zijn dochter liever viert op de dag zelf in plaats van een paar dagen later.
De werkgever dient te motiveren waarom er zwaarwegende redenen zijn om het verlof te weigeren en dat is niet gebeurd. En "het past niet in de planning" is zonder verdere uitleg een onzin-excuus gezien de planning voor die week nog lang niet gemaakt is. En mocht het zo zijn dat de planners er echt niet uitkomen, dan heb je als het goed is uitzendkrachten of mensen die op korte termijn oproepbaar zijn, want als je SLA-compliance zo kantje-boord is dan zul je die nodig hebben om ziektegevallen op te vangen.
[ Voor 16% gewijzigd door Rannasha op 12-08-2015 16:28 ]
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Gast hou alsjeblieft op met je drogredenen en fantasie verhalen....Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:24:
[...]
Ik weet niet of dat een fantasieverhaal is. Het zou best een de waarheid kunnen zijn. Contractueel wordt wel eens geregeld dat er inderdaad forse boetes staan als je je klanten niet goed of snel genoeg worden geholpen of als de geleverde dienst niet conform de afspraken zijn.KillerAce_NL schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:30:
[...]
Gast hou alsjeblieft op met je drogredenen en fantasie verhalen....
[ Voor 6% gewijzigd door Arwintju op 12-08-2015 16:33 ]
Lijkt me op zich wel handig als bedrijf. Maar dan niet zo zeer in (vaste) dienst nemen maar meer met flexibele contracten. Punt is dat je dan als werknemer nog veel verder van huis bent. Eigenlijk mag de TS nog blij zijn dat hij werk heeft en zelfs in vaste dienst is. Ik zou er zuinig op zijn en de nadelen voor lief nemen.SirDarkAngel schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:06:
[...]
Moet een bedrijf welke een bezetting nodig heeft van bijv. 400 man dan 800 man in dienst nemen? Alleen maar om gevallen waar heel veel mensen op dezelfde dag vrij willen hebben ook mensen vrij te kunnen geven zodat dit "probleem" ondervangen kan worden...?
En als onderling ruilen geen optie is vanwege oppas gedoe dan heb je je leven eigenlijk al veel te gecompliceerd en kwetsbaar gemaakt door daar volledig van afhankelijk te zijn.
Hoe dan ook, van de werkgever komt vooralsnog geen uitleg over de afweging, dus is het in wezen wel uit de duim gezogen.Arwintju schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:32:
...
Ik weet niet of dat een fantasieverhaal is. Het zou best een de waarheid kunnen zijn. ..
[ Voor 11% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2015 16:39 ]
Ik denk overigens dat wij ons er meer druk om maken dan de TS. Die is volgens mij al lang en breed afgehaakt...

Doet me denken aan een eigen situatie. Ik wou mijn vriendin enkele jaren geleden ten huwelijk vragen en wilde dit doen door haar te verassen met een weekend weg en haar daar te vragen tijdens ons 10 jarig jubileum. Hiervoor heb ik haar manager gebeld, in mijn herinnering iets van 2 maanden van tevoren. Die muts gaf toen aan dat de planning al was gemaakt en dat ze haar geen verlof kon geven....

Uiteindelijk ben ik in een woordenwisseling met haar terecht gekomen en aangegeven dat ik dit echt belachelijk vond. Omdat ik bang was dat ik de werkrelatie van mijn vriendin en haar leidinggevende zou gaan verpesten heb ik uiteindelijk maar aangegeven dat ik het dan wel een week later zou vragen, als we 10 jaar en één week bij elkaar waren.... ik was echt woest, maar wou het niet verder laten escaleren.
Ik werd een week later door haar terug gebeld dat ze er toch wel een rotgevoel over had en dat als ze kon ruilen met een collega, dat ze toch wel vrij kon krijgen. Eerste collega die ik belde met dit verhaal wou gelijk ruilen, zonder enig probleem. Leidinggevende wou dus gewoon even lekker autoritair doen, bah...
Dit betrof overigens een kinderdagverblijf. Mijn (nu, gelukkig zei ze ja) vrouw is enkele maanden later gestopt met werken daar omdat ze een andere discussie had over het beleid daar. Inmiddels is het betreffende bedrijf failliet gegaan.
Uiteindelijk ben ik in een woordenwisseling met haar terecht gekomen en aangegeven dat ik dit echt belachelijk vond. Omdat ik bang was dat ik de werkrelatie van mijn vriendin en haar leidinggevende zou gaan verpesten heb ik uiteindelijk maar aangegeven dat ik het dan wel een week later zou vragen, als we 10 jaar en één week bij elkaar waren.... ik was echt woest, maar wou het niet verder laten escaleren.
Ik werd een week later door haar terug gebeld dat ze er toch wel een rotgevoel over had en dat als ze kon ruilen met een collega, dat ze toch wel vrij kon krijgen. Eerste collega die ik belde met dit verhaal wou gelijk ruilen, zonder enig probleem. Leidinggevende wou dus gewoon even lekker autoritair doen, bah...
Dit betrof overigens een kinderdagverblijf. Mijn (nu, gelukkig zei ze ja) vrouw is enkele maanden later gestopt met werken daar omdat ze een andere discussie had over het beleid daar. Inmiddels is het betreffende bedrijf failliet gegaan.
(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!
TS kan waarschijnlijk ook best ruilen met een collega, maar vindt dat om allerlei redenen zelf te lastig...
Een complicerende factor is dat de tenminste zes weken vooraf gemaakte planning om de een of andere reden pas een week vantevoren bij de werknemers terecht komt als ik het goed heb begrepen. Ik kan een week vantevoren vaak ook nog maar lastig schuiven in mijn agenda, terwijl ik die grotendeels zelf in kan vullen.
[ Voor 24% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2015 16:52 ]
Het is van de werkgever in kwestie vooral onwil.
In die facilitaire belhokken overal het zelfde. In dit geval is ruim op tijd aangevraagd en zal TS toch zijn mond moeten open doen (heb het zelf in zo'n belhok ook al eens meegemaakt, heb toen met pen het rooster bij de teamleider aangepast en ben conform mijn aanpassing gaan werken die week, geen van de teamleiders heeft er ooit op durven reageren
)
Veel jongelui in zo'n callcenter met een hoop haantjes gedrag, hierdoor ontstaat al vaak de situatie dat de agents als kleine kinderen worden behandeld. Als de betreffende leidinggevende TS vrij had gegund was het gewoon doorgevoerd,
In die facilitaire belhokken overal het zelfde. In dit geval is ruim op tijd aangevraagd en zal TS toch zijn mond moeten open doen (heb het zelf in zo'n belhok ook al eens meegemaakt, heb toen met pen het rooster bij de teamleider aangepast en ben conform mijn aanpassing gaan werken die week, geen van de teamleiders heeft er ooit op durven reageren
Veel jongelui in zo'n callcenter met een hoop haantjes gedrag, hierdoor ontstaat al vaak de situatie dat de agents als kleine kinderen worden behandeld. Als de betreffende leidinggevende TS vrij had gegund was het gewoon doorgevoerd,
[ Voor 6% gewijzigd door Gadgeteer op 12-08-2015 16:59 ]
Dat vraag ik me toch af. In deze discussie wordt vaak de afweging van het belang van de werkgever tegenover dat van de werknemer aangehaald (en dat zie je wel vaker bij discussies met betrekking tot arbeidsrecht, zowel op dit forum als daarbuiten). Dan kan de reden van een verlofaanvraag toch weleens van belang zijn.Rannasha schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:23:
[...]
De reden van het verlof is niet relevant.
(...)
Waarom is het dan wel raar in het geval van de verjaardag?
Okay, niet een jaar van tevoren, maar toch wel langer dan 6 weken van tevoren, zeker als je weet dat je in een business werkt waar vrij regelen erg lastig is en het gaat om iets wat heel belangrijk voor je is?Bovendien zijn er allerlei mogelijke redenen waarom de datum voor het verjaardagsfeestje niet al een jaar vast stond.
Overigens gun ik TS die vrije dag van harte.
[ Voor 12% gewijzigd door Koos Werkloos op 12-08-2015 17:09 ]
In principe kan dat niet (voor bepaalde gevallen bestaat speciaal verlof), het primaire belang van de werknemer is het recht op het gewenste verlof, alleen als 'gewichtige redenen' het onredelijk maken dat dit wordt toegekend kan de werkgever weigeren. De werkgever moet dus vooral duidelijk maken hoe belangrijk het is dat de werknemer op die dag geen verlof krijgt.Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 17:06:
... Dan kan de reden van een verlofaanvraag toch weleens van belang zijn. ...
[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 12-08-2015 17:42 ]
De reden van verlof komt steeds weer terug in de discussie. Ik denk toch dat veel mensen niet helemaal snappen wat de rol daarvan is in deze kwestie. Het gaat namelijk niet zozeer om de juridische aspecten, maar om de vraag of die reden een conflict met je werkgever en de eventuele verdere consequenties waard is.
Helemaal niet vreemd, de klant is namelijk degene die betaalt.MarcoC schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 16:20:
[...]
Klanten kun je vervangen. Voor je personeel heb je te zorgen.Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:20:
[...]
Helemaal niet vreemd, de klant is namelijk degene die betaalt.
Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.
In de huidige economische situatie kom je makkelijker aan nieuw personeel dan aan nieuwe klanten.coyote1980 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:35:
[...]
Klanten kun je vervangen. Voor je personeel heb je te zorgen.
Ik weet niet in welke fantasie wereld jij woont tegenwoordig maar op een service desk / callcenter is het personeel vervangbaar en zo gaat een bedrijf er meestal ook mee om. Een klant is niet zo 123 te vervangen.coyote1980 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:35:
[...]
Klanten kun je vervangen. Voor je personeel heb je te zorgen.
Jammer dat je verlof afgewezen is qua tips is alles al gegeven hier boven volgens mij. Ik wil alleen de mensen die hier lopen te blaaten gewoon ziek melden joh even mee geven dat dit soort advies voor mensen vergaande gevolgen kunnen hebben. Vooral als zoals bij de TS er een kleine in het spel is. Mijn tip is dan ook verliezen nemen en door kijken naar een nieuwe werkgever en met een beetje geluk weg uit een branche als de callcenters.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Nou heb ik niet alle 12 pagina 's gelezen, dus misschien is het al door iemand anders gezegd, maar..
Ik ben zelf leidinggevende van een IT afdeling; als iemand in mijn team ruim van te voren (en 6 weken is ruim voldoende) één dagje verlof aanvraagt.. Zie ik geen enkele reden om te weigeren. En mijn team is heel wat kleiner dan 200 man. (dus werk overnemen is vrijwel niet te doen)
Het zou kunnen dat we midden in een groot, kritisch project zitten, en diegene is echt onmisbaar voor de voortgang.. Dan wel misschien. Maar goed, die medewerker weet zelf in dat geval ook dat hij zo'n project doet.. Maar in een team van 200 man met vrijwel gelijke taken? Ik kan me niet voorstellen dat daar 1 iemand 1 dag onmisbaar is!
(Daarbij: wat als er iemand, of griep epidemie? -> meerdere tegelijk? ziek worden?
In zulke teams zijn er vaak 0-uren contracten, oproepkrachten, part-timers.. er is altijd wel iemand te vinden om het over te nemen..
Nee, hoe meer ik erover denk, hoe meer ik denk dat er iets anders speelt
)
Ik ben zelf leidinggevende van een IT afdeling; als iemand in mijn team ruim van te voren (en 6 weken is ruim voldoende) één dagje verlof aanvraagt.. Zie ik geen enkele reden om te weigeren. En mijn team is heel wat kleiner dan 200 man. (dus werk overnemen is vrijwel niet te doen)
Het zou kunnen dat we midden in een groot, kritisch project zitten, en diegene is echt onmisbaar voor de voortgang.. Dan wel misschien. Maar goed, die medewerker weet zelf in dat geval ook dat hij zo'n project doet.. Maar in een team van 200 man met vrijwel gelijke taken? Ik kan me niet voorstellen dat daar 1 iemand 1 dag onmisbaar is!
