Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 83 ... 85 Laatste
Acties:

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:25
Peule_P schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:23:
Had tot nu toe de 450X Nera achter in de wei hobbelen met EPOS (zonder al te veel obstakels, behalve wat appelboompjes) en de 430X Nera op het gazon rondom de woning met draad (en kriskras dus).

Nu wil ik de 450X Nera ook het gazon rondom de woning erbij laten pakken op GPS maar hoe doen jullie het met grotere objecten?
Zetten jullie alleen het gazon uit aan de rand en laten de maaier zijn gang gaan met de nodige botsingen tot gevolg of maken jullie een verboden zone voor grote objecten?
Denk dan aan een speelhuisje van 3x3m welk midden op het gazon staat en een ingegraven trampoline van ca. 4m doorsnee? Ga natuurlijk geen verboden zone maken voor ieder boompje of wat dan ook.
Bij de installatie van de 430X Nera weet ik dat er een draad ook rondom de trampoline is gelegd namelijk.
Mijn nero gebruikt alleen gps, dus geen draad en ik heb verboden zones gemaakt voor de picknic tafel etc.

• hjder
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 01-04 15:01
Ik heb een Mammotion Yuka mini uit 2025. Ik heb deze altijd gebruikt met de iNavi™-service, zowel Wifi als 4G ingeschakeld. Ik kom er op de site van Mammotion niet goed achter of iNavi™-service zonder de betaalde 4G service ook in 2026 zou moeten werken (wifi only). Heeft iemand daar al ervaring mee? Ik heb de maaier nog in de winteropslag en dus nog niet kunnen proberen.

Update, dit werkt. 4G is niet nodig om te maaien, ook live beeld werkt. Wifi in de hele tuin is uiteraard wel nodig.

[ Voor 13% gewijzigd door hjder op 06-03-2026 14:27 ]

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:06
Ga natuurlijk geen verboden zone maken voor ieder boompje of wat dan ook.
Ik heb het bij onze segway uiteindelijk wel gedaan, omdat hij dan uiteindelijk beter om de boompjes maait, en sneller klaar is.

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:56
akatar schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Mijn nero gebruikt alleen gps, dus geen draad en ik heb verboden zones gemaakt voor de picknic tafel etc.
akatar schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:38:
[...]

Dan zal ik het toch gaan doen denk ik, anders zal hij ook alleen maar blijven proberen er omheen te rijden lijkt me

Husqvarna 450X NERA (wei)
Husqvarna 430X NERA (achtertuin)
Segway Navimow i105e (voortuin)
Roborock S7 Max Ultra (boven)
Roborock Qrevo Edge S5A (beneden)
Marstek Venus E 3.0

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:05
g-j-t schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Er is een 800-, 1000-, 1200-, 1600- en 2000-versie.

Tussen de 800 en 1000 zie ik geen verschil in specs. beide een 4ah accu. Hierboven zijn ze allemaal 5ah. Enige verschil is de maximale mapping area. Ook laadsnelheid en maaioppervlakte per lading is bij per accu-formaat hetzelfde. Had het dan bij 2 versies gelaten? Wellicht hebben de grotere meer geheugen nodig om de lidar-kaarten op te kunnen slaan?

https://www.mova.tech/products/lidax-ultra-series-robotic-lawn-mower?variant=47494872269039
Maar dat gaat toch over de 2WD versie? Ik bedoel de 4WD versie.

• MvRtje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:53
flo-rist schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 10:25:
[...]

Maar dat gaat toch over de 2WD versie? Ik bedoel de 4WD versie.
Waarom vind ik niks over hun AWD versies?

Wat ik helemaal raar vind is dat als ik op de Dreame site kijk bij hun nieuwe A3 AWD op hun website, dan zie je onderin bij hun Modellen vergelijk wel de LiDAX Ultra 2000 AWD en 1600 AWD staan. Dat zijn serieus heel interessante modellen door 40cm maaibreedte, flink aantal m2's per lading, AWD etc. Zie hier: https://nl.dreametech.com...ier-a3-awd-pro-serie-2026

Het lijkt wel of Mova deels van Dreame is ofzo? https://nl.mova.tech/prod...ra?variant=43328748716110
Site lijkt ook erg op die van Dreame qua inrichting/techniek.

Onderaan ook een foto van de LiDAX Ultra AWD Series bij Dreame:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YDJl13kKtg1CzCEN-W9BIwwXNy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VvN2tYnFHwUKkW368TlcJmG9.png?f=fotoalbum_large

ps. over 3 a 4 dagen maken ze alles bekend lijkt erop.

[ Voor 34% gewijzigd door MvRtje op 06-03-2026 10:37 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:44
Had tot nu toe de 450X Nera achter in de wei hobbelen met EPOS (zonder al te veel obstakels, behalve wat appelboompjes) en de 430X Nera op het gazon rondom de woning met draad (en kriskras dus).

Nu wil ik de 450X Nera ook het gazon rondom de woning erbij laten pakken op GPS maar hoe doen jullie het met grotere objecten?
Zetten jullie alleen het gazon uit aan de rand en laten de maaier zijn gang gaan met de nodige botsingen tot gevolg of maken jullie een verboden zone voor grote objecten?
Denk dan aan een speelhuisje van 3x3m welk midden op het gazon staat en een ingegraven trampoline van ca. 4m doorsnee? Ga natuurlijk geen verboden zone maken voor ieder boompje of wat dan ook.
Bij de installatie van de 430X Nera weet ik dat er een draad ook rondom de trampoline is gelegd namelijk.
Beetje naar eigen inzicht en kijken naar het gedrag van de maaier.
Op sommige plekken laat ik hem gewoon botsen. Maar op andere plekken zet ik er wel een rode zone omheen.
Rondom de voet van een glijbaan bijv. daar kun je beter een rode zonne zetten anders rijd hij zich er onder klem. Trampoline die niet is ingegraven zou ik rond de platte gedeeltes van de voeten een rode zonne/stip zetten zodat hij zich daar niet op vast rijdt maar zodat hij er verder wel onder door kan maaien.
Ingegraven trampoline is gewoon een rode zonne. Daar heeft hij niets te zoeken en kan hij ook niet op weg botsen.
Gedrag wat ik zie is dat hij bij een rode grens langzamer aan komt rijden dan als hij denkt gewoon door te kunnen. Dus een rode zonne net achter waar je wil zorgt er voor dat hij minder hard botst maar wel tot de uiterste rand door rijd. Enz.

Waarom heb je de 430x Nera eigenlijk met grensdraad lopen? Die kan toch het zelfde als de 450 alleen dan langzamer?

[ Voor 3% gewijzigd door Acidrain op 06-03-2026 13:30 ]

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• Peule_P
Acidrain schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Beetje naar eigen inzicht en kijken naar het gedrag van de maaier.
Op sommige plekken laat ik hem gewoon botsen. Maar op andere plekken zet ik er wel een rode zone omheen.
Rondom de voet van een glijbaan bijv. daar kun je beter een rode zonne zetten anders rijd hij zich er onder klem. Trampoline die niet is ingegraven zou ik rond de platte gedeeltes van de voeten een rode zonne/stip zetten zodat hij zich daar niet op vast rijdt maar zodat hij er verder wel onder door kan maaien.
Ingegraven trampoline is gewoon een rode zonne. Daar heeft hij niets te zoeken en kan hij ook niet op weg botsen.
Gedrag wat ik zie is dat hij bij een rode grens langzamer aan komt rijden dan als hij denkt gewoon door te kunnen. Dus een rode zonne net achter waar je wil zorgt er voor dat hij minder hard botst maar wel tot de uiterste rand door rijd. Enz.
Ok, zal ik dat iig voor de (ingegraven) trampoline doen, wil idd niet dat ie continu tegen de rand aan gaat liggen beuken om er maar aan 'voorbij' te komen.
Acidrain schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Waarom heb je de 430x Nera eigenlijk met grensdraad lopen? Die kan toch het zelfde als de 450 alleen dan langzamer?
De 430X Nera en 450X Nera lopen hier beide sinds de zomer 2023 dus vlak na de introductie, was denk ik een van de eerste en heb nog moeten wachten tot ze geleverd werden bij de dealer.
Dealer die ze geinstalleerd heeft raadde voor beide aan met grensdraad ivm veel (en hoge) bomen rondom de woning, of GPS was ook gewoon nog nieuw voor hun?

De 450X Nera heb ik zelf met Black Friday eens een EPOS module gekocht op een webshopje voor de helft van de prijs om eens te testen en dat werkte in de wei best aardig, al merk ik dat ik op de achterste meter tegen de bomenhaag van de achterburen vaak signaal kwijt is, die laat ik hem dan ook niet doen.
Wil die nu dan ook eens rondom de woning laten doen en aftasten of die goed blijft werken als de bomen in het blad komen.
In dat geval kan ik altijd overwegen de 430X Nera ook te voorzien van een EPOS module, of ik laat de 450X Nera gewoon beide gebieden doen en de 430X Nera kan dan misschien wel weg.

Ook heb ik het EPOS referentiestation nog niet en is het puur de module in de maaier zelf, dit referentiestation kan ik ook altijd nog toevoegen voor beter signaal en nauwkeurigheid :)

Marstek Venus E 3.0

• Acidrain
Peule_P schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 14:27:
[...]

Ok, zal ik dat iig voor de (ingegraven) trampoline doen, wil idd niet dat ie continu tegen de rand aan gaat liggen beuken om er maar aan 'voorbij' te komen.

[...]

De 430X Nera en 450X Nera lopen hier beide sinds de zomer 2023 dus vlak na de introductie, was denk ik een van de eerste en heb nog moeten wachten tot ze geleverd werden bij de dealer.
Dealer die ze geinstalleerd heeft raadde voor beide aan met grensdraad ivm veel (en hoge) bomen rondom de woning, of GPS was ook gewoon nog nieuw voor hun?

De 450X Nera heb ik zelf met Black Friday eens een EPOS module gekocht op een webshopje voor de helft van de prijs om eens te testen en dat werkte in de wei best aardig, al merk ik dat ik op de achterste meter tegen de bomenhaag van de achterburen vaak signaal kwijt is, die laat ik hem dan ook niet doen.
Wil die nu dan ook eens rondom de woning laten doen en aftasten of die goed blijft werken als de bomen in het blad komen.
In dat geval kan ik altijd overwegen de 430X Nera ook te voorzien van een EPOS module, of ik laat de 450X Nera gewoon beide gebieden doen en de 430X Nera kan dan misschien wel weg.

Ook heb ik het EPOS referentiestation nog niet en is het puur de module in de maaier zelf, dit referentiestation kan ik ook altijd nog toevoegen voor beter signaal en nauwkeurigheid :)
Ja check, hij draait hier zijn rondjes mbv een referentiestation. Gaat gewoon onder bomen en dichte struiken (grote laurier) door zonder problemen.
Heb in princiepe de omheining ingekleurd als zones. Voortuin, zijtuin en achtertuin is een zone, parkeerplaatsen is een zone en het weiland is een zone.
De zones (zeker de parkeerplaatsen) zet ik aan en uit mbv Home Assistant

Het mooie is dat je zones kan laten overlappen.
Dus waar de tuinset staat heb ik 3 zones, zowel een zone (tuinset), een nogo zone (tuinset) en de algemene tuin zone (tuin). Als de tuinset er staat staat de nogo zone aan en als ik de tuinset ff heb weggezet zet ik de nogo zone uit en stuur ik hem dedicated naar de zone tuinset toe. Daarna zet ik de nogo zone weer aan en zet de tuinset weer terug.
Soms is de achterkant van het weiland te drassig en trek ik een nogo zone streep dwars door het weiland. Die ik aan of uit kan zetten.
Zelfde met de narcissen, tulpen en sneeuwklokjes. Al laat ik dat lekker regelen door Home Assistant (op basis van calendar de nogo zone aan of uit.)

De nogo zones zijn hier dus creatief in gerbruik. :*)

Jacobus 9 | 5KW MHI | 2x 2KW MHI | 150L Inventum, Eddi | 3600WP Enphase | Zendure 2400AC 8,64kWh | Ecoflow Delta Pro 3.6kWh | 450x Nera | Home Assistant

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08
Goedemorgen, mijn Worx m700 ook weer van stal gehaald. Bij het aanzetten geeft hij direct een Rain delay melding, terwijl de sensoren kurk droog zijn. Paar keer herstart en via de app rain delay aan/uit/aan gezet zonder resultaat. Iemand hier eerder mee te maken gehad / opgelost?🤞

• edwin2021
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:54
Vaak gelezen dat schoonmaken met beetje wd40 helpt

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:08
edwin2021 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:55:
Vaak gelezen dat schoonmaken met beetje wd40 helpt
Ja, dat werkt! Thanks!🙏

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:39

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Grote objecten gewoon even uit markeren. Rondje er omheen rijden en dan ben je klaar. Onze kids gooien ook veel speelgoed rondom het speeltoestel. Vandaar die gemarkeerd. Tuinhuisje idem, maar bij mijn boompjes laat ik hem lekker tegen aan botsen, maait ie er netjes omheen. Maar denk praktisch: grote dingen markeren, en dan gewoon gaandeweg aanpassen. Is toch binnen 5min gedaan met de Husqvarna app.

Edit: ik heb niet eens draad gedaan, die Epos is zo secuur dat het echt niet nodig is. Ook niet onder de kruin van een grote notenboom.

[ Voor 5% gewijzigd door SerealKiller op 07-03-2026 13:25 ]

War is the only proper school of the surgeon.

• rekeewt
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 27-03 23:09
Iemand ervaring met de husqvarna 305 zelf accu vervangen? Do or don’t? Heb een dealer, maar zal incl arbeid wel 200-250 kosten. Originele accu bestellen of aftermarket? Iemand tips? Dank. Precies 5 jaar meegegaan, nu accu kaduuk.

• Capt
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 22-03 11:27
Welke maairobot is aan te raden voor volgende situatie

“ 750 m2 grasveld
“ Helling op 25 meter lang is 1 meter hoogte
“ ongelijke ondergrond
“ Veel bulten en kuilen (aanwezige mollen en vroeger was dit een stuk van een koeienweide)
“ spelende kinderen
“ veel wild gras en onkruid met bloemen

Voor de tuin vraag ik me af wat de marketingpraatjes allemaal in realiteit betekenen.
Gaat de robotmaaier echt zelfstandig werken zonder vastrijden?
Als we een investering doen hebben we geen zin om dagelijks de robot terug te moeten dragen
Het moet echt éénmalig instellen zijn en daarna zonder omzien te gebruiken

Toevoeging:
Het toestel moet volledig zonder wifi kunnen werken.
Indien er 4G nodig is, bij voorkeur met een zelfgekozen sim (extra data sim zit mee in het telefoonpakket)

[ Voor 12% gewijzigd door Capt op 08-03-2026 17:39 ]

• Zenit
  • Laatst online: 21:03
Inmiddels heb ik een Mammotion Luba mini 2 voor het eerst rondrijden. Gras is hard aan het groeien, dus maaien is weer nodig. Vallen me alvast een paar dingen op:

- Kaart maken door een rondje te rijden is zo gepiept (dus instellen is zo gedaan)
- Een stuk stiller dan de Gardena was (met de maaisnelheid op de hoogste stand)
- Schuine helling is een peace-of-cake voor hem
- Gras staat al hoog, maar hij komt er prima doorheen (Gardena zou dit al niet meer kunnen handelen). Maaien staat op hoogste stand (65mm).
- Hij maait mooie banen in het gras, een leuke bonus.
- Zowel 4G (Vodafone), Bluetooth als WIFI is slecht vanuit huis. Om hem instructies te geven moet ik eigenlijk wel even naar buiten lopen. Digital video is door de slechte verbindingen niet bruikbaar.
- App werkt vlot. Nog niet alle functies kunnen instellen (mn kaart), want hij moet zijn eerst maaibeurt nog afronden.

Ben voorlopig erg blij dat het graas weer wordt gemaaid 8)

• Peule_P
SerealKiller schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 13:24:
[...]

Grote objecten gewoon even uit markeren. Rondje er omheen rijden en dan ben je klaar. Onze kids gooien ook veel speelgoed rondom het speeltoestel. Vandaar die gemarkeerd. Tuinhuisje idem, maar bij mijn boompjes laat ik hem lekker tegen aan botsen, maait ie er netjes omheen. Maar denk praktisch: grote dingen markeren, en dan gewoon gaandeweg aanpassen. Is toch binnen 5min gedaan met de Husqvarna app.

Edit: ik heb niet eens draad gedaan, die Epos is zo secuur dat het echt niet nodig is. Ook niet onder de kruin van een grote notenboom.
Inmiddels ook maar even gedaan, gaat er een stuk efficienter mee om toen ik hem gisteren even in de gaten hield, ipv een uur lang proberen de trampoline te ontwijken...
Draad wordt nu ook helemaal genegeerd, EPOS met draadondersteuning uitgeschakeld.
Eens zien of het nog steeds werkt als de bomen in het blad komen en of ik dan nog een referentiestation aanschaf :)

Marstek Venus E 3.0

• Peule_P
Acidrain schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Ja check, hij draait hier zijn rondjes mbv een referentiestation. Gaat gewoon onder bomen en dichte struiken (grote laurier) door zonder problemen.
Heb in princiepe de omheining ingekleurd als zones. Voortuin, zijtuin en achtertuin is een zone, parkeerplaatsen is een zone en het weiland is een zone.
De zones (zeker de parkeerplaatsen) zet ik aan en uit mbv Home Assistant

Het mooie is dat je zones kan laten overlappen.
Dus waar de tuinset staat heb ik 3 zones, zowel een zone (tuinset), een nogo zone (tuinset) en de algemene tuin zone (tuin). Als de tuinset er staat staat de nogo zone aan en als ik de tuinset ff heb weggezet zet ik de nogo zone uit en stuur ik hem dedicated naar de zone tuinset toe. Daarna zet ik de nogo zone weer aan en zet de tuinset weer terug.
Soms is de achterkant van het weiland te drassig en trek ik een nogo zone streep dwars door het weiland. Die ik aan of uit kan zetten.
Zelfde met de narcissen, tulpen en sneeuwklokjes. Al laat ik dat lekker regelen door Home Assistant (op basis van calendar de nogo zone aan of uit.)

De nogo zones zijn hier dus creatief in gerbruik. :*)
Ja die meerdere zones is wel handig, heb nu de 'wei' uitstaan omdat we de appelbomen aan het snoeien zijn en er nog wel wat takken her en der liggen.
Tweede gebied rondom het huis staat nu aan en dit doet ie goed.

Integratie in HA is wel handig lijkt me om gemakkelijk de gebieden in en uit te schakelen, heb de Husqvarna nu nog niet in HA staan maar kan ik eens doen, welke integratie gebruik jij hiervoor?

Ook vraag ik me af hoe hij ermee omgaat als je alle gebieden actief hebt staan met overlappende tijdschema's, begint hij dan in gebied 1 en gaat hij naar gebied 2 zodra hij klaar is? Of kan ik beter tijdschema instellen als maandag gebied 1, dinsdag gebied 2, woensdag gebied 1 etc.?

Marstek Venus E 3.0

• Acidrain
Peule_P schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:47:
[...]

Ja die meerdere zones is wel handig, heb nu de 'wei' uitstaan omdat we de appelbomen aan het snoeien zijn en er nog wel wat takken her en der liggen.
Tweede gebied rondom het huis staat nu aan en dit doet ie goed.

Integratie in HA is wel handig lijkt me om gemakkelijk de gebieden in en uit te schakelen, heb de Husqvarna nu nog niet in HA staan maar kan ik eens doen, welke integratie gebruik jij hiervoor?

Ook vraag ik me af hoe hij ermee omgaat als je alle gebieden actief hebt staan met overlappende tijdschema's, begint hij dan in gebied 1 en gaat hij naar gebied 2 zodra hij klaar is? Of kan ik beter tijdschema instellen als maandag gebied 1, dinsdag gebied 2, woensdag gebied 1 etc.?
Husqvarna Automower app kun je direct toevoegen, geen HACS nodig.
Overlappende tijdschema's heb ik zo min mogelijk. Hij kiest zelf waar hij dan gaat maaien en ik heb de logica daarvan nog niet ontdekt. Volgens mij kiest hij na elke laadbeurt de zone waar hij het langst niet geweest is maar dat weet ik niet zeker.

• nafofella
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21:01
Zenit schreef op zondag 8 maart 2026 @ 14:01:
Inmiddels heb ik een Mammotion Luba mini 2 voor het eerst rondrijden. Gras is hard aan het groeien, dus maaien is weer nodig. Vallen me alvast een paar dingen op:

- Kaart maken door een rondje te rijden is zo gepiept (dus instellen is zo gedaan)
- Een stuk stiller dan de Gardena was (met de maaisnelheid op de hoogste stand)
- Schuine helling is een peace-of-cake voor hem
- Gras staat al hoog, maar hij komt er prima doorheen (Gardena zou dit al niet meer kunnen handelen). Maaien staat op hoogste stand (65mm).
- Hij maait mooie banen in het gras, een leuke bonus.
- Zowel 4G (Vodafone), Bluetooth als WIFI is slecht vanuit huis. Om hem instructies te geven moet ik eigenlijk wel even naar buiten lopen. Digital video is door de slechte verbindingen niet bruikbaar.
- App werkt vlot. Nog niet alle functies kunnen instellen (mn kaart), want hij moet zijn eerst maaibeurt nog afronden.

Ben voorlopig erg blij dat het graas weer wordt gemaaid 8)
Ik heb de luba mini2 awd 1000 ook zaterdag geinstalleerd. Je moet alleen de camerakop op de machine aansluiten. Laadstation ergens installeren en dan via de app de installatie.

het werkt echt super makkelijk. ff via je telefoon de maaier langs de buitenranden en hij heeft je hele tuin.
Hij is ook vrij nauwkeurig, dat valt mij niks tegen.

Ik heb gisteren zones aangemaakt zodat je ook verschillende maaidagen kunt maken als dat nodig is (en het is leuk). Ik heb een vlaggenmast in de tuin die ik niet had ingesteld en hij ziet dat goed.
Enige dat ik nog moet doen is aan de buitenkant een maairand maken want ik heb nu een zeer grillig verloop. aan de kant huisje laat ik hem gewoon deels over de klinkers lopen en dat gaat super.

Enige nadeel. Als je een maaizone toewijst dan gaat hij "zoeken naar gras" maar ik wel hem exact op de plek zetten en dan moet dat gras zijn, ik zie zelf wel waar gras is. Hij gaat dan toch nog "zoeken en draaien".

De banen die hij maakt zijn superstrak.

Ff zien hoe die het doet als het gras echt hard groeit.

Oh en de First Person Vehicle is wel tof.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7q9cTiXHCJZrdUnbvbrLS-W9MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ux7z7Ms1NYxrToFvW28Rfdfi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rY6iy0T96hURBs2mH2gD5TTTUh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yxyuQoYHHAR1xV1w4qYTJu4t.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door nafofella op 09-03-2026 11:06 ]

• gjcvro
Acidrain schreef op maandag 9 maart 2026 @ 09:53:
[...]
Husqvarna Automower app kun je direct toevoegen, geen HACS nodig.
Hm dat is wel een dikke plus. De segway Navimow had het ook over een API, ik hoopte uiteindelijk ook op een integratiemogelijkheid, maar het bleek over de accessoire poort te gaan. Leuk, kun je zelf een stuk hardware er aan knopen en laten bedienen. |:(

• flo-rist
Op de websites van dreame en mova zijn de Lidax ultra AWD maaiers nu afgeprijsd, de 1600m2 komt op €1599, de 2000m2 op €1899 (was €2199)

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:58

de Peer

under peer review

Ik heb sinds kort een segway navimow i105e. Deze kan maximaal 600 m2 maaien. Softwarematig beperkt want je kunt in de app niet meer gras (area) toevoegen.
Mijn gazon is (nu nog) 800 m2 maar het stond al in de planning om dit te reduceren tot onder de 600m2.

Zijn er slimme tips en trucs om dit toch gedaan te krijgen ondanks de software-beperking? Ik heb namelijk geen extra/backup grasmaaier.

Ik denk zelf aan:
2 Zones maken van 400 m2 met een no-go area van 100m2 in het midden van iedere zone. En dan telkens die no-go area's om en om verwijderen en weer toevoegen. Doordat de no-go area in het midden zit is dat kwestie van even een rondje rijden midden op het gazon. Ik hoef dan niet langs de randen, wat veel meer werk is.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 10-03-2026 09:39 ]

• MvRtje
flo-rist schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:33:
Op de websites van dreame en mova zijn de Lidax ultra AWD maaiers nu afgeprijsd, de 1600m2 komt op €1599, de 2000m2 op €1899 (was €2199)
Ben erg tevreden over de specs en prijs moet ik zeggen. Ik ben vooral fan van AWD, 40cm maaidek en 3cm van de rand. Erg benieuwd naar de werkelijke reviews.

Hier wat meer info voor mensen die het interessant vinden: https://nl.dreametech.com...aier-lidax-ultra-1600-awd

En voor de grotere tuinen is de Dreame Robot A3 AWD Pro 5000 ook erg netjes geprijsd. 2699 voor 5000m2 is erg netjes.
https://nl.dreametech.com...rasmaaier-a3-awd-pro-5000

[ Voor 15% gewijzigd door MvRtje op 10-03-2026 10:12 ]

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / SigenStor 17kW + 36kWh / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / 2x Easee EV / Gardena Smart / Navimow H3000E-VF / Dreame X40 Ultra

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Hoe vergaat het de Husqvarna eigenaren met onderhoud en garantie? Ik heb even totaal geen premium ervaring :|.

Onze 430X Nera was nabij het eind van afgelopen seizoen aan een accuwissel toe. Op dat moment 26 maand oud (nu 31 maand). De app meldt letterlijk:
Neem contact op met uw plaatselijke dealer om de accu te laten vervangen. Gratis tot drie jaar na aankoopdatum.
Met het winteronderhoud mee is deze accu nu vervangen. En Husqvarna houdt naar de dealer toe vol dat ik dat moet betalen. Pardon? :(

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
flo-rist schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 09:33:
De non AWD versies zijn nu ook afgeprijst (de 800 was dat al, maar de 1000 en 1600 nu ook).

De Mova staat ook op mijn wensenlijstje, maar daar staat inmiddels wel meer op, er zijn alleen nog erg weinig goede reviews van alle nieuwe maairobots.

Heb nu deze lijst:
Mova Lidax Ultra 1600
Mova Lidax Ultra 1600 AWD
Segway Navimow I215
Segway Navimow H215
Worx Landroid Vision Cloud wr318e
Luba mini AWD Lidar

• ZL900
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-03 12:23
MvRtje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:08:
[...]

Ben erg tevreden over de specs en prijs moet ik zeggen. Ik ben vooral fan van AWD, 40cm maaidek en 3cm van de rand. Erg benieuwd naar de werkelijke reviews.

Hier wat meer info voor mensen die het interessant vinden: https://nl.dreametech.com...aier-lidax-ultra-1600-awd

En voor de grotere tuinen is de Dreame Robot A3 AWD Pro 5000 ook erg netjes geprijsd. 2699 voor 5000m2 is erg netjes.
Persoonlijk vind ik de 1600 wel interessant. Wat ik mij nog wel afvraag en zelf nog niet heb kunnen vinden is:
- Moet hier een simkaart in?
- Moet hier nog een gps mast bij?
- Moet hij altijd contact hebben met Wifi?

Helaas hebben meer merken last van dit slecht vindbaar maken van deze informatie.
Of ligt het aan mij en ben ik gewoon nog niet goed genoeg geïnformeerd?

• DanTm
  • Niet online
ZL900 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

Persoonlijk vind ik de 1600 wel interessant. Wat ik mij nog wel afvraag en zelf nog niet heb kunnen vinden is:

Helaas hebben meer merken last van dit slecht vindbaar maken van deze informatie.
Het zijn Lidar maaiers, geen gps of simkaart noodzakelijk.
Wifi geen idee.

• MvRtje
ZL900 schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 11:56:
[...]

4G zit voor 3 jaar gratis inbegrepen, ook nuttig voor de slimme functies zoals TrueGuard. Die geeft de mogelijkheid om mensen te detecteren, live videotracking te doen en live audio. Tevens de functie automatische patrouille.. Of het goed werkt weet ik ook niet haha.

Wifi weet ik niet, mij lijkt dit niet want bij 1000, 1600 of 2000m2 heb je op vele punten natuurljk geen wifi.

[ Voor 15% gewijzigd door MvRtje op 10-03-2026 12:15 ]

• DanTm
  • Niet online
MvRtje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:13:
[...]

4G zit voor 3 jaar gratis inbegrepen, ook nuttig voor de slimme functies zoals TrueGuard. Die geeft de mogelijkheid om mensen te detecteren, live videotracking te doen en live audio. Tevens de functie automatische patrouille.. Of het goed werkt weet ik ook niet haha.

Wifi weet ik niet, mij lijkt dit niet want bij 1000, 1600 of 2000m2 heb je op vele punten natuurljk geen wifi.
mijn huidige robotmaaiers hebben ook overal wifi, heb totaal iets van 2500m2, wel rondom het huis, dat scheelt natuurlijk. Maar de achtertuin is iets van 1300m2 gras, wifi dekking is prima.

Vind persoonlijk de Lidax Ultra 1600 AWD ook wel interessant. 40cm maaibreedte, 2cm van de rand, en per lading 800-1000m2 maaien.
In principe heb ik geen AWD nodig, gazon is redelijk vlak. Maar in 2x laden de tuin kunnen maaien is wel lekker. En als ik dan eens een keer na 2 weken vakantie thuis kom en de maaier is uitgevallen kan hij het hogere gras waarschijnlijk wel aan.

Mijn hand zweeft al boven de bestelknop ;)

[ Voor 23% gewijzigd door DanTm op 10-03-2026 12:43 ]

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:40
Ik heb ook de shortlist op:
Navimow i2 AWD
Mova Lidax Ultra AWD 1000
Mammotion Luba mini 2 AWD

Ik heb maar 250m2, maar mijn huidige indigo loopt te vaak vast op gladde staptegels, oude molshopen etc. Ook zijn er veel bomen, waar GPS waarschijnlijk wel werkt, maar ik niet graag een net niet oplossing wil. Daarom heb ik de Mova Lidax voor 1299 (-10 euro referral en 6% cashbackXL) heel hoog staan. (en ik vind hem er cool uitzien :) )

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:22
dangerousp schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 13:44:
Ik heb ook de shortlist op:
Navimow i2 AWD
Mova Lidax Ultra AWD 1000
Mammotion Luba mini 2 AWD

Ik heb maar 250m2, maar mijn huidige indigo loopt te vaak vast op gladde staptegels, oude molshopen etc. Ook zijn er veel bomen, waar GPS waarschijnlijk wel werkt, maar ik niet graag een net niet oplossing wil. Daarom heb ik de Mova Lidax voor 1299 (-10 euro referral en 6% cashbackXL) heel hoog staan. (en ik vind hem er cool uitzien :) )
Lijkt op mijn lijst, al wacht ik nog op de Navimow i2 lidar pro (dat is de lidar AWD variant). Ik vind de Mammotion niet zo mooi en de Mova juist wel. Wat me wel opvalt is dat de Mova AWD bijna 2x zoveel herrie maakt als de Navimow (66 dB vs 59 dB). Da's wel echt aan de hoge kant... De navimow zal daarentegen wel een stukje duurder worden ben ik bang...

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• dangerousp
michaelvo schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 15:40:
[...]

Lijkt op mijn lijst, al wacht ik nog op de Navimow i2 lidar pro (dat is de lidar AWD variant). Ik vind de Mammotion niet zo mooi en de Mova juist wel. Wat me wel opvalt is dat de Mova AWD bijna 2x zoveel herrie maakt als de Navimow (66 dB vs 59 dB). Da's wel echt aan de hoge kant... De navimow zal daarentegen wel een stukje duurder worden ben ik bang...
Klopt, die komt 17 maart uit.

De huidige aanbieding van de i2 AWD eindigt 16 maart. Met de prijs van de huidige Lidar versie vanaf 1099 (met 100 euro korting) verwacht ik dat de AWD versie minimaal 1199 en ik denk 1299 gaat kosten. Dan heb ik liever de echte AWD van de Mova ipv de halve oplossing van Segway.

Vanwege privacy wil ik de robot sowieso liefst 's nachts laten maaien en overdag in een afgeschermd hok. Dan heb je sowieso niet zoveel last van het geluid en de 63 db van de Indigo hoor ik ook nog steeds niet.

• michaelvo
g-j-t schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 08:09:
Het gras begint hier te groeien dus de knoop doorgehakt en in de voorjaarsaanbieding een MOVA Lidax Ultra 800 besteld. Hij stond al een tijdje bovenaan op mijn shortlist en met de huidige aanbieding werd de afstand tot mijn nr 2 nog groter. Ik zal t.z.t. een update plaatsen over hoe hij bevalt.
Ik ga met je meedoen, Mova Lidax Ultra 800 zojuist besteld. Voor mij doorslaggevende factoren:

- Lidar
- Kantenmaai functie (UltraTrim)
- Stil (57 dB)
- Prijs: 849 euro

AWD heeft denk ik voor mij niet genoeg voordelen om daar extra geld aan uit te geven.

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-04 14:34
Mijn Naivimow i105E heeft nu al zijn updates binnen. Gek genoeg stond hij opeens wel op GMT + 2. Vreemd.

• Sparco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:39
Kunnen die LIDAR maaiers (in het bijzonder de Mova Lidax Ultra 800) ook zo'n mooi recht "patroon" in je gras maaien? Dus dat de rechte banen zichtbaar zijn? Of bijvoorbeeld een dambord patroon?

• Erwin186
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 17:53
Als we toch shortlists aan het delen zijn :P Die van mij bestaat uit:
- Navimow i205 AWD
- Mova Lidax Ultra 800
- Mova 600
- Mova ViAX 250

Ons gazon is niet heel ingewikkeld. Het is "maar" 160m2 verspreid over 3 verschillende zones die met verharde paden met elkaar verbonden zijn. Alles is redelijk egaal en er staan nu nog weinig bomen (verandert wellicht nog ivm nieuwbouwwijk). Het enige iets lastigere stuk is een wat smallere doorgang van 80cm tussen 2 zones (verhard pad tussen de woning en een plantenbak). Ik wil liever geen antenne in de tuin, dus daarom valt bijv de Navimow i105 af.

De Mova Lidax Ultra 800 vind ik qua specs het meest aantrekkelijk, maar ik vraag me af of dat voor mijn tuin geen overkill is. De Mova 600 en ViAX 250 zijn een paar honderd euro goedkoper en wellicht ook al meer dan voldoende. De Mova 600 is dan een model van vorig jaar, maar is volgens mij qua specs beter dan de ViAX 250 (600 heeft Lidar, 250 niet), terwijl de prijs niet heel veel scheelt.

De Navimow is meer een veiligere keuze. Segway is volgens mij al iets meer gesettled als robotmaaiermerk, heeft een goede app en er zijn meer dan voldoende goede reviews over te vinden. Dat laatste valt me bij Mova wat tegen. Met name wat Duitstalige reviews, maar niet veel.

Ook nog gekeken naar de Terramow V600, maar dan vind ik de Mova Lidax Ultra 800 een betere keuze qua specs en deze is ook nog 100 euro goedkoper.

• nafofella
MvRtje schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:08:
[...]

oef die ziet er ook niet verkeerd uit. Alleen kantmaaien benieuwd naar. Maar voor die prijs voor 1000m2 niet verkeerd. Ik hou ze in de gaten want thuis ook nog een nodig.

Ff snel gereviewed. Maar de maaischijven kunnen naar buiten uitwijken om zo dicht aan de kanten te komen. Erg tof maar ik denk ook: das ook weer een bewegend iets met extra onderdelen dat kapot kan.
Als je naar de maten en afmetingen kijkt is de 1000 versie ook echt een flink beest. Met bijna 25 kilo en draaien op dezelfde plek ….

Hij ziet er echt super uit en de aangegeven specs ook super. Ik denk wel een apparaat voor de echt wat grotere tuinen. En de prijs is ook niet verkeerd. Ik ben wel heel benieuwd naar de duurzaamheid.

En gezien alle nieuwe modellen, functies en prijzen is de oorlog in robotmaaierland nu echt volledig los gebroken. Goede ontwikkeling.

Nou welke tweaker gaat hem kopen en testen 😝👍

[ Voor 31% gewijzigd door nafofella op 10-03-2026 21:28 ]

• dangerousp
Het is sowieso bijzonder hoeveel de websites van alle chinese merken op elkaar lijken. Allemaal met loyalty programma's, zelfde opbouw, slechte vertalingen.. Mammotion, dreame, Mova, terramow, navimow.

• Bluefall
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:30
DanTm schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 12:36:
[...]

mijn huidige robotmaaiers hebben ook overal wifi, heb totaal iets van 2500m2, wel rondom het huis, dat scheelt natuurlijk. Maar de achtertuin is iets van 1300m2 gras, wifi dekking is prima.

Vind persoonlijk de Lidax Ultra 1600 AWD ook wel interessant. 40cm maaibreedte, 2cm van de rand, en per lading 800-1000m2 maaien.
In principe heb ik geen AWD nodig, gazon is redelijk vlak. Maar in 2x laden de tuin kunnen maaien is wel lekker. En als ik dan eens een keer na 2 weken vakantie thuis kom en de maaier is uitgevallen kan hij het hogere gras waarschijnlijk wel aan.

Mijn hand zweeft al boven de bestelknop ;)
Zeker even laten weten als je op de knop geklikt hebt.

Situatie hier:
1200m² gras, op te delen in +-1000m² achteraan en via een grindpad naar voor nog 200m²
Achterzijde heeft redelijk wat bomen, dus Lidar is zéér interessant en de AWD kan hopelijk ook om met de hobbels en takjes in het gazon.

Nog even de reviews afwachten, want volgens de beelden op youtube is het niet echt de grote bladmulcher

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:54
Sparco schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:13:
Kunnen die LIDAR maaiers (in het bijzonder de Mova Lidax Ultra 800) ook zo'n mooi recht "patroon" in je gras maaien? Dus dat de rechte banen zichtbaar zijn? Of bijvoorbeeld een dambord patroon?
Jazeker. Hij gaat kaarsrecht. Dambord kan ook. Figuren zijn ook mogelijk en ze kunnen als je het wil ook gewoon random maaien.

• pauldaytona
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-03 18:13
Ik snap wel dat er zoveel merken robotmaaiers bijkomen, als je de software hebt, kost het maken van zo'n ding niet veel. Moet een aardige marge opzitten.

• riberts
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21:39
Hier heb ik afgelopen week een Navimow i210 Lidar aangeschaft en geinstalleered.

Het installeren duurde ongeveer een uurtje incl mappen.
Hierna nog een paar keer een kleine aanpassing aan de map gedaan en nu rijd hij top.

• dangerousp
Kogel door de kerk, inclusief vrouw meegekregen, wil ik de Mova Lidax Ultra AWD 1000 bestellen.. uitverkocht!
Hoop dat hij nog weer terug komt voor het einde van de actieperiode.

• ZL900
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-03 12:23
dangerousp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 08:56:
Kogel door de kerk, inclusief vrouw meegekregen, wil ik de Mova Lidax Ultra AWD 1000 bestellen.. uitverkocht!
Hoop dat hij nog weer terug komt voor het einde van de actieperiode.
Hier exact hetzelfde.
Gister mijzelf en vrouw overtuigd. Had winkelwagentje al klaar staan… uitverkocht 😔

• dangerousp
ZL900 schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:23:
[...]

Hier exact hetzelfde.
Gister mijzelf en vrouw overtuigd. Had winkelwagentje al klaar staan… uitverkocht 😔
Op amazon nog wel beschikbaar met verzending eind april/begin mei. Alleen geen 6% cashback.

• MvRtje
Als je alle specificaties langs elkaar legt en dan de prijs bekijkt dan zal het wel een verkoop topper worden. Plus dat Dreame/Mova al erg voorop lopen met hun software/app. Benieuwd of Navimow bij kan blijven na dit jaar (hier rijd mijn Navimow H3000E-VF al paar weken weer top hoor), maar krijg wel kriebels om hem te gaan vervangen haha. Benieuwd naar jullie ervaringen komende tijd.

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:10
na wat rond snuffelen de navimow I205 aangeschaft als vervanging van de Worx m500+.
Wilde een AWD ivm de vele haakse hoeken door de U-vorm en een stuk schaduwgras.
Wat een verschil met de Landroid, ipv het nukkige neuswiel vooruit te duwen wordt dit door de grotere wielen meegenomen, dit geeft icm de betere gewichtverdeling een soepel rijgedrag en eenvoudige 180 graden bochten, verrast door de snelheid waarmee die rond rijd.

Station in een hoek op 1 meter van tuinhuis en tegen erfafscheiding kunnen zetten zonder problemen met ontvangst.Na wat software updates, aangezet en automapping was zo gebeurd, moet nog wat finetunen. Indrukwekkend hoe dicht hij zonder aanpassingen in de kaart al langs heg en opstaande randen rijdt.

• DanTm
  • Niet online
Ik kon het ook niet laten, de Lidax 1600 AWD besteld (met cashback als het goed gaat).
Die was nog wel op voorraad :)

• g-j-t
Aantal zaken die me al opvallen met de LiDAX:
  • Het basisstation komt onder de overkapping hier. Hij moet dan een stukje over de bestrating en rijdt tot vlak voor het laadstation en rijdt hier dan recht op. Als hier links en rechts obstakels zijn, of erboven maakt hem niks uit. Enige wat je hoeft te doen is een pad maken in de app tot vlak voor het laadstation. Perfect dus. Het was voor mij nog even de vraag of dit kon, gezien de in de handleiding aangegeven afstanden. Ik kon zelfs de lader onder de loungebank plaatsen met 2 cm speling erboven (experiment), hij reed er zo onder. _/-\o_
  • Bij het randmaaien met UltraTrim ging hij bij de laatste ronde (hij gaat 2 ronden randmaaien) de maai-instelling te verlagen tot 3 cm. De bestrating lag hier vlak met het gazon dus hij reed netjes het geleerde pad, echter hoeft het van mij niet zo kort daar. Scheelt randmaaien maar ik had nu een baan met korter gras aan de kant. Nog wat experimenteren met de randinstellingen dus. Het randmaaien met UltraTrim wil ik wel maar er is geen optie om de verlaging naar 3cm uit te zetten
  • De camera live feed krijg ik nog niet voor elkaar. Als ik op het camera-icoon in de app druk, gebeurt er niks, lijkt een fout in de app. EDIT: zojuist weer getest en ik kreeg in de app een update met plugin, nu werkt het.
Ik was dit weekend druk dus hij heeft zaterdag één rondje gereden waarna ik hem weer binnen heb gezet. Ik wil eerst de garage voor de maaier onder de overkapping maken. Hierna weer verder proberen.

• koksie
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:50
Jeweetje schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 10:45:
na wat rond snuffelen de navimow I205 aangeschaft als vervanging van de Worx m500+.
Wilde een AWD ivm de vele haakse hoeken door de U-vorm en een stuk schaduwgras.
Wat een verschil met de Landroid, ipv het nukkige neuswiel vooruit te duwen wordt dit door de grotere wielen meegenomen, dit geeft icm de betere gewichtverdeling een soepel rijgedrag en eenvoudige 180 graden bochten, verrast door de snelheid waarmee die rond rijd.

Station in een hoek op 1 meter van tuinhuis en tegen erfafscheiding kunnen zetten zonder problemen met ontvangst.Na wat software updates, aangezet en automapping was zo gebeurd, moet nog wat finetunen. Indrukwekkend hoe dicht hij zonder aanpassingen in de kaart al langs heg en opstaande randen rijdt.
Ik ben ook geinteresseerd in de i205, gezien de hoogteverschillen in mijn tuin is AWD nodig, mijn i105E komt niet tegen mijn hellinkje op. Wat me nog niet helemaal duidelijk is, moet je nu wel of geen antenne installeren? Ik lees op de navimow website van niet maar er wordt er wel 1 meegeleverd. Kun je me uitleggen hoe het werkt?

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:10
@koksie
antenne wordt nog wel bijgeleverd, maar robot werkt nu via 4g connectie in de ondersteunde landen.
Dit zoulifetime gratis zijn zonder abonnement kosten.
Voorwaarde is dat basisstation vrij zicht op hemel heeft, station heeft een kleuren led die bij installatie snel laat zien of je gekozen locatie ok is.

• flo-rist
DanTm schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 11:35:
Ik kon het ook niet laten, de Lidax 1600 AWD besteld (met cashback als het goed gaat).
Die was nog wel op voorraad :)
Hier ook de 1600 besteld. Ook de komende weken maar eens kijken naar een geschikte garage.

• nafofella
g-j-t schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 12:24:
Aantal zaken die me al opvallen met de LiDAX:
  • Het basisstation komt onder de overkapping hier. Hij moet dan een stukje over de bestrating en rijdt tot vlak voor het laadstation en rijdt hier dan recht op. Als hier links en rechts obstakels zijn, of erboven maakt hem niks uit. Enige wat je hoeft te doen is een pad maken in de app tot vlak voor het laadstation. Perfect dus. Het was voor mij nog even de vraag of dit kon, gezien de in de handleiding aangegeven afstanden. Ik kon zelfs de lader onder de loungebank plaatsen met 2 cm speling erboven (experiment), hij reed er zo onder. _/-\o_
  • Bij het randmaaien met UltraTrim ging hij bij de laatste ronde (hij gaat 2 ronden randmaaien) de maai-instelling te verlagen tot 3 cm. De bestrating lag hier vlak met het gazon dus hij reed netjes het geleerde pad, echter hoeft het van mij niet zo kort daar. Scheelt randmaaien maar ik had nu een baan met korter gras aan de kant. Nog wat experimenteren met de randinstellingen dus. Het randmaaien met UltraTrim wil ik wel maar er is geen optie om de verlaging naar 3cm uit te zetten
  • De camera live feed krijg ik nog niet voor elkaar. Als ik op het camera-icoon in de app druk, gebeurt er niks, lijkt een fout in de app. EDIT: zojuist weer getest en ik kreeg in de app een update met plugin, nu werkt het.
Ik was dit weekend druk dus hij heeft zaterdag één rondje gereden waarna ik hem weer binnen heb gezet. Ik wil eerst de garage voor de maaier onder de overkapping maken. Hierna weer verder proberen.
Gaat het blad voor het randtrimmen naar buiten bewegen? Hoe dicht kan hij aan de kant komen? Dus als je een maairand van 5 of 10 cm hebt voldoende? Hij is best zwaar zag ik. Molesteert hij het gras niet bij de zero turns?

Mooie machine als ik de specs zie.

• dangerousp
flo-rist schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:24:
[...]

Hier ook de 1600 besteld. Ook de komende weken maar eens kijken naar een geschikte garage.
Als ik het goed heb is het puur software matig dat je geen groter maaigebied kunt instellen?

• flo-rist
dangerousp schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:56:
[...]

Als ik het goed heb is het puur software matig dat je geen groter maaigebied kunt instellen?
Klopt volgens mij, ik.zie geen technische verschillen tussen de 1000,1600 en 2000 op de vergelijkingspagina.

• Bluefall
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:30
@flo-rist : Wat mij nog onduidelijk is, en allicht uit te klaren is, of je met de 2x maps kan opbouwen naar dubbele capaciteit.

Vb 1000-serie lijkt 2 kaarten van 1000m² te kunnen opslaan, die dan ook koppelbaar zijn, dus een totale capaciteit van 2000m².

Kan ook wishful thinking van mijn kant uit zijn.

• DanTm
  • Niet online
Bluefall schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:09:
@flo-rist : Wat mij nog onduidelijk is, en allicht uit te klaren is, of je met de 2x maps kan opbouwen naar dubbele capaciteit.

Vb 1000-serie lijkt 2 kaarten van 1000m² te kunnen opslaan, die dan ook koppelbaar zijn, dus een totale capaciteit van 2000m².

Het zijn geen zones maar maps, dus ik vermoed dat je de maaier fysiek in de andere map moet plaatsen (mogelijk dat die overlappen natuurlijk, dan kan die blijven staan), en tenminste in de app de kaart moet switchen. Dat laatste is natuurlijk niet heel veel werk.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-04 14:33

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik overweeg voor onze nieuw aangelegde tuin ook een Lidax. Ik heb alleen hier mijn twijfels nog over. Onze tuin bestaat uit 3 losse gazonnen met een paadje stapstenen ertussen. Hier komen nog lage plantjes/gras achtig tussen. Zou deze (of een andere) maaier daar doorheen kunnen komen?

Zo ziet het eruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwycXZ_tYGFd0ayEX7A4o67jydM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7TvfX1Ul5K9WhTE84G6fQQu.jpg?f=fotoalbum_large

Ligt allemaal wel vlak, maar het is ook geen echt pad.
Alternatief is anders de maaier steeds moeten verplaatsen? (3 maaiers is geen optie 😀)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• g-j-t
Boss schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 07:44:
Ik overweeg voor onze nieuw aangelegde tuin ook een Lidax. Ik heb alleen hier mijn twijfels nog over. Onze tuin bestaat uit 3 losse gazonnen met een paadje stapstenen ertussen. Hier komen nog lage plantjes/gras achtig tussen. Zou deze (of een andere) maaier daar doorheen kunnen komen?

Zo ziet het eruit:
[Afbeelding]

Ligt allemaal wel vlak, maar het is ook geen echt pad.
Alternatief is anders de maaier steeds moeten verplaatsen? (3 maaiers is geen optie 😀)
Er moet een pad zijn van 60cm breed zonder dat er pollen gras of ander groen >10cm is. Of dit nu verhard of onverhard is maakt niet uit. Je kan zelf in de kaart aangeven waar het pad moet lopen tussen de zones door de maaier er handmatig overheen te sturen. Hij zal exact dit pad blijven rijden. Ik zou het wel redelijk 'drempelloos' maken (en houden) zodat de wielen niet gaan graven als er een drempel moet worden overwonnen.

• g-j-t
nafofella schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Gaat het blad voor het randtrimmen naar buiten bewegen? Hoe dicht kan hij aan de kant komen? Dus als je een maairand van 5 of 10 cm hebt voldoende? Hij is best zwaar zag ik. Molesteert hij het gras niet bij de zero turns?

Mooie machine als ik de specs zie.
Het blad kan idd schuiven. Er blijft dan 5 cm rand over. Mijn gras was nog niet in al te beste staat de winter uitgekomen maar ik heb na de eerste ronde nergens schade gezien. Door het gewicht (met name t.p.v. de achterkant) en de goede wielen is er ook veel grip. De wielen draaien in tegengestelde richting. Dit gaat mooi subtiel.
Ik heb wel gehad dat één wiel op de bestrating kwam en wat grip verloor. Hij gaat dan niet lomp door maar rijdt kort achteruit en neemt dan een soort 'aanloopje' om zijn weg te vervolgen. Zag er goed uit.

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-03 14:19
Ik heb nu een Husqvarna 405X maar ik ben verhuisd waardoor mijn gras oppervlak ca. 800m2 is geworden. De 405X loopt dan tegen de limieten aan, ook moet ik nog perimeter draad plaatsen. Dus ik twijfel om een andere maaier te kopen zonder perimeter draad. Er staan veel grote bomen in/langs de tuin, dus in de herfst veel blad. ook een trampoline en een speelhuisje waar hij slim omheen moet draaien. Ik lees vele nu over de LiDAX ultra 1000 AWD, klinkt interessant. Stuk goedkoper dan een Husqvarna. Maar hoe goed werkt het draadloos? Ik heb geen zin om die maaier telkens ergens vandaan te moeten halen als hij buiten het gras begint te rijden? Evt nog andere goede opties? Of toch voor zekerheid gaan met perimeterdraad?

>> Signature?

• gjcvro
ChiLLeR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:11:
Ik heb nu een Husqvarna 405X maar ik ben verhuisd waardoor mijn gras oppervlak ca. 800m2 is geworden. De 405X loopt dan tegen de limieten aan, ook moet ik nog perimeter draad plaatsen. Dus ik twijfel om een andere maaier te kopen zonder perimeter draad. Er staan veel grote bomen in/langs de tuin, dus in de herfst veel blad. ook een trampoline en een speelhuisje waar hij slim omheen moet draaien. Ik lees vele nu over de LiDAX ultra 1000 AWD, klinkt interessant. Stuk goedkoper dan een Husqvarna. Maar hoe goed werkt het draadloos? Ik heb geen zin om die maaier telkens ergens vandaan te moeten halen als hij buiten het gras begint te rijden? Evt nog andere goede opties? Of toch voor zekerheid gaan met perimeterdraad?
Volgens mij werken bijna alle modellen op RTK/lidar/gps ondertussen zo goed dat het zelden voorkomt dat er iets mis gaat, en dan nog lost de maaier het vaak zelf op. De enige keren dat ik de maaier (navimow X3) heb moeten halen was dat hij net heel ongelukkig achter een takje was gehaakt.

• ChiLLeR
gjcvro schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 11:55:
[...]

Volgens mij werken bijna alle modellen op RTK/lidar/gps ondertussen zo goed dat het zelden voorkomt dat er iets mis gaat, en dan nog lost de maaier het vaak zelf op. De enige keren dat ik de maaier (navimow X3) heb moeten halen was dat hij net heel ongelukkig achter een takje was gehaakt.
Thanks, ja dus dat is echt wel the way to go at the moment. Een Husqvarna zou op gps moeten draaien maar ik vermoed dat ik teveel bomen heb voor een goede gps ontvangst… alleen lastig om te zeggen of zo’n Mova het ook na een paar jaar nog doet qua bouw kwaliteit etc.

>> Signature?

• flo-rist
Bluefall schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 22:09:

Het is mij ook.niet duidelijk, maar ik denk dat het wishfuk thinking is....

• dangerousp
ChiLLeR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:14:
[...]
alleen lastig om te zeggen of zo’n Mova het ook na een paar jaar nog doet qua bouw kwaliteit etc.
Mijn assumptie is geweest dat het onderdeel is van Dreame en technisch heel erg verwant is aan de A3 AWD en daarom denk van dezelfde band zal rollen. De robotstofzuigers van Dreame zijn naast Roborock ook erg goed.

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:25
ChiLLeR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 12:14:
[...]

Thanks, ja dus dat is echt wel the way to go at the moment. Een Husqvarna zou op gps moeten draaien maar ik vermoed dat ik teveel bomen heb voor een goede gps ontvangst… alleen lastig om te zeggen of zo’n Mova het ook na een paar jaar nog doet qua bouw kwaliteit etc.
Hier een husqvarna onder/tussen de bomen maar wel met een referentiemodule.

• mazzoop80
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:35
Eindelijk ontwikkelingen voor navimow en hass integraties.

https://github.com/segwaynavimow/NavimowHA

https://github.com/segwaynavimow/navimow-sdk

• vinnyg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03 14:34
Op zoek naar een robot voor tuin rond de 1200m2. Tuin is relatief complex: aantal smalle doorgangen achter de haag waar gras staat (1 meter op smalste punt), paar bomen waaronder een notenboom.

Waar kijk ik maar:
- Segway Navimow x315
- Segway Navimow H215
- Sunseeker x5gen2
- Kress nieuw model

Elke winkel lijkt iets anders/hun eigen gerief aan te raden. Wat adviseren jullie vanuit ervaringen? Navimow x315 heeft mijn voorkeur maar heeft geen lidar

• TR808
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 31-03 16:20
Hier vandaag de Navimow i205 binnen. Alles staat gereed voor de eerste ronde... Alleen het weer werkt niet mee :-) Na het weekend aan de gang.

• gjcvro
Ik hoop wel dat ze hem snel uitbreiden, want alleen starten en stoppen heeft niet zo veel nut als je meerdere zone's hebt. Dan wil je aan zone kunnen starten.
Maar wel fijn dat er en begin lijkt te zijn, is me alleen niet duidelijk hoe "officieel" dit is.

[ Voor 10% gewijzigd door gjcvro op 15-03-2026 09:27 ]

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
vinnyg schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 18:33:
Op zoek naar een robot voor tuin rond de 1200m2. Tuin is relatief complex: aantal smalle doorgangen achter de haag waar gras staat (1 meter op smalste punt), paar bomen waaronder een notenboom.

Waar kijk ik maar:
- Segway Navimow x315
- Segway Navimow H215
- Sunseeker x5gen2
- Kress nieuw model

Elke winkel lijkt iets anders/hun eigen gerief aan te raden. Wat adviseren jullie vanuit ervaringen? Navimow x315 heeft mijn voorkeur maar heeft geen lidar
Ik heb de Navimow X330 voor 1000m2 en ben blij dat ik die genomen heb en niet de X315.
De X330 is na ongeveer 500m2 maaien leeg.

Anders zou hij wel heel veel cycles moeten doen met een kleinere accu.

Verder prima ding!

Op korte termijn komen er overigens weer nieuwe modellen van Segway uit…oa met AWD.
De X4 preorder vanaf 17 maart. De X3 serie is in principe een vorig model.

[ Voor 8% gewijzigd door Navi op 15-03-2026 10:45 ]

• vinnyg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03 14:34
Navi schreef op zondag 15 maart 2026 @ 10:38:
[...]

Ik heb de Navimow X330 voor 1000m2 en ben blij dat ik die genomen heb en niet de X315.
De X330 is na ongeveer 500m2 maaien leeg.

Anders zou hij wel heel veel cycles moeten doen met een kleinere accu.

Verder prima ding!

Op korte termijn komen er overigens weer nieuwe modellen van Segway uit…oa met AWD.
De X4 preorder vanaf 17 maart. De X3 serie is in principe een vorig model.
De X315 is al voor 1500m2, dan moet je al een een toestel voor 3x de afmeting van je tuin nemen.
In de winkel adviseren ze de X315 over de nieuwe H2 reeks omdat de X-reeks volgens hen het oppervlak sneller zou maaien.

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:53
Wat is eigenlijk de beste maaihoogte voor de gezondheid en dichtheid het gras?

[ Voor 20% gewijzigd door Sunri5e op 15-03-2026 16:23 ]

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002

de Peer

under peer review

Sunri5e schreef op zondag 15 maart 2026 @ 16:23:
Wat is eigenlijk de beste maaihoogte voor de gezondheid en dichtheid het gras?
Dat hangt van het type gras, het seizoen, het weer etc af. Is zo niet te zeggen

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
vinnyg schreef op zondag 15 maart 2026 @ 11:58:
[...]

De X315 is al voor 1500m2, dan moet je al een een toestel voor 3x de afmeting van je tuin nemen.
In de winkel adviseren ze de X315 over de nieuwe H2 reeks omdat de X-reeks volgens hen het oppervlak sneller zou maaien.
Tja dat kunnen ze wel zeggen, maar ik heb er 1 rijden.

Het kan hoor, maar dan is hij heel vaak aan het rijden/laden en in mijn ervaring is dat niet fijn want te vroeg op de dag en het gras is nat en te laat dan wordt het al donker. Beide niet ideaal.

• gjcvro
Navi schreef op zondag 15 maart 2026 @ 17:35:
[...]

Tja dat kunnen ze wel zeggen, maar ik heb er 1 rijden.

Het kan hoor, maar dan is hij heel vaak aan het rijden/laden en in mijn ervaring is dat niet fijn want te vroeg op de dag en het gras is nat en te laat dan wordt het al donker. Beide niet ideaal.
Het beste is als je inderdaad op 1 acculading een zone kunt doen. Hangt er ook een beetje van af hoe je wil dat het gras wordt bijgehouden. De 1 wil elke dag gemaaid hebben, de ander vind 2x of 1x per week wel best. In het groeiseizoen is 1x hier trouwens te weinig, want dan wopdt het te hoog voor de maaier om het netjes te houden, maar dan had zelfs de trekker het af en toe moeilijk (maaidek van 1,8 meter :P )

• dangerousp
Tip: Mova Lidax Ultra AWD 1000 is weer beperkt te bestellen op https://de.mova.tech/prod...er?variant=45583278342342 je kunt kiezen tussen volledige of een aanbetaling. Verzending eind april op prioriteit. Zelf nog bij Amazon bestelling staan.

• founz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01-04 14:50
Sinds vorige week dit topic aan het volgen. Met name de berichten over de nieuwe Mova Lidax Ultra AWD spraken mij aan. Vandaag uiteindelijk knoop doorgehakt en de 1000 versie besteld op de Franstalige website van Mova (https://fr.mova.tech/prod...wd?variant=47641009324252). De 1000 versie is nog steeds te bestellen voor de geïnteresseerden! Onze Oosterburen hadden vandaag maar kleine voorraad helaas. Benieuwd wanneer de robotmaaier geleverd wordt.

• nafofella
ChiLLeR schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 10:11:
Drie weken geleden de luba2 awd mini 1000 gekocht. Deze heeft geen lidar maar wel zelfde soort gps en die is gewoon echt nauwkeurig.mooiste is nog wel een nette maairand en geen haakse bochten waar een plantenbak in de hoek zit.

Ik denk dat als je gewoon vrije randen hebt ik voor de lidar ultra 1000 zou gaan. Merk met ervaring en 1300 voor dat apparaat is specs wise een no brainer.

• nafofella
founz schreef op maandag 16 maart 2026 @ 15:17:
Sinds vorige week dit topic aan het volgen. Met name de berichten over de nieuwe Mova Lidax Ultra AWD spraken mij aan. Vandaag uiteindelijk knoop doorgehakt en de 1000 versie besteld op de Franstalige website van Mova (https://fr.mova.tech/prod...wd?variant=47641009324252). De 1000 versie is nog steeds te bestellen voor de geïnteresseerden! Onze Oosterburen hadden vandaag maar kleine voorraad helaas. Benieuwd wanneer de robotmaaier geleverd wordt.
Hoop dat jullie straks nog reviews plaatsen als die tijdje in gebruik is. Ik heb voor thuis ook nog wat nodig.

• g-j-t
Zijn er al meer mensen die een MOVA in gebruik hebben? Ik heb hem nu voor het eerst buiten laten staan (was nog bezig met de garage) maar nadat hij na 100% is opgeladen is de battery afgelopen nacht leeggelopen en moest hij opnieuw opladen tot ca 45%. Ik heb een oplaadperiode ingesteld en buiten deze periode loopt hij dus al leeg. Meer mensen die dit zien? Dit kost op deze wijze wel erg veel oplaadcycli.

Ik heb hier ook op gezocht op het MOVA forum en er was een soortgelijke vraag op het US forum. Antwoord van MOVA was om hem dan maar uit te zetten, maar dit is geen oplossing. Er lijkt iets actief te blijven wat nogal wat stroom verbruikt..

Update: al op gezocht en het lijkt er op dat dit bij Dreame ook speelt. De wielen houden een soort van aandrijving/blokkering om te voorkomen dat hij terug rolt. Het standbyverbruik is hierdoor hoog.
Net alle dozen weggegooid helaas. Ik hoop op een update (als al mogelijk) ander zou ik denk ik anders overwogen hebben..
Ik zou er een slimme stekker op kunnen zetten maar dan zal de accu naar 0% gaan en niet meer opstarten als de stekker inschakelt.

[ Voor 25% gewijzigd door g-j-t op 17-03-2026 09:32 ]

• G33st
  • Registratie: Juli 2009
Als ik op "onderhoud" zoek, kom ik eigenlijk vrij weinig berichten tegen. Dat maakt mij er eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe jullie dit doen?

Mijn vader heeft een oudere grasmaairobot en brengt deze jaarlijks voor onderhoud weg. Dat is misschien niet altijd nodig, maar zorgt er wel voor dat hij ook na 3 jaar nog recht had op reparaties onder garantie.

Op dit moment twijfel ik zelf tussen het aanschaffen van een Dream AWD A3 of een Navimow X450. Als ik in Google Maps de oppervlakte meet, heb ik ongeveer 3.000m2. Van de Dreame zou daarom de 3500 m2 versie prima kunnen zijn. Voor de Navimow zal het de X450 moeten worden.

Het verschil is dan ongeveer 800 euro, waarbij de Navimow aangeschaft kan worden bij een tuinmachines winkel in de omgeving. Het standaard onderhoud als messen vervangen en schoon maken kan natuurlijk prima zelf. De Dreame heeft de betere specs, de X450 de betere onderhoudsmogelijkheden.

Garantie claimen bij Dreame zal wat lastiger zijn, dan moet het apparaat vermoedelijk op de post. Maar ook daar zou ik vrede mee kunnen hebben.

Toch ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie dit doen? En of jullie jullie machines uberhaupt hebben moeten opsturen voor garantie binnen de garantietermijn, maar ook daarbuiten.

[ Voor 3% gewijzigd door G33st op 17-03-2026 09:50 ]

• michaelvo
g-j-t schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 08:56:
Zijn er al meer mensen die een MOVA in gebruik hebben? Ik heb hem nu voor het eerst buiten laten staan (was nog bezig met de garage) maar nadat hij na 100% is opgeladen is de battery afgelopen nacht leeggelopen en moest hij opnieuw opladen tot ca 45%. Ik heb een oplaadperiode ingesteld en buiten deze periode loopt hij dus al leeg. Meer mensen die dit zien? Dit kost op deze wijze wel erg veel oplaadcycli.

Ik heb hier ook op gezocht op het MOVA forum en er was een soortgelijke vraag op het US forum. Antwoord van MOVA was om hem dan maar uit te zetten, maar dit is geen oplossing. Er lijkt iets actief te blijven wat nogal wat stroom verbruikt..

Update: al op gezocht en het lijkt er op dat dit bij Dreame ook speelt. De wielen houden een soort van aandrijving/blokkering om te voorkomen dat hij terug rolt. Het standbyverbruik is hierdoor hoog.
Net alle dozen weggegooid helaas. Ik hoop op een update (als al mogelijk) ander zou ik denk ik anders overwogen hebben..
Ik zou er een slimme stekker op kunnen zetten maar dan zal de accu naar 0% gaan en niet meer opstarten als de stekker inschakelt.
Ik heb m gister ontvangen maar nog niet in gebruik… Maar als hij gewoon in het laadstation staat, en deze geeft gewoon stroom, dan kost dat toch geen batterij? Wél een hoog standby verbruik misschien… Maar het klinkt wel onnodig inderdaad. Ik wacht nog wel even met uitpakken ;).

• g-j-t
michaelvo schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:56:
[...]

Ik heb m gister ontvangen maar nog niet in gebruik… Maar als hij gewoon in het laadstation staat, en deze geeft gewoon stroom, dan kost dat toch geen batterij? Wél een hoog standby verbruik misschien… Maar het klinkt wel onnodig inderdaad. Ik wacht nog wel even met uitpakken ;).
Je hebt gelijk. Ik heb de aangepaste oplaadperiode nu uitgezet in de app. Hij laadt dan op tot 100%, gaat in standby en loopt niet verder terug. Blijft op 100% nu, wat zou inhouden dat hij nu de stroom via het laadstation krijgt. Dit scheelt laadcycli.
De instelling voor aangepaste oplaadperiode zou eigenlijk moeten zijn dat hij wel stroom kan gebruiken van het station, maar nog niet zal laden. Dit zal wel niet kunnen.

Ik zal vanavond eens een plug ertussen zetten zodat ik kan zien wat het verbruik in standby is als de accu vol is. Als dit meevalt is het een kwestie van de instelling voor oplaadperiode niet gebruiken op de accu te sparen. Ik las ergens dat hij zo 4,5W zou gebruiken in 'standby'. Dit zou voor mij prima zijn, maar eerst even verifiëren.

Update: standbyverbruik van de robot in zijn laadstation met een volle accu is 3,1W. Hij laadt met ca 80W. Ik heb hem vandaag wel een paar keer kort zien laden ondanks de 100%. Ik zal morgen het dagverbruik eens bekijken.

[ Voor 13% gewijzigd door g-j-t op 17-03-2026 19:22 ]

• Peule_P
Gwaihir schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 10:12:
Hoe vergaat het de Husqvarna eigenaren met onderhoud en garantie? Ik heb even totaal geen premium ervaring :|.

Onze 430X Nera was nabij het eind van afgelopen seizoen aan een accuwissel toe. Op dat moment 26 maand oud (nu 31 maand). De app meldt letterlijk:
[...]

Met het winteronderhoud mee is deze accu nu vervangen. En Husqvarna houdt naar de dealer toe vol dat ik dat moet betalen. Pardon? :(
Hier nog updates over?

Marstek Venus E 3.0

• Gwaihir
  • Niet online
Ik vond het een hele nare gang van zaken. Er was mij een screenshot gevraagd - prima. En vervolgens heeft Husqvarna geantwoord dat het screenshot wel van een andere maaier zou zijn (een ...AWD). Je laat dus zien wat ze vragen en in hun eigen systemen ook zouden moeten kunnen terugvinden en wordt dan even terloops van fraude beticht. Kan ik heel slecht hebben.

Afijn, de dealer snapte dat wel, maar haalde er maar liever z'n schouders bij op. Heeft wel zo z'n manieren om zoiets weer een keer recht te trekken, zei hij, en neemt vooralsnog die accu voor zijn rekening.

Er lijkt dus 'n bug in de app te zitten, waardoor die soms niet de juiste melding geeft. Husqvarna stuurde een melding terug die ik volgens hen zou moeten zien: accu vervangen is onder garantie indien machine onder garantie is. M.i. óók heel opmerkelijk, want dan kan tot 5 jaar verlengde garantie kopen (á 99 euro) altijd uit!

En Husqvarna staat er gekleurd op. Ik blijf nog wel zo nu en dan langskomen in dit topic voor de ontwikkelingen, want ik betwijfel of het na deze (over pakweg 7 à 8 jaar) wederom een Husqvarna wordt. Met name van mensen die overstappen of dat recent gedaan hebben, hoor ik graag het vergelijk tussen deze (zogenaamde) premium maaier en andere opties, zoals Segway. Dat scheelt al behoorlijk in aanschaf, maar komt ook zonder de verwachting van dealer onderhoud, wat ook veel geld kost (en breng- en haaltijd).

• Peule_P
Fijn dat de dealer iig in zoverre meegaand is, die zullen de accu wel weer claimen op een andere maaier die dan nog net wel in de garantie zit o.i.d.

Maar begrijp helemaal wat je zegt, ik volg de ontwikkelingen (en dit topic) ook sinds dat we de twee Husqvarna's hebben aangeschaft, denk wanneer ik ze een jaar later had moeten aanschaffen dat ik ook eerder voor ee Segway 3000 oid was gegaan voor een pak minder geld.
Afijn, je koopt iets op dat moment en kijkt wat er op dat moment beschikbaar is wat aan je eisen voldoet.

Ik blijf het iig volgens en zolang de Husqvarna's rijden dan rijden ze, gebruikt verkopen zal ook lastig zijn met zoiets en gelukkig heb ik geen 'upgrade' drang :)

Marstek Venus E 3.0

• ChiLLeR
Hoe verhoud een NaviMow Segway zich tov een Mova of Dreame?
Het lijkt erop dat voor mij de Navimow i2 Lidar Pro alle vinkjes zet, AWD, uitgebreid navigatie systeem Lidar+rtk+gps en obstakel detectie voor een nette prijs. Ook is er een nieuwe H2 aangekondigd, maar ik word er niet wijs uit waarom die beter is dan de i2?
https://nl.navimow.com/pr...er?variant=43561502474305

[ Voor 75% gewijzigd door ChiLLeR op 17-03-2026 16:04 ]

>> Signature?

• gjcvro
G33st schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:49:
Als ik op "onderhoud" zoek, kom ik eigenlijk vrij weinig berichten tegen. Dat maakt mij er eigenlijk wel heel erg benieuwd naar hoe jullie dit doen?

Mijn vader heeft een oudere grasmaairobot en brengt deze jaarlijks voor onderhoud weg. Dat is misschien niet altijd nodig, maar zorgt er wel voor dat hij ook na 3 jaar nog recht had op reparaties onder garantie.

Op dit moment twijfel ik zelf tussen het aanschaffen van een Dream AWD A3 of een Navimow X450. Als ik in Google Maps de oppervlakte meet, heb ik ongeveer 3.000m2. Van de Dreame zou daarom de 3500 m2 versie prima kunnen zijn. Voor de Navimow zal het de X450 moeten worden.

Het verschil is dan ongeveer 800 euro, waarbij de Navimow aangeschaft kan worden bij een tuinmachines winkel in de omgeving. Het standaard onderhoud als messen vervangen en schoon maken kan natuurlijk prima zelf. De Dreame heeft de betere specs, de X450 de betere onderhoudsmogelijkheden.

Garantie claimen bij Dreame zal wat lastiger zijn, dan moet het apparaat vermoedelijk op de post. Maar ook daar zou ik vrede mee kunnen hebben.

Toch ben ik eigenlijk wel benieuwd naar hoe jullie dit doen? En of jullie jullie machines uberhaupt hebben moeten opsturen voor garantie binnen de garantietermijn, maar ook daarbuiten.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik blij was dat we bij een dealer in de buurt de Navimow gekocht hebben, omdat er na een paar weken een storing leek te zitten in het gps bordje. Dat is uit voorzorg en in overleg vervangen. En zelfs dan was ik de maaier een ruime tijd kwijt (wachten op voorraad onderdelen) waardoor ik toch weer een oplossing moest zoeken voor het maaien. Als dat via transport nog langer gaat duren zou ik daar zelf erg veel moeite mee hebben.

• Davy_Rx
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:52
Ik heb een tuin van iets meer dan 10 are. Deze omringt het huis en het is een bosrijke omgeving. In de tuin is er een zone die soms wat vochtig is van zo'n 50m2. Deze zou ik in die periodes kunnen definiëren als een no go zone. Daarbuiten is er 1 boom waarvan de wortels wat boven de grond zitten aan 1 zijde. Ook deze zone zou ik kunnen blokkeren. Verder is het vrij vlak behalve dat er af en toe een molshoop is of wat gangen van woelratten.

Na wat opzoekwerk viel mijn oog op de i220 lidar voor 1600 euro. Ik heb gewacht op de pro versie die vandaag uitgekomen is. Deze kost 1900 euro incl. de garage. Omwille van enkele extra's en het te verwaarlozen prijsverschil, leek deze me dus de beste keuze. Nu zie ik net echter reclame passeren over de i215 lidar waarin deze te koop is voor 1200 euro incl. garage. Dit is nu toch weer 700 euro verschil!

Denken jullie dat de RTK, iets grotere batterij en voorwielaandrijving bij mij een must zijn en dat dit 700 euro waard is?

De i215 lidar is momenteel ook niet te koop bij Segway. Wil dit zeggen dat deze uit het gamma gaat en is dit een reden om hem niet meer te kopen?

Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 7% gewijzigd door Davy_Rx op 17-03-2026 19:10 ]

• Gwaihir
  • Niet online
Peule_P schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:00:
Fijn dat de dealer iig in zoverre meegaand is, die zullen de accu wel weer claimen op een andere maaier die dan nog net wel in de garantie zit o.i.d.
Wat extra korting op inkoop bedingen, zei hij. Wel open vizier dus, maar zonder rechtstreeks door zo'n claimbeoordelaar heen te hoeven drukken.

Zie trouwens nu pas je signature. Jij bent een vergelijkingsdeskundige :).
Afijn, je koopt iets op dat moment en kijkt wat er op dat moment beschikbaar is wat aan je eisen voldoet.
Dat herken ik. De maaier doet z'n werk goed voor zo ongeveer de kosten die me geschetst zijn en ik ervoor over had. Alleen heb ik met partijen die ik als 'premium' zie een andere relatie.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-04 14:33

Boss

+1 Overgewaardeerd

Zijn al deze robots met Lidar, camera’s etc eigenlijk gebonden aan een online account, of doen ze het allemaal lokaal?
Maw wat als er geen internet is, staat dan je gazon te bloeien of kunnen ze rustig hun werk blijven doen?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• masterg13
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20-03 17:24
ChiLLeR schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:14:
Hoe verhoud een NaviMow Segway zich tov een Mova of Dreame?
Het lijkt erop dat voor mij de Navimow i2 Lidar Pro alle vinkjes zet, AWD, uitgebreid navigatie systeem Lidar+rtk+gps en obstakel detectie voor een nette prijs. Ook is er een nieuwe H2 aangekondigd, maar ik word er niet wijs uit waarom die beter is dan de i2?
https://nl.navimow.com/pr...er?variant=43561502474305
Ik heb me laten vertellen dat de H2 betere kwaliteit is en betere wielmotoren heeft.
Anderzijds heb ik echt wel interesse in de i2 lidar pro aangezien die awd en xero turn heeft. Met tamelijk wat 90graden hoeken bleef mijn robomow daar vroeger wel eens hangen,

Nog iemand net inzicht over i2 lidar pro vs H2 series?
Thx

• ChiLLeR
masterg13 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 06:43:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat de H2 betere kwaliteit is en betere wielmotoren heeft.
Anderzijds heb ik echt wel interesse in de i2 lidar pro aangezien die awd en xero turn heeft. Met tamelijk wat 90graden hoeken bleef mijn robomow daar vroeger wel eens hangen,

Nog iemand net inzicht over i2 lidar pro vs H2 series?
Thx
Ik heb dat ook gelezen in een reddit thread, maar ik kan er verder dan dat niets over vinden. Op de Navimow site staat dat zowel de i2 als de H2 een 100w motor heeft. In diezelfde reddit thread staat ook dat H2 van een hogere bouwkwaliteit is. Als dat zo is, dan staat dat ook nergens op de website :D Ik zie dat een dealer bij mij in de buurt Navimow verkoopt dus zal eens langs gaan om dat zelf te kunnen beoordelen.

>> Signature?

• nafofella
Boss schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:38:
Zijn al deze robots met Lidar, camera’s etc eigenlijk gebonden aan een online account, of doen ze het allemaal lokaal?
Maw wat als er geen internet is, staat dan je gazon te bloeien of kunnen ze rustig hun werk blijven doen?
Ik heb een mammotion luba2mini.

Deze heeft een 4g simkaart. Ik heb deze nu uitgeschakeld en ik zit nu First Person Vehicle mee te kijken hij naar een zone gaat en gaat maaien. Hij zit dus op mijn wifi. Ik moet alleen nog even een schoteltje extra plaatsen voor top bereik in de achtertuin (das nu 2 van de 5 streepjes).

Dus ja, zonder4g werkt mammotion gewoon via wifi.

• g-j-t
De garage functioneert. Ik was wat beperkt in het formaat omdat hij naast de loungeset moest passen als een soort side-table. Het is eigenlijk een omgebouwde (breder gemaakte) kist die ik voor dit doel eerder had gemaakt. De oude kist is verbreed en van een nieuw deksel voorzien.

Met wat koord en gewichtjes (vislood om het gewicht van de klep op te heffen) een simpele maar doeltreffende oplossing. Een paar avonden wat proberen en knutselen. Heerlijk :)
De deur gaat naar beneden open zodat je er niet tegenaan kan lopen zo onder de overkapping.
Ook bij schemer al getest en hij rijdt er zo in. Ik wil alleen het pad naar de garage nog opnieuw instellen, zodat hij iets meer afstand houd voordat hij naar binnen rijdt en zich richt. Nu blijft hij eerst iets scheef staan maar het functioneert al prima.
De bovenste geleiders van het koord waren eerst ook schroefogen. Deze gaven wat weerstand met het glijden van het touw. Daarom nu gelagerde wieltjes gebruikt.
Vooraan (blauw) zit een stuk waterslang om het koord om de robot wat te beschermen en de druk (erg weinig nu) te verdelen.

Wat beelden ter inspiratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dfLuB4aolp8jCKKQFpQEQnioKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sVHgtaeQApkf9v4tzRRAaUhH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msLpDFYTydUqs_Va7VthoPbLBps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pmx2iQl7MCzwVJIJt6G3B7Qf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmSyQddewm3FptZWjB8I2lC6eUc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LV0MVXwV6MWlcz3HqhT47WyS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 18-03-2026 16:11 ]

• michaelvo
@g-j-t ik was net vanmiddag bezig met de plaatsing van de basisplaat maar zag in de beschrijving dat hij links en rechts van de plaat een meter vrije ruimte wil. Bij jou is dat nu niet maar dat gaat dus goed? Zou ik m recht naast een verhoogde borderbak kunnen zetten?

• gjcvro
michaelvo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:56:
@g-j-t ik was net vanmiddag bezig met de plaatsing van de basisplaat maar zag in de beschrijving dat hij links en rechts van de plaat een meter vrije ruimte wil. Bij jou is dat nu niet maar dat gaat dus goed? Zou ik m recht naast een verhoogde borderbak kunnen zetten?
Ik zou het gewoon proberen.

• g-j-t
michaelvo schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 16:56:
Geen probleem denk ik. Bij mij heeft ie aan beide kanten een cm of 4 :). Het is even proberen en omdat mijn laadstation zich buiten het maaigebied bevindt, is het een kwestie van een goed pad inleren die netjes recht voor het station uitkomt.
Pagina: 1 ... 83 ... 85 Laatste