Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 85 ... 87 Laatste
Acties:

• bruce the boss
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-04 08:23
Snap wat je bedoeld maar de draad ligt zo'n 10 cm diep in het gras dus daar kom je normaal gesproken niet.
Ben er nu vanaf omdat ik een maaier heb gekocht die het zonder de draad doet maar ik vroeg het me gewoon af.

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-04 16:01
bruce the boss schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:38:
Snap wat je bedoeld maar de draad ligt zo'n 10 cm diep in het gras dus daar kom je normaal gesproken niet.
Ben er nu vanaf omdat ik een maaier heb gekocht die het zonder de draad doet maar ik vroeg het me gewoon af.
Hier bij verticuteren, overijverige schoonvader (5x in 1 weekend), gebroken aansluiting in basisstation door corrosie (kom je achter als je de hele kabel al uit de grond hebt gehaald).

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
dangerousp schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:12:
Nou, ik heb de Mova lidax ultra 1000 AWD ontvangen. Beest van een apparaat. Hij kan alleen de plek niet vinden [Afbeelding] hier staat hij in zijn hok-to-be, maar de ruimte is te klein. Hij spaait alles om, knalt tegen border en zegt dat hij het niet kan vinden. Bijnaam de Hulk (Audi F1 kleuren, bijnaam Hulkenberg)
Het is inderdaad een beest. Nu installeren, zal binnenkort wel ff wat feedback geven.

• Goose00
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-04 10:28
Lang getwijfeld over de
. Navimow I215 Lidar (model 2025)
. Navimow i210 Lidar Pro (2026)
. Mammotion luba mini 2
. Mova Lidax ultar 1000 AWD.
De Navimow I215 Lidar (model 2025) staat nu boven aan mijn lijstje. Robotmaaier heeft een redelijke prijs (1299) en het LiDAR + Vision-systeem (geen NetRTK) zou goed genoeg moeten zijn voor een tuin die rechte lijnen/hoeken heeft. Echter 2026 modellen zijn vwb positionering/navigatie nog geavanceerder.
Wie heeft dit toestel? Is Lidar+Vision voldoende voor een "simpele" rechte tuin van ong 500m2?

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:46
Goose00 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 09:50:
Lang getwijfeld over de
. Navimow I215 Lidar (model 2025)
. Navimow i210 Lidar Pro (2026)
. Mammotion luba mini 2
. Mova Lidax ultar 1000 AWD.
De Navimow I215 Lidar (model 2025) staat nu boven aan mijn lijstje. Robotmaaier heeft een redelijke prijs (1299) en het LiDAR + Vision-systeem (geen NetRTK) zou goed genoeg moeten zijn voor een tuin die rechte lijnen/hoeken heeft. Echter 2026 modellen zijn vwb positionering/navigatie nog geavanceerder.
Wie heeft dit toestel? Is Lidar+Vision voldoende voor een "simpele" rechte tuin van ong 500m2?
Waarom zou Lidar + Vision met name geschikt zijn voor een rechte tuin? Het lijkt me dat je juist vision (fusion) nodig hebt om een wat minder rechte tuin goed te kunnen maaien? Is een oprechte vraag omdat wij een tuin hebben (ehh... aanleggen) met juist veel organische vormen. Ik begrijp dat dat sowieso al meer uitdagend wordt qua tijd die de robot nodig heeft vanwege de vele keerpunten die dan zullen ontstaan.

Wat dat betreft lijkt de optie van de Movi Lidax Ultra modellen om de lijnen uit te zetten wel handig zodat je enigszins kunt sturen zodat de maailijnen wat langer worden. (Sorry niet echt relevant voor jouw situatie, maar levert wellicht wel relevante discussie voor dit topic op :) ). Dit is volgens mij een van de weinige reviews die wat verder gaat dan het unboxen en het laten zien van de maaier in actie. Wel opvallend hoe veel (gesponsorde?) reviews er de laatste tweken verschijnen van de nieuwe Mova robotmaaiers, daar lijkt Dream / Mova een flinke campagne te hebben opgezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Batilan op 28-03-2026 10:16 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:55
Batilan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Waarom zou Lidar + Vision met name geschikt zijn voor een rechte tuin? Het lijkt me dat je juist vision (fusion) nodig hebt om een wat minder rechte tuin goed te kunnen maaien? Is een oprechte vraag omdat wij een tuin hebben (ehh... aanleggen) met juist veel organische vormen. Ik begrijp dat dat sowieso al meer uitdagend wordt qua tijd die de robot nodig heeft vanwege de vele keerpunten die dan zullen ontstaan.

Wat dat betreft lijkt de optie van de Movi Lidax Ultra modellen om de lijnen uit te zetten wel handig zodat je enigszins kunt sturen zodat de maailijnen wat langer worden. (Sorry niet echt relevant voor jouw situatie, maar levert wellicht wel relevante discussie voor dit topic op :) ).
Segway geeft zelf de ideale lijn, maar die kun je naar wens aanpassen tot op de graad nauwkeurig.
Daarna kun je tot 6 maairichtingen selecteren die hij sequentieel afloopt.
https://navimow-support.z...gen-bijgewerkt-op-2024-02

• Goose00
Batilan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:07:
[...]

Wat dat betreft lijkt de optie van de Movi Lidax Ultra modellen om de lijnen uit te zetten wel handig zodat je enigszins kunt sturen zodat de maailijnen wat langer worden. (Sorry niet echt relevant voor jouw situatie, maar levert wellicht wel relevante discussie voor dit topic op :) ). Dit is volgens mij een van de weinige reviews die wat verder gaat dan het unboxen en het laten zien van de maaier in actie. Wel opvallend hoe veel (gesponsorde?) reviews er de laatste tweken verschijnen van de nieuwe Mova robotmaaiers, daar lijkt Dream / Mova een flinke campagne te hebben opgezet.
Ik heb de vraag ook gesteld aan AI (Claude) en dan is de reactie "dat voor en vlak gazon LiDAR + Vision de werkelijke motor is van de navigatie. Network RTK zou hooguit een theoretische extra precisielaag toevoegen die je in de praktijk nooit zou merken. Dit versterkt alleen maar de aanbeveling voor de standaard i2 LiDAR 1500m²— je betaalt dan niet voor features die niets toevoegen aan jouw specifieke situatie." Voor een organische tuin met veel heuvels en bochten zou NetRTK wel een bruikbare toevoeging zijn.

• Batilan
Goose00 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:24:
[...]
Ik heb de vraag ook gesteld aan AI (Claude) en dan is de reactie "dat voor en vlak gazon LiDAR + Vision de werkelijke motor is van de navigatie. Network RTK zou hooguit een theoretische extra precisielaag toevoegen die je in de praktijk nooit zou merken. Dit versterkt alleen maar de aanbeveling voor de standaard i2 LiDAR 1500m²— je betaalt dan niet voor features die niets toevoegen aan jouw specifieke situatie." Voor een organische tuin met veel heuvels en bochten zou NetRTK wel een bruikbare toevoeging zijn.
Wat was je prompt en eerdere context? LLM's denken nu eenmaal graag met je mee :)
Op mijn open vraag "welke technieken op robot maaiers voegen het meest toe voor een tuin met complexe organische vormen, denk aan rtk, vision, lidar, grensdraad en andere beschikbare technieken." krijg ik praktisch hetzelfde antwoord :*)

Beste keuze = LiDAR + AI vision
Minst geschikt = pure RTK
Grensdraad = betrouwbaar maar ouderwets

Heb je ook gevraagd of een concurerend model van een andere fabrikant gelijkwaardig of beter geschikt zou kunnen zijn? :) Maar goed, laten we maar niet verder gaan met LLM outputs hier te presenteren, die zijn immers zeer beinvloedbaar met onze eigen voorkeuren.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:23
De generatie navimow H1 (hier H500 uit 2023) doet heel goed met alleen de positionering.

En zelfs handig(noodzakelijk) om vision uit te zetten in regios op de kaart. (Weerspiegeling siertegels maken dan vision gevoelig)

Het zal toch combinatie zijn van features omdat elk techniek voor en tegens heeft.

Ter info : H1 draait op EFLS 1.0 (oud, er is al v3 ) de H1 is puur RTK-GPS via de antenne, met camera-vision als optionele obstacle avoidance

[ Voor 19% gewijzigd door mazzoop80 op 28-03-2026 10:53 ]

• Batilan
mazzoop80 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:41:
De generatie navimow H1 (hier H500 uit 2023) doet heel goed met alleen de positionering.

En zelfs handig(noodzakelijk) om vision uit te zetten in regios op de kaart. (Weerspiegeling siertegels maken dan vision gevoelig)

Het zal toch combinatie zijn van features omdat elk techniek voor en tegens heeft.
Interessant, zo zie je maar dat we beter ervaringen kunnen uitwisselen, dan LLM's te vragen :)

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:23
In de basis begint het met positionering.

En daarvoor is RTK EFLS 1.0 al heel genoeg (ja er zijn de veel tekortkomingen maar zoals altijd als je daarmee kan werken en als eigenschap ziet is daar prima mee te werken)

Maar natuurlijk is er altijd problemen onderweg wat een maaier tegenkomt. En daar heb je dan de andere smart features voor nodig.

• gjcvro
Batilan schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Interessant, zo zie je maar dat we beter ervaringen kunnen uitwisselen, dan LLM's te vragen :)
Er is ook een reden dat AI antwoorden niet (altijd) gewaardeerd worden.

• dangerousp
g-j-t schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:56:
Zijn er al meer mensen die een MOVA in gebruik hebben? Ik heb hem nu voor het eerst buiten laten staan (was nog bezig met de garage) maar nadat hij na 100% is opgeladen is de battery afgelopen nacht leeggelopen en moest hij opnieuw opladen tot ca 45%. Ik heb een oplaadperiode ingesteld en buiten deze periode loopt hij dus al leeg. Meer mensen die dit zien? Dit kost op deze wijze wel erg veel oplaadcycli.

Ik heb hier ook op gezocht op het MOVA forum en er was een soortgelijke vraag op het US forum. Antwoord van MOVA was om hem dan maar uit te zetten, maar dit is geen oplossing. Er lijkt iets actief te blijven wat nogal wat stroom verbruikt..

Update: al op gezocht en het lijkt er op dat dit bij Dreame ook speelt. De wielen houden een soort van aandrijving/blokkering om te voorkomen dat hij terug rolt. Het standbyverbruik is hierdoor hoog.
Net alle dozen weggegooid helaas. Ik hoop op een update (als al mogelijk) ander zou ik denk ik anders overwogen hebben..
Ik zou er een slimme stekker op kunnen zetten maar dan zal de accu naar 0% gaan en niet meer opstarten als de stekker inschakelt.
Het valt mij bij de AWD op dat het achterlicht om de zoveel tijd gaat pulseren en weer lijkt bij te laden terwijl de accu vol zit. Meer met hetzelfde?

• Krisnata
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-04 16:24
Hallo,
De batterij van mijn black decker robotmaaier gaf de geest. Op dit moment staat de Gardena Smart Sileno Free 700 op ibood voor 649 euro (mogelijk nog de garage gratis te bekomen). Dit lijkt me een goede deal voor een eenvoudige grasmat van 150 m² in een L vorm zonder bomen,struiken,...
Andere ideeën in dezelfde prijscategorie?

• Goose00
mazzoop80 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:41:

Ter info : H1 draait op EFLS 1.0 (oud, er is al v3 ) de H1 is puur RTK-GPS via de antenne, met camera-vision als optionele obstacle avoidance
Bedankt voor deze toevoeging. Ik ben op zoek naar ervaringen van andere tweakers naar de ervaringen met de Navimow EFLS oplossing (Lidar & Vision) en of deze oplossing voldoet.
De 2026 PRO modellen hebben twee belangrijke extra's de AWD en de NetRTK. AWD is minder relevant omdat het gazon vlak is. NetrRTK lijkt niet noodzakelijk omdat Lidar+Vision dus al goed genoeg zijn.

• Batilan
Goose00 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:30:
[...]

Bedankt voor deze toevoeging. Ik ben op zoek naar ervaringen van andere tweakers naar de ervaringen met de Navimow EFLS oplossing (Lidar & Vision) en of deze oplossing voldoet.
De 2026 PRO modellen hebben twee belangrijke extra's de AWD en de NetRTK. AWD is minder relevant omdat het gazon vlak is. NetrRTK lijkt niet noodzakelijk omdat Lidar+Vision dus al goed genoeg zijn.
Als ik het goed begrijp is de EVLS nog steeds "een soort van" RTK (zonder de eventuele abo kosten?). @mazzoop80 geeft juist aan de de positionerings component een belangrijk deel van de oplossing is (met name wanneer de Vision component tekort schiet).

Veel van de nieuwe modellen die uitkomen zijn vooral gebaseerd op Lidar + Vision, vraag me dus af of dat echt voldoende is of dat we zoals mazoop80 aangeeft we toch echt nog die positionerings component (GNSS + RTK achtige technologie) nodig hebben voor een betrouwbare werking? (in mijn geval dus vooral vanwege de complexere vormen van de tuin).

Als ik alle Mova Lidax Ultra reviews (die de laatste 3 weken als engerlingen oppoppen :+ ) mag geloven dan is Lidar + Vision "the way to go".

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-04 07:21
Krisnata schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:05:
Hallo,
De batterij van mijn black decker robotmaaier gaf de geest. Op dit moment staat de Gardena Smart Sileno Free 700 op ibood voor 649 euro (mogelijk nog de garage gratis te bekomen). Dit lijkt me een goede deal voor een eenvoudige grasmat van 150 m² in een L vorm zonder bomen,struiken,...
Ik ben geen kenner van maaiers, maar heb zelf sileno smart city en ben daar zeer tevreden over. Doet het erg goed!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:41
Krisnata schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 14:05:
Hallo,
Voor die oppervlakte en rond die prijs zou ik toch een Segway overwegen

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:40
dangerousp schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 12:29:
[...]

Het valt mij bij de AWD op dat het achterlicht om de zoveel tijd gaat pulseren en weer lijkt bij te laden terwijl de accu vol zit. Meer met hetzelfde?
Mijn Lidax Ultra 2wd heeft geen (werkend) achterlicht, het is een rode strip zonder verlichting erachter. Voor wat betreft het laden, dit is idd hetzelfde. Ik heb er een Shelly plug tussen nu. Bij lage temperaturen laadt hij vaker bij. Ik heb met warmere temperaturen (overdag 15 nacht >5) ook wel eens maar 2 a 3x bijladen per dag gezien. Duurt echter maar een paar minuten. Hierna gaat het verbruik terug naar ca. 3,2W.

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-04 23:45
dangerousp schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 16:12:
Nou, ik heb de Mova lidax ultra 1000 AWD ontvangen. Beest van een apparaat. Hij kan alleen de plek niet vinden [Afbeelding] hier staat hij in zijn hok-to-be, maar de ruimte is te klein. Hij spaait alles om, knalt tegen border en zegt dat hij het niet kan vinden. Bijnaam de Hulk (Audi F1 kleuren, bijnaam Hulkenberg)
Kan dat wel zo vlak langs de grens? Mijn mammotion kan dat eigenlijk niet, die gaat bij inparkeren eerst met de neus over de grens en dan achteruit de dock op/in. Bij mij staat het vlak langs schrikdraad, dat heb ik wat hoger gehangen daar, maar als er een border of hek zou staan zou het bij mij niet kynnen zo.

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mijn Gardena Smart SILENO City 500 is aan vervanging toe. Nou heb ik via via de nieuwe Sunseeker Elite X7 Gen 2 een tijdje ter test en die doet het op zich meer dan prima (mag ook wel ;) ), maar de randjes van het gras worden alsnog niet goed meegenomen. De Gardena had daar ook al moeite mee (met perimeterdraad) en de Sunseeker (zonder draad) pakt het hier en daar wel mee, maar niet volledig. Moet dus 6-7 maanden per jaar 1x in de week met de kantjesmaaier erlangs. Nou is dat een luxeprobleem, maar ik heb wel betere dingen te doen :)

Ik zie in de topicstart al benoemd worden dat kantjes altijd een probleem zijn. Verderop in dit topic komt o.a. de Mova Lidax Ultra langs met een specifieke oplossing voor de kantjes, maar daarbij wordt dan wel genoemd dat dit op de grens met bestrating is (check?). Want ik heb dergelijke kanten en daar wordt geen enkele grasmaaier gelukkig van:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REptKZGqJK696HXFqgglgja-bYA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6pwacaZMjw379xYMyj9QXrV.jpg?f=fotoalbum_large

Trekt het gras ook kapot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBIBbSxqjfpVPKshp4WXK_hTRWI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/negE4isdixguyjsIEpFXDTHV.jpg?f=fotoalbum_large

Verder werkt het ondanks het natte gras prima:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K2zyC3tNVWi7eGv7ca8fkoZljaw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jkfJ8myo8rBkBJWoiIyCp8Fb.jpg?f=fotoalbum_large

Nou kan ik natuurlijk wel de grond in de tuin verhogen waardoor ze op gelijk niveau komen, maar dan trekt de grasmaaier ook iedere keer grond mee het gras op en daar pas ik voor.

Moet ik dit accepteren, moet ik de border vervangen door een hoger liggende platte steen zoals een graskantsteen, of zijn er varianten die ook dit soort kantjes goed meenemen? We gaan de komende maanden de tuin toch doen, dus kan dan evt. goede oplossingen direct meenemen.

Wel leuk om te zien, de Gardena rijdt 2 uur lang doelloos random rond en de Sunseeker is binnen 10 minuten klaar. Beide "concurrenten" tijdelijk naast elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7G2_ts88RR9iv7qaFlcmXS1dFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EpfjCWP5kOnKFEqeZFuwEjj4.jpg?f=fotoalbum_large

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:22:
Nou kan ik natuurlijk wel de grond in de tuin verhogen waardoor ze op gelijk niveau komen, maar dan trekt de grasmaaier ook iedere keer grond mee het gras op en daar pas ik voor.
Die voren zie ik hier wanneer hij met z'n voorwieltje over de rand gaat en vervolgens moeite heeft het weer het gras op te trekken. Dus inderdaad het hoogteverschil heel beperkt houden.

Dat daardoor grond mee het gras op komt herken ik niet / stelt niets voor. D.w.z. de grasrand is hier vaak 'n puinhoop. Hark ik regelmatig terug de border in. Maar dat komt door de merels, niet door de maaier.

• Taro
  • Niet online

Taro

Gwaihir schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:40:
[...]
Dat daardoor grond mee het gras op komt herken ik niet / stelt niets voor.
Toevallig ingezoomd op het rechtervoorwiel van de Sunseeker? :)

Aan het eind besloot hij nog een heel rondje rondom het gras te doen, met het rechterwiel in de natte grond en linkerwiel op het gras. Om vervolgens het terras mee te pakken en daar een deel te deponeren.

Eigenlijk zoek ik een grasmaaier met mesjes aan de achterkant en dat die net als een robotstofzuiger die dweilt even met de achterkant zwenkt, zonder met 1 of beide wielen naast het gras te gaan rijden.

Ga sowieso die graskantstenen overwegen want dat lost beide uitdagingen mogelijk direct op.

iotdomotica.nl | Replace fear of the unknown with curiosity | 64 kWh thuisaccu | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 11.460 Wp

• E.P
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 18-04 15:37

E.P

Voor mij is het beste op draad te gebruiken met een kern van RVS en van koper, ook de draad niet te strak in de bodem.

• ivs001
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 22:39
Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:22:
Mijn Gardena Smart SILENO City 500 is aan vervanging toe. Nou heb ik via via de nieuwe Sunseeker Elite X7 Gen 2 een tijdje ter test en die doet het op zich meer dan prima (mag ook wel ;) ), maar de randjes van het gras worden alsnog niet goed meegenomen. De Gardena had daar ook al moeite mee (met perimeterdraad) en de Sunseeker (zonder draad) pakt het hier en daar wel mee, maar niet volledig. Moet dus 6-7 maanden per jaar 1x in de week met de kantjesmaaier erlangs. Nou is dat een luxeprobleem, maar ik heb wel betere dingen te doen :)

Ik zie in de topicstart al benoemd worden dat kantjes altijd een probleem zijn. Verderop in dit topic komt o.a. de Mova Lidax Ultra langs met een specifieke oplossing voor de kantjes, maar daarbij wordt dan wel genoemd dat dit op de grens met bestrating is (check?). Want ik heb dergelijke kanten en daar wordt geen enkele grasmaaier gelukkig van:
[Afbeelding]

Trekt het gras ook kapot:
[Afbeelding]

Verder werkt het ondanks het natte gras prima:
[Afbeelding]

Moet ik dit accepteren, moet ik de border vervangen door een hoger liggende platte steen zoals een graskantsteen, of zijn er varianten die ook dit soort kantjes goed meenemen? We gaan de komende maanden de tuin toch doen, dus kan dan evt. goede oplossingen direct meenemen.

Wel leuk om te zien, de Gardena rijdt 2 uur lang doelloos random rond en de Sunseeker is binnen 10 minuten klaar. Beide "concurrenten" tijdelijk naast elkaar:
[Afbeelding]
Ik weet niet of je tuin het toe laat. Maar gewoon met een grasmaaier even een rondje over de randen lopen werkt bij mij prima en kost echt veel minder tijd als met een kantenmaaier.

• Mr.Bluestar
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:47
Iemand een idee wat het verschil is tussen een navimow i205 en i206? De i205 vind je op de website van segway zelf, de i206 is daar niet te bespeuren. Op tweakers.net hier is het net andersom, daar vind je enkel de i206 en niet de i205. Dus vergelijken is best moeilijk. Volgens google ai is het verschil dat de i206 aangeboden wordt voor doe-het-zelfzaken. Prijsverschil is €50 in het voordeel van de i206.

• sender
  • Laatst online: 21:34
Nadat de navimow i105 op het gazon ingeleerd is blijft deze bij alle randen 10-15cm uit de buurt. Hoe stel je in dat ie het door mij ingeleerde pad volgt?

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:30

de Peer

under peer review

sender schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:08:
Nadat de navimow i105 op het gazon ingeleerd is blijft deze bij alle randen 10-15cm uit de buurt. Hoe stel je in dat ie het door mij ingeleerde pad volgt?
Je had moeten kiezen voor 'op de rand rijden' ipv 'binnen de randen blijven'. Je hebt 2 keuzes tijdens het inleren.

• sender
  • Laatst online: 21:34
de Peer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:11:
[...]

Je had moeten kiezen voor 'op de rand rijden' ipv 'binnen de randen blijven'. Je hebt 2 keuzes tijdens het inleren.
Oh, dank je! Dat heb ik niet/nergens gezien. Dus opnieuw inleren dan...

• Gwaihir
  • Niet online
Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:51:

Aan het eind besloot hij nog een heel rondje rondom het gras te doen, met het rechterwiel in de natte grond en linkerwiel op het gras. Om vervolgens het terras mee te pakken en daar een deel te deponeren.
Hmm... bijzondere gewoonte van dat apparaat. Dat gaat toch ook sporen trekken omdat hij steeds op dezelfde plek rijdt dan?

• Taro
  • Niet online

Taro

Gwaihir schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:27:
[...]

Hmm... bijzondere gewoonte van dat apparaat. Dat gaat toch ook sporen trekken omdat hij steeds op dezelfde plek rijdt dan?
Klopt, maar ze hebben dus allemaal hun eigen manier om kantjes mee te nemen: Niet, halfbakken of goed met collateral damage.

• Gwaihir
  • Niet online
Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 14:11:
Klopt, maar ze hebben dus allemaal hun eigen manier om kantjes mee te nemen: Niet, halfbakken of goed met collateral damage.
Je mist nog de vaporware aanpak, zoals van de Willow-X. Da's nog een geheel andere manier van de kantjes ervan aflopen.

• dangerousp
Step5 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 22:39:
[...]

Kan dat wel zo vlak langs de grens? Mijn mammotion kan dat eigenlijk niet, die gaat bij inparkeren eerst met de neus over de grens en dan achteruit de dock op/in. Bij mij staat het vlak langs schrikdraad, dat heb ik wat hoger gehangen daar, maar als er een border of hek zou staan zou het bij mij niet kynnen zo.
Nee, ik heb de garage nu verplaatst. Als hij uit de garage komt draait hij om zijn as. Ik heb nu een een ander plek (in een border) en dat werkt prima!

• DanTm
  • Niet online
dangerousp schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Nee, ik heb de garage nu verplaatst. Als hij uit de garage komt draait hij om zijn as. Ik heb nu een een ander plek (in een border) en dat werkt prima!
Heb je navigatiepad op 'slim traject' gezet? Dan draait hij geen rondjes en maakt geen U-turns. Beter voor je gras.

• DanTm
  • Niet online
Ik had nog een kleine update beloofd over de Mova Lidax Ultra AWD 1600.

Zoals al eerder gezegd, hij is groot en lomp. Heb je een tuintje kleiner dan 500-700m2, dan zou ik hem niet snel aanraden. Alle modellen, 1000, 1600, 2000 (en volgens mij ook de grotere Dreame A3 modellen) lijken qua hardware identiek, het heeft dus geen zin om een grotere te kopen als je de oppervlakte niet hebt.

Hij maait bij mij een stuk gras van ongeveer 1200m2 (achtertuin), dat doet hij in 2x maaien (ongeveer 700m2 per batterij lading). Opladen doet hij in 1-1.5 uur. Vooral het laatste stukje naar 100% gaat niet heel snel, maar je kunt kiezen om hem het maaien bij een lager percentage te laten hervatten (heb dat nu op 90% staan).

Het is mogelijk om een tweede kaart aan te maken (ik heb dat gedaan voor mijn voortuin, maar gebruik het niet actief, de Landroid Worx maait daar nog). Hij heeft dan wel een laadstation nodig, maar je kunt een hele kleine zone maken bij je laadstation, en daarna de normale zone aanmaken. Het wisselen gaat niet automatisch, maar is niet meer werk dan 1 druk op de knop in de app.

Kanten maaien gaat redelijk, reken op 5cm afstand als je geen ultra-trim gebruikt. Hij maait overigens 2x de kanten. Gebruik je ultra-trim dan is het dichterbij, maar verplicht op 3cm hoog. Dat wil je waarschijnlijk niet als de rest van je gras 6 cm hoog is.

Hij detecteert automatisch obstakels, die je na afloop van het maaien als verboden zone kunt instellen (die kun je ook met de hand aanmaken). Verboden zone's zal hij met het kant maaien ook meenemen.

Vooralsnog bevalt hij prima (hiervoor had ik een Landroid L2000, 'domme' maaier).

• gjcvro
Segway heeft nou de HA integratie zelfs in de release notes staan:
https://navimow-support.z...Firmware-App-Release-Note
Fixes and improvements

Home Assistant: Now you can control your mower via Home Assistant. Get started here:https://github.com/segwaynavimow/NavimowHA/wiki/Getting-Started
Some known issues are fixed.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

Stewie!

Keen must die!

Heb de Navimow X450 binnen, als vervanger van de Husqvarna 410XE Nera. Ben benieuwd of deze beter presteert. In de natte grond (water, sloten hier) groef de Husqvarna zich regelmatig in en maakte daarbij het gazon kapot. Ook liep deze regelmatig vast op een tak die van een boom gewaaid was, of op de randen van het gazon, als de tuinman deze weer opnieuw gestoken had.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• dangerousp
DanTm schreef op maandag 30 maart 2026 @ 09:26:
Ik had nog een kleine update beloofd over de Mova Lidax Ultra AWD 1600.

Zoals al eerder gezegd, hij is groot en lomp. Heb je een tuintje kleiner dan 500-700m2, dan zou ik hem niet snel aanraden. Alle modellen, 1000, 1600, 2000 (en volgens mij ook de grotere Dreame A3 modellen) lijken qua hardware identiek, het heeft dus geen zin om een grotere te kopen als je de oppervlakte niet hebt.

Hij maait bij mij een stuk gras van ongeveer 1200m2 (achtertuin), dat doet hij in 2x maaien (ongeveer 700m2 per batterij lading). Opladen doet hij in 1-1.5 uur. Vooral het laatste stukje naar 100% gaat niet heel snel, maar je kunt kiezen om hem het maaien bij een lager percentage te laten hervatten (heb dat nu op 90% staan).

Het is mogelijk om een tweede kaart aan te maken (ik heb dat gedaan voor mijn voortuin, maar gebruik het niet actief, de Landroid Worx maait daar nog). Hij heeft dan wel een laadstation nodig, maar je kunt een hele kleine zone maken bij je laadstation, en daarna de normale zone aanmaken. Het wisselen gaat niet automatisch, maar is niet meer werk dan 1 druk op de knop in de app.

Kanten maaien gaat redelijk, reken op 5cm afstand als je geen ultra-trim gebruikt. Hij maait overigens 2x de kanten. Gebruik je ultra-trim dan is het dichterbij, maar verplicht op 3cm hoog. Dat wil je waarschijnlijk niet als de rest van je gras 6 cm hoog is.

Hij detecteert automatisch obstakels, die je na afloop van het maaien als verboden zone kunt instellen (die kun je ook met de hand aanmaken). Verboden zone's zal hij met het kant maaien ook meenemen.

Vooralsnog bevalt hij prima (hiervoor had ik een Landroid L2000, 'domme' maaier).
Misschien niet het belangrijkste bij een grasmaaier, maar als ik naar het apparaat kijk in de tuin krijg ik toch ook een lach op mijn gezicht. Kleuren combo, stance, lichtbalk.. er is wel over nagedacht.

• DanTm
  • Niet online
dangerousp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:46:
[...]

Misschien niet het belangrijkste bij een grasmaaier, maar als ik naar het apparaat kijk in de tuin krijg ik toch ook een lach op mijn gezicht. Kleuren combo, stance, lichtbalk.. er is wel over nagedacht.
agreed, het is best een mooi apparaat

• gjcvro
dangerousp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:46:
[...]

Hebben ze al stickersets? 8)
De mammotion luba had een f1 red bull stickerpakket :9

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:49
Taro schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:51:
[...]

Eigenlijk zoek ik een grasmaaier met mesjes aan de achterkant en dat die net als een robotstofzuiger die dweilt even met de achterkant zwenkt, zonder met 1 of beide wielen naast het gras te gaan rijden.

Ga sowieso die graskantstenen overwegen want dat lost beide uitdagingen mogelijk direct op.
Het lijkt als ik naar de foto (specifiek je rechter voorwiel) kijk dat er veel klei in de border zit. Als dat nat is blijft dat heel erg aan de wielen plakken. Met gewone grond heb je daar minder last van.
Mooiste is om een vlakke tegel rand/band op de zelfde hoogte als het maaiveld aan te leggen. Maar zwarte grond langs de rand om de border op redelijk gelijk niveau te krijgen als het grasveld wil ook helpen.
Die zwarte grond koekt niet zo aan. Beter voor je maaier en sleept het dan ook minder mee naar plekken waar je het niet wil.

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• dangerousp
gjcvro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:58:
[...]

Hebben ze al stickersets? 8)
De mammotion luba had een f1 red bull stickerpakket :9
Zeker, je kon op de Duitse Mova site (net als bij de NL dreame site voor de A3) je inschrijven voor een pre-order stickerset. Ik heb hem daar alleen niet gekocht. Als ik het goed heb zijn de afmetingen gelijk aan de dreame A3.. maar heel eerlijk gaat, niemand 60 euro betalen voor een paar stickers toch?

https://nl.dreametech.com...or-a3-awd-pro-serie-1-set

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:21
dangerousp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:42:
[...]

Zeker, je kon op de Duitse Mova site (net als bij de NL dreame site voor de A3) je inschrijven voor een pre-order stickerset. Ik heb hem daar alleen niet gekocht. Als ik het goed heb zijn de afmetingen gelijk aan de dreame A3.. maar heel eerlijk gaat, niemand 60 euro betalen voor een paar stickers toch?

https://nl.dreametech.com...or-a3-awd-pro-serie-1-set
Verwacht dat de geïnteresseerden de stickers van Ali/Ebay/Etsy/Temu/waar dan ook Chinese import winkel halen. 8)7

MacBook Air 13.6” M4 16 Gb Sky Blue  iPad Pro 12.9” M1  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:50
dangerousp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:42:
[...]maar heel eerlijk gaat, niemand 60 euro betalen voor een paar stickers toch?
Die maken ze €60 om ze vervolgens in een actie gratis mee te leveren en te claimen dat je voor €60 voordeel krijgt. ;)

It's time to play the music, it's time to light the lights

• dangerousp
big bang schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:57:
[...]

Die maken ze €60 om ze vervolgens in een actie gratis mee te leveren en te claimen dat je voor €60 voordeel krijgt. ;)
Klopt, je kreeg ook deze handschoenen er bij.. 80 euro voordeel: https://nl.dreametech.com...r-a3-awd-pro-serie-1-paar

• Step5
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-04 23:45
dangerousp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Klopt, je kreeg ook deze handschoenen er bij.. 80 euro voordeel: https://nl.dreametech.com...r-a3-awd-pro-serie-1-paar
Wouw, vind ze bij de bouwmarkten al belachelijk duur vaak. Dit zijn fluwelen handschoen zeker

• gjcvro
Step5 schreef op maandag 30 maart 2026 @ 22:40:
[...]

Wouw, vind ze bij de bouwmarkten al belachelijk duur vaak. Dit zijn fluwelen handschoen zeker
Die oranje van de action, koop je een hele zak voor een paar euro ;-)

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:45
dangerousp schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:34:
[...]

Ze lijken erg op de thermische werkhandschoenen die de Lidl een paar maanden geleden verkocht. Kan ze zo snel niet vinden maar die waren geloof ik 6 euro/pp.

De Lidl heeft wel snijbestendige handschoenen voor 5 euro.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• Gwaihir
  • Niet online
Ach, mijn pak van 10 paar is voorlopig nog niet op en ze zijn ruim goed genoeg voor mij. (EUR 1,26 per paar, met Conrad's altijd-wel-een-reden-voor-10%-korting.)

• bartsony
  • Laatst online: 16-04 22:11
Vraagje, ik heb nu sinds een paar weken de Segway Navimow 105, maar ik krijg m niet de randen naar de tegel gedaan?
Hij zou makkelijk een stuk tegel en gras kunnen pakken, zo heb ik de grens iig aangegeven. Werkt deze obv camera/sensor beeld dat ie dit bewust niet doet?

• de Peer

de Peer

under peer review

bartsony schreef op donderdag 2 april 2026 @ 07:26:
Vraagje, ik heb nu sinds een paar weken de Segway Navimow 105, maar ik krijg m niet de randen naar de tegel gedaan?
Hij zou makkelijk een stuk tegel en gras kunnen pakken, zo heb ik de grens iig aangegeven. Werkt deze obv camera/sensor beeld dat ie dit bewust niet doet?
Heb je de juiste grens aangemaakt? Namelijk een waar hij op mag rijden ipv binnen moet blijven? Je hebt 2 keuzes bij het in leren.

de Peer in "Robotmaaiers"

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 02-04-2026 09:32 ]

• dangerousp
Had je dit al geprobeerd?
de Peer schreef op zondag 29 maart 2026 @ 13:11:
[...]

• gjcvro
Type rand goed ingesteld? Bij het uitzetten kun je aangeven wat voor rand het is. (en ik heb bij veel randen vision uitgezet)

• bartsony
  • Laatst online: 16-04 22:11
dangerousp schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:45:
[...]

Had je dit al geprobeerd?

[...]
Oke betekent dat ik die kaart weer helemaal opnieuw moet doen of kan ik dit nog aanpassen?

• dangerousp
Ik denk dat ze bij mammotion zijn geschrokken van de prijs en populariteit van de Mova Lidax AWD, nu een 1299 prijs https://nl.mammotion.com/...o49qk7GaZzXr5Qaznc.Ve5zEZ

• de Peer

de Peer

under peer review

bartsony schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 09:33:
[...]

Oke betekent dat ik die kaart weer helemaal opnieuw moet doen of kan ik dit nog aanpassen?
ook dat was al besproken. Je moet het opnieuw doen.

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18-04 12:42
bzb80 schreef op woensdag 20 augustus 2025 @ 16:59:
Heb een Indego S+ 350 robotmaaier die het sinds 2019 toen ik hem kocht altijd goed heeft gedaan.
Kwam een mail van Bosch over een update aan de grasmaaier waarvoor de maaier zou moeten worden opgestuurd. Hieraan waren geen kosten verbonden wat de update betreft. Die update was omdat tot nu toe de maaier kan communiceren via het 2g netwerk en dat moet 4g worden.
Na ontvangst gaat Bosch dan de maaier controleren op problemen. Pas als er geen problemen meer zijn volgt de update. Die maaier die het al die tijd prima heeft gedaan zat vol met problemen: "er werd ook melding gemaakt van een storing in de afdichting van de maaier, wat betekent dat elk soort vuil of vocht de maaier kan binnendringen en meer schade kan veroorzaken. Bovendien meldden de zwenkwielen, die zich aan de voorkant bevinden, een storing en viel de snijmotor uit en produceerde een sterkere stroom dan aanbevolen. Beide kunnen van invloed zijn op de obstakeldetectie, het vermogen om in parallelle banen te maaien en daar in te keren, wat zowel het maairesultaat als het gedrag van de maaier zelf kan beïnvloeden."
De bedoeling was een update voor netwerk connectivity 2g -> 4g en niet voor al dit soort bijkomende kosten. En dan hebben we het maar niet over de kwaliteit van de machine, 302,49 EUR om een vier jaar oude goed functionerende grasmaaier te repareren? Moest €26,62 overmaken om de machine uitelkaar! terug te krijgen. Dit is de laatste keer dat ik zaken heb gedaan met Bosch.
Vandaag kwam hij weer bij ons binnen, heb hem in elkaar gezet en hij heeft vanmiddag gewoon gemaaid. Alleen de app van Bosch doet het niet meer. Wees gewaarschuwd als je zo'n maaier wilt laten updaten.
Die van mij paar weken geleden opgestuurd. Werkte goed. Zelfde verhaal; zwenkwielen en ander gedoe, en de dock doet niets. Right. Die was in orde voor ik stuurde. Heb ze gemaild dat ze de 4G upgrade maar moeten uitvoeren en dan zie ik wel af van verdere garantie. Ben benieuwd hoe dat zal gaan lopen, heb er een hard hoofd in. Voor mij ook zeker geen Bosch meer. Als nog werkt dan mag hij zijn ding nog even doen, als niet werkt dan koop ik wel een andere.

• gjcvro
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:07:
[...]

Als het heel veel werk is om alles opnieuw te doen zou je nog kunnen proberen de zone te bewerken, te delen in 2 stukken en dan het stuk met de verkeerde rand weggooien. Nieuwe zone aanmaken en zone's samenvoegen. Maar waarschijnlijk heb je net zo snel alles opnieuw uitgezet. :+

• dangerousp
UltraSub schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 16:11:
[...]

Die van mij paar weken geleden opgestuurd. Werkte goed. Zelfde verhaal; zwenkwielen en ander gedoe, en de dock doet niets. Right. Die was in orde voor ik stuurde. Heb ze gemaild dat ze de 4G upgrade maar moeten uitvoeren en dan zie ik wel af van verdere garantie. Ben benieuwd hoe dat zal gaan lopen, heb er een hard hoofd in. Voor mij ook zeker geen Bosch meer. Als nog werkt dan mag hij zijn ding nog even doen, als niet werkt dan koop ik wel een andere.
Ik had hetzelfde, sealing, voorwielen versleten. Gevraagd wat de kosten zouden zijn. Gezegd dat ik van reparatie afzie en ze hebben hem na de 4g gratis retour gestuurd.

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:58
de Peer schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:07:
[...]

Je kunt toch alleen die rand opnieuw doen? Via “Kaart-Bewerken”?

[ Voor 5% gewijzigd door Rallye op 04-04-2026 08:22 ]

• de Peer

de Peer

under peer review

Rallye schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 08:20:
[...]

Je kunt toch alleen die rand opnieuw doen? Via “Kaart-Bewerken”?
Ja klopt. Als je alleen op een gedeelte een wijziging wilt aanbrengen. Maar ik begreep dat het om de volledige rand ging.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 20:28
Voor thuis ook maar aan het kijken naar een robotmaaier.
Bij vakantiehuisje hebben we nu de luba mini 2026. die bevalt erg goed maar onze tuin is 2000 m2 en behoorlijk ruig.

twijfel nu tussen de luba 3 AWD en de dreame A3 AWD PRO 3500.
De laatste heeft edgetrim.

iemand al ervaring met een van deze twee of in bijzonder de dreame?

• DanTm
  • Niet online
nafofella schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 18:02:
Voor thuis ook maar aan het kijken naar een robotmaaier.
Bij vakantiehuisje hebben we nu de luba mini 2026. die bevalt erg goed maar onze tuin is 2000 m2 en behoorlijk ruig.

twijfel nu tussen de luba 3 AWD en de dreame A3 AWD PRO 3500.
De laatste heeft edgetrim.

iemand al ervaring met een van deze twee of in bijzonder de dreame?
De dreame A3 is hetzelfde als de Mova AWD (1000-2000). Ik heb de 1600, en er al wat over geschreven in dit topic.

• predmat
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 12-04 08:55
Heb de I206 gekocht gehad gisteren, wordt dinsdag geleverd, ik ben benieuwd.
Ik heb 6jr met de WorxM500 gedaan maar was de bedradingsdraad kotsbeu, ook waren er geen spare parts meer en was zijn messenmotor stuk (vervangen gehad vorige zomer al zelf door een stuk in duitsland aan te kopen, werkte perfect alleen maakte hij veel meer lawaai als ervoor en dat was ik ook kotsbeu)
Ik hoop op een dikke verbetering :-)

• nafofella
DanTm schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 19:07:
[...]

De dreame A3 is hetzelfde als de Mova AWD (1000-2000). Ik heb de 1600, en er al wat over geschreven in dit topic.
Als ik via google maps ons gras in meet hebben wij 1996m2.
Dus wij gaan maar voor een A3 AWD pro 3500 volgende maand. Liever iets meer capaciteit dan dat je op de max zit. Ooit eens een offerte opgevraag voor een husqvarna en die zou ons dan 4500 euro kosten, dus voor 2000 minder is de keuze snel gemaakt :+

Wij hebben nu een husqvarna zitmaaier. Maar das ook een dure hobby. aanschaf was al 5500. En dat ding wil nog wel wat benzine verbruiken. Ook heb je jaarlijks wel 200 euro aan onderhoud/slijpen. En belangrijkste, je moet 2 tot 3x maaien in hoogseizoen. Ben je al met al ook bijna een dag zoet en dan kan ik niet overal komen omdat de zitmaaier niet onder de takken van de fruitbomen door kan.
Als wij hem nu inruilen krijgen wij nog maar 2000 euro terug. Dus hij blijft erbij. Is ontzettend makkelijk om na verticuteren de rotzooi op te zuigen :+

• DanTm
  • Niet online
nafofella schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:24:
[...]

Dus wij gaan maar voor een A3 AWD pro 3500 volgende maand. Liever iets meer capaciteit dan dat je op de max zit. Ooit eens een offerte opgevraag voor een husqvarna en die zou ons dan 4500 euro kosten, dus voor 2000 minder is de keuze snel gemaakt :+

Wij hebben nu een husqvarna zitmaaier. Maar das ook een dure hobby. aanschaf was al 5500. En dat ding wil nog wel wat benzine verbruiken. Ook heb je jaarlijks wel 200 euro aan onderhoud/slijpen. En belangrijkste, je moet 2 tot 3x maaien in hoogseizoen. Ben je al met al ook bijna een dag zoet en dan kan ik niet overal komen omdat de zitmaaier niet onder de takken van de fruitbomen door kan.
Als wij hem nu inruilen krijgen wij nog maar 2000 euro terug. Dus hij blijft erbij. Is ontzettend makkelijk om na verticuteren de rotzooi op te zuigen :+
Fysiek zijn ze nagenoeg hetzelfde, dus als je de m2 niet hebt, heeft het geen zin een grotere te nemen. Het verschil is dat ze toestaan om een grotere maaikaart te maken.

• gjcvro
nafofella schreef op zondag 5 april 2026 @ 13:24:
[...]

Ik heb hier ook nog alle maaiers staan (had er al 3 in verschillende maten) maar afgelopen voorjaar was ik toch weer blij dat alles er stond. Ik heb ook nog wat stroken die ik sowieso niet kan laten maaien door een robot, te smalle strookjes, en te grillig/complex. Dan is hij te veel aan het ronddraaien.

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-04 13:18

MAZZA

Barbie is er weer!

Ik ben me aan het orienteren voor een robotmaaier voor ons relatief kleine gazon. Ik lees daarbij veel goede verhalen (ook in dit topic) over de Segway maairobots. Voor ons kleine gazon lijkt me de i105 meer dan voldoende.

Ik ben benieuwd of het volgende mogelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ens_29ftIAk6uBa609LJJpicwaY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/MvUEDK6T3Qt1vkRX1gltqMn1.jpg?f=user_large Let niet op het gazon, dat is recent geverticuteerd en bijgezaaid, dus het ziet er vrij gehavend uit ;) Maar rechts van het gazon heb ik een behoorlijk grote bak met daarin een bankje verwerkt. Onder dat bankje is een ruimte van zo'n 130x62 cm. Het mooiste zou zijn als de standplaats van de Segway i105 daar is. Ik heb elektriciteit beschikbaar vanuit de bak zelf.

De vraag is echter of de standplaats altijd vrij zicht moet hebben? Dus zicht naar boven. Er zitten wel kieren in het bankje, maar die zijn minimaal (1cm max.). Gaat dit een probleem opleveren?

• de Peer

de Peer

under peer review

MAZZA schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:40:
Ik ben me aan het orienteren voor een robotmaaier voor ons relatief kleine gazon. Ik lees daarbij veel goede verhalen (ook in dit topic) over de Segway maairobots. Voor ons kleine gazon lijkt me de i105 meer dan voldoende.

[Afbeelding] Let niet op het gazon, dat is recent geverticuteerd en bijgezaaid, dus het ziet er vrij gehavend uit ;) Maar rechts van het gazon heb ik een behoorlijk grote bak met daarin een bankje verwerkt. Onder dat bankje is een ruimte van zo'n 130x62 cm. Het mooiste zou zijn als de standplaats van de Segway i105 daar is. Ik heb elektriciteit beschikbaar vanuit de bak zelf.

De vraag is echter of de standplaats altijd vrij zicht moet hebben? Dus zicht naar boven. Er zitten wel kieren in het bankje, maar die zijn minimaal (1cm max.). Gaat dit een probleem opleveren?
Denk dat het wel goed gaat, maar zekerheid heb je niet.

Voor 4 minuten maaien per week zou ik overigens niet investeren in een robotmaaier.

• gjcvro

[Afbeelding] Let niet op het gazon, dat is recent geverticuteerd en bijgezaaid, dus het ziet er vrij gehavend uit ;) Maar rechts van het gazon heb ik een behoorlijk grote bak met daarin een bankje verwerkt. Onder dat bankje is een ruimte van zo'n 130x62 cm. Het mooiste zou zijn als de standplaats van de Segway i105 daar is. Ik heb elektriciteit beschikbaar vanuit de bak zelf.

Ik zou even goed meten of je wel wegkomt met de hoogte.

• nafofella

Is zo’n relatief duur apparaat geen overkill voor nog geen 15m2. Nagenoeg een rechthoek.
Ik zou persoonlijk dan voor zoiets gaan. Is wel met draad maar hij zal iets van 5 minuten klaar zijn per maaibeurt.

https://www.lidl.nl/p/par...lbKIpmmoxWPEaAk1KEALw_wcB

• Rallye
En bij die paal/schutting links moet je dan toch nog met de strimmer langs. De afdekking lijkt hout, dus waarschijnlijk gaat dat wel goed. Hoe zit je met uitzicht op het zuiden voor de satellietontvangst?

• gjcvro
Voor de snelle beslissers?
https://nl.mammotion.com/pages/aanbieding

• nafofella
In maand tijd de Luba 2 mini die ik heb 150 euro goedkoper 🫣

Iig mooi om te zien dat de strijd in robotmaaier land los barst.
Sommige merken hebben dominantie gehad en veel teveel gevraagd.

• Gromborg
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-04 16:41
Rallye schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:30:
En bij die paal/schutting links moet je dan toch nog met de strimmer langs. De afdekking lijkt hout, dus waarschijnlijk gaat dat wel goed. Hoe zit je met uitzicht op het zuiden voor de satellietontvangst?
En bij de witte plantenbakken heb je ook een strimmer nodig. Een maaier met satellietontvangst is handig voor een gazon met een onhandige vorm of als je tijdelijk een zone wil uitsluiten om niet gemaaid te worden zoals een bloemperk of een deel om te verwilderen.

• Gwaihir
  • Niet online
Rallye schreef op maandag 6 april 2026 @ 10:30:
Hoe zit je met uitzicht op het zuiden voor de satellietontvangst?
GPS satellieten (en conculega's) scheren relatief laag over de aarde in allerlei richtingen. Dit zijn géén geostationaire satellieten boven de evenaar.

• nafofella
De dreame a3 pro kun je ook latten surveilleren.

Wat dan heel vet zou zijn is dat je hem dan offsite kunt bedienen (de Luba mini verreist Bluetooth verbinding)

En dat je de camera dan kan toevoegen aan je (Synology) NVR die alles opneemt.

Iemand hier al ervaring mee of dit kan?

• Rallye
Gwaihir schreef op maandag 6 april 2026 @ 19:00:
[...]

GPS satellieten (en conculega's) scheren relatief laag over de aarde in allerlei richtingen. Dit zijn géén geostationaire satellieten boven de evenaar.
Weer wat geleerd. Segway zegt dat inderdaad niet, zie https://nl.navimow.com/bl...avimow-robotic-lawn-mower Vreemd dat ik het dan wel altijd zo heb ingevuld……

• mafino
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14-04 13:01
We zijn nu bijna een jaar verder en we zijn nog steeds erg tevreden over de Lidl/Parkside Robotmaaier Smart.

Vrijwel geen storingen gehad en maak de rondjes altijd af en vindt z'n weg goed terug naar het basisstation.
Qua onderhoud/schoonmaken af en toe, onlangs wel voor de eerste keer nieuwe mesjes besteld voor paar euro.

Geen omkijken naar; het gazon is veel strakker/voller dan zelf maaien.

• Daan_96
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22:39
Ze hebben nu ook de variant zonder draad.
Ben heel beniewd of mensen hier hem al getest / aan het werk hebben.
Denk er over na om hem bij mijn oma in de tuin te zetten zodat we niet om de beurt erheen hoeven om te maaien. Ik kan alleen nog helemaal niks vinden over de techniek die gebruikt zou moeten worden bij deze maaier om zijn gebied te kunnen bepalen / vastleggen.

Gaat om ongeveer 800m2 en als verschillende zones mogelijk zijn kan daar nog wat bij komen.

https://www.lidl.nl/p/par...oHsUJq0WmT0BoCtGYQAvD_BwE

[ Voor 8% gewijzigd door Daan_96 op 07-04-2026 13:55 ]

Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij > Hout CV, 300L SWW, 1500L CV buffer, 15.000WP, 3-fase Victron Mulri RS, 48kWh LFP

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21:08
Ben benieuwd hoe vaak jullie per week de robot zijn werk laten doen? Hier twee keer maar ik twijfel of ik hem niet drie keer ga laten lopen.

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:40
Ik laat mijn gazon 5x per week maaien, en de boomgaard 2x. Het grasveld aan de zijkant maai ik nu even niet, dat is deels opnieuw ingezaaid, maar dat gaat zometeen mee met de maaibeurt van de boomgaard.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:04

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Daan_96 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 13:52:
Ze hebben nu ook de variant zonder draad.
Ben heel beniewd of mensen hier hem al getest / aan het werk hebben.
Denk er over na om hem bij mijn oma in de tuin te zetten zodat we niet om de beurt erheen hoeven om te maaien. Ik kan alleen nog helemaal niks vinden over de techniek die gebruikt zou moeten worden bij deze maaier om zijn gebied te kunnen bepalen / vastleggen.

Gaat om ongeveer 800m2 en als verschillende zones mogelijk zijn kan daar nog wat bij komen.

https://www.lidl.nl/p/par...oHsUJq0WmT0BoCtGYQAvD_BwE
Zo te zien optisch:
Eigenschappen

Maai gazons tot 1250 m² zonder kabels te trekken dankzij de slimme camerabewaking
Bestuur je maaischema en zones makkelijk via wifi of Bluetooth® met de handige PARKSIDE-app
Met extra sensoren en koplampen die obstakels herkennen en veiligheid bieden in het donker
Stel tot 10 verschillende werktijden per dag in voor een gazon dat er altijd strak bij ligt
Laat de maaier bij regen automatisch terugkeren naar het station door de slimme regensensor
Kies simpel de juiste maaihoogte tussen 25 en 60 mm met de centrale draaiknop
Profiteer van een extra lange levensduur door de slijtvaste borstelloze motoren en Cell Balancing
Verplaats de machine makkelijk met de aluminium draaggreep en beveilig hem met een pincode
Krachtige 20-volt-lithium-ion-accu (4,0 Ah)
Apparaat compatibel met alle accu's van de serie PARKSIDE X 20 V Team
Incl koplampen voor in het donker :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzhBC7gKav6RKpkoF6Yp72IRen8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/FSl8zxPhSL02mHEahaysU4iJ.webp?f=user_large

Zie zo even geen reviews nog.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• de Peer

de Peer

under peer review

Sunri5e schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:19:
Ben benieuwd hoe vaak jullie per week de robot zijn werk laten doen? Hier twee keer maar ik twijfel of ik hem niet drie keer ga laten lopen.
momenteel 1 x per week, en dat verhoog ik straks naar 2 x per week als het gras wat harder groeit.

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:54
Ik lees al een tijdje mee, want we zijn bezig met een project om een stukje land naar ons te kopen. Er komt 4000 vierkant meter aan grasland bij. De jongste gezinsleden willen een zitmaaier, maar ik denk liever vooruit. Na een paar weken is de lol er wel af op zo'n ding. Ik ben me aan het oriënteren op een maaier zonder draad voor ongeveer 5000 vierkante meter, dan kan de huidige tuin ook meegenomen worden.

De voordehand liggende opties zijn een Husqvarna 450x NERA, Mammotion Luba 2/3 of een Dreame. Ik ben benieuwd naar de huidige ervaringen. Daarbij denkend aan een grasland die zeker niet vlak is en ook een helling zal bevatten. Op termijn nog een moestuin oid.

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:01
Siedo schreef op donderdag 9 april 2026 @ 08:55:
Ik lees al een tijdje mee, want we zijn bezig met een project om een stukje land naar ons te kopen. Er komt 4000 vierkant meter aan grasland bij. De jongste gezinsleden willen een zitmaaier, maar ik denk liever vooruit. Na een paar weken is de lol er wel af op zo'n ding. Ik ben me aan het oriënteren op een maaier zonder draad voor ongeveer 5000 vierkante meter, dan kan de huidige tuin ook meegenomen worden.

De voordehand liggende opties zijn een Husqvarna 450x NERA, Mammotion Luba 2/3 of een Dreame. Ik ben benieuwd naar de huidige ervaringen. Daarbij denkend aan een grasland die zeker niet vlak is en ook een helling zal bevatten. Op termijn nog een moestuin oid.
@Teijgetje heeft ook een groot terrein met uitdagingen daarin. Lees zijn posts eens terug.

Bij een zitmaaier onderschat het onderhoud en brandstof niet. Ik spreek uit ervaring met een familielid die het dubbele van jouw oppervlakte heeft en behoorlijk wat geld daaraan kwijt is.

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:49

Hier een tevreden Husqvarna 450x NERA gebruiker op ruim 3000m2 grond waarvan 2000m2 weiland.
Met de zitmaaier koste me dat 4 uur elke zaterdag en als het regende had je een uitdaging want dan kon je niet maaien en de zaterdag er op was het alweer te lang.
Uiteindelijk ging de zitmaaier (Stiga) weer kapot omdat hij vast sloeg op een molshoop (in opgedroogde klei) die ik over het hoofd had gezien. De snaar knapte weer de messen sloegen weer op elkaar en toen was ik er wel weer klaar mee.
Brandstof kosten waren toen al niet grappig dus dat is nu helemaal niet leuk meer en de Husky draait bijna volledig vanaf de zonnepanelen.
Die zitmaaier had ik veel eerder aan de kant moeten gooien.. Wat een verademing. In het begin regelmatig ff uit het hoge gras trekken omdat hij zich toch verslikt had. Tussen stuk gaan van de zitmaaier en het in gebruik nemen van de robotmaaier zat een half jaar dus hij moest 30cm hoog gras weg eten.
Maar toen alles eenmaal vlak was bijna geen omkijken meer naar.
En sowieso geen stress meer om een maai sessie van 4 uur in te plannen.
Wel een waarschuwing, het is verslavend om naar te kijken dus in het begin ben je minstens net zo veel tijd kwijt met doelloos achter dat ding aan sjouwen :+

In het begin wel geholpen hier en daar. Er bleven uiteindelijk pollen over waar hij op af bumperde. Die heb ik of platgestampt tot hij er overheen kon rijden of kapot gemaaid met de kantjesmaaier.
Maar dit is wel een extreem voorbeeld. Een redelijk bijgehouden weiland kun je hem zo op los laten.

[ Voor 6% gewijzigd door Acidrain op 09-04-2026 10:10 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:24

Stewie!

Keen must die!

De navimow x450 van Segway, stuk sneller en preciezer dan de Husqvarna, software is een wereld van verschil. En: super snel.

Strava: https://www.strava.com/athletes/149347154

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:33
NiGeLaToR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 07:54:
[...]

Zo te zien optisch:

[...]

Incl koplampen voor in het donker :+

[Afbeelding]

Zie zo even geen reviews nog.
Op de Youtube pagina van Parkside Nederland (en andere landen) wel enkele basis video's om een eerste indruk te krijgen:

https://www.youtube.com/@...view=0&sort=dd&shelf_id=6

• Bluefall
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:01
Na even twijfelen over de Mova Lidax (AWD) voor ons perceel van 1500m² heeft Mammotion met hun promo voor de Yuka 3000 (2025) van -50% (999€ tov originele 1999€) de knop doorgehakt.

Ik zocht sowieso voor een bredere maaier ipv met enkelvoudig mes en met systeem dat ook onder bladerdek kan opereren, wat met de RTK antenne of netRTK ook zou moeten lukken.

Besteld en onderweg
Wel zonder de opvang/veegbak.

• ChiLLeR
  • Laatst online: 17-04 14:53
Bluefall schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:23:
Na even twijfelen over de Mova Lidax (AWD) voor ons perceel van 1500m² heeft Mammotion met hun promo voor de Yuka 3000 (2025) van -50% (999€ tov originele 1999€) de knop doorgehakt.

Ik zocht sowieso voor een bredere maaier ipv met enkelvoudig mes en met systeem dat ook onder bladerdek kan opereren, wat met de RTK antenne of netRTK ook zou moeten lukken.

Besteld en onderweg
Oh wow, goede aanbieding inderdaad! Er zijn zoveel keuzes, ik kan de knoop maar niet doorhakken. Navimow pro lidar leek mij fantastisch, maar dez Yuka met opvang bak lijkt me ook weer ideaal... voor minder geld.... waar doe je nou verstandig aan? 8)7

>> Signature?

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:52
En de Stiga A15? Iemand ervaring?

• gjcvro

Ik heb hier de eerste jaren met wat meer grof geweld gemaaid om het land wat meer te cultiveren, was een oude paardenwei die ook nog eens een jaar had leeg gestaan. Zelfs een trekker kwam er bijna niet door.

Echt heel rum terrein zullen weinig robotmaaiers leuk vinden, ze hebben betrekkelijk kleine wielen. Als het eenmaal een beetje glad is gaat het beter, maar ook dit jaar heb ik weer een keer met grof geweld de grond geëgaliseerd. Nu hobbelt de segway er weer overheen om het bij te houden. Ik zit nu op ruim 4000 meter gras, maar in de hoogtijdagen moet hij wel echt de hele week volle dagen maaien om het bij te houden.

En soms is de zitmaaier(en trekker met klepelmaaier) nog steeds handig voor als de robot het even laat afweten.

• Siedo
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 21:54
Stewie! schreef op donderdag 9 april 2026 @ 12:04:
[...]

De navimow x450 van Segway, stuk sneller en preciezer dan de Husqvarna, software is een wereld van verschil. En: super snel.
Ook een goede optie voor op de shortlist. 15 uur voor 5000 vierkante meter is wel lang. Ik heb nog geen vergelijking gemaakt met andere merken. Is overigens ook prima mee te werken door verschillende zones aan te maken oid.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:45
Mad_Manic schreef op donderdag 9 april 2026 @ 09:05:
[...]

@Teijgetje heeft ook een groot terrein met uitdagingen daarin. Lees zijn posts eens terug.

Bij een zitmaaier onderschat het onderhoud en brandstof niet. Ik spreek uit ervaring met een familielid die het dubbele van jouw oppervlakte heeft en behoorlijk wat geld daaraan kwijt is.
Klopt, alleen aan benzine schat ik zo`n 25-30 euro per maaibeurt kwijt te zijn bij ons.
Dat is op een heel jaar inmiddels en kleine 1000-1500 ( euro 98, 40-50 maaibeurten) , dat spaar ik nu grotendeels uit. Met de huidige benzineprijzen verdient mijn Luba zich extra snel terug.
Al is er natuurlijk ook extra onderhoud zoals messen slijpen, en technisch onderhoud van maaidek/motor/V-snaren, en nu onderhoud aan de hydrostaat.
Daar moet de olie van ververst en het filter van verwisseld, normaal na 200 uur, er staat nu 475 op (oeps) en de hydrostaat verliest daardoor vermogen als hij warm wordt, totdat hij niet meer rijdt.
Niet het ingewikkeldste maar het moet uitgebouwd en open, en gelijk maar aftappluggen tappen zodat voortaan olie gewoon ververst kan in de maaimachine door onderop de pluggen er uit te draaien.

Ik maai het terrein wel voor met de maaitractor en grasrol, zodat het kort en "glad" is, om het daarna over te laten aan de robot.
Dit jaar kostte de robot 50 euro extra voor een 4G abo, mesjes had ik nog.
Wel jammer dat de koppen van de schroefjes van de mesjes ook versleten waren, zodanig dat er geen schroevendraaier meer in ging.
Opgelost door per schroef twee vlakke zijkantjes er aan te slijpen met een 1 mm doorslijpschijfje steunend op het mesje. De vonken konden opgevangen in de stalen zijbeschermers.
Wel gedoe, 12x, maar nu kon ik ze losdraaien met een waterpomptang, en het laatste stukje wel schroeven met een minischroevendraaiertje.
Toch maar wat eerder checken. :P

Dit was een van de betere schroefjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XUn_Q2p9jbUjOXYvqn9EzlHuhnA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9q9AkQfdIc4eV62pdrhGKqjH.jpg?f=fotoalbum_large

Wel het hele jaar mee gedaan door de 12 mesjes 4x te draaien.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• gjcvro
Teijgetje schreef op donderdag 9 april 2026 @ 19:48:
[...]
Wel het hele jaar mee gedaan door de 12 mesjes 4x te draaien.
Ik dacht van de navimow ook de mesjes om te draaien, maar ze bleken aan 2 kanten versleten te zijn. Zou alleen kunnen als de maaier soms van draairichting verandert. Zal er de volgende keer nog eens op letten.

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:06

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vandaag de Gardena smart city Selino 600 geïnstalleerd. En ik moet zeggen doet het prima. Is lekker stil en doet zijn werk prima. Was eerst wel even aan het kijken voor een Segway Navimow i105e maar durfde het niet aan. Wij wonen aan het water en straks een storing in het GPS gebeuren en plons. Nee dan maar ouderwets met een kabeltje in de grond. Wel even een klusje zo’n kabeltje in de grond wegwerken maar dan kan ik nog wel verticuteren.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022 - Gardena smart city Selino 600

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:33
Bluefall schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:23:

Besteld en onderweg
Ik heb zojuist je voorbeeld gevolgd. Mogelijk kan ik hiermee nét niet alles, en heeft hij wat uitdagingen op sommige plekken. Maar dan heb ik voor nu snel iets, aangezien de zitmaaier plots niet meer startte.

Dan kan ik er altijd nog een bij kopen met lidar en 4WD voor 1000m2 voor de zones waar deze moeite mee heeft. Indien nodig. Zo’n wild terrein is het ook niet. En dan ben ik alsnog niet veel duurder uit dan een AWD met Lidar van 3500m2 of meer.

• nafofella
ChiLLeR schreef op donderdag 9 april 2026 @ 15:34:
[...]

Oh wow, goede aanbieding inderdaad! Er zijn zoveel keuzes, ik kan de knoop maar niet doorhakken. Navimow pro lidar leek mij fantastisch, maar dez Yuka met opvang bak lijkt me ook weer ideaal... voor minder geld.... waar doe je nou verstandig aan? 8)7
Zag een review dat die toch niet zo fijn werkte en dat rubber ook snel sleet van de bak. Principe is heel mooi maar ik zou hem niet halen.

• ChiLLeR
  • Laatst online: 17-04 14:53
nafofella schreef op vrijdag 10 april 2026 @ 08:32:
[...]

Zag een review dat die toch niet zo fijn werkte en dat rubber ook snel sleet van de bak. Principe is heel mooi maar ik zou hem niet halen.
Gister kreeg ik nog een €100 korting code voor de segway (de pagina even 5 minuten open laten staan :P ) en toen toch maar de knoop doorgehakt. De Segway Navimow i210 lidar pro besteld voor €1499 incl garage. Hopelijk is hij snel binnen en kan ik vertellen of hij goed werkt.

>> Signature?

Pagina: 1 ... 85 ... 87 Laatste