Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Sloeberjong schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 08:33:
Ok, heb gisteren ook m'n eerste potje opgestart. Uiteraard kon ik het niet laten om als spacenazi's tekeer te gaan. Kwam nog wel iets vreemds tegen bij het maken van m'n race: ik kon geen "decadent" trait kiezen omdat ik geen government of ethos had die pro-slavernij was terwijl ik xenophobe had gekozen en military dictatorship. Ik kreeg dus bonussen voor slavernij, maargoed (wellicht heb ik nog iets gemist).
Traits kun je altijd kiezen onafhankelijk van ethos of government form, dus dan had je waarschijnlijk al 4 traits gekozen? Of het is een bug.
MonkeySandwich schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:13:
Heb je in combat nog een beetje controle over je fleet of gaat dit helemaal automatisch?
Het enige wat je kan doen is een "emergency FTL jump" waarmee je je terugtrekt uit een gevecht. Verder vechten schepen automatisch (denk dat je met tientallen schepen het ook niet zou willen besturen gezien het grote aantal gevechten in de game). Je kan het gevecht wel helemaal volgen, dat is leuk om te zien én je kunt er informatie uit halen over hoe goed de wapens van je eigen schepen werken tegen andere schepen.
Bananenspin schreef op dinsdag 10 mei 2016 @ 10:54:
Ondanks dat het mij niet leek te trekken toch gister ook maar de game gekocht en gelijk wat uurtjes erin kunnen stoppen. Leuke zoethouder tot HOI4 uitkomt. Echter ik heb geen enkele stream gekeken en mijzelf totaal niet ingelezen. Nu zit er een leuke help knop in de game zelf die naar een wiki gaat die leeg is...

Heeft iemand wat leesvoer voor mij zodat ik meer het idee heb wat ik aan het doen ben inplaats van maar aanklikken wat mij interessant lijkt? Ik schijn al een fout te hebben gemaakt bij het aanmaken van mijn ras oops.
De wiki is zeker niet leeg te noemen en erg up-to-date. Het beste is inderdaad om streams te kijken, er zijn genoeg video's op YouTube waar het spel wordt uitgelegd. Uiteindelijk valt het best mee, maar bij Paradox games moet je vaak een beetje thuis raken in de interface om de belangrijkste mechanismen te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-05 07:33

Bananenspin

Omdat het kan

Chris7 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:31:
[...]

De wiki is zeker niet leeg te noemen en erg up-to-date. Het beste is inderdaad om streams te kijken, er zijn genoeg video's op YouTube waar het spel wordt uitgelegd. Uiteindelijk valt het best mee, maar bij Paradox games moet je vaak een beetje thuis raken in de interface om de belangrijkste mechanismen te begrijpen.
Als je verder klikt valt het wel mee idd. Ik keek bij beginners guide en dat was niets meer dan linkjes naar andere dingen. Wat ik mis, hoeveel in de + moet je voor iets staan om te denken aan expansion. Hoe snel moet je hoeveel gebied expanden? Sommige dingen als wanneer moet je op oorlogssterkte zijn dat zijn dan weer dingen die je leert van het spelen i guess.

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Bananenspin schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 14:36:
[...]

Als je verder klikt valt het wel mee idd. Ik keek bij beginners guide en dat was niets meer dan linkjes naar andere dingen. Wat ik mis, hoeveel in de + moet je voor iets staan om te denken aan expansion. Hoe snel moet je hoeveel gebied expanden? Sommige dingen als wanneer moet je op oorlogssterkte zijn dat zijn dan weer dingen die je leert van het spelen i guess.
De wiki is inderdaad wat minder geschikt voor beginners strategieën, al denk ik dat dat wel zal verbeteren omdat spelers die nu het spel uit is wel zullen ontwikkelen. Het is slim om snel uit te breiden, en je in het begin met name te focussen op minerals (zodat je snel meer gebouwen en mining stations kan). Qua grondstoffen is de beste volgorde volgens mij minerals > science > energy. Energy hoef je niet per se heel veel van te hebben, science is erg belangrijk om sneller vooruit te komen.

Overigens zag ik vandaag dit artikel van PCGamer met tips, ook goed voor wat meer ervaren spelers.

Het is ook gewoon een kwestie van veel spelen, het is een Paradoxgame dus een echt einddoel is er niet (ja, er zijn victory conditions, maar die kan je negeren, AI tegenstanders doen er ook niks mee). Er is niks mis mee om een nieuwe strategie uit te proberen en te kijken of die werkt. Ik vind het ook leuk als het helemaal uit de hand loopt, in Stellaris is dat zelfs een onderdeel van het spel met de endgame crises.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbert079
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21-08-2024
Gister ook paar uurtjes gespeeld; erg leuk so far.

Waar ik tegen aanliep: kon geen 'neutral aliens' aanvallen (die soort van octopussen).

En een ander rijk had een Frontier Outpost gebouwd in de ster naast mijn ster. We kunnen nog niet communiceren; en ook deze kon ik niet aanvallen....beetje shitty! Of mis ik wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4bit
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09-04 18:57

4bit

Onward, to futility!

Je moet kijken bij policies menu. Je hebt daar "First Contact Protocol" waar je moet kiezen tussen Peaceful of Agressive.

I'll do what I can, but expect very little.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
ik raad aan om eerst dit filmpje te kijken.
YouTube: Stellaris Tutorial - Game Introduction & Getting Started Guide - Stellaris Gameplay

Dit geef in ieder geval al een globaal idee. Wat ik zoals bij elke paradox bij release mis is een standaard tuturial, meestal komt deze na een tijdje pas zoals bij eu4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97326

badboyqxy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:41:
YouTube: Stellaris Tutorial - Game Introduction & Getting Started Guide - Stellaris Gameplay

Dit geef in ieder geval al een globaal idee. Wat ik zoals bij elke paradox bij release mis is een standaard tuturial, meestal komt deze na een tijdje pas zoals bij eu4
Gisteren een uurtje gespeeld. De ingame tutorial is toch wel redelijk? (In ieder geval een stuk beter dan bij crusader kings)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 10:02
Gister begonnen, maar ik merk het al gelijk.

Dit is weer easy to handle, but hard to master.

Dit gaat weer 100e+ uren worden :)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
van mij zou er in de early game meer te doen mogen zijn, bijv. politieke besluiten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
badboyqxy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 08:41:

Wat is er mis met de ingame tutorial?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
het werd mij niet snel duidelijk hoe je bijv. een ship bouwde, wel werd gezegd dat ik er een nodig had. Of hoe ik power kon krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
badboyqxy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:56:
het werd mij niet snel duidelijk hoe je bijv. een ship bouwde, wel werd gezegd dat ik er een nodig had. Of hoe ik power kon krijgen
Hmm.. Vreemd, want volgens mij wordt dat wel degelijk gezegd dacht ik?
Maar ik ben Paradox gewend, dus misschien dat eht voor mij ook een beetje automtisme was.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 09:57
badboyqxy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:56:
Tip: beweeg je muis over ALLES. Bijna elk UI element heeft wel een tooltip met meerdere levels (langer wachten is extra info). Bovenin de balk staan je resources, hover er overheen en je kan lezen hoe je daar meer van kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
anandus schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:58:
[...]

Hmm.. Vreemd, want volgens mij wordt dat wel degelijk gezegd dacht ik?
Maar ik ben Paradox gewend, dus misschien dat eht voor mij ook een beetje automtisme was.
Dit inderdaad

Als je hun games kent dan is heel veel al duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiboluk
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 05-05 04:03
echte topper deze game... Hoe meer ik ervan speel hoe leuker het spel is.

Vooral zeer leuk dat je eens je empire groter is je niet elke planeet manueel moet managen..
Kan je gewoon lekker met shipbuilding, research en aanvallen bezig houden :)

De drempel voor mensen die nieuw zijn in het grand strategy genre is ook lager nu dan bij hun vorige games.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Robbert079 schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 15:12:

Waar ik tegen aanliep: kon geen 'neutral aliens' aanvallen (die soort van octopussen).
Sommige hoef je ook helemaal niet aan te vallen, de "space cows" bijvoorbeeld zijn vriendelijk. Je kunt ze geloof ik wel aanvallen maar dat is niet erg slim want vervolgens blijven ze dan je mining stations etc. aanvallen.
badboyqxy schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 12:42:
van mij zou er in de early game meer te doen mogen zijn, bijv. politieke besluiten etc.
Onder het eerste scherm (F1, of schild linksboven) zit een tabje Policies. Daar kun je de verschillende Policies veranderen, zoals Slavery wel of niet toestaan, maar daar staan ook 'Edicts'. Deze kosten influence en geven een bepaalde bonus. Daarnaast kan een planeet zelf ook een 'Planetary Edict' hebben, die kan je aanzetten vanaf het Summary scherm.
Dit is denk ik beetje wat je bedoelt, al is het een eenmalige actie. De diplomatie lijkt nog niet net zo uitgebreid als bij andere Paradox-games, maar dat zal ongetwijfeld veranderen met patches en DLC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbert079
Weet iemand trouwens of het nog mogelijk is om Steam NIET automatisch deze game te laten updaten???

Want gister was er een patch, die automatisch gedownload was, waardoor eerste 2 mods waarmee ik speelde (weinig boeiende nog overage) al niet meer werkte na de update...

Weet nog dat dit uiteindelijk de reden was dat ik stopte me CKII; uren in een game gestopt, en dan opeens niet meer kunnen spelen vanwege een (ongewenste en verplichte) update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konjo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:26
Zou zo moeten werken:

Roll back to a previous patch on Steam:
Open up your Games Library in the Steam client.
Find "Europa Universalis IV" and right click to select "properties".
A screen opens up, search for the tab called "BETAS", under it it has a option bar which is supposed to say "None. Opt out of all beta programs." Change that to one of the previous versions whichever one you'd like to play.
Let Steam re-download and apply the patch for you and you're done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JulesvH
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:10
En dan nog auto update voor dat spel uitzetten. Zit er ergens in, weet alleen niet precies waar je het kunt vinden. Ik denk via je library en dan rechtsklikken op het desbetreffende spel voor wat opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
Raad ik bij paradox spellen altijd uit te zetten. Aangezien het soms bestaande saves aantast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Zag dat er een hotfix geweest is, maar mijn stutter issues fixt het helaas niet. Wil het voor LAN op mijn mac spelen, een retina uit mid 2012 met GT650m, maar maakt niet uit welke settings of OS ik gebruik (OS X of Windows 10), er blijft stutter bij camerabeweging. Erg vervelend. heb de reso al op 1280x800, met 0 keer AA en Vsync disabled. FPS zit toch steeds rond de 80, maar zelfs als ik 30 forceer stottert het alle kanten op. Vooral als de mid-game wat begint en de galaxy map zich vult. geen laptop-game dus. Volgende keer de PC maar mee.

Op PC geen enkel probleem met de game, en wat is het een heerlijke titel! Al 11 uren in een game zitten en mijn thuisplaneet bijna kwijt omdat ik zo stom was een oorlog te verklaren aan een te sterke AI. Oeps. Heerlijk wat voor verhaal je creëert door het spel te spelen, en wat vet dat je na een flinke nederlaag gewoon door kan spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Robbert079 schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 15:58:
Weet iemand trouwens of het nog mogelijk is om Steam NIET automatisch deze game te laten updaten???

Want gister was er een patch, die automatisch gedownload was, waardoor eerste 2 mods waarmee ik speelde (weinig boeiende nog overage) al niet meer werkte na de update...

Weet nog dat dit uiteindelijk de reden was dat ik stopte me CKII; uren in een game gestopt, en dan opeens niet meer kunnen spelen vanwege een (ongewenste en verplichte) update.
Je kan updates uitzetten op Steam door rechtermuisklik > Eigenschappen > Updates > Dit spel alleen updaten wanneer ik het op start. Als je het spel via Steam start wordt alsnog de update gedownload, maar je ziet wel een blauwe tekst "Update vereist" in de zijbalk, waardoor je dan voor je 'm start via bovengenoemde methode (onder Bèta's) de oude versie in kan stellen.

Je kan spellen van Paradox Dev Studio ook buiten Steam opstarten, voor singleplayer maakt dat niet uit (je hebt alleen geen cloud saves, en misschien ook geen Ironman), en zo vermijd je helemaal ongewenste updates.

Overigens zijn deze updates hotfixes met alleen maar bugfixes, mogelijk dat een mod niet meer werkt omdat het specifiek aan 1.0.0 is gekoppeld? Qua functionaliteit is er niks veranderd, dat zal pas in een 1.1 update komen.

Eduardboon schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 22:51:

Op PC geen enkel probleem met de game, en wat is het een heerlijke titel! Al 11 uren in een game zitten en mijn thuisplaneet bijna kwijt omdat ik zo stom was een oorlog te verklaren aan een te sterke AI. Oeps. Heerlijk wat voor verhaal je creëert door het spel te spelen, en wat vet dat je na een flinke nederlaag gewoon door kan spelen.
Ik vind dat inderdaad wel mooi, de andere grand strategy games van PDS hebben dat ook wel. Het is niet erg als je wat land/een titel/een planeet verliest, die kan je later weer terug krijgen. En het kan natuurlijk ook juist je doel zijn om te verliezen maar dan wel de rest mee ten onder te nemen. Wat ik ook leuk aan Stellaris vind is dat je tijdens een oorlog vaak nog wel tijd hebt om een nieuwe vloot te bouwen als een vorige is vernietigd om zo toch nog terug te komen.

[ Voor 25% gewijzigd door Chris7 op 13-05-2016 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Dat laatste is inderdaad leuk.

Echter ben ik met mijn federation ( groep van 5 aliens en ik ) in een war met een andere federation.

5 vs 5.

En dit is regelmatig al een battle van 10k vs 10k.
Ik kom nu in het nauw, omdat ik dus eigenlijk geen invasion fleet heb gemaakt en dus hun planeten niet overneem.
Wel weer een learning curve !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 08:53
[...]

Ik vind dat inderdaad wel mooi, de andere grand strategy games van PDS hebben dat ook wel. Het is niet erg als je wat land/een titel/een planeet verliest, die kan je later weer terug krijgen. En het kan natuurlijk ook juist je doel zijn om te verliezen maar dan wel de rest mee ten onder te nemen. Wat ik ook leuk aan Stellaris vind is dat je tijdens een oorlog vaak nog wel tijd hebt om een nieuwe vloot te bouwen als een vorige is vernietigd om zo toch nog terug te komen.
Ja, dit is erg vet. Ben 2x in oorlog geraakt met een "superior" AI empire waar 2 langdurige oorlogen uit volgden. Ze waren sterk genoeg om 1 planeet van me in te nemen, maar daar hield het mee op, dus ik kon keer op keer hit'n run aanvallen op hun vloot uitvoeren om vervolgens weer te herstellen, versterken en weer aan te vallen (leek wel WW1 in space). 2x geëindigd in white peace door de duur van de oorlog en geen uitzicht op een winnaar. Inmiddels ben ik sterker dan m'n oude vijand, dus ik denk dat er iemand een stel pissige mensen op z'n dak gaat krijgen binnenkort ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eduardboon
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 19:19
Ik had het over de rare stotters op de Mac, maar heb de game vandaag ook op PC weer gestart en heb ze daar ook. Lijkt iets wat eringeslopen is in de laatste patches dus.

Als je de map beweegt met ASWD (vooral de galaxy map) kun je het wel merken. Maar gebruik je de middelste muisknop dan heb je nergens last van. Een vrij simpele work-around dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-03 21:35

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Ben ook overstag. Nu 4 uur in mijn eerste play zitten en ik moet zeggen dat alles me enorm goed bevalt tot nu toe. Alle random events, de manier waarop de research is opgezet. Ik verwacht hier nog vele tientallen uren in te steken :)

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbert079
Bevalt me ook erg goed, maar ik vind ook dat er flink wat zaken zijn die niet zo goed gepolijst zijn, zoals:

Aanvallen factie met maar 1 planeet, als je zelf in een alliance zit; dat kan alleen als je de planeet weggeeft aan de andere partij (gelukkig is er een bug waardoor je de planeet alsnog krijgt...hoop alleen dat die er niet is als ik wel een redelijke verdeling maak). Waar is bijv. de optie die partij iets anders te geven; bijv. een systeem incl. mining stations of een ander sterrensteltsel??

Gevechten zijn volledig onbeinvloedbaar; irritant is bijv. als je een planeet aan het bombarderen bent, en er komt 1 schip het systeem binnen, wordt automatisch het bombardement gestaapt; de schepen gaan dat 1 schip aanvallen; super irritant! waarvoor geen optie wel/niet engage in system (of bijv. een patrol optie, die dat doet)

Ook vervelend in het aanvallen; ik wil bijv. alleen maar een mining station aanvallen; maar de hele vloot vliegt veel verder (aka geen 'blijf op deze positie') en begint ALLES aan te vallen, terwijl ze rechtdoor richting vijandelijke defence platform vliegen :s WTF; paar keer geprobeerd; vrij waardeloos.

Occupation; heb nu aantal planeten ingenomen en tig influance verspeeld aan het proberen te voorkomen van een uprising...blijkt dat DAN pas je leger op de planeet houden zin heeft; je verslaat ze nog een keer en de factie verdwijnt...vond het in CKII leuker dat je leger ook invloed had op het niet uitbreken van een rebellion.

Diplomatie...lijkt leuk, maar eigenlijk is er niks 'grand' aan; puur gebaseerd op wiskunde (je kan wat doen om bepaalde dislikes weg te halen, maar ipc is het zeeeer cijfermatige relatie; ik heb nu bijv. -15 voor repugnat, -40 voor xenofobia....En daar gaat niks aan veranderen). Het is jammer dat ik met mijn embassy ofzo niet de xenofobia kan doen afnemen...lijkt allemaal heel statisch.

Wat ik ook jammer vind; je moet een alliance hebben om samen een oorlog te voeren; waarom niet de optie om samen een andere partij aan te vallen; een offensive-alliance...zou ook wat meer actie brengen. Er is bijv. een pacifist ras met 6 planeten, naar hem een ander ras met 2 die alleen aan hem grenst; waarom zou dit andere ras mij niet vragen (ik hen kunnen aanbieden) om de grotere speler uit te schakelen; zou voor ons een win/win zijn....maar nu kan ik niks met beide rassen; de kleinste zal altijd daar in het hoekje blijven zitten; dat is mi. niet tekenend voor hele goede AI/diplomatieke opties.

Diplomatiek vind ik echt best beperkt ik zit nu bijv. ingesloten tussen een aantal facties; geen daarvan kan ik mee onderhandelen over military /civilian access; ze gaan dit alleen nooit geven (-1000), en ik kan ze mij niet leuker laten vinden. Dus zometeen ben ik geforceerd een oorlog starten tegen een 1-planeet ras...alleen maar omdat de AI daarvan mij geen military acces wilt geven...

Concusie: ik vind het een spel met enorm veel potentie; ik zou het zeker kopen, maar mi. zijn er zoveel dingetjes die net niet goed gedaan zijn, of wat gewoon wat beter kan...Gelukkig zijn Paradox games goed te modden! Maar het is jammer dat die vanilla niet wat dieper gaat dan de huidige versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Eens met alle punten, echter zie ik dit allemaal wel geupdate worden en uitgebreid :).

Zie Ck2 en alle andere Paradox games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peschinl
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:30
grappig dat dit wel geaccepteerd word voor Paradox, maar als EA zoiets doet is het huis te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20:19

Case_C

[Team Carrack]

Zojuist het spel ook gekocht, en 1 klein puntje van kritiek. Zodra er een stuk tekst te voorschijn springt gaat het spel niet automatisch op pauze. Iets wat in CK2 wel zat, vrij vervelend als je science vessels dan ineens vluchten voor een vijandige vloot.

Verder ziet het er echt super uit :) , momenteel een potje waarbij slechts hyperdrives zijn toegestaan. Dat zorgt ervoor dat je redelijk makkelijk grenzen kan stellen. Ik snap niet dat ze warp als aanbevolen houden.

Ook wel geweldig hoe je government keuze grotendeels je speelstijl gaat bepalen. Momenteel is het echt shoot-first ask questions later :P .

[ Voor 42% gewijzigd door Case_C op 15-05-2016 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-05 23:44
Hyperspace is echt het meest waardeloze ding ooit. Heel snel is het allemaal niet, je moet je altijd in vaste banen bewegen (Vooral in MP erg makkelijk te blokkeren door een paar defensive stations neer te zetten) en qua upgrades is het allemaal ook niet je van het. Wormhole is momenteel verreweg het beste. Gewoon zorgen dat je wat redundancy hebt zodat je niet vast komt te zitten als er één wordt opgeblazen, maar het laat je echt enorm snel bewegen. Enige probleem dat het heeft is dat het moeilijk is om hele grote vijanden aan te vallen.

Al met al is early game wel tof, maar er is nog heel wat werk aan de winkel. Diplomacy is verschrikkelijk. De UI is echt enorm onlogisch en zorgt er vooral voor dat je heel veel heen en weer moet klikken. De sector AI is echt complete bagger, zodra je sectors begint te gebruiken is de lol er al wat af. Oorlog komt eigenlijk neer op wie de eerste stackwipe krijgt en meer dan dat stelt het niet voor. Ship designer is compleet zinloos want je moet gewoon een hele bult corvettes bouwen met hoge evasion. De wapen types kloppen allemaal voor geen meter en tooltips staan ook vol met fouten. De AI sowieso is echt hopeloos, ook vassals doen ze alleen attachen. Heb al regelmatig oorlogen tegen early AI gewonnen omdat ze hun 5k stack ergens in een stelsel parkeerde zonder verder iets uit te voeren terwijl ik met mijn 1k fleet alles wat ze hebben over mag nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Robbert079 schreef op zaterdag 14 mei 2016 @ 20:55:
Gevechten zijn volledig onbeinvloedbaar; irritant is bijv. als je een planeet aan het bombarderen bent, en er komt 1 schip het systeem binnen, wordt automatisch het bombardement gestaapt; de schepen gaan dat 1 schip aanvallen; super irritant! waarvoor geen optie wel/niet engage in system (of bijv. een patrol optie, die dat doet)
Daarna gaan ze toch weer verder met bombarderen? Is in ieder geval wat ik dacht te zien. Dat lijkt mij ook de meest logische optie, je wil ook niet dat een vijandelijke vloot stiekem kan passeren terwijl je toch echt je vloot er hebt liggen.
Diplomatiek vind ik echt best beperkt ik zit nu bijv. ingesloten tussen een aantal facties; geen daarvan kan ik mee onderhandelen over military /civilian access; ze gaan dit alleen nooit geven (-1000), en ik kan ze mij niet leuker laten vinden. Dus zometeen ben ik geforceerd een oorlog starten tegen een 1-planeet ras...alleen maar omdat de AI daarvan mij geen military acces wilt geven...
Ik denk dat het ook een beetje 'by design' is dat je op een gegeven moment oorlog moet starten, dat werd geloof ik ook een keer gezegd door de game director tijdens een stream.
Diplomatie...lijkt leuk, maar eigenlijk is er niks 'grand' aan; puur gebaseerd op wiskunde (je kan wat doen om bepaalde dislikes weg te halen, maar ipc is het zeeeer cijfermatige relatie; ik heb nu bijv. -15 voor repugnat, -40 voor xenofobia....En daar gaat niks aan veranderen). Het is jammer dat ik met mijn embassy ofzo niet de xenofobia kan doen afnemen...lijkt allemaal heel statisch.
Bij andere PDS-games is dat ook wel zo, het zijn met name modifiers. Maar het zou inderdaad niet heel gek zijn als zelfs een xenofoob ras je na een tijdje aardiger gaat vinden. Misschien dat ze met de embassies in de toekomst wel meer gaan doen. Ben het wel met je eens dat het soms vervelend is als je net niet boven een bepaalde grens kan blijven, bijvoorbeeld -75 bij een Fallen Empire (dat is geloof ik de grens dat ze je gaan aanvallen).
Concusie: ik vind het een spel met enorm veel potentie; ik zou het zeker kopen, maar mi. zijn er zoveel dingetjes die net niet goed gedaan zijn, of wat gewoon wat beter kan...Gelukkig zijn Paradox games goed te modden! Maar het is jammer dat die vanilla niet wat dieper gaat dan de huidige versie.
Ben het zeker wel met je eens, ook de punten die je noemt. Overall vind ik dit toch wel de meest gepolijste release van een Paradox-game ooit, het spel is prima speelbaar, maar lang niet alles is volmaakt.

Gelukkig weet je van Paradox al dat ze dit spel de komende jaren gaan ondersteunen (CK2 krijgt na 4 jaar nog steeds patches en DLC's), dus de meeste dingen die nu irritant of onlogisch zijn zullen er wel uit gehaald worden.
peschinl schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:50:
grappig dat dit wel geaccepteerd word voor Paradox, maar als EA zoiets doet is het huis te klein.
Mwah, mijns inziens zijn dit over het algemeen geen game breaking bugs, maar is er verbetering mogelijk in hoe dingen werken. Terwijl games van grote uitgevers soms gewoon kapot zijn, zelfs een jaar nadat ze zijn uitgekomen (bijvoorbeeld Assasins Creed Unity).

Uiteindelijk werkt er bij Paradox maar een team van ~10 man aan, terwijl grote uitgevers zoals EA bij de grote titels misschien honderden mensen hebben. Dan is de scope van de game ook groter, dus niet echt te vergelijken. Maar dan zijn er ook meer mensen die de game kunnen testen. Met maar een paar QA en bèta mensen is het gezien de complexiteit van Paradox-games best lastig alles goed te testen.
Case_C schreef op zondag 15 mei 2016 @ 14:25:

Verder ziet het er echt super uit :) , momenteel een potje waarbij slechts hyperdrives zijn toegestaan. Dat zorgt ervoor dat je redelijk makkelijk grenzen kan stellen. Ik snap niet dat ze warp als aanbevolen houden.
Voor nieuwe spelers is dat natuurlijk het eenvoudigst om in te komen, want je hoeft niet na te denken of je ergens wel naartoe kan. Maar als je een keer gespeeld hebt is elk type eigenlijk wel goed. Wormholes vind ik juist niet zo heel fijn, want je moet de hele tijd stations bij bouwen.

Eén ding wat trouwens ook wel goed is aan Stellaris is dat er genoeg te doen is tijdens peace time, met name het verbeteren van je planeten, in de early game meer ontdekken van de omgeving. In bijvoorbeeld EU4 is dat nog wel eens een probleem. Ben heel benieuwd waar ze met dit spel heen gaan, het biedt zoveel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Chris7 schreef op zondag 15 mei 2016 @ 21:25:
[...]

Daarna gaan ze toch weer verder met bombarderen? Is in ieder geval wat ik dacht te zien. Dat lijkt mij ook de meest logische optie, je wil ook niet dat een vijandelijke vloot stiekem kan passeren terwijl je toch echt je vloot er hebt liggen.
Dat doen ze dus niet. Juist dat soort dingen gaan dus enorm snel irriteren als je iets langer speelt. Aan de oppervlakte lijkt alles wel prima en ik had eerst ook het idee dat voor een PDX game alles wel dik in orde was, maar nu denk ik toch dat EU4 een stuk beter was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
peschinl schreef op zondag 15 mei 2016 @ 11:50:
Sja Paradox staat er ook om bekend om hun games pit en kracht te geven en dit bij een game meer dan jaren te doen.

Bij EA drukken ze Spel A op de doos en jaar erna B en dan jaar erna C en dan ondersteunen ze A en B al niet meer >.<

Nee Paradox = de nieuwe blizzard :P

Blizzard en Paradox altijd +1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-06 14:41
Vraagje: is oorlog voeren altijd limited tot die eisen mbt peace (dus ik wil planeet 1 en 2 bijv)? Zo irritant dat je per 'oorlog' maar paar planeten kan pakken ipv alles.

Doe ik hier nou iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Van m'n eerste playthrough geleerd dat 'shields' een hele belangrijke technologie is, en zodra je de kans hebt die te onderzoeken hem ook daadwerkelijk moet pakken. Had een mooie vloot, maar doordat ik geen schilden had werd ik gewoon in de pan gehakt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
@loona35 ik zelf hoop dit weekend eindelijk volop te kunnen gaan spelen.

maar bij eu4 is het ineidergeval zo, dat je gelimiteerd bent op verschillende manieren. Dit is mede om het spel niet te makkelijk te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
badboyqxy schreef op maandag 16 mei 2016 @ 13:55:
@loona35 ik zelf hoop dit weekend eindelijk volop te kunnen gaan spelen.

maar bij eu4 is het ineidergeval zo, dat je gelimiteerd bent op verschillende manieren. Dit is mede om het spel niet te makkelijk te maken
Daar lijkt het haast wel op. Moet ook wel toegeven dat als het niet zo is zoals ik het nu ervaar, ik de boel volledig zo whipen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Adanteh schreef op zondag 15 mei 2016 @ 22:42:
[...]

Dat doen ze dus niet. Juist dat soort dingen gaan dus enorm snel irriteren als je iets langer speelt. Aan de oppervlakte lijkt alles wel prima en ik had eerst ook het idee dat voor een PDX game alles wel dik in orde was, maar nu denk ik toch dat EU4 een stuk beter was.
Ja, dat is wel irritant dan. Waarschijnlijk iets wat snel wordt opgelost. EU4 is natuurlijk al een aantal jaar in ontwikkeling dus die is veel meer polished. Denk dat Stellaris over 1 jaar weinig van dat soort vervelende dingen meer heeft.
Loona35 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 12:30:
Vraagje: is oorlog voeren altijd limited tot die eisen mbt peace (dus ik wil planeet 1 en 2 bijv)? Zo irritant dat je per 'oorlog' maar paar planeten kan pakken ipv alles.

Doe ik hier nou iets verkeerd?
Dat is wel hoe het werkt, op dit moment zitten er ook niet zo heel veel war goals in. Het is juist de bedoeling dat je niet alles in één keer kan pakken (in andere Paradoxgames is dat ook zo) maar dat het beperkt is tot een bepaalde war score. Anders zou je, wanneer je een sterke vloot hebt, heel snel de hele kaart kunnen veroveren. En als je echt veel sterker bent kun je oorlog blijven verklaren elke zoveel jaar en dan lukt het uiteindelijk ook wel.

De eerste dev diary na release is uitgekomen, met daarin dingen die in de komende updates komen. Korte highlights:
"CLARKE" HIGHLIGHTS - end of May patch

Fixes to the Ethic Divergence and Convergence issues. Currently, Pops tend to get more and more neutral (they lose Ethics, but rarely gain new ones.)
The End of Combat Summary. This screen looks bad and also doesn’t tell you what you need to know in order to revise your ship designs, etc.
Sector Management GUI: There are many issues with this, and we will try to get most of them fixed.
Diplomacy GUI issues. This includes the Diplomatic Pop-Ups when other empires contact you, but also more and better looking Notifications, and more informative tooltips on wars, etc.
AI improvements: Notably the Sector AI, but also plenty of other things. This kind of work is never "finished"...
Myriads of bug fixes and smaller GUI improvements.
Late game crises bugs. There were some nasty bugs in there, blocking certain subplots and various surprising developments.
EDIT: Remaining Performance Issues. We know about them; they might even be hotfixed before Clarke.
EDIT: Corvettes are too good.
"ASIMOV" HIGHLIGHTS (NOT SET IN STONE!) - end of June patch

Border Access Revision: Borders are now open to your ships by default, although empires can choose to Close their borders for another empire (lowering your relations, of course.)
Tributaries: New diplomatic status and corresponding war goals.
Joint Declarations of War: You can ask other empires to join you for a temporary alliance in a war against a specific target.
Defensive Pacts.
Harder to form and maintain proper Alliances.
More war goals: Humiliate, Open Borders, Make Tributary, etc.
Emancipation Faction. We had to cut this one at the last minute. Needs redesign.
Diplomatic Map Mode. Much requested!
Diplomatic Incidents: This is a whole class of new scripted events that causes more interaction with the other empires.
CURRENT "HEINLEIN" INTENTIONS

Sector and Faction Politics: We are working on a design for this. I always wanted to make Factions more closely tied to Sectors, for example...
Federation and Alliance Politics: As a player, you need more ways of interacting with the other members, push your will through, and get elected, etc.
Giving Directions to Allies and Subject States.
Strategic Resource Overhaul: You should need these and search for them far and wide. They should be extremely important.
Battleship Class Weapons. Some Battleship front sections will be repurposed for an XL size weapon slot. There are currently four ship sizes but only three sizes to weapons, creating an imbalance. Also, Battleships should have fewer small weapon slots and have to rely on screens of smaller ships.
Fleet Combat Mechanics: Formations and/or more complex ship behavior is needed.
Mid-game scripted content: Guarded “treasures”, mid-game crises, colony events, etc.
Living Solar Systems: Little civilian ships moving around, etc.
Patches worden genoemd naar science fiction auteurs. Veel punten die hier al voorbij zijn gekomen zouden dus al eind volgende maand opgelost moeten zijn.

Aantal punten waar ik naar uit kijk: Joint Declarations of War en Defensive Pacts is erg goed, dan is het een stuk makkelijker samen iemand die je allemaal haat uit de weg te ruimen. Diplomatic Incidents lijken me ook een leuke toevoeging, dat kan er ook voor zorgen dat de diplomatie minder statisch is. Federation and Alliance Politics is logisch, nu zijn Federations als speler niet heel handig, je hebt er weinig invloed op. Wordt denk ik eerder een optie als bijvoorbeeld de grotere landen meer macht hebben, en als je ervoor kan zorgen dat je meerdere keren achter elkaar wordt gekozen als president. Mid-game scripted content wordt ook een grote toevoeging en een hele leuke denk ik, dan ligt de nadruk in de mid-game ook minder op oorlogvoeren.

Voor zover ik het begrijp zijn bovenstaande items dus allemaal dingen die in gratis patches komen, en is dit dus nog geen DLC inhoud :).

[ Voor 6% gewijzigd door Chris7 op 16-05-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:23
Chris7 schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:27:
EU4 is natuurlijk al een aantal jaar in ontwikkeling dus die is veel meer polished.
EU4 was natuurlijk ook geen nieuw IP, dat zal ook wel meespelen.

De naamgeving van de patches vind ik werkelijk waar briljant. Ik lees echter dat er pas bij de derde patch wat meer mid-game scripted events bijkomen. Da's wel jammer, want ik vind het spel zoals het nu is wel redelijk steriel. Nu moet ik zeggen dat ik EU4 sinds Cossacks niet meer gespeeld heb en eigenlijk alleen maar CK2 heb gedaan, dus dan valt de interactie (of informatiespam) met je rijk toch wel wat tegen. Idem je tegenstanders: doordat je in CK2 constant aan het zoeken bent bij je buren (naar claimants, of geniussen om je Herrenvolk in stand te houden) krijg je wel een zekere vorm van binding met ze. Eigenlijk verwacht ik dat je in Stellaris die binding moet krijgen met de kern van je planeten, of wellicht met je alliantieleden. Je klikt er wel op, maar veel opties zijn er niet. Geen honorary titles te vergeven, zeg maar. Geen plots. Geen verleiding :+ De potentie is er wel, maar ik heb het gevoel dat dit spel een half jaar aan content mist.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

Maar wat valt er dan onder mid-game? Ik zit nu met een potje waarbij ik zo rond 2330 zit, en dan merk ik wel dat er weinig meer te doen valt. Ruzie zoeken met m'n buren zie ik niet zo zitten, heb namelijk geen overmacht. Wel overigens heel gaaf dat je als Militaire Dictatuur voor elke ruler een superschip kan maken met 1,5x de stats, in combinatie met een short lifespan kan je dan een vloot maken die standaard al 50% sterker is dan normaal! Het is ook wel grappig om te zien dat ze de ship model ervan ook 50% groter is :P .

Kwam er overigens ook erg laat achter dat je met sectoren kan werken, had al tijden 5 colonies en wilde en kon uitbreiden... echter keek ik teveel naar die cap... Toen toch maar de stap gezet om een 6é te maken, blijk je sectoren in te kunnen stellen :+ .... Gelijk de overige planeten ingepakt die er nog waren, daarbij zoveel mogelijk Frontier Borders in de sectoren stoppen zodat ik zelf political capital/influence houd. (momenteel +6 :) ) Is dat verstandig of gaat dat vervelend worden als sectoren zelf te weinig political power aanmaken?

[ Voor 4% gewijzigd door Case_C op 17-05-2016 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Sectors en Gouverneurs zullen wel zoals bij andere Paradox games kunnen Revolte of zich kunnen gaan afstoten als ze teveel power krijgen.

Maar dat weet ik niet 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik zit pas ergens rond 3400. Wat ik mis zijn uitgebreidere opties om vijanden aan te vallen. Leuk dat ik een oorlog gestopt ben. Maar dan wil ik wel de optie hebben weer een oorlog te starten zonder dat een vredesverdrag in de weg staat. Tevens vindt ik het erg onoverzichtelijk dat ik niet in 1 oog opslag kan zien welke gebieden tot mijn alliance en of welke rassen vassals zijn.

Ship design vindt ik ruk. Te weinig hull keuzes. Te weinig schip types. Tevens vindt ik het jammer dat je geen invloed hebt op de gevechten zelf. Iets meer tactische opties en de mogelijkheid formaties te maken lijkt me wenselijk.

De niet inzichtelijke research tree kan ik waarderen. Het voelt nu meer als ontdekken. Maar ik had graag gezien dat het wat meer verschil oplevert. Onderzoek in biologie wat je opties geeft op biologische schepen te bouwen, enz. Dus grotere verschillen tussen empires. Keuzes die er voor zorgen dat je empire wezenlijk veranderd in plaats van alleen maar wat afwijkende cijfertjes.

Het managen van planeten had ook wat meer diepgang mogen hebben, zodat je wat meer bij je planeten betrokken raakt. Zodat je planeten meer zijn dan alleen maar wat cijfertjes op je spreadsheet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gister gekocht, helaas net 3 uur kunnen spelen.
Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar ik merk toch dat hoewel het er als een traditionele 4x uitziet (be it realtime) Het allemaal toch net wat anders speelt. Ben er nog niet uit of dat goed is :P

bonus :
mockup voor het nieuwe "na een gevecht"rapport

Afbeeldingslocatie: https://forum.paradoxplaza.com/forum/index.php?attachments/stellaris_end_of_combat_mockup-png.179300/

Hopelijk komt die er, want ik zie nu nog niet echt wat het gevolg van mijn scheepskeuzes is.

[ Voor 47% gewijzigd door heuveltje op 17-05-2016 10:25 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Ziet er goed uit, heb je hem ook ergens anders al gedeeld op reddit/paradox fora? Ik mis ook een beetje nu de gevechten calculatie het is nu bijna altijd meer power = win. Al kan je prima van alles counteren als je weet wat de tegenstander gebruikt.

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ow for the record, die heb ik niet zelf gemaakt Stond bij de update planning van paradox zelf.
Deze hoort bij de update die ze eind deze maand verwachten. (let wel dat er niets definitief is)

https://forum.paradoxplaz...the-maiden-voyage.932668/

Trouwens uberhoubt interessant leesvoer.

[ Voor 86% gewijzigd door heuveltje op 17-05-2016 11:30 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenspin

Bananenspin

Omdat het kan

Oh wat gaaf, ik heb wel wat notes mee gekregen maar niet het topic zelf geopend waardoor ik niet wist dat er ook grafische dingetjes stonden, even lezen inderdaad vanavond na de hoi4 stream :p

HOI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Seth_Chaos schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:21:
Ik zit pas ergens rond 3400. Wat ik mis zijn uitgebreidere opties om vijanden aan te vallen. Leuk dat ik een oorlog gestopt ben. Maar dan wil ik wel de optie hebben weer een oorlog te starten zonder dat een vredesverdrag in de weg staat. Tevens vindt ik het erg onoverzichtelijk dat ik niet in 1 oog opslag kan zien welke gebieden tot mijn alliance en of welke rassen vassals zijn.

Ship design vindt ik ruk. Te weinig hull keuzes. Te weinig schip types. Tevens vindt ik het jammer dat je geen invloed hebt op de gevechten zelf. Iets meer tactische opties en de mogelijkheid formaties te maken lijkt me wenselijk.

De niet inzichtelijke research tree kan ik waarderen. Het voelt nu meer als ontdekken. Maar ik had graag gezien dat het wat meer verschil oplevert. Onderzoek in biologie wat je opties geeft op biologische schepen te bouwen, enz. Dus grotere verschillen tussen empires. Keuzes die er voor zorgen dat je empire wezenlijk veranderd in plaats van alleen maar wat afwijkende cijfertjes.

Het managen van planeten had ook wat meer diepgang mogen hebben, zodat je wat meer bij je planeten betrokken raakt. Zodat je planeten meer zijn dan alleen maar wat cijfertjes op je spreadsheet.
Als ik jou was zou ik eens kijken naar Space Empires (IV of V). Klinkt allemaal alsof dat veel meer voldoet aan je verwachtingen en zijn volgens mij voor een redelijk prijsje op te pikken tegenwoordig.

PC: I7-4790, MSI GTX 1070 Gaming X 8G, 16GB HyperX Blu, Crucial BX100, Logitech G710+, Logitech G300s, Logitech Attack 3, Logitech F310, Logitech G430 Consoles: NES, SNES, N64, GameCube, WiiU, Gameboy, GBA, DSi XL, PS2, Xbox 360, Atari 2600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shabbaman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:23
heuveltje schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 10:25:
Gister gekocht, helaas net 3 uur kunnen spelen.
Het ziet er allemaal wel mooi uit, maar ik merk toch dat hoewel het er als een traditionele 4x uitziet (be it realtime) Het allemaal toch net wat anders speelt. Ben er nog niet uit of dat goed is :P

bonus :
mockup voor het nieuwe "na een gevecht"rapport

[afbeelding]

Hopelijk komt die er, want ik zie nu nog niet echt wat het gevolg van mijn scheepskeuzes is.
Tijdens het gevecht kan je wel volgen hoeveel damage elk wapen doet.

"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tormbo schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:52:
[...]

Als ik jou was zou ik eens kijken naar Space Empires (IV of V). Klinkt allemaal alsof dat veel meer voldoet aan je verwachtingen en zijn volgens mij voor een redelijk prijsje op te pikken tegenwoordig.
beter bekend als Excell in Space :)
(to be fair, dat was voornamelijk deel 3)

Ik vond deel 4 altijd een heel leuk spel. maar de AI snapte niet dat je ook vloten kon maken van meer dan 3 schepen. Dus solo spel was in het begin leuk, en daarna werd het gewoon veel te simpel.

Deel 5 heb ik nooit echt gespeeld ? Maar is die beter geworden dan ?

[ Voor 3% gewijzigd door heuveltje op 17-05-2016 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

heuveltje schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:11:
[...]

beter bekend als Excell in Space :)
(to be fair, dat was voornamelijk deel 3)

Ik vond deel 4 altijd een heel leuk spel. maar de AI snapte niet dat je ook vloten kon maken van meer dan 3 schepen. Dus solo spel was in het begin leuk, en daarna werd het gewoon veel te simpel.

Deel 5 heb ik nooit echt gespeeld ? Maar is die beter geworden dan ?
V is er bij mij door tijdgebrek(werk en zoontje) ook nooit van gekomen :)

Back on topic: Ik ben wel heel benieuwd hoe ze de Corvette=OP gaan aanpakken. Zelf ben ik wel voorstander van hogere schadebeperking(armor) op grotere schepen, zodat kleine scheepjes nauwelijks schade kunnen doen. Als je daar naast de hitrate van grotere wapens lager maakt dan worden kleine scheepjes ook niet direct vermorzeld door je battleships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wat ik me afvraag.

Ze raden in de tutorial vooraal aan om vooral mining bases te maken.
Echter die kosten blijkbaar 1c aan maintenance, en leveren meestal maar 2 resources op.
Ik vind die dingen dus echt compleet niet opschieten !

Of is het de bedoeling alleen die +3 resources te claimen ?

Daarnaast is 1 van de eerste tutorial missies is : heb een inkomst van 10Energie en 30 materialen. Ik zit na 2 uur niet eens in de buurt daarvan (2 energie, en 20 kristal.)

Mis ik iets ?

[ Voor 6% gewijzigd door heuveltje op 17-05-2016 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

heuveltje schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:38:
Wat ik me afvraag.

Ze raden in de tutorial vooraal aan om vooral mining bases te maken.
Echter die kosten blijkbaar 1c aan maintenance, en leveren meestal maar 2 resources op.
Ik vind die dingen dus echt compleet niet opschieten !

Daarnaast is 1 van de eerste tutorial missies is : heb een inkomst van 10Energie en 30 materialen. Ik zit na 2 uur niet eens in de buurt daarvan (2 energie, en 20 kristal.)

Mis ik iets ?
Mining stations doen ook energie minen he, op energie planeten :)

De tutorial is natuurlijk enkel tips, je krijgt niets voor het voltooien van die missies, maar energie is zeker net zo belangrijk als minerals, al hoef je niet zoveel in de + te zitten, omdat je het niet 'gebruikt' bij het bouwen.

Planetary improvements, mining bases, research bases en je vloot gebruiken allemaal energy als upkeep, houd hier dus rekening mee als je die tutorial probeert te halen. (De beschikbare resources kunnen ook enorm verschillen per play). Initieel probeer ik altijd eerst de planeten te bebouwen waar 3+ resources of science van komt, om de efficientie enigszins te behouden.

Op de lange termijn zijn kolonies echter een stuk efficienter dan mining bases. Een lvl 2 energy reactor naast een planetary center geeft al gauw 8 energy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat Tormbo zegt: mining en power op je planeet gaat veel sneller, mining stations zijn secundair. Eerste vakje op een planeet dus ook altijd strategisch kiezen.

Maar wat een heerlijke strategie game is dit zeg, is zo'n beetje alles wat de nieuwe MOO niet is. Ga hier heel veel uren insteken. Ligt het aan mij of ben je zelfs met een 'tiny' game gewoon een uur of 40 kwijt?

Ontdek zelfs na 20 uur nog allerlei nieuwe gameplay elementen en mechanics, echt super dit. Wel wat kleine bugs tegengekomen, maar niets game-breakends ofzo.

[ Voor 6% gewijzigd door NLxAROSA op 17-05-2016 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

NLxAROSA schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:47:
Ligt het aan mij of ben je zelfs met een 'tiny' game gewoon een uur of 40 kwijt?
Ja vervelend he? :) Ik moet ook nog werken en slapen helaas :P
Ontdek zelfs na 20 uur nog allerlei nieuwe gameplay elementen en mechanics, echt super dit. Wel wat kleine bugs tegengekomen, maar niets game-breakends ofzo.
Ik vind het vooral zo heerlijk dat je met exploration zoveel nieuwe dingen tegenkomt. Die ancient empires zijn indrukwekkend en de replayability is ook zo fijn hoog. Iedere government type heeft zijn eigen quests en oplossingen/keuzes bij events.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Tormbo schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 12:54:
[...]

Ja vervelend he? :) Ik moet ook nog werken en slapen helaas :P

[...]

Ik vind het vooral zo heerlijk dat je met exploration zoveel nieuwe dingen tegenkomt. Die ancient empires zijn indrukwekkend en de replayability is ook zo fijn hoog. Iedere government type heeft zijn eigen quests en oplossingen/keuzes bij events.
Ik moest mijn referentie kader ook iets aanpannsen :P
Ik had zo iets van laat ik maar beginnen in een small heelal.
Seriously 400 planeet stelsel, wtf ? ik zat meer aan 10 te denken :)

Het mooiste vind ik die random verhalen.
"we hebben een interesante plant gevonden, onderzoeken of niet ?"
JA doe maar.
"Was eigenlijk niets boeiends, maar de pollen geven wat happines. laten groeien of uitmoorden"
Mwah, hoe erg kan het zijn, geniet er maar van,
10 jaar later en heel de planeet is apestoned, en ik moet een zuiverings team sturen om alles af te maken :P

Ga vanavond eens opnieuw beginnen.
Heb denk ik in het begin te veel tijd verspild, waardoor ik nu al compleet ingesloten zit.

Daarnaast zag ik een Luiaard in de karakters, dus heb heel mijn ras maar luiaards gemaakt.
Maar een nieuw ras starten als Dictatoriale xenophobe blitzkriegende slavendrijvers, dat past eigenlijk beter bij mij !

* heuveltje is in het echt heel vredelievend, 4x games halen altijd het slechtste in mij boven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Tormbo schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 11:52:
[...]

Heb het spel even bekeken, maar Stellaris lijkt toch meer bij mijn voorkeuren aan te sluiten. Ik zie dan ook meer heil in een uitbreiding, patch dan wel mods voor Stellaris. Ik vindt Stellaris ook geen slecht spel. Ik zou het toch al een 7/10 geven. Maar het had zoveel beter kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ik ben gisteren opnieuw begonnen.

House Corino
Naam : Emperor Shaddam X
Robot's als army ( aka de sardukar )

Ik zou best wel een leuke mod willen zien met namen van Dune of alleen maar Stargate ./nerd.
Maar wel leuk begin net weer met een schone lei en de keus is reuze. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case_C

Case_C

[Team Carrack]

In het begin van m'n 2e game kwam er trouwens een migrant-fleet langs. Space-nomaden zeg maar die neutraal waren. Zat gelijk te zweten, want ze waren 3x zo sterk dan ikzelf was....
Harder to form and maintain proper Alliances.
Alsof het nu al zo makkelijk is :+ , de buren met 150+ relation willen nog steeds geen alliance... -30 score daarvoor... dat is al lastig zat lijkt me. En de kans dat je een civ. vind die hetzelfde denk als jouw is vrij klein.

[ Voor 44% gewijzigd door Case_C op 17-05-2016 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Case_C schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 08:36:
Kwam er overigens ook erg laat achter dat je met sectoren kan werken, had al tijden 5 colonies en wilde en kon uitbreiden... echter keek ik teveel naar die cap... Toen toch maar de stap gezet om een 6é te maken, blijk je sectoren in te kunnen stellen :+ .... Gelijk de overige planeten ingepakt die er nog waren, daarbij zoveel mogelijk Frontier Borders in de sectoren stoppen zodat ik zelf political capital/influence houd. (momenteel +6 :) ) Is dat verstandig of gaat dat vervelend worden als sectoren zelf te weinig political power aanmaken?
Dat is een bug, een Frontier Outpost in een sector zou namelijk wel influence moeten kosten. Het maakt verder niet uit, want een sector kan niet negatief raken op influence. Op dit moment is het dus een handige strategie. Houd er echter wel rekening mee dat het in een komende patch verandert :).

"Sentient starships" zitten al in het spel geloof ik, alleen zal je die wel niet zo snel tegen komen. Sommige research opties zijn ook afhankelijk van je ethos.
Dat komt dus in een volgende patch, zoals ze aangaven met "colony events". Weet nog niet helemaal wat ik me erbij moet voorstellen maar het komt eraan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Ik vraag me wel iets af, de verwachte patch notes gezien te hebben:

Hoe werkt het als een AI al een planeet gesurveyed heeft en een anomaly gevonden heeft. Kun je deze dan alsnog zelf surveyen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Ik kan het systeem met de kaartjes wel waarderen, maar ik ben wel van mening dat er gewoon een tech-tree moet komen. Bijvoorbeeld exoskeletons (+5% army damage +%5 minerals) is de voorloper van robots. Het is dat ik het in een plaatje van een tech-tree zag, maar ik snapte dus echt niet waarom de robot tech nooit tevoorschijn kwam. Zelfde geldt voor Administrative AI (+5% research speed) wat de voorloper is voor.... point defense! Dat soort dingen zorgen er gewoon voor dat je eigenlijk op de wiki moet kijken om te weten hoe je effectief kan spelen. Overigens zou ik ook graag willen dat er een manier was om kaartjes permanent in te klappen: Al die alien wapens (Shard throwers en dergelijke) zijn echt enorm kut en vooral late game moet je constant een lijst van 20 techs die je niet wil doorspitten om te zoeken naar degene die je wel wil. Ook dat bijvoorbeeld level 2 shields nog steeds te zien zijn, terwijl je al op level 5 zit door Debris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Adanteh schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:18:
[...]

Ik kan het systeem met de kaartjes wel waarderen, maar ik ben wel van mening dat er gewoon een tech-tree moet komen. Bijvoorbeeld exoskeletons (+5% army damage +%5 minerals) is de voorloper van robots. Het is dat ik het in een plaatje van een tech-tree zag, maar ik snapte dus echt niet waarom de robot tech nooit tevoorschijn kwam. Zelfde geldt voor Administrative AI (+5% research speed) wat de voorloper is voor.... point defense! Dat soort dingen zorgen er gewoon voor dat je eigenlijk op de wiki moet kijken om te weten hoe je effectief kan spelen. Overigens zou ik ook graag willen dat er een manier was om kaartjes permanent in te klappen: Al die alien wapens (Shard throwers en dergelijke) zijn echt enorm kut en vooral late game moet je constant een lijst van 20 techs die je niet wil doorspitten om te zoeken naar degene die je wel wil. Ook dat bijvoorbeeld level 2 shields nog steeds te zien zijn, terwijl je al op level 5 zit door Debris.
Werkt het niet stiekem op de achtergrond wel zo? Dat je bepaalde pre-requirements moeten hebben geresearched voordat er andere techs op je bordje verschijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
Ja precies, met uitzondering van dingen waar je dus via Debris al een stukje research in hebt. Dan kan je in zomaar 10 stappen overslaan. Mijn probleem is dus juist dat die requirements er gewoon in zitten, maar dat het in-game op letterlijk geen enkele wijze is aangegeven en net doet alsof het niet te geval is. Het voelt dus allemaal heel leuk om te 'ontdekken', maar speel je meer dan 1 game dan is het gewoon vervelend dat je constant de wiki er bij moet pakken om te weten hoe je bepaalde techs behaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Nee, alsjeblieft geen tree! Eindelijk eens een dev die het anders durft te doen dan de standaard oplossing die we al een miljoen keer eerder hebben gezien. Wat tweaks hier en daar zijn wel nodig inderdaad, maar het basis systeem is prima. Je moet nu echt keuzes maken: pak ik die 'Desert kolonisatie' nu voor x punten of pak ik technologie Y? Niet wetende wanneer (en zelfs of!) hij terug komt en wat hij dan gaat kosten (veel meer, dat is wel duidelijk).

Vond zelf de 'tech circle' (eigenlijk meerdere bomen) van Beyond Earth ook mooier qua concept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Hahaha wat vet dit.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oKyYnkF.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adanteh
NLxAROSA schreef op dinsdag 17 mei 2016 @ 16:33:
Nee, alsjeblieft geen tree! Eindelijk eens een dev die het anders durft te doen dan de standaard oplossing die we al een miljoen keer eerder hebben gezien. Wat tweaks hier en daar zijn wel nodig inderdaad, maar het basis systeem is prima. Je moet nu echt keuzes maken: pak ik die 'Desert kolonisatie' nu voor x punten of pak ik technologie Y? Niet wetende wanneer (en zelfs of!) hij terug komt en wat hij dan gaat kosten (veel meer, dat is wel duidelijk).

Vond zelf de 'tech circle' (eigenlijk meerdere bomen) van Beyond Earth ook mooier qua concept.
Het kaarten systeem is prima, maar een overzicht van hoe de prereqs lopen zou fijn zijn. Het systeem kan dus hetzelfde blijven, maar het tree systeem dat er gewoon al in zit een in-game een UI geven zodat je weet welk kaartje er voor zorgt dat volgende kaartjes er in gestoken worden is wel een must, want again: Zo werkt het al, dus waarom niet laten zien hoe het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Nieuwe Beta Hotfix 1.0.3 is uitgekomen. Naast bugfixes een fijne toevoeging:
- Ship designer: List of designs is sorted according to ship sizes.
Neemt weer wat werk weg van zoeken naar het juiste design :).

Deze hotfix komt over 1-2 dagen uit, de 1.1 "Clarke" patch komt volgende week al in bèta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Opnieuw begonnen, dit ging al een stuk beter :P
Maar maar 5 planeten mogen hebben zuigt :(
(ja sectors, maar die wou ik eigenlijk niet)

Uit verveling maar een oorlog tegen de buren begonnen, om 1 stom eilandje in te pikken, dat midden op een jumpweg lag. mijn schepen moesten continu omvliegen.

BLijkt die gewoon sterker te zijn dan mij |:( oeps.
Maar ik kan niet winnen, en hij neemt genoegen met mijn planeet blokkeren.
Op deze manier blijft dit nog jaren door etteren, kan ik hem afkopen met een planeet ofzo ?

Is er eigenlijk een manier om te zien wat voor schepen/technologieën iemand heeft,
Nu kwam ik allemaal met lasers tegenover zijn shields. Dat was niet handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
Ik blijf het lastig vinden wat ik er nou van moeten vinden. Heb nu 15u gespeeld en 2 tries gedaan.

1e keer met een agressief ras. Kon van alles overnemen en enslaven. Maar je diplomacy ratings zakken bij ieder ras ver in het rood. Ergens (mid?)-game ontstaan er vervolgens allemaal coalities, die gezamenlijk veel te sterk zijn voor mij. Daarnaast kun je steeds maar 3 á 4 planeten per war declaration aanwijzen ter overname. Gelijk een ras wipen kan dus niet en ze komen het dan, zodra ze een coalitie hebben, met 6 andere weer afpakken. Mijn conclusie: heel agressief spelen en alles enslaven maakt late-game winnen wel heel moeilijk.

2e keer met een heel diplomatiek ras, gericht op koloniseren. Heb deze ronde echt alles gekoloniseerd wat mogelijk was. Met iedereen dikke matties. Een ras zat in de weg, dus die heb ik over genomen via een invasie. Probleem: ik kan niet purgen en enslaven. Dus die lui blijven jaren lang rebelleren, ondanks dat mijn vloot over hun base hangt. Via internet nog opgezocht wat ik verder nog kon doen, maar ik had er de juiste techs niet voor (en die kwamen ook maar niet...). Dus uiteindelijk rebelleert die planeet en verlies ik hem weer. Verder staat mijn diplomacy rating bij andere rassen +150, maar ze accepteren geen enkele trade deal of what-so-ever. Mijn conclusie: ik heb echt geen flauw benul hoe ik een pot win via een diplomacy way.

Overall conclusie: ik na 15-20u spelen echt geen idee hoe ik dit spel eigenlijk kan winnen.

Iemand pro tips? Zit echt met handen in het haar wat ik nu fout doe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• riaddon
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-02 12:40
Viel voor mij erg mee...

Ik moet zeggen dat ik het hele sector gebeuren niet gesnapt heb.. en daarom dacht dat ik maar 5 (uiteindelijk 6) planets mocht hebben.

Mijn aanpak voor oorlogsvoering was dan ook als volgt:
- Declare war, kies voor vassalize.
- Zorg dat je genoeg engagements wint.
- Nieuwe vassal state

Wanneer je dan aan de volgende oorlog begint helpen je vassals je weer met hun military.
De combinatie dat mijn eigen military over het algemeen de sterkste in het spel was, in combinatie dat er altijd 3-4 andere vassal rassen hun hele leger meestuurden zorgde er voor dat ik ook de federaties kon blijven steamrollen... ook al had ik zelf maar 6 planets.

Met de unbidden had ik toevallig mazzel in zoverre dat ze net naast een mustering point het spel inkwamen. "Oh ja, leuk dat jullie er zijn, ik heb hier toevallig een flinke vloot, zijn we er nu al klaar mee?"

Het enige wat ik niet helemaal snap: Volgens mij kunnen vassals ook weer rebellen etc. Maar hoewel al mijn vazallen altijd ver in de - zaten... deden ze nog altijd precies wat ik van ze verwachtte: backup leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
Mmm ja dat is ook wel het proberen waard. Hoewel het wel beetje exploit klinkt dat vassals niet rebelleren, terwijl ze dat bij overname van een planeet wel doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Loona35 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 11:26:
Mmm ja dat is ook wel het proberen waard. Hoewel het wel beetje exploit klinkt dat vassals niet rebelleren, terwijl ze dat bij overname van een planeet wel doen.
Je hebt natuurlijk wel een beetje minder directe invloed op een vassal. Daarom staat dat daar tegenover denk ik.

Ik heb gisteravond een primitive species geuplift, deze worden ook een vassal state. Wat ik niet van tevoren wist was dat ze ook een grote chunk uit je territory pakken dan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sloeberjong
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-06 08:53
Vassallize is vooral handig als je ze wilt opnemen in je eigen rijk. Na 10 jaar ofzo (staat aangegeven in de diplomacy tooltip) kun je ze diplomatiek opnemen in je eigen rijk (kost diplopower afhankelijk van de grootte van de vassal).

Ik heb gemerkt dat het liberaten van planeten ook best ok is. Vaak staan die planeten dan namelijk vrijwillig open voor vassallizen en kun je ze door verloop van tijd dus opnemen in je eigen rijk. Er is wel nog veel ruimte om meer dingen met vassals te doen (a la CK2). Kost meer tijd, maar is minder ingrijpend dan middels oorlog alles overnemen...

@Loona35: het moet natuurlijk ook niet te makkelijk wezen om heerser van het heelal te worden ;)
Hoewel ik er soms ook wel tegenaan loop dat niemand fatsoenlijke trade deals wil sluiten.

Wat mij betreft mogen ze wel wat features van andere paradox games jatten. Evenals shipcombat, dat is nu wel heel erg simpel en men mag wel wat jatwerk uitvoeren bij HoI4/HoI3. Ook om doomstacks tegen te gaan...

Al met al vermaak ik me er best aardig mee. M'n 2e potje met de Verenigde Aardse Compagnie om op vriendelijke wijze door het heelal te gaan loopt best aardig, al komt er toch een aardig conflict aan. Puur zakelijk nauurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Sloeberjong schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 14:30:
Al met al vermaak ik me er best aardig mee. M'n 2e potje met de Verenigde Aardse Compagnie om op vriendelijke wijze door het heelal te gaan loopt best aardig, al komt er toch een aardig conflict aan. Puur zakelijk nauurlijk ;)
Geen slaven? Verloochen je de geschiedenis niet een beetje zo? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 08:49:
Opnieuw begonnen, dit ging al een stuk beter :P
Maar maar 5 planeten mogen hebben zuigt :(
(ja sectors, maar die wou ik eigenlijk niet)
Sectors zijn niet zo heel slecht hoor, alleen je moet niet verwachten dat ze het exact zo doen als jij zou willen of wat het slimste lijkt. Maar over het algemeen, als je ze een paar planeten geeft en wat start minerals/energy credits kunnen ze er aardig mee uit de voeten.

In de volgende update komen trouwens ook verbeteringen voor sectors, en ook voor de sector AI, soms doet 'ie inderdaad wel gekke dingen (robot planeten zijn bijvoorbeeld niet handig).
Is er eigenlijk een manier om te zien wat voor schepen/technologieën iemand heeft,
Nu kwam ik allemaal met lasers tegenover zijn shields. Dat was niet handig :P
Volgens mij alleen door er tegen te vechten. Je kan trouwens in het Diplomacy screen wel zien hoe goed iemand ongeveer is, en dan fleet power, naval capacity en technology level. Dat geeft je een beetje een idee of je 'm aan kan.
Loona35 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 09:10:
Verder staat mijn diplomacy rating bij andere rassen +150, maar ze accepteren geen enkele trade deal of what-so-ever.
Dat kan ook aan hun "trade willingness" liggen, 'Peaceful Traders' willen eerder handelen dan 'Hegemonic Imperialists'. Al vind ik het vaak ook lastig om een goede deal te maken, kom meestal niet verder dan wat energy of migration access bij allies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

Chris7 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:34:
[...]

Sectors zijn niet zo heel slecht hoor, alleen je moet niet verwachten dat ze het exact zo doen als jij zou willen of wat het slimste lijkt. Maar over het algemeen, als je ze een paar planeten geeft en wat start minerals/energy credits kunnen ze er aardig mee uit de voeten.

In de volgende update komen trouwens ook verbeteringen voor sectors, en ook voor de sector AI, soms doet 'ie inderdaad wel gekke dingen (robot planeten zijn bijvoorbeeld niet handig).
Maar ik vind dat micromanagen van planeten juist 1 van de leukere dingen :)
En momenteel poep ik er elke maand een colony ship uit, dus meer dan een klein beetje quenn en in een sector frotten kan ik niet,

Daarnaast kun je helaas niet aangeven dat hij in het begin moet focussen op voedsel.
Volgens mij alleen door er tegen te vechten. Je kan trouwens in het Diplomacy screen wel zien hoe goed iemand ongeveer is, en dan fleet power, naval capacity en technology level. Dat geeft je een beetje een idee of je 'm aan kan.
Dat helpt wel. Maar het probleem was dat ik voornamelijk lasers en shields had, hij voornamelijk shields en kanonnen. dus ik had 2 keer zo veel schepen als hij nodig. Als ik van te voren een spion ergens kon droppen, dan had ik me daar natuurlijk op voor bereid ;P

MAar ik zit weer vast. :(
20% van het heelal verkend, maar al mijn kleine buurtjes en paar grote zitten in 1 Alliance. Elk afzonderlijk zou ik kunnen vermorzelen, maar aanvallen is geen optie want dat krijgt ik meteen 20 verschillende vloten van alle kanten op me af.

En negotiaten wil ook bepaald niet werken :( (iets aan mijn xenofobische slavendrijvende war instelling irriteert de hippies:P). Dus ik heb krijgt tonnen met energy en minerals., maar ik heb even geen flauw idee hoe verder te gaan :?

Ow nog een vraagje, weet iemand hoe je makkelijk een lijst met star ports krijgt. Zodat je snel een berg corvettes kan queen ?
D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Chris7 schreef op woensdag 18 mei 2016 @ 18:34:
[...]

Sectoren kun je heel hard op leeglopen als de verhouding tussen colonies en stations scheef is. De colonies in de sector betalen de stations (energy). Kunnen ze dat niet (bijvoorbeeld omdat je colonies nog te klein zijn of omdat je een klein aantal colonies hebt tegenover een groot aantal stations) dan ga je heel hard in de min. Dan moet je continue bijvullen vanuit de 'algemene pot' en dat kan best wel hard gaan.

Het zijn echt een soort mini-empires in je grote empire. Je kan helaas niet (of ik heb het nog niet gevonden) het terkort van de één aanvullen met het overschot van de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

NLxAROSA schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:40:
[...]

Sectoren kun je heel hard op leeglopen als de verhouding tussen colonies en stations scheef is. De colonies in de sector betalen de stations (energy). Kunnen ze dat niet (bijvoorbeeld omdat je colonies nog te klein zijn of omdat je een klein aantal colonies hebt tegenover een groot aantal stations) dan ga je heel hard in de min. Dan moet je continue bijvullen vanuit de 'algemene pot' en dat kan best wel hard gaan.

Het zijn echt een soort mini-empires in je grote empire. Je kan helaas niet (of ik heb het nog niet gevonden) het terkort van de één aanvullen met het overschot van de ander.
Je kunt ze natuurlijk gewoon taxen per sector(dus de winstgevende sector hoge tax) en vervolgens steeds (handmatig) de verlies draaiende sector bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-06 11:31
Iemand een idee hoe je die AI consciousness kunt defeaten? Is niet bij mij begonnen maar bij een AI speler, heb de originele homeworld + 6 ofzo planets al conquerd van de AI consciousness, maar de homeworld die moved steeds naar andere places...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
Ik lees hier veel over sectoren, maar wat wordt er nu precies mee bedoeld? Het is iets anders dan een colony dat door de AI wordt gemanaged? Hoe maak je zo'n sector, gewoon met je colony schip?

Ik vind het soms nogal verwarrend qua terminologie, waarschijnlijk omdat ik nooit een Paradox game heb gespeeld. Is er ergens een lijst met begrippen? De wiki is niet heel compleet op dit moment. Het antwoord op wat een sector nu precies is en hoe je die maakt vind ik er bijvoorbeeld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Awesome game! Zoveel opties, details en mogelijkheden. Ik ben bang dat ik hier wel wat uurtjes aan kwijt raak zoals bij Alpha Centrauri.

Grootste frustratie tot op heden is dat je totaal geen controle in gevechten hebt. Voornamelijk een soort van "focus fire" optie. Het is gewoon mogelijk dat je in een 4vs2 battle zelf een ship kwijtraakt, dan simpel voorkomen kan worden als je een focus fire optie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tormbo

Tormbo

Father, Gamer, Teacher

Loadichus schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:47:
Awesome game! Zoveel opties, details en mogelijkheden. Ik ben bang dat ik hier wel wat uurtjes aan kwijt raak zoals bij Alpha Centrauri.

Grootste frustratie tot op heden is dat je totaal geen controle in gevechten hebt. Voornamelijk een soort van "focus fire" optie. Het is gewoon mogelijk dat je in een 4vs2 battle zelf een ship kwijtraakt, dan simpel voorkomen kan worden als je een focus fire optie had.
Ja dat mis ik ook nog wel, desnoods een mogelijkheid om te kiezen voor verschillende opties.

BV: Fire on weakest, fire on strongest, fire on lowest HP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje

heuveltje

KoelkastFilosoof

v0dka schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:31:
Ik lees hier veel over sectoren, maar wat wordt er nu precies mee bedoeld? Het is iets anders dan een colony dat door de AI wordt gemanaged? Hoe maak je zo'n sector, gewoon met je colony schip?

Ik vind het soms nogal verwarrend qua terminologie, waarschijnlijk omdat ik nooit een Paradox game heb gespeeld. Is er ergens een lijst met begrippen? De wiki is niet heel compleet op dit moment. Het antwoord op wat een sector nu precies is en hoe je die maakt vind ik er bijvoorbeeld niet.
sectors kun je maken in het planeten overzicht van je ras (Rechtsboven een knop ergens)

je kunt niet meer dan 5 planeten hebben. (Misschien meer met tech ? zover ben ik nog niet gekomen)
Als je er meer wilt, dan moet je eerst bestaande planeten in een sector gooien, er kunnen meerder planeten in een sector komen. De AI bestuurt ze dan verder kwa ontwikkeling.

Daarna kun je alleen grofweg aangeven waar ze zich op moeten focussen, hoeveel van de resources je afpakt. en evt kun je resources aan een sector schenken. (ik gebruik ze momenteel als bank, want je kunt er bergen minerals in opslaan :P )

Enige gezeik is dat sectors alleen kunnen bestaan uit aaneengesloten gebieden, en mijn heelal is zo dun bezaaid met bewoonbare planeten, dat ik nu zowel aan het max aantal sectors als planeten zit. ik zou met outposts moeten gaan klooien, maar de influence is op :(

[ Voor 10% gewijzigd door heuveltje op 19-05-2016 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Tormbo schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:49:
Ja dat mis ik ook nog wel, desnoods een mogelijkheid om te kiezen voor verschillende opties.

BV: Fire on weakest, fire on strongest, fire on lowest HP.
Zou ook een prima toevoeging zijn.

Ik heb op dit moment een Admiral die +25% Fire Rate heeft en dat werkt ook wel behoorlijk in mijn voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online

Wat een sector is staat wel op de wiki, maar inderdaad niet hoe je maakt. Ik vermoed dat als je aan het begin van het spel "Full Tutorial" aan zet dat ze er dan wel wat over zeggen, maar weet ik niet zeker.

Je kan een sector maken door naar je overzicht van planeten te gaan (tweede knop van linksboven), en dan bovenaan op 'Create Sector' te drukken. Dan kun je een planeet aanwijzen die de hoofdstad van die sector is, en vervolgens meer sterren er aan toevoegen (eventueel met nog meer bewoonde planeten).

Gekoloniseerde planeten in een sector tellen niet meer mee voor de Core Planet limit, maar je kan niet meer zelf gebouwen bouwen op die planeten. Dat doet de sector zelf. Onderaan het overzicht met planeten komt dan een lijst met sectoren. Daar kun je instellen waar ze op moeten focussen (Minerals/Energy/Research/Defense) en kan je instellen hoeveel van hun inkomen ze moeten afdragen. Omdat je met de knoppen ernaast ze zelf energy en minerals kan geven (daarmee bouwen en onderhouden ze dingen) is het meestal handig dit vrij hoog te zetten (50-75%), want als de sector ergens niet genoeg van heeft geef je ze gewoon meer voorraad.

Dit is overigens een specifiek mechanisme voor Stellaris, niet iets wat ook in andere Paradox-games voorkomt. Ik denk dat het helpt de tutorial aan te zetten omdat die je meer vertelt over wat op welke schermen te zien is en wat je nu het beste kunt doen. Daarnaast kan het ook handig zijn een let's play op YouTube te kijken om te zien hoe anderen het spelen. Bij de meeste games van Paradox is het even inkomen maar als het eenmaal door hebt zijn het enorm leuke spellen met veel diepgang :).
heuveltje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 09:09:
Maar ik vind dat micromanagen van planeten juist 1 van de leukere dingen :)
Ja, vind ik ook, daarom wacht ik in het begin soms even met meer planeten koloniseren ;). Je kan natuurlijk ook een Direct Democracy nemen, daarmee heb je meer Core Planets.
Daarnaast kun je helaas niet aangeven dat hij in het begin moet focussen op voedsel.
Ik lees juist veel kritiek van mensen dat de planeten te veel op voedsel focussen en dan na een tijdje een gigantisch overschot hebben. Meestal ontwikkel ik een planeet eerst zelf een tijdje voor ik 'm aan een sector toevoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007

colony maken dan F2 en dan links onderste tab-blad --> clear sector (staat bovenaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Tormbo schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 10:03:
[...]

Je kunt ze natuurlijk gewoon taxen per sector(dus de winstgevende sector hoge tax) en vervolgens steeds (handmatig) de verlies draaiende sector bij te vullen.
Dat deed ik inderdaad, maar een handige verdeling is natuurlijk beter. Planeten uit sectoren gooien kost influence. Doet die tax nog wat met happiness/etc.?
Chris7 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:26:
[...]

Ik lees juist veel kritiek van mensen dat de planeten te veel op voedsel focussen en dan na een tijdje een gigantisch overschot hebben. Meestal ontwikkel ik een planeet eerst zelf een tijdje voor ik 'm aan een sector toevoeg.
Dat laatste is sowieso slim, dan is je sector gelijk rendabel. Overigens kun je een vinkje zetten bij de sector zodat eerdere upgrades van vakjes kunnen worden vervangen door iets anders. Volgens mij kan hij dan wel automatisch eerst focusen op voedsel en dat dan later vervangen door minerals/credits/research.

[ Voor 43% gewijzigd door NLxAROSA op 19-05-2016 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0dka
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-07-2021
heuveltje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:07:
[...]

sectors kun je maken in het planeten overzicht van je ras (Rechtsboven een knop ergens)
Chris7 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:26:
[...]

Wat een sector is staat wel op de wiki, maar inderdaad niet hoe je maakt. Ik vermoed dat als je aan het begin van het spel "Full Tutorial" aan zet dat ze er dan wel wat over zeggen, maar weet ik niet zeker.
Thanks, gewoon in de UI dus. De hoeveelheid informatie is overweldigend. Ik ben alleen Civ gewend dus heb geen idee waar ik moet kijken in Stellaris. De tutorial legt alleen de basis uit zonder diepgang en finesse. Het is natuurlijk ook onmogelijk om al die informatie tot je te nemen zonder kennis van de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:15

Mach

[END]Avengers

heuveltje schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 11:07:
[...]

Daarna kun je alleen grofweg aangeven waar ze zich op moeten focussen, hoeveel van de resources je afpakt. en evt kun je resources aan een sector schenken. (ik gebruik ze momenteel als bank, want je kunt er bergen minerals in opslaan :P )
Maar dan wel het soort bank van waaruit je niet kunt opnemen! ?

Althans ik heb nog niet het knopje gevonden waarmee je de minerals/energy die een sector bewaart, weer terug kan laten storten in de Imperial Treasury.

Of zie ik iets over het hoofd :)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Mach schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 18:18:
[...]

Maar dan wel het soort bank van waaruit je niet kunt opnemen! ?

Althans ik heb nog niet het knopje gevonden waarmee je de minerals/energy die een sector bewaart, weer terug kan laten storten in de Imperial Treasury.

Of zie ik iets over het hoofd :)
Nee, maar je kan ze wel zwaar belasten. Met hetgeen wat je gegeven hebt kunnen sectoren zich ontwikkelen, waarna je van de winst dan weer een deel kan vragen. Ik denk dat als je 100% vraagt (weet niet of dat kan eigenlijk) je de voorraad wel langzaam leeg trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

Chris7 schreef op donderdag 19 mei 2016 @ 23:03:
[...]

Nee, maar je kan ze wel zwaar belasten. Met hetgeen wat je gegeven hebt kunnen sectoren zich ontwikkelen, waarna je van de winst dan weer een deel kan vragen. Ik denk dat als je 100% vraagt (weet niet of dat kan eigenlijk) je de voorraad wel langzaam leeg trekt.
75% is de maximale belasting en als je sectoren goed presteren dan zitten ze uiteindelijk op een enorme tiet met minerals en energy. En daar kan ik dan als Imperial Souvereign niet aankomen. Schande!!!! ;)

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxAROSA
  • Niet online
Doet die belasting nog wat qua happiness of andere nadelige effecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
NLxAROSA schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:16:
Niet in de empire overview waar je de sectors kan beheren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
NLxAROSA schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 14:16:
Nee, het is een belasting naar de sector-regering toe, en niet de bevolking zelf. Naast het uit handen geven van de controle over gebouwen e.d. zouden verdere nadelige gevolgen van een sector niet echt een aansporing zijn om ze te gebruiken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mach

Mach

[END]Avengers

En toch zou ik nog wel de optie willen hebben om de sectorale schatkisten ff leeg te roven. Zeker in tijden van oorlog. Er liggen in mijn sectors nu zo'n 20k aan energy en minerals opgeslagen die ik graag zou willen gebruiken.

DUGG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weemism
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online

Weemism

Es el Pollo Diablo!

Iemand die een idee heeft hoe je bij registratie bij het splashscreen 'Netherlands' kan kiezen? Als ik dit intyp vult het form automatisch Netherlands Antilles aan, en is er geen mogelijkheid om gewoon Netherlands te selecteren, en daar kan m'n OCD toch echt niet tegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mutatie
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:24
Dit is de eerste keer dat ik een game als deze probeer te spelen, nu een paar potjes gedaan.
M'n ass wordt hard gekicked :+
Ik ben wel strategy games gewend, vaak dit type games bekeken maar turn based vond ik niks dus dit lijkt wel wat.
Maar, nu wat games, gespeeld, normal, 1 Aa.i. start, tech 0. 250 jaar later heb ik 11 worlds, 180 pop. Net zoiets als de a.i. waar wel bij staat dat ze veel sterker zijn. Maar eens een oorlog proberen. Staat mn 12K vloot tegen 3x25K (ongeveer allemaal). Andere a.i. zelfde verhaal, ik kom er niet bij in de buurt.
Hoe krijg je het voor elkaar zulke hoeveelheden te maken? Ik was al over de max en energy flink in rood.
Ergens ga ik flink mis maar geen idee :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Mijns inziens is 11 worlds / 180 pop erg weinig na 250 jaar. Vergelijk de AI eens met jou qua worlds/pop, je kunt dit in het diplomacy window zien.

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris7
  • Niet online
Mutatie schreef op zondag 22 mei 2016 @ 04:04:
Maar, nu wat games, gespeeld, normal, 1 Aa.i. start, tech 0. 250 jaar later heb ik 11 worlds, 180 pop. Net zoiets als de a.i. waar wel bij staat dat ze veel sterker zijn.
Van elk ander land kan je in de Diplomacy window zien hoeveel Pops ze hebben, en in het 'Species' menu (tweede van links), kan je onderaan op Species drukken en dan selecteren op Pop grootte. Dan kun je ook zien hoeveel je hebt in vergelijking met andere empires.
Maar eens een oorlog proberen. Staat mn 12K vloot tegen 3x25K (ongeveer allemaal). Andere a.i. zelfde verhaal, ik kom er niet bij in de buurt.
Hoe krijg je het voor elkaar zulke hoeveelheden te maken? Ik was al over de max en energy flink in rood.
Ergens ga ik flink mis maar geen idee :X
Allianties zijn de key, zonder kom je nergens tenzij je zelf al flink groter bent dan de ander. Verder schepen upgraden en grotere schepen bouwen, 1 battleship is al meer dan 2K (maar je moet wel voldoende screens aan kleinere schepen hebben).
Een grotere vloot kan je verder vooral met meer bevolking, dus meer koloniseren.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste