Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

paranoia68 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:40:
[...]

Ik heb de hostfile ingekort om niet teveel ruimte op forum te gebruiken maar ik heb het orgineel wel gebruikt met die 100den sites. Alleen mijn vraag staat nog open?
127.0.0.1 machine.domain.tld is een voorbeeld. Hier kan je dus zelf domeinen die je wenst te blokkeren invullen:

127.0.0.1 website1.voorbeelddomein.nl
127.0.0.1 ads.spyware.com

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-11-2024
paranoia68 schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 09:40:
[...]

Ik heb de hostfile ingekort om niet teveel ruimte op forum te gebruiken maar ik heb het orgineel wel gebruikt met die 100den sites. Alleen mijn vraag staat nog open?
127.0.0.1 is het interne adres van je eigen computer.

Als je dus de regel

127.0.0.1 tweakers.net

opneemt in je hostfile zal je het adres 'tweakers.net' nooit bereiken omdat je doorgestuurd wordt naar je eigen computer ipv naar het echte tweakers.net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoBeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 11:25
Teckna schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 08:15:
Weet eigenlijk iemand al wat er nu precies naar Microsoft gestuurd wordt als 'Send Microsoft info about how i write to help us improve typing and writing in the future' aan staat?

Microsoft zelf zegt dat dit wel weer met Cortana/speech-inking-typing te maken heeft via

[...]

Maar Cortana wordt in/uitgeschakeld met de 'get to know you' functie. Terwijl deze keuzeoptie juist grijs wordt gemaakt zodra je onder 'Feedback & diagnostics' de reporting aanpast naar Basic. Waardoor het lijkt dat deze data via de Diagtrack opgeslagen wordt welk veel breder (systemwide) haar data kan verzamelen.

En dan vraag ik mij af in hoeverre de reikwijdte van deze optie gaat. Tot hoe ver collect Microsoft dan je hand written words? Is de registratie van je aanslagen beperkt tot een specifieke groep applicaties, of veel breder?

Microsoft zelf komt niet verder dan 'some of your data' wat heerlijk nietszeggend is. En dit staat ook eigenlijk gewoon overal online, al zie ik nergens staan wat er nu precies dan bijgehouden/verstuurd wordt. Zowel op de negatieve als positieve W10 nieuws/blogjes lijkt niemand het echt te weten.
Het feit dat je dit moet vragen, omdat het nergens duidelijk uitgelegd staat doet mij het ergste vrezen. Microsoft heeft er alle baat bij te suggereren dat "het wel meevalt" wat er verstuurd wordt, als ze er vaag over doen mag je er dus denk ik gerust vanuit gaan dat het absoluut niet meevalt wat er verstuurd wordt.

Verder even 3 feitjes op een rij:
1. Sinds Snowden weten we dat de NSA op zowel legale als illegale manieren informatie kan opzuigen van alles en iedereen op het internet en dat ook zeer actief doet. Verouderde informatie (Snowden) is hiervan voor een deel bekend, nieuwe informatie hierover is volledig onbekend, want er is nooit een "nieuwe Snowden" opgestaan. Aan het (geschatte, want geheime) budget van de NSA is in elk geval af te leiden dat het afluisteren er niet minder op wordt. Hierbij moet je in het achterhoofd houden dat volgens de Amerikaanse wet bedrijven gedwongen in het geheim betaald kunnen worden om mee te werken met de NSA. Over dit soort samenwerkingen mag dus niet gepubliceerd worden.
2. Windows is "gratis", maar Microsoft is een commercieel bedrijf. Het kost heel veel geld om Windows te maken en te distribueren. Je kunt er 100% zeker van zijn dat Microsoft dit niet tegen verlies gaat doen, dat zou helemaal nergens op slaan. Stel jezelf de vraag: waar komt de enorme berg geld vandaan voor deze ontwikkeling? Hoe wordt er winst gemaakt?
3. Kijk eens naar de recente geschiedenis (laatste 100 jaar) van Europa. We hebben een zeer rijke geschiedenis voor wat betreft het afluisteren van burgers en het bouwen van dictaturen gebaseerd op het monopoli op informatie over alles en iedereen beheerd door een kleine groep mensen (de geheime diensten/politici). Kleine groepen mensen die zich doormiddel van een alleenrecht op informatie politieke totalitaire macht toe-eigenen is dus een "default" waar onze maatschappij heen gaat, wanneer we onszelf daar niet tegen beschermen. Bedenkt daarbij dat er op dit moment absoluut helemaal niemand wakker ligt van het feit dat we constant afgeluisterd worden.

En trek zelf je conclusie... Ik hoef in elk geval niets te maken te hebben met Windows 10. Maar ik hou dan over het algemeen ook niet van vrijwillig trojan horses op mijn PC installeren. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

GeoBeo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 17:52:
2. Windows is "gratis", maar Microsoft is een commercieel bedrijf. Het kost heel veel geld om Windows te maken en te distribueren. Je kunt er 100% zeker van zijn dat Microsoft dit niet tegen verlies gaat doen, dat zou helemaal nergens op slaan. Stel jezelf de vraag: waar komt de enorme berg geld vandaan voor deze ontwikkeling? Hoe wordt er winst gemaakt?
Blijkbaar met de 30% van app-sales door de Marketplace en de sappige informatie die elke gebruiker produceert en verkocht wordt aan derden :)

Oh ja, Windows heeft nu ook redelijk wat met ads te make: ad-supported en in-app purchases voor apps, het tracken en doorspelen van jouw activiteiten in Windows naar derden en eigenlijk betaalt de OEM en de nieuwe-PC koper ook gewoon de Windows hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
[...]
Begrijp je het echt niet? Windows 10 is alleen gratis voor mensen die al W7 of W8 hebben aangeschaft. Het is niet waarschijnlijk dat veel mensen hun oude computer op zouden waarderen met een gekochte Windows 10 versie want de verschillen zijn tegenwoordig klein.

Met andere woorden, het kost Microsoft helemaal niets om deze gebruikers W10 ipv W7 of W8 te laten gebruiken, Winst maken ze gewoon net als vroeger met mensen die een nieuwe computer kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeoBeo
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-08 11:25
theMob schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 18:06:
[...]

Begrijp je het echt niet? Windows 10 is alleen gratis voor mensen die al W7 of W8 hebben aangeschaft. Het is niet waarschijnlijk dat veel mensen hun oude computer op zouden waarderen met een gekochte Windows 10 versie want de verschillen zijn tegenwoordig klein.
Nee, Windows 10 is niet alleen gratis voor mensen die W7 of W8 hebben aangeschaft. Windows 10 is gratis voor iedereen die W7 of W8 draait, legaal of illegaal, aangeschaf of niet aangeschaft dus. De enige nuance is dat de licentie nog steeds "illegaal" is als je van een "illegale" windows upgrade. Een praktische negatieve consequentie voor de "illegale" gebruiker is er in elk geval niet.

In andere woorden, ik zou niet weten waarom of hoe je Windows 10 moet kopen (behalve de relatief kleine groep mensen die hem indirect bij een nieuw apparaat aanschaft)? Je mag immers je gratis Windows 10 upgrade meenemen van een oud naar een nieuw systeem (even een belletje naar Microsoft en je mag zo je licentie overzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theMob
GeoBeo schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 18:14:
[...]

In andere woorden, ik zou niet weten waarom of hoe je Windows 10 moet kopen (behalve de relatief kleine groep mensen die hem indirect bij een nieuw apparaat aanschaft)?
Hoe dat is vrij makkelijk, je gaat naar deze link en besteld het: http://tweakers.net/categ...DEF2WmAPUrmRuaWGkFFtbWwsA

Waarom je Windows 10 zou kopen? Als je een nieuw apparaat aanschaft (laptop/PC) dan zit her er gewoon al op en koop je het dus. Bouw je zelf een systeem dan koop je het los.

En kom nou niet aan met illegale versies of dat Microsoft uit coulance een OEM versie over zet naar een ander moederbord zonder al te moeilijk te doen. Dat soort installaties bracht Microsoft vroeger ook geen geld op en nu nog steeds niet en heeft dus geen inpact op de winstverwachting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

theMob schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:44:
[...]

Als je dus de regel

127.0.0.1 tweakers.net

opneemt in je hostfile zal je het adres 'tweakers.net' nooit bereiken omdat je doorgestuurd wordt naar je eigen computer ipv naar het echte tweakers.net.
Dat vermoedde ik al , Bedankt!

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snikker
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Wat denken jullie hiervan?

http://www.myce.com/news/...uthorized-hardware-76883/
Microsoft’s new Services Terms that went in effect on the 1st of August state the technology giant can prevent you from playing counterfeit games or use unauthorized hardware. The terms are valid for everyone using Microsoft services such as Office 365, Outlook.com, Xbox Live, Skype, OneDrive, Bing and MSN. Also software using a Microsoft account is covered by the terms meaning the terms also affect most Windows 10 users. Although Microsoft’s latest OS can be used without a Microsoft account the majority of users will nevertheless use it with an account from the Redmond company.
Het lijkt mij sterk dat Microsoft illegale games gaat uitschakelen (behalve dan die misschien uit hun eigen studio's). Lijkt me ook niet echt legaal ofzo.

Lijflied = CryptoMo - Hodl, Hodl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Snikker schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 19:13:
Wat denken jullie hiervan?

http://www.myce.com/news/...uthorized-hardware-76883/

[...]

Het lijkt mij sterk dat Microsoft illegale games gaat uitschakelen (behalve dan die misschien uit hun eigen studio's). Lijkt me ook niet echt legaal ofzo.
Hmm, vraag me af wat ze kunnen doen. Ga ik af op wat ze bij de Xbox 360 deden, dan is het online toegang blokkeren of MS account bannen.
[...]

Het feit dat je dit moet vragen, omdat het nergens duidelijk uitgelegd staat doet mij het ergste vrezen. Microsoft heeft er alle baat bij te suggereren dat "het wel meevalt" wat er verstuurd wordt, als ze er vaag over doen mag je er dus denk ik gerust vanuit gaan dat het absoluut niet meevalt wat er verstuurd wordt.
Och, er zijn wel meer privacy statements die wat breed zijn opgezet. Dat zegt nog niet alles.
Vraag is verder, hoe wil je ze uberhaupt vertrouwen? Want in feite is het niets anders dan wat diverse websites in hun statements hebben staan. En dan heb ik het niet alleen over Facebook of Google, maar ook de lokale banken, een marktplaats of andere handel-site of zelfs Tweakers? Ik denk dat je altijd wel een punt bereikt waarop je niets anders kunt doen dan geloven wat ze schrijven/typen. Het is een wederzijds risico.
Verder even 3 feitjes op een rij:
1. Sinds Snowden weten we dat de NSA op zowel legale als illegale manieren informatie kan opzuigen van alles en iedereen op het internet en dat ook zeer actief doet. Verouderde informatie (Snowden) is hiervan voor een deel bekend, nieuwe informatie hierover is volledig onbekend, want er is nooit een "nieuwe Snowden" opgestaan. Aan het (geschatte, want geheime) budget van de NSA is in elk geval af te leiden dat het afluisteren er niet minder op wordt. Hierbij moet je in het achterhoofd houden dat volgens de Amerikaanse wet bedrijven gedwongen in het geheim betaald kunnen worden om mee te werken met de NSA. Over dit soort samenwerkingen mag dus niet gepubliceerd worden.
Als het echt zo erg was, dan hadden we dat ook al de afgelopen maanden gemerkt. Dan had er heus een beerput-rapport verschenen of gelekte documenten. Die zijn er echter niet.
Daarnaast staat MS niet bepaald bekend als bedrijf wat slecht omgaat met Data. Ze hebben een naam hoog te houden. Zeker ook omdat het ze anders klanten kost bij Windows, Office of Azure.
1) Windows is alleen het eerste jaar gratis voor mensen met Win7, Win8 en Win8.1 licentie. Bedrijfslicenties zijn overigens uitgezonderd. Dat is niet iedereen, dat is niet altijd en dat is niet zomaar gratis.
2) Er is nu veel meer koppelverkoop in dit OS. Denk aan de push voor Office (mobile is gratis in de store, maar bevat niet alle features. Upgraden levert ze weer een office licentie op. Het feit dat je het kunt proberen is al wat). Denk aan de push voor Onedrive (standaard opslaglocatie voor documenten en bevat synchronisatie van foto's en instellingen). Denk aan Skype. Voor zowel Office als Skype staat een standaard app erop om hem snel te installeren.
3) Er is/komt meer focus op de store. Binnenkort krijgen devs de optie om hun iOS en Android apps over te zetten, maar ook (en dit is een grote) desktop-apps via de store te verkopen. Daar kun je dan ook gebruik maken van de nieuwe API's (denk aan instellingen synchroniseren) en automatische updates. Daar pakt MS dan vervolgens 30% van. Dat is een behoorlijke toekomstige inkomstenbron.
Met de mobile en services lijkt het er dan ook op, dat ze hier groter op inzetten dan Windows als product. Het is straks een middel om meer apps te verkopen.
3. Kijk eens naar de recente geschiedenis (laatste 100 jaar) van Europa. We hebben een zeer rijke geschiedenis voor wat betreft het afluisteren van burgers en het bouwen van dictaturen gebaseerd op het monopoli op informatie over alles en iedereen beheerd door een kleine groep mensen (de geheime diensten/politici). Kleine groepen mensen die zich doormiddel van een alleenrecht op informatie politieke totalitaire macht toe-eigenen is dus een "default" waar onze maatschappij heen gaat, wanneer we onszelf daar niet tegen beschermen. Bedenkt daarbij dat er op dit moment absoluut helemaal niemand wakker ligt van het feit dat we constant afgeluisterd worden.
Het afluisteren zoals we het nu kennen is meer iets van de laatste 10 a 15 jaar. Daarvoor ging het via telefoon en daarvoor via afluisteren van mond op mond gesprekken. Anyways, de manier waarop techniek in onze levens is gekomen en de manier waarop we nu met internet of hardware omgaan is inderdaad zo nu en dan zorgwekkend. Er zijn aardig wat schandalen voor nodig geweest om mensen te wijzen op het feit dat het niet zo verstandig is om je dick-pics in de cloud op te slaan of om regeringsleiders af te branden op de mail van je overheidsaccount. Ik denk dat er wel degelijk een bewustheid is ontstaan om hoe je met je gegevens omgaat. Daarom biedt Windows 10 nu ook diverse mogelijkheden om dingen uit te zetten. Eerdere Windows-versies hadden die limitaties voor applicaties niet. En ja er staat meer aan, maar anonieme data verzamelen gebeurt ook al veel en veel langer. Veel heissa die nu ontstaat is niet helemaal af te schuiven op Win10. Win8 deed ook al enkele zaken hetzelfde en daar was minder om te doen.

Er is nu echter niet zoiets als het startmenu om over te zaniken, dus krijg je het volgende onderwerp. Betekend dit dat het helemaal fout zit met Windows 10? Neuh, er ligt nu alleen een vergrootglas op, zoals dat elke release wel met een feature is. Net zoals we ook al de "rel" om Sollitaire hebben gehad. Men zoekt stokken om mee te slaan.
En trek zelf je conclusie... Ik hoef in elk geval niets te maken te hebben met Windows 10. Maar ik hou dan over het algemeen ook niet van vrijwillig trojan horses op mijn PC installeren. :X
Ik denk dat de gemiddelde Tweaker sowieso wel bewust is wat er wel of niet op zijn pc komt en wat ie wel of niet in zijn mailbox krijgt/klikt. En natuurlijk zul je straks apps hebben die om teveel gegevens vragen, maar dat is al jaren zo bij de mobiele platformen. Mij persoonlijk maakt het weinig uit als ze weten hoe ik heet en in welk land ik woon. Maar jij hebt daar misschien meer problemen mee. Nouja, dan gebruik je een applicatie minder. Het is niet alsof je alleen apps uit de store MOET gebruiken, dus ik snap al die problemen over het uitzetten van locatie-delen niet als je toch al geen applicaties gebruikt.

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lethalis schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:12:
En ja, ik zal wel weer upgraden naar Windows 10 en mokkend alle privacy zooi uitzetten.
Dat is wat ik ook maar heb gedaan. Offline account, Privacy op meest strict (gewoon alle instellingen aflopen, en Cortana uit), en alle mogelijke store apps verwijderd. Verrassend genoeg vind ik het nieuwe startmenu overigens prettiger dan Classic Shell, hoewel ik die laatste wel onder Windows 8.1 op mijn werk gebruik.

Fulltime Linux draaien kost gewoon teveel moeite (= tijd om dingen aan de praat te krijgen; tijd die ik niet in overvloed heb), en ik moet sommige dingen, zoals mijn hardwarematig gecalibreerde monitor compleet opgeven.
Het engste vind ik de updates die ik niet zelf kan inplannen voorlopig.
Bedoel je dat je de reboot wil inplannen? Dat is wel mogelijk:

Start -> zoek naar "Windows Update Settings" -> Windows Update -> Advanced Options -> Choose how updates are installed.

Als je dat op "Notify to schedule restart" dan kun je een dag en tijd opgeven om de computer te herstarten; in elk geval in de Pro versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Martinspire schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 20:54:
Och, er zijn wel meer privacy statements die wat breed zijn opgezet. Dat zegt nog niet alles.
Ik denk dat er wel degelijk een bewustheid is ontstaan om hoe je met je gegevens omgaat. Daarom biedt Windows 10 nu ook diverse mogelijkheden om dingen uit te zetten. Eerdere Windows-versies hadden die limitaties voor applicaties niet. En ja er staat meer aan, maar anonieme data verzamelen gebeurt ook al veel en veel langer. Veel heissa die nu ontstaat is niet helemaal af te schuiven op Win10. Win8 deed ook al enkele zaken hetzelfde en daar was minder om te doen.

Er is nu echter niet zoiets als het startmenu om over te zaniken, dus krijg je het volgende onderwerp. Betekend dit dat het helemaal fout zit met Windows 10? Neuh, er ligt nu alleen een vergrootglas op, zoals dat elke release wel met een feature is. Net zoals we ook al de "rel" om Sollitaire hebben gehad. Men zoekt stokken om mee te slaan.
En natuurlijk zul je straks apps hebben die om teveel gegevens vragen, maar dat is al jaren zo bij de mobiele platformen. Mij persoonlijk maakt het weinig uit als ze weten hoe ik heet en in welk land ik woon. Maar jij hebt daar misschien meer problemen mee. Nouja, dan gebruik je een applicatie minder. Het is niet alsof je alleen apps uit de store MOET gebruiken, dus ik snap al die problemen over het uitzetten van locatie-delen niet als je toch al geen applicaties gebruikt.
Deze quotes laten zien dat je eigenlijk niks snapt van alle heisa. Je argumenten hebben vervolgens geen ander doel dan het downplayen van de argumenten en gevoelens van anderen.
Ik snap heel goed dat dit topic voor velen te vaag is ( vooralsnog ), of zelfs vervelend indien men een microsoft adept is. Tóch leeft deze discussie wereldwijd. Veel tech-sites berichten erover, en zeker degenen die al sceptich waren en zijn mbt Microsoft en/of de andere tech-giganten vwb omgang met persoonlijke gegevens, vinden het een belangrijk thema. Dat een moderator dit topic in de gaten houdt, is begrijpelijk, maar laat tweakers accepteren dat er tegengeluiden zijn.
Zoiets als dit
Er is nu echter niet zoiets als het startmenu om over te zaniken, dus krijg je het volgende onderwerp
is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je misschien wat compacter posten? Hier valt echt niet doorheen te komen. Niet iedere regel behoeft een gedetailleerde reactie, met een derde van de tekst kan je precies hetzelfde of zelfs meer zeggen :)

en houd je alsnog een halve Bijbel over :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2015 05:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Mwoah het is wel een van de weinige mensen die wel moeite neemt om daadwerkelijk te reageren in dit draadje met een alternatief standpunt en er dieper op probeert in te gaan. Op andere plekjes op het forum worden de mensen in dit draadje weggezet als hysterische mensen die onzin van het internet napraten waar ze in dit draadje niet dood gevonden willen worden want ze zijn 'echte professionals' die wel beter weten en niet de tijd/moeite willen steken.

Dan vind ik het oneerlijk dat men hem aanvalt op de lengte van zijn berichtje. Vind het meer jammerlijk dat de strekking van zijn berichtje min of meer is 'het valt heus wel mee, anders komen ze er niet weg' en een 'je moet ze maar vertrouwen hoor!' en ergens las ik ook een 'en anders was het al wel gelekt hoor de afgelopen maanden' Nee dat hoeft niet. Bij Snowden duurde het 15 jaar. (de basis van het afluisterprogramma was al gelegd voor 9/11) Zonder dit terug te willen laten vallen in een NSA discussie.

Anyway, heb nog steeds niemand die kan zeggen wat er dan wel verstuurd wordt. Waar in het privacy hoekje men bang is dat het alles is en aan de andere kant het hoekje is dat zegt dat het echt wel mee valt. Maar uiteindelijk heb ik aan beide kanten geen concreet antwoord gehoord van wat er wel verstuurd wordt naar Microsoft. Alleen dat de privacy policies zo breed zijn opgezet dat het echt van alles kan zijn, wat weer (onnodig) angst oproept in het privacy hoekje, en aan de andere kant mensen blijven roepen 'ja, google/apple/het valt heus wel mee, privacy policies zijn gewoon breed opgezet.'

Vond dit blogje wel erg sterk, zeker met de afsluitende conclusie.
For many of us the benefits of these design decisions will be worth it. Those who think they aren't will continue to have to hunt through options to turn these features off... if they can.
Op Reddit heb ik trouwens ook al geen antwoord gekregen op exact dezelfde vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Teckna schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 08:14:
Anyway, heb nog steeds niemand die kan zeggen wat er dan wel verstuurd wordt. Waar in het privacy hoekje men bang is dat het alles is en aan de andere kant het hoekje is dat zegt dat het echt wel mee valt. Maar uiteindelijk heb ik aan beide kanten geen concreet antwoord gehoord van wat er wel verstuurd wordt naar Microsoft.
Hier komt ook alle verschilligheid vanaf: de mensen die Microsoft niet vertrouwen vs. de mensen die Microsoft wel vertrouwen.

Microsoft had hier veel duidelijker in moeten zijn van het begin en ik zie er tot nu toe niet veel aan gedaan worden om goodwill te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:23
Ars Technica: Windows 10s privacy policy is the new normal

Als ik dit lees dan kan ik me toch niet aan de indruk onttrekken dat er niet zoveel verandert is sinds Windows 8.1

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mwoah het is wel een van de weinige mensen die wel moeite neemt om daadwerkelijk te reageren in dit draadje met een alternatief standpunt en er dieper op probeert in te gaan. Op andere plekjes op het forum worden de mensen in dit draadje weggezet als hysterische mensen die onzin van het internet napraten waar ze in dit draadje niet dood gevonden willen worden want ze zijn 'echte professionals' die wel beter weten en niet de tijd/moeite willen steken.

Dan vind ik het oneerlijk dat men hem aanvalt op de lengte van zijn berichtje. Vind het meer jammerlijk dat de strekking van zijn berichtje min of meer is 'het valt heus wel mee, anders komen ze er niet weg' en een 'je moet ze maar vertrouwen hoor!' en ergens las ik ook een 'en anders was het al wel gelekt hoor de afgelopen maanden' Nee dat hoeft niet. Bij Snowden duurde het 15 jaar. (de basis van het afluisterprogramma was al gelegd voor 9/11) Zonder dit terug te willen laten vallen in een NSA discussie.

Anyway, heb nog steeds niemand die kan zeggen wat er dan wel verstuurd wordt. Waar in het privacy hoekje men bang is dat het alles is en aan de andere kant het hoekje is dat zegt dat het echt wel mee valt. Maar uiteindelijk heb ik aan beide kanten geen concreet antwoord gehoord van wat er wel verstuurd wordt naar Microsoft. Alleen dat de privacy policies zo breed zijn opgezet dat het echt van alles kan zijn, wat weer (onnodig) angst oproept in het privacy hoekje, en aan de andere kant mensen blijven roepen 'ja, google/apple/het valt heus wel mee, privacy policies zijn gewoon breed opgezet.'

Vond dit blogje wel erg sterk, zeker met de afsluitende conclusie.

[...]

Op Reddit heb ik trouwens ook al geen antwoord gekregen op exact dezelfde vraag.
100% eens.. dit is 'het grote downplay topic' .. vermakelijk, dat wel :'(

By signing EULA, you have allowed Microsoft to disable counterfeit games and hardware that are not authorized.
- wat zijn 'unauthorized hardware peripheral devices' volgens microsoft ?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iestyn99
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-09 19:39
Of "up-play", het is maar hoeveel vertrouwen je hebt. Zelf heb ik tot nu toe geen daadwerkelijk last gehad van Microsoft of google, met alle instellingen " open" staan. Wie weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

iestyn99 schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:58:
Of "up-play", het is maar hoeveel vertrouwen je hebt. Zelf heb ik tot nu toe geen daadwerkelijk last gehad van Microsoft of google, met alle instellingen " open" staan. Wie weet?
En dat is nu precies het hele probleem: je merkt er namelijk niets van als al je persoonlijke data weg lekt. Het lijkt op een parasiet, die laat zijn slachtoffer ook immers leven want is er voor zijn eigen voortbestaan van afhankelijk. Klinkt misschien hard om dat over Windows 10 te zeggen, idee is hetzelfde. Microsoft wil miljarden dollars gaan verdienen met jouw persoonlijke data wanneer je Windows 10 maar blijft gebruiken. Problemen zijn er pas door bijvoorbeeld een hack en jouw gegevens op straat liggen.

Alleen heb je wel het gevoel bekeken te worden met alles wat je doet op de computer, alles wat je schrijft, sites die je bezoekt, met wie je contact hebt, je foto's, je films, kortom je hele digitale leven. Al maakt dat voor sommige mensen ook geen bal uit meer tegenwoordig. Exhibitionisme bestaat in meerdere vormen. Naast fanboys die alles proberen goed te praten wat hun heilige merk heeft bedacht natuurlijk.

Er is maar een middel wat goed werkt met Windows 10...

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-wVirZgSBzro/VPn0BFBikUI/AAAAAAAAAA4/3knuWZCVp5c/w426-h237/15%2B-%2B1

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2015 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als men privacy belangrijk vind is dat meteen alu-hoedjes...
Iedereen vind het maar normaal dat al die bedrijven alles van je weten via alle mogelijke wegen ?
WiFi paswoorden geshared via je friend list, really ?! Dat is normaal tegenwoordig, ugh. slaap lekker verder allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:23:
[...]

100% eens.. dit is 'het grote downplay topic' .. vermakelijk, dat wel :'(

By signing EULA, you have allowed Microsoft to disable counterfeit games and hardware that are not authorized.
Denk aan hardware die gelekt is en iemand probeert daar zijn Microsoft Account op te gebruiken. Dus een Surface Pro 4 jatten bij MS en vervolgens proberen te gebruiken, lukt je dan niet meer.
Of bij de andere fabrikanten van hardware. In feite is het gewoon een bepaalde lock voor mensen buiten de development-lijn. Is dat zo raar dan? En misschien gaan ze het nog doortrekken naar hardware die gejat is. Dat jij dus op afstand die hardware onschadelijk kunt maken. Device wissen op afstand is al mogelijk, maar misschien is dit een extra maatregel om diefstal zelf tegen te gaan?

Ik denk wel dat we even een reactie van MS moeten afwachten, maar zo heel raar vind ik dat eigenlijk niet. Of je moet iets anders willen lezen natuurlijk.
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 15:41:
[...]

En dat is nu precies het hele probleem: je merkt er namelijk niets van als al je persoonlijke data weg lekt. Het lijkt op een parasiet, die laat zijn slachtoffer ook immers leven want is er voor zijn eigen voortbestaan van afhankelijk. Klinkt misschien hard om dat over Windows 10 te zeggen, idee is hetzelfde. Microsoft wil miljarden dollars gaan verdienen met jouw persoonlijke data wanneer je Windows 10 maar blijft gebruiken. Problemen zijn er pas door bijvoorbeeld een hack en jouw gegevens op straat liggen.
Waar of wanneer heeft Microsoft dan te kennen gegeven dat ze (bewust) met je data er vandoor gaan? Waar hebben ze aangegeven dat ze bewust jouw persoonlijke data gaan opslaan om zichzelf rijker te maken? Nergens. Dat haal je uit je duim. Microsoft heeft, net als Apple, al duidelijk aangegeven niets te willen doen met die gegevens. En ja, het kan misbruikt worden als je alles deelt, maar dat is dan nog altijd afhankelijk van je eigen beveiliging. Slappe wachtwoorden of devices ongelocked achterlaten bijvoorbeeld. Maar dat is niet anders dan wat nu al kan.

Als je kunt komen met bronnen waarop staat dat MS je persoonlijke gegevens (zonder toegang) willen gebruiken om door te verkopen of rijk mee te worden, dan zie ik het graag verschijnen.
Alleen heb je wel het gevoel bekeken te worden met alles wat je doet op de computer, alles wat je schrijft, sites die je bezoekt, met wie je contact hebt, je foto's, je films, kortom je hele digitale leven. Al maakt dat voor sommige mensen ook geen bal uit meer tegenwoordig. Exhibitionisme bestaat in meerdere vormen. Naast fanboys die alles proberen goed te praten wat hun heilige merk heeft bedacht natuurlijk.
Dat is natuurlijk wel erg zwak, niet?
Er is maar een middel wat goed werkt met Windows 10...

[afbeelding]
Pffff
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:16:
Als men privacy belangrijk vind is dat meteen alu-hoedjes...
Iedereen vind het maar normaal dat al die bedrijven alles van je weten via alle mogelijke wegen ?
WiFi paswoorden geshared via je friend list, really ?! Dat is normaal tegenwoordig, ugh. slaap lekker verder allen.
Sharen gebeurt dus alleen als je expliciet toegang geeft, na de functionaliteit aan te zetten. En wat heeft je wifi-toegang met privacy te maken? Misschien dat het nu nog wat gek lijkt, maar over 10 jaar zal het heus gebruikelijk zijn. Veel providers hebben nu ook dat er een gratis wifi-netwerk gehost wordt, naast je eigen verbinding. In principe is het gewoon dienstverlening.
Hoe je vervolgens je devices beveiligd op je netwerk en wie je toelaat, moet je zelf weten. We accepteren het ook bij Starbucks, McDonalds en andere bedrijven, waarom zou je dan niet bij je vrienden/familie op het Wifi mogen? Doe je het niet via Wifi-Sense, dan zijn er natuurlijk ook andere oplossingen. Plus dat fabrikanten van routers natuurlijk ook niet stilzitten. Die integratie komt er ook wel. Dat je bijvoorbeeld mensen kunt blokken/toestaan, alleen mobiele devices toestaan of andere settings.

Begrijp me niet verkeerd, van mij mag je het rustig uitzetten en zeggen dat je het niets vindt, maar je reactie gaat imo wat ver. Alsof je de tekst ziet en daarna niet meer verder bent gaan lezen.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 09-08-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind dat een hoop mensen zich erg naïef gedragen. We zullen zien hoe dat in de toekomst uitpakt. Zo denk ik overigens ook over mensen die hun leven zo bloot geven op Facebook.

Het gaat ooit echt tegen je gebruikt worden en dat kan best indirect en onopgemerkt gebeuren.

Ik ben zuinig op prive informatie delen.
Zelfs op fora zoals tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[b][message=44714568,noline]
Dat wordt ook nogal lastig; dan moet iemand de moeite nemen om een machine in te richten met Windows 10, al zijn software, een programma als Wireshark, en dan een lange tijd de computer gebruikem met voor hem niet-relevante data.

Dat is een grote investering van tijd om uit te vinden wat er onder water gebeurt. Een instelling dient gewoon *precies* aan te geven wat er wel en niet verzonden wordt.

OK, instellingen zoals "let applications use my camera" boeien ook mij niet zoveel. Als ik een webcam had gehad onder Windows NT t/m Windows 7, dan had elk programma die webcam kunnen gebruiken. Een programma dat dit kan, zal het gebruik van de webcam als een belangrijke, zo niet essentiële functie aan boord hebben.

Hetgeen me wél boeit zijn de vele instellingen waar slechts bij staat "will send some data to Microsoft" zonder te specificeren wat dit voor data zou kunnen zijn. Dat wekt simpelweg onvertrouwen.
Martinspire schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 16:32:
Waar of wanneer heeft Microsoft dan te kennen gegeven dat ze (bewust) met je data er vandoor gaan? Waar hebben ze aangegeven dat ze bewust jouw persoonlijke data gaan opslaan om zichzelf rijker te maken? Nergens. Dat haal je uit je duim.
In EULA. Daar staat zelfs in dat ze de gegevens met "verschillende derde partijen" delen. Ik ga de stukken niet eens mee quoten, want ze zijn hier al een paar keer langs gekomen.
Microsoft heeft, net als Apple, al duidelijk aangegeven niets te willen doen met die gegevens.
Oh, dus Microsoft verzamelt die gegevens voor de fun, om harde schijven mee te vullen? Op dezelfde manier waarop een hoarder de compleet onbruikbare hoeveelheid van 500.000 muziekstukken of 20.000 boeken op zijn computer heeft staan?

Dat geloof je toch zelf niet. Microsoft verzamelt gegevens, dus dan moeten ze er ook iets mee doen. Als ze dat niet doen, dan kunnen die gegevens net zo goed niet verzameld worden.
Plus dat fabrikanten van routers natuurlijk ook niet stilzitten. Die integratie komt er ook wel. Dat je bijvoorbeeld mensen kunt blokken/toestaan, alleen mobiele devices toestaan of andere settings.
Jij was degene die zei dat mijn tante de knop "Maak aanbevolen selectie" niet zou begrijpen als er uit een rij te installeren functionaliteiten gekozen zou moeten worden.

Denk je dat mijn tantie die tientallen opties gaat begrijpen in het besturingssysteem, in de apps en in de router, om specifieke programma's of mensen wel of niet toe laten? Nee, natuurlijk niet. Veel mensen die ik ken weten niet eens wanneer ze nou eigen wel of niet moeten dubbelklikken, en die moeten knippen en plakken in elk programma opnieuw leren. Wachtwoorden moeten elke keer opnieuw gereset worden, of men gebruikt overal hetzelfde wachtwoord.

Als ik echt heel eerlijk moet zijn, zou 80%+, misschien nog wel meer, van de mensen die ik een computer zie gebruiken helemaal niet achter het apparaat mogen zitten, omdat ze duidelijk niet weten waar ze mee bezig zijn. Het is hetzelfde als iemand die geen rijbewijs heeft in een auto zetten en de snelweg opsturen.

Juist omdat zoveel mensen eigenlijk helemaal niet met de computer en gerelateerde apparaten kunnen omgaan en men verwacht dat alles direct moet werken, staan veel opties juist op de meest onveilige stand, namelijk alles open. Gebruikersvriendelijkheid en veiligheid zijn wederzijds uitgesloten vereisten.

De enige juiste manier zou in mijn ogen zijn om alles standaard uit te zetten, en als een functie vereist is, dat deze wordt aangezet en DAN wordt ingesteld, na het voorzien van duidelijke en uitgebreide informatie. Maar OK, of dat ooit gebeurt vraag ik me af. Ik denk het niet. De meeste mensen worden namelijk panisch "als de computer iets zegt".

[ Voor 64% gewijzigd door Katsunami op 09-08-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Denk aan hardware die gelekt is en iemand probeert daar zijn Microsoft Account op te gebruiken. Dus een Surface Pro 4 jatten bij MS en vervolgens proberen te gebruiken, lukt je dan niet meer.
Of bij de andere fabrikanten van hardware.In feite is het gewoon een bepaalde lock voor mensen buiten de development-lijn. Is dat zo raar dan? En misschien gaan ze het nog doortrekken naar hardware die gejat is. Dat jij dus op afstand die hardware onschadelijk kunt maken. Device wissen op afstand is al mogelijk, maar misschien is dit een extra maatregel om diefstal zelf tegen te gaan?

Ik denk wel dat we even een reactie van MS moeten afwachten, maar zo heel raar vind ik dat eigenlijk niet. Of je moet iets anders willen lezen natuurlijk.
really ? :+ dat IK dus op afstand hardware 'onschadelijk' kan maken
we wachten het (met erg weing vertrouwen) af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

theMob schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 16:44:
[...]

Als je dus de regel

127.0.0.1 tweakers.net

bedankt, het is duidelijker geworden!
_/-\o_

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
[...]
Waar of wanneer heeft Microsoft dan te kennen gegeven dat ze (bewust) met je data er vandoor gaan? Waar hebben ze aangegeven dat ze bewust jouw persoonlijke data gaan opslaan om zichzelf rijker te maken?
In een wereld waar bijna iedereen Facebook, Instagram en Google gebruikt, die verdienen aan jouw informatie, is het niet vreemd om zo'n plotse data hebzucht te wantrouwen. We kunnen ook zeggen dat we nog geen bewijs hebben gezien die het ontkent en we moeten dus op de goede aard van Microsoft vertrouwen dat ze het niet doen. Ik beschouw bedrijven nog steeds als entiteiten die als hoofddoel hebben geld te verdienen, niet aardig te zijn.

Google had ook ooit de slogan "don't be evil", maar ondertussen weten we wel dat er een verschil is tussen de droom van de stichters en de wreedheid van de aandeelhouders. Niet dat Google nu ineens "slecht" is maar hun het verkopen van verzamelde informatie zal niet bij iedereen in goede smaak vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
neeroeter schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 05:06:
Ik snap heel goed dat dit topic voor velen te vaag is ( vooralsnog ), of zelfs vervelend indien men een microsoft adept is. Tóch leeft deze discussie wereldwijd. Veel tech-sites berichten erover, en zeker degenen die al sceptich waren en zijn mbt Microsoft en/of de andere tech-giganten vwb omgang met persoonlijke gegevens, vinden het een belangrijk thema. Dat een moderator dit topic in de gaten houdt, is begrijpelijk, maar laat tweakers accepteren dat er tegengeluiden zijn.
Tja, volgens mij is de controverse in den beginne door een concurrent in het leven geroepen die slim genoeg was om te beseffen dat een dergelijk onderwerp heel snel viraal gaat (incentive om paniek te zaaien als clickbait, mensen voelen zich goed wanneer ze zich superieur kunnen voelen aan de muggles die er allemaal niets van weten).

Vervolgens kreeg je een stroom aan halve waarheden ("De privacysettings staan overal verborgen!"), aluhoedjes ("telemetrie is spyware!") en bullshit ("Je privacysettings worden gewoon genegeerd!") en nu is de geest uit de fles.

Geen wonder: het soort mensen die nog een PC gebruiken, zijn er vaak professioneel mee bezig of op zijn minst op hobbyniveau. Casuals die eens per dag hun mail lezen, zijn over op een tablet. Dat Google weet waar het blokje in je broekzak is, is misschien vervelend maar nu ook weer niet zo'n drama. Maar dat Microsoft weet wat je op je bloedeigen PC binnen je vier muren aan het doen bent? Dat is meteen een stuk griezeliger. Vervolgens haalt iemand dat citaat van Snowden boven dat de NSA gegevens zou puren uit Windows error reporting en je durft al helemaal niet meer je PC-kamer in uit schrik dat de Stasi je observeert via de lens van je optische muis.

Het is duidelijk dat MS geen vermoeden had in welke mate het publiek nog steeds belang hecht aan privacy. Waarom belt Cortana nog steeds naar huis nadat je haar uitzet? Omdat dezelfde app ook instaat voor search. Een begrijpelijke keuze, maar de persoon die deze architectuur heeft bedacht, had geen flauw idee dat ooit iemand dit zou kaderen in de context van "zie je wel dat NSAsoft je opt-out negeert!".

Of dit zal koelen zonder blazen? Misschien. Microsoft heeft al laten weten wat zaken als telemetrie daadwerkelijk doen, maar een dergelijke mededeling heeft geen nieuwswaarde. Ofwel waait dit uiteindelijk over, maar indien de negatieve geruchten de positieve buzz van opiniemakers inhalen en de adoptie van Windows 10 stokt, dan is Wintel een burning platform met een einddatum gelijk aan de end of life van Windows 7. Dan wordt het ineens veel aantrekkelijker om een Macbook te kopen. En zo weten we dan meteen wie de opiniemakers betaald heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-09 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Enai schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:00:
[...]
En zo weten we dan meteen wie de opiniemakers betaald heeft.
Linus Thorvald :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

En zo weten we dan meteen wie de opiniemakers betaald heeft.
dat is jouw mening dan .. feiten over de privedata honger van Microsoft liegen niet, het volk is niet dom, eerder onwetend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
...maar indien de negatieve geruchten de positieve buzz van opiniemakers inhalen en de adoptie van Windows 10 stokt, dan is Wintel een burning platform met een einddatum gelijk aan de end of life van Windows 7. Dan wordt het ineens veel aantrekkelijker om een Macbook te kopen. En zo weten we dan meteen wie de opiniemakers betaald heeft.
Dat vraag ik me af. In 2001 voerde MS Windows XP in, met online activatie. Toen werd gezegd dat dit de Mac heel veel martkaandeel zou opleveren, en het "Jaar van de Linux Desktop" daar zou zijn.

Gebeurde dat? Nee.

Toen kwam Vista, met zijn driverproblemen, en een trage RTM-versie vanwege allerlei services die aan stonden. Wederom hetzelfde liedje. En weer hetzelfde bij Windows 8. En Windows 8.1 was too little too late.

Voordat Windows 7 echt uit de support loopt, heeft MS heeft nog 4.5 jaar om wijzigingen door te voeren in Windows 10, die immers een soort rolling release gaat worden.

De dood van Windows wordt al ongeveer 15 jaar, zo niet langer voorspeld, maar het lijkt er niet van te komen. De enige echte reden is dat niet ALLE applicaties voor andere platformen beschikbaar zijn. Daar kwam IBM in 1991 al achter; ze hebben toen heel Windows 3.1 -in- OS/2 moeten opnemen om nog een kans te maken met het OS (ondanks dat het technisch zwaar superier was), maar in 1996 zijn ze ermee gekapt.

Ik denk dus dat MS gewoon kan blijven doorkachelen, ondanks dat mensen niet of minder tevreden zijn met de huidige versies van Windows, simpelweg omdat er niets beters is waar al je applicaties (van spellen tot software van 50K) op draait. Het is gewoon 99.9% zeker dat een programma een Windows-versie heeft (behalve als het direct van Apple afkomt).

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 10-08-2015 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

Iedereen staat volledig in zijn recht om er van alles van te vinden. Echter ik vraag mij werkelijk af. Gebruiken de mensen die nu zo lopen te ageren tegen Microsoft en Windows 10 dan geen internet? Elke website die je bezoekt heeft het Like Facebook icoontje, elke website heeft het Volg Twitter icoontje en elke website bevat reclames die ook gelogd worden. Of je nou Facebook of Twitter hebt of niet, je wordt toch door Facebook en Twitter gevolgd en er wordt een profiel van je opgebouwd op basis van je IP, websites die je bezoekt en heel veel meer. Als de mensen die hier zo lopen te ageren met betrekking tot privacy werkelijk denken dat ze niet gevolgd worden als ze een adblocker hebben etc... Nee, privacy bestaat al lang niet meer op het web. Ook als je zoekt met Google, Hotmail gebruikt voor mail en weer iets anders voor een andere service ben je de sjaak.

Natuurlijk is het goed dat er kritiek geuit wordt als er zaken zijn die niet door de beugel kunnen. Echter de overdreven reacties die ik hier en op andere websites lees zijn volgens mij meer gestoeld op emotie dan keiharde feiten...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Gé Brander schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:46:
Elke website die je bezoekt heeft het Like Facebook icoontje, elke website heeft het Volg Twitter icoontje en elke website bevat reclames die ook gelogd worden. Of je nou Facebook of Twitter hebt of niet, je wordt toch door Facebook en Twitter gevolgd en er wordt een profiel van je opgebouwd op basis van je IP, websites die je bezoekt en heel veel meer.
NoScript en PrivacyBadger maken daar komaf mee, het zou me niet verwonderen als Ghostery en Disconnect dat ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier een interessant artikel hoe ver Microsoft nu met Windows 10 gaat met het afluisteren en doorverkopen van je data naar derde partijen. En de deur wagenwijd openzet voor overheden. Handig voor het nieuwe download verbod wanneer ze toch willen gaan ingrijpen. Doet mij gelijk denken aan deze man..

http://www.newsweek.com/w...g-users-every-move-358952

Afbeeldingslocatie: http://core0.staticworld.net/images/idge/imported/article/cio/2013/08/21/snowden-100340464-orig.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Phuncz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:54:
[...]

NoScript en PrivacyBadger maken daar komaf mee, het zou me niet verwonderen als Ghostery en Disconnect dat ook doen.
Vals gevoel van veiligheid. Websites loggen ook op basis van IP adres. Hoe maskeer jij je IP adres? Kan je niet. Je wordt toch wel gevolgd. Als je echt niet gevolgd wil worden moet je gewoon niet op Internet komen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gé Brander op 10-08-2015 18:18 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens. Je ziet het ook steeds vanuit dezelfde hoek komen. Linuxliefhebbers enerzijds en privacyridders of moraalridders anderzijds.
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 14:56:
[...]

dat is jouw mening dan .. feiten over de privedata honger van Microsoft liegen niet, het volk is niet dom, eerder onwetend.
Feiten over de data honger van MS: Ja
Feiten over de prive-data honger van MS: Nee. Daarmee bedoel ik dus moedwillig prive-data verzamelen om er zelf beter te worden zonder 0 toevoegingen voor de gebruiker.

En heb je wel feiten: link ze maar eens. En dan ook echt feiten ipv linkjes naar blogs waar niemand van gehoord heeft of die niet al lang ontkracht zijn her en der. Ik bedoel, het zal niet de eerste zijn die begint te mekkeren over een keylogger, maar dat is dus al lang bewezen bullshit.
Phuncz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:54:
[...]

Zie inderdaad hierboven over IP-tracking, maar zelfs buiten dat: gebruikte jij dat al voordat de eerste like-button op internet verscheen? Jij hebt nergens nooit een account aangemaakt of cookies geaccepteerd? (hoeft nog niet eens Facebook zelf te zijn). En de belangrijkste: jij hebt geen vrienden die actief zijn op Facebook of Google die jou als contactpersoon hebben en deze hebben toegevoegd middels de "zoek mijn vrienden via mijn adresboek" feature? Knappe jongen dan!
Ze hebben al een profiel van je, of je dat nou wil of niet. Dus nee, helemaal zeker weet je het ook niet. Maar dat staat gewoon buiten de hele discussie of MS iets fout doet of niet.
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:08:
Hier een interessant artikel hoe ver Microsoft nu met Windows 10 gaat met het afluisteren en doorverkopen van je data naar derde partijen. En de deur wagenwijd openzet voor overheden. Handig voor het nieuwe download verbod wanneer ze toch willen gaan ingrijpen. Doet mij gelijk denken aan deze man..

http://www.newsweek.com/w...g-users-every-move-358952

[afbeelding]
Ik zie:
You’ve hit your limit of 5 free articles this month.
Overigens werkt het wel als je via google op het bericht zoekt en dan even "in cache" aanklikt.

Goed het artikel zelf maakt vrij weinig duidelijk. Het is niet meer dan "kijk dan wat er in de privacy statement staat!! OMG OMG OMG". Ze halen geen bronnen aan van wat er daadwerkelijk fout aan is, alleen dat het mogelijk misbruikt kan worden. Verder wat andere mensen die er hetzelfde over denken.

Overigens ben ik het wel eens met de statement
“There is no world in which 45 pages of policy documents and opt-out settings split across 13 different Settings screens and an external website constitutes ‘real transparency’.”
Want dat is natuurlijk belabberd. Edoch: dat doet niets af aan het feit dat het dus gewoon is aan te passen.

Je tekst over het bericht deed vermoeden alsof er echt bewijs was en wat er gedaan wordt. Maar dat ontbreekt volledig. En zo nog 1 miljoen andere artikelen die naar de statement hebben gekeken (of zelfs alleen copypasten van andere berichten), daar wat dingen uitpakken, wat reacties van anderen dat het toch echt niet kan en hatseflats, klaar is nieuwsbericht.

Conclusie: de headline is clickbait, het artikel bevat weinig feiten en je omschrijving is nog een tikkeltje erger overdreven. Oja en je Snowden afbeelding heeft echt 0,0 te maken met het artikel.
Kortom: kudo's voor het overdrijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 10-08-2015 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

karmakeizer microsoft .. van jou kan ik dat, wat geforceerd overkomende, downplayen wel begrijpen.

ja er zijn mensen gesteld op hun privacy.. 'privacy ridders' noem jij die geloof ik.
wat mij betreft een geuzennaam.
ik vind, en velen met mij als ik zo over het net surf, dat de Amerikanen veel te ver gaan.
Dat mag jij belachelijk vinden of trachten te vinden.. so be it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Martinspire schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:07:
[...]
En heb je wel feiten: link ze maar eens. En dan ook echt feiten ipv linkjes naar blogs waar niemand van gehoord heeft of die niet al lang ontkracht zijn her en der. Ik bedoel, het zal niet de eerste zijn die begint te mekkeren over een keylogger, maar dat is dus al lang bewezen bullshit.\
Aangezien jij wel ingelezen bent en weet hoe het dan wel zit, misschien kan je voor mij de vraag beantwoorden die ik hier stel? Teckna in "[Windows 10] Privacy & instellingen"

Daar heb ik namelijk nog geen antwoord op gehad, van zowel de privacy als de het valt heus wel mee hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik vraag me af hoe veel mensen die over Privacy in Windows 10 kletsen hier een Android telefoon hebben.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Wim-Bart schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:58:
Ik vraag me af hoe veel mensen die over Privacy in Windows 10 kletsen hier een Android telefoon hebben.
Een Blackberry zonder android en met encryptie aan, maar is geheel offtopic, de drogredennatie maar Google/Apple dan? hebben we al een paar keer gehad en staat los van de discussie privacy in een Windows omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door Teckna op 10-08-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie inderdaad hierboven over IP-tracking, maar zelfs buiten dat: gebruikte jij dat al voordat de eerste like-button op internet verscheen? Jij hebt nergens nooit een account aangemaakt of cookies geaccepteerd? (hoeft nog niet eens Facebook zelf te zijn). En de belangrijkste: jij hebt geen vrienden die actief zijn op Facebook of Google die jou als contactpersoon hebben en deze hebben toegevoegd middels de "zoek mijn vrienden via mijn adresboek" feature? Knappe jongen dan!
Ze hebben al een profiel van je, of je dat nou wil of niet. Dus nee, helemaal zeker weet je het ook niet. Maar dat staat gewoon buiten de hele discussie of MS iets fout doet of niet.
Zelf heb ik, just vanwege de genoemde redenen, geen enkele account, behalve een (bijna compleet lege) Google Account waarin ik nooit ben ingelogd behalve als dat niet anders kan voor mijn telefoon.

Daarnaast vind ik het nogal een verschil of een site zoals Facebook of Twitter via cookies of wat dan ook mijn omzwervingen op internet volgt. Het boeit me echt niet als ze weten dat ik, of beter, de computer met ip .... van de site van de Aldi naar Tweakers.net is gesurft.

Het is echter wat heel anders als de fabrikant van mijn OS software meelevert die doodleuk mijn contactpersonen kan lezen, documenten kan inzien, uploaden, en delen, als ze dat willen: het staat in de EULA dat ze het kunnen, en zullen doen als ze het nodig vinden. Dat is van een compleet andere orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wim-Bart schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:58:
Even over gebruik van de Play Store:
Informatie over U. Om toegang te krijgen tot bepaalde services of Inhoud op Google Play, moet u mogelijk informatie over uzelf verstrekken, zoals uw naam, adres en factureringsgegevens. De gegevens die we verzamelen, inclusief gegevens verkregen van derden, worden gedeeld tussen Google en zijn dochtermaatschappijen om de Service te kunnen leveren. In het Privacybeleid van Google wordt uitgelegd hoe we omgaan met uw persoonlijke gegevens en hoe we uw privacy beschermen wanneer u Google Play gebruikt. Dergelijke informatie die u naar Google verzendt, moet altijd accuraat, correct en actueel zijn. Google moet uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam en e-mailadres, mogelijk verstrekken aan Providers om uw transacties te kunnen verwerken en/of Inhoud aan u te kunnen leveren. Google is met Providers overeengekomen dat ze deze gegevens gebruiken in overeenstemming met hun privacybeleid.
Google zegt gewoon, we mogen al uw informatie delen.

Maar ik zou dit maar eens door lezen:
http://www.android.com/market/terms.html

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Wim-Bart schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:05:
[...]

Even over gebruik van de Play Store:

[...]

Google zegt gewoon, we mogen al uw informatie delen.

Maar ik zou dit maar eens door lezen:
http://www.android.com/market/terms.html
Joh, oud. Zelfs de Tweakers privacy verklaring is er al bij gesleept in deze discussie en heeft niets te maken met privacy in een windows omgeving. Daarnaast, two wrongs dont make a right en zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Gé Brander schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 18:17:
[...]

Vals gevoel van veiligheid. Websites loggen ook op basis van IP adres. Hoe maskeer jij je IP adres? Kan je niet. Je wordt toch wel gevolgd. Als je echt niet gevolgd wil worden moet je gewoon niet op Internet komen.
Thx voor het compliment ! Mijn eigen IP verandert 2x per dag alleen al door mijn provider, het gebruik van een fatsoenlijke proxy en/of VPN doet de rest wel voor het IP gebeuren. Constant veranderende browser user agent anonimiseert de applicatie, cookies niet accepteren en beperkte white-listing doet daar de rest van.

Moet het ? Doe ik het ? Doe jij het ? Who cares, maar het kan als je principes hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:00:
[...]

Zelf heb ik, just vanwege de genoemde redenen, geen enkele account, behalve een (bijna compleet lege) Google Account waarin ik nooit ben ingelogd behalve als dat niet anders kan voor mijn telefoon.

Daarnaast vind ik het nogal een verschil of een site zoals Facebook of Twitter via cookies of wat dan ook mijn omzwervingen op internet volgt. Het boeit me echt niet als ze weten dat ik, of beter, de computer met ip .... van de site van de Aldi naar Tweakers.net is gesurft.

Het is echter wat heel anders als de fabrikant van mijn OS software meelevert die doodleuk mijn contactpersonen kan lezen, documenten kan inzien, uploaden, en delen, als ze dat willen: het staat in de EULA dat ze het kunnen, en zullen doen als ze het nodig vinden. Dat is van een compleet andere orde.
Maar ze hebben ook al aangegeven dat ze het niet zomaar gaan doen en alleen als ze bijvoorbeeld moeten meewerken met rechtzaken of opsporing. Of in geval van nood. Als jij dat liever leest als in "de NSA kijkt mee!!" dan moet je dat natuurlijk zelf weten.
Phuncz schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 21:27:
[...]

[...]

Thx voor het compliment ! Mijn eigen IP verandert 2x per dag alleen al door mijn provider, het gebruik van een fatsoenlijke proxy en/of VPN doet de rest wel voor het IP gebeuren. Constant veranderende browser user agent anonimiseert de applicatie, cookies niet accepteren en beperkte white-listing doet daar de rest van.

Moet het ? Doe ik het ? Doe jij het ? Who cares, maar het kan als je principes hebt.
Principes zijn altijd duur, ik vind het in ieder geval dapper van je. Al heb je op die manier dat je ook wel weer de aandacht op jezelf vestigt. Maar goed, ik zeg al: als je iemand in je kringen hebt die jouw nummer, naam en overige gegevens heeft gebruikt om bv vrienden te zoeken op Facebook of Google plus, of een lijst met contactpersonen aan te maken op je mobiele toestel, dan is de kans groot dat er al wel wat van je bekend is. En bedrijven worden steeds slimmer met manieren vinden om mensen te tracken. Dat gaat in de toekomst ook niet stoppen.

Microsoft biedt echter met hun appstore een platform waar je ook redelijk anoniem gebruik van kunt maken. Het hangt dan wel af van of een app helemaal niet meer werkt als jij geen contactpersonen deelt, maar de mogelijkheid is er. En zeker in de toekomst als het een beetje begint te lopen met de apps, zullen er ook alternatieven verschijnen. En apps worden al soms afgerekend op het eisen van informatie die niet nodig is voor de app.

Zomaar een vraag trouwens: ben jij dan ook tegen het verzamelen van anonieme data? Want dat gebeurt in Windows ook vaker, maar lijkt me niet direct een groot probleem. Want waar de koppeling van persoonlijke gegevens met het gebruik van een app vooral gericht is op marketing, is anonieme data vaak gericht op testing, diagnose en verbeteren van apps. En ik kan daar bijvoorbeeld niet van begrijpen hoe je daar tegen kunt zijn (mits dat voor jou van toepassing is).
Verwijderd schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 20:47:
karmakeizer microsoft .. van jou kan ik dat, wat geforceerd overkomende, downplayen wel begrijpen.

ja er zijn mensen gesteld op hun privacy.. 'privacy ridders' noem jij die geloof ik.
wat mij betreft een geuzennaam.
ik vind, en velen met mij als ik zo over het net surf, dat de Amerikanen veel te ver gaan.
Dat mag jij belachelijk vinden of trachten te vinden.. so be it.
Mij is het allemaal prima dat jij meer waarde hecht aan bepaalde privacy en ook prima dat je ervoor uitkomt. Geen probleem mee. Maar doe niet alsof het beter is. Alsof je dan een beter mens bent of op andere manier een suprioriteitsgevoel probeert over te laten komen. Want daar heb ik een probleem mee. En zeggen dat je gek bent als je bepaalde dingen aan laat staan. Dat bepaal ik lekker zelf

En enigszins offtopic maar die termen als karmakeizer e.d. is niet zozeer omdat ik op en top fanboy ben, maar omdat ik gewoon veel in bepaalde topics reageer (en dat zegt weinig over mijn mening). Plus dat ik zelf een aantal topics heb aangemaakt en misschien wat ben doorgeschoten op het taggen van categorieën en producten. :Y) Sue me O-)
Ik ben bijvoorbeeld niet alleen Karmakeizer bij Xbox One, maar ook PS4. Net als dat ik in de top 5 sta bij PC, Browsers, Operating System, Gaming, etc. Ik sta op plek 45 van meeste reacties en plek 54 van Karma. Dus hoe kom ik eraan? Puur door actief te zijn op Tweakers. Maar fijn dat je er waarde aan hecht ;)
Teckna schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 08:15:
Weet eigenlijk iemand al wat er nu precies naar Microsoft gestuurd wordt als 'Send Microsoft info about how i write to help us improve typing and writing in the future' aan staat?
http://windows.microsoft....inking-typing-privacy-faq stelt:
When you interact with your Windows device by speaking, writing (handwriting), or typing, Microsoft collects speech, inking, and typing information—including information about your Calendar and People (also known as contacts)—that helps personalize your experience. This information improves your device’s ability to correctly recognize your input, such as your pronunciation and handwriting. You can turn the Speech, inking, and typing setting (which is called Getting to know you) on or off in Settings.

We also collect your typed and handwritten words to improve character recognition and provide you with a personalized user dictionary and text completion suggestions. Some of this data is stored on your device and some is sent to Microsoft to help improve these services. You can turn the Send Microsoft info about how I write setting on or off in Settings.
Lijkt me vrij duidelijk?
Microsoft zelf zegt dat dit wel weer met Cortana/speech-inking-typing te maken heeft via

[...]

Maar Cortana wordt in/uitgeschakeld met de 'get to know you' functie. Terwijl deze keuzeoptie juist grijs wordt gemaakt zodra je onder 'Feedback & diagnostics' de reporting aanpast naar Basic. Waardoor het lijkt dat deze data via de Diagtrack opgeslagen wordt welk veel breder (systemwide) haar data kan verzamelen.
Staar je niet blauw op wat er wel of niet grijs wordt na het aanpassen van onderhuidse instellingen. Kan me goed voorstellen dat ze nog wel wat dingen gemist hebben met overgang naar nieuwe design. Zo heeft het action center ook nog steeds wat witte pixels linksbovenin.
Anyways, Cortana en Search in het algemeen zitten redelijk met elkaar verworven. In principe slaat die ook lokaal dingen op en zoekt die lokaal. Sommige dingen kan Cortana dan ook zelfstandig.

Maar ik zou zeggen: doe verder onderzoek?
En dan vraag ik mij af in hoeverre de reikwijdte van deze optie gaat. Tot hoe ver collect Microsoft dan je hand written words? Is de registratie van je aanslagen beperkt tot een specifieke groep applicaties, of veel breder?
Het gaat gewoon om je woordenboek. Het is wat Apple en Google volgens mij ook al langer doen. Enerzijds om lokaal een woordenboek op te bouwen en anderzijds om veelgebruikte woorden die niet in het officiele woordenboek staan, door te sturen zodat men die kan gebruiken. Misschien dat uit de context van de zinnen ook een soort "het betekend waarschijnlijk zus en zo" wordt bijgevoegd (is namelijk wel handig om te weten dan). Lijkt me echter sterk dat als jij een keer iets typt of verkeerd spelt, hij meteen dit gaat doorsturen.

En verder werkt dit al hetzelfde als in Win8 en Windows Phone 8. Ik moet zeggen dat het toetsenbord op mn telefoon echt 1 van de beteren is qua voorspellen welke volgende woorden ik wil gaan typen. Vooral mijn ouders zjin er erg over te spreken. Je ziet/zag bij Android al lang dat daar de wens naar alternatieven toetsenborden erg groot is, maar bij WP is die er eigenlijk niet (of minimaal).
Microsoft zelf komt niet verder dan 'some of your data' wat heerlijk nietszeggend is. En dit staat ook eigenlijk gewoon overal online, al zie ik nergens staan wat er nu precies dan bijgehouden/verstuurd wordt. Zowel op de negatieve als positieve W10 nieuws/blogjes lijkt niemand het echt te weten.
Mja dat is ook het punt met privacy statements. Het moet langer meegaan dan 1 dag, dus als je zus zegt en je doet later net effe iets anders (omdat dit beter werkt of omdat er vraag is naar meer), dan wil je niet dat je het telkens moet gaan aanpassen.

Wel zou het fijn zijn als ze voor dit moment duidelijk maken wat er wordt bedoelt of in hoeverre er flexibiliteit in acht is genomen.

Voordat ik weer de fanboy dingen naar mijn hoofd krijg geslingerd: ik vind de huidige privacy statement ook niet top. Bewoording is niet altijd even duidelijk en hoewel deze leesbaarder is dan de vorige versie, kan het beter. En ze hadden bij launch gewoon duidelijk moeten zijn hoe het op dit moment staat met Win10 qua tracking, transmitting en online opslag. Je ziet het, de huidige houding werkt niet.
Het is echter wel weer wat ver om het maar meteen af te branden en te wantrouwen. En volgens mij is het ook de eerstee keer bij een Windows release dat de Privacy statement überhaupt ten sprake komt. Nog even afgezien van het feit dat men al maanden de tijd heeft gehad om het erover te hebben, maar nu Win10 uitkomt is het ineens een probleem.

Overigens is Google ook al wat beter geworden in het tonen wat het van je weet en wat het van je bij (kan) houden. MS heeft ook al aardig wat staan, maar is nog wat te vaag en treed niet overal in detail.
Anyways, relevant:

En hier nog een artikel over wat elke setting betekend, wat de interpretatie van de privacy statement is (of hoe het momenteel is uitgewerkt) en hoe je het kunt uitzetten:
http://www.windowscentral...d-know-privacy-windows-10
Weliswaar een MS fansite, maar dat maakt de inhoud op dit vlak niet minder waar. Het is natuurlijk wat positiever aangekleed, maar ze beschikken over aardig wat insider info en hebben er ook aardig wat bronnen bij staan.

[ Voor 12% gewijzigd door Martinspire op 11-08-2015 03:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' Mij is het allemaal prima dat jij meer waarde hecht aan bepaalde privacy en ook prima dat je ervoor uitkomt. Geen probleem mee. *knip* Ik respecteer een andere mening, ook al is die van iemand die blijkbaar erg heel veel belang aan hecht om de privacy schendingen van een Amerikaans bedrijf af te zwakken.
search result windows 10 spying - Ongeveer 1.800.000 resultaten

*knip*

[ Voor 52% gewijzigd door TheVMaster op 11-08-2015 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katsunami schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 16:30:
[...]

Windows 3.1 -in- OS/2 moeten opnemen ...
OS/2 Warp...geweldig. Wordt er helemaal sentimenteel van.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 09:47:
'

Je gebruikt veel (teveel) woorden maar zegt eigenlijk ' maar hunnie doen het ook en stel je niet aan met je privacy', kijk , en dat bepaal IK zelf.

Verder wens ik je veel success bij je mod sollicitaties .. je houding is alvast helemaal goed 'ik weet het allemaal en de tweaker met een andere mening is een beetje dom' 8)
Moet je eerlijk zeggen dat jouw bijdrage geen schoonheidsprijs verdiend.

Vindt zelf de reacties van Martinspire goed te pruimen.

En ja, je kan je achter je oren krabben vanwege allerlei privacy gevoelige opties/settings binnen Win10

O.a dankzij diverse fora, incluis Tweakers, is het mogelijk het e.e.a. uit te zetten en te ondervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:14:
[...]

Moet je eerlijk zeggen dat jouw bijdrage geen schoonheidsprijs verdiend.

Vindt zelf de reacties van Martinspire goed te pruimen.

En ja, je kan je achter je oren krabben vanwege allerlei privacy gevoelige opties/settings binnen Win10

O.a dankzij diverse fora, incluis Tweakers, is het mogelijk het e.e.a. uit te zetten en te ondervangen
ach, smaken verschillen natuurlijk.
ik tracht tweakers met een andere kijk op 'privacy' in hun waarde te laten.
dus ja, ik krab me achter mijn oren, en ik hou me al behoorlijk in overigens, want privacy, of eigenlijk tegenwoordig het gebrek daar aan, stoort mij mateloos.
Niet alleen in OS en maar ook vb mbt trajectcontroles/rf id chips/camerabeelden, ov pasjes.. ect ect. andere onderwerpen dus ... de big brother maatschappij en de bedrijven die hieraan bijdragen.. nee, niets voor mij.
En als ik direct aangesproken word, reageer ik (heel netjes overigens) .. zo werkt dat .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Kritisch zijn in deze tijd van datamining is zeer goed. Nou verdenk ik Microsoft en Apple niet van datamining, maar een aantal zaken zijn mij te vaag gekaderd.

Voor mijn gevoel betekent kritisch zijn ook openstaan en lezen van hoe anderen hierin staan - lees: de minder kritische kant - en juist Martinspire geeft hierin een verfrissend tegengeluid.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CivLord
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-09 16:57
Verwijderd schreef op zondag 09 augustus 2015 @ 10:23:

Ik denk dat Microsoft nu ook wil doen wat Apple en Samsung al doen, het onbruikbaar maken van accessoires die niet van een officiële leverancier vandaan komen. (Lees niet van een leverancier die Microsoft betaalt voor het voeren van een 'approved by' logo. Net als Apple en Samsung doen met sommige opladers, kabels en beschermhoesjes met bepaalde functionaliteit.) Dit alles in het kader van bescherming van de 'gebruikservaring'.
Maar hier kan misschien ook hardware mee geweerd worden die biometriescanners probeert na te bootsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardVanAfoort schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:42:
Kritisch zijn in deze tijd van datamining is zeer goed. Nou verdenk ik Microsoft en Apple niet van datamining, maar een aantal zaken zijn mij te vaag gekaderd.

Voor mijn gevoel betekent kritisch zijn ook openstaan en lezen van hoe anderen hierin staan - lees: de minder kritische kant - en juist Martinspire geeft hierin een verfrissend tegengeluid.
prima, maar laat dan iedereen in zijn waarde en tracht niet iemand, die zeer kritisch staat tegenover de huidige maatschappelijke ontwikkelingen (de Big Brother maatschappij) met daar een zeer belangrijke rol voor de grote drie platformen in zijn waarde.
Mij kan je toch niet overtuigen dat Google of Microsoft lieve aardige bedrijven zijn die het beste met je voor hebben en daarom gratis een OS pushen. :*)

' Windows 10 splits opinions and it has split mine. I think Microsoft nailed the core OS, but the policies around it are controlling and overly invasive. In short: great software, shame about the rules. '

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2015 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CivLord schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 11:51:
[...]

Ik denk dat Microsoft nu ook wil doen wat Apple en Samsung al doen, het onbruikbaar maken van accessoires die niet van een officiële leverancier vandaan komen. (Lees niet van een leverancier die Microsoft betaalt voor het voeren van een 'approved by' logo. Net als Apple en Samsung doen met sommige opladers, kabels en beschermhoesjes met bepaalde functionaliteit.) Dit alles in het kader van bescherming van de 'gebruikservaring'.
Maar hier kan misschien ook hardware mee geweerd worden die biometriescanners probeert na te bootsen.
Ik bedenk me net: is dat ook misschien niet voor de zakelijke variant? Dus bedrijfspolicies om als een device gejat wordt, deze onklaar te kunnen maken? En niet toestaan dat bepaalde hardware gebruikt kan worden? Want dat hebben ze met een demo ook al laten zien tijdens WPC. Dat bepaalde hardware niet geaccepteerd werd om zo ervoor te zorgen dat niemand binnen kan komen.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 11-08-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie hier toch zo langzamerhand een rol weggelegd voor de Europese Unie. In Nederland zijn er stevige grenzen gesteld aan wat een bedrijf mag inzamelen, hoe dat verwerkt mag worden en hoelang dat mag gebeuren. Misschien dat men momenteel al de grenzen van de privacywetgeving overstapt, ik ben benieuwd of de betreffende organisaties wellicht een proefproces gaan uitlokken.
Dan vind ik het oneerlijk dat men hem aanvalt op de lengte van zijn berichtje.
Dat is niet oneerlijk. In een goede discussie worden geldige punten compact en helder uiteengezet en dat gaat hier toch wel mis. Ik realiseer me dat goed schrijven een kunst is, maar je kunt minstens de helft wegstrepen en precies dezelfde boodschap overhouden. Je gesprekspartner uitputten is niet echt een goede of eerlijke strategie, door het spul netjes en compact te houden kan iedereen aan de discussie meedoen zonder er gelijk bergen vrije tijd in te moeten stoppen.

Dat geldt overigens voor iedereen, niet alleen voor Martinspire. Ik reageerde slechts op hem omdat hij de langste berichten lijkt te schrijven. Dus, nogmaals, ik roep niet op om minder inhoudelijk te schrijven, ik roep op om dat op een wat compactere manier te doen. Dat kost de schrijver iets meer moeite, maar de collectie lezers flink wat minder moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Gé Brander schreef op maandag 10 augustus 2015 @ 17:46:
Iedereen staat volledig in zijn recht om er van alles van te vinden. Echter ik vraag mij werkelijk af. Gebruiken de mensen die nu zo lopen te ageren tegen Microsoft en Windows 10 dan geen internet?
Het internet is Andermans Computer™ en je telefoon is een onschuldig ding in je jaszak.

Een PC en de documenten erop zijn veel persoonlijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goron
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-09 11:45
Bedankt voor dit topic. Echt van de zotten wat Microsoft standaard aanzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 13:30:
Ik zie hier toch zo langzamerhand een rol weggelegd voor de Europese Unie. In Nederland zijn er stevige grenzen gesteld aan wat een bedrijf mag inzamelen, hoe dat verwerkt mag worden en hoelang dat mag gebeuren.
BOF bits of freedom, is er mee bezig heb ik vernomen, hoop dat de politiek ook geactiveerd kan worden na het zomer reces
- https://www.bof.nl/2015/0...evens-worden-gemisbruikt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:06:
BOF bits of freedom, is er mee bezig heb ik vernomen, hoop dat de politiek ook geactiveerd kan worden na het zomer reces
Daar staan wel pareltjes tussen:
Wanneer versleuteling op het toestel is ingesteld, zal Windows automatisch de schijf waarop het OS is geïnstalleerd versleutelen en een herstelsleutel aanmaken. De Bitlocker herstelsleutel wordt automatisch online bewaard in een Microsoft OneDrive account.
In het post-Snowden-tijdperk even encryptiesleutels extern in een onbekend netwerk opslaan. Wie verzint zoiets 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Bizar is het niet dat je encryptiekey online bewaard wordt, maar waarom ze het een goed idee vonden het onder de noemer "OneDrive" te zetten, vind ik vreemd. Dan komt het over alsof het gewoon een txt-file is die ergens staat. Maar het is dan wel weer bizar dat het geen optie lijkt te zijn. Misschien dat de Enterprise en Pro licenties het via een policy kunnen offline-only bewaren ?

[ Voor 26% gewijzigd door Phuncz op 11-08-2015 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Phuncz schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:50:
Bizar is het niet dat die encryptiekey online bewaard wordt
Full drive encryption en cloudoplossingen bij publieke diensten zijn zo ongeveer twee uitersten van het veiligheidsspectrum. Aan de ene kant heb je behoorlijk wat veiligheid en zekerheid (al is al lang duidelijk dat de NSA zijn best heeft gedaan en doet om aan de veiligheid van algoritmes te knibbelen), aan de andere kant geef je alles uit handen. Dat je het dan standaard zo regelt dat die keys even geupload worden mag inderdaad absoluut bizar heten.

Overigens lees ik nu ook dat device encryption op Windows 8 zo werkt en dat het door Microsoft als een voordeel wordt gezien dat je een vergeten encryptiesleutel kunt recoveren via een procedure die vergelijkbaar is met het recoveren van een mailaccount, terwijl anderen en mij zo'n procedure juist een enorme kwetsbaarheid lijken. Hoe vaak is mail niet 'gehackt' omdat iemand met succes de recovery-procedure wist te doorlopen?

Er zijn in dit verhaal twee mogelijkheden: of Microsoft weet eigenlijk niet goed wat zinnig op het gebied van veiligheid, of Microsoft weet heel goed wat het doet en verdunt de veiligheid met opzet. Beide opties zijn ronduit eng te noemen.

Zie ook.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2015 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Persoonlijk heb ik geen problemen met wat de overheid potentieel kan doen, want zeker in de US is dat schier oneindig. Maar Bitlocker's full-drive encryption dient niet voor staatsgeheimen veilig te stellen, eerder dat als je toestel gestolen wordt, je data niet op straat ligt voor iedereen die weet hoe je een hardeschijf moet benaderen. Het is dan ook meer een persoonlijke feature, spijtig dat Microsoft het in de Pro en Enterprise versies van het OS houdt.

Ook als de hele database op straat zou liggen, zou men er nog steeds weinig mee zijn, aangezien je zonder de drive én onaangepaste key toch geen stap verder bent.

Het lijkt me dus niet dat die twee concepten aan uiterste einden van het spectrum liggen, tenzij je dingen op je PC doet die de overheid absoluut niet mag weten. Maar dat is niet waar de meeste mensen hier schijnlijk over pleiten.

Persoonlijk heb ik een probleem met het verzamelen van gegevens voor reclamedoeleinden, terwijl men voor Windows en services rechtstreeks en/of onrechtstreeks betaalt, evenals het bulk verzamelen van data die vroeg of laat op straat ligt doordat één of andere database toevallig slecht beveiligd staat. En hoppa, ineens staat je aankoopgeschiedenis op PasteBin of privé-communicatie die men "voor dienstverbeteringsdoeleinden" bijhield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar Bitlocker e.d. daarbij zul je toch nog steeds met 2 factor authorization te maken hebben? Als je die aanzet tenminste. Dan wordt het al een stuk lastiger lijkt me? Want toegang tot Onedrive is beveiligd met een MS Account en daar kun je dat weer bij aanzetten. Dat je dus een authenticator app gebruikt.

[ Voor 29% gewijzigd door Martinspire op 11-08-2015 20:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 18:00:
[...]

Full drive encryption en cloudoplossingen bij publieke diensten zijn zo ongeveer twee uitersten van het veiligheidsspectrum.
Als in dat ze allebei compleet veilig zijn bij bijvoorbeeld diefstal? Dat lijkt me toch wel het primaire doel van Bitlocker: Als je laptop gestolen wordt, dat ze niet bij jouw data en/of je bedrijfsdata kunnen komen.

En zoals hierboven genoemd, het enige gevaar als je bang bent voor de NSA is dat de NSA eerst je laptop jat, en vervolgens via een achterdeur in Onedrive je key achterhaalt. (Als ze bijvoorbeeld malware gebruiken doet Bitlocker ook niks). Dat gaat imo toch richting het paranoide.

Over het algemeen gok ik dat de groep mensen waarbij de NSA hun laptop steelt een stuk kleiner is dan de groep mensen die om wat voor reden dan ook gewoon hun recovery key nodig hebben, en die dus in een betrouwbare locatie moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sissors schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:36:
Als in dat ze allebei compleet veilig zijn bij bijvoorbeeld diefstal?
Een cloudoplossing is niet compleet veilig: niet omdat het een geliefd doelwit is zoals we de afgelopen tijd regelmatig in het nieuws hebben gezien, en niet omdat er een recoveryprocedure aan vastzit die de beveiliging die op zich sterk zou kunnen zijn vrij zwak maakt.
Dat lijkt me toch wel het primaire doel van Bitlocker: Als je laptop gestolen wordt, dat ze niet bij jouw data en/of je bedrijfsdata kunnen komen.
Dat kan dus prima, zonder dat we er de NSA bij gaan betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 17:06:
BOF heeft echter geen zetel in de tweede kamer gekregen bij de verkiezingen... Dus denk niet dat er veel beweging komt. Geldt voor de Piraten Partij evenmin. Spijtig, dat wel, imo.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2015 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tip voor iedereen die minder kans op privacy schendingen wil in Windows 10: verwijder definitief de standaard core apps met behulp van de Powershell. Kies zelf je eigen applicaties en je hebt ook nog eens een lichter OS.

Met een paar simplele commando's zijn enkele of alle core apps definitief te verwijderen. Ook voor nieuwe gebruikers die je later aanmaakt. Met ook uitleg voor Windows 8.

http://www.ghacks.net/201...-core-apps-in-windows-10/

Afbeeldingslocatie: http://cdn.ghacks.net/wp-content/uploads/2015/08/get-list-of-installed-apps.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2015 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 23:15:
Tip voor iedereen die minder kans op privacy schendingen wil in Windows 10: verwijder definitief de standaard core apps met behulp van de Powershell. Kies zelf je eigen applicaties en je hebt ook nog eens een lichter OS.

Met een paar simplele commando's zijn enkele of alle core apps definitief te verwijderen. Ook voor nieuwe gebruikers die je later aanmaakt. Met ook uitleg voor Windows 8.

http://www.ghacks.net/201...-core-apps-in-windows-10/

[afbeelding]
Je weet dat als je die apps niet gebruikt, ze ook niets doorzenden? Het is puur cosmetisch als je ze echt weg wilt hebben. Vaak moet je nog inloggen ook voor gebruik of ergens toestemming voor geven.

Kijk, dat je de apps niet wilt hebben is prima (al zou ik zelf niet weten waarom, ze nemen weinig ruimte in en als je ze niet opstart, doen ze niks), maar pretendeer niet dat dat beter is voor je privacy aub.

Met dat script verwijder je bijvoorbeeld ook de rekenmachine. Waarom de neuk zou je die weg willen hebben? Of alarmen?

[ Voor 5% gewijzigd door Martinspire op 12-08-2015 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op dinsdag 11 augustus 2015 @ 20:49:
BOF heeft echter geen zetel in de tweede kamer gekregen bij de verkiezingen... Dus denk niet dat er veel beweging komt. Geldt voor de Piraten Partij evenmin. Spijtig, dat wel, imo.
Je hoeft geen zetel te hebben om de politiek te activeren. BOF heeft volgens mij toch een wat betere naam dan de vaak toch wat amateuristische Piratenpartij. Een goed opgesteld rapport en/of presskit waarmee een politieke partij goed kan scoren bij de achterban (ik denk bijvoorbeeld aan D66 > eerste kamer) kan best nog wel eens opgepakt worden. Met een vies woord wordt dat ook wel lobbyen genoemd :P
Martinspire schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 01:26:
Kijk, dat je de apps niet wilt hebben is prima (al zou ik zelf niet weten waarom, ze nemen weinig ruimte in en als je ze niet opstart, doen ze niks), maar pretendeer niet dat dat beter is voor je privacy aub.
Keer het maar gerust om: als je ze toch niet wilt gebruiken, waarom zou je ze dan aan boord willen houden? Het is een verspilling van ruimte en bovendien heb je altijd kans per ongeluk iets aan te klikken of dat er bijvoorbeeld een kwetsbaarheid in blijkt te zitten. Weg is weg, mooi opgeruimd.

Ik hoop overigens niet dat zelfs de calculator zaken doorstuurt :D
Microsoft heeft, net als Apple, al duidelijk aangegeven niets te willen doen met die gegevens.
Een slappe, zachte belofte tegenover een harde juridische EULA. Wat zet nu meer zoden aan de dijk? Als ze het toch doen kan je niets want EULA.

Als ze dat aangeven moeten ze ook daad bij woord voegen en het juridisch onmogelijk maken. Lippendienst is eenvoudig.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 12-08-2015 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Mijn verbazing wordt steeds groter. Nu is opeens het opslaan van de bitlocker key op OneDrive een probleem. Dat was in Windows 8.x geen probleem en nu wordt er moord en brand geschreeuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gé Brander schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 02:49:
Mijn verbazing wordt steeds groter. Nu is opeens het opslaan van de bitlocker key op OneDrive een probleem. Dat was in Windows 8.x geen probleem en nu wordt er moord en brand geschreeuwd...
Geen zorgen, dat was toen ook al een probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 02:36:
Ik hoop overigens niet dat zelfs de calculator zaken doorstuurt :D
Ik zie het al voor me: Hahaha, deze user weet niet eens wat 24^100 (noem ff wat) is.
Een slappe, zachte belofte tegenover een harde juridische EULA. Wat zet nu meer zoden aan de dijk? Als ze het toch doen kan je niets want EULA.
Zolang het binnen de perken genaamd de Wet blijft... Anders is ook die EULA ongeldig namelijk. Zal vast uitgebreid bekeken zijn door MS Juristen.
Je weet dat als je die apps niet gebruikt, ze ook niets doorzenden? Het is puur cosmetisch als je ze echt weg wilt hebben. Vaak moet je nog inloggen ook voor gebruik of ergens toestemming voor geven.

Kijk, dat je de apps niet wilt hebben is prima (al zou ik zelf niet weten waarom, ze nemen weinig ruimte in en als je ze niet opstart, doen ze niks), maar pretendeer niet dat dat beter is voor je privacy aub
Dus security through obscurity is ook voldoende? Want dat zeg je nu in feite, om even ergens mee te vergelijken. ;) Daarnaast met Camacha, als je het niet geïnstalleerd hebt staan is natuurlijk effectiever (minder ruimte of patches nodig) en scheelt toch aardig. En je hoeft niet te hopen dat een eventueel lek gedicht wordt; het is dan namelijk niet eens aanwezig.

[ Voor 44% gewijzigd door CH4OS op 12-08-2015 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Met dat script verwijder je bijvoorbeeld ook de rekenmachine. Waarom de neuk zou je die weg willen hebben? Of alarmen?
Naast dat het lekker opruimt gaat je privacy er natuurlijk op vooruit wanneer je zoveel mogelijk van die apps verwijdert. Want hoe minder Microsoft spyware mogelijkheden op je PC hoe betere kans dat je data niet wordt doorgesluisd naar Microsoft.

Zolang Microsoft ontzettend vaag blijft over hun echte privacy settings en je de meest idioot ingewikkelde truken in de registry moet uithalen die wellicht allemaal maar cosmetisch zijn bij voorbaat alle Microsoft apps verdacht. Bewijs jij maar eens dat het geen phone home apps zijn, zeker met al die Bing intergratie. Weg met al die mogelijke spyware troep. Kunnen ze bij voorbaat ook niets doorsluizen.

Installeer een alternatieve app met dezelfde functionaliteit zoals een eigen mail app zoals Thunderbird of Foxmail.

Met Windows 10 ehmmm Windows Spyware 1.0 kun je tenslotte niet voorzichtig genoeg zijn. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 02:36:
[...]

Je hoeft geen zetel te hebben om de politiek te activeren. BOF heeft volgens mij toch een wat betere naam dan de vaak toch wat amateuristische Piratenpartij. Een goed opgesteld rapport en/of presskit waarmee een politieke partij goed kan scoren bij de achterban (ik denk bijvoorbeeld aan D66 > eerste kamer) kan best nog wel eens opgepakt worden. Met een vies woord wordt dat ook wel lobbyen genoemd :P
Mja ik zie het ze ook wel ter sprake brengen. En het is op zijn minst bij het ministerie te leggen om te kijken of en zo ja wat ze eraan kunnen doen. Hoe we omgaan met internet en het vergaren van data staat al wel op de planning volgens mij. Dat de oude wetten niet meer goed aansluiten dus. Zal me niet verbazen als het mede door Windows 10 wat sneller tot kamervragen gaat leiden.
[...]

Keer het maar gerust om: als je ze toch niet wilt gebruiken, waarom zou je ze dan aan boord willen houden? Het is een verspilling van ruimte en bovendien heb je altijd kans per ongeluk iets aan te klikken of dat er bijvoorbeeld een kwetsbaarheid in blijkt te zitten. Weg is weg, mooi opgeruimd.
Verspilling van ruimte is echt niet aan de orde met dit soort zaken. Daar zijn de apps niet groot genoeg voor. Het zit vooral tussen de oren dat het het gevoel geeft dat je iets hebt bereikt, niet dat het nodig is. Beetje alsof je een lichtje aanlaat in je slaapkamer om ervoor te zorgen dat de monsters je niet te pakken krijgen :+

Als ze dat aangeven moeten ze ook daad bij woord voegen en het juridisch onmogelijk maken. Lippendienst is eenvoudig.
Zo'n EULA wordt nog altijd overruled door de wet. Verder is zo'n EULA alleen van toepassing als ze hem breken dat er maatregelen genomen kunnen worden. Het zegt helemaal niets wat ze wel of niet kunnen doen. Alleen dat als ze gepakt worden, er op een andere manier iets gedaan kan worden. Valt het binnen EULA plus de wet en men valt erover, dan is het alleen "oh sorry, we zullen het niet meer doen". Net als met toen uitkwam dat de AH wifi-tracking gebruikte om gegevens te verzamelen. Kwamen ze vanaf met een "oh sorry" en een onderzoek (overigens was dit dus wel in strijdt met de wet, ik heb alleen weinig kunnen vinden of er sinds Q1 2014 nog nieuws is op dit vlak). Pas als men tegen de lamp loopt, heeft het nut. Daarvoor heb je niets anders dan de keuze ze op hun woorden te geloven. In die zin voegt een EULA niets toe aan extra veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 10:56:
Verspilling van ruimte is echt niet aan de orde met dit soort zaken. Daar zijn de apps niet groot genoeg voor. Het zit vooral tussen de oren dat het het gevoel geeft dat je iets hebt bereikt, niet dat het nodig is. Beetje alsof je een lichtje aanlaat in je slaapkamer om ervoor te zorgen dat de monsters je niet te pakken krijgen :+
Je bent een tweaker of je bent het niet, weg is weg en ruimte is ruimte.
Zo'n EULA wordt nog altijd overruled door de wet. Verder is zo'n EULA alleen van toepassing als ze hem breken dat er maatregelen genomen kunnen worden.
Dit is het hele verhaal in een notendop. De wet perkt extreme excessen in, maar dat betekent niet dat de consument via de EULA niet met zeer vervelende zaken te maken kan krijgen die wettelijk gezien nog wel door de beugel kunnen. Dat is hier het geval. Dan kan Microsoft wel gaan beloven dat ze daar geen gebruik van gaan maken, maar zoals ik eerder al stelde: zo'n zachte belofte is niets waard. Als je het als Microsoft niet gaat gebruiken moet je het ook niet in de EULA zetten. Doe je dat wel, dan ageert een consument ook terecht als men daar veel te ver gaat.

Dat geldt overigens niet alleen voor Microsoft, ook voor andere bedrijven. Laat dat duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:01:
Dit is het hele verhaal in een notendop. De wet perkt extreme excessen in, maar dat betekent niet dat de consument via de EULA niet met zeer vervelende zaken te maken kan krijgen die wettelijk gezien nog wel door de beugel kunnen. Dat is hier het geval.
Of iets binnen of buiten de wet is, oordeelt een rechter over. En daarnaast is het CBP (of CBPL voor België) er nog die ook boetes kan opleggen e.d. Dus of het "het geval" is weet je niet, want er is totaal geen uitspraak over of whatsoever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op woensdag 12 augustus 2015 @ 19:38:
Of iets binnen of buiten de wet is, oordeelt een rechter over. En daarnaast is het CBP er nog die ook boetes kan opleggen e.d. Dus of het "het geval" is weet je niet, want er is totaal geen uitspraak over of whatsoever.
Een deel valt binnen de wet, een deel valt misschien buiten de wet (en daar moet inderdaad een uitspraak over gedaan worden). Zoveel valt met vrij grote zekerheid wel te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedemorgen,

Ben nieuw op dit forum dus weet niet of mijn vraag hier gesteld moet worden.

Kan iemand mij vertellen hoe ik het in het netwerkcentrum het "Openbare Netwerk" kan wijzigen naar "Thuis Netwerk"
Heb namelijk ook nog pc op windows 7 draaien
Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows 10 sends data to Microsoft, despite of privacy setting set not to

- http://www.techworm.net/2...y-setting-set-not-to.html
- http://arstechnica.co.uk/...top-talking-to-microsoft/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:35
Ik vraag me af of die gegevens nog steeds verstuurd worden als je OneDrive helemaal verwijderd via Powershell of dat de service die dat doet nog steeds blijft draaien.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een handig tooltje ;) http://pxc-coding.com/de/portfolio/donotspy10/

The new free software app, dubbed DoNotSpy10, allows you to disable a total of 37 Windows 10 privacy issues with just one click.
DoNotSpy10, developed by German developer pXc-coding, is a third-party app that creates a centralized interface where you can quickly and easily change settings related to 37 different Windows 10 services that directly impact the security and privacy of your data.
DoNotSpy10 prevents you from going through dozens of various features settings in Windows 10 and lets you adjust all privacy and security settings in one place with just a click.

P.s let op met installer, browser add on word geinstaleerd met auto install ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2015 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Dit is eindelijk een beetje nuttige informatie in plaats van het over elkaar heen buitelen en herhalen van wat vage statements wat tot nu to gebeurt is.
Some of the traffic looks harmless but feels like it shouldn't be happening. For example, even with no Live tiles pinned to Start (and hence no obvious need to poll for new tile data), Windows 10 seems to download new tile info from MSN's network from time to time, using unencrypted HTTP to do so. While again the requests contain no identifying information, it's not clear why they're occurring at all, given that they have no corresponding tile.
Ik zie in dit gedeelte totaal geen kwaad, er wordt data verzonden naar de pc maar zeg er wel bij dat het raar is dat het gebeurd. Het zou zo moeten zijn dat als je geen gebruik maakt van Live Tiles er ook geen updates voor nodig zijn.
Other traffic looks a little more troublesome. Windows 10 will periodically send data to a Microsoft server named ssw.live.com. This server seems to be used for OneDrive and some other Microsoft services. Windows 10 seems to transmit information to the server even when OneDrive is disabled and logins are using a local account that isn't connected to a Microsoft Account. The exact nature of the information being sent isn't clear—it appears to be referencing telemetry settings—and again, it's not clear why any data is being sent at all.
Nu wordt het wat interessanter. Er wordt dus data verzonden. Het is nog niet duidelijk wat de inhoud precies is en wat het doel van deze data is. Binnenkort zal er zeker meer duidelijkheid over komen want reken maar dat er bij Microsoft wat mensen serieus nerveus rondlopen omdat er zoveel ophef over is. Dat vinden ze niet leuk omdat het klanten kan kosten en omdat ze niet duidelijk hebben gemaakt wat er zoal verzonden wordt. Het is nu damage control wat ze moeten doen en dat is altijd minder fijn dan van te voren goed communiceren.
And finally, some traffic seems quite impenetrable. We configured our test virtual machine to use an HTTP and HTTPS proxy (both as a user-level proxy and a system-wide proxy) so that we could more easily monitor its traffic, but Windows 10 seems to make requests to a content delivery network that bypass the proxy.

We've asked Microsoft if there is any way to disable this additional communication or information about what its purpose is. We were told "As part of delivering Windows 10 as a service, updates may be delivered to provide ongoing new features to Bing search, such as new visual layouts, styles and search code. No query or search usage data is sent to Microsoft, in accordance with the customer's chosen privacy settings. This also applies to searching offline for items such as apps, files and settings on the device." This is consistent with what we saw (there is no query or search data transmitted), but also likely to run counter to most people's expectations; if Web searching and Cortana are disabled, we suspect that the inference that most people would make is that searching the Start menu wouldn't hit the Internet at all. But it does. The traffic could be innocuous, but the inclusion of a machine ID gives it a suspicious appearance.
Goed artikel dus, er wordt navraag gedaan bij Microsoft. Zoals hier blijkt lijkt het allemaal nogal mee te vallen dus. Het enige puntje wat mij betreft dat aandacht nodig heeft is het gebeuren met zoeken en de machine ID. Als Microsoft goed uit kan leggen wat er met een anoniem machine ID gebeurt en er is niets mee aan de hand is het dus allemaal maar weer een storm in een glas water.
We've argued recently that operating systems will continue to make privacy-functionality trade-offs. For many users, perhaps even the majority, these trade-offs will be worthwhile; services such as Cortana (Siri, Google Now), cloud syncing of files, passwords, and settings, and many other modern operating system features are all valuable, and many will feel that the loss of privacy is an acceptable price to pay. But the flip side of this is that disabling these services for those who don't want to use them should really disable them. And it's not at all clear that Windows 10 is doing that right now.
Natuurlijk zijn er personen die tot het fundamentalistische aan toe geen data willen delen, en dat is hun goed recht en daar zou Microsoft toch zeker rekening mee kunnen houden. Maar als uiteindelijk blijkt dat Microsoft daar niet voor kiest omdat de beleving van wat Microsoft voor ogen heeft met alle apparaten (Xbox, tablet, pc, telefoon etc) alleen lukt met het verzenden en ontvangen van data dan rest er voor die personen maar één ding denk ik. Geen gebruik meer maken van een Windows machine en maar hopen dat ze via een Linux of Apple machine geen data delen en dat er geen profielen opgebouwd worden... Wat volgens mij net zo hard gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 11:17:

P.s let op met installer, browser add on word geinstaleerd met auto install ;)
Laat me raden, die stuurt je browsergeschiedenis door.....

Toch maar een beetje op passen met links en rechts tooltjes en scripts downloaden om de privacy te verbeteren. Voor je het weet is het middel erger dan de kwaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

noguru schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:17:
[...]

Laat me raden, die stuurt je browsergeschiedenis door.....

Toch maar een beetje op passen met links en rechts tooltjes en scripts downloaden om de privacy te verbeteren. Voor je het weet is het middel erger dan de kwaal.
Note: Your Antivirus product may detect this tool malicious in nature because it can modify Windows settings.
However, developer of the tool is also using an advertisement campaign within the software (mentioned in its End-User License Agreement), so it could also be detected as an Adware, or Pup (potentially unwanted program).
Technically, the program is not a malware and you can uninstall it after using once to fix Windows 10 privacy issues.

Maar idd wel een beetje raar dat deinstaller adware wil instaleren.. :(

Bron http://thehackernews.com/...e-install-windows-10.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-08-2015 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 13:22:
[...]

Note: Your Antivirus product may detect this tool malicious in nature because it can modify Windows settings.
However, developer of the tool is also using an advertisement campaign within the software (mentioned in its End-User License Agreement), so it could also be detected as an Adware, or Pup (potentially unwanted program).
Technically, the program is not a malware and you can uninstall it after using once to fix Windows 10 privacy issues.

Maar idd wel een beetje raar dat deinstaller adware wil instaleren.. :(

Bron http://thehackernews.com/...e-install-windows-10.html
Het is natuurlijk ook raar dat velen hier dit soort tooltjes zonder problemen installeert in het vertrouwen dat het wel goed zit maar Windows 10 graag de nek om wil draaien... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Ik wil echt wel eens graag weten wie als eerste een artikel heeft gepubliceerd over de privacyproblemen met W10.

Ja, je moet heel wat instellingen uitzetten, maar de massahysterie tart elke verbeelding. Leugens, paniekzaaierij en bullshit ("als je je PC alleen laat, wordt er heel wat data verzonden. Het is duidelijk dat MS de audio van je microfoon uploadt, wellicht om voor de overheid een database van de stemmen van alle burgers op te stellen om ze er via de telefoon of tijdens manifestaties uit te plukken" -> neen, da's de peer to peer Windows updater.).

De journalist die de sneeuwbal aan het rollen heeft gebracht, zal Apple en Google ongetwijfeld wel een extra zakcentje hebben opgeleverd, plus verdere verkopen wanneer men in groten getale bij 7 blijft en over enkele jaren dan naar alternatieven uitkijkt. Bewust of onbewust?

[ Voor 14% gewijzigd door Enai op 14-08-2015 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Je mag het conspiracy-theory'en wat je wil, Microsoft doet er weinig aan om het op te lossen. Doordat ze doen alsof er niets aan de hand is, zal dit enkel meer in de hand werken zolang het de aandacht in de media krijgt. Als ze er nu concreet komaf mee maken door het toe te lichten en eventueel uit te schakelen, stoppen ze deze hele ontwikkeling.

Maar het zet mensen aan tot denken om voor alternatieven te kiezen. Niet iedereen, maar elke procent marktaandeel verloren telt exponentieel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede tip voor iedereen die alle data wil wissen die Microsoft inmiddels over je heeft verzameld via Bing en Cortana. Log in op deze site en wis al je "interests": https://www.bing.com/account/personalization

Het blijkt dat Microsoft veel info van je doorverkoopt aan derde partijen. Ook wordt automatisch telefoonnummers, GPS-locatie, bankgegevens zoals credit cards nummers en video en audio berichten verzameld. En bij een crash wordt het complete Word of Excel bestand waar je op dat moment aan werkt ook automatisch en in zijn geheel doorgestuurd. 8)7 Windows 10 wordt zo steeds meer creepy!

Bron en zeer verhelderend artikel van Wired: http://www.wired.com/2015...urity-settings-need-know/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 09:21:
Goede tip voor iedereen die alle data wil wissen die Microsoft inmiddels over je heeft verzameld via Bing en Cortana. Log in op deze site en wis al je "interests": https://www.bing.com/account/personalization

Het blijkt dat Microsoft veel info van je doorverkoopt aan derde partijen. Ook wordt automatisch telefoonnummers, GPS-locatie, bankgegevens zoals credit cards nummers en video en audio berichten verzameld. En bij een crash wordt het complete Word of Excel bestand waar je op dat moment aan werkt ook automatisch en in zijn geheel doorgestuurd. 8)7 Windows 10 wordt zo steeds meer creepy!

Bron en zeer verhelderend artikel van Wired: http://www.wired.com/2015...urity-settings-need-know/
Als je nu eens met feiten gebaseerd op bronnen aankomt voordat je deze fud verkondigd gaat iemand je misschien nog geloven ook. Wellicht is het handig je eens in te lezen in de materie en waarom sommige data verzameld wordt dan ga je misschien begrijpen hoe de vork aan de steel zit. Nu kom je op mij vooral over als een gillend speenvarken die bij alles paniek roept. (sorry voor de vergelijking)

Waarom worden telefoonnummers verzameld? (wellicht voor functionaliteiten in de applicaties/wellicht voor de benodigde gegevens die nodig zijn bij aankopen?)
Waarom wordt credit card data verzameld? (wellicht om aankopen te kunnen doen?)
Waarom wordt GPS locatie data gebruikt? (wellicht voor applicaties die daar gebruik van maken?)
Waarom worden bestanden bij een crash verstuurd? (om de producten te kunnen verbeteren?)
Waarom worden audio berichten verstuurd? (wellicht om Cortana te laten werken?)

Echt, het zou heel fijn zijn als je wat meer gefundeerde posts zou plaatsen in plaats van vage links. Als je het echt niets vind dan zijn er nog steeds drie andere opties:
* Je gebruikt Windows niet meer
* Je gebruikt Windows maar dan met de security settings op een voor jou veilige setting
* Je klaagt Microsoft aan voor alles wat je pretendeerd dat ze verkeerd doen (kan je makkelijk doen denk ik er zijn genoeg blaatschapen die zonder onderzoek Microsoft van alles beschuldigen en dus waarschijnlijk een geldelijke bijdrage willen geven aan je voor de rechtzaak om je te ondersteunen)

Waar je in ieder geval nu mee bezig bent is weinig constructief en maakt je weinig geloofwaardig.

Ik vind het heel jammer dat in de huidige maatschappij maar weinig mensen zijn die voor zichzelf goed nadenken en veel mensen die alles wat op een blog geschreven wordt maar voor waar aannemen en het herhalen en herhalen en herhalen zonder zelf onderzoek te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gé Brander schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 10:42:
[...]

Als je nu eens met feiten gebaseerd op bronnen aankomt voordat je deze fud verkondigd gaat iemand je misschien nog geloven ook. Wellicht is het handig je eens in te lezen in de materie en waarom sommige data verzameld wordt dan ga je misschien begrijpen hoe de vork aan de steel zit. Nu kom je op mij vooral over als een gillend speenvarken die bij alles paniek roept. (sorry voor de vergelijking)

Waarom worden telefoonnummers verzameld? (wellicht voor functionaliteiten in de applicaties/wellicht voor de benodigde gegevens die nodig zijn bij aankopen?)
Waarom wordt credit card data verzameld? (wellicht om aankopen te kunnen doen?)
Waarom wordt GPS locatie data gebruikt? (wellicht voor applicaties die daar gebruik van maken?)
Waarom worden bestanden bij een crash verstuurd? (om de producten te kunnen verbeteren?)
Waarom worden audio berichten verstuurd? (wellicht om Cortana te laten werken?)

Echt, het zou heel fijn zijn als je wat meer gefundeerde posts zou plaatsen in plaats van vage links. Als je het echt niets vind dan zijn er nog steeds drie andere opties:
* Je gebruikt Windows niet meer
* Je gebruikt Windows maar dan met de security settings op een voor jou veilige setting
* Je klaagt Microsoft aan voor alles wat je pretendeerd dat ze verkeerd doen (kan je makkelijk doen denk ik er zijn genoeg blaatschapen die zonder onderzoek Microsoft van alles beschuldigen en dus waarschijnlijk een geldelijke bijdrage willen geven aan je voor de rechtzaak om je te ondersteunen)

Waar je in ieder geval nu mee bezig bent is weinig constructief en maakt je weinig geloofwaardig.

Ik vind het heel jammer dat in de huidige maatschappij maar weinig mensen zijn die voor zichzelf goed nadenken en veel mensen die alles wat op een blog geschreven wordt maar voor waar aannemen en het herhalen en herhalen en herhalen zonder zelf onderzoek te doen.
Sinds wanneer is Wired een vage link? Het is een van de grootste en gerespecteerde Amerikaanse tech site + magazine. Wired bericht hier dat ondanks je alle settings uit hebt staa er toch nog heel veel data doorgestuurd wordt naar Microsoft. Windows 10 luistert niet naar jou, het kan niet stoppen met blijven doorsluizen wat je op de PC uitvreet naar Microsoft. Dat is geen roddel, dat zijn harde feiten. Arstechnica komt nu met hetzelfde verhaal. Of ga je Ars ook als vage site benoemen. _O- _O- _O-

http://arstechnica.com/in...top-talking-to-microsoft/

Uit je reactie blijkt dat je je weinig hebt verdiept in het waarom en alleen Microsoft kritiekloos aan het verdedigen bent (ook waarom trouwens).

Want waarom is opeens Microsoft persé al die data van jou aan het verzamelen en combineren? Duh, om te gebruiken en te verkopen natuurlijk. Het bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling. Lekker als al je telefoonnummers, je bankgegevens zoals je credit card nummers en al je videos en audio voor eeuwig opgeslagen wordt door Microsoft. Ongevraagd en ongewild. Waar is de moraal van Microsoft gebleven?

Afbeeldingslocatie: http://mommadeals.com/wp-content/uploads/2014/06/Screen-Shot-2014-06-05-at-11.38.15-PM.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze doen wel iets: ze nemen plek in, in de "Most used" lijst in het startmenu. Ze blijven daar maar staan en staan, met Edge op de eerste plek, terwijl er tig andere applicaties zijn die ik vanuit het startmenu opstart. Als ik er een unpin, komt hij later gewoon weer terug, terwijl ik hem niet gebruik.

En wat de rekenmachine betreft... de oude was een stuk prettiger werken, en deed er niet 3-4 seconden over om op te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 13:42:
[...]

Sinds wanneer is Wired een vage link? Het is een van de grootste en gerespecteerde Amerikaanse tech site + magazine. Wired bericht hier dat ondanks je alle settings uit hebt staa er toch nog heel veel data doorgestuurd wordt naar Microsoft. Windows 10 luistert niet naar jou, het kan niet stoppen met blijven doorsluizen wat je op de PC uitvreet naar Microsoft. Dat is geen roddel, dat zijn harde feiten. Arstechnica komt nu met hetzelfde verhaal. Of ga je Ars ook als vage site benoemen. _O- _O- _O-

http://arstechnica.com/in...top-talking-to-microsoft/

Uit je reactie blijkt dat je je weinig hebt verdiept in het waarom en alleen Microsoft kritiekloos aan het verdedigen bent (ook waarom trouwens).

Want waarom is opeens Microsoft persé al die data van jou aan het verzamelen en combineren? Duh, om te gebruiken en te verkopen natuurlijk. Het bedrijf is geen liefdadigheidsinstelling. Lekker als al je telefoonnummers, je bankgegevens zoals je credit card nummers en al je videos en audio voor eeuwig opgeslagen wordt door Microsoft. Ongevraagd en ongewild. Waar is de moraal van Microsoft gebleven?

[afbeelding]
We kennen Wired en dat is prima, maar hoe jij het stelt, is niet zoals het in dat bericht staat en is ook niet wat er met je data wordt gedaan.

Het gaat hem (en mij) om deze alinea:
Daar haal je heel wat dingen door elkaar. Dingen die lokaal worden verzameld, dingen die online worden verzameld en dingen die anoniem worden verzameld.

Dat telefoonnummers, contacten, audio en video lokaal worden verzameld lijkt me logisch. Hoe wil je anders zoeken in je bestanden, afspraken inplannen en mensen kunnen bellen. Al dan niet met de hulp van cortana. Er staat echter nergens dat dit wordt doorgezonden, niet in dat bericht en niet bij Arstechnica.
Verder heb je voor het betalen in de store betaalgegevens nodig. Hoe wil je anders immers een betaling doen?
En GPS e.d. is voor bv weer-apps en andere zaken die je locatie nodig hebben. Moet Windows dan niet eerst je locatie weten voor het die kan doorstromen naar de benodigde apps? Lijkt me wel toch?

En jij neemt meteen aan dat ze het hele excel/word document doorsturen bij crash, maar het gaat daarbij om meta-data. Dat is heel wat anders en lijkt me niet heel raar voor diagnose van fouten.

En hoe moet Windows een mailtje kunnen sturen als het niet bij je contacten mag? Want dat valt bijvoorbeeld onder de huidige privacy statement? En hoe moet Onedrive bestanden synchroniseren als het geen toegang tot je lokale en online bestanden mag? Want dat valt ook onder de huidige privacy statement. Punt is alleen, er zijn meerdere services die toegang nodig hebben (als je het gebruikt, maar dan moet het nog in de privacy statement gedekt worden) tot bepaalde data en gegevens, daarom kunnen ze ook moeilijk zeggen dat alleen Onedrive bij je bestanden mag en alleen Cortana bij je contactpersonen. Je trekt alleen de verkeerde conclusies (mede op basis van halve data en halve kennis)

En die link over Arstechnica waarbij de zoekfunctie toch nog data doorstuurt, daarbij zie je al snel dat dit gaat om het vernieuwen van de gegevens die Bing lokaal heeft staan. URLs van bestanden waar requests heen moeten, assets zoals afbeeldingen en andere items om de websearch up2date te houden.

Als je kunt aantonen dat Windows bewust met uitzetten van diverse diensten al je gegevens op straat legt of doorverkoopt, dan is dat prima, maar zonder duidelijke bronnen (en zonder diens woorden te verdraaien), krijg je telkens dit soort reacties.

Dus vertel maar, waar is Windows dan zo creepy en waar is het dan zo de Moraal getornd?
Katsunami schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:06:
[...]

Ze doen wel iets: ze nemen plek in, in de "Most used" lijst in het startmenu. Ze blijven daar maar staan en staan, met Edge op de eerste plek, terwijl er tig andere applicaties zijn die ik vanuit het startmenu opstart. Als ik er een unpin, komt hij later gewoon weer terug, terwijl ik hem niet gebruik.

En wat de rekenmachine betreft... de oude was een stuk prettiger werken, en deed er niet 3-4 seconden over om op te starten.
Bij mij start de rekenmachine ook instant. Verder kun je rechtsklikken op de Most Used items en zorgen dat ze daar niet meer komen te staan. En in instellingen kun je verder nog bepalen wat je in je startmenu ziet staan, dus ik zie niet hoe dat zo'n probleem is dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Martinspire op 16-08-2015 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:15:
Bij mij start de rekenmachine ook instant. Verder kun je rechtsklikken op de Most Used items en zorgen dat ze daar niet meer komen te staan. En in instellingen kun je verder nog bepalen wat je in je startmenu ziet staan, dus ik zie niet hoe dat zo'n probleem is dan?
Nee, jij ziet nergens een enkel probleem. Dat heb ik gemerkt.

Het enige dat ik zie, is dat mijn hele Most Used list vol staat met applicaties waarvan ik al tig keer heb aangegeven "Don't show in this list". Waarom komen ze dan na een paar dagen gewoon weer terug? Als ik ze deïnstalleer *kunnen* ze tenminste niet meer terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:19:
[...]

Nee, jij ziet nergens een enkel probleem. Dat heb ik gemerkt.

Het enige dat ik zie, is dat mijn hele Most Used list vol staat met applicaties waarvan ik al tig keer heb aangegeven "Don't show in this list". Waarom komen ze dan na een paar dagen gewoon weer terug? Als ik ze deïnstalleer *kunnen* ze tenminste niet meer terugkomen.
Bij mij komen ze ook niet terug. Sterker, ik zie nu al een tijdje het lijstje niet meer :X
Maar dat kan ook komen omdat alle apps die ik veel gebruik, toch al in mn startmenu staan dus is een extra lijstje niet nodig. Want waarom zou ik apps veel gebruiken, maar ze niet pinnen in startmenu of op taakbalk?

[ Voor 16% gewijzigd door Martinspire op 16-08-2015 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:19:
Bij mij komen ze ook niet terug. Sterker, ik zie nu al een tijdje het lijstje niet meer :X
Ik kan de lijst uitzetten ja, mar dat wil ik niet. Hier blijven die ***** Metro/Store apps gewoon in die lijst staan terwijl ik ze nooit gebruik, en ik wéét dat ik andere applicaties ondertussen tientallen keren heb opgestart. Als ik de Store-applicaties verwijder, dan zijn ze wel weg, maar een paar dagen later zijn ze doodleuk weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:21:
[...]

Ik kan de lijst uitzetten ja, mar dat wil ik niet. Hier blijven die ***** Metro/Store apps gewoon in die lijst staan terwijl ik ze nooit gebruik, en ik wéét dat ik andere applicaties ondertussen tientallen keren heb opgestart. Als ik de Store-applicaties verwijder, dan zijn ze wel weg, maar een paar dagen later zijn ze doodleuk weer terug.
Dus dan gebruik je het lijstje niet?
Ik snap overigens niet waarom je je eraan zou gaan storen als je ze toch niet gebruikt, maar dat zal wel weer aan mij liggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Martinspire op 16-08-2015 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:23:
Dus dan gebruik je het lijstje niet?
Jezus man. Heb jij een plank voor je kop? Ik wil die lijst gebruiken voor applicaties die ik daadwerkelijk gebruik, niet voor applicaties waarvan Microsoft / Windows 10 het idee heeft dat die daar in zouden moeten staan, zelfs als ik dat niet wil.

Ik heb net alle Store-applicaties weer aangeklikt: "Don't show in this list". Nu vraag ik me af hoe lang ze weg blijven. Dat zou ik eigenlijk niet eens moeten hoeven doen, want ze hadden binnen 2 dagen verdrongen moeten zijn door programma's die ik WEL gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:25:
[...]

Jezus man. Heb jij een plank voor je kop? Ik wil die lijst gebruiken voor applicaties die ik daadwerkelijk gebruik, niet voor applicaties waarvan Microsoft / Windows 10 het idee heeft dat die daar in zouden moeten staan, zelfs als ik dat niet wil.

Ik heb net alle Store-applicaties weer aangeklikt: "Don't show in this list". Nu vraag ik me af hoe lang ze weg blijven. Dat zou ik eigenlijk niet eens moeten hoeven doen, want ze hadden binnen 2 dagen verdrongen moeten zijn door programma's die ik WEL gebruik.
En ik zeg al, als het niet of niet betrouwbaar voor je werkt, dan gebruik je het niet ipv je eraan te ergeren?
Er zijn overigens al wel wat updates geweest die het 1 en ander aangepast kunnen hebben, maar het lijkt me dat MS ondertussen ook wel weet dat het huidige "most used" lijstje niet goed functioneert. Ik zou zeggen: geef ze feedback https://windows.uservoice...ndows-feature-suggestions , spreek de support aan, twitter het. I don't care...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
Gé Brander schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 12:05:
Natuurlijk zijn er personen die tot het fundamentalistische aan toe geen data willen delen, en dat is hun goed recht en daar zou Microsoft toch zeker rekening mee kunnen houden. Maar als uiteindelijk blijkt dat Microsoft daar niet voor kiest omdat de beleving van wat Microsoft voor ogen heeft met alle apparaten (Xbox, tablet, pc, telefoon etc) alleen lukt met het verzenden en ontvangen van data dan rest er voor die personen maar één ding denk ik. Geen gebruik meer maken van een Windows machine en maar hopen dat ze via een Linux of Apple machine geen data delen en dat er geen profielen opgebouwd worden... Wat volgens mij net zo hard gebeurt.
Alsof iedereen met Windows zich meteen wil aansluiten bij het MS-ecosysteem. Het enige dat we willen is onze PC gebruiken en Microsoft misbruikt hun monopoliepositie op PC om hun ecosysteem door onze strot te rammen.

Geen kip buiten de cirkel van early adopters geeft een fluit om Cortana. Universal apps zijn doodgeboren omdat er geen incentive is om de bestaande desktop apps om te zetten naar universal apps enkel voor 2% Windows Phone marktaandeel, of om goed verkopende Android/iOS-apps te laten draaien op de desktop terwijl iedereen toch al een telefoon naast hun desktop heeft liggen. OneDrive? Ben daarnet nog een half uur werk kwijt geraakt omdat mijn wijzigingen blijkbaar niet gesynct werden en Excel me vroeg welke versie ik wou behouden zonder me de mogelijkheid te geven ze allebei te bekijken. Ik heb blind de verkeerde keuze gemaakt en er is geen mogelijkheid om dit ongedaan te maken. GG.

Het enige dat MS had moeten doen, was een verbeterde Windows 7 uitbrengen en de miljoenen mensen die Windows professioneel gebruiken zouden tevreden geweest zijn. Neen dus.

Adoptiegraad Win10 aan het vertragen

[ Voor 35% gewijzigd door Enai op 16-08-2015 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Martinspire schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 14:15:
[...]

Daar haal je heel wat dingen door elkaar. Dingen die lokaal worden verzameld, dingen die online worden verzameld en dingen die anoniem worden verzameld.
Helaas pindakaas. In het Wired artikel staat namelijk letterlijk:

1. ...but you’d be surprised by the amount of personal information Windows 10 collects from its users—information including phone numbers, GPS location, credit card numbers, and even video and audio messages. Conclusie: alles wordt geupload en bewaard 'voor later'.

2. This means that if Microsoft Office crashes while you are using it, Microsoft will be able to see the Excel or Word documents that were open during the crash. Conclusie: het hele document wordt geupload. Lekker voor privacy gevoelige stukken. Een regelrechte ramp voor bedrijven.

3. However, opting-out does not prevent data collection nor does it result in less ads. Conclusie: je bent zelf de volledige regie kwijt, Microsoft bepaalt alles voor je.

Precies hetzelfde geeft het Arstechnica artikel aan. Als Windows 10 gebruiker heb je niet meer zelf de regie over je persoonlijke data. Jij bent namelijk het product geworden.

Dit alles heeft niets te maken met de werking van de services. Natuurlijk, voor een map functie is een locatie functie handig. Met Windows 10 wordt er schimmig vanalles opgeslagen en wordt zo een volledig profiel over wie je bent en wat de doet opgebouwd. Dagelijks, maandelijks, jaar naar jaar. Een $$$-goudmijn, en Microsoft zit er bovenop.

Er komt alleen steeds meer ongein boven water wat aangeeft dat het totaal niet OK is. Dit is nog lang niet het einde van het verhaal. Slimme mensen kiezen met hun hoofd en niet hun hart. Want tot er meer duidelijkheid is kun je beter bij Windows 7 blijven.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gé Brander schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 10:42:
[...]

dat maakt jouw 'verdedigen' van Win 10 , door anderen als 'dom, oningelezen, 'dan gebruik je het toch niet' en dit, net als wat andere ms fanboys hier , te blijven herhalen, natuurlijk niet geloofwaardiger, integendeel zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 15:55:
Slimme mensen kiezen met hun hoofd en niet hun hart. Want tot er meer duidelijkheid is kun je beter bij Windows 7 blijven.
Dat kun je nog hoogstens 4,5 jaar doen. Als je ziet hoe lang die anti-trustzaken in het verleden hebben geduurd, denk ik niet dat dit gedoe voor die tijd is opgelost. Tegen 2020 zit IEDEREEN op de een of andere manier op Windows 10, zij het omdat de support van Windows 7 afloopt, of omdat een nieuwe computer Windows 10 bevat.

Er zou gewoon één algemene toggle moeten zijn die in één klap alle dataverzendingen uitzet, en dat een applicatie bij zijn eerste start vraagt of hij X of Y aan mag zetten omdat dit nodig is voor de functionaliteit.
Pagina: 1 ... 4 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings