TepelStreeltje schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:02:
Elk gebouw wat je bouwt, heeft een x aantal jobs die het beschikbaar maakt. Als je veel crime hebt, kan/moet je dus iets van een politie bureau maken (of leger ding geloof ik). Crime kan ook komen omdat je bevolking gewoon niet blij is. Amenities en consumer goods helpen hier bij.
Ja dat is inderdaad een goede tip, ik wist niet dat die rode icons in de outliner problemen aangaven en die tip hier hielp daar behoorlijk bij.
Ik heb de crime tot praktisch 0 weten te reduceren door een leader te recruiten voor die planeten die crime niet accepteert. Daarnaast heb ik gekeken waar de bevolking behoefte aan had, dat was werk en vertier, dus een paar theaters gebouwd en meer werkgelegenheid gecreeerd en dat in combinatie met de harde aanpak van de leider zorgde ervoor dat de criminaliteit vrij snel verdwenen was
Wat star bases betreft, bouw deze op chokepoints, upgrade ze altijd naar de max (dus ook de slots met guns/missiles vullen) en op de makkelijkere difficulties wordy je met rust gelaten.
Mijn tactiek was altijd zoveel mogelijk systemen claimen (want meer resources van de mining/research bases. Maar vooral meer archeologische kansen! Hier zitten hele sterke items tussen).
En als je terraforming hebt, kan je ook alle planeten geschikt maken voor je eigen volkje.
Dit vind ik eigenlijk het moeilijkste onderdeel tot nu toe. Die chokepoints had ik gezien in een tutorial dus dat pas ik nu inderdaad toe, maar ik wordt helemaal niet met rust gelaten, continu verklaart iemand de oorlog aan mij en mijn luchtruim zit vol met vijandelijke vliegtuigen. Gelukkig heb ik een alliantie met een enorm grote empire naast mij en tot nu toe helpen die mij, maar ik vind dat stuk erg lastig.
Ook als ik die science aircrafts erop uitstuur komen ze regelmatig vijandelijke choke points tegen. Ik heb tot nu toe geen idee hoe je die aan moet pakken, of je die bijvoorbeeld moet aanvallen of niet. Het is me tot nu toe wel gelukt om via een alternatieve route toch verder te komen, maar het voelt aan alsof ik iets mis in het begrijpen van dat stuk in de game. Dus daar valt nog een hoop te leren voor mij.
Het is een super vet spel, maar zo uitgebreid, dat ik na paar honderd uur nog niet alles snap... De updates met veel changed helpen ook niet mee ;p
Als de huidige DLC in de aanbieding is ga ik weer es paar campaigns starten.
Maar stel je vragen gerust! Genoeg mensen die je kunnen helpen hier

Ik ben het helemaal met je eens, enorm gaaf spel waarvan ik inderdaad ook wel denk je honderden uren nodig hebt om het echt helemaal onder de knie te krijgen.
Maar ik was na een uur of 10 de gratis game spelen wel overtuigd dit weekend dat dit echt iets voor mij is. De sfeer van de game, de magistrale muziek erbij en al die verhalen die je continu overkomen zorgen ervoor dat de uren voorbij vliegen als je in de game zit. Voor mij komt het over alsof je in een soort van interactieve film aan het meespelen bent in het uitbreiden van je empire.
Dus gisteravond de starter pack gekocht voor 30 euro, die bevat de base game en 5 DLC's waaronder utopia, dus de komende maanden kan ik hier absoluut mee vooruit. Maar eerst maar eens de base game beter leren te spelen, deze eerste sessie is toch meer een soort van leer proces en gelukkig is er veel info online te vinden op youtube en de WIKI, en in deze tweakers thread staat ook veel informatie die mij tot nu toe verder heeft geholpen.
Maar ik heb een lange weg te gaan, en dat is perfect natuurlijk