Robbert079 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:55:
Gevechten zijn volledig onbeinvloedbaar; irritant is bijv. als je een planeet aan het bombarderen bent, en er komt 1 schip het systeem binnen, wordt automatisch het bombardement gestaapt; de schepen gaan dat 1 schip aanvallen; super irritant! waarvoor geen optie wel/niet engage in system (of bijv. een patrol optie, die dat doet)
Daarna gaan ze toch weer verder met bombarderen? Is in ieder geval wat ik dacht te zien. Dat lijkt mij ook de meest logische optie, je wil ook niet dat een vijandelijke vloot stiekem kan passeren terwijl je toch echt je vloot er hebt liggen.
Diplomatiek vind ik echt best beperkt ik zit nu bijv. ingesloten tussen een aantal facties; geen daarvan kan ik mee onderhandelen over military /civilian access; ze gaan dit alleen nooit geven (-1000), en ik kan ze mij niet leuker laten vinden. Dus zometeen ben ik geforceerd een oorlog starten tegen een 1-planeet ras...alleen maar omdat de AI daarvan mij geen military acces wilt geven...
Ik denk dat het ook een beetje 'by design' is dat je op een gegeven moment oorlog moet starten, dat werd geloof ik ook een keer gezegd door de game director tijdens een stream.
Diplomatie...lijkt leuk, maar eigenlijk is er niks 'grand' aan; puur gebaseerd op wiskunde (je kan wat doen om bepaalde dislikes weg te halen, maar ipc is het zeeeer cijfermatige relatie; ik heb nu bijv. -15 voor repugnat, -40 voor xenofobia....En daar gaat niks aan veranderen). Het is jammer dat ik met mijn embassy ofzo niet de xenofobia kan doen afnemen...lijkt allemaal heel statisch.
Bij andere PDS-games is dat ook wel zo, het zijn met name modifiers. Maar het zou inderdaad niet heel gek zijn als zelfs een xenofoob ras je na een tijdje aardiger gaat vinden. Misschien dat ze met de embassies in de toekomst wel meer gaan doen. Ben het wel met je eens dat het soms vervelend is als je net niet boven een bepaalde grens kan blijven, bijvoorbeeld -75 bij een Fallen Empire (dat is geloof ik de grens dat ze je gaan aanvallen).
Concusie: ik vind het een spel met enorm veel potentie; ik zou het zeker kopen, maar mi. zijn er zoveel dingetjes die net niet goed gedaan zijn, of wat gewoon wat beter kan...Gelukkig zijn Paradox games goed te modden! Maar het is jammer dat die vanilla niet wat dieper gaat dan de huidige versie.
Ben het zeker wel met je eens, ook de punten die je noemt. Overall vind ik dit toch wel de meest gepolijste release van een Paradox-game ooit, het spel is prima speelbaar, maar lang niet alles is volmaakt.
Gelukkig weet je van Paradox al dat ze dit spel de komende jaren gaan ondersteunen (CK2 krijgt na 4 jaar nog steeds patches en DLC's), dus de meeste dingen die nu irritant of onlogisch zijn zullen er wel uit gehaald worden.
Mwah, mijns inziens zijn dit over het algemeen geen game breaking bugs, maar is er verbetering mogelijk in hoe dingen werken. Terwijl games van grote uitgevers soms gewoon kapot zijn, zelfs een jaar nadat ze zijn uitgekomen (bijvoorbeeld Assasins Creed Unity).
Uiteindelijk werkt er bij Paradox maar een team van ~10 man aan, terwijl grote uitgevers zoals EA bij de grote titels misschien honderden mensen hebben. Dan is de scope van de game ook groter, dus niet echt te vergelijken. Maar dan zijn er ook meer mensen die de game kunnen testen. Met maar een paar QA en bèta mensen is het gezien de complexiteit van Paradox-games best lastig alles goed te testen.
Case_C schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:25:
Verder ziet het er echt super uit

, momenteel een potje waarbij slechts hyperdrives zijn toegestaan. Dat zorgt ervoor dat je redelijk makkelijk grenzen kan stellen. Ik snap niet dat ze warp als aanbevolen houden.
Voor nieuwe spelers is dat natuurlijk het eenvoudigst om in te komen, want je hoeft niet na te denken of je ergens wel naartoe kan. Maar als je een keer gespeeld hebt is elk type eigenlijk wel goed. Wormholes vind ik juist niet zo heel fijn, want je moet de hele tijd stations bij bouwen.
Eén ding wat trouwens ook wel goed is aan Stellaris is dat er genoeg te doen is tijdens peace time, met name het verbeteren van je planeten, in de early game meer ontdekken van de omgeving. In bijvoorbeeld EU4 is dat nog wel eens een probleem. Ben heel benieuwd waar ze met dit spel heen gaan, het biedt zoveel mogelijkheden.