Mad_Manic schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:05:
[...]
@
Teijgetje heeft ook een groot terrein met uitdagingen daarin. Lees zijn posts eens terug.
Bij een zitmaaier onderschat het onderhoud en brandstof niet. Ik spreek uit ervaring met een familielid die het dubbele van jouw oppervlakte heeft en behoorlijk wat geld daaraan kwijt is.
Klopt, alleen aan benzine schat ik zo`n 25-30 euro per maaibeurt kwijt te zijn bij ons.
Dat is op een heel jaar inmiddels en kleine 1000-1500 ( euro 98, 40-50 maaibeurten) , dat spaar ik nu grotendeels uit. Met de huidige benzineprijzen verdient mijn Luba zich extra snel terug.
Al is er natuurlijk ook extra onderhoud zoals messen slijpen, en technisch onderhoud van maaidek/motor/V-snaren, en nu onderhoud aan de hydrostaat.
Daar moet de olie van ververst en het filter van verwisseld, normaal na 200 uur, er staat nu 475 op (oeps) en de hydrostaat verliest daardoor vermogen als hij warm wordt, totdat hij niet meer rijdt.
Niet het ingewikkeldste maar het moet uitgebouwd en open, en gelijk maar aftappluggen tappen zodat voortaan olie gewoon ververst kan in de maaimachine door onderop de pluggen er uit te draaien.
Ik maai het terrein wel voor met de maaitractor en grasrol, zodat het kort en "glad" is, om het daarna over te laten aan de robot.
Dit jaar kostte de robot 50 euro extra voor een 4G abo, mesjes had ik nog.
Wel jammer dat de koppen van de schroefjes van de mesjes ook versleten waren, zodanig dat er geen schroevendraaier meer in ging.
Opgelost door per schroef twee vlakke zijkantjes er aan te slijpen met een 1 mm doorslijpschijfje steunend op het mesje. De vonken konden opgevangen in de stalen zijbeschermers.
Wel gedoe, 12x, maar nu kon ik ze losdraaien met een waterpomptang, en het laatste stukje wel schroeven met een minischroevendraaiertje.
Toch maar wat eerder checken.
Dit was een van de betere schroefjes
Wel het hele jaar mee gedaan door de 12 mesjes 4x te draaien.
Stay away from negative people, they have a problem for every solution.