Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:55:
[...]
Helaas pindakaas. In het Wired artikel staat namelijk letterlijk:
1. ...but you’d be surprised by the amount of personal information Windows 10 collects from its users—information including phone numbers, GPS location, credit card numbers, and even video and audio messages. Conclusie: alles wordt geupload en bewaard 'voor later'.
Windows 10 verzamelt informatie van diens gebruikers. Klopt.
Staat er echter ergens dat het wordt geupload, bewaard of niet anoniem het internet op gaat? Nee. Leuke conclusie, maar gewoon hardstikke fout.
Tuurlijk verzamelt Win10 informatie, het is een OS, die zijn niet statisch. En er wordt ook nergens Microsoft genoemd, alleen Win10

2. This means that if Microsoft Office crashes while you are using it, Microsoft will be able to see the Excel or Word documents that were open during the crash. Conclusie: het hele document wordt geupload. Lekker voor privacy gevoelige stukken. Een regelrechte ramp voor bedrijven.
Waar staat dat het hele document wordt geupload? Alleen dat het document wordt geupload. Wat heeft MS aan de inhoud van je document? Niks. Wel aan de metadata of objecttypes in je document. Als in: na klikken op grafiek, crashte de applicatie. Niet als in: bij het invoegen van de grafiek over de belastingaangifte 2014 met data x en data y ging de applicatie plat. Dat boeit dus helemaal niemand. Plus dat documenten aardig groot kunnen zijn, dat wil je allemaal niet als test-data verzamelen.
3. However, opting-out does not prevent data collection nor does it result in less ads. Conclusie: je bent zelf de volledige regie kwijt, Microsoft bepaalt alles voor je.
Staat in eerste instantie niets bij over dat het online wordt gezet. Verder is het logisch dat als ergens reclame in staat, dat die niet weg gaat. Het verschil is dat het nergens op gebaseerd wordt qua profiel. Dus dan krijg je ook Libresse-reclame in plaats van over de nieuwe videokaarten.
Dit klinkt echter als iets van "ik zie reclame op het web en daar ben ik tegen". Leuk. Ik zie het ook al jaren op TV zonder dat ze daar op mijn specifieke voorkeuren reclame maken. Je zit hier op Tweakers ook wel op reclame te kijken als je geen betaalde account hebt. En zoals ik zeg: zolang je niet hard kunt maken dat de data die verzonden wordt, privacygevoelig is, kom je nergens.
Precies hetzelfde geeft het Arstechnica artikel aan. Als Windows 10 gebruiker heb je niet meer zelf de regie over je persoonlijke data. Jij bent namelijk het product geworden.
Je lijkt wederom wat dingen door elkaar te halen. Veel zaken worden verzameld als je de diensten gebruikt. Onedrive voor je bestanden. Cortana voor je zoekresultaten en uitvoeren van taken. Contacten in een mail-app en wifi-netwerken als je WifiSense aanzet + netwerken toevoegt.
Veel van wat er in die artikelen staat, wordt ook al aangegeven dat het misbruikt KAN worden, niet dat het gebeurt. En het maakt helemaal niet duidelijk waarom bepaalde informatie wordt gebruikt of waarom bepaalde zinnen geformuleerd zijn. Iets wat ik in de laatste paar berichten al heb laten merken, je kunt het niet zo specifiek neerzetten want het is aan de gebruiker om er wel of niet gebruik van te maken of applicaties te downloaden (al dan niet via de store).
Als jij een app download en gebruikt welke toegang tot je persoonlijke gegevens en je contacten mag hebben, dan moet Windows dat toch voorzien? Ik zie niet hoe je dat helemaal kunt afdekken in een privacy statement. Idem voor het inzien van foto's. Dat jij het niet gebruikt is prima, maar als iemand anders dat wel wil en dus de mogelijkheid wil hebben om zijn foto's toegankelijk te maken in diverse apps. Dan moet Windows daar foto's voor aanleveren. En dus toegang tot die foto's op je harde schijf.
Is dat anders dan jaren geleden? Misschien, maar het is niet verrassend en zeker geen inbreuk of verlies van controle.
Dit alles heeft niets te maken met de werking van de services. Natuurlijk, voor een map functie is een locatie functie handig. Met Windows 10 wordt er schimmig vanalles opgeslagen en wordt zo een volledig profiel over wie je bent en wat de doet opgebouwd. Dagelijks, maandelijks, jaar naar jaar. Een $$$-goudmijn, en Microsoft zit er bovenop.
noMSforme in "[Windows 10] Privacy & instellingen"
Kom eens met bronnen dan? Want ik zie je niets posten wat dat letterlijk zegt. Enige waar je momenteel mee komt is dat je ze niet vertrouwd. Prima, move on.
noMSforme schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 17:21:
[...]
Natuurlijk zijn er mogelijkheden. Bijvoorbeeld downgraden naar je vorige windows release.
Als MS moet rapporten dat het gebruik van W10 is gezakt van 10 naar 5 procent zullen de
aandeelhouders dat niet leuk vinden en MS aan het denken zetten. We hebben al vaker gezien
wanneer er veel onrust is dat MS te beïnvloeden is. ( XBOX/Kinect bijvoorbeeld. )
Als het MS maar hard genoeg raakt komen ze wel met een oplossing.
Hier nog een filmpje van een MS medewerker uit Seattle.
YouTube: Top 5 Reasons To Not Upgrade to Windows 10
Hij heeft anders ook een andere video
YouTube: Top 5 Reasons to Upgrade to Windows 10
Verder, hoezo is hij een MS medewerker uit Seattle? Als ie echt bij MS werkte, had ie wel wat meer info dan "er wordt gezegd dat...."
Maar wat hadden we ook verwacht van iemand met de username "noMSforme" of die zelf OpenSuSE draait als primaire systemen.
offtopic:
En ja ik heb je even verder bekeken. Sue me