infernix schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:01:
[...]
Yes, maar de totale woonruimte hier is 60m2 en dus komt het er dan op neer hoe het zit met die bouwbesluit waardes. Ik begrijp dat het gaat over een minimum aan capaciteit een geen constante factor is, maar ik vraag me dus af hoe hard ik in de praktijk eige
nlijk moet ventileren..
Ik denk dat als je een CO
2-sensor hebt hangen, dat je dan al gauw een beeld hebt van hoe veel (of hoe weinig?) je moet afzuigen. Het valt mij hier in huis goed mee eige
nlijk. Had de luchtkwaliteit veel slechter verwacht, maar met 2 roosters boven de woonkamerruit open komt het eige
nlijk zelden boven de 900 ppm. Over het algemeen zit het rond de 700-750 ppm als we met z'n tweeën thuis zijn (woning van 56m
2). Hoger dan 950ppm heb ik het eige
nlijk nog niet gezien. Huidige mechanische ventilatie is centraal geregeld ergens in de flat, gaat via een tijdschakelaar 's ochtends rond 7-8u op max. en rond 17-18u weer (omdat de motorloze afzuigkap er ook op zit waarschij
nlijk). Daartussen draait hij op een lage snelheid.
infernix schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 22:01:
[...]
Nice, besteld. Ik had al wat ESPs besteld voor de ITHO en OTGW, zal de OTGW wifi wel even uitstellen dan. Meet 'ie ook VOC? Dat lijkt me naast CO2 en luchtvochtigheid (zie onder) toch ook nodig voor optimaal vraaggestuurd ventileren?
Nope, geen VOC. Daar zou je dan weer een andere sensor voor moeten pakken. Dit soort sensoren zijn meestal maar geschikt voor één type gas. Andere gassen reageren ze vaak ook wel een beetje op, maar niet betrouwbaar genoeg om er wat mee te kunnen, omdat ze heel specifiek op één gas gekalibreerd zijn.
Waarom niet obv luchtvochtigheid? Meet de RH en bereken de AH en dan iets als if buiten-AH < binnen-AH and douche-RH > 50 dan ventileren met MV. Ik heb in HA alvast dit:
Omdat dat in mijn ervaring veel te traag is. De badkamer moet dan al aardig vochtig zijn voordat je fan aanslaat. Door te kijken of er heet water getapt wordt is het vrij simpel: als kraan langer aan staat dan 1-2 minuten: fan op max gedurende tijd dat kraan aan staat. Daarna nog een kwartier(? even mee experimenteren) na laten draaien.
Met luchtvochtigheid zit je ook met het probleem dat je beginwaarde niet altijd gelijk is. In de zomer is vochtiger in huis dan in de winter. Als je dan een vaste waarde instelt als doelwaarde, dan heb je kans dat je ventilator uren blijft draaien zonder dat hij het op die waarde gaat krijgen. Je moet dan al het percentage wat erbij is gekomen bereken en dat 'eraf' zien te krijgen door de fan te laten draaien. Wordt mij te ingewikkeld en foutgevoelig

Zit wel in lijn met wat jouw
value_template doet lijkt het.
Ik ben meer van de
KISS met dit soort dingen.
Edit: Ik las net dit:
De Kennis van Nu: Grootste blootstelling fijnstof vindt binnenshuis plaats. Bijzonder, had ik niet verwacht.
quote: De Kennis van Nu
Vooral bij het braden van vlees en het wokken van groente komt veel fijnstof vrij. In de uitzending van De Kennis van Nu is te zien hoe bij het bakken van hamburgers het aantal microgram fijnstof per kubieke meter oploopt tot 600. Dat terwijl de door de WHO gehanteerde norm voor fijnstofdeeltjes onder de 2,5 micrometer op 10 microgram/m3. Daarmee ligt de gemeten waarde zestig keer hoger dan de norm.
‘Goede kookafzuiging is heel belangrijk,’ zegt Jacobs. En dat blijkt een probleem. Voor een goede afzuiging heeft een afzuigkap minimaal een vermogen van 300 m3/uur nodig. Het onderzoek van TNO laat zien dat dit in een aantal huizen slechts 40 m3/uur was. Volgens de bouwregelgeving moet die capaciteit minimaal 75 m3/uur zijn. Dat vindt Jacobs dan ook veel te laag. Zeker in goed geïsoleerde nieuwe huizen kan de kooklucht (en daarmee het fijnstof) uren blijven hangen. Bovendien worden er steeds meer open keukens gebouwd en kun je niet de keukendeur dichtdoen om verspreiding van de kooklucht naar bijvoorbeeld de woonkamer te voorkomen.
[
Voor 27% gewijzigd door
ThinkPad op 09-02-2017 12:57
]