RoyVi schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 15:07:
[...]
Ik heb op een veld van ong 2000m2 een Landroid L2000 rond rijden maar daar heb ik elk jaar wel problemen met de permiter draad (te diep verzonken, iemand die een schep op de verkeerde plek in de grond slaat

).
Ik heb ook nog een M500 die op een veldje van 400m2 rondrijd en heeft gelukkig bijna nooit problemen.
Ook heb ik een Stiga zitmaaier voor wat veldjes die te lastig/krap is voor een robot of waar de honden kunnen poepen, en voor mij is hij ook meteen een backup als ik weer eens problemen heb met de robotmaaier.
Ik denk als je een veld 4000m2 of meer hebt dan is het wel een aanrader om te beginnen met een goede zitmaaier/tuin trekker waar je ook eventueel nog een bakje aan kan hangen. Je hebt dan altijd een alternatief waarmee je uit de voeten kan.
Ook in het begin of einde van het seizoen kan het erg nat zijn waardoor sommige robot maaiers sporen trekken of je gras sloopt. Ook aan het begin van het seizoen kan het zijn dat het gras aan de lange kant is daar heeft een robot ook vaak moeite mee. Met een zitmaaier kan je iig altijd maaien en het lange gras netjes rustig om laag brengen.
Als je gaat voor een brandstof zitmaaier/trekker kies dan voor een 4takt benzine motor met 98/E5 (mijn ervaring liefste een honda blok die starten altijd) en diesel is altijd goed. Tegenwoordig heb je ook wel goede accu zitmaaiers ga dan voor een hoog voltage.
Zodra je grasvelden goed onder controle hebt dan pas zou ik kijken voor bij passende Robotmaaier (die zonder permiter draad werkt)
Ikzelf zit nu te kijken voor een Landroid Vision of Luba2 (de vision heeft helaas nog geen 2000m2+ model).
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zeer behulpzaam in onze zoektocht / beslissing om een vanaf volgende maand 'ready' te zijn. Ik licht de situatie graag nog iets verder toe, en voeg een paar foto's toe om een impressie te geven van de tuin. Wellicht dat we dan nog wat meer kunnen specificeren wat handig is.
Je adviseert een tuin trekker / zitmaaier. Om er evt. nog iets achter te hangen. Lijkt me inderdaad handig, om grote takken etc. te vervoeren. Het perceel is omringt door bomen dus ik verwacht daar ook wel wat onderhoud aan, en een grote hoeveelheid blad (kan ik dat oppikken met een tuin trekker of is dat bladblazer + hakselaar werk?). Echter het lijkt allemaal vrij 'eenvoudig' te zijn, gezien het een aaneengesloten grasveld betreft, zonder krappe doorgangen.
Zoals je merkt: een echte
beginner hier (maar wel erg enthousiast, zitten alweer vele uren in YouTube

).
Waarom ik naar een robotmaaier neigde is de volgende: we hebben deze woning + perceel gekocht en gaan hier volgend jaar beginnen met verbouwen. Tot die tijd is het voornamelijk een zeer behulpzame vader die aangeboden heeft hier het gras te onderhouden. Met een zitmaaier zou dat (m.i.) ongeveer eens in de twee weken nodig zijn. Na het bekijken van YouTube reviews dacht ik dat de Luba 2 wel een geschikte oplossing zou zijn voor het maaien de komende ~9 maanden.
Uit jouw antwoord haal ik dat een tuin trekker net wat extra voordeel meebrengt. Bij het maaien in het begin van het seizoen wanneer het mogelijk te hoog is voor de robotmaaier.
Kijken naar het perceel, afgaande op onderstaande foto's, en jullie ervaring: met welke koop zouden we de verstandigste keuze maken? Ik zal jullie ook op de hoogte houden wat we binnen nu en 3 weken aanschaffen

. Het perceel zelf is 4500m2 groot, als ik de woning en wat groen eraf trek verwacht ik dacht het grasoppervlak zo rond de 4000m2 zal liggen.