(Daarbij: wat als er iemand, of griep epidemie? -> meerdere tegelijk? ziek worden?
In zulke teams zijn er vaak 0-uren contracten, oproepkrachten, part-timers.. er is altijd wel iemand te vinden om het over te nemen..
Nee, hoe meer ik erover denk, hoe meer ik denk dat er iets anders speelt
| Security Management |
Vooropgesteld dat wanneer je 6 weken van te voren vraagt om één enkele vrije dag, dit gewoon gehonereerd moet worden, zeker in een callcenter met zoveel personeel, vraag ik me wel af hoe TS dit gebracht heeft.
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer men letterlijk vraagt om een vrije dag vanwege een eerste verjaardag, een teamchef ook even nadenkt wat er gebeurd als hij hiermee akkoord gaat.
Immers er zullen nog vele verjaardagen volgen, een eerste keer naar de peuterspeelzaal en daarna school, wellicht de eerste keer dat er tandjes doorkomen dan ook nog als reden aangevoerd gaat worden.
Uiteindelijk heb je een contract om zoveel uur op het werk te verschijnen en geniet je buiten die tijd maar van je kinderen en hun 'eerste keer' ervaringen.
Er zullen vast meerdere collega's kinderen hebben. Dan schept het honoreren van deze vrije dag voor TS namelijk ook een precedent voor de overige 199 en is het straks onmogelijk een sluitende planning op te stellen (want ook op die afdeling wil het personeel wel eens een dagje vrij
)
Begrijp ik overigens goed dat je nog niet geprobeerd hebt onderling een dienst te wisselen?
Ik kan me zo voorstellen dat wanneer men letterlijk vraagt om een vrije dag vanwege een eerste verjaardag, een teamchef ook even nadenkt wat er gebeurd als hij hiermee akkoord gaat.
Immers er zullen nog vele verjaardagen volgen, een eerste keer naar de peuterspeelzaal en daarna school, wellicht de eerste keer dat er tandjes doorkomen dan ook nog als reden aangevoerd gaat worden.
Uiteindelijk heb je een contract om zoveel uur op het werk te verschijnen en geniet je buiten die tijd maar van je kinderen en hun 'eerste keer' ervaringen.
Er zullen vast meerdere collega's kinderen hebben. Dan schept het honoreren van deze vrije dag voor TS namelijk ook een precedent voor de overige 199 en is het straks onmogelijk een sluitende planning op te stellen (want ook op die afdeling wil het personeel wel eens een dagje vrij
Begrijp ik overigens goed dat je nog niet geprobeerd hebt onderling een dienst te wisselen?
Maar reden is dus niet van belang als je gewoon verlof vraagt, heeft werkgever niks mee te maken.Sjaakmeister schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:14:
Vooropgesteld dat wanneer je 6 weken van te voren vraagt om één enkele vrije dag, dit gewoon gehonereerd moet worden, zeker in een callcenter met zoveel personeel, vraag ik me wel af hoe TS dit gebracht heeft.
Immers er zullen nog vele verjaardagen volgen, een eerste keer naar de peuterspeelzaal en daarna school, wellicht de eerste keer dat er tandjes doorkomen dan ook nog als reden aangevoerd gaat worden.![]()
Er zullen vast meerdere collega's kinderen hebben. Dan schept het honoreren van deze vrije dag voor TS namelijk ook een precedent voor de overige 199 en is het straks onmogelijk een sluitende planning op te stellen (want ook op die afdeling wil het personeel wel eens een dagje vrij)
Verwijderd
Inmiddels is al lang en breed vastgesteld dat een vrij dag alleen geweigerd mag worden om moverende en dringende redenen. Dat anderen misschien hetzelfde zouden willen valt daar niet onder.Sjaakmeister schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:14:
Dan schept het honoreren van deze vrije dag voor TS namelijk ook een precedent voor de overige 199 en is het straks onmogelijk een sluitende planning op te stellen
Ah, dus de werkgever kan zo iemand anders regelen om die dag te werken. Probleem opgelost, goeie tip!Koos Werkloos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 18:41:
[...]
In de huidige economische situatie kom je makkelijker aan nieuw personeel dan aan nieuwe klanten.
Nou als je werkgever iemand anders regelt om die dag te werken, dan werkt die iemand anders er waarschijnlijk de andere dagen ook.coyote1980 schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:29:
[...]
Ah, dus de werkgever kan zo iemand anders regelen om die dag te werken. Probleem opgelost, goeie tip!
Verwijderd
Betaald verlof, ook primaArwintju schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:31:
Nou als je werkgever iemand anders regelt om die dag te werken, dan werkt die iemand anders er waarschijnlijk de andere dagen ook.

Compleet onzin. Je hebt recht op vrije dagen. Kijk je arbeidscontract er maar eens op na.Sjaakmeister schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:14:
Immers er zullen nog vele verjaardagen volgen, een eerste keer naar de peuterspeelzaal en daarna school, wellicht de eerste keer dat er tandjes doorkomen dan ook nog als reden aangevoerd gaat worden.![]()
Er zullen vast meerdere collega's kinderen hebben. Dan schept het honoreren van deze vrije dag voor TS namelijk ook een precedent voor de overige 199 en is het straks onmogelijk een sluitende planning op te stellen (want ook op die afdeling wil het personeel wel eens een dagje vrij)
[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 12-08-2015 19:37 ]
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Verwijderd
Jij snapt ook wat wij bedoelen. De baas heeft een wettelijke plicht om vrije dagen redelijkerwijs toe te staan en mag daar alleen van afwijken als er zeer stevige redenen zijn waarom dat niet mogelijk is. Als het dus mogelijk is zomaar iemand te vervangen dan is het ook mogelijk om het gat in de planning binnen twee maanden te dichten.
Verwijderd
Je contract is niets waard als het tegen de arbeidswet ingaat. Die is leidend en bindend, al komt het meestal op hetzelfde neerCyBeR schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:37:
Kijk je arbeidscontract er maar eens op na.
Nee hoor, dat kan heel ingewikkeld zijn! Een ontslag kan namelijk voor een bedrijf behoorlijk in de papieren lopen net als het tijdelijk inhuren van een werknemer. Dus dat zijn geen keuzes die je snel even maakt, maar die je goed door moet rekenen.Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:37:
[...]
Jij snapt ook wat wij bedoelen. De baas heeft een wettelijke plicht om vrije dagen redelijkerwijs toe te staan en mag daar alleen van afwijken als er zeer stevige redenen zijn waarom dat niet mogelijk is. Als het dus mogelijk is zomaar iemand te vervangen dan is het ook mogelijk om het gat in de planning binnen twee maanden te dichten.
Dus dan is het nog minder voor de hand liggend om je personeel te schofferen en zo de moraal tot een absoluut dieptepunt te brengen.Arwintju schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:50:
[...]
Nee hoor, dat kan heel ingewikkeld zijn! Een ontslag kan namelijk voor een bedrijf behoorlijk in de papieren lopen net als het tijdelijk inhuren van een werknemer. Dus dat zijn geen keuzes die je snel even maakt, maar die je goed door moet rekenen.
Zoals de TS schreef is het een structureel probleem, heel Q3 is het daar niet mogelijk een dagje vrij te krijgen. Dan lijkt er toch iets met de planning niet helemaal goed te gaan in mijn ogen. Het bedrijf wil vast uitleggen waarom TS absoluut geen vrij kan krijgen die dag, ik ben heel nieuwsgierig naar de zwaarwegende reden van dat bedrijf.
Dit topic is gesloten.