Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 96 97 Laatste
Acties:

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16:01
Nee, OF 3 maaischijven. Die zitten op de 12000F en in de kleine lettertjes van de kantenmaaier staat:
*Additional purchase required. LUBA 4 AWD 12000F is not compatible.

• MarnixB.
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-09 20:23
Het is nog lang geen 1 april toch?

152m2 2-onder-1-kap 2016 | Quatt en Atag I32S met NIBE PCU-R120 | T6 | 6000Wp | HR++, spouw-, dak- en muurisolatie | Vloerverwarming bgg en radiatoren op 1ste en 2e etage

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:43
MarnixB. schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:49:
[...]

Het is nog lang geen 1 april toch?
Nope, geen 1 April:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gPyb5xYyvBgggX-bA0Yn4CilvwU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vfc9BkwtJWcOUIYondi9NLUh.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/736B9m3NoxN-JYVPvHR_9-8gQbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/giDWf3SeURFOdpd6fXyxXA2h.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door MvRtje op 04-09-2026 15:55 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X50 Master & X40 Ultra

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Nou wil ik zo'n boston dynamics hond die met een gewone grasmaaier komt maaien en de troep van te voren netjes opruimt

• DjoeC
gjcvro schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 15:59:
[...]

Nou wil ik zo'n boston dynamics hond die met een gewone grasmaaier komt maaien en de troep van te voren netjes opruimt
offtopic:
Dan liever een Humanoid Robot, die kan naast gewoon het gras maaien, kantjes maaien, sloot schoonmaken, auto wassen, etc. ook koken, huis schoonmaken, ongewenste gasten naar buiten mieteren en nog veel meer. Een minderjarige opleiden kost meer ;)

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 16:14:
[...]
offtopic:
Dan liever een Humanoid Robot, die kan naast gewoon het gras maaien, kantjes maaien, sloot schoonmaken, auto wassen, etc. ook koken, huis schoonmaken, ongewenste gasten naar buiten mieteren en nog veel meer. Een minderjarige opleiden kost meer ;)
Ach, dat wordt dan misschien de volgende, als de opstand der robots dan nog niet begonnen is

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
gjcvro schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 18:18:
[...]

Ach, dat wordt dan misschien de volgende, als de opstand der robots dan nog niet begonnen is
Dat komt erna pas als er voldoende humanoids grasmaairobots rondlopen. Zoiets als iRobot en dat is dan nog de hoopvolle mensvriendelijke variant van een toekomst. ;)

Maar tot die tijd wel mooi om te zien dat er nog ontwikkeling is in grasmaairobots. Er komen er nu met kantenmaai functie. Sturende voorwielen, twee richtingen op maaien zodat die minder hoeft te keren, lidar, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door TheKerremenke op 04-09-2026 19:56 ]

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 01:11
DjoeC schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 11:51:
[...]

Met wielen die een heel stuk meer op de X serie van Navimow lijken maar (optisch) net niet genoeg grip hebben als er wat modder blijft plakken.
Wielen zijn hetzelfde als de 2X, nooit geen problemen met tractie.
Ik geloof dat zelfs de 1 ze al had, ruim beproefd dus.
Waar je vandaan haalt dat als er wat modder aan zit ze geen grip meer hebben?
Is dat je eigen ervaring?

Ook grappig dat de wielen op die van een machine lijken die veel later uitkwam dan de Luba`s.
En ze van Navimow zijn afgekeken?

Ik ben wel jaloers op de Luba 4 met Lidar en kantenmaaier.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 04-09-2026 21:45 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Teijgetje
DjoeC schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 12:08:
[...]

Leuk filmpje maar wel op kunstgras met ook die best wel goeie helling.
Waarom al die negativiteit als Segway, net als alle fabrikanten, op beurzen ook kunstgras gebruikt?
Dus die zijn ook slecht/onbetrouwbaar/ niet te geloven?
Ik heb regelmatig hobbels en molshopen, mijn Luba 2X heeft daar geen problemen mee.
Waarom zouden nieuwere edities dat dan wel hebben?

[ Voor 10% gewijzigd door Teijgetje op 04-09-2026 21:54 ]

• DjoeC
Teijgetje schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 21:38:
[...]

Wielen zijn hetzelfde als de 2X, nooit geen problemen met tractie.
Ik geloof dat zelfs de 1 ze al had, ruim beproefd dus.
Waar je vandaan haalt dat als er wat modder aan zit ze geen grip meer hebben?
Is dat je eigen ervaring?

Ook grappig dat de wielen op die van een machine lijken die veel later uitkwam dan de Luba`s.
En ze van Navimow zijn afgekeken?

Ik ben wel jaloers op de Luba 4 met Lidar en kantenmaaier.
Tot heden gaat het net goed met de modder, juist vanwege het diepe profiel. Maar dat fout Jan faan weet ik uit ervaring waar ik bij een glijpartij samen met cirkelmaaier (versleten profiel) koppie onder ging.

Enneh over dat kunstgras: da's natuurlijk voor alle merken gelijk, geen objectieve weergave van de werkelijkheid zoals ik die ervaar. Maar goed, iedereen maait natuurlijk alleen met mooi weer ;)

• Teijgetje
DjoeC schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 22:30:
Maar goed, iedereen maait natuurlijk alleen met mooi weer ;)
Nee, niet iedereen.
Maar ook bij regen heb ik geen problemen.

• gjcvro
  • Nu online
Teijgetje schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 08:33:
[...]

Nee, niet iedereen.
Maar ook bij regen heb ik geen problemen.
Profiel zit hier meestal meer dicht van het gemaaide gras dan van modder, toch ook nooit problemen, maar ik heb dan ook bijna nergens een serieuze helling behalve een klein stuk zo breed als een oprit. Daar heeft hij dan wel eens moeite omdat de navimow x3 maar 2wd is. Dan moet hij soms een keertje van tactiek wisselen. Met 4wd kan ik me bijna niet voorstellen dat het een probleem is behalve als je hem tegen een dijk laat maaien.

• DjoeC
gjcvro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 09:47:
[...]

Profiel zit hier meestal meer dicht van het gemaaide gras dan van modder, toch ook nooit problemen, maar ik heb dan ook bijna nergens een serieuze helling behalve een klein stuk zo breed als een oprit. Daar heeft hij dan wel eens moeite omdat de navimow x3 maar 2wd is. Dan moet hij soms een keertje van tactiek wisselen. Met 4wd kan ik me bijna niet voorstellen dat het een probleem is behalve als je hem tegen een dijk laat maaien.
Mijn X4 zakt hier bij een smal stuk waar ie spontaan toch wil keren nogwel eens de slootkant in die de maximale hellinghoek benadert of overschrijdt. Tot heden gaat het allemaal nog goed maar soms zit ik wel met de billen geknepen. Zolang ie er uit komt is dat prima, maar hoe het zometeen in de herfst gaat ben ik erg benieuwd naar. Experimenteren is prima maar als dit misloopt kan het een duur experiment worden.

De aanbevolen afstand van 75cm vanaf de slootkant vind ik een beetje te gek voor woorden. Alleen verbaast het mij een beetje dat de maaier (ok, hij heeft vision view) bij het keren de maaigrens over gaat. Zolang niet alle 4 wielen gelijktijdig "rond" zijn van modder en (terechte opmerking) aangekoekt gemaaid gras zal het wel goed blijven gaan. Misschien is het ook alleen maar mijn "gevoel".

@Teijgetje Was die van jou al niet eens wezen zwemmen, of was dat een andere poster?

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:42:
[...]

Mijn X4 zakt hier bij een smal stuk waar ie spontaan toch wil keren nogwel eens de slootkant in die de maximale hellinghoek benadert of overschrijdt. Tot heden gaat het allemaal nog goed maar soms zit ik wel met de billen geknepen. Zolang ie er uit komt is dat prima, maar hoe het zometeen in de herfst gaat ben ik erg benieuwd naar. Experimenteren is prima maar als dit misloopt kan het een duur experiment worden.

De aanbevolen afstand van 75cm vanaf de slootkant vind ik een beetje te gek voor woorden. Alleen verbaast het mij een beetje dat de maaier (ok, hij heeft vision view) bij het keren de maaigrens over gaat. Zolang niet alle 4 wielen gelijktijdig "rond" zijn van modder en (terechte opmerking) aangekoekt gemaaid gras zal het wel goed blijven gaan. Misschien is het ook alleen maar mijn "gevoel".

@Teijgetje Was die van jou al niet eens wezen zwemmen, of was dat een andere poster?
Toch een randje of staalkabeltje spannen? Ik laat hem wel strak langs de slootkant lopen, maar dan niet het schuine deel omdat dat veel te stijl is, je kunt er zelfs niet lopen. Maar daardoor ontstaan vanzelf een natuurlijke bescherming, want dat gras en andere zooi wordt zo groot dat de maaier daar nooit meer door komt.

• DjoeC
gjcvro schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 11:22:
[...]

Toch een randje of staalkabeltje spannen? Ik laat hem wel strak langs de slootkant lopen, maar dan niet het schuine deel omdat dat veel te stijl is, je kunt er zelfs niet lopen. Maar daardoor ontstaan vanzelf een natuurlijke bescherming, want dat gras en andere zooi wordt zo groot dat de maaier daar nooit meer door komt.
Correct. Maar de kant wordt hier zo'n 2x per jaar met de bosmaaier gemaaid, de sloot moet jaarlijks (handmatig) worden geveegd, en dan zijn er dus flink wat rondjes van de robot voordat dat aangroeit. Randjes en/of staalkabel(tjes) zijn geen oplossing, dan ga ik zelf m'n nek breken of hoofd naar voren de sloot in. Ik ken mezelf ;) Als gezegd, voorlopig lijkt het allemaal nog goed te gaan, de echte test komt deze herfst als het nat blijft.

• Teijgetje
DjoeC schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:42:

Ja dat was onze, twee keer.
Beide keren een positioneringsfout.
Eerste keer was de kaart 20 cm verschoven nadat ik probleemloos over kon van RTK naar iNavi zonder iets te wijzigen, volgens de helpdesk. Niet dus, onder garantie nagekeken.
Software door hen aangepast denk ik.
De tweede keer was na een jaar waarbij hij het stuk al heel vaak gemaaid had en ook geen reden had om te keren langs een recht stuk. Waarom zal altijd een raadsel blijven.
Hij draaide met de achterwielen de beschoeiing over achteruit, waarna de zwaartekracht het overnam en hij achterstevoren ondersteboven in de sloot lag.
Nieuwe gekregen van Mammotion.

Maar ik begreep dat de X450 nieuw is, met nieuwe software en app. Daar verwacht ik veel fouten/bugs in die opgelost moeten worden voordat de software volwassen is.
Daar is Mammotion dan een stuk verder in.

[ Voor 5% gewijzigd door Teijgetje op 05-09-2026 18:53 ]

• gjcvro
  • Nu online
De navimow x350 staat bij de dealer om de maaimotor te vervangen, maar ook navimow is blijkbaar lastig aan het worden met onderdelen dus ik ben bang dat het weer ff kan duren. En net natuurlijk nou het gras een groeispurt voor de winter in gaat.

Nou heb ik nu vakantie en kan ik nog wel een keer een rondje trekken met de zitmaaier maar begin ook te twijfelen om er domweg een 2e maaier naast te zetten. Nou zijn er diverse lidar maaiers bijgekomen maar ik vraag me af of dat wel goed gaat op een vrij kaal grasveld van 80 x 80 meter. Er zijn wel wat planten zones maar niet echt mooie vaste vormen. En 1 van die randen is dus een slootkant, wat perfect gaat op de rtk, maar heb mijn twijfels bij lidar.

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
gjcvro schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:12:
De navimow x350 staat bij de dealer om de maaimotor te vervangen, maar ook navimow is blijkbaar lastig aan het worden met onderdelen dus ik ben bang dat het weer ff kan duren. En net natuurlijk nou het gras een groeispurt voor de winter in gaat.

Nou heb ik nu vakantie en kan ik nog wel een keer een rondje trekken met de zitmaaier maar begin ook te twijfelen om er domweg een 2e maaier naast te zetten. Nou zijn er diverse lidar maaiers bijgekomen maar ik vraag me af of dat wel goed gaat op een vrij kaal grasveld van 80 x 80 meter. Er zijn wel wat planten zones maar niet echt mooie vaste vormen. En 1 van die randen is dus een slootkant, wat perfect gaat op de rtk, maar heb mijn twijfels bij lidar.
LiDAR is aanvulling op en geen vervanging van het (Net)RTK signaal toch?

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• gjcvro
  • Nu online
TheKerremenke schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:21:
[...]

LiDAR is aanvulling op en geen vervanging van het (Net)RTK signaal toch?
Ik zie bij de meeste lidar modellen geen rtk meer staan. Maar kan me vergissen.

• DjoeC
gjcvro schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:37:
[...]

Het is er wel https://nl.navimow.com/pages/navimow-h2-robot-lawn-mower EFLS™ LiDAR⁺
(Vaste-staat 3D LiDAR + NRTK + Vision).

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:14:
[...]

Het is er wel https://nl.navimow.com/pages/navimow-h2-robot-lawn-mower EFLS™ LiDAR⁺
(Vaste-staat 3D LiDAR + NRTK + Vision).
Ja, maar die serie gaat maar tot 3000m2. En qua budget kan ik dan beter een 2e x350 kopen, en dat was dan weer eigenlijk boven budget. Ik weet het, ik zoek veel voor weinig.

• DjoeC
gjcvro schreef op zondag 6 september 2026 @ 22:35:
[...]

Ja, maar die serie gaat maar tot 3000m2. En qua budget kan ik dan beter een 2e x350 kopen, en dat was dan weer eigenlijk boven budget. Ik weet het, ik zoek veel voor weinig.
Hmm, tja, dan zou ik toch naar een x450 kijken ondanks het budget. Of even wachten op zo'n krantenpapier ding. Of een Kress Voyager, die heeft ook Lidar, vision en nRTK. met 5 jaar/2000 uur garantie. Alleen het prijskaartje valt wat tegen.

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:05
gjcvro schreef op zondag 6 september 2026 @ 21:37:
[...]

Mijn Mova lidax ultra heeft geen RTK, alleen LiDAR en camera. En angst voor water :S .

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• DjoeC
Elac schreef op maandag 7 september 2026 @ 01:01:
[...]

Mijn Mova lidax ultra heeft geen RTK, alleen LiDAR en camera. En angst voor water :S .
En hoe herkent die water in een sloot met waterplanten, kroos, etc.?

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
B-Real schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:58:
[...]

Ik heb in het hele traject twee verbindings stukken zitten inderdaad.

Eentje halverwege de afgrenzing (foutje bij het aanleggen) en inderdaad, daar waar het begeleidingsdraad bij het afgrenzingsdraad komt.
Alleen, dat is op goed geluk vervangen en ik zou graag de breuk daadwerkelijk opsporen.
Even update van mijn probleem, voor degene die het interessant vind en/of er in de toekomst ook tegenaan loopt.

Mijn geleidingssdraad had geen verbinding en kort daarna had ook het begrenzingsdraad geen verbinding meer. Er was niets in de tuin veranderd, zelfs niet in de tuin gelopen.

Dit weekend maar eens opzoek naar de oorzaak.
- draden in het station gewisseld om te ontdekken in welke helft het probleem zou moeten zitten >> geen resultaat
- Kort stukje draad gepakt >> er was verbinding >> probleem zat dus niet in het station
- Connectoren gewisseld en bestaande draden iets ingekort >> geen resultaat

Of nouja, de robot kwam even een tel in beweging en stopte daarna weer. Dat voelde als een draadbreuk obv de aangesloten draden moest het dan in de linkerhelft zitten. Juist de helft die ik NIET verdacht....

Ergens in de linkerhelft heb ik het draad wel doorverbonden, ik wist waar deze ongeveer zat maar was al zo ingegroeid dat ik deze niet kon vinden.

Dan op goed geluk maar het andere verbindingspunt vervangen, daar waar het geleidingsdraad bij het grensdraad komt. Daarna nog wat gerommeld om de draden weer netjes te maken bij het station en alles werkte weer.

Robot heeft gelijk zaterdag een inhaalslag gemaakt met maaien, gisteren probleemloos gemaaid en zal straks ook wel weer zijn ding doen.

Het werkt dus weer, maar vraag mij nog steeds af of het geluk was of dat ik het probleem echt verholpen heb :P

• Elac
DjoeC schreef op maandag 7 september 2026 @ 09:38:
[...]

En hoe herkent die water in een sloot met waterplanten, kroos, etc.?
Bij mij is het een dropoff van 1m, dat schijnt “hardwired” in de machine te zitten en kan niet aangepast worden. Hoe hij jouw sloot gaat onderscheiden van het gras zou ik niet weten, misschien wel niet en gaat hij toch zwemmen🤔. Als je dat wilt weten kun je een mail sturen naar hun service desk, die reageren heel snel.

8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026

• DjoeC
Elac schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:12:
[...]

Bij mij is het een dropoff van 1m, dat schijnt “hardwired” in de machine te zitten en kan niet aangepast worden. Hoe hij jouw sloot gaat onderscheiden van het gras zou ik niet weten, misschien wel niet en gaat hij toch zwemmen🤔. Als je dat wilt weten kun je een mail sturen naar hun service desk, die reageren heel snel.
Ik wacht nog even met mailen, mijn huidig machien moet eerst nog een paar jaar mee. Tegen die tijd zijn er vast maaiers die AI ingebouwd hebben op een kennis en beoordelingsniveau dat ik zelfs niet aankan ;) GPS en camera gaat voorlopig nog best goed. Lidar erbij kan geen kwaad maar uiterste begrenzing aan de randen zou ik toch graag op basis van positie/coordinaten blijven zien.

• Zeurneus
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 09-09 17:53
Verrassing: ook ik zoek een robotmaaier. Heb het topic al doorgespit, maar ik heb net andere wensen dan de meeste mensen hier.

Ik zoek:

- Zonder draad want ik ben lui
- Gazon is ongeveer 300 m2 (gok ik). Meer mos dan gras. Dat vind ik oké.
- Overleefd een bobbelig gazon (zit een stevige bult in het midden)
- Kan ik op afstand aanzetten als ik er zelf niet ben
- Egelvriendelijk.
- Goedkoop
- Stil is aardig voor de buren maar geen halszaak.

Normaal was ik voor de Parkside gegaan, maar die schijnt alleen op biljardlakens te rijden.
Het valt me op dat ik hier weinig lees over andere goedkope toestellen. Gardena of Bosch. Zijn die echt ellendig?

• DjoeC
Zeurneus schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:02:
Verrassing: ook ik zoek een robotmaaier. Heb het topic al doorgespit, maar ik heb net andere wensen dan de meeste mensen hier.

Ik zoek:

- Zonder draad want ik ben lui
- Gazon is ongeveer 300 m2 (gok ik). Meer mos dan gras. Dat vind ik oké.
- Overleefd een bobbelig gazon (zit een stevige bult in het midden)
- Kan ik op afstand aanzetten als ik er zelf niet ben
- Egelvriendelijk.
- Goedkoop
- Stil is aardig voor de buren maar geen halszaak.

Normaal was ik voor de Parkside gegaan, maar die schijnt alleen op biljardlakens te rijden.
Het valt me op dat ik hier weinig lees over andere goedkope toestellen. Gardena of Bosch. Zijn die echt ellendig?
Je wilt een machine waar je via een app een schema kunt instellen. Je wilt een machine die niet met z'n voorwiel in een muizengat blijft hangen, de meeste maaiers voor weinig oppervlak hebben achterwielaandrijving en 1 of 2 (mini)zwenkwielen voor. De maaier maakt gras of gazon geen bal uit: groen is groen. Egel vriendelijk is 2 dingen: Alleen bij daglicht maaien, niet in de schemering of nacht. Daar ben je zelf van middels je schema. Ook helpt het als de machine een camera of Lidar heeft die obstakels herkent en omzeilt, naast egels kan er ook zomaar iets anders in je groene gebied zijn achtergebleven. Voor 300 m2 kies een machine met ~ 500-600m2 capaciteit. Heb je een slootkant? Dan zou ik ook nRTK erbij willen hebben.

Vrijwel alle merken hebben wel iets. De Chinese machines zijn beter qua prijs en qua features dan de Europeese. De keuze is reuze en met een klein beetje zoeken kun je vast iets vinden dat voldoet.

• Zeurneus
Top, daar kan ik al iets mee.

Probleem is (zoals met alles) dat je met een klein budget begint en dat je met een tweede hypotheek eindigt.

Ik zal in gedachten houden dat elk merk wel iets heeft!

• Elac
@Zeurneus Ik had ongeveer dezelfde wensen en ben uiteindelijk op de Mova 800 uitgekomen. Nu nog in de aanbieding voor €700 met garage voor €1. Mijn gras is ook niet helemaal vlak maar geen gaten er in. Blijft wel 30cm van de dropoff bij de sloot vandaan. Is volledig met de app te besturen en herkent ook dieren.

• Zeurneus
Mooi, ik ga eens kijken. Ik heb geen sloot, maar de rest komt overeen.

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:38
Ik heb een Navimow i210 Lidar die plotseling in een diagonaal patroon is gaan maaien. Volgens mij ontstaan na de laatste update. Maairichting instellen in kaartbeheer had geen nut.

Net contact gehad met de klantenservice. Is een bekend probleem blijkbaar dat met een softwareupdate op 21 september verholpen gaat worden.

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:43

de Peer

under peer review

Gelukkig, dan was het in ieder geval niet El Niño of omkeren van het magnetisch veld van de aarde.

• DjoeC
Gisteren voor de eerste keer na zo'n 140 uur (48.000 m2 gemaaid) de 12 mesjes van mijn Navimow X4 vervangen door een nieuwe set. De oude had ik zo'n 15 maaiuren geleden al gekeerd samen met het schoonmaken van de onderkant (vzv mogelijk) maar het gazon werd steeds minder gemaaid en het gras werd steeds meer vlak gedrukt. Het werd dus tijd ondanks dat de standaard is=nstelling 160 uur voor een setje is.

Gelijktijdig heb ik de maaihoogte nog eens 5mm lager ingesteld. Boy, wat een verschil in hoe er gemaaid werd. Je hoorde het gras eraf vliegen, het gras is niet meer plat gedrukt kortom: het ziet er weer keurig uit.

Wel vind ik dit een vrij "korte" levensduur van die mesjes, een setje van 12 is niet gratis ;)

Een paar andere opmerkingen over de machine nu mijn eerste seizoen naar z'n einde gaat. Zolang de machine in de lader staat - al dan niet met volle accu blijft ie vrij warm en stroom verbruiken. Ik geloof niet dat ie terug zakt naar 0.5 watt of zo. Daarnaast heb ik m in de hete periode een aantal keren uit de zon geparkeerd want hitte is erg slecht voor de accu, maar als ik m niet met de knop uitzet lijkt ie ook bij stilstand flink stroom te verbruiken, aan het einde van de dag is de accu leeg en mag ik m handmatig naar de lader terug brengen. Als ie is uitgeschakeld valt dat allemaal wel mee en wil ie na een paar dagen nog wel rijden.

Na uitschakelen is de maaier "vergeten" welke richting hij het laatst heeft gemaaid. Hij begint weer in de oorspronkelijk eerste richting.

Gelukkig is ie met de controller best makkelijk te besturen om naar een "onderhoudsplek" te gaan, ik heb nog niet ontdekt dat ik dat als een route kan opslaan zonder er een maaigebied aan te koppelen.

Alle bevindingen en opmerkingen gaan over een Navimow X4 uit 2026 met een gewicht van 29kg.

Voor de toekomst zou ik graag een opvolger zien met iets van een ventilator die het gras rechtop zuigt bij het maaien om vlakdrukken te voorkomen. Het stroomverbruik lijkt vrij hoog - hoewel: een cirkelmaaier op benzine qua kWh nog meer verbruikt.

En toch ben ik nog steeds tevreden en blij met de aankoop. Voor komende winter: Een stalling met laadpunt maken en die "ergens" in de schaduw plaatsen.

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:14:
Gisteren voor de eerste keer na zo'n 140 uur (48.000 m2 gemaaid) de 12 mesjes van mijn Navimow X4 vervangen door een nieuwe set. De oude had ik zo'n 15 maaiuren geleden al gekeerd samen met het schoonmaken van de onderkant (vzv mogelijk) maar het gazon werd steeds minder gemaaid en het gras werd steeds meer vlak gedrukt. Het werd dus tijd ondanks dat de standaard is=nstelling 160 uur voor een setje is.

Gelijktijdig heb ik de maaihoogte nog eens 5mm lager ingesteld. Boy, wat een verschil in hoe er gemaaid werd. Je hoorde het gras eraf vliegen, het gras is niet meer plat gedrukt kortom: het ziet er weer keurig uit.

Wel vind ik dit een vrij "korte" levensduur van die mesjes, een setje van 12 is niet gratis ;)

Een paar andere opmerkingen over de machine nu mijn eerste seizoen naar z'n einde gaat. Zolang de machine in de lader staat - al dan niet met volle accu blijft ie vrij warm en stroom verbruiken. Ik geloof niet dat ie terug zakt naar 0.5 watt of zo. Daarnaast heb ik m in de hete periode een aantal keren uit de zon geparkeerd want hitte is erg slecht voor de accu, maar als ik m niet met de knop uitzet lijkt ie ook bij stilstand flink stroom te verbruiken, aan het einde van de dag is de accu leeg en mag ik m handmatig naar de lader terug brengen. Als ie is uitgeschakeld valt dat allemaal wel mee en wil ie na een paar dagen nog wel rijden.

Na uitschakelen is de maaier "vergeten" welke richting hij het laatst heeft gemaaid. Hij begint weer in de oorspronkelijk eerste richting.

Gelukkig is ie met de controller best makkelijk te besturen om naar een "onderhoudsplek" te gaan, ik heb nog niet ontdekt dat ik dat als een route kan opslaan zonder er een maaigebied aan te koppelen.

Alle bevindingen en opmerkingen gaan over een Navimow X4 uit 2026 met een gewicht van 29kg.

Voor de toekomst zou ik graag een opvolger zien met iets van een ventilator die het gras rechtop zuigt bij het maaien om vlakdrukken te voorkomen. Het stroomverbruik lijkt vrij hoog - hoewel: een cirkelmaaier op benzine qua kWh nog meer verbruikt.

En toch ben ik nog steeds tevreden en blij met de aankoop. Voor komende winter: Een stalling met laadpunt maken en die "ergens" in de schaduw plaatsen.
Als het goed is heb je een speciale wintermodus, dan gaat de accu naar 80% en gaat de hele maaier echt uit. Zo kan hij dan de winter blijven staan.

Enne over dat maaien met de zitmaaier: ik had 3/4 weken geleden dat de maaier gerepareerd moest worden, dus heb nu in totaal 3x het gras gemaaid, 10 liter benzine er door gejaagd, en dat is dus al kortaan 30 euro weg. Was bijna vergeten hoe duur benzine tegenwoordig is.

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:25
DjoeC schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:14:

Toevallig heb ik dat afgelopen weekend ook gedaan. Mesjes waren er ook wel aan toe, ik had de melding al een tijdje onderdrukt. Vond het nog wel een klusje eigenlijk, 12 mesjes vervangen. Ik was nog wel benieuwd of er alternatieve mesjes zijn die ook goed hun werk doen.

Om terug te komen op de onderhoudsplek, volgens mij kun je die aanmaken en daar met een druk op de knop de maaier naartoe sturen. Al heb ik dat zelf nog niet gedaan. Bij ons is het onder constructie, dus ik heb al een aantal maal het station verplaatst en opnieuw gemapt. Uiteindelijke staat is nog niet bereikt.

Parallel daaraan zoek ik naar de ideale ondergrond om het station plus garage op te zetten. Sleepsporen zijn irritant en gek genoeg blijft het gras onder de garage en vlak voor het station lang.

• DjoeC
@gjcvro Ik zal eens zoeken naar "wintermodus".... Ja benzine is niet goedkoop (meer), ik heb gister ook de randen nog eens gemaaid, was ook weer een litertje - maar goed, het was weer 2 maanden geleden.

@Siedo Ja, het vervangen is best een klusje maar omdat ik al eerder "geoefend" had met het keren van de eerste set viel het deze keer wel mee (minder dan een uur).

Ik zie op Alie (en overal) mesjes te koop voor weinig" zoals 72 stuks voor 30,-. Da's 6 maal wisselen voor 5,- ipv 15-20,- als ik "officieele" mesjes koop. Geen idee van kwaliteit...... Blijkbaar zijn de mesjes uitwisselbaar over (veel) merken zoals Husqvarna.

De onderhoudsplak instellen ga ik ook nog eens naar op zoek, de app is overigens niet voor alle modellen hetzelfde. Ik wil eigenlijk de stalling tegen de garage (op de bestrating) maken maar die rare vertrekhoek (niet eerst een volle lengte uit de garage maar al snel draaien) maakt dat moeilijk. Ideale ondergrond: Betontegels 4 stuks 60x60, 6x 50x50 of een stelcon plaat?

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:06

backupdevice

No Risk , Full Push

Ik heb sinds een week de Mova Lidax 1600 Ultra rond rijden op 690M2 gras. Dit is mijn eerste robot maaier en was dus een complete leek.

Installeren en in gebruik nemen was echt niks meer dan wat config stappen doorlopen, de basisplaat in de grond schroeven , firmware updaten, zones maken en eigenlijk binnen een uur was hij al aan het maaien.

Mijn gras is nieuw ingezaaid. Vanwege het goede " graszaai en groei" weer van de afgelopen weken was het gras na 2 weken al boven de 9 cm en zat het al perfect geworteld. De eerste beurt was er nog niet veel te zien, behalve sporen want de grond was nog een beetje zacht. 2 beurt zag er veel beter uit en gisteren na zijn 3e rondje zie je echt een egaal veld.

Nadelen.
  • Mijn inziens echt een bijhouder , en met langer gras wat moeite de eerste keer.
  • Verboden zones tegen de randen van een zone op een iPhone instellen vind ik een ding.
Voordelen.
  • Stil
  • Lidar, camera en 4G
  • Veel opties in de app die er toe doen . Goede uitleg erbij
  • Makkelijk te installeren en snel aan de gang
  • Regensensor
Al met al zeer blij met deze maai robot. Hij mag zich hier nog wel een paar weken uitleven dit seizoen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:16
Gisteren is mijn i105E voor de tweede keer te water gegaan. Vorig jaar was het bal toen ie een obstakel dacht te kunnen omzeilen door de sloot in te duiken. Daar kon ik nog enigszins inkomen, was een beetje dom van hem, maar vooruit. Hij heeft geen hoogtesensor en hij ging buiten het aangegeven pad, wat op zich vreemd is.

Gisteren wilde ie terug naar het basisstation. Hij vond dat blijkbaar zo lastig, dat hij over een hark en over een steiger van meer dan een meter breed het water in reed. De steiger ligt buiten de te maaien zone en buiten de paden, dus hij had nooit de steiger op mogen rijden, laat staan er overheen en aan de andere kant er weer af.

Gelukkig zag ik het gebeuren en was ik er snel bij om hem eruit te vissen, maar ik blijkbaar moet ik hem toch steeds nauwlettend in de gaten houden om te voorkomen dat ie verdrinkt. Niet helemaal wat de gedachte was bij de aanschaf van een robotmaaier. Het valt me eerlijk gezegd tegen van een Navimow. Er waten satelieten genoeg, dus aan het GPS signaal zou het niet gelegen mogen hebben.

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:39:
@gjcvro Ik zal eens zoeken naar "wintermodus".... Ja benzine is niet goedkoop (meer), ik heb gister ook de randen nog eens gemaaid, was ook weer een litertje - maar goed, het was weer 2 maanden geleden.
@Siedo Ja, het ve
bij mij: Profiel -> hulpcentrum -> winteropslag

• DjoeC
backupdevice schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:41:
Ik heb sinds een week de Mova Lidax 1600 Ultra rond rijden op 690M2 gras. Dit is mijn eerste robot maaier en was dus een complete leek.

Installeren en in gebruik nemen was echt niks meer dan wat config stappen doorlopen, de basisplaat in de grond schroeven , firmware updaten, zones maken en eigenlijk binnen een uur was hij al aan het maaien.

Mijn gras is nieuw ingezaaid. Vanwege het goede " graszaai en groei" weer van de afgelopen weken was het gras na 2 weken al boven de 9 cm en zat het al perfect geworteld. De eerste beurt was er nog niet veel te zien, behalve sporen want de grond was nog een beetje zacht. 2 beurt zag er veel beter uit en gisteren na zijn 3e rondje zie je echt een egaal veld.

Nadelen.
  • Mijn inziens echt een bijhouder , en met langer gras wat moeite de eerste keer.
  • Verboden zones tegen de randen van een zone op een iPhone instellen vind ik een ding.
Voordelen.
  • Stil
  • Lidar, camera en 4G
  • Veel opties in de app die er toe doen . Goede uitleg erbij
  • Makkelijk te installeren en snel aan de gang
  • Regensensor
Al met al zeer blij met deze maai robot. Hij mag zich hier nog wel een paar weken uitleven.
Hopelijk gaat ie langer mee dan een paar weken ;)

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

DjoeC schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:02:
[...]

Hopelijk gaat ie langer mee dan een paar weken ;)
cheeky

• DjoeC
gjcvro schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:58:
[...]

bij mij: Profiel -> hulpcentrum -> winteropslag
Heb t gevonden. Vind t trouwens een "bijzondere plek" om die optie neer te zetten. Daarbij is het blijkbaar niet alleen de maaier in winterslaap maar ook het ontmantelen van het volledige laadstation, inclusief bodemplaat, schroeven, etc......

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:32:
[...]

Heb t gevonden. Vind t trouwens een "bijzondere plek" om die optie neer te zetten. Daarbij is het blijkbaar niet alleen de maaier in winterslaap maar ook het ontmantelen van het volledige laadstation, inclusief bodemplaat, schroeven, etc......
Ik moest ook even zoeken, ik wist nog dat het op een onlogische plek zat. Overigens heb ik alleen de maaier binnen gezet, laadstation is blijven staan onder zijn afdak, gps antenne is ook blijven zitten.

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 15:15
Wij willen weer terug naar een robotmaaier die banen maait. Hebben het eerste model Segway gehad maar die gaf erg veel problemen met vastlopen door beperkte gps ontvangst (veel grote bomen).

Nu een Wiper robotmaaier met grensdraad. Doet het werk op zich aardig maar maaitijd neemt rap af (al de tweede accu in 3 jaar tijd). Hierdoor houdt ie het gras niet bij en zitten we steeds naar kris-kras banen te kijken.

Nu zag ik deze; Kress KR260ES EyePilot. Iemand daar ervaring mee? Vooral kanten maaien en banen maaien spreekt erg aan. Of toch maar weer terug naar Segway? Eigenlijk liever niet.

• Elac
@J.o.r.i.s Mijn vader heeft de kress en is daar tevreden over. Ik had hem zelf ook bijna gekocht maar ben uiteindelijk voor de Mova gegaan. Kress heeft wel overal wifi nodig, anders stopt hij omdat het positie signaal via de wifi binnen komt. De Mova heeft alleen LiDAR en camera en geen gps. Beide maaien in mooie banen. Als je geen dropoff hebt maait de Mova mooi strak langs de rand, ook doordat het maaideck verschuift.

• DjoeC
J.o.r.i.s schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:48:
Wij willen weer terug naar een robotmaaier die banen maait. Hebben het eerste model Segway gehad maar die gaf erg veel problemen met vastlopen door beperkte gps ontvangst (veel grote bomen).

Nu een Wiper robotmaaier met grensdraad. Doet het werk op zich aardig maar maaitijd neemt rap af (al de tweede accu in 3 jaar tijd). Hierdoor houdt ie het gras niet bij en zitten we steeds naar kris-kras banen te kijken.

Nu zag ik deze; Kress KR260ES EyePilot. Iemand daar ervaring mee? Vooral kanten maaien en banen maaien spreekt erg aan. Of toch maar weer terug naar Segway? Eigenlijk liever niet.
Ik heb de Kress overwogen toen ik een maaier zocht. Zag er goed uit maar uiteindelijk vond ik het prijsverschil te groot. Mijn grootste angst was GPS onnauwkeurigheid, hier staan heggen, coniferen en bomen waar ie langs en onderdoor gaat. Nou is de horizon hier (vaak) laag, GPS hoeft dus niet exact van boven te komen. Toch zie ik dat mijn Navimow X4 gewoon consistent tot op de (paar?) centimeter nauwkeurig rijd. In een paar jaar zijn de GPS modules en goedkoper en nauwkeuriger geworden. Daarnaast helpt nRTK om te verbeteren en wordt geclaimd dat (sommige) machines ook tijdelijk zonder GPS kunnen. Zeker als ze naast GPS en camera ook Lidar hebben zou baantjes trekken ongeacht het merk geen probleem mogen zijn.

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:04
Qua mesjes, ik heb laatst deze besteld: https://www.amazon.nl/Fil...r-Maairobot/dp/B075HCW4XN

Nog weinig ervaring, heb ze pas een week of wat geleden gewisseld maar ze doen het prima.
30 mesjes voor 19eu. Beoordeling van 4,5 ster uit ruim 4.800 beoordelingen. Volgens Gemini ook juiste materiaal en dikte. Ik durfde het wel aan.

• Teijgetje
Maaimesjes kan je toch 2x of 4x draaien? Wat is dan duur?
@DjoeC
Na 140 uur draai je dan toch om als ze bot zijn? Hoezo vervangen?

• backupdevice

backupdevice

No Risk , Full Push

Teijgetje schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:13:
@DjoeC
Stomme vraag vanuit mij. Met draaien bedoel je gewoon onder naar boven flippen ?

• Elac
Bij mijn maaier worden de mesjes volgens mijaan beide zijden bot, was ook zo bij de vorige Gardena dus omdraaien heeft dan geen zin. Er vanuitgaande dat de maaischijf 2 kanten op draait.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:43
Elac schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:20:
Bij mijn maaier worden de mesjes volgens mijaan beide zijden bot, was ook zo bij de vorige Gardena dus omdraaien heeft dan geen zin. Er vanuitgaande dat de maaischijf 2 kanten op draait.
Precies bij mijn Navimow precies hetzelfde hoor, na 4 tot 8 weken (hangt natuurlijk van het seizoen en draaiuren af) zijn ze gewoon bot. Kan ze draaien wat ik wil maar dat gaat ze niet weer scherp maken helaas.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X50 Master & X40 Ultra

• DjoeC
Teijgetje schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:13:
@DjoeC
Da's correct & heb ik ook gedaan. Het effect was niet goed. Dat komt deels door het aangekoekte vuil, een volgende keer zal ik ze eens een nachtje in de biotechnologie leggen, maar ook omdat de "achterkant" ook aangesleten was.

En dus nu echt vervangen.

@backupdevice inderdaad gewoon omkeren. Mijn maaiblad draait 1 kant op vzv ik weet en dus heb je "in principe" dat maar 1 kant van je mesjes gelijktijdig slijt. De andere kant zou dan nog bruikbaar moeten zijn....

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13:25
DjoeC schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:20:
[...]

@backupdevice inderdaad gewoon omkeren. Mijn maaiblad draait 1 kant op vzv ik weet en dus heb je "in principe" dat maar 1 kant van je mesjes gelijktijdig slijt. De andere kant zou dan nog bruikbaar moeten zijn....
Ik was ook van plan om ze te draaien, maar ik vond ze er verre van fris uitzien. Daarom toch maar nieuwe mesjes er onder gehangen.

• gjcvro
  • Nu online
Siedo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:37:
[...]

Ik was ook van plan om ze te draaien, maar ik vond ze er verre van fris uitzien. Daarom toch maar nieuwe mesjes er onder gehangen.
Is hier al eerder genoemd, maar ik zie bij de Navimow X3 dat de mesjes aan 2 kanten verslijten. 1 kant lijkt wel erger te zijn dan de andere, maar omdraaien heeft niet heel veel nut. Maar als ik het goed gezien heb heeft de mammotion mesjes met 2 gaten er in waardoor je die zelfs aan 4 kanten kunt gebruiken.

• DjoeC
gjcvro schreef op donderdag 17 september 2026 @ 10:43:
[...]

Is hier al eerder genoemd, maar ik zie bij de Navimow X3 dat de mesjes aan 2 kanten verslijten. 1 kant lijkt wel erger te zijn dan de andere, maar omdraaien heeft niet heel veel nut. Maar als ik het goed gezien heb heeft de mammotion mesjes met 2 gaten er in waardoor je die zelfs aan 4 kanten kunt gebruiken.
2 gaten (of een sleuf) lijkt van Husqvarna af te komen. Ik vermoed (....) dat het slijten van mesjes aan de "achterkant" veroorzaakt wordt als ze iets hards raken waardoor ze "teruggeslagen" worden en de achterkant het harde voorwerp (takje, stronk, steen) ook raakt. De 2 gaten oplossing zorgt dat het deel dat in eerste instantie boven/onder/tussen de schijven blijft draaien en dus niet of minder beschadigt gebruikt kan worden. Aan de andere kant vergt dat 2e gat natuurlijk extra energie om de boel te laten draaien (luchtweerstand).

<aanvulling>
Ik realiseer me nu dat de Navimow mesjes niet rechthoekig zijn maar om het gat heen afgeschuind zijn (minder materiaal hebben). Dat zal ook wel invloed hebben op het maaien/draaien.

[ Voor 9% gewijzigd door DjoeC op 17-09-2026 13:15 ]

• DjoeC
Siedo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 08:37:
[...]

Vandaar mijn opmerking om ze in de biotex te laten weken/schoon te maken. Ik ga dat met mijn (gisteren vervangen) setje nog eens doen. Dan kan ik ook beter zien wat de werkelijke schade aan alle kanten is....

• Simple mind
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:38
DjoeC schreef op donderdag 17 september 2026 @ 13:07:
[...]

Aan de andere kant vergt dat 2e gat natuurlijk extra energie om de boel te laten draaien (luchtweerstand).
:+

• DjoeC
“Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen,”

12 gaten want 12 mesjes.

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 24-09 15:15
Elac schreef op woensdag 16 september 2026 @ 16:00:
@J.o.r.i.s Mijn vader heeft de kress en is daar tevreden over. Ik had hem zelf ook bijna gekocht maar ben uiteindelijk voor de Mova gegaan. Kress heeft wel overal wifi nodig, anders stopt hij omdat het positie signaal via de wifi binnen komt. De Mova heeft alleen LiDAR en camera en geen gps. Beide maaien in mooie banen. Als je geen dropoff hebt maait de Mova mooi strak langs de rand, ook doordat het maaideck verschuift.
Volgens mij heeft de Kress een 4G variant, dan is de wifi niet nodig. Ik dacht begrepen te hebben dat de Mova ook Wifi nodig heeft. Mijn angst is meer met de Kress dat deze gps gebruikt. Dat was bij de eerste generatie Segway hier een probleem. Zal vast allemaal beter geworden zijn.

• gjcvro
  • Nu online
J.o.r.i.s schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:12:
[...]

Volgens mij heeft de Kress een 4G variant, dan is de wifi niet nodig. Ik dacht begrepen te hebben dat de Mova ook Wifi nodig heeft. Mijn angst is meer met de Kress dat deze gps gebruikt. Dat was bij de eerste generatie Segway hier een probleem. Zal vast allemaal beter geworden zijn.
Alles afhankelijk van je situatie natuurlijk, maar hier in wat meer open veld is de GPS extreem goed, op 80 meter van het basisstation nog geen 5 cm afwijking, ik denk zelfs minder dan 2. En ook is de vraag of lidar hier gaat werken, want ik heb dus weinig echt stabiele referentiepunten.

• DjoeC
Ik zie dat Kress momenteel vrij goeie aanbiedingen heeft: https://www.kress.com/nl-...aaier-50-procent-korting/ zoals een 6.000 m2 maaier voor € 1.250,-. met "Geotrace": 8 jaar gratis 4G data: GPS-positionering wordt verzonden via 4G. NB: vraag is wel hoelang 4G beschikbaar blijft. Dus geen nRTK/rechtstreekse GPS vermoed ik maar wel iets soortgelijks. Ze hebben iig veel dealers (vooral mechanisatiebedrijven) die uitleg zouden moeten kunnen geven. Vooral voorgazons waar de maaier niet van een rand/slootkant kan vallen lijken de aanbieden heel erg goed. YMMV.

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:02:
Ik zie dat Kress momenteel vrij goeie aanbiedingen heeft: https://www.kress.com/nl-...aaier-50-procent-korting/ zoals een 6.000 m2 maaier voor € 1.250,-. met "Geotrace": 8 jaar gratis 4G data: GPS-positionering wordt verzonden via 4G. NB: vraag is wel hoelang 4G beschikbaar blijft. Dus geen nRTK/rechtstreekse GPS vermoed ik maar wel iets soortgelijks. Ze hebben iig veel dealers (vooral mechanisatiebedrijven) die uitleg zouden moeten kunnen geven. Vooral voorgazons waar de maaier niet van een rand/slootkant kan vallen lijken de aanbieden heel erg goed. YMMV.
A, is die kress compleet of moet je er nog 30 modules bij kopen en B, moet je hem laten installeren of kun je het zelf?

• Elac
J.o.r.i.s schreef op donderdag 17 september 2026 @ 16:12:
[...]

Volgens mij doet hij het ook zonder wifi. Zal dat morgen als hij weer aan het werk is even testen.
Kress heeft inderdaad ook een 4G module maar dat is wel een abonnement. En ik heb er een principieel bezwaar tegen dat als ik iets koop er een abonnement bij moet nemen om het te laten werken. Je weet niet wat de kosten in de toekomst gaan worden.

• DjoeC
gjcvro schreef op donderdag 17 september 2026 @ 17:12:
[...]

A, is die kress compleet of moet je er nog 30 modules bij kopen en B, moet je hem laten installeren of kun je het zelf?
Geen idee, ik ga mijn Navimow nog niet inruilen..... Maar dat soort vragen en antwoorden is wel waarom ik liefst via een dealer ga.

[ Voor 12% gewijzigd door DjoeC op 17-09-2026 21:33 ]

• Teijgetje
Ik zie dat Kress momenteel vrij goeie aanbiedingen heeft: https://www.kress.com/nl-...aaier-50-procent-korting/ zoals een 6.000 m2 maaier voor € 1.250,-. met "Geotrace": 8 jaar gratis 4G data: GPS-positionering wordt verzonden via 4G. NB: vraag is wel hoelang 4G beschikbaar blijft. Dus geen nRTK/rechtstreekse GPS vermoed ik maar wel iets soortgelijks.
Waarom zou 4G er dan mee stoppen volgens jou?

Die 6500 m2 maaier van ze is wel snel als een van de features een "RBS™ regeneratief remsysteem voor energiebesparing" is. :+
Werkt alleen heuvel af

Twee gaatjes in een mesje levert natuurlijk geen extra weerstand op of kost meer energie, beetje onzin.
Zo kan je ook roepen dat dat voor een opzuigende werking zorgt en zorgt voor beter mulchen. :+

Mammotion levert gewoon mesjes die je 4x kunt draaien, dáár is over nagedacht.
Tot nu altijd de mesjes totaal opgebruikt, dus 4x draaien, aan meerdere kanten tegelijk verslijten heb ik nog nooit meegemaakt.

Maar misschien moeten jullie een rechtszaak beginnen vanwege misleiding als dat bij jullie wel gebeurt terwijl ze mesjes verkopen die je kunt draaien?

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
GPS-positionering wordt verzonden via 4G. [..] Dus geen nRTK/rechtstreekse GPS vermoed ik maar wel iets soortgelijks.
Hoe bedoel je? nRTK == GPS positionering RTK nauwkeurigheid (1 cm) geven via het netwerk.

• Gwaihir
  • Niet online
Teijgetje schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:35:
Waarom zou 4G er dan mee stoppen volgens jou?
Omdat 3G gestopt werd toen 5G begon te komen.

Is 6G al in zicht? Ik weet het niet. Maar het komt op mij ook risicovol over nieuwe modellen nu nog met 4G uit te brengen. Een risico dat waarschijnlijk bij de klant ligt.

• DjoeC
@Teijgetje 4G wordt verwacht tot 20230-2035 oid dus of 8 jaar werking blijft???? 2G (veel meer gebruikt in IOT oplossingen) wordt nu na veel vertraging gestopt, 3G is allang weg.

Betreft wrijving vanwege een extra gat in de mesjes: Weet jij hoe de wind om die gaten heen draait? Een rechtzaak starten, ja da's een strak plan. Collectieve massaclaim want de mesjes slijten te snel ;)

• DjoeC
Gwaihir schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:25:
[...]

Hoe bedoel je? nRTK == GPS positionering RTK nauwkeurigheid (1 cm) geven via het netwerk.
Het hele 4G gebruik van de Kress uit de aanbiedingen wordt nogal "vaag" omschreven. Er staat bij die typen niet dat er GPS gebruikt wordt, alleen iets vaags over positionering. Ook de specs (van de aanbiedingsmodellen) vermelden geen GPS. En bij vage, omfloerste beschrijvingen krijg ik altijd wat jeuk....

• gjcvro
  • Nu online
Ik denk dat die 6000m2 maaier nog met draad is? Gezien de randafstandsmeter in de doos.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:28
Kress had vroeger een business model dat de installatie altijd door een dealer gedaan moet worden met behulp van Kress aparatuur en bijbehorende kosten. Ook voor eventuele aanpassingen in je tuin layout. Weet niet of dat nog steeds zo is maar dat was voor mij een 'no-go' destijds.

• Elac
@J.o.r.i.s De Mova blijft gewoon werken zonder internet of wifi. Heb even de kabel uit de router getrokken maar hij blijft gewoon maaien, ook toen ik de router helemaal uitschakelde. App bediening zal dan natuurlijk niet meer werken, dat lijkt me cloud based.

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-09 08:02
Elac schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:16:
@J.o.r.i.s De Mova blijft gewoon werken zonder internet of wifi. Heb even de kabel uit de router getrokken maar hij blijft gewoon maaien, ook toen ik de router helemaal uitschakelde. App bediening zal dan natuurlijk niet meer werken, dat lijkt me cloud based.
Maar hij is altijd met Bluetooth te bedienen echter moet je dichtbij zijn :)

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Elac
@Cubico Dat denk ik niet, dat moet je via de app activeren en aks ik de wifi van mijn telefoon uit zet dan geeft de app de melding dat hij niet met de maaier is verbonden en kun je de handmatige actie dus ook niet starten.

• Cubico
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-09 08:02
Elac schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:41:
@Cubico Dat denk ik niet, dat moet je via de app activeren en aks ik de wifi van mijn telefoon uit zet dan geeft de app de melding dat hij niet met de maaier is verbonden en kun je de handmatige actie dus ook niet starten.
Als je telefoon via bluetooth contact heeft met de Mova, dus wifi uit, kun je hem gewoon bedienen middels de app. Nadeel is dat je op enkele meters afstand moet zijn van de maaier. Hier achterin de tuin heeft hij geen wifi meer dus als er iets is, loop ik erheen en kan hem via bluetooth bedienen. Ik heb de Mova 1000.

Panasonic 7kW J-Series, Solar 5040Wp, 1 Marstek venus A + 1 extra accu, totaal 4,2 kW, HW P1.

• Elac
Dat had ik nog niet geprobeerd, mooi dat dat wel werkt.

[ Voor 29% gewijzigd door Elac op 18-09-2026 13:08 ]

• Gwaihir
  • Niet online
DjoeC schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:52:
Het hele 4G gebruik van de Kress uit de aanbiedingen wordt nogal "vaag" omschreven. Er staat bij die typen niet dat er GPS gebruikt wordt, alleen iets vaags over positionering. Ook de specs (van de aanbiedingsmodellen) vermelden geen GPS. En bij vage, omfloerste beschrijvingen krijg ik altijd wat jeuk....
Misschien is het niet alleen GPS? Er zijn ondertussen een aantal van die systemen. GPS, Galileo, Glonass en BeiDou zijn voor zover ik weet alle vier bruikbaar in Nederland. Sommige ontvangers gebruiken meerdere GNSS'en, om gemakkelijker voldoende satellieten te zien.

• gjcvro
  • Nu online
Gwaihir schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 15:32:
[...]

Misschien is het niet alleen GPS? Er zijn ondertussen een aantal van die systemen. GPS, Galileo, Glonass en BeiDou zijn voor zover ik weet alle vier bruikbaar in Nederland. Sommige ontvangers gebruiken meerdere GNSS'en, om gemakkelijker voldoende satellieten te zien.
In de doos: "Afstandsmeter grensdraad" :+

• Teijgetje
DjoeC schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:50:
@Teijgetje 4G wordt verwacht tot 20230-2035 oid dus of 8 jaar werking blijft???? 2G (veel meer gebruikt in IOT oplossingen) wordt nu na veel vertraging gestopt, 3G is allang weg.

Betreft wrijving vanwege een extra gat in de mesjes: Weet jij hoe de wind om die gaten heen draait? Een rechtzaak starten, ja da's een strak plan. Collectieve massaclaim want de mesjes slijten te snel ;)
Het mobiele 4G-netwerk werd in 2013 voor het eerst gebruikt door consumenten. Als de levensduur vergelijkbaar is met 2G, dan zou 4G in Nederland nog zeker 20 jaar gebruikt kunnen worden.
Andere bronnen vermelden 2035-2040 als mogelijke stopzetting, dat is nog 9 tot14 jaar.
En veel apparaten kunnen maar max 4G gebruiken. 5G is nog lang niet overal uitgerold, 4G zal dus niet sneller stopgezet worden dan echt nodig is.

En hoeveel wind verwacht jij om die gaten? De gaatjes zitten op de rand van de maaischijf en de mesjes slaan door het gras, daar is amper ruimte voor wind.
Daarnaast zijn beide zijkanten scherp, het maaimesje is zelf dus zo aerodynamisch als maar kan terwijl het rondspint.
Er is een maaiduur opgegeven, die zal niet beïnvloed worden door mijn "extra gaten" in de mesjes.
Maar misschien biedt een windtunnel met lang gras uitkomst om je stelling aan te tonen? :+

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 19-09-2026 08:47 ]

• Teijgetje
backupdevice schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:21:
[...]

Stomme vraag vanuit mij. Met draaien bedoel je gewoon onder naar boven flippen ?
Mijn Mammotion mesjes draai je eerst om de lengte as, daarna om de breedte as (daar is dat tweede gaatje voor) en daarna om de lengte as.
Of makkelijker, je switched eerst de maaischijven (die draaien een andere kant op), daarna draai je de mesjes over de breedte as, en daarna switch je de maaischijven nogmaals.
Je hebt dus 4x een scherpe kant.

[ Voor 9% gewijzigd door Teijgetje op 19-09-2026 09:08 ]

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 19:36
Kunnen mammotion mesjes onder een Navimow?

• gjcvro
  • Nu online
edwin2021 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 14:26:
Kunnen mammotion mesjes onder een Navimow?
Wellicht. Als het gat de juiste maat heeft, en het mesje de juiste lengte. Maar ik heb net 30 mesjes voor 10 euro besteld, en nog eens 30 "betere" voor 20 euro om te kijken of die echt beter zijn, dus daar zitten de kosten niet denk ik.

• Gwaihir
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 08:59:
Mijn Mammotion mesjes draai je eerst om de lengte as, daarna om de breedte as (daar is dat tweede gaatje voor) en daarna om de lengte as.
Of makkelijker, je switched eerst de maaischijven (die draaien een andere kant op), daarna draai je de mesjes over de breedte as, en daarna switch je de maaischijven nogmaals.
Je hebt dus 4x een scherpe kant.
Makkelijker? De Husqvarna's hebben een gleuf in plaats van die twee losse gaten. En de maaischijf draait random (per start) een kant op, voor een mooier maairesultaat. Kortom: dezelfde vier scherpe kanten worden vanzelf afgewisseld. Dat is makkelijk :).

• gjcvro
  • Nu online
Gwaihir schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:46:
[...]
Makkelijker? De Husqvarna's hebben een gleuf in plaats van die twee losse gaten. En de maaischijf draait random (per start) een kant op, voor een mooier maairesultaat. Kortom: dezelfde vier scherpe kanten worden vanzelf afgewisseld. Dat is makkelijk :).
Behalve dan dat als 1 kant vernield is, je maar af moet wachten wat het maairesultaat is?
Overigens wel vernuftig bedacht.

[ Voor 3% gewijzigd door gjcvro op 19-09-2026 19:54 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Lijkt me andersom, @gjcvro: je ziet kennelijk iets aan het maairesultaat en dan controleer je de mesjes en constateer je de beschadiging.

Dan klopt je punt: je kunt het alleen oplossen door het mesje te vernieuwen, waarmee je drie nog goede snijkanten weggooit. Maar mesjes zijn natuurlijk de slijtageonderdelen bij uitstek. Wil je echt liever 4x zo vaak met je mesjes bezig zijn omwille van dit nadeeltje?

• gjcvro
  • Nu online
Gwaihir schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:58:
Lijkt me andersom, @gjcvro: je ziet kennelijk iets aan het maairesultaat en dan controleer je de mesjes en constateer je de beschadiging.

Dan klopt je punt: je kunt het alleen oplossen door het mesje te vernieuwen, waarmee je drie nog goede snijkanten weggooit. Maar mesjes zijn natuurlijk de slijtageonderdelen bij uitstek. Wil je echt liever 4x zo vaak met je mesjes bezig zijn omwille van dit nadeeltje?
Nee, ik zeg toch ook dat ik het een vernuftig systeem vind?

• Teijgetje
Gwaihir schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 19:46:
[...]
Wat ik begrijp is dat de 3 mesjes zelf kunnen omdraaien na contact met een steen oid.
Dat dat gemakkelijker is geloof ik best. Dat ze twee keer zo lang meegaan als de classic versie met maar twee snijhoeken snap ik deels ook, in ideale omstandigheden.
Of het beter maairesultaat oplevert vraag ik me af, er kunnen dus mesjes naar de botte kant draaien na contact met een steen. Het fimpje laat weinig goeds zien imo.
Je kunt nooit verzekerd zijn dat je, zoals bij mij, 12 scherpe snijkanten hebt, je moet het maar afwachten. De mesjes draaien at random. Voor hetzelfde geld draait er niets en maai je toch steeds met twee versleten kanten.

Nog afgezien dat Husqvarna geen 12 mesjes gebruikt, als ik een 450V of 435X bekijk koop je daar 6 mesjes bij, bij 3 gebruikt op de maaier.
Ik koop minimaal een set van 24 voor 12 gebruikte op de robot, voor de prijzen die Husqvarna vraagt vind ik 3 mesjes op hun robots een zwaktebod.
En of een hele dure maaier met één maaischijf met 3 mesjes beter maait dan een maaier met 2 maaischijven met elk 6 mesjes is weer een andere discussie.

Maar ook de prijs voor die endurance mesjes is niet mals imo, € 26,99 , ofwel € 4,50 per mesje.
24 Mammotion endurance mesjes kosten € 55 , ofwel €. 2,29 per mesje.
Ik vraag me af of die Husqvarnamesjes echt van in het volle maanlicht gesmeed elvenstaal zijn om de prijs te verantwoorden. ;)

Dat gezegd hebbende, de classic mesjes kosten € 2,55 per stuk , 9 stuks voor € 22,99 , of je daar niet beter mee af bent, want die draaien niet en kosten ca de helft, en dus makkelijker te checken of ze nog scherp zijn of verwisseld moeten, vraag ik me oprecht af.

• Gwaihir
  • Niet online
Ik heb de indruk dat ze gelijkmatig slijten, @Teijgetje.

Vind ze inderdaad ook duur, maar zie zo niet wat duurder is. In jouw vergelijk zie ik nu 13,50 per set Husqvarna vs. 27,50 per set Mammotion... Eigenlijk zou je prijs moeten vergelijken op vierkante meters maaien.

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:55

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Niet om husqvarna te verdedigen, maar gewoon mijn ervaring voor anderen. Ik heb die endurance mesjes er nu opzitten vanaf start seizoen, en nog steeds scherp. Maar, tijdens de hitte natuurlijk weinig gemaaid (dat vertekend wellicht). Ik heb ook de goedkopere mesjes (non branded) geprobeerd, maar je merkt direct het verschil. Veel lichter, direct slijtage, en veel meer geluid bij het maaier. Wel, gewoon random mesjes van Amazon, geloof best dat er non-branded mesjes zijn die ook net zo goed maaien.

War is the only proper school of the surgeon.

• Elac
Ik heb er ooit 60 gekocht via eBay Duitsland. Ze gaan misschien minder lang mee maar kosten ook weinig. Dan maar 2 kwee mesjes wisselen per seizoen.
Deze waren voor de Gardena maar zo te zien zijn de afmetingen gelijk aan die van de Mova. Ga ze gewoon proberen als het zo ver is.
https://www.ebay.de/itm/2...D%3D%7Ctkp%3ABFBMyvD54pdo

• Teijgetje
Gwaihir schreef op zondag 20 september 2026 @ 09:16:
Ik heb de indruk dat ze gelijkmatig slijten, @Teijgetje.

Vind ze inderdaad ook duur, maar zie zo niet wat duurder is. In jouw vergelijk zie ik nu 13,50 per set Husqvarna vs. 27,50 per set Mammotion... Eigenlijk zou je prijs moeten vergelijken op vierkante meters maaien.
Is dat niet een ontzettend scheve vergelijking, om vervangingskosten van 3 mesjes te vergelijken met de vervangingskosten van 12 mesjes?
En dan niet ook het maairesultaat meenemen bij het gebruik van een enkele maaischijf met drie mesjes tegen het maairesultaat van twee maaischijven met ieder 6 mesjes?
Of om het simpel te houden: welke maaischijf maait egaler denk je zelf, één met 3 mesjes of één met 6 mesjes?

• gjcvro
  • Nu online
Teijgetje schreef op zondag 20 september 2026 @ 14:38:
[...]

Is dat niet een ontzettend scheve vergelijking, om vervangingskosten van 3 mesjes te vergelijken met de vervangingskosten van 12 mesjes?
En dan niet ook het maairesultaat meenemen bij het gebruik van een enkele maaischijf met drie mesjes tegen het maairesultaat van twee maaischijven met ieder 6 mesjes?
Of om het simpel te houden: welke maaischijf maait egaler denk je zelf, één met 3 mesjes of één met 6 mesjes?
hangt af van het toerental van de schijven 8)

• Elac
En hoe snel de maaier rijd. Dus maaiers met een hogere capaciteit (m2) zullen wat harder rijden en meer mesjes hebben.

[ Voor 62% gewijzigd door Elac op 20-09-2026 18:30 ]

• Teijgetje
gjcvro schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:13:
[...]

hangt af van het toerental van de schijven 8)
Grappig dat je dat dan stelt om geen antwoord te hoeven geven, want de vraag was of 3 of 6 mesjes een egaler resultaat zouden geven........op dezelfde machine, een merk was niet opgegeven.
Dus onder gelijke omstandigheden......
Toerental maakt dan niet uit. :+
Rijsnelheid ook niet. :+

Ik kan mijn toerental regelen, dus om het makkelijk te houden tussen twee merken, bij gelijk toerental en gelijke rijsnelheid.
En om de kracht van de motoren uit te sluiten....ik heb er twee 165 watt motoren onder zitten.
Voor een 587381401 motor van de 400/500 serie automowers kan ik geen wattage vinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 21-09-2026 00:58 ]

• gjcvro
  • Nu online
Teijgetje schreef op maandag 21 september 2026 @ 00:34:
[...]

Grappig dat je dat dan stelt om geen antwoord te hoeven geven, want de vraag was of 3 of 6 mesjes een egaler resultaat zouden geven........op dezelfde machine, een merk was niet opgegeven.
Ik kan mijn toerental regelen, dus om het makkelijk te houden tussen twee merken, bij gelijk toerental.
En om de kracht van de motoren uit te sluiten....ik heb er twee 165 watt motoren onder zitten.
Voor een 587381401 motor van de 400/500 serie automowers kan ik geen wattage vinden.
Blijkbaar begreep je mijn insteek niet. Het is een, in mijn ogen, verder nutteloze discussie. De machines zijn niet gelijk, de gekozen oplossing vwb mesjes is niet gelijk en zo zijn er nog vele parameters die er voor zorgen dat het appels en peren vergelijken is.

Ik vind het vooral interessant om te zien welke oplossingen fabrikanten bedenken en of de theorie aan sluit bij de praktijk.

Ik heb net 60 mesjes gekocht bij Amazon voor gemiddeld 50ct per stuk en mijn maaier heeft er 6. Dat is de eerste keer dat ik mesjes gekocht heb in 1,5 jaar gebruik omdat zowel de producent als de dealer een paar setjes heeft meegeleverd volgens mij kan ik nog 1 keer alles vervangen voordat ik de nieuwe moet pakken. Ik geloof het verder wel vwb de kosten.

• DjoeC
De 6 mesjes per schijf van mijn Navimow hangen op 2 verschillende hoogtes. Vergelijken tussen maaiers is nauwelijks mogelijk zonder A/B test.

• gjcvro
  • Nu online
DjoeC schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:21:
De 6 mesjes per schijf van mijn Navimow hangen op 2 verschillende hoogtes. Vergelijken tussen maaiers is nauwelijks mogelijk zonder A/B test.
Welke navimow? Het is mij nog niet opgevallen (X3), maar het kan zo maar zijn hoor.

• DjoeC
gjcvro schreef op maandag 21 september 2026 @ 13:51:
[...]

Welke navimow? Het is mij nog niet opgevallen (X3), maar het kan zo maar zijn hoor.
X4. 2 schijven met ieder 2x3 mesjes. Volgens de beschrijving zijn het 2 niveaus voor (in het kort) beter/makkelijker mulchen. Fwiw.
Pagina: 1 ... 96 97 Laatste