Robotmaaiers

Pagina: 1 ... 59 ... 80 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

leducw schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:50:
Welke meststoffen raden jullie aan bij gebruik van een robot maaier? Specifieke mest voor robotmaaiers zoals die van dcm of bv een gewone dcm vital green.
Gewoon NPK of koemest.
Vergeet niet dat door het mulchen ook voeding op het gras komt.

Beste is om de loonwerker mest te laten injecteren als dat geen te grote sporen in je gazon of weiland veroorzaakt. Je hek moet dan wel minimale doorgang van 4-4,5 meter hebben. Doe dit voordat het gaat regenen.

[ Voor 23% gewijzigd door 964C2 op 17-06-2024 21:09 ]

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJVG
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 24-08 06:40
Vitoooo schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:26:
Beste,

Ik heb net nieuwe graszoden laten leggen (120m2) en ben op zoek naar een robotgrasmaaier om het bij te laten houden. Mijn budget is rond de 650 en ben op 2 modellen uitgekomen en vraag me af iemand ervaring heeft met deze.

Het gaat om de volgende 2:
Gardena robotmaaier Sileno Minimo 250 m², of
Worx Landroid M500 (WR141E)

Iemand ervaring met deze maaiers en advies welke de beste keus is en waarom?

Of eventueel andere modellen die een beter alternatief zijn in deze prijsklasse?
Ik heb de Worx sinds een paar jaar. na twee jaren gewerkt te hebben, staat ie in de schuur omdat ik ben verhuist en de tuin eerst volledige omgeploegd moet worden. Tot die tijd maai ik met een accu maaimachine van Stihl. (super!)

Ik heb verschillende ervaringen met de Worx maar over het algemeen vrij goed. Bij mijn eerste tuin groeide het gras ofwel tegen het huis, of tot aan de beplanting. Hierdoor kan de Worx niet maximaal tot de rand maaien en zal je regelmatig met een striemen aan de slag moeten. Dit zal ik in de nieuwe tuin oplossen door het gras op gelijke hoogte tegen een (beton) rand te laten aangroeien. Hier kan de Worx dan overheen rijden met een wiel en dus de volledige mat maakten.

Omdat ik toch de mat tot het uiterste wilde maaien, had ik de grensdraad met te weinig tolerantie geplaatst. Hierdoor kwam de Worx iets te vaak vast te zitten. Regelmatig was ie dan zoek en als dat buiten zijn wifi bereik is, kom je daar pas dagen later achter. Uiteraard gebeurde dit vooral als je een paar dagen of weken weg bent.

Mijn huidige tuin heeft ongeveer 650m2 grasmat. De vorige ongeveer 350m2. De nieuwe tuin is eenvoudiger en ik hoop dat de Worx hierdoor sneller en efficiënter maait en dat ik dus geen nieuwe robot hoef te kopen. Voorlopig. Maar als het moet dan zou ik dat zeker doen.

De voordelen zijn groot genoeg voor mij. De Worx vindt altijd wel genoeg momenten tussen de buien door om het gras niet te hoog te laten groeien. Met de hand is dat vaker niet het geval. Doordat je regelmatiger maait, krijgt onkruid minder kans om zich te ontwikkelen. De mulch is bovendien een prima compost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
cvanrijsewijk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:53:
Hallo Simtom,, ik heb een Gardena smart SILENO city 250.
Na het eerste jaar waarin de robot redelijk maaide zijn er het tweede jaar problemen aan de lopende band. Ik heb een eenvoudige rechthoekige tuin van 110 m2 met een boom erop.
Maaien van nat gras is een drama in een mum van tijd is de onderkant waar de mesjes zitten een grote drap partij. Het natte gras zit overal aan vastgeplakt. Regelmatig storing op lus draad wat blijkt de AMP klemmen op de garage maken geen of slecht contact een paar keer heen en weer bewegen en het werkt weer. Regelmatig laadt de robot op tot iets tussen 50% en 70% en stopt dan met laden. Contact verbroken tussen robot een oplaadpunt. Robot een paar keer op en neer bewegen en het werkt weer!
Het laatste probleem een melding op de app robot zit vast in de garage en is niet meer bereikbaar via de app!
Ben je op vakantie moet je iemand zien te vinden die naar de robot komt kijken, uiteindelijk gelukt en wat blijkt niets aan de hand een klein zetje tegen de robot en hij rijdt zelfstandig de garage in.
Al met al geen erg betrouwbare indruk. Misschien speelt het extreem natte jaar een negatieve rol.
“Een paar keer op en neer bewegen” is natuurlijk geen betrouwbare methode om dergelijke problemen structureel op te lossen. Klemmen vervangen, schoonmaken en goed vastzetten geeft langduriger resultaat.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:23
achterop23 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 09:06:
Een afdak voor de Segway robotmaaiers maken. Volledig afgedekt, doet de Segway het dan nog?
Het is gelukt. De i108e zit mooi verscholen onder mijn vlonder en laat zich zien als het nodig is.
Afgedekt met 24mm dikke Bankirai planken. Tussen de regels en de planken heb ik een dunne golfplaat zitten. Aangezien de vlonder op afschot is gemaakt loopt het regenwater ook weg via de golfplaat naar de zijkant.
De robotmaaier blijft dus mooi droog en er is geen ruimte opgeofferd in de tuin voor een laadstation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitoooo
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23-06-2024
RJVG schreef op maandag 17 juni 2024 @ 21:25:
[...]

Ik heb de Worx sinds een paar jaar. na twee jaren gewerkt te hebben, staat ie in de schuur omdat ik ben verhuist en de tuin eerst volledige omgeploegd moet worden. Tot die tijd maai ik met een accu maaimachine van Stihl. (super!)

Ik heb verschillende ervaringen met de Worx maar over het algemeen vrij goed. Bij mijn eerste tuin groeide het gras ofwel tegen het huis, of tot aan de beplanting. Hierdoor kan de Worx niet maximaal tot de rand maaien en zal je regelmatig met een striemen aan de slag moeten. Dit zal ik in de nieuwe tuin oplossen door het gras op gelijke hoogte tegen een (beton) rand te laten aangroeien. Hier kan de Worx dan overheen rijden met een wiel en dus de volledige mat maakten.

Omdat ik toch de mat tot het uiterste wilde maaien, had ik de grensdraad met te weinig tolerantie geplaatst. Hierdoor kwam de Worx iets te vaak vast te zitten. Regelmatig was ie dan zoek en als dat buiten zijn wifi bereik is, kom je daar pas dagen later achter. Uiteraard gebeurde dit vooral als je een paar dagen of weken weg bent.

Mijn huidige tuin heeft ongeveer 650m2 grasmat. De vorige ongeveer 350m2. De nieuwe tuin is eenvoudiger en ik hoop dat de Worx hierdoor sneller en efficiënter maait en dat ik dus geen nieuwe robot hoef te kopen. Voorlopig. Maar als het moet dan zou ik dat zeker doen.

De voordelen zijn groot genoeg voor mij. De Worx vindt altijd wel genoeg momenten tussen de buien door om het gras niet te hoog te laten groeien. Met de hand is dat vaker niet het geval. Doordat je regelmatiger maait, krijgt onkruid minder kans om zich te ontwikkelen. De mulch is bovendien een prima compost.
Bedankt! Ik heb de worx m500 plus besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 12:17
Laurences schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Ben persoonlijk nieuwsgierig naar wat meer informatie (hoeveel m2 te maaien). Geen problemen gehad met GPS?

Wij gaan binnenkort over naar een locatie met 4000m2 grond waarvan het grootste deel gras. Ongeveer 1500m2 is niet lang geleden opnieuw ingezaaid en ziet er netjes uit. De andere 2500m2 is behoorlijk oneven. Langs de erfgrens staan bomen op regelmatige afstand. Ik zal later even een foto plaatsen! We twijfelen om voor een tuin tractor te gaan (Husq, Stihl, Stiga) of voor het gras dan toch voor een Luba 2. De onervarenheid gaat nu vooral af op adviezen hier op het forum en heb er van genoten om talloze pagina's terug te lezen hier!
Ik heb op een veld van ong 2000m2 een Landroid L2000 rond rijden maar daar heb ik elk jaar wel problemen met de permiter draad (te diep verzonken, iemand die een schep op de verkeerde plek in de grond slaat :+ ).
Ik heb ook nog een M500 die op een veldje van 400m2 rondrijd en heeft gelukkig bijna nooit problemen.

Ook heb ik een Stiga zitmaaier voor wat veldjes die te lastig/krap is voor een robot of waar de honden kunnen poepen, en voor mij is hij ook meteen een backup als ik weer eens problemen heb met de robotmaaier.

Ik denk als je een veld 4000m2 of meer hebt dan is het wel een aanrader om te beginnen met een goede zitmaaier/tuin trekker waar je ook eventueel nog een bakje aan kan hangen. Je hebt dan altijd een alternatief waarmee je uit de voeten kan.

Ook in het begin of einde van het seizoen kan het erg nat zijn waardoor sommige robot maaiers sporen trekken of je gras sloopt. Ook aan het begin van het seizoen kan het zijn dat het gras aan de lange kant is daar heeft een robot ook vaak moeite mee. Met een zitmaaier kan je iig altijd maaien en het lange gras netjes rustig om laag brengen.

Als je gaat voor een brandstof zitmaaier/trekker kies dan voor een 4takt benzine motor met 98/E5 (mijn ervaring liefste een honda blok die starten altijd) en diesel is altijd goed. Tegenwoordig heb je ook wel goede accu zitmaaiers ga dan voor een hoog voltage.

Zodra je grasvelden goed onder controle hebt dan pas zou ik kijken voor bij passende Robotmaaier (die zonder permiter draad werkt)

Ikzelf zit nu te kijken voor een Landroid Vision of Luba2 (de vision heeft helaas nog geen 2000m2+ model).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 22:41

bjp

weet iemand de verschillen tussen de Segway i-reeks en h-reeks?

ik zie de i105e, i108e, vrij populair in dit forum. Maar ik ontdek ook de H500E/H800E.

Lijkt me niet gemakkelijk te kiezen :)

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 18:22

Stewie!

Keen must die!

jvanhoef schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Ik heb ook erg interesse in de 410XE Nera. Heb je ondertussen een beslissing genomen en een toestel in gebruik? Erg benieuwd naar je ervaringen.
@jvanhoef hoe bevalt de 410XE?
bjp schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:41:
weet iemand de verschillen tussen de Segway i-reeks en h-reeks?

ik zie de i105e, i108e, vrij populair in dit forum. Maar ik ontdek ook de H500E/H800E.

Lijkt me niet gemakkelijk te kiezen :)
Ik twijfel daar ook tussen. De H lijkt beter gebouwd maar de i versie heeft nieuwere software. Of is dat inmiddels rechtgetrokken met firmware updates?

[ Voor 43% gewijzigd door Stewie! op 19-06-2024 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simtom
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-03 02:06
cvanrijsewijk schreef op maandag 17 juni 2024 @ 20:53:
Hallo Simtom,, ik heb een Gardena smart SILENO city 250.
Na het eerste jaar waarin de robot redelijk maaide zijn er het tweede jaar problemen aan de lopende band. Ik heb een eenvoudige rechthoekige tuin van 110 m2 met een boom erop.
Maaien van nat gras is een drama in een mum van tijd is de onderkant waar de mesjes zitten een grote drap partij. Het natte gras zit overal aan vastgeplakt. Regelmatig storing op lus draad wat blijkt de AMP klemmen op de garage maken geen of slecht contact een paar keer heen en weer bewegen en het werkt weer. Regelmatig laadt de robot op tot iets tussen 50% en 70% en stopt dan met laden. Contact verbroken tussen robot een oplaadpunt. Robot een paar keer op en neer bewegen en het werkt weer!
Het laatste probleem een melding op de app robot zit vast in de garage en is niet meer bereikbaar via de app!
Ben je op vakantie moet je iemand zien te vinden die naar de robot komt kijken, uiteindelijk gelukt en wat blijkt niets aan de hand een klein zetje tegen de robot en hij rijdt zelfstandig de garage in.
Al met al geen erg betrouwbare indruk. Misschien speelt het extreem natte jaar een negatieve rol.
Hmm ok, na het lezen van enkele andere commentaren neig ik nu toch meer naar gewoon een goedkope manuele oplossing (zoals deze van Gardena). Lijkt me dat er toch altijd wel problemen zijn met de robots met draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:27
Ik merk steeds vaker een vaag probleem op bij mijn Navimow H3000. Het heeft niks met mijn apparaat te maken maar puur de software denk ik.

Ik heb 4 dagen per week ingesteld dat hij alle zones moet maaien, nu is het zo dat hij op ten duur soms zones lijkt over te slaan. Dan begint hij bijv. in 1x bij zone 3 en doet hij enkel 3, 4 en 5 en slaat hij 1 en 2 over.

Hij maakt altijd netjes zijn planning af en stopt dan, maar het kan goed zijn dat de volgende keer hij dus niet start bij dezelfde zones en dan bijv. maar 3 van de 5 doet en zegt dat de taak 100% is afgerond.

Ervaren meer mensen dit probleem?

Ook merk ik dat hij de functie efficiënt maaien vaak afzet waardoor hij weer "trager" maait. Dit moet ik dan weer handmatig aanzetten.

Ook blijft het probleem spelen dat hij na van loop van tijd 1 zone een andere richting pakt tegen over de andere zones. Irritant, ziet er niet uit dan haha.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:01
Stewie! schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 09:36:
[...]

@jvanhoef hoe bevalt de 410XE?

[...]

Ik twijfel daar ook tussen. De H lijkt beter gebouwd maar de i versie heeft nieuwere software. Of is dat inmiddels rechtgetrokken met firmware updates?
Volgens mij is het zo dat de H serie de duurdere kwalitatief betere serie is, en de I serie de goedkopere.

Verschillen die ik ontdekt heb.

I-serie heeft geen regensensor, is ook geen optie
I-serie heeft standaard visionfence, is bij de H-serie een optie (die ik zeker zou nemen)
I-serie heeft voorwielaandrijving, H-serie achterwielaandrijving (heeft de voorkeur)

Ik heb zelf de H1500 voor ruim 800m2 gras en ben er zeer tevreden over. De I-serie heb ik geen mening over want daar heb ik geen ervaring mee.
mvrooij schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 10:48:
Ik merk steeds vaker een vaag probleem op bij mijn Navimow H3000. Het heeft niks met mijn apparaat te maken maar puur de software denk ik.

Ik heb 4 dagen per week ingesteld dat hij alle zones moet maaien, nu is het zo dat hij op ten duur soms zones lijkt over te slaan. Dan begint hij bijv. in 1x bij zone 3 en doet hij enkel 3, 4 en 5 en slaat hij 1 en 2 over.

Hij maakt altijd netjes zijn planning af en stopt dan, maar het kan goed zijn dat de volgende keer hij dus niet start bij dezelfde zones en dan bijv. maar 3 van de 5 doet en zegt dat de taak 100% is afgerond.

Ervaren meer mensen dit probleem?

Ook merk ik dat hij de functie efficiënt maaien vaak afzet waardoor hij weer "trager" maait. Dit moet ik dan weer handmatig aanzetten.

Ook blijft het probleem spelen dat hij na van loop van tijd 1 zone een andere richting pakt tegen over de andere zones. Irritant, ziet er niet uit dan haha.
Dat "efficient" maaien gaat bij mij ook na elke volledige ronde weer uit en dan springt hij naar "standaard".

je andere probleem herken ik niet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhoef
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-09 10:45
@Stewie! Installatie door leverancier pas gepland medio juli door drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:48

YJB

Ik ga een Navimow 3000H installeren en wil die eigenlijk tegen het huis (7m hoog) aanzetten. Min of meer op de hoek ZW/NW. Naar beide kanten minstens 20m (horizontaal) vrij 'uitzicht" naar boven.
In de gebruiksaanwijzing lees ik dat ik minstens 2 meter van een gebouw af moet zitten, is dat in dit geval ook nodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_UNtx-GfhcokryWwNt4x6FFBPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EdHhYAbSEJvtvHzwQ7a0qLY6.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door YJB op 19-06-2024 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 16-09 18:50
RoyVi schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:07:
[...]

Ik heb op een veld van ong 2000m2 een Landroid L2000 rond rijden maar daar heb ik elk jaar wel problemen met de permiter draad (te diep verzonken, iemand die een schep op de verkeerde plek in de grond slaat :+ ).
Ik heb ook nog een M500 die op een veldje van 400m2 rondrijd en heeft gelukkig bijna nooit problemen.

Ook heb ik een Stiga zitmaaier voor wat veldjes die te lastig/krap is voor een robot of waar de honden kunnen poepen, en voor mij is hij ook meteen een backup als ik weer eens problemen heb met de robotmaaier.

Ik denk als je een veld 4000m2 of meer hebt dan is het wel een aanrader om te beginnen met een goede zitmaaier/tuin trekker waar je ook eventueel nog een bakje aan kan hangen. Je hebt dan altijd een alternatief waarmee je uit de voeten kan.

Ook in het begin of einde van het seizoen kan het erg nat zijn waardoor sommige robot maaiers sporen trekken of je gras sloopt. Ook aan het begin van het seizoen kan het zijn dat het gras aan de lange kant is daar heeft een robot ook vaak moeite mee. Met een zitmaaier kan je iig altijd maaien en het lange gras netjes rustig om laag brengen.

Als je gaat voor een brandstof zitmaaier/trekker kies dan voor een 4takt benzine motor met 98/E5 (mijn ervaring liefste een honda blok die starten altijd) en diesel is altijd goed. Tegenwoordig heb je ook wel goede accu zitmaaiers ga dan voor een hoog voltage.

Zodra je grasvelden goed onder controle hebt dan pas zou ik kijken voor bij passende Robotmaaier (die zonder permiter draad werkt)

Ikzelf zit nu te kijken voor een Landroid Vision of Luba2 (de vision heeft helaas nog geen 2000m2+ model).
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zeer behulpzaam in onze zoektocht / beslissing om een vanaf volgende maand 'ready' te zijn. Ik licht de situatie graag nog iets verder toe, en voeg een paar foto's toe om een impressie te geven van de tuin. Wellicht dat we dan nog wat meer kunnen specificeren wat handig is.

Je adviseert een tuin trekker / zitmaaier. Om er evt. nog iets achter te hangen. Lijkt me inderdaad handig, om grote takken etc. te vervoeren. Het perceel is omringt door bomen dus ik verwacht daar ook wel wat onderhoud aan, en een grote hoeveelheid blad (kan ik dat oppikken met een tuin trekker of is dat bladblazer + hakselaar werk?). Echter het lijkt allemaal vrij 'eenvoudig' te zijn, gezien het een aaneengesloten grasveld betreft, zonder krappe doorgangen.

Zoals je merkt: een echte beginner hier (maar wel erg enthousiast, zitten alweer vele uren in YouTube O-) ).

Waarom ik naar een robotmaaier neigde is de volgende: we hebben deze woning + perceel gekocht en gaan hier volgend jaar beginnen met verbouwen. Tot die tijd is het voornamelijk een zeer behulpzame vader die aangeboden heeft hier het gras te onderhouden. Met een zitmaaier zou dat (m.i.) ongeveer eens in de twee weken nodig zijn. Na het bekijken van YouTube reviews dacht ik dat de Luba 2 wel een geschikte oplossing zou zijn voor het maaien de komende ~9 maanden.

Uit jouw antwoord haal ik dat een tuin trekker net wat extra voordeel meebrengt. Bij het maaien in het begin van het seizoen wanneer het mogelijk te hoog is voor de robotmaaier.

Kijken naar het perceel, afgaande op onderstaande foto's, en jullie ervaring: met welke koop zouden we de verstandigste keuze maken? Ik zal jullie ook op de hoogte houden wat we binnen nu en 3 weken aanschaffen _/-\o_ . Het perceel zelf is 4500m2 groot, als ik de woning en wat groen eraf trek verwacht ik dacht het grasoppervlak zo rond de 4000m2 zal liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uN0m26XAiZY3I3fY5OZztGYIv8k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAK1qgUUmOMWUbCmZQrnY8gA.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C9UoNgI9KAJvKFzD3qqS6gLta4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v8E0fyoWaWTcpWlaDgdnlCHW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECibGQh98OlQdachVnYs7_tb3f4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7WLJM2jpY83T6SWiUhRMpVPj.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k7saUGcuN0w9yQlayegfrKjw7Ig=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xeRESzndv6zXqQiM99LUbSKM.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i66EPfCxxjMlBC74GkpJ4qBvOFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zTMzvsVHGUt91OlTcLja4FL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Laurences schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:05:
Je adviseert een tuin trekker / zitmaaier. Om er evt. nog iets achter te hangen. Lijkt me inderdaad handig, om grote takken etc. te vervoeren.
De eerste aanschaf hier: een forse kruiwagen, zoals ook de hovenier gebruikt:
https://www.welkoop.nl/al...n-groen-165-liter_1345203
Het perceel zelf is 4500m2 groot, als ik de woning en wat groen eraf trek verwacht ik dacht het grasoppervlak zo rond de 4000m2 zal liggen.
Ik gok 3000 à 3500 m2.

Hier perceel ruim 3100. Als ik de woning, bestrating, en groen eraf trek, heb ik krap 1200 m2 gras over. Ik heb duidelijk meer 'echte' borders en ik kan jouw bestrating niet zien, maar toch..

Daarbij blij nu de zitmaaier (bij het huis mee overgenomen) de deur uit gegaan te hebben. Duur ding in onderhoud en bleek achteraf dat hij ook nog los verzekerd had moeten worden (motorvoertuig => niet in inboedelverzekering). Bij jouw krap 3x zoveel gras, valt dat wellicht anders uit, maar dan zou ik je wel iets multifunctioneels aanraden. Dus niet alléén maaien, maar ook spullen verslepen, mest uitstrooien, veegrol over de bestrating, dat soort dingen. En kijk dan ook eerst hoe stevig je grond is. Hier is het duidelijk aan de zachte kant voor zware machines. De maaier reed, met name in de herfst, nogal sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:55
Gwaihir schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:30:
[...]

De eerste aanschaf hier: een forse kruiwagen, zoals ook de hovenier gebruikt:
https://www.welkoop.nl/al...n-groen-165-liter_1345203

[...]

Ik gok 3000 à 3500 m2.

Hier perceel ruim 3100. Als ik de woning, bestrating, en groen eraf trek, heb ik krap 1200 m2 gras over. Ik heb duidelijk meer 'echte' borders en ik kan jouw bestrating niet zien, maar toch..

Daarbij blij nu de zitmaaier (bij het huis mee overgenomen) de deur uit gegaan te hebben. Duur ding in onderhoud en bleek achteraf dat hij ook nog los verzekerd had moeten worden (motorvoertuig => niet in inboedelverzekering). Bij jouw krap 3x zoveel gras, valt dat wellicht anders uit, maar dan zou ik je wel iets multifunctioneels aanraden. Dus niet alléén maaien, maar ook spullen verslepen, mest uitstrooien, veegrol over de bestrating, dat soort dingen. En kijk dan ook eerst hoe stevig je grond is. Hier is het duidelijk aan de zachte kant voor zware machines. De maaier reed, met name in de herfst, nogal sporen.
Kleine tip. Koop een kruiwagen met gele massieve wielen. Lopen nooit leeg of kapotte band. Iets minder comfortabel maar lopen met een kruiwagen is nooit comfortabel. 8)7

Mocht je voor iets multifunctioneels kiezen, lees kleine tractor dan zal deze ook sporen bij nat weer trekken. Echt wel veel veelzijdiger dan enkel een zitmaaier.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone Air Cloud White  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
TheKerremenke schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:48:
Iets minder comfortabel maar lopen met een kruiwagen is nooit comfortabel. 8)7
Beduidend minder comfortabel, vind ik. (Heb beide uitgebreid gebruikt.) En zo gemakkelijk gaan ze niet lek, in onze tuin althans. Dus echt 'n afweging, géén uitgemaakte zaak.

Mijn tip: als je 't niet weet, neem dan gewoon de luchtband. Blijkt die bij jou vaak lek te gaan, koop dan (pas) de massieve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Mijn advies is om een grote kruiwagen maar dan met 2 wielen te kopen.
Iets minder wendbaar maar veel stabieler.

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoyVi
964C2 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:44:
Mijn advies is om een grote kruiwagen maar dan met 2 wielen te kopen.
Iets minder wendbaar maar veel stabieler.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b0VMbSq2CeY2mRsESgrosidcIL0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uQ0DLTY7uizqI4gSCQ0GWQbP.png?f=user_large

Ja dat ben ik zeer met je eens, bij de winkel van Cranenbroek (zit in Brabant) heb je deze voor een redelijke prijs. Ik heb hem zelf ook en doet het goed heb er al heel wat stenen mee verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
Laurences schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zeer behulpzaam in onze zoektocht / beslissing om een vanaf volgende maand 'ready' te zijn. Ik licht de situatie graag nog iets verder toe, en voeg een paar foto's toe om een impressie te geven van de tuin. Wellicht dat we dan nog wat meer kunnen specificeren wat handig is.

Je adviseert een tuin trekker / zitmaaier. Om er evt. nog iets achter te hangen. Lijkt me inderdaad handig, om grote takken etc. te vervoeren. Het perceel is omringt door bomen dus ik verwacht daar ook wel wat onderhoud aan, en een grote hoeveelheid blad (kan ik dat oppikken met een tuin trekker of is dat bladblazer + hakselaar werk?). Echter het lijkt allemaal vrij 'eenvoudig' te zijn, gezien het een aaneengesloten grasveld betreft, zonder krappe doorgangen.

Zoals je merkt: een echte beginner hier (maar wel erg enthousiast, zitten alweer vele uren in YouTube O-) ).

Waarom ik naar een robotmaaier neigde is de volgende: we hebben deze woning + perceel gekocht en gaan hier volgend jaar beginnen met verbouwen. Tot die tijd is het voornamelijk een zeer behulpzame vader die aangeboden heeft hier het gras te onderhouden. Met een zitmaaier zou dat (m.i.) ongeveer eens in de twee weken nodig zijn. Na het bekijken van YouTube reviews dacht ik dat de Luba 2 wel een geschikte oplossing zou zijn voor het maaien de komende ~9 maanden.

Uit jouw antwoord haal ik dat een tuin trekker net wat extra voordeel meebrengt. Bij het maaien in het begin van het seizoen wanneer het mogelijk te hoog is voor de robotmaaier.

Kijken naar het perceel, afgaande op onderstaande foto's, en jullie ervaring: met welke koop zouden we de verstandigste keuze maken? Ik zal jullie ook op de hoogte houden wat we binnen nu en 3 weken aanschaffen _/-\o_ . Het perceel zelf is 4500m2 groot, als ik de woning en wat groen eraf trek verwacht ik dacht het grasoppervlak zo rond de 4000m2 zal liggen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Lekker grote tuin en mooie locatie zo te zien!

Elk weekend en soms nog een keer extra door de weeks maai ik, we zitten wel op vette zeeklei.

Ik heb zelf al 4 jaar een vergelijkbaar model als deze: https://www.stiga.com/nl/2t2620481-st2-estate-598.html
Hij start altijd en heb er nooit problemen mee, ik tank wel altijd 98 en controleer om de paar maanden de olie maar die is altijd op hetzelfde niveau. Onderhoud doe ik amper, ik heb een zitmaaier lift en dan slijp ik even de messen met een wetstone aan het begin van het seizoen.

Verzekeren vind ik onzin, je hebt twee jaar fabrieksgarantie en als er daarna wat stuk is dan is het nog maar te zien hoeveel de verzekering dat vergoed dagwaarde zal dan nihil zijn. Als je er netjes mee omgaat zal er niet zo snel iets aan stuk gaan.

Een robot maaier zou ik alleen nemen als extra luxe om tijd te besparen, met een mols hoop, gevallen takken, of een border waar hij toch per ongeluk in komt ben je zo weer een dag maaien kwijt. (en je moet er op letten dat hij niet gaat rijden wanneer de egels actief zijn).

Verder als er veel blad gevallen is ga ik er eerst met de zitmaaier overeen, de restjes laat ik liggen of met een bladblazer in de borders blazen. Als het blad niet te nat en te dik is kan een robotmaaier dat ook nog wel mulchen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonnyBBQ
  • Laatst online: 26-09 11:33
Grolsch schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:53:
[...]

I-serie heeft voorwielaandrijving, H-serie achterwielaandrijving (heeft de voorkeur)
Die voorkeur hangt toch wel van het gebruik af. Tenzij je best steile stukken om te overkomen hebt is een voorwielaandrijver vaak wendbaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgydutchy
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20-06-2024
bebopper schreef op maandag 17 juni 2024 @ 16:18:
Hier rijdt de Navimow i105 nu sinds ~ 2 weken zijn rondjes, helemaal naar tevredenheid.

Wel 2 vragen:

Ben al eens aan het kijken naar mesjes, helaas nog niet veel gevonden die specifiek de Navimow i105 als compatibel model melden. Zijn de mesjes gelijk met de modellen uit de H reeks? En iemand nog goede tips voor goede voordelige mesjes?

Kwam in de zoektocht naar mesjes ook een 6-blade disc tegen (o.a. deze) - iemand dit al gedaan? En voegt het echt wat toe? Tweaken is natuurlijk per definitie leuk, maar hierbij vraag ik me eigenlijk toch af of het ook echt een verschil maakt.
Orginele Navimow mesjes kun je via Google gewoon online vinden. Setje van 12 stuks kost iets van twee tientjes.

Op Amazon ook allerlei alternatieven, geen idee welke kwaliteit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:57
SonnyBBQ schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:51:
[...]

Die voorkeur hangt toch wel van het gebruik af. Tenzij je best steile stukken om te overkomen hebt is een voorwielaandrijver vaak wendbaarder.
Vind ik ook, mijn achterwielaandrijver liep nog al eens vast en trok dan sporen, mijn voorwielaandrijver heeft dat nog nooit gedaan (Worx vs Navimow i serie)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparky
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 26-09 22:03
Ik heb een vraag over de levensduur van de accu van een robotmaaier.
Hoe lang gaat deze bij jullie mee?

In uren / aantal laadcycli / jaren.

Wij hebben een WORX M700 met 20V 4.0Ah accu welke nog in prima staat is na:
- 1.700 uur
- 546 laadcycli
- 4 jaar oud

(we hebben overigens 2 accu's, ik wissel wel eens met ander gereedschap zoals bladblazer, kantenmaaier en heggenschaar -> laadcycli moeten dus ongeveer maal 0,7 gecorrigeerd worden -> accu's worden dan na gebruik weer door snellader opgeladen welke niet in statistieken van robotmaaier komt)

Edit: laadstation staat in de schaduw

[ Voor 3% gewijzigd door Sparky op 20-06-2024 20:24 ]

WP Daikin Altherma 3 / Thuisbatterij Marstek Venus 5,12 / EV Tesla / 54 zonnepanelen / Van Moof S3 / HomeWizard / Worx robotmaaier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RoyVi
Sparky schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 20:23:
Ik heb een vraag over de levensduur van de accu van een robotmaaier.
Hoe lang gaat deze bij jullie mee?

In uren / aantal laadcycli / jaren.

Wij hebben een WORX M700 met 20V 4.0Ah accu welke nog in prima staat is na:
- 1.700 uur
- 546 laadcycli
- 4 jaar oud

(we hebben overigens 2 accu's, ik wissel wel eens met ander gereedschap zoals bladblazer, kantenmaaier en heggenschaar -> laadcycli moeten dus ongeveer maal 0,7 gecorrigeerd worden -> accu's worden dan na gebruik weer door snellader opgeladen welke niet in statistieken van robotmaaier komt)

Edit: laadstation staat in de schaduw
M500
Heb ik ongeveer 3 jaar
1185 km
1259 uur
812 laad cycli (volgens mij 2ah accu)

L2000
Heb ik ongeveer 4 jaar (dit jaar nog niet veel gereden vanwege het vele regen wat op de kleigrond blijft liggen)
2917 km
2382 uur
Cycli 1031 (5ah accu)

De L2000 heb ik een beetje aangepast, de lift sensoren in de front wielen los gekoppeld hij ging te vaak fout op een geul en heeft ook nog een gyro die meld als hij opgetild wordt (ook diverse firmwares geprobeerd).
En aan de onderkant zit een frame voor de edge trimmer om je vingers te beschermen bij optillen echter bleven hier vaak pollen gras en takjes hangen waar hij op vast liep die heb ik er af geslepen.
Verder ligt er één of twee klinkers ter hoogte van de achterwielen voor meer grip (De nieuwe vision modellen hebben front wiel aandrijving wat volgens mij beter werkt).

[ Voor 5% gewijzigd door RoyVi op 21-06-2024 07:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Grolsch schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 11:53:

Dat "efficient" maaien gaat bij mij ook na elke volledige ronde weer uit en dan springt hij naar "standaard".

je andere probleem herken ik niet.
Vandaag weer eens goed in de gate gehouden. Ik heb een nieuwe maai beurt laten starten gisteren, hij is begonnen in deze volgorde: Zone 2, Zone 3, Zone 1, Zone 4, Zone 5. Dit heeft hij netjes gisteravond afgerond, dus dat is prima.

Vandaag had ik weer alle zone's in het schema staan. Vanmorgen begint hij bij Zone 1. Ik snap werkelijk niet waar dit mee te maken heeft. En het kan ook nog eens goed zijn dat hij nu niet alle zones pakt terwijl ik wel alles aan heb staan.

Vaag probleem als je 't mij vraagt.

WP: NIBE S2125-12 - SMO-S40 / PV: SolarEdge 7200WP / Zeekr 7x AWD Privilege / Home Assistant / Easee Home / Gardena Smart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Inderdaad, ik heb er ook geen verklaring voor.

Bij mij loopt hij altijd wel keurig de zones af 1,2,3,1,2,3, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antigo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 21:40
Laurences schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:59:
[...]

Ben persoonlijk nieuwsgierig naar wat meer informatie (hoeveel m2 te maaien). Geen problemen gehad met GPS?

Wij gaan binnenkort over naar een locatie met 4000m2 grond waarvan het grootste deel gras. Ongeveer 1500m2 is niet lang geleden opnieuw ingezaaid en ziet er netjes uit. De andere 2500m2 is behoorlijk oneven. Langs de erfgrens staan bomen op regelmatige afstand. Ik zal later even een foto plaatsen! We twijfelen om voor een tuin tractor te gaan (Husq, Stihl, Stiga) of voor het gras dan toch voor een Luba 2. De onervarenheid gaat nu vooral af op adviezen hier op het forum en heb er van genoten om talloze pagina's terug te lezen hier!
Wij hebben ongeveer 2500m2 gras. Naar 4000m2 moet je toch wel rekening houden dat hij er lang over gaat doen. Of dat je zones moet instellen dat hij om de 2 dagen doet. Als een robot is die oneven terrein moet overwinnen gaat er geen betere zijn. Onder bomen ook geen probleem. Als hij GPS signaal verliest rijdt hij gewoon verder op camera. Wel Max 50 meter, maar tegen dan heeft hij wel terug signaal. Bij ons start hij om 9u ‘s morgens en heeft hij rond 18u gedaan. Staat wel niet op de snelste stand. Maar toch, rond borders rijden in het midden van de tuin en rond no go zones neemt tijd. Tip: als je 4000 m2 hebt, niet hoger gaan dan de Luba 5000. De 3000, 5000 en 10000 zijn hardware identiek. Enkel via software beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Antigo schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:22:
Tip: als je 4000 m2 hebt, niet hoger gaan dan de Luba 5000. De 3000, 5000 en 10000 zijn hardware identiek. Enkel via software beperkt.
Zelfs de accu? Bij veel merken is 't óók de accu maat die verschilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 22:26

Arfman

Drome!

Iemand enig idee wat er voor kan zorgen dat een Central Park CP500 (modelnummer 10075841) steeds foutmeldingen E1 en/of E3 geeft?

Voeding lijkt goed (komt 24 volt uit), kabelbreuk lijkt me ook niet want als ik op Home druk gaat hij netjes naar z'n parkeerplek en er zit een nieuwe accu in. Verder niks veranderd aan de tuin. Ik sta open voor alle (troubleshooting) ideeën.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antigo
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 21:40
Gwaihir schreef op zondag 23 juni 2024 @ 13:58:
[...]

Zelfs de accu? Bij veel merken is 't óók de accu maat die verschilt.
Zelfs de accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

iemand deze al ?

https://www.dreametech.co...me-smart-roboticmower-a1#

Het bedrijfje is o.a. gekend van huis-dweil/stofzuiger-robots.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
bjp schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:14:
iemand deze al ?

https://www.dreametech.co...me-smart-roboticmower-a1#

Het bedrijfje is o.a. gekend van huis-dweil/stofzuiger-robots.
Toevallig toen ook naar gekeken maar voor mijn idee nog te "nieuw" dus voor de Navimow gegaan. Zelf heb ik thuis wel de Dreame X40 Ultra stofzuiger/dweil robot thuis, dat ding werkt absurd goed. Nog nooit meegemaakt dat een robotstofzuiger zo goed werkt haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chasinbe
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-08 17:00
In blijde verwachting van de Navimow i108E deze week.
Kan iemand zeggen of deze altijd dezelfde lijnen maait als patroon of schuift hij stelselmatig om de zoveel dagen enkele cm op om geen vast spoor te rijden met zijn banen?

Panasonic Aquarea J 7kW split; 300L Panasonic boilervat SWW; 100L buffervat; 6600Wp Z 15°; houtskelet nieuwbouw 2021; Tesla M3H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-09 14:32
Volgens mij wisselt hij recht en kruislings af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Bij de H serie zijn er 6 maairichtingen en die kun je zelf instellen via de app.

[ Voor 10% gewijzigd door 964C2 op 26-06-2024 19:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
964C2 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:16:
Bij de H serie zijn er 6 maairichtingen en die kun je zelf instellen via de app.
Dat is identiek aan de i serie.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kisik
  • Laatst online: 17-09 20:52
Himalaya schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:04:
[...]

Dat is identiek aan de i serie.
Maar de richtingen worden wel iedere keer afgewisseld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
kisik schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 21:38:
[...]

Maar de richtingen worden wel iedere keer afgewisseld
Correct. En je kunt een richting uitzetten als die niet goed bij je tuinindeling past. Ook kun je de richtingroos (denk aan een kompas) draaien als dat een mooier lijnenspel geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17-09 14:08
Kan iemand me een zetje geven richting een robotmaaier of aantal als ik dat hier mag vragen? Het maaien met een accumaaier werd ik gisteren in eens heel erg zat. Met 2 verdieners en 2 jonge kinderen als gezinssituatie wordt het tijd om op het gebied van tuinonderhoud efficiënter om te gaan met onze tijd.

Reden dat ik dit hier vraag, ik word een beetje overweldigd in het aanbod en heb niet de kennis in huis om een keus te maken anders dan naar het oppervlakte te kijken en de prijs. Heb mijn best gedaan en me geprobeerd wat in te lezen en ben aan de hand daarvan tot onderstaande gekomen.

Grasoppervlakte 375m, geen serieuze hellingen, wel wat oneffenheden/inzakkingen waarvan ik bereid ben om deze wat op te vullen als dat in de praktijk problemen geeft.

Belangrijk voor ons is dat er geen perimeterdraad boven de grond uit mag steken. Verder spelen er kinderen in de tuin, ik begrijp dat de robotmaaier netjes op ingestelde tijden kan werken dus kan zorgen dat als de kinderen niet thuis zijn / of op bed liggen, de maaier aan de gang is.

Waar ik zelf tegen aanloop is dat ik nergens terugvind hoever de maaier van zijn station weg kan rijden(of is daar geen limiet? Tuin heeft een diepte van 50m namelijk en een breedte van 15m.

Budget is niet toereikend voor maaiers die zonder perimeter werken verwacht ik. Ik hoop voor ongeveer €750,- een maaier te kunnen kopen die zijn werk doet, voor minder altijd goed. Mochten er zeer goede argumenten(zeer lange levensduur, flexibel wanneer de tuin wordt aangepast) zijn om toch over budget heen te gaan dan in redelijke zin zou ik dat eventueel overwegen.

Een mobiele app is voor mij niet belangrijk.

Mocht ik dit op een andere plek moeten plaatsen hoor ik het graag. ben niet al te bedreven in werken met een forum.

weederweederwiet:

JoepieJoepie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Ik heb veel minder gras dan jij, maar goede ervaringen met de Segway Navimow i105e. Geen perimeterdraad nodig, want GPS. Die past echter niet in je budget, kost €1.000.

Voor jouw budget kom je denk ik wel uit op een maaier met perimeterdraad. Als ik het goed begrepen heb kan de perimeterdraad echter ook ingegraven worden. Google er eens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
Rallye schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:00:
Ik heb veel minder gras dan jij, maar goede ervaringen met de Segway Navimow i105e. Geen perimeterdraad nodig, want GPS. Die past echter niet in je budget, kost €1.000.

Voor jouw budget kom je denk ik wel uit op een maaier met perimeterdraad. Als ik het goed begrepen heb kan de perimeterdraad echter ook ingegraven worden. Google er eens op.
Hey Rallye,

Bedankt voor je respons. Wel sterk argument, als dat het verschil is, dan ga ik voor die 250 euro niet 200meter graven en onder een terras door 2 banen aan draad leggen. Dan wordt het toch een iets duurdere.

Ik wacht even (hopelijk) meerdere reacties af om meer te leren :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kisik
  • Laatst online: 17-09 20:52
JoepieJoepie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Hey Rallye,

Bedankt voor je respons. Wel sterk argument, als dat het verschil is, dan ga ik voor die 250 euro niet 200meter graven en onder een terras door 2 banen aan draad leggen. Dan wordt het toch een iets duurdere.

Ik wacht even (hopelijk) meerdere reacties af om meer te leren :*)
De door jou genoemde flexibiliteit bij tuinaanpassingen hebben mij mede doen overtuigen ook voor een GPS maaier.

Nu gaat het speeltoestel er bijvoorbeeld uit, waardoor mijn gazon wat uitgebreid gaat worden. Het opnieuw inleren van de gazoncontour kost een keer 10 minuten en dan is het weer gaan met die banaan.

Daarnaast was ik bang met verticuteren of uitsteken van een een onkruiddeel, door de draad heen te snijden (en dat gebeurt altijd op een ongelegen moment zal je zien). Ook de besparing van tijd op het insteken van de draad bij installatie heeft me geholpen de keuze te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Stoffel (Navimow H1500e) heeft waarschijnlijk onlangs een naaktslak opgepikt, waardoor de mesjes niet meer vrij konden bewegen. Met als resultaat een bedroevend maairesultaat.

De slak was ingedroogd en daardoor redelijk gemakkelijk te verwijderen. Stoffel kan er weer tegenaan :)

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:42
Joris748 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:46:
Stoffel (Navimow H1500e) heeft waarschijnlijk onlangs een naaktslak opgepikt, waardoor de mesjes niet meer vrij konden bewegen. Met als resultaat een bedroevend maairesultaat.

De slak was ingedroogd en daardoor redelijk gemakkelijk te verwijderen. Stoffel kan er weer tegenaan :)
Heb je hem wel een schouderklopje gegeven? Is toch een vorm van overwerk :+

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Ha, die van ons heet Koos (want de stofzuiger heet Mien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
Ik ben op zich gecharmeerd van de Navimow. met 375m (beetje ruim gemeten) en intenties om op termijn toch iets minder gras te krijgen zou de i105e met een max van 500m² het toch moeten kunnen redden.

Te koop in Nederland meestal voor 1150/1200. Zag hem bij de OBI in duitsland voor €999,- en Bauhaus €989,-. Ik voel me genegen om zodra ik eens in de buurt van de grens ben er eentje op te pikken. In Nederland namelijk niet leverbaar bij de goedkoopste partij die ik gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Ik heb hem hier vandaan: https://www.amazon.de/sto...5223C2C7B845?ref_=ast_bln Wel wat verzendkosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Rallye op 27-06-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
Kan ik na het lezen van de laatste pagina's concluderen dat de Segway Navimow inclusief VisionFence op dit moment het beste product is wat je kunt krijgen in robotmaaierland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Eind september vorig jaar de WORX WR165E gekocht, laatste periode van 't naar pakweg 2x per week uurtje rond gereden. Dit jaar sinds begin seizoen 3 a 4x per week 'n dik uur.

Het valt me op dat de topjes van de grassprieten niet netjes afgesneden zijn en daardoor wat verkleuren. De mesjes voelen scherp aan, zou het echter toch (al) aan de mesjes kunnen liggen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-WavVDTe_V7LCNS-n2aSsoVU64=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HR3wa7u0UNRucqkP8msd0EZZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ng_3naJKhH0HrKB_3DrL1uKLQOc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kPpETBF0FTeVS55YsYyuQ86W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
JBS schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 21:50:
Eind september vorig jaar de WORX WR165E gekocht, laatste periode van 't naar pakweg 2x per week uurtje rond gereden. Dit jaar sinds begin seizoen 3 a 4x per week 'n dik uur.

Het valt me op dat de topjes van de grassprieten niet netjes afgesneden zijn en daardoor wat verkleuren. De mesjes voelen scherp aan, zou het echter toch (al) aan de mesjes kunnen liggen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Doet die overdag maaien? Ben geen specialist maar mij is weleens verteld dat bij overdag maaien in combinatie met felle zon het gras kan verbranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JoepieJoepie schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 22:01:
[...]

Doet die overdag maaien? Ben geen specialist maar mij is weleens verteld dat bij overdag maaien in combinatie met felle zon het gras kan verbranden.
Altijd 's avonds als de zon weg/onder is of overdag als de zon niet schijnt. Nooit als de zon (fel) schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
Ik ben enthousiast, ga hem zeker halen, was al bijna onderweg maar ben teruggefloten door het vrouwtje :'( , even paar paydays afwachten nog want we hebben nog een aantal forse uitgaven op het programma staan.

Over 2 a 3 maandjes wellicht, met een beetje mazzel dan ergens een mooie najaarsaanbieding of Black friday wellicht te zijner tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb nu een jaar of 4 een Indego S+400 rijden. Lost van de bekende issues als stukken overslaan, had ik laatste tijd ook regelmatig de foutmelding "Maaimotor draait niet". Eerst dacht ik dat het wat viezigheid was, maar ook na schoonmaken bleef de melding terugkomen (ook werd er regelmatig 'gemaaid' zonder dat de motor draaide).

Op het Roboter-forum had ik al een handleiding gevonden om een bypass uit te voeren omdat er waarschijnlijk een spoor op de print niet meer goed was. Toen ik echter de machine open had merkte ik dat de connector van de motor wel erg makkelijk op de print schoof. Ik heb de contacten wat naar elkaar toegebogen en toen merkte ik al dat het een stuk beter vast zat. Inmiddels al een paar keer de machine over het veld gestuurd en de melding nog niet weer gezien.

Door wat corrosie en slecht contact (de connector beweegt ook als je de maaidiepte instelt) detecteerde de machine waarschijnlijk dus dat er teveel weerstand naar de motor was en gaf de foutmelding.

Dus, als je wat vage fouten krijgt: even openschroeven en kijken of er geen draadje los zit.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masselink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 08:46

Masselink

Voor de dorst

Mijn Ambrogio Twenty ZR (prachtige machine zonder draad) was een maandag ochtend model. De leverancier heeft er meerdere lopen, maar die van mij bleef kwakkelen. (Moederbord, Sensoren, Accu)

Alhoewel ik erg tevreden was over het resultaat ben ik nu 2 jaar later overgestapt op de Navimow i108e. (Dankzij medewerking van de leverancier en distributeur overigens kostenloos)

Wellicht heeft iemand iets aan mijn bevindingen.

Ambrogio Twenty ZR
De Ambrogio werkt niet op gps maar heeft grasherkenning. (Op een draad naar het laadstation na geen draden.) Onze tuin (600 meter gras) is erg geschikt voor grasherkenning omdat we duidelijke scheiding hebben tussen gras en border.

De Twenty ZR is ook een hele kleine machine. Het lijkt een beetje een radiografisch bestuurbare race auto. De Ambrogio heeft 1 groot mes, wat dus aanzienlijk duurder is dan kleine losse mesjes mocht je het moeten vervangen. Software is wat outbollig, maar doet wat het moet doen. De Twenty ZR loop willekeurig over het veld, dus niet in banen. Alles werd overigens wel altijd geraakt, dus dat doen ze goed.

Updaten van firmware was wel een behoorlijke klus. Soms langer dan 30 minuten via je telefoon met bluetooth. (dus geen slaapstand, bericht of gebeld worden in die periode)

Als het geen maandag ochtend model was geweest, dan was ik blij met deze machine. Hij leverde een mooi resultaat.

Navimow i108e
Deze werkt dus wel op GPS. Maaien gaat in banen (vind ik erg prettig). Je kunt zelf bepalen in welke richting deze banen lopen. Instellen doe je door de maaier te besturen langs alle randen van je gras zones. Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe ik het beste de randen ook gemaaid krijg. Bij de Ambrogio is dat heel goed want die weet zelf wanneer het gras stopt. De Navimow laat nog wel plukken aan de kant staan omdat GPS niet nauwkeurig genoeg is?

Software is veel beter. Alhoewel je de maaier via WIFI op afstand kunt bedienen heb je ook nog steeds bluetooth nodig om bijvoorbeeld de 'kaart' in te kunnen stellen. Geen probleem overigens want de bluetooth connectie is wel goed.

Ik had overigens wel verwacht een klein geleide draad voor het oplaadpunt te moeten ingraven, maar dat is ook niet het geval. Via GPS en dan optisch (?) weet de robot zichzelf te positioneren op het station.

Het resultaat van het maaien is ook goed. Ik ga wel kijken hoe ik de randen strakker kan krijgen.

De reden van overstappen naar Navimow was, naast dat je een slechte associatie hebt met een merk/machine overigens vooral software gerelateerd (We zijn tweakers). Het in banen maaier gaf de doorslag. Recent is er wel een verbeterde versie van de Ambrogio app uitgekomen. Die heb ik niet kunnen testen.

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38
Vraagje, mijn landroid doet raar de laatste tijd. Iedere keer als ie terug op het station komt zegt ie "wire missing". Wanneer ik de landroid vervolgens opnieuw aanzet, pincode invoer en op start druk, gaat ie gewoon netjes maaien en nergens buiten de grensdraad of gemerkt dat ie ergens op vast loopt.

Ik heb ook niet met een spade of verticuteermachine het gazon bewerkt. Ik heb de draad ook al een keer uit het station gehaald en opnieuw ingestoken. Het enige wat het dan kan zijn is dat ik 3 a 4 onderbrekingen in de draad heb doorgelust met van die doorlus steentjes en dat daar dan wat aan lijkt te zijn.

Op reddit zeggen ze ook dat het kan dat de maaier niet goed genoeg contact maakt met de oplaad punten. Ook dat lijkt bij een check niet echt het geval.

iemand tips?

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 26-09 12:03
Wat is wijsheid? Ik twijfel tussen de Navimow 105i en 108i.
Ik zit met het te maaien oppervlakte nog ruim onder de 500m2. zoals op de foto te zien is. Is de 108i dan puur overkill en onnodig?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UZfS4i-IRa2mXB0oKkhdB7uZjW0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zNMHGwdWspd1wlOnXie9m16G.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb nog 1 a 2 grasstroken die ik maai, maar aangezien dit bermen zijn doe ik die met de motormaaier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoepieJoepie
Analamoebe schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 11:29:
Wat is wijsheid? Ik twijfel tussen de Navimow 105i en 108i.
Ik zit met het te maaien oppervlakte nog ruim onder de 500m2. zoals op de foto te zien is. Is de 108i dan puur overkill en onnodig?
[Afbeelding]
Ik heb nog 1 a 2 grasstroken die ik maai, maar aangezien dit bermen zijn doe ik die met de motormaaier.
Ik zit met hetzelfde debacle, 375m², ik denk dat ik toch voor de 108i ga straks, Overcapaciteit is altijd nodig zegt iedereen, daarnaast degradeert een accu altijd. Mocht je het straks net aan redden de eerste paar jaar, heeft de 105i na een jaar of 3 wellicht al niet meer genoeg capaciteit om alles te doen.

Enigste verschil tussen de 105i en de 108i zou overigens de accu zijn die bij de 108i 2 x zo groot is voor zover ik weet. Misschien ook een zwaardere acculader in het station? Laadtijd is wel langer.

Achteraf gezien had ik dan graag nu die 300 euro extra uitgegeven dat in plaats van 3 a 4 jaar voor een reparatie we het hebben over 7 - 10 jaar(enkel over de accu gesproken dan).

[ Voor 10% gewijzigd door JoepieJoepie op 28-06-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
JoepieJoepie schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:56:
[...]

Ik zit met hetzelfde debacle, 375m², ik denk dat ik toch voor de 108i ga straks, Overcapaciteit is altijd nodig zegt iedereen, daarnaast degradeert een accu altijd. Mocht je het straks net aan redden de eerste paar jaar, heeft de 105i na een jaar of 3 wellicht al niet meer genoeg capaciteit om alles te doen.
Als hij leeg is laadt hij toch gewoon op? Als de accu capaciteit terug loopt zal hij gewoon een keer extra laden, of zie ik dat verkeerd?
Enigste verschil tussen de 105i en de 108i zou overigens de accu zijn die bij de 108i 2 x zo groot is voor zover ik weet. Misschien ook een zwaardere acculader in het station? Laadtijd is wel langer.

Achteraf gezien had ik dan graag nu die 300 euro extra uitgegeven dat in plaats van 3 a 4 jaar voor een reparatie we het hebben over 7 - 10 jaar(enkel over de accu gesproken dan).
Ik kijk niet zo ver vooruit :P
Ik kan trouwens vanmiddag nog bij de Obi een 105i halen voor €949,- tegenover nog een poosje wachten op de 108i en ook nog eens €350 meer uitgeven. Ik denk dat ik m'n beslissing al gemaakt heb 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lacroix
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 09:33
Kijk de Navimow handleiding er eens op na. Toen ik een H-series kocht, stond daar redelijk duidelijk een overzicht tussen de verschillende modellen en hoe lang ze nodig hebben om X m² gras te maaien. (dus maaien, opladen, maaien, ...).

Zoals vaak, is die tabel natuurlijk 'ideale' omstandigheden, dus je mag er gerust nog wat bijtellen. Kan helpen om een beslissing te nemen.

Van zodra je geen simpele rechthoek meer hebt, maar ander vormen en/of obstakels, dan kost dat ook nog een extra tijd voor de maaier natuurlijk.

Uiteindelijk is het gewoon zoveel handiger/leuker als je maaier in 1 of 2 maaibeuren alles gedaan kan hebben, tov dat hij er 4-5 nodig heeft. (oa. doordat er periode zijn waar je moet 'wachten' om hem te laten maaien tot het weer mee zit en het gras droog is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik heb de 105i en 340 m² met redelijk veel kantjes (geen mooi vierkant) en ook nog drie eilanden.
Hij redt dat niet om het in een keer op een acculading te maaien en gaat tussendoor (als de accu op 15% staat) bijladen.
Ik vind dat geen probleem, maar als je dat een probleem vindt moet je voor de 108i gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door KC27 op 29-06-2024 11:16 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 22:51
hier idem, 3 velden, totaal bijna 300m². Hij gaat tussendoor even tanken en dan maakt ie het af. Is voor mij geen issue, heb er geen last vast en het gazon is klaar op de dag dat ik wil dat ie maait.

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• achterop23
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:23
Weet iemand een truc hoe je een i108e nog dichter bij een borderrand kan laten maaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:43
loewie1984 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:59:
Vraagje, mijn landroid doet raar de laatste tijd. Iedere keer als ie terug op het station komt zegt ie "wire missing". Wanneer ik de landroid vervolgens opnieuw aanzet, pincode invoer en op start druk, gaat ie gewoon netjes maaien en nergens buiten de grensdraad of gemerkt dat ie ergens op vast loopt.

Ik heb ook niet met een spade of verticuteermachine het gazon bewerkt. Ik heb de draad ook al een keer uit het station gehaald en opnieuw ingestoken. Het enige wat het dan kan zijn is dat ik 3 a 4 onderbrekingen in de draad heb doorgelust met van die doorlus steentjes en dat daar dan wat aan lijkt te zijn.

Op reddit zeggen ze ook dat het kan dat de maaier niet goed genoeg contact maakt met de oplaad punten. Ook dat lijkt bij een check niet echt het geval.

iemand tips?
Wat voor laadcontacten zitten er op zo'n landroid? Ik heb een gardena, en heb gemerkt dat die contactpunten na een aantal jaar toch gaan oxideren. Ik heb deze met een schuurpapiertje terug opgeschuurt tot ik terug blinkend metaal zag.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:58
Iemand ook ervaring met de Einhell Freelexo CAM 500?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Analamoebe
Zo, afgelopen vrijdag de 105i bij de Obi in Lingen gehaald, vroeg in de avond draaide hij z'n eerste rondje al 😁
Kaart maak ik nog een keer opnieuw, dan rijd ik iets verder over de rand van het gras.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W04UwB5-2Yd_86yLbYp9-RaMpeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFgopLIerPIxtSuNmgSF8cg2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRFLtun7-sSoabpuN-e5mje34mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m6a0BUosUuLwNd3aLQgv5Z5s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Jij hebt de maaier nu ingesteld om maandag om 5 uur te starten.
Hele grote kans dat gras dan nat of in ieder geval heel vochtig is.
Dat is niet goed voor je maairesultaat us mijn ervaring.
Plan het op een tijdstip dat het meestal droog is, dus later op de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
964C2 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:28:
Jij hebt de maaier nu ingesteld om maandag om 5 uur te starten.
Hele grote kans dat gras dan nat of in ieder geval heel vochtig is.
Dat is niet goed voor je maairesultaat us mijn ervaring.
Plan het op een tijdstip dat het meestal droog is, dus later op de dag
Dat klopt, heb ik heel bewust zo gedaan. Ik wil de eerste paar keerdat hij maait zicht op de maaier houden. Ik sta om 5 uur op en er is tot 07:30 iemand thuis die een oogje in het zeil kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

Analamoebe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Dat klopt, heb ik heel bewust zo gedaan. Ik wil de eerste paar keerdat hij maait zicht op de maaier houden. Ik sta om 5 uur op en er is tot 07:30 iemand thuis die een oogje in het zeil kan houden.
Heb mijn Navimow H 1500e nu 16 maanden in gebruik en is nog nooit nodig geweest om het maaien fysiek te controleren.
Ook niet te doen met ongeveer 1550 m2 gras.

Mijn credo is : loslaten in vertrouwen en vooral maaien als het gras droog is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
Analamoebe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 16:33:
[...]

Dan kun je toch beter na het werk maaien, alles lekker droog. Drankje er bij en lekker naar je nieuwe personeel kijken :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
964C2 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 19:18:
[...]

Mijn credo is : loslaten in vertrouwen en vooral maaien als het gras droog is
Het is ook maar voor 2x maaien.
Himalaya schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:03:
[...]

Dan kun je toch beter na het werk maaien, alles lekker droog. Drankje er bij en lekker naar je nieuwe personeel kijken :*)
Hebben wat anders op de planning, anders had ik dat wel gedaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
mvrooij schreef op maandag 15 april 2024 @ 14:02:
[...]

Bedankt voor de tip, dit weekend de verboden gebieden rondom de stammen aangemaakt. Vandaag is hij begonnen met maaien en hij doet eerst deze gebieden perfect. Hij maait nu strak langs de bomen heen. Benieuwd hoe strak het nu blijft.

Top!
Dit weer afgezet. Hij ging steeds verder rondom de boom gaten graven door het korte draaien etc.

Wat ik nu gedaan heb is VisionFence vrije zones rondom de bomen gemaakt, nu lijkt hij er wel strak langs te maaien. Eens aankijken hoe dit uitpakt!

Ik blijf het probleem houden dat hij niet alle zones dezelfde richting aanhoud, zwaar irritant. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

deal van het jaar? https://www.amazon.de/App...navim%2Caps%2C174&sr=8-13

-68% …. toffe korting

enkel op amazon DE, bij NL of .com.be volle prijs

[ Voor 6% gewijzigd door bjp op 01-07-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 964C2
  • Nu online

964C2

bjp schreef op maandag 1 juli 2024 @ 15:55:
deal van het jaar? https://www.amazon.de/App...navim%2Caps%2C174&sr=8-13

-68% …. toffe korting

enkel op amazon DE, bij NL of .com.be volle prijs
Zelfs met ingave van mijn oude adres en Postleitzahl in Duitsland zie ik alleen maar de normale prijzen voor de Navimow maaiers :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

sorry het was op dat moment een link naar Dreame A1 voor 640€ (-68€ van adviesprijs 1999€).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 20:01

Timple

Analamoebe schreef op zondag 30 juni 2024 @ 10:08:
Zo, afgelopen vrijdag de 105i bij de Obi in Lingen gehaald, vroeg in de avond draaide hij z'n eerste rondje al 😁
Kaart maak ik nog een keer opnieuw, dan rijd ik iets verder over de rand van het gras.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zo'n paadje gras als jij linksonder hebt, heb ik ook proberen te maken met de H1500.

Iemand al uitgevonden wat de minimale breedte van zo'n paadje is? Of andere tips om dit toch gemaaid te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.PRNCN
  • Laatst online: 26-09 08:23
Gisteren toevallig de Segway i501E tegengekomen op de franstalige Fnac pagina (België) en onmiddelijk besteld :) .
https://www.fr.fnac.be/Ro...rigin=fnac_PLAFL_JARDINFR

Verwachtte levering op 05/07

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Analamoebe
Timple schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 06:04:
[...]

Zo'n paadje gras als jij linksonder hebt, heb ik ook proberen te maken met de H1500.

Iemand al uitgevonden wat de minimale breedte van zo'n paadje is? Of andere tips om dit toch gemaaid te krijgen?
Hier heeft hij hem de 1e keer niet gemaaid, de 2e keer wel. Is echt een klein hoekje met een doorgang van 90cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quito
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 13:14
Ik heb e.e.a. gelezen over robotmaaiers maar niet alles is mij duidelijk.
Ik heb een grasveld van circa 200m2 verdeeld over twee vlakken (25/175m2) wat opgesplitst wordt door een 80cm waaltjespad.

Kunnen grasmaaiers met grens draad dit aan of moet je de robotmaaier overtillen en het dan qua bedrading anders doen?

Qua investering wil ik low budget blijven, dit even ter info voordat er opties van >€1k voorbij komen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Quito schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 15:45:
Ik heb e.e.a. gelezen over robotmaaiers maar niet alles is mij duidelijk.
Ik heb een grasveld van circa 200m2 verdeeld over twee vlakken (25/175m2) wat opgesplitst wordt door een 80cm waaltjespad.

Kunnen grasmaaiers met grens draad dit aan of moet je de robotmaaier overtillen en het dan qua bedrading anders doen?

Qua investering wil ik low budget blijven, dit even ter info voordat er opties van >€1k voorbij komen.
Alvast bedankt!
Dat kan maar je zult wel de oversteek moeten maken met je draden over het 80cm pad heen naar het kleine gedeelte van 25m2.

De draad is 1 continue loop, zonder onderbrekingen.

Draad mag je ook onder je pad door, 15cm onder de grond werkt meestal nog prima. Tussen je stenen kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YJB
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:48

YJB

Onze Robomow rt300 heeft genoeg aan 80cm. Draden onder de waaltjes door 15cm uit elkaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evilpenguin
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 26-09 09:04
Ik heb sinds kort een Husqvarna 410XE Nera. Omdat ik ook net gras heb bijgezaaid heb ik hem op de hoogste stand staan. Weet iemand wat straks een beetje een normale stand is ? Je kunt hem instellen van 1-8, maar ik kan niet vinden hoeveel cm elke stand is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcelGo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:42
Evilpenguin schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:54:
Ik heb sinds kort een Husqvarna 410XE Nera. Omdat ik ook net gras heb bijgezaaid heb ik hem op de hoogste stand staan. Weet iemand wat straks een beetje een normale stand is ? Je kunt hem instellen van 1-8, maar ik kan niet vinden hoeveel cm elke stand is
Husqvarna Automower 410XE NERA biedt de optie om te kiezen voor installatie met fysieke grenzen of draadvrije installatie met Husqvarna EPOS™. De maaihoogte is in te stellen van 20 – 55 mm

8 stappen van 5 mm vanaf 55 mm lijkt me dan....

duurzaam is de weg, 14020 Wp solar, warmtepomp, EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Du7ch Maniac
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-09 16:27
D.PRNCN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 08:16:
Gisteren toevallig de Segway i501E tegengekomen op de franstalige Fnac pagina (België) en onmiddelijk besteld :) .
https://www.fr.fnac.be/Ro...rigin=fnac_PLAFL_JARDINFR

Verwachtte levering op 05/07
Bedankt! Zonet besteld.

Intel i7 5820k | Asus RAMPAGE V EXTREME | Corsair Vengeance LPX 16GB | Asus GTX1080 | Recom 850W | Crucial m4 | Samsung 850 EVO | Thermaltake Chaser mk-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Ik merk in de app dat de maairapporten ook niet kloppen bij Navimow. Deze week heeft mijn maaier al netjes 2 dagen alle zones gemaaid maar 1 zone staat telkens niet in het maairapport. Bug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-01 19:35
Iemand een goede plaats voor een airtag op een Navimow i105e.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-09 19:36
Ik heb sinds kort een Worx M500 plus

nu heb ik 3 losse grasveldjes van totaal 500m2 gescheiden door stoeptegels.
Ik heb hier de begrenzingsdraad in de voegen van de tegels gefixeerd met kleine zwarte gipsplaat schroeven en nu steek hij zelf netjes de stoep over.
Omdat de batterij levensduur me nogal tegenviel heb ik er een 4Ah accu in gezet. dit lijkt voldoende,
Echter de laadsnelheid valt me erg tegen.

de adapter is 20Vdv 1500mA nu zag ik de suggestie dat een adapter van een M1000 ook zou passen. echter deze zijn 24-28Vdc iemand enig idee wat de juiste passende keuze is of hier al ervaring mee?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rallye
Het vakje voor de 4G-module. Bij mij zit hij hij in een plastic zakje (zodat hij niet rammelt), maar iemand heeft er ook een houder voor ontworpen: https://www.printables.co...ow-i-series-airtag-holder
Jammer dat ik geen 3D-printer hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Rallye op 06-07-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacteria1980
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 21:47
Wodan89 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 19:39:
Ik heb sinds kort een Worx M500 plus

nu heb ik 3 losse grasveldjes van totaal 500m2 gescheiden door stoeptegels.
Ik heb hier de begrenzingsdraad in de voegen van de tegels gefixeerd met kleine zwarte gipsplaat schroeven en nu steek hij zelf netjes de stoep over.
Omdat de batterij levensduur me nogal tegenviel heb ik er een 4Ah accu in gezet. dit lijkt voldoende,
Echter de laadsnelheid valt me erg tegen.

de adapter is 20Vdv 1500mA nu zag ik de suggestie dat een adapter van een M1000 ook zou passen. echter deze zijn 24-28Vdc iemand enig idee wat de juiste passende keuze is of hier al ervaring mee?
Ik heb hier een parkside robot maaier. Zat een standaard accu in van 4 ah heb er een 8 ah in gezet. De voeding heb ik vervangen voor een 12 ah 24 volt. En de oude was 20v 2,4 ah. Werkt prima. De batterij zit nu met 40 min vol, ipv 3,5 uur. Hij maait hier een veld en een stukje siertuin totaal 1800m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leducw
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 25-01 19:35
Hoe zorgen jullie voor mooie afgewerkte randen als de robot hier een stukje mist. Ben wat aan het zoeken op internet en kwam een kantensnijder tegen : Gloria finecut. Misschien iemand hier met dit toestel reeds ervaring voor het afwerken van de kantjes icm een robotmaaier.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04:56
Ik ben op zoek naar een robotmaaier voor m'n (redelijk digibete) ouders omdat ze op leeftijd beginnen te raken er m'n vader door ziekte überhaupt geen gras meer kan maaien. M'n moeder maait daarom nu wekelijks grofweg 1050m² (verdeeld over 3 delen) met een Honda benzinemaaier weg en dat wordt haar gewoon teveel. Kort samengevat ben ik op zoek naar een foolproof robot die m'n digibete ouders wat werk uit handen kan nemen.

De twee die ik nu op het oog heb zijn de Mammotion Luba 2 AWD 1000 (of 3000) en de Navimow H1500e, die laatste ik combinatie met een VisionFence module aangezien het maaien gedeeltelijk in een boomgaard plaatsvindt. Ik heb ook gekeken naar de Husqvarna Nera modellen en de Mammotion Yuka 1500. Die eerste modellen vind ik wel erg aan de prijs en de Yuka is nieuw en ongetest en lijkt me gezien mogelijkheid van het toevoegen van een graskorf technisch wel wat gecompliceerder en dit specifieke geval wellicht (te) gewaagd.

Ik kan zelf zonder probleem de maaier installeren maar gezien de haperende technologische kennis van m'n ouders moet de maaier eigenlijk 'foolproof' zijn en zonder veel gedoe z'n lijntjes trekken, temeer omdat ik op ongeveer drie uur rijden afstand woon. M'n vraag is daarom eigenlijk of iemand ervaring heeft met de Mammotion Luba 2 en de Navimow H1500e, daarbij heb ik in het bijzonder interesse in het betrouwbaar functioneren van de robot en het gebruiksgemak van de software/app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rallye
Als zo’n maaier is ingesteld hoef je er als gebruiker op digitaal gebied niet zoveel meer mee. Maar zo’n ding heeft wel onderhoud nodig. Kunnen je ouders dat wel? Is een tuinman (of een kind uit de buurt dat een zakcentje wil bijverdienen) dan niet handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Analamoebe
leducw schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:17:
Hoe zorgen jullie voor mooie afgewerkte randen als de robot hier een stukje mist. Ben wat aan het zoeken op internet en kwam een kantensnijder tegen : Gloria finecut. Misschien iemand hier met dit toestel reeds ervaring voor het afwerken van de kantjes icm een robotmaaier.?
Ik heb nog 3 stukken gras die ik met een benzinemaaier en bosmaaier maai, dus ik loop even een rondje met de grasmaaier om "Shaun" z'n onvolkomenheden te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
FSC1968 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:07:
Ik ben op zoek naar een robotmaaier voor m'n (redelijk digibete) ouders omdat ze op leeftijd beginnen te raken er m'n vader door ziekte überhaupt geen gras meer kan maaien. M'n moeder maait daarom nu wekelijks grofweg 1050m² (verdeeld over 3 delen) met een Honda benzinemaaier weg en dat wordt haar gewoon teveel. Kort samengevat ben ik op zoek naar een foolproof robot die m'n digibete ouders wat werk uit handen kan nemen.

De twee die ik nu op het oog heb zijn de Mammotion Luba 2 AWD 1000 (of 3000) en de Navimow H1500e, die laatste ik combinatie met een VisionFence module aangezien het maaien gedeeltelijk in een boomgaard plaatsvindt. Ik heb ook gekeken naar de Husqvarna Nera modellen en de Mammotion Yuka 1500. Die eerste modellen vind ik wel erg aan de prijs en de Yuka is nieuw en ongetest en lijkt me gezien mogelijkheid van het toevoegen van een graskorf technisch wel wat gecompliceerder en dit specifieke geval wellicht (te) gewaagd.

Ik kan zelf zonder probleem de maaier installeren maar gezien de haperende technologische kennis van m'n ouders moet de maaier eigenlijk 'foolproof' zijn en zonder veel gedoe z'n lijntjes trekken, temeer omdat ik op ongeveer drie uur rijden afstand woon. M'n vraag is daarom eigenlijk of iemand ervaring heeft met de Mammotion Luba 2 en de Navimow H1500e, daarbij heb ik in het bijzonder interesse in het betrouwbaar functioneren van de robot en het gebruiksgemak van de software/app.
Ik heb zelf geen ervaring met de Mammotion Luba 2, maar wel met de Navimow H1500E (deze heb ik zelf) en die zou de klus zeker kunnen klaren.

Maar zoals @Rallye al aangeeft, helemaal onderhoudsvrij is het niet.
Hij draait bij mij sinds augustus vorig jaar.
Je zult na de eerste maai sessies altijd wel ergens een randje / hoekje moeten aanpassen
Ook moet je de maaier regelmatig (ik doe dat eens in de 4 weken ofzo) moeten schoonmaken, en af en toe messen vervangen
En als hij ergens een keer vast zit zul je hem moeten verzetten. Hoe vaak dit gebeurd is afhankelijk van de instellingen en type tuin. Bij mij gelukkig praktisch nooit, alleen als ik hem te strak langs een rand laat gaan waar hij vanaf kan vallen. Maar dat is aanpassen zodat het de volgende keer niet weer gebeurd.
leducw schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:17:
Hier hetzelfde als @Analamoebe , ik heb nog stukken gras waar ik met de benzinemaaier langs moet, dan neem ik meteen de schoonheidsfoutjes van de Segway mee.

Bij mij laat de app sinds gisteren de voortgang niet meer goed zien in de app.
Hij loopt verder wel gewoon goed, maar het hele te maaien vlak wordt nu aangeven alsof het volledig gemaaid is, hij heeft dit niet "gereset" voor hij weer aan die zone begon.

Op zich geen probleem, maar schoonheidsfoutje in de software denk ik? Ik las er al meer over op facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrooij
Leuk nieuws voor de Navimow gebruikers: https://navimow.segway.com/us/news/ZX00017.html

Navimow is bezig met een BETA programma voor app 2.2. Blijkbaar veel vernieuwingen en verbeteringen:

We are excited to announce the upcoming update to the Navimow app with the release of version 2.2. This update brings a host of major features and algorithm enhancements aimed at improving the user experience and boosting the performance of our robotic lawn mowers. As we near the final stages of development, we are inviting a select group of users to join our beta testing program. This is a special opportunity to be among the first to experience the new features and provide valuable feedback.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FSC1968
Rallye schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:03:
Als zo’n maaier is ingesteld hoef je er als gebruiker op digitaal gebied niet zoveel meer mee. Maar zo’n ding heeft wel onderhoud nodig. Kunnen je ouders dat wel? Is een tuinman (of een kind uit de buurt dat een zakcentje wil bijverdienen) dan niet handiger?
Grolsch schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:48:
[...]

Ik heb zelf geen ervaring met de Mammotion Luba 2, maar wel met de Navimow H1500E (deze heb ik zelf) en die zou de klus zeker kunnen klaren.

Maar zoals @Rallye al aangeeft, helemaal onderhoudsvrij is het niet.
Hij draait bij mij sinds augustus vorig jaar.
Je zult na de eerste maai sessies altijd wel ergens een randje / hoekje moeten aanpassen
Ook moet je de maaier regelmatig (ik doe dat eens in de 4 weken ofzo) moeten schoonmaken, en af en toe messen vervangen
En als hij ergens een keer vast zit zul je hem moeten verzetten. Hoe vaak dit gebeurd is afhankelijk van de instellingen en type tuin. Bij mij gelukkig praktisch nooit, alleen als ik hem te strak langs een rand laat gaan waar hij vanaf kan vallen. Maar dat is aanpassen zodat het de volgende keer niet weer gebeurd.
Dank voor de terugkoppeling. Ze zijn wel op zoek naar een tuinman, maar die zoektocht is tot dusver een tamelijk heilloze weg en vandaar dat ik nu met een Plan B kom. Het onderhoud zal ze wel lukken, dat lukt ze nu ook met de Honda grasmaaier en bovendien ben ik grofweg iedere 6 weken ook wel een weekend bij m'n ouders.

Het belangrijkste is dat de maaier betrouwbaar z'n rondes rijdt en ze zich na installatie niet teveel met instellingen in de app moeten bezighouden. Als de Navimow H1500E dat doet is het wel een goede optie, maar de Luba 2 vind ik ook wel een interessante maaier. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik de Luba 2 nu niet meer op Amazon zie staan, dus wellicht heeft mijn vraag zich zo vanzelf opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Als de H1500 eenmaal loopt heb je er helemaal geen werk mee.
Neem wel de visionfence camera erbij, dat is wel een aanrader.

Ik heb hem eind augustus vorig jaar geïnstalleerd en na wat finetuning heb ik welgeteld 0 storingen / problemen gehad.

Paar maanden geleden wat aanpassingen gedaan, wederom 1 of 2 x moeten bijstellen, en sindsdien wederom 0 problemen.

Afgelopen weekend was er met die harde wind een parasol omgewaaid precies in het looppad van de ene naar de andere zone, en daar had de Segway zich vast ingelopen (doek om het wiel heen gewonden), dat soort dingen blijf je houden natuurlijk.

Het "mooie" aan zo'n probleem is dat je je ouders kunt zeggen "kijk eens wat er aan de hand is, zet hem maar weer in het gras" en vervolgens kun jij hem met de app weer naar z'n huisje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brogel
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 18:49
Dag allemaal,
Ik ben nieuw hier in dit topic. Onze nieuwbouw woning is bijna klaar met een aangenaam grasveldje van +-500m2.

Ik heb al wat ingelezen op het robot maaier topic maar heb wat moeite met het vinden van het juiste model. vindt niet echt een consensus voor welk budget welke maaier het 'beste' is. Ben niet echt op zoek naar de top line maar wat is een goede prijs kwaliteit voor mijn 400a500m2?
kan iemand mij misschien wat aanbevelingen geven?

wp:Pana 9H pv: 13.4kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-09 22:51
als je geen budget meegeeft is de beste altijd de beste ... en de beste heeft iedereen een mening over. Je vraag is dus vaag :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FSC1968
Grolsch schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 12:23:
Als de H1500 eenmaal loopt heb je er helemaal geen werk mee.
Neem wel de visionfence camera erbij, dat is wel een aanrader.

Ik heb hem eind augustus vorig jaar geïnstalleerd en na wat finetuning heb ik welgeteld 0 storingen / problemen gehad.

Paar maanden geleden wat aanpassingen gedaan, wederom 1 of 2 x moeten bijstellen, en sindsdien wederom 0 problemen.

Afgelopen weekend was er met die harde wind een parasol omgewaaid precies in het looppad van de ene naar de andere zone, en daar had de Segway zich vast ingelopen (doek om het wiel heen gewonden), dat soort dingen blijf je houden natuurlijk.

Het "mooie" aan zo'n probleem is dat je je ouders kunt zeggen "kijk eens wat er aan de hand is, zet hem maar weer in het gras" en vervolgens kun jij hem met de app weer naar z'n huisje sturen.
Top, dat lijkt me voldoende informatie om tot aankoop over te gaan, bedankt voor de tips. Mag ik vragen waar jij de maaier en de VisionFence module hebt gekocht?

@brogel wat de beste is is zoals reeds gesteld nogal relatief. Mocht het te maaien oppervlak bij m'n ouders kleiner zijn geweest had ik waarschijnlijk een Navimow i105e of i108e gekocht, dan hoef je in ieder geval niet met een draad te gaan rommelen. Die kosten wel €1000 respectievelijk €1300, dus goedkoop zijn ze niet.

[ Voor 13% gewijzigd door FSC1968 op 09-07-2024 17:46 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 80 Laatste