Katsunami schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:00:
[...]
Zelf heb ik, just vanwege de genoemde redenen, geen enkele account, behalve een (bijna compleet lege) Google Account waarin ik nooit ben ingelogd behalve als dat niet anders kan voor mijn telefoon.
Daarnaast vind ik het nogal een verschil of een site zoals Facebook of Twitter via cookies of wat dan ook mijn omzwervingen op internet volgt. Het boeit me echt niet als ze weten dat ik, of beter, de computer met ip .... van de site van de Aldi naar Tweakers.net is gesurft.
Het is echter wat heel anders als de fabrikant van mijn OS software meelevert die doodleuk mijn contactpersonen kan lezen, documenten kan inzien, uploaden, en delen, als ze dat willen: het staat in de EULA dat ze het kunnen, en zullen doen als ze het nodig vinden. Dat is van een compleet andere orde.
Maar ze hebben ook al aangegeven dat ze het niet zomaar gaan doen en alleen als ze bijvoorbeeld moeten meewerken met rechtzaken of opsporing. Of in geval van nood. Als jij dat liever leest als in "de NSA kijkt mee!!" dan moet je dat natuurlijk zelf weten.
Phuncz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:27:
[...]
[...]
Thx voor het compliment ! Mijn eigen IP verandert 2x per dag alleen al door mijn provider, het gebruik van een fatsoenlijke proxy en/of VPN doet de rest wel voor het IP gebeuren. Constant veranderende browser user agent anonimiseert de applicatie, cookies niet accepteren en beperkte white-listing doet daar de rest van.
Moet het ? Doe ik het ? Doe jij het ? Who cares, maar het kan als je principes hebt.
Principes zijn altijd duur, ik vind het in ieder geval dapper van je. Al heb je op die manier dat je ook wel weer de aandacht op jezelf vestigt. Maar goed, ik zeg al: als je iemand in je kringen hebt die jouw nummer, naam en overige gegevens heeft gebruikt om bv vrienden te zoeken op Facebook of Google plus, of een lijst met contactpersonen aan te maken op je mobiele toestel, dan is de kans groot dat er al wel wat van je bekend is. En bedrijven worden steeds slimmer met manieren vinden om mensen te tracken. Dat gaat in de toekomst ook niet stoppen.
Microsoft biedt echter met hun appstore een platform waar je ook redelijk anoniem gebruik van kunt maken. Het hangt dan wel af van of een app helemaal niet meer werkt als jij geen contactpersonen deelt, maar de mogelijkheid is er. En zeker in de toekomst als het een beetje begint te lopen met de apps, zullen er ook alternatieven verschijnen. En apps worden al soms afgerekend op het eisen van informatie die niet nodig is voor de app.
Zomaar een vraag trouwens: ben jij dan ook tegen het verzamelen van anonieme data? Want dat gebeurt in Windows ook vaker, maar lijkt me niet direct een groot probleem. Want waar de koppeling van persoonlijke gegevens met het gebruik van een app vooral gericht is op marketing, is anonieme data vaak gericht op testing, diagnose en verbeteren van apps. En ik kan daar bijvoorbeeld niet van begrijpen hoe je daar tegen kunt zijn (mits dat voor jou van toepassing is).
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:47:
karmakeizer microsoft .. van jou kan ik dat, wat geforceerd overkomende, downplayen wel begrijpen.
ja er zijn mensen gesteld op hun privacy.. 'privacy ridders' noem jij die geloof ik.
wat mij betreft een geuzennaam.
ik vind, en velen met mij als ik zo over het net surf, dat de Amerikanen veel te ver gaan.
Dat mag jij belachelijk vinden of trachten te vinden.. so be it.
Mij is het allemaal prima dat jij meer waarde hecht aan bepaalde privacy en ook prima dat je ervoor uitkomt. Geen probleem mee. Maar doe niet alsof het beter is. Alsof je dan een beter mens bent of op andere manier een suprioriteitsgevoel probeert over te laten komen. Want daar heb ik een probleem mee. En zeggen dat je gek bent als je bepaalde dingen aan laat staan. Dat bepaal ik lekker zelf
En enigszins offtopic maar die termen als karmakeizer e.d. is niet zozeer omdat ik op en top fanboy ben, maar omdat ik gewoon veel in bepaalde topics reageer (en dat zegt weinig over mijn mening). Plus dat ik zelf een aantal topics heb aangemaakt en misschien wat ben doorgeschoten op het taggen van categorieën en producten.

Sue me

Ik ben bijvoorbeeld niet alleen Karmakeizer bij Xbox One, maar ook PS4. Net als dat ik in de top 5 sta bij PC, Browsers, Operating System, Gaming, etc. Ik sta op plek 45 van meeste reacties en plek 54 van Karma. Dus hoe kom ik eraan? Puur door actief te zijn op Tweakers. Maar fijn dat je er waarde aan hecht
http://windows.microsoft....inking-typing-privacy-faq stelt:
When you interact with your Windows device by speaking, writing (handwriting), or typing, Microsoft collects speech, inking, and typing information—including information about your Calendar and People (also known as contacts)—that helps personalize your experience. This information improves your device’s ability to correctly recognize your input, such as your pronunciation and handwriting. You can turn the Speech, inking, and typing setting (which is called Getting to know you) on or off in Settings.
We also collect your typed and handwritten words to improve character recognition and provide you with a personalized user dictionary and text completion suggestions. Some of this data is stored on your device and some is sent to Microsoft to help improve these services. You can turn the Send Microsoft info about how I write setting on or off in Settings.
Lijkt me vrij duidelijk?
Microsoft zelf zegt dat dit wel weer met Cortana/speech-inking-typing te maken heeft via
[...]
Maar Cortana wordt in/uitgeschakeld met de 'get to know you' functie. Terwijl deze keuzeoptie juist grijs wordt gemaakt zodra je onder 'Feedback & diagnostics' de reporting aanpast naar Basic. Waardoor het lijkt dat deze data via de Diagtrack opgeslagen wordt welk veel breder (systemwide) haar data kan verzamelen.
Staar je niet blauw op wat er wel of niet grijs wordt na het aanpassen van onderhuidse instellingen. Kan me goed voorstellen dat ze nog wel wat dingen gemist hebben met overgang naar nieuwe design. Zo heeft het action center ook nog steeds wat witte pixels linksbovenin.
Anyways, Cortana en Search in het algemeen zitten redelijk met elkaar verworven. In principe slaat die ook lokaal dingen op en zoekt die lokaal. Sommige dingen kan Cortana dan ook zelfstandig.
Maar ik zou zeggen: doe verder onderzoek?
En dan vraag ik mij af in hoeverre de reikwijdte van deze optie gaat. Tot hoe ver collect Microsoft dan je hand written words? Is de registratie van je aanslagen beperkt tot een specifieke groep applicaties, of veel breder?
Het gaat gewoon om je woordenboek. Het is wat Apple en Google volgens mij ook al langer doen. Enerzijds om lokaal een woordenboek op te bouwen en anderzijds om veelgebruikte woorden die niet in het officiele woordenboek staan, door te sturen zodat men die kan gebruiken. Misschien dat uit de context van de zinnen ook een soort "het betekend waarschijnlijk zus en zo" wordt bijgevoegd (is namelijk wel handig om te weten dan). Lijkt me echter sterk dat als jij een keer iets typt of verkeerd spelt, hij meteen dit gaat doorsturen.
En verder werkt dit al hetzelfde als in Win8 en Windows Phone 8. Ik moet zeggen dat het toetsenbord op mn telefoon echt 1 van de beteren is qua voorspellen welke volgende woorden ik wil gaan typen. Vooral mijn ouders zjin er erg over te spreken. Je ziet/zag bij Android al lang dat daar de wens naar alternatieven toetsenborden erg groot is, maar bij WP is die er eigenlijk niet (of minimaal).
Microsoft zelf komt niet verder dan 'some of your data' wat heerlijk nietszeggend is. En dit staat ook eigenlijk gewoon overal online, al zie ik nergens staan wat er nu precies dan bijgehouden/verstuurd wordt. Zowel op de negatieve als positieve W10 nieuws/blogjes lijkt niemand het echt te weten.
Mja dat is ook het punt met privacy statements. Het moet langer meegaan dan 1 dag, dus als je zus zegt en je doet later net effe iets anders (omdat dit beter werkt of omdat er vraag is naar meer), dan wil je niet dat je het telkens moet gaan aanpassen.
Wel zou het fijn zijn als ze voor dit moment duidelijk maken wat er wordt bedoelt of in hoeverre er flexibiliteit in acht is genomen.
Voordat ik weer de fanboy dingen naar mijn hoofd krijg geslingerd: ik vind de huidige privacy statement ook niet top. Bewoording is niet altijd even duidelijk en hoewel deze leesbaarder is dan de vorige versie, kan het beter. En ze hadden bij launch gewoon duidelijk moeten zijn hoe het op dit moment staat met Win10 qua tracking, transmitting en online opslag. Je ziet het, de huidige houding werkt niet.
Het is echter wel weer wat ver om het maar meteen af te branden en te wantrouwen. En volgens mij is het ook de eerstee keer bij een Windows release dat de Privacy statement überhaupt ten sprake komt. Nog even afgezien van het feit dat men al maanden de tijd heeft gehad om het erover te hebben, maar nu Win10 uitkomt is het ineens een probleem.
Overigens is Google ook al wat beter geworden in het tonen wat het van je weet en wat het van je bij (kan) houden. MS heeft ook al aardig wat staan, maar is nog wat te vaag en treed niet overal in detail.
Anyways, relevant:
En hier nog een artikel over wat elke setting betekend, wat de interpretatie van de privacy statement is (of hoe het momenteel is uitgewerkt) en hoe je het kunt uitzetten:
http://www.windowscentral...d-know-privacy-windows-10
Weliswaar een MS fansite, maar dat maakt de inhoud op dit vlak niet minder waar. Het is natuurlijk wat positiever aangekleed, maar ze beschikken over aardig wat insider info en hebben er ook aardig wat bronnen bij staan.
[
Voor 12% gewijzigd door
Martinspire op 11-08-2015 03:17
]