• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
StarWolfer schreef op woensdag 12 december 2018 @ 14:17:
[...]

Daar ben ik weer niet zo van. Door de vele planeten (tenzij je purged of een colossus gebruikt natuurlijk) vind ik het vervelend dat in de Outliner alles in het rood staat. Ik raak daar gedesoriënteerd van. Dus ik heb liever dat de groei dan praktisch stopt, en dan het ergens anders langzaam opbouwt. Maar dat is natuurlijk een keuze, mijn keuze zorgt voor een iets slomere economie.
Overcrowding (te weinig housing) geeft alleen een geel icoontje. Als er echt mensen werkloos zijn is dat wel rood, en dan gaan volgens mij ook pops in decline. Puur planeten die vol zitten qua housing is dus niet zo erg, want dan ontstaat migratie.

Las ook een post van iemand die zei dat daarom habitats nu best goed zijn, omdat ze veel minder ruimte hebben en dus snel vol zitten, waarna ze vervolgens veel pop growth op andere planeten genereren dmv migratie. Dat helpt erg bij bv. een ecumenopolis.

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:53
Als ik het goed begrijp is housing dus een softcap? Ik had op mijn capital world heel veel mining districts die minder housing geven dan city districts. Ik heb dus niet genoeg housing om mijn planeet 'vol' te krijgen. Is het beter om op je capital planeet meer city districts te bouwen voor trade value? (meer housing en clerk jobs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
japie06 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 08:36:
Als ik het goed begrijp is housing dus een softcap? Ik had op mijn capital world heel veel mining districts die minder housing geven dan city districts. Ik heb dus niet genoeg housing om mijn planeet 'vol' te krijgen. Is het beter om op je capital planeet meer city districts te bouwen voor trade value? (meer housing en clerk jobs)
Ik bouw tot nu toe veel city districts op m'n start planeet inderdaad omdat dat je eerste planeet is en daar dus al snel veel meer pops op zitten dan andere planeten. Overigens met name vanwege de hogere tier gebouwen voor research en alloys, die geven zo veel jobs dat je wel veel pops op de planeet moet hebben, en daar helpt housing bij.

Housing is inderdaad een softcap, maar als je er overheen gaat krijg je overcrowding wat zorgt voor meer immigration push. Dat kun je zien door je muis te houden over het migratie icoontje. Dat is dus niet per se erg, planeten die je niet veel verder wil laten groeien kan je zo wat kleiner houden en het boost de groei op andere planeten.

Overigens iets anders, ik speelde nu een spel met Glavius AI mod, en de AI lijkt daarin wel competenter dan de basegame. Eerste spel in 2.2 was na 100 jaar iedereen Pathetic tegenover mij, en dat terwijl ik redelijk tall speelde en een vrij kleine vloot had. In dit spel zijn ze aardig aan me gewaagd. Ook wordt er veel meer gebruik gemaakt van de slave market. Dat laatste vond ik wel relaxed omdat ik veel energy had, kocht dus telkens veel pops van de market. Naast dat je daardoor heel snel je planeten vol krijg, krijg je ook nog eens pops met verschillende habitibility, waardoor kolonisatie makkelijker wordt.
Er is nu een beta patch die ook veel zou moeten verbeteren qua AI, binnenkort maar eens uitproberen.

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Ik kwam er overigens gisteren achter dat teveel unemployment ook niet goed is. Ik was wat Mining districts aan het omzetten naar Energy districts. En omdat de replace district niet helemaal lekker werkt had ik eerst de oude districts verwijderd en vervolgens de nieuwe op de build queue gezet. Gevolg hiervan was dat ik (voor korte tijd) 10+ unemployed pops had.
Nou... dan krijg je blijkbaar negatieve events (met meerdere keuzes) waardoor je (voor een periode) op die planeet extra (schappelijke) kosten krijgt... Wel relatief realistisch overigens, vond ik.

Het is dus wel handig dat je dat rode icoontje niet te lang negeert ;)

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05:40

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Iemand toevallig ook problemen met het opstarten van stellaris?
Als ik op play druk in de launcher blijft het scherm hangen en gaat het uiteindelijk naar wit en fout zoeken van windows...

Heb al op google zitten zoeken, maar vind niets recents of wat ik vind werkt niet (settings bestand resolutie veranderen. Windowed mode op verschillende reso's werkt ook niet...

Iemand dezelfde ervaringen/oplossing??

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lointje
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-07 08:38
Misschien wat laat maar:
- alle mods al uitgezet?
- Cache verifieren: rechtsklik in steam -> properties -> local files -> verifiy integrity of cache of zoiets (kan het van hier uit niet exact zien).
- Eventueel de stellaris folder in documents hernoemen naar _old zodat hij je instellingen niet kent
- Of is er in de launcher geen clear cache knop? Ik weet dat er in andere paradox games dat wel af en toe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
nieuws: Stellaris-gameversie voor Xbox One en PS4 komt uit op 26 februari

Ik houd het zelf bij PC, maar volgens de reviews werkt de besturing goed op console. Best knap als je ziet hoeveel je met de muis moet doen om alles te besturen.

De Console Edition is nog wel gebaseerd op versie 1.7, verbazend hoeveel er sindsdien in het spel veranderd is. Zo was ik al bijna vergeten hoe het is om te spelen zonder dat je alle starbases zelf bouwt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online
Nou, dan zal ik de topictag maar laten aanpassen ;)

Wel een goede ontwikkeling. Persoonlijk heb ik geen behoefte aan strategie op een console, maar er zullen vast fans zijn.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aequitis
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-06 23:31
Zijn er hier mensen nog fan van een potje COOP ? niemand in mijn directe omgeving speelt stellaris en in men eentje tegen de AI word ook zo snel saai.... (speel overigens wel met een aantal mods om het interessant te houden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07-07 13:59
Ik speel af en toe in mijn eentje maar ik heb nog nooit coop gespeeld. Ik weet niet goed of het spel zich er zo goed voor leent. Ik ben altijd dagen bezig met een spel en dat is een serieuze commitment om te doen naar een ander persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Onlangs heb ik MegaCorp gekocht, en omdat het toch in de aanbieding was ook de rest van de DLC dat ik had laten liggen. Waaronder Synthetic Dawn, want ik wou wel eens een keer als robot spelen. Blijkt dat de synths die ik gekozen heb nu net geen corporations kunnen hebben. Nou ja, dan heb ik het volgende potje nog wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aequitis
Seriph schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 12:42:
Ik speel af en toe in mijn eentje maar ik heb nog nooit coop gespeeld. Ik weet niet goed of het spel zich er zo goed voor leent. Ik ben altijd dagen bezig met een spel en dat is een serieuze commitment om te doen naar een ander persoon.
Naja hoeft niet zo te zijn, mooie is dat je kan saven... dus ook verder kunt gaan wanneer je wilt...
Althans dat is hoe ik het in het verleden speelde met anderen... als we allemaal online waren dan verder met coop en als er mensen niet konden deden we gewoon of een andere game of solo verder.... (noemde de savegames gewoon naar wie er bij in zitten dat is makkelijk met selecteren :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aequitis
Shabbaman schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:40:
Onlangs heb ik MegaCorp gekocht, en omdat het toch in de aanbieding was ook de rest van de DLC dat ik had laten liggen. Waaronder Synthetic Dawn, want ik wou wel eens een keer als robot spelen. Blijkt dat de synths die ik gekozen heb nu net geen corporations kunnen hebben. Nou ja, dan heb ik het volgende potje nog wat te doen.
Haha ja ik heb hetzelfde gedaan.... lekker goedkoop megacorp opgeduikeld... eigenlijk puur alleen voor de ecumenopolis want die zijn toch verdomd handig :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Nieuwe DLC komt volgende week uit

Daarnaast natuurlijk de (gratis) aanpassingen en patches aan de basisgame. Sectors is opnieuw onder handen genomen en er komt een auto-build functie voor planeten. Daarnaast gaat dee game naar 64bit.

Full patch notes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Deze DLC maakt me wel enthousiast. Exploration vind ik het leukst, en dit bouwt het verhaal daaromheen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op vrijdag 31 mei 2019 @ 09:46:
Deze DLC maakt me wel enthousiast. Exploration vind ik het leukst, en dit bouwt het verhaal daaromheen uit.
Ja dat vind ik ook, ik denk dat ik Leviathans en Distant Stars leuker vind dan de expansions die er tot nu toe zijn geweest. De early game met exploration is wat mij betreft echt een van de sterkste punten van Stellaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Inmiddels even gespeeld met Ancient Relics, excavation sites zijn best leuk! Ze duren ook wat langer waardoor je ook verder in het spel als de anomalies een beetje op zijn nog iets te doen hebt met je scientists. Tot nu toe een paar leuke verhalen gezien. En wat ook wel interessant is, één excavation stopte bij mij halverwege met een soort critical failure en kon toen ook niet meer verder. Vond ik leuk dat er blijkbaar ook meerdere uitkomsten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07-07 15:40
Misschien een tip, via Voidu.com kan je deze bestellen met de code gamingtime voor 7.59. Scheelt toch weer 2 euro :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Via GamePass (Xbox) op deze titel gestuit. Doet me een beetje aan enkele verslavende games van vroeger denken.

Heb er inmiddels een paar uur opzitten in 1 sessie. Vrij ongebruikelijk voor mij. Heb geen idee of ik op de juiste weg ben of straks bij het eerste echte contact finaal van de kaart wordt geveegd. We gaan het meemaken en ik ben wel nieuwsgierig hoe dit afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Waarschijnlijk loopt het slecht af, maar dat is de bedoeling ook. Als je maar een verhaal te vertellen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris Smoove
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Chris Smoove

Are u for reals?

Stellaris: Federations komt binnenkort uit met de bijbehorende performance (en AI?) optimalisaties. Sinds megacorps de game niet meer aangeraakt. Misschien toch maar weer eens een potje spelen en een galactic empire vormen als de verbeteringen decent blijken te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Chris Smoove op 05-03-2020 03:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Als je van verhaallijnen en ontdekking houdt, dan is Ancient Relics nog wel aan te raden. Ik ben ook benieuwd naar Federations en de diplomacy overhaul.

Performance heb ik eigenlijk nooit problemen mee gehad, maar ik speel dan ook eigenlijk altijd in systemen van 200 of 400 stars en doe niet aan min-maxing. Betere performance is echter altijd welkom.

Op dit moment op een break. Druk bezig met andere Paradox games (HOI4, Surviving Mars)

[ Voor 11% gewijzigd door Skyaero op 05-03-2020 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-07 17:09
Ik speel regelmatig de star trek mod new horizons, die is echt fantastisch (als je van star trek houdt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-07 14:47
Basekid schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 08:35:
Ik speel regelmatig de star trek mod new horizons, die is echt fantastisch (als je van star trek houdt)
Blijft toch jammer dat er op PS4 nauwelijks mod support is. Denk niet dat mijn oude laptop Stellaris kan draaien, maar een star trek mod van deze game klinkt echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Laatst online: 07-07 17:09
Henkie_NtA schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:42:
[...]

Blijft toch jammer dat er op PS4 nauwelijks mod support is. Denk niet dat mijn oude laptop Stellaris kan draaien, maar een star trek mod van deze game klinkt echt geweldig.
Dan ga ik je toch even pesten met een link over wat je allemaal mist >:)

https://steamcommunity.co...filedetails/?id=688086068

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-07 14:47
Basekid schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 10:47:
[...]

Dan ga ik je toch even pesten met een link over wat je allemaal mist >:)

https://steamcommunity.co...filedetails/?id=688086068
Zat al te kijken. Klinkt als een trekkie natte droom.
Toch maar eens zien wat het oude beestje er van vindt.

*edit*
Helaas pindakaas ;(
Hele nieuwe laptop kopen die ik dan alleen maar daarvoor gebruik gaat me waarschijnlijk wat ver.

[ Voor 14% gewijzigd door Henkie_NtA op 06-03-2020 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Federations is afgelopen week uitgebracht. Gisteren gekocht en met een nieuwe save begonnen. Tot dusver weinig federatie, maar in ieder geval geen twee khans in m'n achtertuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op maandag 23 maart 2020 @ 13:04:
Federations is afgelopen week uitgebracht. Gisteren gekocht en met een nieuwe save begonnen. Tot dusver weinig federatie, maar in ieder geval geen twee khans in m'n achtertuin.
Ha, dat is heel anders dan mijn huidige spel. 1 marauder, en die zit twee jumps van m'n home system vandaan, inmiddels heb ik die dus helemaal omsingeld met mijn gebied. Zit er over te denken om bij de vier uitgangen een sterke station te bouwen, maar dat kost wel een hoop alloys die ik nu liever aan m'n megastructures besteed.

Update & DLC bevallen goed. Zit in dit spel in een federatie (een Galactic Union) en dat werkt best leuk. Geeft je nog wat meer te doen, al vind ik het jammer dat het ondoorzichtig is waarom landen wel of niet bepaalde wetten steunen. Het lijkt gewoon alsof ze lang tegen zijn (met als reden "-50 base reluctance") en dan opeens switchen naar voor. Zou liever zien dat je daar ook bijvoorbeeld favors voor in kan zetten.

Galactic Community vind ik ook een leuke toevoeging. Daar komt die politiek meer tot uiting, zeker als de Galactic Council is gevormd. Geeft je ook weer wat te doen na de eerste fase van het spel als alles wel een beetje ontdekt en gekoloniseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Om het vier jarig bestaan van Stellaris te vieren komt morgen de 2.7 "Wells" patch uit, zie dev diary voor meer info en patch notes: https://forum.paradoxplaz...2-7-wells-update.1388636/

Daarom is er vanaf vandaag ook een sale in de Paradox store (je krijgt gewoon een Steam key als je daar koopt), met de meeste DLC voor 50% korting: https://www.paradoxplaza.com/on-sale/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Vier jaar? Bizar.

Ik speel het nog steeds, maar meestal een enkele game na een update. Na release gaf ik aan dat het spel nogal steriel was, en ik merk wel dat alle nieuwe content daar veel verbetering heeft gebracht. Wat mij betreft komen ze met meer storypacks, en liever ook wat kleinere. De event chains uit CK2 waarmee een character een trait krijgen vind ik bijvoorbeeld leuk, en dat zou in Stellaris ook wel kunnen. De galactic community of een federatie zijn ook wel een aardige toevoeging, maar daar zou je ook event chains kunnen toevoegen waarbij je een interactie hebt met de andere partijen. Nu krijg je een vote, en dat is het. Waarom krijg je geen popup met de vraag van je buurman of je hem wil steunen? Dat soort dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:04:
Vier jaar? Bizar.

Ik speel het nog steeds, maar meestal een enkele game na een update. Na release gaf ik aan dat het spel nogal steriel was, en ik merk wel dat alle nieuwe content daar veel verbetering heeft gebracht. Wat mij betreft komen ze met meer storypacks, en liever ook wat kleinere. De event chains uit CK2 waarmee een character een trait krijgen vind ik bijvoorbeeld leuk, en dat zou in Stellaris ook wel kunnen. De galactic community of een federatie zijn ook wel een aardige toevoeging, maar daar zou je ook event chains kunnen toevoegen waarbij je een interactie hebt met de andere partijen. Nu krijg je een vote, en dat is het. Waarom krijg je geen popup met de vraag van je buurman of je hem wil steunen? Dat soort dingen.
Ja eens! Ik hoop vooral dat de interne politiek nu op de schop gaat. Er is vrij weinig verschil in hoe de verschillende government forms spelen. In een democratie verwacht ik spannende campagnes, en in een koninkrijk intrige achter de schermen.

Overigens komen er in 2.7 event chains voor de federations waar ze dingen samen kunnen doen, ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Chris7 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 16:49:
Overigens komen er in 2.7 event chains voor de federations waar ze dingen samen kunnen doen, ben benieuwd.
Dev diary blinkt wat dat betreft niet echt uit in duidelijkheid. Ik kwam dit plaatje tegen:

Afbeeldingslocatie: https://forumcontent.paradoxplaza.com/public/559631/1588237346692.png

Dit heeft wel een beetje de Star Trek-vibe. Je hebt ook afleveringen nodig die op zichzelf staan, naast de story arc. Black ops in vredestijd zou ook leuk zijn. Ik wil gewoon meer doen met m'n science ships i.p.v. assist research.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:51

Rannasha

Does not compute.

Er is een beta-patch (2.7.2) die de prestaties van het spel flink verbetert. Het tempo waarmee de tijd verstrijkt later in een spel op Fastest is een stuk vlotter met de patch.

Blijkbaar keken pops iedere dag naar factions, wat veel rekenkracht vergde. De patch verandert dit.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Het blijft opvallend hoeveel dingen er dagelijks werden gedaan die ook 1x per maand gedaan kunnen worden. Ik hoop dat ze nu toch wel de meeste performancebreakers eruit hebben gehaald. Ik speel zelf overigens veelal in kleine galaxies met weing planeten om iets meer uitdaging te genereren.

Ik heb nog niet met de Federaties update gespeeld. Er zouden parameters getuned worden om "wide" strategy minder overpowered te maken ten opzichte van "tall". Iemand een idee of dat daadwerkelijk gelukt is? Of is population growth nog steeds de sleutel tot success?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Skyaero schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 09:14:
Ik heb nog niet met de Federaties update gespeeld. Er zouden parameters getuned worden om "wide" strategy minder overpowered te maken ten opzichte van "tall". Iemand een idee of dat daadwerkelijk gelukt is? Of is population growth nog steeds de sleutel tot success?
Heh, ik weet niet of dat officieel zo gezegd is, want dan hebben ze daar de plank compleet mis geslagen. Pop growth is nog steeds belangrijk. Maar daarnaast heb je nu een gebouw, de Bureaucratic Center, die je meer Administrative Capacity geeft. Voorheen was het: als je te groot wordt, ga je over je admin cap heen, heb je het lastiger om research en traditions te unlocken. Maar nu is het: als je groot wordt, heb je genoeg planeten om ze vol te stoppen met Bureaucratic Centers, en heb je altijd genoeg admin cap. En om dat nog beter te maken is er een planet designation die alle bureaucrats op een planeet een boost geeft.

Dus op dit moment is "tall" eigenlijk helemaal niet aan de orde, spreid je zo ver en zo veel mogelijk uit als mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
Ik wil graag Stellaris aanschaffen na wat onderzoek denk ik er meteen Utopia bij aan te schaffen en van daaruit verder uit te bouwen met DLC's wanneer er sales zijn. Goede keuze of kan ik het beste met alleen de base game beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

er zit per DLC best wel stukje extra content bij. Opzich is de basis prima om het spel te leren, is al complex genoeg namelijk. Maar anderzijds, als je geld en tijd over hebt, dive in!

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
De base game biedt voldoende content en heeft al een redelijk steile leercurve. Ik zou bij de base game beginnen en dan uitbreiden. Voldoende te doen in elke DLC, waardoor de playthrough ook elke keer anders is.

Inmiddels zelf begonnen met Federations. Diplomacy is nu echt wel leuk geworden. Inmiddels een vijf-sterren federatie en deelname in de galactic council gerealiseerd.

@Chris7 Bureacrautic Centre hebben ze inderdaad de plank misgeslagen. Tall loont niet. Ook het gewicht van technologie in federaties en galactic council is ondergewaardeerd, waardoor pop en economy (en dus wide) een voorsprong hebben.

Maar goed, ik speel meestal in kleine galaxies (200-400 sterren) en zet habitable planets op < 0.5x, soms zelfs 0.1x, om een beetje uitdaging te genereren. De AI kan immers gewoon vals spelen (op hoge moeilijkheidsgraad krijgen zij 'gratis' resources'). Heb je toch nog het gevoel tall te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Rudolf schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 15:21:
Ik wil graag Stellaris aanschaffen na wat onderzoek denk ik er meteen Utopia bij aan te schaffen en van daaruit verder uit te bouwen met DLC's wanneer er sales zijn. Goede keuze of kan ik het beste met alleen de base game beginnen?
Je kan prima zonder DLC beginnen. Als je net begint heb je toch geen idee wat je moet doen, en dus ook niet wat je mist of juist extra hebt door DLC. En dan kan je altijd nog DLC kopen. Andersom is het lastig: als je nu geld uitgeeft aan DLC en je vindt het maar niks, nou, dan is je geld weg. Als je vanilla niet leuk vindt gaat DLC daar weinig aan veranderen.

Dat gezegd hebbende, Ancient Relics Story Pack is denk ik voor mij de DLC met de grootste impact op de spelervaring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op woensdag 27 mei 2020 @ 20:04:
[...]

Dat gezegd hebbende, Ancient Relics Story Pack is denk ik voor mij de DLC met de grootste impact op de spelervaring.
Mee eens, samen met Distant Stars, hoewel beide grappig genoeg weinig features hebben en vooral veel content. De beginfase van het spel als je aan het ontdekken bent vind ik ijzersterk en wordt met deze twee DLC nog een heel stuk gevarieerder. Maar inderdaad, je kan prima het spel spelen zonder DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-07 09:55
Inmiddels 2 avondjes gespeeld en het gaat op zich leuk, maar ik snap nog niet echt goed hoe ik mijn planeten moet beheren. vooral welke gebouwen ik moet plaatsen enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Rudolf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:43:
Inmiddels 2 avondjes gespeeld en het gaat op zich leuk, maar ik snap nog niet echt goed hoe ik mijn planeten moet beheren. vooral welke gebouwen ik moet plaatsen enzo.
Precies het gene waar je jezelf compleet kan verliezen in stats en micromanagement....

Je moet eigenlijk per planeet een idee hebben wat je met die planeet wil doen.
Heb je veel ruimte voor energy districts, dan is het slim om hier een energy planet van te maken.
Kijkende naar je empire food productie is het wellicht handig om hier een paar farms neer te zetten (hoewel ik vaak dedicated farm planeten maak, ook weer omdat die veel ruimte hebben voor food districts).

Aantal van de gebouwen vallen hierdoor snel af. Je gaat geen mineral plant neer zetten als je alleen energy produceert. Dan goed kijken naar wat er nodig is (prio 1), of wat je kan gebruiken in de rest van je empire (prio 2).
Dus heb je meer research nodig, kan je dat neerzetten (let wel op de consumer goods die deze verbruikt, deze kan je lokaal maken, of op een planeet dedicated voor cons.goods.)

Zo ben je constant aan het afwegen en bekijken op welke planeet je wat het beste kan maken.

Vergeet je decisions (zie: https://stellaris.paradox...tary_management#Decisions) niet en dus als je besloten hebt wat voor planeet het wordt, om de planet designation goed te doen. (zie: https://stellaris.paradoxwikis.com/Designation )

even kort wat tips, mocht je meer vragen hebben feel free :)

Zie ook:
YouTube: How to Play Stellaris 2.7 - The Basics
ASpec heeft paar filmpjes die je alles uitleggen

[ Voor 7% gewijzigd door TepelStreeltje op 13-06-2020 10:33 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik heb hem ook voor 5€ op de kop weten te tikken. Ga nu eerst maar eens met bovenstaande video beginnen over de basics want ik heb al door dat effe snel starten er niet bij is 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Rudolf schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:43:
Heb je ook een uur naar Survey system zitten zoeken in de eerste tutorial mission?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:54
@Kenny_026 Ik heb meer lopen zoeken waar ik mijn eerste science ship kon vinden.
TepelStreeltje schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:50:
[...]
Je moet eigenlijk per planeet een idee hebben wat je met die planeet wil doen.
Dat is juist het moeilijke, als je net begint met spelen heb je geen flauw idee wat er allemaal mogelijk is.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Je schepen vind je altijd in je Outliner (dat lange ding rechts). Met dat ding kan je eigenlijk niets kwijt raken :)
Survey is een van de 6 blokjes die je ziet als je schip geselecteerd hebt. Uit mijn hoofd, links boven
Er is een research die je de optie geeft om automatisch survey te laten doen (automatic exploration, zit links onder) Scheelt hoop micromanagement :)

[ Voor 5% gewijzigd door TepelStreeltje op 05-07-2020 08:03 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:54
Ja maar die kon ik nergens vinden. Uiteindelijk bleek dat de komen door het venster van die tutorial-bot. Zolang deze in beeld is, verschijnt de outliner niet.

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
We krijgen (nou ja, als je betaalt) een nieuwe species pack: Necroids. Ziet er wel grappig uit. En met Death Cult krijg je meer resources.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Nu met dikke korting bij Humble.
In de bundle zitten niet alle DLC, (necroids mist bijv) maar tis een erg mooi begin voor 13euro

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:34
TepelStreeltje schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 22:41:
Nu met dikke korting bij Humble.
In de bundle zitten niet alle DLC, (necroids mist bijv) maar tis een erg mooi begin voor 13euro
Zelf ook aangeschaft, had al een keer wat gespeeld in een gratis weekend maar heb eigenlijk niks onthouden.

Heeft iemand toevallig een goede guide om te beginnen bij de hand? Anders ga ik zelf even op zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

DaitoX schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Zelf ook aangeschaft, had al een keer wat gespeeld in een gratis weekend maar heb eigenlijk niks onthouden.

Heeft iemand toevallig een goede guide om te beginnen bij de hand? Anders ga ik zelf even op zoek.
Stellaris is best een complex spel. Op Youtube legt A-spec dingen altijd wel goed uit, maar of hij goede beginner guide heeft weet ik niet. Zou ff youtube afstruinen... Anders een Gestalt Hive is vaak wat makkelijker (vind ik) omdat je dan geen rekening hoeft te houden met factions. Happiness wordt uiteindelijk wat lastiger te managen, dus daar moet je op rekening mee houden

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaitoX
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:34
TepelStreeltje schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 07:01:
[...]

Stellaris is best een complex spel. Op Youtube legt A-spec dingen altijd wel goed uit, maar of hij goede beginner guide heeft weet ik niet. Zou ff youtube afstruinen... Anders een Gestalt Hive is vaak wat makkelijker (vind ik) omdat je dan geen rekening hoeft te houden met factions. Happiness wordt uiteindelijk wat lastiger te managen, dus daar moet je op rekening mee houden
Ik had een playlist van ASpec gevonden inderdaad. Zal die eens rustig bekijken.

Voor andere die net beginnen dankzij de humble bundle: YouTube: Stellaris For Beginners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Nadeel is wel, dat een aantal van de core mechanics helemaal zijn veranderd bij verschillende patches, dus tis ff goed kijken welke tutorials je pakt...

[ Voor 9% gewijzigd door TepelStreeltje op 12-03-2021 11:47 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Laatst online: 23:03

g0tanks

Moderator CSA
Vandaag Stellaris gekocht met de Utopia en Distant Stars DLC. Andere grand strategy games zoals Crusader Kings en Hearts of Iron konden mij niet lang vasthouden, misschien dat het met een scifi-thema wel lukt. :)

Onderstaande twee video's hebben mij in ieder geval goed op weg geholpen:
YouTube: How to Play Stellaris 2.7 - Getting Started

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-07 15:00

GforceNL

Out of memory....

Vandaag patch 3.0!

Ben benieuwd of end game micro wat makkelijker/ minder wordt.

Patchnotes hier:

https://forum.paradoxplaz...-3-0-dick-update.1462688/

[ Voor 44% gewijzigd door GforceNL op 15-04-2021 09:23 ]

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CombatHermit
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:52
GforceNL schreef op donderdag 15 april 2021 @ 09:22:
Vandaag patch 3.0!

Ben benieuwd of end game micro wat makkelijker/ minder wordt.

Patchnotes hier:

https://forum.paradoxplaz...-3-0-dick-update.1462688/
Sterker nog we gaan meteen door naar 3.0.1. Ze hebben nog wat issues platgeslagen. :D

https://forum.paradoxplaz...-the-patch-notes.1466998/

Heb wel zin aan om met nemisis uitbreiding spionage megacorp op te zetten. 8) 8)

Ook kijken wat ze kapot hebben gekregen. Die uitbreidingen gaan nooit foutloos. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Ja, ik kijk er ook naar uit. Denk dat ik in mijn eerste spel een determined exterminator ga spelen en zelf de crisis wordt. Dat lijkt een interessante mechanic te zijn, en ben benieuwd of de AI er een beetje op kan reageren en bv. de Custodian aanstelt in de Galactic Community. Plus met de nieuwe automatisering van planeten is hopelijk de micro minder als je de hele galaxy veroverd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Vooral die Mirco mid/late game gaat mij keer op keer tegenstaan. Hoop echt dat de automatisering dit keer beter is....
Meestal heb ik een core sector met stuk of 8 planeten waar ik alles zelf regel, de andere sectoren wil ik gewoon geen omkijken naar hebben. Behalve misschien paar grote planeten met shipyards.
Galaxy veroveren wordt hierdoor zo tedious...

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
TepelStreeltje schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:10:
Vooral die Mirco mid/late game gaat mij keer op keer tegenstaan. Hoop echt dat de automatisering dit keer beter is....
Meestal heb ik een core sector met stuk of 8 planeten waar ik alles zelf regel, de andere sectoren wil ik gewoon geen omkijken naar hebben. Behalve misschien paar grote planeten met shipyards.
Galaxy veroveren wordt hierdoor zo tedious...
Een ding wat me gelijk opvalt na het opstarten van een game in de 3.0 patch, er is een auto research optie *O* Naast planeten micro was dat een van de vervelendste dingen. Laatst nog een spel gespeeld waar ik op de end game crisis aan het wachten was en de game op speed 5 liet lopen, en elk in-game jaar een nieuwe repeatable tech aan klikken ging toch erg vervelen,.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Chris7 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 20:08:
[...]

Een ding wat me gelijk opvalt na het opstarten van een game in de 3.0 patch, er is een auto research optie *O* Naast planeten micro was dat een van de vervelendste dingen. Laatst nog een spel gespeeld waar ik op de end game crisis aan het wachten was en de game op speed 5 liet lopen, en elk in-game jaar een nieuwe repeatable tech aan klikken ging toch erg vervelen,.
Oeh, goed punt ja, die repeatables worden ook snel irritant ja :P

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Chris7 schreef op donderdag 15 april 2021 @ 12:01:
Denk dat ik in mijn eerste spel een determined exterminator ga spelen en zelf de crisis wordt.
Dat klinkt als de beste DLC ooit. Een beetje alsof je in EU4 Frankrijk gaat spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Shabbaman schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 15:04:
[...]

Dat klinkt als de beste DLC ooit. Een beetje alsof je in EU4 Frankrijk gaat spelen.
Toevallig laatst nog gedaan, was niet zo makkelijk als het leek toen Burgundy explodeerde en heel de Benelux+Noord-Frankrijk in de HRE zat :P.

Gisteren spel gestart in Stellaris als fanatic purifier op scaling Commodore difficulty, we gaan zien of het nog lastig wordt of dat ik over iedereen heen wals. Ook wel eens leuk :).

Mijn laatste spel voor de patch was trouwens ook wel leuk, ik speelde met de Inward Perfection civic (bijna geen relaties met andere empires) en Life Seeded origin, waardoor alleen Gaia planeten habitable zijn. Normaal een vrij lastige start, maar ik kreeg de Baol precursors die je een relic geven waarmee je vanaf het begin van het spel gratis Gaia planeten kan maken, dus dat was vrij makkelijk. Om het een beetje binnen de perken te houden heb ik me inderdaad niet bemoeid met de rest van de galaxy, niet in de Galactic Community gegaan en pas tegen het einde van het spel een paar oorlogen verklaard om de Fallen Empires te verslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Laatst online: 23:03

g0tanks

Moderator CSA
g0tanks schreef op zaterdag 10 april 2021 @ 19:23:
Vandaag Stellaris gekocht met de Utopia en Distant Stars DLC. Andere grand strategy games zoals Crusader Kings en Hearts of Iron konden mij niet lang vasthouden, misschien dat het met een scifi-thema wel lukt. :)

Onderstaande twee video's hebben mij in ieder geval goed op weg geholpen:
YouTube: How to Play Stellaris 2.7 - Getting Started
Mijn eerste potje is abrupt tot een eind gekomen door de endgame crisis. :P

Ik dacht dat ik het wel aardig deed, maar ik was compleet kansloos. Wel een beetje pech gehad dat ze in mijn systeem spawnden.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
g0tanks schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 13:10:
[...]

Mijn eerste potje is abrupt tot een eind gekomen door de endgame crisis. :P

Ik dacht dat ik het wel aardig deed, maar ik was compleet kansloos. Wel een beetje pech gehad dat ze in mijn systeem spawnden.
Ai, ja dat kan net tegenzitten. Als ze aan de andere kant van de galaxy starten dan heb je vaak nog wel een kans. Maar ik heb inderdaad ook wel eens gehad dat ze middenin mijn core sector spawnden. Sindsdien verspreid ik mijn megastructures wat meer zodat niet alle belangrijke systemen binnen een paar jumps van elkaar zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Zijn er hier ook speler van de mobile variant van stellaris?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Mocht je dit spel ooit willen proberen: dit weekend is op Steam een free weekend. Doe je ding, zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Nog veel mensen die dit spel spelen? Ik heb er de afgelopen weken weer wat uren ingestoken op jacht naar een aantal achievements: 1000 drone pops met een hive mind en Capture the Matriach Queen (Prethoryn crisis). Bij toeval ook 'They come in pieces' te pakken kunnen krijgen.

Ik speel nooit min-max en meestal in een galaxy van 400 sterren met gereduceerd aantal planeten (0.5 of 0.75) een verhoogd aantal hyperlanes (1.25 of 1.5). Daarbij role-play ik en kies ik een willekeurige vloot configuratie/technology.

Moeilijkheidsgraad is meestal Commodore met scaling off, dat bleek voor de Hive mind toch iets te makkelijk te zijn in de mid/late game, doordat je geen consumer goods nodig hebt.

Als vloot uiteindelijk voor een destroyer/battleship configuratie gekozen (destroyers om de korvetten in te maken, battleships voor de rest).

De eerste keer zat ik op 950 drones toen de crisis over mij heen liep. Kon ik dus opnieuw beginnen. Tweede sessie was mijn first contact beleid iets te agressief en kwam ik in een dubbele oorlog terecht. Dat redt je dus niet early game met scaling off :)

Drie maal scheepsrecht en inderdaad tot de 1000 pops gekomen. Toen nog de crisis aanpakken om de queen te veroveren. Het ging met moeite, maar uiteindelijk wel gelukt.

Nu 109 van de 124 achievements binnen na 650 uur gespeeld te hebben. Deze maand maar eens Nemesis kopen en kijken wat de volgende achievements worden die we gaan nastreven. Zitten nog een paar lastige bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
Speel het op het moment niet maar wil het wel weer gaan oppakken. Zal wel veel veranderd zijn na 1 jaar afwezig:P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
De nieuwe Overlord expansion met bijbehorende patch is uit en er is weer heel wat veranderd. Heel aantal fijne toevoegingen zoals Relays waardoor je hyperlanes sneller worden (om de tijd tot je Gateway netwerk online is te overbruggen) en helemaal nieuwe interactie met vazallen.

Valt me ook op dat de AI flink op de schop is gegaan, ik speelde altijd op Grand Admiral maar nu kan ik op Commodore (twee stappen lager) de AI net een beetje bijhouden. Goede ontwikkeling, want die artificiële (heh) bonussen die de AI krijgt bij hogere difficulties maken het niet per se leuker of eerlijker (met name in de early game zwemt de AI dan in de alloys).

De balans wat er in de patch en expansion zit is ook vrij goed voor mensen die niet gelijk Overlord kopen (maar zou ik alleen voor de hyper relays al aanraden :P). Kortom, weer een prima uitbreiding waar ik weer even zoet mee ben d:)b Nu alleen nog interne politiek op de schop en ik ben helemaal tevreden.

[ Voor 9% gewijzigd door Chris7 op 16-05-2022 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Bedankt voor de beknopte review @Chris7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Chris7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 07:46:
Goede ontwikkeling, want die artificiële (heh) bonussen die de AI krijgt bij hogere difficulties maken het niet per se leuker of eerlijker (met name in de early game zwemt de AI dan in de alloys).
Je kunt eventueel scaling op 'on' zetten. Dan krijgt de AI aan het begin niet zoveel extra resources. Dat bouwt zich langzaam op. Als dat dan aan het begin te makkelijk is, kun je 'advanced AI start' aanzetten, dan heeft de AI een kleine tech voorsprong.
Nu alleen nog interne politiek op de schop en ik ben helemaal tevreden.
Je bedoelt het factions systeem?

Overlord (samen met Aquatics, die had ik ook nog niet) hier inmiddels aangekocht, maar nog niet gespeeld. Nog druk bezig met Federation achievements.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Je kunt eventueel scaling op 'on' zetten. Dan krijgt de AI aan het begin niet zoveel extra resources. Dat bouwt zich langzaam op. Als dat dan aan het begin te makkelijk is, kun je 'advanced AI start' aanzetten, dan heeft de AI een kleine tech voorsprong.
Ja, maar omdat de scaling pas bij de end game datum (standaard dus 2400) het maximum bereikt vond ik dat nooit toereikend, want tegen die tijd kan je meestal wel het sterkste rijk in de galaxy zijn. Het liefst zou ik de einddatum van de scaling kunnen aanpassen, zodat de AI in de early game nog op gelijke voet is maar later (als ze moeite krijgen hun planeten goed te managen) meer bonussen krijgen. Maar dat lijkt nu sowieso wel een stuk beter te gaan!
Je bedoelt het factions systeem?

Overlord (samen met Aquatics, die had ik ook nog niet) hier inmiddels aangekocht, maar nog niet gespeeld. Nog druk bezig met Federation achievements.
Ja, eigenlijk zijn factions het enige wat je nu aan interne politiek hebt. Ik zou graag zien dat er intern meer te doen is. Je merkt bv. vrij weinig verschil tussen de verschillende regeringsvormen. Het zou misschien ook aan sectors gekoppeld kunnen worden, en dat je die meer autonomie kan geven oid zonder ze gelijk een vazal te maken. Paradox heeft ook al gezegd dat ze daar meer aan willen doen, dus hopelijk zit het er aan te komen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Chris7 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 10:20:
Ja, maar omdat de scaling pas bij de end game datum (standaard dus 2400) het maximum bereikt vond ik dat nooit toereikend, want tegen die tijd kan je meestal wel het sterkste rijk in de galaxy zijn. Het liefst zou ik de einddatum van de scaling kunnen aanpassen, zodat de AI in de early game nog op gelijke voet is maar later (als ze moeite krijgen hun planeten goed te managen) meer bonussen krijgen. Maar dat lijkt nu sowieso wel een stuk beter te gaan!
Het blijft lastig om een uitdagende AI te vinden zonder dat die over je heen loopt. Heeft mij ook heel wat tijd gekost. Ik role-play daarbij ook nog eens en maak dus (bewust) inefficiënte keuzes.

Ander issue is de mate van oorlog. Een AI die veel oorlog voert is ernstig verzwakt als een FE of crisis oorlog begint. Dan sta je er dus alleen voor. En de moeilijkheidsgraad is dan weer net te hoog om dat voor elkaar te krijgen.
Ja, eigenlijk zijn factions het enige wat je nu aan interne politiek hebt. Ik zou graag zien dat er intern meer te doen is. Je merkt bv. vrij weinig verschil tussen de verschillende regeringsvormen. Het zou misschien ook aan sectors gekoppeld kunnen worden, en dat je die meer autonomie kan geven oid zonder ze gelijk een vazal te maken. Paradox heeft ook al gezegd dat ze daar meer aan willen doen, dus hopelijk zit het er aan te komen :).
Alles wat direct met mijn eigen economie te maken heeft laat ik niet aan de AI over. Ik gebruik dus bijvoorbeeld ook niet de planeet- en/of sectorautomatisatie. Een verandering in de interne politiek zou wel fijn zijn. Daar valt best wel wat mee uit te breiden, bijvoorbeeld bij een democratie: hetzelfde als de galactic council, dus een meer-partijenstelsel met misschien een kabinet en/of ministers en een "leider" die wordt gekozen aan de hand van de grootste partij, zonder dat je daar met bijv influence/unity zelf sturing aan kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galen2850
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12-06 20:53
Vaker langs zien komen, nu maar eens opgepikt voor 8 euro in een steam sale. Eerste indruk is vermakelijk en lekker complex :)

Lees wel dat er superveel dlc en mods zijn. Is er nog iets aan te raden voor een beginner?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Galen2850 schreef op maandag 16 mei 2022 @ 13:59:
Vaker langs zien komen, nu maar eens opgepikt voor 8 euro in een steam sale. Eerste indruk is vermakelijk en lekker complex :)

Lees wel dat er superveel dlc en mods zijn. Is er nog iets aan te raden voor een beginner?
Qua DLC:

Utopia en Distant Stars zijn eigenlijk een must have om te hebben. Zijn ook tegen een fikse korting te krijgen.
Vanaf daar hangt het er een beetje van af.

Houd je van oorlog? Zowel Apocalypse als Nemesis zijn de moeite waard

Heb je liever meer verhaallijnen? Ancient relics en Leviathans.

Wil je meer interactie met de andere empires? Federations en (de net uitgebrachte) Overlord.

Verder zijn er species packs. Zorgen voor leuke variëteit in gameplay, portretten en schepen, maar hebben verder relatief weinig toe te voegen.

De meningen zijn er wat over verdeeld, maar ik vind Synthetic dawn en Megacorps daarvan nog wel het leukst. Necroids biedt gamemechanisch nog wel een interesante uitdaging, maar heb je na 1 keer wel gezien. Lithiods, Plantoids, Aquatics en Humanoids koop je met name voor de portretten en schepen, ze hebben weinig toe te voegen in gameplay.

Koop niet alles tegelijkertijd, want dan raak je de weg kwijt.

Ik ben niet zo thuis in de mods, ik vind de balans te verstorend (en ik ga graag voor achievements die dan niet meer werken).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Skyaero schreef op maandag 16 mei 2022 @ 14:44:
[...]

Qua DLC:

Utopia en Distant Stars zijn eigenlijk een must have om te hebben. Zijn ook tegen een fikse korting te krijgen.
Vanaf daar hangt het er een beetje van af.

Houd je van oorlog? Zowel Apocalypse als Nemesis zijn de moeite waard

Heb je liever meer verhaallijnen? Ancient relics en Leviathans.

Wil je meer interactie met de andere empires? Federations en (de net uitgebrachte) Overlord.

Verder zijn er species packs. Zorgen voor leuke variëteit in gameplay, portretten en schepen, maar hebben verder relatief weinig toe te voegen.

De meningen zijn er wat over verdeeld, maar ik vind Synthetic dawn en Megacorps daarvan nog wel het leukst. Necroids biedt gamemechanisch nog wel een interesante uitdaging, maar heb je na 1 keer wel gezien. Lithiods, Plantoids, Aquatics en Humanoids koop je met name voor de portretten en schepen, ze hebben weinig toe te voegen in gameplay.

Koop niet alles tegelijkertijd, want dan raak je de weg kwijt.

Ik ben niet zo thuis in de mods, ik vind de balans te verstorend (en ik ga graag voor achievements die dan niet meer werken).
Top samenvatting. Enige aanvulling die ik hier op heb is dat alle species packs inmiddels meer gameplay toegevoegd hebben gekregen, ook de oudere zoals Plantoids, in de vorm van civics, traits en origins. De wiki heeft een goed overzicht (en is ook overigens een uitstekende resource om te raadplegen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinez
  • Laatst online: 07-06 00:30
heb hem vanmiddag gespeeld nu die een free to play weekend heeft op steam.

Ik moet zeggen dat die nogal overweldigend overkomt. Zelfs met die full tutorial mode aan is het behoorlijk lastig te begrijpen. Gelukkig zag ik hier een aantal start guide video tips voorbij komen, dus die ben ik nu aan het bekijken.

Het lijkt me wel een top game, maar moet even de gameplay wat beter doorkrijgen.

Maar die 8 euro ga ik er wel aan uitgeven denk ik, of eventueel dat starter pack die 5 DLC's bevat waaronder die utopia dlc. Dat is volgens mij ook wel een goede deal dit weekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Het is een paradox game, komen dus veel DLC voor uit, dus het is niet alleen die 8 euro voor de base game ;)

Met elke grote DLC verandert er een hoop, dus zorg dat je de goede guides bekijkt. Er is sinds release al zo enerm veel veranderd...

Hive minds zijn wat simpeler om te spelen, dan heb je geen factions, amper politics en wat makkelijker resource beheer (let alleen erg op je amenities). Daar zou je mee kunnen beginnen.

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:53
Wat mij op het begin heel erg hielp is om een een paar Let's Play's te kijken op youtube. Kijk wel even of je een recente hebt, want door de jaren is er best wat veranderd aan Stellaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
japie06 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:26:
Wat mij op het begin heel erg hielp is om een een paar Let's Play's te kijken op youtube. Kijk wel even of je een recente hebt, want door de jaren is er best wat veranderd aan Stellaris.
ja inderdaad,

die tip hier om de video's van aspec te bekijken was een hele goede. Dat hielp mij behoorlijk gisteren en vandaag om er iets beter in te komen.

Met name deze beginners uitleg vond ik erg goed:

Ik ben inmiddels op mijn gemak de universe aan het verkennen en zo de verschillende dingen tegen te komen. Ik moet zeggen dat dit kompleet anders is dan de RTS'en die ik normaal speel, die zijn natuurlijk gericht op resource management en dat is het hier zo op het eerste gezicht ook wel, maar er gebeuren ineens allemaal spannende dingen terwijl ik speel.

Zo had ik net een gedeelte verkend en vonden ze een berg die er niet normaal uitzeg, na een onderzoek van een scientist op die planeet bleek daar ook een vreemd ei gevonden te zijn, nu sta ik voor de keuze om het verder te onderzoeken of dat ei open te breken, slik :D

Dit gaat in stukken verder dan standaard resource management, dus ik laat me er maar langzaam in meeslepen. Het is veel en ik ben ervan overtuigd dat ik nog nauwelijks iets gezien heb, maar als ik de hoeveelheid mensen zie kwa reviews op steam die er duizenden uren in hebben zitten dan staat me nog heel wat te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

ASpec heeft net vandaag een nieuwe The Basics voor 3.4 gepost: YouTube: How To Play Stellaris 3.4 - The Basics

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
TepelStreeltje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:31:
Het is een paradox game, komen dus veel DLC voor uit, dus het is niet alleen die 8 euro voor de base game ;)

Met elke grote DLC verandert er een hoop, dus zorg dat je de goede guides bekijkt. Er is sinds release al zo enerm veel veranderd...

Hive minds zijn wat simpeler om te spelen, dan heb je geen factions, amper politics en wat makkelijker resource beheer (let alleen erg op je amenities). Daar zou je mee kunnen beginnen.
Let wel op dat hive minds een feature uit de Utopia DLC is (die is sowieso een aanrader, als je het een leuk spel vind zou ik zeker voor die DLC pack gaan). Stellaris is ten opzichte van de meeste andere Paradox games wel vrij goed in de balans patch <> DLC vind ik (bv. de destijds nieuwe federations mechanics zitten in de base game, maar andere types dan Galactic Union in de Federations expansion). Dus op zich maak je het meest van het spel wel mee zonder uitbreidingen (maar wordt wel een stuk leuker en gevarieerder met).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
dat hive minds klinkt wel als wat voor mij als beginner, zit nu ook midden in allerlei galaxy communities en moet daar mee voten over galactic laws, allerlei diplomacies onderhouden, ik zie allerlei verdachte vliegbewegingen van onbekende species (geen idee hoe ik zo'n observitory moet bouwen, dat is me nog niet gelukt).

Dus die hive minds die dat stukje dan versimpelen is voor in het begin wel een goed idee denk ik :D

Maar je leert het meest van maar gewoon spelen en fouten maken, dus ik ga gewoon stug door met het uitbouwen van mijn empire. Ik vermoed dat het nu wel het moment is om ook militair maar wat te gaan versterken als ik al die andere empires om me heen zie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CIF0fxS3CystZHE5F4l6AoRyCU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cdf7804c42WKjVjE5BVffLH1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
robinez schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:05:
dat hive minds klinkt wel als wat voor mij als beginner, zit nu ook midden in allerlei galaxy communities en moet daar mee voten over galactic laws, allerlei diplomacies onderhouden, ik zie allerlei verdachte vliegbewegingen van onbekende species (geen idee hoe ik zo'n observitory moet bouwen, dat is me nog niet gelukt).

Dus die hive minds die dat stukje dan versimpelen is voor in het begin wel een goed idee denk ik :D

Maar je leert het meest van maar gewoon spelen en fouten maken, dus ik ga gewoon stug door met het uitbouwen van mijn empire. Ik vermoed dat het nu wel het moment is om ook militair maar wat te gaan versterken als ik al die andere empires om me heen zie.

[Afbeelding]
Ik weet niet of je zit te wachten op tips en het liever zelf wil uitzoeken, maar een paar dingen die me opvallen hieraan en een “quick win” zouden zijn:

- Je hebt geen research lopen in alle categorieën. Het kan niet heel veel kwaad dit even niet te hebben omdat de research opgeslagen wordt, maar eigenlijk wil je gewoon altijd researchen.
- Je beide planeten hebben werklozen (rode tas icoontje in de zijbalk) en overcrowding (gele icoontje met drie mannetjes). Je hebt genoeg minerals in de bank om daar wat aan te doen. Bouw voor overcrowding city districts, dit geeft je ook wat clerk jobs, en voor de rest kan je gebouwen of districten bouwen om mensen aan een baan te helpen. Ik zou bv. op Earth een science lab bouwen.
- Je hebt geen starbases geupgrade naar een hoger level buiten die van Sol. Zolang je nog niet aan de cap zit is dit meestal slim om te doen. Ik zou eerst degenen upgraden waar je een planeet hebt (Sirius bijvoorbeeld) en daar trade gebouwen op zetten en daarna degenen aan je grens en daar guns op zetten, zodat je een statische verdediging hebt tegen aanvallen.

Hoop dat je er wat aan hebt en anders lekker negeren. Dit is een spel waar je na 1000 uur nog nieuwe dingen leert :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
Chris7 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:00:
[...]

Ik weet niet of je zit te wachten op tips en het liever zelf wil uitzoeken, maar een paar dingen die me opvallen hieraan en een “quick win” zouden zijn:

- Je hebt geen research lopen in alle categorieën. Het kan niet heel veel kwaad dit even niet te hebben omdat de research opgeslagen wordt, maar eigenlijk wil je gewoon altijd researchen.
- Je beide planeten hebben werklozen (rode tas icoontje in de zijbalk) en overcrowding (gele icoontje met drie mannetjes). Je hebt genoeg minerals in de bank om daar wat aan te doen. Bouw voor overcrowding city districts, dit geeft je ook wat clerk jobs, en voor de rest kan je gebouwen of districten bouwen om mensen aan een baan te helpen. Ik zou bv. op Earth een science lab bouwen.
- Je hebt geen starbases geupgrade naar een hoger level buiten die van Sol. Zolang je nog niet aan de cap zit is dit meestal slim om te doen. Ik zou eerst degenen upgraden waar je een planeet hebt (Sirius bijvoorbeeld) en daar trade gebouwen op zetten en daarna degenen aan je grens en daar guns op zetten, zodat je een statische verdediging hebt tegen aanvallen.

Hoop dat je er wat aan hebt en anders lekker negeren. Dit is een spel waar je na 1000 uur nog nieuwe dingen leert :P
thanks!

daar heb ik zeker wat aan, ik was net begonnen aan het bouwen van gebouwen om de werkloosheid wat te verhelpen, ik heb ook een enorm probleem met criminaliteit, die schijnen nu alles overgenomen te hebben daar. Dus ik was al aan het zoeken hoe ik dat kon verhelpen.

Dat researchen is een hoop werk, die zijn altijd zo snel klaar, kun je daar iets voor automatiseren in de game?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
robinez schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:07:
[...]

thanks!

daar heb ik zeker wat aan, ik was net begonnen aan het bouwen van gebouwen om de werkloosheid wat te verhelpen, ik heb ook een enorm probleem met criminaliteit, die schijnen nu alles overgenomen te hebben daar. Dus ik was al aan het zoeken hoe ik dat kon verhelpen.

Dat researchen is een hoop werk, die zijn altijd zo snel klaar, kun je daar iets voor automatiseren in de game?
Ja, op een gegeven moment unlock je auto research met een physics tech. In de volgende update gaan ze die trouwens vanaf het begin van het spel al beschikbaar maken, wat me ideaal lijkt voor beginners omdat je dan nog niet echt een idee hebt welke techs handig zijn. Voor nu kan je er dus random eentje aanklikken ;)

Voor crime heb je gebouwen, als je op een lege building slot klikt krijg je een overzicht van gebouwen, bovenaan kan je filteren op categorie, crime of government (weet even niet de exacte naam) is er daar één van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Elk gebouw wat je bouwt, heeft een x aantal jobs die het beschikbaar maakt. Als je veel crime hebt, kan/moet je dus iets van een politie bureau maken (of leger ding geloof ik). Crime kan ook komen omdat je bevolking gewoon niet blij is. Amenities en consumer goods helpen hier bij.

Het lastige (vind ik) van stellaris dat alles wat kost. Dus wil je meer cons.goods, moet je wel genoeg minerals hebben. Research kost ook weer resources (energy en cons goods uit m'n hoofd).

Zo heeft ALLES zijn voor en nadelen en benodigdheden... Het evenwicht hierin vinden is de grootste uitdaging van stellaris.

Wat star bases betreft, bouw deze op chokepoints, upgrade ze altijd naar de max (dus ook de slots met guns/missiles vullen) en op de makkelijkere difficulties wordy je met rust gelaten.

Mijn tactiek was altijd zoveel mogelijk systemen claimen (want meer resources van de mining/research bases. Maar vooral meer archeologische kansen! Hier zitten hele sterke items tussen).
En als je terraforming hebt, kan je ook alle planeten geschikt maken voor je eigen volkje.

Andere rassen deed ik niet veel meer, werd me te ingewikkeld :p

Het is een super vet spel, maar zo uitgebreid, dat ik na paar honderd uur nog niet alles snap... De updates met veel changed helpen ook niet mee ;p
Als de huidige DLC in de aanbieding is ga ik weer es paar campaigns starten.

Maar stel je vragen gerust! Genoeg mensen die je kunnen helpen hier ;)

[ Voor 12% gewijzigd door TepelStreeltje op 22-05-2022 18:05 ]

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinez
TepelStreeltje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
Elk gebouw wat je bouwt, heeft een x aantal jobs die het beschikbaar maakt. Als je veel crime hebt, kan/moet je dus iets van een politie bureau maken (of leger ding geloof ik). Crime kan ook komen omdat je bevolking gewoon niet blij is. Amenities en consumer goods helpen hier bij.
Ja dat is inderdaad een goede tip, ik wist niet dat die rode icons in de outliner problemen aangaven en die tip hier hielp daar behoorlijk bij.

Ik heb de crime tot praktisch 0 weten te reduceren door een leader te recruiten voor die planeten die crime niet accepteert. Daarnaast heb ik gekeken waar de bevolking behoefte aan had, dat was werk en vertier, dus een paar theaters gebouwd en meer werkgelegenheid gecreeerd en dat in combinatie met de harde aanpak van de leider zorgde ervoor dat de criminaliteit vrij snel verdwenen was

Wat star bases betreft, bouw deze op chokepoints, upgrade ze altijd naar de max (dus ook de slots met guns/missiles vullen) en op de makkelijkere difficulties wordy je met rust gelaten.

Mijn tactiek was altijd zoveel mogelijk systemen claimen (want meer resources van de mining/research bases. Maar vooral meer archeologische kansen! Hier zitten hele sterke items tussen).
En als je terraforming hebt, kan je ook alle planeten geschikt maken voor je eigen volkje.
Dit vind ik eigenlijk het moeilijkste onderdeel tot nu toe. Die chokepoints had ik gezien in een tutorial dus dat pas ik nu inderdaad toe, maar ik wordt helemaal niet met rust gelaten, continu verklaart iemand de oorlog aan mij en mijn luchtruim zit vol met vijandelijke vliegtuigen. Gelukkig heb ik een alliantie met een enorm grote empire naast mij en tot nu toe helpen die mij, maar ik vind dat stuk erg lastig.

Ook als ik die science aircrafts erop uitstuur komen ze regelmatig vijandelijke choke points tegen. Ik heb tot nu toe geen idee hoe je die aan moet pakken, of je die bijvoorbeeld moet aanvallen of niet. Het is me tot nu toe wel gelukt om via een alternatieve route toch verder te komen, maar het voelt aan alsof ik iets mis in het begrijpen van dat stuk in de game. Dus daar valt nog een hoop te leren voor mij.
Het is een super vet spel, maar zo uitgebreid, dat ik na paar honderd uur nog niet alles snap... De updates met veel changed helpen ook niet mee ;p
Als de huidige DLC in de aanbieding is ga ik weer es paar campaigns starten.

Maar stel je vragen gerust! Genoeg mensen die je kunnen helpen hier ;)
Ik ben het helemaal met je eens, enorm gaaf spel waarvan ik inderdaad ook wel denk je honderden uren nodig hebt om het echt helemaal onder de knie te krijgen.

Maar ik was na een uur of 10 de gratis game spelen wel overtuigd dit weekend dat dit echt iets voor mij is. De sfeer van de game, de magistrale muziek erbij en al die verhalen die je continu overkomen zorgen ervoor dat de uren voorbij vliegen als je in de game zit. Voor mij komt het over alsof je in een soort van interactieve film aan het meespelen bent in het uitbreiden van je empire.

Dus gisteravond de starter pack gekocht voor 30 euro, die bevat de base game en 5 DLC's waaronder utopia, dus de komende maanden kan ik hier absoluut mee vooruit. Maar eerst maar eens de base game beter leren te spelen, deze eerste sessie is toch meer een soort van leer proces en gelukkig is er veel info online te vinden op youtube en de WIKI, en in deze tweakers thread staat ook veel informatie die mij tot nu toe verder heeft geholpen.

Maar ik heb een lange weg te gaan, en dat is perfect natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:03
Hoe zit het met expansion tegenwoordig? Ik heb de game voor het laatst in december 2018 gespeeld en toen was er na een gameplay wijziging weinig lol aan te beleven. Uitbreiden ging alleen via influe points waar de game erg gierig mee was. Zo gierig dat in de mid-game grote delen van de map door niemand geclaimed werden, puur omdat niemand influence had. Pijnpunt was dat naast het lage inkomen ook min of meer alles influence kostte, inclusief oorlog voeren en veroveren...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

sdk1985 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:09:
Hoe zit het met expansion tegenwoordig? Ik heb de game voor het laatst in december 2018 gespeeld en toen was er na een gameplay wijziging weinig lol aan te beleven. Uitbreiden ging alleen via influe points waar de game erg gierig mee was. Zo gierig dat in de mid-game grote delen van de map door niemand geclaimed werden, puur omdat niemand influence had. Pijnpunt was dat naast het lage inkomen ook min of meer alles influence kostte, inclusief oorlog voeren en veroveren...
Starbases bouwen (uitbreiden naar een system) gebruikt nog steeds influence, maar een aantal interne zaken gebruiken tegenwoordig unity ipv influence. Ik heb nauwlijks het probleem dat er (veel) systems overblijven, tenzij ik met heel weinig AI empires speel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

robinez schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Ja dat is inderdaad een goede tip, ik wist niet dat die rode icons in de outliner problemen aangaven en die tip hier hielp daar behoorlijk bij.

Ik heb de crime tot praktisch 0 weten te reduceren door een leader te recruiten voor die planeten die crime niet accepteert. Daarnaast heb ik gekeken waar de bevolking behoefte aan had, dat was werk en vertier, dus een paar theaters gebouwd en meer werkgelegenheid gecreeerd en dat in combinatie met de harde aanpak van de leider zorgde ervoor dat de criminaliteit vrij snel verdwenen was

[...]

Dit vind ik eigenlijk het moeilijkste onderdeel tot nu toe. Die chokepoints had ik gezien in een tutorial dus dat pas ik nu inderdaad toe, maar ik wordt helemaal niet met rust gelaten, continu verklaart iemand de oorlog aan mij en mijn luchtruim zit vol met vijandelijke vliegtuigen. Gelukkig heb ik een alliantie met een enorm grote empire naast mij en tot nu toe helpen die mij, maar ik vind dat stuk erg lastig.

Ook als ik die science aircrafts erop uitstuur komen ze regelmatig vijandelijke choke points tegen. Ik heb tot nu toe geen idee hoe je die aan moet pakken, of je die bijvoorbeeld moet aanvallen of niet. Het is me tot nu toe wel gelukt om via een alternatieve route toch verder te komen, maar het voelt aan alsof ik iets mis in het begrijpen van dat stuk in de game. Dus daar valt nog een hoop te leren voor mij.

[...]

Ik ben het helemaal met je eens, enorm gaaf spel waarvan ik inderdaad ook wel denk je honderden uren nodig hebt om het echt helemaal onder de knie te krijgen.

Maar ik was na een uur of 10 de gratis game spelen wel overtuigd dit weekend dat dit echt iets voor mij is. De sfeer van de game, de magistrale muziek erbij en al die verhalen die je continu overkomen zorgen ervoor dat de uren voorbij vliegen als je in de game zit. Voor mij komt het over alsof je in een soort van interactieve film aan het meespelen bent in het uitbreiden van je empire.

Dus gisteravond de starter pack gekocht voor 30 euro, die bevat de base game en 5 DLC's waaronder utopia, dus de komende maanden kan ik hier absoluut mee vooruit. Maar eerst maar eens de base game beter leren te spelen, deze eerste sessie is toch meer een soort van leer proces en gelukkig is er veel info online te vinden op youtube en de WIKI, en in deze tweakers thread staat ook veel informatie die mij tot nu toe verder heeft geholpen.

Maar ik heb een lange weg te gaan, en dat is perfect natuurlijk :)
Outliner is dat menu rechts he ;)
Tipje, Installeer de mod Tiny outliner, wordt hij druk beter van.
Wel geven de icoontjes naast de planeten wel iets van info als er problemen zijn.

Als je een leader recruit, kost deze wel iets, en hij neemt ook een leader slot in. Je kan maar x leaders hebben (te verhogen met research).

Vaak bouwde ik maar 1 type van elk gebouw, tenzij het echt niet anders kan. Daar redde ik het vaak prima mee.
Kijk ook goed naar de policies die je hebt, daar staat bijv ook in dat je grenzen standaard dicht zijn voor andere rassen. Staan nog meer tweaks in, zeker de moeite waard om ff in te snuffelen.

Ik begin vaak met sciences ships bouwen, zodat ik goed alles kan zien waar de planeten zijn die de moeite zijn, en dus waar de chokepoints moeten komen. Snel paar construction ships er achter aan en hopen dat je genoeg influence hebt. Voor bijna alles zijn ook upgrades in de research tree BTW. Ook automatisch scouten voor je sciences vessels. Ook nog minder influence cost voor starbases etc etc

Stel gerust meer vragen, ben op vakantie en dan heb ik wat te doen naast het zwembad ;)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
robinez schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:20:
[...]

[...]
Ik zag in je eerdere screenshot dat je na 40 jaar ingame je startvloot van 3 corvettes nog niet hebt uigebreid. Daardoor wordt je een erg gewild target voor andere empires (als je een diplomatie schermpje opent zul je zien dat hun militaire kracht “overwhelming” is). Je hebt genoeg alloys in de bank. Als je oorlog nog niet zo onder de knie hebt maakt het niet per se uit wat je bouwt - alleen al het feit dat je een grote vloot hebt zal de AI meestal terugschrikken van jou aanvallen (hoewel ze in de nieuwste patch wel wat agressiever lijken).

Er zit een knopje op de vloot en op de linker sidebar om de Fleet manager te openen, daar kan je simpel met knopjes nieuwe schepen toevoegen aan een vloot, en met een druk op “Reinforce all” ze laten bouwen op starbases met een shipyard.

Qua diplomatie kan je ook nog proberen non-agression pacts en defensive pacts te sluiten. Dit gaat het beste met empires die overeenkomen met jouw ethics of gezamenlijke vijanden hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StarWolfer
  • Laatst online: 05-06 14:55
Robinez zou je echt willen adviseren toch even deze video helemaal te kijken: YouTube: How To Play Stellaris 3.4 - The Basics . Die is net bijgewerkt tot de laatste versie.

Ik zie veels te veel dingen die inderdaad niet gebouwd (resources) & gestart (tech/research) zijn... je moet echt als eerste met je construction ship aan de gang, om die resources te pakken in je geclaimde systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinez
StarWolfer schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:34:
Robinez zou je echt willen adviseren toch even deze video helemaal te kijken: YouTube: How To Play Stellaris 3.4 - The Basics . Die is net bijgewerkt tot de laatste versie.

Ik zie veels te veel dingen die inderdaad niet gebouwd (resources) & gestart (tech/research) zijn... je moet echt als eerste met je construction ship aan de gang, om die resources te pakken in je geclaimde systemen.
Daar heb je helemaal gelijk in, ik was begonnen met de tutorial in de game zelf, maar echt binnen een uur of 4 zit je zo diep in de game dat je geen idee hebt van wat er allemaal gebeurd. Die tutorial is eigenlijk niet echt een tutorial zoals je die zou verwachten. Het is meer een uitleg van de menus die voorbij komen.

Ik heb nu gisteravond 2 tutorials helemaal gekeken. Degene die je hierboven gelinkt hebt heb ik als eerste gekeken en daarna heb ik nog een andere gekeken die min of meer hetzelfde uitlegt maar net op een iets andere manier.

Ik vond met name die 2e heel erg goed, die is 2 dagen geleden gepost en ook helemaal gebaseerd op de nieuwste release (3.4).

Dat zou in de tutorial van de game wel wat beter uitgewerkt kunnen worden, dat het resource management, de research branches en het verschil tussen exploration en survey wat beter wordt uitgelegd. In de tutorial krijg je namelijk zo bizar veel resources al kado dat het hele stuk van mining stations bijna optioneel te noemen is en de starbases eigenlijk min of meer onbeperkt gebouwd kunnen worden.

In die 2 tutorials hierboven krijg je een veel beter overzicht van hoe de early game opgezet moet worden.

Neemt niet weg dat door het spelen van die ingame tutorial ik wel ineens alle puzzelstukjes uit die 2 youtube tutorials begon te begrijpen. Dus vanavond wordt het tijd voor een nieuwe verse start met de basis kennis van de 2 tutorials.

Bedankt voor alle tips tot nu toe, het helpt enorm om in deze toch wel behoorlijk complexe game te duiken (ik dacht dat anno al een complexe game was toen ik die altijd aan het spelen was, maar deze game doet daar leuk in mee :D)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:03
robinez schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:32:
[...]

ja inderdaad,

die tip hier om de video's van aspec te bekijken was een hele goede. Dat hielp mij behoorlijk gisteren en vandaag om er iets beter in te komen.

Met name deze beginners uitleg vond ik erg goed:
[YouTube: How to Play Stellaris 3.2 - The Basics]

Ik ben inmiddels op mijn gemak de universe aan het verkennen en zo de verschillende dingen tegen te komen. Ik moet zeggen dat dit kompleet anders is dan de RTS'en die ik normaal speel, die zijn natuurlijk gericht op resource management en dat is het hier zo op het eerste gezicht ook wel, maar er gebeuren ineens allemaal spannende dingen terwijl ik speel.

Zo had ik net een gedeelte verkend en vonden ze een berg die er niet normaal uitzeg, na een onderzoek van een scientist op die planeet bleek daar ook een vreemd ei gevonden te zijn, nu sta ik voor de keuze om het verder te onderzoeken of dat ei open te breken, slik :D

Dit gaat in stukken verder dan standaard resource management, dus ik laat me er maar langzaam in meeslepen. Het is veel en ik ben ervan overtuigd dat ik nog nauwelijks iets gezien heb, maar als ik de hoeveelheid mensen zie kwa reviews op steam die er duizenden uren in hebben zitten dan staat me nog heel wat te wachten.
Tip dit is meer een 4X game dan een rts :9 .

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Anno is stuk simpeler dan dit ;) anno is meer puzzelen waar je hoeveel gebouwen kwijt kan om genoeg te produceren. :P

Battle.net Spud#2543

• Shabbaman
  • Nu online
Voor de map staring experts met een VR-bril: nieuws: Fast Travel Games kondigt Stellaris-spin-off voor Meta Quest 2 aan

De echte vraag is natuurlijk: zijn de Blorg speelbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 15:50
Twee weken geleden Stellaris aangeschaft vanwege leuke aanbieding en interesse.
Eerste potje is ondertussen lekker op gang gekomen - ik doe 't rustig aan.
Ik ben begonnen met de basis instellingen (enige aanpassing is Iron Man) en start op Earth.
Alle beschikbare systemen in mijn buurt zijn nu gecolonisseerd en ben me voor aan 't bereiden op een oorlog met een buur.
Ik merk dat Aloys wel heel erg hard nodig zijn, dus dat is op 't moment het grootste probleem en ben dus m'n economie op dat vlak aan 't verbeteren.

Een paar leuke verrassingen meegemaakt:
- Opeens het verzoek van een andere buur gekregen of hij een vazal van mij mocht zijn. Geen idee waarom of hoe, maar ik heb hier 'ja' op gezegd. Nog geen idee wat de impact hiervan van zal zijn.
- De buur waar ik de oorlog wil gaan beginnen is plotseling een samenwerking met een andere aangegaan. Oeps. Nu weet ik niet of 't nog verstandig is de oorlog te starten met die buur en m'n pijlen op een ander te gaan richten.

Let wel: ik verwacht volledig van de kaart geveegd te gaan worden omdat ik nog geen/weinig ervaring heb met de vloot samenstellingen en scheepsconfiguraties.

Omdat het toch nog best overweldigend is, ben ik een youtube serie aan 't kijken die de beginselen van Stellaris goed uit kan leggen.

PSN ID: MrMichel_75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMichel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-06 15:50
Zo, ik ben met een tweede potje bezig. De eerste niet afgemaakt omdat ik het te lang links had laten liggen en even niet meer de geschiedenis van het spelletje wist.
Nu ben ik ondertussen al zo'n 40 uur met een nieuwe ronde bezig. Ik sta ruim bovenaan in de victory lijst - iets van 90000 punten voor mij vs 45000 punten voor de nummer 2. Het is nu een beetje het spel uitzitten tot het jaar 2500 of tot ik de hele ruimte heb overgenomen. Eigenlijk niet al te spannend meer.
Volgende potje de moeilijkheidsgraad iets omhoog schroeven denk ik.

Maar goed, toch ben ik tegen een vervelende bug aangelopen. Er zijn 2 systemen waar de starbase niet vernietigd kan worden. Die blijft op 1 punt hangen bij een aanval van me. Helaas lijk ik niet de enige persoon te zijn die hier last van heeft, maar een goede oplossing hiervoor heb ik nog niet kunnen vinden.
Probleem hierbij is dat de beschaving van ieder systeem dus uiteindelijk niet vernietigd is waardoor ze met enige regelmaat weer terug komen met een klein vlootje aanvallen.
Heeft iemand hier een goede oplossing voor gevonden?

PSN ID: MrMichel_75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Nu online
Ik heb dit spel weer opgepakt na de release van Biogenesis: dat leek me weer eens een andere manier om het spel te spelen. Genetica vind ik leuk, en levende schepen leek me ook wel eens wat. En tegelijkertijd is in versie 4.0 gebouwen en districten flink gewijzigd. Over die wijziging waren wel wat klachten, maar omdat ik ondertussen alweer vergeten was hoe het eerst werkte maakte het me niet echt veel uit. Ondertussen heb ik zowaar twee potjes uitgespeeld, en voor de verandering ook eens niet op Aarde begonnen.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste