Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Enai schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:47:
Telemetrie zijn zaken als "de gebruikers klikken 5.82x per dag op een tile" of (iets invasiever) "Edge crasht gemiddeld 9.1x per dag per gebruiker en in 80% van de gevallen is de reden X".
Ik hoop dat het zo is maar dat is het verhaal optimistisch < > pessimistisch.
Microsoft slaat een compleet nieuwe richting in en blijkbaar is dat niet een richting met openlijke communicatie naar zijn klanten !
Enai schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 07:01:
Uh huh.
Ps. Ik ben op Win7, blijf op Win7, en schakel over op Linux of OSX wanneer de support afloopt in 2020. Win10 kan me gestolen worden.
Zelf denk ik ook om als main OS over te schakelen naar Linux of Mac, met eventueel Windows voor games. En wie weet is zelfs dat niet meer nodig met steeds meer games voor Linux dankzij Steam. Als je toch moet betalen met een licentie of met je privacy, dan betaal ik de volgende keer wel voor een betere PC met Mac OS of Linux.

[ Voor 36% gewijzigd door marcop82 op 25-08-2015 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
http://arstechnica.com/in...-piracy-torrent-trackers/
According to a post on Reddit, the iTS tracker has banned the use of Windows 10. The reason? "Amongst other things Windows 10 sends the contents of your local disks directly to one of their servers."

To the best of our knowledge, this is nonsense. Windows 10, like every modern mainstream operating system, does connect to numerous cloud services, and there are certainly privacy implications to these. But sending the contents of disks to Microsoft? There are no signs that Windows 10 does anything of the sort.
en
Again, the concerns around Windows 10's privacy impact appear to be tremendously overblown. There is the kernel of legitimate concern: Windows 10 collects a lot of data, and it's not as easy as we'd like to disable this collection. Windows 10 also seems to communicate with Microsoft even when configured for maximum privacy and minimal online integration. There are also reasonable concerns about what precisely is sent to Microsoft.

But these concerns are not "Microsoft is capturing the contents of your disks." They're more subtle; they're things like, "some requests are sent with a unique identifier, which would allow some searches and other online activity to be correlated."

[ Voor 82% gewijzigd door Ramon op 25-08-2015 08:31 ]

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mooi man, die vorige pagina's ;)

Even ongenuanceerd; op verschillende IRC-kanalen is er ook veel ruis of Windows 10 nog wel/niet moet worden gebruikt op bepaalde sites. Op dit moment hoor ik van techneuten (dus niet halve vrijwilligers van een publieke tracker) dat er geen enkele noodzaak is om mensen te blokkeren.

Sterker nog; wil iemand me uitleggen hoe een applicatie als uTorrent met een SSL-RSS feed (voor automagische downloads) geblokkeerd moet gaan worden op een torrent-site? Ik geef namelijk op dat moment weinig/geen info door over mijn OS.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door marcop82 op 25-08-2015 09:15 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 07:01:

Ps. Ik ben op Win7, blijf op Win7, en schakel over op Linux of OSX wanneer de support afloopt in 2020. Win10 kan me gestolen worden.
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar het fanatisme waarmee jij 'tracht' andere tweakers, andere informatie, telkens weer in het hoekje 'alu hoedjes' en min of meer 'niet te vertrouwen' plaats doet iets anders vermoeden (en dan gaan mijn nekharen overeind... >:) )

Ja ik weet dat jij je zorgen maakt om de acceptatie en verkoopcijfers van win 10 ( :? ) zoals je hier zelf in dit topic regelmatig aangeeft als iemand weer is een artikeltje plaats hier of elders (het internet is groter dan Tweakers)
Onterecht overigens, want het loopt geweldig goed voor MS is hier en daar te lezen en ik hoor wel van (jongens in het veld) dat veel bedrijven toch die overstap gaan maken, dat betekent in veel gevallen ook veel nieuwe hardware dus de hele sector vind het geweldig.

Ik gebruik zelf op 1 pc win 10 en dat werk tot op heden vlekkeloos, dat is ook niet mijn probleem cq de klacht van veel gebruikers/tweakers.
Er zijn nog steeds privacyzorgen mbt win 10 en die blijven er voorlopig bestaan, die datastroom 'phone home' is toch niet door buitenstaanders volledig te decoden, daarnaast is het OS 'dynamisch dus een gepushte update zorgt voor nieuwe functionaliteit 'onder de motorkap evt. gevolgd door een nieuwe datastroom.
Daar moet je je als gebruiker gewoon bij neerleggen, accepteren en gebruiken of niet gebruiken wat met zo'n dominant aanwezige entiteit als MS voor 99% van de mensen lastig is.

Maar ik vind dat het recht op privacy altijd verdedigt moet kunnen worden, of dit nu om een datahongerige overheid gaat, een multinational zoals MS of AH, een provider, een water/energie leverancier, een apotheker , een parkeergarage beheerder ect ect en natuurlijk zie ik ook de veranderingen in de maatschappij, dat veel mensen niet eens meer beseffen dat ze eigenlijk geen digitale privacy meer hebben, dat ze zelf een 'product zijn' en dat die datahonger van commerciële partijen al tot achter de voordeur komt, in je auto, bij je kind op school, bij je huisarts.

Wat moet vb een bedrijf als Spotify met jouw privefoto's op je phone ? hun product verbeteren ?
Nee natuurlijk niet, iedereen is momenteel digitaal aan het graaien, op ongekende schaal, in de hoop daar straks aan te kunnen verdienen en daar mag je je als consument/burger wat mij betreft tegen verzetten.

Samenvattend, ik respecteer jouw mening (dat MS het beste met iedereen voor heeft) maar laat Tweakers die hier (in veel gevallen terecht) een ander mening ventileren dan in hun waarde.
Je werpt je nu bijna dagelijks op als een soort Don Quichote, waardoor de discussie vaak verzand in irritatie en welles/niets... laat het is wat gaan.. wellicht wordt het interessant.

prettige dag ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 11:26 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 08:46:
[...]

Mooi man, die vorige pagina's ;)

Even ongenuanceerd; op verschillende IRC-kanalen is er ook veel ruis of Windows 10 nog wel/niet moet worden gebruikt op bepaalde sites. Op dit moment hoor ik van techneuten (dus niet halve vrijwilligers van een publieke tracker) dat er geen enkele noodzaak is om mensen te blokkeren.

Sterker nog; wil iemand me uitleggen hoe een applicatie als uTorrent met een SSL-RSS feed (voor automagische downloads) geblokkeerd moet gaan worden op een torrent-site? Ik geef namelijk op dat moment weinig/geen info door over mijn OS.
zou een torrent tracker remote niet kunnen constateren dat jij win 10 gebruikt dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:19:
[...]

zou een torrent tracker remote niet kunnen constateren dat jij win 10 gebruikt dan ?
Ik vroeg hoe een RSS-feed kan constateren wat mijn OS is over SSL. Het antwoord is vrij beperkt namelijk; zeker niet als ik een aparte reader gebruik voor RSS en niet mijn USER AGENT meegeef.

Daarnaast, en dat lijkt me minstens zo'n grote privacy-impact: als een site (legaal of illegaal) in mijn registry wil snuffelen om te controleren of ik iets als Telemetry aan heb staan en op basis daarvan me wel/geen toegang tot de site zou verschaffen.

Wil er wel even induiken maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat de 2 grootste stukken tracker-software echt niet kijken naar je OS maar alleen filteren op torrent-client (en aanverwante vereisten zoals DHT / PEX / UDP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MAX3400 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:29:
[...]

Wil er wel even induiken maar ik kan je met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vertellen dat de 2 grootste stukken tracker-software echt niet kijken naar je OS maar alleen filteren op torrent-client (en aanverwante vereisten zoals DHT / PEX / UDP).
nee doe geen moeite want dat is zo.. maar als eea bewaarheid wordt zal dat wel snel veranderen ;)
of er worden eisen gesteld aan de clients, of er veranderd helemaal niets, kan ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:18:
[...]

Samenvattend, ik respecteer jouw mening (dat MS het beste met iedereen voor heeft) maar laat Tweakers die hier (in veel gevallen terecht) een ander mening ventileren dan in hun waarde.
Je werpt je nu bijna dagelijks op als een soort Don Quichote, waardoor de discussie vaak verzand in irritatie en welles/niets... laat het is wat gaan.. wellicht wordt het interessant.

prettige dag ;)
Dit is de tweede maal op rij dat je me persoonlijk aanvalt ipv bij de topic te blijven. De verleiding is groot om op "rapporteer" te klikken tbh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Ik vind het sowieso jammer dat mensen met een andere mening worden afgevallen, in welke kamp dit ook is. Een gezonde discussie is veel beter dan mensen betichten van aluhoedjes of wegwuif gedrag. Het is in ieder geval erg makkelijk om door te slaan naar extremen. Ik blijf liever bij feiten dan speculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 12:24:
[...]

Dit is de tweede maal op rij dat je me persoonlijk aanvalt ipv bij de topic te blijven. De verleiding is groot om op "rapporteer" te klikken tbh.
nee dat zie je verkeerd, ik val je niet persoonlijk aan, ik probeer juist bij te dragen aan dit topic door een voorstel te doen specifiek naar jou, om een einde te maken aan dat welles/nietes alu hoedjes.
dat verstoort de werkelijke discussie.. allemaal ruis die je inbrengt , dus je begrijpt me verkeerd.

* om er aan toe te voegen, je 'klikt' maar een eind weg, zal de bedoeling wel zijn om dit topic te slopen denk ik dan en terugbladerend/lezend.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2015 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorank
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 10:29:
[...]
Ik vroeg hoe een RSS-feed kan constateren wat mijn OS is over SSL. Het antwoord is vrij beperkt namelijk; zeker niet als ik een aparte reader gebruik voor RSS en niet mijn USER AGENT meegeef.
Ongeacht of je SSL gebruikt, TCP fingerprinting stelt iedereen die de initieele handshake ziet in staat om een vrij zinnige aanname te maken over het gebruikte OS.

Ik heb echter nog geen updates gezien aan de fingerprint databases die specifiek Windows 10 herkennen. Maar je zou natuurlijk een router/firewall kunnen inzetten die probeerd om deze fingerprinting tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dorank schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 16:22:
[...]

Ongeacht of je SSL gebruikt, TCP fingerprinting stelt iedereen die de initieele handshake ziet in staat om een vrij zinnige aanname te maken over het gebruikte OS.

Ik heb echter nog geen updates gezien aan de fingerprint databases die specifiek Windows 10 herkennen. Maar je zou natuurlijk een router/firewall kunnen inzetten die probeerd om deze fingerprinting tegen te gaan.
Ben ik met je eens dat er mogelijkheden zijn om het wel te constateren maar waar ik heen wilde, gezien de hype omtrent trackers, is dat een tracker weinig/geen interesse heeft om je te blokkeren om 2 redenen: eentje is dat hun adres & content gewoon elders op internet bekend is in bepaalde semi-publieke forums en de andere reden is dat leden "verliezen" niet alleen geld is maar ook concurrentie laat groeien.

Sommige trackers gebruiken wel firewall/CloudFlare/whatever-oplossingen maar zoals ik aangaf is er weinig tot geen reden om het OS te controleren maar veel meer de applicatie die uiteindelijk de torrent download (iets met false statistics, DHT verkeer etc). En dan nog; dan gebruik je Windows 10; 1 anonymous proxy of SSH-tunnel en de torrent-site is voor jou gewoon te bereiken maar identificeer je je als een andere agent/OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SinergyX schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 14:48:
[...]

Kom op zeg, het is Microsoft, daar hoor je zo over te praten. /insert sarcasm.

Vraag ik me altijd af of 'zulke mensen' dan wel gewoon Google en Facebook gebruiken.. ironie.
Ik doe bijvoorbeeld geen bankzaken op mijn Facebook of op zoekmachines zoals Google.
Dusja,.. Als mijn OS (in tegenstelling tot een website waar ik zelf kies wat ik er op plaats) beslist van een reclame ID van me aan te maken. (Een OS dat waarschijnlijk snel het grootste marktaandeel ter wereld zal hebben)

Ook zou ik op mijn Facebook nooit naaktfoto's plaatsen/bijhouden van mijn vriendin.
Maar in zo'n dumpfile zou je ze dus wel eventueel vinden.

Het is niet hoe makkelijk kan je dingen kan delen en wie kan er dan aan kan (vb facebook), maar hoe moeilijk wordt het om je eigen data te beschermen. (privé, vertrouwelijke documenten,of hoe zit het als je gegevens van 3e in vertrouwen hebt ontvangen en voor garant staat?). Je wordt verplicht IT'er te worden als je privé gegevens op je eigen PC wilt hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 17:01:
[...]Je wordt verplicht IT'er te worden als je privé gegevens op je eigen PC wilt hebben staan.
Misschien een prima idee, je moet uiteindelijk ook een bromfiets/auto rijbewijs hebben, voor je de openbare weg op mag ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Je wordt verplicht IT'er te worden als je privé gegevens op je eigen PC wilt hebben staan.
de scheiding tussen private en corporate wordt door EDP opnieuw gedefinieerd.
je werkgever kan vb bij jou vertrek de corporate data van je laptop/telefoon wissen.. remote.

- http://www.imgpuppy.com/image/gbJ
- https://technet.microsoft...n985838%28v=vs.85%29.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

[...]

Je wordt verplicht IT'er te worden als je privé gegevens op je eigen PC wilt hebben staan.
Heb je de kleine lettertjes van je bank wel eens gelezen over skimming/phishing? In een aantal gevallen is daar een omgekeerde bewijslast; als jij internet gebruikt om te bankieren en 3 minuten later is er ineens 10.000 Euro van je rekening weg, kan de bank eisen dat jij aantoont dat je veilig hebt gebankierd dus met een up-to-date OS, virusscanner, browser etc.

Andersom kan de bank dat niet eisen aangezien er geen endpoint-check in hun online applicaties zit; in ieder geval niet zo sterk als bijvoorbeeld Network Access Protection (van Microsoft) of andere verplichte check zoals Juniper NHC.

Moet je IT'er worden om een PC te gebruiken op internet? Nee, dat niet maar gezien alle "jank-verhalen" van mensen in Hart van Nederland omdat ze zelf op cryptomalware-mail hebben geklikt, is het wel handig om jezelf in te lezen/beschermen omtrent online risico's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorank
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 19:09:
[...]

Heb je de kleine lettertjes van je bank wel eens gelezen over skimming/phishing? In een aantal gevallen is daar een omgekeerde bewijslast; als jij internet gebruikt om te bankieren en 3 minuten later is er ineens 10.000 Euro van je rekening weg, kan de bank eisen dat jij aantoont dat je veilig hebt gebankierd dus met een up-to-date OS, virusscanner, browser etc.
Heb je een linkje naar die kleine letters? De Nederlandse Vereniging van Banken denkt daar namelijk anders over.:
Uniforme veiligheidsregels: Is er sprake van een verschuiving van de bewijslast richting consument?

Nee. Banken blijven onveranderd verantwoordelijk voor de bewijslast. De bewijslast dat de consument grof nalatig zou hebben gehandeld, ligt volgens de wet bij de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dorank schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:40:
[...]

Heb je een linkje naar die kleine letters? De Nederlandse Vereniging van Banken denkt daar namelijk anders over.:

[...]
https://www.security.nl/p...ls+voor+internetbankieren

Diezelfde vereniging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Dorank schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:40:
[...]

[...]
Lastig, ik heb een NDA voor bepaalde teksten. Ik ga kijken of & hoe ik hieronder uit kan komen.

Zijdelings: https://www.veiligbankieren.nl/nl/disclaimer.html laat alweer duidelijk zien dat geen van de teksten op de site als waarheid mag worden genoteerd/geclaimd en dat eigenlijk alle verantwoordelijkheid wordt afgeschoven op de client. Ook de termijnen in sommige artikelen (probeer zaken binnen 2 weken te regelen), is een rode draad in andere Algemene Voorwaarden zoals van de ABN en Rabo.

Tactisch verwoord; de 100% controle van een up-to-date systeem, tijdige terugmelding en volledige medewerking is verantwoording van de klant.

Minder tactisch verwoord; als ik om 21:00 inlog op ABN Internetbankieren met mijn browser (hier op mijn scherm) en om 21:05 inlog via een proxy in Canada of Spanje, mag ik nog steeds gewoon inloggen en geld overmaken. Alleen dit al laat zien dat de banken er geen crap om geven wie & waar inlogt.

Zie ook:Phishing - Hoe kan je 19K kwijtraken? als voorbeeld waarbij ik nergens schadeloosstelling terugvindt.

[ Voor 4% gewijzigd door MAX3400 op 25-08-2015 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorank
  • Niet online
Je hebt de fallout dus gemist op die nieuwe regels.... Het is in vrijwel alle consumenten programmas aan de orde geweest dat deze regels tegen de wet zouden ingaan, zelfs kamervragen. Het is dus eigenlijk heel simpel, de wet heeft voorrang op wat de banken vertellen richting klant (artikel 7:550 eerste lid van het BW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
In zoverre dat ik mijn bankzaken op één laptop doe, die verder niets anders doet dan dat. ( niet bewust, gewoon zo gekomen )

Geen mobile shizzle in gebruik op mijn telefoon / tablets, ik hoef zo nodig niet NU 2,50 over te maken naar mijn collega omdat die een ijsco gaat halen op de hoek, dat krijgen ze zo wel mee, anders morgen of a la minute mijn saldo checken onderweg ( ik weet wat ik heb )

* FreshMaker is nog eigenwijs, en betaald 99% contant aan de kassa.
Alleen pin, pech dan ga ik naar de overkant ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorank
  • Niet online
MAX3400 schreef op dinsdag 25 augustus 2015 @ 20:55:
[...]

Lastig, ik heb een NDA voor bepaalde teksten. Ik ga kijken of & hoe ik hieronder uit kan komen.
Als een NDA geldt voor vrij toegankelijke voorwaarden....
Minder tactisch verwoord; als ik om 21:00 inlog op ABN Internetbankieren met mijn browser (hier op mijn scherm) en om 21:05 inlog via een proxy in Canada of Spanje, mag ik nog steeds gewoon inloggen en geld overmaken. Alleen dit al laat zien dat de banken er geen crap om geven wie & waar inlogt.
ABN schijnbaar niet,ING wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gé Brander schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:04:
[...]

Op het moment dat blijkt dat er echt iets mis is zal ik zeker mijn ongelijk bekennen. Alleen bij mij is het nog altijd zo dat ik kritisch blijf totdat er bewijzen zijn. En het probleem is dat die bewijzen er nog steeds niet zijn. Al waren er miljarden hits... Napraten kan iedereen. Dat is heel makkelijk, net als schoppen en paniek schreeuwen.
Niemand heeft toegang tot de gegevens die Microsoft nu verzamelt, en de EULA is zo ruim dat je het er ook niet uit kunt halen. Dus hoe denk je ooit aan die keiharde bewijzen te kunnen komen? Snifffer rapporten zijn er al te vinden. Natuurlijk wordt er nagepraat, dat is juist de kracht en dynamiek van het internet. Power to the people. Microsoft ligt nu enorm zwaar onder vuur, en dat is alleen maar goed want ze zijn totaal fout bezig.

Wanneer Microsoft duidelijk aangeeft dat je privacy wordt gegarandeerd zou de kous al lang af zijn geweest. Maar het is zo oorverdovend stil dat de enige juiste conclusie inmiddels moet zijn dat de geruchten waar zijn. En waarschijnlijk heeft de kritiek ze overvallen.

Met Windows 10 ben jij het product geworden terwijl je nog fors betaald ook nog. Ik voel mij een dief van mijn portemonnee. |:( vVan Google kan je het verwachten, die geeft immers al zijn producten gratis weg, maar niet van betaald Windows. En downgraden is ook geen oplossing, want in Windows 7 en 8.1 stopt Microsoft nu deze telemetrie en phone home en adware troep ook in hun software updates.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Zolang MS zo schimmig blijft, vindt ik het citaat van O&O (ShutUp10) „Mir ist nicht bekannt, dass ich abgehört wurde.“ — Angela Merkel heel toepasselijk!
Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:25:
En downgraden is ook geen oplossing, want in Windows 7 en 8.1 stopt Microsoft nu deze telemetrie en phone home en adware troep ook in hun software updates.
Met Windows 7 heb ik hier nog niks van kunnen bespeuren, en reken maar dat ik er op let nu :) Ik denk dat Windows 7 nog heel lang gebruikt gaat worden door mij, uiteraard met de beste third party security software!

[ Voor 57% gewijzigd door GerardVanAfoort op 26-08-2015 21:12 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:25:
[...]

Niemand heeft toegang tot de gegevens die Microsoft nu verzamelt, en de EULA is zo ruim dat je het er ook niet uit kunt halen. Dus hoe denk je ooit aan die keiharde bewijzen te kunnen komen? Snifffer rapporten zijn er al te vinden. Natuurlijk wordt er nagepraat, dat is juist de kracht en dynamiek van het internet. Power to the people. Microsoft ligt nu enorm zwaar onder vuur, en dat is alleen maar goed want ze zijn totaal fout bezig.

Wanneer Microsoft duidelijk aangeeft dat je privacy wordt gegarandeerd zou de kous al lang af zijn geweest. Maar het is zo oorverdovend stil dat de enige juiste conclusie inmiddels moet zijn dat de geruchten waar zijn. En waarschijnlijk heeft de kritiek ze overvallen.

Met Windows 10 ben jij het product geworden terwijl je nog fors betaald ook nog. Ik voel mij een dief van mijn portemonnee. |:( vVan Google kan je het verwachten, die geeft immers al zijn producten gratis weg, maar niet van betaald Windows. En downgraden is ook geen oplossing, want in Windows 7 en 8.1 stopt Microsoft nu deze telemetrie en phone home en adware troep ook in hun software updates.
Ik begrijp je uitgangspunt in deze gewoon niet. Als jij voor de rechtbank staat omdat iemand je beschuldigd van iets, ben jij dan ook schuldig tot het tegendeel bewezen is? Of heb je dan ook liever dat je onschuldig bent totdat het tegendeel bewezen is? Ik mag toch hopen het laatste en daar blijkt dan uit dat jij met twee maten meet. Jij wel onschuldig tot het tegendeel bewezen is en anderen schuldig totdat het tegendeel bewezen is.

Dat is wat ik je de afgelopen posts heb proberen duidelijk te maken. Ik val je niet aan omdat je je privacy hoog in het vaandel hebt staan en dat je daar kritisch over bent, dat is je goed recht. Maar doe het wel met gezond verstand en eerlijk.

Weer zeg je hierboven dat er sniffer rapporten aanwezig zijn. Ik heb nog geen sniffer rapporten kunnen ontdekken die duidelijk aantonen dat jouw prive gegevens naar Microsoft gaan buiten de standaard dingen die noodzakelijk zijn als je bijvoorbeeld iets online koopt bij Microsoft en dus je betalings en adres gegevens. Dus nogmaals, graag een link die jouw beweringen staven. En voor mij geldt niet dat omdat een sniffer rapport iets niet kan ontdekken omdat het encrypted is dat het dus wel kwaardaardig zou zijn. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat als je gegevens niet encrypted over de lijn zou gaan dat je dan ook (terecht) moord en brand zou schreeuwen?

Nogmaals, zonder duidelijkheid ga ik niet roepen dat er iemand fout bezig is. Het valt me echter wel heel zwaar tegen dat Microsoft niet adequaat reageerd op deze storm. Dat is voor de een een reden om aan te nemen dat het allemaal heel erg is en voor de ander een reden om aan te nemen dat er druk achter de schermen gewerkt wordt om een goede verklaring op te stellen die ook door de legal department van Microsoft akkoord bevonden wordt.

Zolang je verder geen duidelijke aanwijzingen kan overleggen ga ik niet meer reageren op je tot nu toe in mijn ogen ongefundeerde uitspraken. Mocht je wel met duidelijke aanwijzingen komen dan praten we weer verder.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
GerardVanAfoort schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:58:
Zolang MS zo schimmig blijft, vindt ik het citaat van O&O (ShutUp10) „Mir ist nicht bekannt, dass ich abgehört wurde.“ — Angela Merkel heel toepasselijk!

[...]

Met Windows 7 heb ik hier nog niks van kunnen bespeuren, en reken maar dat ik er op let nu :) Ik denk dat Windows 7 nog heel lang gebruikt gaat worden door mij, uiteraard met de beste third party security software!
Het is nog niet zo erg als in Windows 10 nee, maar ze hebben inderdaad het eea aan updates doorgevoerd. oa, maar niet gelimiteerd aan: KB3075249, KB3075249 & KB3080149. Had het lijstje uit deze blogje die iemand hier eerder heeft gepost. En de realiteit is natuurlijk dat de geupdate policies ook voor oudere Windows versies gelden.

Wat ik het meest jammer vind is dat Microsoft nog steeds geen statement heeft gemaakt met, jongens, dit doen we, dat verzamelen we, hiermee houden we ons bezig, we hebben en gebruiken deze data voor dit en dat. (zoals bijvoorbeeld bij Spotify wel is gebeurd).

Zoals in de topicwarning staat hebben een maand om te downgraden van windows 10 naar je vorige versie. Ik heb het anders gedaan en heb inderdaad mijn desktop gisteravond niet gedowngrade naar mijn vorige windows versie maar geupgrade naar Linux. Ik heb wel voor de zekerheid met mijn oude key een windows vm'etje aangemaakt van mijn vorige windowsversie mocht ik ooit eens Windows voor het een of ander nodig hebben. Moest wel de microsoft activatielijn bellen om plechtig te beloven dat het maar op een 'computer' staat, maar dat was ook zo gepiept.

Ik heb tot nu toe die hele vm nog niet nodig gehad en voel mij nu alweer vrijer en lekker 'cloudloos'. Misschien ben ik wel te hysterisch en zal het allemaal wel reuze meevallen met de privacy en zien we inderdaad spoken maar vooral het gebrek aan transparantie blijft uiteindelijk het breekpunt.
Of ze nou wel of niet achter de schermen bezig zijn, ik had ondertussen ook al wel een "we zijn ermee bezig, binnenkort meer" bericht verwacht.
Tenzij ze natuurlijk vinden dat het allemaal wel duidelijk genoeg is, maar dat kan nog zo veranderen als er intern wat meer gesprekken zijn over dit onderwerp. Sommige kernpersonen binnen MS zie ik hier namelijk ook wel op inspringen om ervoor te zorgen dat ze niet het hele merk onderuit schoffelen door hier zo laks mee om te gaan. Misschien hebben ze nog wat voor de eerste grote update in de planning staan, maar het blijft alsnog gewoon wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Martinspire op 27-08-2015 00:03 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Teckna schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:43:
Zoals in de topicwarning staat hebben een maand om te downgraden van windows 10 naar je vorige versie. Ik heb het anders gedaan en heb inderdaad mijn desktop gisteravond niet gedowngrade naar mijn vorige windows versie maar geupgrade naar Linux.
Hoezo, een maand om te downgraden; dat heb ik nooit gesnapt. Als je niet binnen een maand downgrade, vervalt dan de activatie voor Windows 7 voor de betreffende computer?

Als je wel downgrade, kun je dan, over bijvoorbeeld 2 jaar, wel nog Windows 10 installeren omdat je wel binnen het eerste jaar hebt geüpgradet, of vervalt dan DIE activatie als je binnen een maand een downgrade doet en die na het verlopen van die maand nog steeds draait?

Alleen al vanwege dit soort geneuzel gebruik ik open source software waar mogelijk. Het hele probleem is dat ik me niet kan veroorloven om Linux te draaien. Ik ben bijvoorbeeld net met een master begonnen op de OU. De online lessen worden gehouden via Blackboard Collaborate. Omdat de Collaborate-applicatie een problemen heeft met nieuwere Java-versies, heeft men een 'launcher' gemaakt, met Java 1.7upd40 ingebouwd in een sandbox, die alleen wordt gebruikt om Collaborate te runnen.

Je raadt het al: die launcher is alleen beschikbaar voor Windows en OSX. Een ander OS, of het runnen van Collaborate buiten de launcher om, wordt niet ondersteund. Waarom zou men dat daar bij Blackboard/Collaborate ook doen? Met Windows en OSX heb je 98,5% van de markt te pakken.

Als er voor een vak een verslag in Word vereist zou zijn (god verhoede het), dan ben ik ook nog verplicht om Office aan te schaffen. Ik kan het me niet veroorloven een DOC of DOCX in te leveren die uit LibreOffice komt maar dan in Office 2013 van de docent uit elkaar valt. Als er voor een vak Versie X van pakket Y nodig is, omdat de voorbeelden van de OU daarin werken en getest zijn, dan kan ik niks anders gebruiken.

Aangezien de studie gebaseerd is op 20 uur per week studeren naast het werk, kan ik me niet veroorloven om te lopen rommelen met de software die ik nodig heb omdat ik daar de tijd niet voor heb; het moet gewoon installeren en direct werken.

Ik denk dat zeer veel mensen in deze situatie zitten, op de een of andere manier, en dat Windows 7 de nieuwe XP gaat worden (verlengde support na 2020), of dat iedereen uiteindelijk toch maar naar Windows 10 upgrade omdat het niet anders kan.
Ik heb tot nu toe die hele vm nog niet nodig gehad en voel mij nu alweer vrijer en lekker 'cloudloos'.
Succes... maar ik denk dat we je wel weer terug gaan zien onder Windows, bijvoorbeeld zodra je eens flink wilt gaan gamen... nadat je je 2 uur zeldzame gametijd hebt vergooid aan kloten met Wine in plaats van gewoon het spel te installeren en te spelen. (Been there, done that...)

Wat betreft de cloud heb ik het gevoel dat we gewoon terug aan het gaan zijn naar 1975: iedereen aan een domme terminal met minimale rekenkracht, met alle data en alle rekenkracht op de mainframe. Alleen, de mainframe heet nu heel hip "cloud", en de domme terminal heeft de hippe naam "mobile device", of "chromebook".

Ik heb het gevoel dat ik uiteindelijk, ooit, terechtkom op Linux voor mijn werkzaken, en Windows in een hoekje van mijn 20 terabyte grote harde schijf heb staan om spellen te spelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Katsunami op 27-08-2015 00:17 ]

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Katsunami schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 00:13:

Alleen al vanwege dit soort geneuzel gebruik ik open source software waar mogelijk. Het hele probleem is dat ik me niet kan veroorloven om Linux te draaien. Ik ben bijvoorbeeld net met een master begonnen op de OU. De online lessen worden gehouden via Blackboard Collaborate. Omdat de Collaborate-applicatie een problemen heeft met nieuwere Java-versies, heeft men een 'launcher' gemaakt, met Java 1.7upd40 ingebouwd in een sandbox, die alleen wordt gebruikt om Collaborate te runnen.
Same here voor verschillende functionaliteiten. Maar toch: wat is het probleem wanneer je moet dual-booten. Ik doe dat op twee computers ( laptop > win 7, Arch linux | desktop > win 8.1, Lubuntu ).
Ja, je hebt meerdere os'en te onderhouden, ja, je moet rebooten, ja het kan gedoe zijn. Als je echter voor jezelf duidelijke regels maakt, hoef je lang niet alles dubbel te doen. Ik ga met Windows ( haast niet ) het internet op bv. dus weinig geconfigureer aan browsers binnen windows.
Goed, het gaat tegenwoordig allemaal om seamless oplossingen en synchronisatie en zo. Dat gaat dan maar aan mij voorbij.

• marcop82
  • Niet online
Nog zo'n leuke feature van Windows 10: http://wccftech.com/windows-10-spies-on-children/
Windows 10 sends a weekly “activity update” to parents carrying all the details of children’s internet browsing and computer history. While this may seem like a feature based on goodwill, all of this happens without any warning to parents or kids making it possibly one of the most damaging features especially to the privacy of children.
This is no extrapolation as some have pointed out these kinds of reports, that arrive to a parent’s mailbox without consent or a warning to the kids, could get them into serious trouble.
Leuk om als tiener zo naar je ouders te outen dat je twijfelt over je seksuele geaardheid (conservatieve ouders...) of vragen hebt over drugs. Weer een pluspunt voor Windows 10 ! :F

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

marcop82 schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:20:
Nog zo'n leuke feature van Windows 10: http://wccftech.com/windows-10-spies-on-children/

Leuk om als tiener zo naar je ouders te outen dat je twijfelt over je seksuele geaardheid (conservatieve ouders...) of vragen hebt over drugs. Weer een pluspunt voor Windows 10 ! :F
Ik heb in mijn vriendenkring heel wat onderwijzers en ook vrienden met kinderen die net naar de middelbare school gaan, en je schrikt oprecht als je soms hoort hoe ver kinderen op internet gaan. Ook scholen zijn gelukkig met protocollen bezig, en ouders en leerlingen worden geïnformeerd over de gevaren en controle die uitgevoerd wordt.

De functie in Windows 10 van parental control is zeer handig, wel zijn de ouders zelf verantwoordelijk een keuze te maken om hun kinderen al dan niet hierover in te lichten. Mijn keuze zou zijn, vertel dat je toezicht houdt en ook waarom!

NRG

Verwijderd

Gé Brander schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 22:42:
[...]

Ik begrijp je uitgangspunt in deze gewoon niet. Als jij voor de rechtbank staat omdat iemand je beschuldigd van iets, ben jij dan ook schuldig tot het tegendeel bewezen is? Of heb je dan ook liever dat je onschuldig bent totdat het tegendeel bewezen is? Ik mag toch hopen het laatste en daar blijkt dan uit dat jij met twee maten meet. Jij wel onschuldig tot het tegendeel bewezen is en anderen schuldig totdat het tegendeel bewezen is.

Dat is wat ik je de afgelopen posts heb proberen duidelijk te maken. Ik val je niet aan omdat je je privacy hoog in het vaandel hebt staan en dat je daar kritisch over bent, dat is je goed recht. Maar doe het wel met gezond verstand en eerlijk.

Weer zeg je hierboven dat er sniffer rapporten aanwezig zijn. Ik heb nog geen sniffer rapporten kunnen ontdekken die duidelijk aantonen dat jouw prive gegevens naar Microsoft gaan buiten de standaard dingen die noodzakelijk zijn als je bijvoorbeeld iets online koopt bij Microsoft en dus je betalings en adres gegevens. Dus nogmaals, graag een link die jouw beweringen staven. En voor mij geldt niet dat omdat een sniffer rapport iets niet kan ontdekken omdat het encrypted is dat het dus wel kwaardaardig zou zijn. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat als je gegevens niet encrypted over de lijn zou gaan dat je dan ook (terecht) moord en brand zou schreeuwen?

Nogmaals, zonder duidelijkheid ga ik niet roepen dat er iemand fout bezig is. Het valt me echter wel heel zwaar tegen dat Microsoft niet adequaat reageerd op deze storm. Dat is voor de een een reden om aan te nemen dat het allemaal heel erg is en voor de ander een reden om aan te nemen dat er druk achter de schermen gewerkt wordt om een goede verklaring op te stellen die ook door de legal department van Microsoft akkoord bevonden wordt.

Zolang je verder geen duidelijke aanwijzingen kan overleggen ga ik niet meer reageren op je tot nu toe in mijn ogen ongefundeerde uitspraken. Mocht je wel met duidelijke aanwijzingen komen dan praten we weer verder.
Succes ermee dan als jij alleen op een discussie forum bent om alleen met gelijkgestemden contact te hebben. Tot nu toe heb ik jou en anderen ook geen enkel bewijs horen geven dat Microsoft niet bespioneert en dat is nu net de hele kern van het probleem. Algemene tendens is dat bewuste consumenten bezorgd zijn en de Microsoft fanboys die alles glashard ontkennen of beschuldigen de andere groep van alu-hoedjes gedrag of wat niet meer. Of steken helemaal hun kop in het zand.

Doodzwijgen is de tactiek die Microsoft nu probeert te gebruiken.

En alleen positief nieuws brengen dat er al 75 miljoen gebruikers over zijn. Ze noemen er alleen niet bij hoeveel er weer gedowngrade hebben. Want ja, ik zat ook bij die eerste groep.

De zorgen en de weerstand op het internet tegen de nieuwe privacy policies van Windows 10 begint nu steeds groter te worden. Een paar dagen geleden waren het nog dik 40 miljoen hits, nu een paar dagen verder zijn het er inmiddels al 61 miljoen hits. En dat is alleen nog maar in het Engels via Google:

http://lmgtfy.com/?q=Windows+10+privacy+concerns

• Teckna
GerardVanAfoort schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:40:
[...]

Ik heb in mijn vriendenkring heel wat onderwijzers en ook vrienden met kinderen die net naar de middelbare school gaan, en je schrikt oprecht als je soms hoort hoe ver kinderen op internet gaan. Ook scholen zijn gelukkig met protocollen bezig, en ouders en leerlingen worden geïnformeerd over de gevaren en controle die uitgevoerd wordt.

De functie in Windows 10 van parental control is zeer handig, wel zijn de ouders zelf verantwoordelijk een keuze te maken om hun kinderen al dan niet hierover in te lichten. Mijn keuze zou zijn, vertel dat je toezicht houdt en ook waarom!
Kinderen gaan altijd ver. Het internet heeft het alleen wat makkelijker gemaakt. En de realiteit is waar je vroeger nog de computer in de huiskamer kon zetten en daarmee klaar was tegenwoordig iedereen een computer (met camera) in zijn zak heeft zitten. Het is in ieder geval een discussie die vaker wordt gevoerd, zelfs hier op tweakers.net. Hoe ver kan en mag je gaan met Parental software, wat in realiteit een 'legale' trojan is. En tot welke leeftijd?

Mijn keuze zou zijn dat er een waarschuwing komt in de taakbalk dat monitoring aan staat, zodat zowel het kind als de ouder beide weten dat het aan staat. (En eventueel een partner als een jaloerse/wantrouwende partner dit aan zet om de ander in de gaten te houden) Want je kan veel zeggen, maar het leeuwendeel van de ouders gaat echt niet tegen zijn kind zeggen 'joh, heb monitoring software aangezet'. En mijn mening is dat iemand die gevolgd wordt ten aller tijde het recht heeft om te weten dat het aan staat.

Ik vind zelf ethisch gezien parental software in ieder geval zeer twijfelachtig. Ik snap dat het nuttig kan zijn, maar het is niet mijn keuze. Ik heb de parental software in ieder geval in een blokje tekst verwerkt in de TS.

• marcop82
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 10:53:
En alleen positief nieuws brengen dat er al 75 miljoen gebruikers over zijn. Ze noemen er alleen niet bij hoeveel er weer gedowngrade hebben. Want ja, ik zat ook bij die eerste groep.
Ik maak me vooral zorgen over de mensen die geupdate hebben maar niet weten wat er met hun privacy gebeurt en dan een andere keuze zouden gemaakt hebben.

"moest je de EULA maar lezen", maar toch is dit een grensverlegging die nu plots gebeurt, die door de media als "schandalen" naar buiten komen.

[ Voor 13% gewijzigd door marcop82 op 27-08-2015 11:06 ]

• Teckna
Katsunami schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 00:13:
[...]

Hoezo, een maand om te downgraden; dat heb ik nooit gesnapt. Als je niet binnen een maand downgrade, vervalt dan de activatie voor Windows 7 voor de betreffende computer?

Als je wel downgrade, kun je dan, over bijvoorbeeld 2 jaar, wel nog Windows 10 installeren omdat je wel binnen het eerste jaar hebt geüpgradet, of vervalt dan DIE activatie als je binnen een maand een downgrade doet en die na het verlopen van die maand nog steeds draait?
Natuurlijk gewoon een stok achter de deur, een 'niet goed geld terug' garantie met beperkte houdbaarheid om mensen te pushen. Ik weet overigens niet of de 30 dagen echt een harde limiet is, en je dan je oude key niet meer kan gebruiken en je nieuwe W10 key aan je hardware is gelocked. Of dat ze dan alleen de windows.old etc directory verwijderen.
[...]Een flink stuk ingekort[...]

Succes... maar ik denk dat we je wel weer terug gaan zien onder Windows, bijvoorbeeld zodra je eens flink wilt gaan gamen... nadat je je 2 uur zeldzame gametijd hebt vergooid aan kloten met Wine in plaats van gewoon het spel te installeren en te spelen. (Been there, done that...)

Wat betreft de cloud heb ik het gevoel dat we gewoon terug aan het gaan zijn naar 1975: iedereen aan een domme terminal met minimale rekenkracht, met alle data en alle rekenkracht op de mainframe. Alleen, de mainframe heet nu heel hip "cloud", en de domme terminal heeft de hippe naam "mobile device", of "chromebook".

Ik heb het gevoel dat ik uiteindelijk, ooit, terechtkom op Linux voor mijn werkzaken, en Windows in een hoekje van mijn 20 terabyte grote harde schijf heb staan om spellen te spelen.
Het enige spel dat ik speel op dit moment is Cities: Skylines en laat die het heerlijk perfect doen met Steam voor Linux (er zijn tegenwoordig steeds meer (grote) spellen beschikbaar voor Linux met dan aan Steam/SteamOS). Ik had alleen wat gedoe met de juiste/beste radeon drivers vinden. Voor al het andere heb ik dat VM'etje met Windows. Maar alle linux gepraat terzijde, want het staat niet voor niets in de TS dat dit topic daar eigenlijk niet voor bedoeld is.

Ik deel je mening. Ik denk dat uiteindelijk een OS niets meer zal worden dan een frontend voor het 'cloud' gebeuren. W10 heeft nu al dat beginstapje genomen door een hybride te worden van een lokaal/cloud OS. En je ziet nu al dat steeds meer dingen in/via de browser gedaan worden.

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

UN privacy rapporteur invokes Orwell and calls for global digital privacy

Digital surveillance 'worse than Orwell', says new UN privacy chief

Wat mij betreft goede zaak om te zien dat vanuit die hoek de datahonger bij de global tech bedrijven, die bij MS met W10 een nieuwe wending for the worse lijkt te hebben genomen, ook met ernstige zorg bezien wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door Help!!!! op 27-08-2015 11:51 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Verwijderd

Onderstaand artikel lijkt mij goed om te weten dat ook Microsoft zich met zaken gaat bemoeien die de privacy sterk negeert. Tijdens de installatie van Windows10 kan je al het nodige uitschakelen, kan ook nog na installatie, om je privacy enigszins te borgen en dat Microsoft geen gebruik van je desktop, laptop of tablet en straks ook hun telefoon met Windows10, maar Microsoft toch gegevens van je computer haalt, wat zij erkennen,en die je niet kan uitschakelen en waarvan Microsoft niet wil vertellen welke gegevens zij van je computer halen.

Voorwaarde is wel dat de ouders en kinderen een zogenaamd account hebben op Microsoft.com. In de Windowsdocumentatie, achter dit artikel geplaatst, staat beschreven hoe je dit eventueel uit kunt schakelen. Standaard staat deze tool op aan.

Groetjes,

Piet.

Windows 10 bespioneert je kind

Tieners hebben toch geen privacy nodig?
Je kind bespioneren wordt een stuk makkelijker met Windows 10. Alles wat je tiener uitspookt op het internet wordt netjes per mail wekelijks naar je toegestuurd. Lijkt ons goed voor de familiebanden.
René Schoemaker

Nieuws
Vandaag om 13:59

In Windows 10 zit een feature die aan ouders doorgeeft welke websites hun kinderen bezoeken, welke apps ze gebruiken (en hoe lang) en hoe lang ze de computer gebruiken. Wekelijks ploft er dan een mailtje in je inbox met alle data. Zo kom je er bijvoorbeeld al snel achter dat je kind op zoek is naar antwoorden op essentiële levensvragen, zoals seksuele voorkeuren en "hoe vertel ik mijn ouders dat ik zwanger ben". Dat laatste lost zichzelf dan wel op.

De feature staat default aan bij familie-accounts. Volgens The Independent merkten ouders pas dat er zo'n spionagetool in Windows 10 zat toen ze plots dergelijke ongevraagde mailtjes binnen kregen. Zij vinden het schokkend dat ouders op die manier de privacy van hun kinderen kunnen schenden.

Business Insider heeft zich ervan vergewist dat de feature inderdaad bestaat en werkt zoals The Independent beschrijft. De tool staat beschreven in de Windows 10-documentatie.

Hieronder de Windowsdocumentatie.

Keeping your kids safer on the PC

Windows 10

Introduction

Add a child account to your family

Set limits for your child

Monitoring your child’s device activity

Monitor your child’s device use with activity reports

When you add a child’s Microsoft account to your family, you’ll get regular activity report emails summarising how much time they spent on the PC, the websites they visited, the games and apps they used, and the terms they’ve looked up in search engines such as Bing, Google or Yahoo! Search.

The email summary gives you a lot of information about your child’s PC activities at a glance. But you can always delve into more details – and change permissions and other settings based on the activity info – by selecting Recent activity at account.microsoft.com/family. Here's how:

Go to account.microsoft.com/family and sign in.

Select the name of the child whose report you want to see, then select Recent activity. Make sure activity reports are turned on.

If you don't want to receive weekly activity reports in your email, you can turn that feature off and just check your kids' activity reports pages manually.

Go to account.microsoft.com/family and sign in.

Select the name of the child whose report you want to see (the page automatically loads recent activity reports for the selected child), then tap or click Recent activity. Make sure that activity reports are turned On.

Under Email weekly reports to me, turn the switch from On to Off.

Web browsing

This section of the activity report shows all your child’s recent searches and the sites your child visited or tried to view. Blocked sites are listed first, then sites that your child successfully visited. You can allow or block any of the sites directly from the recent activity report by selecting Allow or Block next to the URL. To adjust your child's website limitations, select Settings.
Apps & games

Here you can see all the apps and games your child has been using, including any that were blocked. You can also see their age rating next to the titles, and you can choose to Allow or Block apps and games straight from the list. To adjust your child's app and games restrictions, select Settings.
Screen time

For a breakdown of the overall time your child spent on each of their devices, the Screen time section indicates when and for how long your child used their devices throughout the week.

You’ll see a list of how much time they spent on their devices overall by each day, and also how much time they spent on each device during the entire week.

If you decide you need to adjust your child's screen time limits, select Settings.

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Yup Microsoft: maak kennis met de grooote Bi(n)g Brother! En ze broadcasten het naar het familielid die, voor zover ze dit gecontroleerd hebben of kunnen......, daartoe gemachtigd is :(

NRG

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
Als je dat zelf zo instelt tja dan valt er weinig tegen in te brengen. Niet doen dan, als je dat niet wil.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Ramon schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 18:58:
Als je dat zelf zo instelt tja dan valt er weinig tegen in te brengen. Niet doen dan, als je dat niet wil.
De rapportering functie staat standaard aan en een administrator kan zelf "familieleden" accounts aanmaken. Er wordt niet gemeld dat je complete browsing history dagelijks in een mooi rapportje komt te staan. |:(
Als ik dit zo bekijk, hoort het niet standaard aan te staan:
http://windows.microsoft....-family-safety=windows-10 (dit is de link in de "read more" bij aanmaken account).

"allows you to turn on" zie ik telkens staan.

Als je een account toevoegt kun je de instellingen beheren via:
https://account.microsoft.com/family

Maar inderdaad, als je die bezoekt na het toevoegen van een account dan staat Activyty reporting aan, weekly reports aan. Echter: Blokkeren van websites en Apps&games staan niet aan. Webactiviteit en welke apps&games gebruikt worden staat ook gewoon aan en kan niet worden uitgezet.

Nou weet ik niet hoe lang die family features erin zitten (mij lijkt al wel voor Win10), maar dat het standaard aan staat, is me niet bekend. Echter, het is volledig in te zien als je instellingen gaat beheren en in de "read more".

Verder vind ik het ver gaan om te stellen dat kinderen recht op privacy hebben (op de computer). Dat hebben ze namelijk helemaal niet van hun ouders. Dat ze het krijgen is mooi, maar geen verplichting. En verder moeten we kijken naar wat het merendeel van de ouders wil. Ik kan me voorstellen dat in onderzoeken van MS naar voren is gekomen dat ze dit het liefst hebben. Net als dat je activity reporting ook gewoon uit kunt zetten.

Overigens kun je ook adult-accounts aanmaken waar je geen activiteit van kunt zien. Aan de andere kant: als een kind weet dat ouders het kunnen vinden, is dat dan niet een stuk beter dan zomaar loslaten?

• Teckna
Ik vind het wat kort door de bocht om te zeggen dat een kind geen recht op privacy heeft. De meeste ouders zullen ook niet dagelijks de kamer van een kind doorzoeken, of vuilnisbakken leeggooien om te kijken of er drugs/condooms oid in zitten, om maar een zijstraatje te pakken. Maar dat is weer een compleet andere discussie eigenlijk.

Maar dit roept bij mij meer vragen op eigenlijk.
- Worden deze gegevens ook verzameld als het uit staat, alleen dan niet inzichtelijk voor ouders tenzij je het vinkje aanzet?
- Doet Microsoft dit ook voor 'volwassen' accounts? Alleen dan niet inzichtelijk? Microsofts policies laten dit gewoon toe daar die dermate breed geschreven zijn dat dit er ook onder zou kunnen vallen.

En als dit het geval is, is TOR Browser bijvoorbeeld ook niet meer veilig. Daar dit gebaseerd is op Firefox en dus standaard meegaat. Vervolgens kunnen overheidsinstanties via (oa. de patriot act) exact zien wie wat doet op TOR binnen een Windows omgeving.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teckna
Had hem al gelezen, maar is weer (de zoveelste) mening gebaseerd op eigen perspectief, (net als aan de andere kant trouwens) waar hij ongetwijfeld door zijn geschiedenis vast betere bronnen binnen Microsoft heeft dan de gemiddelde journalist. Maar het is weer geen duidelijk antwoord op wat Microsoft nu wel of niet doet. En het zoveelste 'maar Apple/Google' gebakkelei in zijn stukje doet ook afbreuk aan zijn verhaal.

Het is in ieder geval nog steeds geen statement van Microsoft zelf met een jongens, dit doen we, dat verzamelen we, hiermee houden we ons bezig, we hebben en gebruiken deze data voor dit en dat. Alleen maar verwijzingen en vage antwoorden dat eveneens letterlijk alles kan betekenen. Microsoft houd zich stil. Te stil.
Teckna schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:50:
Had hem al gelezen, maar is weer (de zoveelste) mening gebaseerd op eigen perspectief, (net als aan de andere kant trouwens) waar hij ongetwijfeld door zijn geschiedenis vast betere bronnen binnen Microsoft heeft dan de gemiddelde journalist. Maar het is weer geen duidelijk antwoord op wat Microsoft nu wel of niet doet. En het zoveelste 'maar Apple/Google' gebakkelei in zijn stukje doet ook afbreuk aan zijn verhaal.

Het is in ieder geval nog steeds geen statement van Microsoft zelf met een jongens, dit doen we, dat verzamelen we, hiermee houden we ons bezig, we hebben en gebruiken deze data voor dit en dat. Alleen maar verwijzingen en vage antwoorden dat eveneens letterlijk alles kan betekenen. Microsoft houd zich stil. Te stil.
Nou waar hij wel wat mee doet is dat een deel al wel beantwoord kan worden in de privacy statement zelf. Inderdaad, het is geen 100% zekerheid, maar wel een aannemelijke verklaring. Al denk ik dat je op zoek bent naar iets wat je uiteindelijk nooit gaat krijgen.
En zoals eerder al gemeld werd. Sommigen gaan er vanuit dat Microsoft schuldig is en gaan (soms) op zoek naar bewijs om dat tegen te spreken, in plaats van uitgaan van onschuld om vervolgens bewijs te verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Martinspire schreef op donderdag 27 augustus 2015 @ 23:56:
[...]
Nou waar hij wel wat mee doet is dat een deel al wel beantwoord kan worden in de privacy statement zelf. Inderdaad, het is geen 100% zekerheid, maar wel een aannemelijke verklaring. Al denk ik dat je op zoek bent naar iets wat je uiteindelijk nooit gaat krijgen.
En zoals eerder al gemeld werd. Sommigen gaan er vanuit dat Microsoft schuldig is en gaan (soms) op zoek naar bewijs om dat tegen te spreken, in plaats van uitgaan van onschuld om vervolgens bewijs te verzamelen.
Ik heb nog steeds geen overtuigend antwoord aan beide kanten van de 'isle' anders. Ook dit stukje zegt niets nieuws. Ik heb wat hier las al verschillende keren gehoord al dan niet gedeeltelijk en/of in wat andere bewoording. Het is de zoveelste 'ga maar rustig slapen, het valt heus wel mee hoor'. Wat mij betreft is het net Schrödinger's cat. We weten het niet tot die doos een keertje echt open getrokken wordt.

Met als topper trouwens deze uitspraak
I'm also not hearing a single peep of complaints from people who actually set up and run business networks, because they understand how utterly normal those privacy terms are in 2015.
Het zijn in mijn omgeving juist de mensen die bovengemiddeld met techniek en netwerk/systeembeheer bezig zijn die zich zorgen maken om privacy en hoe ver bedrijven gaan. En daarnaast bezig zijn data veilig op te slaan en het zo raar vinden dat iedereen het maar prima vind. En vind het nogal heel wat dat we het allemaal maar normaal moeten vinden omdat het kennelijk 2015 is.

Overigens zei je hier nog geen dag geleden dat je het zelf ook raar vond dat er nog geen verklaring was gegeven. Ik zoek gewoon een echt antwoord van Microsoft anders dan gedraai. Iets in de trant zoals Spotify gedaan heeft met het volgend artikel: https://news.spotify.com/us/2015/08/21/sorry-2/ Het hoeft allemaal echt niet met technische details etc. Maar gewoon een dit en dat en dat doen we, en hierom doen we het. Het hoeft allemaal niet lastig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 14:55
Lijkt me eerder door MS-gesponserde reclame... Twee zinnetjes uit de EULA aanhalen en op basis daarvan zeggen: "zie je wel dat ze je niet bespioneren". Duh...
Als dat heerschap dan eens zou verklaren wat er allemaal naar MS wordt gestuurd als je alle privacy-instellingen op "on" laat staan.

Andere mening: http://www.veteranstodaym...8/windows-10-spy-edition/

[ Voor 23% gewijzigd door PinkPanther1970 op 28-08-2015 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:07:
[...]

Lijkt me eerder door MS-gesponserde reclame... Twee zinnetjes uit de EULA aanhalen en op basis daarvan zeggen: "zie je wel dat ze je niet bespioneren". Duh...
Als dat heerschap dan eens zou verklaren wat er allemaal naar MS wordt gestuurd als je alle privacy-instellingen op "on" laat staan.

:+ En vervolgens kom je met een Windows 1984 response van een Veteranen website....hoe vindt je het toch? :) (met wederom een afbeelding van het settings scherm die niet eens bestaat....)

[ Voor 6% gewijzigd door TheVMaster op 28-08-2015 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:49:
[...]

:+ En vervolgens kom je met een Windows 1984 response van een Veteranen website....hoe vindt je het toch? :) (met wederom een afbeelding van het settings scherm die niet eens bestaat....)
Laat toch joh, objectiviteit is ver te zoeken op het internet. Het wil er niet in bij mensen die al besloten hebben dat Microsoft evil is en alles van ze pikt zonder dat ze er ook maar enig bewijs voor kunnen overleggen. Zij claimen dat Microsoft steelt en verwachten dat ze verder niets hoeven te bewijzen.

Onschuldig tot het tegendeel bewezen is bestaat niet meer blijkbaar en waarschijnlijk willen zij ook zo behandeld worden als zij een keer voor de rechter staan... Ik begrijp het echt niet meer.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:49:
[...]

Kritiek geven op een bron omdat het volgens jou "maar" een veteranen-website is, maar zelf wel een artikel op zdnet linken. Zdnet met als eigenaar CBS, een conglomeraat dat nauwe banden heeft met de politiek... tja...

Oké dan, zeg jij dan eens wat er wel en niet naar MS wordt gestuurd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:58:
[...]

Kritiek geven op een bron omdat het volgens jou "maar" een veteranen-website is, maar zelf wel een artikel op zdnet linken. Zdnet met als eigenaar CBS, een conglomeraat dat nauwe banden heeft met de politiek... tja...

Oké dan, zeg jij dan eens wat er wel en niet naar MS wordt gestuurd...
Owja...dat is waar ook...ik zou me hier niet meer reageren... >:) Maar die afbeelding die in het artikel gebruikt wordt....tja...als die aangeeft hoe betrouwbaar het artikel is. Op die afbeelding staan namelijk features die niet bestaan...dus tja... :)

[ Voor 15% gewijzigd door TheVMaster op 28-08-2015 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 09:01:
[...]

Owja...dat is waar ook...ik zou me hier niet meer reageren... >:)
En Ed Bott is natuurlijk een zeer onafhankelijke bron, op geen enkele manier verbonden aan MS:
https://mvp.microsoft.com...000527?fullName=Ed%20Bott

Oops: http://techrights.org/2008/11/09/ed-bott-laptop-bribe/

[ Voor 8% gewijzigd door PinkPanther1970 op 28-08-2015 09:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vali
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:49
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 08:07:
[...]

Te droog dat er over privacy wordt gesproken en hoe vreselijk Windows 10 wel niet is, maar onderaan wel twitter en google+ knop neerzetten. 8)7 Het laatste waar je helemaal niks uit kan zetten en achteraf alleen kan verwijderen (en dan maar hopen dat het gebeurd).

[ Voor 8% gewijzigd door vali op 28-08-2015 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ed is natuurlijk niet onafhankelijk, welke journalist is dat wel? Daarbij is Ed tenminste nog journalist, die onderzoek doet. Het artikel op die Veteranen website, tja....het plaatje wat ter illustrie gebruikt wordt is onjuist....en het is natuurlijk gewoon een stukje stemmingmakerij...ohw en die TechRights website, tja....ook zo lekker onafhankelijk :))

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 28-08-2015 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:22:
[...]
Ed is natuurlijk niet onafhankelijk, welke journalist is dat wel?
Misschien best dat we niet alle journalisten over dezelfde kam scheren, niet iedereen laat zich omkopen. Dit is het typische "maar kijk wat de anderen doen" antwoord wat de basis lijkt te zijn van elk contra-argument in deze discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Kom op allemaal! Feiten (graag van gerenomeerde bronnen)! Geen onderling gespar ;)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:56
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:11:
[...]

Te droog dat er over privacy wordt gesproken en hoe vreselijk Windows 10 wel niet is, maar onderaan wel twitter en google+ knop neerzetten. 8)7 Het laatste waar je helemaal niks uit kan zetten en achteraf alleen kan verwijderen (en dan maar hopen dat het gebeurd).
Op Twitter en Facebook bepaal je zelf wat je deelt.
Als ik mijn hele leven wil delen, dan doe ik dat. Wil ik dat niet, dan doe ik het niet.
Met Windows 10 weet ik niet eens wat ik allemaal deel. Kan wel alles uitzetten, maar dan weet ik nog steeds niet wat ik allemaal deel. Deel ik al mijn files? Deel ik het soort foto's dat ik op mijn pc heb staan? Deel ik hoe vaak ik bepaalde soort foto's open? Of hoe groot de files zijn die ik vaak open? Of dat ik vaak naar Amerikaanse sites ga? Of dat ik veel bij webshops bestel? En hoe vaak? En wat ik dan bestel? Deel ik welke programma's ik op mijn pc heb staan? En hoe vaak ik die programma's gebruik?

Ik snap niet dat Microsoft niet gewoon uitleg geeft. Waarom kunnen ze geen voorbeelden geven van data die ze van je willen hebben? Bijvoorbeeld: als je een Word bestand opent, dan wordt de grootte van het bestand, het aantal woorden en de opmaak uitgelezen en naar de cloud verstuurd (ik verzin maar wat).
Hoe moeilijk kan dat zijn. Gewoon wat voorbeelden waarvan ze denken dat mensen dat belangrijk vinden.
Of gewoon een lijst van data waarvan ze denken dat mensen die niet zomaar willen delen.

Maar misschien denken ze daar bij Microsoft dat niemand een reet geeft om zijn/haar privacy en dat iedereen het maar goed vindt wat ze doen.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Xyphoid schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:48:
[...]

_O- Je bent serieus? Facebook deelt/verkoopt meer van je dan je lief is. Sterker nog, ik durf te stellen dat met elke post die jij op Facebook zet, gaat er 10x zoveel data het commerciele traject in op de achtergrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
Xyphoid schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:48:
[...]

Als ik mijn hele leven wil delen, dan doe ik dat. Wil ik dat niet, dan doe ik het niet.
Met Windows 10 weet ik niet eens wat ik allemaal deel. Kan wel alles uitzetten, maar dan weet ik nog steeds niet wat ik allemaal deel. Deel ik al mijn files? Deel ik het soort foto's dat ik op mijn pc heb staan? Deel ik hoe vaak ik bepaalde soort foto's open? Of hoe groot de files zijn die ik vaak open? Of dat ik vaak naar Amerikaanse sites ga? Of dat ik veel bij webshops bestel? En hoe vaak? En wat ik dan bestel? Deel ik welke programma's ik op mijn pc heb staan? En hoe vaak ik die programma's gebruik?

Ik snap niet dat Microsoft niet gewoon uitleg geeft. Waarom kunnen ze geen voorbeelden geven van data die ze van je willen hebben? Bijvoorbeeld: als je een Word bestand opent, dan wordt de grootte van het bestand, het aantal woorden en de opmaak uitgelezen en naar de cloud verstuurd (ik verzin maar wat).
Hoe moeilijk kan dat zijn. Gewoon wat voorbeelden waarvan ze denken dat mensen dat belangrijk vinden.
Of gewoon een lijst van data waarvan ze denken dat mensen die niet zomaar willen delen.

Maar misschien denken ze daar bij Microsoft dat niemand een reet geeft om zijn/haar privacy en dat iedereen het maar goed vindt wat ze doen.
Je vergeet dat automatisch wordt bijgehouden welke websites je bezoekt als daar een deel mij knop zit. Je hoeft niet op de knop te drukken om gevolgd te worden.

Microsoft doet er tenminste nog wat aan om een hoop uit te zetten voordat je het product gebruikt en zegt duidelijk dat ze de gegevens niet aan derde verkoopt voor advertentie doeleinde (tenminste data van Windows 10, onedrive ect.) Daarbij zijn de eerste cloud services die iso 27018 is gecertificeerd. Ze nemen data van de gebruikers wel degelijk serieus. Dat er nu onduidelijk ontstaan is inderdaad niet fijn (voor sommige gebruikers onder ons), maar geef Microsoft de kans om hier duidelijk antwoord op te geven.

owja voordat ik het vergeet. Jou facebook en google+ data wordt wel voor advertentie doeleinde gebruikt en tegenwoordig geanalyseerd met big data tools. In de toekomst worden prive gegevens nog beter geanalyseerd en hierdoor nog meer waard :)

[ Voor 8% gewijzigd door vali op 28-08-2015 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:55:
[...]
Daarbij zijn de eerste cloud services die iso 27018 is gecertificeerd.
Kleine nuance; ze zijn de enige die in de EU bepaalde certificeringe bekrachtigd hebben gekregen door de EU. Helaas/gelukkig zijn 99% van alle voorwaarden van toepassing op zakelijke services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
MAX3400 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:03:
[...]

Kleine nuance; ze zijn de enige die in de EU bepaalde certificeringe bekrachtigd hebben gekregen door de EU. Helaas/gelukkig zijn 99% van alle voorwaarden van toepassing op zakelijke services.
Dat klopt, maar het laat wel zien dat ze privacy serieus nemen. Aangezien Microsoft flink wat meer verdient met de zakelijke markt, moeten ze die markt wel serieus nemen. Ik ben allang blij dat je niet verplicht bent om een Microsoft account in te voeren om updates te kunnen ontvangen, iets wat bij Apple wel moet (of nog erger, de requirement van een creditcard bij een appstore account. Al kan je dit met een vage bypass omzeilen gelukkig).

[ Voor 28% gewijzigd door vali op 28-08-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
MAX3400 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 10:51:
[...]

_O- Je bent serieus? Facebook deelt/verkoopt meer van je dan je lief is. Sterker nog, ik durf te stellen dat met elke post die jij op Facebook zet, gaat er 10x zoveel data het commerciele traject in op de achtergrond.
Ze doen maar. Het enigste dat ze weten is mijn email. En dat is een hotmail die ik alleen voor siteregistraties gebruik. En nergens heb ik mijn naam of telefoonnummer bijgezet.

En ik zeg niet dat ze geen data verkopen. Ik zeg alleen dat ik kan bepalen wat ik er op zet.

[ Voor 8% gewijzigd door Xyphoid op 28-08-2015 11:21 ]

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Xyphoid schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:19:
[...]

Ze doen maar. Het enigste dat ze weten is mijn email. En dat is een hotmail die ik alleen voor siteregistraties gebruik. En nergens heb ik mijn naam of telefoonnummer bijgezet.
Een profiel opbouwen zoals Facebook doet, zelfs als je geen account hebt, kan prima zonder naam. Je naam is ook helemaal niet interessant voor een profiel. Het profiel wat gebruikt/gemaakt wordt geeft een inzicht in wat jij leuk vind, welke sites je bezoekt etc. Het interesseert Facebook en adverteerders verder geen enkele zier hoe je heet, het draagt namelijk ook helemaal niets bij aan het doel.

Het profiel wordt gebruikt voor het bepalen welke advertenties ze aan je willen laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
Xyphoid schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:19:
[...]

En ik zeg niet dat ze geen data verkopen. Ik zeg alleen dat ik kan bepalen wat ik er op zet.
Lees mijn linkje en je zult zien dat je niet eens een facebook account nodig hebt. Ze weten (als je geen goede adblocker gebruikt met socialblocker) toch al alles over je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:10

Arrogant

S.F.W.

Gé Brander schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:22:
[...]

Een profiel opbouwen zoals Facebook doet, zelfs als je geen account hebt, kan prima zonder naam. Je naam is ook helemaal niet interessant voor een profiel. Het profiel wat gebruikt/gemaakt wordt geeft een inzicht in wat jij leuk vind, welke sites je bezoekt etc. Het interesseert Facebook en adverteerders verder geen enkele zier hoe je heet, het draagt namelijk ook helemaal niets bij aan het doel.

Het profiel wordt gebruikt voor het bepalen welke advertenties ze aan je willen laten zien.
Nergens last van. :)

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
Moet je wel gebruik maken van firefox, anders heb je er nog steeds niks aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:32:
[...]

Moet je wel gebruik maken van firefox, anders heb je er nog steeds niks aan ;)
Dat gebruik ik, maar Google Chrome kan je ook afschermen.

Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
Arrogant schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:38:
[...]

Dat gebruik ik, maar Google Chrome kan je ook afschermen.
Dat klopt, maar van Google kan je niet afschermen (zelfs niet met chromium). Hier leuk verhaaltje wat in de browser niet zo lang geleden zat.

Google developers reageren iets te snel erop en de antwoorden waren heerlijk "zakelijk". Dus ja, dat is de reden waarom ik liever heb dat Microsoft iets langer doet over privacy zaken met Windows 10. Liever een goed antwoord dan een vaag en ondoordacht antwoord zoals Facebook en Google om bekend staan.

[ Voor 41% gewijzigd door vali op 28-08-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:46:
[...]

Liever een goed antwoord dan een vaag en ondoordacht antwoord zoals Facebook en Google om bekend staan.
En hoelang mogen ze zo doen over een goed antwoord? Een jaartje of 2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:05:
[...]

Ik denk 10, aangezien alles straks 10 draait (xbox, phone, tablet/laptop.desktop) :+

Zelf hoop ik dat er in september meer bekent wordt gemaakt met de release van Windows 10 for phones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:05:
[...]

Niet zo negatief; hoe lang duurt het wel niet voordat je in NL antwoord krijgt op sommige informatie? Als je al antwoord krijgt? Iets met CBP, traject-controles, parlementaire onderzoeken, digitale sleepnetten etc.

Laten we alsjeblieft niet doen alsof Microsoft nu ineens rode pakken heeft aangetrokken en hoorntjes heeft laten groeien op hun hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gé Brander schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 11:22:
[...]

Je vergeet ook nog even de systeemeigenschappen, het IP adres...etc..etc. Kan me niet voorstellen dat je dan alles via TOR netwerken bezoekt en/of voor Facebook etc. een aparte internetverbinding hebt etc...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arrogant

Arrogant

S.F.W.

MAX3400 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:11:
[...]
Laten we alsjeblieft niet doen alsof Microsoft nu ineens rode pakken heeft aangetrokken en hoorntjes heeft laten groeien op hun hoofd.
>:)
*knip* Het is hier geen Huiskamer....

[ Voor 21% gewijzigd door TheVMaster op 28-08-2015 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 12:49:
Kan me niet voorstellen dat je dan alles via TOR netwerken bezoekt en/of voor Facebook etc. een aparte internetverbinding hebt etc...
Dat lijkt nu ook gedeeltelijk nutteloos te zijn met de ingebouwde website history reports voor gezinnen :+
Ik hoop dat Microsoft deze niet "voor applicatieverbeteringen" naar zichzelf stuurt.

[ Voor 12% gewijzigd door marcop82 op 28-08-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

marcop82 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 13:41:
[...]

Dat lijkt nu ook gedeeltelijk nutteloos te zijn met de ingebouwde website history reports voor gezinnen :+
Ik hoop dat Microsoft deze niet "voor applicatieverbeteringen" naar zichzelf stuurt.
webhistory voor family etc zit er al jaren in. Is gewoon een optie die er volgens mij al sinds Windows 8 in zit en wellicht al langer. Weet ik niet meer zeker. Is al zo lang geleden dat ik Windows 7 thuis draai.

Maar daar hoorde je nooit iemand over en nu met Windows 10 is het opeens wel een issue...

Edit: Het zat al in Windows Vista!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
Gé Brander schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:14:
[...]

webhistory voor family etc zit er al jaren in. Is gewoon een optie die er volgens mij al sinds Windows 8 in zit en wellicht al langer. Weet ik niet meer zeker. Is al zo lang geleden dat ik Windows 7 thuis draai.

Maar daar hoorde je nooit iemand over en nu met Windows 10 is het opeens wel een issue...
Daar zijn we Nederlanders voor toch. We krijgen iets gratis en dan alsnog zeiken over het product :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:17:
[...]

Daar zijn we Nederlanders voor toch. We krijgen iets gratis en dan alsnog zeiken over het product :)
Het is volgens mij vooral omdat het gratis is. Het is gratis dus er moet iets mis mee zijn... |:(
Gé Brander schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:14:
[...]

Edit: Het zat al in Windows Vista!
Dat heet gewoon Parental Control inderdaad.....heb dat wel eens gebruikt in de Vista tijd....

[ Voor 45% gewijzigd door TheVMaster op 28-08-2015 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:30:
[...]

Het is volgens mij vooral omdat het gratis is. Het is gratis dus er moet iets mis mee zijn... |:(

[...]

Dat heet gewoon Parental Control inderdaad.....heb dat wel eens gebruikt in de Vista tijd....
En het is helemaal nieuw, dus dat is helemaal gelijk aan eng. Doet mij denken aan de Windows 8 tijdperk. Oudere mensen die willen overstappen omdat ze hoorde dat Windows 8.1 niet fijn werkt. Zonder ooit het product hebben aangeraakt. Vond die blik altijd geweldig als ik vroeg wat ze er niet fijn aan vonden :+

Hetzelfde gebeuren zie ik nu met Windows 10. Zie wat collega's on mij heen exact hetzelfde zeggen qua privacy gebeuren over Windows 10, maar wel ipad/iphone/mac gebruiken waar ze hun Apple account hebben ingevoerd en ook gebruik maken van Facebook. Maar nee, Microsoft is de enige die data verzameld. 8)7

Apple en Google doen al jaren analysies over het gebruik van de keyboard. Nu met Windows 10 denken die mensen na het lezen van de privacy voorwaarden van Microsoft, dat Microsoft alle toetsaanslagen bijhoudt. Ze snappen niet dat het advocaten taal is en dat Microsoft er alles in moet zetten om zichzelf te beschermen.

[ Voor 21% gewijzigd door vali op 28-08-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:33:
[...]

En het is helemaal nieuw, dus dat is helemaal gelijk aan eng. Doet mij denken aan de Windows 8 tijdperk. Oudere mensen die willen overstappen omdat ze hoorde dat Windows 8.1 niet fijn werkt. Zonder ooit het product hebben aangeraakt. Vond die blik altijd geweldig als ik vroeg wat ze er niet fijn aan vonden :+

Hetzelfde gebeuren zie ik nu met Windows 10. Zie wat collega's on mij heen exact hetzelfde zeggen qua privacy gebeuren over Windows 10, maar wel ipad/iphone/mac gebruiken waar ze hun Apple account hebben ingevoerd en ook gebruik maken van Facebook. Maar nee, Microsoft is de enige die data verzameld. 8)7

Apple en Google doen al jaren analysies over het gebruik van de keyboard. Nu met Windows 10 denken die mensen na het lezen van de privacy voorwaarden van Microsoft, dat Microsoft alle toetsaanslagen bijhoudt. Ze snappen niet dat het advocaten taal is en dat Microsoft er alles in moet zetten om zichzelf te beschermen.
Maar laten we niet vergeten dat iedereen Windows (10) gebruikt en maar heel weinig mensen een Android of iOS tablet hebben natuurlijk.... >:) enneh.....er zitten ook maar 1.490.000.000 mensen op Facebook....dus waar hebben we het over O-)

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 28-08-2015 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:41:
[...]

Maar laten we niet vergeten dat iedereen Windows (10) gebruikt en maar heel weinig mensen een Android of iOS tablet hebben natuurlijk.... >:)
Klopt, dat vergaat ik erbij te vermelden . Scherp van je haha :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:30:
[...]

Gratis bestaat niet.

[ Voor 6% gewijzigd door PinkPanther1970 op 28-08-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:43:
[...]

Gratis bestaat niet. (of geloof je nog in de sint ook?)
Als je het krijgt en je betaald niet in de vorm van geld of data (want Microsoft verkoopt je data niet voor advertentie doeleinde) wat moet je het dan noemen?

De enige reden waarom Microsoft het eerste jaar gratis heeft gemaakt (want het blijft niet voor altijd gratis zoals TheVMaster ook meld) is om meer marktaandeel aan WP te geven. Nu er meer dan 75 miljoen Windows 10 gebruikers zijn, is er aanzienlijk grote kans dat die allemaal het store knopje zien. Die was met Windows 8 veel gemakkelijker te vermijden, aangezien vele niet metro gebruiken.

[ Voor 36% gewijzigd door vali op 28-08-2015 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee en daarom betaal je er na 29 juli gewoon weer 119 euro voor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:40
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:45:
[...]

Nee en daarom betaal je er na 29 juli gewoon weer 119 euro voor....
2016 welteverstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eh.....inderdaad, want 29 juli 2015 was een maand geleden :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

En wederom wordt deze discussie hier, die door sommigen inhoudelijk wordt gevoerd, gebaggataliseerd. Jammer! Let ook even op de topic warning. Het steeds aanhalen van Facebook, Apple en Google blijft een herhaaldelijk en ondertussen verstorend beeld in dit topic.

En ja het verzamelen van data door Microsoft tot op zekere hoogte akkoord, maar nieuwe criticasters in dit topic moeten dit stukje uit het Privacy Statement van MS maar eens tot zich nemen:

"Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen."

Geeft MS wel erg veel bewegingsvrijheid, niet..?

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:44:
[...]

Als je het krijgt en je betaald niet in de vorm van geld of data (want Microsoft verkoopt je data niet voor advertentie doeleinde) wat moet je het dan noemen?
http://theconversation.co...t-with-your-privacy-45593

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:51:
En wederom wordt deze discussie hier, die door sommigen inhoudelijk wordt gevoerd, gebaggataliseerd. Jammer! Let ook even op de topic warning. Het steeds aanhalen van Facebook, Apple en Google blijft een herhaaldelijk en ondertussen verstorend beeld in dit topic.

En ja het verzamelen van data door Microsoft tot op zekere hoogte akkoord, maar nieuwe criticasters in dit topic moeten dit stukje uit het Privacy Statement van MS maar eens tot zich nemen:

"Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen."

Is dat laatste niet als je bijvoorbeeld al als je een app zoals facebook installeert? Store app kan je zien als een service. Dat is dus het probleem als je hun privacy voorwaarden gaat doornemen. Ze moeten er letterlijk alles inzetten en de vraag is dus ook, staat dit altijd aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
Staat inhoudelijk vrij weinig en is ook maar met een natte vingerwerk. Apps die gebruik maken van user data gebeurd nu ook met Windows 8, windows phone, IOS en Android. Dus het is niks nieuws.

edit:
Sorry admin voor het aanmaken van twee posten achter elkaar :|

[ Voor 11% gewijzigd door vali op 28-08-2015 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinkPanther1970
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:56:
[...]

Staat inhoudelijk vrij weinig en is ook maar met een natte vinger getikt. Apps die gebruik maken van user data gebeurd nu ook met Windows 8, windows phone, IOS en Android.
Je zou een artikel toch eens moeten lezen, alvorens te zeggen dat er niets instaat...

Also buried in the privacy statement is the types of data Cortana – Microsoft’s answer to Apple’s Siri or Google Now – uses. This includes:

[…] device location, data from your calendar, the apps you use, data from your emails and text messages, who you call, your contacts and how often you interact with them on your device. Cortana also learns about you by collecting data about how you use your device and other Microsoft services, such as your music, alarm settings, whether the lock screen is on, what you view and purchase, your browse and Bing search history, and more.

Note that the “and more” statement basically covers everything that you do on a device. Nothing, in principle, is excluded.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:54:
[...]

Is dat laatste niet als je bijvoorbeeld al als je een app zoals facebook installeert? Store app kan je zien als een service. Dat is dus het probleem als je hun privacy voorwaarden gaat doornemen. Ze moeten er letterlijk alles inzetten en de vraag is dus ook, staat dit altijd aan.
Nou dit is dus o.a. wat mensen in dit topic bezig houdt :) Dit kan als je het leest natuurlijk heel ruim geintrepeteerd worden door de gebruiker maar ook door MS. En services.. daar draait die hele bak op hè, vandaar :)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:58:
[...]

Je zou een artikel toch eens moeten lezen, alvorens te zeggen dat er niets instaat...

Also buried in the privacy statement is the types of data Cortana – Microsoft’s answer to Apple’s Siri or Google Now – uses. This includes:

[…] device location, data from your calendar, the apps you use, data from your emails and text messages, who you call, your contacts and how often you interact with them on your device. Cortana also learns about you by collecting data about how you use your device and other Microsoft services, such as your music, alarm settings, whether the lock screen is on, what you view and purchase, your browse and Bing search history, and more.

Note that the “and more” statement basically covers everything that you do on a device. Nothing, in principle, is excluded.
Ik heb dat inderdaad gelezen en dat is niet nieuw. Als je Cortana gebruikt (net als Siri en Google Now) gebeurd hier exact hetzelfde. Medewerkers bij Microsoft gaan echt niet letterlijk jou e-mails doorlezen om zo Cortana te verbeteren, maar Cortana heeft wel toegang tot de data nodig om te kunnen functioneren en beter te worden. Daarbij wordt Cortana lokaal opgeslagen (net als Siri overigens).

In vergelijking tot Google Now wordt Cortana niet voor advertentie doeleinde gebruikt. Mijns inziens de reden dat ik cortana nog gebruik, anders stond het allang uit.
Is Microsoft of Bing van plan om de gegevens die Cortana verzamelt, te gebruiken om advertenties te verkopen of anderszins informatie te exploiteren?

Nee, Cortana gebruikt de informatie in Cortana Notebook niet om gerichte advertenties te sturen. Advertenties kunnen zoekresultaten die door Cortana worden geleverd, vergezellen, net als wanneer u een zoekopdracht op Bing.com uitvoert.

[ Voor 19% gewijzigd door vali op 28-08-2015 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
GerardVanAfoort schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:51:

Op zich begrijpelijk dat ze dat er in zetten om zichzelf in te dekken.

Maar hoe moeilijk is het om een lijst te geven van data, services en derden waarover ze het hebben?
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:54:
[...]

Ah, dan wordt de lijst van services wel erg lang ja.
Alleen een lijst van Microsoft programma's dan.

[ Voor 18% gewijzigd door Xyphoid op 28-08-2015 15:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinkPanther1970
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:00:
[...]

Ik heb dat inderdaad gelezen en dat is niet nieuw. Als je Cortana gebruikt (net als Siri en Google Now) gebeurd hier exact hetzelfde. Medewerkers bij Microsoft gaan echt niet letterlijk jou e-mails doorlezen om zo Cortana te verbeteren, maar Cortana heeft wel toegang tot de data nodig om te kunnen functioneren en beter te worden. Daarbij wordt Cortana lokaal opgeslagen (net als Siri overigens)
Je hoeft Cortana helemaal niet te gebruiken, je mag dit zelfs hebben uitgeschakeld: http://arstechnica.com/in...top-talking-to-microsoft/

Stuur jij me even je bankkaart en je pin op? Ik zal er niets mee doen hoor, beloofd!

[ Voor 5% gewijzigd door PinkPanther1970 op 28-08-2015 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
PinkPanther1970 schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:04:
[...]

Je hoeft Cortana helemaal niet te gebruiken, je mag dit zelfs hebben uitgeschakeld: http://arstechnica.com/in...top-talking-to-microsoft/

Stuur jij me even je bankkaart en je pin op? Ik zal er niets mee doen hoor, beloofd!
Natuurlijk weet ik dat je het kan uitzetten, gaat er mij om wat ze met de data van cortana doen. Daarbij weten ze al mijn bankzaken, al ben ik zo slim om Paypal te gebruiken. Ben ik nog enigszins gedekt als ze zomaar geld van mijn rekening gaan halen ;)

Kan je btw wel een pasje en wachtwoord sturen, al ga je er weinig aan hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door vali op 28-08-2015 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:33:

Irrelevant. Niemand maakt er zich druk over dat Google meekijkt wat je op Facebook plaatst met het elektronische speeltje in je jaszak. Maar je personal computer is van jou en bevat belangrijke bestanden.

En neen, ik weet ook wel dat MS niet alle toetsaanslagen naar zichzelf stuurt. Maar dat maakt niet meer uit. Het is te laat. Voor de wereld is Win10 vanaf nu het OS dat al je gegevens steelt, net als Win8 zogezegd onbruikbaar is zonder touchscreen en Vista zogezegd instabiel is. Zoals iemand elders zei: "once again MS snatched defeat from the jaws of victory".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vali
Enai schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:37:
[...]

Irrelevant. Niemand maakt er zich druk over dat Google meekijkt wat je op Facebook plaatst met het elektronische speeltje in je jaszak. Maar je personal computer is van jou en bevat belangrijke bestanden.

En neen, ik weet ook wel dat MS niet alle toetsaanslagen naar zichzelf stuurt. Maar dat maakt niet meer uit. Het is te laat. Voor de wereld is Win10 vanaf nu het OS dat al je gegevens steelt, net als Win8 zogezegd onbruikbaar is zonder touchscreen en Vista zogezegd instabiel is. Zoals iemand elders zei: "once again MS snatched defeat from the jaws of victory".
Hoop serieus dat het eerste stuk sarcastisch was, want dat geldt allang niet meer. Dat men Windows 10 nu ziet als "stelen van al je gegevens" valt echt reuze mee. Zie je nu gebruikers moord en brand schreeuwen dat Android het meest lekke OS is dat er bestaat (want dat is het op dit moment)? Zover ik in mijn niet ict vriendenkring kijk merk ik er vrij weinig van.

Kan zo een botnet opzetten en wat bestanden naar hun gs5 sturen die niet beschermt is om zo hun telefoon over te nemen (en volledige controle te hebben qua data en bankzaken).

[ Voor 7% gewijzigd door vali op 28-08-2015 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

We zullen het Microsoft Online Marketing Team maar weer eens beantwoorden:
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:41:
Maar laten we niet vergeten dat iedereen Windows (10) gebruikt en maar heel weinig mensen een Android of iOS tablet hebben natuurlijk.... >:) enneh.....er zitten ook maar 1.490.000.000 mensen op Facebook....dus waar hebben we het over O-)
+1 neutraal. Al die miljoenen gebruikers van een iOS PC en een Facebook OS laptop toch ook weer he. Oh wait, die zijn er niet ! Misschien moeten we maar wat meer kijken naar Linux en OS X, dat staat effectief op PCs wereldwijd geïnstalleerd. Maar dat is het probleem niet, het onderwerp, wat in de titel en in de mod-break staat gaat toch heel erg over Microsoft Windows 10 zijn privacy issues.
Vreemd want dat staat toch nergens zwart op wit dat je data niet in de handen van derde partijen valt en de term "verkopen" kan natuurlijk breed getrokken worden: https://gathering.tweaker...message/44753895#44753895
De enige reden waarom Microsoft het eerste jaar gratis heeft gemaakt (want het blijft niet voor altijd gratis zoals TheVMaster ook meld) is om meer marktaandeel aan WP te geven. Nu er meer dan 75 miljoen Windows 10 gebruikers zijn, is er aanzienlijk grote kans dat die allemaal het store knopje zien. Die was met Windows 8 veel gemakkelijker te vermijden, aangezien vele niet metro gebruiken.
De Marketplace knop kon je niet missen met Windows 8 en de hele metro interface nog minder. Dat was zeker niet de reden. Microsoft gaat gewoon over naar een ander verdienstenmodel en daar is niet iedereen het akkoord mee zoals dit topic aanduidt.
TheVMaster schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 14:45:
Nee en daarom betaal je er na 29 juli gewoon weer 119 euro voor.
Voor eigenaars van een PC met geldige Windows 7 of 8 licentie. Windows XP = betalen en een nieuwe PC betaal je ook de OEM licentie mee. Maar je krijgt nergens de optie om de "gratis" features uit te schakelen zoals de freemium games, opt-out data-collection en het soort zooi waar hier sterke twijfels over getrokken worden.
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:00:
In vergelijking tot Google Now wordt Cortana niet voor advertentie doeleinde gebruikt. Mijns inziens de reden dat ik cortana nog gebruik, anders stond het allang uit.
Cortana niet, Bing wel.
Ja andere (maar niet alle) zoek-engines ook natuurlijk voordat Google, Apple en Facebook weer erbijgetrokken worden.
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:40:
Dat men Windows 10 nu ziet als "stelen van al je gegevens" valt echt reuze mee.
Mogen we je bronnen inzien ? Want tot nu toe heeft hier niemand iets concreets over kunnen zeggen dankzij end-to-end encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
vali schreef op vrijdag 28 augustus 2015 @ 15:40:
[...]

Hoop serieus dat het eerste stuk sarcastisch was, want dat geldt allang niet meer. Dat men Windows 10 nu ziet als "stelen van al je gegevens" valt echt reuze mee. Zie je nu gebruikers moord en brand schreeuwen dat Android het meest lekke OS is dat er bestaat (want dat is het op dit moment)? Zover ik in mijn niet ict vriendenkring kijk merk ik er vrij weinig van.
In mijn (grotendeels ICT-)vriendenkring zie ik niemand die ook maar enige interesse heeft in Win10. Sommigen vinden het zinloos en hebben geen behoefte aan een upgrade, want Win7 werkt toch gewoon en "who cares, MS heeft toch al verloren" al typend op zijn Macbook. Anderen hebben een hekel aan Win10 zonder het zelfs maar gebruikt te hebben, want "lelijk" of "tiles" of (ja hoor) "je weet toch dat Win10 al je bestanden scant en de hash naar MS stuurt en zo een database aanlegt voor reclamedoeleinden? Vandaar dat Win10 gratis is" (ok, deze kerel is websitedeveloper met een Mac).

Adoptierate: 0 werkmachines + 1 testlaptopje (en die is van mij).

Enkele dagen later kreeg ik van een technisch onkundige collega te horen dat ze gelezen had dat Win10 een virus bevat/is waardoor alle tekst die je intikt naar "het internet" verzonden wordt, en of ik haar kon uitleggen hoe je van die "Get Windows 10" kon afraken zodat ze niet geïnfecteerd zou worden?

Tja.
Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings