Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:53:
As we speak rolt er een 'fix' binnen. Het gaat om KB3081424.
This update includes non–security-related changes to enhance the functionality of Windows 10 through new features and improvements.
Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat verandert er dan nu?

Toen MS in Windows XP de verplichte WGA invoerde, noemde men dat ook een update die extra features en verbeteringen doorvoerde. (WGA heeft voor zat gedonder gezorgd door het illegaal verklaren van vele legale installaties.)
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:53:
Maar kom dan met feiten/bewijs....aannames doen kunnen we allemaal :+ Je gebruikt dus ook geen smartphone begrijp ik....of een tablet?
Misschien moet ik het nog wat duidelijker zeggen:

Er wordt data verzameld en ik wil dat niet want ik vertrouw het niet. Daar eindigt het mee. Punt, uit.

En dan nog, welk bewijs heb je nog nodig, buiten de EULA, waarin staat dat MS data betrekt en opslaat voor eigen doeleinden, en deelt met derde partijen? Ze doen dat echt niet om er floppies mee te vullen zodat kinderen van 5 ermee kunnen spelen. Data verzamelen doe je met een doel, en als dat doel enkel en alleen was ter verbetering van het OS, dan zou het genoeg zijn om invoer voor Cortana, en foutrapporten en crashes te analyzeren.

Trwouens, ik gebruik wel een tablet en een smartphone (Android), maar beiden zijn geroot. Alles wat niet 100% noodzakelijk is om het apparaat aan de praat te houden is verwijderd of uitgeschakeld. Alleen de google account staat nog aan, maar die is leeg, op een de geïnstalleerde apps na.

[ Voor 48% gewijzigd door Katsunami op 05-08-2015 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

' Ze gebruiken de Data om het OS te verbeteren. :) '

gelukkig moet je er zelf ook om lachen ( en jouw downplayen van de importantie van persoonlijke data van miljoenen mensen vind ik op zijn minst een beetje vreemd )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

spartacusNLD schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:01:
[...]

MS is geen Google.. het verdienmodel bij MS is helemaal niet ingericht op het verkopen van informatie. Ze gebruiken de Data om het OS te verbeteren. :)

Niet richting jou maar sommige mensen hier proberen overal wat achter te zoeken. Net of onze data zo interessant is voor MS :+

[...]

Doorgestuurd aan wie?
van mijn testsysteem naar microsoft.. (en aangezien er in de gebruikersovereenkomst staat dat ze die gegevens ook mogen delen met 'trusted parties' en ik niet weet wie dat zijn... )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Geen idee, maar een van de teksten van Microsoft zegt hierover:
Daarnaast delen we persoonsgegevens tussen door Microsoft aangestuurde filialen en dochterondernemingen. We delen ook persoonsgegevens met verkopers of vertegenwoordigers die namens ons werken voor de in deze verklaring wordt beschreven doeleinden. Bijvoorbeeld bedrijven die we hebben ingehuurd om de klantenservice te ondersteunen of te helpen bij het beschermen en beveiligen van onze systemen en services kan de toegang tot persoonsgegevens nodig zijn om deze functies te bieden. In dergelijke gevallen moeten deze bedrijven zich houden aan onze privacy en veiligheidseisen van gegevens en wordt niet toegestaan om persoonsgegevens die ze van ons ontvangen voor andere doeleinden te gebruiken.

Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is om:
  • voldoen aan de geldende wetgeving of te reageren op geldende juridische procedures, met inbegrip van de rechtshandhaving of andere overheidsinstanties;
  • bescherming van onze klanten, bijvoorbeeld om spam of pogingen om de gebruikers van de services te bedriegen, of om levensverlies of ernstig letsel van iemand te voorkomen;
  • exploiteren en onderhouden van de veiligheid van onze services, met inbegrip van het voorkomen of stoppen van een aanval op onze computersystemen of netwerken; of
  • de rechten of het eigendom van Microsoft, met inbegrip van de handhaving van de voorwaarden voor het gebruik van de services te beschermen - maar als we informatie ontvangen waaruit blijkt dat iemand onze services gebruikt om gestolen intellectuele of fysieke eigendommen van Microsoft te verhandelen, zullen we zelf geen persoonlijke content van een klanten inspecteren, maar kunnen we de zaak naar de rechtshandhaving verwijzen.
Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen.
Geen idee welke services dit zijn, of dit ergens wordt aangegeven, door wie deze worden beheerd en wat deze privacy verklaringen inhouden.

Ik weet het niet, jij wel?

[ Voor 30% gewijzigd door Teckna op 05-08-2015 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wil eigenlijk toch ook melden hier dat natuurlijk niet alles negatief is mbt dit nieuwe OS

ik was aangenaam verrast door de uitermate soepele upgrade van 8.1 naar 10 en ook de hele interface is een verbetering.
ook ben ik nieuwsgierig naar de integratie van oa xbox en telefoon (en wat dat voor privacy aspecten zal gaan krijgen >:) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:23:
wil eigenlijk toch ook melden hier dat natuurlijk niet alles negatief is mbt dit nieuwe OS

ik was aangenaam verrast door de uitermate soepele upgrade van 8.1 naar 10 en ook de hele interface is een verbetering.
ook ben ik nieuwsgierig naar de integratie van oa xbox en telefoon (en wat dat voor privacy aspecten zal gaan krijgen >:) )
Ik ontken dat helemaal niet, het is een lichter, soepeler, sneller OS dan Windows 7 en Windows 8. Ik had in totaal 0,0 problemen met de upgrade en zelfs het nieuwe startmenu was ik binnen een dag aan gewend. Het enige wat ik nog steeds heb is dat ik automatisch naar rechts onder/boven ga met mijn muis, dat moet ik weer even afleren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:59:
Nee dat was ik niet, maar ik zou wel graag van een Microsoft fan een onderbouwing willen horen waarom al die informatie wordt verzameld en doorgestuurd ?
Ik ga het misschien wat kort door de bocht brengen, maar waar zijn jouw bronnen dan? Waarom zouden "wij" wel bronnen moeten geven en jij niet? :? Bij jou zie ik namelijk ook alleen aannames en geen enkele bron (of een reactie daarop als er wel om gevraagd wordt). De bronnen die je wel geeft, gaan opeens de scope van het topic mijlen ver te buiten, waardoor ik me afvraag of je alleen maar jouw (imo ongefundeerde) privacy verhaal komt brengen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 18:54:
En wat te denken van Android en iOS
TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:43:
En ja, als je alle voordelen wilt hebben van een Cortana, Wifi Sense, OneDrive, etc...dan zal daar iets tegenover staan.....is dat nieuw? Neuh, lijkt me niet.....zoals al vaker genoemd zijn de twee andere OS/Devicees aanbieders daar net zo goed in......
Wat een dooddoener, het gaat hier toch over Windows, het meest dominante en afhankelijke desktop OS in de wereld, toch niet over twee andere mobile device OS'es ?

Sowieso is Android geen Windows-vervanger, dat is Linux met zijn vele distro's. iOS is ook geen Windows-vervanger, dat is OS X. Doen beide aan extensieve dataverzameling ? Nee.

Google is een service provider en behaalt winst dmv. ads (zie: AdSense) wat gevoed wordt door consumer profiles en informatie, om zijn mobiele OS te financiëren.
Apple verkoopt nog steeds meer apparaten dan software (App Store commissie is wat anders) en heeft ook niet het doel te verdienen aan de informatie van zijn klanten.

Als we het over nuchtere en serieuze discussie willen hebben, moeten we stoppen met de vinger naar Google en Apple te wijzen, maar naar Microsoft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:10
Update van vandaag kwam automatisch binnen en installeerde zich.
Net even wat gewijzigd met gpedit.msc, en nu wachten tot de volgende update zich aandient.
Wil hier toch graag wat meer controle over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Phuncz schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:37:
Wat een dooddoener, het gaat hier toch over Windows, het meest dominante en afhankelijke desktop OS in de wereld, toch niet over twee andere mobile device OS'es ?
Ja, maar Windows (10) is natuurlijk niet het enige wat dingen doet met privacy gerelateerde zaken, dat was het punt, ook van TheVMaster. Nu met W10 wordt er overdreven gebrult, maar met iOS en Android hoor je maar weinig mensen en dan kan en mag het blijkbaar wel?

[ Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2015 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:40:
[...]
Ja, maar Windows (10) is natuurlijk niet het enige wat dingen doet met privacy gerelateerde zaken, dat was het punt, ook van TheVMaster. Nu met W10 wordt er overdreven gebrult, maar met iOS en Android hoor je maar weinig mensen en dan kan en mag het blijkbaar wel?
Wederom dezelfde denkwijze: "waarom zij wel en wij niet ?"
Als je graag wat gezeik over "de anderen" leest:
nieuws: Gebruikers klagen over iPhone 6 Plus die buigt in broekzak
nieuws: Hacking Team had backdoor-app in Play Store - update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:37:
[...]
Ik ga het misschien wat kort door de bocht brengen, maar waar zijn jouw bronnen dan? Waarom zouden "wij" wel bronnen moeten geven en jij niet? :? Bij jou zie ik namelijk ook alleen aannames en geen enkele bron (of een reactie daarop als er wel om gevraagd wordt). De bronnen die je wel geeft, gaan opeens de scope van het topic mijlen ver te buiten, waardoor ik me afvraag of je alleen maar jouw (imo ongefundeerde) privacy verhaal komt brengen hier.
grappig maar ik reageerde helemaal niet op jou .. of antwoord jij (omdat je 'wij' gebruikt' namens anderen.. graag wel wat duidelijker zijn.

de eenvoudige vraag die duizenden mensen zich afvragen is ' wat moet Microsoft met al die persoonlijke informatie ' en als ik daar niet aan mee wil werken ' hoe zet ik dat simpel uit (dus niet dertien tabbladen en langs een website) snap je

werk jij ook bij microsoft ? want dat zou je houding meteen verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 20:49:
grappig maar ik reageerde helemaal niet op jou .. of antwoord jij (omdat je 'wij' gebruikt' namens anderen.. graag wel wat duidelijker zijn.
Tja, er zijn ook anderen die reageren op berichten van jou naar mij, waarom zou ik dan niet op berichten van jou naar ander mogen reageren? :? Dit is een publiek forum hé. Wil je dat niet, dan start je een DM of vind je vast wel andere manieren om met die persoon te communiceren.
Weer een aanname, eentje die overigens niet klopt, anders wist ik vast wel meer te vertellen over wat Windows 10 zoal doet... ;)
De buigende iPhone 6 heeft ook zoveel te maken met privacy, dat is toch waar het topic over gaat? Dat is toch waarover we het hebben nu en niet over 'algemeen gezeik op Bedrijf X'? Of mis ik iets?

[ Voor 38% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2015 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 16:36

TeGek

Engineer in hart en nieren.

[...]

Ik wist niet dat je toestemming moest hebben om op een open forum op iemand te reageren. ;)
de eenvoudige vraag die duizenden mensen zich afvragen is ' wat moet Microsoft met al die persoonlijke informatie ' en als ik daar niet aan mee wil werken ' hoe zet ik dat simpel uit (dus niet dertien tabbladen en langs een website) snap je
Het antwoord is ook denk ik best makkelijk; precies hetzelfde als andere bedrijven. Google wilt dezelfde data (en eist deze zelfs als je Android gebruikt[1], daar heb je geen opties om het uit te schakelen[2]) om hun mobiele besturingssysteem en zoekmachine te verbeteren[3]. Apple gebruikt deze data om hun cloud-diensten en muziek dienst te verbeteren[4], elk nummer wat jij luistert op je iPhone wordt samen met metadata geupload naar Apple[5]. deze metadata bevat default ook je GPS locatie.

Microsoft doet hetzelfde als andere fabrikanten en zijn erg open erover[6] en geeft je de optie het uit te schakelen, Het klopt dat het op veel locaties uitgeschakeld moet worden maar ze geven je tenminste een precieze weergave over welke data jij nou deelt en welke niet.

Als je ook even oplet - Bij de meeste claims die ik doe staan direct bronnen. Misschien is het handig dat in plaats van ongefundeerd je mening spuwen je ook wat bronnen vermeld, of werk je soms voor een Microsoft concurrent? :+

[ Voor 22% gewijzigd door TeGek op 05-08-2015 21:11 ]

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TeGek schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:05:
Het antwoord is ook denk ik best makkelijk; precies hetzelfde als andere bedrijven. Google wilt dezelfde data (en eist deze zelfs als je Android gebruikt, daar heb je geen opties om het uit te schakelen) om hun mobiele besturingssysteem en zoekmachine te verbeteren.
Google vraagt het indirect, het zijn vooral de apps natuurlijk die die specifieke zaken willen kunnen inzien, bijvoorbeeld vanwege de functionaliteit die het biedt. Daarnaast gaat met Android M daar een oplossing voor komen. ;) Maar dat is offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-07 16:36

TeGek

Engineer in hart en nieren.

CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:11:
[...]
Google vraagt het indirect, het zijn vooral de apps natuurlijk die die specifieke zaken willen kunnen inzien, bijvoorbeeld vanwege de functionaliteit die het biedt. Daarnaast gaat met Android M daar een oplossing voor komen. ;) Maar dat is offtopic.
Klopt helemaal, I stand (partly) corrected ;)

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ah het MS webcare team is aktief O+

vooruit HIER staan mijn bronnen.. succes !

* we bespreken hier gewoon de privacy invasie van een produkt, jullie reageren alsof je persoonlijk wordt aangevallen cq beschuldigt van iets .. moet je niet doen, is helemaal niet nodig.
zodra hier onzin geplaatst wordt over windows 10 heb je recht van spreken.
ontkennen op dit moment dat win 10 zich gewoon gedraagt als spyware heeft weinig zin.
hier laat ik het even bij, zal binnenkort komen met een uitgebreid verslag, op dit moment staat een test systeem 24/24 te loggen

[ Voor 122% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2015 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:59:
[...]

Nee dat was ik niet, maar ik zou wel graag van een Microsoft fan een onderbouwing willen horen waarom al die informatie wordt verzameld en doorgestuurd ?
Ik ben je geen enkele onderbouwing verschuldigd...Als je wilt weten waarom die informatie wordt verzameld en doorgestuurd, dan zou ik even bellen met 020-5001500 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02:10
Dan kunnen we weer verder, on topic met, "[Windows 10] Privacy & instellingen"....

[ Voor 11% gewijzigd door Von Henkel op 05-08-2015 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Eh....suggereer jij nu dat ik bij Microsoft werk? :? Daar werk ik dus niet....
Von Henkel schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:34:
Dan kunnen we weer verder, on topic met, "[Windows 10] Privacy & instellingen"....
Dat lijkt mij een goed plan....en aangezien ik toch ook de moderator ben van dit forum ;w ga ik mij verder ook niet meer inhoudelijk in deze discussie mengen. Het lijkt me namelijk een beetje vreemd als ik straks moet ingrijpen om wat voor reden dan ook en de suggestie zou gewekt worden dat ik dan ingrijp omdat ik het ergens niet mee eens ben... :P

Dat moeten we niet hebben....dussss kunnen we het vanaf nu weer hebben over de Privacy binnen Windows 10 en dan met name hoe we dit met instellingen en aanpassingen kunnen verbeteringen

[ Voor 61% gewijzigd door TheVMaster op 05-08-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 19:39:
[...]

Ehh....waar lees jij dat Microsoft de informatie verkoopt? :? 8)7
Lees het privacy statement van Windows 10 maar eens na:

Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is

...

Daarnaast delen we persoonsgegevens tussen door Microsoft aangestuurde filialen en dochterondernemingen. We delen ook persoonsgegevens met verkopers of vertegenwoordigers die namens ons werken voor de in deze verklaring wordt beschreven doeleinden.

....

Delen van data. In sommige gevallen delen we rapporten met adverteerders over de gegevens die we verzameld hebben op hun sites of reclame. We kunnen ook rechtstreeks gegevens delen met serviceproviders om hen toe te staan services te verlenen namens ons of om samen met ons reclame voor onze reclamepartners te selecteren en aan te bieden. Zo Microsoft maakt gebruik van een serviceprovider om uw Microsoft cookie ID en accountgegevens overeenkomen met de gegevens van een adverteerder kan hebben over u (zoals uw recente aankopen van hen). Dit wordt gedaan zodat de adverteerder kan u bereiken met reclame waarvan hij of zij denkt dat het misschien voor u van belang kan zijn. De serviceprovider die we gebruiken fungeert echter als een betrouwbare derde en bevat geen persoonsgegevens die Microsoft of de adverteerder van u heeft.
Gegevens verzameld door andere reclamebedrijven. Adverteerders omvatten soms ook hun eigen webbeacons (of die van hun andere reclamepartners) in hun reclame die we weergeven, zodat ze hun eigen cookies kunnen instellen en lezen. Bovendien kunnen Microsoft-partners met advertentiebedrijven van derden een aantal van onze reclameservices helpen en kunnen we ook toestaan dat andere advertentiebedrijven van derden reclame op onze sites weergeven. Deze derden kunnen cookies plaatsen op uw computer en het gegevens verzamelen over uw online activiteiten over websites of online services. Momenteel heeft dit betrekking op de volgende bedrijven, maar is niet beperkt tot: A9, Advertising.com, AppNexus, Criteo, MediaMath, nugg.adAG, Rocket Fuel, and Yahoo!. U kunt meer informatie vinden over de werkmethoden van elke onderneming, met inbegrip van de keuzes die deze biedt, door te klikken op de bedrijfsnamen hierboven. Velen van hen zijn ook lid van de NAI of DAA, die elk een eenvoudige manier om zich van gerichte reclame van deelnemende bedrijven af te melden.

....

Houd er rekening mee dat sommige van onze services koppelingen omvatten naar services van derden wiens privacywerkmethoden verschillen van die van Microsoft. Als u persoonsgegevens aan één van deze services doorgeeft, worden uw gegevens beheerst door hun privacyverklaringen.

:(
Kortom: je hebt zelf absoluut geen controle meer wat er allemaal met je data gebeurt als je Windows 10 gebruikt. Voor mij is dit hele data circus in ieder geval compleet overbodig en ben ik blij met Windows 8.1.

Wie had dat gedacht, blij met Windows 8. En dat na nog geen weekje ervaringen met Windows 10. :o
Iedereen moet natuurlijk zelf zijn afweging maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je weet dat
Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is
Bij wet verplicht is indien er een zekere verdenking is? Was laatst bij die dame die met Peter R. de Vries (of weet ik veel wie) FB voor de rechter daagde over IP-gegevens (nieuws: Nederlandse klaagt Facebook aan om niet vrijgeven ip-adres dader wraakporno).

[ Voor 25% gewijzigd door CH4OS op 05-08-2015 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-09 07:27
Ik draai sinds 2006 Linux naast windows, verschillende smaakjes. Nu Arch en Lubuntu naast win 8.1 en 10. Ik heb windows idd nodig, Spellen en win only programma's. Het is zeker een aanrader om te gaan dual booten. Ja, je moet meerdere ( soorten ) os'en onderhouden, leercurve met vallen en opstaan, onhandig wellicht door meerdere dezelfde programma's ( zoals je brwoser(s) ) onder win en lin..

Er is heel veel tegen in te brengen, maar niet dat je geen controle over je computer hebt.

[ Voor 36% gewijzigd door neeroeter op 06-08-2015 04:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
CptChaos schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 22:25:
Bij wet verplicht is indien er een zekere verdenking is? Was laatst bij die dame die met Peter R. de Vries (of weet ik veel wie) FB voor de rechter daagde over IP-gegevens (nieuws: Nederlandse klaagt Facebook aan om niet vrijgeven ip-adres dader wraakporno).
Daar gaat het toch niet over ? Het gaat over deze zaken:
Daarnaast delen we persoonsgegevens tussen door Microsoft aangestuurde filialen en dochterondernemingen. We delen ook persoonsgegevens met verkopers of vertegenwoordigers die namens ons werken voor de in deze verklaring wordt beschreven doeleinden.
Dus je gegevens worden letterlijk verkocht.
Dus je tekent automatisch in op een privacyovereenkomst waar je geen weet van hebt. Dus je houdt geen controle meer over wat er met jouw informatie gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .je
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-09 17:22

.je

Borroz:
[...]

ik kies mijn eigen woorden zouden ze de kamer zeggen.

wat jij 'overdreven? ' en 'gewoon zonde?' vind kan mij niet zo boeien eigenlijk, ieder zijn mening.
Jammer dat je je mening zo moet doordrukken hier. Ik kom hier om tips te lezen over Windows 10 en de privacy instellingen.

Ik kom hier niet om continue dat geklaag van jou aan te horen. Dit topic gaat over privacy en instellingen en is geen klaagmuur.

Lees je uberhaupt dat gedeelte onderaan de topic wel, net voor quick-reply?!
Dit topic is bedoeld voor privacy instellingen binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

[ Voor 9% gewijzigd door .je op 06-08-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:05
.je schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:28:
[...]
Ik kom hier niet om continue dat geklaag van jou aan te horen. Dit topic gaat over privacy en instellingen en is geen klaagmuur.
Geklaag, van hém?? :X

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze quote die je aanhaalt, die al eerder is langsgekomen, blijf ik nog de meest aanstootgevende vinden.
Deze manier van verwoorden vind ik echt serieus niet kunnen.

Het is net alsof iemand van justitie aan je vraagt of je hen de inhoud van je harde schijf wilt geven, waarop je zegt: "Nee, dat wil ik niet", waarna je als antwoord krijgt: "Uiteindelijk krijgen we toch wel toegang, en dan zullen we wel eens verder zien."

Zoals ik al eerder zei vind ik dat stuk uit de EULA lezen als een dreigement, en dat stuit me tegen de borst.

Ondanks dat ik zei vanwege praktische redenen bij Windows te blijven, blijkt nu dat al mijn apparatuur (inclusief de A3-printer) onder Linux werkt, behalve mijn Eizo-monitor. Die kan ik echter desnoods vervangen omdat fotografie hier is afgegleden van semi-pro-niveau naar gevorderd amateur-niveau.

Misschien is een combinatie van Windows 7 voor mijn oude spellen (en Tides of Numenera) en Debian toch haalbaar.

Het is niet dat ik een afkeer heb van Microsoft of Windows an sich, maar het gaat me nu gewoon te ver. Je kunt nog wel instellingen uitzetten en de Microsoft Account negeren, maar ik heb er simpelweg geen vertrouwen in dat dit zo blijft. Uiteindelijk zal veel, zo niet alle software naar de Store verschuiven, en dan moet je wel.

[ Voor 64% gewijzigd door Katsunami op 06-08-2015 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 09:58:
[...]

Deze quote die je aanhaalt, die al eerder is langsgekomen, blijf ik nog de meest aanstootgevende vinden.

[...]

Deze manier van verwoorden vind ik echt serieus niet kunnen.

Het is net alsof iemand van justitie aan je vraagt of je hen de inhoud van je harde schijf wilt geven, waarop je zegt: "Nee, dat wil ik niet", waarna je als antwoord krijgt: "Uiteindelijk krijgen we toch wel toegang, en dan zullen we wel eens verder zien."

Zoals ik al eerder zei vind ik dat stuk uit de EULA lezen als een dreigement, en dat stuit me tegen de borst.
Jammer dat je dat stukje over overstappen op Linux weggehaald hebt... ;(
Maar eh..ik vind dat je dan ook de rest van dat gedeelte van de privacy statement.

Dus onder het stukje wat jij aangehaald hebt:
Staat dus eigenlijk dit :
Uiteindelijk zullen we de toegang krijgen tot persoonsgegevens en deze openbaar maken en behouden met inbegrip van uw content (zoals de content van uw e-mails en andere particuliere communicatie of bestanden in persoonlijke mappen), wanneer we in goed vertrouwen geloven dat dit nodig is om:

• voldoen aan de geldende wetgeving of te reageren op geldende juridische procedures, met inbegrip van de rechtshandhaving of andere overheidsinstanties;
• bescherming van onze klanten, bijvoorbeeld om spam of pogingen om de gebruikers van de services te bedriegen, of om levensverlies of ernstig letsel van iemand te voorkomen;
• exploiteren en onderhouden van de veiligheid van onze services, met inbegrip van het voorkomen of stoppen van een aanval op onze computersystemen of netwerken; of
• de rechten of het eigendom van Microsoft, met inbegrip van de handhaving van de voorwaarden voor het gebruik van de services te beschermen - maar als we informatie ontvangen waaruit blijkt dat iemand onze services gebruikt om gestolen intellectuele of fysieke eigendommen van Microsoft te verhandelen, zullen we zelf geen persoonlijke content van een klanten inspecteren, maar kunnen we de zaak naar de rechtshandhaving verwijzen.

Je moet dat stukje natuurlijk wel in z'n geheel lezen....

[ Voor 13% gewijzigd door TheVMaster op 06-08-2015 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-07 09:39
Site met overzicht van privacy settings in w10 en hoe deze uit te zetten

https://fix10.isleaked.com/

never argue with a moderator, he will shut your account down.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De belangrijste tip van dit onderwerp vind ik de tip die in de topicwarning staat:
Daarnaast ben je natuurlijk niet verplicht om Windows 10 te gebruiken [...]
Mede naar aanleiding van dit topic heb ik besloten Win10 vooralsnog niet te installeren. Ik wacht eerst af tot een en ander zich uitspeelt.

En wat dat betreft zie ik het er nog wel van komen dat bijvoorbeeld de Europese commissie zich ermee gaat bemoeien. Net zoals ze doen bij andere software die inbreuk maakt of dreigt te maken op de privacy.

Dan maar geen 'gratis' win 10. Mocht ik willen updaten is een OEM versie simpel te verkrijgen.

Wat ik mij wel afvraag: Stel ik doe een nieuwe install van Win 7-pro op mijn systeem en lat die alle updates ophalen, krijg ik dan ongevraagd Win10 mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheVMaster schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:06:
Jammer dat je dat stukje over overstappen op Linux weggehaald hebt... ;(
Het was te lang met teveel onnodige informatie. Ik heb het korter gemaakt.

Op zich vind ik het jammer dat ik een overstap moet overwegen, want op zich werkt Windows + Cygwin (zodat ik een Unix-commandline ter beschikking heb) prima werken. Met die combinatie kan ik al 15 jaar echt ALLES doen wat ik ooit zou willen.

Maar nu... kan ik me niet verenigen met wat MS wil.
Maar eh..ik vind dat je dan ook de rest van dat gedeelte van de privacy statement

...
Je moet dat stukje natuurlijk wel in z'n geheel lezen....
Ik begrijp wat men ermee bedoelt. Ik heb het echter puur over de verwoording.

"Uiteindelijk zullen we toegang krijgen tot..." impliceert dat men iets gaat doen waar je het niet mee eens bent, en koste wat kost hun doel wil bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:11:
Mede naar aanleiding van dit topic heb ik besloten Win10 vooralsnog niet te installeren. Ik wacht eerst af tot een en ander zich uitspeelt.

En wat dat betreft zie ik het er nog wel van komen dat bijvoorbeeld de Europese commissie zich ermee gaat bemoeien. Net zoals ze doen bij andere software die inbreuk maakt of dreigt te maken op de privacy.

Dan maar geen 'gratis' win 10. Mocht ik willen updaten is een OEM versie simpel te verkrijgen.
Maak een image van je huidige systeem (CloneZilla, of Image For Linux / Image For Windows, van Terabyte), doe de upgrade met een offline account en alle privacy-instellingen op het strengst en activeer Windows 10. Dan heb je Windows 10 voor die computer beschikbaar, ook in de toekomst.

Daarna kun je de image met Windows 7 / 8.x terug zetten, en in de toekomst eventueel weer upgraden of clean installeren.
Wat ik mij wel afvraag: Stel ik doe een nieuwe install van Win 7-pro op mijn systeem en lat die alle updates ophalen, krijg ik dan ongevraagd Win10 mee?
Nee, maar wel de "Get Windows 10"-notificiatie. Die zul je dan weer moeten verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:27:
[...]

Het was te lang met teveel onnodige informatie. Ik heb het korter gemaakt.

Op zich vind ik het jammer dat ik een overstap moet overwegen, want op zich werkt Windows + Cygwin (zodat ik een Unix-commandline ter beschikking heb) prima werken. Met die combinatie kan ik al 15 jaar echt ALLES doen wat ik ooit zou willen.
Ehh....jij gebruikt onder Windows een unix-like commandline? Kun je dan niet beter gewoon overstappen naar een *nix variant? Ík begrijp dat je het doet omdat het kan en omdat je het gewend bent...maar waarom niet gewoon Windows cmndline of PowerShell gebruiken?
Maar nu... kan ik me niet verenigen met wat MS wil.

[...]

Ik begrijp wat men ermee bedoelt. Ik heb het echter puur over de verwoording.

"Uiteindelijk zullen we toegang krijgen tot..." impliceert dat men iets gaat doen waar je het niet mee eens bent, en koste wat kost hun doel wil bereiken.
Nou de reden staat er volgens mij gewoon onder, dat ze het dus doen om te voldoen aan juridische eisen etc..etc...vandaar dat je dat ook niet moet weglaten natuurlijk. Ik snap het wel...dan klinkt het nog minder klantvriendelijk.... 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door TheVMaster op 06-08-2015 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Wat ik me nu wel afvraag... Waarom is dit hele gebeuren geëxplodeerd nu Windows 10 live is? Gedurende de Preview heb ik er niemand over gelezen of gehoord, nu is Windows 10 live (en was er dus van te voren al bekend wat MS zoal wil) en nu is het opeens wel een probleem? Waarom daarvoor niet dan? Die preview was zelfs uitgebreider en had standaard zelfs een keylogger draaien, zodat je hoe dan ook feedback aan MS gaf.

Waarom hebben degenen die privacy zo hoog hebben zitten toen al niet naar de Windows 10 preview gekeken en geïnstalleerd (al dan niet in een VM)? Hij was niet voor niets publiekelijk beschikbaar.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook aardig gesteld op mijn privacy (en probeer ook zoveel mogelijk binnen W10 dicht te zetten inzake mijn privacy), wel minder dan anderen hier blijkbaar, maar ik begrijp gewoon echt niet waar deze hele poespas nu W10 live is vandaan komt.

[ Voor 6% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2015 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r00tm0nk
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-05 13:01
CptChaos schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:42:
Wat ik me nu wel afvraag... Waarom is dit hele gebeuren geëxplodeerd nu Windows 10 live is? Gedurende de Preview heb ik er niemand over gelezen of gehoord, nu is Windows 10 live (en was er dus van te voren al bekend wat MS zoal wil) en nu is het opeens wel een probleem? Waarom daarvoor niet dan? Die preview was zelfs uitgebreider en had standaard zelfs een keylogger draaien, zodat je hoe dan ook feedback aan MS gaf.

Waarom hebben degenen die privacy zo hoog hebben zitten toen al niet naar de Windows 10 preview gekeken en geïnstalleerd (al dan niet in een VM)? Hij was niet voor niets publiekelijk beschikbaar.

Begrijp mij niet verkeerd, ik ben ook aardig gesteld op mijn privacy (en probeer ook zoveel mogelijk binnen W10 dicht te zetten inzake mijn privacy), wel minder dan anderen hier blijkbaar, maar ik begrijp gewoon echt niet waar deze hele poespas nu W10 live is vandaan komt.
Ik vermoed dat veel van de logging en de telemetry gezien werd als informatie die MS vanuit het preview traject wilde/ nodig had om daaruit genoeg gegevens te hebben om de uiteindelijke RTM versie correct te krijgen. Zulke gegevens in dat stadium verzamelen is niet ongebruikelijk in een beta-periode.

Nu veel van die zaken nog standaard aanstaan bij productie gang kan ik me wel voorstellen dat de interpretatie van die mechanismen wat verschuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ook niet. :) We zijn tweakers, het is allemaal uit te tweaken. Jammer voor het gewone volk maar die worden toch al lang ge data-raped door elke commercieële partij.

Ik ben er achter hoe je met procmon.exe registry writes kunt inzien, ik zie dat de meeste privacy gerelateerde instellingen in de nieuwe settings redelijk simpel met 1 reg key op non actief gezet kunnen worden. Dit ivm automatiseren voor nieuwe installs en gebruikers die niet zo techie zijn..

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

r00tm0nk schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:51:
Ik vermoed dat veel van de logging en de telemetry gezien werd als informatie die MS vanuit het preview traject wilde/ nodig had om daaruit genoeg gegevens te hebben om de uiteindelijke RTM versie correct te krijgen. Zulke gegevens in dat stadium verzamelen is niet ongebruikelijk in een beta-periode.
Bij mijn weten zijn er geen wijzigingen gedaan tussen RTM en de live versie en is zelfs het buildnummer volgens mij gelijk.
Nu veel van die zaken nog standaard aanstaan bij productie gang kan ik me wel voorstellen dat de interpretatie van die mechanismen wat verschuift.
Dat begrijp ik, maar dan is die heisa van nu (naar mijn idee) gigantisch overdreven, we wisten immers al dat het er in zit nog voordat de upgrade live ging.
maratropa schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:51:
Ik ben er achter hoe je met procmon.exe registry writes kunt inzien, ik zie dat de meeste privacy gerelateerde instellingen in de nieuwe settings redelijk simpel met 1 reg key op non actief gezet kunnen worden. Dit ivm automatiseren voor nieuwe installs en gebruikers die niet zo techie zijn..
Care 2 Share? :) Want ik denk dat iedereen wel middels 1 registry aanpassing alle privacy gerelateerde zaken in 1 keer wil uitschakelen.

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2015 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
CptChaos schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:52:
Care 2 Share? :) Want ik denk dat iedereen wel middels 1 registry aanpassing alle privacy gerelateerde zaken in 1 keer wil uitschakelen.
Komt er aan hoor 8) maar ik moet het even netjes copy pasten en leesbaar maken :)

Wat is de goeie manier om hier leesbaar code neer te zetten?

met mono font? Ik doe dat nooit hier eigenlijk ik zie soms mensen zo mooi code posten

test

reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{E5323777-F976-4f5b-9B55-B94699C46E44}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f > NUL 2>&1

ok dat duurt langer dan ik dacht, geen tijd nu, later :)

[ Voor 40% gewijzigd door maratropa op 06-08-2015 11:23 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheVMaster schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 10:34:
Ehh....jij gebruikt onder Windows een unix-like commandline? Kun je dan niet beter gewoon overstappen naar een *nix variant? Ík begrijp dat je het doet omdat het kan en omdat je het gewend bent...maar waarom niet gewoon Windows cmndline of PowerShell gebruiken?
Toen ik overstapte van OS/2 naar Windows NT in 1996 verloor ik daardoor de uiterst krachtige command line en de bijbehorende programmeertaal REXX. Ik heb het toen opgelost door de installatie van Unix Services for Windows, en later met Cygwin. Het gevolg is dat ik de Unix command line al sinds 1996 gewend ben.

Op mijn werk ontwikkel en onderhoud ik een embedded systeem dat volledig onder Linux draait, maar de code wordt geschreven in Windows. Hoewel Powershell capaciteiten heeft die vergelijkbaar zijn met Bash, ben ik niet van plan om met twee shells door elkaar te werken.

Daarnaast is Powershell een stuk meer breedsprakig dan Bash, met veel langere commando's en opties. (Powershell is echter wel leesbaarder voor een beginner, dat wel.) Als laatste, Bash is letterlijk overal beschikbaar; zeg maar op elk niet-Windows OS.

[ Voor 3% gewijzigd door Katsunami op 06-08-2015 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Omdat je met de preview er bewust voor kiest alles te delen wat Microsoft vraagt. Of anders, simpel gezegd, kon je gewoon geen preview draaien.

Nu Windows 10 uitgekomen is voor iedereen, je ook uit het Insider program kan stappen, wil je weer je eigen keuzes kunnen maken en beveiliging en privacy beheren.
Juist nu op dat moment blijkt eigenlijk er gewoon default enorm veel opt-out is en dat je privacy wel te beheren is, maar dat wederom default erg veel privacy OPGEGEVEN wordt.

Wij tweakers weten hier redelijk makkelijk de juiste instellingen te maken, maar 75% van de gebruikers wereldwijd ..klikken.. op express settings..? Daar wringt het mede bij mij!

Voor mij de reden om iig tijdelijk even terug naar 7 Pro te gaan. Want zolang het privacy statement voor Windows 10 niet veranderd hebben we ermee te dealen. En ik kan daar niet mee verenigen..

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 15:27
Wat ik me nu wel afvraag... Waarom is dit hele gebeuren geëxplodeerd nu Windows 10 live is?
Nou ergens kan ik mij dat wel voorstellen, tijdens de preview ben je eigenlijk gewoon een Beta tester.
En ik vind het opzich logisch dat men voor ontwikkeldoeleinden dan iets meer toegang nodig heeft om uiteindelijk tot een beter product te komen. Dat is ook de reden dat ik de preview alleen maar in een lab omgeving met bullshit data heb gebruikt.
Mijn verwachting was dus ook eigenlijk dat die data honger alleen tijdens de preview zou zijn.
Beetje teleurstellend dat dit ook na livegang zo is. -O-

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is geen probleem. Die heb ik nu ook al uitgeschakeld (en alle services die alvast tbv Win 10 zijn geinstalleerd, zoals peer-uitwisseling tbv windows 10 update etc.) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2015 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:35
GerardVanAfoort schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:05:
[...]

Juist nu op dat moment blijkt eigenlijk er gewoon default enorm veel opt-in is en dat je privacy wel te beheren is, maar dat wederom default erg veel privacy OPGEGEVEN wordt.
Opt-Out, bedoel je. Heb nog nooit zoveel uit moeten zetten na een clean install (op wat voor device dan ook. Mijn Android telefoon komt op een oneerbare tweede plaats).

Zoals ik eerder aangaf, een OS moet gewoon zorgen dat ik hardware en software (apps, om het even bij de tijd te houden) kan gebruiken.
Fijn dat de maker van het OS ook apps heeft, maar ik wil graag de keuze of ik die apps geïnstalleerd wil hebben. En al zeker als deze apps mijn data op het internet gaan opslaan.
Hoe moeilijk is het om tijdens de installatie een keuzemenu met apps te laten zien die je er bij wilt hebben, in plaats van alle apps maar door je strot te duwen, terwijl je ze toch niet gaat gebruiken?

Microsoft, Google, Apple, allemaal hebben ze er een handje van.
Zelfs in Linux haal ik een aantal voorgeïnstalleerde programma's weg na een clean install.

Tuurlijk kan je tijdens het installeren kiezen voor "Custom install" en het meeste uit zetten, maar de gemiddelde gebruiker zal niet eens weten wat een "Custom install" is. Dus die zijn standaard al genaaid.
Dus ik vraag me af waarom alles standaard aanstaat en niet pas aangezet wordt, zodra je de app gaat gebruiken die de instelling nodig heeft (met natuurlijk een melding daarvan).
Misschien dat het toch voordeel oplevert voor Microsoft en concullega's, als ze alles van je weten.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GerardVanAfoort schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:05:
[...]

Omdat je met de preview er bewust voor kiest alles te delen wat Microsoft vraagt. Of anders, simpel gezegd, kon je gewoon geen preview draaien.

Nu Windows 10 uitgekomen is voor iedereen, je ook uit het Insider program kan stappen, wil je weer je eigen keuzes kunnen maken en beveiliging en privacy beheren.
Juist nu op dat moment blijkt eigenlijk er gewoon default enorm veel opt-in is en dat je privacy wel te beheren is, maar dat wederom default erg veel privacy OPGEGEVEN wordt.

Wij tweakers weten hier redelijk makkelijk de juiste instellingen te maken, maar 75% van de gebruikers wereldwijd ..klikken.. op express settings..? Daar wringt het mede bij mij!

Voor mij de reden om iig tijdelijk even terug naar 7 Pro te gaan. Want zolang het privacy statement voor Windows 10 niet veranderd hebben we ermee te dealen. En ik kan daar niet mee verenigen..
Tja, dat alles tegenwoordig opt-out wordt is toch zo raar niet? Je ziet dat steeds meer (bel-me-niet is ook zo'n voorbeeld) en meer. Ik verwacht niet dat het minder gaat worden, alleen maar meer. Get used to it, zou ik dan zeggen. ;) Ja, als consument is dat vervelend, maar kan me vanuit de andere kant ook best voorstellen dat het anders vervelend is om elke keer te vragen of je bepaalde dingen mag of niet. Beiden hebben dus zowel voors als tegens. Ik ga er daarom ook vanuit, dat het privacy statement niet herzien gaat worden, die is echt wel tot op het bot doorgenomen door de juridische afdeling van MS. Als er echt iets op aan te merken is, dan zullen de instanties (CBP voor NL of CBPL voor BE) heus wel een signaal afgeven.

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

maratropa schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:01:
[...]

Komt er aan hoor 8) maar ik moet het even netjes copy pasten en leesbaar maken :)

Wat is de goeie manier om hier leesbaar code neer te zetten?

met mono font? Ik doe dat nooit hier eigenlijk ik zie soms mensen zo mooi code posten

test

reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{E5323777-F976-4f5b-9B55-B94699C46E44}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f > NUL 2>&1

ok dat duurt langer dan ik dacht, geen tijd nu, later :)
Je kunt ook gebruik maken van de code-tag:
code:
1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
Ik vind het raar dat op gerenommeerde tech sites doodsimpel wordt aangeraden alle instellingen op "off" te zetten incl advertiser ID. Als je een beetje verdiept in de materie besef je dat zonder een uniek id voor advertisers ze dus ook niet kunnen tellen hoeveel keer je een bepaalde ad al hebt gezien. Je kan dus een hoop random advertenties met een hoge frequentie krijgen. Dito voor de IDFA (Apples advertiser ID). Die kan je dus net zo goed aan laten staan. En je hebt altijd rotte appels (adverteerders) die juist de ID negeren en je spammen, maar die heb je ook zonder de ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
CptChaos schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:30:
[...]
Je kunt ook gebruik maken van de code-tag:
code:
1
Ohja sweet, alleen welke code opties moet ik dan gebruiken, tabwidth en code type enzo, welke heb jij genomen?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:04:
[...]

Toen ik overstapte van OS/2 naar Windows NT in 1996 verloor ik daardoor de uiterst krachtige command line en de bijbehorende programmeertaal REXX. Ik heb het toen opgelost door de installatie van Unix Services for Windows, en later met Cygwin. Het gevolg is dat ik de Unix command line al sinds 1996 gewend ben.

Op mijn werk ontwikkel en onderhoud ik een embedded systeem dat volledig onder Linux draait, maar de code wordt geschreven in Windows. Hoewel Powershell capaciteiten heeft die vergelijkbaar zijn met Bash, ben ik niet van plan om met twee shells door elkaar te werken.

Daarnaast is Powershell een stuk meer breedsprakig dan Bash, met veel langere commando's en opties. (Powershell is echter wel leesbaarder voor een beginner, dat wel.) Als laatste, Bash is letterlijk overal beschikbaar; zeg maar op elk niet-Windows OS.
_/-\o_ Dan is het wel logisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

maratropa schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:38:
[...]

Ohja sweet, alleen welke code opties moet ik dan gebruiken, tabwidth en code type enzo, welke heb jij genomen?
klik bij mijn bericht op bekijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Jazco2nd schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:37:
Ik vind het raar dat op gerenommeerde tech sites doodsimpel wordt aangeraden alle instellingen op "off" te zetten incl advertiser ID. Als je een beetje verdiept in de materie besef je dat zonder een uniek id voor advertisers ze dus ook niet kunnen tellen hoeveel keer je een bepaalde ad al hebt gezien. Je kan dus een hoop random advertenties met een hoge frequentie krijgen. Dito voor de IDFA (Apples advertiser ID). Die kan je dus net zo goed aan laten staan. En je hebt altijd rotte appels (adverteerders) die juist de ID negeren en je spammen, maar die heb je ook zonder de ID.
iAD > off. Advertiser ID > off.
OpenDNS > aan. DD-WRT router > aan. Adblocker x > aan. Firefox > enable trackingprotection, value is true
Flash, Java? Wazda?

Reclames :( dikke doei!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 03:58
GerardVanAfoort schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:45:
[...]

OpenDNS > aan. DD-WRT router > aan. Adblocker x > aan. Firefox > enable trackingprotection, value is true
Flash, Java? Wazda?

Tuurlijk, kop in t zand en genieten van vrije gratis content. Ik ben zeker voor privacy maar snap dondersgoed hoe de online wereld in elkaar zit. Zonder advertenties geen inkomsten, zonder inkomsten uiteindelijk geen forum waarop je dit kan delen. En abonnementen voor allerlei sites gaan afsluiten, nee dank je, ik heb liever gratis. Dat dat kan met advertenties, prima. Maar wel met mate en het liefst enigszins relevant ipv nep iphone reclames en andere troep.

Ik gebruik ook uBlock in de browser en NoChromo op mobiel, vooral omdat veel sites hun advertentieruimte niet goed inrichten en ik er gewoon erg veel last van ondervind, en sommige sites gewoon flink vertragen. Niet omdat ik tegen het idee ben.

[ Voor 15% gewijzigd door Jazco2nd op 06-08-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkfreak
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-11-2024

Darkfreak

www.n1ntendo.nl

Lifehacker heeft een post dedicated aan de privacy settings in W10:

http://lifehacker.com/wha...tings-actually-1722267229

Volg www.n1ntendo.nl voor alles Nintendo! (>'-')> <('-'<) ^(' - ')^ <('-'<) (>'-')> ... (╯°□°)╯︵ ┻━┻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GerardVanAfoort schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 11:45:
[...]

Flash, Java? Wazda?

En wat heeft dit met Windows 10 van doen dan? :? Overigens OpenDNS ook zo geweldig niet. Krijg je ook gratis advertenties van als je een spelfout in de DNS maakt... ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2015 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

CptChaos schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:39:
[...]
En wat heeft dit met Windows 10 van doen dan? :?
Ja dat vraag ik me ook af eigenlijk ;)

De reden van selectief quoten begin ik in dit topic wel te begrijpen. Veel succes daarmee allen!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

GerardVanAfoort schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:44:
[...]

[...]

Ja dat vraag ik me ook af eigenlijk ;)

De reden van selectief quoten begin ik in dit topic wel te begrijpen. Veel succes daarmee allen!
Het deel van Advertisers ID snap ik. Maar OpenDNS en wel of geen Java en Flash, dat heeft weinig met dit topic te maken hoor. ;) Ik had wellicht wat specifieker moeten zijn in mijn citaat... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door CH4OS op 06-08-2015 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

CptChaos schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 12:39:
[...]
Overigens OpenDNS ook zo geweldig niet. Krijg je ook gratis advertenties van als je een spelfout in de DNS maakt... ;)
Dat was inderdaad in het verleden. Dit is al een tijdje geleden aangepast ;)

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
Omdat niet iedereen een beta OS installeert om te zien of het wel in orde is. Dat is even wat anders dan een nieuwe install van Google Chrome ofzo.
Dat het publiek te testen was, spreekt de genomen keuzes niet goed.
Dan nog moet je de massa van de media meehebben om ook maar Microsoft te overtuigen op zo'n laat stadium nog iets te ondernemen en hun hele voorgestelde verdienmodel overhoop te gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enai
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-02 18:25
Paniek verspreiden = meer kliks = $$$

Ik heb zelfs gelezen op een "computersite" dat Windows 10 "je wifi openzet voor de buren" en een andere site zei dat "OneDrive alle documenten op je PC naar Microsoft kopieert". Tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enai schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 16:35:
[...]

Ik heb zelfs gelezen op een "computersite" dat Windows 10 "je wifi openzet voor de buren" en een andere site zei dat "OneDrive alle documenten op je PC naar Microsoft kopieert". Tja.
heb je linkjes.. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

en een andere site zei dat "OneDrive alle documenten op je PC naar Microsoft kopieert". Tja.
Euh ja dat is de bedoeling van een "drive opslag" in de cloud. En laat nou net de cloud van Onedrive beheerd worden door Microsoft..

Die sites waar je dat gelezen hebt... iets in de trend van ComputerTotaal ofzo... :X

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2015 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

TheVMaster schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 21:35:

Dat lijkt mij een goed plan....en aangezien ik toch ook de moderator ben van dit forum ;w ga ik mij verder ook niet meer inhoudelijk in deze discussie mengen. Het lijkt me namelijk een beetje vreemd als ik straks moet ingrijpen om wat voor reden dan ook en de suggestie zou gewekt worden dat ik dan ingrijp omdat ik het ergens niet mee eens ben... :P

Dat moeten we niet hebben....dussss kunnen we het vanaf nu weer hebben over de Privacy binnen Windows 10 en dan met name hoe we dit met instellingen en aanpassingen kunnen verbeteringen
*knip* Graag wel even on-topic blijven....je mag je ongenoegen natuurlijk gewoon in het feedback topic uiten....

[ Voor 46% gewijzigd door TheVMaster op 06-08-2015 21:43 . Reden: Ik ben natuurlijk nog steeds de moderator.... ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat is ook precies wat er gebeurt. Wifi Sense staat standaard aan. Als je buren dus ook een gratis upgrade binnenhalen en jullie hebben elkaar in Skype/Mail/Facebook/etc staan, dan kunnen jouw buren via jouw Wifi internetten. Het zou me niets verwonderen als ze er standaard op zitten, mocht jouw router krachtiger zijn dan die van hen, omdat ze toevallig net direct naast de jouwe zitten aan de andere kant van de muur en die van hen verder weg staat in een andere kamer.

Neem daarbij nog hoe makkelijk het is om via de wizard Delen (of via een NAS) documenten te delen als alleen lezen voor het hele privénetwerk, en je buren hebben plotseling ook nog toegang tot je data.

Wat betreft OneDrive: logischerwijze komen die documenten bij Microsoft terecht. Niet in de mailbox van de CEO natuurlijk, maar wel in hun cloud. als MS dat wil, dan kunnen ze er dus aan als je ze niet versleutelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:19:
[...]

Dat is ook precies wat er gebeurt. Wifi Sense staat standaard aan. Als je buren dus ook een gratis upgrade binnenhalen en jullie hebben elkaar in Skype/Mail/Facebook/etc staan, dan kunnen jouw buren via jouw Wifi internetten. Het zou me niets verwonderen als ze er standaard op zitten, mocht jouw router krachtiger zijn dan die van hen, omdat ze toevallig net direct naast de jouwe zitten aan de andere kant van de muur en die van hen verder weg staat in een andere kamer.

Neem daarbij nog hoe makkelijk het is om via de wizard Delen (of via een NAS) documenten te delen als alleen lezen voor het hele privénetwerk, en je buren hebben plotseling ook nog toegang tot je data.

Wat betreft OneDrive: logischerwijze komen die documenten bij Microsoft terecht. Niet in de mailbox van de CEO natuurlijk, maar wel in hun cloud. als MS dat wil, dan kunnen ze er dus aan als je ze niet versleutelt.
Maar je Wifi wordt pas gedeeld op het moment dat je verbinding maakt met een wifi netwerk en expliciet ervoor kiest om dit te delen met je vrienden. Niet eerder!
Net als dat je de melding krijgt of je jouw spullen wilt delen en anderen wilt zien op het netwerk. Die 2 vragen krijg je eerst. En dan heb je ook nog de setting om hem te onthouden, welke er ook voor zorgt dat andere devices met je MS account er gebruik van kunnen maken.

De stelling "Wifi Sense staat aan en deelt alles" is dus niet juist!

offtopic:
Ik zal mezelf ook maar even in dit topic melden. Er gaat hier een hoop onzin rondt

[ Voor 3% gewijzigd door Martinspire op 06-08-2015 21:24 ]

Martinspire - PC, PS5, XSX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:19:
[...]

Dat is toch juist handig, maar als jij nu even een how-to maakt hoe we dat uit kunnen zetten...dan blijven we ook nog even on-topic.....iets met privacy instellingen binnen Windows 10 enzo...? }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

# If there is a domain name you would rather never see, simply add a line
# that reads "127.0.0.1 machine.domain.tld". This will have the effect of
# redirecting any requests to that host to your own computer. For example
# this will prevent your browser from downloading banner ads, or sending
# your information back to a company.
Kan iemand me uitleggen wat je met deze info moet doen? Ik begrijp niet wat de instelling "127.0.0.1 machine.domain.tld". precies doet? Blokkeert hij alle banner en ads en voorkomt dat systeem info naar Microsoft stuurt? Hoe zit dat met dat redirecting regeltje? Houdt dat in dat alle verkeer via localhost loopt? Ik begrijp het niet ben een NOOB/LEEK...PLEASE HELP... 8)7 |:(

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
Met Process Monitor uit de Sysinternals Suite heb ik tijdens het aan en uitzetten van knopjes op registry-writes gelet (tip, voeg een filter toe die alles behalve "RegSetValue" er uit filtert anders is er te veel data) en ik ben achter de meeste reg keys gekomen van de settings in de pc-settings panel. Zo kunnen we hoop ik een bestandje maken die deze met de voorgaande scriptjes combineert om zo bijna alles met 1 n00bclick te regelen. 8)

- Testen jullie ze? Ik ben bang dat sommige keys uniek zijn voor mijn testsyteem. Bij mij werken ze iig. En de onderdelen lijken uit. Maar zijn ze ook echt -uit-?
- "App Contact Access" is alleen per app en er is geen hoofdswitch. Of zou die er wel zijn?
- De Windows defender keys zijn zoals bekend beveiligd. Daar weet ik nog even geen antwoord op hoe en of het uberhaupt makkelijk te doen is met de commandline?
- "Send MS info about how I write" is bij mij uit/grijs en ik weet even niet meer hoe ik dat heb uitgezet? (gpedit.msc denk ik, iemand? ) Deze key heb ik dus ook nog niet gevonden..
- Wifi sense/gedoe uitzetten lijkt ook te werken, maar er is wel een reboot nodig. WcmSvc restarten update 1 slider maar niet de ander lijkt het. Vast nog een andere service die herstart moet worden. Iemand? Ook kwam ik op internet andere reg keys tegen die ik niet heb :?

Gebruik op eigen risico natuurlijk :)

Al deze reg writes zetten het desbetreffende onderdeel uit. Als je geen output wilt zet je er en spatie en dan > NUL 2>&1 achter, en/of "pause" er onder als je de command line output wel wilt kunnen lezen voor de window weer sluit (tenzij je hem vanaf de commandline start) Run as Admin natuurlijk.

1. Advertising Id Dit lijkt een gevirtualiseerde onzichtbare reg key
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\AdvertisingInfo" /v "Enabled" /t REG_DWORD /d 0 /f

2. Smartscreen
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\AdvertisingInfo" /v "Enabled" /t REG_DWORD /d 0 /f

3. Send MS info about how I write
code:
1
komt..?

4. Language List accesss
code:
1
reg add "HKCU\Control Panel\International\User Profile" /v "HttpAcceptLanguageOptOut" /t REG_DWORD /d 1 /f

5. Device Location
code:
1
2
reg add "HKLM\System\CurrentControlSet\Services\lfsvc\Service\Configuration" /v "Status" /t REG_DWORD /d 0 /f
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Sensor\Overrides\{BFA794E4-F964-4FDB-90F6-51056BFE4B44}" /v "SensorPermissionState" /t REG_DWORD /d 0 /f

6. User Location
code:
1
2
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{BFA794E4-F964-4FDB-90F6-51056BFE4B44}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Sensor\Permissions\{BFA794E4-F964-4FDB-90F6-51056BFE4B44}" /v "SensorPermissionState" /t REG_DWORD /d 0 /f

7. Camera
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{E5323777-F976-4f5b-9B55-B94699C46E44}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

8. Microfoon
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{2EEF81BE-33FA-4800-9670-1CD474972C3F}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

9. Get to Know Me das een hele zooi. "Harvestcontacts" vind ik lekker verwoord.. :)
code:
1
2
3
4
5
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Personalization\Settings" /v "AcceptedPrivacyPolicy" /t REG_DWORD /d 0 /f
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\SettingSync\Groups\Language" /v "Enabled" /t REG_DWORD /d 0 /f
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\InputPersonalization" /v "RestrictImplicitTextCollection" /t REG_DWORD /d 1 /f
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\InputPersonalization" /v "RestrictImplicitInkCollection" /t REG_DWORD /d 1 /f
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\InputPersonalization\TrainedDataStore" /v "HarvestContacts" /t REG_DWORD /d 0 /f

10. Account info app access
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{C1D23ACC-752B-43E5-8448-8D0E519CD6D6}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

11. App Contact access Hier ben ik benieuwd naar of dit bij iemand anders werkt? Het is voor de apps die er default in staan bij mij, app connector, mail en agenda en windows shell experience
code:
1
2
3
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\S-1-15-2-155514346-2573954481-755741238-1654018636-1233331829-3075935687-2861478708\{7D7E8402-7C54-4821-A34E-AEEFD62DED93}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\S-1-15-2-2551677095-2355568638-4209445997-2436930744-3692183382-387691378-1866284433\{7D7E8402-7C54-4821-A34E-AEEFD62DED93}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\S-1-15-2-3232211935-909325347-210818523-1333736584-3758124246-283266685-1557978965\{7D7E8402-7C54-4821-A34E-AEEFD62DED93}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

12. App Calender Access
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{D89823BA-7180-4B81-B50C-7E471E6121A3}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

13. App messaging access
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{992AFA70-6F47-4148-B3E9-3003349C1548}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

14. App Radio Control
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{A8804298-2D5F-42E3-9531-9C8C39EB29CE}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

15. Sync with devices
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\LooselyCoupled" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

16. Use Trusted Devices / My extreme?
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\DeviceAccess\Global\{6ac27878-a6fa-4155-ba85-f98f491d4f33}" /v "Value" /t REG_SZ /d Deny /f

17. Feedback
code:
1
reg add "HKCU\SOFTWARE\Microsoft\Siuf\Rules" /v "NumberOfSIUFInPeriod" /t REG_DWORD /d 0 /f

18. "Diagnostics" Hier was het al voor bekend, eigenlijk een hele zooi aanpassingen om telemetry zo veel mogelijk uit te zetten, meer dan alleen reg keys. Diagnostics op basic zetten zet de reg key (AllowTelemetry) op 1. Ik begreep dat hem in niet "Pro" versies van W10 op 0 zetten uberhaupt geen zin had? Iig dit script verwijderd niks maar zet alles op uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
sc config diagtrack start=disabled
sc config dmwappushservice start=disabled
sc config RetailDemo start=disabled
reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\DataCollection" /v AllowTelemetry /t REG_DWORD /d 0 /f > NUL 2>&1
reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Policies\DataCollection" /v AllowTelemetry /t REG_DWORD /d 0 /f > NUL 2>&1
schtasks /change /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\Microsoft Compatibility Appraiser" /DISABLE
schtasks /change /TN "\Microsoft\Windows\Application Experience\ProgramDataUpdater" /DISABLE
schtasks /change /TN "\Microsoft\Windows\Customer Experience Improvement Program\Consolidator" /DISABLE
schtasks /change /TN "\Microsoft\Windows\Customer Experience Improvement Program\KernelCeipTask" /DISABLE
schtasks /change /TN "\Microsoft\Windows\Customer Experience Improvement Program\UsbCeip" /DISABLE
echo "" > C:\ProgramData\Microsoft\Diagnosis\ETLLogs\AutoLogger\AutoLogger-Diagtrack-Listener.etl

19. Wifi sense/REBOOT HIERNA! Hier kwam ik op inet ook andere keys voor tegen(die ik niet heb), maar het lijkt er bij mij op alsof beide wifi opties (connect to shared networks / suggested hotspots) via 1 key gaat die hier op 37d, 33d en 33c (828 hieronder) kan staan.. Het lijkt iig te updaten na een REBOOT. Windows Connection Manager moet een restart hebben, maar dan updaten niet beide sliders, dus er is nog een andere herstart nodig lijkt me. Iig windows doet het zelf ook dus het moet ook via de commandline kunnen..
code:
1
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\WcmSvc\wifinetworkmanager\features\S-1-5-21-3098249097-518949428-3560484543-1001" /v "FeatureStates" /t REG_DWORD /d 828 /f

20. Defender Cloud Protection Beveiligde key
code:
1
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows Defender\Spynet" /v "SpyNetReporting" /t REG_DWORD /d 0 /f

21. Defender Submit Samples Ook beveiligd.
code:
1
reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows Defender\Spynet" /v "SubmitSamplesConsent" /t REG_DWORD /d 0 /f

Ja daar staat SPYNET idd... :>

Ok ik heb er even genoeg van veel plezier :)

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

paranoia68 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:56:
[...]

Kan iemand me uitleggen wat je met deze info moet doen? Ik begrijp niet wat de instelling "127.0.0.1 machine.domain.tld". precies doet? Blokkeert hij alle banner en ads en voorkomt dat systeem info naar Microsoft stuurt? Hoe zit dat met dat redirecting regeltje? Houdt dat in dat alle verkeer via localhost loopt? Ik begrijp het niet ben een NOOB/LEEK...PLEASE HELP... 8)7 |:(
Waar heb je het vandaan, en wat denk je er mee te kunnen bereiken? Misschien handig om erbij te vermelden als je moord en brand schreeuwt!

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

GerardVanAfoort schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 22:03:
[...]

Waar heb je het vandaan, en wat denk je er mee te kunnen bereiken? Misschien handig om erbij te vermelden als je moord en brand schreeuwt!
Ik heb het uit dit tipic (het begin van dit topic bij advies:
Als addendum kan je ook het volgende in je hosts plaatsen om je internet wat privacyvriendelijker te maken, met dank aan: Grasfluiter in "[Windows 10] Privacy & instellingen"

*Of open notepad als administrator, waarna je de hosts file met notepad opent.

Hiermee disable je onedrive zodat eventuele data niet automatisch 'in the cloud' wordt opgeslagen, disable je windows defender. Zorg er wel voor dat je een goed alternatief hebt zoals bijvoorbeeld Kaspersky of een andere virus/malware scanner. Op deze manier beperk je zover mogelijk het automatisch versturen van rapportages aan microsoft, meer dan zou kunnen met de normale instellingen.
met deze host file:
:\Windows\System32\drivers\etc\hosts"
# This hosts file is brought to# For Windows 8 use "C you by Dan Pollock and can be found at
# http://someonewhocares.org/hosts/
# You are free to copy and distribute this file for non-commercial uses,
# as long the original URL and attribution is included.
#
# See below for acknowledgements.

# Please forward any additions, corrections or comments by email to
# hosts@someonewhocares.org

# Last updated: Aug 5th, 2015 at 08:31

# Use this file to prevent your computer from connecting to selected
# internet hosts. This is an easy and effective way to protect you from
# many types of spyware, reduces bandwidth use, blocks certain pop-up
# traps, prevents user tracking by way of "web bugs" embedded in spam,
# provides partial protection to IE from certain web-based exploits and
# blocks most advertising you would otherwise be subjected to on the
# internet.

# There is a version of this file that uses 0.0.0.0 instead of 127.0.0.1
# available at http://someonewhocares.org/hosts/zero/.
# On some machines this may run minutely faster, however the zero version
# may not be compatible with all systems.

# This file must be saved as a text file with no extension. (This means
# that the file name should be exactly as below, without a ".txt" appended.)

# Let me repeat, the file should be named "hosts" NOT "hosts.txt".

# For Windows 9x and ME place this file at "C:\Windows\hosts"
# For NT, Win2K and XP use "C:\windows\system32\drivers\etc\hosts"
# or "C:\winnt\system32\drivers\etc\hosts"
# For Windows 7 and Vista use "C:\windows\system32\drivers\etc\hosts"
# or "%systemroot%\system32\drivers\etc\hosts"
# For Windows 8 use "C:\Windows\System32\drivers\etc\hosts"
# You may need to tell Windows Defender to ignore this path
# see: http://support.microsoft.com/kb/2764944
# You may have to use Notepad and "Run as Administrator"
# For Linux, Unix, or OS X place this file at "/etc/hosts" or on some
# systems at "/private/etc/hosts". You will require root access to do
# this. Saving this file to "~/hosts" will allow you to run something
# like "sudo cp ~/hosts /etc/hosts".
# Ubuntu users who experience trouble with apt-get should consult
# http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-613521.html
# For OS/2 copy the file to "%ETC%\HOSTS" and in the CONFIG.SYS file,
# ensure that the line "SET USE_HOSTS_FIRST=1" is included.
# For BeOS place it at "/boot/beos/etc/hosts"
# On a Netware system, the location is System\etc\hosts"
# For Macintosh (pre OS X) place it in the Mac System Folder or Preferences
# folder and reboot. (something like HD:System Folder:Preferences:Hosts)
# Alternatively you can save it elsewhere on your machine, then go to the
# TCP/IP control panel and click on "Select hosts file" to read it in.
# ------------------
# | As well, note that the format is different on old macs, so
# | please visit http://someonewhocares.org/hosts/mac/ for mac format
# For Android place the file at "/system/etc/hosts". You will need root
# access on your device to do this.
# ------------------
# To convert the hosts file to a set of Cisco IOS commands for Cisco routers
# use this script by Jesse Baird:
# http://jebaird.com/blog/h...ts-host-file-cisco-router

# If there is a domain name you would rather never see, simply add a line
# that reads "127.0.0.1 machine.domain.tld". This will have the effect of
# redirecting any requests to that host to your own computer. For example
# this will prevent your browser from downloading banner ads, or sending
# your information back to a company.

#<localhost>
127.0.0.1 localhost
127.0.0.1 localhost.localdomain
255.255.255.255 broadcasthost
::1 localhost
127.0.0.1 local
#fe80::1%lo0 localhost
#</localhost>

#<shock-sites>
# For example, to block unpleasant pages, try:
127.0.0.1 goatse.cx # More information on sites such as
127.0.0.1 www.goatse.cx # these can be found in this article
127.0.0.1 oralse.cx # en.wikipedia.org/wiki/List_of_shock_sites
127.0.0.1 www.oralse.cx

# Acknowledgements
# I'd like to thank the following people for submitting sites, and
# helping promote the site.

# Bill Allison, Harj Basi, Lance Russhing, Marshall Drew-Brook,
# Leigh Brasington, Scott Terbush, Cary Newfeldt, Kaye, Jeff
# Scrivener, Mark Hudson, Matt Bells, T. Kim Nguyen, Lino Demasi,
# Marcelo Volmaro, Troy Martin, Donald Kerns, B.Patten-Walsh,
# bobeangi, Chris Maniscalco, George Gilbert, Kim Nilsson, zeromus,
# Robert Petty, Rob Morrison, Clive Smith, Cecilia Varni, OleKing
# Cole, William Jones, Brian Small, Raj Tailor, Richard Heritage,
# Alan Harrison, Ordorica, Crimson, Joseph Cianci, sirapacz,
# Dvixen, Matthew Craig, Tobias Hessem, Kevin F. Quinn, Thomas
# Corthals, Chris McBee, Jaime A. Guerra, Anders Josefson,
# Simon Manderson, Spectre Ghost, Darren Tay, Dallas Eschenauer, Cecilia
# Varni, Adam P. Cole, George Lefkaditis, grzesiek, Adam Howard, Mike
# Bizon, Samuel P. Mallare, Leinweber, Walter Novak, Stephen Genus,
# Zube, Johny Provoost, Peter Grafton, Johann Burkard, Magus, Ron Karner,
# Fredrik Dahlman, Michele Cybula, Bernard Conlu, Riku B, Twillers,
# Shaika-Dzari, Vartkes Goetcherian, Michael McCown, Garth, Richard Nairn,
# Exzar Reed, Robert Gauthier, Floyd Wilder, Mark Drissel, Kenny Lyons,
# Paul Dunne, Tirath Pannu, Mike Lambert, Dan Kolcun, Daniel Aleksandersen,
# Chris Heegard, Miles Golding, Daniel Bisca, Frederic Begou, Charles
# Fordyce, Mark Lehrer, Sebastien Nadeau-Jean, Russell Gordon, Alexey
# Gopachenko, Stirling Pearson, Alan Segal, Bobin Joseph, Chris Wall, Sean
# Flesch, Brent Getz, Jerry Cain, Brian Micek, Lee Hancock, Kay Thiele,
# Kwan Ting Chan, Wladimir Labeikovsky, Lino Demasi, Bowie Bailey, Andreas
# Marschall, Michael Tompkins, Michael O'Donnell, José Lucas Teixeira
# de Oliveira, and M. Ömer Gölgeli for helping to build the hosts file.
# Russell O'Connor for OS/2 information
# kwadronaut for Windows 7 and Vista information
# John Mueller and Lawrence H Smith for Mac Pre-OSX information
# Jesse Baird for the Cisco IOS script

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theodor
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-09 17:01
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 09:41:
[...]

Een script draaien dat je van Usenet hebt geplukt, dat is een goed idee ja... :X 8)7
Ach ja heb genoeg backups... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop82
  • Niet online
maratropa schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:58:
[...]
Ok ik heb er even genoeg van veel plezier :)
Mooie bundel informatie ! Bedankt hiervoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
@paranoia

Je host file bestaat voor 99% uit commentaar en de blokkade van slechts 2 sites die vervelende info leveren, verder doet dat dus helemaal niets....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Help!!!! schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:14:
[...]

*knip* Graag wel even on-topic blijven....je mag je ongenoegen natuurlijk gewoon in het feedback topic uiten....
*knip* Zo onduidelijk communiceer ik niet...toch?

[ Voor 25% gewijzigd door TheVMaster op 07-08-2015 10:28 . Reden: ... ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Dit is een quote uit het [Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2, maar mijn reply hoort hier thuis, dus vandaar...
Ramon schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 08:54:
Ik wil wel eens concreet zien wat MS dan allemaal stuurt. WireShark logfiles ofzo. Want nu vind ik het vooral bangmakerij.

Bovendien zie ik bijvoorbeeld ook "Location" langskomen. Waarom is dat op Android/iOS en Windows 8.1 (!) nooit een probleem geweest en nu op Windows 10 ineens wel?
Het niet alleen "Location" wat een probleem is in Windows 10. Het is het geheel aan settings die data van je doorsturen.

En het vergelijken met Android kan niet, want dat is een mobiel OS (Over iOS weet ik helemaal niks) en dat is niet zo uitgebreid als Windows 10. In Android heb ik binnen 10 minuten alle syncs, locations, sharing etc. uitgezet en alle apps die ik niet gebruik uitgeschakeld. Want alles staat bij elkaar in het menu.

Met Windows 10 ben ik nu nog niet zeker of ik alles het uitgezet, want alle settings staan overal en nergens en de scripts die ik heb gevonden, heb ik ook maar op goed geluk gedraaid. En ik weet tenminste nog hoe ik een script moet uitvoeren. Mijn tante die weet net hoe je een programma moet opstarten, dus als die een nieuwe pc met Windows 10 koopt, dan staat alles aan en zal zij heus niet de settings door gaan nemen om Wifi sharing uit te zetten. Of sharing van updates. Ze heeft al niet het snelste internet, omdat ze geen snel internet nodig heeft. Dus als er nog meer troep van haar connectie gebruik gaat maken, dan wordt het misschien nog trager.
Dan ziet ze OneDrive. Dan denkt ze:"Oh, daar moet ik al mijn bestanden blijkbaar opslaan" en zet ze al haar bestanden, inclusief rekeningen en andere bankzaken daar, terwijl dat helemaal niet nodig is, want ze heeft een externe schijf voor backup en ze heeft maar 1 pc waar ze haar zaken op regelt.
Zij is een gebruiker die dus niet eens doorheeft dat haar data verstuurd en verzameld wordt. Als er dan een keer een hack is van OneDrive of een andere service van Microsoft, dan weet ze niet eens dat haar gegevens bekend zijn (of ze wat met die gegevens kunnen en of dat gelinkt kan worden aan haar is een andere vraag, maar het zijn wel gegevens van en over haar).

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:12:
Dit is een quote uit het [Windows 10] Ervaringen & Discussie - Deel 2, maar mijn reply hoort hier thuis, dus vandaar...

[...]

Het niet alleen "Location" wat een probleem is in Windows 10. Het is het geheel aan settings die data van je doorsturen.

En het vergelijken met Android kan niet, want dat is een mobiel OS (Over iOS weet ik helemaal niks) en dat is niet zo uitgebreid als Windows 10. In Android heb ik binnen 10 minuten alle syncs, locations, sharing etc. uitgezet en alle apps die ik niet gebruik uitgeschakeld. Want alles staat bij elkaar in het menu.
[
maar het grootste deel van de opties die in dit topic genoemd worden heb je tijdens de installatie toch gewoon op je scherm gehad? Dan had je alleen moeten kiezen voor 'customize' ipv 'express'.

[ Voor 40% gewijzigd door Tleilaxu op 07-08-2015 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Martinspire schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 21:23:
Maar je Wifi wordt pas gedeeld op het moment dat je verbinding maakt met een wifi netwerk en expliciet ervoor kiest om dit te delen met je vrienden. Niet eerder!
Net als dat je de melding krijgt of je jouw spullen wilt delen en anderen wilt zien op het netwerk. Die 2 vragen krijg je eerst. En dan heb je ook nog de setting om hem te onthouden, welke er ook voor zorgt dat andere devices met je MS account er gebruik van kunnen maken.

De stelling "Wifi Sense staat aan en deelt alles" is dus niet juist!

offtopic:
Ik zal mezelf ook maar even in dit topic melden. Er gaat hier een hoop onzin rondt
Dat weet ik ook wel, dat je eerst zelf ervoor moet kiezen dat je een wifi-netwerk wilt delen. Als je dat echter doet, dan wordt, voor zover ik het begrijp, het netwerk via Wifi Sense gedeeld met AL je contacten. Dat is niet handig als je je halve straat als contact hebt bijvoorbeeld.

En Windows heeft natuurlijk totaal geen controle over dingen zoals een NAS, of andere apparaten op het netwerk. Als die bestanden delen die voor iedereen op dat netwerk leesbaar zijn, dan kan Windows dat niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 10:12:

Het is niet doorsturen, het is het verlenen van toegang. Apps toegang geven tot je locatie om zo een weerkaart te kunnen weergeven of lokaal nieuws te zoeken. Maar je maakt er een probleem wat er niet is. Win10 bevat juist een heel scala van instellingen (voornamelijk voor store-apps) om toegang te verlenen en te weigeren als het aankomt op bepaalde gegevens. Dit werd voorheen anders (of helemaal niet) gedaan. Juist vanwege de invloed van mobiele apps en websites om bepaalde gegevens niet zomaar vrij te geven, is er besloten om dit makkelijker in te laten stellen en de mogelijkheden van apps in te perken. Daarnaast kon niet elke app vroeger bij je contactpersonen, daar moest aardig wat moeite voor worden gedaan. Nu is dat makkelijker gemaakt (maar met controle) om apps die mogelijkheid te kunnen bieden. En zodra je toestemming geeft, dan weet je waar je aan begint.

Dat standaard een heleboel dingen worden gedeeld met applicaties (en een deel anoniem naar MS gaat) is overigens niet heel raar. Het biedt de gebruiker de meest uitgebreide ervaring. Het geeft de gebruiker het OS waar men in de reclames mee komt en biedt de meeste personalisatie en automatisering.
Het is echter geen geheim voor de gebruiker. Dat er gegevens verzameld en gedeeld wordt, staat meerdere malen in de tekst en in de schermen waar je doorheen klikt. Wil je dat niet, dan kies je niet voor de express route. En het is niet zo dat meteen heel je contactpersonen, documenten en overige gegevens beschikbaar zijn voor iedereen. Je loopt toch nog elke keer tegen een hobbel aan die dat voorkomt. Zoals bij Wifi-sense de vraag of je het netwerk wilt delen met je contactpersonen. Daar kies je dan vervolgens bewust voor.
Let wel: dit gaat dan niet om geanonimiseerde gegevens.
In Windows 10 staat het ook allemaal bij elkaar in de settings. De optie Privacy geeft je daar alle instellingen die je nodig hebt.
Dat mensen de optie "Send Microsoft info about how I write to help us improve typing and writing in the future" zien als full-blown keylogger moeten ze zelf weten, maar het is gewoon anonieme statistieken met grammatica en veelvoorkomende woorden doorsturen om zinstructuur, woordenboek en spraak te verbeteren. Niets meer, niets minder. Ik zie niet hoe je met een dergelijke instelling je privacy op het spel zet.
Idem met "Let websites provide locally relevant content by accessing my language list". Dat een site weet welke talen je spreekt om daar de site op aan te passen, lijkt me geen probleem. Het zegt nog niet eens iets over welk land je zit en het is maar de vraag of veel sites het gebruiken. Het instelling verschilt JUIST weinig met hoe het op mobiele systemen gaat. Dus hoezo is dat raar? Dat sommigen liever in regedit zitten te kutten moeten zij weten, maar dat heb je niet nodig.
Met Windows 10 ben ik nu nog niet zeker of ik alles het uitgezet, want alle settings staan overal en nergens en de scripts die ik heb gevonden, heb ik ook maar op goed geluk gedraaid.
Zomaar scripts uitvoeren lijkt me ook niet slim. Wie weet wat daar allemaal wel niet bij zit? Verder zegt het weinig over hoe de settings in Windows werken. Jij weet ook niet precies hoe het hele register in elkaar zit en wat welke setting nou precies doet. Of die actief is en of het niet legacy is.
Veel dingen die ik in dit topic voorbij zien komen, geven maar heel brak aan wat het doet en of het effect heeft. Maar omdat er een bepaalde beschrijving staat, gaan blijkbaar alle lampen branden. Gaat wel wat ver of niet?
En ik weet tenminste nog hoe ik een script moet uitvoeren. Mijn tante die weet net hoe je een programma moet opstarten, dus als die een nieuwe pc met Windows 10 koopt, dan staat alles aan en zal zij heus niet de settings door gaan nemen om Wifi sharing uit te zetten. Of sharing van updates. Ze heeft al niet het snelste internet, omdat ze geen snel internet nodig heeft. Dus als er nog meer troep van haar connectie gebruik gaat maken, dan wordt het misschien nog trager.
Ik neem aan dat je tante ook gewoon kan lezen? Ik neem aan dat als jij zegt: Start Settings op en zet bij Privacy zus en zo uit, dat je dan helpt? Dat is niet anders dan dat je tante een nieuwe auto koopt en niet snapt wat de eco-modus doet. Of dat per ongeluk de achterruit verwarming altijd aanstaat.
Verder zeg ik het nogmaals: alle dingen waarvan je gegevens gaat delen, wordt vooraf nogmaals gevraagd. En is daarna altijd terug te draaien. Dus hoezo loopt je tante risico? Als ze een trage verbinding heeft, dan deelt ze helemaal geen updates en wifi sharing doe je ook pas nadat je het toestemt. En elke app moet ook nog eens vragen om de locatie te kunnen gebruiken. Dus hoezo is dat zo'n probleem?
Ik denk dat je tante toch al weinig met een PC zal doen, dus hoezo loopt ze dan risico? Nee, zo'n onbeveiligde WinXP machine is een goed idee.
Dan ziet ze OneDrive. Dan denkt ze:"Oh, daar moet ik al mijn bestanden blijkbaar opslaan" en zet ze al haar bestanden, inclusief rekeningen en andere bankzaken daar, terwijl dat helemaal niet nodig is, want ze heeft een externe schijf voor backup en ze heeft maar 1 pc waar ze haar zaken op regelt.
Zij is een gebruiker die dus niet eens doorheeft dat haar data verstuurd en verzameld wordt. Als er dan een keer een hack is van OneDrive of een andere service van Microsoft, dan weet ze niet eens dat haar gegevens bekend zijn (of ze wat met die gegevens kunnen en of dat gelinkt kan worden aan haar is een andere vraag, maar het zijn wel gegevens van en over haar).
Dus jij zegt dat Onedrive een lekke zooi is en niet te vertrouwen is? Hmm, toch raar dat veel overheden en bedrijven er gebruik van maken.
Verder heeft je tante ook een probleem als haar huis affikt, want dan is haar backup kwijt.

En hoezo wordt haar data verzameld als het op onedrive staat? Bestanden worden geindexeerd, maar daar is in principe niets mis mee. Het wordt niet doorverzonden om vervolgens reclame of op andere manieren winst te maken met je data, dus hoezo is dat een groot probleem? Zeker voor digibeten vind ik het opslaan op Onedrive een prima plan. Scheelt weer een dag aan de gang om gegevens te herstellen omdat de schijf per ongeluk op de grond viel. En het synchroniseren van settings en apps geeft ook gemak aan het opnieuw instellen van een machine omdat de oude stuk is.

En mensen die totaal geen interesse in PC's hebben, zich niet verdiepen in privacy en hoe de moderne wereld met data omgaat, tja, moeten we daar ons zo druk om maken? Zeker met de huidige manier hoe Windows 10 werkt en omgaat met data, zie ik niet waarom het zo'n groot probleem is. Het is niet dat alles zomaar op straat ligt. Het is niet dat alles zomaar wordt doorgezonden. Het is niet dat Microsoft online een groot profiel bijhoudt om te zien hoe vaak je Candy Crush opstart en dat je toch vaak die ene porno-site bezoekt. Wat ze wel doen is lokaal een lijst met veelgebruikte apps neerzetten in het startmenu, zodat jij die Candy Crush snel kunt opstarten en je lijst met bookmarks synchroniseren tussen devices zodat het niet uitmaakt of je voor je pc staat te fappen of toch op de WC met de tablet wat fapvoer zit te kijken.

Want als puntje bij paaltje komt, heeft MS die gegevens niet nodig om door te verkopen. Het verkopen van eigen producten en diensten is voldoende. De winst op apps in de store is voldoende. Daar heeft het doorspelen van gegevens geen baat bij. Lees de diverse statements maar na over dit onderwerp.
Ze zeggen niet voor niets "Our longstanding commitment to privacy has not changed. We remain committed to protecting your data, being clear about how we use it, and putting you in control."
Katsunami schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:44:
[...]

Dat weet ik ook wel, dat je eerst zelf ervoor moet kiezen dat je een wifi-netwerk wilt delen. Als je dat echter doet, dan wordt, voor zover ik het begrijp, het netwerk via Wifi Sense gedeeld met AL je contacten. Dat is niet handig als je je halve straat als contact hebt bijvoorbeeld.

En Windows heeft natuurlijk totaal geen controle over dingen zoals een NAS, of andere apparaten op het netwerk. Als die bestanden delen die voor iedereen op dat netwerk leesbaar zijn, dan kan Windows dat niet veranderen.
Daarom moet je ook over op een homegroup, zodat wat je deelt ook niet zomaar te bereiken is. Verder lijkt het me dat je dan gewoon geen gebruik van WifiSense moet maken als je het niet wilt delen. En wel of niet delen met je Facebook contacten kun je bijvoorbeeld al instellen. Het lijkt me dat je in de toekomst ook wel wat meer invloed krijgt op wat je met wie deelt. Momenteel werkt het ook alleen met Windows 10 devices. De opzet is nog wat spartaans, maar het is V1, dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Tleilaxu schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:19:
[...]

maar het grootste deel van de opties die in dit topic genoemd worden heb je tijdens de installatie toch gewoon op je scherm gehad? Dan had je alleen moeten kiezen voor 'customize' ipv 'express'.
Ik wel ja, maar mijn tante en miljoenen andere gebruikers zullen die opties waarschijnlijk nooit te zien krijgen.
En sommige dingen kun je niet eens uit zetten, zoals "Diagnostic and Usage data". Ik wil dat helemaal niet naar ze versturen. Ongeacht ze er mijn data uit kunnen halen of niet.

- Edit -
Ik denk trouwens wel dat Microsoft de tegenstand tegen Windows 10 kan verminderen door hun privacy policy duidelijker te maken. Als ik wist wat ze precies kunnen zien en welk gedeelte van mijn data er precies gebruikt wordt om hun services te verbeteren, dan zou ik er minder fel tegen in gaan.
Nu kunnen ze (als er reden toe is, maar dat is wel heel vaag) gewoon bij mijn data, ook al heb ik alles uit gezet.
Ook zouden ze in het menu bij elk item een link kunnen zetten naar een pagina waar staat wat de optie precies voor data gebruikt (email, contacten, linkjes die je aanklikt, producten die je koopt, hoe vaak je het woord "Tweakers" gebruikt etc.)

[ Voor 35% gewijzigd door Xyphoid op 07-08-2015 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik niet begrijp is dat mensen Microsoft (en soms Google en Apple) met hand en tand verdedigen.

Het lijkt bij deze personen niet door te dringen dat er mensen zijn, waaronder ikzelf, die gewoon simpelweg zeggen: "Ik wil dit niet." Dan moet ik geen redenen hoeven geven waarom ik dat niet wil. Misschien wil ik het wel niet omdat ik bang ben voor het byteverslindende spaghettimonster ofzo.

Ik ben er niet tegen dat Windows dit gedeel en verstuur en cloud allemaal kan. Het zijn de mogleijkheden van de huidige digitale wereld. Ik wil echter die mogelijkheden niet gebruiken. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om met één knop, in het begin van de installatie, al deze opties uit te zetten zodat geen gegevens worden gedeeld of verzonden, en programma's geen toegang hebben tot apparaten. Als men dan een programma installeert dat een deel van die mogelijkheden nodig heeft, dan kunnen die specifiek voor dat programma aangezet worden.

Nu staat het grootste deel van deze mogelijkheden standaard aan, en niet alles kan (volledig) uitgezet worden. Dat zorgt ervoor dat het bij mensen blijft knagen, en de gedachte "Heb ik wel alles uitgezet? Heb ik niks gemist?" blijft rondzwerven in hun hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Martinspire schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:50:
[...]
Juist vanwege de invloed van mobiele apps en websites om bepaalde gegevens niet zomaar vrij te geven, is er besloten om dit makkelijker in te laten stellen en de mogelijkheden van apps in te perken. Daarnaast kon niet elke app vroeger bij je contactpersonen, daar moest aardig wat moeite voor worden gedaan. Nu is dat makkelijker gemaakt (maar met controle) om apps die mogelijkheid te kunnen bieden. En zodra je toestemming geeft, dan weet je waar je aan begint.
Ik heb geen toestemming aan een app gegeven om mijn camera en microfoon te gebruiken. Toch stond de toegang daarnaartoe aan (3d Builder, OneNote, Edge).
Dus jij zegt dat Onedrive een lekke zooi is en niet te vertrouwen is? Hmm, toch raar dat veel overheden en bedrijven er gebruik van maken.
Verder heeft je tante ook een probleem als haar huis affikt, want dan is haar backup kwijt.
Heb niet gezegd dat OneDrive een lekke zooi is. Alles valt te hacken.
En de schijf ligt ergens anders, dus als haar huis affikt, heeft ze alle data nog.
En mensen die totaal geen interesse in PC's hebben, zich niet verdiepen in privacy en hoe de moderne wereld met data omgaat, tja, moeten we daar ons zo druk om maken?
Juist omdat zij dat niet doen, moeten wij dat doen.
Want als puntje bij paaltje komt, heeft MS die gegevens niet nodig om door te verkopen. Het verkopen van eigen producten en diensten is voldoende. De winst op apps in de store is voldoende. Daar heeft het doorspelen van gegevens geen baat bij. Lees de diverse statements maar na over dit onderwerp.
Ze zeggen niet voor niets "Our longstanding commitment to privacy has not changed. We remain committed to protecting your data, being clear about how we use it, and putting you in control."
Ze hebben het niet nodig, maar ondertussen hebben ze het wel.
En ze kunnen zoveel zeggen, maar "the road to hell is paved with good intentions".
Daarom moet je ook over op een homegroup, zodat wat je deelt ook niet zomaar te bereiken is. Verder lijkt het me dat je dan gewoon geen gebruik van WifiSense moet maken als je het niet wilt delen.
De meeste gebruikers weten niet eens wat een homegroup is. En die laten WifiSense lekker aan, want volgens Microsoft is dat handig. Als ze al naar de settings kijken van WifiSense. Waarschijnlijk weten ze niet eens dat WifiSense er in zit of wat het is.
Katsunami schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:12:
Er zou een mogelijkheid moeten zijn om met één knop, in het begin van de installatie, al deze opties uit te zetten zodat geen gegevens worden gedeeld of verzonden, en programma's geen toegang hebben tot apparaten. Als men dan een programma installeert dat een deel van die mogelijkheden nodig heeft, dan kunnen die specifiek voor dat programma aangezet worden.
Die opties zouden sowieso niet aan moeten staan en Cortana en al die andere apps zouden niet geïnstalleerd moeten zijn. Windows is een Operating System.

Leuk dat Microsoft ook applicatie software maakt, maar hou dat dan apart van het OS. Ik heb al vanaf XP dat ik programma's moet verwijderen na installatie, omdat ik ze gewoon niet gebruik.

Zoals je zegt, zou het per applicatie geregeld moeten worden op het moment dat je de applicatie installeert. Misschien dat het in Windows 10 per applicatie geregeld kan worden, maar waarom zijn die applicatie dan al geïnstalleerd? En waarom staat toegang tot mijn camera en microfoon standaard aan, terwijl ik nog geen applicatie heb opgestart die dat nodig heeft?

Zo, en nu ga ik nog een laagje alu-folie op mijn hoedje zetten.

- Edit -
Niet specifiek met Windows 10 te maken, maar dit wist ik niet eens:
http://www.howtogeek.com/...e-adds-to-your-documents/

[ Voor 56% gewijzigd door Xyphoid op 07-08-2015 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat ik niet begrijp is dat mensen Microsoft (en soms Google en Apple) met hand en tand verdedigen.

[...]

Ik ben er niet tegen dat Windows dit gedeel en verstuur en cloud allemaal kan. Het zijn de mogleijkheden van de huidige digitale wereld. Ik wil echter die mogelijkheden niet gebruiken. Er zou een mogelijkheid moeten zijn om met één knop, in het begin van de installatie, al deze opties uit te zetten zodat geen gegevens worden gedeeld of verzonden, en programma's geen toegang hebben tot apparaten. Als men dan een programma installeert dat een deel van die mogelijkheden nodig heeft, dan kunnen die specifiek voor dat programma aangezet worden.

[..]
Maar waarom wil je dan wel Windows 10 draaien? :? Blijf dan lekker op Windows 7 zitten.....of gebruik Unix of Linux....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
TheVMaster schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:53:
[...]
Maar waarom wil je dan wel Windows 10 draaien? :? Blijf dan lekker op Windows 7 zitten.....of gebruik Unix of Linux....
Omdat hij misschien wel een sneller en beter OS wilt hebben. Helaas krijgen we daar een heleboel troep bij.
En Linux is niet altijd de oplossing. Ik zit ook op Linux, maar heb toch Windows nodig, omdat mijn printer alleen onder Windows werkt. En ik heb ook nog geen goede vervanger voor Powerdirector. Steam heb ik nog niet in Linux geprobeerd. Dus alleen voor deze dingen heb ik nog Windows. Maar er zijn genoeg mensen die nog meer gespecialiseerde software gebruiken die ze alleen in Windows kunnen draaien. Die zitten dus gedwongen vast aan Windows. En als Windows 7 er mee kapt, dan moeten ze dus wel gedwongen over naar Windows 10. Volgens mij duurt dat nog wel even, maar toch.

Als het aan mij lag zat ik nog op XP, want alles wat ik nodig had, werkte daarop. Maar aangezien veiligheid niet meer gegarandeerd kon worden, moest ik toch overstappen op Windows 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 11:52:
[...]

Ik wel ja, maar mijn tante en miljoenen andere gebruikers zullen die opties waarschijnlijk nooit te zien krijgen.
En sommige dingen kun je niet eens uit zetten, zoals "Diagnostic and Usage data". Ik wil dat helemaal niet naar ze versturen. Ongeacht ze er mijn data uit kunnen halen of niet.
Maar wat is dan je grote probleem daarmee? Het is anoniem en helpt ervoor dat de software beter wordt. Voor je tante maakt het al weinig uit, maar voor jou toch ook niet?
Denk je niet dat OSX, iOS en Android dat ook al niet doen dan? Zeker met die appstores gaan er al gegevens uit. Hoe anders denk je dat devs bepaalde statistieken verkrijgen over hun apps?

Het is niet anders dan dat een website bezoekersstatistieken kan bekijken aan de hand van hoeveel requests de server heeft behandeld en welke pagina's zijn opgevraagd.
- Edit -
Ik denk trouwens wel dat Microsoft de tegenstand tegen Windows 10 kan verminderen door hun privacy policy duidelijker te maken. Als ik wist wat ze precies kunnen zien en welk gedeelte van mijn data er precies gebruikt wordt om hun services te verbeteren, dan zou ik er minder fel tegen in gaan.
Nu kunnen ze (als er reden toe is, maar dat is wel heel vaag) gewoon bij mijn data, ook al heb ik alles uit gezet.
Ook zouden ze in het menu bij elk item een link kunnen zetten naar een pagina waar staat wat de optie precies voor data gebruikt (email, contacten, linkjes die je aanklikt, producten die je koopt, hoe vaak je het woord "Tweakers" gebruikt etc.)
Maar dan moeten ze op voorhand al weten wat je gebruikt, welke gegevens je beschikbaar stelt en hoe jij met je systeem omgaat. Het is niet zo makkelijk om te stellen waarom ze data nodig hebben als je bepaalde concepten niet begrijpt. Of omdat het niet alleen bij MS ligt, maar ook de apps die je gebruikt.

Verder staat er al een hoop hier uitgelegd: https://www.microsoft.com...ine-privacy/overview.aspx
En kun je hier zaken instellen: https://account.microsoft.com/privacy

Allemaal niet lastig te vinden imo.
Je mag het verdedigen noemen. Maar in principe komt het gewoon neer op het verminderen van de bullshit die her en der geplaatst wordt. En misschien kijk ik er anders naar of hecht ik andere waarden aan bepaalde gegevens, maar je hebt geen discussie als je enkel voorstanders of tegenstanders met elkaar laat praten.
Er worden hier verkeerde conclusies getrokken, schimmige bronnen aangehaald of geacteerd op onjuiste informatie, dat het af en toe wel nodig is om een tegengeluid te laten horen. Als je me daarmee als MS fanboy wilt afdoen mag je zelf weten, maar ik hou er gewoon niet van als men anderen probeert op te hitsen met zaken die gewoon niet waar zijn.
Het lijkt bij deze personen niet door te dringen dat er mensen zijn, waaronder ikzelf, die gewoon simpelweg zeggen: "Ik wil dit niet." Dan moet ik geen redenen hoeven geven waarom ik dat niet wil. Misschien wil ik het wel niet omdat ik bang ben voor het byteverslindende spaghettimonster ofzo.
Tjah, de tijd dat een applicatie in een middagje in elkaar gedraaid kon worden en daarmee af was is voorbij. Of de tijd dat een game nog door een enkele developer kon worden gemaakt. Het is allemaal zo complex geworden, dat je niet echt meer kunt zeggen "ik wil dit wel en dit niet". Ik kan ook niet meer zeggen tegen mn tv-provider dat ik zender zus wel wil en zender zo niet. Je hebt als burger ook niet meer volledig de controle op wat een overheid wel of niet van je weet. Misschien moet je je daar eerder op toeleggen?

Begrijp me niet verkeerd. Als MS de wet overtreed, dan moet daar wat aan worden gedaan. Als het wel is toegestaan volgens de wet, maar eigenlijk gaat het te ver (en er is juridische ruimte voor een zaak) dan moet daar wat aan gedaan worden. Of als bepaalde instellingen niet goed worden uitgezet, dan moet dat worden veranderd. Het lijkt me logisch dat MS nu ook doorkrijgt dat bepaalde dingen niet (of niet goed) uit te zetten zijn en dat niet duidelijk is dat bepaalde zaken actief zijn. Ok, prima dat moet anders. Maar geef die feedback dan door. Het heeft weinig zin om in paniek te schieten en maar te zeggen "wat een kut OS, die gebruik ik niet", terwijl er legio mogelijkheden zijn om er wat aan te doen.
Daarnaast, veel instellingen of concepten zijn niet nieuw. Sommige zaken zaten al in Windows 8 of kennen we uit de diverse mobiele platformen of zelfs OSX. Dat er nu zo'n probleem van wordt gemaakt, verbaasd me wel een beetje.

Nu staat het grootste deel van deze mogelijkheden standaard aan, en niet alles kan (volledig) uitgezet worden. Dat zorgt ervoor dat het bij mensen blijft knagen, en de gedachte "Heb ik wel alles uitgezet? Heb ik niks gemist?" blijft rondzwerven in hun hoofd.
Dat "heb ik niets gemist" doe je jezelf aan. Ik zie ook diverse items op Reddit voorbij komen waarbij je gewoon ziet dat mensen op zoek zijn naar een relletje.

Verder: wil je het niet dan is er een mooie oplossing: Gebruik Win10 gewoon niet. Ga over naar een ander OS of gebruik een oude versie. Vertrouw je het niet, dan vertrouw je het maar niet. Geen probleem, voor jou 10 anderen.
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:24:
[...]

Die opties zouden sowieso niet aan moeten staan en Cortana en al die andere apps zouden niet geïnstalleerd moeten zijn. Windows is een Operating System.

Leuk dat Microsoft ook applicatie software maakt, maar hou dat dan apart van het OS. Ik heb al vanaf XP dat ik programma's moet verwijderen na installatie, omdat ik ze gewoon niet gebruik.
Dus omdat jij het niet gebruikt, moet iedereen het maar niet gebruiken?
In de eerste plaats heb je dus de mogelijkheid het geheel te verwijderen. Ik vind het niet raar dat ze wat dingen installeren om te laten zien hoe het nu werkt en om mensen alvast wat apps te bieden waarvan de meerderheid ze ook gaat gebruiken. Jij weet waar je het moet verwijderen, dan zie ik niet waar het probleem in zit. Dat is zeuren om het zeuren.
Zoals je zegt, zou het per applicatie geregeld moeten worden op het moment dat je de applicatie installeert. Misschien dat het in Windows 10 per applicatie geregeld kan worden, maar waarom zijn die applicatie dan al geïnstalleerd?
Maar je kunt het ook per applicatie instellen per gebied. Dus daar praat je al onzin.
En waarom staat toegang tot mijn camera en microfoon standaard aan, terwijl ik nog geen applicatie heb opgestart die dat nodig heeft?
Omdat al sinds Windows 98 applicaties standaard toegang hebben tot Webcam en microfoon. Waarom zou dat nu anders zijn? Echter krijgt elke app uit de store nu een vraag met "wil je deze app toestemming geven tot je camera?" e.d.
Heb jij bij Windows 7 ooit een melding gehad bij Skype of andere chat-app met "x wil je camera gebruiken. Wil je dat toestaan?" Nee. Maar dat zit er nu dus wel in. Voor desktop apps (legacy-redenen) staat het dus nog wel standaard aan, maar store-apps krijgen niet standaard toestemming.
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:00:
[...]

Omdat hij misschien wel een sneller en beter OS wilt hebben. Helaas krijgen we daar een heleboel troep bij.
En Linux is niet altijd de oplossing. Ik zit ook op Linux, maar heb toch Windows nodig, omdat mijn printer alleen onder Windows werkt. En ik heb ook nog geen goede vervanger voor Powerdirector. Steam heb ik nog niet in Linux geprobeerd. Dus alleen voor deze dingen heb ik nog Windows. Maar er zijn genoeg mensen die nog meer gespecialiseerde software gebruiken die ze alleen in Windows kunnen draaien. Die zitten dus gedwongen vast aan Windows. En als Windows 7 er mee kapt, dan moeten ze dus wel gedwongen over naar Windows 10. Volgens mij duurt dat nog wel even, maar toch.

Als het aan mij lag zat ik nog op XP, want alles wat ik nodig had, werkte daarop. Maar aangezien veiligheid niet meer gegarandeerd kon worden, moest ik toch overstappen op Windows 7.
Och, er zijn ook weer apps die niet op Windows beschikbaar zijn maar wel OSX (vaak design gerelateerd). Drivers moet je bij de fabrikant zijn, niet de schuld aan Windows geven. Net als de gespecialiseerde software. Als er vraag is naar support van andere platformen en die aantallen zijn groot genoeg, dan komt het er echt wel.

En heb jij nog nooit gehad dat als je een product koopt, je toch wat dingen ziet met "mja dat is wat minder" of "hmm wat onhandig"? Bij een huis bijvoorbeeld? Of een auto? Of bij het aanvragen van een paspoort?
Het is niet meer zo zwartwit en er zijn meer zaken waar we al bepaalde dingen accepteren.

In ieder geval kun je vrijwel alles uitzetten waar je persoonlijke gegevens bij betrokken zijn, dus ik snap niet waar het grote probleem vandaan komt om dingen niet te vertrouwen of ook anonieme zaken uit te moeten zetten. Trek dan gewoon de stekker van internet eruit en ga in een grot wonen.
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 12:24:
[...]

Ik heb geen toestemming aan een app gegeven om mijn camera en microfoon te gebruiken. Toch stond de toegang daarnaartoe aan (3d Builder, OneNote, Edge).
Dat is vanwege Cortana. Maar als je het daarna uitzet is het geen probleem, net als dat niet gebruiken ook een optie is.
[...]

Heb niet gezegd dat OneDrive een lekke zooi is. Alles valt te hacken.
En de schijf ligt ergens anders, dus als haar huis affikt, heeft ze alle data nog.
Maar hoeveel veiliger is het laten rondslingeren van een harde schijf dan? Die is ook uit te lezen. En note bene nog door mensen die ze mogelijk kent ook! OH NOES

Maar hoe gaat ze dan haar bestanden opslaan als de schijf niet in haar bezit is? Lekker handig :?
[...]

Juist omdat zij dat niet doen, moeten wij dat doen.
Dus ik zeg al: als ze lezen is er niets aan de hand en als ze dat niet doen, dan is het hun eigen schuld. Verder zijn de opties er gewoon en kun je er naar zoeken. Iemand die zijn auto verwaarloosd, ga je toch ook niet het handje vast blijven houden?
[...]

Ze hebben het niet nodig, maar ondertussen hebben ze het wel.
En ze kunnen zoveel zeggen, maar "the road to hell is paved with good intentions".
Ze zeggen dat ze zo werken, ze laten zien dat ze zo werken en nog zeg je "mja ik denk niet dat het zo werkt". Wie is hier nou gek?
[...]

De meeste gebruikers weten niet eens wat een homegroup is. En die laten WifiSense lekker aan, want volgens Microsoft is dat handig. Als ze al naar de settings kijken van WifiSense. Waarschijnlijk weten ze niet eens dat WifiSense er in zit of wat het is.
Als iemand geen idee heeft wat een homegroup is, dan deel je waarschijnlijk ook geen bestanden op je netwerk. Want als je ook maar iets wilt gaan delen, dan komt MS met homegroup aan. Ga je bewust wat anders gebruiken, dan moet je dat ook zelf weten.

En als je de vraag van WifiSense negeert, dan is het ook eigen schuld dikke bult. Idem met het niet lezen van de algemene voorwaarden en privacy statement. Als je ermee akkoord gaat, wat is er dan nog tegenin te brengen? Dan moet je niet op akkoord drukken.
[...]

Alsof het allemaal zo zwart-wit is. Een calculator is ook een applicatie, maar bij mijn weten heeft elk OS dat erin zitten. Moet die er dan ook maar uit? En nogmaals: jij weet toch hoe je van die apps afkomt? Wat is dan het magische probleem? Dit is typisch zoiets wat zo is geregeld omdat de massa het zo wil, niet omdat de enkeling ertegen is.
Zoals je zegt, zou het per applicatie geregeld moeten worden op het moment dat je de applicatie installeert. Misschien dat het in Windows 10 per applicatie geregeld kan worden, maar waarom zijn die applicatie dan al geïnstalleerd? En waarom staat toegang tot mijn camera en microfoon standaard aan, terwijl ik nog geen applicatie heb opgestart die dat nodig heeft?
Zie hierboven. Verschil met Win98 is dat je nu de mogelijkheid hebt om op globaal niveau de permissions in te stellen en zelfs uit te zetten. Nu zit de mogelijkheid erin en is het ineens een probleem dat applicaties bij je microfoon kunnen? Wait what?
Zo, en nu ga ik nog een laagje alu-folie op mijn hoedje zetten.

- Edit -
Niet specifiek met Windows 10 te maken, maar dit wist ik niet eens:
http://www.howtogeek.com/...e-adds-to-your-documents/
En daar kom je dus met iets wat er ook al sinds Office 2000 in zit. Hoe is dat nu een issue en hoe is dat nu ineens "oh hoe zet ik dat uit dan?". Dan heb je duidelijk niet gekeken in de opties.

[ Voor 29% gewijzigd door Martinspire op 07-08-2015 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou Windows 10 willen draaien omdat er verbeteringen in het onderliggende OS zitten die ik best zou willen hebben, zoals de betere task-manager, de betere copy-dialogen, sneller opstarten en afsluiten, directx 12, etc...

Kort gezegd ben ik geïnteresseerd in het OS Windows 10, en niet in alle puinzooi die eromheen hangt. Dat had prima in een "Added Value Pack" kunnen zitten, dat je zou kunnen installeren vanuit de Windows store, als je dat wil.

Windows 7 kan nog 4,5 jaar gebruikt worden, en dan is dat OS einde oefening, en MOET je Windows 10 (of nog 3 jaar Windows 8.1) draaien om een ondersteunde Windows te hebben.

===

Trouwens, onder LInux heb ik dezelfde pet peeve. Als je iets als Ubuntu of Mint installeert, of Raspbian op de Raspberry, dan krijg je heel veel spul erbij. In tegenstelling tot Windows kan ik daar met twee regels in de terminal toe:

code:
1
2
apt-get --purge remove pakket1 pakket2 pakket3 ....
apt-get autoremove && apt-get autoclean

(Of je gebruikt het Software Center of de Application Manager als je distributie deze heeft.)

Alles weg. Apps, instellingen, en alle onderdelen waar die apps op steunen (als ze niet meer door iets anders worden gebruikt). Onder Windows ben ik nu heel lang bezig met het uitschakelen en verwijderen van ladingen instellingen en applicaties omdat ze allemaal een voor een moeten.
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:00:
Dat dus.
En Linux is niet altijd de oplossing. Ik zit ook op Linux, maar heb toch Windows nodig, omdat mijn printer alleen onder Windows werkt.
Is dat een hele dure printer, of een met speciale mogelijkheden? Indien dat niet het geval is, dan zou ik hem persoonlijk gewoon verkopen en vervangen door een model dat wel in Linux werkt.

[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 07-08-2015 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:24:
[...]

Ik zou Windows 10 willen draaien omdat er verbeteringen in het onderliggende OS zitten die ik best zou willen hebben, zoals de betere task-manager, de betere copy-dialogen, sneller opstarten en afsluiten, directx 12, etc...

Kort gezegd ben ik geïnteresseerd in het OS Windows 10, en niet in alle puinzooi die eromheen hangt. Dat had prima in een "Added Value Pack" kunnen zitten, dat je zou kunnen installeren vanuit de Windows store, als je dat wil.

Windows 7 kan nog 4,5 jaar gebruikt worden, en dan is dat OS einde oefening, en MOET je Windows 10 (of nog 3 jaar Windows 8.1) draaien om een ondersteunde Windows te hebben.

===

Trouwens, onder LInux heb ik dezelfde pet peeve. Als je iets als Ubuntu of Mint installeert, of Raspbian op de Raspberry, dan krijg je heel veel spul erbij. In tegenstelling tot Windows kan ik daar met twee regels in de terminal toe:

code:
1
2

(Of je gebruikt het Software Center of de Application Manager als je distributie deze heeft.)

Alles weg. Apps, instellingen, en alle onderdelen waar die apps op steunen (als ze niet meer door iets anders worden gebruikt). Onder Windows ben ik nu heel lang bezig met het uitschakelen en verwijderen van ladingen instellingen en applicaties omdat ze allemaal een voor een moeten.

[...]

Dat dus.

[...]

Is dat een hele dure printer, of een met speciale mogelijkheden? Indien dat niet het geval is, dan zou ik hem persoonlijk gewoon verkopen en vervangen door een model dat wel in Linux werkt.
Ik zou het inderdaad wel een optie vinden als ze je inderdaad de mogelijkheid geven om zaken er uit te halen....maar default wel installeren, anders gaan we wel terug naar de Windows 95/98/XP tijd...dat je dus tijdens de setup allemaal onderdelen moest aan/uit vinken. Het gros van de mensen begrijpt niet wat ze daar moeten selecteren......dan maar achteraf kunnen laten verwijderen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Het forum van My Digital Info heeft een redelijk extensieve, regelmatig geupdate oplossing voor het uitschakelen van veel van de hekelpunten waar hier over gepraat wordt.

Ze bieden ook meer informatie over de werking en de software zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Martinspire schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:06:
Tjah, de tijd dat een applicatie in een middagje in elkaar gedraaid kon worden en daarmee af was is voorbij. Of de tijd dat een game nog door een enkele developer kon worden gemaakt. Het is allemaal zo complex geworden, dat je niet echt meer kunt zeggen "ik wil dit wel en dit niet". Ik kan ook niet meer zeggen tegen mn tv-provider dat ik zender zus wel wil en zender zo niet. Je hebt als burger ook niet meer volledig de controle op wat een overheid wel of niet van je weet. Misschien moet je je daar eerder op toeleggen?
En dat is wat ik niet wil. Als een mak schaap alles maar toestaan. En alles maar goed vinden, omdat iedereen dat goed vindt. Of alles maar goed vinden, omdat Google en Apple het ook doen.
Ook bij Google zet ik alles uit en probeer ik mijn echte gegevens niet in te vullen.Helaas heb ik ooit wel mijn credit card gegevens ingevuld in de Play store. Dus die hebben ze al. En via mijn telefoon kunnen ze dan ook wel mijn emailadressen koppelen en daarmee de shops waar ik spullen heb gekocht. En daarmee mijn adres.
Misschien ben ik wel tegen de bierkaai aan het vechten en weten ze allang alles van mij, omdat ik wel eens online shop, een Android telefoon heb, ben ingeschreven in het ziekenhuis, bij de gemeente en hier op Tweakers. Maar zolang ik dat niet zeker weet, hou ik mijn alu-hoedje op.
[...]

code:
1
2

Dat kan ook wel in Powershell in Windows 10. Heb zo alle apps verwijderd. Dat is op zich niet zo een probleem.
Printer is een all in one. Vorig jaar gekocht. Maar als ie kapot gaat, dan ga ik eentje kopen die wel ondersteund wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Niet online
[...]

code:
1
2
code:
1
(Get-WmiObject -Class Win32_Product -Filter "Name = 'naam van de applicatie'").uninstall()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Tleilaxu schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:56:
[...]

code:
1
(Get-WmiObject -Class Win32_Product -Filter "Name = 'naam van de applicatie'").uninstall()
Ik heb deze gebruikt in Powershell

code:
1
Get-AppxPackage -name "OneDrive" | Remove-AppxPackage

Is dat hetzelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tleilaxu
  • Niet online
Xyphoid schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:00:
[...]

Ik heb deze gebruikt in Powershell

code:
1
Get-AppxPackage -name "Microsoft.ZuneMusic" | Remove-AppxPackage

Is dat hetzelfde?
Die van jou gaat specifiek om de Store apps :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
Tleilaxu schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:01:
[...]

Die van jou gaat specifiek om de Store apps :)
Ah, dat werkt dus niet voor OneDrive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheVMaster schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 13:32:
Ik zou het inderdaad wel een optie vinden als ze je inderdaad de mogelijkheid geven om zaken er uit te halen....maar default wel installeren, anders gaan we wel terug naar de Windows 95/98/XP tijd...dat je dus tijdens de setup allemaal onderdelen moest aan/uit vinken. Het gros van de mensen begrijpt niet wat ze daar moeten selecteren......dan maar achteraf kunnen laten verwijderen...
Dat is simpelweg op te lossen met een knopje "Aanbevolen selecties".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barchettanl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-08 23:15
Goed en aardig, die hele discussie over privacy, maar kunnen we dat niet elders voortzetten? Hier: "Privacy, wie geeft er nog om" bijvoorbeeld?

Ik ben namelijk meer geïnteresseerd in de werking van de registry keys die maratropa gisteren uitgezocht heeft.
(dat ik deze zelf niet even test is omdat ik nog geen Windows 10 heb, voordat ik me een beetje kan indekken).
Hier een voorbeeldje: http://pastebin.com/K8Ww4j8z wat maratropa wil bereiken ?

Leesvoer:
Windows 10 privacy problems: here's how bad they are and how to plug them
What Windows 10's "Privacy Nightmare" Settings Actually Do
Gratis appje (met extragratis OpenCandy advertentiesoftware): Don'tSpy10
Scriptje: Want Windows 10 to stop tracking you? Now there's an app for that

[ Voor 51% gewijzigd door barchettanl op 07-08-2015 15:31 ]

Zelfbouw mini-ITX | i7-3770T
Fossil Carlyle HR Gen.5
Philips 55PUS6412
Sony Xperia 5 III

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
[...]
Kon dat maar :)

In de praktijk zijn de alternatieven karig:
- OS X : Nog de beste optie, maar hardware is dermate duur dat het afvalt. Zo wil ik bijvoorbeeld altijd een 15" laptop, omdat ik een kleiner scherm heel vervelend vind werken. Bij Acer krijg ik voor 800 euro een aardig dingetje met een mat IPS panel. Bij Apple mag je voor 15" 2249 euro neertellen :) En ja, hij is mooier en je kan hem niet vergelijken bla bla bla. Maar daar heb ik niks aan. Budget blijft 800 euro en 15" wil ik :) Zou Apple morgen een plastic budget Macbook van 15" releasen dan zou ik zo overstappen.
- Windows 7 of 8.1 : Deze OS-en zullen op den duur uitgefaseerd worden. Natuurlijk loopt de support periode voorlopig nog even door, maar Windows 10 is de opvolger. Dus als je nu Windows blijft gebruiken, dan zul je dat in de toekomst ook willen of zelfs moeten. Simpelweg omdat je allemaal software gebruikt die het alleen op Windows doet.
- Linux : Brakke drivers, gebrek aan goede commerciele software, teveel fragmentatie, enzovoorts. Ik vind het een prachtig systeem als het werkt :P Maar vroeg of laat loop ik altijd weer tegen iets aan waar ik Windows voor nodig heb. Wel prima server OS, daar niet van.

Dus dan hoop je vurig dat Microsoft met een goed OS komt en niet dat het Google 2.0 probeert te worden.

En ja, ik zal wel weer upgraden naar Windows 10 en mokkend alle privacy zooi uitzetten. Het engste vind ik de updates die ik niet zelf kan inplannen voorlopig. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal uitpakken. Het komt immers zat vaak voor dat ik druk met iets bezig ben en updates even uitstel tot in de avond of de dag erna. Dan hebben we nog een upgrade naar de Pro versie, maar ja.. dat kost weer geld he. En dat is bovendien geld dat in rook opgaat zodra de laptop vervangen wordt, omdat de licentie aan de machine gebonden wordt. Kan je weer upgraden.

[ Voor 15% gewijzigd door Lethalis op 07-08-2015 16:22 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Katsunami schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:33:
[...]

Dat is simpelweg op te lossen met een knopje "Aanbevolen selecties".
Bullshit. Dat begrijpt je tante dan alsnog niet.
De optie voor express of niet is in principe prima. Maar de hoeveelheid opties bij een non-express mag in principe wel omhoog. En inderdaad moeten niet allerlei apps default allerlei rechten krijgen zoals OneNote met de microfoon. Gewoon om vragen bij eerste launch.

Maar goed, het is gewoon even wachten op een tweak-tooltje die het 1 en ander voor je regelt. Net zoals mensen die Win8 niet konden gebruiken, met Start8 of ClassicShell gewoon verder konden.

Ik blijf er overigens voorstander van om dat als je digibeten in je kringen kent, ze gewoon door de instellingen te loodsen en ze de voor/nadelen te bespreken. Moet in een minuut of 10 te doen zijn, maar dan geef je ze wel de ervaring die ze daadwerkelijk willen, in plaats van dat je ze jouw mening opdringt.
Lethalis schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:12:
[...]

Kon dat maar :)

In de praktijk zijn de alternatieven karig:
- OS X : Nog de beste optie, maar hardware is dermate duur dat het afvalt. Zo wil ik bijvoorbeeld altijd een 15" laptop, omdat ik een kleiner scherm heel vervelend vind werken. Bij Acer krijg ik voor 800 euro een aardig dingetje met een mat IPS panel. Bij Apple mag je voor 15" 2249 euro neertellen :) En ja, hij is mooier en je kan hem niet vergelijken bla bla bla. Maar daar heb ik niks aan. Budget blijft 800 euro en 15" wil ik :) Zou Apple morgen een plastic budget Macbook van 15" releasen dan zou ik zo overstappen.
Dus budget of krenterigheid is je probleem?

Overigens houdt OSX ook diverse dingen bij die je ook niet zo 1 2 3 kunt uitzetten en heeft deze ook gewoon een store met apple ID die het 1 en ander bijhoudt. Dus daar doe je al weinig voordeel mee.
- Windows 7 of 8.1 : Deze OS-en zullen op den duur uitgefaseerd worden. Natuurlijk loopt de support periode voorlopig nog even door, maar Windows 10 is de opvolger. Dus als je nu Windows blijft gebruiken, dan zul je dat in de toekomst ook willen of zelfs moeten. Simpelweg omdat je allemaal software gebruikt die het alleen op Windows doet.
De uitfasering duurt nog wel even. Tot die tijd zullen er vast betere oplossingen komen als je echt over moet. Denk aan tooltjes en whatever.
- Linux : Brakke drivers, gebrek aan goede commerciele software, teveel fragmentatie, enzovoorts. Ik vind het een prachtig systeem als het werkt :P Maar vroeg of laat loop ik altijd weer tegen iets aan waar ik Windows voor nodig heb. Wel prima server OS, daar niet van.
Als er genoeg overstappen komt dat vanzelf. Maar toch heb je voor veel apps ook wel een linux-alternatief.
Dus dan hoop je vurig dat Microsoft met een goed OS komt en niet dat het Google 2.0 probeert te worden.

En ja, ik zal wel weer upgraden naar Windows 10 en mokkend alle privacy zooi uitzetten. Het engste vind ik de updates die ik niet zelf kan inplannen voorlopig. Ik ben benieuwd hoe dat in de praktijk zal uitpakken. Het komt immers zat vaak voor dat ik druk met iets bezig ben en updates even uitstel tot in de avond of de dag erna. Dan hebben we nog een upgrade naar de Pro versie, maar ja.. dat kost weer geld he. En dat is bovendien geld dat in rook opgaat zodra de laptop vervangen wordt, omdat de licentie aan de machine gebonden wordt. Kan je weer upgraden.
Updates inplannen gaat gewoon met de Pro variant als het goed is (al staat het bij mij inmiddels weer op automatisch. Mijn drivers werken nu prima en mn internet is snel genoeg dat ik ook daar geen last van heb. Ik heb alleen met Nvidia drivers even een issue gehad, maar dat is inmiddels ook opgelost. Nu ik weet hoe, zal het in de toekomst ook geen probleem zijn om dat terug te draaien.
Ik was eerst ook wel tegen automatische updates, maar heb er inmiddels geen issue meer mee. Herstarten hoeft veel minder vaak en herstart uitstellen werkt ook nog steeds prima.

Verder heb je zonder MS account ook aardig wat tegengehouden en kun je diverse settings uitzetten. Als je dat doet, heb je eigenlijk geen reden om nog met scripts te gaan lopen rotzooien. Want wie weet wat voor effect dat op lange termijn heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Niet online
barchettanl schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 14:50:
Goed en aardig, die hele discussie over privacy, maar kunnen we dat niet elders voortzetten? Hier: "Privacy, wie geeft er nog om" bijvoorbeeld?

Ik ben namelijk meer geïnteresseerd in de werking van de registry keys die maratropa gisteren uitgezocht heeft.
(dat ik deze zelf niet even test is omdat ik nog geen Windows 10 heb, voordat ik me een beetje kan indekken).
Hier een voorbeeldje: http://pastebin.com/K8Ww4j8z wat maratropa wil bereiken ?
Idd. Combineer die reg keys van me eerder met dat scriptje wat je post en dan wordt idd zo'n beetje alles uitgezet, als het al niet uit staat. Ik begrijp dat je veel dingen bij de install kunt uitzetten maar toch is het handig om alles in 1 keer op bijv. een schone of fabrieksinstall te killen.. :)

Dit stukje uit dat script delete trouwens Onedrive:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
echo Uninstalling OneDrive

set x86="%SYSTEMROOT%\System32\OneDriveSetup.exe"
set x64="%SYSTEMROOT%\SysWOW64\OneDriveSetup.exe"

taskkill /f /im OneDrive.exe > NUL 2>&1
ping 127.0.0.1 -n 5 > NUL 2>&1

if exist %x64% (
%x64% /uninstall
) else (
%x86% /uninstall
)
ping 127.0.0.1 -n 8 > NUL 2>&1

rd "%USERPROFILE%\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "C:\OneDriveTemp" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%LOCALAPPDATA%\Microsoft\OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1
rd "%PROGRAMDATA%\Microsoft OneDrive" /Q /S > NUL 2>&1

echo.
echo Removeing OneDrive from the Explorer Side Panel.
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1
REG DELETE "HKEY_CLASSES_ROOT\Wow6432Node\CLSID\{018D5C66-4533-4307-9B53-224DE2ED1FE6}" /f > NUL 2>&1

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Synthiman
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-09-2018
Bedank voor de info in dit topic. Het heeft mij erg geholpen om een mening te kunnen vormen over Windows 10. Ik heb besloten dat Windows 10 niet aan mij besteed is en ik heb dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheid om de installatie ongedaan te maken.

Ik heb mijn bevindingen ook maar vastgelegd in een review:
productreview: Microsoft Windows 10 Home NL 64bit OEM review door Synthiman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
Weet eigenlijk iemand al wat er nu precies naar Microsoft gestuurd wordt als 'Send Microsoft info about how i write to help us improve typing and writing in the future' aan staat?

Microsoft zelf zegt dat dit wel weer met Cortana/speech-inking-typing te maken heeft via
We also collect your typed and handwritten words to improve character recognition and provide you with a personalized user dictionary and text completion suggestions. Some of this data is stored on your device and some is sent to Microsoft to help improve these services. You can turn the Send Microsoft info about how I write setting on or off in Settings.
Maar Cortana wordt in/uitgeschakeld met de 'get to know you' functie. Terwijl deze keuzeoptie juist grijs wordt gemaakt zodra je onder 'Feedback & diagnostics' de reporting aanpast naar Basic. Waardoor het lijkt dat deze data via de Diagtrack opgeslagen wordt welk veel breder (systemwide) haar data kan verzamelen.

En dan vraag ik mij af in hoeverre de reikwijdte van deze optie gaat. Tot hoe ver collect Microsoft dan je hand written words? Is de registratie van je aanslagen beperkt tot een specifieke groep applicaties, of veel breder?

Microsoft zelf komt niet verder dan 'some of your data' wat heerlijk nietszeggend is. En dit staat ook eigenlijk gewoon overal online, al zie ik nergens staan wat er nu precies dan bijgehouden/verstuurd wordt. Zowel op de negatieve als positieve W10 nieuws/blogjes lijkt niemand het echt te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Martinspire schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 16:54:
[...]
Dus budget of krenterigheid is je probleem?

Overigens houdt OSX ook diverse dingen bij die je ook niet zo 1 2 3 kunt uitzetten en heeft deze ook gewoon een store met apple ID die het 1 en ander bijhoudt. Dus daar doe je al weinig voordeel mee.
Als jij het krenterigheid noemt als iemand geen 2300 euro aan een laptop uit wil geven.. ja, dan ben ik krenterig.

Bovendien heb ik genoeg andere kosten. Ik zit in zo'n levensfase dat je gaat trouwen, aan kinderen begint, enzovoorts. In het nieuwe huis zitten we al :P Dus mijn budget voor zo ongeveer alles dat niet strikt noodzakelijk is, is inderdaad redelijk geslonken.

Windows is in principe (naast Linux dan) de budget oplossing voor mij. Ik sluit zelfs een goedkope 200 euro Lumia niet uit. Natuurlijk zou ik liever een iPhone 6 willen en een 15" retina Macbook Pro, maar ja, dat gaat dus niet.
Als er genoeg overstappen komt dat vanzelf. Maar toch heb je voor veel apps ook wel een linux-alternatief.
Linux is inderdaad wel beter geworden dan pakweg 10 jaar geleden. Ik heb de afgelopen maanden Linux Mint en Ubuntu gedraaid op mijn laptop. Het ging aardig, ik kon er iig veel meer mee dan vroeger. Ik heb er volop in Java mee zitten programmeren (Intellij IDEA), met Google Chrome kon ik zelfs films bekijken met DRM, enzovoorts. Mijn discrete videokaart kon ik zelfs met bumblebee aan- en uitzetten.

Maar ja, uiteindelijk toch wat issues gehad. Unity liet lege menu's zien bijvoorbeeld. De standaard login manager van Mint liet mijn laptop vastlopen bij het resumen vanuit slaapstand. Uiteindelijk werkte Gnome 3 nog het beste, samen met een andere login manager die niet vastliep.

Remote Desktop applicaties zoals remmina werken niet helemaal lekker. Het zou super zijn als Microsoft een echte RDP client voor Linux zou uitbrengen.

OS X heeft net die paar dingen meer waardoor het wel goed werkbaar is (ik gebruik bijv. audio software zoals Reaper). Ik heb ook een Mac Mini die ik naar tevredenheid gebruik. Alleen die MacBook's zijn veel te duur :P
Updates inplannen gaat gewoon met de Pro variant als het goed is (al staat het bij mij inmiddels weer op automatisch.
Tsja, Windows 8.1 zat al bij mijn laptop, dus upgraden naar Windows 10 is gratis. Pro kost weer geld. En gaat morgen mijn laptop stuk en ik moet hem vervangen dan kan ik die upgrade niet hergebruiken (terwijl ik andere software die ik koop wel gewoon op een andere PC kan installeren).

Anyways.. ik ben nu aan het upgraden naar 10. Ik heb de beta's een tijd lang gedraaid. Ik ga iig een lokaal account gebruiken en bij privacy een hoop uitzetten :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 08-08-2015 08:42 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net

digidokter.net

HaseMike schreef op vrijdag 07 augustus 2015 @ 09:04:
@paranoia

Je host file bestaat voor 99% uit commentaar en de blokkade van slechts 2 sites die vervelende info leveren, verder doet dat dus helemaal niets....
Ik heb de hostfile ingekort om niet teveel ruimte op forum te gebruiken maar ik heb het orgineel wel gebruikt met die 100den sites. Alleen mijn vraag staat nog open?

Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor privacy binnen Windows 10 en niet bedoeld om te praten over alternatieve besturingssystemen, de NSA, en andere soortgelijke onderwerpen, hiervoor bestaan reeds andere topics op dit forum.

Hou het netjes en speel niet op de man.

Let op : Je bent vanzelfsprekend te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het backuppen van je gegevens, als je in je register gaat hacken of bestanden/mappen gaat weggooien t.b.v. privacy settings