Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 71 ... 74 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acidrain
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:15
Ik merk juist dat de mesjes van mijn maaier schoon gemaaid worden met nat gras. Ik had eerder pas de maaier erop als de dauw van het gras af was maar dan kreeg ik een soort dropachtige zooi op mn mesjes die er moeilijk af te krijgen was.

Nu heb ik een paar keer per ongeluk de maaier tijdens de regen laten maaien en ik merkte dat ik de mesjes helemaal niet hoefde schoon te maken aan het einde van de dag. Wat bij mij ondertussen vaste routine geworden was..

De maaier zelf zat wel helemaal onder het gras maar dat spoel je er makkelijk af met een tuinslang. (Husqvarna 450, geen idee of dat met andere maaiers ook kan/mag)

Tegenwoordig laat ik hem dus gewoon lopen en hoef hem bijna niet meer schoon te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvR1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:15
AFNJL511 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:53:
Voor mijn tuin van ongeveer 550m2 overweeg ik de i108e of de E15 van Eufy. Iemand ervaring met deze laatste robotmaaier?
Het voordeel van de E15 lijkt me dat je geen RTK antenne hoeft op te hangen. Weet iemand tot hoeveel meter je het snoer van de antenne kan verlengen? Mocht ik toch voor de Segway kiezen, dan zou ik de Antenne ongeveer 30m vanaf de base willen bevestigen aan de garage. Kan dit überhaupt?
Ik loop al 2 jaar te twijfelen of ik een Robotmaaier zal kopen en zat te denken aan de l105e omdat je geen draden hoeft te spannen. Maar na het lezen van de problemen met de antenne die soms geen bereik heeft met de satellieten ben ik eens verder gaan kijken en kwam toen bij de Eufy E15 uit.
Ik kwam erachter dat Eufy een licentie hebben gekocht bij TerraMow (de kickstarters en bedenkers van deze Robotmaaier).
TerraMow heeft deze Robotmaaier al sinds een jaar op de markt en zijn dus al verder met de ontwikkelingen van de app die op dit moment meer functies heeft dan de app van Eufy.
Dus sinds vrijdag heb ik de TerraMow S800 in gebruik die trouwens €300 goedkoper is dan de Eufy inclusief garage.
Het is uitpakken de garage neerzetten de maaier opladen, updaten en gaan met die banaan.
Hij scant de tuin zelf en maakt een kaart aan en maaien maar.
Simpeler kun je het niet hebben.
Ik ben er tot nu toe heel erg blij mee.
Ondersteuning heb ik nog niet nodig gehad maar op facebook is er een pagina waar je met al je vragen terecht kan en er wordt door een medewerker van TerraMow binnen no time gereageerd.
Je kan daar ook veel leren, en dat heb ik bij Eufy nog niet gevonden, daarom heb ik besloten om voor de TerraMow te gaan.

Groet van een zeer tevreden Robotmaaier bezitter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 21:21
Beetje meer info:

De Luba 2 5000X en 10000X zijn op voorraad bij Van Kats Machines in Lopik. (voor mij een half uurtje weg)
Ze hebben nog 3 x de 5000X staan en 1 x de 10000X.
Ze hebben ook de 3000X, hoeveel weet ik niet.
En de mini.
De "garage"en zonnepaneel was wel in backorder te bestellen, de rest was op voorraad qua accessoires.

Ik heb alleen de 5000X, een extra set messen, de muurbeugel voor de RTK, en een extra verlengkabel daarvoor mocht ik die nodig hebben, meegenomen, was totaal bijna €3200.
Zij geven 2 jaar garantie, voor de rest moet je denk ik via Mammotion aanmelden.

Heeft verder alle grote merken robotmaaiers staan.

En ondanks dat ik 5400 m2 heb, erg ruim gemeten en daar gaan nog flink wat no-go`s van af, werd me eigenlijk geadviseerd om de 10000 te nemen, of 2 x 3000.
Voor hen geldt het resultaat, en gezien gras in de zomer kort gehouden moet adviseren ze dus liever een te grote robot als een net te kleine.
Op mijn vraag waarom de 5000X het niet zou doen als de machine niets verschilt behalve accu en softwarematige beperking van mapping t.o.v. de 10000X kon hij niet een duidelijk antwoord geven.
En dat ik bijvoorbeeld de ene dag de helft kon laten maaien en de andere dag de andere zones, of eigenlijk alles gezien de Luba 2 6000 m2 in 21 uur zou moeten maaien.
Het was meer dat voor de klant het een grote investering was en ze dan op safe spelen, en dat opgegeven waarden eigenlijk golden als je een vlak rechthoekig veld had, anders kon het dus tegenvallen voor de klant.

Eigenwijs toch maar voor de 5000X gegaan.
Als die tweedagelijks overal overheen gaat moet dat prima kort genoeg zijn/blijven.

Overigens werd de Nera 450X me ook afgeraden, zelfs met Epos haalt hij 7500 m2 zeker niet, die was ook echt tot max 5000 m2 voor perfect resultaat.
Het enige was dat met de Epos de maaier niet kriskros reed maar netjes banen, en zo efficienter met de accu om ging.
Al had ik uitgerekend dat op 6000 m2 de Nera 12 x moest opladen bij in totaal 37 uur maaicyclus.

Mocht je naar Kats gaan en er een ophalen, zou het leuk zijn als je mijn klantnummer als referentie op wil geven.
Doet niets aan de prijs, die is vast, maar misschen bouw ik dan wat extra credits op bij ze. ;)
DM me dan even voor dat klantnummer.

Verder repareren ze ook de Mammotion, net als andere robotmaaiers.

De 4G is het eerste jaar gratis, daarna zou je via Mammotion een abo af moeten sluiten.
Of disabelen als het bij jou zonder 4G ook goed werkt.

De RTK moest vrij zicht hebben op de lucht in een hoek van 120 graden.
Dat zal in zijn algemeenheid gelden @TheMystery
Dus in die 120 graden hoek geen gebouwen en bomen.
Dat de maaier geen direct zicht had op de RTK was geen probleem, die communicatie gaat via de satelliet.

De I-navi was hij nog niet zo mee bekend.

Nu dus eerst alle software upgraden van Luba 2 en RTK, en de RTK een definitieve plaats geven, en alles nogmaals maaien met de maaitractor, zodat mijn "Luba Luba Hop" het minst werk er aan heeft en ik de snelheid op maximaal kan instellen.
En ik niet meermaals hoef te mappen omdat de RTK toch verzet moest.
En dan langzaam alle zones zo voorwerken en toevoegen dat ik zo min mogelijk handwerk over hou. _/-\o_

En voor de grasplak:
Mijn maaitractor, een John Deere 350X, heeft een grasopzuig/achterwerpsysteem, werkt perfect omdat het gras dus omhoog gezogen wordt om dan pas gemaaid te worden. Dat geeft een net resultaat.
Echter als het gras nog nat(tig) is plakt het in het maaidek, de ventilator loopt vol en ook de shoot loopt dan langzaam vol.
Na wat zoeken kwam ik Arnold AZ56 spray tegen.
Na schoonmaken van de maaitractor alles hiermee ingespoten en een dag laten intrekken/drogen.
Bij een maaibeurt met nat gras bleef alles nagenoeg helemaal schoon en was het kleine restje er simpel met wat water af te spoelen.
De Luba 2 krijgt dus standaard deze behandeling voordat het in gebruik genomen wordt.

Overigens heb ik het besteld bij Amazon.fr , daar was het op voorraad en gelijk 6 spuitbussen laten komen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-azHgRM3SJbzJMSKwgeVt9-TPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X0ITOZesxvC7bwT7YoTQrYnb.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Teijgetje op 29-04-2025 13:15 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:16
Ok gaan we weer 😒

Landroid m700 geeft melding “outside working area”.

Hij staat echter inside de working area.
Testloop gemaakt, geeft nog steeds aan “outside working area”.

Wat echter opviel toen ik de testloop maakte is dat het ledje op het dock op groen stond. Tevens toen ik de kabels eruit haalde! Die zou rood moeten worden. Verder stroom op/af de dock gedaan en Landroid herstart. Zonder effect.

Lijkt een probleem met het Dock te zijn of de voeding aangezien ledje ten onrechte groen blijft.

Iemand ervaring mee / suggesties (anders dan: koop een maaier zonder draad 🤪)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
onne schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:51:
Ok gaan we weer 😒

Landroid m700 geeft melding “outside working area”.

Hij staat echter inside de working area.
Testloop gemaakt, geeft nog steeds aan “outside working area”.

Wat echter opviel toen ik de testloop maakte is dat het ledje op het dock op groen stond. Tevens toen ik de kabels eruit haalde! Die zou rood moeten worden. Verder stroom op/af de dock gedaan en Landroid herstart. Zonder effect.

Lijkt een probleem met het Dock te zijn of de voeding aangezien ledje ten onrechte groen blijft.

Iemand ervaring mee / suggesties (anders dan: koop een maaier zonder draad 🤪)?
Koop een maaier zonder draad >:)

Kun je achterhalen of er een kortsluiting is tussen de beide poolen van de lus? Ook al omdat je aangaf dat het lampje groen bleef lijkt het alsof hij nog denkt dat er een gesloten lus is.

Worx roept zelf dit:
"Outside working area" error
This tutorial will help you to assess the possible cause and tell you how to fix the issue accordingly.
If Landroid is outside the working area
If Landroid is actually outside of its working area: turn Landroid off, take it inside the working area, turn it on and press start.

If Landroid is inside the working area
If Landroid is inside its working area, please refer to this article: "Wire missing" error

En dan:
"Wire missing"
If the LED is solid green, still Landroid indicates "wire missing", the loop is not interrupted but may be damaged and emit a signal too weak for Landroid to detect. Proceed to step 3.

https://wiki.worx.com/en/wire-missing-troubleshooting

[ Voor 28% gewijzigd door Acidrain op 29-04-2025 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onne
Acidrain schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:07:
[...]

Koop een maaier zonder draad >:)

Kun je achterhalen of er een kortsluiting is tussen de beide poolen van de lus? Ook al omdat je aangaf dat het lampje groen bleef lijkt het alsof hij nog denkt dat er een gesloten lus is.

Worx roept zelf dit:
"Outside working area" error
This tutorial will help you to assess the possible cause and tell you how to fix the issue accordingly.
If Landroid is outside the working area
If Landroid is actually outside of its working area: turn Landroid off, take it inside the working area, turn it on and press start.

If Landroid is inside the working area
If Landroid is inside its working area, please refer to this article: "Wire missing" error

En dan:
"Wire missing"
If the LED is solid green, still Landroid indicates "wire missing", the loop is not interrupted but may be damaged and emit a signal too weak for Landroid to detect. Proceed to step 3.

https://wiki.worx.com/en/wire-missing-troubleshooting
Thanks! Ik sluit eigenlijk uit dat het aan de lus ligt, ik meet lage weerstand in de lus die er nu ligt, en belangrijker, de testlus geeft hetzelfde resultaat.

Het moet naar mijn idee dus aan de maaier of aan het dock liggen. Verwacht het dock gezien het gekke gedrag van de het led lampje. Zie ook dat daar vaker problemen mee zijn, nieuw dock is belachelijk duur, zoveel ga ik er niet meer in investeren. Dus hoop dat er een goedkope fix is, en anders gaat hij eruit..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
onne schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:16:
[...]

Thanks! Ik sluit eigenlijk uit dat het aan de lus ligt, ik meet lage weerstand in de lus die er nu ligt, en belangrijker, de testlus geeft hetzelfde resultaat.

Het moet naar mijn idee dus aan de maaier of aan het dock liggen. Verwacht het dock gezien het gekke gedrag van de het led lampje. Zie ook dat daar vaker problemen mee zijn, nieuw dock is belachelijk duur, zoveel ga ik er niet meer in investeren. Dus hoop dat er een goedkope fix is, en anders gaat hij eruit..
Nasty, ja met de kabels los nog groen ledje zegt eigenlijk ook al genoeg...
Als je toch al aan afscheid nemen denkt, en garantie niet meer uit maakt.. Je kan kijken of je het dock los kan schroeven en uitsluiten of hij intern een loop maakt door bijv. een vocht probleem oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onne
Acidrain schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:24:
[...]

Nasty, ja met de kabels los nog groen ledje zegt eigenlijk ook al genoeg...
Als je toch al aan afscheid nemen denkt, en garantie niet meer uit maakt.. Je kan kijken of je het dock los kan schroeven en uitsluiten of hij intern een loop maakt door bijv. een vocht probleem oid.
Thanks, dat heb ik gedaan, en hij werkt weer!
Kabelaansluitingen los en vast gemaakt, en het veertje waarmee de “laadelektrode” (?) terugveert was afgebroken. Nu met elastiekje vastgemaakt.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samba80
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-06 15:57
RvR1 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:12:
[...]

Ik loop al 2 jaar te twijfelen of ik een Robotmaaier zal kopen en zat te denken aan de l105e omdat je geen draden hoeft te spannen. Maar na het lezen van de problemen met de antenne die soms geen bereik heeft met de satellieten ben ik eens verder gaan kijken en kwam toen bij de Eufy E15 uit.
Ik kwam erachter dat Eufy een licentie hebben gekocht bij TerraMow (de kickstarters en bedenkers van deze Robotmaaier).
TerraMow heeft deze Robotmaaier al sinds een jaar op de markt en zijn dus al verder met de ontwikkelingen van de app die op dit moment meer functies heeft dan de app van Eufy.
Dus sinds vrijdag heb ik de TerraMow S800 in gebruik die trouwens €300 goedkoper is dan de Eufy inclusief garage.
Het is uitpakken de garage neerzetten de maaier opladen, updaten en gaan met die banaan.
Ondersteuning heb ik nog niet nodig gehad maar op facebook is er een pagina waar je met al je vragen terecht kan en er wordt door een medewerker van TerraMow binnen no time gereageerd.
Je kan daar ook veel leren, en dat heb ik bij Eufy nog niet gevonden, daarom heb ik besloten om voor de TerraMow te gaan.

Waar heb je deze gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvR1
samba80 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:12:
[...]

Waar heb je deze gekocht?
Bij robocleaners.com.
Hij is nu in de aanbieding voor €1199.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Teijgetje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:30:
En ondanks dat ik 5400 m2 heb, erg ruim gemeten en daar gaan nog flink wat no-go`s van af, werd me eigenlijk geadviseerd om de 10000 te nemen, of 2 x 3000.
Dat klopt dan eigenlijk wel met het advies dat ik kreeg, dat hij wel verkocht wordt voor 5000m2, maar dat dat wel echt hard werken is voor de machine, waardoor de slijtage ook flink zal zijn. Waarom dat bij de 10000 anders zou zijn was me ook niet duidelijk, de machine an sich is gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 19:13
Teijgetje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:30:

De RTK moest vrij zicht hebben op de lucht in een hoek van 120 graden.
Dat zal in zijn algemeenheid gelden @TheMystery
Dus in die 120 graden hoek geen gebouwen en bomen.
Dat de maaier geen direct zicht had op de RTK was geen probleem, die communicatie gaat via de satelliet.
Die 120 graden zal bij mij wel goed zijn, alleen de navimow heeft nu wat minder satellieten, maar als ik hem voor de garage zet waar het gras begint is het goed.
Dus even afwachten of ik een kaart kan aanmaken, alleen weet nog niet wanneer, gezaaid gras groeit op wat plekken niet zo goed dus weet niet of het een goed idee is om hem eind van de week al te laten maaien, maar sommige stukken zijn wel al aardig lang.
Vanmorgen was de led van de navimow groen, maar nu knipperend die weer geel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
TheMystery schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:38:
[...]

Die 120 graden zal bij mij wel goed zijn, alleen de navimow heeft nu wat minder satellieten, maar als ik hem voor de garage zet waar het gras begint is het goed.
Dus even afwachten of ik een kaart kan aanmaken, alleen weet nog niet wanneer, gezaaid gras groeit op wat plekken niet zo goed dus weet niet of het een goed idee is om hem eind van de week al te laten maaien, maar sommige stukken zijn wel al aardig lang.
Vanmorgen was de led van de navimow groen, maar nu knipperend die weer geel.
Die 120 graden is omhoog (als in een conus), niet opzij mocht dat niet helemaal duidelijk geweest zijn.

Vandaag antwoord gehad van Wolfs tuinmachines in Onstwedde, waar ik eerst heen wou gaan voordat ik een dealer gevonden had vlakbij.
Advies van hen is ook om een maaier te nemen met overcapaciteit op het te maaien gras bij jou.
Weliswaar kan je meer mappen maar dan kan de machine het te maaien oppervlak niet aan zeggen ze.

En wederom blijf ik toch verbaasd achter dat een grotere accu en 6000 m2 extra mappen dan het verschil gaat maken t.o.v. dezelfde 5000X. :?
De 3000X is een halve kilo zwaarder in hun folder, maar op de website van Mammotionrobotmaaier.nl zijn ze allemaal even zwaar, waar je dus eigenlijk bij een grotere accu meer gewicht zou verwachten.
Ook de maaitijd en oplaadtijd is bij de 3000X, 5000X en 10000X gelijk, waar je ook verschil zou verwachten.
Dus mischien zijn de motoren gechiptuned zodat ze bij de 10000X zwaarder zijn dan bij de 5000X of 3000X, en daardoor dezelfde maaitijd/laadtijd hebben?
Of die tabel klopt niet...........

En voor wie wel naar Onstwedde gaat om er een Mammotion uit de X serie te kopen (bestellen), op 10 mei tijdens de open dag/testdag krijg je bij aankoop van een X-serie de muurbeugel voor de RTK á € 85 er gratis bij.
Ik kon niet zolang wachten natuurlijk. :+

Vanmiddag de maaier uitgepakt en de bumper en camera er op gezet, easypeasy.
Daarna de app gedownload en de maaier aan de oplader gezet.
Account aangemaakt en de RTK en maaier gepaired en geupdate via de app (wifi aansluiten ging simpel)

En toen praatte hij plotseling Nederlands tegen me i.p.v. Engels toen ik hem in de oplader zette. _/-\o_
Morgen verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
wat wellicht kan, dat de 10.000 versie een heel ander type accu heeft. Wat je bij EV's ook hebt, de kleinere accu's zijn wat minder in capaciteit, de grotere accu, iets ander materiaal en hogere energiedichtheid per kg. Met een grotere accu meer meters per maaibeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:13
Wij gebruiken op ons grasveldje sinds eind vorig jaar een Navimow i108E.
Op dat veldje staan een paar boompjes*, met elk een boomspiegel, gevuld met schors.

De Navimow ziet de boomspiegels en gaat daar netjes omheen, maar wel met een marge.
Gevolg is wel dat het gras er omheen dus langer wordt. Nu het zo hard groeit is dat niet lang daarna al zo hoog dat de Navimow ‘denkt’ dat die cirkel gras eromheen beplanting is, waarna deze er nog wat ruimer omheen gaat. Dat proces herhaalt zich.

Bij het uitleggen van de situatie aan Segway inclusief foto’s van de situatie is onderstaand de reactie:
We begrijpen dat u wilt dat de grasmaaier de gebieden rond bomen efficiënter bewerkt. Dit is een veelvoorkomend probleem en we willen u laten weten dat dit gedrag in lijn is met onze ontwerplogica. Het is bedoeld om te voorkomen dat de grasmaaier te dicht bij obstakels zoals boomcirkels komt, om contact of schade te voorkomen.

Als suggestie raden we aan de grasmaaier handmatig te bedienen om eerst het gras rond de boomcirkel te maaien. Hierdoor wordt het gras korter en kan de grasmaaier dichter bij de rand maaien.
Dat lijkt me nogal onpraktisch, vooral omdat die cirkels steeds groter worden. Helemaal leuk na een vakantie van een paar weken. Als dit de bedoeling is dan is dit geen robot, maar een RC-wagentje met maaifunctie.
Ik zou dat voor een paar keer nog wel geinig vinden, maar voor de WAF is het niet bepaald positief.

Hoe gaan jullie hiermee om? (Niet die WAF, maar het technische probleem.)

* (Ik gebruik verkleinwoorden omdat het nog geen 100 vierkante meter is en de bomen ook daadwerkelijk klein zijn, niet om interessant te doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:06
Visionfence-uit zone instellen iets dichter bij de bomen een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-05 10:42
[...]

Wat kost het abonnement dat je erbij moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvR1
daddy0365 schreef op woensdag 30 april 2025 @ 16:13:
[...]

Wat kost het abonnement dat je erbij moet nemen.
Je hoeft er geen abonnement bij te nemen. Je zou er voor kunnen kiezen om 4G abonnement bij te nemen voor €19 per Gb. Maar dat is niet echt nodig. Het simkaartje zit er al in en is het eerste jaar gratis.

[ Voor 8% gewijzigd door RvR1 op 30-04-2025 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Davey400
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 22:13
Peule_P schreef op woensdag 30 april 2025 @ 08:15:
Visionfence-uit zone instellen iets dichter bij de bomen een optie?
Dank, gaan we mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
Na mijn lyrische ervaringen afgelopen weken van de toevoeging van de EPOS plug-in kit op de Husqvarna 450X Nera kom ik er nu toch iets van terug, de laatste dagen zie ik de maaier regelmatig stilstaan in dezelfde hoek van de tuin met de melding 'satellieten zoeken' in de app.
Dit komt lijkt me door een paar flinke bomen die op het achtergelegen terrein liggen, het is niet direct zo dat er heel veel takken overhangen op mijn terrein maar genoeg om het signaal te verstoren.
Na een tijdje (minuten/uren?) vind ie zijn weg wel weer een keer maar ideaal is het niet, heb hem ook al 3x moeten redden in dezelfde hoek omdat de maaier tegen het hekwerk aan bleef rijden en zichzelf ingegraven heeft (door onvoldoende bereik de grens niet goed kunnen bepalen?).

Daarbij gebruik ik de EPOS Cloud van Husqvarna met een nauwkeurigheid van 5-6cm, als ik het EPOS RS-1 referentiestation plaats (en de nauwkeurigheid ook toeneemt naar 1-2cm) zal de ontvangst naast/onder dikke bomen ook verbeterd worden door dit extra referentiepunt?

Gezien de bomen flink in bloei staan nu zal het enkel meer gaan verstoren hoe meer blad er aan komt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:59
Nu twee dagen een Navimow i105e actief komende van een Landroid M500, en misschien moet ik niet te vroeg juichen maar wat een verademing. Setup was easy, moest wel even de antenne verplaatsen na de eerste keer en evt. nog een nettere plek aan het dak doen dan de rand van een plantenbak, maar dat komt als ik terug kom van een vakantietrip.

Nog geen keer hoeven redden, efficient maaipatroon, goede ontwijking van objecten. Voor nu helemaal happy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08
Peule_P schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:09:
Na mijn lyrische ervaringen afgelopen weken van de toevoeging van de EPOS plug-in kit op de Husqvarna 450X Nera kom ik er nu toch iets van terug, de laatste dagen zie ik de maaier regelmatig stilstaan in dezelfde hoek van de tuin met de melding 'satellieten zoeken' in de app.
Dit komt lijkt me door een paar flinke bomen die op het achtergelegen terrein liggen, het is niet direct zo dat er heel veel takken overhangen op mijn terrein maar genoeg om het signaal te verstoren.
Na een tijdje (minuten/uren?) vind ie zijn weg wel weer een keer maar ideaal is het niet, heb hem ook al 3x moeten redden in dezelfde hoek omdat de maaier tegen het hekwerk aan bleef rijden en zichzelf ingegraven heeft (door onvoldoende bereik de grens niet goed kunnen bepalen?).

Daarbij gebruik ik de EPOS Cloud van Husqvarna met een nauwkeurigheid van 5-6cm, als ik het EPOS RS-1 referentiestation plaats (en de nauwkeurigheid ook toeneemt naar 1-2cm) zal de ontvangst naast/onder dikke bomen ook verbeterd worden door dit extra referentiepunt?

Gezien de bomen flink in bloei staan nu zal het enkel meer gaan verstoren hoe meer blad er aan komt?
Ik heb hier het ref station in gebruik en zit tussen de bomen, tot op heden geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
akatar schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:27:
[...]

Ik heb hier het ref station in gebruik en zit tussen de bomen, tot op heden geen problemen.
Dat klinkt goed, toch maar eens overwegen dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
Buy once, cry once :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 10:12
Zelf ben ik ook aan het kijken voor zo'n ding. Heeft er iemand ervaring met deze: https://lubarobotmaaier.nl/product/yuka-mini-600/ of deze: https://www.hornbach.nl/p...rtk-technologie/12066636/ ?
Er zijn diverse reviews waar ze best goed uit komen en ik heb een vergelijkende video gevonden maar misschien zijn hier eigenaren die nog wat goede feedback hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Peule_P schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Dat klinkt goed, toch maar eens overwegen dan...
Heb ook een husqvarna met referentie station en geen problemen onder de bomen.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roawser
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
mvrooij schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 19:45:
Meer mensen waarbij het Navimow netwerk vanaf deze middag niet werkt?
Ej, zijn die navimows permanent afhankelijk van een server van de fabrikant soms? Dat zou ik graag willen weten voordat ik er een aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Vandaag het eerste gekkigheidje gehad met de Navimow X330.

Had hem naar het veld achter gestuurd, ongeveer 400m2, hij heeft het helemaal gemaaid en toen hij 98% klaar was zat er nog zo'n 19% in de accu. (had toevallig gekeken in de app)

Paar uur later zie ik de maaier staan aan het begin van het veld, uitgeschakeld, niet aan te krijgen. Heb hem terug moeten dragen en bleek dat hij 0% accu had.

Geen enkele foutmelding verder gehad, alleen na het maaien van het veld het standaard bericht dat hij klaar was en terug ging naar de basis.

Kennelijk heeft hij te lang doorgemaaid en het niet terug naar huis gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peule_P
SerealKiller schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Heb ook een husqvarna met referentie station en geen problemen onder de bomen.
Mooi! Dan hier toch ook maar overstag gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Navi schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 15:00:
Vandaag het eerste gekkigheidje gehad met de Navimow X330.

Had hem naar het veld achter gestuurd, ongeveer 400m2, hij heeft het helemaal gemaaid en toen hij 98% klaar was zat er nog zo'n 19% in de accu. (had toevallig gekeken in de app)

Paar uur later zie ik de maaier staan aan het begin van het veld, uitgeschakeld, niet aan te krijgen. Heb hem terug moeten dragen en bleek dat hij 0% accu had.

Geen enkele foutmelding verder gehad, alleen na het maaien van het veld het standaard bericht dat hij klaar was en terug ging naar de basis.

Kennelijk heeft hij te lang doorgemaaid en het niet terug naar huis gehaald?
Of de weg naar huis niet gevonden? Ik zie dat met de robotstofzuiger wel eens, zuigen klaar, maar toch ergens in de kamer stilgevallen. Weliswaar geen GPS, maar vision, maar wel vergelijkbaar gedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
gjcvro schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:56:
wat wellicht kan, dat de 10.000 versie een heel ander type accu heeft. Wat je bij EV's ook hebt, de kleinere accu's zijn wat minder in capaciteit, de grotere accu, iets ander materiaal en hogere energiedichtheid per kg. Met een grotere accu meer meters per maaibeurt.
Het punt is meer dat in de Luba 2 AWD folder gesproken wordt van de 10000X.........en die maait max 5000 m2 per dag staat daar. :X

Dus als je alles naast elkaar zet blijft toch alleen die 2 kWh extra accucapaciteit en de 6000 m2 extra mappen staan t.o.v. de 5000X.
Heb de vraag maar even bij de importeur neergelegd.

Overigens heb ik overal goede 4G, een jaarabo bij Mammotion kost €49,99, wat ik prima vind om alles met iNavi te doen na dit jaar gratis 4G.
Uiteraard wordt de RTK ook opgehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
Peule_P schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 11:09:

Ik had exact dit toen ik een hele grote caravan tussen mijn referentie station en mijn maaier had zitten achter in de wei. Maaier in de wei. Open lucht en toch de melding geen satellieten.. Blijkbaar roept hij dat dus ook als je referentie station te verweg of geblokkeerd is.

Caravan weg en probleem opgelost. Maar ik gok dat jij inderdaad toch een referentie station nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heroIII
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 10:00
rvrbtcpt schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 13:52:
Zelf ben ik ook aan het kijken voor zo'n ding. Heeft er iemand ervaring met deze: https://lubarobotmaaier.nl/product/yuka-mini-600/ of deze: https://www.hornbach.nl/p...rtk-technologie/12066636/ ?
Er zijn diverse reviews waar ze best goed uit komen en ik heb een vergelijkende video gevonden maar misschien zijn hier eigenaren die nog wat goede feedback hebben?
Ik heb de Yuka mini 800 en ben daar erg tevreden mee. Eenvoudige setup, best krachtige maaier (gaat over grindpad van zone 1 naar 2) en goed resultaat. Ook leuk dat je mee kan kijken door de camera als hij maait of toch ergens is stilgevallen.

Had ook twijfels over mammotion maar tot nu toe erg tevreden. Wel via een dealer gekocht vanwege service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:55
zo de grastrimmer voor de segway X330 is geleverd.. :) dit weekend eens proberen.
Je moet binnen bluetooth range blijven... dus eens zien of er een manier is om dit te faken..

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:14:
zo de grastrimmer voor de segway X330 is geleverd.. :) dit weekend eens proberen.
Je moet binnen bluetooth range blijven... dus eens zien of er een manier is om dit te faken..
Toen ik dat hoorde was hij wat mij betreft meteen afgeschreven, wat heb je daar nou aan. Ga er een beetje achteraan lopen terwijl hij de randen maait? Dan doe ik het zelf wel met de bosmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dugal
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 23:43
Sinds vorige week een Navimow X315 in huis. Eenvoudige installatie en zeer tevreden over de maaikwaliteit, maar na de laatste firmware update geeft hij telkens foutcode 6102 (fout bij verkrijgen lokale kaart) en is hij onbruikbaar. Wel spijtig voor een nieuw toestel.
Dat is volgens mij dan ook de bottleneck van dit soort toestellen; we worden afhankelijk van de fabrikant en als deze een vinkje aanduidt zijn al deze onbruikbaar..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoepieJoepie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 02-06 14:05
Na wikken en wegen eindelijk overstag gegaan en de Segway Navimow i105e gekocht. Bij de Hornbach nu voor €865,-

Reden, 2 veldjes gras gescheiden van elkaar, lees toch een hoop reacties dat mensen toch af en toe gedoe hebben met de perimeterdraad, al zal dat ook aan je activiteiten in de tuin liggen.

Heb hem uitgepakt en ingesteld, werkt goed al liep die een keer vast onder de trampoline en ging het alarm af toen vrouwlief hem probeerde te bevrijden. Best luid!

Trampoline komen dus gemodificeerde pootjes onder zodat de Kids er nog steeds op kunnen maar de maaier er gewoon onder door kan, dan verzetten we de trampoline gewoon af en toe, gebeurt nu ook het hele jaar door.

Verder al gezien dat bepaalde randjes niet helemaal gedaan worden. Wellicht pas ik die randjes wat aan, eenmalige investering om daarna minder werk te hebben met de kantenmaaier. Nu ben ik er mee bezig, alles wat ik nu niet doe doe ik nooit is mijn ervaring, in het kader doe het goed of doe het niet 😀.

Kben zover tevreden met de maaier, tis wel geld, echter koop je er vrije tijd mee en zo een beter leven in deze drukke tijden met jonge kids. Genoeg andere therapeutische activiteiten te doen in de tuin.

Wat ik fijn vind is dat er een app is die via internet werkt.

Als iemand nog tips heeft of vragen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 23:35
Dugal schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 17:47:
Sinds vorige week een Navimow X315 in huis. Eenvoudige installatie en zeer tevreden over de maaikwaliteit, maar na de laatste firmware update geeft hij telkens foutcode 6102 (fout bij verkrijgen lokale kaart) en is hij onbruikbaar. Wel spijtig voor een nieuw toestel.
Dat is volgens mij dan ook de bottleneck van dit soort toestellen; we worden afhankelijk van de fabrikant en als deze een vinkje aanduidt zijn al deze onbruikbaar..
Onbruikbaar, of moet je een nieuwe kaart aanmaken en doet hij het dan gewoon weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 09:23
Hoe is je wifibereik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dugal
Smobbo schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 08:09:
[...]

Onbruikbaar, of moet je een nieuwe kaart aanmaken en doet hij het dan gewoon weer?
Hij liep telkens vast na het starten, soms na 1 minuut, soms pas na een dik kwartier.. gps en wifi ontvangst zijn beiden ok. Was telkens ook op andere plaatsen.

Ik heb nu eens de opdracht gegeven om maar 1 deel te maaien en dat deed ie nu zonder vast te lopen. Dus nu is het een beetje testen waarop hij juist blokkeert. Het lijkt alsof hij wel aan de kaart kan beginnen, maar er na een tijdje geen touw meer aan kan vastknopen en stopt als de kaart te groot is? (Nochtans nog geen 500m2 voorlopig)

Maar nogmaals, over de maaikwaliteit an sich, helemaal goed. Als ie het doet..

We blijven verder testen en ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Dugal schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 19:56:

Maar nogmaals, over de maaikwaliteit an sich, helemaal goed. Als ie het doet..

We blijven verder testen en ik houd jullie op de hoogte.
Heb je de versie met kantensnijder?

Deze moest ik even posten..........wat een briljante make-over!!!

In de discription staat een link naar een montageklem voor de paal van de RTK,
Als je die link volgt kun je in de comments ook een bout en ring vinden waarmee je de paal onderaan de montagebeugel kan borgen als je geen metalen bout wil..
Zodoende kun je die paal gebruiken om de RTK boven een dak uit te laten komen.
Bij mij heb ik een betere ontvangst, zonder bomen in de 120 graden conus omhoog, door de RTK boven het dak uit te laten steken door deze montagebeugels te gebruiken i.p.v. de muurbeugel te gebruiken en hem naast de gevel te hebben.
Je kunt de montageklem(men) zelf ergens hier 3D uit laten printen.

Op Printables staan nog meer files om te gebruiken.
Een velgbeschermer is misschien ook wel handig.

[ Voor 77% gewijzigd door Teijgetje op 03-05-2025 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Vandaag de knoop doorgehakt en de segway navimow x350e gehaald. Vanavond in een half uur of zo de spullen uitgepakt en tijdelijk ergens neergezet en een eerste zone uitgezet.

En meteen daarna maar een maaibeurt gestart. Stil, makkelijk op te zetten, maar erg bang voor ex molshopen. Waren wat bruine vlekken waar die geen raad mee wist. Morgen nog maar eens wat zones uitzetten.

Lamp is ook wel grappig om zo'n lichtje door de tuin zien te bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dugal
Teijgetje schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 20:13:
[...]

Heb je de versie met kantensnijder?
Nee, moest deze zelfstandig kunnen rijden had ik die optie direct genomen. Maar als ik er heel de tijd moet achter lopen, kan ik sneller zelf met de grasmaaier langs de kantjes gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 14:22
Ik ben bezig met het aanleggen van een nieuwe grasmat. Ik heb hiervoor een Navimov i105e gekocht. Hoe breed moet de rand rondom zijn om de Navimow overal de randjes mee te kunnen laten maaien? Er komt aan 2 zijden een verhoogde border rand, en het zou mooi zijn als ik niet apart nog de randjes moet maaien met een kantjesmaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
heroIII schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:47:
[...]

Ik heb de Yuka mini 800 en ben daar erg tevreden mee. Eenvoudige setup, best krachtige maaier (gaat over grindpad van zone 1 naar 2) en goed resultaat. Ook leuk dat je mee kan kijken door de camera als hij maait of toch ergens is stilgevallen.

Had ook twijfels over mammotion maar tot nu toe erg tevreden. Wel via een dealer gekocht vanwege service.
Moet het laadstation direct naast het gras of kan die ook een stukje over het terras rijden naar het laadstation? Is dat in te stellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Niet online
gjcvro schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 22:21:
Vandaag de knoop doorgehakt en de segway navimow x350e gehaald. Vanavond in een half uur of zo de spullen uitgepakt en tijdelijk ergens neergezet en een eerste zone uitgezet.

En meteen daarna maar een maaibeurt gestart. Stil, makkelijk op te zetten, maar erg bang voor ex molshopen. Waren wat bruine vlekken waar die geen raad mee wist. Morgen nog maar eens wat zones uitzetten.

Lamp is ook wel grappig om zo'n lichtje door de tuin zien te bewegen.
Op de molshopen een vision fence off zone maken, dan rijd hij er gewoon overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlennQuirynen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-05 23:16
Hallo,

ik heb een tuin van rond de 300-350 m2.
De tuin is vlak, dus geen grote hellingen.
Voor deze grote is zowel de Navimow I105 en H500 geschikt.

Welke adviseren jullie?
Is de meerprijs van de H serie gerechtvaardigd?

De batterij grootte is meer bij de H series, dus laadt sneller op en maait langer met 1 volle accu.
Bij de I series moet je handmatig de maaihoogte instellen, en dit doe je toch maar 1 keer lijkt me.

Is EFLS 2.0 (van de I series) zoveel beter dan 1.0.
Is de bouwkwaliteit van de H series zoveel beter dan de I series?
Is er een verschil in Vision Fence?
Zijn er andere opmerkelijke verschillen of voordelen voor de ene of andere series?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 21:22
Hier een kleine update over mijn Luba 2x-serie! Online kom je veel negatieve reacties tegen over Mammotion, maar mijn ervaring is totaal anders. Ik ben uiterst tevreden met mijn Luba. Mijn gazon heeft er nog nooit zo vlak en strak uitgezien! Om de dag maait hij nauwkeurig mijn twee velden, en het resultaat is keer op keer indrukwekkend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4TsZE4u2aOJ1dZrvx5E-qpBnwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7ucLcKzPbm3Kxnqy8r1lTiL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q54e-aqzpwPogXQ2YjZOPm_Hvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I6AG4vlFNXrXs1gbwLJc0ygM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lr6m8BrNNtIYlQUgSz6tFjX_YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXtkKYypiAXahCkIdcVeNYmE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19:49
Bacteria1980 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:14:
Hier een kleine update over mijn Luba 2x-serie! Online kom je veel negatieve reacties tegen over Mammotion, maar mijn ervaring is totaal anders. Ik ben uiterst tevreden met mijn Luba. Mijn gazon heeft er nog nooit zo vlak en strak uitgezien! Om de dag maait hij nauwkeurig mijn twee velden, en het resultaat is keer op keer indrukwekkend.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooi resultaat inderdaad!

Laat je hem elke keer in een andere richting rijden (schaakbord)?

Hoe groot is je gazon als ik vragen mag? Ik ben ook aan het overwegen om mijn maaier om de dag aan het werk te zetten ipv dagelijks. Heb je een vast schema?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertDB
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 01-06 14:09
Wellicht kunnen jullie mij helpen in mijn keuze stress.

“Gemakkelijke” tuin zonder obstakels van ongeveer 80m2 gras.

Ik zou hier graag een robotmaaier laten maaien. Na een beetje lezen hier kom ik tot drie mogelijkheden.

Kress 160e:

Voordeel: Geen draad anders dan begeleiding naar oplaadstation. Geen antenne nodig in de tuin.

Nadeel: Alleen te installeren door de dealer wat wellicht onhandig is in de toekomst.

Segway 105i

Voordeel: Draadloos, zelf te installeren en gunstige prijs.

Nadeel; Plaatsen van een ontvangst antenne. Geen dealer in de buurt bij onderhoud of defect.

Husqvarna 305

Voordeel; Dealer op elke hoek van de straat.

Nadeel: Op draad (echt nadeel?) en wordt geïnstalleerd door de dealer / extra pakket nodig voor installatie (draad e.d.)

Iemand tips in het maken van de keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
RobbertDB schreef op zondag 4 mei 2025 @ 21:29:
Wellicht kunnen jullie mij helpen in mijn keuze stress.

“Gemakkelijke” tuin zonder obstakels van ongeveer 80m2 gras.

Ik zou hier graag een robotmaaier laten maaien. Na een beetje lezen hier kom ik tot drie mogelijkheden.

Kress 160e:

Voordeel: Geen draad anders dan begeleiding naar oplaadstation. Geen antenne nodig in de tuin.

Nadeel: Alleen te installeren door de dealer wat wellicht onhandig is in de toekomst.

Segway 105i

Voordeel: Draadloos, zelf te installeren en gunstige prijs.

Nadeel; Plaatsen van een ontvangst antenne. Geen dealer in de buurt bij onderhoud of defect.

Husqvarna 305

Voordeel; Dealer op elke hoek van de straat.

Nadeel: Op draad (echt nadeel?) en wordt geïnstalleerd door de dealer / extra pakket nodig voor installatie (draad e.d.)

Iemand tips in het maken van de keuze?
Zeker weten dat segway geen dealer in de buurt heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbertDB
De 105 is alleen bij hornbach te koop? Eventueel zou de 108 via een dealer gekocht kunnen worden. Volgens mij Wolf Onstwedde de enige in het noorden? (Dik uur rijden)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Teijgetje
Bacteria1980 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:14:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit.
Welke heb je en hoe groot moet hij maaien?

Ik heb inmiddels wel de juiste livery gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dn3r4QDo51WgHORgiefc7FGQPrM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d6sQUnKOBEtPj1fcbXEz8YPp.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Elektronicanet
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-05 08:49

Elektronicanet

Leds do it!

[...]
Ik kwam erachter dat Eufy een licentie hebben gekocht bij TerraMow (de kickstarters en bedenkers van deze Robotmaaier). [...] Groet van een zeer tevreden Robotmaaier bezitter.
Hier exact hetzelfde! Ik volg dit topic ook al enkele jaren. Met een gazon van ca 500m2 met veel bochten en niet overal strakke borders, en 2x per jaar verticuteren, zag ik grensdraden plaatsen niet echt zitten. Vanwege hoge bomen en een gazon rondom ons (hoge) huis gaat GPS ook niet goedkomen. Dus ik was eigenlijk aan het wachten op een betrouwbare en relatief betaalbare robot op basis van vision. We hebben best wat dennenappels dus een degelijke bouwkwaliteit / sterke messen zijn ook een vereiste. Als Home Assistant fan wilde ik ook graag een koppeling.

De Terramow S800 voldoet aan alle wensen, en hoewel er (nog) niet zoveel over te vinden is, vond ik de eerste reacties op Reddit, Youtube en Tweakers dermate veelbelovend dat ik niet wilde afwachten tot het maaiseizoen over is en heb ik ook voor € 1199 de Terramow S800 besteld.

Uitpakken, op start drukken, en genieten 8) Hij doet perfect wat je er van mag verwachten, de maaier voelt oerdegelijk (en zwaar), zit nooit vast, heeft een duidelijke app met veel mogelijkheden (inclusief live camera!) en bezorgt je meteen een glimlach. Als iemand nog twijfelt, wat ik me best kan voorstellen, vraag gerust :)

[ Voor 3% gewijzigd door Elektronicanet op 05-05-2025 10:03 ]

Nederlander in België

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
@RobbertDB

Draad is natuurlijk geen nadeel, dat er nu maaiers zijn die met gps werken maakt dit niet ineens een slecht iets.

Ga voor iets waar je vertrouwen in hebt.

er zijn trouwens ook husqvarna's die met gps werken.

[ Voor 3% gewijzigd door akatar op 05-05-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Heeft iemand zich hier ingeschreven op de Lymow?
Op zich ziet dat er goed uit en maait snel zo te zien, en met mulchmessen.
Ook het maaidek voorop laat dichter in hoeken maaien.
Maakt wel wat meer herrie, ca 80 dB.
Ik zag op Kickstarter dat er nog 19 vooruit te bestellen waren, excl 300 verzendkosten.
Maar dan zit je samen op ca 2k.
Op zich zie ik wel lovende reviews.

YouTube: Mow Anywhere! Lymow One Robot Mower

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacteria1980
Teijgetje schreef op zondag 4 mei 2025 @ 23:50:
[...]

Ziet er strak uit.
Welke heb je en hoe groot moet hij maaien?

Ik heb inmiddels wel de juiste livery gevonden.
[Afbeelding]
Hoi,

Bedankt! ik heb de Luba 2x 3000 series.
Leuke stickers :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
dotcom87 schreef op zondag 4 mei 2025 @ 20:40:
[...]

Mooi resultaat inderdaad!

Laat je hem elke keer in een andere richting rijden (schaakbord)?

Hoe groot is je gazon als ik vragen mag? Ik ben ook aan het overwegen om mijn maaier om de dag aan het werk te zetten ipv dagelijks. Heb je een vast schema?
Hoi,

ja hij rijd elke keer een andere richting dat kan je instellen.
Hij maait hier op ma,wo,vrij ruim 2500m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Voor wie niet zo’n groot gazon heeft en een robotmaaier zonder toeters of bellen zoekt (maar wel een regensensor), dan kan ik deze aanraden:
https://www.obi.de/p/1996...boter-a-rmr-300-24-300-m-

Handleiding: https://www.obisourcing.d...ch/404812_234188/2275312/

Voor nog geen €200 op te pikken bij onze oosterburen in de OBI bouwmarkt.

Bij de consumentenbond komt hij ook goed uit de test, al is de uiteindelijke beoordeling laag omdat hij een “1” voor de App krijgt (welke hij niet heeft).

[ Voor 8% gewijzigd door Speedfight op 05-05-2025 14:21 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teijgetje
Bacteria1980 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:20:
[...]

Hoi,

Bedankt! ik heb de Luba 2x 3000 series.
Leuke stickers :)
Er zijn ook stickers voor de 2025 X serie, die zijn kleiner en goedkoper.
Van alle teams trouwens, dus de Ferrari of Mercedesfan kan ook terecht.
Maar ook de ecoloog.......je kan er een lieveheersbeestje van maken.

Hier alle stickers voor Mammotion.
De Teslastickers zullen wel niet zo hard lopen....... :+
Ze hebben ook voor andere merken maaiers.

Er is trouwens veel te printen voor de Luba 2 op meerdere sites.
Ik overweeg de spatborden voor en achter de bescherming voor de voorbumper, een bescherming voor de noodknop zodat een tak hem niet uit kan doen, wielcovers en misschien wel een spoiler (van Ossaa).
Al lijkt dat alleen leuk als je niet onder planten door hoeft, ik wil onder mijn hortensia`s langs.

Extra hoek bescherming lijkt me nuttig.

En misschien ook wel adapters voor stermessen.
Zodra de messen van Lymow op de markt zijn verwacht ik daar ook wel een adapter voor, Die heeft ook een 40 cm dek en mulchmessen daarvoor.
Bacteria1980 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 13:22:
[...]

Hij maait hier op ma,wo,vrij ruim 2500m2.
Hij wou zeker het weekend vrij?
Om leuke dingen te doen met de robotmaaister van de buren? :+

[ Voor 7% gewijzigd door Teijgetje op 05-05-2025 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheMystery
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-06 19:13
Vandaag eens de kaart aangemaakt viel erg tegen, na lang proberen gelukt, achter de garage en in de border nergens genoeg gps signaal, alleen achter in een hoek in de border werdt de navimow blauw, alleen daar was het stopcontact te ver weg.
Uiteindelijk nog signaal gevonden op de stoep net voor de garage, alleen niet ideaal.
En ontvangst is ook maar net genoeg eerste keer dat ik de kaart gemaakt had kwam begin en eindpunt lang niet bij elkaar uit, de 2de keer kwam het ongeveer op het zelfde punt uit.
Hoop dat na een paar keer maaien de kaart en het maaien nog wat beter wordt.
Maar de eerste keer is gemaaid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5N2Ef_EzDzlb4I3zrCZmg85Aw_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0wZcXyCCE9fdH0Xd61EayGua.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daddy0365
Vandaag de terramow s800 besteld bij robocleaners.
Veel positieve filmpjes via youtube hopelijk een goede keuze gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Mijn Hookii Neomow X is weer terug van reparatie. De bumper bleef soms hangen wat ervoor zorgde dat hij zo nu en dan in storing kwam. Binnen 2 weken was de reparatie uitgevoerd (service center in Duitsland)

Ik blijf het streep patroon wat deze maaier geeft wel heel mooi vinden, ook lijken de laatste firmware updates een positief effect te hebben op de prestaties van de maaier en gebruik van de app. Al met al erg tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rVzpafi4TjhU4avn1eC8t5HLrZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0PsFszdWZRv9Gqdk6xgO6oFX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:14
Vandaag de navimow i105 gekocht.
Begin gemaakt met een map maken maar moet dat nog finetunen en instellen hoe hij reageert erop. Kreeg een melding erover maar kan het nu niet vinden of hij over de lijn mag of niet ofzo….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Sinds een week of 2 heb ik de Segway Navimow i105e in gebruik. Zeer tevreden over hoe bizar goed hij z'n werk doet zonder grensdraad. Na uitstippelen van de kaart kwamen we tot 215 m2 aan daadwerkelijk te maaien gazon, hij komt tot 65-70% voordat de accu leeg is en maakt het daarna mooi zelf weer af.

Ik heb 4 off-limit islands gemaakt, 3 als cirkel rond onze fruitbomen waar mijn vrouw wilde bloemen heeft gezaaid vorig jaar en dus hoger zijn dan het gras en zeker niet gemaaid mogen worden (ik wou de gok niet wagen of hij het zou zien of toch zou maaien). En een vierde is een strook van 4x1m in de voortuin (midden in het gazon) waar liquidambars en hortensias in staan.

Enige waar ik nog mee worstel is de randen. Nu zag/las ik dat er een mogelijkheid is om de Navimow ook over de randen kan laten rijden, zo heb ik hem ook de kaart aan laten maken, maar dit gebeurt nu niet. Volgens mij heb ik voor de eerste keer de veilige optie gekozen, maar ik merk dat er zo'n 20cm langs alle randen niet gemaaid wordt. Onze buitenrand is deels borders met een rand van waaltjes of betonbanden en deels langs hagen en een hekwerkje.

Nu zie ik geen optie om slechts een deel van de kaart hierop aan te passen of zelfs überhaupt de huidige kaart om te zetten. Dus klopt het dat ik opnieuw moet rijden met de "ride-on boundary" optie?

En daarnaast: iemand met een Segway Navimow ervaring met een algemene garage zoals deze? Qua formaat past het, weet alleen niet of het in de weg gaat zitten voor hem qua zicht omdat het juist een zonder grensdraad is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wesley2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:14
MooDyBLueS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:56:
Sinds een week of 2 heb ik de Segway Navimow i105e in gebruik. Zeer tevreden over hoe bizar goed hij z'n werk doet zonder grensdraad. Na uitstippelen van de kaart kwamen we tot 215 m2 aan daadwerkelijk te maaien gazon, hij komt tot 65-70% voordat de accu leeg is en maakt het daarna mooi zelf weer af.

Ik heb 4 off-limit islands gemaakt, 3 als cirkel rond onze fruitbomen waar mijn vrouw wilde bloemen heeft gezaaid vorig jaar en dus hoger zijn dan het gras en zeker niet gemaaid mogen worden (ik wou de gok niet wagen of hij het zou zien of toch zou maaien). En een vierde is een strook van 4x1m in de voortuin (midden in het gazon) waar liquidambars en hortensias in staan.

Enige waar ik nog mee worstel is de randen. Nu zag/las ik dat er een mogelijkheid is om de Navimow ook over de randen kan laten rijden, zo heb ik hem ook de kaart aan laten maken, maar dit gebeurt nu niet. Volgens mij heb ik voor de eerste keer de veilige optie gekozen, maar ik merk dat er zo'n 20cm langs alle randen niet gemaaid wordt. Onze buitenrand is deels borders met een rand van waaltjes of betonbanden en deels langs hagen en een hekwerkje.

Nu zie ik geen optie om slechts een deel van de kaart hierop aan te passen of zelfs überhaupt de huidige kaart om te zetten. Dus klopt het dat ik opnieuw moet rijden met de "ride-on boundary" optie?

En daarnaast: iemand met een Segway Navimow ervaring met een algemene garage zoals deze? Qua formaat past het, weet alleen niet of het in de weg gaat zitten voor hem qua zicht omdat het juist een zonder grensdraad is.
Ben ook benieuwd naar die randen idd.
En een leuk huisje staat ook op m’n wensenlijstje. Al vind ik de meeste wel bizar duur…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
wesley2004 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 22:00:
[...]

Ben ook benieuwd naar die randen idd.
En een leuk huisje staat ook op m’n wensenlijstje. Al vind ik de meeste wel bizar duur…
Ik lees net boven mijn post dat je ook net aan de i105e bent gegaan. Goede keuze (denk ik). ;)

Ben het met je eens met die garages, en de plastic garage (kap) voor €149 van Segway zelf vind ik nog het meest bizarre. De gelinkte garage vind ik nog net aan acceptabel en vind ik leuk omdat ik onze kapschuur ook in zwart met wit heb geschilderd dus dit lijkt er dan een beetje op. En ik las dat het dak eraf getild kan worden zodat je makkelijk bij de maaier kan indien nodig (winterstalling bijv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dugal
wesley2004 schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:45:
Vandaag de navimow i105 gekocht.
Begin gemaakt met een map maken maar moet dat nog finetunen en instellen hoe hij reageert erop. Kreeg een melding erover maar kan het nu niet vinden of hij over de lijn mag of niet ofzo….g
Als je een handleiding zou zoeken, kan je even kijken op https://navimow-support.zendesk.com/hc/nl
Kies het juiste toestel en klik vervolgens op de handleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05-06 18:06
Navimow adviseert een garage te gebruiken waar alleen plastic in verwerkt zit. Hout zou het GPS signaal te veel blokkeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Dugal schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 07:49:
[...]

Als je een handleiding zou zoeken, kan je even kijken op https://navimow-support.zendesk.com/hc/nl
Kies het juiste toestel en klik vervolgens op de handleiding.
Niet de persoon waar je op reageert, maar volgens mij hebben we allebei min of meer dezelfde vraag. De handleiding heb ik doorgenomen (al voor je ernaar linkte) maar die is niet heel duidelijk. Die zegt slechts dat er 2 opties zijn, niet hoe ze te gebruiken of te bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RobertMaes schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:45:
Navimow adviseert een garage te gebruiken waar alleen plastic in verwerkt zit. Hout zou het GPS signaal te veel blokkeren.
Thanks! Maar, ben ik nu heel gek of is dat een beetje marketing nonsens? De GPS antenne staat bij mij op 1 meter van het laadstation en zodra hij het station uit is is hij ook uit de garage en dus is er gewoon goede GPS ontvangst. Waarom zou je in het laadstation goede GPS ontvangst nodig hebben? Misschien dat de Navimow zo gemaakt is dat hij ook vanuit daar in ieder geval een signaal moet hebben, maar zolang het niet volledig geblokkeerd wordt lijkt me dat niet echt een probleem, toch? Of zit ik er echt compleet naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sandyman538
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:56

Sandyman538

SandstorM [148839]

MooDyBLueS schreef op maandag 5 mei 2025 @ 21:56:
Als je de complete rand aan wilt passen zul je opnieuw moeten rijden inderdaad. Maar je kunt (mocht dit zo zijn) ook gewoon een klein stuk aanpassen. In kaartbeheer kun je dan aangeven vanaf welk punt hij moet aanpassen, de maaier rijdt er naartoe, dan de juiste randmethode (over of tot de rand) selecteren, de nieuwe rand rijden en dan weer opslaan. Je kunt niet in de kaart zelf een rand selecteren en aanpassen naar de andere variant.

Hattrick: playing IV.50
PSN: Sandyman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sandyman538 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 09:40:
[...]

Als je de complete rand aan wilt passen zul je opnieuw moeten rijden inderdaad. Maar je kunt (mocht dit zo zijn) ook gewoon een klein stuk aanpassen. In kaartbeheer kun je dan aangeven vanaf welk punt hij moet aanpassen, de maaier rijdt er naartoe, dan de juiste randmethode (over of tot de rand) selecteren, de nieuwe rand rijden en dan weer opslaan. Je kunt niet in de kaart zelf een rand selecteren en aanpassen naar de andere variant.
Ah top, dan ga ik straks even proberen het aan te passen. Ik denk dat het ±30% is wat ik aan wil passen waar hij overheen mag (en kan) rijden, de rest is langs hagen en hekjes.

Zal vast even zoeken zijn hoe ik dat precies moet aanpassen, maar met jouw instructies kom ik daar vast wel uit. Scheelt in ieder geval weer de hele route opnieuw rijden want hoewel we geen enorm formaat gazon hebben zitten er wel heel veel bochten in. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MooDyBLueS op 06-05-2025 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:25
Iemand nog ervaring met Mammotion? Ik heb sinds een paar weken een yuka mini 500H en de laatste twee weken geeft hij mij quasi dagelijks melding dat er een firmware update is maar als ik dan bij het apparaat kijk, zegt hij dat ik de meest recente firmware heb |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
RobertMaes schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:45:
Ik ga het binnenkort meemaken, ik ga eens passen of hij mooi onder de steigerhouten bank kan schuiven. Opgeruimd en meteen een afdak. Als het niet werkt, schuif ik hem weer een metertje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
Hoe maken jullie de robotmaaier proper? En met welke frequentie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
gjcvro schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 16:57:
[...]

Ik ga het binnenkort meemaken, ik ga eens passen of hij mooi onder de steigerhouten bank kan schuiven. Opgeruimd en meteen een afdak. Als het niet werkt, schuif ik hem weer een metertje terug.
Gewoon proberen ja. Op Reddit las ik dat sinds de v3 firmware het geen probleem meer is dat hij geparkeerd een slecht gps-signaal heeft. Ik heb een houten garage besteld dus in het weekend weet ik het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjcvro
  • Nu online
Nou... ik heb het station verplaatst, en meteen gezeur tijdens de controle. zwak gps signaal. Daarna iets verzet, en nou ander gezeur, calibreren lukt niet ik ben ff weggelopen om de boel even tijd te gunnen.

Na kwartiertje nogmaals, nou lukte het wel.

Maaier staat nou half onder een tuinbank, onder een veranda met hout, metaalplaat en zonnepanelen, maar vrij zicht richting het westen. ziet nog net genoeg satellieten.

[ Voor 34% gewijzigd door gjcvro op 06-05-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
dotcom87 schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 17:27:
Hoe maken jullie de robotmaaier proper? En met welke frequentie?
Afspoelen met tuinslang volgens de handleiding voor de winterstalling (Segway 105i). Deed het zo beetje elke maand in begin. Tegenwoordig moet hij over grind en daar maakt hij de banden "zelf" schoon O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acidrain
graceful schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Afspoelen met tuinslang volgens de handleiding voor de winterstalling. Deed het zo beetje elke maand in begin. Tegenwoordig moet hij over grind en daar maakt hij de banden "zelf" schoon O-)
Misschien handig om te vermelden welke maaier, geen idee of ze allemaal afgespoeld kunnen worden met de tuinslang. Voor je hier onbedoeld verkeerd advies geeft ;)
Hier overigens ook tuinslang op een Husky 450x Nera
Frequentie is op dit moment meer dan wekelijks maar dat komt omdat hij nu nog een hoop gras te verstouwen heeft.. Ik draai hem vaak ff op de kop na de stopknop in te hebben gedrukt om te kijken hoe erg de ophoping is en aan de hand daarvan krijgt hij een spoelbeurt of (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTC1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 30-05 09:33
Goeieavond,

De laatste tijd al veel gezocht en reviews bekeken, maar nog niet veel wijzer geworden... Dus hopelijk kan iemand mij hier verder helpen.

Voor ons vakantiehuis zijn wij op zoek naar een maaier (liefst zonder draad)

We hebben een rechthoekig stuk gras van +-2100m2. Het terrein loopt 10% bergop

Ik had al gekeken naar:
Kress kr123E
Stihl imow6
Stiga a1500

Belangrijk is de betrouwbaarheid (of het kunnen resetten op afstand)
Ook belangrijk dat ik ermee bij de dealer kan gaan indien defect

Mensen die met deze maaiers ervaring hebben?

Grts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-06 07:43
Waarom heb je de navimow niet overwogen? Dat is op dit moment toch wel de populairste.

Ik zeg niet dat de anderen niet goed zijn want daar heb ik geen ervaring mee, maar de navimow doet zeker wat jij wil voor een goede prijs.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
Heeft iemand nog de : GOAT O800 RTK?
Lijkt op de Navimow: https://www.hornbach.nl/p...ie-incl-station/12296180/

Ik was wel aan het kijken naar een maaier waarbij de accu gemakkelijker te wisselen dan wel te vervangen is. Dat wordt in de reviews nogal eens vergeten te vermelden.
Die van Worx hebben dat: https://www.hornbach.nl/p....14480891493.168800701675 maar de reviews zijn niet echt geweldig

Leuk vergelijk (in het Duits) tussen drie robot maaiers die aardig op elkaar lijken:
YouTube: Wer schneidet besser (ab)? - Mammotion, Navimow oder ECOVACS?

[ Voor 14% gewijzigd door rvrbtcpt op 07-05-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
MooDyBLueS schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 08:54:
[...]

Thanks! Maar, ben ik nu heel gek of is dat een beetje marketing nonsens? De GPS antenne staat bij mij op 1 meter van het laadstation en zodra hij het station uit is is hij ook uit de garage en dus is er gewoon goede GPS ontvangst. Waarom zou je in het laadstation goede GPS ontvangst nodig hebben? Misschien dat de Navimow zo gemaakt is dat hij ook vanuit daar in ieder geval een signaal moet hebben, maar zolang het niet volledig geblokkeerd wordt lijkt me dat niet echt een probleem, toch? Of zit ik er echt compleet naast?
Als de GPS ontvangst op de maaier zelf terwijl hij in het station staat niet goed is, dan kan je niet beginnen met het maken van een kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RobertMaes schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Als de GPS ontvangst op de maaier zelf terwijl hij in het station staat niet goed is, dan kan je niet beginnen met het maken van een kaart.
Dan trek ik toch even het dak eraf als dat nodig is? Misschien klopt de info van Reddit niet, maar ik zie daar meerdere berichten dat slechte of geen ontvangst tegenwoordig geen issue meer is voor het beginnen met maaien, iets wat pakweg een jaar geleden nog wel het geval was.

[ Voor 10% gewijzigd door MooDyBLueS op 07-05-2025 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMaes
MooDyBLueS schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 10:53:
[...]

Dan trek ik toch even het dak eraf als dat nodig is? Misschien klopt de info van Reddit niet, maar ik zie daar meerdere berichten dat slechte of geen ontvangst tegenwoordig geen issue meer is voor het beginnen met maaien, iets wat pakweg een jaar geleden nog wel het geval was.
Even het dak eraf halen werkt misschien wel, zo lang het basisstation maar niet van plek veranderd. De controle voor gps-signaal vindt alleen plaats tijdens het maken van een kaart.
Ik heb dit zelf vorige week nog gedaan met de nieuwste firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dotcom87
graceful schreef op dinsdag 6 mei 2025 @ 18:24:
[...]

Afspoelen met tuinslang volgens de handleiding voor de winterstalling (Segway 105i). Deed het zo beetje elke maand in begin. Tegenwoordig moet hij over grind en daar maakt hij de banden "zelf" schoon O-)
Mijn installateur was gisteren langs gekomen. Toen ik zei dat ik de onderkant van mijn Kress RTK met de tuinslang proper maak, was die absoluut niet tevreden. Hij zei dat het beter is om het gras weg te blazen met een compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daddy0365
Terramow vandaag geleverd, snelle levering via robocleaners.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiKewvBYBJU0D7l5A4IXG3FwqgU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qi7Pnu0LgSdlMz8nil64h4yx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
dotcom87 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:19:
[...]

Mijn installateur was gisteren langs gekomen. Toen ik zei dat ik de onderkant van mijn Kress RTK met de tuinslang proper maak, was die absoluut niet tevreden. Hij zei dat het beter is om het gras weg te blazen met een compressor.
Een merk als Husqvarna adverteert er zelfs mee, tekst en afbeelding, dat hun maaiers gemakkelijk met een tuinslang schoon te spuiten zijn.

Merk dat ik daarom enigzins sceptisch ben ten opzichte van alle nieuwe merken die nu verschijnen omdat ze niet de 30 jaar ontwikkeling hebben doorlopen.

In hoeverre zijn deze merken waterdicht, bieden ze lang reserve onderdelen, hebben ze kennis van duurzaamheid van gebruikte materialen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SerealKiller
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:15

SerealKiller

Fas est et ab hoste doceri

Mad_Manic schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Een merk als Husqvarna adverteert er zelfs mee, tekst en afbeelding, dat hun maaiers gemakkelijk met een tuinslang schoon te spuiten zijn.

Merk dat ik daarom enigzins sceptisch ben ten opzichte van alle nieuwe merken die nu verschijnen omdat ze niet de 30 jaar ontwikkeling hebben doorlopen.

In hoeverre zijn deze merken waterdicht, bieden ze lang reserve onderdelen, hebben ze kennis van duurzaamheid van gebruikte materialen?
Ik heb nog niet zo lang een husqvarna, maar ik heb de noodzaak nog niet gezien om hem schoon te maken. Ik heb de maaier wel omgedraaid, en hij ziet er een beetje smoezelig uit, maar geen vastgekoekte stukken gras etc, dat had ik wel verwacht, want ik laat hem ook gewoon in de regen maaien. Maar hij droogt heel netjes op. In de tussenseizoenen zal dat wel anders zijn.

De "voornaamste" reden waarom ik voor een husqvarna heb gekozen is de beschikbaarheid van onderdelen. Je kan gewoon elk onderdeel bestellen, en als je er niet uitkomt, kun je altijd nog naar een dealer gaan.

War is the only proper school of the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-06 09:23
@MooDyBLueS Bij het niet maken van een kaart zit midden bovenin een knop waarmee je kunt wisselen tussen over de rand en van de rand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Mad_Manic schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 14:12:
[...]

Segway maakt al wel tijdje apparatuur dat buiten moet overleven, in de woestijn :D
Denk mijn maaier overleeft het wel hahahah.

Als je robotmaaier niet tegen een tuinslang kan, dan zou ik zelf toch een ander merk overwegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvR1
daddy0365 schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 13:29:
Terramow vandaag geleverd, snelle levering via robocleaners.[Afbeelding]
Hey gefeliciteerd met je aankoop, ik heb hem ook bij robocleaners gekocht en geniet nu bijna 2 weken van de Terramow. Absoluut geen spijt van aankoop. En geen last van gebroken kabels of geen satelliet verbinding. Gewoon de garage neerzetten de maaier opladen en maaien maar. Hij maakt de kaart zelfstandig.

Geniet ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbertDB
De Segway navimow 105 besteld! De reacties hier hebben mij over de streep getrokken.

Wat ik nog niet echt heb gelezen;

Kan ik straks het station een twee meter van het gras zetten? Dit zou qua stroompunt ideaal uitkomen. Of dient de maaier al op het gras te staan?

Iemand wellicht ook nog tips voor een houder welke ik aan de schuur kan maken om de ontvanger aan te bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:43
Elektronicanet schreef op maandag 5 mei 2025 @ 10:02:
[...]

Hier exact hetzelfde! Ik volg dit topic ook al enkele jaren. Met een gazon van ca 500m2 met veel bochten en niet overal strakke borders, en 2x per jaar verticuteren, zag ik grensdraden plaatsen niet echt zitten. Vanwege hoge bomen en een gazon rondom ons (hoge) huis gaat GPS ook niet goedkomen. Dus ik was eigenlijk aan het wachten op een betrouwbare en relatief betaalbare robot op basis van vision. We hebben best wat dennenappels dus een degelijke bouwkwaliteit / sterke messen zijn ook een vereiste. Als Home Assistant fan wilde ik ook graag een koppeling.

De Terramow S800 voldoet aan alle wensen, en hoewel er (nog) niet zoveel over te vinden is, vond ik de eerste reacties op Reddit, Youtube en Tweakers dermate veelbelovend dat ik niet wilde afwachten tot het maaiseizoen over is en heb ik ook voor € 1199 de Terramow S800 besteld.

Uitpakken, op start drukken, en genieten 8) Hij doet perfect wat je er van mag verwachten, de maaier voelt oerdegelijk (en zwaar), zit nooit vast, heeft een duidelijke app met veel mogelijkheden (inclusief live camera!) en bezorgt je meteen een glimlach. Als iemand nog twijfelt, wat ik me best kan voorstellen, vraag gerust :)
Ding is helaas niet te leveren.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Artbij schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 13:23:
Hier een Hookii. Ding doet het bovenverwachting goed.
Herstel. Er zijn toch veel issues mee. Vooral denk ik omdat mij apparaat tijdens transport schade heeft ondervonden. Voorstel vanuit Hookii is om mij mijn geld terug te geven. Ze bieden geen neiuwe maaier aan.

Nu maar op zoek naar een andere. Ga denk eens goed kijken naar de Terramow.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:54
Artbij schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 21:23:
[...]

Ding is helaas niet te leveren.....
Op voorraad bij Robocleaners, 2 posten boven je :F

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Weet iemand of de Terramow een voetbaldoeltje ontwijkt? De hookii herkende het net niet als obstakel namelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peule_P
RobbertDB schreef op woensdag 7 mei 2025 @ 20:34:

Kan ik straks het station een twee meter van het gras zetten? Dit zou qua stroompunt ideaal uitkomen. Of dient de maaier al op het gras te staan?
Ja kunt het zelf achter de schuur zetten en over de oprit naar het gras laten rijden oid.
Hier staat het station in de border aangrenzend aan het gazon tussen de struiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rednax70
  • Niet online
(jarig!)
Wat doet de Terramow bij slootranden en beschoeiing (daar houdt het 'land' abrupt op en is er een 60-80 cm verticale drop naar het water)?
Pagina: 1 ... 71 ... 74 Laatste