Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-03-2022
Katsunami schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:49:
[...]

Dat kun je nog hoogstens 4,5 jaar doen. Als je ziet hoe lang die anti-trustzaken in het verleden hebben geduurd, denk ik niet dat dit gedoe voor die tijd is opgelost. Tegen 2020 zit IEDEREEN op de een of andere manier op Windows 10, zij het omdat de support van Windows 7 afloopt, of omdat een nieuwe computer Windows 10 bevat.

Er zou gewoon één algemene toggle moeten zijn die in één klap alle dataverzendingen uitzet, en dat een applicatie bij zijn eerste start vraagt of hij X of Y aan mag zetten omdat dit nodig is voor de functionaliteit.
Natuurlijk zijn er mogelijkheden. Bijvoorbeeld downgraden naar je vorige windows release.
Als MS moet rapporten dat het gebruik van W10 is gezakt van 10 naar 5 procent zullen de
aandeelhouders dat niet leuk vinden en MS aan het denken zetten. We hebben al vaker gezien
wanneer er veel onrust is dat MS te beïnvloeden is. ( XBOX/Kinect bijvoorbeeld. )
Als het MS maar hard genoeg raakt komen ze wel met een oplossing.

Hier nog een filmpje van een MS medewerker uit Seattle.
YouTube: Top 5 Reasons To Not Upgrade to Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:55:
[...]

Helaas pindakaas. In het Wired artikel staat namelijk letterlijk:

1. ...but you’d be surprised by the amount of personal information Windows 10 collects from its users—information including phone numbers, GPS location, credit card numbers, and even video and audio messages. Conclusie: alles wordt geupload en bewaard 'voor later'.
Windows 10 verzamelt informatie van diens gebruikers. Klopt.
Staat er echter ergens dat het wordt geupload, bewaard of niet anoniem het internet op gaat? Nee. Leuke conclusie, maar gewoon hardstikke fout.
Tuurlijk verzamelt Win10 informatie, het is een OS, die zijn niet statisch. En er wordt ook nergens Microsoft genoemd, alleen Win10 ;)
2. This means that if Microsoft Office crashes while you are using it, Microsoft will be able to see the Excel or Word documents that were open during the crash. Conclusie: het hele document wordt geupload. Lekker voor privacy gevoelige stukken. Een regelrechte ramp voor bedrijven.
Waar staat dat het hele document wordt geupload? Alleen dat het document wordt geupload. Wat heeft MS aan de inhoud van je document? Niks. Wel aan de metadata of objecttypes in je document. Als in: na klikken op grafiek, crashte de applicatie. Niet als in: bij het invoegen van de grafiek over de belastingaangifte 2014 met data x en data y ging de applicatie plat. Dat boeit dus helemaal niemand. Plus dat documenten aardig groot kunnen zijn, dat wil je allemaal niet als test-data verzamelen.
3. However, opting-out does not prevent data collection nor does it result in less ads. Conclusie: je bent zelf de volledige regie kwijt, Microsoft bepaalt alles voor je.
Staat in eerste instantie niets bij over dat het online wordt gezet. Verder is het logisch dat als ergens reclame in staat, dat die niet weg gaat. Het verschil is dat het nergens op gebaseerd wordt qua profiel. Dus dan krijg je ook Libresse-reclame in plaats van over de nieuwe videokaarten.

Dit klinkt echter als iets van "ik zie reclame op het web en daar ben ik tegen". Leuk. Ik zie het ook al jaren op TV zonder dat ze daar op mijn specifieke voorkeuren reclame maken. Je zit hier op Tweakers ook wel op reclame te kijken als je geen betaalde account hebt. En zoals ik zeg: zolang je niet hard kunt maken dat de data die verzonden wordt, privacygevoelig is, kom je nergens.
Precies hetzelfde geeft het Arstechnica artikel aan. Als Windows 10 gebruiker heb je niet meer zelf de regie over je persoonlijke data. Jij bent namelijk het product geworden.
Je lijkt wederom wat dingen door elkaar te halen. Veel zaken worden verzameld als je de diensten gebruikt. Onedrive voor je bestanden. Cortana voor je zoekresultaten en uitvoeren van taken. Contacten in een mail-app en wifi-netwerken als je WifiSense aanzet + netwerken toevoegt.
Veel van wat er in die artikelen staat, wordt ook al aangegeven dat het misbruikt KAN worden, niet dat het gebeurt. En het maakt helemaal niet duidelijk waarom bepaalde informatie wordt gebruikt of waarom bepaalde zinnen geformuleerd zijn. Iets wat ik in de laatste paar berichten al heb laten merken, je kunt het niet zo specifiek neerzetten want het is aan de gebruiker om er wel of niet gebruik van te maken of applicaties te downloaden (al dan niet via de store).

Als jij een app download en gebruikt welke toegang tot je persoonlijke gegevens en je contacten mag hebben, dan moet Windows dat toch voorzien? Ik zie niet hoe je dat helemaal kunt afdekken in een privacy statement. Idem voor het inzien van foto's. Dat jij het niet gebruikt is prima, maar als iemand anders dat wel wil en dus de mogelijkheid wil hebben om zijn foto's toegankelijk te maken in diverse apps. Dan moet Windows daar foto's voor aanleveren. En dus toegang tot die foto's op je harde schijf.

Is dat anders dan jaren geleden? Misschien, maar het is niet verrassend en zeker geen inbreuk of verlies van controle.
Dit alles heeft niets te maken met de werking van de services. Natuurlijk, voor een map functie is een locatie functie handig. Met Windows 10 wordt er schimmig vanalles opgeslagen en wordt zo een volledig profiel over wie je bent en wat de doet opgebouwd. Dagelijks, maandelijks, jaar naar jaar. Een $$$-goudmijn, en Microsoft zit er bovenop.noMSforme in "[Windows 10] Privacy & instellingen"
Kom eens met bronnen dan? Want ik zie je niets posten wat dat letterlijk zegt. Enige waar je momenteel mee komt is dat je ze niet vertrouwd. Prima, move on.
noMSforme schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:21:
[...]

Natuurlijk zijn er mogelijkheden. Bijvoorbeeld downgraden naar je vorige windows release.
Als MS moet rapporten dat het gebruik van W10 is gezakt van 10 naar 5 procent zullen de
aandeelhouders dat niet leuk vinden en MS aan het denken zetten. We hebben al vaker gezien
wanneer er veel onrust is dat MS te beïnvloeden is. ( XBOX/Kinect bijvoorbeeld. )
Als het MS maar hard genoeg raakt komen ze wel met een oplossing.

Hier nog een filmpje van een MS medewerker uit Seattle.
YouTube: Top 5 Reasons To Not Upgrade to Windows 10
Hij heeft anders ook een andere video YouTube: Top 5 Reasons to Upgrade to Windows 10
Verder, hoezo is hij een MS medewerker uit Seattle? Als ie echt bij MS werkte, had ie wel wat meer info dan "er wordt gezegd dat...."

Maar wat hadden we ook verwacht van iemand met de username "noMSforme" of die zelf OpenSuSE draait als primaire systemen.
offtopic:
En ja ik heb je even verder bekeken. Sue me

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:49:
[...]

Dat kun je nog hoogstens 4,5 jaar doen. Als je ziet hoe lang die anti-trustzaken in het verleden hebben geduurd, denk ik niet dat dit gedoe voor die tijd is opgelost. Tegen 2020 zit IEDEREEN op de een of andere manier op Windows 10, zij het omdat de support van Windows 7 afloopt, of omdat een nieuwe computer Windows 10 bevat.

Er zou gewoon één algemene toggle moeten zijn die in één klap alle dataverzendingen uitzet, en dat een applicatie bij zijn eerste start vraagt of hij X of Y aan mag zetten omdat dit nodig is voor de functionaliteit.
Die 4,5 jaar kun je nog gemakkelijk oprekken tot 2023 wanneer je het bij Windows 8.1 houdt. Dat is dan maar een paar jaar korter dan Windows 10, afwachten wat dan de opvolger gaat doen. Of je moet dan al Microsoft helemaal aan de kant hebben gedaan en voor een ander platform zijn gegaan.

En het is afwachten of Microsoft al deze privacy zooi door middel van updates ondertussen niet in àlle nu gesupporte Windows versies gaat proppen. :(

Afbeeldingslocatie: http://core0.staticworld.net/images/article/2015/07/windows-10-support-lifecycle-100597128-large.idge.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:55:

Hij heeft anders ook een andere video YouTube: Top 5 Reasons to Upgrade to Windows 10
Verder, hoezo is hij een MS medewerker uit Seattle? Als ie echt bij MS werkte, had ie wel wat meer info dan "er wordt gezegd dat...."

Maar wat hadden we ook verwacht van iemand met de username "noMSforme" of die zelf OpenSuSE draait als primaire systemen.
offtopic:
En ja ik heb je even verder bekeken. Sue me
En weer een volledige reactie op de man in plaats van het onderwerp.
Ik zal me niet verlagen tot jou niveau.

Mijn eerste OS was MSDOS 3.2 en heb ze sindsdien allemaal gehad 3.11, workgroups, OS/2, 95, NT, 2000, etc, etc. Dat ik OpenSuSE daar als mijn main OS is mijn eigen keuze omdat het het beste past bij mijn persoonlijke workflow. Er draaien hier meerdere OS'en.

Dan dan val je over een username gekozen in 1995 of zo.. 20 jaar oud. :*)
Toen je elke 5 minuten je werk in Windows moest saven omdat je nooit wist wanneer die BSOD kwam.
De frustratie enorm was wanneer weer eens een al je werk verloren was en soms zelfs de data bestanden corrupt achter bleven.

Volgens mij heb je het filmpje niet eens helemaal gekeken en wanneer jij het niet gelooft prima.
Maar je reactie maakt meer duidelijk over jou dan over mij.
Ik ga er zelfs geen woorden aan vuil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:01:
[...]
Die 4,5 jaar kun je nog gemakkelijk oprekken tot 2023 wanneer je het bij Windows 8.1 houdt. Dat is dan maar een paar jaar korter dan Windows 10, afwachten wat dan de opvolger gaat doen. Of je moet dan al Microsoft helemaal aan de kant hebben gedaan en voor een ander platform zijn gegaan.

En het is afwachten of Microsoft al deze privacy zooi door middel van updates ondertussen niet in àlle nu gesupporte Windows versies gaat proppen. :(
Als jij je hang en sluitwerk (virus scanner, router enz.) voor Windows 7 goed bijhoud kun je Windows 7 gewoon na 2020 blijven gebruiken! Nieuwe features komen er niet meer, gelukkig, want dat betekent ook dat er nooit meer een koppeling komt/wordt vereist voor een Microsoft account :)

Blij met Windows 7 hier, voor mij een OS hoe een OS moet zijn, zonder al die tierlantijnen!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Stiekem vraag ik me af hoeveel mensen hier te hoop lopen tegen de gegevensverzameling van Windows, maar ondertussen blij op Facebook zitten. DE site waar je je "hele" prive hebben en houden opgooit. En waar facebook dan ook kapitalen aan verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:55:
[...]
Windows 10 verzamelt informatie van diens gebruikers. Klopt.
Staat er echter ergens dat het wordt geupload, bewaard of niet anoniem het internet op gaat? Nee. Leuke conclusie, maar gewoon hardstikke fout.

enz. enz. enz.
Laten we maar hopen Microsoft snel tot inkeer komt dat ze nu totaal op de verkeerde weg zitten door een deel van hun klanten zo in het harnas te jagen. Microsoft moet snel een 100% garantie afgeven dat er geen enkele persoonlijke data wordt gebruikt wanneer je dat als klant niet wilt hebben. Echte vrije keuze dus voor iedereen, geen dwang voor Microsoft. Dan is er niets aan de hand en kalmeert iedereen weer. Het hele Windows 10 is nu een misser van jewelste en dat gun ik Microsoft ook niet.

Wat dat betreft zou Microsoft een voorbeeld moeten nemen aan Apple. Apple geeft in hun privacy mededeling juist exact (!) aan wat Microsoft nu zo fout doet met Windows 10. Degene die het hardste lacht is Google en vooral Apple, want de Mac verkoopt nog nooit zo goed als nu zag ik laatst in het nieuws.

Er zullen door alle commotie over de slechte veiligheid van Windows 10 heel wat mensen het duwtje krijgen om te gaan switchen naar Mac. En nee, ik heb geen Apple maar een mooie Dell met Windows 8.1. :P

http://www.apple.com/nl/privacy/

Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/25ankeq.png

Een bericht van Tim Cook over de inspanningen van Apple voor je privacy
Een aantal jaar geleden begonnen gebruikers van internetdiensten zich te realiseren dat als een onlineservice gratis wordt aangeboden, de gebruiker niet de klant is, maar het product. Bij Apple zijn we evenwel van mening dat een goede gebruikerservaring niet ten koste mag gaan van je privacy.

Ons businessmodel is heel duidelijk: we verkopen geweldige producten. We maken geen profiel op basis van e‑mails en zoekgedrag om aan adverteerders te verkopen. Ook maken we de informatie die je op je iPhone of in iCloud bewaart niet te gelde. En we lezen ook niet je e‑mails of berichten om je via die informatie iets te kunnen verkopen. Onze software en diensten zijn bedoeld om onze apparatuur beter te laten werken. Niets meer en niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Reepje schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:34:
Stiekem vraag ik me af hoeveel mensen hier te hoop lopen tegen de gegevensverzameling van Windows, maar ondertussen blij op Facebook zitten. DE site waar je je "hele" prive hebben en houden opgooit. En waar facebook dan ook kapitalen aan verdient.
Ja die gaan véél verder dan Microsoft nu zelfs doet. Daarom doe ik zelf niet mee aan die sociale media, ook geen Whatsapp. Bel, sms, mail, iMessage of BBM wel :) Maar nog liever spreek ik mensen in het eggie, real life dus ;)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:26:
[...]

dat maakt jouw 'verdedigen' van Win 10 , door anderen als 'dom, oningelezen, 'dan gebruik je het toch niet' en dit, net als wat andere ms fanboys hier , te blijven herhalen, natuurlijk niet geloofwaardiger, integendeel zou ik zeggen.
Touché, daar heb je gelijk in. Echter ik ben geen "fanboy" maar verdedig alleen omdat ik nog steeds geen harde bewijzen heb gezien van de zaken die hier beweerd worden.

Ik weet zeker dat als het echt zo erg zou zijn als sommigen hier beweren dat er in de ruim twee weken die er intussen zijn sinds de release van Windows 10 er wel iemand is geweest die met een logger alles heeft kunnen aantonen en dat dit ook op de diverse blogsites bekend zou zijn.

Tot op heden heb ik alleen heel veel napraten gezien en slechts sommigen die er echt in gedoken zijn en die hebben alleen maar aangetoond dat er inderdaad wat dataverkeer is in sommige gevallen die nog niet helemaal verklaard kunnen worden. En in mijn beleving is niet verklaard kunnen worden niet gelijk aan de beweringen die sommigen hier doen.

Een artikel van Wired wat eigenlijk maar een herhaling is van de zaken die al een keer geroepen zijn zonder echt aantoonbare zaken is niet voldoende om mij van gedachten te doen veranderen. En ja ik ben zeker geinteresseerd in de uitkomsten van eventuele serieuze onderzoeken. Tot die tijd weet ik voldoende van de interne processen binnen Microsoft om te weten dat data verzameld voor het een niet gebruikt worden voor het ander.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noMSforme
Ik zit zelf niet op Facebook. Het grote verschil is dat je zelf ( of je vrienden ) beslist wat je op Facebook zet
of inlogt met je Facebook account. Windows 10 haalt de info direct van je PC je hoeft er niet voor online te
gaan of een account aan te maken bij een website.

Dit topic gaat over Windows 10 en de privacy risico's van Windows 10 en niet over wat Facebook/Google/Android/IOS/etc doet en hoe erg die allemaal wel niet zijn. Die verdienen hun eigen topic.

Blijkbaar mag deze discussie niet gevoerd worden op Tweakers want je wordt gelijk persoonlijk onder vuur genomen en weg gezet als een idioot.

Terwijl de mensen met zorgen over hun privacy allerlei naar websites linken, naar scripts verwijzen, etc en
proberen uit te zoeken wat nu precies de risico's en de voorwaarden(bijv: Retial/OEM) zijn is het voor de
mensen die niet om hun privacy/voorwaarden geven voldoende deze mensen persoonlijke aan te vallen, te
beschuldigen of voor gek te verklaren zonder enige onderbouwing, bewijs of verwijzing daarvoor aan te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 18:35:
[...]
Laten we maar hopen Microsoft snel tot inkeer komt dat ze nu totaal op de verkeerde weg zitten door een deel van hun klanten zo in het harnas te jagen. Microsoft moet snel een 100% garantie afgeven dat er geen enkele persoonlijke data wordt gebruikt wanneer je dat als klant niet wilt hebben. Echte vrije keuze dus voor iedereen, geen dwang voor Microsoft. Dan is er niets aan de hand en kalmeert iedereen weer. Het hele Windows 10 is nu een misser van jewelste en dat gun ik Microsoft ook niet.
Goed commentaar is ook wat er nodig is om de zaken die niet wenselijk zijn aan te pakken. Het probleem is dat er veel slecht commentaar is wat ook veel te veel nagepraat wordt. Als het commentaar gefundeerd en correct is kunnen er zaken veranderd worden. Aan de ene kant vind ik het commentaar niet verkeerd, ik ben ook niet voor de zaken zoals deze gesteld worden. Echter heb ik nog geen een artikel kunnen vinden die met feiten aantoont wat er precies verstuurd wordt en wat niet. Daarom schiet ik in de verdediging. Ik geloof namelijk niet in aantallen sites die iets melden als dat allemaal gebaseerd is op een paar napraters zonder harde feiten.
Wat dat betreft zou Microsoft een voorbeeld moeten nemen aan Apple. Apple geeft in hun privacy mededeling juist exact (!) aan wat Microsoft nu zo fout doet met Windows 10. Degene die het hardste lacht is Google en vooral Apple, want de Mac verkoopt nog nooit zo goed als nu zag ik laatst in het nieuws.
Ik blijf van mening dat als je kijkt naar Google, Amazon, Yahoo, Facebook en Microsoft dat je bij Microsoft het beste af bent. Apple is een vreemde eend in de bijt hier omdat zij op een andere manier geld verdienen. Wat Microsoft in mijn ogen fout doet hier is vooral niet reageren met duidelijkheid en aantonen cq melden dat wat er nu geclaimd wordt niet gebeurt. Dat kan twee dingen betekenen, of ze misbruiken die data wel (en dat geloof ik dus niet, in ieder geval niet in die mate zoals er beweerd wordt) of de PR doet zijn werk niet goed. Vooral het laatste is iets waar ik van uit ga gezien mijn ervaringen.
Er zullen door alle commotie over de slechte veiligheid van Windows 10 heel wat mensen het duwtje krijgen om te gaan switchen naar Mac. En nee, ik heb geen Apple maar een mooie Dell met Windows 8.1. :P

http://www.apple.com/nl/privacy/

Een bericht van Tim Cook over de inspanningen van Apple voor je privacy
Een aantal jaar geleden begonnen gebruikers van internetdiensten zich te realiseren dat als een onlineservice gratis wordt aangeboden, de gebruiker niet de klant is, maar het product. Bij Apple zijn we evenwel van mening dat een goede gebruikerservaring niet ten koste mag gaan van je privacy.

Ons businessmodel is heel duidelijk: we verkopen geweldige producten. We maken geen profiel op basis van e‑mails en zoekgedrag om aan adverteerders te verkopen. Ook maken we de informatie die je op je iPhone of in iCloud bewaart niet te gelde. En we lezen ook niet je e‑mails of berichten om je via die informatie iets te kunnen verkopen. Onze software en diensten zijn bedoeld om onze apparatuur beter te laten werken. Niets meer en niets minder.
Het onderstreepte gedeelte is eigenlijk een wassen neus. Je kan dit lezen als: We maken geen profiel om aan adverteerders te verkopen (wat ze wel met profielen doen staat niet vermeld). Ook vage bewoordingen in een statement.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Gé Brander schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:34:
Het onderstreepte gedeelte is eigenlijk een wassen neus. Je kan dit lezen als: We maken geen profiel om aan adverteerders te verkopen (wat ze wel met profielen doen staat niet vermeld). Ook vage bewoordingen in een statement.
Zo kan je dit ook wel dubbel interpreteren, wat op Microsoft zijn privacyverklaring staat:

Daarnaast delen we persoonsgegevens tussen door Microsoft aangestuurde filialen en dochterondernemingen. We delen ook persoonsgegevens met verkopers of vertegenwoordigers die namens ons werken voor de in deze verklaring wordt beschreven doeleinden.

Maar zo negatief is het gelukkig/hopelijk niet.

Echter blijft het een feit dat Microsoft nauwelijks producten verkoopt (zeker geen PCs) maar veel software en diensten, terwijl Apple juist focused op producten. Het prijsverschil moet wel ergens zitten als je je "gratis Windows" krijgt, terwijl OS X enkel op Apple devices installeert (oorspronkelijk bedoeld). Het zou me ook niet verwonderen dat Apple hard gaat inzetten op privacy en transparantie hieromtrend, hier hoeven ze hun verdienmodel niet voor aan te passen om een unique selling point in de PC en mobile wereld te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Phuncz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:46:
[...]

Zo kan je dit ook wel dubbel interpreteren, wat op Microsoft zijn privacyverklaring staat:

Daarnaast delen we persoonsgegevens tussen door Microsoft aangestuurde filialen en dochterondernemingen. We delen ook persoonsgegevens met verkopers of vertegenwoordigers die namens ons werken voor de in deze verklaring wordt beschreven doeleinden.

Maar zo negatief is het gelukkig/hopelijk niet.
Precies, het probleem is voornamelijk ontstaan door de vage bewoordingen die dubbel uit te leggen zijn. Dat er bloggers en reporters zijn die hun werk niet goed doen en alleen maar napraten maakt het er voor Microsoft niet makkelijker op om het probleem aan te pakken.
Echter blijft het een feit dat Microsoft nauwelijks producten verkoopt (zeker geen PCs) maar veel software en diensten, terwijl Apple juist focused op producten. Het prijsverschil moet wel ergens zitten als je je "gratis Windows" krijgt, terwijl OS X enkel op Apple devices installeert (oorspronkelijk bedoeld). Het zou me ook niet verwonderen dat Apple hard gaat inzetten op privacy en transparantie hieromtrend, hier hoeven ze hun verdienmodel niet voor aan te passen om een unique selling point in de PC en mobile wereld te hebben.
Kans voor Apple en andere bedrijven. De bal ligt gewoon volledig bij Microsoft om de onduidelijkheid weg te nemen. Microsoft kennende gaat het echt wel duidelijk worden dan wel andere voorwaarden waar het beter in omschreven staat. Het duurt alleen even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mja zo even vlug een statement eruit gooien of een privacy statement herschrijven doe je niet. Daar gaat inderdaad ook gewoon tijd in zitten. Zeker op dit gebied is hetgeen je wel of niet mag zeggen of doen nogal lastig omdat je met veel verschillende wetten en structuren te maken hebt.

Denk in ieder geval niet dat je een groot lijstje krijgt wat ze wel of niet gebruiken, want dat gaat ook al niet lukken.

En zo heilig is die privacy statement van Apple ook niet. Die bieden verder ook veel minder privacy-opties als MS nu doet.

[ Voor 30% gewijzigd door Martinspire op 16-08-2015 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 20:33:
Mja zo even vlug een statement eruit gooien of een privacy statement herschrijven doe je niet. Daar gaat inderdaad ook gewoon tijd in zitten. Zeker op dit gebied is hetgeen je wel of niet mag zeggen of doen nogal lastig omdat je met veel verschillende wetten en structuren te maken hebt.
Dat is ook maar uit de duim gezogen, Microsoft had al weken geleden een statement kunnen doen, errata kunnen toevoegen en what-not. Om nog maar te zwijgen over het vermijden van de shitstorm van tevoren.
En zo heilig is die privacy statement van Apple ook niet. Die bieden verder ook veel minder privacy-opties als MS nu doet.
Het is echt niet nodig om zo'n dingen te zeggen, het gaat hier nog steeds om Microsoft en Windows, niet om "kijk wat anderen doen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:15:
Als je kunt aantonen dat Windows bewust met uitzetten van diverse diensten al je gegevens op straat legt of doorverkoopt, dan is dat prima, maar zonder duidelijke bronnen (en zonder diens woorden te verdraaien), krijg je telkens dit soort reacties.

Dus vertel maar, waar is Windows dan zo creepy en waar is het dan zo de Moraal getornd?
Je draait de zaken hier om: Windows verstuurt gegevens, ondanks dat expliciet is aangegeven dat het niet de bedoeling is dat het gebeurt. Microsoft heeft daar bovenop ook nog eens algemene voorwaarden die ze min of meer in staat stellen alles te doen waar men maar zin in heeft.

Die twee zaken gecombineerd betekenen dat Microsoft sluitend moet uitleggen wat er gaande is. Als die gegevens niet kwaadaardig of twijfelachtig zijn kan men prima aangeven waar het om gaat, toch? Roepen dat je het niet weet en dat we daarom geen aannames moeten doen gaat niet op, zeker gezien Microsoft de data blijkbaar bewust buiten mechanismes die dat moeten ondervangen om laat lopen. Alles staat uit, extra maatregelen genomen, toch data. Dat behoeft uitleg.

De tendens dat je maar allerlei gegevens kunt rondsturen totdat iemand aantoont dat het foute boel is is natuurlijk uiterst laakbaar. Het is nee, tenzij en niet ja, tenzij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een aardige traffic analyse van Windows 10. Veel is nog onduidelijk, maar vrolijk wordt je er niet van.
Als dit klopt is dit gewoon te schandalig voor woorden.
  • Alle tekst die je intypt wordt opgeslagen in een temp file en eens per 30 minuten doorgestuurd naar MS.
  • Telemetrie staat continue aan, het intypen van een telefoonnummer geeft gelijk dataverkeer. Bij een film naam scant Windows 10 gelijk je hele harde schijf door en stuurt de resultaten door naar MS.
  • Alles wat je zegt wordt continue verstuurd. Windows 10 is een permanente luistervink! Zelfs als Cortana uit staat.
  • Heb je Cortana aan: alles wat je zegt wordt omgezet in transcrypt tekstbestanden en doorgesluisd.
    En natuurlijk wordt alles vastgekoppeld aan je hardware id. 8)7
Kan het erger. Jawel: nu wordt het echt creepy. Denk je inmiddels veiliger te zijn doordat je je host file hebt aangepast een block list voor Microsoft adressen (zie TS). Jammer dan! Die wordt inmiddels al slim omzeild doordat Microsoft nu hardcore IP-adressen mee heeft genomen.

Nou, ik ben benieuwd of de Microsoft fans dit ook nog allemaal goed kunnen praten en onder het kleed kunnen vegen. Als dit waar is is dit echt ziek wat Microsoft nu doet.

http://localghost.org/posts/a-traffic-analysis-of-windows-10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is niet vergelijkbaar, of niet goed vergelijkbaar. Facebook is een platform dat je zelf verkiest te gebruiken, en in welke mate. Kijk je alleen naar events of gooi je je hele hebben en houden online? Dat is helemaal aan jou.

Dat Windows nu hetzelfde gaat doen en van de gebruiker een product maakt is veel kwalijker. Windows heeft een enorm marktaandeel en voor de meeste mensen is er geen ontkomen aan. In plaats van wat vakantiefoto's en de kroegentocht van gisteren is opeens, alles, maar dan ook alles dat je doet potentieel interessant materiaal. Alleen al welke apps je hoeveel gebruikt is een enorme inbreuk op je privacy en dan maar overstappen of minderen is voor het gros van de mensen niet haalbaar.
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 22:54:
Kan het erger. Jawel: nu wordt het echt creepy. Denk je inmiddels veiliger te zijn doordat je je host file hebt aangepast een block list voor Microsoft adressen (zie TS). Jammer dan! Die wordt inmiddels al slim omzeild doordat Microsoft nu hardcore IP-adressen mee heeft genomen.
Het begint erop te lijken dat je, om bepaalde zaken te blokkeren, een externe firewall dan wel extern aangepaste hostfiles nodig hebt. Dan kan de PC dingen versturen, maar worden ze buiten je PC afgevangen.

Ik hoop oprecht dat men er hiermee goed naast zit.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
Hier een aardige traffic analyse van Windows 10. Veel is nog onduidelijk, maar vrolijk wordt je er niet van.
  • Alle tekst die je intypt wordt opgeslagen in een temp file en eens per 30 minuten doorgestuurd naar MS.
  • Telemetrie staat continue aan, het intypen van een telefoonnummer geeft gelijk dataverkeer. Bij een film naam scant Windows 10 gelijk je hele harde schijf door en stuurt de resultaten door naar MS.
  • Alles wat je zegt wordt continue verstuurd. Windows 10 is een permanente luistervink! Zelfs als Cortana uit staat.
  • Heb je Cortana aan: alles wat je zegt wordt omgezet in transcrypt tekstbestanden en doorgesluisd.

Nou, ik ben benieuwd of de Microsoft fans dit ook nog allemaal goed kunnen praten en onder het kleed kunnen vegen. Als dit waar is is dit echt ziek wat Microsoft nu doet.

Eerste reactie:
The source article isn't very trustworthy. The website is quite obviously an "alternative news" (read: "we post edgy bullshit to stroke our insane ideologies and to get lots of clicks") website, and an anonymous one on top of that. A quick look through the website using Google Translate should be enough to alert more perceptive readers to this fact, considering the quality of their other articles. For more evidence, you can check their Czech Wikipedia page: Wikipedia: Aeronet.cz – Wikipedie although again you'll have to use Google translate for this. Since they seem to like pro-Russian propaganda, I suppose their motivation for posting this particular article is that Microsoft is an US company and everything from the US is evil. I'm not saying there are no privacy or security issues with Windows 10 telemetry, but you should take this article with a grain of salt. Or perhaps more like a pound.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt voorlopig toch even het beste om het zekere voor het onzekere te nemen. Niemand heeft een idee wat er nu eigenlijk teruggestuurd wordt, maar men lijkt het er redelijk over eens dat er ook met alle instellingen uitgezet nog steeds het nodige naar Microsoft gestuurd wordt.
One thing you cannot turn off is the telemetry that enables Microsoft to track which apps you use, and what goes wrong, so as to improve Windows 10. The “Feedback & diagnostics” page lets you set a feedback frequency (including Never), but the only options for “Diagnostic and usage data” are Basic, Enhanced and Full.
van The Guardian.
Finally, it's worth pointing out that these are just the visible config flags; without some packet-level analysis, it's hard to say exactly what data is being sent back to Microsoft, and by which service. As one commenter pointed out, even after they disabled Cortana and turned off a bunch of privacy-related settings, the search box still seemed to be sending keystroke data back to Microsoft.
van Ars Technica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.pocketenergy-app.com/wp-content/uploads/2015/02/Struisvogelpolitiek.jpg

Typisch Fanboy commentaar: alles ontkennen.

Berichten stapelen zich alleen steeds meer en harder op in negatieve zin. Tijd zal het leren, niemand weet het nu 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:20:
Het is heel verstandig om kritisch te zijn jegens de bronnen :) Er vliegt een hoop onzin rond, het is in ieders voordeel om daar voorzichtig mee te zijn. Je moet inderdaad geen dingen ontkennen die niet meer te ontkennen zijn, maar dat is wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:22:
[...]

Het is heel verstandig om kritisch te zijn jegens de bronnen :) Er vliegt een hoop onzin rond, het is in ieders voordeel om daar voorzichtig mee te zijn. Je moet inderdaad geen dingen ontkennen die niet meer te ontkennen zijn, maar dat is wat anders.
Quote mij dan wel volledig; er stond ook bij: Tijd zal het leren, niemand weet het nu 100% zeker.

Voor mij geldt nu: waar rook is, is vuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:24:
Voor mij geldt nu: waar rook is, is vuur.
Waar rook is, is vuur is een onzinnig en gedateerd spreekwoord uit de tijd dat we nog geloofden dat de goden boos waren als het buiten onweerde.
Quote mij dan wel volledig; er stond ook bij: Tijd zal het leren, niemand weet het nu 100% zeker.
De tendens van de rest van je berichten was heel anders, dus ik heb het bewust (en terecht) niet gequote.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34
[...]

[afbeelding]

Berichten stapelen zich alleen steeds meer en harder op in negatieve zin. Tijd zal het leren, niemand weet het nu 100% zeker.
Dat smijten met fanboy hier en fanboy daar dat zorgt er niet voor dat je een goede discussie kan voeren. Ik zou je daarom willen vragen om daar mee op te houden. Als je niet gewoon op de inhoud kan discussiëren dan ga ik me toch sterk afvragen wat hier nou je doel is. Bronnen op hun betrouwbaarheid checken is geen struisvogelpolitiek overigens.

Zoals eerder gezegd; Ik zie veel artikelen waarin de auteurs elkaar napraten. Het enige onderzoek wat ik heb gezien van een betrouwbare bron, geeft mij de indruk dat het allemaal zo erg niet is. Maar er moet ongetwijfeld meer en beter onderzoek gedaan worden én MS heeft nog een hele hoop bugs te fixen dus misschien fixen ze wat van de "ik-stuur-data-ook-al-sta-ik-uit-bugs".

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Ik wacht ook liever op gedegen onderzoek van een zeer betrouwbare bron. Anders heeft het voor mij 0,0 waarde! Op dit moment stapelen berichten zich inderdaad op, veel nieuwe feiten komen daar niet bij.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:35:
[...]

Dat is ook maar uit de duim gezogen, Microsoft had al weken geleden een statement kunnen doen, errata kunnen toevoegen en what-not. Om nog maar te zwijgen over het vermijden van de shitstorm van tevoren.
Oh je bent jurist? Hoe fijn. Dus jij weet precies hoeveel tijd het kost om op dergelijke zaken te reageren? Dieper dan dat ze hebben gedaan, ga je het voorlopig niet krijgen.
[...]

Het is echt niet nodig om zo'n dingen te zeggen, het gaat hier nog steeds om Microsoft en Windows, niet om "kijk wat anderen doen".
Wel degelijk. Men doet nu alsof Microsoft de enige en eerste is die een privacy statement uitbrengt die wat ruimte over laat. Dat is echt niet zo.
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 21:45:
[...]

Je draait de zaken hier om: Windows verstuurt gegevens, ondanks dat expliciet is aangegeven dat het niet de bedoeling is dat het gebeurt. Microsoft heeft daar bovenop ook nog eens algemene voorwaarden die ze min of meer in staat stellen alles te doen waar men maar zin in heeft.

Die twee zaken gecombineerd betekenen dat Microsoft sluitend moet uitleggen wat er gaande is. Als die gegevens niet kwaadaardig of twijfelachtig zijn kan men prima aangeven waar het om gaat, toch? Roepen dat je het niet weet en dat we daarom geen aannames moeten doen gaat niet op, zeker gezien Microsoft de data blijkbaar bewust buiten mechanismes die dat moeten ondervangen om laat lopen. Alles staat uit, extra maatregelen genomen, toch data. Dat behoeft uitleg.

De tendens dat je maar allerlei gegevens kunt rondsturen totdat iemand aantoont dat het foute boel is is natuurlijk uiterst laakbaar. Het is nee, tenzij en niet ja, tenzij.
Dat ze data versturen ondanks dat je dingen uitzet is ook iets waar ik tegen ben, maar niet meteen een reden om alles maar in twijfel te trekken. Als je kijkt naar wat ze sturen en wat ze terugkrijgen in het bericht van wat Arstechnica laat zien, dan zie je dat dit niet gaat om persoonlijke gegevens maar dingen voor Bing (die je bv als startpagina in Internet Explorer hebt staan en daar ook als zoek-engine hebt.
Al is IE11 weinig aangepast ten opzichte van Windows 8.1, dus ik weet niet of daar ook al dit bericht te vinden is. Indien dit niet zo is, dan lijkt me dat gewoon een fout. Geen reden om meteen het ergste aan te nemen.

Begrijp me niet verkeerd (en wat ik ook al meerdere malen heb gemeld), de huidige verklaringen zijn inderdaad niet toereikend om iedereen gerust te stellen, maar dat betekend niet dat ik dan meteen van het ergste uit moet gaan.

Interessant bericht en zeker een verdere inspectie waard. Maar zoals het bericht ook al meldt: het komt van een onbekende Tjechische website af zonder de gegevens te kunnen valideren. Plus dat er niet wordt gemeld wat hij heeft ingesteld. Is dit de standaard installatie? Is dit met enkele dingen aan? Welke apps zijn gebruikt? Of zijn dingen juist uitgezet en krijg je alsnog verkeer?

Gezien de bron zie ik graag een bevestiging van een wat betrouwbaardere website.
offtopic:
Dat betekend niet dat ik de data negeer, het ziet er op het oog nog wel aardig uit, maar zoals gezegd is het niet de meest betrouwbare bron
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:16:
Het lijkt voorlopig toch even het beste om het zekere voor het onzekere te nemen. Niemand heeft een idee wat er nu eigenlijk teruggestuurd wordt, maar men lijkt het er redelijk over eens dat er ook met alle instellingen uitgezet nog steeds het nodige naar Microsoft gestuurd wordt.

[...]

van The Guardian.
Hmm, dat ziet eruit als iets van de Windows Error Reporting?
[...]

van Ars Technica.
Wat er dus eigenlijk op neerkomt dat ze geen idee hebben wat MS dan fout zou doen.
[...]

[afbeelding]

LOL
Vind je dan ook dat Tweakers zomaar het eerste de beste bericht in de wereld moet helpen? Nee, factchecking is nog steeds onderdeel van de journalistiek. Verder krijg ik sterk het idee dat je je eigen ideeën graag bevestigd wilt hebben, ook gezien de eerdere reacties die je hier maakt.

Het opvallende bij de bron is namelijk dat ie geen voorbeelden geeft van de berichten, alleen naar welke URL's ze heen gaan of bevatten.

Oja en voor de fun, hier iemand die dus zijn data aan het controleren was:
https://systemoverlord.co...windows-10-spying-on-you/
Conclusion
The original post made some extraordinary claims, and I'm not seeing anything to the degree they claimed. To be sure, Windows 10 shares more data with Microsoft than I'd be comfortable with, particularly if Cortana is enabled, but it doesn't seem to be anything like the levels described in the article. I wish the original poster had posted more about the type of traffic he was seeing, the specific requests, or even his methodology for testing.

The only dubious behavior I observed was sending every keystroke in the Windows Start Menu to the servers, but I understand that combined Computer/Web search is being sold as a feature, and this is necessary for that feature. I don't know why all the metadata is needed, and it's possibly excessive, but this isn't the keylogger the original post claimed.

Unfortunately, it's impossible to disprove his claims, but if it's as bad as suggested, reproducing it should've been possible, and I've been unable to reproduce it. I encourage others to try it as well -- if enough of us do it, it should be possible to either confirm or strongly refute the original claims.
Kortom, wie steekt nou wiens hoofd in het zand?

Edit2:
Oh en dit topic lijkt de bron van Arstechnica te zijn met nog wat meer info: https://www.reddit.com/r/...ly_monitoring_regardless/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:02:
Begrijp me niet verkeerd (en wat ik ook al meerdere malen heb gemeld), de huidige verklaringen zijn inderdaad niet toereikend om iedereen gerust te stellen, maar dat betekend niet dat ik dan meteen van het ergste uit moet gaan.
Het lijkt me echter nogal riskant hoe dan ook van het beste uit te gaan, ondanks dat Microsoft overduidelijk het pad van de consument als product is ingeslagen.

Men heeft simpelweg het een en ander te verklaren. Zolang die verklaring uitblijft is het verstandig voorzichtig te zijn, al zullen sommigen het uitblijven van een verklaring ook als verklaring zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2015 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:02:
[...]
Dieper dan dat ze hebben gedaan, ga je het voorlopig niet krijgen.
Nou, jij hebt wel erg korte lijntjes met de Microsoft hoofddirectie in Redmond lijkt het .. met de nadruk op lijkt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:04:
[...]

Het lijkt me echter nogal riskant hoe dan ook van het beste uit te gaan, ondanks dat Microsoft overduidelijk het pad van de consument als product is ingeslagen.

Men heeft simpelweg het een en ander te verklaren. Zolang die verklaring uitblijft is het verstandig voorzichtig te zijn, al zullen sommigen het uitblijven van een verklaring ook als verklaring zien.
Maar waar hebben ze dan het pad van de consument als product ingeslagen? Wat doet jou hiertoe redeneren?

Overigens ga ik ook niet van het beste van MS uit, maar baseer ik het eerder op voorgaande ervaringen met het bedrijf en zijn producten en diensten.
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:08:
[...]

Nou, jij hebt wel erg korte lijntjes met de Microsoft hoofddirectie in Redmond lijkt het .. met de nadruk op lijkt |:(
Niks met lijntjes te maken, maar gewoon de kennis van hoe complex dergelijke materie kan zijn. Geen hogere wiskunde voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:10:
]Maar waar hebben ze dan het pad van de consument als product ingeslagen? Wat doet jou hiertoe redeneren?
Waarom denk jij dat het niet zo is?
Overigens ga ik ook niet van het beste van MS uit, maar baseer ik het eerder op voorgaande ervaringen met het bedrijf en zijn producten en diensten.
Die van een ietwat onhandige stuntelige reus waarbij doorgaans toch nog wel goede bedoelingen soms desastreus uitpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zelfs ik, iemand die Windows 10 eigenlijk niet vertrouwt op dit moment, denk dat je (of beter, je bron) hier aan het overdrijven bent. Ik mag hopen dat dit heel erg sarcastisch is bedoeld. Hiermee zou MS nooit van zijn leven wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:22

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 23:16:
Hebben ze Telemetry ook uitgeschakeld via Computerbeheer of niet? Want dat heb ik gedaan nadat ik even wat ben gaan neuzen in die Reddit post en dat lijkt toch wel gewoon te werken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[afbeelding]

Berichten stapelen zich op?? :O Ik heb vanavond de laatste paar pagina's eens door zitten lezen, maar het enige wat ik lees is hetzelfde groepje-zeer-op-hun-privacy-gestelde-tweakers die elke keer met de zelfde argumenten aankomen.

Kan iemand misschien ook een gedegen onderzoek doen en dan duidelijkheid geven? Want ik word zo langzamerhand wel een beetje moe van dit eeuwige gejank (over en weer)...... :X
Katsunami schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:35:
[...]

Zelfs ik, iemand die Windows 10 eigenlijk niet vertrouwt op dit moment, denk dat je (of beter, je bron) hier aan het overdrijven bent. Ik mag hopen dat dit heel erg sarcastisch is bedoeld. Hiermee zou MS nooit van zijn leven wegkomen.
Tja...maar door dit soort onzin blijven mensen elkaar napraten.....en het is allemaal de schuld van de Consumentenbond, want zij zijn er mee begonnen O-)

[ Voor 24% gewijzigd door TheVMaster op 17-08-2015 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 00:56:
Ik heb vanavond de laatste paar pagina's eens door zitten lezen, maar het enige wat ik lees is hetzelfde groepje-zeer-op-hun-privacy-gestelde-tweakers die elke keer met de zelfde argumenten aankomen.
In reactie op de mensen die Microsoft vertrouwen en ook steeds met dezelfde argumenten aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:05:
[...]

In reactie op de mensen die Microsoft vertrouwen en ook steeds met dezelfde argumenten aankomen.
Tja......volgens mij is het nog steeds zo dat als iemand begint te roepen dat iets 'onveilig' is dat je dan wel met goed argumenten (lees : bronnen) moet komen. Dat de Microsoft Geeks dan met verwijzingen naar de Privacy Statements van MS komen lijkt mij niet meer dan logisch.

Er worden vooral veel aannames gedaan.....natuurlijk wordt er informatie verzameld. Maar zolang Microsoft niet met een uitleg komt en er dus geen goed onafhankelijk onderzoek is....tja...komt er niet veel nieuws langs.

Maar goed.....zolang jullie lief voor elkaar blijven laat ik dit topic nog rustig open...... O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:14:
Tja......volgens mij is het nog steeds zo dat als iemand begint te roepen dat iets 'onveilig' is dat je dan wel met goed argumenten (lees : bronnen) moet komen. Dat de Microsoft Geeks dan met verwijzingen naar de Privacy Statements van MS komen lijkt mij niet meer dan logisch.
Volgens mij is dat toch echt het omkeren van zaken :) Microsoft heeft zich (net als sommige andere bedrijven) in hun EULA's vergaande rechten toegeëigend. Tegelijkertijd blijkt een scala aan instellingen standaard zo ingesteld te zijn dat allerhande data naar Microsoft verscheept wordt en wordt er ook bij het alles dichtgooien data naar Microsoft verstuurd, waarvan vooralsnog onduidelijk is waarvoor het is en wat daarvan in inhoud is.

Natuurlijk zijn mensen dan op hun hoede, dat is niet minder dan terecht - of Microsoft nu een plausibele verklaring kan geven of doet of zijn neus bloedt, in een tijd waarin het ene dataschandaal na het andere tevoorschijn komt is het niet minder dan normaal om te willen weten welke data verscheept wordt met welk doeleinde. Een OS dat om welke reden dan ook lekt heeft vergaande implicaties.

De roep is dan ook niet dat het allemaal boosaardige opzet is, de roep is om openheid wat er verstuurd wordt om welke redenen (en vervolgens misschien waarom dat niet uitgezet kan worden). Om dat dan maar door de gebruikers uit te laten zoeken is natuurlijk niet eerlijk, het is aan de maker om eenduidig en helder uiteen te zetten hoe of wat. Dan kan iedereen weer terug naar de dagelijkse bezigheden.

*knip*

[ Voor 14% gewijzigd door TheVMaster op 17-08-2015 06:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:36:
[...]

Volgens mij is dat toch echt het omkeren van zaken :) Microsoft heeft zich (net als sommige andere bedrijven) in hun EULA's vergaande rechten toegeëigend. Tegelijkertijd blijkt een scala aan instellingen standaard zo ingesteld te zijn dat allerhande data naar Microsoft verscheept wordt en wordt er ook bij het alles dichtgooien data naar Microsoft verstuurd, waarvan vooralsnog onduidelijk is waarvoor het is en wat daarvan in inhoud is.
Alleen wordt niet duidelijk hoe dat is getest. Zoals ik al zei, als je in Computerbeheer alle zaken uitzet - denk aan Telemetry, Customer Experience dingen, MAPS e.d. - dan staat het ook daadwerkelijk uit voor zover ik kan nagaan (en dan nog staat dat vrijwel allemaal al uit als je het gewoon via 'Instellingen' uitzet). Sowieso zie ik niet meer of minder data over mijn lijn gaan dan met 8.1 het geval was.
De roep is dan ook niet dat het allemaal boosaardige opzet is, de roep is om openheid wat er verstuurd wordt om welke redenen (en vervolgens misschien waarom dat niet uitgezet kan worden). Om dat dan maar door de gebruikers uit te laten zoeken is natuurlijk niet eerlijk, het is aan de maker om eenduidig en helder uiteen te zetten hoe of wat. Dan kan iedereen weer terug naar de dagelijkse bezigheden.
Dat doen ze toch? Of mis ik nu iets? Microsoft heeft vrij eenduidige, heldere privacystatements waarin wordt gezegd wat er waarom wordt verzameld áls je het aanzet. En ook bij de diensten zelf (zoals bij Cortana) staat duidelijk en helder omschreven wat waarom en wanneer wordt bijgehouden. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:55:
Dat doen ze toch? Of mis ik nu iets? Microsoft heeft vrij eenduidige, heldere privacystatements waarin wordt gezegd wat er waarom wordt verzameld áls je het aanzet. En ook bij de diensten zelf (zoals bij Cortana) staat duidelijk en helder omschreven wat waarom en wanneer wordt bijgehouden. Hoeveel duidelijker wil je het hebben?
Het probleem is dat er een ellenlange EULA bestaat waarin zo ongeveer ieder recht om wat dan ook met de data te doen wordt voorbehouden. Zolang je je uitspraken niet wettelijk bindend maakt is er ruimte voor... onduidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 02:04:
[...]

Het probleem is dat er een ellenlange EULA bestaat waarin zo ongeveer ieder recht om wat dan ook met de data te doen wordt voorbehouden. Zolang je je uitspraken niet wettelijk bindend maakt is er ruimte voor... onduidelijkheid.
Het probleem is dan eerder dat de wetgeving op het digitale vlak van onze samenlevingen gewoon (erg ver) achterloopt of soms zelfs compleet afwezig is. Dat is niet iets waar Microsoft nou heel anders mee omgaat dan andere IT bedrijven. Zoals gezegd is hetgeen MS wil en waarom het dingen doet met data zo goed als allemaal wel duidelijk en helder omschreven. Ook tijdens het installatieproces van Windows 10.
Goed, je moet niet op 'Express-instellingen gebruiken' drukken, maar dat moet je nooit doen tijdens installatieprocessen. Ook niet als je 8.x installeert bijvoorbeeld.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 02:12:
Zoals gezegd is hetgeen MS wil en waarom het dingen doet met data zo goed als allemaal wel duidelijk en helder omschreven.
Echter is dat niets waard als je jezelf vervolgens niet ook bindt met een EULA, zoals reeds gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 01:36:
[...]

Volgens mij is dat toch echt het omkeren van zaken :) Microsoft heeft zich (net als sommige andere bedrijven) in hun EULA's vergaande rechten toegeëigend. Tegelijkertijd blijkt een scala aan instellingen standaard zo ingesteld te zijn dat allerhande data naar Microsoft verscheept wordt en wordt erook bij het alles dichtgooien data naar Microsoft verstuurd, waarvan vooralsnog onduidelijk is waarvoor het is en wat daarvan in inhoud is..

Natuurlijk zijn mensen dan op hun hoede, dat is niet minder dan terecht - of Microsoft nu een plausibele verklaring kan geven of doet of zijn neus bloedt, in een tijd waarin het ene dataschandaal na het andere tevoorschijn komt is het niet minder dan normaal om te willen weten welke data verscheept wordt met welk doeleinde. Een OS dat om welke reden dan ook lekt heeft vergaande implicaties.

*knip*
Tja....en daarom moeten we hier continue met ongefundeerde en niet te controleren linkjes gooien? Er staan een paar redelijk betrouwbare bronnen in dit topic, maar het gros is toch van het niveau wij van wc eend....... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 07:00:
Tja....en daarom moeten we hier continue met ongefundeerde en niet te controleren linkjes gooien? Er staan een paar redelijk betrouwbare bronnen in dit topic, maar het gros is toch van het niveau wij van wc eend....... |:(
De meeste sites zijn redelijk gerenommeerde tech-sites, met her en der een aluhoedjessite. Dat het allemaal van belabberde bronnen zou komen lijkt geen juiste inschatting.

offtopic:
Knip je ook even je eigen commentaar weg? Ik heb daar de knopjes niet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 03:06:
[...]

Echter is dat niets waard als je jezelf vervolgens niet ook bindt met een EULA, zoals reeds gezegd.
Wat bedoel je nu eigenlijk want een EULA is gewoon bindend voor beide partijen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Katsunami schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 16:49:Er zou gewoon één algemene toggle moeten zijn die in één klap alle dataverzendingen uitzet, en dat een applicatie bij zijn eerste start vraagt of hij X of Y aan mag zetten omdat dit nodig is voor de functionaliteit.
Staat een registry key in dit topic die precies dit dus doet. Even zoeken op reg add. Of althans, die voorkomt dat er dingen verzonden worden.
PauseBreak schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 08:47:
Wat bedoel je nu eigenlijk want een EULA is gewoon bindend voor beide partijen.
Mits binnen de wet idd.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2015 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CptChaos schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:13:
[...]
Staat een registry key in dit topic die precies dit dus doet. Even zoeken op reg add. Of althans, die voorkomt dat er dingen verzonden worden.
Eén reg key die alles uitschakelt ? Bizar, want dat staat haaks op wat men hier en op gerenomeerde tech-sites zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
Het is niet onze job om Microsoft te verdedigen. Het is Microsoft's job om ons te overtuigen hun product af te nemen. Laat hen maar uitleggen welke geruchten al dan niet waar zijn.

En als ze dit niet doen, dan weten we ook wel hoe laat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

marcop82 schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 09:36:
[...]

Eén reg key die alles uitschakelt ? Bizar, want dat staat haaks op wat men hier en op gerenomeerde tech-sites zegt.
Dat doet het idd ook niet. Lees mijn edit en doorzoek het topic. Ik heb de termen al gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://d2brer6wwumtdu.cloudfront.net/wp-content/uploads/2015/08/17091830/internet-explorer-.jpg

vandaag is IE 20 jaar ......... en wat is edge mooi (en snel) ! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Laatst online: 17:18
Ook al heb je je privacy instellingen aangepast , gegevens blijven verstuurd worden naar microsoft:

http://arstechnica.co.uk/...top-talking-to-microsoft/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is het bericht waar we het de laatste 2 pagina's ofzo al over hebben :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
Katsunami schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 10:44:
Dat is het bericht waar we het de laatste 2 pagina's ofzo al over hebben :p
oeps sorry, heb het even hier niet meer gevolgd, tis ook bijna niet meer door te spitten als je 2 dagen niet online bent geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

* laat maar ook

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2015 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kunnen we alsjeblieft een sticky maken van de info om Win10 te hardenen tegen de informatiehonger van Microsoft? De discussies in dit topic leiden enkel af van bruikbare informatie om te voorkomen dat Win10 installaties info doorspelen aan Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Misschien te simpel gedacht, maar kunnen de desbetreffende adressen, waarnaar al die info verzonden wordt, niet geblokkeerd worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

absrnd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 15:57:
Misschien te simpel gedacht, maar kunnen de desbetreffende adressen, waarnaar al die info verzonden wordt, niet geblokkeerd worden ?
Zoals op pagina 1 al gepost is; http://someonewhocares.org/hosts/

Dit soort vragen zijn te voorkomen door een sticky, die bruikbaarder is dan het huidig half relevante OP van TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Die hosts file staat anders al in de huidig half relevante OP van TS,
Als addendum kan je ook het volgende in je hosts plaatsen om je internet wat privacyvriendelijker te maken, met dank aan: Verwijderd in "[Windows 10] Privacy & instellingen"
Heb sowieso de TS steeds aangevuld met alle relevante instellingen binnen een Windows 10 omgeving die langs zijn gekomen in dit draadje. Als je iets mist hoor ik het graag. Maar geloof dat ik wel gewoon alles mee heb genomen wat langs is gekomen in het topic.

Ik heb wel alleen bewust gekozen om de instellingen en 'onderwater' aanpassingen mee te nemen die je zelf handmatig moet veranderen en niet de tooltjes en scriptjes (al dan niet met extragratis ingebakken extra spyware... (hoe verzin je het?!)) geplaatst.

Ik heb ook geen alternatieven zoals Linux, Raspberry Pi's als DNS server of linkjes met halve waarheden of speculaties meegenomen in de TS nee.

Zodra iets gepubliceerd is dat daarna (onafhankelijk) geconfirmeerd kan worden zal ik het zeker meenemen in de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Teckna schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:42:
Ik heb wel alleen bewust gekozen om de instellingen en 'onderwater' aanpassingen mee te nemen die je zelf handmatig moet veranderen en niet de tooltjes en scriptjes (al dan niet met extragratis ingebakken extra spyware... (hoe verzin je het?!)) geplaatst.
Inderdaad de betere keuze, malwareverspreiders maken natuurlijk goed gebruik van dit soort momenten wanneer power users admin-rights geeft aan random apps.Persoonlijk vind ik de start-post niet slecht.

Maar ik hoop wel dat er meer neutraliteit in mening komt van beide gedachtengangen, ook dat er niet gespeculeerd wordt op FUD en omgekeerd ook niet op fanboy-defense-mode ala "ach het zal wel meevallen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 14-09 07:27
Teckna schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:42:
Die hosts file staat anders al in de huidig half relevante OP van TS,
[...]

Heb sowieso de TS steeds aangevuld met alle relevante instellingen binnen een Windows 10 omgeving die langs zijn gekomen in dit draadje. Als je iets mist hoor ik het graag. Maar geloof dat ik wel gewoon alles mee heb genomen wat langs is gekomen in het topic.
Bedankt voor het bijhouden _/-\o_
Ik volg dit topic nog steeds. Vin' het grappig om te zien dat er MS fans zijn die geregeld hier even komen klagen over dit topic. Ik ben het eens met degenen die stellen dat een kritische houding de juiste is zolang MS niet met een helder verhaal komt.

Wat ik doe ? Twijfelen vooral. Ik heb één laptopje naar win 10 doorgezet. Wél mijn primaire machine. Van alles aan getweaked, eigenlijk teveel tijd aan besteed omdat ik ook linux gebruik en daar ook graag aan mag sleutelen. Ik zit eraan te denken om alle machines waar nog een MS OS opstaat naar windows 7 te downgraden, dat zijn er twee, ik kan dan even voort, en hoef minder tijd te steken in al dit Win 10 gedoe.
Voor mij geen VM's meer: breken makkelijker dan een gewone install, mindere prestaties waar ik vwb games en werk weinig ruimte in heb.
Ik denk er nog even over na :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben sinds gisteren weer terug naar Windows 7.
Zoals het er nu uitziet denk ik dat dit mijn laatste Windows versie wordt.
De komende jaren ga ik kijken naar alternatieven, waarbij ik de hoop heb dat Linux voor mij een volwaardig alternatief wordt voor Windows, want aan deze Amerikaanse belachelijk onzin wil ik niet mee doen.
Genoeg is genoeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:11:
[...]

Zoals op pagina 1 al gepost is; http://someonewhocares.org/hosts/

Dit soort vragen zijn te voorkomen door een sticky, die bruikbaarder is dan het huidig half relevante OP van TS.
Schijnt dat MS hardcoded connect naar ip adressen. Staat ook vermeld in het topic, met bronvermelding dacht ik.

[ Voor 3% gewijzigd door CH4OS op 17-08-2015 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:10:
[...]
Schijnt dat MS hardcoded connect naar ip adressen. Staat ook vermeld in het topic, met bronvermelding dacht ik.
Ergens in het topic, waar ik 5 pagina's moet doorspitten, door alle offtopic reacties om dat ene stukje informatie te bemachtigen.

Hierom dus de oproep voor een betere OP dan de huidige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Uh nee? Ik heb alleen nog een vage bron gezien, een website met enkel dit als blogpost. http://localghost.org die als enige bron een andere vage (http://aeronet.cz/) site heeft zonder dat dit ergens anders bevestigd staat. Zoals ik al zei; Zodra iets gepubliceerd is dat daarna (onafhankelijk) geconfirmeerd kan worden, al dan niet door de mainstream media zal ik het zeker meenemen in de TS.

Ik zag trouwens net ook al in de reacties van die eerste site weer een linkje naar de volgende blogposting welk juist weer de hele boel ontkracht wat daar gezegd wordt.

Dit is dan ook niet vergeten maar gewoon bewust niet erin gezet. Ik ga zeker niet iedere vage conspiracy / propaganda / gerucht linkje in de TS verwerken. Dat is ook helemaal mijn doel niet van deze TS. En als je om deze reden de TS niet goed genoeg vind is het je goed recht maar kan ik daar niets aan veranderen.

Daarnaast heb ik geen alternatieve lijst van bijvoorbeeld IP Adressen gezien welk je eventueel zou kunnen blokkeren met een route verandering. (wat trouwens stukken bewerkelijker is). Anyway, ik wil het in de TS vooral gewoon houden bij het, hoe houd je de inhoud van jouw computer zo goed als kwaad mogelijk buiten de 'cloud' / Microsoft en zeker niet als linkdump naar iedere vage gerucht.

[ Voor 15% gewijzigd door Teckna op 17-08-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 21:13:
[...]

Ergens in het topic, waar ik 5 pagina's moet doorspitten, door alle offtopic reacties om dat ene stukje informatie te bemachtigen.

Hierom dus de oproep voor een betere OP dan de huidige.
Ik herinnerde me toevallig een woord uit die reactie; heb hem gevonden:

Verwijderd in "[Windows 10] Privacy & instellingen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
En nogmaals, die posting en url is gewoon niet bewezen en lijkt vooral op een hoop gebakken lucht. En daardoor kom je het ook niet op alle tech sites in de wereld tegen. En denk zelfs dat als het zou kloppen je het op het journaal zou terughoren. (en dus evenmin in de TS terugvind.) En tot iemand anders het tegendeel kan bewijzen zou ik die posting simpelweg naar het land der fabeltjes willen verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De berichten op internet buitelen nu zo over elkaar heen over alle mogelijke privacy ellende met Windows 10 dat het inderdaad beter is om even af te wachten of meer sites met hetzelfde nieuws komen. Want Microsoft geeft geen kik.

The Verge (goede site) geeft nu weer een heel ander nieuwtje: Microsoft's Windows 10 privacy headache extends into gaming. Dit zou betekenen dat illegale games automatisch worden uitgeschakeld. Tijd zal het leren of dit inderdaad waar is.

http://www.theverge.com/2...ndows-10-privacy-concerns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Dat is in dit, of een van de andere Windows 10 topics al zeker anderhalve week geleden gemeld.

Bron: Snikker in "[Windows 10] Privacy & instellingen" ;)

[ Voor 32% gewijzigd door GerardVanAfoort op 17-08-2015 22:32 ]

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:26:
Dat is in dit, of een van de andere Windows 10 topics al zeker anderhalve week geleden gemeld.
Het komt vandaag pas groot naar buiten, zie het nu op verschllende sites komen.

Wanneer Microsoft inderdaad met Windows 10 al je data op afstand wil gaan scannen en de illegale games of alle software onklaar gaat maken is de vraag wat volgt. Illegale muziek, series, films, porno?
Er gaat bijkans een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden open met Windows 10.

Wordt Tim Kuik vast ook heel blij van :7

http://www.9lives.be/news...llegale-software-op-je-pc

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2015 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 22:35:
[...]

Het komt vandaag pas groot naar buiten, zie het nu op verschllende sites komen.

Wanneer Microsoft inderdaad met Windows 10 al je data op afstand wil gaan scannen en de illegale games of alle software onklaar gaat maken is de vraag wat volgt. Illegale muziek, series, films, porno?
Er gaat bijkans een hele wereld aan nieuwe mogelijkheden open met Windows 10.

Wordt Tim Kuik vast ook heel blij van :7

http://www.9lives.be/news...llegale-software-op-je-pc
Zou volgens Microsoft zelf enkel voor Xbox gelden. Dit wordt enigszins bevestigd door het feit dat men het enkel over games heeft en niet over andere software.

Natuurlijk staat het zo niet in de EULA...

MS zou beter hun juristen vervangen want ze riskeren dat Windows 10 flopt als gevolg van 1/ onschuldige pings 2/ de uilskuikens die hun EULA geschreven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
downloads: O&O ShutUp10 1.0.1337

Eén van de eerste bekende ontwikkelaars die met een klein, portable tooltje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Even samenvatten... tell me if this is correct:

- Win10 telefoneert naar huis.

- Veel van dit getelefoneer gaat over evidente functionaliteit (als je tekstsuggesties hebt aanstaan, dan moet MS weten wat je intikt) en kan worden uitgezet.

- Om privacygevoelige functies uit te zetten moet je in Custom Install zijn, of anders in "Privacy" onder settings. Instellingen die zich elders bevinden (site van Microsoft, group policy enz) zijn onschuldig..

- De EULA is verdacht maar kan worden verklaard aan de hand van "never attribute to malice what can be attributed to stupidity". Bv. "we kunnen pirated games en niet-goedgekeurde peripherals blokkeren" geldt enkel voor Windows 10 op Xbox, of "we hebben toegang tot je bestanden" geldt voor OneDrive.

- Wifi Sense verklikt misschien je wifigegevens aan anderen, maar niet aan Microsoft.

- De keylogger verzorgt autocorrectie en/of Cortana, is enkel actief wanneer je in een geschikt veld tikt, en kan worden uitgezet en verstuurt dan geen gegevens meer.

- Telemetrie komt overeen met het verzenden van error logs. Je kunt in Home telemetrie niet uitzetten en Pro vereist een domain policy, maar de basisinstelling verzendt enkel anonieme data.

- Cortana legt nog verbinding ook nadat ze uitgezet is omdat ze ook instaat voor (lokale en web)search. Zet je websearch uit, dan contacteert Windows nog steeds Microsoft met een boodschap zonder inhoud (wellicht was het eenvoudiger om "niets" te sturen dan om over de code heen te skippen). (??????????)

- Het startmenu belt naar huis om je tiles te verversen. Heb je geen tiles, dan wordt een aanvraag verstuurd om "niets" te verversen. (??????????)

- Het artikel op aeronet.cz (nagepapegaaid door localghost.org) is volslagen bullshit en is reeds ontkracht.

- Toevoegen van de url's in hosts biedt wel/geen soelaas. (???????????)

Klopt het bovenstaande of heb ik nog iets gemist?

[ Voor 4% gewijzigd door Enai op 19-08-2015 15:39 ]

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-09 08:40
marcop82 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 15:07:
downloads: O&O ShutUp10 1.0.1337

Eén van de eerste bekende ontwikkelaars die met een klein, portable tooltje komt.
Wat betekenen de groene vinkjes achter de settings? Ik had namelijk handmatig al het e.e.a. uitgezet, maar ik vind dat er toch nog opvallend veel rood staat met deze tool. Als de tool nog op rood staat, maar erachter staat een groen vinkje, wat wil dat dan zeggen?

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Dat is me ook opgevallen dat er veel settings nog steeds geactiveerd stonden na het uitvoeren van veel van de registeraanpassingen in deze thread en na het uitvoeren van de tool daarna. Als ik de tool nu nakijk, zie ik ze wel nog allemaal "groen" staan die ik laatst met de tool had gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sssensss schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 19:06:
Ik ben sinds gisteren weer terug naar Windows 7.
let dan ook even op :

Microsoft is pushing KB3075249 and KB3080149 updates for Windows 7/8/8.1

toeval ? nee natuurlijk niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bedankt voor de!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zelfs de torrent sites zijn wakker geworden: Windows 10 gebruikers worden automatisch uitgesloten van bepaalde torrent sites vanwege het privacy risico. En Rusland wil een complete ban van Windows 10 vanwege al het gespioneer door Microsoft en wie weet meer. Oh ironie. :)

Degene die nu nog zeggen dat het privacy ding met Windows 10 maar een storm in een glas water is krijgen steeds meer ongelijk.

https://torrentfreak.com/...-privacy-concerns-150822/

http://www.networkworld.c...-on-windows-10-users.html

https://www.rt.com/politi...ssian-lawmaker-seeks-ban/

Afbeeldingslocatie: http://www.techworm.net/wp-content/uploads/2015/08/windows10-spies-shoud-be-ban-in-russia-1-702x336.png

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2015 22:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 21:38:
Zelfs de torrent sites zijn wakker geworden: Windows 10 gebruikers worden automatisch uitgesloten van bepaalde torrent sites vanwege het privacy risico. En Rusland wil een complete ban van Windows 10 vanwege al het gespioneer door Microsoft en wie weet meer. Oh ironie. :)

Degene die nu nog zeggen dat het privacy ding met Windows 10 maar een storm in een glas water is krijgen steeds meer ongelijk.

https://torrentfreak.com/...-privacy-concerns-150822/

http://www.networkworld.c...-on-windows-10-users.html

https://www.rt.com/politi...ssian-lawmaker-seeks-ban/

[afbeelding]
Nou joepie, nog steeds weinig onder de indruk. Torrents werken bij mij nog prima, vooral ook omdat een torrent meerdere trackers kan hebben en daarmee dus nog steeds kan functioneren. Verder is niet iedereen met Windows 10 met Torrents bezig, dus daar gaat je punt. Het wordt alleen wat breder opgepakt maar ik moet de eerste torrent nog tegenkomen die niet werkt.

Ze zijn van Sollitaire, naar Privacy Statement, naar Games die mogelijk niet werken nu naar Torrents gegaan. Een plas, een glas en alles blijft zoals het was.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 23-08-2015 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
kadoendra schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 19:44:
[...]

Wat betekenen de groene vinkjes achter de settings? Ik had namelijk handmatig al het e.e.a. uitgezet, maar ik vind dat er toch nog opvallend veel rood staat met deze tool. Als de tool nog op rood staat, maar erachter staat een groen vinkje, wat wil dat dan zeggen?
Klik eens op dat groen vinkje dan snap je het.
Verder klik eens bij het tabje actions op het pijltje naar beneden, duidelijk kan het niet lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Laatst online: 14-09 07:27
Ik ben terug naar 7 op mijn laptop. Realiseer me nu hoe veel prettiger dit OS eigenlijk is tov 8 en 10 :)
Nu dus ook wel oppassen welke updates je installeert, er wordt het één en ander retrograad gepushed door MS.Meer voer voor de toch al flinke discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
En opnieuw zijn de onkundige sites er weer als eerste bij. Ik zou die site voor geen fluit vertrouwen maar het is de enige informatie die we hebben. Dat gebeurt er nu als MS zelf niet communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:16:
[...]

En opnieuw zijn de onkundige sites er weer als eerste bij. Ik zou die site voor geen fluit vertrouwen maar het is de enige informatie die we hebben. Dat gebeurt er nu als MS zelf niet communiceert.
ik vertrouw jouw info ook niet.. nou en ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 23:12:
[...]

Nou joepie, nog steeds weinig onder de indruk. Torrents werken bij mij nog prima, vooral ook omdat een torrent meerdere trackers kan hebben en daarmee dus nog steeds kan functioneren. Verder is niet iedereen met Windows 10 met Torrents bezig, dus daar gaat je punt. Het wordt alleen wat breder opgepakt maar ik moet de eerste torrent nog tegenkomen die niet werkt.

Ze zijn van Sollitaire, naar Privacy Statement, naar Games die mogelijk niet werken nu naar Torrents gegaan. Een plas, een glas en alles blijft zoals het was.
Goed lezen, het zijn nu maar een aantal torrentsites. Moet je eens zien wat er gebeurt wanneer de grote torrentsites alle Windows 10 gebruikers gaan bannen. Je data, alles wat je tikt of inspreekt, documenten, bankgegevens, camera, torrents, games en hardware, alles is van Microsoft. Waar zal het stoppen. Want de aangepaste EULA van Microsoft geeft duidelijk genoeg aan dat ze dit allemaal willen gaan invoeren.

Een jaar of wat geleden schreeuwde iedereen moord en brand of er mogelijk een achterdeur van de overheid, of de Amerikanen in Windows zit. Het is met Windows 10 de voordeur geworden en die staat wijd open. Ook wanneer je dat niet wilt.

En jij zegt alles blijft zoals het was?! Hahahaha, je hebt nog veel te leren.

http://www.ibtimes.com/wi...are-automatically-2056054

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 09:50:
[...]

Goed lezen, het zijn nu maar een aantal torrentsites. Moet je eens zien wat er gebeurt wanneer de grote torrentsites alle Windows 10 gebruikers gaan bannen. Je data, alles wat je tikt of inspreekt, documenten, bankgegevens, camera, torrents, games en hardware, alles is van Microsoft. Waar zal het stoppen. Want de aangepaste EULA van Microsoft geeft duidelijk genoeg aan dat ze dit allemaal willen gaan invoeren.

Een jaar of wat geleden schreeuwde iedereen moord en brand of er mogelijk een achterdeur van de overheid, of de Amerikanen in Windows zit. Het is met Windows 10 de voordeur geworden en die staat wijd open. Ook wanneer je dat niet wilt.

En jij zegt alles blijft zoals het was?! Hahahaha, je hebt nog veel te leren.

http://www.ibtimes.com/wi...are-automatically-2056054
De kleinere torrentsites zullen dit makkelijk doen, die hebben daar toch minder last van. De groten doen dat niet, die zijn immers al aardig met inkomsten bezig en daardoor schrijf je op deze manier een deel van je bezoekers af en die komen dan naar alle waarschijnlijkheid niet meer terug. Dan schiet je jezelf in je voet. Nee, principes zijn leuk, maar het kost vaak toch wel veel om ze in stand te houden.

Verder overdrijf je weer schromelijk, maar daar ga ik verder niet op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Martinspire schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:06:

Verder overdrijf je weer schromelijk, maar daar ga ik verder niet op in.
Het is irrelevant of er overdreven wordt of niet. Wat telt is dat er een stroom aan (weinig geïnformeerde) kritiek op gang komt die wel eens de adoptie van Win10 zou kunnen tegenhouden. Telemetrie is echt geen spionagehulpmiddel, maar de burger die een artikel leest dat "WIN10 SENDS YOUR KEYSTROKES TO M$" heeft geen reden om Win10 het voordeel van de twijfel te geven en koopt dan maar een Mac.

Onlangs was er een minicontroverse over de nieuwe privacy policy van Spotify. Spotify heeft vervolgens tekst en uitleg gegeven en de paniek in de kiem gesmoord. Problem solved. Waarom doet MS niet hetzelfde? Ofwel werden ze verrast door de kritiek en hopen ze dat het wel overwaait, ofwel kunnen ze ons niet gerust stellen omdat er echt iets mis is.

Wie weet? Enkel de mensen die alle verkeer vanuit Win10 sniffen en dus precies weten wat er zoal gecommuniceerd wordt. De andere zes miljard mensen op de aardbol moeten afgaan op de techpers en die is momenteel aan topsnelheid paniek aan het zaaien. De waarheid begint op dit punt onbelangrijk te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 10:23:
[...]

Het is irrelevant of er overdreven wordt of niet. Wat telt is dat er een stroom aan (weinig geïnformeerde) kritiek op gang komt die wel eens de adoptie van Win10 zou kunnen tegenhouden. Telemetrie is echt geen spionagehulpmiddel, maar de burger die een artikel leest dat "WIN10 SENDS YOUR KEYSTROKES TO M$" heeft geen reden om Win10 het voordeel van de twijfel te geven en koopt dan maar een Mac.

Onlangs was er een minicontroverse over de nieuwe privacy policy van Spotify. Spotify heeft vervolgens tekst en uitleg gegeven en de paniek in de kiem gesmoord. Problem solved. Waarom doet MS niet hetzelfde? Ofwel werden ze verrast door de kritiek en hopen ze dat het wel overwaait, ofwel kunnen ze ons niet gerust stellen omdat er echt iets mis is.

Wie weet? Enkel de mensen die alle verkeer vanuit Win10 sniffen en dus precies weten wat er zoal gecommuniceerd wordt. De andere zes miljard mensen op de aardbol moeten afgaan op de techpers en die is momenteel aan topsnelheid paniek aan het zaaien. De waarheid begint op dit punt onbelangrijk te worden.
Het is de rol van de techpers en kritische consument om grote partijen als Microsoft niet alleen op hun blauwe ogen te geloven maar kritisch aan de tand durven te voelen. Je ziet nog veel te vaak de grotere techpers die het niet aandurft om een partij als Microsoft of Google kritisch aan te pakken omdat het ook vaan sponsoren zijn van hun site. En door fanboys wordt de kleine onafhankelijke pers die wel iets aan de kaak durft te stellen direct afschildert als een vage site die het natuurlijk mis heeft.

Makke schapen zijn er al genoeg in de wereld die alles voor zoete koek slikken voor wat betreft privacy onder het mom van 'ik heb niks te verbergen en ze doen maar'. Totdat je data open op straat ligt en dan zijn schreeuwt iedereen moord en brand.
Nee, dit hele Windows 10 stinkt enorm. Totdat Microsoft duidelijk garandeert dat je privacy gegarandeert is als je dat soort van features niet accepteert. Maar Microsoft zwijgt alleen maar.

Het gaat iedere dag door. Vandaag Slashgear met data analyses dat Windows 10 nog steeds phone home doet ondanks dat je in je privacy settings alles uit hebt gezet. |:(

http://www.slashgear.com/...rivacy-settings-23398730/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

Het is de rol van de techpers en kritische consument om grote partijen als Microsoft niet alleen op hun blauwe ogen te geloven maar kritisch aan de tand durven te voelen. Je ziet nog veel te vaak de grotere techpers die het niet aandurft om een partij als Microsoft of Google kritisch aan te pakken omdat het ook vaan sponsoren zijn van hun site. En door fanboys wordt de kleine onafhankelijke pers die wel iets aan de kaak durft te stellen direct afschildert als een vage site die het natuurlijk mis heeft.

Makke schapen zijn er al genoeg in de wereld die alles voor zoete koek slikken voor wat betreft privacy onder het mom van 'ik heb niks te verbergen en ze doen maar'. Totdat je data open op straat ligt en dan zijn schreeuwt iedereen moord en brand.
Nee, dit hele Windows 10 stinkt enorm. Totdat Microsoft duidelijk garandeert dat je privacy gegarandeert is als je dat soort van features niet accepteert. Maar Microsoft zwijgt alleen maar.

Het gaat iedere dag door. Vandaag Slashgear met data analyses dat Windows 10 nog steeds phone home doet ondanks dat je in je privacy settings alles uit hebt gezet. |:(

Zoals Enai al zegt: niemand checked meer zijn bronnen. Want dit gaat weer over die Tsjechische bron die al lang debunked is. Maar fijn dat je weer iets gevonden hebt wat je standpunt verder ontkracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

En nog steeds kom je niet met een artikel waarbij er goed onderzoek gedaan is wat er nu eigenlijk echt aan de hand is. Steeds maar weer een link naar een artikel wat een ander artikel napraat wat een ander artikel napraat etc.etc.

Nog geen een keer heb ik je een artikel zien posten waarbij er echt onderzoek is verricht waaruit blijkt welke data er naar Microsoft zou gaan en hoe erg dat dan wel niet zou zijn.

Heel jammer dat je maar blijft roepen dat het heel erg is zonder een echte goede fundering. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gé Brander schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:56:
[...]

En nog steeds kom je niet met een artikel waarbij er goed onderzoek gedaan is wat er nu eigenlijk echt aan de hand is. Steeds maar weer een link naar een artikel wat een ander artikel napraat wat een ander artikel napraat etc.etc.

Nog geen een keer heb ik je een artikel zien posten waarbij er echt onderzoek is verricht waaruit blijkt welke data er naar Microsoft zou gaan en hoe erg dat dan wel niet zou zijn.

Heel jammer dat je maar blijft roepen dat het heel erg is zonder een echte goede fundering. Jammer.
Leuk geprobeerd, ik draai het fijn om. Laat Microsoft maar eens duidelijk maken dat al deze zorgen onterecht zijn door keiharde privacy garanties af te geven. Niets hoor, die geven niets af. Google maar eens op Windows 10 privacy concerns. 41 miljoen hits 8)7 En dat is nog alleen maar in het Engels...

Hahaha, en hier nog glashard ontkennen dat er helemaal geen probleem is? Hoe verblind wil je zijn denk ik dan maar, slimme mensen weten toch beter.

http://lmgtfy.com/?q=Windows+10+privacy+concerns

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Het heeft weinig met met intelligentie te maken, eerder met welke kant van het verhaal je wilt geloven. Van beide aspecten (MS mined data, MS doet aan productverbetering) zijn weinig concrete bewijzen dat ze waar of onwaar zijn.

Persoonlijk hoor ik bij de kant die gelooft dat MS aan data-mining doet. Dit door het gebrek aan transparantie, de extensieve toegevoegde voorzieningen voor data-mining ("telemetry") en zelfs de inclusie van Windows 7 en 8 hiervoor, terwijl deze (nog) geen features hebben zoals Cortana, MS Edge of WiFi Share.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:10:
[...]

Leuk geprobeerd, ik draai het fijn om. Laat Microsoft maar eens duidelijk maken dat al deze zorgen onterecht zijn door keiharde privacy garanties af te geven. Niets hoor, die geven niets af. Google maar eens op Windows 10 privacy concerns. 41 miljoen hits 8)7 En dat is nog alleen maar in het Engels...

Hahaha, en hier nog glashard ontkennen dat er helemaal geen probleem is? Hoe verblind wil je zijn denk ik dan maar, slimme mensen weten toch beter.
Heel flauw om zo op de man te spelen als je niets kan bewijzen. Dacht je werkelijk dat nog niemand heeft geprobeerd om te sniffen? Echt wel want als je het kan bewijzen heb je goud in handen in de online nieuwswereld. Nog steeds niet gebeurd of het is wel geprobeerd maar er komt niets ernstigs uit naar voren en dat wordt gewoon niet zo snel naar buiten gebracht omdat dat niet verkoopt.
Heb jij mij zien ontkennen dat er een probleem is? Nee, dus graag ophoudem met die flauwe posts want dat draagt niets bij aan de discussie. Op het moment dat blijkt dat er echt iets mis is zal ik zeker mijn ongelijk bekennen. Alleen bij mij is het nog altijd zo dat ik kritisch blijf totdat er bewijzen zijn. En het probleem is dat die bewijzen er nog steeds niet zijn. Al waren er miljarden hits... Napraten kan iedereen. Dat is heel makkelijk, net als schoppen en paniek schreeuwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Gé Brander schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 13:04:
Heel flauw om zo op de man te spelen als je niets kan bewijzen. Dacht je werkelijk dat nog niemand heeft geprobeerd om te sniffen? Echt wel want als je het kan bewijzen heb je goud in handen in de online nieuwswereld. Nog steeds niet gebeurd of het is wel geprobeerd maar er komt niets ernstigs uit naar voren en dat wordt gewoon niet zo snel naar buiten gebracht omdat dat niet verkoopt.
Tenzij het niet uit te lezen is door end-to-end encryption of andere vormen van obfuscation. Dat hoop ik ook want anders is een keylogger nog niet eens meer nodig, met een man-in-the-middle attack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 11:04:

Kijk, dit bedoel ik. Je kent dat artikel van localghost? De inhoud is overgenomen van dat artikel van aeronet.cz dat achteraf (groten)deels ontkracht is (bv. het uploaden van "raw voice files" is eigenlijk de peer to peer Windows Update en dus onschuldig). Daarom staat die grote disclaimer in het begin van het artikel van localghost.

Déze site heeft eveneens het artikel van aeronet.cz overgenomen maar dan zonder bronnenkritiek. En elke site die hiernaar linkt, zal dezelfde nonsens verder verspreiden.

Geen wonder; men richt zijn pijlen maar al te graag op MS. Een attitude die ik in heel veel commentaren van lezers op dergelijke artikels terugvind is "of course you shouldn't trust MS". Vertrouwen komt te voet, gaat te paard en is door MS enkele jaren geleden met een raket het zonnestelsel uitgeschoten. Er lijken veel mensen te zijn die MS gewoon kotsbeu zijn maar geen keuze hebben omdat games/Office/Adobe CC enkel op Windows te krijgen zijn.

Vergelijk met Spotify, die onlangs ook een privacykemel schoten en die meteen van the Verge een publieke correctie cadeau kregen. Binnen een maand is iedereen die controverse weer vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
marcop82 schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:21:
Persoonlijk hoor ik bij de kant die gelooft dat MS aan data-mining doet. Dit door het gebrek aan transparantie, de extensieve toegevoegde voorzieningen voor data-mining ("telemetry") en zelfs de inclusie van Windows 7 en 8 hiervoor, terwijl deze (nog) geen features hebben zoals Cortana, MS Edge of WiFi Share.
Telemetrie zijn zaken als "de gebruikers klikken 5.82x per dag op een tile" of (iets invasiever) "Edge crasht gemiddeld 9.1x per dag per gebruiker en in 80% van de gevallen is de reden X". Als je je afvraagt waarom Windows naar huis belt wanneer je op start klikt of een zoekterm intikt: dat is telemetrie om Microsoft te laten weten of je hun nieuwe startmenu en nieuwe search bar wel gebruikt.

Je kent het verhaal achter de alt-tabknop op de taskbar: veel mensen hadden geen benul van alt-tab. Of het feit dat ik-ben-vergeten-hoeveel percent van de Windows crashes te wijten waren aan drivers. Hoe weet MS dit? Enz.

Ja, dit moet opt-out zijn, en bij voorkeur opt-in (hoewel opt-in onbetrouwbaar is en MS sinds Win8 een kater heeft overgehouden aan biased feedback). Maar voor "kwade" doeleinden dient het niet: hoe kun je advertenties afstemmen op basis van het aantal keer dat men op start klikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Enai schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 17:47:
Telemetrie zijn zaken als "de gebruikers klikken 5.82x per dag op een tile" of (iets invasiever) "Edge crasht gemiddeld 9.1x per dag per gebruiker en in 80% van de gevallen is de reden X". Als je je afvraagt waarom Windows naar huis belt wanneer je op start klikt of een zoekterm intikt: dat is telemetrie om Microsoft te laten weten of je hun nieuwe startmenu en nieuwe search bar wel gebruikt.
Leuk als het zo is maar momenteel omschrijft/omvat de EULA eerder dat het zoiets wordt als:
- "Gebruiker <volledige naam> op locatie <coördinaten> heeft zojuist MS Edge geopend via Windows Search met de zoekterm <how to deal with depression>"

- "Word 2013 is bij gebruiker <volledige naam> op toestel <PC naam> gecrashed met deze lijst andere geopende apps <lijst> en open bestanden <bestandenlijst>. In de datadump vind u het bestand geopend door Word 2013 <paswoorden.docx>"

Als we zéker, zonder enige twijfel, kunnen zijn dat Microsoft enkel wil weten hoe vaak we een bepaald tiletje klikken of hoe vaak Edge crasht, heb ik en velen anderen er geen problemen mee. Maar in hun EULA staat duidelijk dat dat helemaal niet het enige is. En dan hebben we het nog maar gehad over de telemetrie en niet de verschillende andere dubieuze zaken die in de achtergrond lopen waar we niets vanaf weten maar waar wel in de EULA zeer breed gespecificieerd staat dat het een hoop persoonlijke data verstuurt.

En dan vergeet ik het ook niet dat je veel zaken gewoon niet uit kan schakelen of zeer moeilijk vindbaar zijn. Het mag in het beste daglicht geplaatst proberen te worden, als men daar beter door slaapt. Maar Microsoft heeft zich te verantwoorden wat het doet. Bedenk je eens hoe klein de wereld zou zijn als naar buiten zou komen dat Linux of OS X argeloos data-minede. En Apple heeft al tegenvuur gehad voor Spotlight, de tegenhanger van Windows Search, terwijl daar expliciet duidelijkheid rond is gegeven dat er géén identificatiegegevens (buiten rotating randomly generated) worden verstuurd. Of de vele overstappers nadat men in Ubuntu Amazon-ads geïntegreerd heeft in de zoekfunctie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phuncz schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:37:
[...]

Leuk als het zo is maar momenteel omschrijft/omvat de EULA eerder dat het zoiets wordt als:
- "Gebruiker <volledige naam> op locatie <coördinaten> heeft zojuist MS Edge geopend via Windows Search met de zoekterm <how to deal with depression>"

- "Word 2013 is bij gebruiker <volledige naam> op toestel <PC naam> gecrashed met deze lijst andere geopende apps <lijst> en open bestanden <bestandenlijst>. In de datadump vind u het bestand geopend door Word 2013 <paswoorden.docx>"

Als we zéker, zonder enige twijfel, kunnen zijn dat Microsoft enkel wil weten hoe vaak we een bepaald tiletje klikken of hoe vaak Edge crasht, heb ik en velen anderen er geen problemen mee. Maar in hun EULA staat duidelijk dat dat helemaal niet het enige is.
Fout: in de EULA staat dat ze meer kunnen verzamelen. Of ze dat doen is een 2e. Het kan ook nog gekoppeld zijn aan een andere feature van bv Cortana of Onedrive, waardoor je niet zeker weet of dit alleen op het doorsturen van die data gaat.
En dan hebben we het nog maar gehad over de telemetrie en niet de verschillende andere dubieuze zaken die in de achtergrond lopen waar we niets vanaf weten maar waar wel in de EULA zeer breed gespecificieerd staat dat het een hoop persoonlijke data verstuurt.
Wederom kán versturen ipv versturen. Verder staat er ook niet overal bij dat het naar MS gaat, sommige dingen worden lokaal verzameld.
En dan vergeet ik het ook niet dat je veel zaken gewoon niet uit kan schakelen of zeer moeilijk vindbaar zijn. Het mag in het beste daglicht geplaatst proberen te worden, als men daar beter door slaapt. Maar Microsoft heeft zich te verantwoorden wat het doet. Bedenk je eens hoe klein de wereld zou zijn als naar buiten zou komen dat Linux of OS X argeloos data-minede. En Apple heeft al tegenvuur gehad van Spotlight, de tegenhanger van Windows Search, terwijl daar expliciet duidelijkheid rond is gegeven dat er géén identificatiegegevens (buiten rotating randomly generated) worden verstuurd.
Linux zal altijd wel ergens een versie zonder mining hebben, daar kun je wel vanuit gaan. Maar ik snap je punt.

Je wilt gewoon gedetailleerder van wat wel en niet of waarom verzameld wordt. Dat is prima, maar dan krijg je weer zo'n lijst als bij Apple waarbij je 28 pagina's door moet ziften om een lullig muzieknummer te downloaden. Dat de Privacy Statement zoveel korter is, maakte hem juist zo anders dan voorheen. En dat is ook waarom sommige zaken wat globaler staan opgesteld, het treft immers meerder punten van het besturingssysteem.

Aan de andere kant krijgen ze er nu wel gigantisch veel gezeik mee en is de kans groot dat ze ergens de komende maanden een nieuwe statement leveren die gewoon weer ouderwets lang is. Probleem is dan echter dat niemand hem weer leest (in ieder geval niet de grote meerderheid) en dus niet zeker meer is van wat er nou wel of niet verzameld kan worden. Want zeg nou zelf: hoeveel van jou familieleden heeft de hele statements van Apple, Google of anderen doorgelezen bij het installeren/gebruiken van een OS of diens programma's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Martinspire schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 20:47:
[...]
Fout: in de EULA staat dat ze meer kunnen verzamelen. Of ze dat doen is een 2e. Het kan ook nog gekoppeld zijn aan een andere feature van bv Cortana of Onedrive, waardoor je niet zeker weet of dit alleen op het doorsturen van die data gaat.
Ik zeg toch nergens dat ze het ook doen ? Wat je zegt is hetzelfde als wat ik zeg.
Wederom kán versturen ipv versturen. Verder staat er ook niet overal bij dat het naar MS gaat, sommige dingen worden lokaal verzameld.
Niemand hier ligt wakker van een keertje CCleaner te draaien om "lokaal opgeslagen zooi" op te ruimen. Maar dat is niet nieuw, dat doet bijvoorbeeld File Indexing Service al vele jaren en is ook helemaal niet het onderwerp van deze hele discussie.
Je wilt gewoon gedetailleerder van wat wel en niet of waarom verzameld wordt. Dat is prima, maar dan krijg je weer zo'n lijst als bij Apple waarbij je 28 pagina's door moet ziften om een lullig muzieknummer te downloaden. Dat de Privacy Statement zoveel korter is, maakte hem juist zo anders dan voorheen. En dat is ook waarom sommige zaken wat globaler staan opgesteld, het treft immers meerder punten van het besturingssysteem.
Hoe je erbij haalt dat ik een gedetailleerdere en dus langere EULA wil, snap ik niet. Duidelijkheid en transparantie heeft toch niets met gedetailleerd te maken ? Je hebt echt geen geldige argumenten met "kortere Privacy statement is juist zo anders", bijna niemand leest die zooi omdat het te lang, te complex, te oninteressant en vooral te wazig/algemeen/onduidelijk is.
Aan de andere kant krijgen ze er nu wel gigantisch veel gezeik mee en is de kans groot dat ze ergens de komende maanden een nieuwe statement leveren die gewoon weer ouderwets lang is. Probleem is dan echter dat niemand hem weer leest (in ieder geval niet de grote meerderheid) en dus niet zeker meer is van wat er nou wel of niet verzameld kan worden. Want zeg nou zelf: hoeveel van jou familieleden heeft de hele statements van Apple, Google of anderen doorgelezen bij het installeren/gebruiken van een OS of diens programma's?
Telkens dezelfde terugkomende drogredenen:
"Microsoft zal heus wel binnenkort alles uitleggen" --> na een maand verwacht je wel iets
"de EULA is het probleem niet" --> daar gaat het niet om, het gaat erom wat er gedaan wordt waar ze niet transparant om zijn
"Microsoft krijgt teveel kritiek, want Apple of Google..." --> geen argument met 90% marktaandeel en de intentie ze allemaal om te zetten naar een nieuw OS met de talloos in dit topic genoemde onaangekaarte issues

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
"Adds telemetry points to consent.exe" Maw. MS weet nu of en hoe vaak je (anoniem want geen MS-accounts in Win7) een UAC-prompt hebt aanvaard of geweigerd.

Wil je geen deel uitmaken van een UI-focusgroep? Dat is je goed recht, weiger de updates (heb ik ook gedaan). Denk je dat MS via deze updates al je toetsaanslagen naar huis stuurt of je advertentieprofiel bijwerkt? Zet je aluhoedje dan af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:03:
[...]

"Adds telemetry points to consent.exe" Maw. MS weet nu of en hoe vaak je (anoniem want geen MS-accounts in Win7) een UAC-prompt hebt aanvaard of geweigerd.

Wil je geen deel uitmaken van een UI-focusgroep? Dat is je goed recht, weiger de updates (heb ik ook gedaan). Denk je dat MS via deze updates al je toetsaanslagen naar huis stuurt of je advertentieprofiel bijwerkt? Zet je aluhoedje dan af.
grappig, nee aandoenlijk dat je op iedere scheet blijkbaar moet reageren met pro ms geblaat.. nee ik heb geen alu hoedje op, na 42 jaar computer ervaring is dat niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op vrijdag 31 juli 2015 @ 19:20:
In je TS heb je het over een Privacy Policy, maar als hem opzoek kom ik gewoon een Nederlandse tegen (die Amerikaanse slaat natuurlijk helemaal niet op Nederland) : http://www.microsoft.com/nl-nl/privacystatement/default.aspx

[html]<blockquote class="twitter-tweet" lang="en"><p lang="nl" dir="ltr">Uw privacy is belangrijk. Lees hoe wij omgaan met uw privégegevens en hoe u hier controle over hebt. <a href="http://t.co/ngVU7I630o">http://t.co/ngVU7I630o</a> <a href="https://twitter.com/hashtag/Windows10?src=hash">#Windows10</a></p>— Microsoft Nederland (@microsoftnl) <a href="https://twitter.com/microsoftnl/status/626328123546578945">July 29, 2015</a></blockquote> <script async src="//platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>[/html]

Als ik die teksten zo doorlees, dan valt het allemaal nog wel mee. Anders gezegd : Microsoft doet het bijvoorbeeld niet anders dan Google, Apple, Facebook of vergelijkbare bedrijven...

"...U kunt een aantal van deze gegevens rechtstreeks voorzien, bijvoorbeeld wanneer u een Microsoft-account aanmaakt, een zoekopdracht bij Bing indient, een stemopdracht naar Cortana inspreekt, een document naar Microsoft OneDrive uploadt, of contact met ons opneemt voor ondersteuning."

Geen van deze zaken zou ik nu echt bijzonder noemen. Als ik op Google zoek (wie gebruikt er Google diensten? :+) wordt alles ook van je opgeslagen.....en dan laten we Facebook nog maar even achterwege...
Er is een subtiel verschil wat telkens 'vergeten' wordt door de mensen die roepen dat het allemaal wel meevalt en dat Google en Apple (op hun mobiele besturingssystemen) net zo erg zouden zijn;
Op mijn mobieltje doe ik geen belastingaangiften, edit ik geen patentaanvragen voor mijn werk en draai ik geen zware berekeningen met propietaire matlab scripts.

Daarnaast raad ik alle windows 10 adepten aan ook eens de (niet klikbare) linkjes in de EULA te volgen en eens te lezen wat Microsoft denkt te moeten kunnen doen met bestanden die je via onedrive, windows mail of skype verstuurd of beheerd.
Ik ga het niet quoten maar het komt erop neer dat ze het wereldwijde recht op bijvoorbeeld je foto's 'nemen', al je media actief bekijken om te bepalen of er licensies overtreden worden en meer van dat fraais. Hetgeen hierboven meerdere malen aangehaald is in de quote die al meerdere malen getoond is is het topje van de ijsberg.
Er is met zekerheid geen beveiliging in te bouwen tegen deze invasie op je pc zelf. Er wordt bijvoorbneeld ook melding gemaakt dat windows voor haar 'kerntaken' gebruikt maakt van netwerkverbindingen buiten de firewall om.
Ik heb 10 dus ook maar links laten liggen, dit gaat echt veel verder als google die graag wilt weten welk spelletje je speelt en waar je naar zoekt op marktplaats....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:25:
[...]

grappig, nee aandoenlijk dat je op iedere scheet blijkbaar moet reageren met pro ms geblaat..
Enai schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 23:03:
[...]

Wil je geen deel uitmaken van een UI-focusgroep? Dat is je goed recht, weiger de updates (heb ik ook gedaan).
Uh huh.
Ps. Ik ben op Win7, blijf op Win7, en schakel over op Linux of OSX wanneer de support afloopt in 2020. Win10 kan me gestolen worden.
Hou het netjes en speel niet op de man.
Pagina: 1 ... 5 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings