Mijn nero gebruikt alleen gps, dus geen draad en ik heb verboden zones gemaakt voor de picknic tafel etc.Peule_P schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:23:
Had tot nu toe de 450X Nera achter in de wei hobbelen met EPOS (zonder al te veel obstakels, behalve wat appelboompjes) en de 430X Nera op het gazon rondom de woning met draad (en kriskras dus).
Nu wil ik de 450X Nera ook het gazon rondom de woning erbij laten pakken op GPS maar hoe doen jullie het met grotere objecten?
Zetten jullie alleen het gazon uit aan de rand en laten de maaier zijn gang gaan met de nodige botsingen tot gevolg of maken jullie een verboden zone voor grote objecten?
Denk dan aan een speelhuisje van 3x3m welk midden op het gazon staat en een ingegraven trampoline van ca. 4m doorsnee? Ga natuurlijk geen verboden zone maken voor ieder boompje of wat dan ook.
Bij de installatie van de 430X Nera weet ik dat er een draad ook rondom de trampoline is gelegd namelijk.
Ik heb een Mammotion Yuka mini uit 2025. Ik heb deze altijd gebruikt met de iNavi™-service, zowel Wifi als 4G ingeschakeld. Ik kom er op de site van Mammotion niet goed achter of iNavi™-service zonder de betaalde 4G service ook in 2026 zou moeten werken (wifi only). Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik heb de maaier nog in de winteropslag en dus nog niet kunnen proberen.
Update, dit werkt. 4G is niet nodig om te maaien, ook live beeld werkt. Wifi in de hele tuin is uiteraard wel nodig.
Update, dit werkt. 4G is niet nodig om te maaien, ook live beeld werkt. Wifi in de hele tuin is uiteraard wel nodig.
[ Voor 13% gewijzigd door hjder op 06-03-2026 14:27 ]
Ik heb het bij onze segway uiteindelijk wel gedaan, omdat hij dan uiteindelijk beter om de boompjes maait, en sneller klaar is.Peule_P schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:23:
Ga natuurlijk geen verboden zone maken voor ieder boompje of wat dan ook.
akatar schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Mijn nero gebruikt alleen gps, dus geen draad en ik heb verboden zones gemaakt voor de picknic tafel etc.
Dan zal ik het toch gaan doen denk ik, anders zal hij ook alleen maar blijven proberen er omheen te rijden lijkt meakatar schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:38:
[...]
Mijn nero gebruikt alleen gps, dus geen draad en ik heb verboden zones gemaakt voor de picknic tafel etc.
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Maar dat gaat toch over de 2WD versie? Ik bedoel de 4WD versie.g-j-t schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:33:
[...]
Er is een 800-, 1000-, 1200-, 1600- en 2000-versie.
Tussen de 800 en 1000 zie ik geen verschil in specs. beide een 4ah accu. Hierboven zijn ze allemaal 5ah. Enige verschil is de maximale mapping area. Ook laadsnelheid en maaioppervlakte per lading is bij per accu-formaat hetzelfde. Had het dan bij 2 versies gelaten? Wellicht hebben de grotere meer geheugen nodig om de lidar-kaarten op te kunnen slaan?
https://www.mova.tech/products/lidax-ultra-series-robotic-lawn-mower?variant=47494872269039
Waarom vind ik niks over hun AWD versies?flo-rist schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:25:
[...]
Maar dat gaat toch over de 2WD versie? Ik bedoel de 4WD versie.
Wat ik helemaal raar vind is dat als ik op de Dreame site kijk bij hun nieuwe A3 AWD op hun website, dan zie je onderin bij hun Modellen vergelijk wel de LiDAX Ultra 2000 AWD en 1600 AWD staan. Dat zijn serieus heel interessante modellen door 40cm maaibreedte, flink aantal m2's per lading, AWD etc. Zie hier: https://nl.dreametech.com...ier-a3-awd-pro-serie-2026
Het lijkt wel of Mova deels van Dreame is ofzo? https://nl.mova.tech/prod...ra?variant=43328748716110
Site lijkt ook erg op die van Dreame qua inrichting/techniek.
Onderaan ook een foto van de LiDAX Ultra AWD Series bij Dreame:
/f/image/VvN2tYnFHwUKkW368TlcJmG9.png?f=fotoalbum_large)
ps. over 3 a 4 dagen maken ze alles bekend lijkt erop.
[ Voor 34% gewijzigd door MvRtje op 06-03-2026 10:37 ]
WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart
Beetje naar eigen inzicht en kijken naar het gedrag van de maaier.Peule_P schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:23:
Had tot nu toe de 450X Nera achter in de wei hobbelen met EPOS (zonder al te veel obstakels, behalve wat appelboompjes) en de 430X Nera op het gazon rondom de woning met draad (en kriskras dus).
Nu wil ik de 450X Nera ook het gazon rondom de woning erbij laten pakken op GPS maar hoe doen jullie het met grotere objecten?
Zetten jullie alleen het gazon uit aan de rand en laten de maaier zijn gang gaan met de nodige botsingen tot gevolg of maken jullie een verboden zone voor grote objecten?
Denk dan aan een speelhuisje van 3x3m welk midden op het gazon staat en een ingegraven trampoline van ca. 4m doorsnee? Ga natuurlijk geen verboden zone maken voor ieder boompje of wat dan ook.
Bij de installatie van de 430X Nera weet ik dat er een draad ook rondom de trampoline is gelegd namelijk.
Op sommige plekken laat ik hem gewoon botsen. Maar op andere plekken zet ik er wel een rode zone omheen.
Rondom de voet van een glijbaan bijv. daar kun je beter een rode zonne zetten anders rijd hij zich er onder klem. Trampoline die niet is ingegraven zou ik rond de platte gedeeltes van de voeten een rode zonne/stip zetten zodat hij zich daar niet op vast rijdt maar zodat hij er verder wel onder door kan maaien.
Ingegraven trampoline is gewoon een rode zonne. Daar heeft hij niets te zoeken en kan hij ook niet op weg botsen.
Gedrag wat ik zie is dat hij bij een rode grens langzamer aan komt rijden dan als hij denkt gewoon door te kunnen. Dus een rode zonne net achter waar je wil zorgt er voor dat hij minder hard botst maar wel tot de uiterste rand door rijd. Enz.
Waarom heb je de 430x Nera eigenlijk met grensdraad lopen? Die kan toch het zelfde als de 450 alleen dan langzamer?
[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 06-03-2026 13:30 ]
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant
Ok, zal ik dat iig voor de (ingegraven) trampoline doen, wil idd niet dat ie continu tegen de rand aan gaat liggen beuken om er maar aan 'voorbij' te komen.Acidrain schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Beetje naar eigen inzicht en kijken naar het gedrag van de maaier.
Op sommige plekken laat ik hem gewoon botsen. Maar op andere plekken zet ik er wel een rode zone omheen.
Rondom de voet van een glijbaan bijv. daar kun je beter een rode zonne zetten anders rijd hij zich er onder klem. Trampoline die niet is ingegraven zou ik rond de platte gedeeltes van de voeten een rode zonne/stip zetten zodat hij zich daar niet op vast rijdt maar zodat hij er verder wel onder door kan maaien.
Ingegraven trampoline is gewoon een rode zonne. Daar heeft hij niets te zoeken en kan hij ook niet op weg botsen.
Gedrag wat ik zie is dat hij bij een rode grens langzamer aan komt rijden dan als hij denkt gewoon door te kunnen. Dus een rode zonne net achter waar je wil zorgt er voor dat hij minder hard botst maar wel tot de uiterste rand door rijd. Enz.
De 430X Nera en 450X Nera lopen hier beide sinds de zomer 2023 dus vlak na de introductie, was denk ik een van de eerste en heb nog moeten wachten tot ze geleverd werden bij de dealer.Acidrain schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:28:
[...]
Waarom heb je de 430x Nera eigenlijk met grensdraad lopen? Die kan toch het zelfde als de 450 alleen dan langzamer?
Dealer die ze geinstalleerd heeft raadde voor beide aan met grensdraad ivm veel (en hoge) bomen rondom de woning, of GPS was ook gewoon nog nieuw voor hun?
De 450X Nera heb ik zelf met Black Friday eens een EPOS module gekocht op een webshopje voor de helft van de prijs om eens te testen en dat werkte in de wei best aardig, al merk ik dat ik op de achterste meter tegen de bomenhaag van de achterburen vaak signaal kwijt is, die laat ik hem dan ook niet doen.
Wil die nu dan ook eens rondom de woning laten doen en aftasten of die goed blijft werken als de bomen in het blad komen.
In dat geval kan ik altijd overwegen de 430X Nera ook te voorzien van een EPOS module, of ik laat de 450X Nera gewoon beide gebieden doen en de 430X Nera kan dan misschien wel weg.
Ook heb ik het EPOS referentiestation nog niet en is het puur de module in de maaier zelf, dit referentiestation kan ik ook altijd nog toevoegen voor beter signaal en nauwkeurigheid
Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0
Ja check, hij draait hier zijn rondjes mbv een referentiestation. Gaat gewoon onder bomen en dichte struiken (grote laurier) door zonder problemen.Peule_P schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:27:
[...]
Ok, zal ik dat iig voor de (ingegraven) trampoline doen, wil idd niet dat ie continu tegen de rand aan gaat liggen beuken om er maar aan 'voorbij' te komen.
[...]
De 430X Nera en 450X Nera lopen hier beide sinds de zomer 2023 dus vlak na de introductie, was denk ik een van de eerste en heb nog moeten wachten tot ze geleverd werden bij de dealer.
Dealer die ze geinstalleerd heeft raadde voor beide aan met grensdraad ivm veel (en hoge) bomen rondom de woning, of GPS was ook gewoon nog nieuw voor hun?
De 450X Nera heb ik zelf met Black Friday eens een EPOS module gekocht op een webshopje voor de helft van de prijs om eens te testen en dat werkte in de wei best aardig, al merk ik dat ik op de achterste meter tegen de bomenhaag van de achterburen vaak signaal kwijt is, die laat ik hem dan ook niet doen.
Wil die nu dan ook eens rondom de woning laten doen en aftasten of die goed blijft werken als de bomen in het blad komen.
In dat geval kan ik altijd overwegen de 430X Nera ook te voorzien van een EPOS module, of ik laat de 450X Nera gewoon beide gebieden doen en de 430X Nera kan dan misschien wel weg.
Ook heb ik het EPOS referentiestation nog niet en is het puur de module in de maaier zelf, dit referentiestation kan ik ook altijd nog toevoegen voor beter signaal en nauwkeurigheid
Heb in princiepe de omheining ingekleurd als zones. Voortuin, zijtuin en achtertuin is een zone, parkeerplaatsen is een zone en het weiland is een zone.
De zones (zeker de parkeerplaatsen) zet ik aan en uit mbv Home Assistant
Het mooie is dat je zones kan laten overlappen.
Dus waar de tuinset staat heb ik 3 zones, zowel een zone (tuinset), een nogo zone (tuinset) en de algemene tuin zone (tuin). Als de tuinset er staat staat de nogo zone aan en als ik de tuinset ff heb weggezet zet ik de nogo zone uit en stuur ik hem dedicated naar de zone tuinset toe. Daarna zet ik de nogo zone weer aan en zet de tuinset weer terug.
Soms is de achterkant van het weiland te drassig en trek ik een nogo zone streep dwars door het weiland. Die ik aan of uit kan zetten.
Zelfde met de narcissen, tulpen en sneeuwklokjes. Al laat ik dat lekker regelen door Home Assistant (op basis van calendar de nogo zone aan of uit.)
De nogo zones zijn hier dus creatief in gerbruik.
Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Ecoflow Delta Pro | 450x Nera | Home Assistant